Ma sok képet hoztam. Bultaco, Aspes, Casal, Cimatti, Horex, Laverda, Zündapp. Van aki emlékszik még ezekre a gyárakra? Nézzük meg mivel próbálták eladni őket és tucatnyi másik márka gépeit! Nosztalgia: ON.
Az ARIEL brit motorgyár volt 1902-től 1970-ig:
Aspes 1961-82, Olaszország:
Benelli, 1911-ben alapított motor- és fegyvergyártó. A fegyvergyártási részleget a Beretta vette meg, a motorgyár mára a kínaiaké:
BSA, 1919-1972, brit gyár volt:
Bultaco spanyol gyár volt 1958-83-ig. Jelenleg újra aktívnak mondják a nevet, elektromos motorokkal jönnek majd:
Olasz, 1978-ban alakult, jelenleg is termel:
Casal, Portugália. 1961-2000-ig volt gyártó, üzemében ma a Suzuki termel:
Cimatti. Olasz gyártó volt 1937-1994 között:
Confersil, Portugália. Ha jól emlékszem a fent tárgyalt Casal márkához tartozott:
1919-ben alapított cseh motor- és fegyvergyár gyártmánya a CZ:
Derbi. Nagy múltú spanyol vállalat 1922-ben alakult. 2001 óta a Piaggioé:
A Torpado egy 1895-ben alapított olasz kerékpárgyártó, amely néhanapján vásárolt blokkokkal motorokat is épített:
***
Történelem kibeszélő csoportunk:
Csatlakozz! Meghallgatunk!
***
Ducati. 1926-ban alapított, jelenleg is üzemelő olasz motorgyártó:
Fantic. 1968-ban alapított, jelenleg is aktív olasz gyártó:
Garelli. Az 1919-ben alakult jónevű vállalat a kétezres években pénzügyi gondjai miatt kínai kezekbe került, majd egy rövid olasz feltámadás után csődbe ment és felszámolták:
Gilera. Az 1909-ben indult olasz vállalat 1969 óta a Piaggio tulajdona:
A Hondánál 1955-ben indult motorkerékpár-gyártás 1982-ben volt az egekben évi hárommillió eladott kétkerekűvel. Mára ez a szám évi 550 ezerre esett vissza
HOREX. A német gyártó 1920-tól 1960-ig létezett, aztán 2010-ben négy évre feltámadt, hogy aztán csődbe menjen:
JAWA. A csehszlovák cég 1929 óta gyárt motorkerékpárokat:
Kawasaki:
Kreidler. A német fémárugyár 1951-ben kezdett motorokat gyártani, és 1959-re az NSZK-ban minden harmadik eladott motor Kreidler volt! A hetvenes években sorra nyerték a versenyeket a Kreidlerek. 1982-re a Kreidler kivonult a motorbizniszből, eladta nevét egy német üzletembernek, aki olasz Garelliket címkézett át Kreidlerekké az NSZK-ban. 1988-tól a név joga egy bicikligyártóé, aki kínai blokkos motorokat árul a márkanévvel a mai napig.
Lambretta. 1947-től 1972-ig létezett olasz gyár:
Laverda. Komoly sportsikerekkel rendelkező olasz gyártó. 2000-ben az Aprilia vette meg, akit aztán a Piaggio kebelezett be a Laverda márkanév jogaival együtt:
Malaguti. Olaszország. 1930-2011:
Moto Guzzi. Az olasz céget 1994-ben az Aprilia vette meg, majd annak eladása révén a Piaggio tulajdona lett 2000-ben:
Moto Morini. 1937-ben alakult olasz gyártó, sok tulajdonosváltás után 2010-ben ment csődbe. Honlapja szerint 2012 óta újra működik a gyár:
Motobécane. Franciaország. 1923-1981.
MV Agusta. Olasz gyártó, 1945-től készített eredményes motorokat. Több mélypont után volt a Cagiváé, a maláj Protoné, majd a BMW-tulajdonú Husqvarnáé, a Harley-Davidsoné. Jelenleg a Mercedes-AMG-vel állnak partnerségben:
MZ. Az eredetileg a háború előtt alapított cégből nőtt ki a DKW majd az AUDI. A háború után az NDK-ban ragadt gyár neve MZ lett. A német egyesítés után privatizálták. Azóta számos pénzügyi hullámvölgyön van túl a cég, azaz éppen most is benne van egyben:
Norton. Nagy múltú brit cég. 1898-tól létezik. A nyolcvanas évek óta válsággal küzdött, néhány alkalommal be is szüntette a gyártást. Jelenleg újra készítenek gépeket.
Pannónia. 1954-75 között létezett magyar motorgyár Csepelen:
Piaggio. Az 1884-ben alapított gyár sok mindent gyártott, mire a második világháború után eszükbe jutott egy olcsó, kis motor terve, amivel meghódították a világot. Jelenleg a Piaggio a legnagyobb európai motorgyártó. Olyan márkákat szerzett meg, mint a Moto Guzzi, a Gilera, az Aprilia, a Laverda vagy a Derbi. Náluk készülnek a Vespák is.
Puch. Az osztrák gyárat egy iparmágnás alapította 1899-ben Grazban. Autókat, motorokat, teherautókat és katonai járműveket gyártottak, gyártanak. Együttműködtek a Fiattal, részesei voltak a Steyr-Daimler-Puch konglomerátumnak. Legsikeresebb motorjukból a Puch Maxi mopedből 1,8 millió darabot gyártottak.
Suzuki. Meghatározó japán gyártó. Az 1909-ben szövőgépekkel kezdő vállalat 1952 óta épít motorokat is.
Triumph. 1885-ben alakult brit motorgyártó. 1983-ban csődött jelentett, de egy magánbefektetői csoport továbbvitte a nevet és egyes modellek gyártását is. Mai napig is működik a motorgyártás.
A Vespa a Piaggio egyik márkaneve
Yamaha. 1955-ben alakult, a motorgyártás mellett fontos ágazatai még a hangszer és a csónakmotor gyártás.
Zündapp. Német gyártó volt 1917 és 1984 között. Az egykor háborús oldalkocsis motorokat, varrógépet és mopedautót is gyártó cég 1984-ben csődbe ment, gyártósorát, terveit egy kínai cég vásárolta fel, ott a kilencvenes évek végéig készültek hasonmások.
Remélem élveztétek ezt a hosszú nosztalgikus utazást!