Napi érdekes - 394

Magyarország 25 képben 1879-1945

2021. július 18. JTom

Decemberben három egymás utáni héten - a Nemzeti Múzeum gyűjteményéből - kizárólag magyar fotókkal jelentkezett a Napi érdekes. Most egy újabb hasonló összeállítással búcsúzunk a rövid nyári szünet előtt. Néhány hétre elköszönünk Tőletek egy kicsit, mert szükség van a pihenésre, az erő gyűjtésre. Képeket is kell kategorizálni, címkézni és képalázni, no meg beszerezni! Ne menjetek messzire! Szeptember első hetében találkozunk! Jó pihenést Nektek!

1879_arviz_vizivarosban_hatterben_a_szent_anna_plebaniateplom_lathato_cr.jpg

1879. Árvíz Vízivárosban. Háttérben a Szent Anna plébániatemplom látható

1880_korul_kiraly_utca_negy_ferfi_a_magyar_kerekparsport_uttoroi_gunther_antal_jogasz_ujsagiro_forche_roman_fenykepesz_kosztovics_laszlo_valamint_vermes_lajos_foldbirtokos_cr.jpg

1880. körül. Király utca. Négy férfi a magyar kerékpársport úttörői Günther Antal jogász, újságíró, Forché Roman fényképész, Kosztovics László, valamint Vermes Lajos földbirtokos

1896_borszeki_gyogyviz_szallitasa.jpg

1896. Borszéki gyógyvíz szállítása a forrás mellett

1910_tuzoltok_az_erzsebet_gozmalom_egesenel_foto_mullner_janos_cr.jpg

1910. Tűzoltók oltják az Erzsébet gőzmalmot. Fotó: Müllner János

1916_a_koronazasi_ebed_19_fogasa_az_udvari_konyhan_foto_kallos_oszkar.jpg

1916. IV. Károly koronázási ebédjének 19 fogása az udvari konyhán. Fotó: Kallós Oszkár

1916_orosz_hadifoglyok_magyarorszagon_cr.jpg

1916. Orosz hadifoglyok valahol Magyarországon

1919_kun_bela_csapatszemlen_a_vermezon_cr.jpg

1919. Kun Béla (középen öltönyben, kalapban) csapatszemlén a Vérmezőn

1919_majus_1_kommunistak_altal_feldiszitett_szell_kalman_ter.jpg

1919. május 1. Kommunisták által feldíszített Széll Kálmán tér. Beugratós kérdés: mi volt a tér akkori neve?

1920-as_evek_pestszentlorinci_szemetbanyan_a_szemetbol_kiszedett_labasokbol_osszerakott_wc_foto_gyagyovszki_emil.jpg

1920-as évek. Pestszentlőrinci szemétbányán, guberált lábasokból eszkábált WC. Fotó: Gyagyovszki Emil

1920-as_evek_robert_bacsi_azaz_feinsilber_robert_gyermekeket_etet_egy_propagandafoton.jpg

1920-as évek. Róbert bácsi gyermekeket etet egy propagandafotón

A húszas évek válságának ikonikus és ellentmondásos figurája volt a jemeni születésű, zsidó Feinsilber Róbert, aki ingyenkonyhát működtetett a rászorulóknak. Tekintélyes adakozók adományaiból tartotta fenn konyháját, ám az 1930-ban kirobbant botrányban kiderült, hogy a gazdagoktól gyűjtött élelem és ruházat jó részét a szegények sohasem látták. Az adománypénzek nagy részét is elsikkasztotta Róbert bácsi, aki a pénzből Bécsben két bérházat vásárolt. Kiderült, hogy mivel nem magyar állampolgár, nem lehet ellene eljárást folytatni, ezért 1930. május 2-án kiutasították az országból.

 

1921_iv_karoly_visszateresi_kiserletenel_hasznalt_repulogep_denesfan.jpg

1921. IV. Károly visszatérési kísérleténél használt repülőgép Dénesfán. A trónfosztott magyar király második hazatérésekor az útközben hozzá csatlakozott csapatok Budaörsnél ütköztek meg Horthy katonáival és szenvedtek vereséget. Károly alig fél évvel később spanyolnáthában halt meg madeirai száműzetése alatt

1930-as_evek_kubikos.jpg

1930-as évek. Kubikos munkában

1930_hinta_a_foti_bucsuban_foto_kankovszky.jpg

1930. Hinta a fóti búcsúban. Fotó: Kankovszky

1930_korul_munkaskolonia_napkozi_otthona_mikulas_unnepseg.jpg

1930 körül. Mikulás ünnepség egy gyári munkáskolónia napközi otthonában. A ma népszerű piros télapóruha még nem volt divatban, azt a Coca-Cola-plakátok elterjedésével egy időben kezdték azonosítani a mikulással

1935_noi_fodraszszalon_budapesten_cr.jpg

1935. Női fodrászszalon Budapesten

1936_korul_teglagyari_munkascsalad_otthonaban_budapesten.jpg

1936 körül. Téglagyári munkáscsalád otthonában, Budapesten

1937_munkanelkuli_kezeben_tabla_8_nyelvet_beszelek_barmilyen_foglalkozast_vagy_munkat_vallalok_cr.jpg

1937. Munkanélküli férfi táblával kezében, aminek felirata: 8 nyelvet beszélek, bármilyen foglalkozást vagy munkát vállalok

1940_horthy_hitler_es_mussolini_kepeivel_feldiszitett_epulet_a_visszacsatolaskor_kolozsvaron_cr.jpg

1940. Horthy, Hitler és Mussolini képeivel díszített épület Kolozsváron, a második bécsi döntés utáni magyar bevonuláskor

1940_rakosi_matyas_es_vas_zoltan_szabadulasuk_utan_a_szovjet-magyar_hataron.jpg

1940. Rákosi Mátyás és Vas Zoltán börtönből való szabadulásuk után a magyar-szovjet határon

Rákosit - többek közt a a Tanácsköztársaság alatti tevékenysége miatt - életfogytiglanra ítélték, amit a szegedi Csillag börtönben kezdett letölteni. Tizenöt év letöltése után egy államközi megállapodás értelmében Vas Zoltánnal együtt a Szovjetunióba távozhatott a cári csapatok által 1849-ben, a szabadságharc végén zsákmányolt honvédzászlókért cserében. 1945 elején tért haza, a többit meg már jól ismerjük...

 

1940_villamos_hoeke_munkaban_budapesten.jpg

1940. Villamossín-takarító munkában Budapesten

1941_lovas_rendorok_kellettek_a_budapesti_nemzetkozi_vasaron_a_szovjet_pavilon_elott_osszegyult_turelmetlen_tomeg_oszlatasara.jpg

1941. Lovas rendőrök kellettek a Budapesti Nemzetközi vásáron a szovjet pavilon előtt összegyűlt kíváncsi, türelmetlen tömeg oszlatására

1941_magyar_csendorok_ukrajnaban.jpg

1941. Magyar csendőrök Ukrajnában

1942_magyar_katonak_szerb_civileket_kisernek_valoszinuleg_zentan.jpg

1942. Magyar katonák szerb civileket kísérnek, valószínűleg Zentán

1944_ideiglenes_kotozohely_a_korulzart_csepelen_cr.jpg

1944. Ideiglenes kötözőhely a körülzárt Csepelen

 

 

18+!

 

 

 

 

 

 

 

 

1945_februar_a_naci_es_nyilas_remtetteket_kivizsgalo_bizottsag_tagjai_megszemlelik_a_pesti_gettoban_a_dohany_utcai_zsinagoga_kertjeben_felhalmozott_holttesteket_cr.jpg

1945. február. A náci és nyilas rémtetteket kivizsgáló bizottság tagjai a volt pesti gettóban, a Dohány utcai zsinagóga kertjében felhalmozott holttesteket vizsgálják

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4916628854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2021.07.18. 00:12:13

Megint jó kis kör.
Köszönjük, és jó nyaralást ;)

toto92 2021.07.18. 00:13:34

Mindig elfelejtem hogy van nyári szünet... Jó pihenést! Várom a folytatást :)

bioLarzen 2021.07.18. 00:17:11

"1919. május 1. Kommunisták által feldíszített Széll Kálmán tér."
Ez biztos az?
(Amúgy, ha jól csal az emlékezetem, a területnek csak valamikor a kora 30-as évektől volt hivatalosan neve, addig leginkább "gödörként" nevezték a helyiek, lévén ekkor még egy agyagkitermelő-hely volt a helyi építkeezésekhez.)

bioLarzen 2021.07.18. 00:28:19

Hát, nem tudom... gyorsan megnéztem pár tucat képet a Széll Kálmán térről/Moszkvásról, a 30-40-50-es évekből, és sehol nem látok ilyen házakat. Egyetlen épkézláb tippem lett volna a pontos helyet illetően: a Széna tér felőli sarok északi vége. De ott sem így néztek ki a házak...

bioLarzen 2021.07.18. 00:31:18

@toto92: Tavaly nyáron mindannyian elfelejtettük ;)

¿Qué tapas hay? 2021.07.18. 00:37:05

@bioLarzen: A képen látható teret akkor Berlini-térnek hívták(1914-től), ma Nyugati tér. A háttérben a Nyugati tér 4. és 5. sz. házak.

bioLarzen 2021.07.18. 01:01:58

@¿Qué tapas hay?: Köszi a megerősítést, nekem is ez lett volna a tippem.

bioLarzen 2021.07.18. 01:03:38

@¿Qué tapas hay?: És valóban: https://www.google.com/maps/@47.5105814,19.0552517,3a,75y,353.93h,104.84t/data=!3m6!1e1!3m4!1s4r4K0MIhV7qD8H_YiIS9YA!2e0!7i16384!8i8192

Club Sandwich 2021.07.18. 06:06:48

Hat nem tudom, ugy tunik, egeszen eltero jelentese van a "rovid" szonak mas embereknel :) Nalam a rovid szunet az egy het, max 2... nem masfel honap :D :D

minekez 2021.07.18. 08:29:25

Elsőre azt hittem, hogy az 1. és a 4. képen ugyanaz a gőzmalom van.... de nem, az elsőn a Blum féle van, a leégett meg Újpesten volt.

hátramozdító 2021.07.18. 08:43:47

Köszönjük szépen! Meg persze jó erőgyűjtést és sok-sok képalázást kívánok, különösen az Észbontó cári Oroszország sorozat folytatásához! Am valaki tudja, hogy azokkal az óriásbringákkal hogy lehetett megállni egy fotóra?

minekez 2021.07.18. 08:58:30

@hátramozdító: Lehet, hogy a következő fotón már össze vannak borulva... :)

Örömhernyó 2021.07.18. 09:16:24

Rákosit és sleppjét agyon kellett volna lőni vagy felakasztani. A 48-as honvédzaszlók visszaszerzése egy szimbolikus jelentőségű mozzanat volt, normális reálpolitikus ilyet nem tett volna. Egy későbbi népnyúzó gazembert engedtek el akkor, akinek már addigra is sok volt a rovásán.

Mester.Tamás 2021.07.18. 09:30:21

@bioLarzen: Igen, valahogy így, nevet 1929-ben kapott, ekkor lett Széll Kálmán tér, 1951-től Moszkva tér 2011-től ismét Széll Kálmán tér.

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.07.18. 09:39:50

Remek fotók voltak most is!
Jó pihenést! :)

Tejinashi 2021.07.18. 09:40:51

"A ma népszerű piros télapóruha még nem volt divatban"

A Mikulás inkább hasonlít egy Ku-Klux-Klan tagra, mint Télapóra...

kárárámaispj 2021.07.18. 09:57:04

@bioLarzen: Ez a nyugati tér. Az Úipótváros felőli sarok.

csker 2021.07.18. 10:01:42

Természetesen most sem hiányozhatott némi náci terroros kép, azt muszáj mindig. Plusz a magyarázat nélküli délvidéki kép. De legalább Róbert bácsi ügye nem volt elsunnyogva.

hátramozdító 2021.07.18. 10:18:07

@csker: Még neked sem kötelező ritkásozni. Idióta kommenteket írni pedig főleg nem. Ha annyira fontosnak érzed a magyarázatot, miért nem írod meg azt kommentben? Segítek: A délvidéki képen azt látjuk, hogy... Persze, ha csak a hőbörgés megy, inkább ne írj semmit.

Suzumebachi 2021.07.18. 10:30:37

OFF:
@hátramozdító: megelőztél, így csak az egyetértésemről biztosítalak. Ma már szinte jedi-erővel felérő mutatvány a kommentelés visszatartása, ha valami nem tetszik. Valamiért jó rugdosni a bloggazdát, pedig értékelni kellene a munkáját, de természetesen nem lehet és nem is kell mindenkinek megfelelni.
ON:
Azok a hajszárítók és az a "WC" egészen extrém momentumok, a téglagyári családi lakásbelső és a 8 nyelvet beszélő munkanélküli meg nagyon jó korrajz.
Köszi a sorozatot és jó pihenést! (Mi meg majd unatkozunk kicsit, vagy elővesszük a régi posztokat. :) )

Alex Z 2021.07.18. 10:32:18

Mivel Fóton születtem és van egy fóti fotó is, egy kis érdekességet még hadd tegyek ide! Szóval Fóton mindig augusztus 20-án volt és van a búcsú. Nekem ez gyerekkoromban evidens volt, hogy MINDENHOL ekkor van a búcsú, nem is értettem, mikor később valahová mentünk augusztus végén, hogy ott akkor volt a búcsú. Hiszen tudjuk, hogy 20-án este pedig a tűzijáték van Pesten. Cak ennyi. Sajnos, a búcsúk minősége és élvezeti értéke már évtizedekkel ezelőtt elveszett, mikor inkább vásárokká alakultak, ahol "költekezni kell", nem szótakozni. De hát ez van.

Suzumebachi 2021.07.18. 10:57:28

@Alex Z: úgy rémlik, hogy a búcsúk mindig a falu templomához kötődő, vagy valami egyházi vonatkozású ünnepek (voltak). De nem ezért a majdneminfóért szólok hozzá, hanem azért, mert felidézted a kölyökkori búcsúkat, amikor meglátogattuk a családot (ez volt az elsődleges célja az utunknak) a faluban és kimentünk vásárfiát venni. Nekem a patronos pisztoly (puska), a kakasos nyalóka (ma is kapható, de valahogy nem olyan), és a céllövölde volt a kedvencem. Aztán mindent elborított az olcsó vackok tömege, de a céllövölde még jó volt - hacsak nem volt olyan mocsok a tulaj, hogy eltekerje az irányzékot (apám mindig megoldotta ezt a "problémát" nem is szerették, ha sokáig maradt).
Régen volt... ~40 éve.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.07.18. 11:08:49

Ukrajnában nem tudom miért lett volna magyar csendőr, az gondolom Kárpátalja, Magyarország.
A Nyugati téri hiba meg sajnálatos

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.07.18. 11:11:33

És igen, azt a kalapos mocskot inkább agyonlőni kellett volna. De lett volna helyette más. Kádárt is még mindig istenítik százezrek…

Örömhernyó 2021.07.18. 11:12:04

@hátramozdító: Az óriáskerekes bicikliket nem is tudom hogy gondolhatták komolyan. Felszállni, leszállni, megállni balesetveszélyes.
Akkoriban más járműveknek nem voltak ilyen aránytalanul hatalmas kerekei. Tehát ez valamiért hasznos újításként került a biciklire.
Talán azért volt ilyen hatalmas átmérőjű az első kerék, mert lánc hiányában nem lehetett a kerék mögött ülni, a biciklista így közvetlenül a kerék felett ülve tudta csak hatékonyan hajtani a kereket? Kisebb kerék nem lett volna elég, úgy hogy mögötte ül a hajtó, mint egy kisgyerekeknek készült triciklin vagy biciklin?
Egy mai, modern 28-as biciklire való felszállás, leszállás még állítható üléssel és női vázzal is kihívást jelent egy alacsonyabb embernek, ehhez képest ezek a régi kerékpárok még nehezebben kezelhetőnek tűnnek.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.07.18. 11:13:50

@Suzumebachi: igen, a lajosmizsei vásárba mi még lovaskocsival vittük a borjút eladni, és én kaptam kakakos nyalókát, meg bronz lovacska kulcstartót, emlékszem. Ma már csak szar tucctucczene van, meg kínai műanyag játékok, meg a napon porosodó százéves édességek

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.07.18. 11:29:22

"896. Borszéki gyógyvíz ", nevén nevezve: borvíz. Erdélyben ugyanis így nevezik a szénsavas ásványvizet. Amikor először hallottam, azt hittem, ez a fröccs erdélyi elnevezése. ;)

@Örömhernyó: Némi gyakorlással megoldható a fel- és leszállás. persze nem mindnekinek egyszerű. A nagy kerék tényleg a sebesség miatt volt, ma ezt a lánchajtás áttétele helyettesíti, ill. oldja meg. Nekem at a furcsa ezen a fotón, hgy mindneki áll és nem dől el. Ha jól látom, nincsenek kitámasztva a cajgák.

Mostly Harmless 2021.07.18. 11:29:30

@Örömhernyó: "Az óriáskerekes bicikliket nem is tudom hogy gondolhatták komolyan. "

mivel még nem alkalmazták a láncáttételt, ezért a sebességet csak a kerékátmérő növelésével lehetett elérni.

Örömhernyó 2021.07.18. 11:39:55

@Suzumebachi: A 8 nyelven beszélő munkakereső kicsit hihetetlennek tűnik nekem. Mennyire tudhatott ő mind a 8 nyelven. Esetleg amolyan kereskedelmi levelező szinten, aki kifejezés panelekből össze tudott rakni nagyjából épkézláb mondatokat. Rengeteg ilyen kereskedelmi levelező volt, akik űrlapokat ki tudtak tölteni, ajánlatokat meg tudtak érteni, hirdetések el tudtak olvasni idegen nyelven, de azért az nem folyékony nyelvtudást jelentett, csak egy Business English vagy amolyan Handelskorrespondenz-hez elég nyelvtudás.

@enpera: az ukrajnai magyar csendőr szerintem nem tábori csendőr vagy valami hasonló lehetett, a bal oldali alak katonai sapkát hord, a Schmeisser géppisztoly se tipikus csendőrfegyver volt.

Quattroman 2021.07.18. 11:42:49

@Örömhernyó:
Nem "óriáskerekes bicigli" hanem Velocipéd. A kerék átmérője azért ekkora mert a tengelyt direktben hajtották a pedállal, tulajdonképpen a vezető lábhosszához passzolt. Mint minden friss technikai dolog az idők folyamán a célszerűséghez alkalmazkodott és átalakult a ma ismert kerékpárrá, a Velocipéd pedig maradt egy kuriózum.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.07.18. 11:45:56

"1941. Magyar csendőrök Ukrajnában."

Pontosabban tábori csendőr. Az állomány tagjait a csendőrség adta. A tábori csendőr nem kalapot, hanem bocskait viselt, kakastollal.

Örömhernyó 2021.07.18. 12:06:34

@Suzumebachi: Ma már a kakasos nyalóka mellett f@sz alakúra formált nyalókákat is árulnak sokfelé. Legalábbis 15 éve én láttam ilyet búcsúban, vásárban.

@enpera: Kádárt azért istenítik sokan, mert ahhoz képest, hogy Rákosi alatt mi volt, jobb lett a helyzet az 56 utáni megtorlásokat követően, meg a többi szoci országhoz képest azért nem volt annyira elviselhetetlen a helyzet Magyarországon. Szabadság nem volt, de lett fridzsider, panellakás, Zsiguli.
A magyar emberek jó része ma is akkoriban épült lakásban, házban lakik. Előtte volt cselédlakás, nyomortelep, leválasztott társbérlet, betelepített lumpenek, kitelepített értelmiségiek.
Én nem sírom vissza azt a kort, de lehetett volna rosszabb is és a szovjetek egy szót se szóltak volna érte.

A téglagyári munkáscsalád otthonáról készült kép azért annyira nem borzasztó. Nem nagy a helyiség, de rendben van, sajnos a gyári munkás ma se él nagyobb lábon, nyugaton is sok migráns munkavállaló bérel egy lyukat, egymás hegyén-hátán laknak.

A jemeni zsidó Feinsilber Róbert bácsi azért elég tipikus történet, minden évtizedben feltűnik valami beteg vagy éhező gyerekeknek kalapoló alapítványos forma, akiről később kiderül, hogy elsikkasztotta a pénzt luxusautókat, külföldi ingatlanokat vett belőle és a gyerekeit járatta belőle Amerikában egyetemre. Az emberek hihetetlenül naivak.
Az is elképesztő, hogy csak mert nem volt magyar állampolgár, nem lehetett ellene eljárást folytatni. Azért egy külföldi Magyarországon elkövetett bűncselekménye nem lehetett ismeretlen jogi kategória akkoriban sem.

Inner Circle 2021.07.18. 12:12:34

@Örömhernyó: szerintem pont ennyire tudott az ember a 8 nyelvből mondjuk 6-on - annyi marketing érzeke csak volt, hogy a magyart is beleszámolta, és tudott rendesen mondjuk németül. De nem is volt többre szükség, mert nemzetközi telefon alig volt, ide se sokat jöttek külföldiek; jellemzően papírból kellett dolgozni, azokkal viszont önállóan. Továbbá jó eséllyel szláv nyelvek is voltak (szerb, horvát, bosnyák, orosz, lengyel, cseh), azokból meg az első a nehéz, aztán konyhanyelvi szinten felszedhető a többi, pláne üzleti írás-olvasás szintjén.

Fredddy 2021.07.18. 12:15:19

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Háromféle szintje is volt, a tábori csendőrség, a csapatcsendőrség és a hadtápcsendőrség, az utóbbi kettőt csak vezették a csendőrök. Egyszer írtam erről egy hosszú cikket:
lemil.blog.hu/2015/12/03/a_magyar_kiralyi_csendorseg_tortenete_v_resz_moszkvai_radio

Ami a Télapót illeti, a piros ruhának semmi köze a kólához, Szent Miklós püspök volt, ezért a Mikulást is mindig püspöklilában, vagy lila festék/vászon/stb híján pirosban ábrázolták. Persze ahány jelmez, annyi féle, pont sikerült kifogni egy fehéret.

Generic Jingle 2021.07.18. 12:29:39

@Örömhernyó: Nem tudom én sem, hogy a nyolc nyelv mennyire reális, de három-négy nyelv simán lehetett. Voltak olyan felmenőim, akik azért voltak perfektek német, szerb és magyar nyelven, sőt, még románul is értettek, mert egy többnemezetiségű faluba születtek és ott töltötték a gyerekkorukat. És ezt a három vagy négy nyelvet nem tanulták, hanem rájuk ragadt, ezekhez meg már nem olyan nehéz még kettő-három nyelvet hozzátanulni, főleg rokonnyelveket.

Generic Jingle 2021.07.18. 12:31:39

Vidéken annyira megállt az idő a második világháború végéig, hogy egy repülő 1921-ben közel akkora szenzáció lehetett, mint lett volna száz évvel korábban. :-)

Cserny mster 2021.07.18. 12:42:26

Vermes Lajos építtette Palicson Magyarország első kerékpáros velodromját. (Fa burkolatú, erősen döntött körpálya.)

Inner Circle 2021.07.18. 12:50:59

Nem lennék meglepve, ha 1930-ban százas nagyságrendben ítéltek volna el külföldi állampolgárokat, akiknél ez nem volt kizáró. És véletlenül pont mind szegényebbek voltak Róbert bácsinál és nem rendelkeztek olyan kapcsolatokkal, mint ő.

hgap 2021.07.18. 12:59:51

Ha már Róbert bácsinál leírtad, hogy született Feinsilber, akkor Kun Bélánál is megjegyezhető, hogy született Kohn, mint ahogy Rákosi Mátyás született Rosenfeld.

bioLarzen 2021.07.18. 13:00:52

@Mester.Tamás: Na, akkor egész közelre lőttem ezzel a kora 30-as évekkel :)
Köszi a pontosítást!

bioLarzen 2021.07.18. 13:02:42

@Tejinashi: Na, az viszont már divatban volt akkor...

bioLarzen 2021.07.18. 13:03:35

@kárárámaispj: Jaja, időközben már tisztázódott.
Köszi ;)

Generic Jingle 2021.07.18. 13:03:37

@Inner Circle: Ezt én sem értem, a nem magyar állampolgárság nem ad, nem adott mentességet, ez nem olyan, mint a diplomaták diplomáciai immunitása. Vagy ha valaki gyilkolt, akkor azt sem lehetett elítélni, mert mondjuk osztrák állampolgár volt?

bioLarzen 2021.07.18. 13:04:32

@hátramozdító: Szerintem ne etesd. A szűrés gomb megoldja a problémát.

bioLarzen 2021.07.18. 13:05:56

@Alex Z: Haha, amikor az ember gyerekként megszokik valamit, és azt hiszi, az a normális, aztán kiderül, hogy nem... milyen jó is az :)
Amúgy, azt lehet tudni, miért akkor volt Fóton a búcsú?

Generic Jingle 2021.07.18. 13:06:18

@Örömhernyó: Szerintem azt hitték, hogy örökre száműzik ezzel, nem gondolták, hogy pár év múlva visszajön pár százezer szovjet katona társaságában.

bioLarzen 2021.07.18. 13:07:28

@Suzumebachi: Jaja, a búcsú, eredeti formájában, katolikus esemény.

bioLarzen 2021.07.18. 13:08:24

@enpera: "De lett volna helyette más."
Ezt szokták általában elfelejteni.

bioLarzen 2021.07.18. 13:13:07

@Fotósképző: "Amikor először hallottam, azt hittem, ez a fröccs erdélyi elnevezése. ;)"
Kellemetlen meglepetés lehetett az első korty ;)

bioLarzen 2021.07.18. 13:16:17

@Örömhernyó: Hát, ha te vagy én keersnénk olyan elkeseredetten munkát, mint ő valószínűleg akkor, mi is behazudnánk mindent, ami kicsit is védhető ;) "Genf, Milka, Tell Vilmos - svájciul is tudok!"

bioLarzen 2021.07.18. 13:17:14

@Quattroman: Köszi az infót!
(Azért ez nem szakblog, nézd el nekünk a nem szakszerű megnevezéseket ;)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.07.18. 13:33:34

@bioLarzen: Még nem kóstoltam, csak hallottam. Akkor kezdték forgalmazni itthon is az itt is említett borszéki ásványvizet (kb. 2000-es évek eleje), és a cég egyik vezetőjével tárgyaltam, ő nevezte állandóan így a terméküket. Aztán hamar kiderült, hogy mit jelent a borvíz szó. A szót szándékosan használják is a marketkingjükben (is).

A 8 nyelven tudáshoz: @Generic Jingle: megfogalmazta a lényeget. Akkoriban (is) befogadó ország voltunk, sok nép lakta Magyarországot, simán lehetett hallani 3-4 különféle nyelvet is az utcákon, társaságban. Könnyen ráragad sok emberre az alap szókincs. Ennek kapcsán említhetném pl. Petzvál Józsefet, aki korábban, az 1800-as évek közepén élt (ő alkotta meg a világ első fényerős objektívjét 1842-ben, amivel a dagerrotípia megvilágítási ideje radikálisan lecsökkent fényképezéskor). Felvidéken született, majd Pesten a műszaki egyetemen, utána Bécsben az ottani egyetemen dolgozott. Tudós lévén sok nyelvet beszélt, de ehhez hozzájárult sok más is: mivel német származású volt, beszélt németül; szlovák területen élt, ezért beszélt szlovákul; Magyarországon élt, ezért beszélt magyarul (magyarnak tartotta magát!), beszét még latinul, meg franciául (meg talán még pár nyelvet) is.

BölcsÉsz 2021.07.18. 13:39:56

@bioLarzen: A katolikus templomoknak van egy védőszentjük. A védőszent napján, ill. a legközelebbi, (vagy azt követő, ebben nem vagyok biztos) vasárnap van a búcsú. Az eredetileg csak szakrális eseményvolt, az üzlet később telepedett rá.

Inner Circle 2021.07.18. 14:25:35

@Fotósképző: Plusz még az I. világháború utáni férfilakosság jó részének volt alkalma megtanulni egy-két idegen nyelvet a háborúban és/vagy fogolytáborban. Rejtő írja az Egy bolond száz bajt csinál-ban, hogy a görög herceg gyakorlatilag minden nyelven beszél, így nem gond, ha Torbágy sebész (?) olaszul szól hozzá, mert ő épp azt tanulta meg a hadifogságban. Nem lehetett ritka eset, és volt "alkalom" oroszul, románul, franciául, szerbül is tanulni, pechesebbeknek több nyelvet is...

ZON 2021.07.18. 15:05:18

@Fotósképző: "...nincsenek kitámasztva a cajgák." - a kapunyílásban álló személy fixálta őket delejezéssel :)

Örömhernyó 2021.07.18. 15:07:33

@bioLarzen: De mondjuk én nem 8 nyelvet hazudnék, hanem szakmát. Egy válságban lehety hogy nem a bőccsészt, nyelvzsenit keresik, hanem valaki olyat, aki tud tetőt fedni, elbírja a tengeris zsákot, ki tudja ganézni az istállót. Persze figyelemfelkeltőnek jó ez a 8 nyelv, de ha valami levelező, tolmács pozícióra jelentkezne, akkor 3 nyelv elég lenne. A többi már csak felvágás.
Ismerek én szlovakiai magyart, aki amúgy csehül is jól tud, mert oda járt egyetemre, de ő bevállalja a lengyel tolmácsolást is, mert ugyan lengyelül nem tud, de az hasonlít a szlovákra és nagyjából megértik egymást. Profinak nem nevezném azért ezt a hozzáállást. A 30-as években a magyar költők, írók közül sokan beszéltek németül, franciául, az irodalomórákon meg mindig azt hallottuk, hogy mekkora nyomorban éltek (József Attila). Bár pont József Attila inkább csak sajnáltatta magát. Mindenesetre akkoriban is úgy lehetett, hogy inkább egy üveges, hentes, patikus tudott megélni, a bőccsészek meg tolongtak a kevés rájuk szabott állásért. De sose hallottam, hogy egy éhező művész akkoriban elment volna lakatosnak vagy továbbképezte volna magát valami hasznosabb területen.

Volt békédi szlovak osztálytársam, a rendszerváltás környékén a faterja nagyon exponálta magát a nemzetiségi bizniszben, szlovákul tudott, de a szlovákiai szlovákok azért egyből vágják, hogy ez nem a mai szlovák nyelv. Ahogy volt egyetemen német nemzetiségi srác is az évfolyamon, németül a nagyapjától tanult, a német nyelvvizsgát az istennek se tudta letenni, mert olyan szavakat használt, amiket a némettanár se értett.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.07.18. 16:34:50

@Örömhernyó: amikor válság volt, 2006 után, akkor én letagadtam a végzettségemet… elmentem leltározni feketén meg ilyenek

30-06 2021.07.18. 16:43:46

@Örömhernyó: Én inkább határvadásznak nézem. A fegyver MP-40-es ( sokat tévesen Schmeissernek hívják, mert a szekrénytárba bele volt nyomva a gyártó Schmeisser neve, egyébként Heinrich Vollmer tervezte) Először Király géppisztolyra gyanakodtam, de annak fa tusája és előagya volt illetve a behajtható válltámaszos változatnak lyukacsos hűtőburkolat volt a csövén. A tábori csendőrök esetében és volt kakastoll a sapkán ami a bal oldali figurán hiányzik, a másikon meg a fene tudja. Az egyenruha hasonlít a M. Kir. Honnvédség egyenruhájára, de a lábszávédő vagy lábszártekercs szerintem ekkor már nem volt rendszerben. Nagyon beállított képnek tűnik

Fredddy 2021.07.18. 17:09:03

@30-06: a géppisztoly MP-40, a csövén egyértelműen látszik. Sokat adtak át a fronton a németek. A nadrág simán a magyar katonai nadrág, a lábszártekercs miatt volt ilyen szűkre szabva az alja, lábszártekercset valóban nem használtak akkor már, de a nadrág maga 1943-ig használatban volt. A bal oldali katona tábori csendőr, a jobb mellkasán ott csillog a kör alakú jelvény: 1941-ben még más nem hordott ilyet, a határvadászoknak egy hímzett sas volt,a csapatcsendőröknek a bal mellzseben volt a jelvény. A kakastolla csak vsz nem látszik a fényképen a sötét háttér előtt.

gigabursch 2021.07.18. 17:40:48

@Fredddy:
Az ábrázolás színe nagyban függ a kép készítés helyszínétől.
Több kêpet is láttam, ahol zöld volt a ruha.
Vagy jó 15 éve beleszaladt ám egy gyűjtésbe, ahol N+1 ábrázolás volt.
Épp csak néger nem volt maga Szent Miklós.
De a ruhák..., nos az ezer színű volt.

HgGina 2021.07.18. 17:48:40

@enpera: 1941 októberében a vinnyicai járásban Melitopol környékén magyar csapatok voltak. Amúgy ezek nem csendőrök, hanem katonai rendészek.

gigabursch 2021.07.18. 17:49:45

@Örömhernyó:
Ezt több békési ismerősöm kapcsán is igazolhatom.
Egy "leragdt", archaikus verzió az övék.
A nekik küldött csehszlovák nyelvkönyveket csak nehezéknek használták, mert az nem tót.

gigabursch 2021.07.18. 17:52:15

Az orosz hadifoglyos képet szerintem már láttam egy celldömölki kőbányás, hadifogolytáboros képgyűjtésben.
De irtó rég volt.

fareszjó 2021.07.18. 18:06:20

1916. IV. Károly koronázási ebédjének 19 fogása az udvari konyhán: A héten voltunk Pápán az Eszterházy kastélyban, ott mesélték, hogy a 17-18-dik században a 23 fogás sem volt ritka, úgy látszik, itt már nem jött össze ennyi fajta. Elég sok édességet és gyümölcsöt látok a képen, lehet, hogy azért, mert pont azokat szeretnék most én is enni.
1920-as évek. Pestszentlőrinci szemétbányán, guberált lábasokból eszkábált WC. A fémnek nem volt akkoriban nagyobb értéke annál, hogy csak így kidobják? Láttam olyan régi dokkumentum filmet, ahol az ilyen lukas,hiányos edényeket megfoltozták és utána újra lehetett őket használni.
1935. Női fodrászszalon Budapesten: Az utolső előtti búra alatt szerintem Ivy Teasdale ül, a Csengetett, Mylord-ból.

Fredddy 2021.07.18. 18:11:09

@HgGina: akkoriban a katonai rendészek csendőrök voltak, a hivatalos nevük tábori csendőr, csapatcsendőr, illetve hadtápcsendőr volt.

Division 2021.07.18. 18:38:15

"Villamos síntakarító" magyarán hóseprő :-)
villamosok.hu/nza/nohos.html
"A BKVT Kelenföldi műhelye 1901-ben gyártott egy-, majd 1902-ben hét nem önjáró hóseprőt. Ezen kocsik pályaszáma BKVT 2-8 volt. A hóseprők szerkezete úgy volt kialakítva, hogy seprő az alváz körül körbeforgatható volt. Ennek megfelelően be kellett állítani a seprőt a megfelelő irányba, és a járművet egy motoros kocsival tolni kellett. A kocsin lévő áramszedő csak a seprőmotor meghajtására szolgált. "

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.07.18. 18:50:08

@ZON: Elképzelhető, habár a delej a b.sz, nem támaszt, de minden lehetséges. ;)
Megvígyeltem a képet nagyobban, de nem tudok rájönni, mi támasztja a cajgákat. Egy biztos, a b2-est a gép előtti kőtömb tartja, de a többinél nem látok semmi kitámasztást. Egymástól is túl messze vannak. Így két tippem van ezekre: vagy vékony lécekkel támasztották ki magukat (vagy őket a leskelődő-delejező), amit aztán a fényképész kiretusált, vagy lassan tekertek a fotózás közben. De ez utóbbit nehezen tudom elképzelni, túl macerásnak tűnik ilyen kis területen, habár nem ismerem ezeket a járműveket közelebbről.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.07.18. 18:53:14

@HgGina: Az állományt alapvetően a csendőrség adta, illetve csapatcsendőrségnél, és a hadtápcsendőrségnél a tisztek voltak csendőrök, a legénység a honvédség legénységi állományából került ki.
Kalapot nem hordtak, hanem bocskait kakastollal. Ha jól emlékszem '44-ben kaptak sildet a bocskaihoz, sőt volt egy bőrsildes, állszíjas változat is. Szintén '44-ben vezették be láncon lógó, nyakba akasztható fémtáblácskát a német tábori csendőrség mintájára.

Vidor Gregus 2021.07.18. 19:21:16

@bioLarzen: Szerintem ez a Nyugati tér 5. Régebben Marx tér.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2021.07.18. 20:11:02

@HgGina: ha katonai rendészek, akkor igazad van, én nem értek hozzá, a képaláírás csendőr volt, azok meg ne, értettem mit keresnének külföldön

kekegsm 2021.07.18. 21:00:07

@Fredddy: Szerintem az inkább MP38, az MP40 az nagyon-nagyon ritka volt még 41-ben.

Fredddy 2021.07.18. 21:05:37

@kekegsm: lehet az is, külsőre annyira minimális különbség volt a két altípus között, hogy én ebből a képből meg nem mondom :)

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.07.18. 21:43:22

@kekegsm:

Ebből a képből nehéz megállapítani. Az MP 38-ason felül hosszanti maratások voltak, és az egész gyártás forgácsolással zajlott, míg az MP 40-es préselt lemez technikával. Utóbbiból sokkal több készült, mivel a préseléses technika alkalmasabb a tömeggyártásra. Ebből gondolom, hogy inkább 40-es lehet a képen.

bioLarzen 2021.07.18. 22:00:07

A bejegyzés legnagyobb rejtélyét ileltően: tüzetes vizsgálat után nekem úgy tűnik, hogy a hátsó két velocipédnyik biza támyaszkodik - a jobb szélen lévő - a seggével-combjával és/vagy a könyökével - a kapuoszlopnak, a másik hátsó tag (balról a második) pedig az első kerekével arra a kőtömbenk kinéző cuccra, ami a kerék előtt (a jobbról második tag alatt a talajon) van. Az első két spori velójainak első kereke pedig egyszerűen a hátsó két tag bringájának támaszkodik.
Vagy ez, vagy egy akrobatacsoportot látunk ;)

¿Qué tapas hay? 2021.07.18. 22:57:46

@Generic Jingle: Róbert bácsi gazdasági szélhámosságainak büntetőügye minden gond nélkül lefolytatható lett volna Magyarországon. Csakhogy ehhez keveseknek fűződött érdeke. Róbert bácsi támogatói között voltak arisztokraták, pénzemberek, még maga a kormányzó felesége is. Ezek nem nagyon örültek volna, ha a nevük belekeveredik Róbert bácsi szélhámosságainak ügyébe. Jótékonysági tevékenysége miatt Róbert bácsi nagyon népszerű volt. Az igazságszolgáltatás sehogyan sem jött volna ki jól egy ilyen ügyből.
Egy jogszerűtlenül itt tartózkodó idegen állampolgárt két pillanat alatt ki lehetett utasítani. Ezután persze már nem volt lefolytatható a be. mert a terheltet kiutasították.

fishman 2021.07.19. 08:44:27

@bioLarzen: Ez a Nyugati tér, nem a Széll Kálmán. Google Street View-en nagyon szépen látszódik az épület. Nyugati tér 5. szám, ma az utcafronton egy nagy bankfiók van, a tetején pedig a megszokott nagy neonreklám

Club Sandwich 2021.07.19. 10:06:31

@bioLarzen: Lett volna mas biztosan, de talan ennel legalabb nem rosszabb... ennek a patkanynak logni kellett volna, amikor meg nem volt keso...

bioLarzen 2021.07.19. 12:08:01

@fishman: Jaja, közben már letisztáztuk.
Köszi!

bioLarzen 2021.07.19. 12:15:21

@Club Sandwich: Volt pár éve egy egész jó beszélgetés a CIA egyik magasabb rangú al-főmuftijával, egy csomó nézői kérdéssel. Valaki megkérdezte, tudná-e az amerikai hadsereg egy kommandó-akció keretében likvidálni Kim Dzsong Unt (ahogy pl. Osamát anno), és, ha igen, miért nem teszi (akkoriban volt ez, amikor az észak kórok éppen megint izmoztak mindenféle rakétafenyegetésekkel). Ere mondta a faszi, hogy persze, ha meglenne a szándék, bárkit, így őt is lehetne likvidálni - csak épp egyrészt ehhez ennél jóval, nagyságrendekkel nagyobb fenyegetést kellene, hogy jelentsen, másrészt - és ezért írom most - nem lehetne biztosan tudni, ki jönne utána, és, ha van, ami az effajta diktatúránál és nem-egészen-normális diktátoroknál is veszélyesebb, az a hatalmi vákum, mert abból minden, de tényleg minden lehet. Nyilván nehéz elképzelni Rákosinál rosszabbat - de lehetett volna. Ő csak egy báb volt, az a másik is csak egy báb lett volna persze.

Indriq 2021.07.19. 13:17:58

@bioLarzen: persze van ebben igazság, de nem feltétlenül mondanám zseniknek a CIA-sokat se, lásd Afganisztán mostani kivonulása, de még jobb példa Irak, Husszein likvidálását követően.

seppdietrich 2021.07.19. 13:38:10

Persze, hogy mindig muszáj. A rendszer része. Aztán - mint Drezda esetén - kiderül, hogy nem nácik voltak, nem zsidókat és nem a zsinagóga udvarán. A többi igaz.

bioLarzen 2021.07.19. 13:46:54

@Indriq: Sure - de azért automatikusan hülyének tekinteni sem feltétlenül bölcs őket ;)
(Amit a tag mondott amúgy, azt sem ő találta ki - "közkincs", hogy a politikai vákuum kialakulása ha csak lehet, kerülendő, mert nagyjából totál előrejelezhetetlen helyzet, potenciálisan igen veszélyes kimenetekkel olyan országok esetélben, aemlyeknek számotevő haderejük, netán még atomfegyverük is van... Ahogy az imsert bölcsesség mondja: "az ismert rossz jobb az ismeretlennél" (alias "better the devil you know").

kocsmagomba 2021.07.19. 18:01:13

@BölcsÉsz: @bioLarzen: Elnézést, hogy beleszólok, katolikus búcsú témában, csak annyit, hogy nem később telepedett rá az üzlet a szakrális eseményre, hanem nagyon korán, még a 16. században. :) Ebből az üzletből épült meg a ma ismert Vatikán fő része. :) A szakrális esemény (bűnbocsánat) és az üzlet összekeverése nem tetszett egy bizonyos Luther Mártonnak, ebből lett a reformáció, és rengeteg történelmi következmény...
Igazából a népünnepély az, ami hozzácsapódott a búcsúhoz. A kakasos nyalóka meg minden formájában "kakasos" volt, addig is, amíg csak kakast ábrázolt és nem penist, mint manapság direktben. A vörös kakas, /angol: cock/ mindig is annak a szervnek a megfelelője volt a népi gondolkodásban.

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2021.07.19. 23:23:22

@30-06:

" sokat tévesen Schmeissernek hívják, mert a szekrénytárba bele volt nyomva a gyártó Schmeisser neve, egyébként Heinrich Vollmer tervezte"

Ez volt a valóban Schmeisser által tervezett első német géppisztoly:

ctfirearmsauction.com/content/uploads/2020/02/bergmann-mp-18-smg-registered-dewat-101_10-scaled.jpg

Persze ennek is volt egy későbbi változata, ahogy az MP-40-nek is(Mp-41, amit már megint csak Schmeisser tervezett):

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5e/Stroop_Report_-_Warsaw_Ghetto_Uprising_03.jpg

A kép szélén egyébként egy finn dobtáras is látható az egyik SS kezében.

MIG-31 2021.07.19. 23:51:40

@bioLarzen: Pontosan! Az egy dolog hogy kihúzzák a képből az adott diktátort, pl. Kim Dzsong Unt, de mi lesz másnap, mi lesz utána?
Afganisztánban se igazán tudom mi oldódott meg Bin Laden kiiktatásával.

Club Sandwich 2021.07.20. 04:34:56

@bioLarzen: Babnak bab volt persze, de a szemelyi kultusz meg az uldozesi mania, AVO meg a tobbiek, (amiert aztan vegul csak visszavittek oda ahova valo...) na az mind az o szemelyenek koszonheto. Persze, nem tudhatjuk, mas mihez kezdett volna abban a helyzetben es azzal a hatalommal, de ez egy hetprobas g*ci volt mar elotte is, mint mas is irta.

Club Sandwich 2021.07.20. 10:08:17

@MIG-31: Bin Ladent nem hinnem hogy az afganisztani tevekenysege miatt irtak ki a jatekbol, ha egyaltalan volt neki olyan. O megkapta a jutalmat 9/11-ert. Ennek semmi koze aktualis diktatorok likvidalasahoz.

MIG-31 2021.07.20. 12:00:32

@Club Sandwich: Igen, nála a terrorizmus volt a fő ok, csak Afganisztán volt az egyik fő tevékenységi területe, először a ruszkik ellen az USA támogatásával, majd ugye ámerika ellen fordult.

bioLarzen 2021.07.20. 12:02:19

@Club Sandwich: Remélem, nem tűnt úgy, hogy védeni akarom :)

Eastbay1 2021.07.20. 14:21:59

Javítsátok ki ha tévedek, de ugye Róbert bácsi vezetékneve egy általa választott név volt, mivel a családja hagyományosa ékszerben utazott. Ha jól tudom az egyik testvére a Feingold nevet választotta, ezért Róbertnek már csak a Feinsilber maradt.

Club Sandwich 2021.07.20. 14:24:25

@MIG-31: Ez OK, de ugyebar itt a kilott diktator utani politikai vakuumrol volt szo. Bin Ladennek semmi koze nem volt ilyesmihez, nem volt ugymond Afganisztan onkenyura. A terrorizmus mukodesebol adodoan pedig azon a teren sem "ugrott be" senki a helyere, leven vele parhuzamosan leteztek mar eleteben is a tobbi terrorista sejtek.

Club Sandwich 2021.07.20. 14:25:18

@bioLarzen: Meg se fordult a fejemben :) Na ugye, hogy akasszuk fel! :P

IamTwo 2021.07.20. 22:40:57

Az 1879-es árvíz mai helyszíne:
https://www.google.com/maps/@47.5036676,19.038734,32a,35y,351.17h,79.12t/data=!3m1!1e3

bioLarzen 2021.07.21. 11:14:22

@Eastbay1: Nyáry Krisztián egy cikkében találtam egy ilyet:

"A szülők Jaffában ékszerészként dolgoztak, majd amikor kis vagyont gyűjtöttek, Hollandiába költöztek tovább, ahol foglalkozásuk után az anya felvette a Feingold, az apa pedig a Feinsilber nevet."

Vagyis - elfogadva a cikk állítását - nem tévedsz ;) (Azt hirtelen nem tudtam kideríteni, mi volt a család eredeti neve.)

(forrás: huppa.hu/nyary-krisztian-robert-bacsi/)

bioLarzen 2021.07.21. 11:17:59

(Vagyis, félig stimmel: válaszott név volt, csak nem általa, hanem a szülei által.)

bioLarzen 2021.07.21. 11:19:13

Tom, egy kérdés: a nyaralásod alatt szünetel a kommentelési lehetőség is, vagy majd a luxusjacht fedélzetéről moderálgatsz majd? :)

CSOKKI MÁLNA 2021.07.21. 22:15:49

@bioLarzen: Csak Pákó ne legyen, ha kérhetem.:))

omron 2021.07.24. 16:52:10

@Generic Jingle: Dobos István (Gyula, 1892. március 31. – Budapest, 1937. július 1.) magyar repülőgép pilóta, aviatikus.
Elsősorban Svachulay Sándor és Székely Mihály gépein repült. 1913 nyarán Albatrosz típusú gépével vidéki városokat látogatott, és leszállt Szombathely határában is. Vidéki repülésein nagy gyakorlatot szerzett, és az 1913. augusztus 20-i versenyen csaknem minden díjat elnyert. 1914-ben megdöntötte a Wittmann Viktor által felállított 1240 méteres magassági rekordot.

queenagi 2021.08.02. 11:10:05

@Generic Jingle: egyetértek. Emlékezzünk csak Darvas Ivánra, aki már gyerekkorában minimum 4 nyelvet beszélt. Anyja orosz, apja magyar volt, Prágában élőként cseh nyelven értekezett a többi gyerekkel, és német nyelvű iskolába járt. A korszakból kiindulva befigyelhetett a latin is, a kötelező oktatása miatt. Akkoriban talán azt is számon tartották, volt becsülete, bár holt nyelv volt.

omron 2021.08.03. 20:05:25

@queenagi: Valahogy így lehet megtanulni egy nyelvet. Az újszülöttet se úgy tanítják beszélni, hogy na gyerek, ha egy tiszta, prepozíció nélküli eszközhatározói mellékmondatot egy tiszta tárgyesetű alany követ, akkor az állítmány úgy ragozódik, hogy...

butyko 2021.10.29. 23:54:14

@hgap: Mindszenthy bíborosról is megjegyezhetjük,hogy Péhm Józsefként született.

8Lifeisamovie8 2023.11.22. 23:10:50

Róbert bácsi nagy fa....kópé volt :P
A mikulás ünnepség télapója akár egy KKK member :D
A munkás család fényképéről pedig az jut az ember eszébe, mennyi gyerek volt régen, 5-7-9 is akár. Most meg milliókat adnak azért, hogy legalább három pulyát méltóztass kitolni magadból...ja és időre ám!! :)
süti beállítások módosítása