Napi érdekes - 458

2023. február 19. JTom

1939_farmerek_permeteznek_az_ohio_allambeli_danville_kozeleben.jpg

1939. Farmerek permeteznek az Ohio állambeli Danville közelében

1860_barikad_palermo_ostromakor_az_olasz_egyesites_mellett_harcolo_garibaldi_csapatai_sikeresen_el_is_foglaltak.jpg

1860. Barikád Palermo ostromakor. Az olasz egyesítés mellett harcoló Garibaldi csapatai mégis sikeresen elfoglalták a várost és a szigetet, ami akkor a Nápoly–Szicíliai Kettős Királysághoz tartozott

1890-es_evek_19_szazad_vegi_utlevelkepek.jpg

1890-es évek. Egy német és egy olasz, 19. század végi útlevélkép, abból az időből, amikor még nem volt szabály a fotóra

1900_korul_kecsua_ferfi_harfaval.jpg

1900. körül. Kecsua férfi, különleges, helyi hárfávál

1912_obnibusz_parizsban.jpg

1912. Omnibusz Párizsban, kb 6,5 km-es távon járt a francia fővárosban

1913_the_glass_shop_of_tiffany_studios_many_of_the_windows_and_lamps_made_here_are_now_worth_millions_corona_queens_new_york.jpg

1913. A Tiffany Studios üvegműhelye. Az itt és ebben az időben készült ablakok és lámpák ma milliókat érnek, persze dollárban. Corona, Queens, New York

1920_korul_breton_csipkekeszitok_franciaorszagban.jpg

1920 körül. Breton csipkekészítők Franciaországban

1921_greenwood_avenue_in_tulsa_destroyed_of_hours_it_was_also_in_a_sense_the_first_aerial_bombing_conducted_on_american_soil_firebombs_thrown_from_biplanes_over_300_peo.jpg

1921. Az első alkalom, amikor bombák hullottak amerikai földre. A tulsai Greenwood Avenue, a város feketék lakta része, amit órák alatt pusztítottak el a repülőgépekről ledobott gyújtóbombák. A két napig tartó zavargásokban kb. 75-300 ember lelte halált és 40 háztömbnyi terület vált lakhatatlanná

1936_occupants_of_a_sod_house_in_drenthe_the_netherlands.jpg

1936. Földkunyhóban lakó szegény család. Drenthe, Hollandia

1945_canadian_soldiers_who_were_kept_as_prisoners_of_war_after_the_1941_japanese_invasion_of_hong_kong_pose_for_a_photo_after_the_allied_victory_hk.jpg

1945. Hongkongot védő kanadai katonák, akik 1941-től egészen a háború végéig japán fogságban voltak a brit városállam megszállása után

1950-es_evek_blackpool_strand_uk_cr.jpg

1950-es évek. Blackpool strandja az Egyesült Királyságban

1959_one_of_the_last_pictures_of_the_mysteriously_deceased_dyatlov_group_ussr.jpg

1959. Az egyik utolsó fotó a hírhedt Gyatlov-incidensben meghalt fiatal szovjet túrázókról. Az eset több mint 60 éve megoldatlan 

Az eset a Szovjetunióban 1959. február 1-jéről 2-ra virradó éjszaka történt, máig megoldatlan tragikus esemény, melynek során egy egyetemistákból álló kilencfős, Igor Gyatlov vezette turistacsoport tagjai az Urál-hegység északi részén igen furcsa körülmények között haltak meg. A holttesteken talált különös sérülések (pl. belső sérülések, hiányzó testrészek, a bőr furcsa elszíneződése) miatt az idők folyamán számos elképzelés, köztük összeesküvés-elmélet látott napvilágot.

 

1962_korul_gagarin_irja_ala_az_ot_abrazolo_fejszobrot.jpg

1962 körül. Gagarin írja alá az őt ábrázoló fejszobrot

1974_greek_cypriot_soilders_just_before_being_executed_during_the_turkish_invasion_of_cyprus.jpg

1974. Görög ciprióta katonák kivégzésük előtt, a török invázió idején

1974_stolen_army_helicopter_sits_on_the_south_lawn_of_the_white_house_army_pfc_robert_k_preston_was_forced_down_by_a_volley_of_shotgun_blasts_from_federal_police.jpg

1974. A 20 éves Robert Preston őrvezető ellopott fegyvertelen UH-1 Iroquois helikoptert a marylandi Fort Meade támaszpontról, és a washingtoni Fehér Ház gyepén landolt vele. A személyes sérelmei miatt elkövetett bűncselekményért Prestont egy év szabadságvesztésre ítélték, és 2400 dolláros kártérítés megfizetésére kötelezték

1978_vietnamese_refugees_land_at_montreal_s_dorval_international_airport.jpg

1978. Vietnami menekültek a montreali Dorval repülőtéren, Kanadában

1990s_fake_brazilian_passports.jpg

1990-es évek. Kim Dzsongil, akkori észak-koreai diktátor és fia, Kim Dzsongun hamis brazil útlevele, amivel eljutottak a tokiói Disneylandbe

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr2318052648

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cyd 2023.02.19. 12:21:20

Mondanám, hogy szokásos remek kör, de valamiért ez most erősebb/jobb/más mint az elmúlt hetekben.

@JTom: apró gépelési hiba "1912. Obnibusz Párizsban"

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2023.02.19. 12:48:17

Én is találtam egy komoly hibát, Hongkong soha nem volt városállam. Szingapúr az az lett, utóbb, de Hongkong az végig koronagyarmat volt.

ZON 2023.02.19. 13:31:14

A kalapot viselő szovjet túrázó engem nagyon emlékeztet James Franco színészre :)

i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/493/994/5d7.png

Galaric 2023.02.19. 13:49:31

A kecsua hárfás és a Tiffany-s kép tetszik most a legjobban. :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2023.02.19. 13:54:29

@Sigismundus: pedig szerintem HK egy 263 szigetből álló városállam, a Wiki angol nyelvű definíciója szerint is az

hátramozdító 2023.02.19. 14:21:07

Köszönjük szépen! Kivételesen jó sorozat volt, a kecsua hárfa, az útlevelek, de ki bombázott repülőgépről Tulsában?

bioLarzen 2023.02.19. 14:25:47

Remek sor megint.

"Az egyik utolsó fotó a hírhedt Gyatlov-incidensben meghalt fiatal szovjet túrázókról. Az eset, több, mint 60 éve megoldatlan. "
Mára azért nagyjából egyetrtés alakult ki "szakmai" körökben, hogy lavina lehetett az események előidézője. Noha sosem tartották valószínűtlennek ezt a magyarázatot, azonban sajna felfedezte az esetet a rejtélyirodalom és -média, akiknek sikerült is úgy beálíltaniuk, mintha az eset tele lenne rejtéllyel - pedig nincs. Egyszerűen arról volt szinte teljes bizonyossággal szó, hogy bármennyire is gyakorlott volt a társaság az ilyen túrázásban, bármennyire is tisztában volt aveszélyekkel, egyszerűen figyelmetlenül vertek tábort, olyan helyre, ahová a lavinaveszély miatt nem szabadott volna...
Persze, ez a sztori aligha generál milliónyi kattintást, nézőt és olvasót... Semmi infrahang, semmi katonai akció, semmi kémsztori, semmi vadállat, semmi kriptolény, semmi vérszomjas helyi törzs, semmi UFO... csak egy figyelmetlen túracsapat olyn terepen, amelyik az ilyen hanyagságot így bünteti...

ZON 2023.02.19. 14:33:56

@bioLarzen: Csak felületesen ismerem a sztorit, valóban a lavina, és a pánik végezhetett velük. De a testeken és ruhákon mért
radioaktív sugárzásra mi az ésszerű magyarázat ?

bioLarzen 2023.02.19. 14:35:17

@JTom: Hát, ez attól függ, mit tekintünk államnak - ez pedig sosem volt egyértelmű. Amennyiben feltételként szabjuk, hogy olyan önálló kormányzata legyen, amely semmilyen tekintetben sincs egyetlen más kormányzatnak törvényileg alárendelve, akkor pl. tán sosem volt Hongkong önálló állam. De vehetjük a saját, független választások meglétét, azt, hogy hová adóznak az állampolgárok... tényleg gyakorlatilag lehetetlen egységes kritériumrendszert felállítni, hogy mitől lesz egy állam de facto "önálló".

efi 2023.02.19. 14:37:56

Kanadai hadifoglyok:
érdekes módon a hadifoglyok között soha sincs olyan, aki hormonproblémái vagy bármilyen egyéb kifogás miatt elhízott lenne...

efi 2023.02.19. 14:42:44

Kim Dzsongil útleveléből hiányzik a szülők neve, hiányos adatok:
- Kérem álljon ki sorból.
- Nem hagyom itt a fiamat!
- Fiát? Milyen fiát?
- Öööö...

spulni 2023.02.19. 15:22:44

@ZON: Gyatlovnak hívták a csernobili robbanás fő felelősét is... Bár ez jóval előbb történt, talán a név kötelez. De ez ronda fekete humor...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2023.02.19. 15:34:53

Ó, azok a régi szép idők, amikor művészi portrékat tettek az igazolványokba (is). Mi még tanultuk a fotós iskolában, hogy mi a törvényi (!) leírása, készítési módja a személyigazolvány fotónak. Ez alapján igényes portréfotók kerültek ki a fényképészek kezei közül, és be az igazolványokba. Sajnos, mára ez teljesen átalakult, és az okmányirodákba telepített olvasólámpás "fotósdobozokban" igénytelen, előnytelen, minden művészi értéket nélkülöző, még a rendőrségi nyilvántartásnak is éppenhogy elegendő színvonalú fotómásolatok készülnek (szándékosan nem írtam fényképet). Mondjuk, az arcfelismerő algoritmusoknak ez is elegendő (vagy éppen kifejezetten megfelelő). ;)

Billy Hill 2023.02.19. 17:45:16

@ZON: A másik férfi pedig egy fiatal Kevin Spacey-re...

Billy Hill 2023.02.19. 17:48:16

(Érdekes, hogy a Kim-ek nagyjából helyes születési évet adtak meg, nem volt pl. hiúságból fiatalítás vagy ilyesmi.)

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2023.02.19. 18:21:09

@JTom: Érdekel egy újabb retró számítástechnikai poszt? Gondoltam rá, hogy megcsinálom, ha van rá érdeklődés.

Tejinashi 2023.02.19. 18:46:46

@Fotósképző: Én azt nem értem, hogy miért fekete-fehér fényképeket készítenek a személyikre. Emlékszem, mikor még igazolvány volt és nem kártya, külön be volt írva a haj és a szem színe.

Etniez 2023.02.19. 20:14:50

@ZON: nem mértek semmi ilyesmit.

¿Qué tapas hay? 2023.02.19. 20:58:59

@ZON: Az észszerű magyarázat a tábori gázlámpa tóriumos Auer-harisnyája.

@Tejinashi: A személyikhez színes képeket készítenek, de a kártyán, illetve az útlevélben csak a fekete-fehér nyomat szerepel. A színes képet az RFID-chip tartalmazza, amit ek. egy ReadID-alkalmazással és egy NFC-képes telefonnal bárki ki tud olvasni.

Roan 2023.02.19. 21:03:20

@bioLarzen: Ami a Gyatlov-incidenst illeti, a lavina sokáig a lejtő csupán 15 fokos mértéke miatt nem volt egyértelmű, csak mostanában jöttek elő svájci kutatók azzal, hogy akkor és ott az lehetséges volt. A különböző nyomok együttese: lavina ellenére a hóból kilátszó lábnyomok és sátor, a hiányzó testrészek (pl. nyelv), külsérelmi nyom nélküli belső sérülések, radioaktív, fura színű holttestek, az első körben túlélők menekülés után tüzet gyújtottak, de nem mertek a sátorhoz visszatérni - nekem továbbra sem 100%-ban meggyőzőek, pedig az összeesküvés-elméletek elég messze állnak tőlem.

Etniez 2023.02.19. 21:23:30

@Roan: mindenre magyarázat a lavina, főleg a belső serülésekre külső sérülés nélkül.

soarvány 2023.02.19. 21:37:02

@bioLarzen:
Hasonló incidensek, Khamar Daban incidens:
www.origo.hu/nagyvilag/20220927-horrorbaleset-erte-a-turazokat.html
Vagy az Ourang Medan incidens:
en.wikipedia.org/wiki/Ourang_Medan
Hasonló esetek, amikor rövid idő alatt mindenki meghalt, egy kis területen:

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2023.02.19. 23:03:38

@bioLarzen: Konkrétan sikerült is a jelenséges modellezni és bizonyítani. Csak ez nem hír...

bioLarzen 2023.02.19. 23:24:29

@Roan: Anno egy cikkhez eléggé utánajártam a Gyatlov-féle esetnek. A szakértők szinte végig a lavinát tartották a legvalószínűbb forgatókönyvnek - csak őket nem kérdezte senki :)
(Amúgy a legjobb leírás az azóra már megszűnt, elég ebszédes nevű death.ru orosz oldalon volt, semmi értelmezés, semmi magyarázat, semmi spekuláció, csak a jegyzőkönyvekből és egyebekből származó tények, adatok, fotók iszonyat mennyiségben (ráadásul az akkor még nem olyan szörnyen fejlett Google Translate közbenjárásával, mert oroszul már rég nem tudok annyira, hogy esélyem lett volna megérteni... és, persze, sok helyütt a fordítást is ellenőrizni kellett... jó móka volt)

bioLarzen 2023.02.19. 23:29:36

@Roan: Ja, még annyi: jelenleg nincs olyan mozzanata az esetnek, amire ne lenne ésszerű magyarázat, ráadásul olyan, ami cáfolná a lavina-elméletet.
Nem tudom, mennyire vagy othon az eset rélszleteiben - a lavina, ugyeár, nem ölte meg őket, csak amiatt kellett hirtelen, megfelelő ruházat és eszközök nélkül elhagyniuk a sátrat - az orosz tél a hegyoldalon volt az, ami megölte őket, miután túlélésre teljesen alkalmatlan felszerelésben hirtelen a szabadban kellett volna túlélniük. Fikarcnyi esélyük sem volt. Tudták, hogy ez benne van a pakliban, amikor útnak indultak, nem nyeretlen kétévesek voltak :)

bioLarzen 2023.02.19. 23:30:15

@molnibalage: Legalábbis ott, amit sokan olvasnak - sajna...

M. Péter 2023.02.20. 01:37:40

@Billy Hill: Az csak gyanút kelthet, ha valaki az útlevél szerinti életkoránál sokkal fiatalabbnak vagy idősebbnek néz ki. Az lett volna érdekes, ha a japán bevándorlási tisztviselő tud portugálul, és a brazil útlevelet látva portugálul beszél hozzájuk.

Zsombor Golf II 2023.02.20. 07:40:42

@spulni:
Pont mikor futott a Csernobil sorozat, kerestem rá a csernobili Gyatlovra és akkor találtam meg véletlenül a másik Gyatlovot meg a történetet.
Csináltak egy amerikai filmet is róla, ahol pár fiatal amcsi egyetmista heccből elmegy a helyszínre, a kis faluba is ahonnan indultak, ( kocsmáznak utolsó este a helyieket faggatják a történtekről) nem a világ legjobb filmje, de nem lövöm le a poént egész izgalmas lesz a végén. Ha valaki érez ingerenciát: Halálhegy - A Dyatlov-rejtély címen találja.

AtiSnatch 2023.02.20. 09:05:44

@warrant officer: ebben én nem látok sehol egy repülőt. hmm

Behemoth7408 2023.02.20. 09:14:51

A tulsai zavargásról nagyon érdekes 3D-s animáció + fotók láthatóak...

www.nytimes.com/interactive/2021/05/24/us/tulsa-race-massacre.html

gigabursch 2023.02.20. 09:41:00

Permetező farmerek:
Mennyire durva, hogy a lovaskocsin egy ketyegő benzinmotor nyomja a szívattyút...

Palermói barikád:
Olyan túl sokan nincsenek a barikádon.

Régi útlevélképek:
Lehet, hogy a később életbe lépő szabálynak direkt az a lényege, hogy mindenki úgy nézzen ki, hogy ránézésre 10 év letöltendőt kapjon?
Mennyivel emberibbek már ezek a képek.

Hárfás kecsua:
S ha arról a mögötte álló katuszról csak egy tüske leeesik és ő belelép, akkor foga csak igazán sírni... a hárfa...

Párizsi omnibusz:
ÁllatkÍnzás

Tiffany stúdió
Ízlés ne vita tárgya - én nem szeretem.

Breton csipkekészítők
Egy ligában játszanak a halasiakkal
Ma még van halasi csipke, breton van még?

Első amerikai bombázás:
Igazán rájuk férne egy, márt baromira nem férnek a bőrükbe. Bár ettől még jobb lenne, ha benpne a fejük lágya és nam akarnaának Világ Urát játszani. - Mások kárára

Holland földkunyhó:
Csak nekem nem tűnnek hollandoknak?
Amúgy idehaza az egyik legutolsó lakott földhunyhó sor a Békásmegyei HÉV megálló közelében volt a HÉV és a Szentenderei út között.

Holland katonák:
Ilyenkor az ember hajlamos relativizálni egyes táborok kosztját illetően.

Blackpooli strand:
Nem hiszem el, hogy nekik ez élmény...

Gyatlov-expedíció:
Szörnyű egy történet.

Gagarin:
Még hogy nem jó fej?
:-)

Görög ciprióták:
A görögök kb ezer évek óta képtelenek normálisan viselkedni a szomszédaikkal.
S nem mindig háromszor annyit követleni és közben mindenkit átverni.
Ez sem lett volna, ha nem kezdik el az eszüket az I. VH után játszani.
Akkor Törökország nyugati hatéra kb 300 km-rel lenne keletebbre.

Preston:
Vagány faszi. 2400 dollárt simán megért...

Vietnami menekültek:
Ekkor még menekültek Ho Shi Minh rendszere elől?

Pufi és apja:
Nem is értem, hogy jöttek rá, hogy hamis?

gigabursch 2023.02.20. 09:53:03

@bioLarzen:
A lavina teljes mértékben igazolhatatlan. (Alkalmatlan rá a domborzat. Ezt nem én mondom, hanem lavinához értő emberek.)
Ezért 'lett' ez a hivatalos ténymegállapítás vége és az ügy lezárása.

@ZON:
A konteo blogon vastagon ismertetésre került az összes tény ás kitárgyalásra került minden lehetséges forgatókönyv is keresztül-kasul.

@molnibalage:
Ez mind igaz, csak a lavinához képest a meglévő lábnyomokat nem tudták odatenni, nomeg a sátor helyzetét.
Ráadásul, akik kimentek előszőr utánuk, azok már láttak lavinát és ha lett volna nyoma, leírták volna, hogy lavina nyomát láttuk.
Ráadásul az elméleti lavina után még bőségesen éltek és ha csak ennyi lett volna a gond, akkor utána visszamennek, kikaparnak mindent, felöltöznek és mennek tovább - vagy vissza.

@efi:
:-)

@Sunsetjoy:
Igen! Vállalom, hogy érdekel és elolvasom!

bioLarzen 2023.02.20. 12:01:46

@M. Péter: "Az lett volna érdekes, ha a japán bevándorlási tisztviselő tud portugálul, és a brazil útlevelet látva portugálul beszél hozzájuk."
Erre azért elég kicsit volt az esély, lássuk be :)

bioLarzen 2023.02.20. 12:03:10

@Zsombor Golf II: Na, azt a filmet ne is említsd... úgy lett beharangozva, hogy azt lehessen hinni, valami komoly film, ami tényleg a valóságról szól majd - aztán lett egy zsékategóriás, ócska sablonhalmaz thriller...

bioLarzen 2023.02.20. 12:04:21

@gigabursch: "A lavina teljes mértékben igazolhatatlan. (Alkalmatlan rá a domborzat. Ezt nem én mondom, hanem lavinához értő emberek.)"
Hol mondják?

Roan 2023.02.20. 13:30:49

@bioLarzen: A lavinát cáfolni nem tudom, és nem is akarnám, ugyanis valóban annak van a legnagyobb esélye, de, amint írtam, vannak részletek, amik ezzel együtt/emellett kérdőjelesek: pl. radioaktivitást nem okozhatott a lavina - mivel több testen detektálták, de csak egyikük dolgozott olyan helyen, ahol akár kapcsolatba kerülhetett sugárzó anyaggal -, vagy a nyelv hiánya (magyarázat itt sem erős: ott kezdett el rohadni a test, az állatok ették meg). Illetve, a sátor félig kilátszott a hóból, és a lábnyomok is megvoltak, ez is meglehetősen szokatlan egy lavina esetén, ami olyan erős, hogy a társaság felét súlyos belső sérülésekkel (koponyatörés, bordatörések, stb.) megöli. Az sem világos hogyha 5-6-an elmenekültek a lavina elől, a veszély elmúltával miért nem tértek vissza hamarabb a sátorhoz ruháért, pedig ahhoz is volt erejük, hogy menekülés után 900 méterre a sátortól találkozzanak, tüzet gyújtsanak (!), fára másszanak, és csak kb. 20 perc után indultak vissza, hogy aztán a visszaúton kihűljenek.

Ezekre nyilván van logikus magyarázat, de az igazság megismerését nem, a konteók terjedését viszont elősegítette a nyomozás titkosítása (ami csak részlegesen lett feloldva a 90-es években), a terület több évre történő lezárása, illetve a gyenge nyomozati munka (pl. boncoláskor nem említik a nyelv hiányának okát, vagy hiányos oldalszámozás, eltűnt melléklet, stb.).

Roan 2023.02.20. 13:40:10

@Etniez: A radioktav holttestekre is? Vagy, hogy többen meghaltak belső sérülések miatt, de a sátor állva maradt, és félig kilátszott a hóból, amiben a lábnynomok is kivehetők maradtak? Részletesebben bioLarzennek írtam le a számomra logikailag oda nem illő részleteket.

Etniez 2023.02.20. 14:04:03

@bioLarzen: A kocsmában.

A svájciak nem értenek hozzá...

Etniez 2023.02.20. 14:04:37

@Roan: Ufok voltak, nem kérdés.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2023.02.20. 14:25:36

Azok az útlevélfotók inkább az 1910-es / 20-as évekből valók, 1890 körül még messze nem tartott itt sem a fényképezés technológiája, sem a stílusa.

VTMV 2023.02.20. 15:02:39

Nekem nagyon érdekesnek tűnik ez a görög-török ellentét, csak furcsállom hogy az ő esetükben a logika miért működhet és miért nem a mi esetünkben. Mikor Krétán jártam tapasztaltam hogy nagyon utálják a ''szegény'' törököket, de annak ellenére Kréta mégis Görögországhoz tartozik hogy alig fél évezreden keresztül (na jó, sacc/kb) a törökök uralták ...

Roan 2023.02.20. 16:13:48

@Etniez: Nem hiszem. De egy lavinától nem lesznek radiokatívak a holttestek, tehát a lavina nem magyarázat mindenre.

ZON 2023.02.20. 16:22:37

@Roan: Ha vennéd a fáradságot, és elolvasnád a korábbi hozzászólásokat - közöttük a 2023.02.19. 20:58:59-kor érkezettet - az
segítene. Engem meggyőzött.

gigabursch 2023.02.20. 17:23:54

@bioLarzen:
Megigérem, hogy [tiboru] vonatkozó blogjában lévő kb 3500 kommentből nem fogom előkeresni a releváns találatokat, de ott volt átlinkelve a vonatkozó cáfolat.
Volt még aki annak is utánament, hogy ki a nyilatkozó és van-e bármi köze a lavinákhoz (volt).

bioLarzen 2023.02.20. 18:12:27

@gigabursch:
Mikori is volt az a cikk a konteóblogban?

bioLarzen 2023.02.20. 18:20:36

@Roan: Persze, a lavina abban a tekintetben magyaráz meg mindent, miként kerültek a részvevők abba a helyzetbe, amibe.
A radioaktív-vonalnak amúgy gyakorlatilag biztos, hogy nincs köze magához a balesethez, ileltve a helyszínhez - hiszen akkor mindegyik résztvevőnél meg kellett volna jelennie. Biztosnak tűnik többek között ezért is, hogy ennek a dolognak semmi köze magához az eseményhez, ebből szempontból irreleváns. Ettől persze még lehet érdekes/rejtélyes - csak az már egy másik sztori :)

bioLarzen 2023.02.20. 18:23:34

A Gyatlov-féle eset amúgy iskolapéldája annak, miként lehet egy viszonylag csekély rejtélyszintű történetből néhány tény elhagyásával és néhány amúgy irreleváns vagy csak marginálisan fontos mozzanat előtérbe nyomásával bombasztikus rejtélyt csinálni.

¿Qué tapas hay? 2023.02.20. 19:21:59

@gigabursch: @bioLarzen: Szóval azt figyelembe kéne venni, hogy a Konteóblogos cikk 2011-es.

A Puzrin-Gaume modellkísérlet publikációja 2021. januári, a korábban ezt vizsgáló orosz tudósok (Popovnyin és Pigolcina) elvben igazolták a modellt; majd a 2022. januári Demjanyenko-Boriszov expedíció helyszíni vizsgálatai is igazolták a modell helyességét.

www.nature.com/articles/s43247-022-00393-x

bioLarzen 2023.02.20. 19:47:27

@¿Qué tapas hay?: Igen, erre céloztam. Köszi a pontosítást!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.21. 05:27:54

A blackooli strand átértékeli számomra a tömegnyomor szó jelentését.Itt nem hogy egy törülközőt nem lehet leteríteni, hanem örülni kell(?) már egy talpalatnyi helynek is, ahol tud az ember állva napozni...
:-)))
Ezek őrültek, mi volt ebben a jó?Lehet, arréb menve pár száz métert-kilométert meg üres partszakaszok is lehettek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2023.02.21. 06:09:36

Ez a Gyatlov rejtély meg számonra is inkább furcsa, mint nem.60 évvel ezelőtt történt a dolog, cirka 55 évig senki nem tudta bemagyarázni a lavina egyértelmű megoldását (lásd konteoblog), a helyiek sem, frissen az esemény után sem, és akkor mostanság meg pár "tudós" ripsz-ropsz kitalálja, hogy márpedig mégiscsak az volt.Hát persze.Hol voltak ezek az emberek 10-20-30 évvel ezelőtt?Akkor miért nem jöttek elő ezzel a pofon egyszerű magyarázattal?Csak ők a titkok tudói?Mivel hogy más szakértőknek a lavinamagyarázatát meg lehetett cáfolni..Egyetértek @Roan: kommentelőtárssal, ez az egész nincs még bebizonyítva egyértelműen, csak próbálnak valamit a szánkba adni.Illetve maimum csak részleges ez az okfeltárás.
A sugárzásra a tóriumos bunzenégő miért nem volt magyarázat közvetlenül az események után?
Jó eséllyel nem is fog már kiderülni az igazság, egyszerűen az eltelt idő hossza miatt.

Roan 2023.02.21. 13:54:28

@ZON: Köszi, most visszaolvastam ez ezzel kapcsolatos összes kommentet. Ha elfogadjuk a tóriumos égőt (bár, akkor mindenkinél kellett voltna sugárzást detektálni), arra még továbbra sem jött válasz, hogyan lehetséges, hogy egy lavina az emberek felét megöli, a holttesteket több száz méterre sodorja a sátortól, miközben a sátor ép marad? A sátor kilátszott félig a hó alól (és nem a szél miatt, mert a lábnyomok megmaradtak), és az első körben túlélők onnan vágták ki magukat, tehát a sátor épségen megmaradt. (Igen, tudom, hogy 2 sátor volt, de a holttestekkel akkor sem jön ki a matek, a kis sátor 3, a nagy 6 személyes volt, 4 holttest volt a vízmosásban, és 5-nek volt fizikai sérülése.)

Roan 2023.02.21. 14:14:11

@bioLarzen: Én inkább pont, hogy azt mondanám, hogy túl sok volt az információ, amelyek jó részére elsőre nincs logikus magyarázat, így ezt táplálta a konteókat. Mindenre van logikus válasz, és könnyen lehet, hogy neked van igazad abban, hogy nagy részük irreleváns, tehát lényegtelen, hogy volt-e sugárzás, tényleg a nyelvénél kezdett el rohadni a holttest, stb., de mivel ezeket a furcsaságokat nem vizsgálták, válaszolták meg, sőt, a hivatalos nyomozás is csak "külső erőket" említett, logikus, hogy az emberek a hiányzó információkat kitöltik a képzeletükkel. A lavina-változat ráadásul - emlékeim szerint - az utóbbi időben került előtérbe, mivel eleinte a lejtő alacsony szöge miatt nem tűnt valószínűnek, így ez már az n+1-edik (ami egyébként szerintem is a legvalószínűbb, de nem teljes) magyarázat.

ZON 2023.02.21. 14:18:02

@Roan: én az alsó polcos "szakértője" vagyok a témának, nem én mondom meg a tutit. Annyit mondtam, hogy a lavina (és az általa keltett pánik ) volt a tragédia oka, a lámpa csak színezi a sztorit.
Kérdésedre válaszolva : Az nem lehet, hogy a robajt hallva, pánikban kimenekültek, elszaladtak odáig, ahol a végzet érte őket ( volt akit a lavina, volt akit a fagy ölt meg), és a lavina már az üres sátrat érte el ?

bioLarzen 2023.02.21. 14:53:21

@Roan: Esküszöm, hogy minden rosszindulat, illetve "fikázás" nélkül mondom: utána kellene olvasnod, ha érdekel - mert a kérdésedből kiderül, hogy még az itteni kommenteket sem olvastad végig a témában. Nem a lavina ölte meg őket, az "csak" hirtelen kiűzte őket a sátorból a kinti éltebenmaradásra alkalmatlan ruházatban, eszközök nélkül. A többit elintézte Tél Kapitány. (hülye hasonlattal élve, olyan volt ez, mint az AIDS: az áldozatok nem az AIDS-ben halnak meg, hanem "normál" betegségekben - tüdőgyulladás, ilyenek - amikkel a szerezet normál állapotában meg tudna birkózni, de az AIDS átlal leterített immunrendszer nem bír velük. Ettől a köznyelv még azt mondja: AIDS-ben haltak meg. Itt se a lavina volt a gyilkos - csak az előidéző.)
Tényleg tengernyi irodalma van az esetnek, még akkor is, ha a nyilvánvaló szenzációhajhászásra és klikkvadásztra szolgáló baromsáogat leszámítjuk. Nagyjából mindent megtudhatsz, ha kicsit körbenézel a neten.

bioLarzen 2023.02.21. 14:56:48

@ZON: Na ja, a szenzációhajhász irodalom egyik legnagyobb bűne az volt, hogy a baleset szempontjából lényegtelen mellékkörülményeket rakott a reflektorfénybe, mert jól jöttek a rejtély fokozásához. Ez a radioaktív-vonal pont ilyen.
(Valahol egy egész hosszú cikk született arra a "tényre" ráhúzva, hogy a sátorban maradt papírok egyikén utalás van valamiféle yetire... holott a cikkíró is tudta jól, hogy az csak poén volt... De, ha erre kattint a nép...)

gigabursch 2023.02.21. 15:15:03

@¿Qué tapas hay?: @bioLarzen:
VIsszaolvasva az egyik konteótopicos kommenttárssammal történt levelezésemet, valahol 2020 decemberében hagytam ott a blogot. Végleg.
Azóta nem követem.

MIndettől függetlenül:
Ha valamire egy témában jártas szakemberek azt mondják hogy erre a domborzat nem alkalmas, mások meg azt, hogy mégis, akkor ellentmondás van.
Ennek egyik feloldási lehetősége, hogy a forráskritikai szinten az összes korábbi vizsgálatot átnézik, és értelmezik és vizsgálják, hogy a szakembekrek hol és miért tévedhettek.
Nem tudom, hogy megtörtént-e, de nem is foglalkoztat már.

Az, viszont tény: olyan helyen voltak, ahová lavina nem tud elhatolni.
Ha viszont így van, akkor meg értelmetlen menekülőset játszani.
Kb az összesnek volt bőséges hegyi és téli tapasztalata.

Mellesleg, aki már járt az Ural hegységben (én nem, de több ismerősöm igen), úgy finoman szólva is annak adott hangot, hgy szívesen megnézné azt a három hegyoldalt, ami alkalmas lavinaképződésre (egy bitang hosszú hegységről beszélünk, ami egyébként alig lóg ki a tájból)

Amúgy egyszer kezembe akadt egy régi magyar könyv egy padlástakarítás során, ami a lavinákról szól és lavinák utáni mentésről.
Abban is világosan le volt írva, hogy hová nem hatol is miért lavina.
Ezt a könyvet egy hegymászó ismerősömnek odaadtam (vagy 15 éve volt már), ő hálásan megköszönte.
Sok évvel később (vagyis nem is túl régen) mondta, hogy a könyv jellemzően még mindig aktuális és alkalmas. Többek közt a lavinák elleni passzív védekezésben, hogy hol lehet táborozni és hol nem szabad.

Mindegy is:
Szerencsétlenek meghaltak. Hivatalosan lavina miatt.
Ettől már sokkal többen haltak már meg, sokkal vállalhatatlanabb hivatalos ok miatt.
Részemről lezártam a kérdést.

:-)

bioLarzen 2023.02.21. 17:41:15

@gigabursch: Nem baj, egyszer majd csak elfogadod, hogy nem úgy van az ;)

Roan 2023.02.22. 10:22:36

@bioLarzen: Olvastam nem egyet, de akkor vagy én olvastam rossz forrásokat, vagy hozzád nem jutott el az az infó (és én is bántás nélkül írom), de én eddig az összes helyen azt olvastam, hogy a 9 áldozatból 5-nek fizikai sérülései voltak: többszörös bordatörés, koponyatörés, belső szervek elmozdulása, stb. Tudomásom szerint az akkori hivatalos vizsgálat 4 (valahol 3) halálesetnél az okot a fizikai sérülésnek tulajdonította, 4-nél a kihűlést, 1 esetben pedig vegyes okot. Ezek után kíváncsivá tettél, hogy mely forrásokban nem említették ezeket?

bioLarzen 2023.02.22. 10:58:19

@Roan: Persze, voltak fizikai sérülések, mert az egyik csoport (a sátorból kikerülve a jelek szerint két csoportra oszlottak) néhány tagja vélhetően egy árokba zuhant - legalábbis egy árokban találtak rájuk, és a sérülések törkéletesen ráillenek az adott magasságból történő zuhanásra.
A másik csopor egyik tagja felmászott egy fára - tájékozódni, gallykat szedni a fa alatt rakott tűzhöz vagy mindkettőért - lehet, hogy ő is esett egy szerényebbet a fáról. A többieknek csak jeletéktelenebb, semmiképp sem halálos sérüléseik voltak.
No, és persze ott vannak a - minden bizonnyal a - halál után szerzett sérülések, jelesül az annyit emlegetett hiányzó nyelv, ami remekül magyarázható vadállattal. Olyan tetemeken, amelyek ragadozók lakta helyen halnak meg, gyakran hiányoznak a könnyen le- /kiharapható részek: orr, nyelv, ajkak, ujjak stb...
Összességében nem volt olyan sérülés, amely ne lenne tökéletesen magyarzható egy olyan szcenárióval, amelyben a térsaság hirtelen, ezért abszolút nem megfelelő öltözékben/felszereléssel a szabadban találta magát télen, havazásban, nehéz terepen. Minden arra utal, hogy nem volt pánik, csak egyszerűen lehetetlen volt a helyzet. Ilyen körülmények között is sikerült az egyik csapatnak tüzet raknia (jellemző, hogy az egyik különösen klikkvadász cikkben megemlítik "furcsaságként", hogy az egyik skac égési sérüléseket szerzett - csak azt "felejtették el" hozzátenni, hogy az általuk gyújtott tűznél...).

gigabursch 2023.02.22. 11:25:09

@bioLarzen:
No, erre mondják azt hogy, legyen a te hited szerint.

Roan 2023.02.22. 12:16:00

@ZON: Azt én is szinte biztosra veszem, hogy nem a hó alól vágták ki magukat, hanem inkább megijedtek és elszaladtak, ezért voltak sokan (nem mindenki) hiányos ruhában. A probléma az, hogy a 4, vízmosásban talált holttest közül 3-nak volt fizikai sérülése, 1 pedig kihűlt, ők együtt mozogtak. A sátor és a gyülekezőként használt fenyőcsoport között 3 holttest volt, ebből egyiküknek volt koponyasérülése (bár nem halálos). Tehát vegyesen, helyezkedtek el a fizikai sérült és kihűlt holttestek, több csoportban (a harmadik csoport két kihűlt holttest volt a fáknál). A másik probléma - bár nem vagyok lavinaszakértő -, hogy a lavinában megfulladni, kihűlni szoktak, ahhoz nagyon nagy erő kell, hogy valaki koponyatörést szenvedjen, ráadásul, egy lavinától védett facsoportnál, mindez ráadásul egy 15 fokos lejtőn. Ezzel együtt - mint írtam - én is a lavinát tartom leghihetőbbnek, de valahogy mégsem áll össze a történet, nem tudok csak úgy elmenni mellette egy kézlegyintéssel, hogy ez csak egy sima lavina volt, ilyen minden nap történik, lehet tovább haladni.

Roan 2023.02.22. 12:56:58

@bioLarzen: Tehát akkor nem Tél Kapitány volt felelős mindenért, és a lavina is csak áttételes szerepet játszott.

bioLarzen 2023.02.22. 15:49:39

@Roan: Hát, annyiban feltétlen a tél volt a fő ok, hogy ha nem tél van, akkor egyrészt nem fagynak meg azok, akik abban haltak meg, másrészt jobbak a látási viszonyok - nincs hóesés -, harmadrészt nincs lavina, tehát eleve az egész nem történik meg. Illetve, a közvetlen halálok, ha jól emlékszem, mindegyikük esetében a kihűlés/megfagyás lehetett
A lavinát meg, mennyiben azt a körülményt, amely nélkül az egész nem történt volna meg (egyrészt nincs lavina, ami kiüzze őket a sátorból éjnek évadján, másrlszt nincs hóesés, ami eléggé közrejátszott a dolgokban, harmadrészt az árok, amiben a másik csoport több tagja beleesett, nincs teli hóval, tehát észrevették volna.) - nos, akkor valóban tekinthetjük "átteles szerepűnek" - ahogy pl. a lőfegyver is csak "áttételes szerepet" játszik abban, ha valaki elvérzik lőtt sebek miatt... ;)

bioLarzen 2023.02.22. 15:57:57

@gigabursch: Amennyiben a tényeket hitnek tekintjük ;)

bioLarzen 2023.02.22. 16:00:17

@Roan: Eggyel komolyabbra véve: valóban, nem a lavina ölte meg őket - nem azért haltak meg, mert a hó maga alá temette őket. Ebben az egész történetben tulajdonképpen sosem az volt a "rejtély", hogy mi ölte meg őket, hanem az, hogy mi késztette őket arra, hogy nagy hirtelenséggel, megfelelő öltözet/eszközök nélkül elhagyják a sátrat.

advocate1 2023.02.23. 12:58:13

A gyatlov incidenst jol feldolgozta a Random nevu youtuber srac nemregiben, ott azert elhangazanak erdekes dolgok. Amugy a kep utolag szinezett

Kamutarzan 2023.03.03. 09:21:15

@Kamutarzan: van egy elmèlet, a szél által képzett infrahagtól megbolondultak

bioLarzen 2023.03.04. 22:04:27

@Kamutarzan: Naja - ezzel csak az a baj, hogy semmi sem utal arra, hogy "megbolondultak" volna. Amennyire vissza lehet követni a sátoron kívüli mozgásukat és azt, hogy mit tettek, az tűnik bizonyosnak, hogy amennyire az extrém körülmények között lehetett, lehető leglogikusabban és -higgadtabban cselekedtek. Ameddig lehetett... Gyülekezési pontot hoztak létre, megpróbáltak tüzet rakni stb...
süti beállítások módosítása