Napi érdekes - 473

2023. június 11. JTom

1853_levis_elso_stabja_amelyet_leiba_strauss_alapitott.jpeg

1850-es évek. A Levi's farmergyár első dolgozói

1905_dogcart_volendam_the_netherlands.jpg

1905. Kutyafogat, Volendam, Hollandia. Hollandiában és Belgiumban, de még Németország egyes területein is gyakran használták a kutyákat kocsihúzásra

1905_sagrada_familia_barcelona_spain.jpg

1905. Az épülő Sagrada família, Barcelona, Spanyolország. Ekkor már 23 éve épült a templom és ahogy tudjuk, még ma sincsen teljesen készen

1924_first_successful_journey_by_car_from_cape_town_to_cairo_accomplished_by_stella_and_major_chaplin_court_treatt.jpg

1924. Az első sikeres motorizált Afrika-átkelés Fokvárosból Kairóba. Amint láthatjuk, voltak nehézségek. A közel három évig 16 hónapig tartó utazást Stella Court Treatt és férje Chaplin Court Treatt őrnagy vitte véghez

1928_hidden_camera_in_sing_sing_prison_s_execution_room_taken_photo_of_ruth_snyder_electrocuted.jpg

1928. A Sing Sing börtön kivégzőhelyiségébe becsempészett fényképezőgéppel készített fotó a gyilkos Ruth Snyder villamosszékben végrehajtott kivégzéséről

1929_a_wooden_mosque_in_teberda_with_a_ladder_up_a_tree_for_muezzin_to_climb_to_call_for_prayer.jpg

1929. Fából készült mecset a szovjet cserkesz-karacsájföldi Teberdában. A létra a fára vezet, ahonnét a müezzin hívta imára a híveket

1952_htz-12_szovjet_elektromos_traktor.jpeg

1952. HTZ-12 szovjet elektromos traktor. A mobil aggregátorról, kábellel működő mezőgazdasági gép nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket

1956_a_woman_in_the_ruins_of_port_said_egypt_after_its_destruction_by_israeli_bombing_during_the_suez_crisis.jpg

1956. A szuezi válság idején az izraeliek által lebombázott Port Szaíd

1956_ku_klux_klan_tagok_az_utcan_montgomery_ny_alabama.jpeg

1956. Ku Klux Klan tagok az utcán. Montgomery, Alabama, Egyesült Államok

1961_jurij_gagarin_a_tv-monitorokon_a_centrifugaallvany_vezerlotermeben.jpeg

1961. Jurij Gagarin a TV-monitorokon, a kiképzőcentrifuga vezérlőtermében

1968_sielok_hatizsak_leghajtassal_yoshkar-ola_szovjetunio.jpeg

1968. Síelők lökhajtással, Joskar-Ola, Szovjetunió

1969_two_girls_gallop_full_speed_on_sheep_in_cornwall_england.jpg

1969. Két kislány teljes sebességgel birkaháton, Cornwall, Anglia

1973_swedish_bankrobber_clark_olofsson_barricaded_in_a_vault_with_hostages_from_the_event_that_coined_the_term_stockholm_syndrome_norrmalmstorg.jpg

1973. A svéd bankrabló Clark Olofsson 4 túszával elbarikádozva a pénzintézet széfjében. Az eset később leginkább a "Stockholm-szindróma" jelenség leírásáról lett ismert, ami szerint a 131 órán át tartó összezártság különös hatással volt a túszokra: annyira megkedvelték fogvatartóikat, hogy kiszabadulásuk után gyűjtést rendeztek a rablók jogi védelmének költségeire. A Stockholm-szindróma (tévesen sokszor Helsinki-szindróma) elnevezést akkor használjuk, ha a kiszolgáltatott helyzetben lévő emberek szimpátiát vagy akár mélyebb érzelmeket kezdenek érezni kínzóik, rabtartóik iránt

1975_an_okinawan_nationalist_throws_a_molotov_cocktail_at_crown_prince_akihito_okinawa_japan.jpg

1975. Helyi nacionalista Molotov koktéllal próbálja megdobni Akihitó japán koronaherceget és feleségét okinawai látogatásuk során

1977_ina_ponyushkina_es_elvira_fomicheva_szovjetunio.jpeg

1977. Ηina Ponjuskina és Elvira Fomicseva, szovjet ejtőernyősök, akik 14 km feletti ugrásaikkal rekordot állítottak fel 

1994_jimmy_carter_with_kim_il_sung_in_north_korea_weeks_before_the_latter_s_death.jpg

1994. Jimmy Carter volt amerikai elnök az észak-koreai diktátorral, Kim Ir Szennel a Taedong-folyón Phenjanban, alig három héttel Kim halála előtt

1998_falling_wreckage_of_2_proteus_airline_706_and_cessna_planes_that_collided_while_watching_the_ss_france_in_quiberon_bay_photo_taken_by_a_passenger_of_the_liner.png

1998. Az SS France óceánjáróról fotózták a pillanatokkal korábban a Quiberon öböl felett összeütközött Cessna és a menetrend szerint közlekedő Proteus Airlines 706-os gépek lehulló roncsait. A balesetben tizenöten lelték halálukat

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4118143598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Club Sandwich 2023.06.11. 12:28:28

Na, hatha ma osszejon az az elso? :D

Club Sandwich 2023.06.11. 12:30:44

Yeeeeey! :) Jok a kepek, a ket ejtoernyos csajnal latom a sminknek tokeletesnek kellett lennie landolas utan is :) Jimmy Carter meg... miert kell egy ilyen hulladek lennyel mint az a ferdeszemu ostulok, egyaltalan szoba allni...

Club Sandwich 2023.06.11. 12:34:01

A Sagrada Familia meg csodalatos, kar hogy egy buta baleset miatt elveszett mogule a mozgato, kreativ ero :(

M. Péter 2023.06.11. 13:19:17

A Court Treatt expedíció nem tartott 3 évig, 16 hónap és néhány nap alatt jutottak el Fokvárosból Kairóba.

Watchdog 2023.06.11. 13:35:14

Az 1850-es évekbeli kép meglepően jó minőségű.
A két ejtőernyős csajnál a szöveg elolvasása előtt az első gondolat: így kiseggesedtek az ABBA énekesnői?
Kim-es kép: itt már be volt szarva, de a kíséret résen volt. A hátsó amerikai fotós képe lenne érdekes... :)))

Namely 2023.06.11. 14:25:15

"1905. Kutyafogat, Volendam, Hollandia. Hollandiában és Belgiumban, de még Németország egyes területein is gyakran használták a kutyákat kocsihúzásra"
Hogy nem szakadt le a lábuk ebben a * fapapucsban?

Club Sandwich 2023.06.11. 15:07:10

@Watchdog: A fent levo objektivsapkaval? :) Olyan kepet talalni ezrevel a neten, "*varosnev* by night" neven kepeslapkent is megvasarolhato :D

jajnemár 2023.06.11. 16:36:49

Cukik a birkalovagló kiscsajok :)

omborz 2023.06.11. 16:38:22

Ragyog az életöröm a juhvagoló kislányok minden porcikájáról!

bioLarzen 2023.06.11. 16:54:46

Remek sorozat ismét.

bioLarzen 2023.06.11. 16:56:17

@Club Sandwich: "miert kell egy ilyen hulladek lennyel mint az a ferdeszemu ostulok, egyaltalan szoba allni..."
Mondjuk, hogy ne fegyverrel kelljen? A moziban meg könyvekben romantikus dolog - vagy épp buli - tud lenni a háború, a való életben viszonylag nem...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.06.11. 17:37:11

A birkaháton száguldó lányok képe profi sportfotó.

A többi se rossz. ;)

amundsen 2023.06.11. 18:54:54

Az elektromos traktorhoz. Az akkori SzU-ban gondot jelentett a traktorbeszerzés ( a motorgyártás szakmunkásokat igényel, azok meg kevesen voltak), valamint hiány volt-főleg a távoli területeken-üzemanyagból is. A háború előtt is volt már próbálkozás ezzel is és a fagázas traktorral is, de az utóbbi amúgy is gyengébb teljesítményt adott, csak elsőrendű fával működött, különben menthetetlenül jött a dugulás. Árammal jobban álltak. Rengeteg "háztáji" erőmű volt,: vízerőmű, vagy hőerőmű. A szükség viszont nagy úr, csábító gondolat volt, hogy villanymotorral enyhítsék a kínzó belsőégésű motor hiányt. Az alapötlet az volt, hogy mobil transzformátorról vételezik a háromfázisú áramot majd' kilométernyi vezetéket huzigálva szerte a szántóföldeken.. Nem találni rá utalást, hogy miért hagyták abba, de el lehet képzelni, ha a trolibuszok is ráztak, akkor mit csinált a traktor, ami még a drótot is huzigálta... Itt találni még képeket. A legjobb a vetőgépen heverő 1000 V-os kábelke, mellette, a vaskerekes vetőgépet kezelő asszonyka. Esőben. Isten nyugosztalja !

bioLarzen 2023.06.11. 19:46:46

@Fotósképző: Igen, én is azt néztem, hogy ezeket a juhogló lányokat vélhetően nem a mami kapta le egy (akkori) mezei masinával...

Galaric 2023.06.11. 20:49:36

a Levis melósok nagyon királyak! :)

ZON 2023.06.11. 21:23:22

@Fotósképző: amatőr diákfotósként a 80-as évek elején a Nyírség-ralli prológján majdnem ilyeneket lőttem egy olcsó orosz
Vilia géppel. Csak jól el kellett kapni a ritmust.

A villanytraktorokhoz: Nekem sokkal furcsább volt az - ezen a remek blogon megismert - szovjet, folyami, elektromos teherszállító
hajók létezése.

toto92 2023.06.11. 23:30:45

A birkaglás viszi a prímet :)

bioLarzen 2023.06.12. 02:39:00

@ZON: Ez a kép ezek szerint több mint 10 évvel a tieid előtt készült.

queenagi 2023.06.12. 11:08:55

Levi's dolgozók: Meg mernék esküdni rá, hogy azok mind Levi's nadrágok (dolgozói juttatás). Ma már mennyit érhet egy, akkoriban a kétkezi melós ruhájának számító eredeti darab?

Ruth Snyder: A fotós Tom Howard volt. Miután kitiltották a kamerákat a kivégzésről, ő egy speckó kicsi gépet csempészett be a lábszárához rögzítve a nadrágja alatt. A megfelelő pillanatban (amikor ráadták az áramot), felhúzta a nadrágszárát, és kattintott. Az életlenség attól van, hogy a delikvenst rázta az áram és ettől mozdult be a kép.

Ku Klux az utcán: Ezek ilyen nyíltan járkáltak fényes nappal? Aszittem csak éjjel, meg félreeső helyeken grasszáltak, amíg az undorító gyűléseiken voltak vagy lincselték szegény feketéket.

Gagarin a centrifugában: Belehánytam a sisakba, ugye nem baj? (Űrcowboyok)

Kislányok a birkán: Ma meg már bukósisakot adunk a futóbiciklihez is.

Molotov koktél: És eldobta? Mi lett a vége az ügynek?

Ejtőernyős hölgyek: Annak idején Tyereskovát is azért választották be az űrprogramba, mejt hobbiból ejtőernyőzött. Viszont a smink érdekes. Mikor Tyereskova az űrutazásból visszaért a földre, szintén ejtőernyővel tette. Leszámítva, hogy majdnem egy tóba érkezett és az utolsó pillanatban ért csak szilárd talajra, iszonyatosan beverte a fejét a sisakba. Hatalmas kék folt lett az orrán, és mivel jöttek a véget nem érő ünnepségsorozatok, a kék foltot vastagon sminkelni kellett. Tyereskova azon aggódott, hogy hozzá, a nép egyszerű gyermekéhez hogy illik majd ez az úri flanc, mint a smink. Lehet, hogy lila képpel jobban érezte volna magát a töméntelen fotózás alkalmával?

Fredddy 2023.06.12. 11:57:57

A szovjet ejtőernyősök egyszerűen vadászgéppilóta-ruhát viselnek, úgy látom.

Fura, hogy Kim Ir Szen nem gombolta ki a zakót, amikor leült.

Viszont a propellert ne nevezzük már lökhajtásnak, ez a szó a sugárhajtóművel hajtott dolgokat jelöli.

bioLarzen 2023.06.12. 12:01:58

@queenagi: Ó, dehogy, a KKK a legkisebb mértékben sem rejtőzködött akkoriban, a legfényesebb nappal sem. Hogy mennyire: media.npr.org/assets/img/2015/03/04/be003433_wide-b0fff4743893e797187d6f90e841559477f64f4a.jpg

bioLarzen 2023.06.12. 12:03:44

@queenagi: Persze, azért tegyük hozzá, hogy franc se tudja, hogy a hatalmas Tyereskova-legendáriumból mi volt az igaz, és mi az SZKP ideológiai főosztályának munkatársainak áldozatos munkája :)

bioLarzen 2023.06.12. 12:04:55

@Fredddy: Lehet, hogy azért nincs kigombolva Szen elvtárs zakója, hogy ne látsszanak ki az akkumulátorok ;)

larvar0 2023.06.12. 12:34:22

@Club Sandwich: Jimmy Carter valószínűleg azt hitte, hogy jót tesz ezzel a haverkodással, ő talán a legegyügyűbb ember, aki valaha az Egyesült Államok elnöke volt. Hivatali ideje alatt a titkosszolgálatok olyan dolgokat csináltak meg, amiről neki fogalma se volt. Közép-Amerikában teljesen az ő politikájával ellentétes vonalat vittek, önállósították magukat. Ez a deep state egyik megnyilvánulása, tökmindegy mit akar az elnök, a deep state majd eldönti, hogy mi lesz, sőt igyekszik politikai változást is kieszközölni. Carter helyett így lett a keményvonalas, agresszív külpolitikát vivő Reagan az elnök. Ugyanezt megjátszotta a deep state Trump elnök úrral szemben is, szabotálták, ahol tudták, csak a személyes és családi vonalon folytatott külpolitikai akciói vezettek sikerre (Jared Kushner).

A szovjet ejtőernyős elvtársnők elég thicc alkatúak. Sexy az az ejtőernyős overall.

Ja, a Stockholm-szindrómát egyedül a Die Hard című Bruce Willis filmben sikerült Finnországgal összefüggésbe hozni. De ott se Helsinkit mondtak a magyar szinkronben. Az eredetire most nem emlékszem. Soha sehol nem hallottam hogy valaki Helsinki-szindrómának nevezte volna.

@Galaric: Azzal az arcszőrzettel, világfájdalmas, lestrapált arccal, ruházattal (kalap, bokacsizma, nadrágtartó) elmehetnének 21. századi hipszternek.

@queenagi: A Ku Klux Klán a fennállása nagy részében azért nem kereszteket égetett meg négereket lincselt. Inkább a kulturális-politikai szervezet volt.
Ha megnézed hány embert öltek meg, akkor látod hogy a 80-as 90-es években egy-egy amerikai nagyvárosban annyi embert gyilkoltak meg évente a bűnözők, amennyit sok évtized alatt a Klán megölt. És akiket Amerikában a tömeg meglincselt (jellemzően nem a Ku Klux Klán), azok bűnözők voltak. Az emberek meg attól tartottak, hogy a hatóságok el fogják tusolni az ügyüket. Tipikus önbíráskodás volt a legtöbb lincselés, mert a déli emberek nem bíztak a Reconstruction korszakban Északról leejtőernyőzött, föléjük kinevezett hivatalnokokban, politikai elitben.
Az, hogy a hollywoodi propagandafilmekben mindig valami jóravaló, riadt szemű néger fiút húznak fel a fára rosszarcú, izzadékony fehér emberek, az egy blődség. A meglincseltek többsége valóban bűnöző volt, csak az ítéletet a nép mondta ki felettük a Dél sajátos társadalmi-politikai viszonyai közelette. Négerek mellett rengeteg fehér, olasz, zsidó származású embert is meglincseltek. Bárkit, aki jöttment, csavargó bűnöző volt.

larvar0 2023.06.12. 12:38:28

@queenagi: Gagarinról elterjedt a pletyka, hogy a róla az űrhajóban készült filmfelvétel valójában a kiképzése közben készült. A kis űrkapszulához képest meglepően jól világított az űrutazásos felvétele, állítólag hely se lett volna a feje mellett a kamerának. Nyilván az egész pletyka arra fut ki, hogy kétségbe vonják, hogy Gagarin egyáltalan járt volna az űrben.

larvar0 2023.06.12. 12:47:15

@bioLarzen: A Klán tagjainak utcai grasszálása csuklyában semmivel nem volt nagyobb szenzáció akkoriban, mint mondjuk egy néger felsőbbrendűségi csoport menetelése (nyilván nem Délen, hanem Kaliforniában, New Yorkban vagy Chicagoban). Mondjuk a Nation of Islam vagy később a Black Pather Party. Vagy Észak-Írországban, Ulsterben az unionista, lojalista Loyal Orange Institution (Orange Order) provokatív, erőszakot szítani igyekvő felvonulása.

Csak nyilván a magyar ember a KKK-nal kapcsolatban is csak a hollywoodi kliséket ismeri.

kewcheg 2023.06.12. 13:05:10

Ha van náció, amelyik európai mivolta ellenére a legtávolabb esik tőlünk mindenben- az a holland. Adott egy többszáz éve kereskedő, hajózó nemzet gazdag polgársággal, takaros házakkal, szociális törvényekkel, mindennel már 1905-ben is, de az egyszerű nép facipőben jár meg fekete posztóruhát (asszonyok szürke zsákruhát) visel és kutyafogaton közlekedik. Namost vegyünk ugyanebből a korból mondjuk egy matyó parasztcsaládot ("hadd korogjon, csak ragyogjon") keserves kínlódás a zsebkendőnyi földeken, uraság, gyerekhalandóság, fejed bevernéd a vályogház nádfödelébe, de vasárnap amikor buli van, akkor szívárványszínű ruhákban meg felpántlikázott lovasfogaton parádéznak a templomban meg a kocsmában. Messze vezetne a szociológiai elemzése ezeknek a dolgoknak, de valószínűleg a jelenben is azért vagyunk mi itt, ők meg ott ahol....

queenagi 2023.06.12. 13:07:52

@bioLarzen: Ezt el tudom képzelni, hogy igaz lehetett, állítólag nagy proli volt Válja. Annak idején divat volt mindig egy űrhajóst hurcolászni a különböző delegációkban, és őt is vitték ide-oda, de aztán leszoktak róla, mert olyan bunkó volt, nulla diplomáciai érzékkel, hogy veszélyes volt ha kinyitotta a száját, mert mindig megsértett valakit.

queenagi 2023.06.12. 13:12:03

@larvar0: legyen neked ez a kultúra

kewcheg 2023.06.12. 13:21:52

@larvar0: sőt, ahogy mondod, a hollywoodi kliséken felnőttek azt se tudják, hogy a Dél nem csupán pszichopata, gyilkos hajlamú kéjenc ültetvényesből állt.....( volt ilyen is, de ezeket a normális ültetvényesek, - akik szintén nem voltak túl sokan szerencsére - ugyanúgy megvetették mint II.Lipót belga királyt a többi európai uralkodó.)

bioLarzen 2023.06.12. 15:53:07

@larvar0: Pont erre céloztam a képpel, amit mondasz.
Ettől még utolsó bűnöző űberrraszista banda volt, és még most is az. Lehet mosdatnia szart, attól még undorító marad.

bioLarzen 2023.06.12. 15:56:25

@kewcheg: Ez kb. olyan, mint amikor Hitlert mentegetik azzal, hogy amúgy nagyon szerette a kultúrát... Na ja.

kewcheg 2023.06.12. 16:17:36

@bioLarzen: én nem mentegetem a kkk- t csupán rávilágítanék, hogy az éremnek két oldala van.Én, ha ott éltem volna, biztos nem ezt a megoldást választottam volna a fennhéjázó és korábbi rabtartóikkal szemben ellenséges feketék fékentartására...

bioLarzen 2023.06.12. 16:23:32

@kewcheg: Jaj, bocs, így visszaolvasva tényleg úgy tűnhet, mintha rád értettem volna, de nem. Bocs a félreérthető fogalmazásért.

Club Sandwich 2023.06.12. 18:19:59

@bioLarzen: Carter ekkor mar regesreg nem volt elnok, vajmi keves beleszolasa volt hogy lesz-e haboru vagy sem...

bioLarzen 2023.06.12. 18:57:58

@Club Sandwich: Valóban, a dátumot nem is néztem.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.06.12. 19:34:01

@Club Sandwich:

Volt vezető politikusok diplomáciai missziói épp azért jók, mert ha nem sikerül egy találkozó, akkor az nem vet árnyékot a hivatalban lévő vezetőkre, viszont ha sikeres, akkor arra lehet építeni.

Roan 2023.06.12. 21:28:27

@queenagi: míg az első Ku-Klux-Klan egyfajta titkos ellenálló szervezet volt, melyet a hatóságok hamar betiltottak, a 2. klán már egy hivatalosan bejegyzett szervezet volt, és teljesen nyíltan tevékenykedtek, olyannyira, hogy volt, ahol még újságírókat is meghívtak az akcióikra. Végül adótartozás miatt oszlott fel, hogy átadja helyét a harmadik KKK-nak, amely szintén nem rejtette véka alá a létezését, több újság- és TV-megjelnésük volt.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.06.12. 21:32:30

Nekem is a két kislány tetszik a legjobban.

@amundsen: :-D
Köszönöm a képeket. Érdekes ötlet volt ez a villamosítás, gondolkodtam is rajta, hogy az mivel jobb a gázolajnál, ha egyszer az áramot is aggregátor termeli. De értem, voltak még áramforrásaik.

@ZON: "amatőr diákfotósként a 80-as évek elején a Nyírség-ralli prológján majdnem ilyeneket lőttem egy olcsó orosz Vilia géppel. Csak jól el kellett kapni a ritmust."

Én egy Zenittel csináltam jó képeket "száguldó" autókról a Jégbüfé előtt álldogálva. Kicsit hosszabb záridővel, rámozogva, követve az autót, némelyik egész jó lett. Itt is követte a fotós a kislányok mozgását, jó kép.

@queenagi: "Kislányok a birkán: Ma meg már bukósisakot adunk a futóbiciklihez is."

Igen, ez igaz. Az a probléma, hogy ha történik egy súlyos baleset egy ügyetlen gyerekkel a futóbiciklin, akkor a hatóság onnantól ki akar zárni MINDEN hasonló balesetet. Ugyanez folyik a különféle figyelmeztetésekkel is a mindenféle használati cikkeken. És rakódik egymásra a sok óvintézkedés, mint a guanó. Végül már kénytelen a szülő mindent paplanba burkolni, a gyerekre meg felfújható kezeslábast és bukósisakot adni, mert fő a biztonság. A fő baj az, hogy ha a szülő minden fontos dologra odafigyel lelkiismeretesen, de a gyerek, mert az sajnos olyan, csak talál egy rést a védelmen és kárt tesz magában, akkor a szülő félhet a felelősségrevonástól, mert a törvény szerint 0-24 készenlétben kellene lennie. No nem arról a szülőről beszélek, aki a kerítés nélküli háza elé kicsapja a kisgyerekeit, azok meg mennek, ahová kedvük tartja, autó alá, patakba, mittudomén, de azért el kellene fogadni, hogy sajnos van egy elkerülhetetlen veszteséghányad, ami szimplán egy istencsapás, nem vétkes gondatlanság.

@Fredddy: "A szovjet ejtőernyősök egyszerűen vadászgéppilóta-ruhát viselnek, úgy látom."

Végül is hasonló a szituáció, bár nehéz lehetett ilyen gömbölyű idomokra pilótaruhát keresni. De nekem túl rendezett a frizurájuk, én azt hinném, hogy ez még indulás előtt készült kép. Jópofa az elkapott pillanat a rúzsozással.

@bioLarzen: "Lehet, hogy azért nincs kigombolva Szen elvtárs zakója, hogy ne látsszanak ki az akkumulátorok ;)"

Valami takarja a hasán az inget. Fűző is lehet, vagy "spanyol öv", vagy valami önvédelmi cucc?

@larvar0: "Soha sehol nem hallottam hogy valaki Helsinki-szindrómának nevezte volna."

Már én is mondtam annak. :-D Rögtön rájöttem a tévedésre, de valamiért adta magát a hibás alak.

"A kis űrkapszulához képest meglepően jól világított az űrutazásos felvétele, állítólag hely se lett volna a feje mellett a kamerának."

De akkor Tyitov sem repült, Nyikolajev, Popovics sem, mert mind ugyanolyan űrhajóban nem repült, a kamerának pont ugyanannyi helye nem volt. De hát valakinek csak repülnie kellett, mert az nem úgy kezdődött, hogy a szovjetek fellőtték az első kétszemélyes Voszhodot. :-))

@kewcheg: "ugyanúgy megvetették mint II.Lipót belga királyt a többi európai uralkodó."

II. Lipótnak csak egy-két éve tüntették el a szobrát a róla elnevezett emlékparkból Brüsszelben. Addig jól elbüszkélkedtek a jóemberrel.

Roan 2023.06.12. 21:35:33

@larvar0: azért ne mentegessük, egy erőszak-szervezet volt a KKK. Amikor bombákat dobálnak a feketék házaira, vagy azért ölnek meg egy feketét, mert nem tette oda a rendőr neve elé, hogy mister, vagy polgárjogi aktivistákat tüntetnek el, az már nem hangzik olyan romantikusan, hogy "többségük amúgy is bűnöző volt".

queenagi 2023.06.13. 10:22:36

Bocsi, mi volt a baj II. Lipóttal? Miért vetették meg? Valaki el tudja tömören mondani? Nincs kedvem a töméntelen forrásból silabizálgatni. Köszi.

queenagi 2023.06.13. 10:27:39

@Roan: Arról nem is beszéve, hogy ha bűnözők is az illetők, akkor se ez a módja a büntetésnek. Nem véletlen lett a jogrendszer kitalálva (akkor is ha nem tökéletes). Ilyen alapon percek alatt kiirthatnánk egymást, csak mert nem tetszik a másik pofája.
Ja és amúgy "bűnözők"? Ki mondja? Volt bizonyíték? Volt objektivitás? Fenéket.
Mellesleg sokat elmond a KKK-ról, hogy ebben a lepelben/csuklyában tevékenykednek, vagyis nem merik tetteiket felvállalni az arcukkal, mert ők is tudják, hogy elítélendő amit csinálnak, és nem akarnak bajba kerülni. Könnyű névtelenül garázdálkodni.

Fredddy 2023.06.13. 11:26:53

@Androsz: ha belegondolsz, a pilótaruhának jó ejtőernyősruhának kell lennie, hogy a pilóta nem jókedvéből ugrik ki a gépből, az ebből a szempontból részletkérdés :) Ennek a VKK repülőkezeslábasnak a valamelyik változata van rajtuk:
www.iwm.org.uk/collections/item/object/30012991

Azt nem tudom megállapítani, hogy esemény előtti vagy utáni a fotó, mert a 70-es évek frizurái alapból nagyon hülyén néztek ki, a lábuknál meg szerintem a mentőernyő van, amit, ha minden jól megy, nem kell kinyitni.

bioLarzen 2023.06.13. 12:03:14

@queenagi: "Könnyű névtelenül garázdálkodni."
... és csapatban, ahol az ember még a felelősséget is szépen elkenheti, ugyebár...

bioLarzen 2023.06.13. 12:12:21

@queenagi: Szerintem Belga-Kongóra gondol az olvtárs, amit Lipót uralkodása alatt eléggé nem felvilágosult módon uralt Belgium - ráadásul Lipótnak elég szép személyes (anyagi) haszna is lett az eleféntcsont- illetve kaucsukbizniszből. De ez csak tipp.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.06.13. 15:01:33

@Fredddy: Ejha, te nagyon érthetsz hozzá, ha így meg tudod mondani a ruha típusát. Én kereshetném napestig, akkor sem hiszem, hogy eltaláltam volna ide. A hölgyek frizurája nekem még mai szemmel is rendben van, ennél jóval furább is volt divatban. Vagy éppen van, például a manapság oldalt felnyírt hajak. A képen nekem csak az tűnt fel, hogy nagyon laza a hajuk, órákig tartó sisakviselés ezt tönkretenné talán. De az is lehet, hogy a földön hajkefével és egyéb harceszközökkel várta őket egy mesterfodrász elvtárs, a jó fotóért bármit. :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.06.13. 15:07:33

@queenagi: @bioLarzen: "Szerintem Belga-Kongóra gondol az olvtárs, amit Lipót uralkodása alatt eléggé nem felvilágosult módon uralt Belgium..."

Ötmillió négert öletett meg vagy dolgoztatott halálra ez a Lipót, úgy, hogy ott nem volt háború, csak gyarmatostás. Ezzel egyszer egy tömeggyilkosokat ábrázoló diagramon még Sztálint és Hitlert is megelőzte. Belga-Kongó egynegyede volt Lipót király személyes magántulajdona. Történt ez a XIX. század utolsó negyedében.

Wacunao 2023.06.13. 16:14:46

Az utolsó képet biztosan hajóról fotózták? Hacsak nem játékvitorlások úsznak a vízen, nekem jóval magasabbnak tűnik a nézőpont, mint egy óceánjáró fedélzete.

bioLarzen 2023.06.13. 18:29:07

@Wacunao: Nem lehet, hogy nem a fedélzetről készült a kép, hanem a hajó valamely magasabb pontjáról?
(fogalmam sincs amúgy, laikus vagyok a témában.)

ZON 2023.06.13. 23:08:42

@bioLarzen: ja, parancsnoki hídról, vagy még magasabb megfigyelőállásból készülhetett.

larvar0 2023.06.14. 03:51:43

@queenagi: Ilyen erős saját identitást védő, szegregációs, ellenséget fenyegető csoportok minden kultúrában vannak. Indiában a hindú ultranacionalisták vonulnak és fenyegetik a mohamedánokat, Észak-Írországban az ulsteri unionista, lojalista Orange Order vonul direkt a katolikus republikánusok negyedeiben. A hollywoodi propaganda úgy állítja be a Klánt, mint egy egyedülálló és kivételes, szégyenletes jelenséget. Mindenhol van hasonló. Ahol nincs, ott azért, mert olyan homogén a lakosság, hogy nincs kit szegregálni. De olyan országokban meg külföldi ellenségképet kreálnak és az ellen vonulnak és hörögnek a helyi nacionalisták. Vagy találnak a saját etnikumukból egy kisebb csoportot, amit lehet utálni, megvetni, gyalázni. Lásd Japánban a burakuminok és a koreai származású japánok elleni diszkriminációt.

Amúgy pont a kép készültének időszakában néger felsőbbrendűséget hirdető szervezetek is vonultak, gyűléseztek, fegyverkeztek, tolták a propagandájukat, terrorizáltak. Nation of Islam, Black Panther Party. Ez is az amerikai kultúra része.

Én nem pártolom a Ku Klux Klánt, csak azt szeretném, hogy helyiértékén kezeljék őket. Látni kell, hogy nem különösebben egyedi jelenség és a nekik tulajdonított erőszakcselekmények az amerikai összbűnözés volumenével összevetve értékelhetetlenek. Mondjuk Chicago, Detroit és pár más fertőzött nagyváros évente produkált annyi feketék által elkövetett, fekete áldozattal járó gyilkosságot, mint amennyit a KKK teljes fennállása alatt elkövetett.

larvar0 2023.06.14. 04:11:31

@queenagi: Látszik, hogy egybites módon a belga-kongói, Kongói Szabadállamban végrehajtott genocídiumról semmit nem tudsz, mert arról Hollywood nem gyárott még filmet.
A KKK kb. pár ezer ember haláláért felelős, akiknek jó része nem is néger volt, illetve jó része meglincselt bűnöző volt. Erről szól a lincselés: önbíráskodás, nem várják meg a bíróság ítéletét, hanem a tömeg végez az elfogott bűnözővel. Ez nyilván nem jogszerű.

A Kongó Szabadállamban mondjuk havonta öltek és csonkítottak meg annyi négert, mint a KKK 100 év alatt.
Detroitban, Chicagoban, Baltimoreban meg évente halt meg annyi néger (más négerek keze által), mint amennyit KKK 100 év alatt elintézett (akiknek jó része szintén bűnöző volt).

Amit Hollywood filmpropagandája terjeszt, hogy kövér, fogatlan déli fehérek ártatlan néger kisfiúkat meg néger baptista lelkészeket forgatnak szurokba, az egy fikció. Az mondjuk tipikusabb volt, hogy egy elfogott gyilkost, pedofilt vagy erőszakolót kirángattak a rendőrörsről és agyonverték. Ez nem helyes, nem jogállami megoldás, de akkoriban a Reconstruction korszakban a déli emberek nem bíztak az északi carpetbagger-ek és a helyi kollaboránsok, a scallywag-ek által működtetett politikai intézményekben és igazságszolgáltatásban.

Kb. olyan ellenállás volt ez, mint az 1848-as szabadságharc leverése után a Bach-korszak alatt Magyarországon. Idegeneket ültettek a nép (Magyarországon a magyarok, Amerikában a déliek) nyakára.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.06.14. 04:22:35

A spanyolok nem kapkodják el a famíliának az építését.
Igaz, a digók sem a munka hősei, a Colosseum kétezer éve épül...
*
Sitt-sitt böri, azért nem lehet túl szívderítő a kivégzés reggelén felébredni...garantáltan pocsék napja lesz az illetőnek.
*
Gagarin-monoszkóp: szerintem jobb azt tv-képernyőnek nevezni.Akkoriban a monitor még egy hajófajta volt!
*
A propelleres síelést nagyon kipróbálnám.Persze csakis fölfelé, hogy ha lerohad, elfogy az üzemanyag, stb, akkor lefelé még azért lecsúszhassak.
*
A Birca-háton való vágtatás hihetetlenül vidám fotó, a mai kör legjobbja... :D
*
Stoki-szindróma, hü lyék voltak azok a fogva tartottak, na.Bűnözőkkel nem szimpatizálunk, pláne erőszakosokkal.
*
Szovjet ejtőernyős bárisnyák: és mindezt ilyen paszományos-népviselet jellegű cuccban adták elő?
*
A Jimmy Carterről nem rég olvastam valami cikket, még mindig él az öreg, 98 éves, beszha ráss...
*

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.06.14. 04:24:22

@Watchdog: Loller, eskü, először én is az Abbás csajokra gondoltam.Ez a kiseggesedés szó viszont mindent visz...
:-))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.06.14. 04:30:30

@amundsen: Gőztraktorok kellett volna oda, én mondom.A kazánban bármit el lehet égetni szinte, víz is van a mar ha nagy tavakban, vastag folyókban.Mondjuk a motor bútolása nem feltétlenül pár másodperces folyamat, de hát valamit valamiért, ugye.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.06.14. 06:30:27

@geegee:

"Sitt-sitt böri, azért nem lehet túl szívderítő a kivégzés reggelén felébredni...garantáltan pocsék napja lesz az illetőnek."

Jó eséllyel úgysem tud aludni sz éjjel. Nem mindenki Maléter Pál, aki nyugidtan végigdurmolta az akasztása előtti éjszakát.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.06.14. 06:38:27

Ha jól látom, a világos hajú ejtőernyős csaj egyik kezében kis tükröt tart, a másik kezêvel sminkeli magát.

Belegondolni is rossz, hogy mar mindkettő halott. Vajon milyen életük volt?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.06.14. 06:44:07

Pár éve olvastam szwmokat arról, hogy az erőszakos bűncselekmények néger áldozatainak gyilkosai kb. 80%-ban szintén négerek.

Ez még nem is mond sokat, hiszen jórészt szegregáltan élnek, egymást gyilkolásszák, egészségükre. Sajnos arra már nem emlékszem, vajon a fehér áldozatok gyilkosainak milyen a faji eloszlása.

queenagi 2023.06.14. 09:08:20

@larvar0: Nem azért kértem információt, hogy sértegess. Nem, nem tudok semmit róla, mint az előző kommentedben elsorolt nacionalista csoportokról se, és képzeld, csipkét se tudok verni. Szörnyen egybites lehetek, ha ilyen blogot látogatok.
Azt hittem azért vagyunk itt, hogy élvezzük egymás társaságát és érdekes információkat osszunk meg egymással. Becsülhetnéd, hogy valaki nem csak az eszet osztja, hanem elismeri, hogy valamit nem tud, és megtiszteli a látszólag jobban informált kollégákat azzal, hogy kérdez tőlük és igényt tart a tudásukra. Ha te ezt csak arra használod, hogy kioktasd a másikat arról, hogy milyen ostoba, akkor a tudásoddal kezdj azt, amit most én gondolok. Ilyen áron nem kell az információ. Ha zavar, hogy a másik kevesebb tudással rendelkezik, akkor inkább maradj csöndben. Persze, vedd fontolóra, ha én nem lennék hozzád képest alacsonyabbrendű, akkor te hogyan tudnád táplálni azt a hitedet, hogy felsőbbrendű vagy?

larvar0 2023.06.14. 10:14:14

@queenagi: "Szörnyen egybites lehetek, ha ilyen blogot látogatok."

Igen, kattintasz és tátod a szád, majd minden történelmi ismeret nélkül pocskondiázol a képen szereplő embereket, mert hollywoodi filmekből tájékozódsz.

Senki nem mondta, hogy felsőbrendű lennék, ezt te fröcsögöd ide a kisebbrendűségi komplexusodtól hajtva.

"Azt hittem azért vagyunk itt, hogy élvezzük egymás társaságát és érdekes információkat osszunk meg egymással." - amikor megosztottam veled, hogy mi a helyzet a KKK-al, statisztikailag elhanyagolható az általuk megölt zömmel bűnöző négerek száma a más négerek által megölt négerekéhez képest, akkor elkezdél szájhabzani.
Felvilágosítottalak, hogy a KKK nem igazán a négerek ellen jött létre, hanem a déli demokraták a Reconstruction korszakban északról leavászkodott carpetbagger szerencsevadászok, politikai karriert tőlük idegen körzetben építeni akarók ellen. Persze a freedman négereket se csípték, meg azokat a déli fehéreket se, akik a benyomuló északiakat kiszolgálták.

A magyar történelemben is volt jónéhány ilyen mozgalom, amikor a Hansburgok ellen koszoslábú bujdosók, kurucok, volt honvédekből, nemzetőrökből lett betyárok szervezkedtek. Ha Magyarország nem nyeri el függetlenségét, ma róluk is olyan éllel beszélnének a történelemkönyvek, mint Amerikában a KKK-ról.

bioLarzen 2023.06.14. 10:46:09

@geegee: A milánói dómon is elszöszmötöltek vagy 600 évig, úgyhogy a Sagrada építése még akár ultragyorsnak is látható - összehasnlítás kérdése az egész ;)
(és a kék metró felújítási munkálatainak sebességével Magyarország is benevezett a versenybe... #unokáinksemfogjáklátni)

queenagi 2023.06.14. 12:08:38

@bioLarzen: Igen, látom már, hogy kár strapálnom magam, nem ment át az üzenet...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.06.14. 17:57:22

@bioLarzen: @ZON: Úgy értettem, maga a fotó profi, nem pedig a készítője. Lehet egy műanyag Pajtással (mai megfelelője: mobiltelefon), meg sokmilliós géppel is készíteni ilyen fotókat, csak tudni kell a lényeget: nem túl hosszú záridő (kb. 1/30-1/60 s) és a mozgó témával szinkronban mozgatott fényképezőgép kell hozzá. Kis gyakorlással bárkinek sikerül (10-ből kb. 1 fotó: nehéz lekövetni a mozgő témát). ;)
Mi is gyakoroljuk ezt az ábrázolási módszert a fotósétákon a budapesti belvárosban, arrafelé, amerre @Androsz: is írta. A párja az, amikor a gépet nem mozgatjuk, és így a mozgó téma (pl. autók) lesznek elmosódva. Látványos képeket lehet így (is) készíteni.

bioLarzen 2023.06.14. 22:14:34

@Fotósképző: Persze - de azért van egy olyan érzésem, hogy nem Pajtással készült a kép :)

M. Péter 2023.06.15. 02:31:11

@bioLarzen: A kölni dómot 1248-ban kezdték el építeni, és 1880-ban fejezték be.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.06.15. 04:25:30

@bioLarzen:

Igen valószínű, de ez szerintem nem a kép technikai minőségéből kővetkezik. Ahogy @Fotósképző: is írja, némi gyakorlat kell a mozgó objektum követéséhez: egy sportfotósnak a kisujjában van, de egyszerű amatőrnek, pl. a mamának ez nem jön össze elsőre. Másodikra meg, mire továbbtekerte a filmet, már csak a kislányok hátát tudná lefényképezni. :)

Egy tapasztalt, a szakma fogásait ismerő fotós meg nem Pajtás szintű gépet használ.

Egyszer a kezembe került talán anyám vagy nagyapám primitív fényképezőgépe, már nem működő állapotban. Természetesen szétszedtem. :) Az "objektív" egyetlen konvex-konkáv lencséből állt, központi zárja volt, és már nem emlékszem pontosan, de minimális beállítási lehetőségekkel. Na most hiszed vagy nem, de egy ilyennel is el lehetett volna készíteni a képet.

Sőt egy központi zár gyorsabb tud lenni egy vízszintesen futó vászon redőnyzárnál, ilyen gépet is láttam. Mondjuk épp vízszintes mozgásnál annyira nem feltűnő az iránytól függően kissé elnyúlt vagy összenyomódott háttér, de a gyorsabb függőleges lefutású redőnyzáraknál időnként észrevehető a háttér megdőlése. Rövid záridőnél ui. a második redőny már azelőtt elindul, hogy az első leért volna, így egy lefelé haladó keskenyebb-szélesebb résen át lesz a film megvilágítva.

amundsen 2023.06.15. 09:04:18

@geegee: A gőzvontatás valóban kézenfekvő volt, méghozzá fával, ami bőséggel állt rendelkezésre. A fagázos üzem nagyon kényes a tüzelőanyag előkészítésére, a gőzgépes hajtás nem. Próbálkoztak is vele: teherautó alvázra (MAZ 200) építettek automata fatüzelésű gőzgépet. Az alapból hat tonnás gép -vízzel, fával és nehéz vasakkal- rögtön tizennégy tonnásra hízott és ehhez jött még a rendkívül bonyolult karbantartás és üzemeltetés. Belsőégésű motornál gyorsítani akarsz, egyszerűen gázt adsz. Itt gőzt kellene, ha lenne...A kísérlet eredménye az lett, hogy a járomba fogott tehénke jobb.

bioLarzen 2023.06.15. 10:26:12

@M. Péter: Valóban, az se házgyári megoldás :)

gintonic.azigazi 2023.06.17. 21:22:10

@M. Péter: 1550-ben abbahagyták sokadszorra de akkor tudták most nagy szünet lesz: megbiztak egy családot hogy a felkesz epulet tetejen levo fa darut tartsak karban: kenhetnek ra mindent de ne rohadjon. A csalad ketszaz evig karbatartotta, egyuttal megalapozta a helyi vegyipart. Amugy Bismarck a nepet egyseg jelkepeve tette es o surgette hogy fejezzek be, megnyitoja maga a frissen letrejott Nemetorszag nyitoesemenye volt.

A lincseles a hatvanas evekig tartott, Montgomery, Alabama stb ( deep south: Mississippi, Alabama, Georgia, Louisiana) hetente volt, foleg mikor az idota Wallace volt a kormanyzo.

AMUGY

A hatalommal szembeni fegyveres ellenallas a mai napig el. A leghosszabb pont 15 eve ert veget
en.wikipedia.org/wiki/John_Joe_Gray

de az oregoni is 2016 ban volt
en.wikipedia.org/wiki/Occupation_of_the_Malheur_National_Wildlife_Refuge

A 2nd amendment erre jogot ad, de lincseles mar hala a jo egnek nincs

Gagarin volt az urben, az USA meg a holdon. Ezeket el kell fogadjuk, mert ha megkerdojelezunk mindent akkor fejtetöre all a vilagunk - pont ezt akarjak a laposfoldhivok meg a halaloszto 5G tower hivök. Hasznos hulyek a nagypaholyok kezeben

Japanban mindenki nacionalista, az aktualis kormanyt mindig utaljak, talan egy eve hogy megoltek ujfent egy japan miniszterelnokot. A japan tarsadalom - sajat tapasztalat - a vegletekig beteg.

gintonic.azigazi 2023.06.17. 21:31:21

@Club Sandwich: Carter 1979 ben ezzel a beszeddel politikai hullat csinalt magabol, ( “kovetkezo 5 ev rosszabb lesz mint az elozo 5 ev”) jott Reagan es azt mondta: nincs itt baj, ahol meg baj van oda majd jól odab@szunk! Dragan adjak az arabok az olajat? Idehivom oket es megmondom nekik mennyit fogunk adni erte! Visszahozta amerikat ahova a nep gondolta. Carter marginalis szereplo lett, neha megnyitott egy ovodat vagy elhivtak diszvendegnek egy nyugdijasklubba. Rony meg nagybetus vilagpolitikat csinalt es kinyirta a Szovjetuniot. Carter olyan volt mint Ford vagy Johnson: az atlagamerikai nem is tudja h elnok volt

gintonic.azigazi 2023.06.17. 21:33:09

@Club Sandwich: okos gyereknek tunsz nagy esely hogy tudsz angolul, az elobbi kommentbol lemaradt a link

youtu.be/1IlRVy7oZ58

gintonic.azigazi 2023.06.17. 22:53:31

@amundsen: a MÁV 1982-ben hagyott fel a gozvontatasu szemelyszallitassal es 1989ben a tehervontatassal - egy dombovari vasuti mernok szerint meg husz evig nagyobb beruhazas nelkul uzemelhetett volna a teherszallitas gozzel+dizel+villany. Ahol nem szamit a suly ott versenyben tud lenni a goz.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: a szegregacioval jar hogy nem keverednek a rasszok, a demokraciaval jar hogy nem keverednek az osztalyok ( elso hallasra fura de igy van ) igy tehat regen neger neger gyilkolt feher meg feheret.

@Fredddy: teljessen hulye vagyok a pilotaruhakhoz de gondolom a G ero ellen kell “vedenie” meg amelyik gepben van katapult ott egyben ejeruhanak is kell lennie nem?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.06.17. 23:08:06

@gintonic.azigazi:

"a demokraciaval jar hogy nem keverednek az osztalyok ( elso hallasra fura de igy van )"

Ez nem csak a demokráciára igaz. Suba a subával, guba a gubával... Spontán sehol nem keverednek.

"regen neger neger gyilkolt feher meg feheret."

Ez világos. Azt viszont egyre kevésbé lehet a rendőrség és a bíróságok rasszizmusával magyarázni, hogy a börtönnépességen durván felül vannak reprezentálva a négerek - ahogy nálunk a cigányok.

bioLarzen 2023.06.18. 01:48:17

@Kovacs Nocraft Jozsefne: ... a rasszisták közt meg a fehérek.

gintonic.azigazi 2023.06.18. 07:40:45

@Kovacs Nocraft Jozsefne: felul vannak reprezentalva az alacsony iskolai vegzettseguek is és a rossz fogazatuak. A tetovaltak szama is felulreprezentalt es a sokgyerekesek is. Mi kovetkezik ebbol? Ne csinalj sok gyereket es ne tetovaltass mert bortonben vegzed?

gintonic.azigazi 2023.06.18. 07:42:18

@bioLarzen: ha fogat mosol, gyerektelen maradsz, tovabbtanulsz es nem tetovaltatsz akkor soha nem kerulsz racs moge. ( elobbi logika alapjan )

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.06.18. 14:51:53

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Egy tapasztalt, a szakma fogásait ismerő fotós meg nem Pajtás szintű gépet használ. " Nem tudom, ez nekem szántad-e, de ha igen: csak annyit írtam, hogy az ilyen fényképek elkészíthetők akár Pajtás géppel is (korábban sem szóltam a fotós technikai tudásszintjéről).

Egyébként meg: a klasszikus központi zár nem képes egy bizonyos rövid záridő-határt átlépni, éppen a kialakítása, műszaki adottságai miatt: egy rekesz nyílik és zárul tulajdonképpen. Éppen emiatt használnak ma is redőnyzárat minden gépben a rövidebb záridők eléréshez (illetve ma már a digitális rendszerekben elektronokus zárat, azaz a jelkiolvasás idejét szabályozva).
Amire te gondol(hat)sz, az egy speciális zárszerkezet, amilvel nagyon rövid záridőket lehet elérni: egy korongra fúrnak lyukakat a középponttól és egymástól egyenlő távolságra, s ezt forgatják a képkapu előtt. Minél gyorsabban forog a korong (és vele a lyukak), annál rövidebb a záridő (fotózás közben a filmet is mozgatni kell elég gyorsan, persze!). De ezt csak tudományos kutatásoknál használták régen a filmes korszakban, nagyon gyors mozgások megfigyelésére, pl. "puskagolyó kilyukasztja a léggömböt" témájó fotókhoz.

Behemoth7408 2023.06.19. 10:15:50

A teljes neve Ruth Brown SNYDER....( The Granite Woman )...a férjét ölte meg 1927. március 20.-án...Ugyanezen a napon le is tartoztatták...
1925-ben találkozott a szeretővel, Judd Gray-vel, aki fűzőárus volt. A férfi gyenge volt és könnyen uralkodott rajta Ruth.
A férjét azért akarta megöletni/megölni, mert férje ragaszkodott ahhoz, hogy otthonuk falára kitegye volt menyasszonya, Jessie Guishard képét, és a hajóját is róla nevezte el. Guishard, akit Albert úgy jellemzett Ruthnak, hogy "a legszebb nő, akivel valaha találkoztam", már 10 éve halott volt.
Ruth szeretője, eddig a bizonyos napig ( állítólag ) hét kísérletet tett arra, hogy megölje a férjét, de a férfi mindegyiket túlélte.
Majd eljött 1927. március 19.-e....Judd Gray egész napot ivással töltötte, próbálta összeszedni a bátorságát. Ruth-tal kitaláltak egy tervet, amely szerint Syracuse-ból vonattal utazott New Yorkba, majd onnan busszal Long Islandre ahol Snyderék laktak és egy órán át sétálgatott.. A hátsó ajtón jött be, ahogyan azt Ruth-tal eltervezték. A Snyder család egy partin volt, és későn értek haza. Elrejtőzött az egyik szobában, ahol Ruth ablaknehezéket, gumikesztyűt és kloroformot hagyott. Amikor hazaértek a férje lefeküdt...besétáltak mindketten a hálóba...ahol a szerető megragadta az ablaknehezéket. Mindketten az ágy ellentétes oldalára álltak, majd a szerető felemelte a súlyt, de nagyon nehéz volt és ügyetlenül Snyder fejére ejtette. A gyenge ütés csupán lepattant a férfi koponyájáról, aki miközben kiabált megpróbálta megragadni támadóját. Ruth nem pánikolt, kikapta szeretője kezéből a súlyt és befejezte a merényletet....többször lesújtott. Ezután mindketten lementek a földszintre, ittak valamit, és megbeszélték, hogy betörésnek állítják be az egészet...felborítottak néhány széket, és összekötözték Ruth kezét és lábát.
A rendőrök kiérkezése után az összes tárgyat, amelyet Ruth szerint a titokzatos betörő elvitt, megtalálták a házban elrejtve. Ezek után minden beismert, de a szeretőjére fogott mindent...akit meg is találtak és aki Ruth-ra fogott mindent. A tárgyaláson a volt szerelmespár már egymást vádolta.
Judd Gray-t végezték ki először 1928. január 12-én. Feleségétől kapott egy levelet, amelyben megbocsátott neki.
Ruth Snyder néhány perccel követte volt szerelmét...Napokkal korábban azt mondta, hogy Isten megbocsátott neki --- és reméli, hogy a világ is megbocsát.
Ruth Snydert gyakran nevezték "A Gránit asszony"-nak..., mert kemény, erős akaratú, márványarcú nő volt...
Willard Mack drámaíró egy esszéjében azt írta: Ha Ruth Snyder nő, akkor Istenemre! Valami más nevet kell találni az anyámnak, feleségemnek vagy nővéremnek.
Tom Howard készítette a fotót...aki a Chicago Tribune fotósa volt, de a Tribune tulajdonában lévő New York Daily News-szal együttműködve dolgozott.

gintonic.azigazi 2023.06.19. 22:10:31

@Behemoth7408: “ Ruth nem pánikolt, kikapta szeretője kezéből a súlyt és befejezte a merényletet....többször lesújtott. Ezután mindketten lementek a földszintre, ittak valamit, és megbeszélték, hogy betörésnek állítják be az egészet...felborítottak néhány széket, és összekötözték Ruth kezét és lábát.”

Azt lehet tudni mit ittak? Erdekelne

Behemoth7408 2023.06.20. 10:08:16

@gintonic.azigazi: ...egy idézettel válaszolnék...." A torkánál ragadta meg a kérdést..." :-)
...de lehet te vagy Judd Gray reikarnációja :-)

bioLarzen 2023.06.20. 10:24:05

@Behemoth7408: Én híres vagyok arról, hogy a jelentéktelen részletek érdekelnek - de ezt még én is megsüvegelem :D

Behemoth7408 2023.06.20. 10:57:37

@bioLarzen: Köszönöm....Nagyon érdekelnek a gyikossági bűnügyek, sorozatgyilkosok vagy az ilyen "szimpla" gyilkosságok háttere...."mótivációja".... Talán így teljesebb a kép a fotóhoz.... :-)

gintonic.azigazi 2023.06.20. 14:55:59

@Behemoth7408: @bioLarzen: fontos dolog ez kérem, az alkohol fogyasztasi kultura rettento fontos kulturantropologiai lenyomat. Mert ugye nezzuk meg az eszak amerikai indianok vagy a del amerikai magasföldi kulturakat: az erjesztett vagy egetett szeszes italok teljes hianyaba botlunk, novenyeket szivnak/ragnak. Nem is volt soha a tortenelemben allamalkoto erejuk, marginalis szerepuk van de ne kepzeljuk hogy ok allnak ( illetve fekszenek ) egy kepzelt alkohol-tarsadalam szervezettsegi skala legaljan: az eszkimok es a mikronezia-melanezia-polinezia hatalmas haromszogeben elok semmilyen “elmetorzito” anyagot nem hasznalnak: a Hawaii es Tonga kozott fekvo Kirabati ban ( Kiribati Koztarsasag) egetnek tuzeket hogy a fustjetol boduljanak, a baháti öslakosok massal nem probalkoznak.
Kijelentheto, minel kifinomultabb alkolt iszik egy nep, orszag foldresz annal magasabb kulturalis fokon all.
Az Ararat hegyen 6000 evvel ezelott keszitett eloszor bort Noé a Biblia szerint - mindenesetre hitelt erdemloen 4000 evvel ezelottrol a mai Gruzia teruleten talaltak borkeszitesre es kezelesre alkalmas szerszamokat, hordot, egyeb eszkozoket, de sör elöb volt: 7000 eves leletekben mutattak ki a mai Szudanban, 9000 evvel ezelottrol pedig maradtak rank leletek eszak kinabol. Gyakorlatilag ahol megbaratkozott az ember a tuzzel ott másnap két dolog történt: hus sutottek es a legokosabb elkezdett gondolkodni mit lehetne kesziteni a tüz segitségével ami bóditó hatásu. Igy alakultak ki az egetett szeszek: az erjesztett italok ( kumisz ) es az ebbol parolt italok ( arkhit ) egyidoben jelentek meg.

Az alkoholok keszitesi modja azonban nem fejlodott tovabb, a XVI. szazadban voltak a zeniten. Azota a whiskey, rum, konyak keszites valtozatlan. ( nem a fajtavaltozatokrol es izkeresesrol beszelek, az a mai napig kiserletezok szazezreinek okoznak boldog orakat ) pl az europai unioban nem hozhato forgalomba kizarolag olyan konyak aminek az elkeszitesi mondja 300 eve valtozatlan. A single malt whiskey 1691 ota ugyanugy keszul.

Azert kerdeztem mit ihattak a gyilkosok mert pl a konyak nem passzol gyilkossaghoz, a francia Cognac megye termeke bekes termeszetu, karakterisztikaja nyájas, elözékeny, eroszakra nem sarkall. A whiskey már elhozza a gonosz manót es a vallunkra ulteti de attol max verekedesig fajulhat a dolog. A tengeresz italok ( gin, rum, illetve az abbol keszult grog ) batorsagot adnak, a nemzeti specialitasok mint a boroka palinkak, mezogazdasagi nepek takarmanyparlatai mint a gabonabol vagy burgonyabol keszult vodka, a szolotermo dombok nepei altal keszitett törköly palinka vagy a görög Spurosz Metaxas altal keszitett borparlat amit rozsaszirommal edesitett es gorog nemzeti itallá vált: mar nyersebb, eroszakossagra sarkalo italok, de gyilkossagig szeintem csak az abszintban talalhato pszichoaktiv anyagok vihetik az embert: a XXszazad elejen be is volt tiltva sok orszagban ezert.

Na ezert kerdeztem

Behemoth7408 2023.06.21. 09:41:27

@gintonic.azigazi: ...hááát..ez engem annyira nem ......, de......akkor legyen whiskey :-)

gintonic.azigazi 2023.06.21. 09:56:55

@Behemoth7408: senkit nem bátoritanék alkohol fogyasztasra de aki naplementekor kiul egy jo konyakkal / viszkivel es egy kubai/jamaikai/barbadosi szivarral a kertbe az tobbet megertett az eletbol mint a tobbseg

bioLarzen 2023.06.21. 11:35:18

@gintonic.azigazi: Lássuk be: a nickedhez méltóbb kérdés nem is lehetett volna :D
(én kérek elnézést a saját poénomért)

bioLarzen 2023.06.21. 11:36:07

@gintonic.azigazi: "Az alkoholok keszitesi modja azonban nem fejlodott tovabb, a XVI. szazadban voltak a zeniten. "
No, és az alkoholmentes alkohol??? :D

bioLarzen 2023.06.21. 11:37:03

@gintonic.azigazi: Ehhez nekem csak a konyak/whiskey, a szivar és a kert hiányzik ;)

Mad Mind 2023.06.21. 15:07:32

@gintonic.azigazi: Hát ez azért elég saját vélemény. Az, hogy valaki füsttel kormolja a tüdejét, és mellé alkoholt iszik, nem ad semmit a naplementéhez. Ezzel az erővel azt is mondhatnánk, hogy a hajléktalan, aki a tűz mellett füsttel és bódítószerrel kábul a naplemente közben, az már megértett valamit az életből, pedig továbbra is csak hajléktalan.

gintonic.azigazi 2023.06.21. 16:02:56

@bioLarzen: :D

@Mad Mind: Mindenki mashogy ertelmezi a vilagot, ez termeszetes
süti beállítások módosítása