Egy kis időutazás, 60 évvel visszafelé, az autózás és motorozás világába. Miről szóltak az Autó-Motor újság címlapjai? Nézzünk a megfakult oldalak mögé!
Mai bejegyzésünk az Arcanum Tudományos Adatbázis segítségével készült. Köszönjük a támogatást!
1957-ben járunk, X. évfolyamánál tart az újság. Alig van túl az ország az 56-os tragédián, és a címlapon egy másik világ jelenik meg. Egy futurisztikus műszerfalat láthatunk, nyugatról. Vasfüggöny, megszállás, utazási tilalom, kommunizmus? Mintha nem is lett volna! Az újság ezen számában részletes beszámoló található arról, hol tart a nyugati autóipar.
Már akkor is tudták, hogy egy dekoratív hölggyel jobban fest a címlap. A képen Váradi Hédi látható egy Simsonnal.
Talán túl kihívó volt az előző címlap? A magyar moped beharangozása már csak egy egyszerű címlapot kapott. Pedig nagy újdonság volt a P00101, az első Berva bemutatása az Egri Finomszerelvény gyár udvarán!
"Ha szabad hasonlattal élni, azt mondanák: olyan mint egy fényes szőrű, arányos termetű csikó. Szép, nagyon szép a magyar moped. Pedig nem is volt könnyű dolguk a konstruktőröknek, hiszen ezt a témát több száz variációban kimerítették már a világ különböző motorgyáraiban. Ennek ellenére a mi mopedünk valami újat nyújt. Kecses és ügyes;
Hosszú és göröngyös volt az út az új kis jármű megszületéséig.
És most itt áll büszkén a P 00101 számú, azaz első prototípus, az Egri Finomszerelvény gyár udvaraiban. A kísérleti műhely dolgozód az atya féltő gondjával 'becézik és amikor a moped kipróbálásánál sáros cipőnk hozzáért az acélkéken csillogó vázhoz, az egyik munkás odaugrott és óvatos kézzel letörölte azt.
Arról még nem tudunk sokat mondani, hogyan fut az egyelőre Berva névre keresztelt motorocska, mert a hátsó lánckereket kisebbíteni kell; túlpörög a motor. De a rugózása ... arról már van mondanivalónk. Vajpuhán rugózott a Berva. Szinte sajnáltuk, hogy nem volt közeiben rossz út. Az első kerék rejtett teleszkópjára támaszkodó rövid lengőkarja 70 mm-t rugózik, míg a hátsó kerék teleszkópjának 45 mm a lengéshossza. És, noha nedves volt az úttest, száraz maradt cipőnk és nadrágszárunk, mert a kritikus ponton mélyen takarja a sárvédő a kereket.
Ennél aligha kaphatnak ideálisabb közlekedési eszközt azok, akik kevés pénzért gyorsan kívánnak eljutni nagyobb távolságra. "
Az 57-es év úgy látszik mopedben erős volt, itt az újabb beharangozó címlap. A Székesfehérvári Vadásztölténygyár remeke, 125-ös Danuvia motorral szerelt prototípus.
"Íme a bizonyíték: nem a magyar technikusokon múlott, hogy a „könnyű” közlekedési iparban olyannyira elmaradtunk. Mérnök, technikus, szerelő összefog. Egymás után születnek meg a legpompásabb kétkerekű kis járművek.
A székesfehérvári Vadásztölténygyár kísérleti osztályának együttese felbuzdult a „konkurencia” eredményein és egy remekbe készült kis mopeddel lepte meg a haza motoros világot. Noha a fehérváriak nem fognak járművet gyár
tani - profiljuk csupán annak erőforrására, a motorra korlátozódik -, mégis elkészítették mopedjük első mintadarabját, a Rexet, amelyet a hírek szerint még további két prototípus követ. A Rexnek, valamint társainak képességeit összemérik az egri „Bervá”-val és a legalkalmasabb kerül majd sorozat- gyártásra.
A Rexet nem volt alkalmunk kipróbálni, s így annak úttartásáról nem tudunk véleményt alkotni. Kétségtelen, hogy a Rex szerkesztői első kísérletként jó úton haladnak.
Tudomásunk szerint a termékeny fehérváriak egy robogón is dolgoznak, amelyhez 125-ös Danuvia motort használtak fel. Reméljük, hogy rövidesen arról is beszámolhatunk, akárcsak a Rex két fiatalabb testvéréről is. Hisszük, hogy a még meg nem született mopedok véglegesen szakítani fognak a kerékpár jelleggel, nem úgy, mint a Rex, amelynek a lámpa feletti kormány-része erősen emlékeztet a moped ősére, a kerékpárra.
Ettől függetlenül gratulálunk a Vadásztölténygyár kísérleti osztálya dolgozóinak a szép Rexhez. "
A hatodik szám címlapja a GRANT motorokat hirdeti - NDK gyártmány
Címlapon a keleti blokkból érkező szállítmány. 500 autó érkezését adja tudtul az újság, hosszan értekezve arról, mit is jelent ez a darabszám akkoriban:
"Jó dolog volt barangolni a napokban Pestre érkezett és elosztásra váró autók táborában. Sétálgatni a kocsik százai között, és arra gondolni, mennyi ember álma válik most valóra.
Különböző színű, vadonatúj személyautók. És az újságíró akaratlanul is egy másik képre gondol, egy szintén nemrég készített felvételre. Azt is közöltük „Autóvásárlás” címen korábban hozott cikkünk élén.
Azon a képen az úgynevezett „lepratelep” autóit ismerhettük fel. Érthető, hogy szívesebben nézzük most az új kocsik gyülekezetét, a Moszkvicsok, a Wartburgok sorait. Ezek az autók most egy beteljesedett ígéret kézzelfogható dokumentumai.
Természetesen ötszáz kocsi nem oldja meg az autóellátás problémáját. De kétségtelenül megtörtént az első nagy lépés. Ne felejtsük el, hogy az utóbbi évek során igen kevés privát ember jutott csak autóhoz, akkor Is főként használt, agyonfáradt masinákhoz.
Egyébként az autóelosztás új rendjét az érdekeltek már ismerik. Mindenki a munkaterülete szerinti minisztériumhoz, illetve irányító szervhez nyújthatja be gépkocsi vásárlási kérelmét. Ha tehát a népgazdaság rendelkezik elegendő autóval, akkor mindenki, akinek ma szüksége van rá és együtt a pénze is, viszonylag egyszerűen juthat kocsihoz.
Igen ám, de rendelkezünk-e már elegendő autóval? Erre egyszerű a válasz, hiszen köztudomású, hogy: nem. Jóval több az igénylők, mint az autók száma.
A másik kérdés pedig, hogy kiknek van együtt a pénze, amelyből ki tudják fizetni az új kocsit? Tapasztalataink szerint — bár az újsághírek előre jelezték a Moszkvicsokat és Wartburgokat — néhány autóra váró igénylőt mégis váratlanul ért a jó hír, vagyis az autókiutalás és az adott pillanatban nem tudta kifizetni a kocsi árát. (Ebben, úgy gondoljuk, a sok felelőtlen közlemény a ludas, mert az olvasók már nem tudhatták, melyiket szabad komolyan venni.)
Így azután az igénylési sorrend kissé változott és a hátrábblevők közül, akik kezükben szorongatják a pénzt, előbb juthattak most kocsihoz.
Ezzel a jelenséggel kapcsolatban is van észrevételünk Elsősorban az, hogy időben és pontos tájékoztatást kell adni az importálandó autókról. Igen sok jövőbeni autótulajdonos ugyanis motorkerékpárját, fényképezőgépét, vagy más értékét adja el, hogy autója legyen. És bármennyire szöktek fel a használt motorok árai, tudjuk, hogy az adott pillanatban talán még sem találja meg mindenki az elképzelt vevőt.
Ezért tartjuk igen fontosnak, hogy mielőbb tisztázódjék például az, hogy ebben az évben érkeznek-e még újabb, egyéni tulajdonba szánt kocsik és ha igen, jó volna mielőbb megtudni, hogy hány autóra lehet számítani, milyen típusokra és azok milyen árban várhatók.
Ma még hiába kopogtatunk a Külkereskedelmi vagy Belkereskedelmi Minisztérium megfelelő ajtóin, sokszor még a kopogtatást sem veszik szívesen.
Tudjuk jól, hogy bonyolult dolog a külkereskedelem, és azt is tudjuk, hogy az országunkban ma nem egyedüli és nem a legfontosabb gond az autókérdés. De azt is tudjuk — és ezt akarva akaratlan másoknak is el kell ismerni —, hogy rengeteg ember vár autóra, hogy munkáját jobban, könnyebben végezhesse.
El kell hát mielőbb dönteni, hogy a rendelkezésünkre álló lehetőségek, devizaösszegek milyen hányada juthat arra, hogy az autók számából adódó elmaradottságunkat felszámoljuk, illetve enyhítsük. "
Egy újabb moped kerül címlapra, a Csepel Panni. A hölgyről most nincs információ. Így mutatkozik be a kismotor:
"A 48 kcm-es, 7:1 sűrítési arányú motorom 5000 percenkénti fordulatnál 1,8 lóerős, amellyel egy személyt és csomagot, összesen 80 kg súlyban képes vagyok 45 km-es óránkénti sebességgel szállítani. Mindemellett takarékos Is vagyok, mert a keverékkel teletöltött formás 6 literes üzemanyag-tartállyal mintegy 300 kilométert tudok lefutni."
Nyárra megérkeztek az első Volgák. Hosszas várakozás után érkezett belőle pár darab az országba, az újság az első M 21 Volgák érkezéséről ír, bemutatva azokat.Íme :
"MOTOR: 4 hengeres, 4 ütemű, soros motor. Furat 88, löket 100 mm, hengerűrtartalom 8,42 liter. Sűrítési arány 7:1, teljesítmény 3800 ford/percnél 65 LE. Forgatónyomaték 15,8 mkg. Kombinált olajkenés, csőáramlású K—22 Zs típusú karburátor, termosztátos hűtőberendezés.
FŰTŐMŰ: elöl független felfüggesztés, tekercsrugókkal, hátul félelliptikus laprugók. Torziós stabilizátorok, hidraulikus lengéscsillapítók.
KORMÁNYZÁS: globoid-csigás, kettős görgős kivitel
FÉKEK: hidraulikus 4 kerékfék, acélhuzalos kézifék.
TENGELYKAPCSOLÓ: egytárcsás, száraz kivitelű, hidraulikus szervó berendezéssel.
SEBESSÉGVÁLTÓ ÁTTÉTELEK: 1—3,115, 11—1,772. Ill—L0OO, hátramenet 3,738.
MEGHAJTÁS: 3 csuklós kardántengely, hypoid fogazású tányér-kúpkerék, 4,62-es, vagy 4,55-ös áttétellel.
MÉRETEK: a kocsi teljes hossza 4830, szélessége 1800, magassága 1620 mm. Nyomtáv elöl 1410, hátul 1420 mm. A kocsi legalacsonyabb pontja a talajtól teljes terhelésnél 200 mm, fordulókor sugara 6,3 m, önsúlya 1400 kg, sebessége 120 km/ó"
Első válogatásunk záróképe a X. évfolyam 10. száma. A címlapon a József Attila Túraverseny. Indulás az Osztyapenko (ki emlékszik már erre?) (Én! - Jtom) szobortól történt és Balatonszárszón volt a cél. A 320 km-es versenyre 33 autó nevezett. Részlet az újságból:
" A kocsipark hűen tükrözte a kormány autóbehozatali intézkedéseit. Öröm volt végigtekinteni a csillogó-villogó új kocsikon. (Csak úgy zárójelben; azért akadt még persze néhány öreg, rozzant autó is ...)
A percenként indított mezőny a hajnali napfényben fürdő balatoni betonon Székesfehérvár felé vette útját, ahol az áthaladás igazolása után a 81-es műúton Kisbér felé fordultak. Az első titkos KRESZ ellenőrzést a Gánt előtti, sorompó nélküli vasútátjárónál kapták. Aki pedig itt nem állt meg — mert volt ilyen is —, annak „ugrott” a hibapont.
Kisbértől Gyulafirátótig, keresztül a vadregényes Bakonyon volt a „választóvíz”. Ezen az ideálisnak nem mondható szakaszon kellett megmutatniok a versenyzőknek, hogy mi is az autóvezetés magasiskolája. "
Forrás : adtplus.arcanum.hu