Napi érdekes - 342

2020. július 05. JTom

1900_testing_a_firefighter_helmet_germany.jpg

1900. Új fajta tűzoltósisak tesztje Németországban

1921_polish-german_frontier_in_upper_silesia.png

1921. Újonnan meghúzott lengyel-német határ Felső-Sziléziában. A kapuban álló férfi még lengyel földön áll, a kisgyerek már Németországban

1935_korul_sved_nemzetiszocialista_part_plakatja.jpg

1935 körül. A Svéd Nemzetiszocialista Párt plakátja. Nácizmus mint harmadik út?

1941_hitler_es_mussolini_a_bresti_erodben_szovjetunio.jpeg

1941. Hitler és Mussolini a Breszti erődben, Szovjetunió. A Szovjetunió elleni támadás során az előrenyomuló német csapatok az első napon körülzárták az erődben levő határőröket, akik csaknem egy hónapon át kitartottak a sokszoros túlerőben levő támadók ellen, akik csak rendkívül heves harc és nagy áldozatok árán tudták bevenni az erődöt.

1945_welcome_home_hector.jpg

1945. Isten hozott itthon Hector. Családjához hazatérő brit katona. Utólag színezett felvétel

1950-es_evek_this_is_what_an_elephant_herd_supposed_to_look_like_tsavo_kenya.jpg

1950-es években a kenyai Tsavo Nemzeti Parkban még ekkora elefántcsordák éltek

1955_members_of_the_singapore_police_riot_squad_during_race_riots_between_chinese_and_malay_groups.jpg

1955. A szingapúri rohamrendőrség tagjai és járműveik, akiket legtöbbször a maláj-kínai ellentétek tettlegességig fajuló összecsapásaiban vetettek be. Az általános jólét emelkedésével a nemzetiségi összecsapások megritkultak, mára meg is szűntek a városállamban. Érdekesség hogy az alig hatmilliós Szingapúrban jelenleg is mindenkinek (betelepülőknek is) kötelező a két éves katonai szolgálat, és bármelyik pillanatban 350 ezer embert tudnak mozgósítani

1958_gas_station_in_germany.jpg

1958. Benzinkút az NSZK-ban

1965_several_mustangs_loaded_on_a_train_car_outside_of_the_dearborn_assembly_plant_part_of_ford_s_river_rouge_complex.jpg

1965. Személygépkocsik a szállítójárműveken a Ford dearborni összeszerelőtelepén

1970-s_soviet_schoolgirls_in_the_mid-1970s_outside_a_poultry_farm.jpg

1970-es évek. Szovjet középiskolások gyakorlaton egy csirkefeldolgozó-telepen

1970_tp_w_train_20_details_in_crescent_city_illinois_10_tank_cars_filled_with_liquid_propane_catch_fire2.png

1970. A TP&W vasúttársaság folyékony propánt szállító szerelvénye kisiklott az aprócska illinois-i Crescent City központjában, és a megsérült tartályok hatalmas robbanása elpusztította a település teljes belső területét. Mintegy hatvanan sérültek meg - köztük tűzoltók is -, de csodával határos módon senki sem halt meg

1976_a_cseljabinszki_rendorseg_altal_hasznalt_moskvich-427.jpg

1976. A cseljabinszki rendőrség által használt Moszkvics 427 egy téli reggelen

1977_drive-in_temetes_usa.jpeg

1977. Drive-in temetés az Egyesült Államokban. Az újonnan bevezetett szolgáltatás lehetővé tette, hogy a gyászolók anélkül róhassák le kegyeletüket a rokonok és ismerősök, hogy ki kelljen szállniuk az autójukból. A fotó gondolom reklámkép, mert láthatóan nincsen holttest a koporsóban. Elgondolkodtam a kép révén hogy milyen drive-in fotókat láttam eddig a temetés, a klasszikus gyorsétterem és az autómosás mellett az USA-ból: oltás, nyilvános telefon, bankautomata, bevásárlás, ügyvéd, kölcsön- és számlaügyintézés, kisgépkölcsönzés... Szerintetek jó ötletek ezek? Van esetleg más ilyesmi amiről még tudtok de kimaradt a felsorolásból?

1982_greenpeace_action_protesting_at_the_dumping_of_nuclear_waste_in_the_atlantic_by_the_dumpship_rijnborg.jpg

1982. Greenpeace- aktivisták akciója az Atlanti-óceánon a Rijnborg szemeteshajó ellen, amiről a nemzetközi vizeken radioaktív hulladékot dobnak a tengerbe. A következő pillanatot ábrázoló képen látható ahogy eltalálja a gumicsónakot a rakomány

1988_rick_astley_meeting_princess_diana.jpg

1988. Rick Astley angol énekes találkozója Diana hercegnővel. Astley 1987-ben 40 millió lemezt adott el világszerte

1992_children_with_santa_claus_in_vukovar_croatia.jpg

1992. Gyerekek a Télapóval a délszláv háború sújtotta Vukováron

1994_a_scoreboard_collapses_in_the_angel_stadium_after_the_1994_northridge_earthquake.jpg

1994. Az összeomlott eredményjelző az anaheimi Angel stadionban a Los Angeles-i földrengés után

1997_robert_downey_jr_bortonben_los_angeles.jpeg

1997. Robert Downey jr. a Los Angeles-i börtönben. A színészt 1996-tól 2001-ig több alkalommal tartóztatták le kábítószer-birtoklásért és -használatért és két ízben töltött 8 és 12 hónapot a rácsok mögött. 2001-ben radikálisan megváltoztatta az életét, és leszokott a drogokról, amikre gyerekkorában apja szoktatta rá

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5215982184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.07.05. 12:27:20

Az usákoknál már csak a drive-in vécé hiányzott. Nem is értem, miért nem dolgozta ki valaki ezt a remek ötletet akkoriban.

Rick Astley jó zenét csinál(t), ezerszer jobbat, mint a mai csinált "sztárok".

Munro 2020.07.05. 12:28:19

92-es képen szegény gyerekekhez tankal ment a mikulás, távcsöves puskával

bioLarzen 2020.07.05. 12:59:06

@Fotósképző: Nekem még esetleg a drive-in konditerem jutott eszembe... az se kicsit lenne jenki ;)

bioLarzen 2020.07.05. 13:07:09

@Fotósképző: Rick Astley - pontosabban a SAW (Stock-Aitken-Waterman) "zenegyár", akik neki (meg Kylie Minogue-nak, Jason Donovannak, Mandy Smithnek, egy ideig a Bananramának vagy épp a Dead or Alive-nak - és még egy tucat ismert előadónak) csinálták a zenét, valamire nagyon ráéreztek... mintha indigóval írták volna a dalokat, mégis volt bennük valami. Rick Astley meg hozzáadta a hangját, ami... hát, volt neki, lássuk be :)
Európa-szerte (de főleg Nagy-Britanniában, és, fura módon, Oroszországban) a ma naig népszerűek az olyan koncertek, amiken összeterelnek egy halom sztárt a 80-as évekből (Nagy-Britanniában főleg a britek futnak, Oroszországban inkább az italo és a német vonal hasít). Az egyik ilyen turnén Rick Astley mondta el egy interjúban, hogy igazából csak szórakozásból vesz részt ilyeneken, nem a pénz miatt, mert olyan piszkos gazdagra kereste magát az aktív karrierje alatt, hogy kb. a 90-es évek óta nem kellene dolgoznia semmit, és akkor is gondtalanul élhetne (ez így elég nagyképűen hangzik, az interjúban sokkal jobb fejnek jött le, nem ilyen nagyzolós seggfejnek :D).

bioLarzen 2020.07.05. 13:08:03

@Munro: Akár az egész délszláv konfliktus "borítóképe" is lehetne...

bioLarzen 2020.07.05. 13:10:04

Azért, egy ekkora robbanást halálos áldozatok nélkül "megúszni"... Pláne, hogy a sérültek számából és a képből ítélve, nem az volt, hogy a semmi közepén történt... azért az nem semmi.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.07.05. 13:20:27

@bioLarzen: Na, az sem rossz! ;)
A drive-in vécét közben a vasárnap déli perceimben feltaláltam, nem is olyan bonyolult. Ugyan kell hozzá egy speciális autó, de innen már gyerekjáték: az autó fenéklemezébe az ülés(ek) alá vágunk egy nyílást, amit egy tolóajtóval zárhatóvá teszünk, fölé az ülés közepábe beépítünk egy nagyobb íriszblendét (ugye, a fotós tudás jól jön, hö! ;, máris kész az autó. Majd egyszerűen az utcán található egyik csatornafedsl fölé állunk a megfelelő pozícióban (ebben segít nyilván egy szolgáltató), a fedelet félrehúzva kész is a pottyantós eszköz. Egy gombnnyomásra tolóajtó elhúzódik, blende kinyílik és máris akciózhatunk.
Levédetem az usában az ötletet, aztán majd a Bahamákon fogom olvasni ezt a blogot egész életemben. Vagy megveszem tokkal-vonóval. ;)

Voltak tényleg jó és kreatív producerek régen is, ma is vannak. Csak ma már annyira egyhangú és egyszerű az összes mű, hogy ezekhez képest a régiek nagyságrenddel jobbak, még ma is.

Munro 2020.07.05. 13:21:12

@bioLarzen: most a járvány alatt volt drive-in segélyosztás is

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.07.05. 13:21:46

Mármint zenei producerekre és művekre gondolok, természetesen.

jamboox 2020.07.05. 13:38:28

Németországban van drive-in gyógyszertár.

jamboox 2020.07.05. 13:40:48

"A következő pillanatot ábrázoló képen látható ahogy eltalálja a gumicsónakot a rakomány"

Helyesebben az látható, ahogy a gumicsónakkal elkapja a hordókat. Különben minek keringene körülötte, ha nem ezért?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.07.05. 13:57:18

@jamboox: "Helyesebben az látható, ahogy a gumicsónakkal elkapja a hordókat. Különben minek keringene körülötte, ha nem ezért?"

Nem azért hogy elkapja, hanem hogy tőle ne tudják a vízbe dobni. De nem jött össze

jamboox 2020.07.05. 14:09:11

@bioLarzen: Ilyen zenegyár volt a 90-es években a svéd Denniz Pop is. Ő indította el Dr. Alban, E-Type, Britney Spears, az Ace of Base, a Backstreet boys, az N'Sync karrierjét többek között. Az évtizedet túlzás nélkül az ő zenéi, dalai uralták. 95-ben lett az alkotótársa Max Martin. Na, ő a ma élő legsikeresebb producer/dalszerző. Kezdetben a Rednex-el indult, aztán Britney, Celine Dion, Bryan Adams, Bon Jovi, Pink, Avril Lavigne, Ariana Grande, Taylor Swift, Katy Perry, Maroon 5, Christina Aguilera slágerek tömegével szolgált. Felsorolhatatlanul sok sikeres dalt szerzett. A mai nap talán legnagyobb slágere, a Blinding Lights is az ő szerzeménye. A number 1 dalok listáján csak John Lennon és Paul McCartney előzi meg. Borítékolhatóan nem sokáig, hiszen ő még aktív és rendkívül produktív. Ellenben senki se ismeri a nevét, holott több, mint 2 évtizede az ő dalait hallgatja az egész világ.

jamboox 2020.07.05. 14:11:05

@JTom: Persze, tudom. Csak így viccesebb volt. Látva a fotót tényleg úgy elkapta, hogy még a vezető is elrepült.

ZON 2020.07.05. 14:13:23

Az a benzinkút nagyon menő lehetett akkoriban. Mondjuk, pont a cég székháza előtti kútjukba illett is mindent beleadni....

Head Honcho 2020.07.05. 14:49:57

Tehát Diana is meg lett rickroll-olva. Csoda, hogy elhunyt?

bioLarzen 2020.07.05. 14:54:02

@Munro: Én valami autós sorbanállást láttam, már nem emlékszem, hol/mire.

bioLarzen 2020.07.05. 14:54:47

@jamboox: Nem tudom eldönteni, hogy ez poén akart-e lenni, vagy komoly...

bioLarzen 2020.07.05. 14:59:37

@jamboox: Egy kicsit még inkább visszamenve pedig ott van mindenki kedvenc Bobby O-ja, vagyis Bobby Orlando. Ő sosem titkolta, hogy nem a zene szeretete meg a művészi hajlam hajtja, hanem a pénz - nem híres akar lenni a zeneiparban, hanem gazdag. Az ő hatalmas zsenialitása az volt, hogy rájött: sokkal kevesebb vesződség megírni 100 top 20-as slágert, mint 5 listavezetőt -és ezt is tette: írt többezer dalt, abból a legjobbakat szétosztogatta ide-oda, a zömük fel is került a listákra, és hozta neki a pénzt. Szerinterm simán ő a legtöbb listás dalt szerző csóka a 80-as évekből - pedig volt konkurencia :) Az ő előbnye az volt, hogy a dalait nem 4-5 hanem 40-50 előadó tolta... Nem tudom, hány listavezető slágere volt - még az is lehet, hogy egy se... - de listás tömérdek.

bioLarzen 2020.07.05. 15:00:19

@jamboox: OK, így már el tudom dönteni :)

Head Honcho 2020.07.05. 15:02:00

És akkor még ott van a Boney M-es Frank Farian, akire a Milli Vanilli-botrány sem égett rá.

J.László 2020.07.05. 17:44:00

Hát (OK, háttal nem kezdünk mondatot, tudom), arra a pukkanásra hirtelen azt hittem, atom.

A télapó a vállára kanyarított mesterlövész puskával, arra azt mondanám, hogy zseniális, ha nem lett volna halál komoly.

Tejinashi 2020.07.05. 18:16:57

Ha nincs odaírva, hogy a diáklányok csirkefeldolgozóban dolgoznak, bizisten másra gondoltam volna... :D Mindegyik miniszoknyában, térdig érő kis szexi csizmácskákban... :D

fareszjó 2020.07.05. 18:21:38

@bioLarzen: Mindenhol jelen van ez a retro hangulat, nem csak a zenében, hanem öltözködésben,frizurában stb. Magyarországon is meg tudnak őrülni az emberek a 80/90-es évek zenéire., köztük én is, nagyon jó üvöltözni szándékosan kicsit béna kiejtéssel ezeket a dalokat:) Ennek ellenére ugyanolyan gagyinak tartom ezeket mint a mostaniakat, csak hát "régen minden jobb vót". Ezek a számok megérnek egy 500 ft-os belépőt egy nosztalgia diszkóba, de a pofám leszakad, amikor azt látom, hogy azok akik egyszer már megszedték magukat 30-40 éve, most felugranak a retróhullámra, és megint odafáradnak a kasszához. Ez főleg a playbacket rendszerszerűen használókra igaz.

fareszjó 2020.07.05. 18:28:37

1965. Személygépkocsik a szállítójárműveken a Ford dearborni összeszerelőtelepén: Érdekesen rakták össze az autókat, a vonaton csak Ford Mustang található, a teherautókon vegyesen van Lincoln Continental, Ford Thunderbird, talán még egy Ford Falcont is látni vélek.

soarvány 2020.07.05. 18:39:30

"1921. Újonnan meghúzott lengyel-német határ Felső-Sziléziában. A kapuban álló férfi még lengyel földön áll, a kisgyerek már Németországban"

Most már nincs ilyen gond, minden a lengyeleké. Tanulság, ne ugrálj, mert elrepül feletted az úthenger.

Buncog 2020.07.05. 18:42:36

Egy Moszkvics, egy R. Astley, egy benzinkút mióta történelem?

CSOKKI MÁLNA 2020.07.05. 19:05:17

@Fotósképző:

Sztem ezt elég nehezen lehetne megvalósítani, hisz erre az autókat is elő kellene készíteni, vagy eleve úgy építeni, hogy alkalmasak legyenek erre..

Vagabond Lord 2020.07.05. 19:07:38

Ausztráliában az alkoholboltok drive-in rendszerben működnek. Beállsz rendelsz, berakják a csomagtartódba, ês az ablakodhoz hozzák a kártyaterminált.

CSOKKI MÁLNA 2020.07.05. 19:18:36

Lady Di láthatóan odáig van az ifjú Astleyért..:)

Kopasz Szuzukis 2020.07.05. 19:41:36

@Buncog: a Moszkvics már történelem. Megszűnt a gyár is.

Adam Makkos 2020.07.05. 20:10:57

Hector abban a házban lakott családjával? Ma ezt putrinak mondanánk. Egyébként a gyorsépatésű ház betonjárdával nekem inkább harmonizálna amcsi zászlóval.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2020.07.05. 20:34:34

@Fotósképző:

A zenét nem ő csinálta, csak elénekelte, és ő is egy megcsinált sztár volt

hu.wikipedia.org/wiki/Stock_Aitken_Waterman

Ettől függetlenül tényleg jó zenéi voltak

Elsőszámú Közellenség 2020.07.05. 20:43:09

A drive-in benzinkút a legelterjedtebb ilyen jellegű szolgáltatás.

230e 2020.07.05. 20:43:14

"kölcsön- és számlaügyintézés" Pénzbefizetéshez volt szerencsém, sűrített levegős csőpostán jött egy doboz, abba kellett bepakolni a pénzt, és visszaküldeni commons.wikimedia.org/wiki/File:Bank_pneumatic_tubes.jpg

lutria 2020.07.05. 21:07:29

Vajon a csirkés lányok az érettségi után az első hivatalos munkanapjukon is ugyanilyen munkaruhát kaptak a feldolgozóban?

bioLarzen 2020.07.05. 21:26:04

@lutria: Amennyiben férfiakból állt az üzem vezetése, vélhetően igen ;)

Fredddy 2020.07.05. 21:28:35

@bioLarzen: @jamboox: Lemmy Kilmister mondta egyszer, hogy ő csak néhány dalt írt a Black Sabbathnak, de annak a jogdíjaiból több pénze van, mint a Motörhead egész munkásságából.

A szingapúri hadsereg hiába nagy, egy jelentős része külföldön állomásozik, mert a saját országukban egyszerűen nem férnek el. Repülőcsapataik még az USA-ban is vannak (nem sok ország mondhatja el ezt magáról :)). Volt egy szingapúri munkatársam, ő sorkatonaként egy indonéziai bázison lévő egységnél szolgált.

CSOKKI MÁLNA 2020.07.05. 21:29:28

@lutria: Á dehogy. Akkor már csak kötény.. Ifjúságvédelem is van a világon elvtárs ! :)

NemNick 2020.07.05. 21:33:47

@Elsőszámú Közellenség: méltatlanul alulértékelt.... :))))))

hátramozdító 2020.07.05. 21:36:31

Köszönjük szépen! A vukovári télapó a legmegrázóbb ebből a szériából.

¿Qué tapas hay? 2020.07.05. 21:55:11

Nagyon jó a Crescent City-kép, pont sikerült az egyik robbanást a leglátványosabb fázisában elkapni. Nagy szerencséjük volt, hogy halálos áldozat nem lett, bár mondjuk nem volt egy sűrűn beépített terület. A töredéknyi mechanikai rombolással és harmadakkora hőfelszabadulással járó Viareggio-balesetnek 32 áldozata volt, persze sokkal sűrűbben lakott és beépített területen.

Rick Astley tényleg szimpatikus fickó, kár hogy a zenéjét nem állhatom, pedig alapvetően nincs problémám a 80-as évek popzenéjével.

@lutria: @Tejinashi: Szerintem nincs az odaírva, hogy mit csináltak a lyányok a csirkegyárban. Mondjuk a könyvelésen elmegy az iskolai formaruha, a nyúzóba csak nem így küldték volna őket.

andyka77 2020.07.05. 22:14:03

Vegasban van drive-thru eskuvo... Nem tul romantikus, viszont ocso...

BálintFerenc · http://nagyhaboru.blog.hu 2020.07.05. 22:37:24

Kis érdekesség a szingapúri rohamrendőrökhöz: a mai napig létezik egy kb. 2000 fős gurkhákból álló rendőri egység a városban. Annak idején pont azért hozták őket létre, mert kellett egy pártatlan rendőri erő a fellángoló etnikai konfliktusban.

Fredddy 2020.07.05. 22:38:39

@lutria: szerintem éppen azért akartak érettségizni, hogy ne kelljen ott dolgozniuk :)

bioLarzen 2020.07.05. 22:51:30

@fareszjó: Én úgy vagyok ezzel, hogy az a jó zene, amelyik szórakoztat. És, mivel mindenkit más szórakoztat, mindenkinek más a jó zene ;) Aki meg ezzel meg tudta szedni magát, annak gratulálok - nyilván senki nem kényszerből vásárolta a lemezeiket/kazettáikat/cédéiket...

bioLarzen 2020.07.05. 22:52:17

@Buncog: Amióta a múlt részei.

bioLarzen 2020.07.05. 22:54:21

@Elsőszámú Közellenség: Szerintem a drive-in parkolók felveszik velük a versenyt ;)

bioLarzen 2020.07.05. 22:55:28

@andyka77: Vajon van-e drive-through nászéjszaka...

Fredddy 2020.07.05. 23:01:23

@soarvány: a röpködő úthengernek a lengyelek se örültek azért tiszta szívből: a képen látható vonal 1946-ban valóban 100 kilométerrel nyugatabbra került, a keleti lengyel határ viszont ugyanakkor 200 kilométerrel került nyugatabbra- hogy a nagy Szovjetunió jobban elférjen.

gigabursch 2020.07.05. 23:23:30

Ismét jó eresztés. Köszönöm!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.07.05. 23:33:11

Usákoknál már talán csak a sz@rás nincs megoldva drájvin rendszerben...
:D
***
A Télapónak távcsöves puska van a vállán?Nem lehet, hogy a Gestapo volt az?
:-o
***
Robert Dávni akkor még tényleg dzsunior volt.Most már inkább szenior.
***

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.07.05. 23:33:55

@Fotósképző: És esküszöm, hogy nem láttam a kommentedet, csak utólag...
:-)))))))))

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.07.05. 23:37:17

@Munro: Na, az se volt kicsit se visszatetsző.
A hatezer köbcentis, hegyomlás méretű suvokkal, meg IFA méretű "kis"teherautókkal volt pof@'juk segélyekért sorbaautózni...Pfejj.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.07.05. 23:38:44

@JTom: "hanem hogy tőle ne tudják a vízbe dobni"
Nahát, aki ezt így komolyan gondolja, az eléggé Darwin-díj-pozitív...
:D

erkölcsi hulla 2020.07.06. 00:45:32

Vasember 20-30 évesen egy drogfüggő volt.
Szép mentés.

Gery87 2020.07.06. 01:32:49

"1921. Újonnan meghúzott lengyel-német határ Felső-Sziléziában. A kapuban álló férfi még lengyel földön áll, a kisgyerek már Németországban"

Gyalázatos hogy ilyen határ egyáltalán életbe léphetett....

@Fredddy:

Így is jobban jártak! Igaz hogy területre kisebb lett az ország, de homogén nemzetállammá vált!
A németeket ugyanis kipaterolták....aki kelten maradt lengyel, jórészt azokat is.

Nem is sír ma senki a "Kresy" földekért...
Szemben nálunk 100 éve még mindig téma A "kétharmad" és a kisebbségben marat nemzetrészek....

Mi lett volna ha a '38-as határok + ki és áttelepítéssel nálunk is ez lett volna?
Jobban jártunk volna szerintem.

Gery87 2020.07.06. 01:33:49

@geegee:

A figyelemfelhívás volt a lényeg nem az hogy ténylegesen is megakadályozzák dolgot.....

Gery87 2020.07.06. 01:42:25

@Fotósképző:

Az oka a nagy 80-as évek nosztalgiának hogy akkor már a technikai feltételek, lehetőségek nagyon jók voltak....a hanghordozók és a MTV is eljuttatta a zenét mindenkihez....akármikor....de még nem volt internet és kellett egy minimális fokú tehetség is!

Ma meg ingyen, bárki bármit eljuttat bárkinek.....nincs "értéke" a zenének.
Nincs identitás képző ereje sem. Ez is fontos!
Amelyiknek van, az mind a 80-as években született...

A mai sztárok, zenék sehol nem lesznek 20 év múlva.....nosztalgia nem lesz....
Ki nosztalgiázik akár ma is pl a 90-es, 2000-es évek zenéje iránt? Senki.
Amit azokat tudtak, kínáltak azt ma is bárki megcsinálja.....
Ennyi.

Fredddy 2020.07.06. 01:53:32

@Gery87: szerintem egyáltalán nem igaz, amit írsz, se az, hogy a lengyelek nem sírnak az elvesztett országrészeikeért, se az, hogy mi jobban jártunk volna egy hasonló megoldással. Volt népességcsere nálunk is a 2. vh után, minden volt, csak sikertörténet nem.

David Bowman 2020.07.06. 09:03:36

A Bresti erőd Lengyelországban volt.

David Bowman 2020.07.06. 09:14:37

@jamboox: Na ja. kevés unszimpatikusabb szervezet van a grínpísznél.

David Bowman 2020.07.06. 09:25:57

@soarvány: Miután a lengyelek legnagyobb döbbenetére a 90%os többségük ellenére a tartomány Németországhoz szavazta magát.

David Bowman 2020.07.06. 09:32:43

@bioLarzen: Mindenhol. Nász se kell hozzá. Meg éjszaka sem.

mentorosh lecsó 2020.07.06. 09:34:09

- Ez egy új szoknya, Gogolák elvtársnő ?
- Igen, Virág elvtárs !
- Kurta... Hagyjuk meg az az erotikát a hanyatló nyugat ópiumának !

Most akkor hogy is van ez ?!? :))))))

CSOKKI MÁLNA 2020.07.06. 09:36:13

@mentorosh lecsó: Ez a kép már a hanyatló hruscsovi cucilizmusban készült.:)

David Bowman 2020.07.06. 09:36:25

@Gery87: A jugó-olasz határ úgy lett meghúzva egy temetőn keresztül, hogy volt olyan halott, akinek a feje Olaszországban volt, a lába meg Jugóban.

2020.07.06. 10:05:36

@Tejinashi: ők voltak a csirkék, már ha érted a célzást :)

2020.07.06. 10:07:39

@fareszjó: mostanra fogyott el a zsé. Ez van.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.07.06. 10:07:41

@Gery87: 90-esre? Kb. mindenki, de 2000-es évek zenéjénél ez valahogy tényleg hiányzik. Vagy nem vesszük észre? Tudja fene....

2020.07.06. 10:38:52

@fareszjó: ez valószínűleg azért van, mert a vonatok távolabbi elosztó lerakatokba mennek, a teherautók pedig közeli kereskedésekbe.

2020.07.06. 10:42:06

@Kopasz Szuzukis: ezen a képen egy kicsit meglepődtem. Gyermekkoromban a Moszvkics egy bazi nagy batárnak tűnt, még a Dácsiák, Ladák mellett is. Most pedig nézem, hogy kitölti a két rendőr az utasteret...

2020.07.06. 10:45:50

@David Bowman: igen. Az oroszok '39 szeptemberében szállták meg Kelet-Lengyelország többi részével együtt miután a németek legyőzték a lengyeleket.

konrada 2020.07.06. 10:45:52

Egy kis öncélú okoskodás: A növényevő állatok tömegét csordának nevezik, a horda kifejezést meg inkább a ragadózók, de még inkább a majmok csoportjára.

2020.07.06. 10:51:16

@mentorosh lecsó: húsz év különbség a magyarázat. Velószínű, hogy az ópiumról kiderült, hogy valójában anyagtakarékossági intézkedés :)

bioLarzen 2020.07.06. 12:01:18

@David Bowman: Nálad mondjuk a tengerbe radioaktív hulladékot szóró vállalat szimpatikusabb vagy unszimpatikusabb, mint a Greenpeace?

bioLarzen 2020.07.06. 12:04:01

@huncut_kata: Szerintem mondta ezt több helyre is - elég jól emléxem, hogy angolul olvastam, aligha az indexen - ezek szerint legalább konzekvensen nyilatkozik :)

Gevlekte Salamander 2020.07.06. 12:08:36

A Vasember a böriben, haha. Bármikor kijöhetett volna... ;) Először azt hittem, hogy Andy Garcia.

lomposfarkas 2020.07.06. 12:44:28

Drive-in church, vagyis az egybegyűlt autóknak prédikálnak :)
rarehistoricalphotos.com/drive-in-church-history/
www.google.com/search?q=drive-in%20church&tbm=isch&tbs=ic%3Agray&client=firefox-b-d&hl=hu&ved=0CAEQpwVqFwoTCJjuoLq4uOoCFQAAAAAdAAAAABAD&biw=1899&bih=881
Világos, hogy európai ésszel kapirgálni sem tudom a jenkik autófüggő életmódját. És most nem csak a távolságok, ingázás miatti autófüggésre gondolok, hanem az ilyen jelenségekre.

lomposfarkas 2020.07.06. 12:46:56

A legkevésbé sem tippeltem volna arra ,hogy ez a vicc szinte megtörténhetett...
Ki kopog? Télapó? - Nem, a Gestapo. - Mit hozott, Jézuskát? - Nem, géppuskát!

Narancsos kommunizmus 2020.07.06. 13:44:47

Azért a Vukovári kép döbbenetes. Se korban, se térben nem volt messze. Nem tudom az ilyen háborúskodók átgondolják-e, mit is művelnek.

toncsi64 2020.07.06. 13:46:49

@pityókabort Vráncsábó ócsón: Nagyjából ugyanakkorák voltak, de valamiképpen a Moszkvics baromi keskeny volt belül és eléggé "hintázott" is :) Tény viszont az elnyűhetetlensége és az egyszerűsége.

zsolt64 2020.07.06. 14:07:11

A Vukovári képen a télapónak inkább távcsöves kalasnyikova van.
Léteztek ilyen kvázi mesterlövész változatok is.
Mindenikek átsiklott a szeme a csinos Szovjet középiskolások-on ?
Nekem nagyon tetszenek, 100szor jobbak mint a mai anorexiás modellek.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.07.06. 14:19:52

@zsolt64: "Mindenikek átsiklott a szeme a csinos Szovjet középiskolások-on ?"
dehogy. olvass vissza. már feldolgozták őket csirkeügyileg is. ;)

ZON 2020.07.06. 14:54:20

@zsolt64: furcsa, mert az AK-47-ből kialakított Dragunov mesterlövész-fegyvernek
nem "teli" válltámasza van, mint a képen látható fegyvernek... Ez valami barkácsmegoldás lehet ?

David Bowman 2020.07.06. 14:57:03

@Fredddy: Mert 38ban kellett volna valamit valamiért alapon.

David Bowman 2020.07.06. 15:03:11

@pityókabort Vráncsábó ócsón: A Moszkvicsot a Moszkvai Kisautók Gyára gyártotta közembereknek és kis elvtársaknak.
Volt ilyen kategorizálás a Szovjetunióban.
Kis embereknek kis autót, egy tonna tömeggel, 13as kerékkel. Moszkvics.
Elvtársaknak Volgát 14es kerékkel.
Fontos elvtársaknak Csajkát 15ös kerékkel.
A felső vezetés pár tucat tagjának két tonnás ZILt 16os kerékkel.

David Bowman 2020.07.06. 15:06:19

@konrada: Ráadásul a "horda" a mongolok államformája volt. Mint a királyság, vagy a köztársaság. Álmosék államformája is ez volt. Az a fajta állam, ahol nem az államnak van hadserege, hanem a nép a hadsereg, és annak van állama, de konkrét területe és határai nincsenek.

David Bowman 2020.07.06. 15:09:58

@bioLarzen: Sokkal szimpatikusabb. A radioaktív hulladék, nagyon is jó helyen van pár km víz alatt. Aztán meg konkrétan te se tudod, én se tudom, mi is van a hordókban. A Grínpísznek addig volt igaza, amig a bálnavadászat ellen tett. Azóta csak egyik haszontalan és káros marhaságot nyomatja a másik után.

David Bowman 2020.07.06. 15:11:48

@lomposfarkas: Vagy talán narancsot? Nem! Kivégzési parancsot. Mi ez? Új vicc? Nem, irány Aus vicc!

Gonoszgólya 2020.07.06. 15:12:50

@Tejinashi: No igen. Nekem sem a "középiskolás nyári gyakorlat" jutott eszembe először......

kaktusz1122 2020.07.06. 15:15:22

A legelső képen szerintetek ereszt a rendszer, vagy szándékos a hűtő vízfüggöny? (csak emiatt regisztráltam, nem hagy nyugodni a kérdés :D )

David Bowman 2020.07.06. 15:18:25

@toncsi64: Egyik sem igaz. A hintázás egy kicsit igen. Ez két bazi nagy rendőr télikabátban és husankában. Ez itt a képen 50 lóerős. Nekem három 75 lóerős volt, illetve egy még most is van. Gyorsan rozsdásodik, mint minden orosz cucc erősen karbantartás igényes, és gyorsan kopó alkatrészekkel van tele. A képen látható tipust havonta 28 vagy hány ponton zsírozni kellett. Kétszer kihagytad, cserélhetted is a gömbcsuklókat. a későbbi "karbantartásmentes" változatokat is évente. Az egész kuplungot évente kellett cserélni.

David Bowman 2020.07.06. 15:22:30

@pityókabort Vráncsábó ócsón: Ugyanakkora, mint a Zsiguli, csak ez orosz tervezés. 80 kilóval nehezebb.

Perler Zuárd 2020.07.06. 15:22:38

@David Bowman: Sőt, hogy pontosítsunk: nem kisautók, hanem "kisliteres" autók gyára volt. Ezt a szovjet marhaságot amúgy a lengyelek is átvették: az FSM gyár nevében az "M" szintén a "kisliteres" jelző volt. (Kisliteres önjárók gyára... - mert az "automobilt" is honosították: Fabryka Samochodow Malolitrazowich...).

David Bowman 2020.07.06. 15:24:57

@ZON: Az ős Dragunov ilyesmi volt. Ez valami jigó belpiacos lehetett, mint nálunk a műanyag FÉG kalas.

Kedélyes Paraszt 2020.07.06. 16:05:31

jobbról a harmadik stipi-stopi :)

Gukker 2020.07.06. 16:36:22

@ZON: Több mint valószínű, hogy egy Zastava M76: en.wikipedia.org/wiki/Zastava_M76

toncsi64 2020.07.06. 18:14:59

@David Bowman: anno mikor nekem ilyenem volt (+ a céges IZS) nem találkoztam ezen problémákkal (a zsírzást leszámítva, de az a Volga után rutin volt). Ellenben bárki mellém ült összeért a vállunk pedig akkoriban még nem voltam ennyire "férfias" :DDD

gigabursch 2020.07.06. 18:58:01

@Gery87:
Gyógyíthatatlan vagy.
Ugyanezzel fertőzöl a Pangeán is.

gigabursch 2020.07.06. 19:00:56

@bioLarzen:
a zöldbékések egytől-egyig megélhetési provokátorok és bűnözők.
Sajnos.

soarvány 2020.07.06. 20:10:02

@David Bowman:
Korabeli technika. Az amcsik se voltak jobbak. A németek tudnak csak autót gyártani, minden újítás onnan jön

soarvány 2020.07.06. 20:11:57

@David Bowman:

"Sokkal szimpatikusabb. A radioaktív hulladék, nagyon is jó helyen van pár km víz alatt. Aztán meg konkrétan te se tudod, én se tudom, mi is van a hordókban."

Ezzel a tengerbiológusok nem feltétlenül értenek egyet.

soarvány 2020.07.06. 20:28:04

@Fredddy:
Azért a lengyelek nem panaszkodhatnak. Leadták a Mazuri-tóhátságot, cserébe megkapták Sziléziát (príma feketeszén, antracit, kokszolni se kell, mehet egyenesen a kohóba) megkapták a néhai Poroszország nagy részét Balti-tengerestül, megkapták az Odera jobb partját na meg Dazigot, hajógyárral.
Egy fél-feudális országból ipari középhatalom lett Sztálin jóvoltából. Persze ő részben a németekkel akart kibaszni a német-dúlás miatt, részben viszont a lengyelek is megdolgoztak a jutalomért: a Vörös Hadseregbe integrált Lengyel hadsereg részt vett a keleti front súlyos harcaiban.
Kíváncsi lennék, hogy vajon létszámát és szerepét tekintve melyik volt a jelentősebb: a britek által működtetett emigráns lengyel hadsereg, vagy a szovjet-lengyel hadsereg.

Fredddy 2020.07.06. 20:33:30

@David Bowman: mert gondolod, hogy 1945-ben nem lett volna mindegy, hogy a 38-ban visszatért, magyar többségű területeken pontosan hány százalék kisantant nép van?

Fredddy 2020.07.06. 20:41:03

@soarvány: nyugaton kb 250 ezer, a szovjetek oldalán kb 75 ezer lengyel harcolt.

David Bowman 2020.07.06. 21:38:20

@soarvány: Amennyire én tudom, minden újítás a Cadillactől jön.

David Bowman 2020.07.06. 21:40:10

@soarvány: Mégsem tudnak egy szöget se legyártani normális minőségben.

ZON 2020.07.06. 23:37:05

@Gukker: Köszönöm ! Nem tudtam ilyen fattyúról.

bioLarzen 2020.07.07. 13:34:45

@David Bowman: ... Értem. Az illegális radioaktív hulladéklerakás számodra szimpatikusabb, mint az ez ellen való küzdelem.
Szíved joga.

bioLarzen 2020.07.07. 13:35:49

@gigabursch: Nyilván ismered mindet, egytől egyig...

gintonic.azigazi 2020.07.08. 07:14:31

drive-thru gyogyszertar ami fontos ( Rite-Aid , Walgreens a ket nagy ceg de sok kicsinek is van ) meg es milliok hasznaljak meg az olajcsere, 2 perc alatt megvan ha nem kell szurot is cserelned

@bioLarzen: a Greenpace t egy opportunista zsarolos bandanak tartom es az egyetlen dolog amit szerintem mindenki helyeselt hogy ezt megszuntettek. 1979 - a Three Miles Island-i balhe utan fordult arra a figyelmuk, szerintem ez az egyetlen dolog amit "csak ugy" csinaltak.

@David Bowman: Zastava gyartasu. Nem vagyok benne biztos de nagyon valoszinu.

bioLarzen 2020.07.08. 11:46:07

@gintonic.azigazi: Na látod, ez mennyivel jogosabb, mint az, hogy "a zöldbékések egytől-egyig megélhetési provokátorok és bűnözők"...

gigabursch 2020.07.08. 15:25:42

@bioLarzen:
OK, teljes indukció:
Csak egyet mutass, aki tisztességesen dolgozik!

gintonic.azigazi 2020.07.08. 15:40:03

@bioLarzen: azt nem irtam h megelhetesi bunozok.
Amugy a legkorruptabb partban is van becsuletes es a legbecsuletesebb partban is van korrupt, a Greenpeace ben is van biztos par paras szemu naiv igazhitu zold aki szerint temyleg elerhet valamit pl a Shell ellen ha odalancolja magat egy oragoni benzinkuthoz.

A Greenpeace “nagy dobasa” amikor tultoltak a dolgot az a nemet atomellenesseg: 2011 tol visszalltak a nemetek a barnaszenre, akkora okologiai labnyomot csinaltak hogy egybol az elre ugrottak G8 szinten. Most bezarjak a szeneromuveket is es vesznek a franciaktol aramot ( ahol az aram 75%-a atomeromubol van )
Bravo.

mentorosh lecsó 2020.07.08. 19:20:50

@CSOKKI MÁLNA: @pityókabort Vráncsábó ócsón: Azért, azokból a futóművekből egyet-kettőt szívesen végignyalogatnék... mint egyszerű hetero, fehér férfiállat... :P Bármilyen piszkosul hangzik is ! :)))

Mindegyik szitokszó !!!

Én kérek elnézést ! ?? ! :P :)))

bioLarzen 2020.07.08. 21:43:43

@gigabursch: Ez megint balgaság - már megbocsáss -: ez csak akkor lenne bármiben is mérvadó, ha az összeset ismerném, és mégsem tudnék mutatni... szerinted ismerem az összeset? ;)

bioLarzen 2020.07.08. 21:44:27

@gigabursch: (SArról nem is beszélve, hogy az álíltást kell bizonyítani, nem a tagadást - te állítottál, rajtad a bizonyítási kényszer, nem rajtam :P)

GFO 2020.07.09. 12:19:25

A Greempeace téma margójára: ha el is tekintünk a hulladék radioaktív voltától (pedig ez azért durván súlyosbító tényezö), akkor is mekkora parasztság már a szemetet egyszerüen kidobni nemzetközi vizeken egy hajóból! Az óceán (nemzetközi vizeken) nem senkié, hanem mindenkié.
Én sem szarok az utcára, vagy dobom el ott a szemetemet. (Mondjuk sokan mások meg igen, szomorú is vagyok emiatt.) Ök meg ezt csinálják globális léptékben.

bioLarzen 2020.07.10. 03:54:15

@GFO: ... és, amellett, hogy (valóban) parasztság (illetve, ne séértsük meg aparasztokat - taplóság), még mellesleg jogellenes is...

GFO 2020.07.10. 07:27:23

@bioLarzen: nna, akkor legalább van ez ellen jogszabály. Mondjuk láthatóan sokat ér.
A parasztoktól pedig ezúton szeretnék elnézést kérni.

bioLarzen 2020.07.10. 12:21:49

@GFO: Gondolj bele: ha nem lenne erre törvény, vígan dobálnának minden szemetet a tengerbe a nemzetközi vizeken :) Azért kell a lehető leginkáább titokban csinálni, mert nem akarnak lebukni. Az meg, hogy mennyit ér... jó kérdés... van egy olyen érzésem, hogy igen sok hulladéktól megkíméli az óceánokat - nem 100%-os a hatása, de tuti csökkenti az illegális szemétlerakást.

GFO 2020.07.10. 12:26:52

@bioLarzen: úgy legyen.
Az is megdöbbentö, hogy még ebben a kontextusban is képesek egyesek a Greenpeace-t fikázni. Függetlenül más, esetleg kérdéses akcióiktól, azért itt a tiltakozásuk igencsak jogos.

gigabursch 2020.07.10. 21:09:39

@soarvány:
Ja, persze.
Esetleg nézz utána, hogy csuda okos németek hogyan koppintottak le a Lancia által már 70 êve alkalmazott dolgokat...

Vagy vegyük példának a Láng gépgyár dízeleit az 50-60-as évekből?
Könnyűfém dugók, közvetlen, nagynyomású befecskendezés, szelephűtés, miegymás...
Nem késtek sokat a fejlesztéssel, csak négy êvtizedet...

gigabursch 2020.07.10. 21:17:24

@bioLarzen:
Ok, ezek szerint a mondatértelmezés nehéz.
Ha csak egyet tudsz mutatni, aki tisztességes, akkor nincs igazam. Ezek szerint egyetlen egyet sem tudnál mutatni.
Megnyugtatlak: hosszas kereséssel sem fogsz köztük olyan embert találni, aki tisztességesen êl.
Hozzájuk kêpestva sörös gyurka nyílt társadalma mögött álló alapítványok a megtestesült erkölcsi nirvánának látszanak.

Mert nem az a kérdés, hogy felemelik a hangjukat mondjuk a bálnavadászat ellen.
Hanem az, hogy kitől és hogyan kapnak hozzá eszközt és fizetést.

bioLarzen 2020.07.11. 12:49:24

@gigabursch: Végül is, akár el is ismerhetted volna, hogy meggondolatlanul általánosíítottál (hisz több, mint nyilvánvaló, hogy nem ismersz mindedn Greenpeace-tagot, tehát nyilván nem tehetsz megalapozottan olyan kijelentést, amilyet tettél - ezt azért, gondolom, nem vitatod...) - te inkább úgy döntöttél, hogy beleállsz. Szíved joga.
(Azt pedig nyilvánvalóan tudod te is jól, hogy az álíltást kell igazolni, nema cáfolatot, úgyhogy a hozzászólásodnak ezen részével inkább ne is foglalkozzunk;) )

gigabursch 2020.07.12. 13:25:19

@bioLarzen:
Tehát egyetlen egyet sem tudsz mutatni.
Ok

bioLarzen 2020.07.12. 19:44:28

@gigabursch: Dehogynedm. Béla, a haverom.
Most akkor merre?

David Bowman 2020.07.13. 00:06:04

@bioLarzen: Holnaptól ne szarjál. Környezetszennyező.

David Bowman 2020.07.13. 00:10:09

@gintonic.azigazi: És ami még rosszabb: több áramot exportálnak Fracikhoz, mint amennyit importálnak tőlük.

David Bowman 2020.07.13. 00:15:38

@GFO: Őő, nem. Nem tudjuk mi volt a hordókban. Nem tudjuk, mennyire volt sugárzó. Nem tudjuk, mennyi a felezési ideje. Nem tudjuk, hogy kezelték. Nem tudjuk, hol dobták ki. Illetve be. Mindenesetre, ha sugárzó, a víz alatt van a legjobb helyen.

David Bowman 2020.07.13. 00:19:11

@gigabursch: Itt te valamit nagyon benéztél. Magyarországon Jendrasik óta senki nem tudott egy működőképes dízelmotort tervezni. Még a MAN licensz Rába motorblokkokon se sikerült egy milimétert is változtatni. Még a tükörképét se tudták megcsinálni, pedig kellett volna a buszokba.

Gery87 2020.07.13. 02:54:01

@Fredddy:

Ha ukrán és belorusz területekért sírnak az elég nagy baj:)
Nézd, Lengyelország keleti határa kb állandóan változott, a magterület mindig ott volt ahol ma is...szembe velünk ahol a határ jelentős része (Kárpátok) 1000 évig nem változott.....
Miért pont az 1922-es állapot lenne a "lengyel föld"????
Miért nem az 148-as? stb.
Pont ezért nincs lengyel keleti irrdentizmus!

Ami minket illet, arra értettem hogy egy etnikai alapú határral - ami nem a mai de nem is az 1910-es "ezer éves" - jobban jártunk volna, akkor ma nem lenne Trianon tragédia.

Gery87 2020.07.13. 02:58:13

@molnibalage:

90-es évek a fasorba se volt soha a 80-as évekhez képest. Nosztalgiába se.
Az már egy leszálló korszak volt.
(És mielőtt példákkal jönnénk, a 90-es évek elejéről....hogy de jó....a 90-es évek az kulturálisan 1994-1999 között volt....'93-ig bőven éreztette a hatását a 80-as évek hangulat sok tekintetben, miközben zajlott egy stílusváltás is persze.)

bioLarzen 2020.07.13. 10:36:31

@David Bowman:

1.) Nem az (a hulladék tengerbe dobása igen);
2.) Tiltja törvény? (a hulladék tengerbe dobását igen)

bioLarzen 2020.07.13. 10:41:29

@Gery87: Kinek mi jön be, ki mikor volt tini... Nekem is a 80'as évek a verhetetlen - itt figyel a gépemen egy röpke 300 számos playlist az akkori (számomra) legjobbakból :) Akkor voltam gyerek és tini, akkor jelentette a zene száámomra a legtöbbet,,,
Érdekes egyébként - az utóbbi időben rákaptam a környező "baráti" országok 80'as évek-beli zenetermésében kutatgatni (leginkább az elektronikus, szintipop-tehnopop vonalon)... hát, döbbenet, milyen jó zenék mentek itt már akkoriban is (főleg a lengyel, jugó és, meglepetés, szovjet vonalon) - és semmit sem tudtunk róla... Csupa (itthon) ismeretlen együttes- és énekesnév... azt hittük, csak Karel Gott, Joszip Kobzon meg Alla Pugacsova létezik... közbe mennyire nem :)

GFO 2020.07.13. 11:18:13

@David Bowman: "Mindenesetre, ha sugárzó, a víz alatt van a legjobb helyen." Ezt mire alapozod? Különösen egy "nem tudjuk, hogy..." monológ után meredek kijelentés ez.

MIG-31 2020.07.13. 17:09:44

@GFO: Talán mert jó messze van a lakott szárazföldtől, jó mélyen, sok víz van a hordó és a légkör között, a víz és a távolság elég jól elnyeli a radiaktív sugárzást, ha kiszivárogna valami akkor kellően felhígítja a rengeteg tengervíz?
Felhívom a figyelmet a mondatom végére tett kérdőjelre. :) Azt jelenti, hogy amit leírtam az nem feltétlenül igaz, nem tudom, és még csak lehet hogy egyet sem értek vele. :)
De valahogy így gondolkodhattak a korabeli szakemberek is. Van rá pár példa: Majak komplexum, Novaja Zemlja környéki atomhulladék tengerbe eresztése (állítólag voltak ilyen tengeralattjáró reaktorok, vagy komplett tengeralattjárók amiktől úgy szabadultak meg a szovjetek hogy elsűllyesztették őket). Meg valószínűleg a többi országból is van ilyen, csak én a ruszkikról többet olvastam. :

David Bowman 2020.07.13. 20:15:44

@bioLarzen: A szar nagy része még ma is törvénytelen helyre kerül. A mi falunkban úgy 5 éve lett csatorna. Addig törvénytelenül a határban ástak egy bazi nagy gödröt, és oda hordták ki. Mert szarni muszáj, élni nem muszáj.

David Bowman 2020.07.13. 20:19:26

@GFO: A sugárzást elnyeli a víz. A legerősebben sugárzó használt fűtőelemeket 10m mély víz alatt tartják az un. pihentetőben pár évig. Az ott lenn világít, az emberek meg nézegetik.

David Bowman 2020.07.13. 20:28:40

@MIG-31: Igen, elsüllyesztik őket, pihentetés céllal. Bármilyen meglepő, a legokosabb kezelés, ha évtizedeken át nem csinálsz vele semmit, és messze elkerülöd. Ha a sugárzás már az 1%ára csökkent, lehet szétvágni, és végleg elhelyezni.
thebarentsobserver.com/sites/default/files/styles/longform/public/reactors-in-saida.jpg?itok=uXYeR7DM

gigabursch 2020.07.13. 20:41:34

@David Bowman:
A cikk anyagának 2/3-át, a szövegének a felét adtam
A képek magukért beszélnek.

totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/

¿Qué tapas hay? 2020.07.13. 20:56:42

@MIG-31: Itt annyi megkülönböztetést kell tenni, hogy más amikor ellenőrzött módon víz alatt tárolják az anyagokat és más dolog ha csak behajítják a tengerbe, hogy jó az úgy.

Meglepő lehet a 2020-as olvasóknak, hogy a tengeri hulladéklerakásra vonatkozó nemzetközi egyezmények viszonylag újkeletűek. Az első ilyen volt az 1972-es londoni egyezmény, ahol bizonyos anyagok lerakását megtiltották, másokét pedig mennyiségi engedélyhez kötötték. A radioaktív anyagok a tilalmi listára kerültek, két határozott kivétellel. Az egyik a mentességi szintet meg nem haladó aktivitástartalmú (egyébként engedélyezett) hulladék, a másik pedig az olyan anyagok, amik fizikai, vegyi, vagy biológiai úton maguktól lebomlanak úgy, hogy mindeközben a táplálékként szolgáló tengeri élőlényeket nem teszik táplálkozásra alkalmatlanná és nem jelentenek veszélyt az emberi egészségre és a háziállatokra. Az egyezmény a radioaktív anyagok tengeri elhelyezésével kapcsolatosan 25 éves ciklusokban hatásvizsgálatot írt elő.

Az 1996-os Londoni Jegyzőkönyv logikája fordított volt, azt határozta meg, hogy mit szabad a tengerbe dobni.

Mindezen szép egyezményeket azért a világ országai meglehetősen korlátozott számban fogadták el: www.imo.org/en/OurWork/Environment/LCLP/Documents/Parties%20to%20the%20LCLP%20February%202019.pdf

Amúgy széljegyzetként: már a legelső londoni egyezmény tiltotta az úszó és lebegő műanyaghulladék lerakását, ennek ellenére elég szép mennyiség összegyűlt az átlagember számára ártalmatlan szívószálakból, kóláspalackokból és bevásárlószatyrokból.

¿Qué tapas hay? 2020.07.13. 21:26:23

@gigabursch: Hajómotor-ügyben nem akarok nyilatkozni, de Bowman kolléga úrnak kétségtelen igaza van abban, hogy a szárazföldi mobil dízelmotorok fejlesztése kapcsán semmi nemzeti büszkeségre nincs ok 1947 óta. Talán ha Kovácsházy megkapja ugyanazt a fejlesztési szabadságot, mint Jendrassiknak volt, dehát folyamatosan rángatták az asztalt a keze alatt. Az összesen elkészült nyolc motorból tán még kettő üzemel Szíriában.

MIG-31 2020.07.13. 23:27:57

@David Bowman: Hát, nemtudom, amit a tengerbe szórtak nukleáris hulladékot, azt szerintem nem olyan céllal tették, hogy majd kiszedik és feldolgozzák egyszer, egyik ország sem. A Szovjetunió például hatalmas mennyiségű radioaktív anyagot dobott a tengerbe/sűllyesztett Novaja Zemlja környékén, leselejtezett tengeralattjárókar, reaktorokat, fűtőelemeket, hulladékot. Persze nemcsak a ruszkik csinálták így a dolgaikat.
Amennyire én tudom, az egyik legjobb és legegyszerűbb sugárvédelem a biztonsági távolság.

De a víz se biztos hogy mindig jó, nem vagyok egy reaktorfizikus, de ezt írják ebben. "A sós víz ugyanis lassítja a dúsított hasadóanyagból kilépő neutronokat. Az üzemanyagként használt urán 235-ből ugyanis rendszeresen szabadulnak fel neutronok, miközben a hasadóanyagban az atomok spontán szétesnek. A spontán felszabaduló neutronok elméletileg nem képesek beindítani a reakciót, ám a tengervíz lelassítja a kilépő részecskéket, amelyek így újabb atomokat hasítanak szét és ellenőrizhetetlen láncreakció indul be."
www.energiainfo.hu/nuklearis_katasztrofa_fenyeget_a_kara-tengeren-28277/

Mik azok a tartályok aminek a linkjét betetted? A radioaktív sugárzás jelét látom rajta.

MIG-31 2020.07.13. 23:50:03

@¿Qué tapas hay?: Persze, nyilván teljesen más amikor pihentető medencében tárolják a kiégett fűtőelemeket, meg amikor sorsára hagynak, tengerbe dobnak feleslegessé vált nukleáris anyagokat, legyen az reaktor, vagy fűtőelem. A tengerbe sűllyesztett cuccok 99,9%-át ki nem szedik onnan többet, akármennyire lecsökken is a sugárzásuk.

Kevesen tudják, hogy nukleáris hulladék és nukleáris hulladék között van különbség. Nukleáris hulladék a Pakson dolgozó kollegina bugyogója is, ha szennyezetté válik és bejelez a kapu hazamenetelkor, a munkaruhák, minden ami egy műhelyben keletkezik, ezek a kis aktivitású hulladékok.

A Földön az ipari forradalom óta hatalmas mennyiségű hulladék képződik, amivel valamit csinálni kellett, mindig is. A legegyszerűbb dolog volt kiszórni/elsűllyeszteni/elásni valami eldugott, lakott területtől távoli helyen, az óceánok erre tök kézenfekvők voltak. Az átlagembernek meg nem kötötték az orrára, nem reklámozták.

Amúgy szerintem a legtöbb ország egyben nagy környezetszennyező is, vagy az volt valamikor, (a nagyok még nagyobbak, a kicsik kisebbek, abszolút értéken) csak már a fejlődéséből kifolyólag túlhaladta. Vagy ma már nem szennyezik a környezetet jelentősen közvetlenül, de közvetetten igen, mert sok iparágat kiszerveztek frankón. A hajók nagy része Indiában, Bangladesben és Pakisztánban bontódik el. Vagy japánban mutogatják hogy az emeletes házak tetején micsoda szép zöld kert van, aztán közben meg ők is vastagon részt vesznek az esőerdők irtásában.

De mondok közelebbit, én az ország nyugati felén élek, de még nincs minden falu csatornázva, egyikben most csinálják, a miénk már igen. A házaknál megy a szennyvíz az emésztőgödrökbe, onnan meg a talajba, mert ugye a rendes pöcegödör fala lyukacsosra van falazva. Bár ha nem laknak sokan egy helyen, és nem túl magas a talajvíz szintje, akkor a talaj elvégzi a tisztítást. Vagy ottvan Pest szennyvíz tisztítója, nemis olyan régen készült el.

gigabursch 2020.07.14. 16:39:41

@¿Qué tapas hay?:
Tudod, csak az a durva hogy, az autógyártás mennyire tépi a száját, hogy ők mennyire fejlesztenek, meg mennyi újdonságot találnak ki..., hááááát....
Nos, a fenti Láng-dízel motor egy átdolgozott liszensz továbbfejlesztésével gyakorlatilag a mai commonrail rendszer előszobájában volt.
Igaz, akkor még nem voltak 1500 bar-os, csak 150 bar-os üzemanyagszivattyúk, de mégis...
Mondjuk vicces egy olyan gép. Csak azért 72 kg a dugattyú, mert könnyűfémből van. Még mókásabb kiemeln a dugókat. Hát még visszarakni..

Ja és a műszaki leírása a gépnek. 1955(!)-ben:
Nem engedtek bele 1%-nál magasabb kéntartalmú üzemanyagot.
(Akkoriban a gázolaj standard 6-8% körül mozgott a legtöbb kúton)
Igaz, ennek műszaki oka volt. Kicsit drága a technika ahhoz hogy, a füstgáz magas H2SO3 és H2SO4 tartalma károsítsa a rendszert.

S mindezt a MAHART be is tartotta.

Abban a két gépben a cikk írásakor volt olyan 86000 üzemóra. Gépenként.
Ennek uszkve a 95-97%-át teljes erő üzemmódban hajtotta végre.
De ez már csak érdekesség...

David Bowman 2020.07.16. 13:20:20

@MIG-31: Az általad is említett elsüllyedt tengeralattjárókból kiszerelt reaktorok. Ott várják ki az idők végezetét.

CSOKKI MÁLNA 2020.07.24. 21:18:29

@mentorosh lecsó:

Pontosabban idézve:

-Gogolák elvtársnő, egy szóra..
-Igenis Virág elvtárs.
-Ez egy új szoknya magán ugye?
-Új Virág elvtárs.
-Kurta ! Hagyjuk meg a szexualitást a hanyatló nyugat ópiumának!

8Lifeisamovie8 2023.10.14. 19:06:04

A fegyveres Sánta Klausról csak nekem ugrott be valamiért a Kartel - Fehér hó?
"Van zsákjában minden jó, Uzi meg néhány kilo kokó..." :)
süti beállítások módosítása