Che

18+!

2015. május 13. JTom

"Állandó olvasónk Desmont küldött egy képes cikket Che Guevaráról, Fogadjátok szeretettel! A blogon eddig elszórtan, főleg a Napi érdekes sorozatban megjelent fotókkal magam is kiegészítettem, hogy teljes legyen a kép." - Jtom

Idealista fiatal? Dél-Amerikai felfedező? Az igazságért örökösen harcoló szabadságharcos? Egy véres kezű katona? Államférfi? Korrupt politikus? Mártírhalált halt hős?
Sok mindent lehet és kell mondani Ernesto Guevara de la Serna-ról  ahogy sok más történelmi figuráról is. Az igazságot valószínűleg egyikünk sem fogja pontosan megismerni. Az utókornak most a megmaradt emlékekből állítjuk össze a képet.

00.jpg

1.jpg

1929. Argentína, Galarza – Az akkor még „Teté”-nek becézett - 1 éves - Ernesto a bilin

2.jpg

1933. Argentína, Córdoba, Alta Graccia- Lovaglásra készen

1936_che_guevara_balra_8_evesen_csaladjaval_allitolag_az_asztmaja_miatt_nem_furodhetett_azon_a_nyaron.jpg

 1936. Balra, 8 évesen családjával. Állítólag az asztmája miatt nem fürödhetett azon a nyáron.

3.jpg

1939. Argentína, Córdoba, Negrina-Alta Gracia – Ernesto testvéreivel (jobbról balra) Robertóval, Ana Mariával és Ceilával

4.jpg

1944. Argentína, Córdoba -  Ernesto, 15 évesen egy iskolai fotón

7.jpg

1947. Argentína, Buenos Aires – Az orvosi kar. Ernesto, a felső sorban, jobbról a hatodik

6.jpg

1948. Argentína, Buenos Aires- Utazás barátokkal

5.jpg

1950. Argentína, Córdoba- Bicikliből átalakított motorján egy argentin felfedező körút során

8.jpg

1950. Argentína, Córdoba - Tomás és Alberto Granadóval

1950_fidel_castro_es_che_guevara_egy_szobaban_mexikovarosban.jpg

 1950. A nagy találkozás. Fidel Castroval egy cellában Mexikóvárosban

A tiltott politikai tevékenységet folytató férfiakat a mexikói rendőrség tartóztatta le és közös cellában tartotta fogva.  Che szüleinek küldött levelében 1956-ban ezt írja:

"Néhány évvel ezelőtt egy fiatal kubai vezető már meghívott, hogy csatlakozzam a mozgalomhoz országában [...] és én természetesen a meghívást elfogadtam. "

9.jpg

1955. Mexikó - Már „Che”-nek becézett Ernesto, gerilla kiképzésen

10.jpg

1956. Mexikó - Első gyermekével Hilda Beatriz-el

11.jpg

1957. Kuba, Sierra Maestra- Orvos-katonaként

12.jpg

1957. Kuba, Sierra Maestra- Lábadozás, egy Altos de Conradónál elszenvedett sebesülésből

13.jpg

1958. Kuba, Sierra Maestra, Montería - Che és Fidel Castro beszélget az első, Felkelő Hadsereghez állt parancsnokkal, Evelio Lafertével

14.jpg

1959. Kuba, Havanna, A La Cabana-erődben- Aleida March-al, miután sikeresen bevette hadoszlopával az erődöt.

16.jpg

1959. Kuba, Havanna- Győzött a forradalom. Együtt a három vezető: (balról jobbra) Che Guevara, Fidel Castro, Camilo Cienfuegos

15.jpg

1959. Kuba, Havanna- Hat év után Kubában, Che újra találkozik szüleivel

1961. Kuba ipari minisztereként

17.jpg

1959. Kuba, Havanna- Evés…

18.jpg

1961. Kuba, Havanna-… ivás

Ahogy Fidelnek a baseball, Guevarának a sakk volt a hobbija. Sakkversenyen Kubában.

1960_che_guevara_a_budapesti_kisz_kongresszuson.jpg

1960. Che Guevara a budapesti KISZ kongresszuson.

25.jpg

1960. Kína- Mao Ce-tunggal

1960_che_guevara_kongat_tancol_kinai_gyerekekkel.jpg

1960. Che Guevara kongát táncol kínai gyerekekkel.

19.jpg

1962. Kuba, Havanna- Che oklevelet ad át a Hónap dolgozójának, az Ipari Minisztériumban

20.jpg

1964. Kuba, Pinar del Río- Társadalmi munka pihenőidejében

21.jpg

1965. Ghána- Helyi viseletben. Che egy Kubáról szóló kiállítást néz meg, amit látogatására időzítettek

22.jpg

1959. India- Találkozás Dzsaváharlál Nehru miniszterelnökkel

23.jpg

1959. Jugoszlávia- Kézfogás Joszip Broz Titoval

24.jpg

1960. Moszkva- Nyikita Hruscsov szovjet főtitkárral 

26.jpg

1964. Algéria- Ahmed Ben Bellával

27.jpg

1964. Moszkva- Jurij Gagarinnal

28.jpg

1964. New York-  Beszéd az ENSZ-ben

29.jpg

1962. Kuba- Che egy cukornádültetvényen dolgozik

30.jpg

1962. Kuba- Sakk barátokkal

31.jpg

1964. Kuba, Havanna- Gyermekeivel, Aleiditával, Camiloval ás Hilditával

32.jpg

1960. Kuba, Havanna- Hildita 4. születésnapja

Élete csúcsán amolyan utazó nagykövete lett a kommunista forradalomnak, sok országot látogatott meg. Ám ez a szerep - ahogyan a korábbi bankelnöki, majd ipari miniszteri - sem elégítette ki. Harcolni akart. Ekkor belekezdtek a baloldali ideológiák és a forradalmi eszmék "exportjába". Több dél-amerikai és afrikai - főként bizonytalan vezetésű, instabil politikai légkörrel rendelkező - országba utazott forradalmat "csinálni".

34.jpg

1965. Kongó, Tanganyika-tó- A sikertelen kongói forradalom után, Tanzánia felé

33.jpg

1965. Tanzánia- Inkognitóban, fehér kalappal

1966_che-passport.gif

1966. Che Guevara 1966-ban Bolíviában kezdett egy gerillamozgalmat létrehozni, akkor álnéven kellett az országba bejutnia, hamis papírokkal és személyazonossággal. 
Ebből kifolyólag megváltoztatta a megjelenését. 
A hamis igazolványon: Ramón Benítez olvasható.

1966_che_guevara_a_boliviai_dzsungelben_kopaszon_es_szemuvegben_valoszinuleg_az_alcazas_miatt.jpg

1966. Che Guevara a bolíviai dzsungelben, kopaszon és szemüvegben az álcázás miatt.

35.jpg

1967. Bolívia- A bolíviai napló írása egy „őrhelyen”

36.jpg

1967. Bolívia-  Egy bolíviai paraszt, Honorato Rojas gyermekeivel. Hónapokkal később Honorato árulóként együttműködött Che hadoszlopának felszámolásában

1967_oktober_8_che_guevara_utolso_fotoja_amin_meg_eletben_lathato.jpg

1967. október 8. Az utolsó fotó, amin még életben látható

426557.jpg

1967. Közszemlére téve

1967_che_guevara_kezei_meggyilkolasa_utan_a_forradalmar_kezfejeit_levagtak_hogy_tovabbi_azonositasra_ujjlenyomat_szallitsak_tovabb_a_kezek_kesobbi_sorsa_ismeretlen_az_1997-ben_feltart_sirban_sem_talaltak_meg.JPG

1967. Che Guevara kezei. Meggyilkolása után a forradalmár kézfejeit levágták, hogy további azonosításra (ujjlenyomat) szállítsák tovább. A kezek későbbi sorsa ismeretlen, az 1997-ben feltárt sírban sem találták meg.

Napjainkban: Che graffiti Kubában

Desmont

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr997447458

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditpet 2015.05.13. 00:13:30

Érdekes és hosszú poszt lett, bár csak több kérdésem maradt a személyét illetően.

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.05.13. 00:17:20

Huu azon a blis képen, olyan mint aki hydrokefáliás, teljesen vízfejű a gyerek.
Vagy mintha photosoppal odamontírozták volna egy nagyobb kölök fejét...

bocs ez off volt de megdöbbentő az aránytalanság

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.05.13. 00:25:49

@NagyságosSodalisO [eng]: szerintem azért látod olyannak, mert ül, de a szemet becsapja a lábak vonala. ha állna, nem lenne feltűnő szvsz

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 09:11:17

@chefan:

Sajnos csak Havannában éltem, a Havanna-lakótelepen nem.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 09:15:35

"szórakoztató" az efféle forradalmárrá avanzsált masszív polgári jólétben felnőtt __burzsuj__ ficsúr...

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 09:26:53

bár revideálom magamat a mi kis "forradalmárunk" inkább afféle __arisztokrata__ háttérrel rendelkezett...

ihol lenne a kedves dédpapa...

"Justo's fortune was one of the largest of the region, properties and business he received from his family, in addition he married the Spanish heiress Ana Bernardo Roo (d.1836), who doubled the extent and value of his properties; consequently his sons enjoyed a wealthy life like no other Irish immigrants in the region.
His eldest son Patricio (Patrick) Lynch, born 1789, set up a shipping company. He owned the frigate, Heroína, which was involved in a claim of possession of the Falkland Islands in 1820. Patricio Lynch is the great great grandfather of __Che Guevara__."

en.wikipedia.org/wiki/Justo_Pastor_Lynch

a dédmami is vmi spanyol arisztokrata volt...

no, így indulnak az efféle __bajkeverők__:)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.05.13. 09:28:53

@chefan: kérlek olvasd el a kommentszabályokat és ennek megfelelően nyilvánulj meg a jövőben.
köszönöm!

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 09:42:58

a kedves papa különben dettó __ültetvényes__ volt - afféle "kvázi-__rabszolgatartó__" - de meglehetősen bénán csinálta mivel végül lényegében elúszott a családi vagyon java...

"Al nacer su hijo, acababa de comprar, con parte de la herencia de su esposa Celia, de clase media alta o clase alta,2 una importante ___plantación___ de yerba mate en Caraguatay, ....
En aquellos tiempos los trabajadores de los yerbatales, conocidos como mensúes, estaban sometidos a un régimen de ___explotación laboral___ prácticamente de __esclavitud__, "

Ernesto Guevara Lynch
es.wikipedia.org/wiki/Ernesto_Guevara_Lynch

no ilyen __kizsákmányoló-arisztokrata-dzsentri-kalandor__ gyökerekkel rendelkezik ez a derék embör:)

szvsz

szimplán __büdös volt__ neki a munka

ez az ember világéletében __kizsákmányoló__ akart lenni:)

de erre Argentínában már nem volt sok sansza mivel a papa végül elverte a vagyont, és így óh mily borzalmas - mi több iszonyatos - dolgozni kellett volna!

ilyen alávaló dologra pedig egy Guevara nem vetemedhetett!:)

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 09:50:42

a kedves papa az ültetvényes kalandja előtt különben leginkább a hajóépítésben utazott:)

"By the time he met Celia, Ernesto had invested most of his money with a wealthy relative in a __yacht-building company__, the Astillero San Isidro. He worked there for a time as an overseer, but it was not enough to hold his interest."

Che Guevara - The New York Times
www.nytimes.com/books/first/a/anderson-guevara.html

igazi tőrőlmetszett marxista háttér:)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 09:51:00

@pitcairn:

A marxista forradalmárok között viszonylag kevés a munkás. A nagy többség értelmiségi.

Marx is csak akkor látott először munkást, amikor meglátogatta haverja, Engels gyárát.

Che haverja Fidel is ügyvéd volt, ráadásul egy nagybirtokos gazdálkodó gyereke. A kubai forradalom ÖSSZES vezetője minimum középosztálybeli családból származott. A legszegényebb Camilo Cienfuegos volt, de ő sem munkáscsaládból jött, hanem értelmiségiből. Plusz mindenki színfehér volt, pedig Kubában a lakosság egyharmada néger és kevert fajú.

De ha megnézed a magyar kommunista vezéreket, ott se sok munkást látsz. Még Kádár mint írógép-műszerész volt ehhez a legközelebb.

randomuser1 2015.05.13. 09:51:18

@maxval bircaman szerkesztő: oroszban is éltél, ehhez képest imádod putyint, szal nem látom az összefüggést, fejtsd ki!

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 09:53:20

@Emmanuel Goldstein:

A kubai népet csúnyán becsapta Fidel és Che, ezt első kézből tudom. Manapság Raúl esetében látható valamiféle változási szándék jó irányban, de ez nem tudja eltöröolni az 50 elvesztegetett évet.

Míg Putyin éppen ellenkezőleg: felhozta az orosz népet.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 09:54:27

a kedves mama (Celia de la Serna) is __arisztokrata__ volt:)

"Celia de la Serna pertenecía a __una tradicional familia de clase alta___4 de __grandes estancieros__ bonaerenses."
es.wikipedia.org/wiki/Celia_de_la_Serna#Infancia_y_juventud

Che Guevara = arisztokrata:)

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 09:57:24

@maxval bircaman szerkesztő:

tudom, de Che Guevara egy tőröl metszett arisztokrata volt!

egy olyan családból ami anno a leggazdagabbak között volt egész Dél-Amerikában...

ez még a marxista panteon sztenderdjei szerint sem kis teljesítmény:)

randomuser1 2015.05.13. 10:06:26

@maxval bircaman szerkesztő: szóval pusztán gazdasági és nem valami filozófiai vagy erkölcsi alapon közelíted meg aproblémát? akkor mi a baj a szovjetunióval, ott a nép a cári rendszerhez képest profitált a rendszerből, általános orvosi ellátás, oktatás, stabil kiszámítható biztonságos élet és jogegyenlőség..
legfeljebb a középosztálytól felfele nyavalyoghattak, de azok amúgy is kisebbségben vannak.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 10:10:23

@pitcairn:

Mondjuk Che eleve nem fért bele ebbe a panteonba.

Ő pl. nem eléggé baloldalinak tartotta a SZU-t, a szovjet tervgazdálkodást meg BURZSOÁ antimarxista elhajlásnak tekintette. A szovjetek nem is nagyon kedvelték őt.

Volt egy ismerősöm, aki dolgozott vele a 60-as években a Kubai Nemzeti Bankban, s mesélt meredek dolgokat. Pl. egyik terve a bank megszüntetése volt, ezt kiegészítve a bank teljes valutakészletének elégetésével. Eleve az egész államot is meg akarta szüntetni.

15 évvel később Pol Pot valósította meg Che legtöbb eszméjét, lásd pénzmentes társadalom és munkahadseregek.

Fidelről lehet rosszakat mondani, de hülye sosem volt, így szépen le is állította Che legtöbb "nagyszerű" ötletét. Ezért is vesztek össze.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 10:12:01

@Emmanuel Goldstein:

Nem, nem az anyagi az egyetlen alap.

Nyilván vannak a SZU-nak pozitívumai, de egészében az egy zsákutca volt: egy működésképtelen eszmére nem lehet alapozni.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 10:17:29

@maxval bircaman szerkesztő:

a kedves forradalmár gyermekkora lényegében egy teljes káoszba süllyedő deklasszálódó arisztokrata család mindennapjairól szólt:)

The Truth About Che Guevara
youtu.be/1eMLk1nQh5o?t=1051

persze azért az extravagáns életformára még futotta, elvégre az élet egy folyamatos, véget nem érő party:)

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 10:18:51

@Emmanuel Goldstein:

a cári rendszer meglehetősen pocsék volt, de a szovjet rendszernek ezt is sikerült lényegében mindenben alulmúlnia...

Namely 2015.05.13. 10:18:59

Kíváncsi lennék, mit kapott az áruló. Valszeg 5 boliviano-t (peso-t akartam írni, de utánanéztem, és megdöbbenve tapasztaltam, hogy nem az a bolíviai pénznem).
Még a chartot is megnéztem: 6.9325 USD/BOB! :)

johnibyg 2015.05.13. 10:21:21

@chefan: @maxval bircaman szerkesztő: @Emmanuel Goldstein: Popcorn és sör bekészítve :-)

Akkoriban kicsit máshogy viszonyultak a dolgokhoz, az orvosi képen nagyon látszik. Itthon mekkora balhé lenne, ha ismerősék csoportja egy hullával fotózkodna

Namely 2015.05.13. 10:25:15

@johnibyg:
"Itthon mekkora balhé lenne, ha ismerősék csoportja egy hullával fotózkodna "
Nem ITTHON, hanem MA. Akkoriban itthon sem lett volna botrány. Ahogyan akkoriban lazán szarrá verhetted a betörőt. Ma meg te kérsz elnézést.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 10:34:36

@johnibyg:

persze az ifjú Che szexuális kicsapongásain (pl. cselédlányok megerőszakolása) sem akadt fel senki

elvégre ki róna ezt fel egy ifjú arisztokratának?

youtu.be/1eMLk1nQh5o?t=1582

soarvány 2015.05.13. 10:35:17

Összehasonlítva Kubát Latin-Amerikával, nem cseszték el túlságosan a dolgokat.
Bár ehhez hozzátartozik hogy Latin-Amerikát az USA szipolyozta folyamatosan, míg Kubát a Szovjetunió dotálta :)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 10:54:45

@pitcairn:

Mint minden kommunista diktatúrának:
- megszüntette a mélyszegénységet,
- ingyenes oktatás minden szinten.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 10:55:57

@soarvány:

Kuba a térség leggazdagabb országa volt Fidel és Che előtt. Ma pedig az utolsó előtti helyen van, csak Haiti áll rosszabbul.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:01:47

@soarvány:

Erről volt egy korabeli kubai vicc.

Fidel beszédet mond:
- Az imperialisták azt a rágalmat terjesztik, hogy a SZU minket napi 10 millió dollárral finanszíroz! Ez aljas rágalom és hazugság! (hatásszünet) Mert a SZU minket napi napi 20 millió dollárral finanszíroz! (taps)

Egyébként meg a szovjet volt a világ első gyarmatbirodalma, melyben a gyarmatoknak fizetett a gyarmattartó, s a gyarmatokon az átlagember jobban élt, mint a gyarmattartó fővárosában.

soarvány 2015.05.13. 11:03:31

@maxval bircaman szerkesztő: Nem is csoda hogy csak 70 évig bírta

Nyiri 2015.05.13. 11:04:05

chefan/maxval bircaman szerkesztő: Komolyan ezen az amúgy értékes blogon kell a köztetek lévő óvodás kakaskodást nyomni?

soarvány 2015.05.13. 11:06:34

@maxval bircaman szerkesztő:
"Kuba a térség leggazdagabb országa volt Fidel és Che előtt. Ma pedig az utolsó előtti helyen van, csak Haiti áll rosszabbul. "

Az a baj hogy ez az egykor gazdagság nagyon kevesekre vonatkozott (United Fruits és a USA szerencsejáték-maffia, na meg a holdudvar).
Nem hinném hogy Haiti szintjén állnak, bár az USA embargo nyilván betett nekik.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:07:07

ez se semmi:

állítólag a kubai "forradalom" leginkább arról szólt, hogy Castro-ék a rezsim __gazdag__ ellenfeleitől kapott pénz segítségével __lefizették__ a hadsereg vezetését:)

"Typically, Che Guevara doesn't even merit credit for the perfectly sensible scheme of ___bribing___ rather than fighting Batista's army. The funds for these bribes derived mostly from Fidel's snookering of ___Batista's wealthy political opponents___, convincing them that he was a "patriotic Cuban, a democrat," and that they should join, or at least help __fund__, his 26th of July Movement in order to bring democracy and prosperity to Cuba."

www.discoverthenetworks.org/individualProfile.asp?indid=2054

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:11:29

@maxval bircaman szerkesztő:

megszüntette a "mély-szegénységet"?!

a SZU "humánus" rendszerében millió szám __haltak éhen__ a "mély-szegények"...

Sztálin elvtárs birodalmában a GULÁG-al kezelték a szociális problémákat, pl. a moszkvai koldusok helyzetét...

az "ingyenes oktatás" meg leginkább ingyenes és __kötelező agymosás__ volt...

afféle __alattvaló idomítás__

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:12:40

@maxval bircaman szerkesztő:

@soarvány:

bezony és a Castro előtti Kuba __szociális szempontból__ is dobogós volt...

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:14:55

@soarvány:

no ennyit arról a "gennyes" Batista rezsimről:)

"By the 1950s, the island had some of the ___most positive health indices__ in the Americas, not far behind the United States and Canada. Cuba was ___one of the leaders in terms of life expectancy__, and the number of doctors per thousand of the population ranked above Britain,"
en.wikipedia.org/wiki/Health_care_in_Cuba#History

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:22:11

derék hősünket sokan egyébként szimplán __hóhérnak__ tarják:)

Behind Che Guevara's mask, the cold executioner
www.cubanet.org/htdocs/CNews/y07/sep07/17e4.htm

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:30:03

@maxval bircaman szerkesztő:

itt leginkább még azt ecsetelik, hogy a "nagy Che" szimplán egy vérszomjas, szadista gyilkos volt

youtu.be/1eMLk1nQh5o?t=2901

gondolom ezért vált egy idő után még Castro-ék számára is kényelmetlenné...

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:34:02

@pitcairn:

Így igaz. Fideléket a kubai nép nem azért támogatta, mert szegénység volt.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:35:03

@pitcairn:

Az ingyenes felsőoktatás érték. Attól még tudást ad, hogy van 2-3 kötelező agymosó tantárgy is.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:37:03

@soarvány:

Nem, ez nem igaz. Az átlagszintről beszélünk.

Nyilván óriási különbségek voltak.

Fidelék előtt: 10 % mélyszegény, 60 % szegény, 30 % középosztált, 1 % elit.
Fidelék alatt: 100 % szegény.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:38:26

@pitcairn:

Eleve más a latin mentalitás. A megerőszakolás ott nem más, mint picit erőszakosabb udvarlás.

A nők iránt alig érdeklődő, kifejezetten monogám Fidelről az állami suttogó propaganda terjesztette, hogy mekkora hatalmas nőcsábász és hogy tele van nőkkel, mert ez növelte népszerűségét. Csak a 90-as években, amikor Fidel már idős volt és már nem számított derült ki az igazság: 30 éve nős, 5 gyereke van, s példás családszerető ember, soha az életben nem volt hűtlen a feleségéhez. Addig államtitok volt, hogy van felesége, családja, s ugyanattól a nőtől 5 fia.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:39:23

@pitcairn:

Összesen 3 korábbi kapcsolatáról lehet tudni egyébként, ezek közül egy házasság volt, az első házassága. S e 3 kapcsolatából 2-ből van 1-1 gyereke szintén.

Egy átlag kubainak életében több tucat kapcsolata van, több házassága, gyerekei innen-onnan.

Az ilyen monogám, egy nő mellett évekig kitartó típus már-már homokosgyanúsnak számít Kubában... :-) Pontosan ezért is volt ez titok. A hivatalos first lady mindig Raúl felesége volt, Fidel feleségéről 30 éven keresztül semmi sem jelenhetett meg.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:42:26

@soarvány:

inkább a fejlett urbánus régiók és az alulfejlett rurális régiók között volt nagy szakadék

" "One might best summarize the complex situation by saying that urban Cuba had come to resemble a Southern European country (with a living standard as high or surpassing that of France, Spain, Portugal and Greece) while rural Cuba replicated the conditions of other plantation societies in Latin America and the Caribbean," according to analyst Mark Falcoff."

Pre-Castro Cuba
www.pbs.org/wgbh/amex/castro/peopleevents/e_precastro.html

és mindez meglehetősen nagy társadalmi mobilitással párosult

pl. a __dúsgazdag és "hófehér"__ családi háttérrel rendelkező Castro-val, Guevara-val szemben a __mulatt__ Fulgencio Batista a __vidéki nyomorból__ emelkedett fel az ország élére...

Fulgencio Batista
en.wikipedia.org/wiki/Fulgencio_Batista#Early_life

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:46:33

@maxval bircaman szerkesztő:

meglehetősen kétes érték...

még a politikamentes területek (természettudományok, műszaki tudományok) esetében is

pl. gondolj itt a rengeteg pályaelhagyó műszaki és természettudományos értelmiségire...

a humán területeket pedig inkább nem is minősítem...

PS. arról se feledkezzünk el, hogy a totalitárius rendszerekben a felsőoktatás is a társadalmi kontroll része volt

csak az kerülhetett bizonyos szakmák közelébe akinek "megfelelő papírjai" voltak

az "ingyenes", de csak __korlátozottan__ elérhető képzések elvégzéséhez pedig megfelelő politikai háttér kellett...

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 11:54:16

@pitcairn:

Che ifjúkora óta kommunista volt, de elégedetlen volt a létező kommunizmus enyhülésével, annak burzsoá szokásaival. Ezért volt szovjetellenes.Ez egyébként Latin-Amerikában eléggé gyakori dolog volt: a helyi kommunisták a radikálisabb maoista verziót preferálták a hivatalos szovjettel szemben.

Ezzel szemben Fidel csak később lett kommunista, s benne mindig megvolt a hagyományos amerikaellenes latin nacionalizmus is. Sosem feküdt le ugyan a SZU-nak, de pragmatikus okokból Kína és a SZU között az utóbbit részesítette előnyben, neki Mao túl radikális volt.

Most Raúl viszi végig a reformokat. Lassan kezd kihátrálni a marxizmusból, s alkalmazkodni próbálkozik a mai modern latin-amerikai szélsőbalhoz, mely nem egyértelműen marxista. Már olvastam olyan kubai cikket HIVATALOS kubai médiában, hogy a marxizmus igaz eszme alapjában, de mégis specifikus európai valami, ami nem alkalmazható teljességében Latin-Amerikára. 20 éve ezért börtönbe lehetett volna kerülni, most meg hivatalos lapban jelenik meg,

Ennek nyomai megvoltak már korábban is a kubai külpolitikában. Pl. a 70-es években Moszkva a nicaraguai kommunistákat támogatta, Kuba meg a baloldali-nacionalista szandinistákat! Mivel Fidel kész helyzet elé állította Moszkvát, a szovjetek szintén elkezdték támogatni a szandinistákat, a kommunistákat bekényszerítve a szandinisták szövetségébe. S volt pár hasonló ügy.

Che-vel ez volt a fő baj. Egyszerűen túl radikális volt. Fidel kezdetben szabad kezet engedett Che-nek a gazdaságban, de miután Che totális katasztrófát produkált, elvette tőle a hatalmat. S aztán Fidel a szovjet utat választotta a gazdaságban, a Che által javasolt "forradalmi" út helyett.

Nem a gyilkosságokról van szó, Fidelék is sok embert leöltek, nem ez volt a gond. Csak míg Fidelék ebben pragmatikusak voltak (azaz nem öltek meg több embert a szükségesnél), addig Che ebben is fanatikus volt: gyakorlatilag meg akart ölni mindenkit, akinek bármilyen ellenvéleménye van vagy csak egyszerűen nem eléggé lelkes.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:55:58

@soarvány:

úgy tűnik, hogy Kuba 1958-ban kifejezetten gazdag volt pl. Magyarországhoz képest...

Socio-Economic Conditions in Pre-Castro Cuba*
ctp.iccas.miami.edu/FACTS_Web/Cuba%20Facts%20Issue%2043%20December.htm

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 11:59:27

@maxval bircaman szerkesztő:

ipari miniszterként is komplett ámokfutást hozott össze:)

youtu.be/1eMLk1nQh5o?t=3155

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 12:11:45

@maxval bircaman szerkesztő:

itt vmi olyan van, hogy végül lényegében a szovjetek rúgták ki a gazdagsági guru pozícióból (még nekik is elegük lett abból a komplett pusztításból amit néhány év alatt összehozott)

youtu.be/1eMLk1nQh5o?t=3301

később de facto __terrorista__ lett, de akkoriban már mindenkinek kényelmetlen volt ez az ember

még Castro-nak is az oroszoknak is...

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 12:46:26

@chefan:

az egyik általános iskolai osztálytársam hosszú éveket élt Kubában, mivel az apja __kutatógeológusként__ ott dolgozott

ők is "komcsi szemetek" voltak? :)

Adujis 2015.05.13. 12:51:40

Hány kézfogásra vagy Che Guevara-tól? :D

Nyiri 2015.05.13. 12:53:19

@chefan: 8 kommentes troll vagy. Napi kielégülés megvolt? :) Muterom rendben van. Köszi. Átadom a jókivánságod.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 13:17:14

@pitcairn:

Aki Kubába betette a lábát, az mind gazember. :-)

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 13:26:35

@pitcairn:

Moszkva azt mondta Fidelnek: válasszon Che és a szovjet gazdasági segély között. S Fidel választott. S lett szovjet gazdasági segély. Addig csak politikai és katonai segély volt. Ennek eredményeképpen helyreállt a kubai ellátás, persze alacsony szinten, de a semminél az is több. Most már lett tejpor és konzerv a boltokban, addig semmi se volt. S elkezdtek járni a kubai buszok, mert lett benzin is. S már csak napi 6 órában lett áramszünet a korábbi 18 helyett. Stb.

Mo. is segélyezett egyébként, persze sokkal szerényebb mértékben, mint a SZU. Most nem emlékszem a pontos számokra, de Mo. kb. 20-30 milliót adott évente (dollárban), plusz pár visszafizethetetlen kölcsönt, kb. annyit, mint amennyit a SZU naponta.

Apám feladata kereskedelmi tanácsosként az volt, hogy GÁTOLJA a kereskedelmet a két ország között. Ez nem vicc. Az ok: a kubai-magyar kereskedelem megérte a magyar vállalatoknak, viszont a magyar államnak súlyos veszteséget jelentett. Ez persze csak a rubeles kereskedelemre vonatkozott, azt kellett gátolni. A dollár alapú nem volt gond a magyar állam szempontjából. De ezek már a KGST rejtelmei.

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 13:27:33

@chefan:

Ő is az. Meg te is. Meg az is, aki a Havanna-lakótelepen lakik. Mindenki szemét komcsi.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.05.13. 13:59:24

JTom távollétében kitiltottam chefan barátunkat. Bőven túlment minden éppeszű határon.

Sajnálom, mert amúgy egy művelt, értelmes pali, de időnként elgurul a gyógyszere.
Nem is tudom hanyadik nickje már ez amit ki kell tiltani.

Mindenkitől elnézést kérünk, JTomnak fogom javasolni, hogy a hozzászólásait is töröljük, mert értelmes gondolatot én nem láttam bennük.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.05.13. 14:01:18

@pitcairn: @maxval bircaman szerkesztő: @Nyiri: és mindenki mást is kérek, hogy ne írjatok neki többet, mert nem tud válaszolni.

johnibyg 2015.05.13. 16:20:14

@maxval bircaman szerkesztő: A vállalatoknak megérte, az államnak nem -> ki tudod bontani, miért? A mik-makot sosem értettem

maxval bircaman felelős szerkesztő · http://bircahang.org 2015.05.13. 16:40:12

@johnibyg:

Szívesen.

Akkoriban, a 80-as éves közepéig külkereskedelmi monopólium volt Mo-on. Ez 2 részből állt:
- csak egyes állami cégek kereskedhettek,
- ezek sem rendelkezhettek valutával, összes valutájukat az MNB-ben tartották, azt forintban elszámolva.

Szóval van X külker cég. Elad Y terméket Kubába, a kubai fél transzferábilis rubelben fizet. A magyar cég megkapja ellenértékét az MNB-től forintban. Azaz a magyar cégnél ez úgy csapódik le, hogy forintért vesz valamit, majd azt eladja drágábban, ismét forintért. Azaz nyereséget képez.

De hogy ment ez országszinten? Az országból kiment a forint, s bejött helyére a transzferábilis rubel. Itt a gond: a transzferábilis rubel nem volt szabadon levásárolható. azaz nem lehette odamenni csak úgy egy KGST-tagállamhoz és ott szabadon elkölteni. Minden KGST-tagállam igyekezett a jobb termékeit csak dollárért eladni. Mo. ugyanígy járt el, hiszen ami eladható szabadon felhasználható dollárért, azt butaság lenni
eladni szabadon nem felhasználható transzferábilis rubelért.

Azaz az ország érdeke ellenkezett a vállalatok érdekével. A vállalatok propálták elérni az államnál, hogy adhassanak el minél több terméket rubelért, míg az állam meg ezt igyekezett nem engedélyezni.

Ugyanezen okból volt korlátozva az országból kivihető áruk mennyisége is. Mert elvileg hülyeség ezt korlátozni, hiszen ha egy turista költ az országban, az jó az országnak. De amikor egy KGST-turista tette ezt, ismét rubelen ment az elszámolás, ami megint nem volt jó. Ezért volt az, hogy a vámosok jobban nézték mi megy ki az országból, mint az, hogy mi jön be.

A magyar állam (és minden más KGST-állam) igyekezett nem felhalmozni transzeferábilis rubel követelést, mert ezt nehezen tudta elkölteni.

Szóval a végső ok a transzeferábilis rubel volt, egy szabadon nem felhasználható nemzetközi elszámolási valuta. S mivel ez a valuta volt a KGST alapja, a KGST sem működött a valóságban, mert arra késztette a tagállamokat, hogy NE kereskedjenek egymással. A végén, Gorbacsov idejében, már a szovjetek sem akartak transzeferábilis rubelben kereskedni!

ComLo 2015.05.13. 17:21:14

@JTom: Kedves Jtom! Ha az árnyaltan aktuálpolitikai viták moderálása között akad időd (egyébként max respekt, hogy el tudod viselni, a főoldalról ide-ide ömlő mindenben politikát látó emberek hadát ... )

Én Indonéziában élek egy ideje, és pont 2 napja futottam bele egy helyi blog-on ennek a képsornak az inverzébe ... Sukerno (az akkori Indonéz elnök/diktátor (akit itt még mindig NAGYON szeretnek), a világ különböző vezetőivel. És volt köztük Che is :-) . Belinkelem a képet, és az eredeti bejegyzést, beteheted a postba ha gondolod!

kép:
static1.squarespace.com/static/54375f25e4b07ecd37a558db/t/55374073e4b0d3e8a9815b83/1429684342103/?format=750w

post:
www.wowshack.com/21-photos-of-president-soekarno/

Remélem érdemben is tudtam nagyon picit segíteni az egyik kedvenc blogomnak :-) .

exlex 2015.05.13. 17:30:20

Egy bolsevik terrorista.

Mr. Hyde 2015.05.13. 17:36:17

@maxval bircaman szerkesztő:

Marx le is szögezte, hogy az elmélet a polgári értelmiségtől jut el a proletariátushoz. Ugyanis aki fél analfabéta,és napi 12 órát áll a gyártósor mellett vagy a bányában, annak kevés esélye van a politikai gazdaságtant tanulmányozni. Ugyanakkor kommunisták feladata nem az, hogy "megnyerjék" a népet a szocializmusnak, keresletet teremtve a politikai ideológiájuknak. Sokkal inkább fontos, hogy a tömegek spontán kezdeményezését, útkeresését elősegítsék. Elméleti tudásukkal hozzájáruljanak a megfelelő gyakorlat megtalálásához.

Ami azt illeti Sztálin például munkás származású volt.

Mr. Hyde 2015.05.13. 17:44:22

@maxval bircaman szerkesztő:

Marx nem alkotott sem eszmét, sem pedig filozófiai rendszert. Ugyanakkor minden szavát igazolta a történelem:

"A sikeres kommunista forradalom egyik alapfeltétele a tőkés rendszer teljes kifejlettsége. A proletariátusnak ugyanis csak akkor lesz módja arra, hogy kisajátítsa a magasan fejlett termelőerők összességét és ezzel egyetemes, világtörténelmi jelleget adjon a kommunizmusnak, a kapitalizmus ugyanilyen jellegének megfelelő módon.
Amíg a tőkés termelés nem jutott el arra a fokra, ahol a konkurencia feleslegessé válik (értsd: a termelési viszonyrendszer akadályozza a termelőerők fejlődését), addig lehetetlen vállalkozás volna a proletariátus részéről az a kísérlet, hogy a tőkés rendszert kommunista rendszerrel cserélje fel.
Ha ugyanis a kommunista forradalom még a tőkés rendszer teljes kifejlettsége előtt kitörne, csak korlátozott, helyi jelleget ölthetne és elkerülhetetlenül megbukna. Minthogy ugyanis a kapitalizmus továbbra is fejlődne és a tőkés országok eredményesen konkurálnának a kommunista országokkal, a kommunista országokban általánossá válna a szegénység és a kommunizmus bukásához vezetne.

Marx-Engels: A német ideológia"

Che lényegében a hruscsovi kispolgári ellenforradalmat utasította el. Nem a tervgazdálkodást, hanem a tervgazdálkodás fellazítását (kolhozok visszabérlik az államtól a földet, megvásárolják a technikát, a vállalatok saját nyereségre termelnek, stb.) ami a pártbürokrácia oligarchizálódását eredményezte, ami később a rendszerváltáshoz vezetett, ugyanis az új uralkodó rétegnek már nem volt szüksége az ideológiai körítésre gazdasági hatalma fenntartásához.
Az oligarchizálódást akadályozta a Sztálin által időről-időre felkorbácsolt népi mozgalom és tisztogatás, ezért kellett "desztalinziálni" a hruscsovi érdekköröknek. És ezért gyűlölte a párttitkárokat Che, mert elárulták a forradalom népi vonalát.

az_igazi_trebitsch 2015.05.13. 18:26:46

.... Azért nagy fazon volt ez a Che. Behülyítette az egész szocialista világot, bennünket sem kivéve. Micsoda felhajtás volt, amikor ide jött!.... És az akkor nagyon népszerű riporter, a spanyolul is beszélő Horváth János is azzal alapozta meg a karrierjét, hogy interjúkat készített vele, és ő kommentálta a vele kapcsolatos híreket. Ha hinni lehet a vélekedéseknek, végül is Fidel Castro ölette meg, állítólag azért, mert népszerűsége és a kegyetlenkedései miatt már kényelmetlenné vált számára. Amúgy nagyon csúnyán végezte: egy géppisztoly sorozatot eresztettek az altestébe (a halotti fotóján látszik is a vérfolt), és iszonyatos kínok között halt meg.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.05.13. 18:50:44

Egy bolsevik tömeggyilkos volt, és rasszista..

Mr. Hyde 2015.05.13. 19:00:20

@A megvalósult amerikai ólom..:
Aki bolsevik az nem lehet rasszista, valamit benéztél. Forradalmár volt és katona. Így természetesen ölt meg embereket, ezt nem tagadta sohasem.

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 19:17:58

@Mr. Hyde:

„Marx le is szögezte, hogy az elmélet a polgári értelmiségtől jut el a proletariátushoz.”

pontosabban:

a politikai kapcsolataikból élő __kizsákmányoló oligarcháktól__ jut el a munkásokhoz

Marx-ot is effélék futtatták, Marx lényegében a kizsákmányoló oligarchák intellektuális prostituáltja volt

„Sokkal inkább fontos, hogy a tömegek spontán kezdeményezését, útkeresését elősegítsék.”

azt speciel inkább meggátolták mindenütt, pl. a kubai sztori sem a „spontán népi kezdeményezésről” szólt, hanem arról, hogy Castro a gazdag támogatóitól kapott pénzzel egyszerűen __megvesztegette__ a Batista rezsim hadseregének a vezetését

mondjuk ebben nem volt semmi új, elvégre anno a szovjet __vörös hadsereg__ is jobbára __ex-cári tisztek__ vezetése alatt állt...

„At war's end in 1922, ex-Tsarists constituted 83% of the Red Army's divisional and corps commanders”
Red Army/History
en.wikipedia.org/wiki/Red_Army#History

különben pl. Oroszországban a spontán „népi” műfajt nem a vörösök, hanem a „zöldek” (Зелёные, Зелёная Армия) mívelték a jobbára átállt cári tisztekből álló vörös hadsereggel szemben...

Green armies
en.wikipedia.org/wiki/Green_armies
„Ami azt illeti Sztálin például munkás származású volt.”

én inkább __kisvállalkozónak__ vagy „maszek-nek” titulálnám a családi hátterét, elvégre a kedves papának __cipészüzlete__ volt...
hu.wikipedia.org/wiki/Joszif_Visszarionovics_Szt%C3%A1lin#.C3.89lete

„ami a pártbürokrácia oligarchizálódását eredményezte, ami később a rendszerváltáshoz vezetett”

az un. „kommunista rendszer” mindig és mindenütt oilgarchikus, despotikus, abszolutista rendszer volt

a kommunista rendszer a __vörös arisztokrácia__ hatalmáról szólt

pontosan ezért volt meglepően nagy a kontinuitás a korábbi autoriter rendszerek holdudvara felé, pl. a SZU-ban a vörös hadsereg vezetése 1922-ben több mint 80%-ban ex-cári tisztekből állt, gondolom a folytonosság az állami bürokráciában is igen jelentős lehetett.

a létező kommuniszmus a korábbi elnyomó rendszer továbbfejlesztése volt

kommunizmus = extrém önkény, ahol az un. munkásokból, parasztokból szimplán __rabszolgák__ lesznek...

pitcairn (törölt) 2015.05.13. 19:19:43

@Mr. Hyde:

ugyan már miért nem? :)

Ethnic operations - Population transfer in the Soviet Union
en.wikipedia.org/wiki/Population_transfer_in_the_Soviet_Union#Ethnic_operations

to:rppapa 2015.05.13. 19:42:27

@maxval bircaman szerkesztő:
Ez a fejtegetés ritka nagy baromság.
"Az országból kiment a forint, s bejött helyére a transzferábilis rubel."
Milyen forint ment ki az országból? Alább elmagyarázod, hogy minden ország igyekezett a jobb termékeit dollárért adni, nem tr. rubelért. (Gyakorlatilag mindent, amit dollárért el lehetett adni, azt nyugatra adták el, akár önköltségi áron alul is, hogy a dollár éhséget csillapítsák.) Ebbúl pedig az következik, hogy amitmondjuk Kubában adtak el tr. rubelért, azt másnak sem tudták volna eladni dollárért, vagyis emiatt nem érte kár az országot. Az egyik országgal szemben elért tr. rubel többletet fel lehetett használni másik országgal szembeni adósság finanszírozásra, így a Kubától, Mongóliától stb. megszerzett tr. rubel többletért vásárolhattunk az NDK-tól Trabantot, Csehszlovákiától Skodát.
A kelet-európai túristák nem tr. rubellel fizettek, mert olyan a valóságban nem létezett, az csak egy elszámolási deviza volt, a turisták magyarországon elköltött pénze tehát konkrét bevételt jelentett Magyarországnak. Az, hogy állami utazási irodák egymás között esetleg klíring elszámolást folytattak, az csak fizetési könnyítést jelentett számukra.
A vámosok sem "jobban nézték" mi megy ki (nagyonis megnézték, ki mit hoz be, utána pedig jött a kérdés, hogy miből, hiszen 3 évente egyszer lehetett 50 USD-t vásárolni!) mindössze azt is nézték, hogy mit visznek kifelé, mert hiánygadálkodás volt gyakorlatilag minden szoc. országban, legfeljebb mindenhol másból volt nagyobb hiány és másból relatív többlet, így az utazók (turisták és hivatalos utazók egyaránt) ezekkel csencseltek.
A klíring rendszer a tr. rubel elszámolással csak a 80-as évekre vált fékezővé, amikorra a fejlettebb KGST országok mind tr. rubel többletet szereztek, ezáltal gyakorlatilag a szegényebb országok hitelezőivé váltak.

Mr. Hyde 2015.05.13. 20:05:52

@pitcairn:

Nem igazán vagy tisztában a szavak jelentésével és a történelmi folyamatokat befolyásoló jelenségek összefüggéseivel, igaz? Leegyszerűsített kategóriáid sematikusak és nem magyaráznak semmit.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.05.13. 20:18:03

@Mr. Hyde: Az átkosban a vidéki párttitkárok mesélték a legdurvább antiszemita vicceket..

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.05.13. 20:19:46

@pitcairn: Akárcsak Lukács György.. Az ő apja befolyásos bankár volt..

Mr. Hyde 2015.05.13. 20:37:15

@A megvalósult amerikai ólom..:

Kétlem, hogy a vidéki párttitkárok bolsevikok lettek volna, de ettől függetlenül sem állja meg a helyét az analógia.

Ugyanakkor érdekes a felvetés, mármint a kommunista "antiszemitizmus" kérdése. Ugyanis egy szocialista irányultságú átmeneti társadalomban az osztályharcos kommunista számára a tervgazdaság résein nyerészkedő, esetleg zsidó származású korrupt pártfunkcionárius testesíti meg a városi kapitalizmus utolsó maradványát, miközben az antikommunista, reakciós politikai érdekcsoportok számára ugyan ez a pártfunkcionárius jelenti a tradicionális társadalom ellen összeesküvő judeobolsevik terroristát.

Mr. Hyde 2015.05.13. 20:44:38

@Mr. Hyde:

Így könnyen belátható, hogy az etnikum, a származás, nem determinál gazdasági funkciót, osztálykategóriát.
Attól, hogy valakinek vörös csillag van, vagy nincs a sapkáján, még nem biztos, hogy érti ezt.

A megvalósult amerikai ólom.. 2015.05.13. 21:55:12

@Mr. Hyde: Csak példaként hoztam. Che Guevarra esetében nem antiszemitizmusról volt szó, hanem számos kijelentése utalt arra, hogy a fekete afrikaiakat egyszerűen alacsonyabb rendűeknek tartja, akik képtelenek magukévá tenni a forradalmi eszméket, ezért értelmetlennek találta egy idő után az afrikai kontinensre koncentrálni.

Desmont 2015.05.14. 11:25:01

Mindenesetre örülök azért, hogy a cikkem vitát váltott ki. Azt hiszem az lenne a legnagyobb baj ha az emberek a kommunikáció ezen formáját nem használnák többet. Unalmas lenne robotnak lenni... :D

Mr. Hyde 2015.05.14. 14:24:18

@A megvalósult amerikai ólom..:

Che több afrikai országban (Belga-Kongóban, Algériában, Guineában, stb) szervezett népi felkeléseket az európai gyarmattartók és posztkolonialista komprádorkormányaik ellen. Ezeknek kudarca többek között a bennszülött törzsek harcosainak archaikus, törzsi kultúrájából eredt. Che-t iszonyatosan megrendítette, hogy nem tudja rábeszélni a dzsungelharcosokat, hogy az elfogott kormánykatonákat nem kell megskalpolni, barbárság kivágni és megenni a szívét, harcok után egész éjjel dorbézolni. Depresszióba esett és idegösszeomlást is kapott, később az NKD-ban gyógykezelték.
De ezeket mind leírja a naplójában, így ha érdekel a téma könnyen utánaolvashatsz, nem kell prekoncepciókat kitalálni.

pitcairn (törölt) 2015.05.14. 16:45:23

@Mr. Hyde:

Che Guevara szimplán az erőszakban és a hatalomban hitt...

ezek után jóformán tökmindegy hogy rasszista volt vagy sem...

pitcairn (törölt) 2015.05.14. 16:47:05

@Mr. Hyde:

mivel az ember nem "monofunkcionális" lény más sem determinál "gazdasági funkciót, osztálykategóriát"

Mr. Hyde 2015.05.14. 17:12:31

@pitcairn:

Che Guevara az a világ kifosztott népeinek emancipációjában hitt.

Az ember társadalmi újratermelésben betöltött szerepét az osztályhelyzete írja le egyedül. A többi tulajdonsága, vonása erre épül fel, ebből következik, ehhez vezethető vissza.

lezsír (törölt) 2015.05.15. 03:46:51

@johnibyg: fotózkodnak ma is, orvostanhallgatók, gyógytornász, diplomás ápoló hallgatók hullákkal, testrészekkel, aggyal, májjal zsonglőrködnek. Csak nem ilyen csoportkép, hanem szelfi műfajban. Iwiw profiljaik tele voltak ilyenekkel.

lezsír (törölt) 2015.05.15. 04:33:00

@Mr. Hyde: Sztálin semmit nem tett hozzá érdemben a kommunista ideológiához. Egy szimpla diktátor volt, aki praktikusan megragadta a hatalmat, kiirtotta ellenfeleit meg egy csomó ártatlan embert, lefejezte a hadseregét. Elméleti munkássága nincs, az összes művét mások írták.

Marxnak semmi gyakorlati tapasztalata nem volt. Se a kapitalizmusban, se a kommunizmusban (utóbbi persze érthető, hisz egy utópia). Egy munkakerülő, családját pumpoló, Engelst pénzzel lehúzó szájhős volt. A munkásság, a munkásmozgalom jobbat érdemelt volna az ő téveszméinél. Csak sajnos túl jól golyózta ki a többi munkásmozgalmi ideológust, ugyanis a többiek dolgoztak, vállalkoztak, benne éltek a gazdaságban és mellette ideologizáltak, írtak, Marx meg egy here volt, aki munka helyett is gyártotta a szemetét, mindig mások tartották el, volt ideje az élre könyökölni magát. A munkásmozgalom hatalmas tragédiája, hogy egy olyan valóságtól elrugaszkodott szobafilozófus lett a meghatározó benne, mint Marx.

lezsír (törölt) 2015.05.15. 04:39:01

ha Che Guevara bárhol megvetette volna a lábát, akkor egy maoista, Pol Pothoz hasonló vérengző diktátor lett volna belőle
Döbbenetes, hogy a fél világ bálványozta anno, ez is azt bizonyítja, hogy semmit nem tudnak az emberek azokról, akikért rajonganak. Az ikonokat le kell bontani.

lezsír (törölt) 2015.05.15. 10:09:27

Azt meg tudja valak mondani nekem, hogy Che Guevara szakálla miért ilyen majomszigetes, foltokban növő volt? Direkt így nyírta, vagy egyszerűen képtelen volt normális szakállat növeszteni? Mindig a majmok bolygója jut eszembe róla meg ilyen kis füves ska/reggae rajongó gyerekeknek van ilyen mostanában.
Genetikai defekt? Így nyírják?

Makra Péter 2015.05.29. 19:30:46

Úgy tűnik, hogy "lezsír" döbbenete a fél világgal szemben jogos. Mert valóban, a hetvenes években minden magyar srác Guevaráért rajongott, poszterét falára tűzte, a lányok többsége azt hitte , hogy egy jóképű pasi. Máig nem tudtuk, hogy egy vérengző vadállat, falvakat irtott ki, asszonyokat erőszakolt meg napszám, ráadásul még a szakálla is majomszigetes. Mi csak hallgattuk a kormányok és a forradalmárok híreit, és messze az utóbbi volt hitelesebb. Ennyi. Ha valaki úgy tudja, hogy Kuba gazdag ország volt Castróék előtt, és hogy Guevara bármit is ártott Boliviának, vagy bármelyik országnak, azzal nemigen lehet mit kezdeni. Az már túl van a tudatlanságon, sőt, túl van mindenen. Mondhatni 'genetikai defekt"...

Bell & Sebastian 2015.06.04. 14:52:57

Megnyugtató, hogy (talán) mégsem volt homokos (mert ki tudja, melyik az igazi és melyik a hamis propaganda?), csak tömeggyilkos, mára kétdimenziós forradalmár egy pólón.

Ezek szerint az is mese, hogy harcban esett el, ha még bírt állni az expedíciós katonák közt. A pol-beat visszatérő refrénje. Hogy mit be nem szoptunk anno...

De ma már sokkal jobb, mert legalább nem kell eldalolni, hogy komm andante, csiga vára!

altona 2015.06.13. 14:24:34

az első képen lát6ó bilibe, azzé' csak bele kellett volna folytani, oszt egy tetűvel kevesebb.....
süti beállítások módosítása