Napi érdekes - 560

2025. március 02. JTom

1916_d_w_griffith_monumentalis_eredetileg_8_oras_turelmetlenseg_intolerance_c_filmjenek_babiloni_jelenete_90_meter_magas_diszletek_300_statiszta.jpg

1916. D.W. Griffith monumentális - eredetileg 8 órás - Türelmetlenség (Intolerance) c. filmjének babiloni jelenete. A különböző korokban játszódó -  mű ókori díszlete 90 méter magas volt és egyes jelenetekben 3000 statiszta is szerepelt egyszerre a vásznon. A legtöbbször a 163 percesre megvágott változatát vetítették a mozikban

1869_vadnyugati_borbelyuzlet.jpeg

1869. Vadnyugati borbélyüzlet

1883_the_only_photo_know_to_show_hawaiis_monarchs_king_kalakaua_and_queen_kapiolani_wearing_their_crowns_cr.jpg

1883. A hawaii uralkodó, Kalakaua és Kapiolani királyné koronázási ceremóniája. 1893-ban a monarchiát - mai szemmel nézve egyfajta puccsal - megdöntötték, és az akkori királynő trónfosztott lett. A szigetországot az Amerika-barát Misszionárius Párt önkényes akciója után az Egyesült Államokhoz csatolták 

1919_crowds_gathered_in_downtown_pittsburgh_to_view_a_scoreboard_and_hear_the_reporting_for_the_world_series_between_chicago_and_cincinatti_chicago_won_3_0.jpeg

1919. Tömeg Pittsburgh belvárosában a baseball-döntő eredményeire várva. Rádió és televízió híján a telefonon bejelentkező tudósító híreit a táblára írták. A Chicago és Cincinatti közötti mérkőzést a Chicago Cubs nyerte

1934_moment_king_alexander_of_yugoslavia_was_assassinated_by_bulgarian_nationalist_vlado_chernozemski_in_france.jpeg

1934. I. Sándor jugoszláv király elleni merénylet Marseille-ben. A város utcáin haladt konvoja, amikor a VMRO (makedón forradalmi szervezet) aktivistája Csernozemszki egyszerűen odalépett az autójához és agyonlőtte. A francia rendőrök pánikba estek a merénylet láttán és elkezdtek össze-vissza lövöldözni, melynek következtében további 9 ember vesztette életét, köztük a francia külügyminiszter, Louis Barthou. Csernozemszkit a francia rendőrök a helyszínen elfogták és azon nyomban lekaszabolták a kardjukkal

1935_cooking_class_chevy_chase_high_school_bethesda_md.jpeg

1935. Főzés a háztartásórán egy bethesdai középiskolában, Maryland, Egyesült Államok

1939_marcius_a_devastated_emil_hacha_the_president_of_czechoslovakia_returns_to_prague_from_berlin_after_signing_away_czechoslovak_independence_to_become_a_german_protectorate.jpeg

1939 március. A maga alatt lévő csehszlovák miniszterelnök, Emil Hácha tér vissza Prágába Berlinből, miután aláírta országának lemondását függetlenségéről

1939_marcius_ethnic_germans_in_danzig_protest_for_the_free_city_of_danzig_to_be_reunited_with_germany.jpeg

1939. március. Németek demonstrálnak Danzigban (Gdansk) a város Német Birodalomhoz csatolása érdekében. A tüntetést a birodalmi televízió is közvetítette, balra középen látható a teherautó, aminek a tetején a korabeli kamerák állnak. A témáról egy régebbi bejegyzésünkben olvashattok: Televíziózás a Harmadik Birodalomban

1941_bnv.jpg

1941. A Budapesti Nemzetközi Vásár területén a német és a szovjet pavilonok egymás mellett

1948_az_utolso_foto_gandhirol_a_merenylete_elott.jpeg

1948. Az utolsó fotó Gandhiról a merénylete előtt. 1948. január 30-án, miközben arra akarta rávenni a hindu közösséget, hogy tegyen engedményeket a muszlim kisebbségnek, és úton volt, hogy beszédet mondjon egy gyűlésen, egy szélsőséges nacionalista, – aki a hinduk árulójának tekintette őt – lelőtte. Három golyót lőtt közvetlen közelről a mellkasába. Egyes hírek szerint azonnal meghalt, más szerint fél órával később, miután a közeli Birla Ház szobájába vitték.

1949_antwerpen_belgium.jpeg

1949. Antwerpen, Belgium

1955_sztalin_gardrobja_kiallitva.jpeg

1955. Sztálin gardróbja kiállítva

1958_slot_machines_at_the_mint_casino_in_las_vegas_nevada.jpeg

1958. Félkarú rablók a Las Vegasi Mint Casino-ban

1968_schwinn_hit_its_millionth_bike.jpeg

1968. Az amerikai Schwinn kerékpárgyár egymilliomodik legyártott biciklije. Abban az évben! A hetvenes évek közepére másfél millió darab fölé emelkedett az éves darabszám. A cég eddigi fennállása során több, mint százmillió bicajt gyártott

1968_the_mockup_of_design_303b_later_redesign_as_the_f-14_tomcat_by_grumman.jpeg

1968. A Grumman 303B típusának életnagyságú modellje, később F-14 Tomcat néven került hadrendbe 1970-ben

1978_a_behind-the-scenes_look_at_the_intense_wendy_and_jack_confrontation_in_the_shining.jpg

1978. A Ragyogás (The Shining) című film ikonikus jelenetének felvétele

1985_sorbanallas_husert_moszkvaban.jpg

1986. Sorbanállás húsért Moszkvában. Az áruhiány mindennapossá kezd válni a kommunista birodalom végnapjaiban

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9718807214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tutiasztalos 2025.03.02. 18:00:34

Sztálin gardróbja: a kabátokat érteni vélem, de a kosztümöt szoknyával nem

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2025.03.02. 18:21:47

@fkv.117: nem mondom hogy nem értek veled egyet, de szabály az az szabály. nincs itt helye az aktuálpolitikának, ezért töröltem a hsz.-t

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2025.03.02. 18:24:28

@Tutiasztalos: szerintem az is hosszú télikabát, bundás gallérral.
ja amúgy én is hiába kerestem az egyberészes fürdőruhát, vagy egy sima nadrágot. :)

lac1 2025.03.02. 18:45:35

@JTom:

Pedig az érzésem szerint nem volt kifejezetten aktuálpolitika.

misinator 2025.03.02. 21:22:09

"1968. A Grumman 303B típusának életnagyságú modellje, később F-14 Tomcat néven került hadrendbe 1970-ben"

Nekem gyanús, hogy az az F-111 mockupja lesz.

slowmotion 2025.03.03. 00:32:56

@misinator: Nem, ez valóban az F-14-es őse. Árulkodik az egymás mögött elhelyezkedő két ülés és a szárnytő alatti levegőbeömlő formája.
De mivel valóvan az F-111-esből indultak ki a tervezéskor (a haditengerészet számára tervezték, de túl nagy lett a hajófedélzeti használathoz), ezért a függőleges vezérsík még csak szimpla, és nem is olyan alakú, mint amilyenné később lett.

És kicsit később állt szolgálatba, 1973-ban kapták meg az első századok, 1974-ben hajóztak először ki velük.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 06:41:52

@slowmotion: A Grumman miért és hogyan indult ki volna az F-111-ből? Alapvetően elérő design volt az F-14 még korai formában is.

manyokipeter 2025.03.03. 08:06:46

@molnibalage: A Grumman korábban részt vett az Aardvark haditengerészeti változatának (F-111B) kifejlesztésében (a General Dynamics mellett). Miután az F-111B sikertelennek bizonyult hordozó-fedélzeti működésre, a flotta felkért pár céget, hogy alkossanak helyette egy kifejezetten haditengerészeti célra készült nagy hatósugarú vadászt. Ezt a pályázatot a Grumman nyerte, mivel elég sok tapasztalata volt (pont az F-111B miatt) ilyen téren. A tervezéskor felhasználták a korábbi F-111B kialakítását és több megoldást is a sárkányból (pl. a változtatható szárny-nyilazása gyakorlatilag szinte teljesen onnan van átemelve), plusz jópár részegységet és fegyverzetet is (radar, hajtómű, AIM-54) belőle. Ebből lett a 303-as modell, amiből meg az F-14.

elfnet.hu/haditechnika/repulok/grummanf14.php
en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics%E2%80%93Grumman_F-111B

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 09:12:41

@manyokipeter: A Grumman részvétele ellenére (mélységét nem ismerem) az F-111-hez képest totál más az F-14.

* Hagyományos tandem elrendezésben ül a személyzet.
* Ez azért volt lehetséges, mert nem kellett escape module.
* Belső fegyvertér sincs, mert a gép így sokkal könnyebb lehetett.
* A hajtóművek nem egymás mellett vannak, hanem a lehető legnagyobb távolságra egymástól, ezt a sérülésállóság miatt várták el.
* A szívó csatorna vezérlés totál más, az alakja, de még részben a gépben levő helye is.
* Az F-111-nél volt mozgó szárnypilon, az F-14-nél ennek a száma nulla, a variaszárny ellenére MINDEN fegyvertartó fixen van. Tehát a szárny sem hasonló, mert sokkal egyszerűbb lett így. Csak annyi a hasonlóság, hogy variaszárny.
* A gépnek volt egy kinyíló pótvezérsíkja, de azokat idővel eltávolították, ilyen nem is volt az F-111-en.
* -50% belső kerő, a 35 ezer font helyett ennek kevesebb, mint a fele lett a vége, 16 ezer font, ha jól emlékszem.

Egy laikusnak lehet, hogy az jön le, amit te írsz, de valóság más.
Az F-14 csak az AWG-9-et és a TF-30-at örökölte meg az F-111B-től. Semmi mást.

Az elfnet csatornát / oldalt kerülném, sokszor halmozott hülyeséget hülyeségre a harckocsi sorozatban, de sokszor máshol is elég nagy szamárságokat írt. (Lektorálás nélküli anyagai vannak...) (F-111-ről anno írtam egy 90 oldalas anyagot, úgy 15 éve.)

TrökkösBélabá 2025.03.03. 09:15:52

"A Grumman 303B típusának életnagyságú modellje"

Makettje. A modell úgy csinál mint az igazi -ebben az esetben repül- csak más méretarányban, míg a makett szemléltet.

manyokipeter 2025.03.03. 09:51:52

@molnibalage: Senki nem írta, hogy ne lenne a végeredmény totál más. De hogy az F-14 az F-111B-ből indult ki, az teljesen biztos. (És a te állításod ezt akarta volna cáfolni - sikertelenül.) Eleve a 303-as modellből volt egy pár, nem csak egy, mire eljutottak a végső verzióig. És azokban az F-111B megoldásai hol itt, hol ott igencsak benne voltak. Amúgy meg arról, hogy az F-14 sokat köszönhet az F-111B-nek, éppen az F-14 tervezője maga is nyilatkozik, remélem őt elfogadod hiteles forrásnak:
www.twz.com/34383/incredible-lecture-by-f-14-designer-explains-why-the-tomcat-owes-a-lot-to-the-f-111

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 10:09:23

@TrökkösBélabá: Az angol szakszó erre amúgy a "mock up". Ez részben modell jellemzőkkel is bír. Mert repülni bár nem tud, de egyes mechanikai elem ettől működősképesek lehetnek. Ezzel ellenőrizték, hogy a tervek szerint valóban minden elfér-e, nincs ütközés, stb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 10:13:34

@manyokipeter: Mike C. egy részben érdekes videóban azért kicsit máshogy állította be az F-14 evolúciót, mint ahogy valóban történt...

Olyanokat mondott, hogy "bölcsek voltak a tervezők, hogy egyszerre csak egy fő dolgot változtattak meg". A kényszert innovációnak festette le, hogy az F-14-ben ezért volt TF30 és ezért lett F-14B-ben GE F110. Az F-14A eredetileg más hajtóművet kapott volna csak a kockázat és költségek miatt kapta a TF30-at. Ezért azért illik egy picit fenntartásokkal kezelni, hogy a múltat hogyan színezi át.
Nagyon, de nagyon régen láttam azt videót, amit a TWZ is linkelt. Lent a linkelt rész.

youtu.be/SsUCixAeZ0A?t=666

manyokipeter 2025.03.03. 12:26:37

@molnibalage: Most ügyesen próbálsz mellébeszélni, meg kapaszkodni részletkérdésekbe. Kár. Ő tervezte az F-14-et, így nyilván 1000X hitelesebb, mint Balázs a netről. Másrészt azt írtad, hogy az F-14 nem az F-111-ből indult. Pedig de. Ennyi és nem több. Kár ezen erőlködni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 14:02:02

@manyokipeter: 1. Nem ő tervezte. Egy vadászgépet nem tud egy ember tervezni. Legfeljebb a program egyik managere volt.

2. A történelemben sokan magyarázták már a "nem tudunk"-ot "nem akarunk"-ra.

3. Propaganda létezik. Nyugaton is. Emiatt léteznek olyan vicces benyögések, hogy az SR-71 stealth... és 4000 rakétát indítottak rá. Amikor a két legenda egymásnak ellentmond.

Ez a videó is részben ilyen. Az F-14B-t nem a tudatos tervezés, hanem a kényszer szülte dolog volt. Az F-14-es programot meg konkrétan a gyártó cég sunyisága miatt majdnem kukába dobták. Még az újságcikket is megtaláltam erről egy archívumban. Persze ezt inkább a feledés homályában tartják.

youtu.be/4-YfWquQ8B0?t=354

Az F-14B simán az "így jött össze /így sikerült" eset és nem az "így akartuk". Mert eredetileg az F401-est szánták bele, csak az törölték és így marad sokáig az F-14A és gyártottak belőle számottevő mennyiséget, mire lett egy másik megoldás. (Sőt, majdnem elkaszálták az egész programot...)

A hajtómű miatt kínosan féllábbú lett az F-14A az egyik elvárt képesség területen. Mire meg elhatározták, hogy akkor lesz B, akkor már volt annál kézenfekvőbb, az lett az F110. Amúgy nagyon kevés új B gép készült, a többi meg konverzió volt.
www.anft.net/f-14/f14-serial.htm
(Emiatt az 1986-os Top Gun filmben csak F-14A változatot láthattál.)

Manapság bemondásra elhisznek sokan mindent.
Szép és jó dolgokat is mond M.C., de nem kell csuklóból elhinni mindent is.
Amikor pl. a titán centroplánról beszél, na az kifejezetten értékes tartalom.
De azon a táblázatos részen már a 10 évvel ezelőtti tudásommal is ráncoltam a homlokom, hogy kicsit megváltozott a történet a valósághoz képest.
süti beállítások módosítása