Rekviem az eltűnt városért

2013. december 20. JTom

Most/Brüx (1238-1982)

A sziléziai (Csehország) Most/Brüx nevű 750 éves városa alatt a múlt század harmincas éveiben barnaszenet találtak. Ezért a teljes várost 1982-ben lerombolták, 60 ezer lakosát néhány kilométerrel odébb költöztették.

4c300d08c075439294ce18e81a4653d2_1.jpg

Az alábbi filmben a régi várost és a bontást láthatjuk, mikor is egész utcákat tettek a földdel egyenlővé másodpercek alatt. A Most alatt 17 méterrel talált szén miatt - a külszíni fejtéshez - a felszínt teljesen szabaddá kellett tenni. Az 1964-ben kezdődött folyamat során egy teljesen új várost építettek fel néhány kilométerre a korábbi központtól. A bontási munkálatok során olyan épületeket is leromboltak, melyeknek történelmi jelentőségük volt. Ilyen épület volt egy 15. századi sörfőzde, vagy az Alexander Graf által tervezett színház. A korábbi történelmi épületek helyett a szocializmusra jellemző panelházak és közintézmények épültek. Csupán néhány korábbi külvárosi épület maradt meg.

 

1280px-Most,_Starý_Most,_Přesunutý_kostel_EX.JPG

A többi régi templom, kolostor, középület műemlékeit is megmentették, ezeket a városi múzeumban állították ki.
A város összes épületét lerombolták, de a Szűz Mária Mennybemenetele Templomot annak kulturális értéke miatt meg akarták menteni. A cseh késő gótika egyik legkiválóbb alkotása a korábbi Óváros főterén állt. 1517-32 között építették, korabeli reneszánsz és barokk képzőművészeti alkotásokkal.
Több terv közül végül a templom "elszállítását" választották. A munkálatok során a 71 méter magas tornyot lebontották, és az új város mellett újra felépítették. A templom többi része köré egy betongyűrűt építettek, a szerkezetet acéllal erősítették meg. Így akarták az újonnan felépített torony mellé tolni. A vontatás előkészítése hét évig tartott: a vontatási útvonalon álló épületeket is el kellett bontani, valamint a külszíni fejtés miatt az úton lévő mélyebb területeket is fel kellett tölteni.
A síneket a templom alá építették, és a Škoda gyár által gyártott speciális vasúti emelőkocsikat helyezték a statikailag fontos pontokra. Összesen 53 db ilyen gépet használtak fel. 1975 őszén, szeptember 30 és október 27 között, 28 nap alatt vontatták a templomot az új helyére. A vontatás sebessége mindössze 1-3 centiméter volt óránként. Miután a helyére került az épület, megkezdődött a felújítás, ami 1988-ig tartott.
 
1280px-Most-Panorama-1.JPGMost/Brüx mai látképe. A bal oldalon az eredeti város megmaradt pár épülete az elszállított Szűz Mária Mennybemenetele Templommal, jobbra az újonnan épített szocialista stílusú település.
 

(Wikipedia)

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr415674698

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hátrányos helyzetű kaviár 2013.12.20. 23:06:12

Jézusom, ezt szörnyű volt végignézni ...

Almandin 2013.12.20. 23:45:39

Az emberi kapzsiság áldozata lett ez a szép város.

Fahrenheit451 2013.12.21. 01:14:20

műemlékvédelem hatóság ilyenkor hol volt?Tahóknak mindent lehet?

Gyurma73 · https://plus.google.com 2013.12.21. 04:36:54

Kérdés hogy bányásznak e azóta is szenet?
Kinában az ilyen az mindennapos.

Szőkebácsi 2013.12.21. 12:39:15

@painkiller21: Nézd a dátumot - ekkor még kőkemény kommunizmus volt.

Almandin 2013.12.22. 21:17:27

@painkiller21: Az jutott az eszembe, hogy mennyi szén lehetett a város alatt, hogy nyereséges volt ezt megtenni?
Költségek: új város felépítése, lakók költöztetése, templom elhúzása, robbanószerek ára, robbantások kivitelezése, romeltakarítás: mennyibe kerülhetett mindez?
Utána hány év (évtized) alatt térült meg mindez?

Kovács Ferenc 14 2014.01.26. 11:29:08

Jellemző ezekre a hülye barom csehekre. Ezek nagyobb taplók, mint az oroszok, és ráadásul még műszakilag fejlett és kulturált népnek is hiszik magukat. Mi itt Hrabal könyveit úgy olvassuk, mint humoros írásokat, de nekik ő kb. olyan szerzőjük, mint nekünk Moldova. Ezek tényleg olyan betegek, mint a Hrabal könyvekben! Ott volt Zikmund és Hanzelka is... képesek voltak egymásra uszítani két dél-amerikai indiántörzset, csak azért, hogy a levert ellen fejének zsugorításáról riportot írhassanak... ezek nagyobb bunkók, mint az oroszok, az egyszer biztos.

Töki KSK 2014.04.28. 13:48:28

A templomot csak 20 méterrel vitték arrébb? Annak meg vajon mi értelme volt?

sanyix 2014.07.15. 00:43:42

hát nem sok szén lehetett ott, tekintve hogy a város helyén már erdő, és repülőtér van a kép szerint...

Mamacita 2020.10.09. 12:13:28

@Fahrenheit451: Gondolom a pénzosztásnál. :(

Carada 2020.10.13. 01:14:00

@Töki KSK: Honnan jött ez a húsz méter? A Wikipédia szerint több, mint 800 méterrel tolták odébb. De ha csak a posztban található adatokat nézzük, hogy 28 napig tartott óránként 1-3 centivel, akkor is jóval messzebbre kellett jutniuk vele.
@sanyix: Szintén a Wiki írja, hogy százmillió tonnára becsülik a szén mennyiségét. A Google Maps műholdképe szerint még ma is több óriási nyíltszíni fejtésen dolgoznak a város körül. A régi óváros helyén nyitott bányát már felhagyták, vagy csak én nem látom bele a térképbe.
@Almandin: Saját, cseh nyelvű honlapja is van a történetnek. Az ott látható táblázat szerint a bontást három fázisban hajtották végre, 1967-től a város teljes felszámolása hivatalosan 1987 április elsejéig tartott (pedig viccnek kicsit durva), és a bontás maga mindösszesen 109 millió koronába került. Viszont további költségként jelentkeztek a különböző kártérítések, a temető felszámolásának, a történelmi emlékek megőrzésének és a régészeti kutatásoknak a költsége, valamint másik három falu (Rudolice, Velebudice és Skyřice) eldózerolása. A teljes projektet így precízen 868 139 415 koronára taksálják. (Nem vállalom, hogy az aktuális értékét kiszámoljam, pláne, hogy eleve húsz éves intervallumról beszélünk.)
süti beállítások módosítása