Az amerikai autó története katalógusokban 7.

2015. június 23. Sam. Joe

A második világháború utáni évekből nehéz valóban érdekes autókat mutatni, hiszen az autóiparnak is magához kellett térnie. Természetesen időbe tellett, míg új autókat terveztek és dobtak piacra. A köztes időszakban jellemzően a közvetlenül a háború előtti években fejlesztett autókat gyártották tovább – olyanokat mint az előző részben bemutatott Ford – kisebb-nagyobb ráncfelvarrásokkal. Azonban létezett egy autó, ami nem csak az amerikai autók rajongói számára afféle Szent Grál, hanem a története az összeesküvés elméletek híveit is lázban tartja: Az 1948-as Tucker.

 

017.jpg

Mi lett volna ha?

Nagyon egyszerű dolgom van, mert Preston Tucker és az ő autójának a történetéről kitűnő cikk olvasható, magyarul íródott és itt van egészen közel a szomszédban, pont egy kattintásnyira! Nem rövid anyag, de azoknak is szívből ajánlom, akik amúgy nem érdeklődnek különösebben a négykerekűek iránt, mert pont eléggé merül el a részletekben ahhoz, hogy beindítsa az ember fantáziáját az ügyben, hogy mi lett volna ha Tucker sikeres lesz és fel tudja venni a versenyt a Három Naggyal – Chrysler, Ford, General Motors –, de közel sem unalmas olvasnivaló. Külön jó, hogy kitér a Coppola jegyezte filmre Tuckerről. (A poszt kezdőképe ebből a filmből való.)

 

006.jpg

009.jpg

010.jpg

011.jpg

012.jpg

013.jpg

014.jpg

Az utolsó kép afféle magyarázat, mert nehéz megmondani, hogy a katalógus melyik oldala hanyadik, hiszen ilyen széthajtogatható formátumban készült. Tucker miért pont a reklámanyagokban ne lett volna rendhagyó?

Torpedo

Walter Sobchak az előbb linkelt cikkben használja a Torpedo nevet szinonimaként. Nos, ez nem egyértelműen rossz, vagy jó, de mindenképp alkalmat ad arra, hogy egy érdekességről beszéljünk. Tucker valóban Torpedónak akarta hívni az autót – a képekből egyértelműen kiderül, hogy miért – de végül elvetette az ötletet, mert úgy érezte, hogy ez a név fájó emlékeket idézne az éppen csak véget ért háborúból és az elriasztaná a vásárlókat. Szerintem nem tévedett, bár öt évvel később a Chevrolet már nem habozott egy hadihajó típus elnevezését használni frissen piacra dobott autójához. Hivatalosan az autót egyszerűen csak Tucker-nek hívták, esetleg Tucker Sedannak – hiszen nevesíteni kell a gyereket, hogy nem mondjuk kabrióról, van szó –, illetve hagyományosan a bemutatás évével azonosítják, azaz Tucker 1948.

 

A Torpedo mint név csak egyetlen brosúrában bukkant fel - lásd alább -, amely egy kétajtós kupé koncepciórajzaival van tele. Stephen King a borzongatás mestere a Hasznos Holmik című regényében emléket állít ennek is. Ott Talisman néven bukkan fel, és a fikció szerint Tucker megépített egy példányt a kupéból – ami sajnos a valóságban nem történt meg.

 

015.jpg

016.jpg

007.jpg

008.jpg

A sorozat előző része.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr467537032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.24. 11:47:03

@klarky: "Külön jó, hogy kitér a Coppola jegyezte filmre Tuckerről. (A poszt kezdőképe ebből a filmből való.)"

8-)

Gerberus 2015.06.24. 13:04:18

Külsőleg nagyon mutatós, belül igazán csak az nem tetszik, hogy mintha nem is lenne műszerfala: a volán mögött egy darab analóg sebességóra, pár kapcsoló és ennyi, az anyósülés felé olyan, mintha "kilopták" volna belőle a borítást, egyszerűen semmi sincs! Én Tucker tulajként lehet, hogy tettetnék oda valamit, mert a hiány sokat ront a belső esztétikán.

Terézágyú 2015.06.24. 16:36:25

Asszem már a Tátrával kapcsolatban is kérdeztem: mi a poén a harmadik (középső) fényszóróban? Külön felkapcsolható volt egyáltalán?

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.24. 17:12:34

@Terézágyú: A Tuckernél a középső fényszóró arra fordult, amerre a kormány. A harmadik oldalon van a magyarázata a katalógusban. "Cyclops Eye", azaz "Küklopsz Szem" volt a neve, ami remek trollkodásra ad okot, hiszen mint tudjuk, Küklopsznak összesen volt egy. A Tucker hozzá képest egy vízipók!

Hangyahangja 2015.06.24. 17:22:34

@Terézágyú: A kormánykerékkel együtt fordul,a nyolcadik kis ábrán ki is lehet venni.
Gondolom külön is kapcsolható volt.
A Citroen kaszált nagyot később ezen az ötleten.
A Tátrát nem tudom, de valószinűleg innen jött. Üdv.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.24. 17:39:12

@Terézágyú: @Hangyahangja: Bocs, a Tatra kimaradt az előbb. Az 1935-ös, Tatra 77a-nak ugyanígy, a középső lámpája fordult a kormánykerékkel együtt. Nem veszek rá mérget, de úgy emlékszem, hogy az volt az első ilyen megoldás.

Pák Balázs 2015.06.25. 12:09:04

Ha jol emlekszem, a 603-as tatranak is volt haromszemu valtozata. Nekunk mondjuk rendes, negyszemu volt. Marha jo gep volt.
Ez a tucker gyerek meg nagyon eltalalta a kocsit, kivulrol mindenkepp. Kar, hogy nem maradt talpon.

Azon filozom, hogy vajon gyalogosvedelemre hany pontot kapna a torpedo?

Jo volt, koszi.

Terézágyú 2015.06.26. 08:19:19

Köszi :)
Érdekes, hogy mindenki a Citroenhez köti az elforduló lámpát, pedig ezek szerint máshonnan vették az ötletet.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.26. 09:43:11

@Terézágyú: Hát ja. De azért lehet, mert a DS volt az első, népszerű, nagy számban gyártott, elterjedt autó ami tudott ilyet, nem utolsó sorban hozzá még gyönyörű is.

walter sobchak 2015.06.26. 12:45:09

@Pák Balázs: Nem ez volt a legrosszabb szerintem, néha az az érzésem, hogy a postwar érában direkt rámentek arra, hogy a verda az elütött gyalogost biztosan ki is végezze. Előrenyúló hegyes, éles emblémák, orrdíszek everywhere, ráadásul a középen elválasztott szélvédő kerete se lehetett túl puha.
süti beállítások módosítása