Napi érdekes - 372

EZ IS MAGYARORSZÁG! 1944-1990

2021. február 21. JTom

Itt az ideje egy újabb tematikus Napi érdekesnek! Csak Magyarország, 45 év érdekesebbnél érdekesebb fotókon az MTI Archívumából.

fmafi19473836001.jpg

1947. október 5. Fiatal fiú fekszik lekötözve egy kanapén, egy emberrablást imitáló rendőrségi bemutatón. Magyar Fotó: Kovács Géza

Ahogy mindig, úgy most szívesen látjuk a hozzászólásaitokat, szóljon az egykori élményekről vagy legyen kiigazítás, ne fogjátok vissza magatokat. Ha hibát észleltek vagy pontosítanátok a képek aláírását, úgy azt a fotókra kattintva azok linkjein megtehetitek, az MTI-s szerkesztők örömmel fogadják a hozzáértők javításait.

Ne feledjétek hogy akár ezekből a képekből, de akár az archívum csaknem háromszázezer fotója közül bármelyikből is rendelhettek nagy méretű, vászonra nyomott faliképet kereten, otthonotokba vagy esetleg ajándékba az MTI Fotóarchívumából.

f_t1919_288.jpg

1944 november-december. Vöröskeresztes és futár-repülőgépek állnak Budapesten, a vérmezői ideiglenes repülőtéren. A felvétel készítésének pontos dátuma ismeretlen. MTI Fotó

Budapest körbezárása miatt a kiépített repülőtereket nem vehették igénybe a németek. A budaörsi repülőtér december 24-én, a ferihegyi 27-én, a mátyásföldi 30-án szovjet kézre került. A Lóversenypályán alakítottak ki szükségrepülőteret, de azt sem használhatták sokáig. A Csepel-szigeten lévő szükségrepülőtér 6-án esett el. Nem maradt más, mint a már belőtt Vérmező, ráadásul annak északi sarkát is elérték január 30-án a szovjet ékek.

 

fmafi1946_640024.JPG

1946. április 11. A Ludovika Akadémia épületében történt robbanás körülményeit vizsgálják a honvédség szakértői. A háború után lőszerraktárként szolgáló Ludovika Akadémia épületében felrobbant a felhalmozott robbanóanyag és lőszer. A hatalmas erejű detonációnak az épületben és környékén 16 halálos, 11 súlyos és 24 könnyebb sebesült áldozata volt. MAFIRT felvétel

fmafi19473537014.jpg

1947. augusztus 25. Ratkó Anna népjóléti miniszter beszédet mond a választásokon induló Magyar Kommunista Párt népgyűlésén a KISTEXT-ben. MTI Fotó/MAFIRT: Szécsényi József

A szakszervezetis, őskommunista munkásnőt híressé a róla elnevezett születésszabályozási törvény és az azt követő időszak (Ratkó-korszak) tette. Bár a törvény koncepciója az párt felső vezetésében született, neki nem volt beleszólása, csupán arc volt a rendelethez, mégis az ország vele azonosította a törvényt. A törvény megtiltotta a terhesség művi megszakítását, az abortuszt. Propagandát folytattak a gyermekvállalás mellett, még akár házasságon kívül is. Bevezették a gyermektelenségi adót, amelyet az a 20 és 50 év közötti férfi, illetve 20 és 45 év közötti nő volt köteles fizetni, akinek már volt keresete, de gyereke még nem. Az adó az adóalap 4%-ára terjedt ki. Ezzel párhuzamosan rögzítették az anyák, terhes nők és gyermekek védelmét. Szülés előtt 12 hét fizetett szabadságot és a szülés után hat hónap szoptatási időt biztosított a törvény. A rendelet valóban jelentős eredményt ért el a népszaporulat növelésében: tíz év alatt közel hatszázezerrel nőtt a lakosság száma. Ha ebbe belevesszük az 1956-os kivándorlást is, akkor legalább nyolcszázezres növekedésről beszélünk. Sztálin halála után nagyon gyorsan - állítólag saját kérésére - felmentették minisztériumi tisztségéből, szakszervezeti funkcióit tartva meg csupán. Ratkó Annának mindössze egyetlen gyermeke született, aki szerint szüleinek végig fontosabb volt a mozgalom és a párt, mint ő, ám nagymamaként már rendesen helyt állt élete végén. Méhnyakrákban halt meg 1981-ben.

 

f_l19531005002.jpg

1953. október 5. A Vörös Hadsereg útján Budapesten a Hűvösvölgyben létrehozott Pak Den Aj koreai gyermekotthonba 1953. május 8-án 200 árva koreai gyermek érkezett. A 8 és 14 év közötti gyerekek a nyáron megtanultak magyarul és az ősztől már magyar nyelvű általános iskolába járnak. A képen: Foris Jánosné tanárnő magyarórát tart. MTI Fotó

f_ev19540725018.jpg

1954. július 25. Vízben álló háza ablakán néz ki egy férfi a júliusi árvíz idején Győr-Révfaluban. MTI Fotó: Keleti Éva

f_ti19560725004.jpg

1956. július 25. Próbaútra indul a Dunán a "Balaton" tengerjáró hajó. MTI Fotó: Tormai Andor

f_kf19560924007.jpg

1956. szeptember 24. A nyárlőrinci Golovics család megmutatja a rendőröknek a röpcédulákat szállító léggömb maradványait. MTI Fotó: Kovács Ferenc

Ha valaki ismeri a jelenleg Nyárlőrincen élő Golovics családot, kérem értesítse őket, hogy esetleg megtudhassuk rokonaik láthatóak-e a képen.

 

f_ber19580615024.jpg

1958. június 15. Ifjabb Jakab Pál, a besnyői Sallai Termelőszövetkezet tagja búcsúzik édesanyjától, mielőtt kirándulásra indul Danuvia motorkerékpárján. MTI Fotó: Bereth Ferenc
Az eredeti képszöveg folytatása: Az építkezésekben példát mutat a helyi Sallai termelőszövetkezet. Nemrég 300 személyes kultúrházat, sörkertet, s több istállót, magtárat épített. (Fejér megye) Ifj. Jakab Pál tsz-tag 1952-ben lépett a Sallai tsz-be. A keresetéből megtakarított pénzen egy új Danuvia motorkerékpárt vásárolt. A képen: édesanyjától búcsúzik, mert kirándulásra indul.

Gyors kereséssel Besnyőn is ráleltem egy Jakab Pálnéra, jó lenne tudni az ő későbbi férje látható-e a képen...

 

f_la19581112014.jpg

1958. november 12. Átveszik az autóbuszok vonalszámait és az útvonaljelző táblákat a kalauzok és gépkocsivezetők Hegedűs II. Jánostól, a hajnali 4 órás munkakezdéskor, a Fővárosi Autóbuszüzemben. MTI Fotó: Lajos György

f_la19590204015.jpg

1959. február 4. Elektromos vezérlésű tanpadokon készítik elő a hallgatókat a gyakorlati autóvezetésre az Autóközlekedési Tanintézet tanfolyamán. MTI Fotó: Lajos György

f_b19600229006.jpg

1960. február 29. Próbaútra indul az angyalföldi Révész utcai II-es számú Autójavító dolgozója egy az 1900-as években gyártott felújított Opel Daracq gépkocsival, az üzemben készült sportkocsi társaságában. Az Automobil Klub kezdeményezésére az autójavító vállalatok vállalták, hogy társadalmi munkában rendbe hozzák és üzemképessé teszik a Közlekedési Múzeumban lévő történelmi autókat, hogy a nyár folyamán bemutatót tarthassanak velük. MTI Fotó: Bojár Sándor

f_ti19610808008.jpg

1961. augusztus 6. Férfiak az utcán érdeklődve olvassák a Hétfői Hírek című lap rendkívüli kiadását, amely a Vosztok 2 űrhajó fellövéséről ad hírt. MTI Fotó: Tormai Andor


A Vosztok–2 volt a szovjet Vosztok-program második emberes küldetése. Ez volt az első olyan emberes űrrepülés, ami 24 óránál tovább tartott. Az űrhajós, German Sztyepanovics Tyitov (1935-2000) 25 óra 18 perc alatt 17-szer látta felkelni és lemenni a Napot. 7 órát aludt (így ő lett az első, aki súlytalanságban aludt). Tyitov volt az első űrhajós, aki fényképeket készített a Földről.

 

f_ff19620830008.jpg

1962. augusztus 30. Kiss Gábor, az izsáki Sárfehér Termelőszövetkezet géplakatosa (j) üzemanyagot tölt az általa motorizált gumikerekű egykori lovaskocsiba benzinkútnál. A 250 köbcentiméteres Csepel gyártmányú motorral hajtott kocsival akár 10 mázsa rakomány is szállítható. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc

12 mázsás összsúllyal megnéznék egy lejtőn fékezést elnézve a felszerelést...

 

f_pg19630827002.jpg

1963. augusztus 27. Ladislav Roth prágai mérnök és felesége csomagjaikat pakolják pótkocsis robogójukon a Népköztársaság útján. A vakációzó házaspár motorral járta be Magyarországot. MTI Fotó: Pálfai Gábor

f_had19640128015.jpg

1964. január 28. Székely Györgyi a Lágymányosi Dohánygyár új termékének, az új füstszűrős Toto cigarettának az égőképességét vizsgálja. MTI Fotó: Hadas János

f_taj19640613006.jpg

1964. június 13. A második világháború során megsemmisített Erzsébet híd helyett felépítésre kerülő új híd építkezése. A tervek szerint egy hónap múlva befejezik a Duna medre feletti pályaelemek beemelését. MTI Fotó: Vitályos József

f_ber19640701018.jpg

1964. július 1. Az Aszfaltútépítő Vállalat munkásai építik a visegrádi fellegvárhoz vezető három és fél kilométer hosszú Panoráma útszakaszt. A településen két hónap múlva adják át a 2700 méter hosszú és 7 méter széles új műutat, amely a község és a Duna-part között épül, a járdák, a gyalog-aluljárók építését pedig az év végére fejezik be. MTI Fotó: Bereth Ferenc

f_fb19651129012.jpg

1965. november 29. A Duna folyóban halad a szentendrei Határcsárdánál a nyugat-német gyártmányú Amphicar Model 770 típusú kétéltű - szárazon és vízen közlekedő - személyautó. A Hanns Trippel által tervezett, a Volkswagen Schwimmwagen alapjait is figyelembe vett járművet az 1961-es New York-i Autószalonon mutatták be. Hajtásáról egy angol gyártmányú Standard Triumph 1147 cm3-es, négyhengeres, 43 lóerős a jármű hátuljában elhelyezett motor gondoskodik egy négysebességes manuális sebességváltón és a hátsó kerekeken keresztül. A vízben ugyanez a motor hajtja meg a két megfordítható forgásirányú propellert is. A négyszemélyes kétajtós, nyitott, kabrió motorcsónakszerű kialakítású kocsi a vízben 7 csomó (13 km/óra), szárazföldön pedig 70 mérföldperóra (110 km/óra) végsebességre képes. Az Amphicar név a kétéltű és autó szavak angol megfelelőinek (amphibious + car) összekombinálásából jött létre. 
Az Amphicarra a vízi hatóságok előírásai miatt navigációs fény és zászlórúd is került. Vízi használat után a kocsi 13 ponton igényelt újbóli zsírozást, az egyik ilyenhez való hozzáféréshez a hátsóülést is ki kellett szerelni.  MTI Fotó: Balassa Ferenc

f_ti19660414040.jpg

1966. április 14. Elefánt sétál az utcán a cirkusz felé, egy úttesten parkoló Volskwagen gépkocsi mellett. Az április 15-én nyitó városligeti sátorcirkusz főattrakciója Therese Durova szovjet idomárnő állatszáma. MTI Fotó: Tormai Andor

f_la19670510016.JPG

1967. május 10. A Bakáts téri általános iskola néhány hetedik osztályos tanulója délután horgászni indult a Déli vasúti összekötőhídnál levő mély gödörhöz. Gyöngyösi Miklós és Péter Gábor elhatározták, hogy amíg a többiek horgásznak, addig ők átússzák a 10-15 méter széles tavat. A tó közepénél Gyöngyösi Miklós elmerült. Holttestét egy óra múlva a tűzoltóság búvárai emelték ki. A képen: a rendőrök kikérdezik a gyerekeket. MTI Fotó: Lajos György

c_rob19670512006.jpg

1967. május 12. A holland-angol olajvállalat a Shell (Royal Dutch Shell) üzemanyagtöltő állomása és mögötte az autószervize a Mészáros utca és Zsolt utca találkozásánál, a KONSUMEX Külkereskedelmi Vállalat számára készített felvételen. A Touring Service és a benzinkút szolgáltatás az Interag Rt, külkereskedelmi vállalat keretében működik. Az ügynöki vállalat, amely Magyarországon tíz nyugati ország 43 cégét képviseli - többek között Shell, Semperit, a Mannesmann, Pittler, BMW - piackutatást, propagandát, szervizszolgálatot végez jutalék és egyéb térítés ellenében külföldi megbízóinak. MTI Fotó: Horling Róbert

s_fa19681026012.jpg

1968. október 26. Égő épületet filmeznek John Frankenheimer The Fixer (Az ezermester) című drámájának magyarországi forgatásán. MTI Fotó: Farkas Tamás

f_cso19690722037.jpg

1969. július 22. Nézelődők figyelik hogyan emelik helyére az első hídalkatrészt a Baross téri felüljáró építkezésén. MTI Fotó: Kovács Sándor

f_bal19700324031.jpg

1970. március 24. Gyerekek a tanácsköztársasági XII. páncélvonaton a debreceni vasútállomáson. MTI Fotó: Balogh László
12. számú páncélvonat a Tanácsköztársaság hadseregében ideiglenes kazánlemez borítással készült, és a szerelvényeket a MÁV 376. sorozatszámú mozdonya mozgatta maximálisan mintegy 50 km/h sebességgel. A páncélvonat géppuskás és ágyús kocsijait tehervagonokból állították össze. A repülőgépek ellen légvédelmi géppuskát is felszereltek.

f_ti19731114001.jpg

1973. november 14. Leomlott az Országos Kőolaj- és Gázipari Tröszt (OKGT) épülő irodaházának teteje a XI. kerület Budafoki úton. MTI Fotó: Tormai Andor

c_cso19741116018.jpg

1974. november 16. Utaskísérők lépkednek egy személyszállító repülőgép mögött piros egyenruhában a Ferihegyi repülőtéren. MTI Fotó: Kovács Sándor

 

f_lak19820604088.jpg

1982. június 4. Rubik Ernő Kossuth-díjas építész, a bűvös kocka feltalálója felvágja a bűvös kockát ábrázoló tortát az első bűvöskocka-világbajnokság alkalmából tartott fogadáson. MTI Fotó: Wéber Lajos

Bónusz kérdés: Kit ismerhetünk még fel a képen? Miben szerepelt akkoriban, ami miatt Magyarországra jött?

 

fcsik19840817099.jpg

1984. augusztus 17. Fülöp edinburghi herceg, a Nemzetközi Lovas Szövetség elnöke, a Szilvásváradon megrendezett VII. Fogathajtó Világbajnokság egyik résztvevője a fogaton ül. MTI Fotó: Csikós Gábor

f_os19900313016.jpg

1990. március 13. Kerekes Géza és Majoros Gábor méretre szabják az új kárpitot a TU-154-es repülőgép kiürített utasterében. A gépet várhatóan március második feléig alakítják át a MALÉV vállalati program keretében és a tervek szerint az egész TU-154-es flottán folyamatosan, legkésőbb év végéig elvégzik ezeket a munkálatokat. MTI Fotó: Mónos Gábor


A Tu–154-es szovjet, később orosz gyártmányú, közepes hatótávolságú, három sugárhajtóműves utasszállító repülőgép. Gyártását 2013-ban fejezték be. A Malév 1973. szeptember 5-én állította forgalomba az első Tu–154B2 repülőgépet HA–LCA lajstromjellel. A típust csaknem három évtizeden keresztül alkalmazta, ez idő alatt összesen 18 darabot üzemeltetett. A típust 2001. március 31-én vonták ki az utasforgalomból.

 

Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Ahogyan az állandó olvasók már tudhatják, az archívum fotói falra akasztható vászonképként, nagy méretekben is megrendelhetőek!

Az archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

_____________________________________

 

Kérünk támogasd a blogot az online műsorunkra történő jegyvásárlással, hogy a járvány elmúltával országos, interaktív előadássorozatra indulhassunk, amire értékes ajándékokat is tervezünk vinni! Ha nem szeretnél jegyet venni, az alábbi linkek valamelyikére kattintva bankkártyával, PayPalon vagy a Patreonon is megteheted! 

Köszönet minden eddigi és leendő támogatónknak!

rlt_online1.jpg

pp.png



patreon.png

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9016433594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2021.02.21. 21:57:44

@bioLarzen:
Alapvetően ettől az egy eszköztől eltekintve csak lobogó van rajta és ebben @daneel1976: -nél teljesen igaza van.
A zászlót mindig rúdra húzzák rá, míg a lobogó gerince köréből van és azzal vonják föl vagy be.

daneel1976 2021.02.21. 22:01:30

@gigabursch: te keversz mindent.
A rádiózás nyelve a Dunán az adott ország nyelve,vagy a német,az orosz,vagy a francia,ha ezek közül egyik se megy akkor közös nyelvet kell találni.

Én a hajós nyelvezetről beszéltem!!
Az megvan,hogy 1918 elött volt egy olyan,hogy Osztrák-Magyar Monarchia???
Volt tengerpartja,igen az ma Horvátország,az megvan,hogy a XIX.század elején Velence az még osztrák fennhatóság alatt volt???

De mondom a példákat : marinájó,barba,kápó,pupa....ezek mind jövevényszavak.

Is 2021.02.21. 22:49:58

@Fotósképző: Neked és mindenki másnak is ajánlom a következő kis szócikket, mint büszke soltvadkerti származású
hu.wikipedia.org/wiki/Csetteg%C5%91
És a csettegő szóra rákeresve érdemes a képeket böngészni. Egyszer, egy költözésnél előfordult velünk, hogy éppen egy forduló után hazafelé tartottunk, amikor édesapám menet közben véletlenül egyes után rükvercbe kapcsolt. Semmi gond, azonnal kapcsolt és némi recsegés után egyből kettesbe váltott és nyugodtan haladtunk tovább. Na, ezt sem nagyon tudom elképzelni más járművel. :)
(Aztán persze lehet, hogy már csak a gyermeki emlékezet színezi ki az egészet. Én mégis így emlékszem rá. ;) )

hátramozdító 2021.02.21. 23:24:34

@daneel1976: @gigabursch: Szeretek itt kommenteket olvasni, a legtöbbször magas színvonalú és elképesztően informatív hozzászólások vannak. Nagyon örülnék annak, ha jövőben is így lenne. Szerintem egy "Attól tartok, rosszul tudod...", "Én úgy vélem...", "Az én időmben...", "Én úgy tudom...", "Nekem azt tanították/mesélték/mutatták..." vagy bármi más hasonlóval is ki tudják fejezni az egyet nem értésüket az itt kommentelők, igazodva blog stílusához és értékrendjéhez. És kard, ki kard, lóra magyar, hopp, hopp, vitázni, érvelni, cáfolni, bizonyítani ér és kell is, az szórakoztató és nem minden tanulság nélkül való.

MIG-31 2021.02.21. 23:39:57

A válogatásban szereplő csettegő még nagyon kezdeti fejlesztés lehet, mert szó szerint lovaskocsi van motorizálva. Általában valamilyen kisteherautó/autó alkatrészekből indultak ki, legalább az első-hátsó híd.
Magyarországon a szocializmusban sokáig nem lehetett magánszemélynek traktorja és teherautója, törvény erejével tiltva volt, kivétel a vándormutatványos és a vándorméhész volt. Ha jók az információim akkor 79 év végén oldották fel ezt a tilalmat, de valami korlátot akkor is szabtak.
Előszeretettel építettek házi kistraktorokat is Magyaroszágon, a tiltás feloldása után is, bár ezt inkább spórolásból tették.
A youtubeon van egy erdélyi fószer, ugye ott is nagy volt a szegénység, nagyobb mint nálunk. Szóval a fószer olyan kistraktort épített, aminek a motorját egy 4 hengeres soros motor elfelezésével csinálta. Szó szerint elfűrészelte a blokkot.
@Is: a cikk szerinti 10 mázsa teherrel nem nagyon száguldozhatott a 250 köbcentis benzinmotorral, inkább csak az eredeti cikk írója egy szép kerek számot írt le. Gondolom komoly lassítást rakott a motor és a kerék közé, hogy meg tudjon indulni. A falunkban volt valakinek egy Simson motorból csinált robikapája. Emlékszem üresen hogy szokott repeszteni a faluban, aztán egyszer láttam elindulni kb. 3 mázsa gabonával a platón, padlógázon alig bírta megmozdítani, pedig betonon volt. Kistrakival vittem már pótkocsin 10 mázsát.

daneel1976 2021.02.21. 23:41:07

@hátramozdító: oksa ,igazad van.
Akkor van 3 db Hajós Szolgálati könyvem,az első még vöröscsillagos búzakoszorús címerrel,a harmadik az német,holland és francia nyelvű.
Ezekben az iratokban van mindeféle bejegyzés vontaóhajóról,tolóhajóról,úszódaruról,szárnyashajóról,személyhajóról,kabinoshajóról,önjáróáruszállító-hajóról.
Vannak még ezenkívűl ilyen bejegyzések is,hogy matróz,gépész,kormányos,schiff-führer,kapitän,radarschiffer.
Van még jó pár igazolványom szintén ezekről
Nem keresném elő ezeknek a sorszámát....
Tehát úgy gondolom,hogy rosszul tetszik tudni ezt a dolgot a zászlóval.

Van ez a Hajózási Szabályzatnak nevezett iromány,amiben még így is szerepel a fejezet "Lobogó viselési szabályok".
Így kezdődik,hogy "Minden menetben lévő hajó köteles napkeltétől napnyugtáig lobogót viselni.....etc".....tehát a hivatalos szabályzat is lobogót ír 2x is.
Ezt azt hiszem alaposan megtanultam,lévén ebből élek.

Úgyhogy azt gondolom marhára igazam van!!

De remélem most már mindenki megjegyezte,mert az én időmben amikor az ember zászlót mondott egy hajón akkor nagyon csúnya baleset is érhette,nagy öregjeink által.

MIG-31 2021.02.21. 23:51:16

@daneel1976: Úgy látom a képen lévő hajó már a tenger fenekén van, sajnos.
www.hajoregiszter.hu/hajoadatlap/balaton/432
A leírás szerint a blogon lévő képen a "BALATON, valószínűleg próbaúton 1956-ban Budapesten a Bem térnél., Forrás: A magyar hajózás története, Szerkesztő: Jáky Gábor"
A duna-tengerjáró az mit jelent? Hajózott a Dunán is és a tengerre is kiment? Mivel írásod szerint szakmabeli vagy, ezért kérdezek pár dolgot, csak érdeklődésből. :)
Nem ért meg sokat, legalábbis hajóban szerintem nem sok az a 26 aktív év. A leírás szerint már 1969-ben eladták egy bejrúti cégnek?
1956-BALATON, Detert, Budapest, HU
1964-BALATON, Mahart, Budapest, HU
1969-RITA, Mena Shipping & Tourist Agency, Beirut, LEB
1973-RAMI,
1977-GHADA, Leila Issa & Hweit Abdel Wahabi, Beirut, LEB
1982-ZIAD, W.A.M Captan & A.A.R Yehya, LEB
1982. 11. 8.-án viharban partra fut Tripoli közelében és elsüllyed.

Azért micsoda ipar volt valamikor Magyarországon! H ajól értelmezem a hajóregisztert, akkor ebből a hajóosztályból 53 darabot gyártottak.
www.hajoregiszter.hu/katalogus/tengeri_motorhajok/1100_dwt__tissa___telnovsk__tipusu__tengeri_aruszallito_hajo__projekt__650_/1272

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.02.22. 00:17:24

@Is: Köszönöm! A cikk azt írja le, amit magam is tapasztaltam – Soltvadkerttől 16 km-re felnőve. ;)))
Sokat jártunk oda fagyizni (ti.: ott található Magyarország egyik legjobb fagylaltja kb. 50 éve. Még Kecskemétről is járnak oda fagyizni. Az 50 km-t jelent. ;) )

bioLarzen 2021.02.22. 01:08:51

@Is: Haaha, esküszöm, rá akartam kérdezni, hogy nem ezt hívják-e a helyiek csettegőnek (sztem valami cikkben olvastam róla még vagy jó 20-30 éve) - de aztán inkább visszafogtam magam, mert nem akartam orbitális hülyeséget mondani :)

bioLarzen 2021.02.22. 01:16:03

@gigabursch: OK, de tényleg érdekel, hogy akkor a "zászlóshajót" miért hívják annak. És nem kötekedésből, hanem a tudásvágy miatt - mint írtam, az én szakmám a nyelv, szeretem ezeket a dolgokat minél pontosabban tudni - franc tudja, mikor jönnek az ilyen dolgok jól...

daneel1976 2021.02.22. 04:37:27

@bioLarzen: azért hívják "zászlóshajónak" (flagship),mivel minden flotttaparancsnoknak,admirálisnak volt egy saját lobogója.
Amikor az illető parancsnokolt egy flottát ,akkor az egyik hajón volt a "főhadiszállása",ekkor erre a hajóra felhúzták a lobogóját és az lett a "zászlóshajó".
A vitorlashajók korában,illetve amíg a rádiót fel nem találták,ezt a hajót követték a többiek,ennek a lobogó jelzéseit (kódlobogók) figyelték.

daneel1976 2021.02.22. 04:49:45

@MIG-31: ami a nevében benne van.
Képes volt haladni folyamon Többet,mint a tengeri hajók,hiszen pl a Duna első 200km-re is tengeri szakasznak minősül,Bp meg mégiscsak 1647km-re van a tengertől.
Valamint képes volt tengeren is menni,leginkább partközelben.
Egy kompromisszum volt ez,a két vh közötti időszakból,hogy a tengeri kikötőitől megfosztott ország benne maradjon a tengeri kereskedelemben és mégse kelljen olyan "baráti" államokon keresztül vonatozni,mint Románia.
A folyamon egy viszonylag kismerülés a megfelelő (2.5m),alacsony magassággal (~8m),míg a tengeren pont az ellenkezője kellene.
Szintén fontos a hajótest formája,hiszen egy laposfenék a folyamon előnyös,míg ugyanez a tengeren stabilitási gondokat okozna,ott inkább egy éles,kiles alak a jó.
A '60-as évek után úgy gondolták csak cégenbelüli (MAHART)konkurenciát jelentenek mind a folyami,mind a tisztántengeri hajóknak,ráadásul egy politikai körbe kerültünk a Duna déli szakaszának államaival (román,jugó,bulgár,szovjet).
Így szépen eladogatták őket elég korán,vagy selejtezték.

gigabursch 2021.02.22. 06:24:21

@daneel1976:
A rádiózás nyelve _részben_ az adott ország nyelve. A vonalhajózásban meg elmondtam, hogy mi és hogyan történt és hogyan változott és miért.
Nem árt felmenned a kerékállásba, hogy mondjuk meghalld azt, hogy (pl.):
- Miskolc motorschiff zu Berg bei 1763 mit vier Stück
- Kapitan Gayday zu Tal bei 1771 mit einz stück, linke Seite.

Ugyanis ilyet románul akkor sem fognak bemondani, ha mondjuk a Miskolc épp Moldáv zászló alatt jár DDSG tulajdonban, a Kapitan Gayday meg alighanem még mindig ukrán.
De tudod mit!
Elfogadom, hogy te vagy a villamos.

Egyébiránt kérlek olvasd át figyelmesen azt, amivel kezdtem, mert itt rontottad el!
Van egy, azaz egy kivétel, ami zászló, minden más lobogó. Annak az egy, azaz egy zászlónak meg megvan a maga szerepe.
Erre nekem esel, mint süket a csengőnek.
Tudomásul veszem, hogy soha nem fogtad a kezedbe és azt is, hogy az öregjeid sem. Attól még része az egésznek.

A többi puffogásodba meg nem állok bele, mert hótt fölösleges.

daneel1976 2021.02.22. 07:46:35

@gigabursch: te kezdted,majd beismerted,hogy már nem előírás........

A németet meg ne erőltesd,nem megy.
Olvastad-hallottad valahol és most Horthy unokájának hiszed magadat.

Ha valami vier stückel megy az schubverband....
Csak azért is erőlteted.

Kb 5.alkalommal bizonyosodik be,hogy kb nulla a tudásod nautikailag.Lehet vannak barátaid,van hajóskönyved és már hajón is voltál,ami tök jó és tetszett is neked,de nem értessz hozzá.
Én sem értek hozzá,csak többet tanultam,több a tapasztalatom és benne vagyok.

Képzeld utaztam már repülőn elég sokat,teszett is,utána is olvasgatok mégsem hiszen Manfred von Richtoefennek magamat.

0rdas 2021.02.22. 08:38:10

@bioLarzen: Siegfried később a Die glükliche Familie sorozatból is ismerős lehet, illetve jó pár Derrick részből is (4 db).

0rdas 2021.02.22. 08:40:20

Amphicar vhol 1995 körül múlt ki. Még volt egy jó dobásuk, 91-es genfi autószalonon (asszem). de.wikipedia.org/wiki/Amphi-Ranger Ennek a cabrio verziója.

NeNe · http://nenezzel.blog.hu 2021.02.22. 09:08:43

A The Fixer (Az ezermester) forgatásához három dolog.

Furcsa, hogy a filmnek ez lett a magyar címe, mert a regény, amiből készült, magyarul A mesterember címmel jelent meg, 1970-ben (és azóta többször). És bár a forgatás korábbi, de nem tudom, bemutatták-e egyáltalán a filmet Magyarországon.

A film adatlapján egy hozzászólás: "Ez volt az első nyugati (angol-amerikai) szuperprodukció, amit teljes egészében Magyarországon forgattak és nagyon sok magyar filmes szakember és statiszta is részt vett a filmben. A filmet Budapesten és környékén forgatták: a Budai Várban, az óbudai Fő téren, a mai Szabó Ervin Könyvtár főépületében, Szentendre belvárosában és a szentendrei skanzenben."

Plusz érdekesség, hogy az MTI oldalán ennél a képnél:
archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-R3o1RXdGckFRR0hyYWVQeC9ZZjJWdz09
ez olvasható: "Alan Bates Yakov Bok szerepében". Szerintem ez Ian Holm.

anorok 2021.02.22. 09:23:21

Ratkó Anna úgy nézett ki mint ma egy sjw warrior :) .

Rollende Landstrasse 2021.02.22. 09:34:36

@daneel1976: @gigabursch: Megkérem a tisztelt (egykori) kollégakat, hogy igyák ki a békepoharat. A HSZ betű szerinti tudása és a hajozasi szokások, szlengek szerinti ismeretterjesztés nem jelent feloldhatatlan ellentétet. Nem jó olvasni a marinájok torzsalkodását. Tisztelettel: egy tengerészkönyv és egy belvízi hajóskönyv birtoklója.

@MIG-31: A tengeri hajók éltkorában sok a 26 év. Folyami hajózásban a hajótest (külhéj) állapota számít. Tulajdonképpen teljesen mindegy, mi van belül, úgy építik át, ahogy akarják, gőzgép helyett átépíthetik dízel főgépre, rá se lehet ismerni az eredeti hajóra, de ami úszik, érintkezik a vízzel, az száz évesnél is idősebb lehet. Azt hiszem, A Dunán most 50-70 éves hajókat láthatsz rendes utasforgalomban, és 40-60 éves hajókat teherforhalomban.

Tengeri forgalomban egészen más a helyzet. Akkora méretek vannak, ami szárazföldi ésszel felfoghatatlan. Ott nem létezik fődarabcsere. Egy tengeri hajó főgépét kicserélni akkora költséggel jár, hogy nem éri meg szárazdokkba vinni, kidaruzni. A nagy teherhajókat (és azt hiszem, a személyszállítókat is) úgy építik, hogy a félkész hajótestbe építik a főgépet, és azt többé nem feszik ki onnan. A gépben cserélhetnek dugattyút, egész hengert, de ha végleg megöregszik a motor, az a hajó halálát is jelenti. Márpedig ezek a motorok folyamatosan mennek. Fillérre ki van számítva minden út haszna, a rakodási idők minimálisak, néhány óra alatt ki-be raknak ötvenezer tonnát (ebből is volt már probléma), tehát ezek a főgépek a kikötői és karbantartási időt leszámítva folyamatosan mennek éveken keresztül. Mikor a karbantartási költségek meghaladnak egy bizonyos mértéket, irány Afrika, valamelyik hajóbánya! A nagy teherhajók 10-15 év után, de gyakran 5-6 év után mennek bontóba a főgép állapota miatt.

Rambo Janos 2021.02.22. 09:47:14

Felsegjelzest voroskeresztnek nezni (ami a kepen is orditoan feher...) irdatlan tajekozatlansagra vall a temaban. Ha ennyire nem tudod mi van a kepen minek irsz ala egyaltalan?

Fikalnyik Eugén 2021.02.22. 10:52:00

Milyen költséghatékony volt már a komcsi rendszer. A 77-ben készült "Nem kell mindig kaviár" sorozatot 1983-ban mutatta be az MTV, és a főhőst is 84-ben hozták ide sztárvendégnek, nyilván jóval olcsóbban, mint ha népszerűsége csúcsán lett volna. A "Sandokan" 76-os, ami 82-ben jutott el hozzánk, így az 1984-ben a budai Skálánál tülekedő tízezreknek fillérekért hozta el Demján a Kabir Bedit...

daneel1976 2021.02.22. 10:53:58

@Rollende Landstrasse: ezekben a dolgokban teljesen igazad van.

Valószínűleg ez a dolog is beleszámított abba,higy a folyam-tengerjárókat selejtezték,eladták.
A '80-as évektől a Mahart tengeri hajók is nagyrészt indonéz,maláj fedélzeti személyzettel mentek és ciprusi lobogó alatt.
Ezt ezeken a hajókon nem lehetett megcsinálni.

Fikalnyik Eugén 2021.02.22. 10:56:12

@Fikalnyik Eugén:
Izé 82 a 83 és a 84 is 82 de csal először izé na mindegy.
De a lényegen nem változtat ;)

bioLarzen 2021.02.22. 11:10:09

@daneel1976: Kiru, ma is tanultam valamit. Köszi az infót!

bioLarzen 2021.02.22. 11:10:58

@gigabursch: "Kapitan Gayday"- magyarul Pide kapitány? :D

bioLarzen 2021.02.22. 11:11:38

@0rdas: Jaaja, a Derrickekben láttam, a másik sorozatot sajna nem láttam.

bioLarzen 2021.02.22. 11:19:40

@Rambo Janos: Szervusz,
rossz helyre címezted a ledorongolást: a képaláírás nem a poszt szerzőjének a műve, hanem átvétel onnan, ahonnan a kép származik, vagyis az mTI Fotóarchívumából - itt megtekintheted: archivum.mtva.hu/photobank/item/MTI-FOTO-RjY2TkdvWW9LbE9TZTYzRVIzNE11UT09
Egyébként a képaláírás azt mondja: "Vöröskeresztes és futár-repülőgépek".

... és még egy megjegyzése: muszáj ez a hangnem? Mennyivel lett volna kevesebb a hozzászólásod, ha normális a stílusa? Szerintem semennyivel. Sőt...

Treff Bubi 2021.02.22. 11:23:50

Érdekes, hogy az 50-es években az egész világon elterjedt a szimulátoron történő gépjárművezető-oktatás, utána évtizedekre elfelejtették és mostanában kezd megjelenni néhány iskolában megint. Szerintem nagyon hasznos így rögzíteni a készségeket és néhány óra gyakorlás után kocsira engedni a tanulókat.

bioLarzen 2021.02.22. 11:30:44

@Fikalnyik Eugén: Valmikor már a rendszerváltás után volt a tévében egy műsor, amiben az MTV egy korábbi osztályvezetője, aki többek között a nyugati tévétársaságokkal való kapcsolattartást és üzletelést intézte, elmondta, hogy gyakorlatilag fillérekből kellett gazdálkodniuk, olyan, hogy valami kurrens, új, kint is épp népszerű műsort/filmet megvegyenek, szóba se jöhetett, mert egyeten műsor felemésztettee volna az éves keretet, ezért leginkább okosba oldották meg: a BBC-vel pl. volt egy csereszerződésük, aminek a keretében az angolok megkapták a legújabb magyar filmeket/műsorokat, az MTV meg megkapott ingyen egy csomó olyan műsort, ami náluk már lekerült a műsorról. Így került a magyar tévébe pl. az Onedin, a Buddenbrock, a Dempsey és Makepeace, tán még az Angyal is, meg egy csomó más angol műsor. A kutyát nem érdekelte itthon, hogy mind 4-5 éves műsor volt, a magyar néző eleve rá volt szoktatva, hogy ami nyugati a kpernyőre kerül, az minimum ilyen öreg - kit érdekelt ez akkoriban...
(Anno, még a 80-as években egy családi ismerős amerikai szakmai ismerőse családostul Európába költözött a munkája miatt, átugrottak egy hétre Magyarországra - és a gyerekek elájultak az örömtől, amikor meglátták, hogy itt vetítik a mozikban a Csillagok háborúját (a fiatalabb generációknak: Star Warst), mert imádták, de otthon, Amerikában már sehol nem adták... meg is nézték - annak ellenére, hogy magyar szinkronnal ment :D)

TheRminator 2021.02.22. 11:32:38

A Shell-es képeken még sok tűzfalat látni. Ezek háborús foghíjak lehettek még?

bioLarzen 2021.02.22. 11:33:12

@Fikalnyik Eugén: Később egyébként Friderikusz lett az "egykor nagy, de már olcsón leköthető sztárok idehozatala" kategória császára (és ezt nem fikázásként mondom) - és Rózsa Györgynek is sikerült idehoznia pár levitézlőben lévő nagy nevet.

bioLarzen 2021.02.22. 11:34:24

@TheRminator: Erre alapból azt mondanám, hogy hát, ezt ki tudhatja... de majd jön Tapas, és helyrajzi számra megmondja neked a foghíj helyét, rövid történeti áttekintéssel ;)

gyéef 2021.02.22. 12:25:17

Bónusz kérdésre válasz: Siegfried Rauch a Nem kell mindig kaviár c. sotrztat főszereplője (Thomas Lieven)

Bónusz bónusz: Székely Györgyi s+

uluk4i 2021.02.22. 12:25:17

"12 mázsás összsúllyal megnéznék egy lejtőn fékezést elnézve a felszerelést..."

Nagyon vicces. Azt megnézném, hogy hol találsz egy lejtőt a Duna-Tisza közén, mondjuk Izsák határában? Legfeljebb ha a szél összefújja a homokon egy kisebb halomba...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.02.22. 13:08:18

@uluk4i: nna, akkor meg is válaszoltad a kérdésed. én sem a Himalája déli lejtőire gondoltam, hanem egy néhány százalékosra amin meglódulhat az a közel másfél tonna és azok a fékek amik nincsenek a csettegőn nem fognak segíteni.

TheRminator 2021.02.22. 13:09:34

A SHELL kúton látható ICA lehetett a dolláros kút jelölése? Mint az IKKA?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.02.22. 14:19:47

@TheRminator @bioLarzen: Igen, mind háborús foghíjtelek. A fenti képet készítő fotós mögött kb. 20 m-re már a Déli pu kivezető sínpárjai és egy kisebb átrakodó pu található. Nem messze van a Vár és pl. a Vérmező is, amik a vasúti építményekkel együtt kiemelt és rendszeresen bombázott célpontjai voltak a szövetségeseknek. Még 10 évvel ezelőtt is volt arrafelé jópár ilyen üres telek, ma már ezek is beépülőben vannak.

@uluk4i: @JTom: Fentebb már tisztáztuk ezt a fék-kérdést is. Ugyan földrajzilag arrafelé csakugyan nincs neredekebb lejtő, hacsak az ásott pincék lejáratát nem vesszük annak, de ettől még lehetnek kisebb-nagyobb emelkedők/lejtők is 8vízpart, gátak, kisebb dombok stb.). De, nyilván volt akkor is annyi esze a parasztnak, hogy nem terhelte túl az ilyen járművét.... ;)))

@Treff Bubi: Nyilván ebben szerepet játszott az is, hogy ma már technikailag sokkal jobban le lehet modellezni a valóságot is. Egyrészt a beépített eszközök (kormány, pedálok stb.) másrészt a képernyőkön mutatott "kilátás" is élethűbb lett sokkal, így már olcsóbb és komolyabb lehet szimulátorokon oktatni.

mrobes 2021.02.22. 15:00:16

"Budapest, 1964. január 28. Székely Györgyi a Lágymányosi Dohánygyár új termékének, az új füstszűrős Toto cigarettának az égőképességét vizsgálja."

Mintha "Fecske" felirat lenne azon a cigarettán.

MIG-31 2021.02.22. 16:10:20

@bioLarzen: A Dallas kint 1978-ban indult, itthon meg 90 év bégén kezdte adni a tv, tehát gyakorlatilag 91-ben, mégis milyen népszerű volt.

MIG-31 2021.02.22. 16:27:52

@daneel1976: Kösz az információkat! Asszem ennek a Balatonnak a képe még az Új Magyar Lexikonban is benne van.

@Rollende Landstrasse: neked is Kösz!
Nem inkább úgy akartad írni, hogy ami úszik, érintkezik a vízzel az 100 évesnél idősebb nem lehet? Lehet csak én értelmeztem félre, bocs. :)

Egyszer rákerestem és megnéztem egy csomó hajóbontós videót, durva, az is ahogy szétbontják, meg a méretek is. A legnagyobb királyok ezen a téren a Pakisztán, Inda, Banglades trió (Gadani, Alang, Chittagong).

gigabursch 2021.02.22. 16:54:31

@bioLarzen:
Neeem!

Az egy ukrán önjáró.
Van egy csomó ilyen-olyan kapitan, még mehanik ugyanabból a sorozatból.

Amúgy kíváncsi voltam ki lesz aki elsőként észleli.
:-)

Fredddy 2021.02.22. 16:55:11

A második képen két Bü-131-es oktatórepülőgép van, és, ahogy előttem is írták, a fekete négyzetben fehér kereszt a korabeli (kb 1942-től a háború végéig használt) magyar felségjel.

gigabursch 2021.02.22. 16:56:04

@uluk4i:
Vannak arra izgalmas homokdombok. Csínján kell bánni a kétkedéssel!

gigabursch 2021.02.22. 17:01:00

@MIG-31:
Anno úgy 1982 körül az egyik IPM hátsó címlapképe az volt, hogy Hajóvágók.
Pont a bangladesi helyzetről szólt akkor.
Emlékszem is rá, mikor úgy 10 évvel később a kezembe akadt az újság, akkor nem értettem a címet, hogy roncs hajókkal hogy függenek össze a Hajvágók.

Egy másik IPM-es cikket két évtizede hajtok. Az is hátsó borítós, szerzője Csonkaréti Károly és a címe az, hogy Szelíd Monitorok.

gigabursch 2021.02.22. 17:43:33

@bioLarzen: @gigabursch:
Persze mindez semmi a Kapitan Bebaszov-hoz képest.
;-)

gigabursch 2021.02.22. 17:47:14

@MIG-31:
Vannak hajók, amik idősebbek 100 évnél dunai viszonylatban (pl. Zoltán gőzös, Lajta monitor), de a valóságban a többé-kevésbé folyamatos karbantartás hatására nem sok eredeti darab marad rajta.
Ahogy neked is számos sejtes megújul, mégse leszel nyolc éves.

gigabursch 2021.02.22. 17:49:25

@Treff Bubi:
Ilyenkor mindig bevillant a Taxi c film idevágó jelenete
:-)

Rollende Landstrasse 2021.02.22. 17:49:49

@MIG-31: Nem azt akartam írni. :-) Jó pelda a százéves hajókra a Danuvia. Épült 1925-ben gőzüzemű vontatóhajónak, most pedig sokadik főgépével és felépítményével sétahajó a Tiszán. Igaz, közben átesett Szegeden egy fenéklemez-cserén, de a test nagy része bóven megeri a 100. születésnapot. A Dunán 110 éves hajóval találkoztam, de annak most nem jut eszembe a neve. Ha jól tudom, most is aktív, jelenleg az Újpesti-öbölben tartózkodik.

A Balatonon a CSOBÁNC meg a SZIGLIGET is nemsokára 100 éves lesz. Aztan ott van még a CSONGOR és a TÜNDE, bár e két utóbbi kilóg a sorból, mert időközben a fából készült testet átépítették vasra, szóval olyan, mint a százéves balta, aminek kétszer cserélték a fejét meg kétszer a nyelét.

Bezzeg a tengeri flottánk... A VÖRÖSMARTY huszonegy éves korában került ki a Mahart flottájából 2000-ben. Egy év múlva már nem létezett. Egyik parancsnoka most szomszédom, hát van miről beszélgetnünk.

gigabursch 2021.02.22. 17:53:07

@Rollende Landstrasse:
Attól az öt évtől azért többet mennek, de az tény hogy a br élettartam kb 90-93 %-át egész erőn, a névleges teljesítményen dolgozza a gép.

gigabursch 2021.02.22. 17:55:10

@daneel1976:
Szerintem mást kóstolgass! A minősítgetéseidet megtarthatod magadnak. Csók!

Rollende Landstrasse 2021.02.22. 17:58:51

@gigabursch: Az Arcanumon megtaláltam a Szelíd monitorokat.

gigabursch 2021.02.22. 18:04:09

@MIG-31:
Igen. Jól értelmezted. 53.
Újpesten általában exportra és kisebb részben magyar lobogó alá tengerre~; Óbudán a SZU-nak érdemben~; Balatonfüreden a MHRT-nak főleg géphajókat~; Soroksáron (pont az M0 hídnál) részben exportra ún interlighter bárkákat, valamint itthonra uszályokat (400; 700; 1000 tonnás akár, majd végül az 1300 tonnás papucsokat (széles lapos orruk van; na meg az a horgonycsörlő... Az is megér egy misét)) és nagy 1800 tonnás bárkákat~; Baján még kisgéphajókat, ok révhajókat gyártották.
Ebből maradt a kb. semmi.

gigabursch 2021.02.22. 18:11:33

@MIG-31:
Még annyi érdemes megnézni, hogy a kerékállás legfelső szintje le van téve a raktérre.
Ennek az oka az, hogy csak így fértek el egyes hidak alatt, ahol adott esetben még ballasztolni is kellett.
A legalacsonyabb az újvidéki Tito-híd volt.
Addig - hajó típustól függően - vagy fent tolták cabrio GT jelleggel, vagy az alatta lévő szintre volt egy kormányállás kialakítás.

Aureliano Buendía 2021.02.22. 18:31:35

@uluk4i: akkor nézd meg akár utcaképen az 55-ös utat Baja és Csávoly közt, nem egy Mátra, de Alföldhöz képest azért akad benne némi emelkedés.
Most ránéztem az AK útvonalára is ír egy 60 m szintemelkedést Sükösd és a Hajósi pincék közt OSM-en.

Mr.paksimogyoró 2021.02.22. 18:53:15

@bioLarzen: Mifelénk például ketyeró volt a neve :D Szeged melletti falu.

daneel1976 2021.02.22. 19:21:59

@Rollende Landstrasse: Hófehérke,ha jól emlékszem 1898.
Csillag 1910.
A Lajta teste az eredeti mivel páncélozott monitornak épült,így nyilván megfelelő anyagminőséget és vastagságot választottak.
A Zoltán hosszú évekig nem közlekedett,a csepeli Szabadkikötőnél volt gőzőlő hajó.
Ez csak azért fontos,mert a víz koptatja,kavitálja a hajótestet ami áll azt persze nem annyira.
A Szemleszabályzatban benne is van,hogy az eredeti lemezvastagság hány %-ig lehet közlekedni az adott hajóval,utána esetleg állóhajóként még mindig van pár évtizede.
Így került a Vöcsök1 is Neszmélybe és ezért vonták ki a Sólyom1-et is.

¿Qué tapas hay? 2021.02.22. 21:14:01

@TheRminator: @bioLarzen: Nem háborús foghíj igazából az a telek. Ez a környék ilyen szakadt volt a hatvanas-hetvenes években, a vakolatlan tűzfalak nem tetszetősek. Az autószerviz a Mészáros u. 56/a (hrsz. 7492) telken épült fel, ez egy üres telek volt korábban. A jobbról mellette álló ház a Mészáros u. 56/b (hrsz. 7491), itt egy földszintes ház volt az utcafronton, az udvaron a telekhatárra épült a "féltetős", kétemeletes ház. A földszintes épületet a háború után bontották le. Az udvari ház a környék házaihoz képest kifejezetten jó állapotban volt, mert a környéken nem bombáztak, viszont a Zsolt utca házait elég jól összelövöldözték az ostromkor. Ez a ház ma is áll, a padlás helyén egy lapostetős harmadik emeletet építettek. A jobb szélső háza a Zsolt u. 11. (hrsz 7490) egy nagy monstrum belső udvaros bérház. Itt volt egyébként a benzinkút pénztára, meg a "sop", a baloldali üzlethelyiségben. Ennek a telekhatári tűzfala látszik a képen. Valamikor a tán a nyolcvanas években tatarozták ki a házat egy emeletráépítés-projekt keretében, akkor vakolták be a tűzfalat is.

Az ICA (Ignition Control Additive) egy trikrezil-foszfát-tartalmú Shell benzinadalék volt abban az időben.

¿Qué tapas hay? 2021.02.22. 21:26:24

@Treff Bubi: Szerintem a szimulátoros vezetésoktatás egy tévút. Szem-kéz-láb koordináció begyakoroltatására jó, de vezetni megtanulni nem lehet vele. Az életben a jármű mozgásának érzete, a gyorsulás-lassulás legalább annyi fontos információt hordoz a biztonságos közlekedéshez, mint a látvány.

MIG-31 2021.02.22. 23:27:14

@Rollende Landstrasse: Oké, így már tiszta hogy esetleg fenéklemez cserével. Kösz.

MIG-31 2021.02.23. 00:26:54

Sokan követhetik a blogot, mert a héten különösen sok képet láttam különböző facebook csoportokban/oldalakon, itt megjelent válogatások egy-egy fotójából. Pl. a Balaton hajóról több képet láttam rövid leírással, a motoros képet, a buszvezetők átveszik a táblákat. Ami persze egyáltalán nem baj! :)

0rdas 2021.02.23. 08:17:14

@bioLarzen: Nálunk Boldog Család néven futott a sorozat (kilencvenes évek eleje). Az anyuka Maria Schell volt (szintén alkalmi deriickista). Két lányuk volt, Katja és Alexandra, meg egy örökbefogadott. Aranyos kis sorozat, de hogy lehet boldog, ha a 3-4. évad körül az anyuka rákban meghal?

0rdas 2021.02.23. 08:17:48

@Fikalnyik Eugén: A rendszerváltás utn se más. Lásd Dallas. :)

uluk4i 2021.02.23. 09:37:00

@gigabursch: homokdombok persze vannak, de az utakat általában nem arra vezették. Rengeteget bringáztam arra, és emelkedőre nem nagyon emlékszem. Az első komolyabb domb akkor jött, amikor Dunaföldvárnál átmentem a Dunántúlra :)

uluk4i 2021.02.23. 09:38:40

@Aureliano Buendía: halihó, megnéztem, de Izsákról és vidékéről van szó, laposabb és csettegővel talán nem is lehetett felmenni ilyen nagy útra, mint az 55-ös :)

Aureliano Buendía 2021.02.23. 10:51:57

@uluk4i: igen, de én magáról az Alföldről beszéltem, hogy közel sem olyan lapos :)

bioLarzen 2021.02.23. 11:29:57

@Mr.paksimogyoró: Akkor ezt akár hallhattam is volna - az egyetem, illetve utána a család/munka egy jó évtizedig Szegedhez kötött. De nem hallottam, úgyhogy köszi ;)

gintonic.azigazi 2021.02.23. 14:27:09

Ez a 250 kobcentis lovaskocsi :) nem jovok ra hogyan tud kanyarodni - az oke hogy Izsakon nincs emelkedo na de kanyar csak van

Volt Danuviam, kocka hengeres negysebesseges ( azon nem mutatta a tu hogy hanyadikban van mint a 3 sebessegesnel ) de nem tunt fel hogy ilyen magas lett volna. A lemezvillas D-csepel kifejezetten alacsony volt.

A Baross teri feluljarorol sok pletyka keringett hogy nem ert ossze a ket fele stb

Koreaiak - en talalkoztam a Teslanal egy algeriai neger sraccal, Szegeden szuletett ( apja anyja algeriai ) ott tanultak a szulei orvosnak, aztan ‘90 utan Parizsba koltoztek ( Algeria francia gyarmat volt ) aztan o onnan az usaba - nem tudom ki talalkozott fekete boru emberrel aki tökéletessen beszélt magyarul ( ö-zve mint a szegediek ) nekem furcsa volt, sok erdekesset mondott a beilleszkedésröl. ( 1989 ben 16 evessen meg akarták verni a villamoson mert fekete, amikor belékötottek magyarul karomkodott, ez teljessen osszezavarta a tamadokat akiktol leszallas elott meg cigit is kert : D )

Club Sandwich 2021.02.23. 18:01:31

@bioLarzen: a nagyapam peldanyara a "jatekli" (igy, ekezetek nelkul) szot hasznaltak. Balastya melletti tanya.

Club Sandwich 2021.02.23. 18:05:06

@gintonic.azigazi: ha megnezed latszik hogy megmaradt a lovas kocsi forgozsamolya, ahhoz van valami girbegurba vasruddal hozzakendacsolva a kormanykerek rudjanak vegen lathato valami, ami talan valami rendes kormanygep lehetett elozo eleteben. Szoval az elso tengelyt forditja pont ugy mint ahogy a lovas kocsi fordult a lovak utan... lehetett egyfajta fordulokore :)

ZON 2021.02.23. 19:07:50

@gintonic.azigazi: a korábbi, (szerintem esetlen) "magas üléses" példány van a képen.
Ritka példány lehetett a te motorod, mert csak exportra készült néhány négysebességes, szögletes
hengeres, leginkább Jack White amerikai importőr igényei szerint.
Nem lett sikeres, a Pannoniákkal sem :(

gigabursch 2021.02.23. 19:58:59

@gintonic.azigazi:
Az az Engels (ma Nyugati) téren történt.
Ott kiütötték egy bázispontot, majd utána másik cölöpről indították a tájékozást és nem csináltak előtte ellenőrző hátrametszést.
Így aztán kêsőbb derült ki a probléma.

De ez nem egyedi eset.
Ha jól rémlik úgy két évtizede talán egy olasz-francia alagút-híd kombó ment el, mert más alapszintet (Adria és Balti) és más geodidot használtak a kitűzésekor.

Ha nem írok ne válaszolj! 2021.02.23. 22:44:40

Székely Györgyi, így ránézésre kenterbe veri, a mai manökeneket.

¿Qué tapas hay? 2021.02.23. 22:46:36

@gigabursch: Kevered a teoretikusokat, a Nyugatinál a Marx tér volt.

Az adriai és balti alapszintek konfúziója a kommunista blokkba került kuk utódállamok problémája volt. Franciaország a Marseille-i, Olaszország a genovai alapszint-rendszert használta kontinentális területein.

gigabursch 2021.02.24. 04:18:00

@¿Qué tapas hay?:
Teoretikusok: Igazad van.

Geodéziai a geodéziaiaké:
Csak az eset rémlik, lehet hogy Svájc benne az egyik érintett, és az, hogy kb két évtizede volt.

J.László 2021.02.24. 13:08:51

Rubik Ernő balján az ott nem a Nem kell mindig kaviár főszereplője?

Drizari 2021.02.24. 17:22:09

Elefánt mögött a Széchenyi fürdő épülete.

bioLarzen 2021.02.25. 01:52:23

@J.László: De, Siegfried Rauch az, valóban.

MIG-31 2021.02.26. 08:08:36

@gigabursch: a Nyugati (akkori néven Marx téri) felüljáró építésénél simán a szerelés helytelen kivitelezése okozta azt, hogy középen nem ért össze a híd. A legendát a kétféle tengerszintről már csak a nép költötte hozzá és a mai napig legendaként él.
fototar.lechnerkozpont.hu/foto/465
www.urbanlegends.hu/2008/01/a-marx-teri-feluljaro-legendaja/

Előtte gintonic.azigazi említ Baross téri felüljárót is, szerintem tévesen. Én ugyan nem vagyok pesti, de van Baross téri felüljáró, de máshol van és ott nem volt ilyen probléma, hogy nem ért össze a két hídfél.

MIG-31 2021.02.26. 08:14:33

@efi: "Cigitesztelés: öröm lehetett ilyen kellemes környezetben dolgozni."
Akár öröm is lehet, annak aki szereti, miért ne?

gigabursch 2021.02.26. 08:55:57

@MIG-31:
Én a szintezést máshol hoztam fel problémaként.

A Nyugati-téri helyzetnél egy alappont kiütéséről és egy másik cölöpről kiinduló hibás tájékozódásról tudok/hallottam.

MIG-31 2021.02.26. 12:07:25

@gigabursch: Szerelési hiba volt, nem tartották be az előírt technológiát.

¿Qué tapas hay? 2021.02.26. 16:54:11

@MIG-31: És minderről a munkásosztály érintett része már 1978-ban kérlelhetetlen szigorúsággal véleményt mondott: fortepan.hu/hu/photos/?id=99444

David Bowman 2021.02.28. 12:09:19

@Bunkóné Barom Ildikó:
Találós kérdés: Ábrahámnak nem volt fia.

David Bowman 2021.02.28. 12:24:31

@gigabursch: A Monarchia örökösei vagyunk. Abban meg az olasz volt a meghatározó hajós nyelv.

David Bowman 2021.02.28. 12:38:46

@MIG-31: A Duna-tengerjáró egy a harmincas évekbeli kifejezés. Csepel és a világ kikötői között közlekedtek. Itt épültek Újpesten. Pl villanymozdonyt vittek Argentínába. Át kellett férjen a hidak alatt, ezért nincs normális felépítménye. Az Kassa motoros ma is megvan. Az újpesti téli kikötőben áll műhelyhajóként. A szlovákok ma is gyártanak ilyet. Tavaly láttam egyet a Dunán.

gigabursch 2021.02.28. 15:06:11

@David Bowman:
Igazából a fenti képen nem is Duna-tenger járó van, hanem szimplán tengerjáró, ami valameddig képes feljönni a folyóirat is.
A Kassa az valóban az volt, de akkor még kevesebb híd volt útban...
Amúgy a Batyin van kikötve.

gigabursch 2021.02.28. 15:07:34

@David Bowman:
Pedig van is egy nóta, aminek az a címe, hogy "Ábrahámnak negyven fia volt".

gigabursch 2021.02.28. 15:08:34

@MIG-31:
OK, én elhiszem.
De a mende-monda ismertetése sem ártott.

dombovárivanda 2021.03.02. 09:02:15

Siegfried Rauch amúgy 84-ben is járt itt, a Skála Metrót promózták vele a Főzőcske - TV Fazék c. műsorban.

¿Qué tapas hay? 2021.03.02. 17:49:42

@David Bowman: Hát, ezzel sajnos több vonalon lehet vitatkozni.
1) A Duna-tengerjáró hajók jellemző működési területe a Fekete-tenger, a Földközi-tenger keleti medencéje, a Vörös-tenger és az Arab-öböl volt, óceánból legfeljebb csak az Indiai-óceán csücskét látták. Atlanti óceáni hajózásra ezek a hajók nagyon kicsik voltak (600-1300 DWT) ahhoz, hogy megérje erre használni.
2) Magyarország sosem szállított villanymozdonyt Argentínába, egyrészről a Ganz argentin üzleteinek idejében (1936-1963) Argentínában nem volt villamosított vasúti fővonal, másrészről a Ganz és a MÁVAG fennállásuk alatt összesen négyféle villanymozdonyt exportáltak, ebből hármat Olaszországba (VM1, VM2, VM3), egyet Franciaországba (VM 5), mindemellett ezek az üzletek mind a kereskedelmi Duna-tengerhajózás kezdete (1934) előtt voltak.
3) Duna-tengerjáróval Argentínába menni legalább 3000 kilométerrel és legalább 10 nappal hosszabb, mint fiumei, vagy trieszti berakással.
4) Argentínába Magyarországról klnf. dízel motorkocsikat és motorvonatokat vittek. Ebből a legkisebb is 19 méter hosszú volt, amiből darabáruként talán a Budapestre lehetett volna egyet föltenni fedélzeti rakománynak, a későbbi, nagyobb Duna-tengerjárókra a középső felépítmény elhelyezkedése miatt egyet sem. A Ganz és a Ganz-Mávag tengerentúlra általában fiumei berakással, nagyhajóval szállított.

gigabursch 2021.03.04. 20:12:15

@¿Qué tapas hay?:
Az biztos, hogy a fenti képen látható hajó minden, csak nem Duna-tengerjáró.
Ugyanis azok fel tudtak jönni a csepeli Szabadkikötőig, ez meg nem...
Ez lemenni is csak egyszer tudott, össze nem épített kerékállással, felszerelt daruk nélkül.

Szóval itt is a szokásos újságírói slendriánság kerül elő, akiknek minden dunai teherhajó uszály.
Az, hogy vannak géphajók (tolók, vontatók, boxerek, kitűzők, stb), bárkák, önjárók, nem beszélve a hajókaravánok különböző alakzatairól meghaladja a képességeiket.

¿Qué tapas hay? 2021.03.04. 22:33:40

@gigabursch: A poszt képaláírása szerintem itt alapvetően jó. Ez egy tengeri hajó a Dunán, félkészen. Hogy próbaút, vagy éppen végszerelésre szállítják, azt innen nehéz megállapítani.
Csak azért szóltam a témához, mert Bowman kolléga úr hozzászólásában annyi képtelenség került egy mondatba, amit nem lehetett megjegyzés nélkül hagyni.
Amúgy valahol van egy képem Ganz motorvonatok fiumei behajózásáról, a háromrészű Transandino három járműegysége (egyenként 19,5×2,7×4 m méretben) kényelmesen egymás mellé rakva egy nagyobb hajó rakterében. Ezt a trükköt nem hogy Duna-tengerjárón, hanem még a Balatonhoz hasonló méretű tengeri hajón sem lehetett volna megcsinálni.

gigabursch 2021.03.05. 10:50:37

@¿Qué tapas hay?:
Igazad van, később került be a kommentek közt a hibás megnevezés.
süti beállítások módosítása