Napi érdekes - 181. Észbontó Szovjetunió

2017. január 16. JTom

Az egykori Észbontó cári Oroszország sorozat befejezésekor - ami a kommunista hatalomátvétellel ért véget - ígértem, hogy a folytatásban a Szovjetunió "viselt dolgaival" is foglalkozom majd. Azóta (és előtte is) persze már rengeteg fotót láthattatok ebből a csaknem az egész századot átívelő és megkerülhetetlen időszakból (nem oly' régen is volt egy némileg hasonló Napi érdekes). A mai válogatásban szintén a birodalom kezdetétől egészen a felbomlása utáni átmeneti időkig láthattok érdekes felvételeket. Ráadásul DUPLA RÉSZBEN, szóval 40 fotóra készüljetek!

1920_szimbolikus_temetes_orosz_kapitalizmus_a_voros_teren_1920_moszkva.png

1920. Kezdjük is az orosz kapitalizmus temetésével!

Egy kommunista propagandacélra felöltöztetett villamos, tetején a halott burzsoáziával. A horogkereszt még nem fasiszta szimbólum. Egészen döbbenetes, de a jószerencsét jelképező szanszkrit jel még az akkor forgalomban lévő szovjet pénzeken is központi motívum volt! Lásd egy régebbi írásomban.

1930_az_elso_szovjet_kozlekedesi_lampanal_volt_telepitve_a_keresztezodesekben_a_petrovka_es_kuznetsky.jpg

1930. Az első szovjet - még rendőr kapcsolgatta - közlekedési lámpa Petrovka és Kuznyeckij moszt kereszteződésében. MA így fest a környék

 

1934_az_elso_amerikai_nagykovet_a_szovjetunio_william_bullitt_a_szallodaban_leningrad_1934_jalta.jpeg

1934. Az első amerikai szovjet nagykövet William Bullitt a Leningrád nevű szállodában Jaltában

 

1936_a_felvonulast_a_sielok_a_voros_teren_1936_moszkva.jpeg

1936. Síelők felvonulása egy szpartakiádon a Vörös téren. Öööö... Erre inkább nem mondok semmit :)

 

1938_soviet_bicycle_troops_with_war_dogs_on_parade_moscow_russia_1_may.jpg

1938. Szovjet biciklis-kutyás osztag felvonulása a moszkvai május elsején

 

1941_tuzifa-arusitas_moszkvaban.jpg

1941. Utcai tűzifa-árusítás Moszkvában

 

1948_hazhozszallitasi_felveteli_pult_egy_moszkvai_aruhazban.jpg

1948. Házhozszállítási felvételi pult egy moszkvai áruházban

 

1952_volga-don-csatorna_viz_erkezett_a_don_majus_25_1952_a_szovjetunio.jpeg

1952. május 25. A Volga-Don-csatorna munkálatainak befejezési szakasza. A 101 km hosszú víziút mindössze 4,5 év alatt épült meg 700 ezer polgári dolgozó és mintegy 100 ezer hadifogoly segítségével

 

1953_icarus_55_1953_a_szovjetunio.jpeg

1955. Magyar Ikarus 55 a Szovjetunióban. Egyik kedvencem. Úgy jön, mintha menne. ;)

 

uuuu.jpeg

1959. Robotporszívó prototípusa az Amerikai Kiállításon (American National Exhibition) Moszkvában a Szokolnyiki parkban

 

1960_arviz_moszkvaban.jpg

1960. Árvíz Moszkvában

 

1960-as_evek_a_hruscsovi_lakasepitesi_idoszak.jpg

1960-as évek. A hruscsovi lakásépítési időszak. A főváros terjeszkedését az egyszerű, korszerűtlen, hagyományos családi házak sínylették meg

 

1961_muanyag_haz_1961_leningrad_49nm_lent_gepeszet.jpeg

1961. Egy elképesztő műanyag ház Leningrádban

A 49 négyzetméteres lakásokat egymás mellé építve legó szerűen bővíthetőek, lent a gépészeti helyiség és tároló található. A panelházak elve alapján egymásra építhetőek lettek volna egy vasbeton váz segítségével. Előállítási költsége alig fele volt a házgyári blokkoknak. Túl modernnek és kapitalistának tartották a döntéshozók és nem lett belőle sorozatgyártás. Szerintem üveg helyett is műanyagot használhattak, látván az ívelt felületüket!

 

1964_fidel_castro_a_szovjetunioban_tett_latogatasa_soran_csuszdazik_a_kremlben.jpg

1964. Fidel Castro a Szovjetunióban tett látogatása során csúszdázik a Kremlben

 

1970_moszkva.jpg

1970. Moszkva

 

1970_tolatas_shadrinsk_station_1970-ben_a_szovjetunio.jpeg

1970. Tolatás kézi erővel a Sadrinszk állomáson

 

1972. Az első óriáskijelző a Szovjetunióban a Kalinyin sugárúton, Moszkvában.

A hatalmasnak számító színes kijelző valójában a sportpályákon egykor látható izzókból álló fénytábla. Itt az egyes paneleken több színű izzókat helyeztek el, így azok színei pontonként változtathatóak voltak, így keltve a színes képernyő hatást.

 

1973_a_roncsok_a_tu-144_lezuhant_a_legibemutato_le_bourget_teriteni_egy_fa_makett_1973-ban_a_szovjetunio.jpeg

1973. A francia Le Bourget légibemutatón lezuhant szovjet Tu-144 roncsai vizsgálatra újra összeállítva a Szovjetunióban

 

1974_rekonstrukcioja_voros_ter_1974_moszkva.png

1974. A Vörös tér teljes rekonstrukciója

 

1975. Az elképesztő technikai megoldásokkal teli kísérleti városi busz a NAMI-0159

 

1980. július 18. A moszkvai olimpia lángja a Kutuzov sugárúton halad. Az egyedi "olimpiai színű" Volgák mellett látható egy szovjet ZIL-111G és egy hosszított Mercedes 250, amikből filmeznek

 

1980-as_evek_sor_petrovsky_park_1980_moszkva.jpeg

1980-as évek. Talponállói életkép a Petrovszkij parkban, Moszkva

 

1981_a_kenyer_day_a_boltban_1981_mogilev_region.jpeg

1981. Kenyérnap a boltban egy szovjet-belorusz faluban. A településre mindössze hetente kétszer érkezett kenyér

 

1981_leonyid_brezsnyev_nyaralni_a_1981_augusztus_krimben_szovjetunio.jpeg

1981. Leonyid Brezsnyev főtitkár egy krími nyaraláson passzív dohányzik

 

1986_kioszk_sport_lotto_a_1980-as_evekben_a_szovjetunio.jpeg

1986. Totó-Lottó kioszk a Szovjetunió. Érdekes az előtérben író alak Adidas cipője! Igazi státuszszimbólum lehetett

 

1987_eliteltek_a_parazitizmus_a_targyaloteremben_november_12_1987_lipetsk.jpeg

1987. Notórius munkakarülő tárgyalása a lipecki bíróságon. Az ott parazitizmusnak nevezett közveszélyes munkakerülésért 15 év kényszermunka járt!

 

1989_szankodomb_a_kreml_falainal.jpg

1989. Szánkódomb a Kreml falainál

 

1990_varakozas_izraeli_vizum_1990_moszkva.jpeg

1990. Sorban állás izraeli vízumért Moszkvában az izraeli nagykövetségen. Abban az évben, mintegy 180 ezer szovjet zsidó vándorolt ki Izraelbe, a teljes kivándorlók 90%-a

 

1991_gordulo_penzvaltot_kalinyin_sugarut_jelenleg_az_uj_arbat_utca_1993_moszkva.png

1991. Ezek már a birodalom végórái. Mozgó valutaváltó a Kalinyin sugárúton Moszkvában

 

1993_tram_utkozben_diesel_1996_tbiliszi.jpeg

A Szovjetunió felbomlása utáni áru- és energiahiány elképesztő példája Grúziából

A "Nagy testvér"-től való elválással az olcsó áramnak is vége lett. Dízelmotorral felszerelt villamos! A ZIL motorháztető borzalmas, de nem a szépség volt a szempont, hanem hogy járjon a villamos. Egészen 1997-ig üzemeltek, amíg a grúz taxis maffia néhányat szét nem vert.

 

Szavazz!

>>> OLVASNÁL MÉG? HÁROM BEJEGYZÉS TEGNAPRÓL! >>>

 

A másik Mona Lisa...

The Great War

Szocialista házirend

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7112124843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mostmáraztánelégvolt 2017.01.15. 12:56:47

Az Ikarus 55-ösről a kép 1955-ben, vagy később készült, ekkor kerültek ki ugyanis az első példányok.

¿Qué tapas hay? 2017.01.15. 12:57:35

Az egyik, képen látható különleges színezésű olimpiai Volga színesben megtekinthető itt: avto-nomer.ru/su/nomer6908298 (Az ОЛМ rendszám-sorozat szintén különleges volt, az olimpiai autóknak kiadott egyedi rendszámok tartoztak ide)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.01.15. 13:51:55

@¿Qué tapas hay?: ...és ne feledjük a Latvija-t, azaz a RAF 2907-t! különböző - az olimpiára készített - verziói elképesztőek:
i.piccy.info/i5/20/83/768320/mashina_soo.jpg
a klímás utasteret elválasztották a vezetőtől

nyerges vontatóként:
a.d-cd.net/305df62s-960.jpg
www.gaz21volga.com/blog/wp-content/uploads/2016/02/olympics1980_104.png

platós:
a.d-cd.net/71858e2s-960.jpg
hátra beszállás a platóról

létezett még lószállító is

és a botrányos Jereváni Autógyár terméke a JERAZ-3730 (ЕрАЗ) furgon is létezett olimpiai festéssel
ja és a Volga is kombiként.

Puch 2017.01.15. 14:16:26

Akkor (főleg a kintiek) biztosra veszem, hogy elvoltak ájulva a Mercedes-től. Hozzá teszem joggal. A modern formavilág és egyéb technikai megoldások miatt. Bár ezekben a kocsikban nem volt túl sok extra.A nyújtás miatti két lenyitható ultra kényelmetlen kicsi ülésen kívül max. az aut. váltó, a légkondicionáló és az elektromos ablak (talán hátul is), de ezek mind rendelhetőek voltak egy alap W123-asba is. A történelem fintora, hogy egy a képen látható ZIL (már amennyi maradt belőle egyáltalán) nagyságrendekkel többet ér most, mint egy ilyen Mercedes.
Viszont a Mercedes hátulján lévő feliratra nagyon de nagyon kíváncsi lennék!!!!!!

Puch 2017.01.15. 14:25:43

@JTom: Na és természetesen köszönet a mai adagért is!!!
Igen! És ezek nagytöbbségét ki is adták az 1/43-as modell sorozatban. Manapság a legkeresettebb szovjet modellek között vannak az olimpia festésűek!!!

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2017.01.15. 14:57:29

"Egy elképesztő műanyag ház Leningrádban"

Kíváncsi vagyok, hogy egy építész mit szól hozzá, hogy a mai technológiával, a mai anyagokból megvalósítva milyen lenne. Persze még most is állati futurisztikus. Határozottan tetszik.

szeme közé, laposan! 2017.01.15. 16:09:02

Szerintem az inkább csak egy gagyidas, nem originált adidas. :)

NGA 2017.01.15. 19:05:03

A robotporszívó az lehet, hogy 1959?
1959. "Anne Anderson in Whirlpool 'Miracle Kitchen of the Future,' a display at the American National Exhibition in Moscow." Kodachrome by Bob Lerner for the Look magazine article "What the Russians Will See."

The American National Exhibition was held in Sokol'niki Park, Moscow in the summer of 1959.

www.shorpy.com/node/15386?size=_original

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.01.15. 19:21:42

@NGA: igen, sajnos elírtam, pedig a legutóbbi Napi érdekesben is volt kép erről a kiállításról... javítottam.

¿Qué tapas hay? 2017.01.15. 20:40:55

@Puch: Szerintem az van ráírva hogy: BOSCH FERNSEH

kugi · http://kugi.blog.hu 2017.01.15. 21:21:03

Remek képek!
Azt hittem, Fidel egy repülő szőnyeget akar beüzemelni. :))

2017.01.16. 04:05:35

Szerintem a sielok felvonulasa mindent visz! :)

BluE 2017.01.16. 07:15:22

Az a kenyeres néni olyan, mintha a pisztolyáért nyúlna... miért nem sütöttek házikenyeret? Falun azért nem lenne olyan meglepő, főleg az oroszoknál.

Gézabá 2017.01.16. 09:38:12

Remek összeállítás, szavaztam is, de méééééééég pls:-))))

káBell 2017.01.16. 10:03:22

Úristen, sílécekkel száraz úttesten csúszkálni!
A műanyagház szuper!
Az Adidas cipő szerintem se az.

Terézágyú 2017.01.16. 10:41:39

Azért szögezzük le, hogy Magyarországon sem volt mindennap friss kenyér. Ugyanakkor annyira nem is hiányzott, mert az akkori kenyerek akár két hét múlva is ehetők voltak. Eleve nem is volt egykilós (vagy még kisebb) kenyér, csak kétkilós. Tehát nem éheztek az emberek emiatt, vagy ilyesmi.

Terézágyú 2017.01.16. 11:06:46

A tűzifaárusítás meg: nos, most 2017-ben a négy szomszédunkból kettő fával tüzel, mert nincs pénze a gázra...

NGA 2017.01.16. 11:14:51

@Terézágyú: Anyukámnak be van kötve a gáz, de fával tüzel, mert a cserépkályha még reggel is meleg. A gáz meg alig fűt.

Terézágyú 2017.01.16. 11:30:38

@NGA:
Nem ez volt a lényege a mondandómnak...

Burgermeister 2017.01.16. 15:56:59

Klassz összeállítás, a sielős képpazar, nem kicsit volt beteg a renszer. A TU144 darabjait mire összerakták...na az se piskóta!

vino-et-veritas 2017.01.16. 19:58:42

@BluE: Talán mert előbb volt a kenyérnap, mint a lisztnap...

vino-et-veritas 2017.01.16. 20:03:39

Amikor 1991 októberében ott voltam, tényleg a végórák felé haladtak (már volt McDonalds). A srácokkal valami szórakozóhelyet kerestünk. Rendőrautó megáll. Megpróbálják elmagyarázni, merre kell menni, de nem sikerül. Á, akkor 5 dollárért elvisznek. Gond, hogy a Zsiguliba nem fértünk be vagy nyolcan...

BluE 2017.01.16. 22:23:20

vino-et-veritas: és falun sorba kell állni lisztért? Városban jobban el tudnám képzelni, bár tudja fene, vannak olyan helyek, ahol nem könnyű megtermelni bármit. Az a kenyér kenyérnapon se tűnik túl finomnak.

HgGina 2017.01.17. 00:21:03

@mostmáraztánelégvolt: 1953-tól gyártott típus. Az alul középen lámpás változat.

@BluE: mert nem volt liszt, és jó eséllyel fa sem a kemencébe.
Aki meg sütött volna, azt már a tészta gyúrása közben elvitte volna a nagy, fekete autó. Ott is nagy divat volt a besúgás nyilván.

kulalak 2017.01.17. 03:19:39

A SportLottós kép baloldalán álldogáló fickó fejére ömlik a víz az ereszcsatornából és telefonál.:) Kösz a képeket!

zsírvezér 2017.01.17. 03:53:59

@kulalak: Te aztán érzed a teret!

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.01.17. 04:47:36

@Terézágyú: "az akkori kenyerek akár két hét múlva is ehetők voltak"

Nagyon szeretem az orosz savanyú feketekenyeret. Az Arbatban lehet kapni. Arbat van pl. a Moszkva (!) tér mellett: 1024 Budapest, Retek u. 8.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.01.17. 04:49:12

@BluE: "Az a kenyér kenyérnapon se tűnik túl finomnak."

Pedig az.

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.01.17. 04:51:37

@NGA: "a cserépkályha még reggel is meleg. A gáz meg alig fűt."

Rohadtul utáltam a cserépkályhákat, vay túl meleg, vagy túl hideg. Lebontottuk a faszba, rokon örült az ingyen cserépnek. Azóta gázcirkó van, imádom!

MIÉRT NINCS MINDEN MSZP ÉS FIDESZ TOLVAJ.BÖRTÖNBEN 2017.01.17. 04:58:20

@Burgermeister: @káBell: @vanvelemenyem: Katonáéknál nem probléma, hogy akkor is síeljenek, ha nincsen hó. 11 hónapnyi sorkatonai szolgálatom alatt rengeteg hasonló értelmetlenséget tapasztaltam.

csi szi 2017.01.17. 07:09:29

@kulalak: Ja, sok embernek volt mobiltelefonja :)

vino-et-veritas 2017.01.17. 07:20:01

@BluE: Nem tudom, de vegyünk figyelembe, hogy ez egy központi tervutasításos rendszer volt és nem piacgazdaság. Ez a termelés minden elemére kihatott. Lehet, hogy volt termék, csak a szállítás volt más napra ütemezve ("kenyérnap"), stb.
A 80-as évek közepén Moszkvában azért nemigen álltam sorban élelmiszerboltnál. Ja, egyszer borért (Gorbacsov "szesztilalma" miatt). Vidéken, ahol gyakran "rendes" boltok sem voltak, persze más lehetett a helyzet...

2017.01.17. 07:54:24

Nagyonjók ismét, köszönjük.
A "Kenyérnap"-os kép annyiban aktuális, hogy ma hazánkban is van olyan település (Ormánság) ahova hetente 1X 2X érkezik csak kenyér, és ha neked kedden kell, akkor azt legkésőbb előző szerdán fel kell iratnod!

Terézágyú 2017.01.17. 07:59:30

@BluE:
"és falun sorba kell állni lisztért?"

Hiába van búzád (ha volt ebben az orosz faluban) azt csak a malomban tudják neked megőrölni. Ez már nagyon régóta így van. Az, hogy te magad csinálsz lisztet a búzádból, az már évszázadok óta nem szokás.

És főleg a huszadik századtól meg pláne nincsenek malmok mindenfelé - bizony a lisztet külön kellett venni a legtöbb embernek, akár volt búzája, akár nem.

Terézágyú 2017.01.17. 08:04:04

@Sztavrosz7:
"A "Kenyérnap"-os kép annyiban aktuális, hogy ma hazánkban is van olyan település (Ormánság) ahova hetente 1X 2X érkezik csak kenyér, és ha neked kedden kell, akkor azt legkésőbb előző szerdán fel kell iratnod!"

Nocsak. Mindenesetre a nyolcvanas évek (elején) falun nálunk is így volt, de - ismétlem - azok a kenyerek két hétig jók voltak.

Mellesleg manapság nemcsak malmok nincsenek mindenütt manapság, de pékségek se... A rendszerváltáskor azt hittük, hogy majd minden településen lesz maszek pék, helyi, friss kenyér - aztán sorban eltűntek mind. Úgy látszik jobban megéri az ötödik településről hozni a kenyeret, mint helyben sütni...

2017.01.17. 08:09:58

@Terézágyú: Az általam említett persze nem a hiánygazdaság miatt van, hanem mert a helyi coop-os is annyira nyomorult, hogy nem engedheti meg magának, hogy akár 1db. kenyér is rászáradjon.. Csak annyit hozat amennyire biztos vevő van. Ezért is kell feliratni.

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.17. 08:14:28

@BluE:

Régi orosz vicc:

Egy pártagitátor beszél a kommunista jövőről:
– S a kommunizmusban mindenkinek saját repülőgépe lesz!
– Na és minek mindenkinek saját repülőgép?
– Hogy hogy minek? Hát pl. meghallod, hogy Vlagyivosztokban a boltokban éppen van liszt, azonnal indulsz a saját gépeddel, hogy még időben oda érj, hogy sorba tudj állni lisztért!

MaxVal BircaMan alszerkesztőhelyettes · http://www.bircahang.org 2017.01.17. 08:32:35

@Terézágyú:

Gyerekkoromban - 70-es évek - a nagymamám minden nap ment kenyeret venni. A előző napi maradék morzsának lett eltéve.

adg 2017.01.17. 09:33:18

Latom megszepulnek az emlekek. Ez a kenyer tema is ilyen, egyre hosszabb ideig alltak el gyerekkorunk kenyerei, ahogy oregszunk. Ket hetig sose allt el, illetve igen, de akkor mar mindegy volt, mennyi ideig még, ugyanugy elallt 2 evig is. :)
Ha zacskoba tetted, megpeneszedett, ha nem, akkor 2 het alatt tomegallandosagig szaradt szinte. Lehetett daralni morzsanak.

Teny, hogy sokkal tovabb eheto maradt, meg napokkal kesobb is jo volt, nem nyulott a heja masnap, mint a mainak, nem volt akkorara felfujva, jobb volt az ize is, stb. Ezerszer jobbak voltak. Es a morzsa is milyen fasza volt belole.

Terézágyú 2017.01.17. 09:50:14

@adg:
"Latom megszepulnek az emlekek."

Igazad van. Azt elhallgattam, hogy miközben a kenyérért álltunk sorba a nyolcvanas években, akkor az ávéhások végigbotoztak bennünket...

Csokis2 2017.01.17. 09:52:44

@a gyűlölködő uszítás eredménye. egy rendőr meghalt: Mert nem békebeli termokoksz volt. :-)
Azért a cserépkályhának van egy nagy előnye: neki lehet dőlni, be lehet mellé kucorodni olvasni. Erre egy radiátor tök alkalmatlan.

adg 2017.01.17. 10:02:15

@Terézágyú: ugye-ugye? Azert nagyon ne bizz az emlekeidben. :DD

M. Péter 2017.01.17. 10:24:08

@Terézágyú: @adg: Én arra emlékszem a gyerekkoromból, hogy valamilyen törvény vagy rendelet szerint a kenyér a sütés után 3 napig volt eltartható, de 2 nap után már nagyon száraz volt. A boltok pedig megpróbálták a régi kenyeret is különféle trükkökkel eladni, pl. feldarabolva, hogy a darabon ne legyen címke a dátummal, vagy megpróbálták a vevőt meggyőzni, hogy a törvény szerint a 3 napos kenyér még frissnek számít.

M. Péter 2017.01.17. 10:24:52

@Terézágyú: Mikor és hol nem volt kilós kenyér?

króm nickel 2017.01.17. 10:29:28

Jó a vagontolós kép. A pasi felkapaszkodik a vagonra, a nők meg tolják.

adg 2017.01.17. 10:32:31

@M. Péter: igen, ha kint hagytad, akkor par nap alatt teljesen megszaradt az is. De addig jo volt, es maskepp szaradt, mint a mai. Teny, hogy 2-3 naposan eheto volt meg, ha szarazabb is kicsit, ellenben a maiak tobbsegevel, ami 3 nap utan konkretan szar. Sot, mar par ora utan az.

Hat a cimke az sokszor elveszett rola valahogy, ez igaz.

bulista 2017.01.17. 11:18:33

Arra van valami ötlete valakinek, hogy a kerékpáros-kutyás szovjet harcosok miért német rohamsisakban tekerik a pedált?

warr 2017.01.17. 11:42:20

@bulista: Szerintem azok SSh-36-os sisakok,nem német, szovjet gyártmány. Azért olyan orbitális különbségek nem voltak akkoriban a sisakok között, persze hogy hasonlítanak :)

Szamiz67 2017.01.17. 13:18:45

@BluE: A Szovjetunióban szerintem nem művelgettek magánemberek földeket, meg nem tartottak otthon túl sok tehenet, sertést, stb, állatot sem (ez a Kádár rendszer 68-as reform eredménye volt Mo.-on, mármint a háztáji). A központosított termesztés, begyűjtés, elosztás következménye lehetett, hogy a 'paraszt' várhatta mikor jut vissza kenyér formájában a környékbeli földeken megtermelt búza...

Szamiz67 2017.01.17. 13:25:09

@M. Péter: Nagyközségben nőttem fel, ott nem nagyon emlékszem száraz kenyérre, mindig gyorsabban elfogyott, mint megszáradt volna. Szombat délben bezártak az élelmiszerboltok, így már reggel menni kellett a friss sütés kirakásakor, de kb. 10 körül kikerült az utolsó sütés is a kemencéből, de az már lutri volt, hogy jut-e belőle. Tejből, kenyérből inkább kevesebbet terveztek a boltban, csak ne száradjon/romoljon meg hétfő reggelig. Húsáru ugyanez, meg kellett kérdezni mikor lesz szállítás, pl. rövid karaj :) , mert a keresett húsféleségek hamar elfogytak.

Audianer 2017.01.17. 13:48:27

Az Ikarus-os kép valóban nagyon király! Mivel ilyen régóta szállítottuk nekik a típust, egy idő után (kb. a 70-es évektől) az utca embere számára olyannyira természetes volt a látványa és olyannyira nem volt más típus az utcákon, hogy a köztudatból ki is törlődött, hogy ez a jármű magyar gyártmányú. Az 50-nél idősebbeket erről meg sem lehet győzni, szent meggyőződésük, hogy ezek igenis szovet gyártmányúak voltak!

Metálvörös 2017.01.17. 14:17:13

A kenyérre én is emlékszem, 5 km-re volt a falu Kaposvártól, és 1980 környékén hetente 2* volt kenyérszállítás a boltba (arra már nem emlékszem, melyik napokon). Arra nem emlékszem, hogy milyen volt 2-3 naposan, mert -mint szinte mindenki- apám is a városban dolgozott, és majdnem mindennap hozott frisset. A tej nem volt probléma, sok embernek volt tehene, és lehetett helyben venni. Tőkehús viszoont semmi, csak felvágottakat tartottak a boltban.

legelső MortalWombat 2017.01.17. 15:18:09

Köszönöm a képeket, pazar a lista, mint mindig.
Erről mit illik tudni: "grúz taxis maffia néhányat szét nem ver"

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.01.17. 15:27:06

@legelső MortalWombat: a grúz taxis maffia megelégelte, hogy a villamosok áram nélkül is tudnak közlekedni és nem a taxijaikat veszik igénybe a kuncsaftok, ezért a nyílt utcán, demonstráció keretében elfogták a dízel villamosokat és egyszerűen tönkretették, leginkább vasrudakkal. valahol van is képem róla, kerestem is ehhez, de nem találtam, még a szelektálandó mappák egyikében rejtőzik.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2017.01.17. 17:06:42

@adg:

Ma már újra lehet jó minőségű kenyereket venni, hiszen már a pékségekig is eljutott a kézműves vagy csak nem gagyi iránti kereslet. Én pl. olyan kenyeret veszek, ami egy hét után is majdnem olyan jó, mint frissen, tönkremenni kb. nem is tud.

vino-et-veritas 2017.01.17. 18:38:16

@Terézágyú: Na, azért ennyire már nem lehetnek "szépek" azok az emlékek (álmok?).
A '80 valahányban október 23-án este egy szép karéj kenyeret láttunk papírostul a Petőfi szobor talapzatára dobva...

vino-et-veritas 2017.01.17. 18:47:34

@Szamiz67: Nem is nagyon művelhettek. De azért itthon is limitálva volt (kb. 1/3 ha).

vino-et-veritas 2017.01.17. 18:49:45

@Terézágyú: Hát a '70-es években Pesten voltak olyan kenyerek, amiket otthon másodszor is meg kellett sütni, hogy ehetők legyenek. Nagyanyámnál vidéken, meg 3 kilós nagy "fehér csodákat" lehetett venni.

cardiobascuralis 6 2017.01.17. 19:54:43

"közlekedési lámpa Petrovka és Kuznyeckij moszt kereszteződésében"
A moszt hidat jelent, szóval itt valami elírás lehet. A híd nem szokott kereszteződni, max. folyóval.

Az Adidas-cipő meg nem Adidas, mivel azon 3 csík volt, ezen a képen meg 2 van.

@Terézágyú:
1981-ben hogy a picsába ne lett volna már 1 kilós kenyér Magyarországon? Meg hogyne lett volna mindennap, még a kis falvakban is?
Az meg csak mese, hogy 2 hát múlva is jó volt valamire, mármint disznóetetésen és kő helyett való dobáláson kívül. Kevered a házi kenyérrel, bár azért 2 hét után már annak se nagyon örülnél.

@HgGina:
Liszt meg fa? Már hogyne lett volna.
Azért 1981-ben nem háborús viszonyok voltak a SZU-ban.

@króm nickel:
Hát nehogy már megvádolják szexizmussal, hogy van külön férfimunka meg női munka...

cardiobascuralis 6 2017.01.17. 19:56:15

@vino-et-veritas:
Mások ezt Lenin-szoborral mesélik.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2017.01.17. 20:02:29

"A moszt hidat jelent, szóval itt valami elírás lehet. A híd nem szokott kereszteződni, max. folyóval."

https://www.google.com/maps/place/ul.+Kuznetskiy+Most,+Moskva,+Oroszorsz%C3%A1g/@55.7618853,37.6196451,17z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x46b54a5cb129a859:0xfe6d9db81c23df58!8m2!3d55.7618828!4d37.6214768

valójában ulica Kuznyeckij moszt, de a híd szó benne van, kb. mint a Szabadság-híd utca lenne - ha lenne - nálunk

¿Qué tapas hay? 2017.01.17. 21:06:40

@cardiobascuralis 6: @JTom: Igazság van mindkét hozzászólásban. Az a bizonyos Kovács-híd (vagy Kovácsok hídja) a képen látható közlekedési lámpától egy saroknyira (keletre) keresztezte a Nyeglinnaja-folyócskát, amit a XIX. szd-ban föld alatti csatornába vezettek, mint nálunk az Ördög-árkot. A folyóra utal a Nyeglinnaja ul., a hídra az ul. Kuznyeckij moszt neve. Egy kép a hídról: upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Kuz_most_18v.jpg

cardiobascuralis 6 2017.01.17. 23:50:04

@¿Qué tapas hay?:
Tényleg, nem ulica Kuznyeckovo moszta lenne az utca neve?
(Nem lényeges, csak érdekel.)

cardiobascuralis 6 2017.01.18. 00:46:57

@¿Qué tapas hay?:
Köszi, nyelvfelelevenítésnek jó lesz. :-)

(Egész sokat megértettem belőle szótár nélkül.)

gigabursch 2017.01.18. 19:43:03

Uhh, nagyon jó, szinte mindegyik képhez tudnék hozzászólni.

vino-et-veritas 2017.01.18. 20:22:31

@cardiobascuralis 6: Mivel az osztálytársaimmal estefelé "éppen" arra jártunk, magam láttam... Persze a közelben volt néhány "hasonló" öltözetű figura, de nem mi érdekeltük őket. Ez olyan '81-82-ben lehetett. (Kövezzenek meg, de "történelmileg" '56 amúgy sohasem érdekelt...)

cardiobascuralis 6 2017.01.19. 00:11:08

@vino-et-veritas:
Mások is úgy mesélik, hogy éppen arra jártak, és maguk látták.
Gondolom, aznap ez lehetett a legnagyobb látványosság, szerintem turistabuszokat szerveztek rá. De lehet, hogy még angol legénybúcsút is.

Mondjuk a Lenin-szobor esetében ráadásul még érthető is a szimbólum, Petőfinél már az sem.

vino-et-veritas 2017.01.19. 07:10:59

@cardiobascuralis 6:
Köszönet a "hitelességem" megkérdőjelezéséért, ettől még én láttam, s nem kegyed....
Hogy más hogyan meséli el, hogy mekkora ellenálló volt az "átkosban", az mindig mosolyogtató. Ez az ország aktuálisan mindig a 10 millió ellenálló hazája...
A szobor jelentősége az '56-an is betöltött szimbolikus szerep....

gigabursch 2017.01.19. 10:40:30

@gigabursch:
A siíelés az nagyon kemény.
A kutyás kép kapcsán felmerült bennem, hogy vajon hány macske kellett volna egy jó börleszk filmhez.
Volga-Don csatorna. S abból a bevallott 800.000-ből vajon hány ért haza...
Hajóvontatók helyett vagontolók dalára is kíváncsi lennék.
Szegény betont legelő ló
Fidel számára csúszda újdonság lehet.

Brezsnyev: Smoke on the water...

gigabursch 2017.01.19. 10:48:27

@a gyűlölködő uszítás eredménye. egy rendőr meghalt:
Alighanem nem tudtátok jól fűteni...
Nem nagy tudomány, de szarul fűtve nem működik...

gigabursch 2017.01.19. 10:54:12

@NGA:
A gáz használatánál a legnagyobb gond, hogy a gázeszközök úgy általában igencsak szarul vannak beállítva.
A gázszerelők szinte elenyésző hányada képes beszablyozni pl. egy konvektort, hogy bent fűtsön és nem az utcát nyomja.

A másik meg:
Az állandó hiszti, hogy hígítják gázt.
Nem a gát hígítják, csak:
- nagy úr a cészeremszerdeltaté, és ha hideg van, akkor több gáz kell az azonos hőmérséklet fenntartásához a házban, főleg, ha hitvány a hőszigetelés
- a nagy hidegben intenzívvebb a gázfogyasztás, az meg együttjár a nagyobb áramlási sebességgel, ahol az a nyavalyás Bernoulli meg elkezd dolgozni.

Nem hiába mondta egy gépészmérnök ismerősöm anno még tanulmányai alatt, hogy:
"...és akkor hatalma csúcsán a Sátán megteremté legördögibb tudományát, az Áramlástant."

Visszatérve a cserépkályhára:
Egy dolog a leadott kW, másik dolog, hogy azt milyen IR tartományban adja le.
Nos ebben a tartomány kérdésben a cserépkályha minden mást überel. Kifejezetten széles IR tartományban sugárzik.

cardiobascuralis 6 2017.01.19. 18:04:00

@vino-et-veritas:
Miért, 56-ban milyen szerepet töltött be a Petőfi-szobor?
Ő vezette a rádió vagy a pártszékház ostromát? Vagy a felkelők élére állt?

Egyébként nem kérdőjeleztem meg semmit.
Mindenki úgy meséli, hogy ő volt ott, most az ő hitelességüket vonjam kétségbe?
Nyilván volt vagy 200 ezer ember a Lenin-szobornál, aki meg nem fért oda, annak a néhány tízezernek meg csináltak egy kenyeret a Petőfi-szoborhoz is.
Én nem voltam ellenálló, nekem tetszett az a rendszer. A mostaninál kevesebbet loptak.
Mondjuk megfigyeltek, legalábbis papírt adtak róla 2 éve, mikor rákérdeztem. Pedig nem is csináltam semmit, csak gyanús helyekre jártam (punkklubok). Meg néha bevittek a rendőrök, mert éjszaka a téren bort ittunk más punkokkal.

cardiobascuralis 6 2017.01.19. 18:06:47

@gigabursch:
És sokkal több kormot termel, ami miatt nagyobb a szmog.
A szmogot ugyanis nem a személyautók okozzák.

gigabursch 2017.01.19. 18:15:45

@cardiobascuralis 6:
Baráti sítlusod miatt én már leszoktam arról, hogy bármiben is vitázzak veled.

de hogy angolosan mondjam
[IGNORE]

vino-et-veritas 2017.01.19. 18:36:18

@cardiobascuralis 6:
OFF
Ja, Petőfi Sinkovits hangján elszavalta a Nemzeti dalt és kivont karddal a tömeg élére állt...

Bocs, de ennek azért van némi éle: "Mások is úgy mesélik, hogy éppen arra jártak, és maguk látták."
Különben semmi jelentősége, ez egy személyes emlék és kész. Amúgy, ha valami nem az én "történetem", azt jelezni szoktam, bármelyik fórumon is "járok". Hogy a "másik" 200.000 mit csinált, nem érdekel.
Akkoriban a politika a többségünket (gimnázium, egyetem) nem túlságosan érdekelte, mert fiatalok voltunk és ennyi. Ennél többet az egész nem ér...

cardiobascuralis 6 2017.01.19. 23:21:51

@gigabursch:
Hát ez most nagyon szíven ütött.
Nem is tudom, túlélem-e valahogy.

Hogy a magyar világsztár szavaival éljek: Mé kell ezt csinányi e?

perszepolisz 2017.01.26. 20:17:25

Bocsánat a kenyérkérdéshez: nyilván csak érdekesség, de esküszöm igaz: Anyu kb 2-3 hónapja kenyeres embertől vásárolja a kenyeret(!!!)
Nem boltban, hanem egy kisteherautóból ami a szomszédos faluból jön és a faszi amennyi kenyér van nála azt eladja. 10-re elkel mind, Karácsony előtt még rendelt is :D
Aki a Jászságból van az talán meg erősíti.

ZON 2017.01.27. 21:20:12

@Szamiz67: Igazad van, Kárpátalján a hatóságok zaklatták azokat a (zömmel magyar nemzetiségű) falusiakat, akik baromfit neveltek, kiskertjük volt. Kenyérhulladékkal sertést hizlalni egyenesen a rendszer elleni lázadásnak számított, mivel ezek zavarták a tervgazdálkodás pontosan kiszámított egyensúlyát. Hamar rásütötték az illetőre a SZPEKULANT (ügyeskedő) jelzőt, kb. mint nálunk a meggymagos emberre.

vino-et-veritas 2017.01.28. 09:15:20

@ZON:
A meggymagossal az a baj, hogy, amit tett, azzal ma is jogszabályt sértene. De nem az üzérkedés, meg a "szocialista erkölcs" elleni bűntett miatt, hanem, a használhatatlan szaporítóanyag előállítása okán. Ilyenekből ma is számos jogvita van.
Amúgy neki, mint gyakorló faiskolásnak, tudnia kellett volna, hogy az a meggymag alkalmatlan, genetikailag teljesen kevert, esetleg vírusos, bizonyíthatatlan eredetű szaporítóanyagot ad, egységes, egészséges, fajtatiszta, jó termőképességű ültetvény nem telepíthető belőle. Ennek akkor és ma is komoly szabályai vannak.
Egy gyümölcsös telepítése nem játék, komoly befektetés (idő, pénz, munka, stb.) - ez akkoriban is így volt, ez nem "rendszerfüggő"
Ha a szaporítóanyag használhatatlan, akkor semmi sem lesz belőle. De, ha csak házikerti célra vett valaki tőle, az is lutri volt, vajon mit kap.
Azért az egész ügy mégis egyfajta ügyeskedés, csalás volt, csak a rendszer szépen felhasználta...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2017.02.07. 02:16:39

A dízelmotoros villamos odab@$z... :-o :D

MIG-31 2021.06.27. 15:54:47

@NGA: juj, de hányan mondják ezt, hogy gázzal nem lehet meleget csinálni. Dehogynem. :) Kivéve ha nem durván alulméretezett a fűtésrendszer.

MIG-31 2021.06.27. 15:57:00

@BluE: Istenem! Az hogy falun termelik a búzát, -kivéve a hegyvidéki falvakat ugye- az nem azt jelenti hogy automatikusan liszt is lesz belőle. Ahhoz malom kell, az meg nincs minden faluban, a Szu-ban se volt. :)

MIG-31 2021.06.27. 16:11:25

Nagyon jó válogatás! Jók ezek a tematikus posztok is! Szegény oroszok 1920-ban eltemették a kapitalizmust, és ma mi van Oroszországban? Kapitalizmus.

MIG-31 2021.06.27. 16:31:42

@Audianer: Tény hogy sok Ikarust szállítottak a Szovjetunióba, és hosszú időn keresztül. A legnagyobb piacuk volt, a szovjet utcaképek része volt az Ikarus, a 200-as család mindenképpen. A belföldre eladott 41895 darabbal szemben 150285 darabot vittek hozzájuk (ha jó a kimutatás amiből ezt írtam). Még azt is megkockáztatom hogy korszerűbb volt mint a saját gyártmányaik. De azért nem kell úgy beállítani, igen sok helyen ezt látom, hogy az egész Szovjetunióban csak Ikarus buszok szállítottak személyt közúton. ezzel szemben voltak szovjet autóbuszgyárak is, pl. Lvivi (LAZ), Liaz, KAG, PAZ.

BluE 2021.06.28. 16:31:38

@MIG-31: Istenem! Válaszolni egy négy évvel ezelőtti posztra...
süti beállítások módosítása