Napi érdekes - MAGYARORSZÁG (22 kép) - 88

2014. október 20. JTom

1969. Staller Ilona később Cicciolina 18 évesen, még Magyarországon..jpg

1969. Staller Ilona később Cicciolina 18 évesen, még Magyarországon.

1890-es évek. Budapest, Andrássy út 83-85. Weinwurm Antal felvétele.jpg

1890-es évek. Budapest, Andrássy út 83-85. Weinwurm Antal felvétele. ÍGY néz ki most.

1896. A budapesti Állatkert régi főkapuja.jpg

1896. A budapesti Állatkert régi főkapuja

1901. Az első magyar bajnoki mérkőzés plakátja.jpg

1901. Az első magyar bajnoki mérkőzés plakátja

1911. A kecskeméti földrengésben megrongálódott zsinagóga..jpg

1911. A kecskeméti földrengésben megrongálódott zsinagóga. Tetején éppen dolgoznak.

1929. Hódmezővásárhelyi álarcosbál. József Attila zulu nőnek öltözve(balról), Makai Ödön (sógora és gyámja), József Jolán és Etel (testvérei)..jpg

1929. Hódmezővásárhelyi álarcosbál. József Attila zulu nőnek öltözve(balról), Makai Ödön (sógora és gyámja), József Jolán és Etel (testvérei jobbról).

1933. Matuska Szilveszter kiadatása Ausztriából..jpg

1933. Matuska Szilveszter kiadatása Ausztriából.

1936 körül. Haditengereszeti emlékmű a Petőfi- (akkori Horthy-) hídnál.jpg

1936 körül. Haditengerészeti emlékmű a Petőfi- (akkori Horthy-) hídnál.

Az emlékművet 1937. október 10-én, ünnepélyes flottaparádé keretében avatták fel a Petőfi híd (akkor Horthy Miklós híd) budai parti pillérének északi oldalán. A 30 méter magas, vasból készült emlékmű a fiumei világítótorony kicsinyített mása volt, belül egy kis múzeummal, ahol az Osztrák-Magyar Monarchia haditengerészeti relikviáit őrizték. A kiálló hajó orrot Horthy nevezetes hajójáról, a Novaráról mintázták. A hajóorron 7 méteres bronz szoborcsoport állt. A híd felrobbantásakor az emlékmű súlyosan megsérült. A háború utáni új politikai helyzetben helyreállítása szóba sem jöhetett, hisz az emlékmű annyira egybeolvadt Horthy személyével, hogy a közbeszédben csak Horthy-emlékműként emlegették. Bronz töredékeit egy ideig tárolták, majd beolvasztották, a világítótornyot pedig lebontották.

1939. március 18. Magyar csapaton Huszton..jpg

1939. március 18. Magyar csapaton Huszton.

1945. A Déli Pályaudvar bájárati váltókörzete az ostrom után.jpg

1945. A Déli Pályaudvar bejárati váltókörzete az ostrom után

1945. Moszkva tér_1.jpg

1945. Moszkva tér

1947. október 23. Donáth György, a Magyar Közösség per fővádlottja, kivégzése előtt..jpg

1947. október 23. Donáth György, a Magyar Közösség per fővádlottja, kivégzése előtt.

"A Magyar Közösség, teljes nevén Magyar Testvéri Közösség titkos hazafias társaság volt a 20. század első felében.

Az irredenta szervezetekhez szokták sorolni őket, a két világháború közti, német támogatásra építő magyar hivatalos irredentizmust azonban elítélték, sőt a német megszállás alatt aktívan ellenálltak.

A Közösség „leleplezése” lett az ürügye 1947-ben a legnagyobb kormánypárt, a Független Kisgazdapárt politikusai elleni hajszának, amelynek során Kovács Bélát február 25-én, az NKVD a mentelmi joga ellenére letartóztatta, a Szovjetunióba hurcolta, és kínzással terhelő vallomás tételére kényszerítette. Az események Nagy Ferenc miniszterelnök lemondásához és a kommunisták hatalomátvételéhez vezettek. Tagjai közül sokat két perben elítéltek, Donáth György képviselőt kivégezték." - Wiki

1948. Rákosi Mátyás a Rákosi Mátyás Gyermekotthonban, Balatonaligán.jpg

1948. Rákosi Mátyás a Rákosi Mátyás Gyermekotthonban, Balatonaligán

1952. Az eredeti Népstadion metroállomás.jpg

1952. Az eredeti Népstadion metróállomás.

A 2-es metróvonal építését és nyomvonalát az 1950 szeptember 17-én kelt minisztertanácsi határozattal döntötték el. A vonalat Népstadion és a Déli pályaudvar között 8 állomással, 7,8 km hosszúra tervezték. Az építés a tervezéssel együtt 1950 őszén nagy lendülettel kezdődött, a legintenzívebb szakaszban kb. 5000 ember dolgozott a metró építésén. A Népstadion állomásra Nyíri István készített terveket, ami alapján 1952-ben az állomás építése el is kezdődött. Az egységesnek mondott elképzelés alapján felállítandó körplasztikák, domborművek, freskók és mozaikképek "felszabadult életünk szépségét, a sport, a testnevelés (a honvédelem) gondolatköréből merített" témákat mutattak volna be, a moszkvai metró állomásaihoz hasonlóan. A szobrok természetesen vörös márvány keretbe lettek volna ágyazva. A nyugati kupolára a "Béke őrei" című dombormű került volna, amely a Néphadsereg életéből vett jeleneteket ábrázol. A belső lejárók pihenői fölé két 100 négyzetméteres festett műalkotást terveztek, a sínpárokat egymástól elválasztó pillérekre pedig 18 darab mozaikkép került volna. Az egész épület az épülő szocializmus nagyszerűségét lett volna hivatott megjeleníteni. A metróállomás már kb. 70%-os készültségnél tartott, amikor 1954 elején az egész metróépítkezést leállították. Ezután az épületet visszabontották, és a metróépítés második korszakában (1963-tól) a helyére épült fel az az épület, ami ma is áll a Stadionok állomás felett.

1972. Astoria.jpg

1972. Astoria

1972. Az akkor párbajtőröző, későbbi leszerepelt köztásrsasági elnök Schmitt Pál a tatai edzőtábort meglátogató Kádár Jánossal bal kézzel fog kezet..jpg

1972. Az akkor párbajtőröző, későbbi köztársasági elnök Schmitt Pál a tatai edzőtábort meglátogató Kádár Jánossal bal kézzel fog kezet.

1972. Ikarus busz reklámfotója a Tabánban..jpg

1972. Ikarus busz reklámfotója a Tabánban.

1975. Budapest, Engels tér.jpg

1975. Budapest, Engels tér

1976. Lázár György, a Minisztertanács elnöke felavatja az új 3-as metróvonalat, Jobbról Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke, kettőjük között hátul Katona Imre, az MSZMP Budapesti Pártbizottságának első titkára.jpg

1976. Lázár György, a Minisztertanács elnöke felavatja az új 3-as metróvonalat, Jobbról Szépvölgyi Zoltán, a Fővárosi Tanács elnöke, kettőjük között hátul Katona Imre, az MSZMP Budapesti Pártbizottságának első titkára

1978. Ikarus 286 csuklós, San Francisco utcáin..jpg

1978. Ikarus 286 csuklós, San Francisco utcáin.

1986. Freddie Mercury Budapesten az InterContinental teraszán.jpg

1986. Freddie Mercury Budapesten az InterContinental teraszán

1987. Kesjár Csaba balesete..jpg

1987. Kesjár Csaba balesete. A tehetséges magyar autóversenyző a nürnbergi Norisringen szenvedett halálos balesetet. Vélhetően elfolyt az autójából a fékfolyadék és így már nem tudta megállítani a több mint 200 km/órával haladó járművét.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr26769925

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.10.20. 06:21:37

Szuper képek! A San Francisco-i troli és a József Attila-kép teljesen meglepett.

Nyiri 2014.10.20. 08:46:34

Sajnálom a Haditengerészeti emlékművet :(

A Freddie Mercury-s képen az InterContinental mekkora putrinak látszik...

Ditpet 2014.10.20. 09:08:43

Az Andrássy úti kép...nem az égett le nemrég? Az emlékművet én is sajnálom. A háborúk (és a kommunizmus) előtt ezerszer szebb volt az ország. Fel lett dúlva, elrondítva, undorító pusztítást csináltak. A nyugat szépen sz**rá bombázta és lőtte az épületeket, a komcsipajtásak pedig olyan undormány pöcegödröket építettek a helyükre, hogy arra szó nincs. Például a debreceni vasútállomás. Volt még egy fürdő is Debrecenben, csak egy képet láttam róla. De meseszép volt. ...volt. Ja és pálmafák is voltak egy másik közfürdőben az 1900-as évek elején. És ma mi van? Rozsda és pusztulás.

(ez kizárólag a szubjektív véleményem, ha máshogy gondolod, ne kiabáld le a fejem, hogy milyen hülye vagyok. De más nézőpontot szívesen várok)

m_and_m 2014.10.20. 09:22:27

@Littlewood: Az nem troli (még ha ott a felsővezeték). Az Ikarus meglehetősen sikeres volt több észak-amerikai nagyvárosban a 70-80-as évek fordulóján.
Ugyanígy volt egy sikeres periódus az akkor Németország több városában, illetve a Skandináv országokban is. No és persze az "baráti országokban".

Rövid Ikarus történet: autovezetes.network.hu/blog/kozlekedes_klub_hirei/az-ikarus-es-a-magyar-buszgyartas-fenykoranak-bemutatasa

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.10.20. 09:40:58

@m_and_m: Igaz, bedőltem a piros színnek és a felsővezetéknek. Köszi a linket!

Dr_utcai_arcos 2014.10.20. 09:42:13

Ilonka nagyon szemrevaló volt, ilyen adottságokkal nem csoda a befutott karrier. A fickónak a zsinagóga tetején nem vajból voltak a lábai :O!. A Népstadioni megálló nagyon jól nézhetett ki és durva, de cím nélkül még én is elsőre felismertem a Moszkvát a lebombázott házakkal.

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.10.20. 10:00:06

Nagyon érdekes képek! Főleg a jelmezes József Attila!
Kár a Haditengerészeti emlékműért!...

A mi falunkban meg a kastélyt nem láthatjuk már...: kugi.blog.hu/2013/07/12/274_a_molnari_kastely_kepei

Bikli néni 2014.10.20. 10:05:22

Nagyon erős összeállítás, köszi!

A kupola tetején a munkás azért nem semmi, nem tudom, van-e az a fizetés, amiért én oda felmennék dolgozni.

József Attila képe nagyon megdöbbentő.

A szétbombázott Budapest látványa erős, amikor ilyen témájú képeket látok, mindig azon gondolkodom, vajon ha napjainkban történne ilyesmi, akkor is újjáépítenék-e a várost pillanatok alatt?

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.10.20. 10:42:03

@Nyiri: nekem is ez ütött szemet, basszus, egy középszar, balatoni lepukkant, szocreál szálló is ráver körökkel...

Hathor istennő 2014.10.20. 10:43:10

@Ditpet: De igen, leégett, a szerencsétlenség másnapján így nézett ki: www.youtube.com/watch?v=DH70OkV7rkM

huncut_kata 2014.10.20. 12:07:49

Képen így néz ki most az Andrássy 83-85, kivéve, hogy már a kéményeket is lebontották :(
encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQwP8XuwjYAazNTKsFhtdp5hNIM-Fmj-3TNzufeP0VCiePyUx1mGA

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.10.20. 12:52:41

@Ditpet: A város a háború utáni, romos állapota az ostromnak volt köszönhető. Nem akarom védeni a nyugatiakat, de ők nem nagyon bombázták a lakott területeket Magyarországon, legalábbis nem úgy, mint Németországot. Igen, Csepel, Tököl, és a józsefvárosi pályaudvar környéke kapott rendesen, a nagy károkat a hős felszabadíító szovjetek és a németek okozták.

camell · http://indafoto.hu/camell 2014.10.20. 12:53:36

@camell: Illetve az első ondatból kimaradt egy "nem", helyesen: nem az ostromnak volt köszönhető.

Sportbíró 2014.10.20. 13:16:58

Csaba... Emlékszem, Siófokon voltunk a SZOT támogatásával üdülni a szüleimmel, amikor jött a hír. A szüleim korábban egy autóban versenyeztek a honi ralibajnokság keretein belül, pécsiek lévén a hegyi verseny kötelező program volt. Letaglózó hír volt, hogy Csaba meghalt. Csak ültünk, és nem akartuk elhinni.

AtiSnatch 2014.10.20. 13:26:21

Huszton, van egy kis probléma.

2014.10.20. 13:47:12

@kugi: Még egy kicsit bírjátok ki... majd épít új kastélyt az újburzsázia. Lesz alatta tömlöc is, az udvarán meg deres, mint a régi szép időkben. ;-)

2014.10.20. 13:51:46

@camell: Te Újpest szőnyegbombázásáról nem hallottál? Amerikai gépek válogatás nélkül mindent szarrá bombáztak ott. Többször.
Az volt a koncepció, hogyha szétbombázzák a proli lakóövezeteket, akkor majd megáll a termelés a hadiüzemekben.
Megjegyzem az ostrom sem okozott volna ekkora károkat, ha Szálasiék nem magyar vér árán fedezik a németek "rugalmas elszakadását." És ez egy teljesen feleslegesen elpocsékolt véráldozat volt, hiszen mindenki számára nyilvánvaló volt, hogy az amerikai technikával megtámogatott Vörös Hadsereget nem fogjuk mi megállítani, legfeljebb feltartani pár napig.

Banános Joe23 2014.10.20. 13:55:59

Köszönöm, nagyon tetszik az összes kép. Egyik legjobb Napi Érdekes eddig.

Az amúgy mennyire minősül aktuálpolitikának, ha megjegyzem, SP-nek 72-ben sem volt erőssége a gondolkodás?

Ditpet 2014.10.20. 14:00:40

@camell: Hát, hogy melyik fél okozta a nagyobb kárt a világháború alatt, nem tudom. De sajnos a régi épületeket a kommunizmus alatt pusztították el, és építettek ...... (csúnya definíciója trágár szóval) épületeket. A látképet eltakaró szürke CommuZillától (panelház) a köz(össégi)épületekig. Én Debrecenben lakom, így erről tudok többet. Ez szép mezőváros volt, és sajnos a belváros is kapott egy kis szeretetcsomagot "barátainktól". Nagyszüleim a belvárosban laknak, a régi szekrényükön látszik a sok repesznyom. A Nagytemplommal átlósan szembe van egy áruház. A háború után építették, még alig változott azóta. Halköz-piac (halbolt volt ott), ma egy szintén áruház féleség van, ami modern, de máris haldoklik. A Petőfi-tér. A legsiralmasabb. Egyik ház erkélyén még a szovjet faragványok vannak. Talán katonákat ábrázol. Attól nem messze egy kihalt hotel. A hotellel szemben egy kocka alakú Kóóp, mint még ezer az országban. Attól nem messze egy toronyház, a város legmagasabb épülete. Minden emelete ugyanúgy néz ki. Mintha annak idején már ismerték volna a ctr-c ctr-v fogalmát. A Nagyállomás, fújj. vannak szép díszítések a falon, de az a hatalmas téglaépület, a kopott vasbeton szoci tetejével, mint egy gyárépület. Minecraftban is szebbet építek egy nap alatt.
Kenézy kórház, szépen lassan újítják fel. De a sarkon a kerítésen még keresztbe tett búzaszálak díszelegnek, a padló (világoszöld pvc) töredezik, egyszer majdnem hasra estem benne. Hát még a beteg, idős emberek hogy jutnak át azon az akadálypályán.
Kenézytől nem messze volt laktanya, a bejárattal szemben vörös csillag a falon.
Másik laktanya elhagyott, 18 éve lakatlan őrtornyai, ementálira hasonlító garázscsarnoka.

És még hosszú órákon át sorolhatnám. Egyes városrészek úgy néznek ki mint egy szibériai bányászváros. ide tartozik a Nagyállomás is. Gugli streetview-ban nézzétek meg.

Abszolút nem illik a mezővárosi képbe a sztálinbarokk és a "szocreál".
Ráadásul erre jön a mai 21. századi "modern" épületek, amik szintén csak egy hatalmas katyvasszá alakítják a várost. DE az már más téma.

vivike22 2014.10.20. 14:40:54

Igy noi szemmel azt mondom, Chicciolina kar, hogy szoke lett. Igy barna hajjal sokkal jobb, a szoke "olcsova" tette szerintem. Tudom, az olaszoknak jobban bejon a szoke.

Az intercontinental hat borzalmas, en is azt hittem, hogy valami szoc udulobe bedugtak Freddyt :D

kugi · http://kugi.blog.hu 2014.10.20. 14:44:37

@Hajszás Láncos: Nem sírom vissza azokat az időket! Akkor pl. nem kommentelgetnénk itt.
Csak az épületet hiányolom - amit 1926-ban bontottak le.

Namely 2014.10.20. 15:05:54

@vivike22:
Így, barna hajjal, észrevehetetlen Gizike, úgy, majdnem fehér hajjal, olcsó kurva a sarokról. Úgy sem nézett ki jobban, de a későbbi munkájához az passzolt. ÉS bejött neki.... :)

Grabbe · http://www.hirstart.hu/ 2014.10.20. 16:35:20

Nagyon érdekes képek, mint mindig!

József Attilán többekkel együtt én is megdöbbentem :-D Hogy lehet egy ilyen képre ráakadni?

Aztán kérdéseim: Azon a matuskás képen jobboldalt kalap/bajusz nélkül nem Hain Péter látható?

static.168ora.hu/db/03/9A/1-d0000d309403eb9438390-d0000D39Aad8ae5895915.jpg

Ez a háború utáni hazaszállításakor készült kép. Később felakasztották.

És ha már akasztás: Donáth György kivégzésén miért van jelen a háttérben katonaság? Vagy ez csak olyan formaiság? Ha anno D.GY. katonaember volt, akkor miért nem sortűzzel végezték ki, kötél helyett?

Terézágyú 2014.10.20. 17:07:57

Akkor csak én vagyok az egyetlen, aki számára abszolút nem volt ismeretlen a József Attila-kép?......

A Horthy-emlékműhöz: nem az a gond, hogy elbontották később, hanem az, hogy nálunk ilyen korszakok váltakoztak, amikor elbontogatják egymás szobrait...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.10.20. 17:23:15

@Grabbe: szerintem is minden bizonnyal Hain van a Matuskás képen.

a kivégzés részleteiről én sem tudok bővebbet, talán majd valaki megmondja a tutit.

2014.10.20. 18:23:17

@Terézágyú: A magyar nem tud együtt élni a történelmével. Az oroszoknál még mindig vígan heverészik Lenin a Maozóleumban, szó sincs már leninizmusról régesrég, de ott hagyták, mint történelmi mementót... itt még Joliot Curie szobrát is ledöntötték. (Igaz, igaz, kommunista volt, no de nem erről híres.)

pushup 2014.10.20. 19:17:30

@camell: '44-ben pesterzsébeten mitől múlt el nagyanyámék háza?

tomfree 2014.10.20. 19:39:18

@camell: Tévedésben vagy, a korabeli bombázóknak nem volt precíziós műszere, így a célterülettől eltért jobbra-balra a szórás 0,5-2km-el is akár, ami egy kerület szétbombázását jelenti. Nálunk Csepelen a gyár volt a célpont, de volt olyan, hogy a gyártól 1-2 km-re lévő iskolákat, lakóházakat szórták meg, elpusztítva mindent. Egy ilyen bombatámadásban néha 3-4-500 bombázó vett részt, szóval hidd el, kaptunk rendesen, igaz, hogy nagyrészt a háború utolsó éveiben, az első években megkíméltek még minket. Amint felvonulási és megszállt terület lettünk, nem kíméltek. A szovjet haderőt meg hagyjuk, raboltak, pusztítottak, erőszakoltak, romboltak ahogy haladtak előre.

HorrorPop 2014.10.20. 19:39:49

jobb kezes vívónál normális a bal kezes kézfogás. az illem úgy diktálja, hogy kesztyűs kézzel nem fogunk kezet, már pedig jobb kezesnél -evidens- jobb kézben van a tőr, ergo azon van a kesztyű.

BigPi 2014.10.20. 19:43:54

@Ditpet: Csak látogatóban jártam Debrecenben, de én is zavarosnak tartottam a várost. Ellenben a szomszédos Nyíregyháza szerintem az ország egyik leghangulatosabb városa, pedig ott is volt elhagyott laktanya bőven.

Trónkövetelő 2014.10.20. 20:23:01

@camell:
Igaz, Budapest jórészt az utcai harcoknak és a szovjetek intenzív tüzérségi bombázásának köszönhetően pusztult el, illetve a hidakat meg a németek voltak szívesek felrobbantani.
Az, hogy milyen az angolszász terrorbombázás, mi nem tapasztaltuk meg, az a németeknek és a japánoknak jutott, az ilyet elszenvedő városokból nem maradt semmi.

Trónkövetelő 2014.10.20. 20:29:29

Cicciolina a kép elkészültének idején a Belügyminisztérium szolgálatában állt, fő működési területe a Hotel Duna Intercontinental volt, prostituált fedésben, feladata "nyugati" diplomatákkal, üzletemberekkel történő szexuális kapcsolat létesítése, majd ezzel összefüggésben információszerzés volt :)

2014.10.20. 21:27:30

@Trónkövetelő: ne szopass már! Az első nagyszabású angol-amerikai bombatámadásra az 1944. április 3-án került sor. A célpont Budapest volt, közelebbről a ferencvárosi rendező-pályaudvar. Másodlagos célpontként jelölték meg a szigetszentmiklósi Dunai Repülőgépgyárat. A feladatot a Dél-Olaszországban állomásozó 15. amerikai légihadsereg 13. bombázó csoportja, körülbelül 400 darab B-25 Liberator, és B-17 „Flying Fortress”, valamint a brit 250. bombázócsoport 250 bombázó és vízi aknarakó gépe hajtotta végre. Az akció pontosságát jól jellemzi az, hogy többek között a Soroksári úti vágóhíd, egy közelben lévő tüzérszertár, a Shell olajtartályai, a Fantó Egyesült Magyar Ásványolajgyárak Rt. Soroksári úti olajfinomítója is kapott találatot, de estek bombák az Üllői út, Nagyvárad tér környékére is. Az amerikaiak nappali támadását a brit légierő éjszakai támadása követte, melynek célja a csepeli Weiss Manfréd Művek lerombolása, és a Duna elaknásítása volt. Az amerikaiak pontosnak szánt támadása, és a britek szőnyegbombázása, melyek során Budapest egész területén elszórva robbantak fel a légibombák, 1073 halálos áldozatot és 526 sebesültet követelt. A támadók vesztesége a hivatalos iratok szerint egy darab B-24-es bombázógép, mások szerint 4 darab B-24-es, egy darab B-17-es bombázógép, és egy darab P-38 Lightning vadászrepülőgép volt. Másnap rendelet érkezett a légoltalom országos parancsnokától, melyben parancsot adott Budafok, Kispest, Pestszenterzsébet, Pestszentlőrinc, Rákospalota és Újpest valamint Albertfalva és Csepel kiürítésére. Nem távozhattak viszont lakhelyükről a közlekedési vállalatok dolgozói, a hadiüzemi dolgozók, a tűzoltók, a pénzintézeti dolgozók, orvosok, szülésznők, gyógyszerészek, a temetkezési vállalatok dolgozói, élelmiszer-kereskedők, a kisiparosok légoltalomban érintett rétege, valamint a légoltalmi szervezetekbe beosztottak. Becslések szerint 2-300 000 budapesti lakos menekült a bombázások elől vidékre. Az országot másodszor angolszász bombatámadás 1944. április 12-13 között érte, ám ekkor már sokkal kiterjedtebb célpontok ellen. A britek ismét a ferencvárosi rendező-pályaudvart célozták, ám éjszakai szőnyegbombázásuk során 80 tonnányi bombaterhüket nagyrészt a környező kerületekben szórták le. Az amerikai bombázók célpontjai között szerepelt a vecsési repülőtér (ma Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtér), a Győri Waggon-és Gépgyár, a győri repülőtér, a Dunai Gépgyár Szigetszentmiklóson, valamint a tököli repülőtér. Az angolszász légierők ebben a támadásban több mint 600 gépet vetettek be. Az eredmény ismét fél sikert jelentett, hiszen a célpontok között nem szereplő Magyar Olaj-Petróleum Vállalat, és a Mercur vegyipari vállalat telepeit, továbbá egy papírgyárat sikerült eltalálniuk az ismét igen pontatlanul szereplő bombázóknak. Ezzel szemben a vecsési repülőteret, valamint a Győri Waggon-és Gépgyárat ért támadások sikeresnek voltak tekinthetőek. Előbbi helyen 70 repülőgép sérült meg, míg Győrben ledobott 250 tonnányi légibomba közel 600 embert ölt meg, és további ezret sebesített meg. Az áldozatok nagy része a győri csapatkórházban lábadozó sebesültek közül került ki, melyet szintén telitalálat ért. Ezekkel a támadásokkal kezdődött meg az ország nagyarányú angolszász bombázása, melyet csupán fokoztak az 1944. június 6-án bekövetkező normandiai partraszállást megelőző és követő támadások, melyeknek céljai között a magyar olajfinomítók, a fővárosi, főleg csepeli üzemek, valamint a zalai olajmező is. 1944 június 2-a és szeptember 19-e között indult meg egy teljesen újfajta légi offenzíva, a Frantic-hadművelet, melynek célja a magyarországi ipari potenciál és főként a vasúthálózat teljes megsemmisítése volt oly módon, hogy az Olaszországból felszálló angolszász bombázók a Szovjetunióban feltankolva üzemanyaggal és bombákkal „ingajáratban” bombázták az ország egész területét. A hadműveletben a 15. amerikai légihadsereg mellett részt vett a 8. amerikai légihadsereg is. Ez a légi roham teljesítőképessége határára sodorta a magyar légtér védelmét ellátó német-magyar légvédelmi tüzér, és vadászrepülő-egységeket. 1944 októberében az angolszász bombázások ritkultak, a Szövetségesek várták a magyar kormány kiugrását, melyről félhivatalos és titkos csatornákon már értesültek. A kiugrási kísérlet meghiúsulása után azonban a légiháború újult erővel lángolt fel Magyarország felett. A II. világháború során összesen 1024 magyar települést bombáztak legalább egyszer az amerikai, brit vagy szovjet gépek. Az amerikaiak és britek Budapestet 37-szer, Győrt 21-szer, Szombathelyet 16-szor, Szolnokot 13-szor, Debrecent és Szegedet 9-szer szőnyegbombázták. Ez az akkori Magyarország településeinek kicsivel több, mint az egyharmadát jelenti. A 15. és 8. amerikai légihadsereg bombázói 26422 tonna bombát dobtak le Magyarországi célokra a háború során. A bombázásokban meghalt civil áldozatok száma 16 000 és 20 000 között lehet, ebből egy 1946-os becslés szerint körülbelül 3000 fő Budapesten halt meg.

Szabványok 2014.10.20. 22:02:01

@camell: Keversz dolgokat!
A szövetségesek szőnyegbombázták Magyarországot. Sok száz géppel. Budapestet is. Szüleim jópár bombázést végigéltek itt, a papám lakása za Üllői úton megsemmisült.
Az ostrom valóban okozott károkat. De nem Pesten. Buda, különösen a vár tartotta magát sokáig (feleslegesen) Ezért aztán Pestről az oroszok szarrá lőtték a várat. Onnan meg a pesti Duna-partot, ez az ostrom miatt volt.
A hidak felrobbantása nagyon súlyos csapás volt, azt a németek csinálták, nagyon sok idő kellett hozzá, hogy minden híd újjáépüljön.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.20. 22:20:56

@Bikli néni: Bp-t nem pillanatok alatt építették újra. 60-as évek beli fotós simán találhattál romos épületet, pl. a fél Budai várt...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.20. 22:24:26

@pushup: Az akkori bombázás pontosság ilyen volt. ÉNY-DK-ir rárepüléssel ennyinyre mellémegy, ha a vasút volt a cél. A jenkik nem tartották értelmesnek a civil célok támadását, mert az erőforrások értelmetlen pazarlásának tarották. Nagyon kivételes esetekben tértek el csak ettől, részbenm churchill határozott nyomásárta.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.20. 22:25:01

@tomfree: Kis hazánkat soha nem támadta ekkora egybefüggő bobázóerő.

csak egy néző 2014.10.20. 22:56:10

@m_and_m:
A magyar buszok, még ma is sikeresek az USA-ba.

totalcar.hu/galeria/totalcar/hirek/2012/04/25/nabi_lfw/3

Valahogy nem hiszem, hogy olcsóbb lenne itthon Széles elvtárs cégén keresztül lizingelni a BKK-nak a buszokat.

cserjesl 2014.10.20. 23:09:01

@Nyiri: akkor kellett volna eladni neki a Parlamentet, annyira meg akarta venni! :)

bioLarzen 2014.10.20. 23:22:44

@Littlewood: Ráadásul, ha jól látom, az nem is troli - legalábbis a képen nem látszik, hogy csatlakozna bármivel a felsővezetékhez. A vezeték, illetve a piros szín miatt nekem is az ugrott be elsőre...

(Avagy, lehet, hogy azért "Not in service", mert épp lerobbant - és ezért nincs is fönt az áramszedője?)

bioLarzen 2014.10.20. 23:23:31

Tényleg remek összeállítás.

bioLarzen 2014.10.20. 23:26:48

@csak egy néző: Várj, a NABI az egy amerikai-magyar vegyesvállalat - ezt mutatja a neve is: NABI - North American Bus Industries.

Ráadásul valamikor tavaly vagy tavalyelőtt egy másik amerikai cég megvette a NABI-t - de csak az amerikai telephelyeket és gyártóstruktúrát, a magyar részeket gyakorlatilag kidobta. És, ha jól tudom, azokat azóta sem vette meg senki :(

Szomorú történet, na.

2014.10.20. 23:42:29

@bioLarzen: A kaposvari NABI mint magyar reszleg, amerikai tulajdonossal, de magyar, helyi dolgozokkal, tonkrement, talan mert az amcsi vezetoseg nem volt hajlando lefizetni a magyar busz-megrendeloket, ugy mint akkori BKV es Volan stb (az egyik korrupcio...?), ezert aztan azok inkabb vettek lepusztult kulfoldi buszokat ugyanannyi penzert, majd felujitottak meg 50% araert, igy aztan mindenki jol jart (kiveve az adofizetok, az utasok, es a NABI kaposvari dolgozoi)
Egyszer beszeltem az egyik NABI-busz vezetojevel, azt mondta, furcsa volt megszokni a csuklossal a manoverezest (itt nem nagyon latsz csuklos buszokat, csak ezt a NABIst) de alapjaban veve szeretik, mert muszakilag megbizhato es a mittudomenmi (bocs, szoke no vagyok) konnyuve teszi a vezetest. A motor gazzal muxik, nem benzin-diesel. Azt mondta, hogy ugy tudja, a tobbi kollega is szereti.
A 720-as vonala majdnem 30 km hosszu.

bioLarzen 2014.10.20. 23:45:42

@vanvelemenyem: Hát, ezért (is) mondtam, hogy szomorú történet.

valackyatömegből 2014.10.21. 01:07:46

@Littlewood: Az nem troli, csak egy prosztó csuklós. (Ami egyébként igen rosszul sikerült, ~50% os rendelkezésre állást produkált széria korában is.)

valackyatömegből 2014.10.21. 01:14:36

@bioLarzen: De, a pesti részlegből alakult a Mabi - az Evopro - ők az Evopro buszait és a magyar NABI buszokat tudnák gyártani, jelenleg csak az Evoprokat gyártják, a kaposvári gyárat passz, hogy ki vette meg, ott is van termelés, csak nem buszokat gyártanak.

rapitzsuakoloh 2014.10.21. 02:29:07

Akkor kössük össze a témákat.
A NABI itt Mátyásföldön amerikai városok megrendelésére gyártott buszokat, teljes kapacitással, nem tudtak volna más piacra is teríteni.
Az Ikarus 2 telephelye közül a kisebbiket vette meg a NABI.
Annak az Ikarusénak, melynek állítólagos hadiüzem volta miatt az amerikaiak szétbombázták a csodálatos mátyásföldi villanegyedet.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2014.10.21. 07:39:18

@bioLarzen: @valackyatömegből: Passz, ennyire nem vagyok szakértő a témában. De többen állítják, hogy az egy szimpla csuklós busz. De most utána néztem, és a 286-os szám tűnik busznak, a 280-as pedig trolinak.

Rollende Landstrasse 2014.10.21. 08:09:12

@Littlewood: A képen látható buszt fél évig tartó bemutatókörútra vitték ki Amerikába. Nincs rajta áramszedő, piros színe csak véletlenül egyezik a troliéval. Mivel a próbaút nagy része Kaliforniában történt, az ottani városi buszok pedig pirosak, ezért lett ennek is ez a színe. A NOT IN SERVICE felirat a próba jelleg miatt van a viszonylatjeljőjén.

Az amerikaiak meg voltak elégedve a busszal, melynek gépészeti berendezése teljesen más volt, mint az európai és ázsiai piacra szántaké. Ez prototipus volt. Még a karosszéria is más volt, mert Amerikában a buszok szabványos szélessége nagyobb volt mint a széria Ikarusé, ezért meg kellett növelni azt is néhány milliméterrel.

Érdekesség, hogy a próbaútra a gyár tervezőirodájának egy mérnöknőjét küldték ki. Amerikában igen csodálkoztak a hölgyön, de mindenki meg volt elégedve a talpraesettségével és műszaki tudásával.

Aztán a megrendelésből nem lett semmi. Bár a mostani NABI-Ikarus együttműködésben nyomokban van némi eredménye ennek is.

TheBig 2014.10.21. 08:29:03

NABI Kaposvár
"A mintegy 7,5 milliárd forintos fejlesztést, illetve átalakítást követően elsősorban kompozit anyagból készülő szélkeréklapátokat, valamint különböző autóalkatrészeket, többet között motorháztetőket gyárt majd a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. 2013-ban megvásárolt kaposvári üzemében a török Telateks A.S.-hez tartozó Metyx Composites. Ugur Ustunel, a cég tulajdonosa a város polgármesterével, Szita Károllyal közösen tartott sajtótájékoztatón elmondta, terveik szerint három éven belül mintegy 200, elsősorban korábban a NABI-nál dolgozó szakembernek adnak majd munkát a közel 13 ezer négyzetméteres üzemben. (Forrás: Napi Gazdaság 2013.11.18)"

Aztán, hogy most mi van nem tudom.

tomfree 2014.10.21. 10:51:38

@molnibalage: "Kis hazánkat soha nem támadta ekkora egybefüggő bobázóerő. "

Marhára tévedsz.

1944. 04.13:
"Összesen 567 bombázó 227 vadászgép kíséretében támadta a magyar repülőgépgyárakat és a repülőtereket, a károk felülmúlták a korábbiakat."

"A magyar olajipar elleni bombázóhadjárat 1944. június 14-én indult meg, amikor 500-nál is több bombázó mért csapást a magyar üzemekre. "

"A Magyarország elleni legnagyobb légitámadást július 2-án intézték a nyugati szövetségesek. Összesen 620 nehézbombázót budapesti, szolnoki, győri és csepeli célpontok ellen vetettek be."

"Július 27. volt Cseppel történetének egyik legszörnyűbb napja. A bombázók ismét célt tévesztettek, a település központja, a Szent Imre tér és környéke szinte teljesen elpusztult. A tűz martaléka lett a római katolikus templom, és tetemes károkat szenvedett az összes közintézmény is."

archivum.magyarhirlap.hu/tortenelem/legi-haboru-a-csepel-sziget-ellen

GERI87 2014.10.21. 11:46:45

@Hajszás Láncos:

Mert Lenin (és Sztálin) a dicső szovjet/orosz birodalom egyik jelképe, "amikor nagyok voltunk". Na meg kommunistából, nosztalgiából sincs még hiány.
Nekik a vörös csillag sem csak azt jelenti mint máshol.

Ott senki nem gondolja azt hogy mert tízmilliókat öltek meg a vörösök a honvédő háború meg a szovjet kor egy az egyben elítélendő lenne.
Nekünk az utóbbi időben nincsenek sikereink, így szinte csak ideológiailag lehet megítélni a magyar korszakokat, politikusokat, államfőket stb. Közös példaképekért '48-ig meg Mátyásig kell visszamenni.

fairlane 2014.10.21. 13:57:39

Nem értem ezt a vinnyogást a bombázások miatt! Emberek! Háború volt, mi meg az ellenfél voltunk! Mégis mit kellett volna tenniük? Mi meg még egy nyomorult kiugrást sem tudtunk összehozni!
Miután nemzetvezető testvérék meg a németek átvették a hatalmat, utána már abszolút nem volt semmi oka annak, hogy ne bombázzanak szarrá minket.

fairlane 2014.10.21. 13:59:45

@Trónkövetelő: Az mit jelent, hogy terrorbombázás? Van terrorgéppuskázás és terror-kézigránátdobálás is?

2014.10.21. 14:38:47

@fairlane: Van hát. Emlékezz csak vissza, a délszláv háborúban hónapokig tartott, amíg összeszedték az összes hülye orvlövészt, aki mindenre lőtt rejtekéből, ami mozgott. Öngyilkos robbantók is vannak éppen elegen.
A terrorbombázás attól terrorbombázás, hogy nem stratégiai célok ellen irányul, hanem a civil lakosság ellen, célja nem létfontosságú létesítmények megsemmisítése, hanem rettegés keltése a lakosságban. Pl. London bombázása egy terrorbombázás volt. De Budapesten is volt ilyen. Így akarták demoralizálni a lakosságot. Erre válaszul a fasiszták bevezették a statáriumot. Egy élmény lehetett akkoriban pl. vasmunkásnak lenni Csepelen, ha elpucolt Budapestről, Szálasi köttette fel, ha itt maradt, akkor meg a szövetségesek dobtak bombát a nyakába. :-(

Max & Maxina · www.maxandmaxina.blog.hu 2014.10.21. 17:42:18

@Ditpet: kicsit más nézőpontból a nyugatiak bombázása - és tessék nagyon odafigyelni a szó szerint gyilkos, keserű iróniára! - az egyik legnagyobb író zseni, Kurt Vonnegut tollából:

"... a háború során a brit-amerikai egyesített légierő számos tágas Parkplatz-cal ajándékozta meg a drezdaiakat."

:-(

Mx

Skorzeny 2014.10.21. 21:41:43

@Max & Maxina:
Mondjuk ő jogosan ironizált, hiszen átélte Drezdát...:)

Amúgy meg fölösleges itt a bombázásokon polemizálni, mert nem az okozta a legnagyobb károkat Budapesten, hanem az az átkozott parancs, ami erőddé nyilvánította...
Azt a mai napig nem sikerült kiheverni...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.25. 13:00:11

@tomfree: Egybefüggőt írtam. Berlint és más nagyvárosokat támadtak több száz és ezer gépet számláló kötelék. Amit te írsz a napi összes berepülés, ami több célpont ellen ment. Egyetlen célpont ellen emlékeim szerint 200 gépes bombázó köteléket sem küldtek.

Mikor tanulnak már meg egyesek olvasni és szöveget értelmezni...? De tényleg...

tomfree 2014.10.25. 14:38:23

@molnibalage: Mikor tanulnak meg az emberek utánaolvasni a dolgoknak mielőtt kioktatnak másokat? De tényleg...

"Budapest ellen pontosan egy hónappal később július 2-án hajtották végre a legnagyobb erejű bombatámadást. Közel 600 nehézbombázó halálos terhe zúdult a Nyugati pályaudvar kimeneti vágányhálózatára és környékére, a Hősök terétől a Duna-partig. Angyalföldön voltak olyan, a vágányhálózathoz közeli utcák, ahol szinte minden házra, telekre hullott bomba. Aznap 500-an vesztették életüket."

Ez egy célpontnak minősül talán: a Nyugati pu kimeneti vágányhálózata. A nagy szórás jellemző a korabeli pontatlan bombákra. Közel 600 nehézbombázó szétbombázta a belvárost.

fn.hir24.hu/csucsfogyaszto/2010/12/28/megusztuk_terrorbombazast

Igen, voltak több célpontot támadó kötelékek is. Meg azt el lehet dönteni, hogy mondjuk a csepeli gyárat, a szabadkikötőt és a ferencvárosi pályaudvart támadó kötelét minek minősül, hiszen ezek kb. 10 km-es körzetben vannak egymástól.

Itt van a Rubicon tételes táblázata:

www.rubicon.hu/ma_files/budapesti_celok_ellen_amerikai_legitamadasok.pdf

Ez csak az amerikai bombázásokat mutatja, ezen felül voltak még a brit és a szovjet támadóbombázások is.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.26. 20:06:34

@tomfree: Tehát tudtál egyet mondani, ami nincs a táblázatban benne... Maradjunk annyiban, hogy akkor amit mondtam az esetek 99+ százalékában igaz....

tomfree 2014.10.26. 22:39:59

@molnibalage: A táblázat csak az amerikai bombázásokat tartalmazza. Mit írtál a szövegértésről?

NoMind 2014.10.27. 01:34:06

Szuper volt, köszi!!

tomfree 2014.10.27. 11:24:51

@molnibalage: ez elég hathatós lezárása egy vitának.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.10.27. 13:09:02

@tomfree: Akkor csak neked szádbarágom...

1. Az áltlad adott listán alig van olyan célpont, ahol 100+ gép lenne, postosan ezt is mondtam.

2. A nyugati pályaudrvaros támadás nincs benne és soha nem találkoztam az általad látott számmal, pedig hidd el elég sok könyvet és forrást láttam már és fórumokba sem jött elő soha. Egy 600 gépes támadás után egészen máshogy nézett ki volna a város.

3. Az angolok nappal nem bombáztak 44-ben, de talán még később sem általánosságban, ez alól ritkán volt kivétel, pl. a 617-esek.

So, hol a bizonyíték? A te általad linkelt anyag is pontosan engem támaszt alá... Zseniális...

HaKohen 2014.10.27. 15:30:57

@Nyiri:

Az Intert azért nem mondanám putrinak, azért mert csak egy erkélyrészlet látszik a képen. Szvsz Finta József egyik kiváló alkotása (btw. ma Marriott, míg a korábbi Fórum lett az Inter.

A haditengerészeti emlékmű engem Muhina munkás-paraszt szobrára emlékeztet, ami a szovjet filmeken volt a főcím előtt látható, mint a legnagyobb filmgyár: a Moszfilm logója.

2014.10.27. 17:31:40

@HaKohen: Itt egy korabeli propagandafilm amelyen az eredeti berendezés tanulmányozható: youtu.be/0V69sqrUYPg

HaKohen 2014.10.27. 21:58:46

@Hajszás Láncos:

Fantasztikus dolgokat tudsz előbányászni! Ide tartozik részletes leírásod az 1944-es bombázásokról is. Respect.

Sajnos most olyan helyen vagyok, ahol csak edge kapcsolat van, emiatt kb. 20 óra (na jó, 19), mire meg tudnám nézni a videót. Kb. 50 mp-et láttam, mire lefagyott. De érdekesnek látszik, majd otthon megnézem a hétvégén. Köszi.

tomfree 2014.10.28. 09:37:32

@molnibalage: Akkor csak a kedvedért elmagyarázom megint.

1. "Az áltlad adott listán alig van olyan célpont, ahol 100+ gép lenne, postosan ezt is mondtam." Nem. Te azt mondtad, hogy NEM VOLT 100+ gépes támadás. Aztán módosítottad és most már "ALIG VOLT" mellett lobbizol. Döntsd már el, melyik álláspontot képviseled. Mellesleg én csak az amerikai légitámadások listáját küldtem el, így az ALIG sem biztos, hogy tényálló.

2. A Nyugati Pályaudvaros támadást nem én találtam ki, hidd el. Ha így volt, akkor elkerülte a figyelmedet, ha nem akkor a cikk hazudott. Az hogy mennyire alakította volna át a Belvárost, ne felejtsd el, hogy a korabeli gépek pontatlanok voltak és sok gép talán el sem jutott a célterület fölé, így talán ki sem oldotta ott a bombaterhét. Persze ez csak találgatás. Valahogy nincs kedvem utánakutatni ennek a Nyugati Pályaudvar elleni bombatámadásnak.

3. Nem értem, hogy jön ide az angolok nappali bombázása. Lehet elvesztettem a fonalat a parttalan vitánkban.

Mivel támaszt alá a belinkelt anyag? Fent részleteztem az egészet. Olvasd vissza a kezdőállításodat, hogy nem volt 100+ kötelékben történt bombázás egy célterület ellen. Már csak a belinkelt amerikai bombázásokban is számos 100+ van, nem beszélve az általam említett 300+ támadásokról. Akkor miben volt igazad???

2014.10.28. 12:32:55

@HaKohen: Megboldogult Filmmúzeum TV pincéjében digitalizáltuk, de úgy tudom, végülis a német narráció miatt nem került adásba, úgyhogy feltöltöttem a tecsőre, mert érdekes. Nem csupán a hájas vén komenyisták miatt, hanem mert az eredeti berendezést régesrégen kidózerolták már a szállóból. (Lehet, hogy hiba volt... ha így maradt volna, most mint retró-szálló betegre keresnék magukat... így meg csak egy a sok jellegtelen, félig lepukkadt szoci-hotel közül.)
A bombázós rész kb. a harmadik találat volt a guglin.

málta 2015.01.10. 14:12:55

@HorrorPop: Igazad van, sportolás közben! De Kádár érkezésére nem vehette le esetleg?

golyó52 2015.01.23. 11:00:21

Szuper ! Köszönjük Bálint !

perszepolisz 2015.03.01. 20:08:14

Érdekes az első football-meccs plakátja szerint: 1 1/2-kor (fél 2) lesz egy "előmeccs" és utána 90 perccel később kezdődik a főmeccs. Tekintve, hogy a mérkőzések már akkor is 2*45 percig tartottak, lehetséges hogy a szünet még csupán egy térfélcsere volt?

vino-et-veritas 2016.07.20. 19:31:09

Lehet vitatkozni a számokról, de a lényeg a háború, a pusztítás marad:
"Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály;
annak mit rejt e térkép? gyárat s vad laktanyát,"

vino-et-veritas 2016.07.20. 19:35:20

Azért a "Horthy-emlékmű" esztétikailag nem sikeredett éppen a legjobban. Emiatt nem sajnálom. Igaz, neki ez járt, nem stadion vagy futball labda, mégis tengerész volt...
süti beállítások módosítása