Napi érdekes - 184. Észbontó Szovjetunió 2.

2017. február 05. JTom

Mivel néhány hete a tematikus szovjet Napi érdekes végén elsöprő többséggel szavaztatok a folytatásra, így jöjjön az Észbontó Szovjetunió második része! Megint több, most 27 képpel.

1920_h_g_wells_talalkozoja_leninnel.jpeg

1920. H.G. Wells találkozója Leninnel

 

1922_nagyfeszultsegu_tavvezetek_tartooszlopainak_szerelese_daru_nelkul_az_egyes_elemeket_mindig_felcsorlozve_a_magasba.png

1922. Nagyfeszültségű távvezeték tartóoszlopainak szerelése  daru nélkül, az egyes elemeket mindig felcsörlőzve a magasba

 

1927_1909-tol_1930-ig_meg_villamos_jart_a_voros_teren.jpg

1927. 1909-től 1930-ig még villamos járt a Vörös téren

 

1927_ujsagarus_auto_moszkvaban_cr.jpg

1927. Újságárus autó Moszkvában

 

1936_matine_az_ovodaban_a_forradalmi_temakat_1936-ban_a_szovjetunio.jpeg

1936. Forradalmi témájú óvodai matiné. Elég öreg vagyok, hogy emlékezzek rá, ilyeneket mi is csináltunk, bár főleg általánosban...

 

1938_elsopro_pu-7_az_alvazon_gaz-mm_1938-ban_a_szovjetunio.jpeg

1938. Utcaseprőkocsik GAZ-MM teherautókra építve. Elég futurisztikus így hátulnézetből. Nézzük meg elölről:

zz01.jpg

 

1939_elektromos_traktor_vime_4_500_a_szovjet_mezogazdasagi_kiallitason.jpeg

1939. Elektromos traktor VIME–4–500 a szovjet mezőgazdasági kiállításon. Kíváncsi lennék a műszaki adataira (LE, akku fajtája, nagysága, hatótáv/üzemidő egy feltöltéssel), hátha valaki járatos a témában.

 

1959_arviz_a_folyon_neglinnaya_1959_moszkva.jpeg

1959. A moszkvai árvíz a Neglinnaja utcán

 

1959_kereskedelmi_tej_az_utcan_oktober_25_1959_moszkva.jpeg

1959. Tejeladás az utcán

 

1960_hazgyari_lakas_egyik_lakogysegenek_szallitasa_a_hruscsov_nevevel_femjelzett_elso_panellakasok_belmagassaga_mindossze_230_cm_volt.png

1960. Házgyári lakás egyik lakóegységének szállítása. A Hruscsov nevével fémjelzett első panellakások belmagassága mindössze 230 cm volt.

 

1960_kitoltes_van_kenyerrel_1960_ormeny_ssr.jpeg

1960. Örmény kenyér szállítása, Jereván, Örmény SZSZK

 

1961_otszintes_muanyag_haz_leningradban.jpg

1961. Ötszintes kísérleti műanyag ház Moszkvában. Ebben az utcában van/volt, nem találtam meg (a fotón valószínű pont nem az utcafront látszik)

 

1963_mosas_padlok_az_allomason_shulyavska_kijev_metro_1960_a_szovjetunio.png

1963. Padlómosás a Szuljavszka metróállomáson Kijevben

 

1966_hoember_a_zarechny_penza_akkori_19_zart_varos.jpeg

1966. Hatalmas hóember Penza-19-ben, azaz Zarecsnij zárt atomvárosban. Ez a kép akkoriban csak cenzúrázás után kerülhetett ki a településről, sőt fotózni is csak külön engedéllyel lehetett.

Szinte hihetetlen, de a város ma is zárt! Zárt városnak (hivatalosan zárt adminisztratív területi alakulat) olyan településeket neveznek, amelyekben különleges biztonsági intézkedéseket igénylő, államtitkokkal dolgozó vállalatok működnek, ezért idegenek számára különleges szabályokhoz kötik a látogatásukat. Zarecsnij egyike azon tíz városnak, amelyek a Roszatom-hoz tartozó társaságnak adnak otthont.

 

1968_a_sort_a_mauzoleum_vi_lenin_a_sandor-kertben_1968_moszkva.jpeg

1968. Kilométeres kígyózó sor a Lenin-mauzóleumnál, Moszkva

 

1970_attraction_elektromos_autok_gorky_park_gorkij.png

1970. Kötött pályás elektromos autók a moszkvai Gorkij parkban. A rendszámuk alapján valamelyik nyugat-európai országból érkeztek használtan, talán az NSZK-ból

 

1980-as_evek_rockbanda_egy_szovjet_kozepiskolaban.jpeg

1980-as évek. Rockbanda egy szovjet középiskolában

 

1980_csalad_keszit_gombocok_1980-ban_a_szovjetunio.jpeg

1980. Családi összefogásban készülő húsos tészta (pelmenyi)

 

1982_varakozas_bor_1980_moszkva_szovjetunio_cr.jpg

1982. Várakozás borra

 

1987_szallitas_autok_vasuton_1987_moszkva.png

1987. IZS furgonok szállítása vasúton, Moszkva

 

1988_elado_a_szines_televiziok_a_boltban_a_haztartasi_gepek_1988_moszkva.jpeg

1988. Színes TV-k és vásárlóik egy moszkvai áruházban. Gorbacsov a képernyőn

 

1970-1988. Falu a városban. Az urbanizáció utolérte és felszámolta a városszéli falusias utcákat, házcsoportokat. Ez a kilátás sokáig jellemző volt sok lakótelepre a Szovjetunióban

 

1988_szallitas_complex_energia-buran_hogy_a_kiindulasi_helyre_1988-ban_a_szovjetunio_cr.jpg

1988. A Buran űrrepülőgép szállítása indítási helyére

 

1989_tea_szunet_a_muhelyben_a_termeles_mellszobrok_es_a_szobrok_vlagyimir_lenin_moszkva.jpeg

1989. Teaszünet egy Lenin szobrokat gyártó kisvállalat műhelyében, Moszkva

 

1991_egy_ornagy_es_egy_szazados_a_vodkapultnal_ebben_az_idoszakban_csak_ures_uvegek_elleneben_adtak_ki_a_megvasarolt_italt.jpeg

1991. Egy őrnagy és egy százados a vodkapultnál. Ebben az időszakban csak üres üvegek ellenében adták ki a megvásárolt italt

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9012181930

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2017.02.05. 12:54:18

Tom,
nem biztos, hogy kapsz infót a szovjet elektromos trakesz műszaki adatait illetően - ugyanis, miután belátták, hogy ez egy teljesen unpraktikus megoldás lenne (a trakesz max. kb. másfél kilométerre tudott eltávolodni az áramforrástól - vagyis nagyjából be kellett volna fedni villamoshálózattal a szántóföldeket...), jó kis Big Brother módon mindent, amit lehetett, megsemmisítettek a projekttel kapcsolatban, mintha az sohasem létezett volna...
Viszont: talátam két angol nyelvű, de magyar (legalábbis gyanúsan magyar nevű) emberek által jegyzett cikket:

jalopnik.com/5797337/technical-drawings-of-soviet-electric-tractors/

jalopnik.com/5796595/when-the-soviets-built-an-electric-tractor

Lehet, hogy ők tudnak forrást...

Tejinashi 2017.02.05. 13:20:06

Azok az utcasöprő kocsik szemből nézve (főleg a hátsó, ami messzebb van) kísértetiesen hasonlítanak Darth Vader sisakjára.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.02.05. 13:23:55

Te jó ég! A Vlagyimir Iljicshez kígyózó sor a Kreml túlsó oldalán kanyarog a mauzólumhoz képest! A képet valahonnan innen készítették: https://www.google.com/maps/@55.7540052,37.6133706,3a,40.8y,83.35h,88.11t/data=!3m10!1e1!3m8!1sNxEpRwNn5DkBeyuAZb-iqw!2e0!3e2!7i13312!8i6656!9m2!1b1!2i50!6m1!1e1?hl=en-US

hajdagaspar 2017.02.05. 13:31:30

Pussy Riot a nyolcvanas évekből... :) (bocs, poénnak szántam)
Viszont a panelek közé ragadt falusi házról jutott eszembe, hogy tavaly láttam erről egy kiváló dokufilmet, egy filmfesztíválon, így nem tudom, neten elérhető-e, de ha valakit érdekel a rendezővel készült interjúban is szerepel trailer. A címe: Az otthonom. Szerintem zseniális!
www.filmtekercs.hu/fesztival/csodasziget-a-panelrengetegben-interju-jiri-stejskal-filmrendezovel

¿Qué tapas hay? 2017.02.05. 13:44:47

@bioLarzen: Ez nagyon klassz! Remek rajzok és egy emészthető nyelven írt összefoglaló. Kiegészítésként egy pár műszaki adat a géptől (VIME-4-500)
Tápfeszültség: 3×500 V, teljesítmény 40 kW, tervezett szántási teljesítmény 1 ha/ó, fajlagos energiafogyasztás 45 kWh/ha.
Elszántabb olvasóknak könnyű ebéd utáni olvasmány: A szántóföldi növénytermesztés villamosítása (a Villamosság folyóirat 1945/4. számában (16. oldal)) : www.booksite.ru/elektr/1945/1945_4.pdf

HowAreYouOneAVetésün? 2017.02.05. 13:56:20

@bioLarzen: Lenin támogatta az elgondolást, de a diesel motoros traktor bizonyult a járható útnak

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.02.05. 14:14:20

@bioLarzen: köszi a linkeket, ismerem is az egyik szerzőt. túl régi a cikk valószínű ezért nem emlékeztem rá

Pootj 2017.02.05. 14:21:06

A John Deere kísérletezik megint az elektromos traktorral:
hvg.hu/cegauto/20161207_elektromos_traktor_John_Deere
Szerintem nem sok értelme van, ha állandóan vissza kell mennie töltődni a telephelyre. Ráadásul a megadott 55 km hatótáv sem mindegy, milyen munkára vonatkozik. nyilván más az energiaszükségelete a szántásnak és a permetezésnek netalán pótkocsi vontatásnak.

Akit érdekel a téma, egy kis összefoglaló a hibrid trakikról:
agroforum.hu/hirek/hibrid-uzemu-traktorok

warr 2017.02.05. 15:14:22

Az a rockbanda kemény lehetett, de legabább csinosak voltak :D

vino-et-veritas 2017.02.05. 16:21:50

@Pootj: Mi egyetlen ilyen eszközt használunk szabadföldön, az elektromos metszőollót. Az legalább be is vált.
A mezőgazdaságban megtalálható nyersanyagokra talán nem fektetnek akkora hangsúlyt, mint amennyit lehetne (pl. metán, stb.).

vino-et-veritas 2017.02.05. 16:22:53

A SzU-ban mi más lehetett volna a hóember is, mint óriás...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.05. 18:22:31

A Lenin szobrokat gyártó üzem képe tökéletes lenyomat. Életképtelen ipara, életképtelen termék, egy életképtelen rendszerben.

A boros képen a fickó hasonlít Belmondora.

Pirx pilóta · http://late-modern.blogspot.hu/ 2017.02.05. 19:13:41

@JTom: a mi osztályunkban én tudtam a legjobb Aurórát rajzolni, ahogy befutott a Névára... minden november 7-én ez volt a feladat... nem volt nehéz, a Csehszlovák Kultúra Házában lévő boltban sikerült vennem egy Patyomkin páncélos összeragasztós műanyag makettet, és általános iskolás szemmel nézve ezek elég hasonlóak...:)

perszepolisz 2017.02.05. 20:05:58

Ha most kiballagnék a 4. emeleti lakásom erkélyére én is látnék néhány olyan házat amit még biztosan a háború előtt építettek. Egyik másikban jártam is. Persze ez nem Pesten van.

jamboox 2017.02.05. 21:03:31

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Pontosan ezt akartam én is írni. Akik a kép előterében vannak, azok szerintem aznap már nem is jutottak be a mauzóleumba. A kép egy kicsit még délebbről készült, mint a linked és ráadásul még ott a Vörös-tér is, ahol aztán tényleg sűrűn kígyózó sorok voltak még. Nem tudom mi vette rá az embereket arra még 1968-ban, hogy ilyen hosszan várakozzanak arra, hogy láthassanak egy hullát.

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.02.05. 21:24:30

Remek képek!
Hatalmas ország - hatalmas hóember. Gondolom, nem kézi erővel építették ekkorára.

2017.02.05. 21:56:04

Mindegyik kep erdekes es kicsit/nagyon sokkolo :) Ismet csak koszonet az osszeallitasert :)

"Forradalmi témájú óvodai matiné. Elég öreg vagyok, hogy emlékezzek rá, ilyeneket mi is csináltunk, bár főleg általánosban..."
En sosem ertettem, hogy az V. keruleti, Alkotmany utcai, masodik emeleten levo ovoda egyik szobaja miert van berendezve hajonak (meg udvarunk sem volt, ha szabadlevegore akartak vinni, akkor egy jatszoterre mentunk). Es idonkent oda, a hajora keszultunk versekkel meg enekekkel. Aztan otodikeskent talan, egy tortenelem oran kapcsoltam ossze az ovodai "hajo"-t az Auroraval. Affffenebe, en is oreg vagyok :(
Ja, es a rockbanda kis feher kotenykeit kellett viselni az ovodaban, kis fodroska vallpanttal, pont igy nezett ki, mint ezeken a lanyokon. Mielott hazavittek volna,meg kellett mutatni a zsebunket az ovoneninek, hogy nem viszunk-e haza valamit az ovodabol. Fo a bizalom, ugyebar :)
A hoemberes kepen, azt a hoembert nem a kolkok epitettek...
A borert sorbanallos keprol nekem a 60-as evek eleje-kozepe jut eszembe, a keddenkenti es pentekenkenti Retek utcai sorbanallas, csak mi reggel hatkor alltunk oda es kenyerert... A bolt 7-kor vagy 8-kor nyitott, mar nem emlekszem.
Tejesuvegunk is volt, sokaig abban lehetett tejet venni. Es emlekszem a felhaborodasra, amikor attertek a zacskos tejre, ami mindig kilyukadt, kivul budos volt. Bezzeg a tejesuveg, az vastag, nehez uvegbol leszult, egy vekony alufoliaval volt lezarva, ami elszakadt/felteptek/atszurtak, nnnna az bezzeg praktikus volt, mert mire hazavitted, a vesed leszakadt a sulyatol. A jegyestejrol nem is beszelve, amihez te vitted a kannat, a neni a boltban ugy merte bele a tejet, hogy kozben az orra csepegett/tusszogott, nem szamitott :)
Az ormeny kenyer szallitasa pont olyan higienikus, mint amilyen a pesti kenyer szallitasa volt a 70-es 80-as evekben: lyukacsos ladaba tettek oket, a ladakat harmasaval a bolt ele, a foldre, ha esett, ha fujt, ha kutya lehugyozta, akkor is azt vetted meg.
Lehet, hogy azert szeretjuk ezeket a kepeket, mert a sajat multunk koszon vissza?

bioLarzen 2017.02.06. 03:53:58

@vanvelemenyem: "Az ormeny kenyer szallitasa pont olyan higienikus, mint amilyen a pesti kenyer szallitasa volt a 70-es 80-as evekben: lyukacsos ladaba tettek oket, a ladakat harmasaval a bolt ele, a foldre, ha esett, ha fujt, ha kutya lehugyozta, akkor is azt vetted meg"

Nem is volt gond az immunrendszerünnkel :D

vino-et-veritas 2017.02.06. 07:15:55

@vanvelemenyem: Ja, a még a '80-as években is lehetett látni olyat itthon is, hogy sima ponyvás IFA-n szállították a félsertéseket a boltba (Móricz környékén találkoztam ilyennel).
Az alumínium rekeszes kenyerek/péksütemények is órákat álltak a boltok előtt...
A "nagy testvér" azért kissé megelőzött minket, mert már a '80-as években náluk volt dobozos tej, nálunk meg a folyós zacskós...

2017.02.06. 07:49:25

@bioLarzen: hja, sot, semmire sem voltunk allergiasak :)
@vino-et-veritas: @bioLarzen: azert az szomoru, hogy ennyi mindenre tudunk emlekezni (oregszunk...?)

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2017.02.06. 08:01:33

@jamboox: Ide illik a vicc:

- Hallom, voltál Moszkvában. Láttad Lenint?
- Láttam, persze.
- Végigálltad a sort?
- Fenét. Adtam tíz dollárt az őrnek, még ki is hozta megmutatni.

vino-et-veritas 2017.02.06. 08:33:12

@vanvelemenyem: Még emlékezünk néhány dologra és nem "tanítják", hogy mire kell emlékezni és hogyan...

vino-et-veritas 2017.02.06. 08:39:31

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:
Volt valami benzinkutas vicc is, de csak halványan emlékszem.
Két magyar autóval Moszkvában benzinkutat keres. Látnak két hosszú sort a Vörös tér környékén, beállnak, hátha van benzin. Jó idő múlva újra találkoznak.
- Na, kaptál benzint?
- Á, mire sorrakerültem elfogyott. És nálad?
- Mire odaértem, meghalt a benzinkutas...

Vlagyimir Iljiccsel eddig kétszer "találkoztunk", de semmit sem változott az évek alatt, egy hangyányit sem öregedett...

Rollende Landstrasse 2017.02.06. 08:59:04

@jamboox: A hosszú sor gyorsan haladt. A fényképeken nem látszik, de az emberek lassan sétáltak, folyamatosan haladtak.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2017.02.06. 09:03:02

a traktoron az nem áramszedő véletlenül?
a borozós képen mit keres a Belmondo? :)

Rollende Landstrasse 2017.02.06. 09:05:47

@molnibalage: Szerintem abban a korban, abban az országban a Lenin szobor igazán piacképes termék volt. Már ha beszélhetünk piacról piacgazdaság hiányában... Ha te futószalag-szoborkészítő kisiparos lennél, te is rávetődnél egy olyan termékre, melyből garantáltan vesz minimum egy-egy darabot az ország tizenkétmillió közintézménye. Én kézzel is faragnék, úgysem alkusznak az elvtársak...:-)

káBell 2017.02.06. 09:13:33

Nagyon tetszett!

Az Auróra még idiotizmusa ellenére is aranyos.
Örmény kenyér - a fotó önmagában remekmű. A szállítás felvet élelmiszerbiztonsági kérdéseket, de én ennek ellenére is szívesen beleharapnék.
Nagy hóember - remélem, volt benne valami merevítő gerenda, vagy hasonló, mert, ha a feje elszabadult, akkor ott hullottak a kis pionírok! Az építéséről is megnéznék pár képet!
Pelmenyi - magyarul húsos derelye. A Kárpátaljáról származó feleségem családja így nevezi.
Üvegvisszaváltás - több csomagolás esetén bevezetném, hogy csak akkor lehet újat venni, ha a régit visszahozzák. Jót tenne a környezetünknek.

vino-et-veritas 2017.02.06. 09:32:52

@káBell:
Hát, a hiánygazdaságnak legalább egyik előnye volt, az üvegvisszaváltás. Ez az egységesített tervutasításos rendszerben viszonylag könnyen ment (pl. 0,7-es KGST borospalack, stb.).
Hozzátéve, hogy sok évtizeden át nem is volt nagyon más "visszaforgatható" csomagolóanyag.
Még a '90-es évek elején is a "nyugati" ismerősök erősen rácsodálkoztak az akkor még úgy-ahogy meglévő üvegvisszaváltási rendszerre, hogy mennyire jól szervezett és "környezettudatos"...

Terézágyú 2017.02.06. 09:39:21

"Forradalmi témájú óvodai matiné. Elég öreg vagyok, hogy emlékezzek rá, ilyeneket mi is csináltunk, bár főleg általánosban..."

Ilyenek március 15-én is voltak (amióta az is állami ünnep), úgyhogy felesleges csodálkozni...

Terézágyú 2017.02.06. 09:44:12

"1959. Tejeladás az utcán"

Vidéken ez ma 2017-ben is működik.

Terézágyú 2017.02.06. 09:48:25

@vino-et-veritas:
"Hozzátéve, hogy sok évtizeden át nem is volt nagyon más "visszaforgatható" csomagolóanyag."

Faluhelyen a nyolcvanas évekig, ha valaki meglátott az út szélén egy eldobott üveget, megállt a biciklivel és felvette...

Részint mert vissza lehetett váltani ->érték volt; részint, ha meg nem váltották vissza, akkor fel lehetett használni mint tárolóeszközt -> megérte hazavinni és kimosni.

vino-et-veritas 2017.02.06. 09:54:20

@Terézágyú: Persze, az üveg "érték".
Amúgy elsősorban az "innovatív" csomagolóanyagokra gondoltam (pl. PET, többrétegű kartondobozok, stb.). A '80-as évektől jöttek be az ilyenfajta technikák (pl. az állami gazdaságoknál Hey-Ho és társai, stb.).
Aműgy mostanában belefulladunk az üvegekbe (boros+konzerv), mert visszaváltás alig van, a környékről meg eltűntették az összes szelektív gyűjtőpontot...

Terézágyú 2017.02.06. 10:03:43

@vino-et-veritas:
"Amúgy elsősorban az "innovatív" csomagolóanyagokra gondoltam"

Igen, valójában csak hozzáfűztem a kommentedhez :)

Annak idején, amikor a rokonoknál lagzi volt, ők termelő bort vettek: hordókban. Nem azért, mert az olcsóbb volt (bár az volt), hanem mert égen-földön nem volt annyi palack, amennyi kellett volna. A termelőknek sem volt. Eszükbe sem jutott.

gigabursch 2017.02.06. 13:03:33

@káBell:
87-ben - okulva a 86-os nyaralásból - apám és anyám a bolgár tengerparton maga volt az élet császára.
8 üres sörösüveggel rendelkeztek és nyolcasával vehették a sört.
(odaúton kifogyott).
Persze a másik nagy valuta az a benzinjegy volt...
:-)))
Nem beszélve az AMO szappanról, meg a golyósrágóról....

gigabursch 2017.02.06. 13:04:29

@vino-et-veritas:
Nálunk is eltűntették, holott ebből készül az üveggyapot is.

káBell 2017.02.06. 13:57:47

@gigabursch:
Igen a folyamat elején én is elgondolkodtam: hogyan lehetett újként belépni a rendszerbe? Örökölni kellett pár piásüveget, hogy fogyasztóvá válhass? :-)

káBell 2017.02.06. 14:09:39

@vino-et-veritas:
Kezdetben még a műanyag palackok is visszaválthatóak voltak, nagyjából 20 évvel ezelőttig.
És ne feledkezzünk meg a szódás patronokról se!
Mondjuk, azok még most is azok, de kényelmesebb karton számra hazahordani az ásványvizes palackokat. Ha egyszer hatalomra jutok, az lesz az első, aminek a forgalmazást betiltom. A világ legszennyezőbb dolgának tartom az eldobható csomagolás miatt. Irtózatos mennyiségű szemét keletkezik számomra feleslegesen, mivel az élettani hatásaiban sem hiszek.

Sört is sokkal nagyobb választékban lehet dobozban venni, mint üvegben.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2017.02.06. 14:15:28

@káBell: 1 kg papír legyártásához asszem 7 kg vizet kell összekoszolni. Az újrahasznosításnál ennél kevesebbet.

A hőre láegyúló műanyag könnyen újrahasznosítható tudtommal, a baj az, hogy a sok parasz elkúrja a természet közepén vagy bele vízben.

A műanyag egyáltalán nem ördögtől való. A papír vizet koszolja, az üveg meg rohadt nehéz. Nézd meg, hogy 0,33 vagy 0,5 kiszerelésnél az üveg tömege összemérhető a tárolt folyadékkal. Gazdaságtalan benne szállítani és az üveggyártás is rohadtul energia igényes. Ráadásul színes üvegből csak zöld üveg állítható elő tudtommal újrahaszn. után.

káBell 2017.02.06. 14:39:20

Alapvetően engem az zavar, hogy a műanyag palackból egy használat után hulladék lesz és nagy részéből nem szelektív. Irtózatos igénytelen látvány szanaszét szórva, víz tetején úszva stb.
Olyan probléma, ami pár évtizeddel ezelőtt egyáltalán nem létezett.
Az újratölthetőséget figyelembe véve azért kicsit árnyaltabb a kép. Ha egy 20-szor (mondtam valamit) visszaváltott üveget vetünk össze egy egyszer használatos flakonnal. De miattam lehet műanyag is az visszaváltható csomagolás. Nem az anyaggal van a problémám.

csorsza 2017.02.06. 16:34:43

@jamboox: Én még 79 decemberében is ilyen hosszú sorban álltam :)
nevezetesség :) достопримечательность :)

warr 2017.02.06. 17:41:22

Azért ezen az első képen Vlagyimir Iljics elég homoerotikus tekintettel mered H.G.Wells-re... :D

Hartyáni Ferenc 2017.02.06. 19:16:18

Falu a városban......ez nálunk is pontosan így volt. A nagyszüleim egy nádfedeles, kis tanyában laktak a '70 - es évek közepén, amiben nem volt áram, vezetékes víz és gáz sem. Az utca túloldalán felépítettek egy 5 emeletes házat és az ott lakók évekig nézhették a papáék életét madártávlatból. Aztán persze azt is kisajátították és elbontották.....

vino-et-veritas 2017.02.06. 19:35:28

@warr: A két "utópista"...
Nekem inkább a "mondd csak, úgy sem érdekel és különben sincs is igazad" nézés....

vino-et-veritas 2017.02.06. 19:48:24

@káBell:
OFF (nagyon)
Ez eléggé összetett dolog (szemlélet, nevelés, technológiák, infrastruktúra, stb. kérdése). Minél "keletebbre/délebbre" haladunk, általában egyre nagyobb a szeméthalom...
De az nem megoldás, hogy kezdjük "hozzászoktatni" az embereket a szelektív gyűjtéshez, aztán eltüntetjük a gyűjtőpontokat... Na, nálunk ez ismerős történet...

Pepibubó 2017.02.06. 21:43:25

Hóember is óriási? Naná!
Milyen a szovjet törpe? Óriási.
Milyen a szovjet f@sz? Óriási, vörös és verhetetlen.
A Buran ugye az, amit az amerikai űrrepülőről koppintottak, de sohasem jutott el a világűrig.

galagonya 2017.02.06. 21:51:13

A motor 1000 V háromfázisú váltakozó áramú 38 kW-os volt. 750 méter kábellel transzformátor állomáshoz csatlakozott,vagy egy mozgó generátor állomásról működött. Az alállomás mozgatása nélkül a traktor 15-60 hektár földet volt képes bejárni.

detroit-diesel8.livejournal.com/91820.html

mr-rf.ru/articles/history/tractor-on-electric/

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.02.06. 21:51:44

@Pepibubó: nos technikailag eljutott. két föld körüli keringést hajtott végre űrhajósok nélkül a 88'-as próbarepülésen. kb. 3 órát volt a világűrben.

Void Bunkoid 2017.02.06. 23:17:56

@molnibalage: de még hozzá mennyire, még a frizurája is tök ugyanolyan, ami szerintem szándékos. A műbelmondó nagyon is tisztában lehetett a hasonlóságával :)

vino-et-veritas 2017.02.07. 07:15:48

@csentecsa: Ja, de az legalább repült és lehetett használni. A Buran jött és ment, mint a "hóvihar". Persze, ha még tudták volna fejleszteni (költeni rá), valószínűleg sikeresebb lehetett volna...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.07. 07:36:27

Az utolsó képen viszont Usztics Mátyás látható, ahogy éppen nyitja az üveget...
:-)))
De a Zsán-Pót Bemondó is találó...

Régóta mondom, hogy létezniük kell emberkaptafáknak, olyan emberek mintái ezek, akiket ugyanazzal a szerszámmal gyártottak és ennélfogva tök egyformák.Annyi ilyen alteregó létezik a világ összes pontján, hogy ez nem lehet másképp... :D
7,5 milliárd különféle arc és alak nem létezik, egyszer csak el kell kezdjen ismétlődni...
Nagyon szeretnék már olyan emberekkel találkozni, akik rám hasonlítanak, illetve én őrájuk, biztos vannak ilyenek is.

Terézágyú 2017.02.07. 07:50:10

@Pepibubó:
"A Buran ugye az, amit az amerikai űrrepülőről koppintottak, de sohasem jutott el a világűrig. "

1. A külsejét koppintották lehet, de belül egészen más. Pl. automatikus irányítású (így repült), azonkívül a rakétát, amellyel fellőtték külön is lehet használni - az amcsi űrsiklónál ilyen nincs, ott így egyben tud működni csak.
2. Most már kiderült, hogy az űrsikló egy zsákutca volt...
stb.

vino-et-veritas 2017.02.07. 08:14:29

@geegee: Ott is ment az Angyalbőrben meg a Kisváros helyi változata?

Desmont 2017.02.07. 10:55:46

@JTom: Bocsi, azt hiszem az GORKIJ és nem GORKJI.

Az árvizes képnél azt hittem, hogy a tányérsapkás kollega telefonál.. Meglepődtem volna egy rádiós ladikon Moszkva közepén!

Urbanizációs sorozat: Békásmegyeren ugyanez van... :-D

Ser Baristan 2017.02.07. 19:20:40

@csentecsa: Összesen hat amcsi űrrepülőgépet építettek meg, amelyek közül öt repült a világűrben, 1981 óta összesen százharmincöt alkalommal! A harminc év alatt két űrrepülőgép semmisült meg: a Challenger 1986-ban, a Columbia 2003-ban szenvedett balesetet.

vino-et-veritas 2017.02.07. 19:54:33

@csentecsa: OK, de ennek ellenére sem bizonyított sokat. Jó, legalább nem robbant fel. Így nehéz összehasonlítani, mire volt valójában képes és végeredményben nem volt sikeres projekt.

Terézágyú 2017.02.08. 07:55:35

@vino-et-veritas:
"Így nehéz összehasonlítani, mire volt valójában képes és végeredményben nem volt sikeres projekt."

Annak, hogy abbahagyták a Burán fejlesztését, GAZDASÁGI okai voltak. Szimplán gazdasági. Nem tudhatjuk, hogy mennyire lett volna sikeres.

Az amcsi siklónál tudjuk mennyire volt sikeres. Repült 135-ször - aztán kiderül, hogy zsákutca, az amcsik teljesen az elejétől kezdtek fejleszteni egy másik űrhajót, ami azóta sincs kész, és azóta sincs rendes űrhajójuk...

De jellemző, hogy ilyesmin is össze lehet veszni :)

Ez volt a gunyoros kiindulópont: "A Buran ugye az, amit az amerikai űrrepülőről koppintottak, de sohasem jutott el a világűrig. "...

vino-et-veritas 2017.02.08. 13:10:43

@Terézágyú:
Erre utaltam korábban: "Persze, ha még tudták volna fejleszteni (költeni rá), valószínűleg sikeresebb lehetett volna..."
A 135 út azért egyfajta "siker", mégha a projekt egésze vitatható is.
Amúgy a szovjet/orosz technika szépen él tovább a nemzetközi űrállomás kapcsán és így ez is sikeresnek tekinthető.

A többivel nem foglalkoznék, mert az nagyon távolra vinne...

Brusi 2017.02.09. 09:41:24

@vanvelemenyem: A Retek utcában én is ott álltam a sorban (dehogy utáltam).

2017.02.09. 16:32:04

@káBell: Németországban, például, a műanyag flakonok betétdíjasok. 25 cent darabjuk. Sokszor fordul elő, hogy az ásványvíz vagy a szódavíz csak 19-20 cent, de a csomagolása drágább :D Minden üzletben van műanyag flakon és fémdobz visszaváltó automata, no meg külön üveges, illetve többször használatos, vastag-falú műanyag flakonos -bár ezek betétdíja olcsóbb, 15 cent.
Mikor hazamegyek, gyűjtöm egy ideig a műanyag flakonokat a lakásban, míg rám nem szólnak, hogy minek azt? Hja, a megszokás! Aztán keresek nekik egy szelektív kukát.

for-avar 2017.02.09. 23:04:25

az Aurora az egy nagycirkáló...a későbbi nehézcirkálók előfutára.
A patyomkin pedig egy sorhajó. ezek jellemzően 8-14000tonnás orr és far tornyot hordoztak leginkább 2-2db 30,48cm löveget, e mellett 10-20db 10-15cm ürméretű ágyút(a nagycirkálók ilyet használtak csak fele ennyit)
Az Aurora túlélte a japán-orosz az első és második világháborút meg az intervenciót is...a Knyáz Patyomkin ellenben az intervenció közben zsákmányként elkerült és lebontották

Tuschinger elvtárs vagyok 2017.02.11. 17:10:20

@warr: Azon a képen egy műlenin van elég bénán megrajzolva, szerintem nem is találkoztak a valóságban. Egy elefánt keze mögé rajzoltak egy ufófejet és kész volt Lenin.

Hartyáni Ferenc 2017.02.12. 07:10:16

@Tuschinger elvtárs vagyok: biztos, hogy találkoztak. ennek elég komoly sajtója volt annak idején. erről most is lehet találni a neten oldalakat.......

paperspast.natlib.govt.nz/newspapers/MW19210216.2.38

fairlane 2017.02.14. 15:10:26

@kugi: Tudod mekkora a szovjet törpe? A világon a legnagyobb! :-)

2017.02.17. 07:31:34

@vanvelemenyem:

Lenin szobrokon mindig csodálkoztam, hogy tömzsi ujjakkal ábrázolták Vlagyimir Iljicset. De a fénykép alapján tényleg durván kövér karja és ujjai voltak. Kár, hogy a szifilisz nem vitte el korábban.
Aurora, nagy októberi és tanácsköztársaságos, felszabadulásos előadásokon nekünk is kellett szerepelni gyerekkorunkban, óvodában. Azt se tudtam mi az az Aurora, meg kommunizmus, nagy októberi szocialista forradalom, énekeltették velünk az internacionálét, de fogalmunk se volt, hogy mit éneklünk, én csak tátogtam, nem tudtam a szöveget. Ugyanígy egy évvel később a Himnuszt és Szózatot kellett énekelni, pedig még nem is tanultuk az iskolában, ott is csak tátogtam. Azt tudtam, hogy az Aurora egy hajó volt, gondoltam ezek mind ilyen hajós dalok. A fejemben úgy összekeveredtek a dolgok, hogy azt hittem március 15-én ugyanazt ünnepeljük, mint az előző évben április 4-én. A tanácsköztársaság és Kun Béla úgy összekeveredett nálam 48-as forradalommal és Petőfivel, hogy jóanyám csak fogta a fejét. Bem kisdobosa meg a kommunista kisdobosság, úttörőség (pionírság), partizánság nekem egy és ugyanaz volt. Aztán amikor idősebb lettem, történelemórákon lassan lehullt a hályog a szememről. Otthon sose beszéltünk tanácsköztársaságról, nagy októberiről, Kun Béláról, Leninről, mivel osztályidegen, templomba járó értelmiségi család volt a miénk.

2017.02.17. 15:42:14

@Colonel H. Stinkmeaner: a szuleid biztos jo es megbizhato parttagok lehettek, hogy ertelmisegi csalad lehettetek. Az en apam a csaladi tradicioknak megfeleloen jogi diplomaval rendelkezett es betanitott munkaskent dolgozhatott egy lakatosbrigadban a Ganznal. De a szuleim orultek, hogy legalabb nem kerultek egy videki recsk nevu faluba, es a fuggonyos auto sem vitte el oket. Templomba csak addig jartunk, amig egyszer azzal mentem haza a templombol, hogy a pap a november hetedike melto megunneplesere buzditott. A szuleim nekem megtanitottak a "szovetsegbe forrt szabad koztarsasagok" es az "Isten, aldd meg a magyart" kozti kulonbseget... talan, mert nem volt szabad ertelmiseginek lennunk.

2017.02.20. 13:28:03

@vanvelemenyem: No és? Ez még most is így van. Meg régen is így volt. Nem véletlen, hogy Teller nem horthynak csinálta meg az atombombát, vagy hogy Neumann nem Rákosinak építette meg a számítógépet. Magyarország kb. a kiegyezés óta a nepotizmus hazája, legfeljebb az változik, hogy éppen melyik hatalmi elit ülteti be az aktuális kegyenceit a tuttiba. Kis jogászdinasztiád kicsit megízlelte a fasz másik végét is, ennyi. Erről szólt Rákosi politikája. Az internálást meg a többit nem ő találta ki. Ő csak a horthy-fasizmus idején hozott törvények és rendeletek szerint járt el. És elég visszafogott volt, statáriumot és politikai vérengzést nem is csinált, mint horthy a biatorbágyi merénylet kapcsán, csak elküldte apádat kicsit dolgozni, hogy tudhassa, hogy éltek a többiek, amíg ő a kaviárt kanalazgatta az ántivilágban. Neked annyi a peched, hogy pont a szopóágba születtél bele.Sajnálatos... de vígasztaljon a tudat: nem vagy egyedül. Több millió ember szopott ártatlanul rajtad kívül, párszázezret konkrétan le is mészároltak auswitzban vagy a fronton... vagy csak hajszálon múlt, mint példul nagyanyám esete, aki egyszer hazament az éjszakai műszakból, és a háza helyén csak bombatölcsért talált. Ha délelőttös hete lett volna, simán a fejére esik az angolszász szeretetcsomag. Szóval voltak akkoriban komolyabb sérelmek is, mint a papikádé, akinek derogált a lakatosmunka.

warr 2017.02.20. 15:51:10

@Sörömpőőr: Szerintem itt senki nem kiváncsi a bunkó komcsipropagandádra.

2017.02.20. 20:59:55

@warr: Csupán annyit jegyeztem meg, hogy ugyanúgy ment az adok-kapok akkor is a fasiszták meg a komenyisták közt, mint most a maszop meg a fidesz között. Most akkor szegény meghurcolt Hagyó Mikiért is elmorzsolunk egy könnyet? Inkább azok a sajnálatra méltók, akik egy percig sem élvezhettek semmi jót, és mégis kihajtottak az orosz frontra, vagy éppen Auswitzba. Ez egy nagyságrenddel több ember volt, mint ahányan Recsket megjárták. És ezt még az aktuális rezsim sem tagadja, ha eltrappolsz a terror házába, tájékozódhatsz a pontos adatokról.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.02.20. 21:02:33

@Sörömpőőr: vékony jégen táncolsz az aktuálpolitikai felhangokkal.
a mai magyar aktpol itt tilos.
hug and kiss...

2017.02.20. 22:57:18

@JTom: Ugyan már, Hagyó már nagyon nem aktuálpolitika. De nem is róla akarok itt beszélni, pont nem érdekel a személye. De a nyifi-nyafi sem.Egyszer fent, egyszer lent. Akit, amikor fent jár, nem hat meg a lentiek siráma, az ne számítson együttérzésre akkor sem, ha leáldozik a szerencsecsillaga. Nekem pedig a hócipőm van tele azzal, ahogy itten 50-60 éves sebeiket nyalogatják egyesek, tipikusan azok, akik közben a szöges bakanccsal a több embertársuk fején taposnak. 25+++ éve már a vízcsapból is ez folyik, hogy kinek milyen sérelmei voltak, most már le kellene szakadni erről a témáról, mert uncsi.

2017.02.21. 09:12:40

@vanvelemenyem: "a szuleid biztos jo es megbizhato parttagok lehettek, hogy ertelmisegi csalad lehettetek"

A nagyapámait (egy Horthy korszakban végzett jogász, kisbirtokos, majd második vh alatt tiszt, utána pár évig hadifogoly és a másik, egy kántor-tanító), meg úgy általában senkit a családból nem is vették volna fel a pártba. Senki se volt párttag nálunk.
Volt 50-es években fekete autó az éjszaka közepén meg 56 után rendőri felügyelet, pedig falusi iskolába száműzött tanítóként (így marad értelmiségi, már amennyire egy tanító értelmiségi) olyan távol volt az eseményektől, amennyire csak lehetett.
Volt olyan kitűnő tanuló rokonom, akit a KISZ nem javasolt egyetemre felvenni a reakciós családi háttér miatt...
Aztán később, amikor enyhült a szigor, akkor mérnök lehetett, de jogász szakra nem, mert ugye a mérnökség az politikamentes pálya.

Nekem pont azért nem is tolták otthon túlzottan se a tanácsköztársaságot, se a másik vonalat, hogy véletlenül se fecsegjek a túl érdeklődő és kíváncsi tanáraimnak.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.02.21. 17:56:44

@Sörömpőőr: ezt hadd döntsem el én! egyenlőre én vagyok itthon és ezek az én szabályaim. hányok a mostani magyar politikától.
miért mi a Hagyó ha nem aktuál? talán a harmincas évek, vagy az ötvenes? NEM KELL IDE. NEM VAGYOK RÁ KÍVÁNCSI. (szóljon aki igen!)
a mondanivalóddal pedig akár is egyetérthetek, de máskor találj jobb alapot az illusztrálására.

2017.02.21. 19:50:39

@JTom: Jó, rendben, én akkor hagyjuk is békin Hagyót, mert én sem akarok róla beszélni.
Horthy viszont finoman szólva is megosztó személyiség, akinek munkássága nem csillapította, hanem inkább mégjobban felkorbácsolta az Őszirózsás forradalom során egymásnak feszült indulatokat. Aztán, amikor fordult a kocka, Rákosi szépen revansot vett. Igaz, ezzel saját magát sikeresen Horthy szintjére degradálta le... no mindegy.
Egyébként az egészben a legérdekesebb az, hogy milyen gyorsan történtek a dolgok akkoriban. Öt-tíz évenként a sarkából kifordult a világ... és össze-vissza dobálta a lakóit. Aki fent volt, lekerült, aki lent volt, az meg többnyire ott is maradt... de néha mégsem, és akkor aztán felszínre törtek a személyes sérelmek. Ez most is így van, csak -hála istennek- már nem olyan mértékű, mint száz éve.

UV pót 2021.11.09. 00:48:38

@JTom: "1939. Elektromos traktor VIME–4–500 a szovjet mezőgazdasági kiállításon. Kíváncsi lennék a műszaki adataira (LE, akku fajtája, nagysága, hatótáv/üzemidő egy feltöltéssel), hátha valaki járatos a témában."

Ez itt is megtörtént. :-)
süti beállítások módosítása