Itt az ideje egy újabb tematikus Napi érdekesnek! Csak Magyarország, 45 év érdekesebbnél érdekesebb fotókon az MTI Archívumából.
1947. október 5. Fiatal fiú fekszik lekötözve egy kanapén, egy emberrablást imitáló rendőrségi bemutatón. Magyar Fotó: Kovács Géza
Ahogy mindig, úgy most szívesen látjuk a hozzászólásaitokat, szóljon az egykori élményekről vagy legyen kiigazítás, ne fogjátok vissza magatokat. Ha hibát észleltek vagy pontosítanátok a képek aláírását, úgy azt a fotókra kattintva azok linkjein megtehetitek, az MTI-s szerkesztők örömmel fogadják a hozzáértők javításait.
Ne feledjétek hogy akár ezekből a képekből, de akár az archívum csaknem háromszázezer fotója közül bármelyikből is rendelhettek nagy méretű, vászonra nyomott faliképet kereten, otthonotokba vagy esetleg ajándékba az MTI Fotóarchívumából.
1944 november-december. Vöröskeresztes és futár-repülőgépek állnak Budapesten, a vérmezői ideiglenes repülőtéren. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. MTI Fotó
Budapest körbezárása miatt a kiépített repülőtereket nem vehették igénybe a németek. A budaörsi repülőtér december 24-én, a ferihegyi 27-én, a mátyásföldi 30-án szovjet kézre került. A Lóversenypályán alakítottak ki szükségrepülőteret, de azt sem használhatták sokáig. A Csepel-szigeten lévő szükségrepülőtér 6-án esett el. Nem maradt más, mint a már belőtt Vérmező, ráadásul annak északi sarkát is elérték január 30-án a szovjet ékek.
1946. április 11. A Ludovika Akadémia épületében történt robbanás körülményeit vizsgálják a honvédség szakértői. A háború után lőszerraktárként szolgáló Ludovika Akadémia épületében felrobbant a felhalmozott robbanóanyag és lőszer. A hatalmas erejű detonációnak az épületben és környékén 16 halálos, 11 súlyos és 24 könnyebb sebesült áldozata volt. MAFIRT felvétel
1947. augusztus 25. Ratkó Anna népjóléti miniszter beszédet mond a választásokon induló Magyar Kommunista Párt népgyűlésén a KISTEXT-ben. MTI Fotó/MAFIRT: Szécsényi József
A szakszervezetis, őskommunista munkásnőt híressé a róla elnevezett születésszabályozási törvény és az azt követő időszak (Ratkó-korszak) tette. Bár a törvény koncepciója az párt felső vezetésében született, neki nem volt beleszólása, csupán arc volt a rendelethez, mégis az ország vele azonosította a törvényt. A törvény megtiltotta a terhesség művi megszakítását, az abortuszt. Propagandát folytattak a gyermekvállalás mellett, még akár házasságon kívül is. Bevezették a gyermektelenségi adót, amelyet az a 20 és 50 év közötti férfi, illetve 20 és 45 év közötti nő volt köteles fizetni, akinek már volt keresete, de gyereke még nem. Az adó az adóalap 4%-ára terjedt ki. Ezzel párhuzamosan rögzítették az anyák, terhes nők és gyermekek védelmét. Szülés előtt 12 hét fizetett szabadságot és a szülés után hat hónap szoptatási időt biztosított a törvény. A rendelet valóban jelentős eredményt ért el a népszaporulat növelésében: tíz év alatt közel hatszázezerrel nőtt a lakosság száma. Ha ebbe belevesszük az 1956-os kivándorlást is, akkor legalább nyolcszázezres növekedésről beszélünk. Sztálin halála után nagyon gyorsan - állítólag saját kérésére - felmentették minisztériumi tisztségéből, szakszervezeti funkcióit tartva meg csupán. Ratkó Annának mindössze egyetlen gyermeke született, aki szerint szüleinek végig fontosabb volt a mozgalom és a párt, mint ő, ám nagymamaként már rendesen helyt állt élete végén. Méhnyakrákban halt meg 1981-ben.
1953. október 5. A Vörös Hadsereg útján Budapesten a Hűvösvölgyben létrehozott Pak Den Aj koreai gyermekotthonba 1953. május 8-án 200 árva koreai gyermek érkezett. A 8 és 14 év közötti gyerekek a nyáron megtanultak magyarul és az ősztől már magyar nyelvű általános iskolába járnak. A képen: Foris Jánosné tanárnő magyarórát tart. MTI Fotó
1954. július 25. Vízben álló háza ablakán néz ki egy férfi a júliusi árvíz idején Győr-Révfaluban. MTI Fotó: Keleti Éva
1956. július 25. Próbaútra indul a Dunán a "Balaton" tengerjáró hajó. MTI Fotó: Tormai Andor
1956. szeptember 24. A nyárlőrinci Golovics család megmutatja a rendőröknek a röpcédulákat szállító léggömb maradványait. MTI Fotó: Kovács Ferenc
Ha valaki ismeri a jelenleg Nyárlőrincen élő Golovics családot, kérem értesítse őket, hogy esetleg megtudhassuk rokonaik láthatóak-e a képen.
1958. június 15. Ifjabb Jakab Pál, a besnyői Sallai Termelőszövetkezet tagja búcsúzik édesanyjától, mielőtt kirándulásra indul Danuvia motorkerékpárján. MTI Fotó: Bereth Ferenc
Az eredeti képszöveg folytatása: Az építkezésekben példát mutat a helyi Sallai termelőszövetkezet. Nemrég 300 személyes kultúrházat, sörkertet, s több istállót, magtárat épített. (Fejér megye) Ifj. Jakab Pál tsz-tag 1952-ben lépett a Sallai tsz-be. A keresetéből megtakarított pénzen egy új Danuvia motorkerékpárt vásárolt. A képen: édesanyjától búcsúzik, mert kirándulásra indul.
Gyors kereséssel Besnyőn is ráleltem egy Jakab Pálnéra, jó lenne tudni az ő későbbi férje látható-e a képen...
1958. november 12. Átveszik az autóbuszok vonalszámait és az útvonaljelző táblákat a kalauzok és gépkocsivezetők Hegedűs II. Jánostól, a hajnali 4 órás munkakezdéskor, a Fővárosi Autóbuszüzemben. MTI Fotó: Lajos György
1959. február 4. Elektromos vezérlésű tanpadokon készítik elő a hallgatókat a gyakorlati autóvezetésre az Autóközlekedési Tanintézet tanfolyamán. MTI Fotó: Lajos György
1960. február 29. Próbaútra indul az angyalföldi Révész utcai II-es számú Autójavító dolgozója egy az 1900-as években gyártott felújított Opel Daracq gépkocsival, az üzemben készült sportkocsi társaságában. Az Automobil Klub kezdeményezésére az autójavító vállalatok vállalták, hogy társadalmi munkában rendbe hozzák és üzemképessé teszik a Közlekedési Múzeumban lévő történelmi autókat, hogy a nyár folyamán bemutatót tarthassanak velük. MTI Fotó: Bojár Sándor
1961. augusztus 6. Férfiak az utcán érdeklődve olvassák a Hétfői Hírek című lap rendkívüli kiadását, amely a Vosztok 2 űrhajó fellövéséről ad hírt. MTI Fotó: Tormai Andor
A Vosztok–2 volt a szovjet Vosztok-program második emberes küldetése. Ez volt az első olyan emberes űrrepülés, ami 24 óránál tovább tartott. Az űrhajós, German Sztyepanovics Tyitov (1935-2000) 25 óra 18 perc alatt 17-szer látta felkelni és lemenni a Napot. 7 órát aludt (így ő lett az első, aki súlytalanságban aludt). Tyitov volt az első űrhajós, aki fényképeket készített a Földről.
1962. augusztus 30. Kiss Gábor, az izsáki Sárfehér Termelőszövetkezet géplakatosa (j) üzemanyagot tölt az általa motorizált gumikerekű egykori lovaskocsiba benzinkútnál. A 250 köbcentiméteres Csepel gyártmányú motorral hajtott kocsival akár 10 mázsa rakomány is szállítható. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc
12 mázsás összsúllyal megnéznék egy lejtőn fékezést elnézve a felszerelést...
1963. augusztus 27. Ladislav Roth prágai mérnök és felesége csomagjaikat pakolják pótkocsis robogójukon a Népköztársaság útján. A vakációzó házaspár motorral járta be Magyarországot. MTI Fotó: Pálfai Gábor
1964. január 28. Székely Györgyi a Lágymányosi Dohánygyár új termékének, az új füstszűrős Toto cigarettának az égőképességét vizsgálja. MTI Fotó: Hadas János
1964. június 13. A második világháború során megsemmisített Erzsébet híd helyett felépítésre kerülő új híd építkezése. A tervek szerint egy hónap múlva befejezik a Duna medre feletti pályaelemek beemelését. MTI Fotó: Vitályos József
1964. július 1. Az Aszfaltútépítő Vállalat munkásai építik a visegrádi fellegvárhoz vezető három és fél kilométer hosszú Panoráma útszakaszt. A településen két hónap múlva adják át a 2700 méter hosszú és 7 méter széles új műutat, amely a község és a Duna-part között épül, a járdák, a gyalog-aluljárók építését pedig az év végére fejezik be. MTI Fotó: Bereth Ferenc
1965. november 29. A Duna folyóban halad a szentendrei Határcsárdánál a nyugat-német gyártmányú Amphicar Model 770 típusú kétéltű - szárazon és vízen közlekedő - személyautó. A Hanns Trippel által tervezett, a Volkswagen Schwimmwagen alapjait is figyelembe vett járművet az 1961-es New York-i Autószalonon mutatták be. Hajtásáról egy angol gyártmányú Standard Triumph 1147 cm3-es, négyhengeres, 43 lóerős a jármű hátuljában elhelyezett motor gondoskodik egy négysebességes manuális sebességváltón és a hátsó kerekeken keresztül. A vízben ugyanez a motor hajtja meg a két megfordítható forgásirányú propellert is. A négyszemélyes kétajtós, nyitott, kabrió motorcsónakszerű kialakítású kocsi a vízben 7 csomó (13 km/óra), szárazföldön pedig 70 mérföldperóra (110 km/óra) végsebességre képes. Az Amphicar név a kétéltű és autó szavak angol megfelelőinek (amphibious + car) összekombinálásából jött létre.
Az Amphicarra a vízi hatóságok előírásai miatt navigációs fény és zászlórúd is került. Vízi használat után a kocsi 13 ponton igényelt újbóli zsírozást, az egyik ilyenhez való hozzáféréshez a hátsóülést is ki kellett szerelni. MTI Fotó: Balassa Ferenc
1966. április 14. Elefánt sétál az utcán a cirkusz felé, egy úttesten parkoló Volskwagen gépkocsi mellett. Az április 15-én nyitó városligeti sátorcirkusz főattrakciója Therese Durova szovjet idomárnő állatszáma. MTI Fotó: Tormai Andor
1967. május 10. A Bakáts téri általános iskola néhány hetedik osztályos tanulója délután horgászni indult a Déli vasúti összekötőhídnál levő mély gödörhöz. Gyöngyösi Miklós és Péter Gábor elhatározták, hogy amíg a többiek horgásznak, addig ők átússzák a 10-15 méter széles tavat. A tó közepénél Gyöngyösi Miklós elmerült. Holttestét egy óra múlva a tűzoltóság búvárai emelték ki. A képen: a rendőrök kikérdezik a gyerekeket. MTI Fotó: Lajos György
1967. május 12. A holland-angol olajvállalat a Shell (Royal Dutch Shell) üzemanyagtöltő állomása és mögötte az autószervize a Mészáros utca és Zsolt utca találkozásánál, a KONSUMEX Külkereskedelmi Vállalat számára készített felvételen. A Touring Service és a benzinkút szolgáltatás az Interag Rt, külkereskedelmi vállalat keretében működik. Az ügynöki vállalat, amely Magyarországon tíz nyugati ország 43 cégét képviseli - többek között Shell, Semperit, a Mannesmann, Pittler, BMW - piackutatást, propagandát, szervizszolgálatot végez jutalék és egyéb térítés ellenében külföldi megbízóinak. MTI Fotó: Horling Róbert
1968. október 26. Égő épületet filmeznek John Frankenheimer The Fixer (Az ezermester) című drámájának magyarországi forgatásán. MTI Fotó: Farkas Tamás
1969. július 22. Nézelődők figyelik hogyan emelik helyére az első hídalkatrészt a Baross téri felüljáró építkezésén. MTI Fotó: Kovács Sándor
1970. március 24. Gyerekek a tanácsköztársasági XII. páncélvonaton a debreceni vasútállomáson. MTI Fotó: Balogh László
12. számú páncélvonat a Tanácsköztársaság hadseregében ideiglenes kazánlemez borítással készült, és a szerelvényeket a MÁV 376. sorozatszámú mozdonya mozgatta maximálisan mintegy 50 km/h sebességgel. A páncélvonat géppuskás és ágyús kocsijait tehervagonokból állították össze. A repülőgépek ellen légvédelmi géppuskát is felszereltek.
1973. november 14. Leomlott az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT) épülő irodaházának teteje a XI. kerület Budafoki úton. MTI Fotó: Tormai Andor
1974. november 16. Utaskísérők lépkednek egy személyszállító repülőgép mögött piros egyenruhában a Ferihegyi repülőtéren. MTI Fotó: Kovács Sándor
1982. június 4. Rubik Ernő Kossuth-díjas építész, a bűvös kocka feltalálója felvágja a bűvös kockát ábrázoló tortát az első bűvöskocka-világbajnokság alkalmából tartott fogadáson. MTI Fotó: Wéber Lajos
Bónusz kérdés: Kit ismerhetünk még fel a képen? Miben szerepelt akkoriban, ami miatt Magyarországra jött?
1984. augusztus 17. Fülöp edinburghi herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség elnöke, a Szilvásváradon megrendezett VII. Fogathajtó Világbajnokság egyik résztvevője a fogaton ül. MTI Fotó: Csikós Gábor
1990. március 13. Kerekes Géza és Majoros Gábor méretre szabják az új kárpitot a TU-154-es repülőgép kiürített utasterében. A gépet várhatóan március második feléig alakítják át a MALÉV vállalati program keretében és a tervek szerint az egész TU-154-es flottán folyamatosan, legkésőbb év végéig elvégzik ezeket a munkálatokat. MTI Fotó: Mónos Gábor
A Tu–154-es szovjet, később orosz gyártmányú, közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép. Gyártását 2013-ban fejezték be. A Malév 1973. szeptember 5-én állította forgalomba az első Tu–154B2 repülőgépet HA–LCA lajstromjellel. A típust csaknem három évtizeden keresztül alkalmazta, ez idő alatt összesen 18 darabot üzemeltetett. A típust 2001. március 31-én vonták ki az utasforgalomból.
Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Ahogyan az állandó olvasók már tudhatják, az archívum fotói falra akasztható vászonképként, nagy méretekben is megrendelhetőek!
Az archívumról bővebben:
Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt.
Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.
Az MTI Fotóarchívumról:
Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.
A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.
A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!
A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.
_____________________________________
Kérünk támogasd a blogot az online műsorunkra történő jegyvásárlással, hogy a járvány elmúltával országos, interaktív előadássorozatra indulhassunk, amire értékes ajándékokat is tervezünk vinni! Ha nem szeretnél jegyet venni, az alábbi linkek valamelyikére kattintva bankkártyával, PayPalon vagy a Patreonon is megteheted!
Köszönet minden eddigi és leendő támogatónknak!
Az utolsó 100 komment: