A velünk élő történelem

2013. december 21. JTom

Utazás a phenjani metrón Észak-Koreában.


A phenjani metró két, a lakosság számára is használható vonalból áll; az észak-déli Cshonrima (nevét egy mitológiai lóról, a koreai Pegazusról kapta) és a kelet-nyugati Hjokszin (magyarul „Újítás”) vonalból. A rendszer teljes hossza kb. 22,5 km, a Cshonrima 12, a Hjokszin kb. 10 km hosszú. A phenjani metró teljes egészében mély földalatti alagutakban található. Ezeket a Koreai Néphadsereg építette nagyrészt kézi munkával, sok rab segítségével. Az építési adatok államtitoknak számítanak. A projektet feltehetően Kim Ir-Szen parancsára kezdték megvalósítani, aki 1966-os pekingi látogatása után szeretett volna a pekingi metróhoz hasonló rendszert építeni saját országában. Az építkezés a két vonalon 1968-ban kezdődött szovjet és kínai segítséggel. A Cshonrima vonalat 1973. szeptember 6-án nyitották meg (az avatási ünnepséget szeptember 18-án tartották), A Hjokszin vonalat 1975 októberében használhatták először az észak-koreaiak. phenjani a világ legmélyebb metrója; az alagutak 120 méterrel vannak a földfelszín alatt.

A hálózat a város közlekedésének fontos részét képezi. Alagútjait eredetileg földalatti katonai létesítmények összekapcsolására építették. Két vonala van, a Cshonrima és a Hjokszin (léteznek információk arról, hogy titkos, csak a kormány által használt metróvonalakat is építettek, de ha tényleg léteznek, a nyilvánosság egyelőre nem tud róluk). Állomásainak építészeti stílusa különleges, a világ legszebbjei közé tartozik.

Bár Észak-Koreán kívül elég keveset lehet tudni a phenjani metróról, az országba látogató turisták programjában kivétel nélkül szerepel a két külföldiek számára is megnyitott állomás, a Puhung és a Jonggvang megtekintése.

A metrórendszer összesen 17 állomásból áll. A Kvangmjong ("Fényesség") állomás le van zárva, bár néhány forrás szerint össze van kötve a Kumszuszan Emlékpalotával, amely Kim Ir Szen sírhelye és feltehetően Kim Dzsongil hajdani lakhelye. Valószínűleg katonai okok állnak a bezárás mögött, mivel a Kumszuszan palota feltételezhetően fontos katonai létesítményeket tartalmaz, például titkos metróalagutakat.

Az állomások közötti átlagos távolság 1500 méter, ugyanúgy mint Moszkvában, vagy Londonban. A megállók nevei az észak-koreai forradalommal kapcsolatosak, és egyedülállóan a világon, nem állnak kapcsolatban a földrajzi helyszínekkel.

A Koreai Népi Demokratikus Köztársaságban jelenleg végigvonuló gazdasági krízis hatással van a metrórendszerre is; a metrószolgáltatását kétségtelenül jelentősen csökkentették. Ma is léteznek tervek a hálózat kibővítésére, főként más harcálláspontok felé.

Az eredeti metrószerelvényeket, hivatalos nevükön a DK4-es modellt – bár a gyártási jelzésük DKJI, volt mint Kim Dzsongil (Kim Jong Il) nevének kezdőbetűi – Kínában gyártotta a Changcsun Car Company, az a vállalat, amely a pekingi DK2-es és DK3-as metrószerelvényeket is készítette. Ezek egy részét 1998-ban eladták a pekingi metrónak, ahol a 13-as vonalon közlekednek.

1998 óta a Berlinből vásárolt szerelvények közlekednek, új vörös/krémszín festéssel.

000.jpg

00.jpg

01.jpg

Mozgólépcső őr

02.jpg

03.jpg

A régi, kínai típusú metrókocsik

04.jpg

05.jpg

06.jpg

A kínai kocsik belseje a vezérek képével.

06.jpeg

A Berlinből vásárolt használt metrókocsit a kantoni kikötőben hajózzák be Észak-Korea felé.

 

Köszönet ArkaChopa-nak.

Forrás: Humanity Beside Us, Wikipedia

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr255686627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Namely 2013.12.21. 09:39:20

Ezt tuti az ott járt külföldiek miatt rendezték be.
Nekem mindegyik kép túlságosan is beállítottnak tűnik.

Hátrányos helyzetű kaviár 2013.12.21. 14:55:25

Rajtahagyták a graffitit? ;) Már a berlini kocsin.

berlin_mount 2013.12.22. 15:55:51

szerintem egyik képen se látszik kínai gyártmányú kocsi, ezek, mind a berlinből használtan vásárolt szerelvények. Vagy a kínaiak, egy az egyben koppintottak, ami lehetséges, de ilyen minőségben nem tudnak! :)

ruba 2013.12.23. 10:23:04

A metrót még bőven Kim Ir Szen idején kezdték építeni, így nem valószínű, hogy Kim Dzsong Il rendelte volna el az építését. Továbbá az is téves, hogy Párizsban a metróállomások között átlagosan 1500 méter távolság volna. Egyébként viszont érdekes, jó cikk.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2013.12.23. 12:19:59

@ruba: köszi az észrevételeket, helytállóak. javítom.
ennyit a wikipediáról :D

ZBR 2014.02.12. 00:08:16

Sok újdonság nincs a cikkben... Titkos metróvonalak, alagutak, satöbbi. Igen. Hát ja, nem sok konkrétum. :)

@berlin_mount:
Egészen biztosan a berlini kocsikat látjuk, ahogy mondod. Egyébként GI sorozatú kocsijaik is vannak, azok közül van olyan, amit még nagyvasúti használatra, felsővezetékhez is átalakítottak. Ezekről van szó: www.simonbone.com/ubahn3.jpeg

@Hátrányos helyzetű kaviár:
Állítólag igen. Néhány vonatot átfestettek, turistáknak azokat mutatják, de a többi eredeti színben pompázik. Nem tartom ezt lehetetlennek...

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.02.12. 11:25:59

@ZBR: hát igen, mivel csak legenda és nincs róla fotó (tudod, ez elsősorban fotóblog...), nem volt lehetőségem képeket berakni a titkos alagutakról.
ha arra járok majd, megpróbálok lelépni a csoporttól. :D

ZBR 2014.02.13. 15:07:03

@JTom:
OK, ebben igazad van.
Örülnék, ha prezentálnál erről képeket majd :D
süti beállítások módosítása