Napi érdekes - 409

2021. december 12. JTom

1863_byzantine_walls_of_the_city_of_salonica_greece_then_still_part_of_the_ottoman_empire_taken_before_its_eventual_demolition_in_1867.jpg

1863. Szaloniki városfalai a tenger felől. Az akkor oszmán fennhatóság alatt álló görög város bizánci falai a 3. században épültek. Az oszmán hatóságok lebontatták 1867-ben. Régen volt már kérdés! Legyen hát most az, hogy honnét fotózhatták a várost?

1868_execution_of_mutineers_during_the_sepoy_mutiny_in_british_raj_india_the_mutiny_also_called_the_first_war_of_independence_was_a_major_uprising_by_indian_infantrymen_against_british_rule.jpg

1868. Kivégzettek az indiai szipojlázadás idején. A szipojlázadás a brit gyarmati uralom elleni felkelés, amely 1857. május 10-én tört ki a gyarmati hadsereg indiai katonái (a szipojok) részvételével. Az angolok az ország más területeiről verbuvált bennszülött csapatok támogatásával egy év alatt fokozatosan visszahódították a lázadók által birtokolt területeket, és elrettentő erejű megtorlást hajtottak végre nemcsak a felkelőkön, hanem a civil lakosságon is. Ezután India 90 évre a brit korona gyarmatává vált

1899_nikola_tesla_looking_out_his_colorado_springs_lab_in_1899_the_sign_reads_great_danger_keep_out.jpg

1899. Nikola Tesla néz ki Colorado Springs-i "laboratóriumának" ajtaján

1901_president_william_mckinley_speaking_on_the_pan_american_exposition_in_buffalo_on_september_6_shortly_after_would_be_shot_by_anarchist_leon_czolgosz_and_would_succumb_to_his_wounds_a_week_later.jpg

1901. szept. 6. William McKinley amerikai elnök utolsó beszéde a Pan American Expón Buffalóban. Nem sokkal később Leon Czolgosz anarchista lelőtte. McKinley 8 nappal később belehalt a merényletbe

1914_demolition_of_the_russian_victory_monument_erected_in_san_stefano_the_modern_ye_ilkoy_quarter_of_istanbul_after_the_russo-turkish_war.jpg

1914. Az orosz-török háború végén az oroszok által emelt győzelmi emlékmű megsemmisítése San Stefanóban (most Yeşilköy, Isztambul része)

1925_before_the_era_of_traffic_tickets_miami_police_would_seize_an_illegally_parked_car_s_front_seat_and_hold_it_at_headquarters_until_the_owner_redeemed_the_cushion_by_payment_of_a_fine.jpg

1925. A korai időkben az Egyesült Államok több államában is a rendőrség a tilosban parkoló autók első üléseit kiszerelte és őrizetben tartotta, amíg a tulajdonos a büntetés ellenében ki nem váltotta. A képen a miami rendőrség által begyűjtött ülések

1925_korul_the_reading_room_of_the_old_detroit_public_library_unknown_date_built_in_1877_as_the_city_s_main_library_it_was_replaced_by_a_modern_art_deco_library_in_1931.jpg

1925 körül. A detroiti városi könyvtár olvasóterme. Az 1877-ben épült épület 1931-ig létezett, amikor is a ma is látható, art deco stílusú könyvtár épült a helyére

1933_communist_party_of_new_zealand_on_unemployed_workers_protest_outside_wellington_town_hall.png

1933. Az új-zélandi kommunista párt munkanélküliség-ellenes tüntetése a wellingtoni városháza előtt

1942_a_man_walks_riding_on_the_head_of_an_elephant_mexico_city.jpg

1942. Egy férfi elefántjával Mexikóváros utcáján

1942_german_grenadiers_run_past_a_panzer_iii_l_during_an_attack_soviet_union.jpg

1942. Német előrenyomulás a Szovjetunióban

1945_majus_2_german_troops_surrendering_their_weapons_near_a_subway_entrance_in_berlin_cr.jpg

1945. május 2. A berlini metróból harcoló német egységek adják meg magukat a szovjeteknek

1953_in_lieu_of_a_stethoscope_albert-andre_nast_a_blind_doctor_holds_his_ear_to_the_back_of_a_baby_france.jpg

1953. A vak francia orvos, Albert-André Nast sztetoszkóp nélkül vizsgál egy babát 

1967_picture_of_the_beatles_watching_jimi_hendrix_performing_live_at_brian_epstein_s_saville_theatre_london_cr.jpg

1967. A Beatles tagjai nézik Jimi Hendrix előadását a Brian Epstein's Saville Theatre-ben, Londonban

1972_hospital_hanoi_north_vietnam_funeral_services_are_held_for_the_hospital_staff_killed_by_us_b-52_bombing_runs.jpg

1972. Vietnam. Hanoi kórház előtti gyászszertartás, az elhunyt orvosok és nővérek tiszteletére, akik a kórházat ért amerikai bombatámadásban haltak meg

1975_a_pigeon_wins_by_a_beak_in_hazel_park_michigan.jpg

1975. Holtverseny egy galambbal. Célfotó a michigani Hazel Park lóversenypályáján

1980_labour_activist_lech_wa_sa_standing_on_a_makeshift_podium_as_he_addresses_striking_workers_at_the_lenin_shipyards_in_gda_sk_poland.jpg

1980. Lech Wałęsa lengyel munkásaktivista (későbbi államfő) egy rögtönzött pódiumon beszél a sztrájkoló hajógyári munkásokhoz, Gdańsk, Lengyelország

1989_40th_anniversary_of_the_gdr.jpg

1989. Az NDK fennállásásnak 40. évfordulójára rendezett katonai parádé. Alig egy hónappal később leomlott a berlini fal...

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4016780568

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

antisocialnetwork 2021.12.12. 10:38:53

A rögtönzött, pódium, az valamiféle, hajógyári jármű lehet. Látszik, hogy ülnek a kabinban, és a platón is állnak, valamint látszik a "szélvédő". William McKinley pedig szelfizik :D

Kedélyes Paraszt 2021.12.12. 11:04:25

Én is a Fehér toronyra tippelek. Középen a háttérben a Rotunda tornya áll. Mögötte a háttérben, ha a hegycsúccsal összekötöd a törnyot, a Fehér toronyra fog mutatni.

bioLarzen 2021.12.12. 11:20:22

@Fotósképző: Szerintem tuti beállított kompó :D
Tréfát félretve, imádom ezt a képet.

ZON 2021.12.12. 11:21:30

@hátramozdító: Ez volt a régi könyvtár, amit 31-ben lebontottak, és a helyén áll az, amit ma is láthatsz OTT.

Etniez 2021.12.12. 11:22:47

@Generic Jingle: Meg '42 már nem a német előrenyomulásról szólt :)

bioLarzen 2021.12.12. 11:23:19

@Aureliano Buendía: Mert "a kormány a helyén van."

bioLarzen 2021.12.12. 11:27:32

@Etniez: "We are not retreating, we are attacking in a different direction" ;)

bioLarzen 2021.12.12. 11:29:19

@Generic Jingle: Hát, ha nem frankó a kép, akkor én inkább beállított felvételre tippelnék, mondjuk egy haditudósításhoz vagy filmhiradóba.

gigabursch 2021.12.12. 12:41:42

Óriási az a Galambos fotó

Galaric 2021.12.12. 13:10:39

@Generic Jingle: a parancsnok szinte mindig kint volt. Elég brutális volt is a vesztességeik. Az oroszok előszeretettel lőték őket nehézpuskával, mesterlővész fegyverrel. Az oroszoknál harchelyzetben tilos volt kint lenni a toronyból, cserében nekik a harckocsivesztességeik voltak brutálisak plusz a személyzet. Alapvetően mindkét megoldás a kényszer szülte, de a német vált be jobban.
@Etniez: Sztálingrád, kaukázus mond valamit? 1942-ben még bőven nyomultak előre a németek. Persze a volgánál belefutottak a nagykésbe. Soha nem is tudták visszaszereszni a hadászati kezdeményezést soha többet a háború végéig.

inkvisitor 2021.12.12. 13:22:21

@Galaric: A német tankokon ezért volt "kupola", egy kiemelkedő rész nézőnyílásokkal, valamint 3 emberes torony. Oroszoknál a parancsnok irányította a tankot plusz kezelte az ágyút. És élőszóban, üvöltve kommunikált a többi tankkal az osztagban, mert rádió az nem volt.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2021.12.12. 13:24:24

Pz III, késői modell, J vagy N altípus.

CSOKKI MÁLNA 2021.12.12. 14:15:21

@Etniez:

Dehogynem '42-ben indították el a nagy kaukázusi nyári offenzívát (Fall Blau) a bakui olajmezők megszerzéséért. Kb. ez volt az utolsó esélyük a háború megnyerésére.

Gukker 2021.12.12. 14:49:38

@Generic Jingle: Hadi képeknél és filmeknél mindig onnan lehet tudni, hogy beállított a jelent, ha a katonák a felvevő felé haladnak. Olyan nincs, hogy csatában előre megy a fotós.

Galaric 2021.12.12. 15:01:41

@inkvisitor: oké, hogy volt kupolája a parancsnoknak, de ők akkor is "szeretek" kint lenni. A magyarok dettó. Más volt a kiképzési filozófia a két rendszer mögött. A németek úgy vélték, hogy amig nem kerül közelharcra sor sokkal jobb, ha parancsnok akadálytalanul tekintheti át a harcmezőt.

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.12.12. 15:36:24

@Aureliano Buendía: Talán azt nehezebb, körülményesebb volt. :) (Nem tudom, nem szereltem még ki kormányt, főleg nem régi kocsiból.)

@¿Qué tapas hay?: Ez evidens, a kérdésem nem is erre irányult. Hanem hogy akinek egyszer kivették az ülését, ő - és a haverjai - tanult(ak)-e belőle?

csorsza 2021.12.12. 15:39:26

@fareszjó: Meglehet, ezeket egyszerűen nem birom megjegyezni, melyik melyik :)

J.László 2021.12.12. 16:29:34

@Generic Jingle:
A német páncélos parancsnokokat úgy képezték ki, hogy lehetőleg ütközet közben is kerüljék a bezárkózást, mert így jobban átlátják a harcteret és a járművük körül kialakult helyzetet.

J.László 2021.12.12. 16:33:11

@csorsza:
Az egy Panzer III. 1942-es hosszú csövű kivitel. A Párducot 1943-ban állították hadrendbe.

fonaktamas75 2021.12.12. 16:58:40

@Pascal: mellé trafáltál, pont körbelőtted, mert biztosan Ausf. L vagy M. Hosszúcsövű 50mm-es L/60 űrmérethosszú lövege van, ami csak erre a kettőre jellemző. (illetve az átfegyverzett, korszerűsített korábbi modellekre ill. az utolsó széria pár J db változatára is.) Az Ausf. J rövidcsövű 50mm-es L/42, míg az N változat a Pz. IV korai változatainál is használt L/24-es rövidcsövű 75mm-es hk. löveggel volt felszerelve.

Guillam 2021.12.12. 17:20:35

@Galaric: Ez a két különböző harkocsi vezetési iskola a csatákban később is megmaradt és döntő volt pl az arab-izraeli háborúkban. Az arabok az orosz iskolát követték és ezért is vesztettek sok száz tankot 1973-es Yom Kippur háborúban a Golan fensíkon.

CSOKKI MÁLNA 2021.12.12. 20:19:15

@Guillam:

A jom kippuri háború Golan frontján a szír harckocsi veszteségek jelentős többségét az izraeli légierő okozta, ezenkívül pedig kézi páncéltörő fegyverek és a hagyományos tüzérség.
Az izraeli légierő is jelentős veszteségeket szenvedett el a harcok során.

MIG-31 2021.12.12. 20:21:42

@Guillam: Szerintem a Yom Kippur háború nem a tank vezetők kiképzésén és képességein múlt, illetve valami biztos múlt rajtuk is, de nem ez volt a döntő, hogy orosz vagy német iskola szerint tanultak-e.

MIG-31 2021.12.12. 20:33:48

@inkvisitor: A többi tankkal élőszóban kommunikálni? Motorzaj, lánctalpcsörömpölés, csatazaj közepette aligha. Még ha mellette menne mint a dísszemléken.
Tankon belül, ott kommunikáltak élőszóban, és ahhoz is üvölteni kellett. Mert ugye a tankokban egymás közt is beépített rádiórendszerrel beszélnek (a parancsnok és a vezető mindenképpen), meg a többi tankkal is, meg a parancsnoksággal, na ezekből volt hiány a ruszkiknál. Illetve a harcállásponttal asszem csak a parancsnoki harckocsi tud kommunikálni, illetve tudott mondjuk a T-72-nél, hogy ma a legmodernebbnél hogy van, nemtudom. Valami visszaemlékezésben írta egykori tankos parancsnok, hogy a parancsnoki hk-ban 3 rádió volt, egyikkel a saját tankjaival tudott beszélni, eggyel a harcállásponttal, eggyel a légierővel.

CSOKKI MÁLNA 2021.12.12. 20:50:18

@MIG-31:

A szír harckocsik többségét a levegőből semmisítették meg az izraeliek, eközben ők is sok gépet vesztettek.

kekegsm 2021.12.12. 20:51:39

@Pascal: L vagy M.
Nem J, mert annak még nem volt csavarokkal rögített front előtétpáncélja, az N verzióknak pedig a rövid csövő 75mm ágyúja volt.

CSOKKI MÁLNA 2021.12.12. 20:52:25

@MIG-31:

Nyilván nem lehet. A németek egyik előnye volt a francia hadjárat idején, hogy megszervezték a harckocsik közötti rádiókommunikációt, míg a franciák nem. Pedig minőségileg jobb harckocsijaik voltak ekkor a franciáknak.

Krisztián Károly Györe 2021.12.12. 21:10:20

@Fotósképző: persze...ócska akkori technikával rájött és megcsinálta. De ma senki nem tudja

¿Qué tapas hay? 2021.12.12. 22:52:34

@MIG-31: Némi T-54 tapasztalattal, erősen kételkedek én abban az élőszavas kommunikációban. Ha a fejvédő szabályosan rajtad van, a fültokok a zaj nagyrészét kiszűrik, beleértve a beszédet is. Ha felhajtod őket, megsiketülsz. Belső kommunikációra ott a vezetékes belső beszélő. Ha az nem működik, akkor jólirányzott rúgásokkal lehet kommunikálni. A parancsnok megrúgja az irányzót, az irányzó a hk. vezetőt.

horex · http://horex.uw.hu/ 2021.12.12. 23:21:47

A vak francia orvosról más sincs a neten mint ez a kép és sztetoszkop nélkül hallgatja a gyerek tüdejét
OK, hallás kell hozzá, de akkor lett volna emlitésre méltó ha a "Holtverseny" című fotót ő csinálta volna
Amúgy nem holtverseny, mert egyértelmű hogy galamb az első, második a felső lovas stb.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.12.12. 23:27:41

Jéé, akkor a kiszipojozás szó is innen jön, az indiai katonák csinálták először?
Üléskiszerelés: bróhaha, és mi volt, ha csak fapados volt a gépsárkány, elkezdtek fűrészelni a zsernyákok?Megvolt erre a jogi szabályozás? :D
Az eszetlen dinka galamb nálam is az első helyen van.
:-)

MIG-31 2021.12.12. 23:38:57

@¿Qué tapas hay?: Pont ezt a rúgásos kommunikációt olvastam már nemtudom hol, valami szovjet harckocsizótól. Asszem ott úgy volt hogy ordított és rúgott, bal váll-balra, jobb váll-jobbra, hát előre.
Magamnak a méretemből adódóan sincs tankos tapasztalatom, nem lehet mindenki hk-s, de gépekkel dolgoztam eleget.

svajcineger 2021.12.13. 01:39:49

Az utolsó képet akár én is készíthettem volna! :) Feledhetetlen élmény az akkori NDK.

BölcsÉsz 2021.12.13. 08:53:30

Nem értem, hogy a különböző gyarmatosítókkal szembeszállókat miért nevezitek következetesen lázadóknak.

Gukker 2021.12.13. 11:07:36

@Zsombor Golf II: Azok a vállak... :)

@BölcsÉsz: Talán, mert fellázadtak a gyarmatosítókkal szemben...?

bioLarzen 2021.12.13. 11:09:23

@BölcsÉsz: A történelem már csak ilyen... Te pölö megszállásnak hívod a honfoglalást? ;)

gigabursch 2021.12.13. 11:21:12

@bioLarzen:
Éppenséggel a krónikákban a magyarok második bejövetele kifejezés áll, de latinban jártasak szerint van olyan kifejezés is, amely inkább visszakövetelnek fordítható.

A 'honfoglalás' nevű borzadványt a az 1880-ad êvek végén találta ki a budenzi út egyik lelked követője.
Velejéig hazug a kifejezés.

fairlane 2021.12.13. 11:29:34

@BölcsÉsz: Miért nem érzed helyesnek a kifejezést? Szerintem aki egy helyzetet nem visel el és az ellen tevőlegesen is fellép, az lázad. Vagy nem jól látom?

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.12.13. 12:18:46

Az egyvonal miatt nincs a galamb lesen! :)

bioLarzen 2021.12.13. 13:17:19

@Frady Endre: ... meg amúgy is saját térfeléről indult, és ellenféltől kapta a lasztit ;)

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.12.13. 13:25:37

@bioLarzen: :)))
"Amikor a lassú ló vét,
Galambtulaj kap nagy lóvét."

yolomester 2021.12.13. 14:51:06

@Generic Jingle: Te nemigen voltál katona ugye? :) Amúgy az a parancsnok lehet nem a vezető.

ZON 2021.12.13. 14:53:36

@fairlane: bocs, hogy beleszólok: A "lázadás" szó hordoz valami megbélyegző tartalmat. Ellenben a "felkelés" az elnyomottak jogos akciója, még ha a jog szerint az elnyomóknak is van igazuk.

háromx 2021.12.13. 15:08:55

Remek képek. Köszi! A Tesla labor nagyon tetszik.

BölcsÉsz 2021.12.13. 15:10:54

@bioLarzen: Ha egész tárgyilagosak akarunk lenni, az volt.
Az miért lázadás, ha ebben az esetben a szipolyok nem akartak pl. adót fizetni az angoloknak?
Vagy Mohácsnál Tomori a lázadók seregét vezette?
@fairlane: A szipolyok egy igazságtalan, méltánytalan helyzet ellen léptek föl.
@ZON: +

bioLarzen 2021.12.13. 17:02:23

@BölcsÉsz: "Az miért lázadás, ha ebben az esetben a szipolyok nem akartak pl. adót fizetni az angoloknak?"
Ezt miért tőlem kérdezed?

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.12.13. 17:28:26

@bioLarzen: *szűnni nem akaró megismételt meghajlás és csókdobálás* :)

horrorpornó bábszínház 2021.12.13. 18:03:42

@gigabursch:
Kár, hogy ezek a krónikák és latin nyelvű szövegek csak a szélsőjobbos, a történelemhez és minden máshoz is teljesen kutyaütő délibábos idióták fejében léteznek.

horrorpornó bábszínház 2021.12.13. 18:08:02

@gigabursch:
Ahogy az utolsó mondatod is egy ugyanilyen elmebetegek által kitalált alaptalan ökörség.
Ugyanekkora baromságokat állítanak a finn-magyar nyelvrokonságról is ugyanezek az elmebetegek, miszerint alaptalan kitaláció, és a sok hülye vallja is, annak ellenére, hogy a világ minden nyelvésze (nem a Badinyi-Jós Ferenc- meg Varga Csaba-féle botcsinálta nyelvész idióták) ezerszer bebizonyították, hogy rokon nyelvek.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.12.13. 18:56:05

@Frady Endre: Költőgigász! :D
FracskaEndre, mi ez az új dinka nikk odaát, hogy fxst... vagy valami ilyesmi?
Illetve a GumihúzóJános is te vagy?
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.12.13. 18:58:00

@ZON: Nálunk minden reggel van felkelés, mert nem maradhatunk az ágyban.Pedig nem volna rossz. Lásd még:
"A reggeli felkelők maroknyi csapata sikeresen hajtott végre támadást..." stbstb
:-)

svajcineger 2021.12.13. 19:28:10

@Zsombor Golf II
Fasza!

¿Qué tapas hay? 2021.12.13. 19:55:16

@háromx: Valóban remek kép, nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy a "Vissza a jövőbe" III. részében ábrázolt Emmett Brown (sőt általában Emmett Brown figurája) Nikola Tesláról lett mintázva. "Bolond tudós egy csűrben haszontalan találmányokon dolgozik."

@BölcsÉsz: @ZON: lázad: erőszakos eszközökkel, rendszerint fegyveresen támad vezetői, feljebbvalói, vagy az államhatalom ellen.
A szipojok nem ezt csinálták? Hogy kerül ide Tomori, meg a mohácsi csata?

BölcsÉsz 2021.12.13. 21:36:07

@¿Qué tapas hay?: A szipojok az őket kizsákmányoló, idegen hódítókkal fordultak szembe. Még az angolok sem dokumentálták, hogy őket bárki is legitim módon Indiába hívta volna.
Az angolok indiai, és a törökök, osztrákok magyarországi jelenléte között nem látok különbséget.
A szipojok az angol, mi Mohácsnál a török jelenlét ellen "lázadtunk".
@biolazaren: a 90-es években egy multinál dolgoztam. Amikor a millecentenárium alkalmából kaptunk egy rendkívüli szabadnapot, magyar és angol nyelvű körlevélben értesítettek. Az angol szövegben a "conquest" kifejezést használták.
Kérek mindenkit, aki nem ért velem egyet, legyünk óvatosak, ne tévedjünk a napi politika területére! Én is igyekszem elkerülni.

horrorpornó bábszínház 2021.12.13. 22:33:46

@¿Qué tapas hay?:
Azért a haszontalan találmányokat kissé megkérdőjelezi, hogy ő találta fel az FM rádiót (frekvenciamoduláció), amivel a nagyobb frekvenciákat (nagyjából a teljes hangfrekvenciás jeltartományt) is át lehet vinni, és amit a mai napig használunk, meg ő kezdte el széles körben használni a váltakozó áramot, amit szintén (mondjuk egyenáramot nagy távolságra eljuttatni távvezetéken elég nagy veszteségekkel lehetne csak).
Mivel a gazdája, Edison az AM rádióban és az egyenáramban volt érdekelt, gáncsolta, ahol csak tudta.

horrorpornó bábszínház 2021.12.13. 22:40:26

@BölcsÉsz:
Mohácsnál még nemigen, akkor még csak jöttek, nem voltak itt.

"Az angol szövegben a "conquest" kifejezést használták."
Miért, szerinted mit kellett volna?
Most megnéztem az Országh-szótárban meg a jóval újabb Lázár-Vargában is, hogy valamelyik ad-e rá valami mást (mert nekem sem jutott más eszembe), de egyik sem teszi.
Szóval ez nem politika, hanem nyelvészet.

horrorpornó bábszínház 2021.12.13. 22:44:40

@¿Qué tapas hay?:
Gondolom, ez Tomori nem a Milan néger védője, hanem a másik.
(A magyar. Aki a Győrben meg a Fradiban kézilabdázott, most meg épp a Vipersben tolja.)

horrorpornó bábszínház 2021.12.13. 22:45:42

@horrorpornó bábszínház:
bebizonyította - nem árt, ha az ember átolvassa elküldés előtt...

BölcsÉsz 2021.12.13. 22:54:08

@horrorpornó bábszínház: A 15:10:54-es válaszomban azt írtam, hogy tkp. az volt.

¿Qué tapas hay? 2021.12.13. 23:14:57

@BölcsÉsz: A szipojok a Brit Kelet-Indiai Társaság zsoldjában (és nem brit birodalmi szolgálatban) álló bennszülött haderő volt. Ők föllázadtak azellen a rend ellen, amit korábban maguk is elfogadtak és szolgáltak. Ez a lázadás alakult felkeléssé. Definíció szerint ez lázadás, tekintet nélkül arra, hogy a XXI. századi etikai értelmezés hogyan értékeli.
Mohácsnál az országba betörő idegen haderővel ütközött meg az ország uralkodója által vezetett reguláris hadsereg, egy, az ország meg nem szállt részéről indított ellentámadás formájában; annak érdekében, hogy a támadó haderőt az ország területéről kiszorítsa és a támadást megelőző törvényes állapotot a megszállt területeken helyreállítsa. Ez definíció szerint védekező (honvédő) háború. Senki nem mondja azt, hogy a lengyelek 1939. szeptemberében fellázadtak a(z akkor még nem létező) német uralom ellen, hanem azt, hogy védekeztek a német támadás ellen.

¿Qué tapas hay? 2021.12.14. 00:08:55

@horrorpornó bábszínház: Végtelenül tréfásnak tartom ezt a modern Tesla-kultuszt, előbb-utóbb kiderül, hogy a melegvizet és a szeletelt kenyeret is az összeférhetetlen szerb lángelme találta fel.

Az amplitudó- és a frekvenciamoduláció kifejlesztése között több mint húsz év telt el, ezek nem voltak a műsorszórásban konkurrens találmányok. Ráadásul a frekvenciamodulációért az utókor bizonyos Edwin Armstrongnak hálás, aki ezt a technikát 1935-ben, hét évvel Tesla utolsó bejelentett szabadalmát követően szabadalmaztatta.

A többfázisú indukciós motort Galileo Ferraris szabadalmaztatta, aki ebből működő darabot két évvel hamarabb készített, mint Tesla. Westinghouse Tesláé mellett a Ferraris-szabadalmat is megvette meg és ennek továbbfejlesztését bízta Teslára, aki a saját fejlesztései alapján tényleg sokat javított ezen.

A többfázisú villamosenergia-rendszerek a két kontinensen időben teljesen párhuzamosan, de külön, saját fejlesztések alapján születtek.

gigabursch 2021.12.14. 07:54:31

@horrorpornó bábszínház:
Három jó hírem van:
1) a jelek szerint még egyik krónikàt sem olvastad sem latinul, sem magyarul, következésképpen csak üresen hőbörögsz. Ugatásodnak ellent mondanak a tények.
2) Veled ellentétben én igen. Olvastam.
3) A délibábozós süketelés ugyanúgy nem érv, ahogy a refkexszerű nácizás. De csináld nyugodtan, a lőtéri kutyát sem izgatja. Csaholc csak...

+1) a blogon szerencsére működik a legfontosabb opció, amit a mindenkivel szemben tanúsított tevékenységed okán rendszeresen használok veled kapcsolatban: SZŰRÉS!

Csók!

gigabursch 2021.12.14. 07:58:27

@ZON:
Valahogy így.
De nagyon finom az átmenet.
Mindkét esetben a regnáló jogrendszer ellen lépnek fel, csak a felkelés esetén - ismereteim szerint - egy korábban meglévő és azt valakik által lenullázott jog érvényesítése érdekében teszik.

gigabursch 2021.12.14. 07:59:23

@BölcsÉsz:
Tomori lázadók seregét???
Ezt kifejtenéd?

BölcsÉsz 2021.12.14. 08:05:25

@gigabursch: A szipojok az angol hódítókkal szálltak szembe. Tomori a török hódítókkal. Tény, hogy a szipoj felkelés kirobbanása előtt is ott voltak az angolok Indiában, így a hasonlat kicsit sántít.
Mindenesetre furcsának tartom, hogy az európai hódítókkal szembeni ellenállás mindig "lázadás".

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.12.14. 09:03:41

@geegee: Ha az NSO-ra gondolsz, akkor: gtsfxrmftr
Ez úgy jött ki, hogy mivel már mindenféle néven kitiltottak, azt csináltam, hogy a klaviatúrán a fradyendre betűsor melletti jobboldali betűket ütöttem be. :)

inkvisitor 2021.12.14. 09:08:11

@¿Qué tapas hay?: Nem véletlen, hogy az egységszintű kommuniáció hagyott maga után problémákat :)
Csak az egységparancsnoknak volt rádiója, a többi tank meg jobb híján ment utána. Már amíg ki nem lőtték a parncsnokot, mert utána megszűnt minden koordináció .

gigabursch 2021.12.14. 10:38:04

@BölcsÉsz:
Hááát őőő...., igen, kicsit sántít.
Mindenesetre Tomori, mint kalocsai érsek és így mint a magyar hadak fővezére egy, a bandériumokra épülő reguláris sereg fővezére volt.

Kapcsolódó:
Igen, ők is honvédő háborút folytattak, akárcsak a vietek nem is oly rég vagy épp közép- és közel Kelet számos népe pl egykor a török fennhatóság-, vagy épp a jelenben a demokrácia exportőrök ellen

Ami Tomorit illeti: már az ő korában volt pletyka, hogy Kinizsi balkezi gyermeke. Talán majd egyszer ez is tisztázódik.

bioLarzen 2021.12.14. 12:12:00

@¿Qué tapas hay?: Én úgy hallottam, hogy a levegőt is Tesla találta fel.

horrorpornó bábszínház 2021.12.14. 16:04:30

@¿Qué tapas hay?:
Vannak olyan részei, amelyek egyértelműen a hülyeség kategóriába tartoznak, mint mondjuk a semmiből energiát kinyerő szerkezet (ezt egyébként az Angliába hajózáskor a tengerbe veszett Dieselnek is tulajdonítják egyesek, mármint hogy rájött, és valakik ezért ölték a tengerbe), meg a teleportáció, meg van egy csomó olyan része, amit a mai napig használunk, két példát említettem rá fentebb. Ezeknek olvass alaposabban utána.

horrorpornó bábszínház 2021.12.14. 16:11:14

@inkvisitor:
Ez marhaság. Egymás közti kommunikáció mindig is volt az orosz harckocsikban is, már a T34-esekben is.

gigabursch 2021.12.14. 18:36:37

@inkvisitor:
Na, sokáig kerestem a cikket, meglett.
Jó ideig semmi, majd csak a parancsnoki harckocsikban és úgy 1943-tól lett általánosan a ruszkiknál rádió.
www.ha5kdr.hu/2018/03/szovjet-harckocsiradiok-ha8bde-denes-tollabol-i-resz

inkvisitor 2021.12.14. 20:36:08

@horrorpornó bábszínház: A háború elején még nem.

inkvisitor 2021.12.14. 20:36:43

Ez érdekes, két óráig állt szerkesztő módban a kommentem.

krumplimackó 2021.12.14. 21:37:26

@Generic Jingle: Az nem a vezető, hanem a parancsnok. Alighanem másképp nem tudott volna eligazodni a harctéren, de ezzel együtt is valószínűleg a fotósnak megjátszott jelenetet látunk.

¿Qué tapas hay? 2021.12.14. 23:29:19

@horrorpornó bábszínház: Utánaolvastam és többek között ezért tettem azokat a megjegyzéseket feljebb. A frekvenciamodulációt, ahogyan ma is ismerjük és használjuk nem Tesla, hanem Armstrong találta fel. Teslának volt egy 1903-as szabadalma egy rádióadás titkosítást, illetve szelektív vételt lehetővé tévő megoldásra, mely a vivőfrekvencia előre meghatározott ütemű változtatásán alapult, de ez még a hangátvitelre alkalmas modulált rádiókommunikáció idejét megelőzően volt. Edison semmilyen AM-háborút nem viselt, lévén 1892-ben, a nagy áramháború elvesztése után még a saját cége vezetéséből is kiszorították a részvényesek és a befektetők. A nagy AM-FM háború a '30-as évek végén, már Edison halálát követően volt és jórészt a CBS és Armstrong között zajlott.

A többfázisú, nagyfeszültségű energiaátvitelben Amerika jó másfél-kétéves lemaradásban volt Európa mögött. Amikor Tesla még Westinghouse-nak fejlesztette a saját találmánya és a Ferraris szabadalom alapján az aszinkronmotorokat, az AEG már a Brown és Dobrowolsky szabadalmak alapján sorozatban gyártott indukciós motorokat, jó egy évvel az első Westinghouse-motor megjelenése előtt. Az első, háromfázisú, nagyfeszültségű energiaátviteli rendszert von Miller tervei szerint az Oerlikon és az AEG valósította meg Lauffen és Frankfurt/Main között, 1891-ben, két évvel a Niagara-erőművet megelőzően. Amúgy az indukciósmotor-fejlesztést Tesla - természetesen - nem fejezte be a Westinghouse-nál, a végső, lényegi fejlesztést (a hornyolt armatúratekercselés kifejlesztését) Scott és Lamme végezte el.

Nem vonom kétségbe Tesla érdemeit a modern elektrotechnika megteremtésében, csak ezek az érdemek korántsem olyan alapvetőek és széleskörűek, mint amit a Tesla-fanatikusok el kívánnak hitetni. Másrészről, az amerikai Tesla-fanoknak általában semmi fogalmuk nincs az európai ipartörténetről, ebből adódik jórészt Tesla szerepének túlértékelése.

@bioLarzen: Sőt, ő tanította meg a pörgőrúgást Chuck Norrisnak.

horrorpornó bábszínház 2021.12.15. 00:35:18

@inkvisitor:
Ha ez vigasztal, akkor a 2021.12.14. 16:04:30 időpontú hozzászólásomat valamikor éjjel fél 2 körül küldtem el. :-)

@gigabursch:
Én a 80-as évek elején ültem (magasságomnál fogva inkább görnyedtem) T34-ben, és abban tutira volt rádió, mert használtuk (MHSZ keretében).
Hogy mikortól, azt nem tudom.

@¿Qué tapas hay?:
Jó, akkor vegyük úgy, hogy az FM rádió elvét ő találta fel. Kb. mint Neumann meg a számítógép.
Ami meg a váltakozó áramot illeti:
gramontinternational.com/hu/mernok-vita-tesla-vs-edison/
Nem én írtam. Meg ezeket sem:
hu.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla_(feltal%C3%A1l%C3%B3)
en.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla

Persze mivel más állítanak, mint te, nyilván mind Tesla-fanatikus hülye. Az is, aki nem.

queenagi 2021.12.15. 17:06:21

Furcsállom, hogy senki nem hozta még fel, de a dokibácsi a babócával nagyon édes! Nálam mindent visz, de lehet, hogy csak az anyuka beszél belőlem.

bioLarzen 2021.12.16. 12:36:00

@queenagi: Te lenyelted az anyukát???

gigabursch 2021.12.16. 12:38:32

@bioLarzen:
áááááááááááááááááááááááááááááá!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

jujj, ez fájt!

Örömhernyó 2021.12.16. 15:48:19

@BölcsÉsz: Ha a szipoly előtte felesküdött az angoloknak való hűségre, az angolok által fizetett katona volt, akkor ha elkezdett harcolni az angolok ellen, akkor ő lázadó, zendülő.
1848/1849-ben is ettől függött a magyar vezetők későbbi megítélése az osztrák hadbíróságok előtt. Aki a rebellió előtt osztrák szolgálatban álló katona volt és úgy fordult szembe az uralkodóval, az osztrák haderővel, azt nagyon nem bocsátották meg egy bizonyos rendfokozat felett.

Örömhernyó 2021.12.16. 16:05:19

@BölcsÉsz: Azért szóhasználatban nagy különbség van aközött, hogy valaki egy frissen beözönlő ellenség ellen fog fegyvert (Mohácsnál küzdő magyar katonák) és aközött, aki egy jó ideig az idegen urak szolgálatában áll, felveszi a zsoldját, idegen katonai vezetők parancsait követi, esetleg fel is esküszik az idegen zászlóra, majd ezután lázad fel valami sérelem miatt. Ez utóbbiak a szipolyok.

A végeredmény persze lehet ugyanolyan. Nemrég feltártak egy tömegsírt Mohács közelében, amiben több ezer lefejezéssel kivégzett fiatal férfi magyar fogoly teste volt, őket a csata után fogták el a törökök és brutálisan kivégezték őket. Ma azért az elfogott ellenséget alapból fogolynak tekintjük, nem öljük meg (a mohamedánok persze nem hisznek ebben ma se, lásd azeri-örmény konfliktus, videón látható, ahogy foglyokat fejeznek le reguláris azeri katonák). A szipolyok lényegében angol szolgálatban álló zsoldosok voltak, az ilyen pozícióból lázadókkal sehol nem bánnak kesztyűs kézzel. Lázadás, zendülés esetén jellemző volt a tizedelés más hadseregekben. A civiliek lemészárlására azonban nem sok mentsége van az angoloknak. Ők még az 1940-es években sem tekintették embernek az indiaiakat. Churchill se! Még a második világháború után se.

horrorpornó bábszínház 2021.12.16. 18:10:13

@Örömhernyó:

De mi van, ha a sok lefejezett katona mind török, és a magyarok fejezték le őket? Vagy esetleg törökök, akiket a törökök áldoztak fel Allahnak a győzelem érdekében?
Honnan lehet tudni, hogy magyarok voltak?

Ami meg a civilek angolok általi lemészárlását illeti, nem kell annyira messzire menni: Hamburg, Drezda.
Szóval kb. annyira háborús bűnösök ők is, mint a náci német vezetők. Csak hát ők a nyertes oldalon álltak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.12.16. 19:28:47

@Frady Endre: ravasz, nagyon ravasz...
:D
Ha kell még emil cím, keress rá a kugliban a temp mail szókapcsolatra, én is azt használom, ami a legelső találatként feljön.Akárhány nevet tudsz még reggelni ezzel, a tetves enesósok nem tudják kiszűrni.A neved elé-mögé meg szintén akárhány szót, karaktert lehet illeszteni.Ne add fel.
:-)

Örömhernyó 2021.12.17. 04:55:42

@horrorpornó bábszínház: Gondolom te most csak trollkodsz. Nyilván egy elvesztett csata után, az akkor már nem létező, szétvert magyar sereg (aminek vezetői ott haltak meg a csatatéren) az el nem ejtett török foglyokat lefejezte.
Allahnak mikor áldoztak a mohamedánok? Soha. Az iszlamizmus egy nemnormális totalitárius ideológia, ölnek sok embert máig, de nem áldozatként. Pláne nem a sajátjukat. Mikor áldoztak saját embert a törökök? Biztos tudsz ilyenről, ha ennyire magabiztosan idetrollkodtad a kommentedet.
Meddig maradt volna fenn az iszlám, ha saját maguk közül áldoznak Allahnak? És hol vannak erre vonatkozó példák?

Örömhernyó 2021.12.17. 09:43:10

@¿Qué tapas hay?: @BölcsÉsz: Még egyszer: A szipojok egy brit zsoldban álló bennszülött indiai katonai egység voltak. Olyannyira kizsákmányolták őket a britek, hogy a britek fizették őket a katonáskodásukért.

Amikor fellázadtak, akkor ellenük zömmel más bennszülött (szikh, pandzsábi) alakulatokat küldtek a britek. A szikhek nagyon lelkesen harcoltak a szipolyok ellen, mert azok korábban nagyon kegyetlenül mészárolták a szikheket. A siíták körében terjedt inkább a lázadás, a szunniták inkabb közömbösek maradtak, mert a siíta előretöréstől féltek. Ahogy a dél-indiai területek lakói is közömbösek maradtak. Több helyi uralkodó a britek mellett állt, cserébe azok elismerték az uralmukat.
Nem nagyon volt akkor egységes India, ami elismerhette volna a britek (a Brit Kelet-Indiai Társaság) uralmát, a kisebb indiai államok élén álló uralkodókat nyerték meg maguknak a britek.

Azért Indiát, ami akkor is az egyik legnépesebb terület volt, a britek a helyiek segítsége, együttműködése, kollaborációja nélkül nem nagyon tudták volna meghódítani. A helyi uralkodók együttműködtek, mert ez volt az érdekük.
Indiát meg korábban is keresztbe-kasul feldúlták a mogul hódítók, nem a britek kezdték ott az öldöklést, igaz, nem voltak ők se finomak.
A híres kivégzési módot, az ágyúcső elé kötött lázadó szétlövését se a britek találták ki, ez egy indiai kivégzési mód volt, amit a britek átvettek.

Örömhernyó 2021.12.17. 10:03:41

@BölcsÉsz: India akkor se "indiai" uralom alatt állt, hanem az Indiát meghódító Mogul Birodalom uralma alatt. Pont a szipojlázadás következtében előállt helyzetben mondott le az utolsó nagymogul és ért véget a Brit Kelet-Indiai Társaság működése. Tehát India már régen idegen uralom alatt állt a britek előtt is, a Mogul Birodalom ugyanis nem indiai eredetű volt, mongol-török szármahású, mohamedán hódítók.

BölcsÉsz 2021.12.17. 21:17:56

@Örömhernyó: Igen, amit az első bekezdésedben (16:05:19) írtál, valóban más megvilágításba helyezi a megítélést.
Ezzel együtt nagyon sok esetben írnak lázadásról, felkelés, v. szabadságharc helyett, ha az európaiak ellen zajlik.

bioLarzen 2021.12.18. 10:49:44

@BölcsÉsz: "Ezzel együtt nagyon sok esetben írnak lázadásról, felkelés, v. szabadságharc helyett, ha az európaiak ellen zajlik."

A történelemírás sosem volt objektív sportág...
(Amúgy, szégyen-gyalázat, a "nagyon sok esetből" egy se jut eszembe, amikor szabadságharcot/forradalmat közkeletűen lázaadásnak nevezünk.)

BölcsÉsz 2021.12.18. 15:54:46

@bioLarzen: Ha a nem-magyar eseményeket veszed figyelembe és külföldi forrást, elég sokszor találkozhatsz vele.
Korábban ebben a blogban is szóvá tettem, hogy a II. VH. alatt a szíriai francia-ellenes megmozdulást nevezték lázadásnak. Ha tuniszit neveztek volna így, (ott is voltak függetlenségi megmozdulások), mégy úgy-ahogy megértettem volna, mert ők a németek oldalára álltak.
A marokkói Rif-szabadságharcot is mindig lázadásnak nevezi a magyar(!) interneten.
örömhernyó olvtárs a dec. 16-i, 15:48:19-es bejegyzésében a mi, 1848/49-es szabadságharcunkat nevezte rebelliónak. Figyelembe véve a témakört, úgy érzem, inkább csak szemléltető példaként (tudom, gondolta a fene).
Tehát ha külföldi forrást veszel figyelembe, akár magyar nyelven is, sokszor fordul elő, főleg az én ízlésemhez viszonyítva.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2021.12.18. 21:20:55

@geegee: Kösszy, de annyira már nem erőltetem, hogy kommenteket írjak oda. Egyre szánalmasabb az a hely is. :)

bioLarzen 2021.12.18. 22:26:36

@Frady Endre:
Bárcsak lenne tized olyan jó az NSO
Mint annak idején a Megyerin egy Bene-show...

Szaudi Herceg 2022.01.06. 01:42:38

A teslás kép alá kérhetnénk egy képet, amin Elon Musk néz ki a Tesla gyár ajtaján? :-D
süti beállítások módosítása