Napi érdekes - Harmadfélszázadik!

2018. augusztus 12. JTom

Íme, már a 250. Napi érdekest láthatjátok, olvashatjátok ma! A sorozatban eddig már több, mint 5550 képet mutattam be érdekes, rémisztő, sokszor szürreális, de mindenképpen ritkán látható múltunkból.

Köszönöm, hogy eddig is velem, velünk tartottatok,  tartsátok meg ezt a jó szokásotokat a jövőben is!

1908_the_wright_airplane_being_towed_to_the_parade_grounds_of_fort_meyer_virginia.jpg

1908. A Wright fivérek repülőgépe útban a híres Fort Myer-i repülésére, ahol a katonaságnak mutatták be találmányukat. A repülés vége egy lezuhant gép, az első repülőszerencsétlenség áldozata (egy katonatiszt, aki utasként szállt fel) és egy megrendelés a gépre a hadsereg részéről

 

1864_the_discovery_of_the_statue_of_antinous_delphi_greece.jpg

1894. Antinous szobrának fellelése, Delphi, Görögország

 

1907_mark_twain_visits_the_houses_of_parliament_london.png

1907. Mark Twain (középen) a londoni Parlamentben tett látogatásán

 

1928_colorado_river_hoover_dam.jpg

1928. Mérnökbrigád a Colorado folyón keresi a leendő Hoover-gát ideális helyszínét

 

1935_antoine_de_saint-exupery_after_his_crash_in_the_libyan_desert.jpg

1935. Antoine de Saint-Exupéry francia író és pilóta, miután gépével lezuhant a líbiai sivatagban

 

1936_the_hindenberg_over_manhattan.jpg

1936. A Hindenburg német léghajó Manhattan felett

 

1943_augusztus_2_tavolrol_titokban_keszult_kep_a_treblinkai_koncentracios_taborban_kitort_zsido_felkeles_napjan.jpg

1943. augusztus 2. Távolról, titokban készült kép a treblinkai koncentrációs táborban kitört zsidó felkelés napján

 

1943_us_b-24_liberator_extra_joker_bursts_into_flames_over_austria_moments_later_it_nosedived_killing_all_ten_aboard.jpg

1943. US B-24 Liberator Extra Joker borul lángba Ausztria fölött, pillanatokkal később lezuhan, megölve a tízfőnyi személyzetet

 

1944_french_woman_having_her_hair_cut_before_her_head_was_shaved_for_collaboration_with_germans_during_the_occupation_france.jpg

1944. Francia nő megkopasztása a megszállás utáni napokban, a megszálló németekkel való kollaborálás büntetéseként

 

1945_augusztus_6_hiroshima_atomic_bombing_the_picture_is_believed_to_have_been_taken_about_2_to_5_minutes_after_the_bombing_from_9_km.jpg

1945. augusztus 6. A hirosimai atomtámadás után 2-5 perccel készült felvétel kb. 9 kilométer távolságból

 

1945_majus_1_a_civilian_woman_performs_oral_sex_on_a_gi_in_exchange_for_cigarettes_passau_germany.jpg

1945. május 1. Német nő orális szexet ajánl egy amerikai katonának cigarettáért cserébe Passauban. A cigaretta az összeomlott Németországban a stabilizálódásig - több más dolog mellett - csereeszközként funkcionált

 

1945_the_team_of_104_rocket_scientists_who_were_brought_over_from_germany_in_operation_paperclip.jpg

1945. A 104 német rakétatudós és repülési mérnök, a texasi Fort Blissben, akiket az Egyesült Államok gyűjtött össze és szállított az újvilágba a Gemkapocs-akció (Operation Paperclip) keretében

 

1956_general_motors_futurliner_bus_parade_of_progress_in_eugene_oregon_usa.jpg

1956. A General Motors Futurliner buszai a Fejlődés/Haladás parádén (Parade of Progress) Eugene, Oregon, USA. A buszokból 12 darabot gyártottak, mára kilenc maradt közülük, egyiket nemrégen 4 millió dollárért adták el

 

1957_a_locomotive_factory_in_jamshedpur_india.jpg

1957. Mozdonygyár az indiai Jamshedpurban

 

1960_szeptember_senator_john_f_kennedy_stops_his_motorcade_to_chat_with_farmer_james_cox_during_the_1960_presidential_campaign_fort_dodge_iowa.jpg

1960. szeptember. John F. Kennedy szenátor állította meg autókonvoját hogy James Cox farmerrel beszéljen az 1960-as elnökválasztási kampányában, Fort Dodge, Iowa

 

1976_augusztus_1_niki_lauda_crashes_at_the_german_grand_prix_at_nurburgring_he_tried_to_boycot_the_race_a_week_earlier_as_estimated_too_dangerous_he_was_stuck_in_his_vehicle_and_got_out_alive_but_with_severe_burn.jpg

1976. augusztus 1. Niki Lauda balesete a német nagydíjon a Nürburgringen. Lauda megpróbálta bojkottálni a futamot egy héttel korábban annak veszélyessége miatt. A baleset során az égő járműbe beszorult pilótát csak későn, súlyos égési sérülésekkel tudták kimenteni, utána kómában is volt

 

1986_police_patrol_during_the_pasadena_centennial_parade.jpg

1986. Rendőrpáros biztosít a pasadenai centenáriumi felvonulások idején

 

1988_a_korean_woman_is_engulfed_flames_from_a_firebomb_thrown_during_an_anti-government_demonstration_at_dankook_university_in_seoul.jpg

1988. Koreai nő ruhája kap lángra egy Molotov-koktéltól egy kormányellenes diáktüntetésen a Dankook Egyetemen, Szöulban

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1714174401

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

adg 2018.08.12. 12:24:34

Az a cigaretta nagyon kellett. :)

Mariann Ignáné Gregus 2018.08.12. 12:52:03

A francia nős kép aláírása nem teljesen tiszta, nem felszabadítás? A nyugati szövetséges hatalmak nem megszálltak mint a szovjet baráti hadsereg...

Aureliano Buendía 2018.08.12. 12:55:04

@adg: egy laza cigi egy cigiért...

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2018.08.12. 13:09:39

A Futurliner óriási kedvencem! Ilyen amikor fut a mamut:
www.youtube.com/watch?v=RWdurGzAIUg
Kiröhögik a bunkók! Megnézném hogy ők hogy szaladják le a negyed mérföldet majd ennyi idősen! 8-)

"1986. Rendőrpáros biztosít a pasadenai centenáriumi felvonulások idején"
Vagy a Village People rajongói klub tagaji összejövetelre készülnek!
Amúgy meg:
youtu.be/faU71nh6EdE?t=1m5s
8-) Bocs, meleg van, ilyenkor mindig kijön belőlem az állat.

hátramozdító 2018.08.12. 15:29:48

Ismét jó kör volt, köszönet, hála s gratulációk!

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.08.12. 15:30:07

@Sam. Joe: van belőle egy Európában is, a Chromcars vette meg (gyakorlatitlag egy szétrohadt vázat papírokkal) és újította fel gyönyörű állapotba (itt a rész amikor kiérnek és meglátják a roncsot: www.youtube.com/watch?v=HpUSbUnKfcU&t=4s ).
Én a 2016-os Techno Classicán futottam vele össze: egzostive.com/techno-classica-2016/
(bocsi, kicsit görgetni kell a Futurelinerhez) Be lehetett nézni és fotózni is, sajnos azóta nem láttam kiállításon (a 2017-es Schloss Dyck-en voltak), egyszer asszem el fogok nézni hozzájuk, Jena mellett van a telepük, talán útba esik két nagy múzeun között.

Kopasz Li 2018.08.12. 16:27:02

Freddie Mercury rendőri egység

gigabursch 2018.08.12. 21:14:32

@Aureliano Buendía:
De legalább volt bőven szemtanú.

Lazy Bones 2018.08.12. 21:29:24

@Sam. Joe: Nekem is a YMCA ugrott be élből. :D

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.08.12. 21:53:57

Saint-Exupéryről ki csinálta a fotót? Vagy önkioldóval készült?
Gratulálok a 250-hez! :)

bioLarzen 2018.08.12. 22:00:06

@kugi: Jó kérdés, mert az eset leírása szerint ketten voltak a gépen a balesetkor - és a gép vége mögött látszik még valaki...

"On 29 December 1935, while flying his red and white Caudron C.630 Simoun, F-ANRY, in a race from Paris, France, to Sài Gòn, French Indo-China, Saint-Exupéry crashed in the Sahara desert. He and his mechanic, André Prévost, were marooned without food or water. They wandered aimlessly for four days and were near death when they were rescued by a Bedouin tribesman."

Elképzelhető, hogy később visszamentek megkeresni a gépet, és akkor készült a kép?

bioLarzen 2018.08.12. 22:01:26

Én azon gondolkodom, hogy ez tuti Saint-Exupéry-e, vagy valaki más(ok) az ő gépének a roncsánál...

bioLarzen 2018.08.12. 22:03:47

@bioLarzen: OK, kicsit kutakodva a guglin úgy tűnik, tényleg ő az :)

bioLarzen 2018.08.12. 22:11:02

OK, több forrást is végignézve, nekem valami nagyon fura ebben a Saint-Exupéry esetben - illetve, a fényképekben. Vessétek össze az ebben a válogatásban is szereplő képet ezel:
www.wikitree.com/photo.php/c/c4/Saint-Exupery-1-4.jpg
és ezzel:
theblogbyjavier.files.wordpress.com/2016/11/f-anry-2.jpg

Az orrpropelelrt nézzétek. Elvileg - és a részleteket nézve valszín gyakorlatilag is - ugyanaz a gép - mégis mindhármon másképp van a propeller - illetve az "eredeti" képen mintha nem is lennének fönt a propellerlapátok. És, nem csak atrról van szó,. hogy más-más szögben van a képeken a propeller, hanem másképp is vannak "meggyűrődve" a lapátok.
Ennek vajon mi lehet az oka?

Moria 2018.08.12. 22:12:13

Nagyon erdekes fenykepek. Csak igy kettonk kozott. Honnan szeded ezeket? Van tematikus oldal az ilyen felveteleknek?

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.08.12. 22:22:34

@bioLarzen: A másik alak nekem is feltűnt, tehát nem ő fényképezett. Akkor talán a megtalálók egyike?
Vagy önkioldó? (Létezett akkor?)

Santer 2018.08.12. 23:20:58

Hát az amerikába menekített német rakétatudósok között bizony ott mosolyog Hitler bácsi, Jávor Pál, Kellér Dezső, Harry Belafonte és Puskás Öcsi bá is:)

Rollende Landstrasse 2018.08.13. 07:08:25

@bioLarzen: Az "eredeti" képre ránagyítva is látszik a légcsavar, de elég nehéz észrevenni a roncsolt orrész hátterében, mert majdnem vízszintesen áll. Az elgörbült légcsavarvégek egyértelműen jelzik, hogy járó motoral történt a kényszerleszállás. Ez olyan egyértelmű jel, melyet balesetvizsgálatkor is az első tények között rögzítenek. Ilyenkor persze az összes lapát vége egyformán a forgási iránnyal hátrafelé görbül. (Ha nem így deformálódnak, akkor az egészen biztosan leállt motorra utal.) A második link fotóján azért állhat másképp a lapát, mert megsérült az állítható állászszög mechanizmusa, ezért a lapátok szabadon elforduhattak a tengelyükön. A balesetvizsgálatkor nyilván össze-vissza tapogatták a gépet és valaki ezt is megnézte.

Aureliano Buendía 2018.08.13. 08:18:43

@gigabursch: aztán jöttek az NSZK alábeszélős filmek. Valahonnan innen indulhatott útjára :D

Palánta 2018.08.13. 08:40:30

Egy "Napi érdekes" címke vagy fül hasznos lenne nagyon, vagy csak én nem találom. A minap elkezdtem volna a Napi érdekes sorozatot az elejétől végignézni, de nem nagyon akart összejönni. Címkét nem találtam, Napi érdekes-re össze-vissza adott találatot a blogmotor...

adg 2018.08.13. 10:42:41

@kugi: Hat nyilvanvalo, hogy ki csinalta a fenykepet, o maga meselt errol:
" kényszerleszállást kellett végeznem a Szaharában. Valami eltörött a motoromban.
(...)
Elképzelhető hát, mennyire meglepődtem, amikor hajnalban egy fura kis hang ébresztett föl. Azt mondta:
- Légy szíves, rajzolj nekem egy bárányt!
- Micsoda?
- Rajzolj nekem egy bárányt...
(...)
Így ismerkedtem meg a kis herceggel."

Nyilvan ot kerte meg, hogy lojon egy kepet a baranyert cserebe. Hisz mar nem volt ott.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.08.13. 11:14:11

@Palánta: @gigabursch: készül! Az új blogsablonban lesz ilyen menüpont, ahogyan egyéb más is.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2018.08.13. 11:57:35

Majdnem minden fotó fekete-fehér, csak kettő színes, amik tűzesetet ábrázolnak (de van egy f-f tűz is). Kicsit morbid most talán, de a tűz színesben sokkal szebb. ;)

artifex · http://www.amywinehouse.co.uk/ 2018.08.13. 12:09:39

Gratula a 250-hez.

A tudósok Németországban még gondolom szemetek voltak, Amerikában már elismert zsenik.

A hölgy gondolom szűrő nélkül cigizett.

@Sam. Joe: village people, meleg van. hm.

chrisred 2018.08.13. 12:27:10

@Mariann Ignáné Gregus: Szerintem a "megszállás utáni napokban" kifejezést úgy kell érteni, hogy a megszállás megszűnését követő napokban, vagy valami hasonló.

kun andras 2018.08.13. 13:03:17

Micsoda hős felszabadítok! Levágják egy nő haját.

Agnus69 2018.08.13. 13:11:59

@kun andras: nem a felszabadítók vágták le a nők haját, hanem a saját honfitársaik, akik nem bocsátotték meg, ha valaki az ellenséggel cimborált. És akkor még olcsón megúszta...

Zacskóstej 2018.08.13. 13:16:15

@kun andras: A legtöbb esetben (Hollandia, Franciaország, Belgium stb) nem a felszabadító hadsereg végezte, vagy akarta ezt, hanem a feldühödött felszabadított. Azoknak a nőknek vágták le a haját akik pl németekkel szexeltek.

szepipiktor 2018.08.13. 13:20:18

Remek!
És adott korosztálynak még hasznos is az ilyen összeállítás.
- a cigi ma is "valuta"...
- a Gemkapocs-akcióban érintettek jobban jártak, mint azok, akiket a szovjetek szereztek meg és hurcoltak munkatáborokba. Aki érdekel, olvasson utána, hogy miért nem fejlődött a keletnémet repülőipar és miért járt be a háború után a szovjet repülőipar olyan cikkcakkos utat, mi eben a szerepük a szovjet mérnököknek, irodáknak és a elhurcolt német fejlesztőknek. Sok fej hullot le értelmetlenül.

szepipiktor 2018.08.13. 13:21:50

@kun andras:
Ezt úgy hívják, kollaboránsok.
Minden elfoglalt országban maga a nép bosszulta meg azokat, akik együttműködtek a megszállókka.
Na jó, keleten meg is ölték azokat.

Fülig José 2018.08.13. 13:33:37

úgy tudom, Lauda a verseny előtti pilóta - eligazításon akarta bojkottálni a futamot, de 1 szavazattal alul maradt. Életét Merzariónak köszönheti, aki szintén versenyzett korábban Ferrariban így ismerte a biztonsági öv csatját, amivel a mentősök nem boldogultak. (Visszaemlékezésében megemlíti, hogy amikor meglátogatta Laudát a kórházban az csak annyit mondott neki: kösz. Merazrio szerint ez Lauda esetében felért egy komplett hálaimával, orgona aláfestéssel...)

¿Qué tapas hay? 2018.08.13. 13:49:49

@kun andras: @Agnus69: @szepipiktor: A háború utáni "igazságtételek" objektivitásáról egy kapcsolódó vicc 1945-ből:
Gazsi cigány bánatosan söpröget a vendéglő előtt. Az egyik vendég kiszól a kerthelyiségből:
- Mit csinálsz te Gazsi, miért nem muzsikálsz inkább a vendégeknek?
- Nem tehetem kérem, engem nem igazoltak.
- Hogy lehet az Gazsi? Nem csináltál te semmi rosszat a háborúban, csak muzsikáltál a vendéglőben.
- Az úgy volt kérem, hogy bementem én az igazolóbizottsághoz, ott meg az elnök úr megkérdezte, hogy húztam-e a "Krasznahorka büszke várát" valakinek. Nem tagadhattam én ezt kérem, aztán nem is igazoltak engem.
- Miért nem tagadtad le egyszerűen?
- Nem tehettem kérem, pont az elnök úrnak húztam azt a nótát.

brmbolec 2018.08.13. 14:25:44

@kugi: nekem úgy tűnik, hogy nem volt szemmagasságban a fényképezőgép, lehet hogy valamilyen ládán,vagy dobozon volt.

bioLarzen 2018.08.13. 14:31:21

@kugi: "Megtalálók" ilyen formában nem léteztek, elindultak bele a nagy sivatagba, és a roncstól távolt talált rájuk egy beduin karaván.

bioLarzen 2018.08.13. 14:33:23

@Rollende Landstrasse: Ez nekem is megfordult a fejemben - de szerintem ezek egyike sem magyarázza, hogy a lapátok az egyes fotókon mind másképp vannak gyűrődve. Az, hogy elfordlt a propeller két kép között, az OK - de miért nyomorgatta-gyűrögette volna át bárki is őket?

czerka 2018.08.13. 14:38:23

@szepipiktor: az Operation Paperclip-ben Amerikába vitt arcok olyannyira nem jártak rosszul, hogy mondjuk Wernher von Braun igazi amerikai hős lett, a NASA főmuftija, az űrkutatás, űrutazás atyaistene. Igaz, náci volt velejéig, Allgemeine SS tag, rabszolgamunkát végeztetett zsidókkal, korbácsoltatta őket, felakasztatta a lassan dolgozókat a gyár elé. De ez mind nem zavarta az amerikaiakat.

bioLarzen 2018.08.13. 14:39:34

@Zacskóstej: "akik pl németekkel szexeltek."

... és nem úgy, hogy mondjuk fegyver volt rájuk fogva, vagy más módon kényszerítve voltak rá.

BéLóg 2018.08.13. 14:39:53

@bioLarzen: Te, akkor nyilvánvalóan kamukép, hamisítva. Mi más lehetne?

A képek, mint mindig, kiválóak.

rallus 2018.08.13. 14:52:43

A francia flottát az angolok süllyesztették el, hogy ne álljanak a németek mellé és az orosz frontról Párizsba jártak pihenni a német katonák, mert ott barátságos emberek közt ihattak gondtalanul... Aztán jöttek az amcsik, a gallok győztesek lettek és hősiesen leszámoltak szerencsétlen honfitársnőikkel... Mégsem voltak olyan veszélyesek, mint egy SS veterán.... A gloire...

Scott Tenorman Must Die 2018.08.13. 14:55:53

@Agnus69: viccesek ezek a franciák, normandia után hirtelen a legtöbb ellenálló lett.

Zacskóstej 2018.08.13. 15:07:27

@Scott Tenorman Must Die: No igen. A francia hadsereg legendás a bátorságáról. :)

chepunk 2018.08.13. 15:35:05

@Scott Tenorman Must Die: Tévedés! Magyarországon hirtelen még több partizán lett ;-)!

korxi 2018.08.13. 16:14:46

@Scott Tenorman Must Die: A franciáknál a hadsereg harcászati értelemben hagyományosan szánalom volt, Napóleon után mindig mindenhol ütötték őket. De a II Vh alatt a francia ellenállás valóban komoly volt és valóban sokan vettek részt benne, nagy szerepe, de legalábbis érdemi szerepe volt a normandiai partraszállásban is.

Scott Tenorman Must Die 2018.08.13. 17:12:16

@chepunk:

- mikor? melyiket?
- mikor, melyiket! :))

@korxi: biztos voltak hősök is, de azért a nagyrészük jól elvolt a megszállás alatt.

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.08.13. 17:29:25

@Zacskóstej: Ja, ja, akik cigiért bevállalták az orális szexet. Aztán jöttek az "erkölcsösök". :-(

Csokis · http://csokis.blog.hu 2018.08.13. 17:41:07

@Scott Tenorman Must Die: Azért ebben a legerősebbek az osztrákok voltak. Oké, hogy megszállták őket az oroszok tíz évre, de egyébként sikerült mindenkivel elhitetniük, hogy őket hogy eltiporták az Anschluß-szal, és különben is csak áldozatok voltak.

czerka 2018.08.13. 17:42:04

@korxi: a francia ellenállás köré remgeteg mítosz épült. Valójában elég jelentéktelen volt, számszerűleg valószínűleg sok ember volt benne, de a többség semmit se csinált, csak pusmogott a kapualjba a németek háta mögött. Afranciák jól elvoltak a nyakukra ült németekkel. Kollaboráltak. Nem éheztek, pár attrocitástól eltekintve nem voltak konfliktusaik a németekkel. Olyannyira, hogy a német katonák számára Franciaország volt a szabadságolások és pihenések netovábbja. Jugoszlaviában vagy a szovjet területeken nem élvezték volna a szabadságot.
Eleve Franciaország déli fele egy nácibarát bábkormány uralma alatt állt. Petain marsallt nem is hurcolták meg nagyon a háború után se. Elítélték, de a Franciaország marsallja címet is megtarthatta. Keleten ilyen árulókat, kollaboránsokat felkötöttek.
Ha ellenállást akarsz látni, akkor mondjuk Jugoszláviában keresgélj.
A francia ellenállás egy de Gaulle által kreált mítosz, amivel legitimálta a saját pozícióját a háború után.

czerka 2018.08.13. 17:47:55

@Csokis: a derék bécsi lakosság az Anschluss-szal szembeni "ellenállása" jeleként nem győzte virággal dobálni Hitler Adolf úr autóját a bevonulásakor. Hitler eleve Bécsben töltött évei alatt vált habzószájú antiszemitává.

Indriq 2018.08.13. 18:03:08

szóval Lauda bizonyítani akarta az igazát? elég megszállottra vall ha ezért törte össze a kocsiját :)

victor vacendak 2018.08.13. 18:26:29

@bioLarzen: Ez egy változtatható állású propeller rendszer (Ratier), ami lehetővé teszi, hogy a lapátokat elfordítsák a hossztengelyük körül. Így tehát egyik képen lefelé áll a sérülés miatti görbület, aztán simán felfelé is állhat egy másik képen, ha kézzel mozgatják...

Ma is rengeteg gépen (és hajón, tengeralattjárón) használják, pl. C-130...

¿Qué tapas hay? 2018.08.13. 18:30:56

@korxi: A francia ellenállás szerepe és hatékonysága egy - már a megszállás idejétől kezdve - tudatosan felépített mítosz. Nagy szerepe van ebben a gaulleista ellenállás szerepét túlhangsúlyozó nyugati szövetségeseknek, akik célja ezzel az ellenállásban valóban jelentős szerepet játszó kommunisták pozíciójának gyöngítése volt. Senki nem akart egy szovjet bábállamot Nyugat-Európába.

1940-42 között jelentős ellenállási tevékenység nem volt. 1943 és 1944 első felében az ellenállás inkább egy többfrontos francia-francia háborút jelentett a különféle kollaboráns és ellenálló csoportok között. Az ellenállás igazi, jelentős tevékenysége a partraszállást megelőzően kezdődött és tartott az ország felszabadulásáig. (cinikusan fogalmazva: amikor már látszott, hogy kinek áll a zászló a háborúban) Nem szokták az ellenállás történetében emlegetni a német megszállás vége és a francia állam újraalakulása közötti "tisztogatásokat", azaz a kollaborációval gyanúsított franciák önkényes legyilkolását, illetve a képen is látható nyilvános megszégyenítéseket.

Amúgy én általában matematikai alapon szoktam megkérdőjelezni a francia ellenállás hatékonyságát: ha egy negyvenmilliós lakosságú (hadifoglyokat levontam) országban jelentős, irreguláris fegyveres ellenállás lett volna, akkor egy hetvenmilliós ország hadserege nem tudta volna négy évig megszállva tartani úgy, hogy mindeközben ama hetvenmilliós ország seregének túlnyomó többsége más frontokon harcolt.

Rollende Landstrasse 2018.08.13. 18:31:42

@bioLarzen: nem a "propeller" fordult el, hanem azon az egyik lapát a másikhoz képest. Ezért tűnik úgy, mintha valaki átnyomorgatta volna a görbülését. Az állítható légcsavarlapátok a légcsavar tengelyével bezárt szögben elfordíthatók. Ha eza mechanizmus sérül, a lécsavar agyán foroghat minden össze-vissza.

victor vacendak 2018.08.13. 18:49:24

@¿Qué tapas hay?: "Amúgy én általában matematikai alapon szoktam megkérdőjelezni a francia ellenállás hatékonyságát"

Másfél millió fiatal férfi halt meg az első VH-ban, tehát egy generáció meg sem születhetett a következő 20 évben. Tehát szimplán a számokkal nem érdemes játszani, csak akkor, ha a 40 millióból megnézed mennyi volt harcrafogható. És akkor még mindig nem számolsz sok egyéb étnyezővel, pl. azzal, hogy van-e érdemleges fegyverük, kiképzésük felvenni a harcot a wehrmachttal.

nyu 2018.08.13. 19:22:48

@czerka: Franciaország marsallja a nevével ellentétben nem katonai rendfokozat, hanem polgári kitüntetés, amit komoly haditettek véghezvivőinek (jellemzően tábornokok) adományoztak életük végéig.

Ezt a hadbíróság nem tudta elvenni Pétaintól, amikor lefokozták.

Ezen eset után került be a jogszabályokba, hogy a címet vissza is lehessen vonni, ha a kitüntetett arra méltatlanná válna.

molyos1 2018.08.13. 19:32:20

@kun andras: "Micsoda hős felszabadítok! Levágják egy nő haját."
A megszállókkal kollaboráló nőket szégyenítették így meg a párizsiak, tehát nem a szövetségesek, hanem a saját honfitársai.

molyos1 2018.08.13. 19:44:00

@Indriq: "szóval Lauda bizonyítani akarta az igazát? elég megszállottra vall ha ezért törte össze a kocsiját :)"
Ez meglehetősen cinikus mondat volt, még szmájlival is most, amikor a balesete késői következménye miatt tüdőátültetést hajtottak végre Laudán.

pocokman 2018.08.13. 19:55:22

@Mariann Ignáné Gregus: A megszállás volt az az időszak, amíg a németek megszállták Franciaországot. Jöttek az amcsik, és vége lett a megszállásnak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.08.13. 21:30:03

@czerka: Ezt a rengeteg téveszmét te hol szerezted? Petain nem hurcolták meg...? Halálra ítélték és csak hajlott kora miatt változtatták meg az ítélet és talán korábbi érdemei miatt.

Éhezni valóban nem éheztek, de a németek elég szépen lerabolták az országot. Nem voltak konfliktusaik? Mármint a német gyárakba vitt francia kényszermunkások az szerinted nem konfliktus...?

A francia ellenállás szerepe tényleg fel van nagyítva, mert jól mutat, hogy nem azért van ma független Fr, mert az USA-nak ez volt érdekében...

Mai napig számomra rejtélyes, hogy miért van állandó tagsága vétójoggal az ENSZ-ben egy eltiport országnak, ami nagyhatalmiság közelében sem volt már. Mindezt úgy, hogy előtte Jaltában meg sem hívták őket és kb. kegyességből kaptak megszállási zónát No-ban...

¿Qué tapas hay? 2018.08.13. 21:42:35

@victor vacendak: A népességi adatoknak viszonylag egyszerű utánanézni.
1939. évi adatok, az aktuális (1939. évi) országterületre vonatkoztatva:
Lakosság: F: 39,4M D: 79,3M
Katonai veszteség az I. vh-ban: F: 1,4M D: 2,4M
Az I. világháború éveinek születésszám-csökkenéséből adódó népességdeficit férfiakból (az 1900-1910. évek bázisán): F: 485e D: 1360e
18-40 éves férfilakosság: F: 6,27M D: 14,91M
A Wehrmacht és a Waffen-SS teljes állományi létszáma 1941-ben: 7,234 M
Hadifogságba esett francia állampolgárok (1941): 1,8M

Tehát, ha csak az 1941-ben hadrafogható franciák FELE komolyan részt vett volna az ellenállásban, azzal a teljes német haderőt le tudta volna kötni. (már ha csak a jugoszláv példát nézzük)

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.08.13. 22:04:23

@adg: Igen, ez kétségtelenül lehetséges. :))

CSOKKI MÁLNA 2018.08.13. 22:14:17

@Scott Tenorman Must Die:

-Kovács elvtárs, maga partizán volt?
-Nem , de már intézik..

:)

CSOKKI MÁLNA 2018.08.13. 22:17:40

@Csokis: Az osztrákok nagy szélhámosok.. Elhitették a világgal, hogy Hitler német volt, Beethoven pedig osztrák..:)

bioLarzen 2018.08.13. 22:34:25

@Rollende Landstrasse: @victor vacendak: Mindkettőtöknek köszi az infót! "Rejtély" megoldva :)
Ma is tanultam valamit.

Rollende Landstrasse 2018.08.13. 22:56:12

@bioLarzen: elég öreg kommentelő vagy itt, tudhatod, hogy itt mindig tanul valamit mindenki. :-)

bioLarzen 2018.08.13. 23:12:56

@Rollende Landstrasse: Az egyik fő oka, hogy járok ide ;) Egyszerűen hihetetlen, hogy mindenhez - a legapróbb, legobskúrusabb dolgokhoz is mindig ért valaki.

chrisred 2018.08.14. 05:28:45

@molnibalage: Ez mondjuk Kínára is igaz volt.

victor vacendak 2018.08.14. 06:20:32

@¿Qué tapas hay?: Fegyverek és kiképzés nélkül? Az is szép teljesítmény, hogy pár hidat fel tudtak robbantani... szerintem tipikus fotelokoskodás az elméleted.
A másik meg, hogy a népességdeficitet is rosszul kalkuláltad az első VH-ban (és annak hatásait az azt követő 20 évben figyelembe sem vetted)...

szita szita péntek 2018.08.14. 10:51:09

Ellenállás.... pfff... minek? Mármint... szép dolog a hazaszeretet meg még egy csomó más eszme is szép dolog, node meghalni érte? Ugyan már kérem... Mégis mit látott az átlag francia? Forrong a világ. Nélkülöznek és halomra halnak az emberek mindenfelé. Ehhez képest nekik valamivel rosszabb, mint volt (de hát háború van, persze, hogy rosszabb) de messze nem kibírhatatlan. A földje továbbra is az övé, a szomszédjával még mindig összeköszönnek reggel, együtt boroznak este... Franciául beszélnek az állam és annak szolgáltatásai működnek. Tiszta szerencse, hogy Európában épp ilyen szerencsés helyen élhetnek. Mégis mit számít, hogy éppen ki ül a legmagasabb széken? Most komolyan... Az egy dolog, hogy mi most ilyen földrajzi és történelmi távlatból egyfajta "globális igazságosság" jegyében úgy gondoljuk, hogy a gonosz agresszor németország ellen ott és akkor nekik küzdeni kell (kellett volna), de miért is? Az egyén szintjén - és nagyon sok dolog azért ott kell eldőljön - egy homályos ideológián és igazságérzeten túl mégis mi lett volna az oka az életének, illetve az ő és családja, országa viszonylagos jólétének kockáztatására?

Számháború... minek? A (katona)politikai akarat függ a számosságtól, de az elszántságtól is! Lázongani, hőbörögni akkor érdemes, ha a reálisan elérhető haszon meghaladja a kockázatot.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.08.14. 11:17:33

@szita szita péntek: Azért elég nagy szamárságok vannak a hsz-edben.

A Németországba kényszermunkára elvitt francia állampolgár az kivel is borozgatott...? Vagy aki a védműveket építette a tengerparton? A tengerparti ingatlanokat kisajátították és/vagy elbontották, ha zavarta a németek terveit.

Állam és szolgáltatásai? 1943-ban felszámolták Vichy-t és németek vették át a terepet. Vitték, amire szükségük volt.

Zsidók deportálása?

Soroljam még vagy ennyi elég lesz?

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2018.08.14. 11:18:27

@molnibalage:

Az USA és Anglia az 2 hely a BT-ben, a SZU 1 hely. Ez így 2:1 lett volna.

Ezért az USA kierőszakolta, hogy 5-tagú legyen a BT, s betettek még 2 USA-szövetségest: Kínát és Franciaországot.

Void Bunkoid 2018.08.14. 12:30:32

@bioLarzen: kis hazánkban jelenleg is nagy respektje van a külföldi f*sznak, valamiért finomabbnak találják a jányok a hazai pikkszaláminál :) valszeg ott is ez volt a trigger, hogy lehet, hogy gonosz megszálló, de legalább nem volt büdös és hisztis, mint a francia faszik :)

szita szita péntek 2018.08.14. 13:29:49

@molnibalage: Felületes ismereteim vannak - felteszem a tieid pontosabbak.

A Németországba kényszermunkára elvitt francia állampolgárokról alig van információm. Most rászántam pár percet a keresgélésre de sokra nem jutottam. A wiki azt mondja a hadifoglyok és deportáltak száma együttesen 1.9 millió körül lehetett. Az összes elhurcoltból 240 ezren haltak meg. Azaz egy 1000 fős faluból elvittek (mindenestül, azaz még a hadifoglyokat is beleértve, ami ugye nem a megszállás, hanem az előtte lévő háború következménye) kb 44 embert. Ebből aztán később vissza is tért 38-39 fő.

A tengerparti ingatlanok kisajátítása - elbontása: Mégiscsak egy vesztes háború után vagyunk. Szerintem globálisan örültek, hogy ennyivel megúszták. Mégiscsak tisztában voltak vele, hogy mi a helyzet másutt. (Egyén szintjén ez lehet másképp csapódik le, de ha nem érintette a lakosság többségét, de legalábbis markáns részét, akkor a többségnek nem fájt.)

Állam és szolgáltatásai? Tudtommal (és javíts ki ha tévedek) volt rendfenntartás, egészségügyi ellátás, oktatás, ingatlan nyilvántartás. Nagyjából minden. Számít az, hogy ki szervezi?

Zsidók deportálása: Ellentmondó számokat látok, egyrészt egy 76 ezres, másrészt egy 100 ezres számot - az előbbivel számolok, mert azzal kezdtem el. Ez a lakosság 0.17%-a. Az 1000 fős falu példájánál maradva 1-2 fő. Összehasonlításul ez a szám Magyarországon 6.3% volt, tehát a falu példájánál maradva 63 fő.

butyko 2018.08.14. 13:39:11

@bioLarzen: Liszt Ferenc német volt! (Én ,mondjuk,magyarnak hiszem.) Ha megnézed az ausztiai Raiding (magyarul Doborján,Liszt Ferenc szülőfaluja ) Liszt múzeumában a szülőházának főbejáratát,akkor azt olvashatod: A német nép ajándéka a német Lisztnek. (Saját fordítás,de a lényeget tükrözi. Kép: mapio.net/o/140535/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.08.14. 14:36:17

@szita szita péntek: A baj az, hogy nem érted. Te itt "számháborúzol", amikor arról van szó, hogy ez zavaró vagy sem.

Ezen felül felteszed, hogy egyenletes eloszlás szerint vitték el az embereket kényszermunkára. Ha egy 40 milliós országból 1,1 millió felnőttet elvisznek, az kib*szott sok ember. A felnőtt munkaképes lakosság 5-6%-a volt kb.

Mo-n az 50-es években okozott komolyan mérhető nemzetgazdasági kárt a hosszú katonai szolgálat és 200 ezer fős álló hadsereg. Arányaiban a fentihez mérhető emberhiány.

Ezen felül, ha neked viszik el tesódat, apádat é mondjuk fiadat, akkor valahogy kurv*ra nem vigasztal, hogy "ez nem sok"...

Szóval volt miért bőven ellenállni, csak nem nagyon volt mivel. A francia néplélek nem vette be a varósi felkelés szerű veszteségeket. Megjegyzem a lengyelek is akkor robbantották ki a felkelést, amikor arra számítottak, hogy a szovjetek jönnek. Csak sztálin máshogy képzelte...

CSOKKI MÁLNA 2018.08.14. 14:52:37

@szita szita péntek: Franciaországban eleve jóval kevesebb zsidó élt egy jóval népesebb országban, mint nálunk.Ami hasonló, hogy a belügyi szervek ott is éppoly hatékonyan segítették a németek deportálási terveit. Egyetlen nap leforgása alatt pl. 10 ezer zsidót koncentrált a párizsi Velodrome stadionba a helyi rendőrség..

szita szita péntek 2018.08.14. 15:10:22

@pina noir: Nem.

www.masodikvh.hu/erdekessegek/haborus-bunok/25-a-holokauszt-aldozatainak-szama

Tegyük fel pontos a lista - nem vagyok történész, hogy komolyabban elmélyedjek benne. E szerint a francia zsidóság 22%-a, bíg nállunk a 69%-a veszett oda. Nem mindegy. Tudom, hogy egy fő is sok, mert persze az. De akkor amikor arról beszélünk, hogy mennyire volt egy-egy nép sanyargatva és mennyire akar az életét kockáztatva harcba szállni, akkor igen is számít. Eleve kevesebb zsidóból vitték el kevesebb, mint a harmadát - nyilván kisebb hatással volt a morálra.

szita szita péntek 2018.08.14. 15:35:33

@molnibalage:

"A baj az, hogy nem érted. Te itt "számháborúzol", amikor arról van szó, hogy ez zavaró vagy sem." - Nem. A fentebb a franciákon számonkért hatékony, harcos ellenállás motivációjáról beszélek. Nem vitatom, hogy lett volna és volt is okuk rá. Azt mondom, hogy egy tömeges és hatékony ellenálláshoz át kell lépni egy ingerküszöböt. Nyilván vannak más szempontok is, de ez is fontos. Márpedig a meghódított európai nemzetek sorában szerintem a franciáknak volt a legkevesebb okuk. Nem azt mondom, hogy nem volt, hanem hogy nem volt elég! Ilyen alapon hazánknak is felróhatnánk a népfölkelés elszalasztott lehetőségét, hisz a katonáinkat vágóhídra küldték, a zsidóságot érintő tisztogatás sokszorosa volt annak amit a franciák megéltek, majd a háború lezárultával a malenkíj robot a lakosság százalékában mérve kb annyi volt, mint amennyit francia került kényszermunkára. Mégsem volt harcos és jelentős ellenállás. Nekünk legalább annyi okunk lett volna rá!

"Ezen felül felteszed, hogy egyenletes eloszlás szerint vitték el az embereket kényszermunkára." - Nyilván nem. De számít? Ha a kényszermunkára vittek száma az ellenállási szándék fokmérője, akkor nyilván volt olyan hely, ahonnan az átlagnál kevesebbet vittek el - és ott a szándék is arányosan kevesebb nem?

"Ha egy 40 milliós országból 1,1 millió felnőttet elvisznek, az kib*szott sok ember. A felnőtt munkaképes lakosság 5-6%-a volt kb." - Ez igaz, és mégis... Nem kivégezték őket, nem hajtották a halálba - a többség visszatért. Ok, ezt ott és akkor valszeg nem lehetett biztosan tudni. De Trianon után kell magyarázzam, hogy egy háborús vesztes mi minden benyelésére kényszerül? Ez van. Franciaország legyőzettetett és nem megsemmisítették. Tudtommal a nácik kirakat államaként valamivel jobban éltek, mint a többi alávetett nemzet.
"Mo-n az 50-es években okozott komolyan mérhető nemzetgazdasági kárt a hosszú katonai szolgálat és 200 ezer fős álló hadsereg. Arányaiban a fentihez mérhető emberhiány." - Épp zajlott a világháború, nem a normál gazdaság logikája működött. Nem vitatom, hogy fájt a nemzetnek, de nagyon is kézzelfogható volt, hogy mi és mennyire fájhatna még.

"Ezen felül, ha neked viszik el tesódat, apádat é mondjuk fiadat, akkor valahogy kurv*ra nem vigasztal, hogy "ez nem sok"..." - Igen. És ha én akkor jól ellenálló leszek - miközben a környezetem nem osztozik a harcos hevületemben, akkor élek még kb 2-3 napig. Nem az egyén számít, hanem a közgondolkodás - hajlandóak-e tömegek harcba szállni?

"Szóval volt miért bőven ellenállni, csak nem nagyon volt mivel." - Hát ja.

"A francia néplélek nem vette be a varósi felkelés szerű veszteségeket." - Mert nem fájt nekik eléggé a rendszer. Ha jobban fájt volna, vagy láthatóvá vált volna a siker lehetősége bevette volna.

gigabursch 2018.08.14. 16:33:26

@butyko:
Ezt erősen vitatom.
A környezetében kevés volt a magyar nyelviség, de alapvetően magyar emberként élte le az életét. Akkor is, ha folyamatosan próbálják az osztrákok kisajátítani.

gigabursch 2018.08.14. 16:36:40

@szita szita péntek:
Nem ok nélkül való a Halló-Halló c. sorozat.

bioLarzen 2018.08.14. 17:53:32

@butyko: A szülei magyarok voltak, a meglehetősen kevert (szláv-osztrák-magyar) lakosságúlakta Doborjánban született/nőtt fel... a világ általában magyarként tartja számon. Igez az is persze, hogy pölö elég gyatrán beszélt magyarul - ami, persze, érthető, hisz elég fiatal korától a zenei karrierjét rótta, és Pozsonyban illetve Bécsben sokkal többre ment a némettel, szinte csak azt használta...

Szerintem tipikusan az az eset, hogy ha akarom magyar, ha akarom nem - de, hogy egyértelműen osztrák lenne, azt azért viszonylag nehéz lenne egy olyan emberre rábizonyítani, akinek pl. egyik szülője sem volt az... Én azt mondanám, hogy magyar és osztrák egyaránt volt.

bioLarzen 2018.08.14. 17:54:46

@gigabursch: Speciel nem is feltétlenül étem, hogy a házán lévő felirat miként bizonyítaná, hogy német volt...

¿Qué tapas hay? 2018.08.14. 19:44:07

@victor vacendak: Teljesen igazad van, fotelokoskodás, néhány internetről vett statisztikai adat alapján. Dehát nem is lett másnak szánva, csak egy kommentnek egy blogposzt alá, nem pedig doktori értekezésnek.

Mindazonáltal érdekelne, hogy az első világháború alatti születésszám-csökkenésből adódó népességdeficit értékére neked milyen számok jöttek ki. Ha szignifikánsan eltérnek az enyéimtől, akkor összevethetjük a számítási eljárásokat - de csak ha van hozzá kedved.

Mariann Ignáné Gregus 2018.08.14. 21:09:23

@chrisred: igen többedik olvasás után én is kezdem így kihallani :)

CSOKKI MÁLNA 2018.08.14. 23:30:09

@szita szita péntek:

"E szerint a francia zsidóság 22%-a, bíg nállunk a 69%-a veszett oda."

Németországban meg ugyanez az arány 25 % a statisztikák szerint..

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy sok francia zsidók jó részének volt ideje, esélye elmenekülni, hisz a német győzelem azért időbe került. Míg Magyarországon a Margaréta hadművelet nagyon gyorsan zajlott le. És egyébként is hova menekültek volna '44-ben? A francia, belga és holland zsidóknak ott volt közel Nagy-Britannia. A dán zsidóknak Svédország

Palánta 2018.08.15. 08:24:52

@szita szita péntek: " Számít az, hogy ki szervezi?"

Persze, képzelj egy világot ahol:
a németek a rendőrök, az angolok a szakácsok, a franciák a mérnökök, a svájciak a szeretők és az egészet az olaszok szervezik

És mennyivel jobban hangzik:
az angolok a rendőrök, a franciák a szakácsok, a németek a mérnökök, az olaszok a szeretők és az egészet a svájciak szervezik

Wacunao 2018.08.15. 12:46:53

@Palánta: :)
Ha lehet hinni ezeknek a sztereotípiáknak, akkor talán nem is jártak rosszabbul, hogy a németek szervezték...

szita szita péntek 2018.08.15. 12:51:29

@pina noir: "Németországban meg ugyanez az arány 25 % a statisztikák szerint.." - Ezzel mit akarsz mondani?

Hegyjáró Manó · https://hegyimano.hu 2018.08.15. 13:22:51

Liszt-tel kapcsolatban érdemes azért utána olvasni. Pl. ezt. (direkt nem magyar vagy osztrák írást kerestem róla)
www.dw.com/en/liszt-bicentennial-prompts-dissonance-over-composers-true-identity/a-14822425

CSOKKI MÁLNA 2018.08.15. 18:10:19

@szita szita péntek: Amit írtam.. Nyugaton több ideje, lehetősége volt elmenekülni a zsidóknak. Magyarországon '44 márciusáig nem volt német megszállás. Utána pedig már nem volt hova menekülni.

¿Qué tapas hay? 2018.08.15. 19:22:40

@pina noir: Hm. Ha a táblázat címét tekintjük, akkor a Németországra vonatkozó adatok nem tűnnek helytállónak, legalábbis abban a tekintetben, hogy az 1939-1945. időszakra 1925-ös bázisadat van benne.

CSOKKI MÁLNA 2018.08.15. 19:28:37

@¿Qué tapas hay?: Valszeg '25-ben meg '33-ban kb. ugyanannyi zsidó volt Németországban. A szisztematikus megsemmisítés pedig a '42-es wannsee-i konferencia után kezdődött..

szita szita péntek 2018.08.15. 22:12:41

@pina noir: Felületesek az ismereteim, de mindig is úgy tudtam, hogy Németországban sokkal kevésbé tombolt a holokauszt, mint másutt. Magamban arra jutottam, hogy nyilván klassz dolog mindenféle ideológiát rittyentve a tömeg elé állni, de a tömeg egész másként kezd el rám nézni, ha megölöm a haverját. Mivel a náci párt számára elsődlegesen a német tömegbázis volt fontos - hát ott kevésbé generáltak ezzel feszültséget. Viszont a megfelelni akaró csatlósállamok, mint hazánk, máshogy működött, mert ha másban nem is de ebben igyekeztek eminensnek lenni -> hisz a cél nem a hazai tömegbázis megszerzése/megtartása volt, hanem a németeknek való megfelelés.

Lehet rosszul tudom/okoskodom. Majd vki megokosít.

pitcairn2 2018.08.15. 22:15:22

@¿Qué tapas hay?:

pedig valószínűleg nagyjából jók lehetnek, az alábbiak miatt:

1. a német zsidóság beolvadása masszívan átlag feletti volt, pl. vmi 40%-uk vegyes házasságban élt, Adolfék nélkül valószínűleg néhány generáció alatt feloldódtak volna a német társadalomban.... és az efféle kapcsolatokból származó "mischlingek" jogállása - különösen ha már korábban kereszténnyé váltak - egészen más volt mint az úgymond "igazi" zsidóké...

en.wikipedia.org/wiki/Mischling

2. egészen 1939-ig szervezett formában tették lehetővé a zsidók számára Németország elhagyását úgy, hogy még a vagyonuk egy részét is magukkal vihették...

ez különben bármilyen furcsa a cionista szervezetek által kiharcolt privilégium volt, mivel a keresztény német kivándorlók egy pfeniget sem vihettek magukkal a harmadik birodalomból...

a mai legnagyobb izraeli bank - a Leumi Bank - ekkor jött létre... az 1930-as években vált végképp dominánssá Palesztinában a német ajkú askenázi zsidóság... ez jelentős részben azoknak az anyagi erőforrásoknak volt köszönhető amit Németországból hoztak magukkal a német hatóságok közreműködésével...

csak egy kikötés volt:

ebből a pénzből német termékeket kellett rendelni

ezért volt tele a 30-as években Palesztina német termékekkel

en.wikipedia.org/wiki/Haavara_Agreement
en.wikipedia.org/wiki/Bank_Leumi

3. különböző jogcímeken egyéb kiskapuk is voltak... pl. a háborús hősök, a náci mozgalomhoz közel álló zsidó származású németek vagy az úgymond gazdasági szempontból fontos zsidók részleges vagy teljes mentességet kaptak a faji törvények alól

olyanok is voltak akiket külön engedéllyel árjásítottak... a német házastárssal rendelkező zsidók is érdekes kategóriát képeztek

ezen a ponton újra oda térünk vissza, hogy rengeteg volt az 1933 előtt kötött vegyes házasság... a német zsidóság egyenes úton volt a teljes beolvadás felé...a nemzeti szocialista propaganda alapján nyomott "kaftános" "gettó" klisé egyáltalán nem volt jellemző Németországban...

pitcairn2 2018.08.15. 22:20:58

@pitcairn2:

a "Mischling" különösen érdekes kategória, hiszen ők még a Wehrmacht-ban is nagy számban előfordultak, még tábornok is volt köztük

en.wikipedia.org/wiki/Mischling

pitcairn2 2018.08.15. 22:28:48

@pitcairn2:

egy cikk a Jerusalem Post-ból a Leumi bankról és a Haavara megállapodásról

WHEN ZIONISTS MADE DEAL WITH THE NAZIS
www.jpost.com/Features/When-Zionists-made-deal-with-the-Nazis

csak azért linkelem be ezt külön mert a Leumi bankos wiki szócikk nagyvonalúan átugrotta ezt az érdekes történelmi "epizódot"...

pitcairn2 2018.08.15. 22:40:18

@szita szita péntek:

vagy hogy deportálni akarod a férjét...

ennek kapcsán mellékelek egy érdekes szócikket...

en.wikipedia.org/wiki/Rosenstrasse_protest

a sztori tömören összefoglalva:

amikor 1943-ban deportálni akarták a Berlinben maradt - leginkább vegyes házasságban élő - többnyire ilyen vagy olyan formában speciális státuszban lévő zsidók egy részét, akkor több száz német nő kezdet el tüntetni az SS börtönt előtt azt skandálva, hogy "adják vissza férjüket"

ez azért elég ciki volt Berlin központjában...

és egyszerűen nem lehetett őket elkergetni...

végül is nem vet túlzottan jó fényt a német államra ha nekiáll német családanyákat kardlapozni a fenyegetésekkel meg semmire sem mentek, mivel nem mentek haza...

a SS és a német hatóságok néhány nap múltán visszakozót fújtak és elálltak az érintettek deportálásától és szépen hazaengedték őket...

pitcairn2 2018.08.15. 23:28:49

@szita szita péntek:

no de magyar cikk is van erről:)

"Az asszonyok a legkeményebb fenyegetésektől sem rettentek vissza. Egyre többen követelték nyilvánosan a Rosenstrassen: ״Adjátok vissza férjeinket!”, ״Engedjétek el apáinkat!” A szemtanúk szerint több százan voltak és egyre hangosabban hallatták a hangjukat. A rendőrség visszariadt attól, hogy mindenki szeme láttára rátámadjon a tüntető asszonyokra. A felsőbb vezetés is elbizonytalanodott. Végül is alig néhány nap telt el a sztálingrádi vereség óta, és a március 2-ára virradó éjszakán lezajlott súlyos légitámadás is nyugtalanította a lakosságot, így végül a náci hatóságok engedtek a tiltakozó asszonyoknak. Március 6-a után az összes „árja rokonságú” zsidót, mintegy 1500 főt szabadon engedték. További kényszermunkára kötelezték őket, de Berlinben maradhattak. Az Auschwitziról visszahozott 25 férfit nem engedték szabadon, hanem egy Berlin környéki táborba vitték őket, de ők is túlélték a háborút."

1943: A ROSENSTRASSE-I ASSZONYTÜNTETÉS
www.szombat.org/archivum/1943-a-rosenstrasse-i-asszonytuntetes

CSOKKI MÁLNA 2018.08.15. 23:49:12

@szita szita péntek: Rosszul látod. Aki nem húzott el időben Németországból, azt kiirtották. A német faji kritériumok egyébként szigorúbbak voltak a magyarnál, már egyetlen zsidó nagyszülő is azt jelentette tudtommal, hogy zsidónak számított az illető.
Magyarországon pedig a német megszállásig nem volt deportálás. ( Nem úgy mint Szlovákiában, ahol német megszállás nélkül is deportáltak, vagy Romániában, ahol saját kezűleg irtották a besszarábiai zsidókat, és bestiális pogromok voltak Bukarestben.)

pitcairn2 2018.08.15. 23:52:11

@pina noir:

akkor a szombat.org hazudik?

CSOKKI MÁLNA 2018.08.15. 23:53:16

@pitcairn2: A rendszer ritka szeszélye.

Filmelemző_ · filmelemzoiro.blog.hu 2018.08.16. 00:44:06

A Hindenburg Manhattan felett egy hihetetlen felvétel.

pitcairn2 2018.08.16. 09:21:37

@pina noir:

több annál mivel a Mischlingeket, illetve a vegyes házasságban élőket külön kategóriának tekintették, ez utóbbit különben a szombat.org poszt is nagyon szépen körbejárja

+ az előképnek tekintett USA joganyagból nem adaptálták a one-drop rule-t

fareszjó 2018.08.16. 11:56:54

Én vagyok annyira prűd, hogy egy laza cumizáshoz kevesebb nézőközönséget igényelnék?:) A francia ellenálláshoz annyit, hogy nyilván az is közrejátszott, hogy az ottani lakosságot emberszámba vették, míg Európa másik felében sok vesztenivalójuk nem nagyon lehetett, és talán a földrajzi viszonyok is belejátszottak abba, hogy ott könnyebben kialakulhatott egy erősebb partizánmozgalom. Én is csak annyit olvastam róla, hogy nagyon sok lelőtt szövetséges pilótát bújtattak, a partraszállás előtt a nagy mennyiségben ledobott fegyverekkel harcoltak stb.

pitcairn2 2018.08.16. 12:01:56

@fareszjó:

az igazi vérfürdőhöz az "elmebeteg diktatúra versus elmebeteg diktatúra" verzió vezet...

Void Bunkoid 2018.08.16. 12:45:06

Egyébként a francia ellenállást, meg Franciaország szerepét kb picsafüstnek tartok, különösen Charles De Gaulle-t, aki a történelem egyik legótvarabb "vezetőjeként" tetszelgett, haltamas mellveréssel vonult be Párizsba, de amikor jöttek a németek, az elsők között menekült el az országból - és utána csak a szövetséges haderő háta mögül mert ugatni, de a szövetséges invázióig be sem merte tenni a lábát a saját országába. Ő volt a sztereotip francia - idegesítő, hónaljszagú, mitugrász seggfej, akit Roosevelt is mélységesen lenézett, egy Hitlerhez hasonló arrogáns pöcsnek tartotta.

¿Qué tapas hay? 2018.08.16. 13:00:00

@pina noir: @pitcairn2: Nem nehéz pontos adatokat találni, csakhogy a különböző időpontokhoz tartozó adatfelvételek áltb. más-más országterületre vonatkoznak, illetve a "zsidó" kategóriára vonatkozó definíciók is különböznek az egyes adatfelvételeknél. Az 1933-as népszámlálással bezárólag zsidónak azt tekintették, aki a 31 elfogadott zsidó vallási közösség valamelyikéhez tartozott. A '39-es népszámlálásnál a besorolás alapja a '35. évi állampolgársági tv. volt. Az 1946-os népszámlálásnál bevallási alapon sorolták felekezethez az állampolgárokat.

A területi különbségeket számításba véve a számok kb. így alakultak:
www.tothem.hu/MISC/PUBLIC/nepszam.jpg
(A '39-es adatoknál az 1. és 2. fokú keverékekre vonatkozó adatok külön vannak feltüntetve (sárga háttér). A területi összehasonlításnál a '39-es Altreich-adatokban a lengyel korridor és Danzig adatai is szerepelnek, a '46-os adatok az Oderától nyugatra eső négy megszállási övezet és Berlin összesített adatai, a Saar-vidék nélkül, de a menekült- és hadifogolytáborok adataival együtt).

pitcairn2 2018.08.16. 13:37:06

@¿Qué tapas hay?:

persze, de ez nem változtat azon, hogy a rendkívüli mértékben asszimilálódott németországbeli zsidóság java a Mischling vagy a vegyes házasságban élő kategóriába esett bele, a többiek jó sansszal már 1939-ig távoztak, pl. a Haavara megállapodás által nyújtott lehetőségeket kihasználva Palesztinába, illetve volt egy olyan nem túlzottan nagy de annál jelentősebb gazdag és befolyásos csoport is amely a 30-as években megkötötte a maga kis egyéni alkuit a hatalommal és árjásította magát

pitcairn2 2018.08.16. 13:51:34

@¿Qué tapas hay?:

szóval a holokauszt nem őket találta telibe, a speciális német történetben inkább olyan extra dolgok vonnak, mint a Nürnbergben a vádlottak padjára citált Mischling Erhard Milch aki a német hadseregben a legmagasabb katonai fokozatig vitte

hu.wikipedia.org/wiki/Erhard_Milch#Korai_%C3%A9vei

marsall vagyis tábornagy lett

hu.wikipedia.org/wiki/Marsall

és persze a "tiszteletbeli árja" (vagy mi a szösz...) címet is megkapta...

pitcairn2 2018.08.16. 14:25:02

@¿Qué tapas hay?:

a fentebb idézett szám úgy tűnik. hogy a Weimari Németországban élő zsidóságra vonatkozott

ők 1933-ban 523 ezren voltak ebből 1939-ig 282 ezer fő vándorolt ki

www.ushmm.org/wlc/en/article.php?ModuleId=10005468

a hátramaradottakból 111 ezer Mischling volt

en.wikipedia.org/wiki/Mischling#Numbers_of_people_considered_Jewish_Mischlinge

durván 20 ezren azért kerültek speciális státuszba mert vegyes házasságban éltek

blogs.timesofisrael.com/mixed-marriages-in-nazi-germany/

és voltak egyéb speciális esetek akik különböző okokra hivatkozva kaptak mentességet a faji törvények alól (kapcsolatok, érdemek, nélkülözhetetlenség és még ki tudja mi)

ezt tekintetbe véve nem tűnik irreálisnak a fentebb megadott viszonylag "alacsony" arányszám az áldozatok kapcsán

gigabursch 2018.08.16. 16:52:35

@pina noir:
Ez utóbbi kérdéskörét illetően (mármint a bestiális román pogromok) jó írások vann a a "túl a Priton" nevű blogban.

Namely 2018.08.16. 17:17:53

"1943. augusztus 2. Távolról, titokban készült kép a treblinkai koncentrációs táborban kitört zsidó felkelés napján"
Na neeeeee. Most komolyan.... ezen a képen mit láthatunk? Kb "bozóttűz Ausztráliában". Jó, tegyük fel, hogy elhisszük, de a történelem pont nem a hitről szólna, hanem a bizonyítékról és a hitelességről (most nem JTom-ot szívatom, hanem ezt a hiten alapuló "történelmet", ahol ha azt mondom, hogy "khm", már mehetek is a sittre.....

"1944. Francia nő megkopasztása a megszállás utáni napokban, a megszálló németekkel való kollaborálás büntetéseként"
Erről egy vicc:
A cigány elmegy, jelentkezni a pártba. A meghallgatásra elkíséri az asszony, jön ki, és mondja, hogy nem vették fel.
-Miért?
-Mert megkérdezték, hogy húztam-e a reakciósoknak.
-És miért nem hazudtál?
-Nem hazudhattam, mind ott ült....

"1945. május 1. Német nő orális szexet ajánl egy amerikai katonának cigarettáért cserébe Passauban."
1. Kicsi az a szerszám.....
2. Ilyen az, amikor végre demokráciát, egyenlőséget, szabadságot hoznak a hősök.......

Namely 2018.08.16. 17:26:03

@pina noir:
"A német faji kritériumok egyébként szigorúbbak voltak a magyarnál, már egyetlen zsidó nagyszülő is azt jelentette tudtommal, hogy zsidónak számított az illető."
Rosszul tudod. Egy még lehetett.
"Magyarországon pedig a német megszállásig nem volt deportálás."
Ez igaz, plusz befogadtuk a lengyel katonákat, civileket----> és mekkora jutalmat is kaptunk érte... hiába no, a hála csodálatos dolog. Mi jó szívvel cselekedtünk, és a végén reálpolitikát kaptunk.
"Nem úgy mint Szlovákiában, ahol német megszállás nélkül is deportáltak"
Sőt, fizettek minden zsidó elszállításáért az SS-nek. Csak míg egy szlovák ezt elintézi annyival (nagyon helyesen), hogy ez a múlt, nem voltam ott, addig a németeket ezzel zsarolják a mai napig.

kekegsm 2018.08.16. 22:10:06

Ne haragudjatok, de röhejes ez az egész topic itt hogy most sz@r volt e vagy nem volt sz@r akkor, 73-79 évvel ezelőtt.

Sz@r volt. Olyannyira sz@ar, hogy el se tudjátok képzelni azt a monitor előtt ülve. És minden háború nagyon sz@r, és k..ra nem lehet statisztikákkal levezetni ezt a dolgot. És az, aki elbagatelizálja a holokausztot, meg a koncentrációs táborokat, meg azt a rengeteg népírtást, kínzást, szörnyűséget, amit elkövettek a háború során, komolyan mondom hogy belenyomnám az orrát egy taposóakna által felrobbantott kisgyerek még lüktető beleibe, csak hogy átérezze kicsit a dolgot.

Eszem megáll, esküszöm. Szita szita péntek, te teljesen komolyan nem érted, mi bajuk volt a franciáknak a németekkel?

pitcairn2 2018.08.16. 22:22:39

@kekegsm:

inkább az érveivel próbálj vitatkozni efféle litánia helyett...

pitcairn2 2018.08.16. 22:27:31

@molnibalage:

speciel nem Németország üzent hadat Franciaországnak hanem pont fordítva

pitcairn2 2018.08.16. 22:29:52

@molnibalage:

tetszik nem tetszik jobbára békésen kollaboráltak és úgy összességében igazuk volt ezzel

kekegsm 2018.08.16. 22:31:07

@pitcairn2: Bakker, ezek nem érvek. Fogom, hazaviszem a pajtába, dolgoztatom, néha megkínzom, megerőszakolom és megölöm a családtagjait, és aszongya a végén, hogy nem is olyan rossz, vagy mi?
Olyan nonszensz elmélkedés folyik itt, hogy hánynom kell tőle, de komolyan.

pitcairn2 2018.08.16. 22:34:25

@molnibalage:

és ha már a háború utáni Magyarországot említed akkor ne feledkezzünk meg a magyarországi svábok kirablásáról és elűzéséről, melynek kapcsán a kollektív bűnösség alapjain álló törvényjavaslatot Nagy Imre terjesztette be a parlament elé a gyakorlati megvalósítás meg idősebb Antall Józsefre maradt

a deportáltak bevagonírozását és a vagyonuk lenyúlását pedig néhány évvel korábban már alaposan kigyakorolták...

remélem nem kell mondani, hogy kiken...

és persze az un. malenkij robot is meglehetősen jelentős érvágás volt 1945 után...

meg az osztályidegen vidékre deportálása, internálása is...

az is több százezer embert érintett...

pitcairn2 2018.08.16. 22:37:53

@kekegsm:

szerintem szita kommertárs összességében nem irt értelmetlen dolgokat...

tény és való, hogy a franciákban nem buzgott a harci vágy és a hadvezetés se ment át "mindent vagy semmit" retardáltba (szemben pl. az meglehetősen őrült szovjet hadvezetéssel...)

eklatáns példa:

Párizs feladása

a véresszájú angolok azt szerették volna ha csatateret csinálnak a fővárosból de Petain marsall elküldte őket az ötletükkel együtt a búsba...

pitcairn2 2018.08.16. 22:47:14

@kekegsm:

hangulatkeltés helyett inkább érvelj...

és békélj meg azzal, hogy a világ sokszínű, számos árnyalat van, úgyis mondhatnánk, hogy nem "fekete fehér"...

¿Qué tapas hay? 2018.08.17. 10:07:43

@pitcairn2: Világos, definíció szerint 1925. a Weimari köztársaság időszaka, tehát a '25-ös adat is erre vonatkozhat. :)

Az 1933. évi 523000-es adat nem mért, hanem számított adat: az 1933. június 16-i népszámlálás adataiból a születési, halálozási és vándorlási adatok alapján korrigált, 1933. január 1-re számolt népességi adat.

@kekegsm: A II. világháború önmagában, saját természetes méretében is elég nagy tragédia volt, épp ezért teljesen szükségtelen érzelmi okokból, esetleg politikai vagy gazdasági érdekből különféle szorzószámokkal ezt utólag megmásítani. Már kevesen élnek azok közül akik saját tapasztalataikból ismernék azt az időszakot, mára jórészt csak az írott visszaemlékezések, tanulmányok, elemzések maradtak. Épp ezért szükséges a valós adatok legalább nagyságrendi ismerete, hogy ezeknek a tanulmányoknak, elemzéseknek a hitelességét értékelni lehessen.

Épp ezért bíráltam azt a bizonyos szegedi táblázatot, mert rosszul megválasztott adatok elemzéséből téves következtetéseket von le. Ez annyiból pikáns, hogy a holokauszttal kapcsolatos érveléshez pro és kontra oldalon egyaránt használható téves adatokat tartalmaz. Mert a megfelelő (és egymással érdemben összehasonlítható) alapadatokat használva 76 390 áldozat és 32,8% veszteség jön ki. A rossz bázis miatt a '45-'46-os adatra 411 295 főnyi lakosságszám jön ki, ami nyilvánvalóan téves adat, mert Németország 1939. évi TELJES területén sem élt 1939-ben ennyi zsidó.

CSOKKI MÁLNA 2018.08.17. 12:52:25

@pitcairn2: A mischlingeket valóban. Ha jól tudom ők azok, akiknek csak az egyik nagyszülője volt zsidó. ( Erik Milch a Luftwaffe tábornoka is ilyen volt tudtommal.) De egy vegyes házasság nem hinném, hogy megmentett volna egy zsidónak minősülő személyt a deportálástól. Egy ilyen konkrét esetben Hess közbenjárása kellett a mentesüléshez. ( Egykori professzora felesége zsidó volt.)

CSOKKI MÁLNA 2018.08.17. 12:55:06

@Namely: Valóba, az ilyenek számítottak másodfajú mischlingnek..

pitcairn2 2018.08.17. 13:15:59

@pina noir:

"Azok az asszonyok, akik az 1943 márciusában a Rosenstrassén napokon át nyilvánosan tüntettek zsidó házastársaik és gyerekeik szabadságáért, a náci terminológia szerint „árja” nők voltak, akik zsidókkal éltek „egyszerű vegyesházasságban”. 1938-ban hozták azt a törvényt, amelynek értelmében különbséget tettek ״kiemelt vegyesházasság” és „egyszerű vegyesházasság” között. „Kiemelt vegyesházasság” volt az, ahol a gyerekeket keresztény vallásközösségbe jegyezték be, az összes többi kapcsolat ״egyszerű vegyesházasságnak” minősült s az ilyen házasságban élő zsidókat ״árja-rokonságú”-ként (arisch versippt) tartották számon."

www.szombat.org/archivum/1943-a-rosenstrasse-i-asszonytuntetes

pitcairn2 2018.08.17. 13:21:33

@¿Qué tapas hay?:

mondjuk az is egy érdekes kérdés, hogy mennyire változott az "aktív családfakutatás" nyomán a kép, elvégre ezen a ponton ezrével jelentek meg az olyan Mischling-ek akik kézzel lábbal tiltakoztak a zsidó címke ellen, ráadásul egészen váratlan helyeken tűntek fel akár még a nemzetiszocialista munkáspártban is...

Bryan Mark Rigg többszáz ilyen embert (leginkább Wehrmacht-os veteránokat) interjúvolt meg még személyesen az 1990-es években

www.amazon.co.uk/Hitlers-Jewish-Soldiers-Descent-Military/dp/0700613587

ezek - a zsidó felmenőik ellenére - leginkább még akkor is német nacionalistának tekintették magukat

szóval elég "plasztikus" lehetett a kép...

pitcairn2 2018.08.17. 13:27:54

@pina noir:

a Rosenstasse wiki szócikkben a kontextust is megvilágítják, ráadásul ott 1939 kapcsán még 30000 vegyes házasságban élő párral kalkulálnak

en.wikipedia.org/wiki/Rosenstrasse_protest#Context

ott kb. azt írják, hogy a hatalom inkább "diszkréten" félrenézett és nem akart konfrontálódni ebben a számukra marginális ügyben

kb. olyanoktól tarthattak, hogy ez - mármint a többé-kevésbé tisztes árja családok szétzilálása - egy egy "nagyon nem árja" "fekete bárány" miatt komoly társadalmi feszültséget kelthet, illetve annak se örültek ha nyilvánvalóvá válik, hogy 6 év propagandamunka után is tízezrével vannak Németországban olyan "árja" nők akik egyszerűen nem hajlandóak elválni a zsidó férjüktől

és végül még Berlint sem tudták megtisztítani ezektől az emberektől...

persze itt mindössze néhány tízezer "árja rokonságú" zsidóról volt szó

pitcairn2 2018.08.17. 13:39:29

@pina noir:

Erhard Milch nem csupán a Luftwaffe tábornoka volt, hanem marsallként (Generalfeldmarschall) annak a vezetője

az édesapja pedig izraelita vallású volt

""Erhard Milch was born in Wilhelmshaven in 1892, the son of Anton Milch, a chief staff pharmacist in the Imperial Navy and a man of the Jewish faith""

The Rise of the Wehrmacht: The German Armed Forces and World War II
soo.gd/yGlN

CSOKKI MÁLNA 2018.08.17. 14:52:11

@pitcairn2: Attól, hogy az apja izraelita vallású volt, még lehet hogy félzsidó volt, vagyis Milch negyed zsidóként másodfajú Mischlingnek számított. Akinek két nagyszülője zsidó volt, az zsidónak számított. Illetve függetlenül a származástól, mindenki, aki izraelita vallású volt.

¿Qué tapas hay? 2018.08.17. 19:36:45

@pina noir: Bár szerintem túlírtuk a témát, egy pontosítás: az, hogy ki számított zsidónak, azt az állampolgársági törvény (RBG) végrehajtási rendeletei határozták meg, legelsőként az I. számú (1VO zum RGB, RGBl S1 1333) 5. §-a.
teljes szöveg: alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=dra&datum=1935&page=1480&size=45

kekegsm 2018.08.18. 13:39:34

@pitcairn2: Láttál már háborút közelről? "Élőben"? Én sajnos igen. Láttam hasbalőtt gyereket, láttam fejetlen asszonyt a fia karjaiban. Nem a TV-ben, hanem méterekről. És nem sokszínű volt, hanem minden vörös. Véres. Nem hangulatkeltek, csak szájon tudnám vágni a fotelharcosokat, akik annyita tudják a tutit, mert olvasták valahonnan...

pitcairn2 2018.08.18. 14:15:30

@kekegsm:

úgy tűnik, hogy aktívan feszegeted a kommentszabályok határait...

ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2015/06/11/kommentelesi_szabalyok_204

pitcairn2 2018.08.18. 14:55:23

@pina noir:

hát nekem nagyon úgy tűnik, hogy apai ágon mindkét oldalról zsidó nagyszülei voltak méghozzá igen prominens családból

"da Milch aus einer der angesehensten jüdischen Familien von Breslau stammte. Benno Milch, der 1830 geborene Großvater von Erhard Milch"

Adler und Kranich: Die Lufthansa und ihre Geschichte 1926-1955
soo.gd/xlIy

Benno Milch - a nagypapa - kereskedő, bankár, ingatlanfejlesztő és prominens szabadkőműves volt

de.wikipedia.org/wiki/Benno_Milch

és azért gondolom, hogy mindkét apai nagyszülő izraelita vallású lehetett mert a Antonnak a családtól való eltávolodását az az alábbival indokolja a könyv:

"Erhard Milchs Vater Anton hatte eine Karriere bis zum Oberstabsapotheker bei der kaiserlichen Marine gemacht, sich aber wenig standesgemäß mit der nicht jüdischen Tochter eines Tapezieres verheiratet"

soo.gd/AuKB

pitcairn2 2018.08.18. 15:11:49

@pina noir:

persze a fentiek az elmebeteg német faji törvények még elmebetegebb érvényesítésén túl leginkább az internet hatalmát illusztrálják:)

a sztori korabeli "elsimítása" is tanulságos különben:

Milch anyja - vérfertőzést felvállalva - az egyik akkor már halott nagybácsira fogta a kis Milch fogantatását, és a kedves papa (Anton Milch) is nyilatkozott arról, hogy nem ő a természetes apja a Luftwaffe tábornoknak, az "árja családfakutató hivatalként" funkcionáló Gestapo meg végül elfogadta ezt a finoman fogva béna történetet és "árjának" nyilvánította Erhard-ot, aki ezek után se mondott le a kedves papa nevéről... és így termékeny táptalajt adott a korabeli "konteó-elméleteknek":)

en.wikipedia.org/wiki/Erhard_Milch#cite_note-2

pitcairn2 2018.08.18. 15:22:43

@pina noir:

"tisztes német családanya" (azaz nem vmi házasságon kívül viszony...) és valamely keresztény felekezethez való tartozás esetén különben két zsidó nagyszülővel is az első fokú Mischling kategóriába sorolták be az érintetteket

en.wikipedia.org/wiki/Mischling#Nuremberg_laws

CSOKKI MÁLNA 2018.08.18. 17:46:14

@pitcairn2: Mi a helyzet a magyar faji törvényekkel? Karinthy Márton Ördöggörcs c. könyvében olvastam, hogy Karinthy első házasságából származó fiát Karinthy Gábort besorozták a Magyar királyi honvédséghez, holott sztem fél zsidónak számított, mivel apai részről két zsidó nagyszülővel rendelkezett ( Kohn, Engel).Félzsidókat rendes katonai szolgálatra hívtak be a 30-as évek végén?
Vagy ha bizonyos évszám előtt keresztelkedett ki az adott nagyszülő, akkor nem számított zsidónak?

¿Qué tapas hay? 2018.08.18. 20:18:57

@pina noir: A II. zsidótörvényig (1939. évi IV. tc) nem volt semmilyen korlátozás. Ezt követően is csak annyi, hogy rendfokozatot nem kaphattak zsidó származásúak, de fegyveres szolgálatra beoszthatók voltak. A korábban rendfokozatot szerzettekre vonatkozóan meg a II. zstv. rendelkezéseit alkalmazták. '41-től ME rendelet tiltotta a zsidók fegyveres szolgálatát, majd törvényi szinten a honvédelmi tv. (1939. évi II. tc) 1942. évi XIV. tc-ben megállaptott módosításával a közérdekű munkaszolgálat kötelezettsége is honvédelmi kötelezettséggé minősült, a zsidók fegyveres szolgálatát megtiltották, illetve a zsidók honvédelmi szolgálatát kisegítő szolgálat teljesítéseként határozták meg. A kisegítő szolgálatban rendfokozatot nem viselhettek, sem korábban megszerzett rendfokozatukat, sem a honvédelmi szolgálatban egyébként kiváltságot jelentő képzettséget nem ismerték el.

kekegsm 2018.08.18. 21:02:41

@pitcairn2: Melyik részére gondolsz a kommentszabályzatnak? Mert a korábbi hozzászólásaimban nemcsak feszegettem, hanem át is léptem a határokat, de nem jelezted, csak most, az utolsónál, amikor viszont egyáltalán meg sem közelítettem ezeket a határokat... Nem baj, szerinted hol érdekel ez a topic... Bőven elég nekem JTom képeit elnézegetni, és elgondolkodni rajtuk.

CSOKKI MÁLNA 2018.08.18. 23:01:28

@¿Qué tapas hay?: Igen, ez megmagyarázza, hisz a '14-es születésű Karinthy Gábor korábban lett behívva, és egyébkét is azt olvastam, hogy a munkaszolgálatra legkorábban a '16-ban születetteket hívták be.
Viszont az említett könyvben van egy a szerző apjával (Karinthy Cini) rögzített beszélgetés, ahol Cini szerint féltestvére papírjai teljesen rendben voltak a vészkorszakban, nem kellett tartania semmitől, és egyszer azért került csak bajba, mert nem voltak nála a papírjai (mentálisan beteg volt egyébként),míg Cininek bujkálnia kellett..

2018.08.25. 12:25:12

@victor vacendak: A franciák gyávaságát nem szabad lebecsülni. A különböző ellenálló csoportok vezetői egymást nyomták fel a gestapónál...
süti beállítások módosítása