Napi érdekes - 474

2023. június 18. JTom

1937_dutch_army_drummer_of_the_bicycle-mounted_regiment.jpg

1937. A holland hadsereg biciklis ezredének dobosa

1894_after_botching_an_execution_a_sheriff_smothers_a_prisoner_to_death_oklahoma_territory.jpg

1894. Amennyiben a kivégzés nem sikerült maradéktalanul, az egykori Oklahomai terület (1890-1907) seriffjeinek kézzel kellett megfojtani az elítéltet. A képen Silan Lewis, amerikai őslakos indián kivégzése

1904_fat_men_s_club_of_ny_members_had_to_be_at_least_200_pounds.jpg

1904. A New York-i Fat Men's Club (Kövér férfiak klubja) tagja. Az elhízott férfi ritkaságszámba ment akkoriban, a belépéshez 90 kilogramm fölött kellett lenni

1914_ferenc_ferdinand_kabatja_a_gyilkossag_utan.png

 1914. Ferenc Ferdinánd trónörökös zubbonya a szarajevói merénylet után

1937_emeletes_trolibusz_a_belorussky_palyaudvar_teren_moszkva.jpeg

1937. Emeletes trolibusz a Belorusszkij pályaudvar téren, Moszkvában

1944_columns_of_studebaker_ford_and_chevrolet_trucks_supplied_by_the_united_states_to_the_soviets_in_moscow.jpg

1944. Amerikai Studebaker, Ford és Chevrolet teherautók, amik a Lend-Lease segélynyújtás keretében érkeztek a Szovjetunióba

1944_junius_ggrman_v-1_flying_bomb_shortly_before_striking_london.jpg

1944. június. Német V-1 repülőbomba pillanatokkal a becsapódása előtt London felett. Nagy Britanniára mintegy 9521 darab V-1 zuhant. A fejlettebb, pontosabb és nagyobb pusztítóerejű V-2-esből 1358 darab célozta be Londont

1962_potato_vending_machine_in_britain_chelsea.jpg

1962. Burgonyaautomata a brit Chelsea-ben. A felirat szerint mosott, méretre válogatott és - mint a képen látható - papírzsákba csomagolt krumplit adott 24 órában

1964_nem_orias_ananaszokat_latunk_hanem_a_kek_agave_noveny_oriasi_toveit_amibol_a_tequila_keszul_tovabbi_erdekesseg_a_novenyrol_hogy_denever1500mfelett.jpeg

1964. Nem óriás ananászokat látunk, hanem a kék agávé növény óriási töveit, amiből a tequila készül! További érdekesség a növényről, hogy nem egy rovar, hanem egy denevérfajra porozza be, és leginkább 1500 méterrel a tengerszint felett érzi jól magát

1965_korul_ikarus_321-es_szudanban_a_311-es_jobbkormanyos_valtozata_az_ikarus_321-esbol_indoneziaba_ghanaba_es_szudanba_kerultek.jpg

1965 körül. Ikarus 321-es Szudánban, ez a 311-es jobbkormányos változata. Az Ikarus 321-esek ezen kívül Indonéziába, Ghánába és Szudánba kerültek

1967_ford_galaxy_wagon_mint_szovjet_randorauto.jpg

1967. Amerikai Ford Galaxy Wagon mint szovjet közlekedési rendőrautó

1972_augusto_pinochet_a_chilei_fegyveres_erok_vezetoje_tiszteleg_salvador_allende_miniszterelnoknek_pinochet_kesobb_katonai_puccsal_vette_at_a_hatalmat_es_allende_tisztazatlan_korulmenek_kozt_halt_meg_az_eln.jpg

1972. Augusto Pinochet, a chilei fegyveres erők vezetője tiszteleg Salvador Allende elnöknek

A korábban a baloldali elnök feltétlen hívének tekintett Pinochet később katonai puccsal vette át a hatalmat, és Allende tisztázatlan körülmények közt halt meg az elnöki palotában. A Pinochet-érában ezrével ölték vagy kínozták meg a kommunista elveket vallókat, vagy a velük szimpatizálókat.

 

1978_people_lining_up_to_see_star_wars_at_a_theatre_in_japan_during_its_release.jpg

1978. Kígyózó sor egy tokiói mozi előtt a Csillagok háborúja című film bemutatója idején

1979-_ronaldinho_with_rocky.jpg

Ezt a fotót azért tettem bele a mai válogatásba, mert a Facebookon kering mint valódi felvétel: 1979. A Rocky II. című film egyik jelenetében a kis Ronaldinho (jobb szélen) fut a többiekkel. A fotó kamu, a későbbi világbajnok brazil labdarúgó akkor még meg sem született. A kép manipulált, a filmben látható hogy egy fehér sapkás srác az eredeti szereplő

1989_az_indiai_legiero_paradejan_uj-delhiben_egy_mirage_2000_harci_repulo_csapodik_a_foldbe_hatalmas_tuzgolyo_kisereteben_a_pilota_volt_az_egyetlen_aldozat.jpeg

1989. Az indiai légierő parádéján Új-Delhiben egy Mirage 2000 harci repülő csapódik a földbe hatalmas tűzgolyó kíséretében. A pilóta volt az egyetlen áldozat

1990_milena_kunis_csernyivci_szovjetunio.png

1990. Milena Kunis, mint első osztályos tanuló a szovjet Csernyivci általános iskolájában

2003_vladimir_putin_and_silvio_berlusconi_on_holiday_in_sardinia_italy.jpg

2003. Vlagyimir Putyin és Silvio Berlusconi készülnek egy ungabunga partir... egy szardiniai nyaraláson, Olaszországban

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4518148354

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.06.18. 12:54:52

A Csillagok háborújára mi is hasonló sorbanállással tudtunk jegyet váltani, igaz, pár évvel később...

A fotósoppolt Ronaldinnyónál jobban megnézbe látszik is a csalás: a feje élesebb, mint alatta a pulóvere.

M. Péter 2023.06.18. 13:02:37

Egyszerre biciklizni és dobolni akár cirkuszi mutatványnak is elmenne.

A Csillagok Háborúját a japánok nem fordították le, hanem csak átírták fonetikusan az angol címet.

¿Qué tapas hay? 2023.06.18. 13:22:30

A '44-es londoni képen látszik, hogy azért London bombázása a német városbombázásokkal összehasonlítva diáktréfa volt csak.

Húsz font krumpli 6 shillingért elég jó ár, mai értékben 58p/kg lenne átszámolva, ami harmada-ötöde a mai áraknak.

Pinochet nélkül, ha Allende marad, akkor Chile ma kb. egy Venezuela/Nicaragua/Kuba-jellegű csődtömeg lenne nem Dél-Amerika legfejlettebb országa. Pinochet jó intézkedéseket hozott, amibe a fent elrettentésként írottak is beleértendők.

ZON 2023.06.18. 15:33:30

"...London bombázása a német városbombázásokkal összehasonlítva diáktréfa volt csak." - feltéve ha nem veled viccelődnek.
Egy bombázóegységet előre tud jelezni a légoltalom, a polgári lakosság nagyobb része óvóhelyre tud vonulni.
Nem tudom, a briteknek erre mennyi esélyük volt a rakéták esetében.

bioLarzen 2023.06.18. 16:41:46

@¿Qué tapas hay?: "A '44-es londoni képen látszik, hogy azért London bombázása a német városbombázásokkal összehasonlítva diáktréfa volt csak."
Azért nem éltem volna át azt sem...

bioLarzen 2023.06.18. 16:43:53

@ZON: Na ja.
Maradjunk annyiban, hogy mindegyik ocsmány és szar dolog. Ebben l'art pour l'art sorrendet felállítgatni nálam kicsit a perverzió tartományába hajlik.

bioLarzen 2023.06.18. 16:44:52

@M. Péter: "A Csillagok Háborúját a japánok nem fordították le, hanem csak átírták fonetikusan az angol címet."
Na, itt mindig megtud az ember pár új és érdekes dolgot - köszi!

bioLarzen 2023.06.18. 16:51:12

A Ronaldinhós-Rockys kép szépen rámutat, mennyire ellustította a rendszeres nethasználó embert a net... egy ilyen ócska hazugság, ami egyetlen guglizással (tudniillik Ronaldinho születési évére) kb. 5 másodperc alatt kideríthető, szépen terjeng a neten... És hány ilyen van még...
Ez a kép amúgy a "sima" Rockyból vagy a másodikból van? Mrt kinézetre inkább az elsőnek tűnik (kb. 20-25 éve láttam utoljára őket, nem emlékszem már), de az 1976-ban jött ki, a II. volt 79-es.
(A lényeg szempontjából persze mindegy, mert Ronaldinnye 80-ban született, vagyis egyikben sem szerepelhetett még.)

bioLarzen 2023.06.18. 16:52:18

(Ja, most látom, hogy a képalában is a Rocky II szerepel... elnézést, a zárójeles kérdés sztornó.)

bioLarzen 2023.06.18. 16:53:06

@M. Péter: "Egyszerre biciklizni és dobolni akár cirkuszi mutatványnak is elmenne."
Nem annyira, szerintem neked és nekem is menne... nagyon rövid ideig :D

jamboox 2023.06.18. 18:40:04

@bioLarzen: Egyertelmüen a 2. reszböl van, mivel az elsö reszben egyedül fut, hiszen akkor ö meg egy senki volt. A 2. reszben meg mar a környek ismert bokszoloja. Ezert csatlakoznak hozza a futasban.

bioLarzen 2023.06.18. 18:52:53

@Tejinashi: Hát, ja a mozi sajna szerte a világban kihalófélben lévő állatfaj...

bioLarzen 2023.06.18. 18:54:01

@jamboox: Belegondolva, teljesen logikus. Csak nem gondoltam bele - a jelek szerint engem is ellustított a net :D
Köszi!

Donatus a Jerbiton 2023.06.18. 22:01:20

Amerikai segély a Szovjetuniónak: Érdekes, Sztálintól Putyinig mind azt hajtogatták, hogy a Vörös Hadsereg segítség nélkül győzött a II. világháborúban. Úgy látszik, akkor nem kellett a béke kedvéért leállítani a nyugati segélyt.

M. Péter 2023.06.18. 22:34:58

@¿Qué tapas hay?: Honnan szeded, hogy 58p/kg a mostani ár harmada-ötöde? Annyiért Jersey Royal újkrumplit lehet venni, az biztos, hogy a 20 fontos zsákban nem az volt. Az összes nagy élelmiszerláncnál 1,59 vagy 1,60 font 2,5kg Maris Piper krumpli, vagyis 64p/kg. Van olcsóbb is, 50p/kg áron, ami az Aldi és Lidl áraival egyezik meg. Nagyobb, 7,5kg-os kiszerelésben már 40p/kg-ért is van krumpli.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.19. 06:56:11

A V-2 nem volt pontosabb a V-1-nél.

A moszkvai képen hátul a magas épületnél csak optikai csalódás, vagy hírből sem ismeri párhuzamost és a merőlegest az építmény?

Galaric 2023.06.19. 07:36:31

@¿Qué tapas hay?: azért, ha a németek is rendelkeztek volna akkora bombázó erőkel mint anglia vagy az usa különösebb probléma nélkül bevetették volna.

Head Honcho 2023.06.19. 08:10:46

Bugfix needed:

"nem egy rovar, hanem egy denevérfajra porozza be" - fajra?

"1965 körül. Ikarus 321-es Szudánban, ez a 311-es jobbkormányos változata. Az Ikarus 321-esek ezen kívül Indonéziába, Ghánába és Szudánba kerültek" - Szudánban, ezen kívül Szudánba is?

Öngerjesztő Erg 2023.06.19. 08:13:49

- Hát megölték a Ferdinándot - mondta a takarítónő Švejk úrnak, akiévekkel azelőtt búcsút vett a katonaságtól, miután a katonaorvosibizottság végérvényesen hülyének nyilvánította; azótakutyakereskedelemből élt, azaz ronda korcsokat vásárolt, és hamisítottpedigrével eladta őket.Ráadásul még reumát is kapott, s most is éppen a térdét dörzsölgettesósborszesszel.
- Melyik Ferdinándot, Müllerné? - kérdezte Švejk, tovább masszírozva atérdét. - Két Ferdinándot ismerek. Az egyik a Prùša drogista szolgája,tudja, aki egyszer megivott tévedésből egy üveg hajszeszt, aztánismerem még a Kokoška Ferdinándot, amelyik a kutyapiszkot szoktaösszeszedni a házakból. Egyikért se nagy kár.
- Na de Švejk úr, a Ferdinánd főherceget, a konopištìit, azt a kövéret, akiolyan vallásos volt.
- Jézus Mária - kiáltotta Švejk -, hát ez jó! És hol történt a baj a Ferdinándőfenségével?
- Szarajevóban, Švejk úr, lepuffantották egy revolverrel. Mert ott autóztaképpen, ő meg a fenséges asszony.
- Na ja, Müllerné, autókáztak. (...)

(...)Mennyit kapott a fenséges úr, egyet vagy többet?
- Az újság azt írja, Švejk úr, hogy a Ferdinánd őfensége olyan lett, mint a szita. Minden patront belelőttek, amennyi csak volt.

Úgy nézem Hasek jól informált volt, Ferenc Ferdinándot tényleg szó szerint szitává lőtték..

Öngerjesztő Erg 2023.06.19. 08:15:06

Sorry a hiányzó szóközökért..

queenagi 2023.06.19. 08:45:33

@Donatus a Jerbiton: Bezzeg a Marshall-segélyt Sztálin visszautasította. Nehogy már nekünk, csatlósállamoknak is leesen valami.

Gukker 2023.06.19. 10:21:28

@bioLarzen: Igen, a japánok valamiért imádják az ilyesmit (Star Wars = Suta Uozu). Ami azért vicces, mert amúgy pl. a nyelvükből sok, nyugaton elterjedt betű hiányzik, amit ugye helyettesíteni kell. Így lesz az "l" helyett "r" náluk. Illetve (az olaszhoz hasonlóan) szinte minden szónak magánhangzóra kell végződnie. Ha ez nincs a külföldi szóban, simán hozzáragasztanak egyet a végére. Továbbá mássalhangzó torlódások sem nagyon vannak, ezért többnyire ide is simán beerőszakolnak egy plusz magánhangzót (ld. fent Star = Suta).
Egyik kedvenc ilyen átírásom az All You Need Is Kill kisregény (amely egyébként eleve japán, de angol címet adtak neki), melynek pl. a helyes japán kiejtése: Ōru Yū Nīdo Izu Kiru. Fentiek szerint már érthető, miért :)
Egyébként kb. egy éve néztem meg egy kb 2 órás videót a japán nyelvről és megdöbbentem, mennyire hasonlít a nyelvtana a magyarra. Ugyanaz a szórend, ami ugyanúgy lehet rugalmas. Ugyanúgy használnak hiányos mondatokat, mint mi is, stb.

bioLarzen 2023.06.19. 11:15:34

@Gukker: Én csak a japán írással ismerkedtem jó 20-25 éve (a kandzsiknál leálltam, ENNYIRE azért nem érdekelt :D), érdekes volt a germán, latin és szláv nyelvektől is igen eltérő nyelvi logikai rendszert látni - holott sok tekintetben az anyanyelvünk is ilyen :)

bioLarzen 2023.06.19. 11:16:44

@Donatus a Jerbiton: Pedig már a Négy páncélos és a kutya c. sorozatból is tudhatjuk, hogy egy lengyel tank és a személyzete nélkül az oroszok mehettek volna a levesbe :D

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.06.19. 14:44:37

@M. Péter: "A Csillagok Háborúját a japánok nem fordították le, hanem csak átírták fonetikusan az angol címet."

Ez még ma is így szokás, a japán nyelvben meglepően sok angol eredetű, a japánok által kiejthetőre formált szó van, olyanok is, amelyekre józan elképzelés szerint már korábban is létezhetett régi japán szó. A hagyománykedvelő Japánban hasít az amerikamánia. Az átírástól azért nem várhatunk túl sokat, a japán nyelv elég szűk lehetőséget ad a variációknak. Az itt ún. katakana jelekkel kiírt cím formálisan így fest: SZUTA UO-ZU. Ebben felismerni a "star wars" kifejezést, hát ehhez kell némi fantázia. De jellemző rájuk ez a megközelítés. A 2000-ben készült japán (!) film, amit a világ a Battle Royale címen ismert meg, ezt a japán címet viseli: Batoru rowaiaru. Lehet, hogy képregényként vagy regényként ezen a címen már híres lett addigra, de akkor azoknak a címe volt indokolatlanul angol. A horvátok le tudták fordítani, (Kraljevska bitka, Királyi csata), más országok is, a japánok a saját filmjüknek csak egy nyakatekert angol címet adtak. Igaz, magyarul is Battle Royale címen került moziba, sőt, Indiában az IMDb szerint megtartották a *japán* címet: Batoru rowaiaru. Igaz, az indiai Wikipédiában ezt látom: बैटल रॉयाल, ennek az átirata "baital royaal", vagyis megint az angol. Szóval a filmcímekkel nem csak nekünk szokott bajunk lenni.

@molnibalage: "A moszkvai képen hátul a magas épületnél csak optikai csalódás, vagy hírből sem ismeri párhuzamost és a merőlegest az építmény?"

Hát akármennyit nézem, gyanús.

@bioLarzen: De jó kis sorozat volt az...

Club Sandwich 2023.06.19. 15:04:37

@molnibalage: @Androsz: Szerintem csak optikai csalodas. Egyreszt az eloterben kicsit ferden allo busz eleve eltajolja az ember fuggoleges-erzeket :) , masreszt az epulet felso resze hatrebb vegzodik, nem jon ki a felenk nezo frontig, ez is tovabb, khmm, ferditi a helyzetet :D

iovialis 2023.06.19. 16:09:40

@molnibalage: @Club Sandwich: @Androsz: Üdv!
Szerintem az a helyzet, hogy a magas épület éppen be van állványozva. Értelemszerűen masszív faállvánnyal. Ennek a geometriája kissé szabálytalanabb is lehet, mintha magát az épülethomlokzatot látnánk. És valóban, még ott aa rövidülés, a nézőpont, a más képelemek otikai csaló hatása...
Nem optimális a felbontás, de belenagyítva azért felsejlenek az ablakok.

iovialis 2023.06.19. 16:18:18

@iovialis: Moreover:
https://www.google.com/maps/@55.7767767,37.584608,3a,75y,141.04h,92.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHEN35ZMak2bbj-olhxiojQ!2e0!7i16384!8i8192?entry=ttu

Club Sandwich 2023.06.19. 16:22:24

@iovialis: Igen, egyertelmuen latszik az allvanyzat, azt meg abban a korban lathatoan nem vascsovekbol epitettek meg ;)

bioLarzen 2023.06.19. 16:30:44

@molnibalage: Ami a msozkvai épületet illeti: körbenéztem a környéken, ez az épület illik leginkább a fenti képen látható épülethez:
https://www.google.com/maps/@55.7771017,37.5839701,3a,75y,133.32h,86.95t/data=!3m7!1e1!3m5!1sMaP_Lhix3Pkq2ISlYXuFMg!2e0!5s20161001T000000!7i13312!8i6656?entry=ttu

Ha tényleg ez az (franc se tudja, mennyi távltozott a környék az azóta eltelt cirka 85 év alatt...) az épület, akkor elég egyenesnek és párhuzmosnak tűnnek az élei oldalról. Fura módon távolabbról a GMapsen is mintha kicsit csálénak tűnne. Én is a perspektívára tippelek. (már, persze, ha tényleg erről az épületről van szó...)

bioLarzen 2023.06.19. 16:31:21

@iovialis: Na, remek, addig szüttyögtem, míg megelőztél :)

omron 2023.06.19. 17:19:03

@bioLarzen: Meg kell hagyni, nézhető sorozat volt, gyerekként. Lengyel, orosz, grúz és egy német juhász egy T34-ben... Vajon mivel fenyegették meg a lengyeleket?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.06.19. 19:45:00

@molnibalage: @Androsz: @iovialis: @bioLarzen: Nem kell megijedni, csak optikai csalódás. ;) Pontosabban az alulról felfelé fényképezés miatti a perspektíva torzulást nem állították helyre (vagy fotózáskor műszaki kamerával, vagy a nagyításkor a nagyítógép film- és képsíkjainak megfelelő módosításával). Plusz a faállványzat sem sikerült teljesen szíbályosra, mármint ami a merőlegeseket és a derékszögeket illeti.

Ápropó: volt szerencsém élni pár évet olyan házban, amit az 1970-es évek elején építettek kalákában saját maguknak pedagógusok (Kád..., izé, szeretett Pártunk elkobzott több telket a Gellért hegy oldalában, aztán adott ingyen maltert meg téglát a Zértelmiségieknek, akik társadalmi munkában felépítették a saját társasházukat). Na, ott egy fal sem volt párhuzamos, vagy derékszögű a modern kocka-épületben (+ a szigetelés is hiányzott és a szobák padlószintjei sem voltak éppen egységsek). Na, az nem perspektíva-hiba volt. ;)

bioLarzen 2023.06.19. 19:55:55

@Fotósképző: Nekem pedig a Kedvesem nőtt fel és élt egész az összeköltözésünkig, egy jóval több mint 100 éves, eredetileg parasztháznak épült, aztán idővel így-úgy, de általában maszekban alakítgatott házban Rákospalotán. Na, főleg belül, ott se sok vízszintest, egyenest és derékszöget találtál :)
(Aztán mégis áll mint a cövek jóval több mint egy évszázada...)

bioLarzen 2023.06.19. 20:00:28

@omron: Imádtam ezeket a partizán-sorozatokat. Nyilván nem idológiai alapokonl, egyszerűen csak a törtneteket meg karaktereket. A Borsot ma is évente egyszer stabilan végignézem, a Tavasz 17 pillanatát és az Egy óra múlva itt vagyokot is rendszeresen - és pár éve a Halál archívumát is megtaláltam a YouTube-on :)
Két nagy bánatom: a Kloss kapitány-féle lengyel Kockázat c. sorozat, illetve a jugó Belgrádi fiúk c. sorozatokat sehogy sem tudom megtalálni magyarul, nézhető formátumban (eredeti nyelven igen, de az sajna nem sokat segít, lengyelül és jugoszlávul is csak annyit tudok, hogy "Budapest" :D) - még DVD-n, se, pedig asszem, a Kockázat megjelent. Simán megvenném, ha tényleg létezik.

bioLarzen 2023.06.19. 20:01:08

(Ha valaki beszól, hogy jugoszláv nyelv nincs, virtuálisan lefejelem...)

30-06 2023.06.19. 20:13:06

@bioLarzen: Már hogyne lenne. Valaki hirdette magát belga tolmácsnak is.

bioLarzen 2023.06.19. 22:10:40

@30-06: Jaja, belga-osztrák nyelvpárban.

¿Qué tapas hay? 2023.06.19. 23:22:16

@bioLarzen: Kár, hogy Budapest neve jugoszlávul Budimpešta/Будимпешта. (hr, si, rs, mk)

bioLarzen 2023.06.19. 23:28:44

@¿Qué tapas hay?: Hé, één csak azt mondtam, hogy tudom - azt nem, hogy jól ;)

bioLarzen 2023.06.19. 23:29:48

@¿Qué tapas hay?: (Cserébe Belgrád meg magyarul Nándorfehérvár :D )

bioLarzen 2023.06.19. 23:32:53

(Felesleges magyarázatokat elkerülendő: tudom, hogy "Belgrád" = "Fehérvár" ;) )

Rollende Landstrasse 2023.06.20. 07:32:57

@ZON: Pontosabb volt a V-2, mint a V-1. Ma már persze elfogadhatatlan, de 1944-ben csúcsteljesítmény vo,t, hogy a találati valószínűség 17 kilométeres körön belül volt. A függőleges felszállás után a vezérlőrendszer már a ritkább légkörben, nagy magasságban állította irányba a rakétát, tehát a környezete csak kis mértékben befolyásolta a röppályát. A pontatlanságot az üzemanyag kifogyása okozta, mert az 210 másodperces működésre volt betöltve. Ha egy másodperccel előbb vagy később fogyott el, az kilométerekkel tudta módosítani a tervezett becsapódási pontot.

A V-1 szárnyasbomba vezérlésének feladata csak az egyenes útirány tartása volt. A célzás az indítórámpa építési irányával történt, ezért taktikai feladatra teljesen alkalmatlan. A szárnyasbombába annyi üzemanyagot töltöttek, hogy valahol London felett fogyjon el. Nagyon sok V-1 repült át a városon, aztán a mezőn csapódott be ártalmatlanul.

Az első V-1 szárnyasbombák azért voltak félelmetesek, mert nem tudták, mi ellen kell védekezni. Magányosan repülő felderítőknek nézték. Aztán persze megismerték. A londoniak tudták, hogy amíg hallják a hajtómű jellegzetes hangját, nem kell félni tőle, de ahol elhallgat, ott lezuhan.

A V-2 azért volt félelmetes, mert a ,,semmiből" érkezett. A becsapódási sebessége 5000 km/h felett volt. Láthatatlanul zuhant. Eleinte nem is tudták, hogy rakétatámadás érte Londont, hanem gázrobbanásra gyanakodtak.

Rollende Landstrasse 2023.06.20. 08:07:29

@molnibalage: Az előző hozzaszólásom első részét neked akartam címezni, de véletlenül kihagytalak a jelölésből.

Grgabácsi 2023.06.20. 11:02:47

Az amerikai Fordnál Galaxie volt. Galaxy néven az európai piacra gyártott egyterűek futottak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.20. 12:45:29

@Rollende Landstrasse: Több pontatlanságot látok itten.

1. A V-1-eseket tudtommal mindig ugyanannyi üzemanyaggal töltötték meg. Ennek oka az, hogy mivel vízszintesen kellett repülni, ha eltérő mennyiséget teszel bele, akkor eltérő állásszöggel repül, az eltérő tömeg miatt tehát eltérő lesz a sebességük. Ez még a primitív célzást is hazavágja.

2. A V-1 nem a betöltött üzemanyag mennyiség alapján zuhant a célra. Hanem be volt állítva egy mechanikus szerkezet és az orrán levő propeller = légsebességből számolt távolságot. Beállított távolságnál a kormányszervekkel zuhanásba vitte a cuccot. A világon nincs olyan szerkezet, amit egy tartálykifogyásra állítanának be, mert az rohadtul bizonytalan és akadozó hajtómű üzemet jelent a végén.

3. A V-2 esetén az 1. sec hajtómű üzem kb. a mesében okoz sok kilométeres eltérést. Legfeljebb 1-2-őt Ez kb. középiskolai fizikával is kiszámolhatod, mert a légellenállás hatása annyira csekély. Egy ferde hajítás esetén ugyanazt a sebességvektort tedd odébb 1-2 sec repülés időtartamával. Nem lesz ekkora difi. Az világ első mechanikus tehetetlenségi navigációs rendszere és minden más összessége ezt adta ki.

www.omnicalculator.com/physics/trajectory-projectile-motion
Tessék.
Add meg poénból azt, hogy akkor 1000 m/s az X, Y sebesség ez kb. M5 absz.
Legyen 45 fok és 100 és 102 km. Ez az égésvégi pont. A végén az X távolság, ahol földet ér a két esetném 1,5 km-et sem tér el.

A V2 pontatlansága messze efelett volt.

Etniez 2023.06.20. 19:15:22

@Galaric: Ez így ebben a formában nem biztos, mivel Hitlert nem tartotta igazi ellenségnek az angolokat, úgy gondolta, ki tud velük egyezni a Szovjetunió ellen. Nem is volt terv Anglia megtámadására, a hamvába halt Sealöwe műveletet el sem kezdték tervezni a háború előtt. Ezt Erik von Mainsten is kritizálta, hogy Hitler nem igazán tudta, mit akar nyugaton. Hogy ennek a békének fenntartsa a lehetőségét, nem mészárolta le a Dunkerque-nél rekedt angolokat. Más források szerint csak elbaszta a lehetőséget, mindenesetre Guderian szerint bele tudták volna nyomni őket a tengerbe. Keleten meg álomvilágban élt, de az is egy másik sztori.
Röviden: nem biztos, hogy bombáztak volna. Egyébként ennek a nagy terrorbombázásnak az usákok voltak a legnagyobb rajongói, de nem sokat értek el, a lakosságnál annyit értek el, hogy a repülőből kiugró ejtőernyősöket felkoncolta a lakosság, ha előbb fogták el, mint a katonák.

Etniez 2023.06.20. 19:24:21

A fojtogatós képhez: nem lett volna egyszerűbb egyet belelőni, ha már ott a puska?

¿Qué tapas hay? 2023.06.20. 23:52:59

@bioLarzen: Csodálkoztam is, hogy nem egy olyan ősi jugoszláv szót hoztál példának mint pl. a vajkrem/вајкрем
ramstoredodoma.com.mk/%D0%BC%D0%B5%D0%B3%D0%BB%D0%B5-%D0%B2%D0%B0%D1%98%D0%BA%D1%80%D0%B5%D0%BC-200%D0%B3

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.21. 06:58:33

@Etniez: Nem értem, hogy miért ajánlsz egy könyvet a témába és írsz aztán veretes butaságot.
A USAAF nem valamiféle galamblelkűség miatt bombázott nappal, hanem mert ragaszkodtak a pontosabb bombázhoz.
Drezdába is Churcill határozott nyomása rángatta bele őket. A bombázzunk mindegy akár szinte vakon is a RAF megközelítése volt, nem a USAAF-é.

Etniez 2023.06.21. 08:48:45

@molnibalage: Én nem írtam semmit a nappali bombázásról, csak annyit írtam, hogy az USAAF nagyon tevékeny volt a terrorbombázásban is.

GFO 2023.06.21. 09:08:30

@Etniez: Erre meg molnibalage annyit reagált, hogy de nem. Szövegértés!
Bocs, hogy beleszóltam, de nem bírtam megállni, ez annyira szúrta a szemem.

Guillam 2023.06.21. 14:50:58

@Etniez: A kiugrott repülősök megölése rettenetesen ritka volt még Németországban is, Angliában vagy Franciaországban pedig nincs is példa rá. Göbbels panaszkodott egyszer Hitlernek a háború vége felé, hogy nem érti hogy miért nem történik meg, mert szeretné látni. Viszont Japánban a kiugrott repülőszemélyzetet tényleg nagyon gyarkan meggyilkolta a lakosság vagy a katonaság. Az elfogott személyzetre mindenképpen halál várt a kihalhatás után erre törvényt is hoztak. Olyan rettenet is előfordult hogy az elfogott repülös személyzetet oda adták egy egyetemnek ahol élve boncolták őket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.21. 17:41:24

@Etniez: Azért repültke nappal, hogy pontosan tudjanak célozni akkori módszerek korlátai szerint. Nem terrorbombáztak. A USAAF szigorúan katonailag értelmes célokat bombázott. Nem kéne butaságokat terjeszteni.

gintonic.azigazi 2023.06.24. 23:44:11

@queenagi: Yugoslavok kaptak a segelybol, a finnek meg Ausztria nem mert ok fuggetlenek akartak maradni ( helyi szovjet nagykövet szolt nekik )

@molnibalage: nem programozott repulok voltak? Mert akkor mindegy h ejjel van e vagy nappal, London sotetben is ugyanott van

@Rollende Landstrasse: 5000km/h felett volt a becsapodasi sebessege? Akkor ha vecsési savanyuság van a robbanofejben vagy gyapjupulover akkor is nagyot üt :O ( tömeg x sebesség ) nem sok az az ötezer km/h?

@Fotósképző: a magyar épitöipar két fö ellensége az egyenes és a derékszög - van olyan qutinor ház ahol a negyediken egy negyzetmeterrel kisebb a lakas mint kene
( “ A zsaluzásos építési módok közül az alagútzsalus betonöntés. Az így készült épületeket sokszor tévesen téglának mondják, pedig ez is beton, legfeljebb a belső elválasztó falak lehetnek téglából. Sokan tartósabbnak és "emberbarátibbnak" tartják a panelnál, ezért az ingatlanpiacon is valamivel népszerűbb.

Szombathelyen és környékén, ahol sok ilyen ház épült, az alagútzsalus technológiát kifejlesztő francia cég nevéről outinordnak hívják (lásd: www.outinord.com). A qutinor és más változatok ennek a köznyelvben eltorzult formái.”)

gintonic.azigazi 2023.06.25. 08:45:33

@molnibalage: az amerikai legiero Gyorben lakonegyedet bombazott, mert felhos idoben nem lattak a vasutallomast. Egy haboruban nincsenek lovagok, nincsenek szentek.

gintonic.azigazi 2023.06.25. 08:47:34

@Etniez: elkepzelheto hogy a megfojtas mas jelentoseggel birt az indianok kozott - aradon oktober hatodikan is megvolt hogy kit miert akasztottak es lottek fobe. ( Oklahoma elozo neve Indian Territory volt, 90% ban indianok laktak )

gintonic.azigazi 2023.06.25. 08:53:12

@Grgabácsi: a ket szo mast jelent

Galaxie: a collection of brilliant persons or ideas

Galaxy: macrosocmos in other world

DE, teljessen igazad van. A Galaxie a FORD USA bejegyzett markaneve, a GALAXY a FORD EUROPA brandje.

gintonic.azigazi 2023.06.25. 08:58:36

@Guillam: a tolna megyei Decs es Ocseny kozott lezuhant muszaki okbol egy amerikai bombazo 1944-ben, a pilotak harom napig a telepules jegyzöjénél laktak, a fortepanon van egy csomo fenykep rola, hajuk szaluk nem gorbult. Szerintem ha a nemetek nyerik a haborut akkor most arrol lennenek infok hogy a galad angol lakossag lotte le a talpig vitez nemet repulosoket.
Ilyen ugyekben a mult homalyaba vesz az igazsag.

gintonic.azigazi 2023.06.25. 09:06:20

@bioLarzen: a jugo nyelv margojara: az 1993-as Csehszlovak szetvalas utan szinkronizaltak szlovak nyelvre a cseh filmeket - ez a nyelv kerdes ha elolep identitas kepzo erove akkor fontos. Magyarorszagon nem tekintik magyarnak aki nem beszel magyarul, ez sok amerikaban magyar szuloktol szarmazo magat magyarkent meghatarozo embernel okoz problemat ( pl a lanyom ) de vannak orszagok pl Olaszorszag ahol a New Jersey szuletesu felig olasz fiatalember nulla olasz nyelvtudassal visszaterve Napolyba azonnal elfogadott olasz.
Erdekes dolgok ezek.

Jugoknal Tito tekert nagyot a dolgokon, horvatkent nem Zagrabot tette meg fovarosnak hanem nagyon okossan Belgradot, mert a szerb allamalkoto ero erosebb volt mint a horvat, igy tudott valamennyire sikeres birodalmat ( nem orszagot! A tobb vallasu, tobb nemzetisegu orszag az tenyszeruen birodalom, fuggetlenul az orszagmerettol ) es ott mindig elfogadotta valik egy “general nyelv”

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.26. 08:34:53

@gintonic.azigazi: Egy szót sem szóltam a V1 éjjel / nappalról.
Az V2 becsapódási sebessége M5 táján volt. Ez kb, 5000 km/h, de inkább több.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.26. 08:38:34

@gintonic.azigazi: Nem, arra IS zuhant bomba. Ennyit tudott az akkori pontosság. Sehol nem mondtam, hogy lovagok.
De a USAAF pusztán erőforrás felhasználás miatt tartott ki a nappali bombázás mellett. Szerintük szart sem ért a civilek válogatás nélküli bombázása. A USAF simán erőforrás pazarlásnak tartotta. hogy méregdrága 4 motoros bombázókkal egy rakás benzint égetve és kockára téve azokat értelmetlen marhaságnak tartották.

Csendes-óceánon is csak egy szűk kör erőltette és mert a japánokat egyszerűen máshogy kezelték, mint a németeket.

fonaktamas75 2023.06.27. 12:20:24

@¿Qué tapas hay?: Feltétlenül. Mindig jó, ha van a háznál egy reakciós, fasisztoid dél-amerikai diktatúra, amely ártatlanok ezreit kínozza, vagy gyilkolja meg, tünteti el. Bizonyítottak mindenhol. Azt a kedves embert is csak Honecker fogadta be.

manyokipeter 2023.06.27. 15:01:06

@fonaktamas75: Pontosan így van, ahogy mondod. Főleg, mikor azok az "ártatlanok" hogy-hogynem leginkább kommunisták, akik éppen készülnek megölni a fasisztoid embereket, csak nem ezrével, hanem tíz- meg százezrével.

manyokipeter 2023.06.27. 15:44:51

@molnibalage: "Nem terrorbombáztak. A USAAF szigorúan katonailag értelmes célokat bombázott. Nem kéne butaságokat terjeszteni. "

Ha esetleg arra jársz, majd légyszi magyarázd már el ezt a drezdaiaknak is. Azoknak a drezdaiaknak, ahol a város egyetlen épen maradt része egy katonai létesítmény, egy kis laktanya volt, míg a legtöbb bombát pont a műemlékekkel meg emberekkel telezsúfolt belváros kapta. Valószínű, hogy a laktanya nem volt elég nagy, hogy eltalálják, mivel a Norden legnagyobb szórása is 6ezer méter magasságból 4-500 méter volt (ideális esetben 30 méter), ezért kellett a több négyzetkilométeres város minden más részét is elpusztítani. Azért is jó, ha szólsz nekik, mert még a végén azt hinnék szegények, hogy terrorbombázás miatt pusztult el a városuk, és maradt épen az egyetlen katonai létesítmény. Azt meg nem hagyhatjuk.

Gringo 2023.06.27. 17:31:57

@bioLarzen: A Belgrádi fiúk fent van Videán magyar felirattal.

fonaktamas75 2023.06.27. 18:21:47

@manyokipeter: Pontosan hol gyilkoltak százezreket Dél-Amerikában a kommunisták végül? Te anélkül tudod, hogy százezreket gyilkoltak volna meg, hogy meg sem történt? Öt jó számot nem tudsz?
Tényszerűen ártatlanok ezreit gyilkolták meg a katonai junták az évtizedek alatt válogatás nélkül. Nem csak kommunistákat. Amúgyis, azért mert valaki kommunista evidens, hogy gyilkos. Ajánlott cikk Pinochet diktatúrájáról:
en.wikipedia.org/wiki/Human_rights_abuses_in_Chile_under_Augusto_Pinochet

manyokipeter 2023.06.27. 21:38:46

@fonaktamas75: a) Döntő többségben komcsikat, szocikat öltek, illetve a nekik segítő embereket, valamint köztörvényes bűnözőket. És nem írtam, hogy Dél-Amerikában öltek a komcsik százezreket. Csak hogy a komcsik százezreket öltek. De lásd majd lentebb.

b) A diktatúra két évtizedig tartott. Két évtized alatt történtek a jogsértések. Ebből a 73 és 77 közötti időszak az igazán durva, a maradék időben semmivel nem volt durvább, sőt, még részben enyhébb is volt, mint nálunk a Kádár-rendszer a 80-as években a bukása előtti időben.

c) A Rettig bizottság, ami a legelfogadottabb jelentés összesen 3428 gyilkosságot, eltűnést, kínzást és hasonló jogsértést írt 74 és 77 között. Ez azért nem annyira sok ám, ha összevetjük akár a mai államokkal arrafelé.

d) A Valech Bizottság az egész diktatúra alatt, kb. 28-30ezer esetben ír börtönbüntetést, és ennél durvább dolgokat. Ez úgy évente átlagban 1500 ember. Ebben benne vannak a köztörvényesek is, akikkel szemben is történtek jogsértések.

e) Ezek az adatok nagyjából egybevágnak azzal, amit te hoztál forrást, csak sokkal pontosabban kielemzi. Bár talán egy komolyabb vitában nem wikipédiát kellene linkelni, de most efölött elsiklok. mindenesetre helyette inkább ezt érdemes nézni, ami erősen árnyalja a képet:
publikacio.uni-eszterhazy.hu/4436/1/118_151_Nagy.pdf

f) Ahogy olvasható még ebből az egyébként egész jó forrásból is, a nagy számokba simán belevesznek olyat is, aki inkább csak bebörtönözve volt.
Csak nem szabad elfelejteni, hogy egy átlag latin-amerikai börtönben mindegyik országban jóformán állandóan, most ebben a pillanatban is történnek jogsértések. Tehát az, hogy az illetőnek aznap éppen nem adnak kaját (ami a felméréseknél benne van a jogsértések között) nagyjából mindennapos. Sőt, néha az a ritka, ha adnak. Tehát nem a diktatúra miatt van vagy volt sok jogsértés, hanem mert arrafelé "ez a szokás" egy börtönben. Mint ahogy benne van az is, ha pár órát fektetik a padlón, meg ha mondjuk ütlegelik kicsit. És ezek teszik ki a 30.000 (azaz évente átlag 1500) jogsértés nagyobb részét. Csak ugye ez arrafelé akár ma is elmondható egy átlag börtönről, minden egyes nap. Bemész egy latin-amerikai börtönbe, ahol oda van zsúfolva pár száz rab, és nagyjából pár hét alatt összejön az 1500 hasonló jogsértés. Szóval ez nem egy nagy szám. Ez arrafelé mindennapos szokás, függetlenül attól, hogy éppen milyen a rendszer. Aki börtönbe kerül, annak mindegy, hogy miért került oda, ez benne van a pakliban. De tovább megyek. Ha jobban megnéznénk, akkor baloldali jogvédő szemmel (ez fontos!) még a mai magyar börtönökben is simán összeszedsz akár naponta több száz jogsértést. Szóval ez nem nagy durranás.
Ami durvább, azok a valódi kínzások meg a kivégzések, eltűnések. (Itt megjegyezném, hogy az, hogy a padlón fekszik valaki pár órát, vagy éppen esetleg elpüfölik kicsit mert nem működik együtt, avagy nem tetszik az arca, az ugyan betudható kínzásnak a jog szerint, de azért lássuk be, nem az az igazi tortúra, pláne nem egy rab esetében.) A durvább verziók egy része is mindennapos arrafelé mostanság. Pl. a nemi erőszak a börtönökben nálunk is bevett szokás rabok között. Erről érdemes megnézned a 80-as években készült, egyébként kiváló dokumentumfilmet, a Bebukottakat, ahol a fiatalkorúak börtönét mutatja be a film:
www.youtube.com/watch?v=WciRV3ESg_U
Két rokonom is börtönben dolgozik, hasonlóakat mesélnek a mai börtönökről is.
Ami igazán durva, és valóban eltér a szokványostól, az a gyilkosság, meg esetleg az olyan kínzások, amelyeknél mondjuk árammal sokkolták az embereket. (Mondjuk ez utóbbi is megvan még idehaza a rabok között is néha. Volt is belőle ha jól emlékszem haláleset pár éve. Latin-Amerikában meg ma is bevett szokás több helyen, még ha nem is cikkezik róla a sajtó.) És ezekből volt több négy alatt 3-4.000. Ez fogjuk rá, hogy évente ezer eset.
Ha nem bánod, ennyitől azért nem megyek falnak. Ennyit bármelyik harmadik világbeli országból össze lehet szedni, ha akarja valaki.
Ez lenne a híres-neves szörnyű diktatúra, amiről annyit cikkezni kell? Elmész Kambodzsába, Laoszba, akárhova a harmadik világban, és ugyanezt látod ma is. Akkor arról miért nem ír a sajtó?

Nem fér ki egybe, ezért folytatom egy következőben.

manyokipeter 2023.06.27. 21:43:02

@fonaktamas75: Tehát látható, hogy az a "szörnyű diktatúra" sztorija azért erősen túl van tolva.
A balosok találtak nagy nehezen egy diktatúrát a másik oldalról, és igyekeznek túltolni, ahogy csak erejükből telik rá. Annyi csak a baj, hogy ennél még a Kádár rendszer is durvább volt. Ott mintegy 200.000 ember menekült ki az országból, ami arányait tekintve egyáltalán nem kevesebb, mint a Pinochet diktatúrában. Mellette forrástól függően 200-500 embert öltek meg az utólagos megtorlások alatt a koncepciós perekben (a forradalom pár ezer halottját, halálra kínzott emberét nem számolva), mintegy 10-15ezer embert börtönöztek be vagy internáltak, és így tovább, mindezt egy feleakkora lakosságú országban, és mindössze pár év alatt. Ez simán felveszi a versenyt a Pinochet rendszerrel. Mégsem sír a balos közeg annyit róla. Pedig ez már a konszolidáltabb Kádár rezsim volt, nem a Rákosi korszak a sokkal durvább megoldásaival. És Európa, nem pedig a harmadik világbeli Dél-Amerika. Rákosiék egyébként több embert kínoztak meg, mint Pinocheték, egy feleakkora lakosságú országban, feleannyi idő alatt. Emlékezetes az ÁVÓ-sok jelmondata is, amit a börtönőrök falára írtak ki maguknak:
"Ne csak őrizd, gyűlöld is!"

Nem akarom ezzel elvitatni, hogy a Pinochet diktatúra bűnös volt. Ez tény.
Csak azért nem kellene annyira pörögni ezen, ha közben a komcsik sokkal durvább és sokkal több rendszeréről töredék annyi elmarasztalás sincs. Töredék annyi sírást nem hallunk pl. a Pol Pot féle tömegmészárlásokról, ahol nem 1-2 ezer halott volt 20 év alatt, hanem ennek úgy ezerszerese (igencsak millió felett), ötödannyi idő alatt. Mert ugye kérdezted, hogy a komcsiknál hol látjuk tíz- meg százezrek halálát. Hát szinte bárhol. Csak ugye tudjuk, hogy baloldali világban, mint amilyen a mai nyugati, a propaganda nem a saját bűnöket fogja elővenni, hanem a másik oldalét.
De ettől még mi értékelhetjük racionálisan a dolgot.

g) A kommunistákkal szemben pedig azért léptek fel, mert tudták, mit jelent, ha azok hatalomra kerülnek. Lásd fentebb is. Felvetetted, hogy attól, hogy valaki kommunista, még nem kellene így báni vele. Annyi csak a gond, hogy ezek a kommunisták általában szervezkedtek, avagy veszélyt jelentettek a szabadabb világra, akár Pinochet rendszerére. Arról nem beszélve, hogy a kommunizmus és a szocializmus már elveiben is erőszak alapú rendszerek, mivel az alapvető jogokat írják felül. Pl. a tulajdonhoz való jogot. Ezért már nem csak megvalósulásában, hanem elveiben is ellene megy az emberi jogoknak, azaz az ellene való védekezés önvédelemként fogható fel. Magyarán aki bevallottan el akarja venni más tulajdonát, és ezért még aktívan tesz is, az nyugodtan nevezhető bűnözőnek, rablónak. Ráadásul Pinochet előtt nem sokkal volt Kubában komcsi hatalomátvétel. Annak minden megszokott dolgával együtt. Tehát tudták Pinocheték, hogy ha a komcsik hatalomra kerülnek, mi lesz a vége. Mint ahogy Venezuelában csak az utóbbi pár évben több embert öltek meg a komcsik, mint Pinocheték a teljes rezsimjük ideje alatt:
www.dw.com/en/venezuelas-army-death-squads-kill-thousands-un/a-49477147
Tehát annyira nem voltak azért ártatlanok, azok az "átatlanok".

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.06.27. 22:29:04

@manyokipeter: Te, mi lenne ha visszaolvasnád a kommenteket? Az volt az egyetlen kivétel, ami ellen, ha jól emlékszem Spaatz tiltakozott, de Churchill előtt meghajtoltak a jenkik. Nem értem a mai napig, hogy miért.

manyokipeter 2023.06.27. 23:53:24

@molnibalage: Én kérek elnézést, hogy 4 hozzászólással előrébb nem mentem.
Ennek ellenére azért volt még 1-2 kivétel, még ha Európában nem is volt részükről általános.
- 1945. ápr. 17. Magdeburg
- 1944. március 18. Róma
- 1944. március 4. Berlin
- 1944. október 13. Braunschweig
Ezeknél nemigen volt katonailag érdemi célpontjuk.

bioLarzen 2023.06.28. 03:19:58

@Gringo: És tényleg! Örök hálám!

fonaktamas75 2023.06.28. 17:40:10

@manyokipeter: Ebben a posztban Pinochet került említésre. Csak erre vagyok hajlandó reflektálni. Minek írnék ide irreleváns Pol Potról, Kádárról, Chavezről... Egyetlen szavammal sem védtem egy diktatúrát sem, de nem is relativizáltam Pinochetet - veled ellentétben - azzal, hogy megmentette Chilét, hogy Kubává... válljon. Nem teszek különbséget Pol Pot és Pinochet között. A szememben a terror mértéke túlnő minden esetben azon, hogy farokméregetésbe kezdhessenek egymással. Általánosítasz egy séma szerint minden kommunistára anélkül, hogy mindet személyesn ismernéd, milyen jellem, mennyire gyilkos hajlam.
Tőled fentebbről:
"Főleg, mikor azok az "ártatlanok" hogy-hogynem leginkább kommunisták, akik éppen KÉSZÜLNEK megölni a fasisztoid embereket, csak nem ezrével, hanem tíz- meg százezrével."
A kommentedben fogalmazásod szerint Pinochet - mert hangsúlyozom, én csak róla és a hasonló dél-amerikai CIA támogatta juntákra tértem ki - megelőzött egy kommunista terrort. Pinochet gyilkos volt. Meghalt ill. idős volt mielőtt bíróság elé állhatott volna. Több eljárást is kezdeményeztek ellene. Puccsal, vérrel, a CIA támogatásával került hatalomra, megbuktatva a demokratikusan választott Allendét. Halála előtt elismerte felelősségét a borzalmakban. Ezek tények.

manyokipeter 2023.06.29. 23:34:57

@fonaktamas75: Én sem írtam sehol, hogy a Pinochet diktatúra jó volt. Viszont az nem relativizálás, hogy valóban jobb volt Chilének, mint bármely komcsi banda. Chile ma a legfejlettebb, legmagasabb életszínvonalon élő dél-amerikai ország. Ez pedig nagyban köszönhető annak, hogy nem a komcsik kerültek hatalomra. Pinochet diktatúrája pedig gyakorlatilag válaszlépés volt az ellen, amit a komcsik akartak elkövetni ellene és az ország ellen. Egyfajta önvédelem, ha tetszik ez neked, ha nem.

A komcsikkal kapcsolatban pedig teljesen jogos az általánosítás. A kommunizmus és a szocializmus lényege az, hogy elvegyünk másoktól. Ez pedig erőszak. Azaz a kommunista erőszakot akar alkalmazni másokkal szemben. Ezen pedig nincs mit szépíteni, akárhogy próbálod mosdatni a szerecsent. Egy nyíltan és bevallottan erőszakot támogató ideológia, és annak képviselője minden esetben agresszor. Azzal szemben pedig megengedhető a jogos védelem, főleg, ha a gyakorlatban is akarja alkalmazni az elveit.
süti beállítások módosítása