Napi érdekes - 262. Észbontó Szovjetunió 4.

2018. november 11. JTom

1929_nudista_strand_moszkvaban.jpeg

1929. Nudista strand Moszkvában

x_1929_a_gyerekek_jatszanak_az_osszetort_harangokkal.jpeg

1929. A bolsevik kormány egyik tevékenysége az egyházak megsemmisítése volt az országban. Templomok ezreit bontották le, és harangjaikat, kegytárgyaikat megsemmisítették. A képen proletárgyerekek játszanak a széttört harangokkal

1932_januar_31_a_gaz_gyar_elso_husz_elkeszult_teherautoja_moszkvaba_erkezett.jpg

1932. január 31. A GAZ gyár első húsz elkészült teherautója Moszkvába érkezett

1935_majus_15_az_elso_metrovonal_megkezdi_mukodeset_moszkvaban_a_13_allomasbol_allo_11_kilometer_hosszu_vonalon_4_kocsis_szerelvenyeket_allitottak_forgalomba_amik_a_legfeljebb_80_kmh_sebesseggel_haladtak.jpg

1935 május 15. Az első metróvonal megkezdi működését Moszkvában. A 13 állomásból álló, 11 kilométer hosszú vonalon 4 kocsis szerelvényeket állítottak forgalomba, amik a legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladtak

1947_robert_capa_sorozo_kijevben.jpg

1947. Robert Capa. Söröző. Kijevben

1949_a_lihacsov_autogyar_zisz-110_modelljenek_esozteto_probaja_a_lehetsege_beazas_vizsgalatara_az_uzemben.jpg

1949. A Lihacsov Autógyár ZISZ-110 modelljének esőztető próbája a lehetséges beázások vizsgálatára az üzemben

1955_a_szovjet_kurejka_faluban_emelt_sztalin_panteon_a_diktator_egykori_szamuzetesenek_helyen_epult_emlekmuegyuttes_alig_egy_evvel_sztalin_halala_elott_keszult_el_es_szemelyi_kultuszanak_mulasaval_elvesztette_jelen.jpg

1955. A szovjet Kurejka faluban emelt Sztálin panteon. A diktátor egykori száműzetésének helyén épült emlékműegyüttes alig egy évvel Sztálin halála előtt készült el, és személyi kultuszának múlásával elvesztette jelentőségét. Az épület előtti szobrot a Jenyiszejbe dobták 1961-ben

1957_harisnyavalasztek_a_moszkvai_gum_nagyaruhaz_rovidaru_osztalyan.jpg

1957. Harisnyaválaszték a moszkvai GUM nagyáruház rövidáru osztályán

1960-as_evek_szovjet_kutatok_jegesmedvevel_baratkoznak.png

1960-as évek. Szovjet kutatók jegesmedvével barátkoznak

1960_leningradi_foiskola_tanuloi_altal_keszitett_mikromotoros_robogo.jpg

1960. Leningrádi főiskola tanulói által készített mikromotoros robogó

1960_sziberiai_tel_vorkutaban.jpg

1960. Szibériai tél Vorkutában

1963_asztronautak_egy_pikniken_dolgoprudnyban_yuri_gagarin_alexey_leonov_boris_volynov_victor_gorbatko_barataival_es_ismeroseivel.jpg

1963. Kozmonauták egy pikniken Dolgoprudnijban. Jurij Gagarin, Alekszej Leonov, Borisz Volinov, Viktor Gorbatko, barátaikkal

1964_oktober_14_nyikita_hruscsov_szovjet_partfotitkart_partbeli_ellenfelei_levaltjak_tisztsegerol.jpeg

1964. október 14. Nyikita Hruscsov szovjet pártfőtitkárt pártbéli ellenfelei leváltják tisztségéről

1966_jurij_gagarin_lanyaival_galjaval_es_lanaval.jpg

1966. Jurij Gagarin lányaival, Galjával és Lánával

1967_arviz_leningradban.jpg

1967. Árvíz Leningrádban

1973_a_szovjetunio_marsallja_semyon_budyonny_a_dzsacsaban_a_90_szuletesnapjan_1973_aprilis_25-en_moszkvai_regioban_odintsovon_bakovkan.jpeg

1973. április 25. Szemjon Bugyonnij a Szovjetunió marsallja (igen AZ a Bugyonnij, engem meglepett hogy ilyen modern környezetben látom egy színes fotón) dácsájában 90. születésnapján

Bugyonnij 1883-ban született, már az első világháborúban harcolt, 1919 és 1924 között az 1. lovashadsereg megszervezője és parancsnoka. Az 1937–38-as tisztogatást Sztálin híveként túlélte. 1939 és 1952 között az SZKP KB tagja. 1940–41-ben honvédelmi népbiztos első helyettese, majd a második világháborúban a Barbarossa hadműveletet követően a délnyugati front parancsnoka. Hibás döntései miatt több százezer katonáját bekerítették a németek, ő repülőgéppel távozott a frontról. Ennek következménye az lett, hogy a rangjától megfosztották. A kaukázusi csata során ide irányították, itt meg tudta állítani a német csapatokat. Győzelme után leszerelték.

 

1975_az_amerikaiak_fogasa_az_unio-apollo_dokkolasan_borscht.jpg

1975. Amerikaiak orosz űrhajósételekkel kezükben (egyikben borscs van) a Szojuz-Apollo űrrandevú alatt

1990_a_penztaros_ellenorzi_a_vevot_egy_moszkvai_tartozkodasi_engedellyel_kapcsolatban.jpeg

1990. A pénztáros ellenőrzi a vevőt moszkvai tartózkodási engedélyével kapcsolatban. Bizonyos termékeket nem adhattak el a városon kívül lakóknak

1993_az_odessai_allatkert_egyik_alkalmazottja_egy_hat_honapos_elefantot_gondoz_szoba-konyhas_otthonaban_szuletese_ota.jpg

1991. Az odesszai állatkert egyik alkalmazottja egy hat hónapos elefántot gondoz szoba-konyhás otthonában születése óta

x_1991_lejarat_a_metroban_minszkben.jpeg

1991. Lejárat a metróba Minszkben egy nem túl frekventált állomáson

 

A sorozat korábbi részei ITT

 

Kérünk nyomj rá itt lejjebb a Facebook dobozban a 'Tetszik az oldal'-gombra és ha még nem tetted meg, iratkozz fel a blog követői közé (az oldal legtetején, jobbra található). KÖSZÖNJÜK!

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5914360899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toto92 2018.11.11. 12:53:33

Mai szemmel érdekes a nudista strand látszólag a város közepén.

A szobakonyhában elefánt meg eléggé hardcore :)

Pootj 2018.11.11. 13:03:53

A vorkutai hóesés sem gyenge . Vagy nagyon alacsonyak az oszlopok... :-)

bioLarzen 2018.11.11. 13:40:44

Ismét remek sor, köszi!

bioLarzen 2018.11.11. 13:41:38

@Pootj: Kíváncsi vagyok, hány embernek ugrott be a Vorkuta névről a Call of Duty Black Ops :)

¿Qué tapas hay? 2018.11.11. 14:51:48

Bugyonnijhoz: Bugyonnij kijevi csatában játszott szerepe máig vitatott: nem egyértelmű, hogy saját hibái, vagy a Sztálintól kapott parancsok következetes teljesítése okozta a kijevi kudarcot. Erről a parancsnoki pozícióról pár nappal az összeomlás előtt váltották le. Nem fokozták le, hanem ezután a tartalék hadseregcsoport parancsnoka lett, de a moszkvai csatában már nem tudta eredményesen vezetni a rábízott frontot: így azt a nyugati hadseregcsoporthoz rendelték. Ezután másodrangú, inkább tiszteletbeli pozíciókat kapott, magasabbegység parancsnokságát már csak egyszer töltötte be (észak-kaukázusi front), majd '43-tól a Vörös hadsereg lovasságának parancsnoka, majd '53-től lovassági főszemlélő.

A Sztálin-szoborhoz: gyanús volt nekem ez az '58-as dátum. A sztálini személyi kultusz jelképeinek eltávolításáról csak '61. májusában született határozat, előtte ugyanolyan jelképeknek számítottak, mint a Szovjetunió bukásáig fennmaradt Lenin-kultusz jelképei. Több forrás szerint is a kurejkai Sztálin-szobrot 1961. decemberében dobták a Jenyiszejbe az igarkai városi pártbizottság utasítására.

perszepolisz 2018.11.11. 16:10:41

Kemények voltak azok az asztonauták is: Mindannyian félmeztelen, nyáriasan, de a kép egyik szereplője meg sapkában. :D
Amúgy ti minek látjátok azt az izét, amit az utolsó előtti, előtti képen vásárolt a fickó?

Munro 2018.11.11. 16:16:23

@toto92: a nudista strandon csak férfiak voltak?

toto92 2018.11.11. 16:18:33

@Munro: én csak a képaláírásból indultam ki :) valóban fura - de ha nem strand, akkor mi?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2018.11.11. 16:42:12

@toto92: @Munro: Nem nudista strand az, csak nem lehetett kapni fürdőgatyát! 8-)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.11. 17:04:14

@¿Qué tapas hay?: kösz, javítottam.

@perszepolisz: szerintem az a szatyor még üresen :)

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.11.11. 18:20:47

Van köztük több kép is, amire azt mondtam magamban, hogy "hűha"! Pl. az 1929-es nudista strand, a vorkutai tél vagy Hruscsov leváltásának pillanata.
Jegesmedvével és bocsával barátkozni - én nagy bátorságnak gondolom...

Kismy 2018.11.11. 18:54:06

az a metró időtálló konstrukció lett. nem sokat változott azóta :)

crok 2018.11.11. 21:03:39

A képek ismét nagyon jók!

Az "1963. Asztronauták egy pikniken Dolgoprudnijban." képaláírásban én az "Asztronauták" szót "Kozmonautákra" cserélném mert oroszok, nem amerikaiak vannak a képen.

De - mint mindig - most is nagyon rendben van a sorozat ( :

hátramozdító 2018.11.11. 23:19:27

Észbontó!!! Végreújra előkerült a bontókalapács! Köszönjük szépen, pompás volt!

Indriq 2018.11.11. 23:25:45

azért az a jegesmedvés kép se semmi... ráadásul ott vannak a bocsok....

bioLarzen 2018.11.12. 00:57:51

@Indriq: Igen, attól lesz igazán éles a helyzet.

gigabursch 2018.11.12. 06:33:18

Ez tényleg egy nagyon erős válogatás lett.
Strand. Vorkuta. Űrhajósok.

gigabursch 2018.11.12. 09:40:32

Egy ideje nézegetem ezt a Vorkutás képet és arra jutottam, hogy a kép jobb szélén lévő palánksor okozza a gondot, mert a hófúvásban lecsapja a havat egy adott zónába.
Az hogy hófúvásos és nem esett hó, az onnan is látszik, hogy baromi kemény és nagy a teherbírása.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2018.11.12. 09:43:15

Azért komoly tétje lehetett, hogy meddig tartják az elefántbébit a lakásban. Ha elmulasztják időben áttelepíteni, már nem fér ki többé a panellakás ajtaján. Akkor aztán ott növekszik szépen a nappaliban, amíg egyszer csak le nem szakad alatta a födém...:)

A jegesmedvés képpel kapcsolatban nem tudom elhessegetni a régi viccet: "No, hol az az apáca, akivel kezet kell fogni...?"

Suzumebachi 2018.11.12. 10:05:39

@Pirx pilóta: Túl vagyok a negyvenen, de ez a vicc nekem nem ismerős. Hogy is volt?
Az a metrómegálló elmenne bármelyik horror filmben. Na és ki tudja, hogy mit nem vehettek a vidékiek Moszkvában?

Namely 2018.11.12. 10:46:24

"1991. Lejárat a metróba Minszkben egy nem túl frekventált állomáson"
Az ingatlan árát növeli a metró közelsége.... :D

"Azért komoly tétje lehetett, hogy meddig tartják az elefántbébit a lakásban. "
Azért gondold el, hogy mekkorát szarhatott..... :(

"Az épület előtti szobrot a Jenyiszejbe dobták 1961-ben"
Ma pedig egy vagyonért lehetne eladni.....

"1929. Nudista strand Moszkvában"
Ahogy nézem, 90+% pasi..... na, vajon miért mehettek..... :DDDDDDDD

"1947. Robert Capa. Söröző. Kijevben"
Ez az, amiről nagyon látszik, hogy hol, milyen rendszerben járunk.... a szélsőséges igénytelensége a szolgáltatásoknak....

"1973. április 25. Szemjon Bugyonnij a Szovjetunió marsallja"
Nem tudja valaki, hogy miért van az a csík a katonatisztek nadrágján?

szita szita péntek 2018.11.12. 11:26:01

" Bizonyos termékeket nem adhattak el a városon kívül lakóknak" - ok, értem, hiánygazdaság és az azzal járó hülye megoldások. Arra viszont kíváncsi lennék mégis milyen termékek lehettek azok? Sajnos a kép sem segít, még az sem tudom eldönteni, hogy ez egy műszaki vagy egy élelmiszer bolt. Nem tudja valaki a tutit?

bioLarzen 2018.11.12. 11:42:30

@T3.14: Számos változata keringett a viccnek. Kivonatolva kábé:

Versenyt tartanak a kommandósok (vagy a vicc egyes változatai szerinti más, keményfiús szakma képviselői) között. A versenyszámok (ide bejön 3-4 kemény dolog), aztán kezet kell fogni egy jegesmedvével, bégül meg kell dugni egy apácát. A vicc ezután részletezi, miként buknak el egyes nemzetek képviselői, míg végül jön az orosz (esetleg amerikai, magyar...) versenyző, lealázza az egyes feladatokat, bemegy a jegesmedve barlangjába, nagy dulakodás és üvöltésak hallataszanak, végül kijön, és azt kérdi: Na, hol az apáca, akivel kezet kell fogni?

Ja, ilyeneken röhögtünk az átkosban :)

bioLarzen 2018.11.12. 11:45:32

@Namely: A katonai egyenruhák nadrágstráfja tulajdonképpen szigorúan dekoratív célt szolgál (ezért is van, hogy csak a díszegyenruha nadrágja stráfos), de egyszersmind igazából rangjelzés is volt, mert meg volt (van) határozva, milyen rangban lehet ilyet viselni.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2018.11.12. 11:48:13

@bioLarzen: ó, nem láttam, hogy megválaszoltad te is, köszönöm :) én is egy alternatív változatot ismertem...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.12. 11:50:11

A villanyvezetéknél mi történne, ha a hó eléri a vezetékek szintjét?
Én biztosan nem mertem volna a közelébe menni sem.

kewcheg 2018.11.12. 11:53:32

Az a kijevi sörcsapoló inkabb kvász lesz szerintem....

AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK 2018.11.12. 11:57:41

Bugyonnijt is le akarták tartóztatni a tisztogatások során. Érezvén a vesztét egy gépágyúval várta a csekistákat, akik tanácstalanul jelezték Sztálinnak, hogy mi az ábra. Aki valami szeszély folytán végül azt mondta nekik, hogy hagyják békén,így megúszta.

Remol 2018.11.12. 12:03:22

@Namely: tiszthelyettesek díszegyenruha nadrágján nincs csík. A tiszti-főtiszti nadrágon egy vékony vörös csík. A tábornoki nadrágon meg a széles vörös sáv.
Csupán csak megkülönböztető, dísz jellege van, messziről látni, ki a nagykutya.

Bosses 2018.11.12. 12:04:34

A mikro méretű robogóval most is villanthatnának a hipszterek a belvárosban hétvégén este a romkocsmák között cikázva :-)
Másrészt Hruscsov környezetén pontosan látszik, miért jutott csődbe az egész cuclista világ. Ahol ilyen kiaggott, keményvonalas őskomcsik vezetnek egy egész birodalmi rendszert ott azért sok jóra nem lehet számítani.

felhőkergető 2018.11.12. 12:12:43

a mikro motoros robogón az első keréken az a patkófék... mint egy Camping bringán. biztosan jó volt a fékhatás LOL

Smouse 2018.11.12. 12:13:31

@Namely: "Nem tudja valaki, hogy miért van az a csík a katonatisztek nadrágján?"
A vastag piros csíkkal lévők tábornokok. Hogy általában miért van, talán hogy tudják hová kell feszülni a középső ujjnak vigyázz álláskor :D

Smouse 2018.11.12. 12:15:37

@molnibalage: Szerencsére ezek telefon vezetékek :) A villany vagy magasabb (ott a háttérben) vagy nem torlódott fel alatta annyi hó.

Suzumebachi 2018.11.12. 12:15:46

@Pirx pilóta:
@bioLarzen:
Mindkettőtöknek köszönöm, így már rémlik, hogy hallottam valamelyik verzióban! Vigyorgok is.

pizo 2018.11.12. 12:18:44

@felhőkergető: Most az elektromos rollerek egy részén is patkófék van.

Zoli

dívamacska 2018.11.12. 12:23:12

@kugi: Szinte biztos lehetsz benne, hogy ember által nevelt medve volt az. Most őszintén, melyik vad jegesmedve hajlandó a kölykeivel együtt odamerészkedni emberekhez és a kezükből enni? Vagy elkerüli őket, vagy kinyírja és megeszi a gecibe mindet. Végül is, a legnagyobb szárazföldi ragadozóról beszélünk.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.12. 12:23:17

@kugi:

A 30-as évek közepéig a szovjet kommunizmus progresszív volt társadalompolitikai értelemben, azaz támogatták a válást, a szabad szexet, a homokosokat, az abortuszt, stb. Aztán a 30-as évek végétől visszatértek a hagyományos családi értékek védelméhez.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.12. 12:24:07

@kugi:

A 30-as évek közepéig a szovjet kommunizmus progresszív volt társadalompolitikai értelemben, azaz támogatták a válást, a szabad szexet, a homokosokat, az abortuszt, stb. Aztán a 30-as évek végétől visszatértek a hagyományos családi értékek védelméhez.

A nép fia 2018.11.12. 12:25:12

@bioLarzen: Köszi, épp keresni akartam. :)

@Bosses: Ez született újjá a cityboard-ok és az elektro-rollerek képében. :)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.12. 12:30:27

@T3.14:

Minden hiánycikkre jegyrendszer volt egészen a 90-es évek elejéig: hús, kolbász, vaj, mosópor, szappan, vodka, stb.

Mivel ezeket bejegyzett lakcím szerint osztották, csak ott is lehetett beváltani. Továbbá nem azonos volt a jogosultság az ország egyes részein.

Suzumebachi 2018.11.12. 12:33:11

@maxval balcán bircaman: Köszi! Gondolhattam volna, hogy egyszerűen ez volt az oka.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.12. 12:38:42

@maxval balcán bircaman: ezt így igaz. van egy fotóm a harmincas évek elejéről egy szovjet melegházasságról! ha nem felejtem el megkeresem és felteszem egy következő válogatásba

szepipiktor 2018.11.12. 12:44:11

Ez eddig a legjobb összeállítás a sorozatból!
Köszönöm és csak így tovább! (hogy stílszerű legyek...)
A kommenttársakon is joklat mosolyogtam, az életkor más-más véleményeket eredményez, és ez így van jól.
Mekem, idősnek sok kép nem a történelmet idézi, hanem még az életemből is kapcsolódik számos dolog, a 70-es években nálunk sem volt bővebb a harisnyakínálat, de régebben ugye a egyen-orkánkabát, az egyen-gyerekkocsi és a többi...
.
Remek az ürhajósok proopaganda fotója (hiszen ezek mind azok!), de még rátesz az a svájcisapka!!!! Ki az a barom, aki fürdőnadrág-svájcisapka kombóban pózól a fotósnak????
.
A jegesmedvés képet én összehoztam a elhangzott viccel: ez egy állatketri medve, az emberek a gondozói... És odavitték őket, beöltöztek és kész is a fotó!
.
A katonáknál a csík a tábornoki taggok jelzése, ez mindenhol létezik, van ahol csíkok száma is számít. Én amikor elmegyek az adidas macimba kocsmába és akiknek valami két csíkos kínaija van, azoknak le kell jelentkezniük, mert én HÁROM csíkos tábornok vagyok, ők csak kettő.
Amerikában van még, hogy hány csillagos dábornok, azonos rang de az egycsillagos és a ritka négycsillagos között elég nagy eltérés van. Nálunk a rangjelzés van csak, a többi paraméter, a szolgálati idő vagy a funkció külsőleg nincs kelezve.
.
Igen, azok telefonkábelek.
.
A metró is alap, mert az a cég csinálja a mai napig. Nem voltak rákényszerítve a fejlesztésre, a mi fehér "hármasaink" is vagy 20 évvel ezelőtti, nyakukon maradt raktárkészletből vannak.
.
A leningrádi árvíz? Nem hasonlók vannak manapság a Béke téren is?
.
Gagarin lányai tündériek...
.
Hruscsov meg megúszta, csak leváltották. Korábban ki is végezték volna...

Darth Revan 2018.11.12. 12:50:12

@toto92: naponta hanyszor kellett utana takaritani?! es mekkora adagokat ?!

warr 2018.11.12. 12:52:01

Az a "nem túl frekventált" helyen lévő metrómegálló kemény. Ilyen helyre mi a tosznak tettek metrómegállót? :D

Suzumebachi 2018.11.12. 13:01:46

@warr: Gondolom, a terv az volt, hogy x km hosszú, y számú megállóval. 50 méterenként meg nem tehették a megállókat. :) Vagy ott lehetett átszállni a lovaskocsira, ami a tanyavilágba indult. :)

gigabursch 2018.11.12. 13:03:43

@bioLarzen: ,
Jajj, de régen halottam...
Leestem a székről (mármint most)

Eszembe jutott a régi emlék, mikor bent feküdtem a kórházban friss vakbelesként és három velem korú sráccal voltam egy kórteremben. Ketten sérvesek voltak, egy meg valamnyire égett a hasán.
Persze, hogy vicceket meséltünk egymásnak. Ezt is ott hallottam először.

Bosses 2018.11.12. 13:03:49

@warr: A kész készítője mögött, tehát ebből szögből nem láthatóan, lehet, hogy volt egy kisebb orosz traktorgyár, ahonnan évente kigördült 10 ezer tank :-) Tehát kellett a metrómegálló a 15-20 ezer melósnak.

gigabursch 2018.11.12. 13:04:28

@molnibalage:
Szerintem már rég leoldott a biztosíték.

gigabursch 2018.11.12. 13:09:13

@warr:
Ott ahol ma a Bikás park van, ott 50 éve még a lakótelepek árnyékában kukorica föld volt Kelenföldön.
Azért tették le, mert volt városfejlesztési elképzelésük és itt először meghozták a metrót, majd utána megjött a felszíni infrastruktúra is.
Szerintem...

Namely 2018.11.12. 13:09:34

@Bosses:
"Másrészt Hruscsov környezetén pontosan látszik, miért jutott csődbe az egész cuclista világ. Ahol ilyen kiaggott, keményvonalas őskomcsik vezetnek egy egész birodalmi rendszert ott azért sok jóra nem lehet számítani. "
Teljesen igazad van, a merevség, változásra való teljes képtelenség az arcukra van írva...

buszrajongó 2018.11.12. 13:13:15

@Pootj: Főleg szibériai hőesésként nem gyenge, ugyanis Vorkuta nem Szibériában van-

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.12. 13:17:29

@warr: szerintem, hangsúlyozom szerintem: a kép fotózási iránya biztosan kissé szubjektív. a fotós háta mögött valószínűleg húszemeletes panelváros van, a látható házak talán a fejlesztés idején már szanálásra lettek kijelölve. a mai metrómegállókat megnéztem, híre hamva sincs ilyen elhagyatott környéken lévőnek.

@szepipiktor: a kocsmai melegítőrangjelzéseken hangosan felröhögtem, köszi :D és igen nekem is a gyermekkorom mindennapjainak (híradóinak, újságainak) képei ezek, én sem érzem történelemnek, de hát ez van, öregszünk.

@Namely: "Ez az, amiről nagyon látszik, hogy hol, milyen rendszerben járunk.... a szélsőséges igénytelensége a szolgáltatásoknak...."
azért ne feledd 1947-ben járunk. máshol sem volt ritka az ilyesmi még a háborúból frissen ocsúdó Nyugat-Európában

buszrajongó 2018.11.12. 13:27:52

Miután Pootj kommenttársnak már elmondtam, most a bloggernek is elmondom, Vorkuta nem Szibériában, hanem Európában van, a Komi Köztársaság fővárosa (komiul Virkuta).

bioLarzen 2018.11.12. 13:29:00

@dívamacska: Ez azért nem így megy. Vadállatot nem lehet rögtön, "első generációsan" megbízhatóra nevelni. Hosszú, rengeteg generációs folyamyat az. Így legfeljebb odaszoktatni lehet őket, meg rászoktatni, hogy ne feltétlenül féljenek az emberektől - de tökéletesen bennük marad minden vad-/ragadozóösztön, ami nagyjából annyit jelent, hogy bármikor előjöhet belőlük a ragadozó...

bioLarzen 2018.11.12. 13:30:48

@warr: Lehet, hogy ha másik irányból csinálták volna a képet, látszana ;)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.12. 13:32:41

@buszrajongó: erre a csak a kép alapján ennyit mondanék: De lehetne! ;)
amúgy meg nem nagy út az a néhány verszta...
komolyra fordítva, persze igazad van, köszi az észrevételt.

bioLarzen 2018.11.12. 13:33:23

@JTom: Nem véletlen hívták/hívtuk anno a katonai szlengben a tábornokokat "pizsamásoknak" ;)

bioLarzen 2018.11.12. 13:35:05

@JTom: Fogalmazzunk úgy: Vorkuta földrajzilag nem Szibéria - de nagyjából mionden más tekintetben igen ;)

buszrajongó 2018.11.12. 13:39:50

@JTom: Na igen, ha a szibériai jelzőt nem földrajzi, hanem minőségi értelemben használtad, akkor megáll a hasonlat.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.12. 13:50:00

@gigabursch: Ez költői túlzásnak érzem. 50 éve 1968 volt, A kép 1972-es. Nagyon nem volt ott már semmiféle kukorica mező ez alapján.

www.fentrol.hu/hu/legifoto/150082?r=1&c=2118401.8322515:6018993.7005065:9

Volt egy 1944-es ortofotó pár éve elérhető, ami a főváros II vh bombázására készült a károk felmérése végett. Azon lenne még érdemes megnézni ezt a környéket.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2018.11.12. 14:05:14

"Amerikaiak orosz űrhajósételekkel kezükben (egyikben borscs van) a Szojuz-Apollo űrrandevú alatt"
Amire vodkás cimkéket ragasztottak.

ZON 2018.11.12. 14:05:36

Bugyonnij: azt hittem , Penge Borisz a Blöff-ből.

OkoskaTo:rp 2018.11.12. 14:05:38

Az egyik űrkajás tubuson "extra" felirat olvasható, míg a másikon az "odk" betűk látszanak. Vajon melyik a borcs, és melyikben lehet valami alkohol?

dr. mesterséges színezék 2018.11.12. 14:07:25

@Bosses: "Ahol ilyen kiaggott, keményvonalas őskomcsik vezetnek egy egész birodalmi rendszert ott azért sok jóra nem lehet számítani."

Vegyük észre, hogy a világot ma is - amikor naponta születnek és szűnnek meg iparágak - kiaggott emberek vezetik. Ha valaki a 4. x előtt érdemi döntési pozícióba kerül, csodájára jár a világ.

dr. mesterséges színezék 2018.11.12. 14:32:13

@toto92: "A szobakonyhában elefánt meg eléggé hardcore :)"

Állattal együtt lakni nem számított rendkívüli eseménynek.
Az igen, hogy a lakásban tartott állat nem adja, hanem fogyasztja a tejet.

dr. mesterséges színezék 2018.11.12. 14:38:34

@OkoskaTo:rp: Ha az űrhajós piknik alapfelszereltsége a cigi, akkor az orbitális pályán elköltött ebédhez kötelezően tartozik a burgonyakivonat.

Szabi DMC · http://delorean.blog.hu 2018.11.12. 14:46:49

Miért, a magyar parlamentben nem pont azok az arcok ülnek még ma is, mint akik a fotón Hruscsov mögött?

Olyan ez, mint a műszálas otthonka az öreg néniken: azt hinnéd, hogy pár év múlva kihal a jelenlegi öregnéni-generációval együtt, de nem. Mindig jönnek újabbak, akik továbbviszik a hagyományt.

tamask 2018.11.12. 14:54:38

@dívamacska: a jegesmedve az egyetlen medvefaj, ami kizárólag ragadozó és aktívan vadászik az emberre. A rettegett grizzly medve is mindenevő és ha lazacban gazdag helyen él, akkor rá se hederít az emberre. Ha viszont a szárazföld belsejében él, ahol kevesebb a fehérjeforrás és főleg bogyókat talál, akkor agresszívabb lehet az emberrel szemben. A jegesmedve meg csak húst eszik, így számára az ember is táplálékforrás.

tamask 2018.11.12. 15:04:14

@Namely: az 1947-es kijevi sörözőhöz hasonlót abban a korban láthattál Franciaországban is szerintem. Igaz ahhoz vidékre kellett menni ott, nem a fővárosba. A sör vagy kvasz fahordóból is oltja a szomjat.
Régebben láttam talán ezen a blogon egy szódavíz vagy kvasz automata fotóját, aminél ugyanazt az üvegpoharat használták a sorban egymás után következő emberek (nem volt egyszerhasználatos műanyagpohár).

tamask 2018.11.12. 15:06:58

@molnibalage: igen, a partmenti barnamedvék, amik folyami halakat vagy tengeri halakat tudnak enni, le se bagózzák az embert, mert nincs fehérjehiányuk. A kontinens belsejében élők a bogyóétrend miatt fehérjére vágynak, ezért elkapják, akit és amit csak tudnak.
A jegesmedve meg kizárólag ragadozó...

Guszty 2018.11.12. 15:09:22

A Sztálin panteonon miért van Schwarzkopf logó? :-)

Medgar 2018.11.12. 15:15:50

@Bosses: Erről eszembe jutott a Pravda álhír: Kínai vadászbombázók támadtak békésen szántó szovjet traktorokra a Távol-Keleten. A traktorok viszonozták a tüzet, majd visszarepültek bázisukra.

coyote55 2018.11.12. 15:16:24

@dr. mesterséges színezék: ellenben mennyi őőő... izééé.... szóval végterméket produkál! ;)

dr. mesterséges színezék 2018.11.12. 15:28:11

@coyote55: Annak örül a balkonládában növekvő káposzta.

Snake 2018.11.12. 15:28:27

A tábornoki nadrágcsíkok becses neve lampasz.

Namely 2018.11.12. 16:02:26

@Guszty:
Az nem Schwarzkopf, hanem egy kulcslyuk.... :DDDDDDDDDDD

bati67 2018.11.12. 16:03:21

Azért én megszámoltam, hogy megvan-e mind a 20 autó! :-)

(lásd: Hofi - Hányat fialjon a disznó)

Dekatlon 2018.11.12. 16:49:55

ugye mindenki ellenőrizte, hogy megvan a 20 autó? :)

Exploiter 2018.11.12. 17:00:05

@Indriq:

Jaja, az azért elég komoly kép

Oooh, those russians

gigabursch 2018.11.12. 17:00:33

@n3spr3ss0:
Ti viszont nem. Nem feladatom birca megvédése, de veled ellentétben legalább tud olvasni. Lásd kommentszabályok.

gigabursch 2018.11.12. 17:02:31

@Snake:
Köszönöm. Ezt nem tudtam.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.11.12. 17:36:51

@szita szita péntek: @maxval balcán bircaman: '91-ben, amikor arrafelé jártunk, emlékeim szerint azért kértek a Baltikum országaiban mindenkitől igazolványt, mert a Baltikumot jobban ellátta az állam, mit a többi tagállamot (főleg műszaki cikkekkel). Így akarták megelőzni, hogy au elvtárs, akinek nem jut annyi a közösből, lerabolja a kirakat-Baltikumot. Pl. Ogyesszában nem találkoztunk ezzel a módszerrel. Egyébként akkor már a külföldiektől is féltették az ellátmányt. Mi, amikor ilyen árut vettünk, mindig megkértünk egy csinos gyévocskát, aki örömmel és azonnal odaadta az igazolványát, vagy megvette helyettünk az árut – az eladók utálkozó tekintete közepette. ;)

gym 2018.11.12. 18:43:01

@molnibalage: Azok telefonvonalak, csak kicsit ütnek...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.11.12. 19:39:56

@n3spr3ss0: kérlek a kommentszabályok betartására. a blogon TILOS a magyar aktuálpolitika. köszönöm.

Csipke Józsika 2018.11.12. 20:31:42

@bioLarzen:

Karig Sára: Ballada

Negyednapja nem evett
Harmadnapja nem ivott
Vorkuta Vorkuta

Túl a folyón domb mögött
agyagbánya gödre vár
Vorkuta Vorkuta

Odaviszik csónakon
nincsen két kezén bilincs
Vorkuta Vorkuta

Folyó vize megáradt
jeges hullám hömpölyög
Vorkuta Vorkuta

Összekulcsolt két keze
mindig mindig nemet int
Vorkuta Vorkuta

Égnek emelt két keze
szennyes árban elmerült
Vorkuta Vorkuta

bioLarzen 2018.11.12. 21:32:45

@malenykij polgar: Én is bárhogy nézem, "ODK" a felirat közepe :)

Vodkás borscs? :D

bioLarzen 2018.11.12. 21:34:06

@dr. mesterséges színezék:
"Állattal együtt lakni nem számított rendkívüli eseménynek. "

Hány szovjet feleség tanúsíthatta ezt...

dívamacska 2018.11.12. 21:35:32

@bioLarzen: Persze hogy előjöhet, nem mondtam, hogy kockázatmentes a pacsizás egy "szelídített" vadállattal. De egy vadonban felnőttel a megörökített jelenet teljes képtelenség. És tuti halál.

dívamacska 2018.11.12. 21:38:12

@tamask: És ez miben mond ellent annak, amit írtam?

¿Qué tapas hay? 2018.11.12. 21:55:59

@molnibalage: Itt van egy légifénykép a területről '68-'69-ből: egykor.hu/budapest-xi--kerulet/kelenfoldi-lakotelep/3033# (a második kép). A Tétényi út és a Szerémi út közti terület '63-ban: nos itt még azért láthatóan volt mezőgazdálkodás: www.fentrol.hu/hu/legifoto/18438?r=1&c=2118205.96511:6018002.405053:9

2018.11.12. 23:14:41

@perszepolisz:
"Amúgy ti minek látjátok azt az izét, amit az utolsó előtti, előtti képen vásárolt a fickó?"
Két üveg Szovjetszkoje Igrisztoje orosz félszáraz pezsgő van a srác előtt a szalagon /félig eltakarja a vásárló, csak a nyaka látszik az üvegeknek, és a címke teteje/. Szerintem nem a tartózkodási engedélyét nézi a pénztáros, hanem az életkorát, mert elég kölyök képű a srác.

Dr.Agon 2018.11.13. 05:18:18

@tamask:
Nemhogy képen, de élőben is találkoztam ilyen üvegpoharas sörautomatával 81-ben Odesszában (a Patyomkinos filmből ismert lépcső tövénél a kikötőben). A rutinos helyi erők vitték a kis teleszkópos, összecsukható zsebpoharukat, abba átöntötték a sört, és félrehúzódtak vele. Mi is kipróbáltuk, muszáj volt gyorsan inni, hosszú sor várt a pohárra mögöttünk :D

Csipke Józsika 2018.11.13. 05:58:42

@Dr.Agon:
A ‘970-es - 80-as évek fordulóján a sörautomata 20 kopejkásokkal működött. Ezért a pénzért úgy adott egyre kevesebb sört, ahogy annak az ára nőtt. Léteztek üvegpohárral működő - és pohármosóval ellátott - szódaautomaták is, 1 kopejka volt a szóda, 3 pedig a szörpös kivitel. Több ismerősöm kapott egy-egy automatás fogyasztás után herpeszt vagy más fertőzést.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 07:13:02

@Fotósképző:

Moszkvában, Szentpéterváron, a Fekete-tengeri üdülőhelyeken, s a Baltikumban jobb volt az ellátás az átlagnál. Ez tény. Hozzátenném, ez kb. a magyar szinte negyedét jelentette, azaz a "jobb" szó óvatosan kezelendő.

Második szinten voltak a tagköztársasági fővárosok, pl. Kijev és a zárt városok.

S minden més meg rosszabb szinten.

Alapvetően az emberek úgy tudtak megélni, hogy csereberéltek egymással, plusz szinte mindenkinek volt valamilyen privilégiuma, üzemi boltban ellátás, stb.

A szovjet gyarmati rendszer sajátossága - és ebben egyedülálló -, hogy a gyarnattartók rosszabbul éltek, mint a gyarmatok lakosséga, A legszegényebb szovjet érdekeltségű államban is jobb volt az élet, mint a SZU-ban,

gigabursch 2018.11.13. 07:13:13

@gym:
Kivéve a K-vonal.
A k-vonal az mindig q...@ erős.

:-)

gigabursch 2018.11.13. 07:17:13

@molnibalage:
A linkeden épp a Bikás-parki rész nem látszik 1944-ből, viszont az Etele út menti ún. szürke házak vagy másképp munkásőr házak területe masszív szántóföld.

mapire.eu/hu/map/bp1944/?layers=osm%2C30&bbox=2117106.9339377643%2C6017582.545902502%2C2120329.232411411%2C6018538.008756066

gigabursch 2018.11.13. 07:23:37

@gigabursch:
De az milyen vicces, hogy 1972-ben kitakarták az egész Bikás-parki területet.
Biztos a gaz imperialisták ellen el kellett fedni az épülő játszóteret...

szita szita péntek 2018.11.13. 07:38:07

@funivia: Hát nemtom... nyilván ott és akkor lehettek más szabályok, mint az én gyerekkoromban hazánkban, de... gyerekként annyi alkoholt vehettem amennyit akartam. Egyszerűen nem merült fel, hogy életkor alapján limitálni kellene a vásárlást.

Alick 2018.11.13. 07:53:20

@maxval balcán bircaman: Ez utóbbi miatt volt bizalmas közbeszéd tárgya a SZU-ban, hogy a szoc. szatellit országok drága politikai kirakat.

Attilajukkaja 2018.11.13. 07:54:21

Az 5. képen biztos, hogy sört adnak? Moszkvában így árulták annak idején a kvászt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 07:56:23

@Alick:

Ez általános volt. Az egyik elégedetlenkedő szöveg az volt "a vezetés mindent kivisz másoknak, ezért élünk szegényen".

S alapja is volt ennek.

MINDEN szinten rosszabbul éltek a szovjetek, mint a csatlósok. A nonemklatúra szintjén is így volt ez.

Pl. Kubában - ahol a 80-as években éltem - a szovjet kiküldöttek messze a legszegényebbek voltak a többi "szocialista" kiküldött között.

Attilajukkaja 2018.11.13. 08:45:20

@maxval balcán bircaman:
"Pl. Kubában - ahol a 80-as években éltem - a szovjet kiküldöttek messze a legszegényebbek voltak a többi "szocialista" kiküldött között."
De a kubaiak még szegényebben éltek!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 08:50:34

@Attilajukkaja:

Еz nyilvánvaló. De miért hasonlítod az átlag kubait a szovjet kiküldütthöz, ami mindenképpen az elit alsó része volt a SZU-ban?

A szovjet kiküldöttet hasonlíts a kubai kiküldötthöz.

svonk 2018.11.13. 09:06:11

@bioLarzen: Fontos, hogy egy üveg vodkaval kezdodik a proba, azert lesz a kavarodas.

tökmind1niknév 2018.11.13. 10:32:42

az ukrán fahordó a felirat szerint sör, nem kvász.

a minszki metrómegálló lehet egy parkban, vagy annak a szélén. Akár a város közepén is, lásd kisföldalatti városligetben. Elég frekventált hely, de biztos lehet hasonló képet csinálni még 2018ban is. Ez a kép szerintem külsőbb városrészen készült inkább, ahol már nincs olyan mélyen a metró.

Az űrhajósok nem dohányoztak legalábbis a képen, a többi pilóta meg úgyse ment az űrbe.

a 90-es években még tuti volt üvegpoharas automata Moszkvában is. Ezek most is sok helyen megvannak, csak már műanyagpoharasak. Kapitalizmus rulez.
Én kvászt ittam egyszer teherautóból, ahhoz 5 üvegkorsó dukált. szerencsére nem kaptam el semmit, szájhigiéniai szempontból igazi orosz-rulett..

tökmind1niknév 2018.11.13. 10:42:20

még mindig a metró: jobban megnézve a képet valószínűleg tartom, hogy egy gyalogos aluljáró, tehát egy nagyobb út is megy arrafelé.. És az aluljárón keresztül lehet eljutni a metróban. Komoly aluljárókat meg Minszkben is építettek.

Kedélyes Paraszt 2018.11.13. 11:14:21

@tökmind1niknév: a kulturpalota metromegalloja, gugli felhozza. van ott egy kep, ami majdnem ugyanebbol a szogbol keszult. ott fekete felcso piros szegellyel a lejaro. latszik a hatterben a masik iranyu vaganyhz a lejarat, ami a regi kepen is rajta van.
www.google.com/search?q=%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D1%81%D0%BA+%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D1%86%D0%B8%D1%8F+%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%82%D1%83%D1%82+%D0%BA%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%82%D1%83%D1%80%D1%8B&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjt34qIj9HeAhXGEVAKHYfUB_0Q_AUIDigB&biw=1010&bih=788

Attilajukkaja 2018.11.13. 11:24:27

@maxval balcán bircaman:
"a szovjet kiküldütthöz, ami mindenképpen az elit alsó része volt a SZU-ban?"
De elit volt, ahogy nálunk is! Amúgy nem mik, hanem kik voltak. Tudod, emberek.

"A szovjet kiküldöttet hasonlíts a kubai kiküldötthöz."
Azt meg hogyan? Amikor te gyerekként Kubában éltél, hány kubai kiküldöttel találkoztál külföldön?
Én találkoztam párszor a szovjet nagykövettel Kubában. Tömény luxus volt minden fogadásuk. Persze tudom, hogy ott sem mindenkinek járt a napi luxus (he-he!), de a diplomatáik nagyon is jól el voltak látva! Szóval külföldön nem "MINDEN szinten rosszabbul éltek a szovjetek, mint a csatlósok", ahogyan te állítottad.

Attilajukkaja 2018.11.13. 11:26:23

@tökmind1niknév:
"az ukrán fahordó a felirat szerint sör, nem kvász."
Köszönöm a választ. De hol látsz te feliratot?

tökmind1niknév 2018.11.13. 11:35:28

@Attilajukkaja: a nő korsót tartó keze alatt/mögött a táblán: pivo (sör)

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 13:17:01

@Attilajukkaja:

Csak védd azt ki élt jobban, a havannai szovjet vagy a magyar nagykövet.

Sok kubai kiküldöttet ismertem.

bioLarzen 2018.11.13. 13:28:24

@svonk: Valóban. Erre már tök nem emlékeztem, de teljesen logikus.

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.11.13. 13:37:52

@dívamacska: Persze, nyilván. De én az ember által nevelt jegesmedvében se bíznék meg 100 %-ig.

Attilajukkaja 2018.11.13. 13:59:09

@tökmind1niknév:
"a nő korsót tartó keze alatt/mögött a táblán: pivo (sör)"
Én ott valami teljesen mást látok, de nem akarok kekeckedni. Ha te azt látod, akkor jó.

@maxval balcán bircaman:
"Csak védd azt ki élt jobban, a havannai szovjet vagy a magyar nagykövet."
Miért kellene nekem bármelyiküket is védenem????????????????? :o))))
Amúgy meg egyértelműen a szovjet élt jobban, ez nekik presztízs kérdése volt.

"Sok kubai kiküldöttet ismertem."
Gyerekként hol ismerkedtél meg olyan sokkal Kubán kívül?

Attilajukkaja 2018.11.13. 14:02:13

@tökmind1niknév:
OK, már látom! Eddig csak a litert láttam, a világos színű feliratot észre sem vettem! Köszi! :o)

2018.11.13. 14:28:38

@szita szita péntek:
Mihail Gorbacsov új SZKP főtitkár 1985. május 16-án, lényegében első intézkedéseként nemes egyszerűséggel kiadta az ukázt az alkoholizmus elleni harcról. Ez volt az utolsó klasszikus szovjet politikai kampány, amely sokak véleménye szerint az olajárak esése mellett hozzájárult a gazdaság összeomlásához is.
A döbbenetből ocsúdva az ügyesebbek megrohanták a még nyitva tartó boltokat, s biztos, ami biztos, feltöltötték a készleteiket. Nyilvánvaló volt ugyanis, hogy mi jön ezután.
A Kaukázusban, Moldovában és Ukrajnában több tízezer hektárnyi szőlőt – a terület 30 százalékát – vágtak ki, a leszüretelt mennyiség évi 850 ezerről 430 ezer tonnára zuhant. A vodka előállítását 25 százalékkal csökkentették, bezártak mintegy száz szeszkombinátot és vagy ezer kisebb üzemet, egy üveg árát 4,7 rubelről 9,1-re emelték, az alkoholos italok árusítását pedig néhány, délután 2-től este 7 óráig nyitva tartó szaküzletre korlátozták. Egy ember csak egy üveget vásárolhatott, kivételt ez alól – megfelelő dokumentummal igazolva – csak az esküvő és a temetés jelentett, amikor is tíz üveg vodka járt. A vodka ezután keményvalutaként funkcionált, a házi főzés megnövekedett, a boltokból kezdett eltűnni a cukor, de a kölni is. Filmekből kivágták azokat a jeleneteket, amelyekben alkoholt fogyasztanak. A reform gyakorlatilag semmilyen hatással nem volt az országban lévő alkoholizmusra, azonban jelentős csapást mért az állami költségvetésre, Alekszander Nyikolajevics Jakovlev szerint körülbelül 100 milliárd rubeles kiesést okozott, miután az alkoholgyártás, és forgalmazás a fekete gazdaságba vonult át.
Mivel a fotó 1990-ben készült, addigra dúlt a túlteljesítés, és a hangsúly a teljes józanság elérésére helyeződött. Nálunk is a szovjet minta nyomán került előtérbe a munkahelyi italozás, az alkoholos állapotban munkába lépés tiltása /addig nem volt téma, hogy ivott-e valaki alkoholt műszak előtt, ha amúgy józannak látszott./, akkor szerzett be sok vállalat alkoholszondát, és feladata lett a munkavédelmisnek a szondáztatás szúrópróba szerűen az ipari üzemekben. Reggel 9 óra előtt nem lehetett alkoholt vásárolni a boltokban. Persze a tilalom könnyen kijátszható volt /este megvették, reggel megitták a felest/.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 15:09:57

@Attilajukkaja:

Tudom mennyi volt a magyar nagykövet fizetése és mennyi a szovjeté.

A szovjet nagykövet kb. annyit keresett mint egy átlag magyar diplomata.

Az, hogy a fogadésokra többet költött a SZU, mint Mo. - ebben igazad van, viszont ez nemigen jelentkezett a nagykövet személyes életén.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 15:14:17

@Attilajukkaja:

"Gyerekként hol ismerkedtél meg olyan sokkal Kubán kívül?"

Erre elfelejtettem válaszolni, bocs.

Szóval, mint tudod, a havannai orosz gimnáziumba jártam, ott is érettségizetem 1985-ben.

S a kubai elit alsó és középső részének gyerekei jelentős számban oda jártak, Az iskolába járt kb. 2000 diák, nagyjából 15 % kubai volt. S sokan olyanok, akik korábban kubai diplomaták voltak külföldön.

Pl. egy időben osztálytársam volt a kubai úrhajós egyik fia is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.11.13. 15:16:15

@funivia: Még vicc is született ebből.

Egy munkás sorban áll a bolt előtt, majd megunja:
– Elegem van, foglaljátok a helyem, megyek, lelövöm Gorbacsovot.
Két órával később visszatér a helyére. A barátai kérdik:
– Elkaptad?
– Nem, ott a sor még ennél is hosszabb volt.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 15:19:27

@funivia:

Plusz elem volt a gorbacsovi pénzreform. Egyik napról a másikra kivonték a forgalomból a 100-rubeles bankjegyeket, korlátozva a személyenként való átváltást, szóval akinél sok pénz volt készpénzben, az minden pénzét elvesztette hirtelen.

Ez még inkább elvette a bizalmat a rubeltől.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 15:27:16

@Alick:

Csak egy példa.

Volt egy jó orosz haverom, máig van vele kapcsolatom. Az apja magas rangú diplomata volt (másodtitkár), a valóságban KGB-s hírszerző, korábban az USA-ban voltak évekig ENSZ-alkalmazottként.

Szóval kb. héromszor kisebb lakásban laktak, mint mi, s az apja fizetése kb. a fele volt, mint az én apámnak, aki diplomata státuszú külkeres kiküldött volt (kereskedelmi tanácsos). S Moszkvában meg egy háromszobás panelben éltek, a város peremén lévő lakótelepen (Tyoplij Sztan).

S ez egy magasan privielgizált család volt, mégis jóval alacsonyabb színvonalon éltek, mint egy hasonló magyar elittag.

Attilajukkaja 2018.11.13. 15:34:48

@maxval balcán bircaman:
"Tudom mennyi volt a magyar nagykövet fizetése és mennyi a szovjeté."
Honnan tudnád?? :o)))))
Amúgy meg nem az számít, mert a szovjet sokkal több protokoll juttatást kapott, mint a magyar vagy más szocialista országbeli. Értem ezalatt, hogy olyan luxust biztosítottak számára, hogy az a nyugati nagykövetekéhez legyen mérhető. Mint mondtam, ez presztízs kérdés volt !

"ez nemigen jelentkezett a nagykövet személyes életén"
Hányszor fordultál meg a szovjet nagykövet rezidenciáján, hogy ilyeneket le mersz írni?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 15:43:17

@Attilajukkaja:

Apám volt többször is.

S a bérszinteket akkor nem volt szokás titkolni.

Az extra juttatásokban semmi eltérés: a magyar nagykövet is ingyen lakott, nem fizetett rezsit, s korlátlan benzinjogosultséga volt eszámolási kötelesség nélkül. De ez még az én apámnak is megvolt félig, csak a rezsi felét fizette, a mésik kettő neki is így volt.

Az, hogy a fogadásokon nagy költekezés volt, az tény, de - mint mondtam - ez nem hatott ki a személyes életre. Ezt mind el kellett számolni szigorúan.

Attilajukkaja 2018.11.13. 15:46:37

@Alick:
"jóval alacsonyabb színvonalon éltek, mint egy hasonló magyar elittag"
Nehogy elhidd! :o))))
Lehet, hogy a SZU-ban rosszabbul éltek, de Kubában EGYÁLTALÁN nem.

Attilajukkaja 2018.11.13. 15:55:22

@maxval balcán bircaman:
"Apám volt többször is. "
És mit mesélt? Mert biztosan látta a palotát, amelyben a szovjet nagykövet lakott. És a magyar rezidencián hányszor járt az édesapád? Az mekkora volt?

"a bérszinteket akkor nem volt szokás titkolni."
Ezek az adatok még visszamenőleg is szigorúan titkosak.

"Az extra juttatásokban semmi eltérés"
Ebből is kiderül, hogy fogalmad sincs a protokolláris és luxus kiadásokról!!!

"ez nem hatott ki a személyes életre. Ezt mind el kellett számolni szigorúan."
Na ebből látszik, hogy mennyire "naiv" vagy, illetve hogy folyamatosan csak blöffölsz. Kisfiúként Kubában lehet, hogy ezt hitted, de azóta már pontosan tudhatod, hogy egy nagy birodalom vezetője milyen pompában élt az egyik legfontosabb "gyarmatán". Engem nem tudsz átverni, és ezt pontosan tudod!!!!

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 15:58:56

@Attilajukkaja:

A magyar rezidencián még én is jártam.

Jajj, dehogy titkosak, Volt hivatalos bértáblázat.

A protokollkiadás nem növeli a személyes vagyont, egy szovjet nagykövet nem volt diktátor, ezer szem figyelte.

Ez a nagy pompa csak mítosz, semmi se igaz belőle.

bioLarzen 2018.11.13. 16:06:41

@Attilajukkaja:
"Gyerekként hol ismerkedtél meg olyan sokkal Kubán kívül?"

Gondolom, a Havanna lakótelepen ;)

Attilajukkaja 2018.11.13. 16:25:30

@maxval balcán bircaman:
"A magyar rezidencián még én is jártam."
És hogy nézett ki?

"dehogy titkosak, Volt hivatalos bértáblázat."
OK, várom a linket a 80-as évek kubai szovjet nagykövetek bérlistájához.

"A protokollkiadás nem növeli a személyes vagyont, egy szovjet nagykövet nem volt diktátor, ezer szem figyelte."
A szovjet nagykövet a diktatúra legfelsőbb képviselője volt, és úgy élt, mint egy orosz cár. A cárnak sem volt hivatalos fizetése. Mit nem értesz ezen?

"Ez a nagy pompa csak mítosz, semmi se igaz belőle."
Mert TE sohasem láthattad? Na ebből látszik, hogy mekkora egy nagy svihák vagy: megpróbálsz MINDENKIT átverni, mert azt hiszed, hogy megúszod. Hát most nem sikerült!

@bioLarzen:
"Gondolom, a Havanna lakótelepen"
:o))))
Ott biztosan rosszabbul élt a szovjet nagykövet! :o)

tökmind1niknév 2018.11.13. 16:28:46

@funivia: nem mondanám ha a "száraz" tv semmilyen hatással ne lett volna az alkoholizmusra. Sokkal brutálisabb következményekkel látta el. Rengeteg ember halt meg, vált nyomorékká, beteggé közvetlenül, vagy közvetetten a kétes eredetű alkohol, v alkohol tartalmú v alkoholnak vélt vagy alkohollal azonos hatásúnak vélt, sokszor emberi fogyasztásra alkalmatlan termékektől.
Munkahelyi alkoholizmus sem szűnt meg, gyakran az ott használ, gyártott termékeket itták meg, kiszámíthatatlan hatásukkal sokszor súlyos munkahelyi baleseteket és gazdasági károkat okozva.

tökmind1niknév 2018.11.13. 16:47:19

@maxval balcán bircaman: a szovjet diplomaták többsége akkor is és ma is kgb-s.. egy kgb-s meg nem fog luxuspalotában lakni, kár összehasonlítani bármely más ország diplomatáival, kívéve ha apád is ávh-s kém volt. De még akkor is a szovjetekben sokkal nagyobb elhivatottságtudat volt amit nem kellett anyagiakban kompenzálni. Így tudott felljebb lépni a kgb-s létrán. És a kgb-nek mindig megvolt a saját biznisze és egy bizonyos szint (rang) felett anyagi jólétet is jelentett - minden! körülmény, rendszer között.
Én is voltam különböző emberek lakásában, ált panelekben, hruscsovkákban laktak ők is. Hivatalosan. Nem lehetett ezt másképp kommunikálni kifelé.
Ma már megbecsült tagjai a rendszernek, félhivatalos üzletemberek is, a hivatalosak is nagy fekete nyugati terepjáróval járnak, sőt a hülyébbje még végzősként felvonulást is szervez és parádézik, lehet guglizni, vicces egy történet.

Ahogy most úgy akkor se minden az volt aminek látszott, igaz központi részen ,de lepukkant tipikus hruscsovkában volt egy bácsika aki tábornoki rangban volt, hivatalosan nyugdíjas (bár azt mondják ez az a szakma amit nem lehet megunni), max a gardróbjából látszott volna... viszont ha felvette a telefont volt ujujuj és lehet h szó szerint is hullottak a fejek.. amit én is csak hallottam, hogy a madár se mert arra járni, ezért direkt erre betanított, félelmet nem ismerő galambokat kellett időközönként röptetni h összeszarják ott is az udvart tipikusan moszkvaira különben világított volna az amerikai műholdfelvételeken...

zirrian 2018.11.13. 16:49:41

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Gépágyú? Azért az bebaszna, nem géppisztoly volt az? :D

Attilajukkaja 2018.11.13. 16:59:11

@tökmind1niknév:
"ha apád is ávh-s kém volt"
A 80-as években már nem így hívták a titkosszolgálatot. De a Magyar Nagykövetség összes munkatársa, és a többi kirendelt nem diplomata (orvos, mérnök, kutató, tanár, tanácsadó stb.) között is volt bőven ilyen "kém". Ez hozzá tartozott a munkakörükhöz, és erről mindenki tudott. :o)
A többivel abszolút egyetértek!!!!

tökmind1niknév 2018.11.13. 17:30:50

@Attilajukkaja: én most is így hívom, azt hiszem épp alkotmányvédelmi hivatal v mifene, aminek a rövidítése ah v éppen avh.. Ahogy kgb-t is többször átnevezték, ettől még ugyanaz a cég ugyanazokkal az emberekkel.

persze hogy tudott, a magyar elvtársakat kint képezték ki, sőt az ávh is orosz leányvállalatként működött és talán most is, vagyis akiket kiküldtek a szovjetek áldásával (ha lehet ilyet mondani a szovjetúnióban) mentek.. szerintem inkább szakmai gyakorlatra.
egyébként meg a követségek, kirendeltségek helyi alkalmazottai az adott ország ügynökei, ezt csak a hülye nem tudta/tudja. szép kis biznisz ez.. főleg h egy bizonyos szinten összeért a kettő..

azt elfelejtettem említeni, hogy kedves bácsikának a hruscsovka mellett lehet, hogy volt egy dácsája, sőt, aminek kellő területe volt ha véletlen kinő egy amerikai hadosztály a kert végében és elindul a rönkház v a bánya felé, akkor is legyen ideje összeröffenteni vmi védekezést amivel pár napig kihúzhatja..
nála konkrétan nem, de más dácsákban jártam, nem mindig szívesen.. mondjuk azt, hogy imperialista sokcsillagos konyak mindig volt, cocomlistás elektronika, miközben az asszony lehet, hogy sorbanállt mosóporért valahol éppen..
de ez természetesen nem mindenkinek járt. ezt az oldalt nem ismertem annyira de pl a nagy szárazság idején komoly üzleteket lehetett kedvezőbbre fordítani és megpecsételni pár üveg figyelmességből beszerzett alkohollal..

Egyetlen de óriási előnye volt amúgy a szesztilalomnak, hogy hivatkozzak másik kommentemre, hogy végre! nem kellett velük hajnalig iszogatni üzletkötésnél v bárminél.. a májam örökké hálás

Attilajukkaja 2018.11.13. 18:27:30

@tökmind1niknév:
"én most is így hívom"
Rendben! :o)

"persze hogy tudott, a magyar elvtársakat kint képezték ki, sőt az ávh is orosz leányvállalatként működött és talán most is,"
Szerintem már régen nem. Akkor sem, ha van együttműködés. Nem olyan nagy a bizalom!

"a követségek, kirendeltségek helyi alkalmazottai az adott ország ügynökei, ezt csak a hülye nem tudta/tudja."
Erre mondtam, hogy ez volt a munkájuk, és ez mindenki számára egyértelmű volt.

" kedves bácsikának a hruscsovka mellett lehet, hogy volt egy dácsája, sőt, aminek kellő területe volt ha véletlen kinő egy amerikai hadosztály a kert végében"
Hát igen. :o))))

"a nagy szárazság idején komoly üzleteket lehetett kedvezőbbre fordítani és megpecsételni pár üveg figyelmességből beszerzett alkohollal.."
Még a nagy szárazság előtt és után is! :o))

"nem kellett velük hajnalig iszogatni üzletkötésnél v bárminél.. a májam örökké hálás"
He-he! De én akkor még nagyon fiatal voltam és amikor ott jártam két hétre, megtanultam, hogyan kell feketén szeszt szerezni. Az orosz ember még a magyarnál is találékonyabb tud lenni az ínséges időkben. :o)
A lényeg, hogy amiket Birca írt, még véletlenül sem szabad komolyan venni.

2018.11.13. 18:35:58

@tökmind1niknév:
Ennél is több kárt okozott a száraz tv. azzal az üzenetével, hogy bolsevik módra erőszakosan próbált egyik pillanatról a másikra átformálni felnőtt embereket. Harminc év múltán maga Mihail Gorbacsov is elismerte, hogy az alkoholellenes kampány – ebben a formában legalábbis – hiba volt.
A többség a kisemberek elleni támadásként élte meg a kampányt, amelynek eredőjeként Gorbacsovra ráragasztották a „minyeralnij szekretar” (ásványvíztitkár) gúnynevet.
A társadalom nem az alkoholizmussal, hanem magával a kampánnyal harcolt. „Az oroszokat nem lehet megtörni, ha kell, a fogkrémből is megtanulnak házi pálinkát készíteni!” – hangzottak el büszkén és dacosan az ilyen kijelentések.
Nem állítom, hogy ha nincs Gorbacsov alkoholtilalma akkor ma is létezik a Szovjetunió, de az összeomláshoz ez a rendelet is jócskán hozzájárult. Megtiltani egy népnek, azt ami lételeme, ez a kísérlet eleve kudarcra van ítélve.
Annyira népszerűtlenné tette őt a részleges alkohol tilalom, hogy hiába számolta fel a Gulag rendszert, és a kritikus hangú értelmiségiek kényszergyógykezelésnek való alávetését. Hiába rehabilitálta a sztálinista rendszer áldozatait is. Továbbá 89′-ben kivonta a csapatokat Afganisztánból, ahol lehetetlenség volt megnyerni a háborút, valamint biztosította a szabad vállalkozás lehetőségét, és adott önállóságot a cégeknek. Jóformán minden intézkedése a visszájára fordult, ellentétes hatást kiváltva, mint amilyen szándékkal született. Ennek ékes példája az is amiről te írtál a száraz törvény nem kívánt hatásáról.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 19:49:26

@Attilajukkaja:

Kb. 1000 nm alapterülete ház, kb. 0,5 hektáros telken.

A nagykövet nem élt cárként, ez hülyeség, Kb. mintha hozzászémolnád egy amerikai nagykövet vagyonéhoz a követség 9sszes kiadését,

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 19:51:29

@Attilajukkaja:

"Mert TE sohasem láthattad?"

De, láttam. Még a legmagasabb szinten se volt az, amit állítasz. Rokonságom révén kapcsolatom volt Kédér legközelebbi környezetéhez.

Igen, 10-szer jobban éltek az átlagembernél, de nem 100-szor, ahogy ezt itt elő próbálod adni.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 19:56:55

@tökmind1niknév:

Nem igaz, ahogy más ország diplomatái se mind titkosszolgák, úgy a SZU esetében se volt ez így.

A diplomáciai testületekbe küldtek embert a fontosabb ágak, köztük a titkosszolgálat is, de sose volt a diplomaták legnagyobb réssze KGB-s.

A KGB nyilván az étlagemberénél jobb életszínvonalat adott, különösen bizonyos szint felett, de ez is elmaradt attól, amit még akár magyar szemmel is jó életszínvonalnak neveznek. Az orosz haverom KGB-s apja sok év külszolgálat után is egy 3-szobés moszkvai panelben lakott,. S amikor a srácot behívték katonának, a privilégiuma az volt, hogy a finn határra küldték szolgálatra,, s nem mondjuk az afgán határra.

Szóval més világ az volt, mint a mostani.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.13. 20:00:09

@Attilajukkaja:

Mivel a magyar titkosszolgálat a legszarabb volt az egész keleti blokkban, így azonnal meg lehetett ismerni ki a "kém" - a leghülyébb diplomata mindig.

tökmind1niknév 2018.11.13. 21:48:21

@maxval balcán bircaman: és nem is mondtam olyat h mind titkosszolga, ferdítesz..

azt írtam, hogy a többségük és tartom is. Lássunk csak egy nagykövetséget, van egy nagykövet, mérettől és jelentőségtől függően attasék ilyen-olyan. Nyilván profi diplomaták, akik az adott országban a szu hivatalos politikájának megfelelően képviselik hazájukat. pont. esetleg a helyettes. Vagy valakinek a felesége, aki valami kisebb munkát kap, mint amúgyis kiküldött. De iránymutatást nemcsak a küldő minisztériumból kap hanem a szervektől is. Esetleg valamilyen kiképzést is.
A többi lefele a titkártól kezdve a sofőrökig szinte mind titkosszolga és van aki a követség védelme miatt, de leginkább egyéb feladatai miatt van ott, amit ne ma nagykövet ad neki, hanem otthonról kapja.
Akár a katonai attasé is lehet katonai diplomata, de ha nem egyedül van a katonai hírszerzés emberei is ott vannak mellette.

Ezért mondtam azt, hogy a TÖBBSÉG titkosszolga és ez nem igazán változott azóta sem, akkor meg pláne így volt. Persze lehet, hogy kubából, ahol te voltál onnan ezt jobban látni. Kuba a rakétaválság után kezdte elveszteni jelentőségét a szovjetek szempontjából, nem a krém ment oda diplomatának, titkosszolgának, arra ott voltak a nyugati, "ellenséges" országok. Ettől függetlenül, bár én akkor nem voltam kint a szu követség közelében sem, biztos vagyok benne ha vmi gikszer történt volna hirtelen, Jelena, a 40 kilós szende szovjet szépség, bölcsész tolmács, pirulva lerakná sztk-s szemüvegét, befőttesgumival összefogná a haját és a tengerbe ugorva, egy levegővétellel körberakná aknákkal floridát, Igor, a joviális, kenyérre kenhető bajszos sofőr, aki mindig kerülte a strandokat, lévén nem tud úszni, és aki a külképviseleti dolgozók gyerekeit vitte a szovjet iskolába - urá! felkiáltással vetné magát a habokba és puszta fogaival rágná át a fellelhető víz alatti amcsi kommunikációs kábeleket...
Persze a burokban nevelt nagykövet erről lehet, hogy tényleg semmit se tud, de attól még neki is fel kellett tűnjön mikor egy havannai fogadásra igyekezvén defektet kapott a zisz, Jelena emelte fel és Igor harapta ki a csavarokat, majd köpte be az újakat a kerékbe...
Ez szovjetúnió.. Még magyarországról se küldtek ki senkit csakúgy..
Persze tükörben ugyanez, az amcsiknál is azért volt szar a kv mind a régi mind az új nagykövetségen moszkvában, mert egyik cia-s se tud főzni egy rendeset..
kis adalék, a "tégla" oroszul is tégla és az (anno) új amcsi nagykövetség vörös téglából készült. Én mindig röhögtem mikor elmentem mellette, hogy vajon ki lehet a tégla a sok közül és biztos nem voltam egyedül ezzel.

Azért egy nüanszot elfelejtesz: a kgb-s haverod apja lehet hogy egy 3 szobás panelban lakott de azt nem a fizetéséből vette meg hanem kapta. Lehet hogy pont a sokéves külszolgálat miatt. Az ott kereset pénzt pedig akér félre is tehette mint mindenki más. Nem tudom itthon titkosszolgát mit kaptak, vagy mivel éltek jobban, azért egy kgb-s más előnyökkel is bírt csak lehet te nem láttál túl a 3-szobás lakáson.
Az biztos ha keresett is volna sokat így vagy úgy, nem mutathatta volna meg és akkoris a panelban lakott volna. de ezzel nekik semmi bajuk nem volt.
Egyébként meg bármit meg lehetett szerezni ha vannak kapcsolataid és egy kgb-snek ne lett volna??

gigabursch 2018.11.13. 22:21:38

@maxval balcán bircaman:
Pedig az egyik Magnumban Tom Selleck moorfondírozik, hogy kik állnak az ügy mögött és még az is felmerült benne, hogy akár ez a magyar titkosszolgálat is lehet akár.

tamask 2018.11.14. 02:25:26

@Snake: mi pizsamásoknak neveztük a tábkrnokokat, akiknek a nadrágján a pizsamához hasonló csík volt.

tamask 2018.11.14. 03:01:48

@Attilajukkaja: félig takarva van a cirill betűs sör (pivo) felirat a nő korsótartó keze mögött

tamask 2018.11.14. 03:27:12

@tökmind1niknév: a lakás és autó volt a két luxus dolog, ami a szocializmusban kiváltságot jelentett, ugyanis ezekhez volt a legkorlátozottabb a hozzáférés. Plusz a külföldre jutás, útlevél.
Magyar Néphadseregben szolgált főtiszt ismerősünk (gazdasági vonalon) is az autó-lakás kombóval emelkedett ki igazán. Jól is keresett, de az volt a tutiság csúcsa, hogy soron kívül kapott mindent.
Nyugati szemmel nézve persze ez nevetségesen kevés, de egy hiánygazdaságban, ahol a telefonvonalat is kegyként osztották, a lakás-autó juttatás jelentette a jólétet.

gigabursch 2018.11.14. 03:40:52

Pár újabb észrevétel:
- A GAZ gyár 20 autós képén összesen 21 autó tart felvonulást. A felvezető autó különbözik a többitől. Mondjuk vagy irtó lassan mentek, vagy nem féltek a rövid féktávból fakadó rácsúszásos balesettől (vagy nincs fék?)
- A nudista strand kapcsán felmerült bennem, hogy nem a strand nudista, hanem egyszerűen hiánygazdaságban nincs fürdőruha. Lehetséges ez?
- Hrsucsov le/ki/el szavazás: Akik most Hruscsov mögött ellene szavaznak 10 éve még hogy retteghettek Sztálintól és hogy örülhettek , hogy Hruscsov lép a helyébe
- A GUM áruház az minek a rövidítése? Milyen Unyivermág?
-

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 08:07:57

@tökmind1niknév:

Nem értek egyet, s mivel apám 9 éven keresztül volt diplomata státuszban Kádár alatt, még személyes tapasztalatom is van. Szóval a diplomaták többsége nem titkosszolga, s más országban is ez a helyzet.

Továbbá, szövetséges államokba ugyanúgy mennek kémek, mint ellenségesekbe.

A SZU-ban abban az időben mindenki "kapta" a lakást, tegyük hozzá. Szabad adásvétel alig volt, ez gyakorlatilag a víkendházakra korlátozódott. Azaz a tanács kiutalta a lakást, más esetben a munkahely, s az emberke meg fizette 20 évig a kamatmentes kölcsönt. Rosszabb esetben csak szolgálati lakást adtak, ami azonban nem lett a lakó tulajdona.

Ez még Mo-on is részben így volt, de a SZU-ban meg teljesen így.

Nyilván bármit meg lehetett szerezni kapcsolatokkal, ez volt a szovjet rendszer egyik alapvető tulajdonsága: a kapcsolati háló sokkal többet ért, mint a pénz, míg nyugaton a 2 kb. azonos szinten van.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 08:19:05

@tamask:

S a kiváltságok szintje nagyon jól mutatta, hogy mi az ember pozíciója.

1973-ben lett a szüleim első saját lakésa, már 3 év külszolgálat után, de ekkor még apám túl kis hal volt a telefonhoz. Szóval nem volt telefonunk, s csak akkor kaptunk mi is, amikor már a ház többsége is kapott, 1978-ban.

S volt a Külker Minisztériumban egy "pártböfé", a valóságban belső bolt hiánycikkekkel. Apám sose nyerte el a jogot, hogy állandó "klubtag" lehessen,, de párszor amikor jutalmat kapott (prémiumot), beengedték egy alkalomra a pártbüfébe is, Jól emlékszem amikor 1976-ban hazahozott 2 kiló libamájat, anyám lesütötte, s 4 hétig libamájas kiflit vacsorozáztam.

A másik a kórház. A Kútvölgyiben való gyógyulási jogosultság, ezt apám 1979-ben kapta meg, amikor már főosztályvezetőhelyettes lett a munkahelyén (MKB). Ez nagy dolog volt.

Ugyanez a szovjeteknél sokkal kidolgozottabb rendszer volt, ott sokkal több volt ugyanis a hiánycikk, meg az általános életszínvonal is a magyar alatt volt. Ott már az oktatásban is jelentkezett, az egyes elitiskolákban csak az elit gyerekei mehettek (pont mint nyugaton), s az új vezetők az ott végzettekből kerültek ki. Tulajdonképpen ez is hozta el a szovjet rendszer csődjét, az elit lassan születési alapú lett.

2018.11.14. 09:28:36

@gigabursch:
"A GUM áruház az minek a rövidítése? Milyen Unyivermág?"
Главный универсальный магазин - Fő áruház.

Attilajukkaja 2018.11.14. 09:54:35

@maxval balcán bircaman:
"ahogy más ország diplomatái se mind titkosszolgák, úgy a SZU esetében se volt ez így"
De igen! A többi külképviseleten dolgozók közül nem mindegyik volt az, de a nagykövetségek emberei mind beépítettek voltak. Gondolom, ma is így van.

"a magyar titkosszolgálat a legszarabb volt az egész keleti blokkban, így azonnal meg lehetett ismerni ki a "kém" - a leghülyébb diplomata mindig."
Ha-ha-ha! Ezen jót röhögtem. Köszi!!! :o))))))

"De, láttam. Még a legmagasabb szinten se volt az, amit állítasz. Rokonságom révén kapcsolatom volt Kédér legközelebbi környezetéhez."
A havannai szovjet nagykövetnek? No fene???? Előbb még azt írtad, hogy soha nem jártál a rezidenciáján, csak az apukád egyszer.

"Kb. 1000 nm alapterülete ház, kb. 0,5 hektáros telken."
A magyar nagykövet rezidenciája Havannában? Sajnos nem talált! Inkább feleakkora volt, harmad akkora területen.

"A nagykövet nem élt cárként, ez hülyeség, Kb. mintha hozzászémolnád egy amerikai nagykövet vagyonéhoz a követség 9sszes kiadését""
Egyáltalán nem hülyeség, saját szememmel láttam! Már csak azért is, mert a nagykövet rezidenciáján gyakran adtak több száz fős fogadásokat mindenféle náció számára jégszobrokkal, pezsgővel, kaviárral. Tolmácsként így jártam ott többször is. Nem tudom, miért nem vagy képes megérteni, hogy a nagykövet rezidenciája és életszínvonala nem a nagykövetnek szólt, hanem reprezentálnia kellett a Legnagyobb Testvér erejét és nagyságát, gazdagságát. A nagykövetnek muszáj volt úgy élnie, mint egy cárnak. A SzU-ban nyilván szerényebben élt, ahogy a többi nagykövet is a saját hazájában.

Attilajukkaja 2018.11.14. 09:58:30

@tamask:
"félig takarva van a cirill betűs sör (pivo) felirat a nő korsótartó keze mögött"
Igen, közben már észrevettem miután jól kinagyítottam a képet. Ezt feljebb már jeleztem @tökmind1niknév-nek. :o)
Az volt a gondom, hogy elég világos betűkkel van odaírva, ezért nem vettem észre sokáig. Köszi a segítséget!

tökmind1niknév 2018.11.14. 10:17:21

@maxval balcán bircaman: akkor tegyük helyre a dolgokat, a diplomata az akit a minisztérium küld ki, ebben több a tanult, karrierista mint az ügynök ez tény. Ettől még a külszolgálaton dolgozók többségére ez nem igaz. Nekem mindenki diplomata aki követségen dolgozik, diplomata útlevéllel jár-kel és a határon ellenőrzés nélkül hoz át olyan lezárt bőröndöt, amiről lehet ő sem tudja mi van benne.

A kérdés költői, vajon ha ma észak-kórea nyitna egy nagykövetséget akárhol, szerinted mekkora többségben lennének a "diplomaták"?

Másik költői kérdés és történet: van két emberke, sose találkoztak, nem ismerik egymást.. az egyik én vagyok. Az egyik ausztriába ment németül tanulni, a másik kelet-németországba. Kettejük közül az egyik ma elnök. Vajon melyik és vajon ennek mennyi köze van egy hárombetűs céghez?

De legyen neked igazad. Igazi nagy kutya lehetett a faterod, hogy ennyivel több szoci országban éltél mint én, és ennyi helyre voltál bejáratos, kezdve a kgb-től, mindenkit mindenhol ismertél és tudtad kinek dolgozik. sose szégyen ha tanulok valami újat. És persze irigyellek hogy nekem más élettapasztalatok jutottak, biztos rám volt állítva az összes kém, ezért tűntek olyan soknak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 11:50:55

@Attilajukkaja:

"a nagykövetségek emberei mind beépítettek voltak"

Ez alatt mit értesz?

"A magyar nagykövet rezidenciája Havannában? Sajnos nem talált! Inkább feleakkora volt, harmad akkora területen."

A mi házunk 330 nm alapterületű volt, a követé kb. a háromszorosa.

"A nagykövetnek muszáj volt úgy élnie, mint egy cárnak."

Megint kevered a személyes életet a reprezentációval.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 11:57:33

@tökmind1niknév:

A diplomata státuszúak zöme karrierdiplomata volt, ma is, akkor is. Ezek nem kémek.

S természetesen voltak diplomata státuszú nem diplomaták is. Ezek jöttek a Külkertől, a Honvédelemtől, a Kult. Minisztériumból, s a Belügytől. A kémek ez utóbbiak voltak.

Az akkori zsargonban eleve "belügyes" volt a népszerű nevük.

"a határon ellenőrzés nélkül hoz át olyan lezárt bőröndöt, amiről lehet ő sem tudja mi van benne"

Ezek a futárok. Normál diplomatára sose bíztak ilyet.

"vajon ha ma észak-kórea nyitna egy nagykövetséget akárhol, szerinted mekkora többségben lennének a "diplomaták"?"

Többségben lennének. Szerintem ott tévedsz, hogy a kémet azonosítod az információszerzővel, pedig ez utóbbi sokkal tágabb fogalom. A kém az, aki illegálisan szerez infókat.

"nagy kutya lehetett a faterod"

Dehogy volt. Mindig igyekezett magát távol tartani a politikától és a titkosszolgálattól. 3-szor mondott nemet a beszervezésre, a Pártban meg mindig mezei tag volt, még alapszervezeti titkári megbízatást se vállalt.

tökmind1niknév 2018.11.14. 12:08:39

@maxval balcán bircaman: szerintem meg szinonimaként használom, ezt engedd meg nekem, nem szofisztikálok, belügyes, futár, kém, információszerző, ahogy fogalmazol v akár operativnyik, aparatcsik, összekötő stb, milyen pagoncsik van rajta v sem.... még csillogtatva szétfésülheted tovább, de nekem ezek mind egykutya.. és többségben vannak.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 12:16:26

@tökmind1niknév:

A diplomata információt gyűjt, ez az alapvető feladata. Viszont ez teljesen legális. A kém meg ugaynezt illegálisan teszi.

Benne éltem a rendszerben, sok mindent láttam.

Attilajukkaja 2018.11.14. 13:19:59

@maxval balcán bircaman:
"Ez alatt mit értesz?"
Ne játszd meg magad! Jelenteniük kellett és együttműködtek a helyi titkosszolgálattal is.

"A mi házunk 330 nm alapterületű volt, a követé kb. a háromszorosa."
Ezt úgy mondod, mintha a ti házatok számomra valami referencia lenne. :o))))
És bejártad az egész rezidenciát, hogy ilyen jól tudod? Esetleg el is tudod mondani, hány szoba volt benne és hány konyha, fürdőszoba, garázs, amelyben a nagykövet autója is állt?

"Megint kevered a személyes életet a reprezentációval."
Ne erőltesd, mert ebből már úgysem tudsz jól kijönni: a személyes élete maga volt a reprezentáció. De ha eddig nem értetted meg, akkor többször már felesleges leírnom.

Attilajukkaja 2018.11.14. 13:23:03

@maxval balcán bircaman:
"Benne éltem a rendszerben, sok mindent láttam."
Azt meg lehet kérdezni, hogy édesapád a nagykövetségen milyen rangú diplomata volt?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 14:19:24

@Attilajukkaja:

Hát ez nagyon nem így ment.

Eleve a titkosszolgálat nem a fő szerv volt, hanem az egyik a sok közül.

Mo-ot egy 20-tagú testület irányította, az MSZMP PB és az MSZMP Titkársága. Ezekhez futott be minden infó, a titkosszolgálatoktól ugyanúgy, mint a Külügytől, s még több tucat egyéb helyről.

Te meg úgy állítod be, mintha a Belügy valamiféle csúcsszerv lett volna ezek közt.

bioLarzen 2018.11.14. 14:20:40

@funivia: Akkor, az átkosban nem "Государственный универсальный магазин" volt?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.11.14. 14:21:25

@Attilajukkaja:

Peruban (1970-1973) kereskedelmi titkár.
Kubában (1980-1986) kereskedelmi tanácsos.

A kereskedelmi tanácsos kb, a harmadik leggnagyobb rang volt akkoriban, a nagykövet és a politikai tanácsos után, megelőzve a konzult ls a katonai atasét.

tökmind1niknév 2018.11.14. 14:49:28

@maxval balcán bircaman: közben rájöttem te a magyar rendszert mantrázod, a téma viszont a szovjetúnió. nem érted de ott pl a mostani elnök is kgb-s.

azt h mit láttál kubában az a kubai leképezése a rendszernek, én a szovjetúnióban éltem, többek közt moszkvában, hidd el nem kubaiak fújták a passzátszelet.

ha már szóba került, biztos meglepődsz, de a belügyön is volt aki ha legalábbis nemcsak teljesen, de a kgb-nek (is) dolgozott.
Nem, nem a magyar szerveknek hanem közvetlenül a kgb-nek.
A legtöbben úgyis kint kapták meg a kiképzést.
Biztos sokakkal együtt meg fogsz lepődni ha végre megnyílnak az ügynökakták, dacára a több évtizedes folyamatos megsemmisítéseknek, lehet apád aktájában is lesz pár ismerős név akiről azért nem úgy gondoltad volna.

Erre persze mondhatod, hogy kubában és itthon is a tűz közelében, vagy éppen benne éltél, de mégegyszer: ez itt szovjetúnió

Attilajukkaja 2018.11.14. 14:49:46

@maxval balcán bircaman:
"Hát ez nagyon nem így ment."
Fogalmad sem volt, hogy ment. Te egy középiskolás diák voltál, apukád pedig nem volt diplomata. Fontos ember volt, de nem volt követségi ember.

"Mo-ot egy 20-tagú testület irányította, az MSZMP PB és az MSZMP Titkársága. Ezekhez futott be minden infó, a titkosszolgálatoktól ugyanúgy, mint a Külügytől, s még több tucat egyéb helyről."
Na és? Attól még a külföldön dolgozó diplomatáknak mindent jelenteniük kellett, akár titkos volt, akár nem. Miért kötöd az ebet a nemlétező karóhoz?

"Te meg úgy állítod be, mintha a Belügy valamiféle csúcsszerv lett volna ezek közt."
Olyan dolgokat adsz a számba, amiket SOHA NEM ÁLLÍTOTTAM! Ebből elég volt. Kamuzol, aztán össze-vissza beszélsz, hogy kimosd magad. Megmondtam, nekem ne blöffölj, mert tisztában vagyok az akkori kinti helyzettel. Na csá!

Terézágyú 2018.11.14. 16:18:46

@Attilajukkaja:
Így jár aki egy birkával vitatkozik :)))))))

Attilajukkaja 2018.11.14. 16:42:28

@Terézágyú:
Való igaz! Én csak ki akartam ugrasztani a nyulat a bokorból, ami tökéletesen sikerült is, csak közben elragadott a hév. :o)

Attilajukkaja 2018.11.14. 16:51:23

@tökmind1niknév:
"mondhatod, hogy kubában és itthon is a tűz közelében, vagy éppen benne éltél, de mégegyszer: ez itt szovjetúnió"
Én meg Kubában éltem évekig, onnan tudom, ott mi volt a helyzet. Ne hidd, hogy ő bárhol is a "tűz közelében" élt, .... de ügyesen elképzelte, milyen lett volna. Még azt is el tudom képzelni, hogy mára magának is elhiszi, amiket ír. :o)

2018.11.14. 22:24:24

@bioLarzen:
Amikor megépítették 1893-ban, már akkor is GUM-nak hívták. Ami akkor a Fő Áruházat /Központi Nagyáruházat/ takarta.
Akkoriban ugye még Állami Áruház nem eleve nem lehetett.
Amikor 1953-ban, Sztálin halála után újra megnyílt / 1917-ben bezáratták, mint áruházat, raktárak, munkások étkezője, később Berija irodái voltak benne, Sztálin kétszer adott ki parancsot a lerombolására, 1935-ben és 1947-ben, de végül ez nem történt meg/ már valószínűleg a betűszó mögé már az Állami Áruházat értették, ahogy írod, de az emberek csak GUM-nak hívták, az áruház homlokzatán is ez állt. Most is ez a neve.
Hogy mikor mi volt a GUM mögött azt talán a legtöbb ember nem is firtatta, mint ahogyan az sem közismert, hogy a magyar Közért, ami a pestieknek az élelmiszerboltot jelentette, a Közösségi Élelmiszerkereskedelmi Rt. nevének a rövidítése. Az ABC áruházak, amikben élelmiszereken kívül iparcikkeket is lehetett kapni, az Általános Beszerzési Cikkek nevének rövidítése volt. :)

bioLarzen 2018.11.14. 22:39:40

@funivia: Kösz a kifejtést!

A Közért... meg a társai... A Barnevál, Sernevál, Röviköt, Hariköt, Tefu, Szefu, Röltex, Piért, Orex, Ofotért, Keravill, Tüzép, Rávill, Rávisz sb... a végén még nosztalgiám lesz :D

(Az ABC amúgy nem az "Alapvető Beszerzési Cikkek" rövidítése volt? Nekem mintha így agyarázta volna apám anno.)

2018.11.14. 23:37:57

@bioLarzen:
Én az Általános Beszerzési Cikkek - ről tudok. Mivel sokkal nagyobb alapterületűek voltak az ABC-k, mint más kereskedelmi boltok, így nem csak az alapvető dolgokat lehetett ott megvenni /tej, kenyér, cukor és társaik/ hanem húsárut, iparcikkeket is.
Mivel ez nem egy vállalat neve volt, hanem egy bolt típusé, és tulajdonképpen nem volt megmagyarázva, hogy ki és miért nevezte el őket így, ezért én sokáig azt gondoltam, hogy azért hívják ABC-nek, mert mindent lehet benne kapni A-tól, Z-ig. ;).
De voltak egészen "tudományos" magyarázatok is a nevére: a latin alimentare = élelmiszer, bebere = innivaló, chemicale = háztartásvegyipari termék. Ezt az támasztotta alá, hogy Romániában is használták az ABC nevet.
A régi bábfilmben a Futrinka utcában az Ágas-Bogas Centrum rövidítése volt. :D

Tessék, lehet választani. :)

bioLarzen 2018.11.15. 00:36:41

@funivia: Egyértelműen az Ágas-Bogas Centrum a legjobb :D

bioLarzen 2018.11.15. 00:38:41

@funivia: Haha, a wiki ezúttal nem a barátunk:
"Nevét onnan kapta, hogy a mindennapi szükségleteket kielégítő mindenféle árucikk kapható benne.[1] Más, tisztázatlan forrás szerint neve az Általános Beszerzési Cikkek rövidítésből keletkezett, azonban létezik olyan variáció is, ahol az "A" az "Alapvető", illetve a "B" a "Bolti" szó rövidítése." (hu.wikipedia.org/wiki/ABC-%C3%A1ruh%C3%A1z)

gigabursch 2018.11.15. 05:57:58

@tökmind1niknév:
Ezen nem kell aggódnia. A kgb mindent letárolt mikrofilmen

pitcairn2 2018.11.16. 15:05:13

@maxval balcán bircaman:

"A szovjet gyarmati rendszer sajátossága - és ebben egyedülálló -, hogy a gyarnattartók rosszabbul éltek, mint a gyarmatok lakosséga, A legszegényebb szovjet érdekeltségű államban is jobb volt az élet, mint a SZU-ban, "

a SZU-t pl. a külkereskedelmi szerkezete miatt akár "technológiai gyarmatnak" is lehetett tekinteni

elvégre az un. "fejlett világ" felé leginkább nyersanyagokat és félkész teremékeket exportált és ezekért cserébe leginkább modern technológiát és élelmiszert importált, a valutatartalékai meg leginkább a nagy globális pénzügyi központokban voltak

egy kissé lehidaltam pl. az "eurodollár" piac megszületésének a sztorijától

en.wikipedia.org/wiki/Eurodollar#History

a fene se gondolta volna, hogy a mai number 1 nemzetközi pénzügyi piac az offshore paradicsomokkal együtt "elvtársi" kooperációban született meg...

pitcairn2 2018.11.16. 15:11:05

@maxval balcán bircaman:

azért ott is volt egy érdekes elit, pl. a New York-ba és Londonba delegált - feltehetően extra csókos - szovjet kiküldöttek feltűnően jól éltek,

az AMTORG-osok esetében persze ebben akár csúszópénzek is lehettek, elvégre pl. 1931-ben a SZU volt az USA number külföldi vásárlója (leginkább gépeket és technológiát vettek néhány nagy USA konglomerátumtól)

de a későbbi ENSZ delegáltak életéről is legendák keringtek, pl. mi a fenének kellett nekik ez a kastély Long Island-en?!

en.wikipedia.org/wiki/Killenworth

pitcairn2 2018.11.16. 15:13:41

@maxval balcán bircaman:

1951-ben vette meg ezt a Standard Oil mágnás által épített kastélyt a SZU...

Killenworth Mansion, Russia’s Hidden Long Island Paradise

www.knowol.com/information/new-york/killenworth-long-island-mansion/

egy kissé extravagáns...

Suzumebachi 2018.11.27. 05:29:02

Szembe jött velem ez a cikk, ami a sorozatban látható medvés képet járja körbe. Hátha nem látta mindenki és érdekes: www.ng.hu/Termeszet/2018/11/26/Egy-ikonikus-kep-tortenete?fbclid=IwAR24Tkv9Dz5WxybdyOy-KasRFrtpTDBILAJhd-OkdLM339V4NLkzPSEOgMw

ozur 2019.11.13. 17:29:37

@AZ A BAJ...HOGY BE SE JÖNNEK: Az angol wiki szerint egy Nagant M1895 volt, ami pisztoly. Most akkor melyik?
süti beállítások módosítása