Ha azt gondoltad hogy mindent láttál már az NDK-ból az NSZK-ba vagy Nyugat-Berlinbe távozni szándékozó keletnémet leleményekről, akkor ezt nézd meg! Sikeres és sikertelen szökések a Fal építésétől a lebontásáig, Megaválogatás, 38 - nagyobbrészt a Stasi által készített - fotóval!
1985 körül. 'Der Todesstreifen' azaz a Halálsáv ami elválasztja Kelet- és Nyugat-Berlint. Betonfalak, őrtornyok, elektromos kerítés, felgereblyézett sáv, fémtüskék a földben, őrök és kutyák. Sokakat ez sem rémisztett meg
Idén lesz 60 éves a Berlini Fal. 1961-re az NDK népességvesztése már havi harmincezernél járt, a politikai vezetésnek tennie kellett valamit. Walter Ulbricht, az államtanács elnöke Hruscsov beleegyezésével augusztus 12-ről 13-ra virradó éjjel lezárta a Nyugat-Berlinbe vezető utcákat, és először őrzött szögesdróttal, majd napokon belül fallal választották szét a két városrészt. A Fal aztán egyre nagyobb, modernebb és áthatolhatatlanabb lett az évtizedek során.
140 menekülőről tudunk, akik a Berlin falon vagy az NDK államhatárán való átjutás közben lettek a keletnémet határvédelmi szervek áldozatai (valószínűsíthető hogy 250 felett van a teljes létszáma azoknak akik a meneküléssel összefüggően, az ott szerzett sérüléseikből kifolyóan vagy sikertelen kísérletük miatt a Stasi börtöneiben vesztették életüket). Persze ennél nagyságrendekkel több azoknak a száma akik átjutottak a szabad életbe. A módszerek néha megdöbbentőek, kétségbeejtőek vagy egyszerűek és elegánsak.
A szocialista Németországról tudható hogy a titkosszolgálat, a Stasi hatalmas besúgóhálózata majd mindegyik család életét megfigyelte. A szökések sokszor el sem jutottak a megvalósítás fázisába, mert már az előkészületek is a hatóságok tudomására jutottak. Így járt például az a család aki hőlégballonnal akart nyugatra jutni. A gáz buktatta le őket, amit egy Stasi által beszervezett rokonuknál szerettek volna beszerezni. A disszidálni szándékozókat súlyosan büntették. 10 évet vagy annál hosszabb szabadságvesztéseket szabtak ki. A családos menekülők gyermekeit elválasztották szüleiktől, a speciális kommunista nevelőintézetekben elhelyezett gyerekeknek sok esetben azt mondták hogy a szüleik a bűnös nyugatra mentek és őket hátrahagyták. Hogy mennyire nem volt előrelátható a fal leomlása, azt mi sem bizonyítja fényesebben, hogy még egy hónappal előtte is életük kockáztatásával próbáltak meg átjutni az NSZK-ba, és a fal fennállásának utolsó évében három halálos áldozata is volt a menekülési kísérleteknek.
1961. augusztus 15. Az elsők egyike. Biztosan nagyon sokan ismeritek az ikonikus fotót Conrad Schumann szökéséről (balra fent), de ezt a - két másodperccel később készült - képet valószínűleg kevesebben látták. A keletnémet határrendőrség tagja a Bernauer Straßén az ideiglenes szögesdrót akadályt átugorva egy nyugat-berlini rendőrségi kisbuszba menekül. Az esetet egyébként kamerával is megörökítették
1961. szeptember. A határvonalat sok esetben úgy húzták meg hogy a lakóépületek ablakaiból a nyugati szektorokba lehetett jutni. Az első időszakban az alsó két szintről kitelepítették a lakókat és az ablakokat befalazták. Miután a felsőbb szintekről is kiugráltak a menekülni szándékozók, ezeket az épületeket elbontották, és helyükön szélesítették a határsávot. A fenti két képen egy treptowi ház ablakából szöknének nyugatra, de ezt a keletnémet hatóságok vízágyúval és könnygázzal igyekeznek meggátolni
1961. december. Az első alagút a sok közül. A pankowi temetőből indult az a harminc méter hosszú 1 x 1 méteres járat, amin a hónapokkal korábban nyugatra házasodott Waltraud Niebank jutott vissza Nyugat-Berlinbe. A fiatal nő a holmijáért jött vissza augusztusban, ám másnapra lezárták a határt és papírjai érvényüket vesztették, a hatóságok szerint a háborús készültségi szint miatt. Családja és segítői a temetőben ásott alagútban segítették vissza a nőt és néhány családtagját, mielőtt a határőrség felfedezte a járatot
1963. május 12. 138 lövéssel megállítva. Sikertelen autóbuszszökés az Invalidenstrasse határátkelőhelyen. A busz vezetője, Gerd Klein, valamint az utasok, Gerhard Becker és Manfred Massenthe súlyosan megsérültek. 10 és 9 évet kaptak a tiltott határátkelési kísérletükért
1963. október. Kelet-Berlin. Határrendőr sikeres menekülése egy hernyótalpassal. A földmunkagéppel dolgozva döntött úgy hogy áttöri a szögesdrótot. A gépet végül visszahúzták az NDK-ba
1963. Igen ez az, amire gondoltok... Sikeres menekülés Potsdam határvizein. Hubert Hohlbein és egy barátja, aki a közelgő menekülésre készül, amit a következő év novemberében hajtottak végre. Hogy miért télen? Mert a zajló jégtáblák között a határőrség motorcsónakjai nem közlekedtek
1964. október 3-4. Menekülés a híressé vált '57-es alagúton' keresztül. 57 embernek sikerült elmenekülnie a 145 méter hosszú járaton át. Egyetemisták ásták (köztük a későbbi NSZK űrhajós Reinhard Furrer) egy fél évig a néhol 10 méter mélyen húzódó menekülési útvonalat. Használatba vételének másnapján egy keletnémet határőr felbukkanása során lövések dördültek...
...amik során a keletnémet határőrség tagja Egon Schultz halálos lövést kapott. A Stasi eredeti, a valós helyszínen, az eset rekonstruálásakor készült fényképén ez látható. A vizsgálatok során kiderült hogy a lövést baráti tűzből szenvedte el a fiatalember, de a hatóságok végig azt állították, hogy a menekülők egyik segítője ölte meg.
1965. januárjában az NDK-ból és Kelet-Berlinből összesen hat embernek sikerült nyugatra menekülnie, a Nyugat-Berlini Villamos Művekhez (BEWAG) tartozó fa kábeldobjába rejtve. A fotón a Stasi emberei rekonstruálják az eseményt
1965. szeptember. Két amerikai állampolgár próbált meg kicsempészni egy nőt egy Peugeut 403-as gépkocsiban kialakított ál-kardánalagútban a Berlin-Friedrichstrassei átkelőhelyen, amikor felfedezték őket
1969. Sikertelen menekülés a "Trójai tehén"-ben. Egy 18 éves lány bukott le a dekorácíónak készített tehenek egyikében, miután két másik keletnémetet korábban átjuttattak bennük. A nyugatnémet sofőrt pénzért váltották ki az NSZK-ból (a fotón a Stasi-rekonstrukciója)
1972. Egy család sikertelen kísérlete az ország elhagyására egy nyugatnémet kisteherautóba bújva
1973. szeptember. Keletnémet család és nyugat-berlini segítőik az NDK hatóságok őrizetében
1975. Egy garázsban a drewitzi határátkelőhelyen - Hartmut Richter 33 embernek segített elmenekülni, majd elfogták és 15 évre ítélték. Ő is váltságdíj ellenében szabadult 1980-ban
1981. július. Boltenhagenből a Balti-tengeren akart házilag barkácsolt polisztirol csónakjával nyugatra evezni ez a férfi, de elfogták
1982. nyarán két huszonéves srác sikertelenül próbált Zinnowitzból a Balti-tengeren át eljutni a 100 kilométerre fekvő dán Bornholm-szigetre kajakokkal
1983. A marienborni autópálya-átkelőhely sorompóján próbált egy férfi üzemanyagszállító teherautóval áttörni, de nem tudta hogy utolsó védelmi vonalként egy betonházból, távvezérléssel, 2 másodperc alatt keresztben kigurítható acélgerenda torlasz is a határőrök rendelkezésére állt, akik használták is ez esetben
1983. szeptember. Anya és fia sikertelen menekülése egy müncheni rendszámú BMW-ben
1986. december. Egy elfogott, Trabant-motoros sárkányrepülőgép - aminek utasa nyugatra távozott volna -, a potsdami Stasi-épület udvarán
1986. "Még hogy egyetlen létrával nem lehet? Fogd meg a söröm!" Az eset előtt értetlenül álltak a hatóságok és nem volt egyedi! Még legalább négy létrás menekülésről maradt fent fotó
1988. Első sikeres menekülés a glienickei hídon át, egy IFA teherautóval
1989. június. Mini elektromos motorral akart éjszaka egy fiatal férfi a Balti-tengeren Boltenhagenből az NSZK-ba jutni, de elfogták
A sikertelen autós kitörések képeit láthatjátok végezetül, mert azokból akad szép számmal:
1984. Trabanttal Staakennél
1986. Ladával a Chausseestraßénál
1987. Volga, Glienickei-híd, Potsdam
1989. március. A második határzárban elakadt teherautó, egy hátrahagyott létra. Három fiatal férfi sikertelen menekülése Staakenben
1989. május. Citroen a stolpei határátkelőn
1989. június. Trabant hűtőráccsal optikai tuningolt Skoda a mahlowi határátkelőhelyen. Vezetője, egy 27 éves villanyszerelő életveszélyesen megsérült (a képen még bent az autóban!)
1989. augusztus. Egy 28 éves férfi a stolpei átkelőnél, ZIL tehergépkocsival próbált meg áttörni, de a futómű kiszakadt és a jármű felborult
Kevesebb mint három hónappal később november 9-e éjjelétől szabadon átmehettek Nyugat-Berlinbe az NDK állampolgárai...
Forrás: chronik-der-mauer.de, Wikipedia magyar és német nyelvű szócikkei, time.com
____________________________________________________________________
Kérünk támogasd a blogot az online műsorunkra történő jegyvásárlással, hogy a járvány elmúltával országos, interaktív előadássorozatra indulhassunk, amire értékes ajándékokat is tervezünk vinni! Ha nem szeretnél jegyet venni, az alábbi linkek valamelyikére kattintva bankkártyával, PayPalon vagy a Patreonon is megteheted!
Köszönet minden eddigi és leendő támogatónknak!
Az utolsó 100 komment: