Napi érdekes - 459

2023. február 26. JTom

1885_a_kanadai_transzkontinentalis_vasut_elkeszultenek_pillanata_az_utolso_sinszog_beveresevel_a_brit_kolumbia-i_craigellachie-nel_ertek_ossze_a_sinek_amik_a_keleti.jpg

1885. A kanadai transzkontinentális vasút elkészültének pillanata, az utolsó sínszög beverésével a Brit Kolumbia-i Craigellachie-nél értek össze a vágányok

1899_helybeliek_nezik_a_helyi_kozepiskola_ego_foepuletet_new_athens_ohio.jpg

1899. Helybéliek nézik a helyi középiskola égő főépületét. New Athens, Ohio

1900_korul_japanese_country_bath.jpg

1900 körül. Japán női közfürdő

1928_steam-hydraulic_forging_press_15_000_tons_in_the_workshops_of_friedrich_krupp_ag_essen_germany.jpg

1928. 15 ezer tonnás hidraulikus gőzprés a német Friedrich Krupp AG, esseni üzemében

1929_the_toll_booth_for_the_holland_tunnel_new_york_city.jpg

1929. A New York-i Holland alagút fizetőkapuja

1933_anna_frank_testverevel_es_anyjaval_frankfurtban_nemetorszagban.jpg

1933. Anna Frank testvérével és anyjával Frankfurtban, Németországban

1936_dining_room_of_airship_hindenburg.jpg

1936. A Hindenburg léghajó étkezője

1944_execution_of_missak_manouchian_hero_of_the_french_resistance_and_his_group_s_members.jpg

1944. Missak Manouchian örmény származású francia ellenálló és társainak kivégzése

1946_norveg_naci_kollaboransok_pere_osloban_cr.jpg

1946. Norvég náci kollaboránsok pere Oslóban

1946_unneplo_tomeg_egy_villamoson_juan_peron_elnokke_valasztasasnak_napjan_buenos_aires_argentina.jpg

1946. Ünneplő tömeg egy villamoson Juan Perón elnökké választásásnak napján. Buenos Aires, Argentína

1951_a_traffic_scene_during_the_3_months_long_last_big_flood_in_mexico_city.jpg

1951. Mexikóvárosi utcakép a három hónapig tartó árvíz idején

1952_bk_derby_keeper_collides_with_hammarby_if_striker.jpg

1952. A svéd BK Derby kapusának és a Hammarby IF csatárának nem kívánt csókja egy mérkőzés közben

1963_a_the_beatles_egyuttes_plymouthi_koncertjenek_kozonsege.jpg

1963. A The Beatles együttes plymouthi koncertjének közönsége extázisban

1985_parkolo_valahol_finnorszagban.jpg

1985. Teli parkoló valahol Finnországban. Az európai kocsik mellett amerikai és szovjet modellek is láthatók

1986_bananarus_egy_budapesti_belvarosi_utcaban.jpg

1986. Banánárus egy budapesti belvárosi utcában

1987_family_portrait_of_saddam_hussein_and_his_family.jpg

1987. Szaddám Husszein iraki diktátor családi fotója

1995_bosnian_artist_and_sniper_nadia_jeriagi.png

1995. Nadia Jeriagić bosnyák művész, és a délszláv háború mesterlövésze

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr6518058218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MIG-31 2023.02.26. 20:06:51

@ZON: Látom időközben megoldódott.

MIG-31 2023.02.26. 20:10:42

@¿Qué tapas hay?: Akkor az is megoldódott, hogy miért görgős lánc tartja a munkadarabot, mert azt én se tudtam eldönteni. De most hogy mondod, logikus hogy azzal forgatják, és a vékonyabb tengely az nem is a munkadarab, az csak a megfogo készülék.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.02.26. 20:20:13

@¿Qué tapas hay?: Igen, jól írod (amit írtam, az is igaz végülis: a metró lejárata is ott van, csak éppen a fotós mögött ;)): a képen látható lejárat a Felszabadulás/Ferenciek terei gyalogos alagút északi lejárata. De, hogy még pontosabb legyek: a téren csak 2 laluljáró van, az egyik ez a gyalogos, a másik a metróé. A Váci utcai a Szabadsajtó utca és az Erzsébet híd között volt, tehát már nem a téren. Szerintem meg éppen hogy jót tettek a betömésével: régen az erre sétálók meglátva a 3 sávos autópályát, kapásból visszafordultak a Váci utca ezen "végén" (az aluljárót nem tudták értelmezni), így az alagútban csak csövesek meg húgyszag volt néhány eltévedt, riadt gyalogoson kívül. Most meg a Váci utca két részét szervesen összeköti a felszíni zebra, így sokkal használhatóbb a terület. (Hasonlóan sokkal jobb és hangulatosabb lett a Ferenciek tere is a betömött autóalagúttal.)

Putyur 2023.02.26. 20:43:12

@Yaesu:

Végtelenül megnyugtató, hogy te, mint első számú szakértő, egyszemélyben eldöntöd, hogy melyik zene a fos, és melyik nem.
Az a pármilliárd rajongó meg nyilván hülye.

Yaesu 2023.02.26. 20:49:16

@user_man: Aha, értem, tehát, ha valakit irritál a Beatles, és lefosozza a 'zenéjüket', az bizonyítvány. Csak nem te is sikoltoztál akkoriban? :D Az, hogy meg mekkora a rajongótábora valaminek, nem jelent semmit. Ugyyanis, van rajongótábora itthon pl. Győzikének, Gáspár Lacinak, sőt, még Fekete Pákónak is, ezeket zenének nevezni még annyira sem lehet, mint a Beatlest... De pl. a Queent sem szeretem, de az legalább zene, minden értelemben.

Namely 2023.02.26. 21:11:22

"1995. Nadia Jeriagić, bosnyák művész és a délszláv háború mesterlövésze"
Igen, persze: ezzel a szódástalp szemüveggel volt mesterlövész. Hát hogyne.

"1987. Szaddám Husszein iraki diktátor családi fotója"
Amikor még jóban volt azokkal a jenkikkel, akik később meggyilkolták.

"1963. A The Beatles együttes plymouthi koncertjének közönsége extázisban"
Egy Elvis koncert sem volt sokkal jobb:
nagyon gyengén hallani lehetett a királyt, egyébként "ááááááááááááááááááááááááááááááááááááá"

"1946. Norvég náci kollaboránsok pere Oslóban"
:DDDD
ezt a szánalmas színjátékot... amikor egy kollaboráló országban megnézik, hogy ki volt nagyobb kollaboráns. Hát az édes jó anyjukat ezeknek. Persze értem én, valahogy tisztára akarták legalább látszólag mosni az országot és a saját lelkiismeretüket ezekkel a boszorkányperekkel.
Maradjunk annyiban, hogy a szerbek és a szovjetek kivételével mindenki kollaborált, ki kevésbé (pl dánok, görögök), ki jobban (pl franciák, csehek), de a lényeg, hogy kollaborált.
A 7-es számú csinike :)

"1944. Missak Manouchian, örmény származású francia ellenálló és társainak kivégzése"
wow a negyedik oszlop üres :D
ő lekéste? :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

Yaesu 2023.02.26. 21:12:49

@Putyur: Igen, én eldöntöm, hogy számomra mi a fos zene, és mi nem. A rajongókat meg lásd lejjebb, Győzikének is van rajongótábora...

Tejinashi 2023.02.26. 21:22:28

@Yaesu: Most már aztán kíváncsi lettem :) Írj ide egy együttest/énekest, akit szeretsz :D

bioLarzen 2023.02.26. 21:35:03

@Yaesu: "Igen, én eldöntöm, hogy számomra mi a fos zene, és mi nem."
... de azután azt írod: "rendkívül fos 'zenét' játszottak akkor is" - ha csak egy "szerintem" odakerült volna az elejére, megspórolhattuk volna ezt az egészet..
De sajna ez van, manapság már senkinek sincs véleménye, már mindenki a szent és egyetlen igazságot mondja...

ZON 2023.02.26. 21:50:28

@Suzumebachi: @MIG-31: köszi nektek is. Lassan, de megértettem.

kugi · http://kugi.blog.hu 2023.02.26. 22:09:23

A két svéd focista közti "csók" emlékezetes lehetett számukra... :(
(Jut eszembe:
- Milyen a tipikus svéd kapus?
- Beáll a kapuba, s véd. :)) )

A finn parkolóban meg a csávó mintha a piszoár helyett épp a tankot töltené tele... :)

Étteremkritikus · http://legjobbetterem.blog.hu 2023.02.26. 22:38:50

@bioLarzen: Japánban a Meidzsi-kor kezdete óta vannak külön női és férfi fürdők, előtte közös volt. Otthon is szokás együtt fürdeni.

starace 2023.02.26. 23:13:08

A Manouchian-csoport tagjaként két magyar is a kivégzettek között volt: Elek Tamás és Boczor József.

svajcineger 2023.02.27. 01:16:22

Nagy a vidámság a norvég tárgyaláson... Milyen ítéletek születtek, vajon?

Billy Hill 2023.02.27. 10:36:32

(Beatles: Azért nem véletlen, hogy azok lettek a híres számaik, amik. Nemrég végighallgattam a diszkográfiát, hát van töltelék nóta minden albumon. Ez persze nem von le a jelentőségükből, de szerintem nem 10/10 pontos lemezekről van szó náluk sem.)

queenagi 2023.02.27. 11:24:24

Bocsánat, sok mindenkire reagálok, úgyhogy nem kattintok senkire, csak így simán.
A Beatle zenéjétől őrjöngő nők lelkiállapota a mai szemmel felfoghatatlan. Akkoriban ez a zene teljesen új volt, és már az egy fantasztikus érzés volt, hogy nem anyu-apu tingli tangli zenéjét kapták, hanem olyat, amit az ő korosztályukból származó fiúk nyomtak. Az elektromos gitárok, erősítők hangja nagyon más volt, mintha lejött volna hozzájuk a zene a színpadról. Addig csak szalonzene, dixieland, unalmas posvány volt, amit szmokingos nagypapa korú zenészek játszottak, általában ülve. A fiúk álltak, a közönség felé fordultak, érezhető volt, hogy nekik énekeltek, ráadásul ezt hangosan, héha üvöltve, látszott, hogy ők is élvezik, amit csinálnak.
Mind facérak voltak (Johnról igencsak próbálták titkolni, hogy nős, pont azért, hogy a rajongóbázis ne csökkenjen), újfajta frizurával álltak ki, mosolyogtak.
Ami meg a zene elnyomását illeti, lehet, hogy a lányok mindent beleadtak, hogy a mindennapok frusztráltságát kiüvöltsék magukból, de szerintem a korabeli technika se volt még alkalmas az üvöltések elnyomására. Persze, hiszen másnak nem üvöltöttek, hanem csöndben hallgatták, talán el is aludtak rajta:)
Ami a zenét illeti, persze, hogy minden lemezen vannak töltelékszámok. Így működik az ipar. Nem lehet hitekkel telerakni egy lemezt, egyszerűen nem tudnak annyit írni. De ha mégis, akkor meg szándékosan tartják vissza, hogy a következő albumra is maradjon valami, ami elviszi a hátán az egészet.
Példa: Az INXS legjobb albuma, a Kick a 6. volt. Az előzőeken talán 3-4 sláger volt összesen, de ezt kifejezetten úgy írták meg, hogy mind az legyen, és végre kiugorjanak. Sikerült is, de soha többet nem tudták ezt megismételni, a következő albumjaik is jelentéktelenek voltak, aztán meg az egész projekt összedőlt, mert az énekes kicsinálta magát. Nem osztották el ésszerűen a melót, csak 1 albumra fog emlékezni az utókor. A Beatlesben meg volt 4-5 szuper album.

Putyur 2023.02.27. 11:43:21

@Yaesu:

1. Rendben, döntsd el. De akkor írd oda, hogy "számomra". Mert más számára esetleg pont fordítva van.
2. Győzike rajongótáborát még nagyságrendben sem lehet a Beatles együttessel összemérni.
3. Hol lesz Győzike (vagy akármelyik másik egynótás pillanatemberke) 50 év múlva...?

A gond a kinyilatkoztatásodon van. Ez az általános érvényű igazság, mert te ezt mondod. Holott ízlésről nem lehet vitatkozni.

fairlane 2023.02.27. 13:19:44

@bioLarzen: Yaesu tipikus pédája annak, amikor egy kevésbé olvasott ember választékosan próbálja meg kifejezni magát. Egy ilyen zavaros mondat lesz belőle.

fairlane 2023.02.27. 13:22:16

Aki a Beatles zenéjére sikoltozó nőket nem érti, az talán menjen ki egy focimeccsre, ahol műveletlen, köpködő focisták látványára örjöng a férfitársadalom.

szeme közé, laposan! 2023.02.27. 13:28:07

Szaddámné testtartásából nem az jön le, hogy nagyon jóban lenne az urával… :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 13:41:26

@bioLarzen:

"ha csak egy "szerintem" odakerült volna az elejére, megspórolhattuk volna ezt az egészet.."

Itt mindenki by default a saját véleményét írja, fölösleges kiírni, hogy imho vagy hasonlók.

A Beatlesért én sem rajongtam soha, az én ízlésemnek túl kommersz zenét játszottak. Abból a korszakból igényesebb zenéket is lehet hallgatni, progrock, jazzrock: Cream, Yes, If,

If
Here Comes Mr. Time:
youtu.be/F4CBEuS_G8k
Fibonacci's Number:
youtu.be/n60X3NJucrE

Bonus:
youtu.be/RISDbXVwMcc

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 14:13:37

És ne feledjek két örök kedvencet

ELP: Tarkus:
youtu.be/WKNOlDtZluU

Mozart:
youtu.be/XnMbdMX2nfM

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 14:18:24

@Putyur:

Azt hiszem, 50 év múlva a Bestlest az olyan 80+ évesek fogják nosztalgiázva hallgatni, amilyenek 20 éve Zárayt és Vámosit, vagy ma Koós Jánost vagy Korda Gyurit.

Gukker 2023.02.27. 15:29:38

Egy helyesbítés: Anna Frank helyesen Anne Frank (Anneliese).

Gukker 2023.02.27. 15:31:04

@Gukker: Na, erre én is elírom: Annelies volt a teljes keresztneve.

bioLarzen 2023.02.27. 15:41:09

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Itt mindenki by default a saját véleményét írja, fölösleges kiírni, hogy imho vagy hasonlók."
Ha valahol, pont itt jellemző, hogy tényeket, adatokat írogatnak az emberek.

gigabursch 2023.02.27. 15:55:26

Utolsó vasúti sínszeg beverése:
Elmerengtem azon, hogy Kanadában nem sok tölgy terem, az is jobbára a keleti part felé (az AEÁ-ban hasonlóan), szóval milyen fát használtak, ha nem tölgyet?

Égő középiskola:
Kicsit soká tartott az expozíció. A téli időszakból kiindulva alighanem fűtéssel kapcsolatos volt a tűz.

Japán női közfürdő:
Harcos tekintetűek a hölgyek, pedig az alakjukra büszkék is lehetnének

15 ezer tonnás gőzprés:
Nincs itt valami elírás? (elsősorban a mértéegységre gyanakszom, pl 15000 tonna / m2, vagy valami ilyesmi...)

Fizetőkapu:
csak a kaput nem látjuk...
:-)

Anne Frank:
Így készülnek a világhírek...

Hindenburg étkezője:
Esetleg valaki az alvóhelyekről néhány fotót nem tud?
Igazában baromira érdekel, hogy egy 3-4 napos, Európa-Brazilia utat hogy oldottak meg (szállás, étkezés, wc, kajcsi, stb...)

Ellenállók kivégzése
Egy vagy meghalt vagy el se kapták...

Norvég kollaboránsok pere:
A csapat java elég mosolygós...

ünneplő tömeg a villamoson
Instant életveszély
(mondjuk ezt a másszunk fel és ott ünnepeljünk feelinget sose értettem...)

Mexikovárosi árvíz:
Esőisten siratja Mexicót...
(Itt jegyzendő meg, hogy az a tó és szigetrendszer, ami egy mérnöki és ökológiai csoda volt az indiánok részéről, kb két évtized alatt lecsapolásra és feltöltésre került. El is vesztették az aztékok a szakrális központjukat)

Fura fociscsók:
A védő arca a legsúlyosabb...
:-)

Beatles rajongók:
No, ezt se értettem soha...

Finn parkolók:
Tisztára, mint egy használatautópiac - vevők nélkül...

Banánárus Budapesten:
Kevesen tudják, de amikor a hajó (ekkor már nem jártak fel, mert nem voltak már üzemben a Duna-tengerjárók) Constancán bepakolt a banánnal, a jólértesült hazai dílerek már elkezdték szervezni a bizincet.

Szaddám családi fotója:
Aztán jött a demokráciaharc (olyan mint a békeharc, csak sokkal véresebb) és a sosemvolt vegyifegyverekre hivatkozva sokszázezer civil áldozat közben őket is kinyírták.
A bűnük: ellent mondtak az AEÁ-nak és nem volt atomfegyverük.

Nadia Jeriagic:
Amikor egy nő a gyilkolásra adja a fejét, ott már hatalmas a baj.

gigabursch 2023.02.27. 16:12:54

@bioLarzen:
Ami azt illeti picassó művészete kapcsána Krokodil Dundee 3 kapcsán született meg a tökéletes vélemény:
(kb) "- Én sem vetem meg a piát, de ennyire kész még sose voltam"...
Szerintem annak, aki nem képes semmi értelmeset ás érdemeset látni abban a giccses, és gusztustalan folthalmazban, nps nem annak van íz ízlésével gond.

@svajcineger:
Lehet, hogy a per után készült a fotó?

@szeme közé, laposan!:
Ezt kifejtenéd? Tényleg érdekel.

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Egyetértek. Felesleges hömpölygyő stíílus az szvzs és társaik.
Az más kérdés, hogy lehet nyersen és finoman is véleményt mondani.
Én például finoman ízesítve szeretem a nyershúst, mikor tatárbifszteket eszem.
:-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.02.27. 17:24:23

A Beatlesre sikoltozó közönség kapcsán megemlíthető, hogy az együttes végül azért hagyta abba a koncertezést, mert ők is megelégelték, hogy a közönség csak sikít, a zenéjüket nem is hallgatva. Egyébként a Beatles rengeteg emlékezetes dallamot talált ki és játszott el, újrahangszerelve és feldolgozva nagyon sokáig ott éltek a könnyűzenében. Aki őket "fos"-nak titulálja, az érthetetlenül tiszteletlen, nem tudom, hogy a Beatles neki mit ártott. És @fairlane: megjegyzése a focimeccsen üvöltő tömegről elgondolkodtató.

@Namely: "Igen, persze: ezzel a szódástalp szemüveggel volt mesterlövész. Hát hogyne. "

A szemüveg érdekes holmi, a rossz szemű felteszi, és jó szemű lesz belőle. Akár mesterlövész is, bár elképzelhető, hogy ez a jelző itt kicsit túldicsérő, nem ismerem. Nekem a fülbevalója előbb tűnt fel.

lutria 2023.02.27. 17:38:48

Ráadásul jobb kezes és bal szem dominanciás mesterlövész?

MIG-31 2023.02.27. 18:05:02

@gigabursch: a pesti utcai banánárusról nekem is megfordulta a fejemben, hogy ezt hogy? Mikor hiánycikk, ha nem is csak pult alól adják, de csak időszakosan van, akkor is hamar elfogy, itt meg az utcán árul valaki csak banánt. Nyilván maszek, ne adj Isten feketén csinálja, bár már 86-ot írnak, de azért talán nem teljesen feketén nyomta.

omron 2023.02.27. 18:19:14

@svajcineger: Akkor még nem tudták, mi vár rájuk. A nőknek kábé az volt a bűnük, hogy nem utasították vissza a német katonák ...ööö... közeledését. Aztán amikor a szövetségesek megnyerték a háborút, a norvégokon is kitört a bátorság. Akár a franciákon. Az utódokat nagyjából rabszolgának tartották. Az ABBA barna jánya is így lett inkább svéd. Meg nem tudom mondani, melyik blogon láttam, de biztos található valami a neten a témáról.

GFO 2023.02.27. 18:21:26

@lutria: Miért, ezzel mi a gond? Én pont úgy tudtam, hogy a domináns szem és kéz mindig ellentétes. Én pl. balkezes vagyok és a jobb szemem a domináns.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.02.27. 18:52:03

@GFO: Közönséges puskánál kicsit nehézkes a "túloldali" szemmel célozni, nagyon rá kell hajolni hozzá a puskatusra, és az arcot nagyon megüti. De ez a fegyver az emelt célzókészülékkel ilyen szempontból nem gond. Én egyébként jobbkezes és jobbszemes vagyok, nekem a másik a furcsa.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 18:53:12

@bioLarzen:

"Ha valahol, pont itt jellemző, hogy tényeket, adatokat írogatnak az emberek."

Lehet, ám egy zene minősítése se nem tény, se nem adat, hanem értelemszerűen szubjektív vélemény. Max. a szöhasználat lehet néha erős, ahogy @gigabursch: már írta.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 19:00:12

@GFO:

"Én pont úgy tudtam, hogy a domináns szem és kéz mindig ellentétes."

Ez meglepő lenne, a vadászok, sportlövészek és mesterlövészek elég furcsán céloznának.

Én jobbkezes vagyok, és a domináns szemem is a jobb. Életem párja szintúgy.

¿Qué tapas hay? 2023.02.27. 19:19:13

@gigabursch: Az a 12000 t az erőtonna, vagyis megapond (Mp), ami a legnagyobb sajtolóerőt jelenti, mai mértékegységben 120 MN. Ilyen kaliberű gépből tán a 800 MN-os kínai most a legnagyobb. Itt egy Pahnke 185 MN-os (18500 t-s) szabadalakító: www.wepuko.de/fileadmin/_processed_/8/f/csm_9_CITIC_CHINA_110-165_185MN_2007_b9c1d8c29b.jpg
és egy 350 MN-os (35000 t-s) süllyesztékes: www.wepuko.de/fileadmin/bilder/L%C3%B6sungen_und_Produkte/Hydraulische_Pressen/Produkte/cdp_350.JPG

GFO 2023.02.27. 19:48:43

@Kovacs Nocraft Jozsefne: és @Androsz: jó, hát akkor minden bizonnyal rosszul tudtam. Meg szerencsére puskákkal sincs gyakorlati tapasztalatom. Hmm, most kívancsi lettem, mennyire jelentene ez nekem gondot. :).

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 20:11:08

@¿Qué tapas hay?:

Nem nyomás?

Bár belegondolva itt a mechanika, az erőközvetítő elemek terhelhetősége lehet a korlátozó tényező, a hidraulikától akár négyzetcentiméterenként is lehetne 150MN, ha a munkahenger bírja.

Javíts ki, ha tévedek, de egyébként is szívesen olvasám, ha írnál a témában.

gigabursch 2023.02.27. 20:18:35

@lutria: @Androsz: @Kovacs Nocraft Jozsefne:
Nem zárja ki. Furcsa, de egyáltalán nem ez a kérdés, hanem, hogy melyik szemével tud élesen látni a távcsővel.
Amúgy egy kisgyereknál tudjátok hogy lehet eldönteni, hogy jobb vagy balszemes? Meg kell kérni, hogy nézzen át a kulcslyukon.

@MIG-31:
Erről a régi MHRT-osok tudnának mesélni.
A Felső-Dunások a nyugati fekete importban voltak érintettek (a farmertől, a szex- és pornóújságokon át a burda magazinok szabásmintájáig bármit, amit el tudsz képzelni), addig az Alsó-Dunások a déligyümölcs-export és a szovjet ipar remekei (a Vihar motorcsónakmotorotól az aranyékszereken át mindening).
A Budapesti taxisok meg abban, hogy a vonalhajózás géphajóitól Csepelen a "Gőzőlőnél" a hajógépek szintjén fáradtnak minősített motorolajat megkaphassák, mert az a kocsikba még mindig magas minőség volt.
A tudófeltöltők olajáért külön fizettek.
De ez egy másik kor, másik világ volt.

@omron:
??? - ez nekem új...

@¿Qué tapas hay?:
Köszi!

omron 2023.02.27. 21:08:15

@gigabursch: Hát én is dobtam egy hátraszaltót.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.02.27. 22:11:30

@omron: @gigabursch: "Az utódokat nagyjából rabszolgának tartották. Az ABBA barna jánya is így lett inkább svéd."

Hiteles forrásból tudom, hogy Norvégiában a családon belüli erőszak ma is súlyos probléma, csak mindenki hallgat róla. Sok gyerek él rosszul, nem anyagilag, hanem érzelmileg. Anni-Frid Lyngstad, a "barna lyány" az ABBA együttesből valóban norvég születésű, de a Svédországba költözésük oka állítólag az, hogy ő egy német katonától született a háborút követően, és Norvégiában ezért kiutálták őket a faluból.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.02.27. 22:30:20

@queenagi: Érdekes, amit írsz, de azért kétlem, hogy a nők valamiféle hirtelen jött zenei megvilágosodás és az új hangszerek miatt sikoltoztak ész és megállás nélkül akkoriban (is) minden koncerten éveken át. Sokkal inkább a női mivoltuk és a csordaszellem gerjesztette extázis volt ez. Ahogy manapság is sokszor...

@fairlane: Azért más egy koncert és egy mérkőzés lényege, érzelmi alapja és célja: az előbbi szórakoztatás, míg az utóbbi küzdelem. A koncerteken nem szoktak harcolni az előadók, a sporteseményeken meg nem szoktak énekelni és zenélni a játékosok. ;)

@gigabursch: Az égő középiskola fotón kb. 1/4-1/15 s lehetett az expozíciós idő, csak az mosódik el a fotón, aki tényleg rohant (azaz csinált valamit).

bioLarzen 2023.02.27. 22:50:44

@gigabursch: "Amikor egy nő a gyilkolásra adja a fejét, ott már hatalmas a baj."
Hát, akkor és ott elég nagy volt a baj...

"A bűnük: ellent mondtak az AEÁ-nak és nem volt atomfegyverük."
Szerinted tehát ezen kívül semmi olyat nem csinált Szaddam, ami elítélhető lenne?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.27. 23:23:26

@bioLarzen:

"tehát ezen kívül semmi olyat nem csinált Szaddam, ami elítélhető lenne?"

Semmi olyat, amit az USA "baráti" diktatúráknak ne nézett volna el.

bioLarzen 2023.02.28. 01:31:36

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A kérdésre is válaszolsz majd? Ha már átvetted a választ attól, akitől kérdeztem...

bioLarzen 2023.02.28. 01:34:41

@Kovacs Nocraft Jozsefne: (Amúgy... abból, amire, amit és ahogy válaszolsz... asszem, sikerült beazonosítanom, milyen nicken ismerünk még itt téged. Persze, tudom: tévedek, te csak ezen a nicken írsz itt, és csak a sors fintora, hogy ugyanazok a neuralgikus pontok a számodra, és ugyanúgy reagálsz rájuk, mint az, akivel te egyáltalán nem vagy azonos.)

bioLarzen 2023.02.28. 01:36:05

@Fotósképző: "Azért más egy koncert és egy mérkőzés lényege, érzelmi alapja és célja: az előbbi szórakoztatás, míg az utóbbi küzdelem. A koncerteken nem szoktak harcolni az előadók, a sporteseményeken meg nem szoktak énekelni és zenélni a játékosok. ;)"
A közönség viszont mindkét esetben szórakozik - és itt most róluk van szó, ugyebár, nem az "előadókról" ;)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.28. 06:26:58

@bioLarzen:

Itt bárki írhat vagy válaszolhat bárkinek. Ha 1 to 1 beszélgetést akarsz, írj neki egy üzenetküldőn.

Másik opciód az, hogy letiltasz, itt egy click, és megvan.

bioLarzen 2023.02.28. 11:06:27

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A kérdésre persze továbbra sem válaszolsz ;)

grobs_ 2023.02.28. 11:23:56

@svajcineger: "Nagy a vidámság a norvég tárgyaláson... Milyen ítéletek születtek, vajon?"

Összesen ~40 embert végeztek ki árulás miatt, ebben benne van a miniszterelnök is. A nácikkal együttműködők nagyrésze nem gondolt rá, hogy bűntett lenne amit csinál. Élte az életét. Előtte is kapta az utasításokat, azután is kapta az utasításokat. Sok esetben a főnök se változott. Tehát saját felfogásuk szerint nem egy olyan tárgyaláson ülnek ahol valós bűncselekményért ítélnék el. Cipelték az aktákat, pecsételték az okmányokat.
Ezen kívül a nők szerepét eleve kisebbnek ítélték meg, így kisebb büntetéseket kaptak.

Nálunk is mindenki partizán lett a vh után. Valószínű norvégiában is mindenki ellenálló lett a háború után. Bár nem valószínű, hogy ezen a képmutatáson nevetnek, de lenne rá okuk.

Ha a mostani háborúnak úgy lesz vége, hogy elszigetelik az oroszokat akkor nálunk is mindenki ukránokat mentett majd.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.02.28. 11:59:43

@bioLarzen: Persze, a közönség szórakozik (ezért rendeznek a stadionokban koncertet és focimeccset is), de a két közönség nem ugyanaz és ahogy írtam is, a két "előadás" sem ugyanarra a lélektani hatásra épül. Magyarán a zene és pl. a foci más hatással van az emberre. A koncertekre nem győzelmi mámorért megy az ember, hanem művészi élményért. Legalábbis mifelénk. ;)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.28. 12:01:11

@bioLarzen:

"A kérdésre persze továbbra sem válaszolsz ;)"

Tan'tóbá kérem, mi is volt a kérdés? Szépen kérem, ne írlyon be fekete pontot az elenőrzőmbe, mert akkor hilyába lépeg eccerre tornaórán, méksem kapok rétest estére.

Azért vicces teccik lenni, tan'tóbá. Az imént még azon teccett háborogni, hogy válaszoltam, most meg az a baly, hogy nem válaszoltam. Ki érti esztet?

bioLarzen 2023.02.28. 13:45:22

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Tudod jól, mi volt a kérdés (amibe beledumáltál, holott nem is neked szólt), és még mindig nem válaszoltál. Viszont értékelem, hogy a kamu felháborodás és keménykedés helyett legalább a humor felé próbáltad vinni a dolgot ;)

aaaaaaaaaaaaaaaa 2023.02.28. 16:04:25

Borat is a Hussein család tagja? :)

larvar0 2023.02.28. 16:17:35

@Namely: Szódásüveg szemüveggel is lehet mesterlövészkedni. A szemüveg arról híres, hogy korrigálja a látáshibát.

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Mondjuk Szaddám Husszein pont az USA egyik haverja volt egy időben, miután Iránban megdöntötték az amerikai báb sah hatalmát, Amerika Irakot használta bunkósbotként a szomszédos iszám köztársasággá vált Irán ellen.

Az igaz, hogy Szaddám és családja perverz, véres kezű mészárosok voltak. De amíg Irán ellen szükség volt rájuk, ez senkit se zavart. Az iraki vegyifegyver programot se maguktól hozták össze a helyi erők, nyugati cégek adták a technológiát.
Manapság meg a szaúdi uralkodónak néznek el mindent, csontfűrészes darabolást stb. MBS még Bident is inzultálhatja, nevetség tárgyává teheti, mert az olaja miatt nem fog vele tartósan összeveszni Amerika.

larvar0 2023.02.28. 16:26:32

@Galaric: A nevetgélő norvég vádlottak közt lehet, hogy volt pár olyan kollaboráns, akik teljesen komolytalan vádakkal lettek berángatva az ügybe. Titkárnő, aki valami fejesnek gépelt és főzte a kávét. Konyhalány, aki a náciknak főzött. Valami tanárnő, aki a náci kollaboráns kormánynak felesküdött, hogy taníthasson tovább.
A skandináv népeknél amúgy korábban kezdődött és jóval tovább tartott az eugenika, fajnemesítés programja, mint a németeknél. Szóval akármennyi németekkel kollaboráló helyit ültettek a vádlottak padjára, alapvetően elég hasonló ideológia mentén szervezték a társadalmukat a dánok, svédek, norvégok, finnek. Ami miatt vád alá helyeztek embereket, az inkább a hazaárulás, ellenséggel való együttműködés volt, nem konkrétan a nácizmus. Ha kommunisták vagy ideológiától mentes megszállók érkeznek oda és velük működik együtt valami norvég hivatalnok, azt is megvádoltak volna utólag.

larvar0 2023.02.28. 16:31:02

@Yaesu: A japán emberek társaságban szégyellősek inkább. A meztelenség, ha egy általuk teljesen természetes szituációban történik, akkor nem ok a szégyellősségre. A közfürdő ilyen szituáció. Ráadásul 1900-ban nem biztos, hogy a tudatuk átfogta azt, hogy mi történik, meg hogy olyan kép készül, ami aztán 123 év múlva az interneten terjed majd.
Társasági érintkezések során szégyellősebbek, mint mondjuk az amerikaiak, de a magyaroktól azért nem állnak annyira távolt.

bioLarzen 2023.02.28. 19:23:54

@Fotósképző: "A koncertekre nem győzelmi mámorért megy az ember, hanem művészi élményért. Legalábbis mifelénk. ;)"
Kivéve, ha hangversenyről van szó ;)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.28. 20:14:59

@bioLarzen:

Én egész eddigi életemben egyetlen rock- vagy popkoncerten voltam, párszor volt jazz, szóval a tapasztalatom nem mérvadó. Operában, klasszikus zenei koncerten (Zeneakadémia, Erkel, Operaház, Müpa) számtalanszor, de ezeken csak a notórius köhögők szoktak hangoskodni. Sajnos nem csak a tételek közti szünetekben. Ilyenkir gyakrak kívántam, bárcsak lenne egy hangtompítós pisztolyom.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.02.28. 23:11:25

@Kovacs Nocraft Jozsefne: A Rózsaszín párduc című rajzfilmsorozat egyik epizódja (Pink, Plunk, Plink) hangversenyen játszódik, a köhögőt a karmester a nem hangtompítós forgótárasával intézi el. Én erről álmodozom. :-)

Egyébként elég komikus, hogy a hangversenyen a szünetekben mindenki elkezd köhögni. Az is, akinek addig nem kellett.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.02.28. 23:17:56

@Androsz:

"a köhögőt a karmester a nem hangtompítós forgótárasával intézi el"

Azért feltételezem, hogy kivárt egy fortissimót. Vagy példát statuálva egy pianissimo alatt?

Guillam 2023.03.01. 00:36:48

@Namely: Sok százezer orosz harcolt a németek oldalán a 2. VH.-ban. Rengeteg okból:
volt aki csak a hadifogságot akarta túlélni
volt aki a kommunista nagy terrort akarta megbosszulni ez 17 és 22 között tombolt
volt aki a Holdomort
volt aki a nagy sztálini tisztogatásokat 37-38

gigabursch 2023.03.01. 09:42:16

@Guillam:
orosz, belorusz, lengyel, észt, lett, litván, stb... és uki is

@bioLarzen:
Korai gyerekkorom egyik nagy félreértése volt, hogy mi is a hangverseny.
Nem igazán tudtam feldolgozni, hogy mi abban az élvezetes, hogy startpisztolyra elindul 10 zongorista és ki játsza le hamarabb a darabot. Nyilván a hibákért büntetőmásodpercek járnak.
Felettébb nem tudtam értelmezni, hogy a zsűri mindezt hogy oldja meg és azt meg végképp, hogy ezt a közönség hogyan tudja élvezni.

@Androsz:
Köszi!

@Fotósképző:
Ami azt illeti, a régi-régi ős-Pokolgép érában (olyan 1983-84-ről beszélek) az 'Áve Cézár' és a 'Cirkusz és Rács' című számok alatt a koncert közben a beöltözött road-ok (akkor még nem így hívták őket), néha elég komoly csépelésbe kezdtek egymás ellenében.
Sajnos video nincs, elvétve egy-egy fotó akad ezekről az eseményekről, de érdekesség, hogy ekkor még Paksi bőgősként énekelt Kalács ( www.youtube.com/watch?v=qw99gMVoZz0 )
Aztán már kialakult a ma ismert dallam, de még nem a mai szöveggel (1985): ( www.youtube.com/watch?v=UIkyROXH6UE )
S aki ezen verziókat nem ismerte, az nem is érti, hogy mit dolgozott fel szövegileg az Irigy Hónaljmirigy ( www.youtube.com/watch?v=AXeres_aHHQ ), ugyanis az 1986-os Ki Mit Tud-ra az összes nevezett számukra a szöveget, sőt néha még a zenét is át kellett írják.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.01. 12:06:29

@gigabursch:

"mi abban az élvezetes, hogy startpisztolyra elindul 10 zongorista és ki játsza le hamarabb a darabot."

Bazzeg, az a zongoraverseny!!! Bár a versenyzők max. száma tudtommal 3, ezt Mozart követte el. Schiff, Barenboim, Solti - utóbbi zongorázik id, nem csak vezényel:

youtu.be/7tghPk4qndc

Nem a legnagyobb műve, bár kellemes, amatőr hölgyeknek írta.

Ha briliáns zongoraversenyt akarsz hallgatni, akkor itt van Prokofjev harmadikja:

youtu.be/q4TyQ97Jcr0

Dupla élvezet, mert a csaj is gyönyörű.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.01. 14:01:19

@gigabursch: Köszönöm az információt! Ha jól sejtem, nemes hozzászólásoddal azt szándékozod érzékeltetni, hogy bizonyos zenei előadások esetén erőszakosnak tekinthető testmozgások is előtérbe kerülnek mintegy a zenei érték alátámasztásaként, esetleg művészi kiegészítéseként? Így kerülhet egyszerre a közönség számára elérhetővé a zene művészeti élvezete és a küzdelem, harc által kiváltott emelkedett lelki állapot. Érdekes meglátás, habár magam a jelzett zenei stílusban nem vagyok jártas, valamint a nevezett zenei formációt sem ismerem mélyebben. A nevükről egy rémséges, romboló szerkezet, az énekesükről pedig egy szerszám jut eszembe először. De, látván eddigi publikációid magas színvonalát, el tudom fogadni a gondolatmenetedet, és utána fogok nézni mélyebben eme zenei irámyzatnak is (magam eddig csupán a zongoraversenyeken éreztem némi versenyszellemet – ahogy @Kovacs Nocraft Jozsefne: is ). Annyit már most látok, hogy ebben az esetben a zene és a testmozgás szorosan összetartozik: erős és hirtelen törzs- és fejmozgások, agresszióval határos mozdulatok, szinte állatias énekmód láthatók, hallhatók előadás közben – nem is beszélve a szokatlan ruházatokról és kiegészítőkről.
Maradok tisztelettel!

MIG-31 2023.03.01. 17:53:41

@Namely: a szovjetek közül is akadt bőven aki a megszálló németekkel kollaborált. Szerbekről nem tudok nyilatkozni, azt az oldalt nem ismerem, bár helyesebb lenne úgy írni akkor hogy jugók, ha már szovjetek.

gigabursch 2023.03.01. 18:20:26

@Fotósképző:
Nos...
Nem te vagy az első, akinek nincsen "lövése sem" a hard rock és metál zenékről. Ellenben ismerethiányból fakadóan vannak előítéletei... :-)
Van egy TeCső csatorna, s aki a műsort viszi (úgy egy éve) maximálisan járatlan volt ezen a zenei fronton.
Aztán eléggé sokmindenen meglepődött, megdöbbent.
1.) Zeneiség
2.) Énekhangok
3.) Közönség (!!!)
4.) Jéééé, aztaqb+... ezt így kotta nélkül???
5.) stb...
A hölgy amúgy elismert operaénekes és oktató-tanító is.
Adok két linket, csak úgy. A többit meg úgyis dobálja az algo...
Érdemes megnézni, hogy az egyik képernyőn rá-ránéz a szövegre, a másikon meg látja a felvételt.
Egy Iron Maiden: www.youtube.com/watch?v=pI0RsRaUBMI
Meg egy Judas Priest: www.youtube.com/watch?v=9fNDU7d690E

gigabursch 2023.03.01. 18:34:20

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ezt már egyszer linkelted nekem... :-)
Az egy másik blogon volt és ott is elmondtam ezt a hangversenyes sztorit.
Ismételten köszönöm!

Nekem zongorában az egyik legcsodálatosabb darab Liszt: La Campanellája. Nem tudom helyesen megfogalmazni (pontosítani ér!), de abban van egy olyan csavar (számomra!), hogy általában a bal kézzel a mélyebb hangsávokon adnak egy alapritmust. Nos, a mester itt jobb kézzel a magas hangsávokon adott egy irgalmatlanul pergő alapritmust és arra tette rá bal kézzel a vezérdallamot.

Amúgy meg az elmúlt 4-5 évtized hard rock és metál zenéinek számtalan kis és nagyzenakaros átirata született, s akkor még nem beszéltünk a fúvós, vonós és billentyűs átiratokról. Talán az Apocaliptica vonosnégyessel sokan találkoztak már, de az acapella Van Canto is sokmindent visz...

Kicsit hazabeszélek, de felénk tevékenykedik a Kiss Tamás karnagy vezetésével a Zalai Balatonpart Ifjúsági Fúvószenekar - Vonyarcvashegy.
Akár a nyári fesztiválidőszakban, akár a téli koncertidőszakban fantasztikus átiratok is szoktak előkerülni. Momentán a mindenki által közismert 'Born to be Wild' vagy az 'Earth'-s Song és még sorolhatnám..., szóval valami csodajó.

Amúgy meg nemegyszer szoktam szeretett zenekaraim átiratait hallgatni zongorán a 'VKgoeswild' csatornán a TeCsőn,.

gigabursch 2023.03.01. 18:45:43

@Androsz:
Mit nem adnék, ha a azt a régi Héráklészes, német rajzfilmsorozatot újraláthatnám, amit tán Sinkovits konferált/narrált

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.01. 20:56:32

@gigabursch:

Még ma este meghallgatom a La Campanellát, melyik részre gondolsz.

Nem akarom a blogot komolyzenei szakkörré változtatni, de nem tudom megállni, hogy belinkeljek még egy zongoraversenyt a szépséges Yuja Wang előadásában:

youtu.be/5bX_yRzCuM4

Rachmanyinov 3. zongoraversenye. Ő tőről metszett későromantikus, ez a műve sem annyira csillogó, mint Prokofjevé, és sajnos ezen is látszik, hogy Rachmanyinov nem volt a hangszerelés nagymestere, de így is elképesztően nagy mű. Azt hiszem, valamikor már ezt is belinkeltem.

(Bizony Bartók sem volt az, elég csak egymás után meghallgatni Prokofjev és Bartók harmadikját. - Mielőtt még valaki letol: szigorúan magánvélemény!)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.02. 01:03:44

@gigabursch: Nemáááá! Tányleg, ennyire nem ment át a posztom iróniája? Sejtettem, hogy oda kellett volna tenni a végére egy szmájlit.
Egyébként Maiden, Priest és tsai az egész alap rockkal együtt kb. 13-15 éves koromban megvoltak már. ;)

gigabursch 2023.03.02. 10:43:46

@Fotósképző:
Képzeld, tényleg úgy olvastam, hogy ez ismererten terület számodra..
(Van ilyen, nem az ördögtől való)
:-)
Amúgy: Belehallgattál a hölgyemény műsorába?

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Ezt még nem linkelted. Köszönöm!

Namely 2023.03.02. 22:03:56

@Androsz: @larvar0:
nekem azért vannak kételyeim, hogy a szemüveg nem zavarja ebben a foglalatosságban. Ugyanis az nem csupán abból áll, hogy akkor most belenézel és bumm, hanem abból, hogy akár órákat vársz meglapulva valahol a sötétben, szemedig bekenve sárral, álcázófestékkel, stb. Na én erre céloztam.
@Guillam: @MIG-31:
kollaboráció: itt arányokról beszéljünk. A franciáknál, magyaroknál, stb a maroknyi komcsi partizán kivételével kb mindenki kollaborált. Miközben a szovjeteknél az arány ennek a fordítottja. Igen, volt olyan orosz, aki felszabadítóként várta a németeket, viszont ők elég gyorsan felismerték, hogy ez nagyon nem az, amit gondoltak. Mindeközben mit csináltak a norvégok? :D semmit :D volt 3 tucat komcsi, egyébként mindenki így vagy úgy, de kollaborált. Utána pedig rendeznek egy kirakatpert, hogy megbélyegezzék azokat, akik náluk is nagyobb kollaboráns volt.
A szerbeknél azért nem írtam jugókat, mert a horvátok egy az egyben a németek mellé álltak. A szlovének bevallom nem tudom, hogyan viszonyultak az egészhez, de nem egy hatalmas nemzet (méretben). Az ellenállók a csetnikek és a komcsik voltak (mindkettő szerb). Amúgy ők ilyenek, nem egy olyan fajta, amelyik engedi az országa megszállását.
Meg lehet nézni szépen, hogy hol voltak egész partizánhadseregek: Szerbia és Szovjetunió. Miközben a német katonák Párizsba mentek eltávra a keleti frontról. Pedig Belgrád közelebb lett volna.

Terézágyú 2023.03.03. 09:24:50

A Beatlest leszarozni lehet, de éppolyan értelmetlen, mintha mondjuk Adyt, Radnótit, vagy akár Illyés Gyulát, vagy Gyóni Gézát leszaroznánk. Szeretni nem muszáj ezeket, de azért eléggé régiek ezek, hogy kialakulhasson egy általános konszenzus a megítélésükben.
A Beatles is több mint ötven éve felbomlott - van már rálátásunk.
Mellesleg az "akárcsak a kortársaik is mennyivel jobbak voltak"-dologra meg az lehet a válasz, hogy Eric Clapton is közreműködik egy Beatles-dalban (nyilván nem azért, mert lenézte őket, és szarnak tartotta a zenéjüket), Jimi Hendrix (!) meg 1967-ben az egyik vasárnapi koncertjét úgy kezdte, hogy az azon a héten(!) megjelent Beatles-album egyik számát dolgozta fel...
Mellesleg az 1968-ben megjelent Helter skelter című Beatles-dalt sokan az (egyik) első heavy metal-számnak tartják...
Aki meg nem a "keményebb zene", hanem a "klasszikus zene" oldaláról támadja, annak figyelmébe ajánlom a Beatles és a klasszikus zene kapcsolatát, pl. hogy a komolyzene híres művelői közül kik közreműködtek Beatles-dalokban...

A konkrét fotó kapcsán csak annyit jegyeznék meg, hogy a koncertekeni sikoltozás inkább csak a nézőket minősíti, ahogy a futballmecsek lelátóin történő "akármi" is...

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.03. 10:20:13

@Terézágyú:

"Aki meg nem a "keményebb zene", hanem a "klasszikus zene" oldaláról támadja,"

Ha rám célzol, akkir felhívom a figyelmedet arra, hogy az még messze nem támadás, ha leírom, hogy a Beatles még a pop-rock zenén belül sem a kedvencem. Ahogy az sem támadás, hogy leírom, hogy a mai fiatalabb generációk már általaban másféle zenéket kedvelnek, így a Beatles népszerűségének további csökkenése várható.

Terézágyú 2023.03.03. 10:40:56

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Ahogy az sem támadás, hogy leírom, hogy a mai fiatalabb generációk már általaban másféle zenéket kedvelnek, így a Beatles népszerűségének további csökkenése várható."

Mihez képest csökken a népszerűség? :) És mennyire csökken?
Egy ötven éve megszűnt együttesről beszélünk :)

Mellesleg nem a fiatalabb generáció véleménye az érdekes itt, hanem pl. a tiéd, aki tudtommal nem a tizenévesek közé tartozol :)
Ahogy a másik kommentelő se, aki leszarozta a B-t :)
Én nektek írtam a fentieket, a ti véleményeteket szeretném befolyásolni, nem a tinikét :)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.03. 11:12:13

@Terézágyú:

"Mihez képest csökken a népszerűség? :)"

Monygyjuk a korábbihoz kéoest?

"És mennyire csökken?"

Esetleg a lemezeladásokon (mostanság beleszámítva a egyéb értékesítési formákat is) belüli arány alapján?

"a ti véleményeteket szeretném befolyásolni, nem a tinikét :)"

Vagy te annyira értelmes, hogy tudd, ez reménytelen próbálkozás.

Terézágyú 2023.03.03. 11:25:19

Akkor megismétlem: a népszerűség kérdése értelmetlen egy 50 éve megszűnt együttes esetében.
Van értelme azt kijelenteni, hogy Ady Endre népszerűsége csökken?.... Nincs, Ady Endre ettől függetlenül továbbra is a magyarság (egyik) legjelentősebb költője. Ennyi.
Ha mindenáron számokat akarsz látni a Beatlesről, akkor javaslom ezt az oldalt:
"https://hu.wikipedia.org/wiki/The_Beatles#Eredm%C3%A9nyek"

"Vagy te annyira értelmes, hogy tudd, ez reménytelen próbálkozás."

Ezt én végletesen szomorúnak gondolom. Érdemes vitatkozni/eszmét cserélni (veled, vagy bárkivel) pl. politikáról, vallásról, az élet nagy kérdéseiről, ha egy ilyen sokkal kisebb jelentőségű dologban, mint a Beatles megítélése, is kapásból leszögezed, hogy nincs értelme, úgyse fog változni a véleményed...
Mindenesetre ha reménytelen, akkor abba is hagyom.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.03. 12:25:31

@Terézágyú:

Politikában, tudományban stb. meg lehet próbálni meggyőzni a másikat, mert ott lehet érvelni.

De miféle érvekkel tudnál meggyőzni, hogy jobban tessék nekem Karl Böhm vagy Neville Marriner, mint Klemperer vagy Christopher Hogwood?

Vagy hogy műfajon belül maradjunk, a szlovák Collegium Musicum ( en.wikipedia.org/wiki/Collegium_Musicum_%28band%29 ), mint az ELP?

J.László 2023.03.03. 12:50:30

A Hindenburgon lehetett cigizni. Horror.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2023.03.03. 20:54:46

@J.László: "A Hindenburgon lehetett cigizni."

:-)) Akkoriban MINDENKI cigizett, még a nők is. (Sőt, az utcagyerekek is híresek voltak a csikkszedésről.) Egy luxusutazást nem lehetett volna eladhatóvá tenni, ha megtiltják a dohányzást. Egyébként tulajdonképpen ma is milliók cigiznek egy tartály benzintől másfél méterre, miközben az autójukban ülnek, és mégsem csóváljuk a fejünket.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.03. 21:48:12

@Androsz:

"ma is milliók cigiznek egy tartály benzintől másfél méterre, miközben az autójukban ülnek"

Ez még semmi! Képesek elektromos szikrával másodpercenként több tucatszor fel is robbantani a benzint! Elképesztő felelőtlenség. :(((

¿Qué tapas hay? 2023.03.03. 22:41:31

@J.László: Messze nem olyan drámai dolog, mint elsőre hangzik.

A Hindenburgon (illetve a korabeli léghajókon) rengeteg villamos berendezés volt, ami szintén lehetett gyújtóforrás. A főszabály az volt, hogy nyílt lángot nem szabad a fedélzeten használni. A potenciálisan tűzveszélyes (illetve gyulladásveszélyes) tereket frisslevegős túlnyomás alá helyezték és csak légzsilipen át lehetett azokat megközelíteni. A cél az volt, hogy a túlnyomás miatt hidrogén ne juthasson véletlen se ezekbe a terekbe. Ilyen hely volt volt az áramfejlesztők terme, a villamos kapcsolótér és az utastéri dohányzó. Amúgy pl. gyufát és öngyújtót ott sem volt szabad használni, hanem izzószálas cigaretta- és szivargyújtók álltak a t. közönség rendelkezésére.
Mondjuk ezek az intézkedések inkább pszichológiai, mintsem műszaki értékkel bírtak, lévén mind a gépterem, mind a dohányzó a hidrogéntároló cellák alatt volt, arra meg viszonylag kevés az esély, hogy a hidrogén lefelé szálljon.
Amúgy közkeletű tévhit, hogy az egész hajótest egy nagy hidrogéntartály volt. Az áramvonalas burkolaton belül 16 különálló hidrogéntartály (cella) volt, ezek között függőleges szellőzőaknák voltak. A szinttartáshoz a többlet-hidrogént ezekbe a csatornákba engedték ki és a kiengedett gáz felül a kieresztőkéményeken keresztül távozott. A szellőzőaknák folyamatosan szellőztették ki a gázterek közötti térrészt.
Az köztudott, hogy pl. a Hindenburgot eredetileg héliumra tervezték, de ha sikerült is volna szerezni Amerikától, az emelőképességnek csak az önsúllyal megegyező részét adta volna a hélium. A teljes tömeg megemeléséhez, illetve a függőleges manőverezéshez a 16-ból 14 héliumtartályban lett volna egy-egy belső tartály, hidrogénnel töltve, amit a szintszabályozáshoz el lehetett volna engedni, megőrizve a drága héliumot ezzel.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.03. 23:32:17

@¿Qué tapas hay?:

Látom, benne vagy a témában.

Tudsz esetleg valamit arról, milyen módon próbálták megelőzni az elektrosztatikus feltöltődésből keletkező szikrákat?

Feltételezem, hogy erre is gondoltak, mert a leírásodból az derül ki, hogy alaposan átgondolták a biztonságot.

Sajnos mégsem eléggé.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.03. 23:50:50

És akkor még ott van a villámvédelem.

omron 2023.03.04. 09:03:42

Az Apollo projekt a kor csúcstechnikája volt. Mégis meghalt három ember a szimulátorban. Úgy tudom, a mai napig nem sikerült kideríteni, mi gyújtotta be a kabint. Arra talán rájöttek, a tiszta oxigén légkör nem jó ötlet.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.04. 09:36:00

@omron:

"Arra talán rájöttek, a tiszta oxigén légkör nem jó ötlet."

Az elképzelés pedig nem volt rossz. Nem olvastam utána, de azt gondolom, azért volt a tiszta oxigén, mert akkor a kabinban a teljes nyomást le lehetett vinni az oxigén levegőbeli parciális nyomására, így gyengébb=könnyebb lehetett a kabin.

¿Qué tapas hay? 2023.03.04. 22:01:53

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Noha a potenciális veszély ismert volt, eszköz nem nagyon volt ennek a kezelésére. A villámcsapás, illetve a légköri elektromosság hatásait inkább elkerüléssel igyekeztek megelőzni, azaz lehetőség szerint kerülték az ilyen veszélyes időjárásban való hajózást. Annak idején pont ezért kellett a Hindenburg lakehursti leszállását elhalasztani és helyette váratni a levegőben a hajót. Maga a baleset - mint rendesen - több, kis valószínűségű hiba egyszerre történő fellépéséből adódott. Egyrészről, a kikötőkötelek ledobása a hajó fémvázát földelte így potenciálkülönbség jött létre a külhéj szövete és a váz között. Másrészről valószínűsíthetően az 5. cella kieresztőszelepe az utolsó manővert követően nem zárt vissza rendesen, ezért a folyamatos szivárgás miatt a héj és a cellafal között robbanóképes hidrogén-levegő keverék alakult ki. Normál esetben, az utolsó manőver és a horgonyzás között a szellőzőaknák huzata a kieresztett hidrogént kivitte volna a hajó belső részéből.

@omron: Nem a szimulátorban, hanem már az indítóállványra állított hajó "száraz" próbájakor. Az oxigénatmoszféra itt is csak egy volt a bajok közül, szerintem a nagyobb gond az volt, hogy a belső tér (illetve az űrruhák) olyan anyagokból voltak, amit ma már egy közönséges gépkocsiba se engednének beépíteni a gyúlékonyság/éghetőség, tűzterhelés és égési toxicitás miatt.
Az oxigénatmoszféra megalapozott ötlet volt, mert egyrészről sokkal kisebb a belső nyomásból adódó szerkezeti terhelése a hajónak a kisnyomású oxigénatmoszférával. A másik ok az volt, hogy a túlnyomásos oxigénatmoszférának meg kellett akadályoznia a nitrogéntartalmú levegő behatolását a hajóba, nehogy a kabinnyomás csökkentésekor keszonbetegség alakulhasson ki az űrhajósoknál. Amúgy a repülés közbeni tiszta oxigén-atmoszféra a balesetet követően is megmaradt az Apolló-hajókon, csak ezt másképp érték el, mint ahogy az az Apolló-1-nél tervezték.

omron 2023.03.05. 15:52:46

@¿Qué tapas hay?: Oké, ennyire nem akartam belemélyedni a részletekbe. Én még láttam a tévében, amikor a Szojuz meg az Apollo dokkolt. Akkor egy kicsit fellélegeztünk, hogy talán mégis megússzuk. Most nem vagyok ebben biztos.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.03.05. 18:41:49

@omron:

Lassacskán elfogynak a hadra fogható ukránok. talán év végére. Ekkor a Nyugat, élén az USA-val vagy elfogadja az orosz győzelmet, vagy saját katonákat küld Ukrajnába, ami egyenlő a 3. világháborúval.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.03.05. 19:34:18

@gigabursch: Pedig tudhatnád már, hogy én egy ilyen vicces gyerek vagyk. ;)
A linkelt anyagot nem néztem meg, mert láttam magam is elég hasonló rácsodálkozó alakot már a rockkal kapcsolatban, de majd pótolom. ;)

kocsmagomba 2023.03.06. 18:18:19

"ünneplő tömeg a villamoson"

Még a perónon is lógtak! :)

metalex 2023.07.12. 09:21:41

@¿Qué tapas hay?: Elnézést, kicsit OFF- de ebben a témában.
Nem tudja valaki, hogy a Népligetben, a Ganz gyárban mekkora volt a gőzprés ?
Jártam ott amikor még működött- akkor már vagy száz évesen, gyakorlatilag a gyár építése óta.
Minden egyes "csapás" után megmozdult alattunk a száz éves döngölt csarnok padló.

¿Qué tapas hay? 2023.07.12. 23:17:02

@metalex: Megmondom pontosan: nem tudom
A Ganz-MÁVAG képlékenyalakító technológiáit a Szabadalakító kovácsüzem Kft. vette át, nekik 1-4 t közötti szabadalakító légkalapácsaik vannak, meg egy 5 t-s süllyesztékes. Nagyobb kovácssajtó Diósgyőrben van a Hámor Zrt-nél, egy 30 MN-os (3000 t) hidraulikus.
süti beállítások módosítása