Napi érdekes - 515

2024. április 07. JTom

1909_korul_international_horse_show_olympia_london.jpg

1909 körül. Nemzetközi Ló-Show, Olympia-kiállítócsarnok, London

1910-es_evek_cseplogepet_vontato_32-es_fogat_spokane_usa.jpg

1910-es évek. Cséplőgépet vontató 32-es fogat, Spokane, USA

1921_members_of_the_rongyos_garda_ragged_guards_paramilitary_forces_during_the_proclamation_of_the_republic_of_lajtabansag_in_the_town_of_oberwart.jpeg

1921. A Rongyos Gárda tagjai a független Lajtabánság kikiáltása napján, Felsőőrben

1935_versenybaleset_az_egyesult_allamokban.jpg

1935. Versenybaleset valahol az Egyesült Államokban

1936_olimpiai_lang_berlin_fele.jpg

1936. Az olimpiai láng tart Berlin felé

1950-es_evek_londoni_patkanyirtok_a_metroban.jpg

1950-es évek. Londoni patkányirtók a metróban

1951_a_hackney_marshes_88_teljes_meretu_focipalyaja_egy_tipikus_vasarnapon_tobb_mint_100_merkozest_jatszanak_az_amator_csapatok_tobb_helyi_kis_ligaban_kozel_egyidoben.jpg

1951. A Hackney Marshes 88 teljes méretű focipályája. Egy tipikus vasárnapon több mint 100 mérkőzést játszanak az amatőr csapatok több helyi kis ligában, közel egy időben

1960s_nac_nz_airways.jpg

1960-as évek. Az új-zélandi légitársaság, a NAC légiutaskísérői

1966_a_substitute_telephone_was_installed_to_protect_a_robin_that_built_its_nest_in_a_phone_booth_white_oak_maryland_cr.jpg

1966. Helyettesítő készülék, amíg kikölt a vörösbegy a fülkében. White Oak, Maryland, Egyesült Államok

1973_viet_cong_pows_sit_on_the_ramp_at_tan_son_nhut_air_base_under_the_watchful_eyes_of_south_vietnamese_military_police.jpg

1973. Viekong hadifoglyok fogolycserére várva a dél-vietnami erők fogságában

1980_payphones_in_tokyo.jpg

1980. Fizetős, nyilvános telefonok Tokióban

1981_arrival_of_the_car_ferry_in_jurici_on_the_bay_of_kotor.jpg

1981. Komp érkezik a kotori öbölbe, Jugoszlávia

1982_a_view_of_the_customer_floor_at_the_central_post_office_in_moscow.jpg

1982. A moszkvai központi posta épületének ügyfélcsarnoka

1983_finnish_and_soviet_border_guards_having_coffee.jpeg

1983. Finn és szovjet határőrök együtt kávéznak 

1984_saxony_delitzsch_a_trabant_is_involved_in_an_accident_with_a_bicycle.jpg

1984. A Lipcse melletti Delitzschben történt kerékpárosgázolás rendőrségi fotója

1995_jb_goldeneye.jpg

1995. A GoldenEye című James Bond film óriásmakettje készül

2006_smuggler_from_iran_loading_goods_to_small_but_fast_motor_boats_smuggeling_goods_into_the_iran_khasab_musandam_oman.jpg

2006. Iráni csempészek pakolják fel rakományaikat az ománi partoknál, mielőtt hazaindulnának

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7718373939

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Galaric 2024.04.07. 12:04:00

versenybalesetes nagyon kemény!
Túlélte vajon?

fareszgood 2024.04.07. 12:19:08

1909: Nem sok ilyen versenyt láttam(talán csak olimpián), de sok minden nem változhatott az elmúlt 100 év alatt.
1910: Ha egy ló egy lőerő, akkor ez 32 lőerőt képvisel? Miért kell ennyi hozzá? Maga a gép lehet nagyon nehéz, vagy a terepviszonyok miatt?
1935: Hová repülhetett a pilóta....nagyon durva kép.
1950: Szabad kézzel, és nem kicsi példányok.
1951: Rékerestem, Angliában van, egy megbikázott labda okozhatott gondot egy másik meccsen.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2024.04.07. 12:37:54

@fareszgood: "1950: Szabad kézzel, és nem kicsi példányok." azok nem inkább vadászgörények lesznek? csak tipp, de patkánynak elég nagy, bár létezik ekkora, de na...

ZON 2024.04.07. 13:34:14

Nem kis munka lehetett a 32 paci be- és kifogása...
Abban a focikomplexumban nem lehetett ritka, hogy nem csak egy labda volt játékban (egy pályán ) .

amundsen 2024.04.07. 14:36:49

Azért kellett ennyi öszvér a gépekhez, mert ez egy arató-cséplő gép, (baloldalon felül látható a vágógép-része) van vagy húsz méter széles. Százhektárakhoz ez kell, munkaerő pedig nem nagyon volt. Hamarjában föl is találták a már hosszában dolgozó kombájnt.

MIG-31 2024.04.07. 15:42:54

@amundsen: lényegében igen. Annyi hogy azért 20 méter széles nincsen a vágóasztala, annál sokkal kisebb. Ma már vannak 13 méteres, kb., most az a plafon.

MIG-31 2024.04.07. 15:48:44

@fareszgood: nemtudom hogy egy ló mennyi lóerőt képvisel. Viszont a képen egy arató-cséplő gép van, mascszoval kombájn. Ezt ki is kéne javítani a képaláírásban, ahogy látom már más is szóvá tette. Szóval levagja a gabonát, kicsepeli, gyűjti. Tehát elég nagy súlya van, valamint a forgó részeit a kerekéről hajtja meg, az is erőt igényel. Ja és egész nap húzni kellett, ezért kellett ennyi ló vagy öszvér.

MIG-31 2024.04.07. 17:04:39

@amundsen: érdekes videó, konkrétan ezt még nem láttam, másikat igen. De nincs 20m széles a vagoasztala, ha azért raktad be. :)

békaapu 2024.04.07. 18:05:42

@JTom:
Biztos hogy vadász.. hm.. a görény errefelé jóval kisebb - szóval valami patkánygyilkos kisragadozó.
A patkánynak más a koponyaformája, és nincs ilyen bundája.

amundsen 2024.04.07. 18:09:45

@MIG-31: Arató-cséplőgépet írtam, vízszintes elrendezésben, mikor egymás mellé rakják és úgy működtetik. McCormik újítása volt, hogy az egészet egymás mögé helyezte el. Az volt az első igazi combine. Addig ilyen hatvan láb széles csodák voltak, bár azzal is fényévekkel az európaiak előtt jártak.

amundsen 2024.04.07. 18:12:33

Akkoriban errefelé kenyérhajtású cséphadaró működött a szérűn még nagy gazdaságokban is..

MIG-31 2024.04.07. 18:17:31

@amundsen: Akkor itt valami felre ment. Én arra reagáltam hogy nincs 20m széles.

Persze hogy az USA-ban alakult ki a kombájn, a lóvontatasu is, a gőzös is meg a belső égésu motorral hajtott is. Ott sokkal nagyobb gazdaságok voltak egy kézben és hozzá kevesebb munkero, mint Európában. A Világ többi része meg alapból elmaradottabb volt. Na meg még a Szovjetunioban kezdtek el kombájn fejleszteni, szintén a nagy területek miatt, de az meg időben később volt.

8Lifeisamovie8 2024.04.07. 19:22:46

Igazi állatbarát lehetett, aki elrendelte a helyettesítő készüléket a kis csurinak, hogy békében költhessen :D

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.07. 19:29:15

Az első fotón mik vannak fellógatva? Mik a nagy dobozok?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.07. 19:31:36

@MIG-31: Ha belegondolunk egy több tonnás szerkezet földön való mozgatása terepen is van 5-6 kW alsó hangon és a mozgó alkatrészek igénye. Én a max. teljesítményének egy ember, tehát egy ló is kb. a negyedét tudja hosszan leadni, vagy még annyit sem...

camell · http://indafoto.hu/camell 2024.04.07. 21:13:40

@molnibalage: Szerintem hangszórók, vagy lámpák lehetnek.

¿Qué tapas hay? 2024.04.07. 21:58:33

@amundsen: A kép arányai nem stimmelnek sem a 20 m, sem a 60' szélességhez. Egy sorban hét ló van, az lazán befogva mondjuk 7 m (bár inkább közelebb van ez a 6-hoz). A belinkelt videó oldaláról tovább lehet lépni a Fort Walla-Walla múzeum videójára www.youtube.com/watch?v=jCLQK8NqHfs , ott elmondják, hogy a harmincháromfogatú aratógép vágásszélessége 16', különösen sima, egyenletes talajnál 18' volt. Az így együtt legyen 12 m. Ez kb. jó is a képre. Itt egy fénykép, ahol tán jobban látszanak az arányok: cdn4.explainthatstuff.com/1902-combine-harvester.jpg

@MIG-31: Egy ló teljesítménye vontatásnál kb. 0,65-1 LE, kerekítve SI-ben kb. 500-750 W.

MIG-31 2024.04.07. 22:32:50

@¿Qué tapas hay?: Vontatási teljesítmény? Mert ugye traktornal se egyenlő a motorteljesitmeny a vontatási teljesítménnyel. Mondjuk lónál szerintem csak a vontatásinak van értelme (kifejtett vonoerő x sebesség).

MIG-31 2024.04.07. 22:46:59

@¿Qué tapas hay?: szégyen nem szégyen, de műszaki ember létemre sose olvastam utána a lóerő fogalmának, az átváltást kilowattra, wattra tudtam. Most viszont megneztem a wikipédian. Lényegében úgy mérték anno, ahogy írtam/gondoltam, csak függőleges emelesre, de vegulis ugyanaz. Teher, annak van sulyereje, adott távra adott idő alatt, az meg ugye sebesség. Utánagondolva reális is az a szám amit írtál, folyamatos erőkifejtessel. Persze ló és ló között is van különbség, de mint definíció okés.

Club Sandwich 2024.04.08. 00:58:34

A trabis baleseti kepen vicces, hogy ki van kockazva a rendszam :) Bakker, man az orszag sincs meg, nemhogy az a rendszam, meg auto :D :D

amundsen 2024.04.08. 13:22:00

@¿Qué tapas hay?: Ez akkor tényleg nem ilyen széles, több cég is gyártott ilyen kombinált szerkentyűket. A Holt társa, a Stockton Wheel már 1986-ban gyártott olyan arató gépet, amelyiknek a vágóasztala 50 láb volt (kb 15 m). Amellé hozzácsapva a cséplőgép bőven kitesz 20 m-t. A hatvan lábat a "100 éves a Mezőgazdasági Kutatóintézet" című kiadványban olvastam, nem tudom előkeresni, mert duplasorban vannak már a könyveim.

amundsen 2024.04.08. 13:24:19

@amundsen: Mindenesetre igen érdekes gép lehetett: favázas, fogaskerekes működéssel, hozzá a majd negyven állat, meg a kezelők..Csöndes nem volt, az biztos.

UV pót 2024.04.08. 19:23:01

Hackney Marshes: ma is látható még néhány pálya:
https://www.google.hu/maps/place/Hackney+Marshes/@51.5582683,-0.0344548,789m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x48761da769310e31:0xb7f34012111d1fed!8m2!3d51.5579441!4d-0.0311853!16s%2Fg%2F11hd25d_86?entry=ttu

¿Qué tapas hay? 2024.04.09. 16:43:26

@MIG-31: A ló teljesítményére vonatkozó adat dr. Pattantyús Á. Géza: Gépek üzemtana c. könyvének a "Kézi hajtás, az élő motor, mint erőgép" c. szakaszából való. A technikai lóerő, mint mértékegység, csak nevében kapcsolódik a lovakhoz, egyszerűen 75 kp˙m/s teljesítmény (hogy a korábbi klnf. lóerő-mértékekhez nagyságrendjében hasonló legyen) (l. uott. "A teljesítmény és mértékegységei" szakasz, a II. fejezetben).

David Carradine 2024.04.09. 19:29:45

Szegény új-zélandi utaskísérők! A felvételen látszik, hogy mennyire élvezték. (Semennyire.) Aki ezt tette velük: goulliotine. Jobb szélső kisasszony arcán látszik: "ha a póznak vége, megöllek!" Jogos.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.04.10. 20:15:16

@camell: Hangszóró kétlem, mert az erősítést akkor még fel sem találták.

gigabursch 2024.04.12. 08:19:36

Olimpia csarnok
Monumentális

Cséplőgépes fogat
Namost ha ez nincs learatva, akkor alovak mindent kicsépelnek, mire odaér a gép.
Ha meg le van aratva, akkor me gnem értem.
Nem lehet, hogy inkább bálázó ez a gép?
32×5,6 = 180 LE

Rongyos Gárda:
Hősök voltak.
Már írtam régebben is, aki az egész idpszakot tudni akarja, az keresse meg (Missuray) Krúg Lajos: Tüzek a Végeken című művét.
Aztán meg keresse meg Sopronban az ŐRTÜZEK! emlékművet.
Majd keresse meg a két Főiskolás Szechány Elemér és Machatsek Gyula szobrát a Szent István parókia oldalában

Versenybaleset:
Salto mortale

Olimpiai láng Berlinben
Szerintem minden olimpia egyik legszebb része az olimpiai láng elvitele

Patkányirtás:
De cuki vadászgörény!
Na, az aztán nem lacifacázik, hanem gyilkol rendesen. Csak ha sok vért ivott, akkor bárhol elalszik...

Hackney Marches
Izgalmas lehet itt fűnyrós embernek lenni...

NAC-hölgyek
Uhh, ez a kalap.... förmedvény....

Vörösbegy:
Honnan tudjuk, hogy vörösbegy?

Vietkongok
Aztán hamarosan fordult a kocka és kipicsázták a világ legdemokratikusabb hadseregét. Ahogy azóta sokan mások is, világszerte

Tokiói telefonok
A bal szélső hölgy egy kicsit trampli

Komp érkezik...
Ez nem érkezik, hanem ott jár, nem sokkal az öböl szája mögött
A tengerről érkező kompok nem így néznek ki és nem oda érkeznek....
Ez egy sima keresztbehajózós komp, nem pedig vonalhajózós

Moszkva központi posta
Ötletes elrendezés. Vajon a dolgozók szerették ezt az elhelyezést?

finn és szovjet határőrök
Így kell ezt csinálni

kerékpáros gázolás_
"Basszus, megint várhatok 20 évet egy új Trabantra!"

Golden Eye makett
Lenyűgöző

Iráni csempészek
Kiterjedt depó épületekkel a háttérben...

...
Jó volt, mint mindig!

gigabursch 2024.04.12. 08:22:24

@amundsen:
De nem taposnak mindet le, mire az arató gép "odaér".
Ez nem fér bele a fejembe.

@MIG-31:
Úgy todom egy ló 5,6 lóerőnek felel meg.
(átlagosan)

gigabursch 2024.04.12. 08:29:57

@gigabursch:
Hány lóerős egy ló?

Attól függ:
Tartós cammogással és munkavégzéssel pont lóerő, de a maximális teljesítménye közel lóerő.
A tartós erős teljesítménye (ami nekem valahonnan máshonnan megragadt - de nem találom) az viszont 5-6 LE közötti

index.hu/tudomany/til/2014/10/02/egy_lo_valojaban_15_loeros/
hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%B3er%C5%91

gigabursch 2024.04.12. 08:32:40

@molnibalage:
Szerintem világítás lehet....
Jó ki hangulatfény...

MIG-31 2024.04.12. 08:52:00

@gigabursch: Lóvontatású arató-cséplő vég. Azért nem tapossák le a lovak a gabonát, mert a lovakhoz képest oldalra van a vágószerkezete. Mint a traktoros kaszáknál. A traktor hátulján van a kasza, ami munkahelyzetben jobbra kilóg, vagyis a traktor mellett vág. A traktor mindig az előző menetben már lekaszált területen meg. Kivéve az első fogást.

MIG-31 2024.04.12. 08:53:46

@MIG-31: ez ugyanaz, csak lovakkal. Bocs, lemaradt a vége.

gigabursch 2024.04.12. 10:29:02

@MIG-31:
A-ha!
Köszönöm!
Így már értem.

amundsen 2024.04.12. 12:07:16

@gigabursch: Szia ! Látom erre e részére már válaszoltak. Amik pedig nem kombinált gépek voltak, hanem "csak " arató-kévekötők ( az elején "egyszerűen" leutánozták a kézi aratást, a cséplés a gazdasági udvarokban történt) azoknál az állatokat a gép mögé fogták be. Mindenesetre szerintem ezek is fáintos szerkezetek lehettek a maguk korában, az áruk is ennek megfelelő volt.

¿Qué tapas hay? 2024.04.12. 21:26:33

@gigabursch: "A ló vontatóteljesítménye (az állat súlyától függően): N = 0,65÷1 LE" (Dr Pattantyús Á. Géza: A gépek üzemtana p12 , Mérnöki Továbbképző Intézet, Budapest, 1948.) www.tothem.hu/MISC/PUBLIC/Patyi.pdf
szerintem érdemes Pattantyús professzor úr becslését elfogadni, lévén amikor a könyvét írta, az élő erőgépek használata általános volt; tehát egy gépészmérnöknek illett tudni, hogy egy munkaló állandó hasznos teljesítménye mekkora.

Ha az indexes újságíró végigolvasta volna a belinkelt Nature-cikket, akkor neki is egyértelmű lett volna, hogy az a bizonyos 15 LE nem állandó, hanem csúcsteljesítmény (Watt's measure of power output is clearly based on a rate that horses could maintain for a full day, not a peak performance.
As to the second possibility, Collins and Caine list data from the horse pulling contest at the 1925 Iowa State Fair showing that peak mechanical power output of a horse is 12-14.9 HP. This effort lasted only a matter of seconds and is probably a realistic estimate of peak performance.)

gigabursch 2024.04.12. 22:13:02

@¿Qué tapas hay?:
Nem értem hová tűntek a számok (beragadt NumLock?), de pont az 1 és a 15 hiányzik a hozzászólásomból.
Amúgy leírta az indexes fószer, hogy csendesen battyogva és munkát végezve 1 ló = 1 LE, a csúcs meg kb 15...
Csak az én hsz-om volt gyengusz...., hiányos...

68nyara 2024.04.15. 12:06:26

@molnibalage: Az a világítás volt, persze, csak valaki valamiért úgy gondolta, hogy az alpesi tájhoz körben jól megy a kínai stílusú lámpa.

68nyara 2024.04.15. 12:12:05

@békaapu: Azok vadászgörények. Nem az a kisméretű fehér fajta, hanem rendes vadászgörények. Nekem is voltak valamikor, az egyik hím még ezeknél is nagyobb volt, és ha elengedted patkányozáshoz, akkor rendesen átment vérengzőbe, csak az volt a baj vele, hogy elég vad volt velünk is, soha nem sikerült leszoktatni róla, hogy rátámadjon a lábujjaidra is. A többi nem, azokat lehetett kézben simogatni. Mondjuk azok is rendesen rendet vágtak a patkányok közt. Én imádtam őket, mert különben igen jófejek voltak, csak ha szabadon kóricáltak a lakásban akkor minden zoknit, meg plüssmacit begyűjtöttek a kanapé mögé.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.04.17. 20:50:25

Az a repülő autóversenyzős kép de kegyetlen, meg a a fotós se volt semmi, akki az akkori technikával tudott lőni egy ilyen képet, besza ráss... :-o
A csilliárd focipálya is kemény.Biztos kint lehetett a kenyában, mindentől távol, hiszen ennyi telket megvenni csak olcsón lehetett. :D

Most látom a linket, mégsem volt annyira kint bár ki tudja akkor épp hol húzodott a városhatásr...
süti beállítások módosítása