Múzeumlátogatás: USS Hornet repülőgép-hordozó

2015. június 17. Sam. Joe

Köszönhetően annak, hogy többször is jártam a kaliforniai San Franciscóban, eljutottam olyan helyekre is a környéken, ahová a turisták többsége nem. Az egyik ilyen, egy még a második világháború alatt épített repülőgép-hordozó. Repülőgépek, hajók és űrhajózás egyetlen postban!

 

021.jpg

CV-12

A sorozat előző részéhez hasonlóan a múzeumról, az általa nyújtott élményről szeretnék beszámolni, nem pedig magáról az attrakciót képező hajóról értekezni érdemben. Ezért csak a legfontosabb tudnivalókat sorolnám fel róla.

 

Az Essex-osztályú, USS Hornet 1943 augusztusában állt szolgálatba. Eredetileg USS Kearsarge lett volna a neve, de ezt a CV-8 Hornet elvesztése után megváltoztatták. A hajó a második világháború alatt és a vietnami konfliktus alatt is szolgált, végül 1970-ben vonták ki a szolgálatból. Szerepet kapott az űrprogramban is. 1969-ben az Apollo 11 legénységét, az első, a Hold felszínére sikeresen leszállt és onnan visszatért expedíció tagjait a hajó fedélzetén helyezték karanténba, illetve később az Apollo 12-ét is. A hajóról bővebben – beleértve a lexikális adatokat is – itt olvashattok.

 

A hajó mint múzeum jelenleg a San Franciscó-i Öbölben, Old Alameda Pointnál horgonyoz. Ez a korábban az Alameda Haditengerészeti Légibázis (Naval Air Station Alameda) területe volt, amit 1997-ben zártak be.

 

(Kezdőkép: 1967 szeptember 5. A USS Hornet - ekkor már CVS12 - széllel szembe fordul Grumman S-2E Trackerek indításához. Forrás.)

 

Nem turistacsapda

A Hornet múzeum előnye és hátránya is egyben, hogy nincs közel San Francisco nevezetességeihez. Míg a sorozatunk előző részében szereplő San Francisco Maritime National Historic Park ott van számos egyéb turistalátványosság közelében, a Hornethez célirányosan utazni kell. Éppen ezért nem özönlik el a turisták, ugyanakkor ha családdal jutsz el a városba nem biztos, hogy eljutsz ide, mert esélyes, hogy Te leszel a kisebbség, akit érdekel.

 

A Hornet többféleképpen is megközelíthető tömegközlekedéssel San Franciscóból, amihez a múzeum oldala ad tippeket. Ez azért jó hír, mert amúgy turistaként a város nevezetességeinek felkereséséhez nem kell autót bérelni – próbáld meg ugyanezt kocsi nélkül mondjuk Los Angelesben. Mi a lassabb, drágább, de látványos komphajót választottuk. A gyorsjáratú katamaránok menetrend szerint járnak. Hétköznap munkaidőben konganak az ürességtől és kitűnő fotózási lehetőséget nyújtanak San Franciscóról az öböl felől. A kompkikötőtől buszjárattal lehet eljutni a Hornethez – ez a másik megoldás, a BART – a helyi érdekű vasút és a metró keveréke – állomása esetében sincs másként.

 

001.jpg

Ilyen katamaránok járnak San Francisco és Alameda között. Lassabb, drágább, de sokkal látványosabb módja a megközelítésnek, mint a BART. A háttérben San Francisco leghírhedtebb nevezetesség az Alcatraz, azaz a Szikla.

012.jpg

A kompról remek fotókat lehet készíteni a városról. Mint látható, Kaliforniában sem süt mindig a nap.

 

A fotókkal kapcsolatban némiképp mentegetődznöm kell. Csak egy apró turistakamera volt nálunk és egyáltalán nem abban a szellemben készültek a képek, hogy valaha is publikálva lesznek közönség számára. Hozzá februárban voltunk ott, meglehetősen borongós időben – ennyit arról, hogy Kaliforniában törvénybe van iktatva, hogy a nap mindig süt, pontosabban hogy sohasem esik. A postban számos linket találtok, ahol sokkal jobb fotókat is leltek.

 

Nem repülőmúzeum

Ugyan a Hornet hangárfedélzetén láthatóak repülőgépek – a részletes lista itt található, ez már egyébként lényegesen több, mint amennyit mi láttunk 2003 novemberében, amikor ott jártunk –, ez nem a USS Intrepid, vagy a USS Midway. Ezek elsősorban repülőmúzeumok, a Hornet mint múzeum pedig elsősorban a hajóról szól. Ha valaki repülőmúzeumot keres, akkor félek csalódott lesz azzal kapcsolatban, amit a hajó kínál. Ellenben ha hozzánk hasonlóan, a balatoni kompoknál érdemben nagyobb vízi járművet jellemzően csak képen látott és kíváncsi rá, hogy milyen egy ilyen óriás élőben, akkor ne hagyja ki.

 

Persze az ember tud olvasni, valamilyen szinten talán is tudja képzelni ha látja az adatokat, hogy mennyi lehet 260 méter – ami nagyjából a hajó hossza – és 45 méter – ami meg a szélessége – de hogy ez vízen úszó tárgyként mit jelent, azt sem a képek, sem a videók nem adják vissza, az ilyesmit látni kell. Szövegben nagyon röviden össze tudom foglalni, hogy milyen: Nagy, közben pedig meglepően pici.

 

014.jpg

 

Kívülről óriási

 

010.jpg

A hangárfedélzet a hajó legnagyobb beltere. Az előtérben egy F-14A, Tomcat.

011.jpg

Amikor ott jártunk a legjobb indulattal is csak félhomályosnak volt nevezhető a megvilágítás. Bármiféle jobb fotóhoz legalább fotóállvány kellett volna.

 

015.jpg

A felszállófedélzet a két katapulttal.

016.jpg

Ahonnan a fel-, és leszállásokat, illetve a fedélzeten mozgó gépeket irányították, az Elsődleges Repülésirányítás (Primary Flight Control). Pontosabban egy része a helyiségnek.

 

A legnagyobb attrakció

Nyilván annak is tudatában van mindenki, hogy a Hornet egy hadihajó és nem egy vízen úszó szálloda. Számomra azért mégis meglepő volt, hogy egy ekkora tárgy belül mennyire szűk terekre van osztva. Mindenhol kiálló csövek, szerelvények, ilyen-olyan berendezések uralják a teret. Az okok nyilvánvalóak, de akkor is ez valami olyasmi, amit míg az ember meg nem tapasztal, nem feltétlenül fog fel.

 

020.jpg

 

Műtő a gyengélkedőn. Két műtőasztal...

 

002.jpg

 

...egymás szomszédságában, egy légtérben.

 

003.jpg

 

Legénységi szállás. Amikor cserkészek táboroznak a fedélzeten, ezt használják.

 

019.jpg

 

Gépház részlet. Az első szó, ami beugrott róla: Analóg.

 

018.jpg

 

A Kapitányi Hídon (Captain's Bridge) sem feledhetjük, hogy hadihajón vagyunk. Ez a külső része...

 

017.jpg

 

A vastag páncélozás mögött pedig a kormány és a navigációs eszközök. A helyiség neve Pilot House, aminek a szakszerű fordításával adós maradok.

 

Mivel hétköznap, munkaidőben jártunk ott, ráadásul februárban, talán ha tucatnyi látogatóval találkoztunk, ami abból a szempontból is remek volt, hogy az ott szolgálatot teljesítő urak nagyon ráértek velünk foglalkozni, a szó legjobb értelmében. A bácsik – legalábbis akikkel mi beszéltünk – kivétel nélkül szolgáltak a hajón és sztorik kimeríthetetlen tárháza van a birtokukban. Azt gondolom, hogy a katonasztorik azok, amikkel egészen komoly tömegeket lehet feloszlatni, és/vagy halálra untatni, de ha ezek olyan közegben hangzanak el, mint egy hadihajó, a mesélő bemutatja, hogy mi hol és hogyan történt, máris óriási a különbség. Számomra a bácsik – ez úton is kívánok nekik jó egészséget –, az ő kedvességük, és történeteik óriási pluszt adtak az élményhez.

 

Két történetet megosztanék veletek – a halálra untatáson innen. Nagyon büszkén mondták, hogy a Hornet úszik, míg a többi, hasonló méretű, múzeumként funkcionáló hordozó „már mind a fenéken ül”, míg a Hornetet időnként kivontatják az öbölbe és kicsit megúsztatják. Nem akartam lerombolni a ritka madár imidzsem (Értsd: Amikor a fedélzetre léptünk, a minket fogadó úr megkérdezte, hogy honnan jöttünk. Na, innentől kézről kézre adtak minket, kb. a „Hé, John! Képzeld, itt van két fiatalember Magyarországról! Komolyan? Ennyit utaztak és felkerestek minket? Köszönjük szépen!” stílusban. Nyilván rettentően zavarban voltam, és ugyanakkor jól is esett.) és nem mertem visszakérdezni, hogy ez mit is jelent pontosan. Azt sejtem, hogy nem kaptak léket, de akkor mitől feneklettek meg? Felgyülemlett a kikötésük helyénél az üledék a fenéken? Hozzáértők, legyetek kedvesek és használjátok a kommentelés lehetőségét a magyarázathoz! Köszi!

 

Az amerikaiak egy dologhoz egészen biztosan nagyon értenek: a showhoz és hogy annak a segítségével eladjanak valamit. Később értettem meg, hogy miként jöhetett szóba a Hornettel kapcsolatban a természetfeletti jelenségek kérdése, amit azok hoztak szóba, akiket velünk együtt vezettek körbe a hajón. Még a Wikipédia is kitér erre a fajta folklórra a hajóval kapcsolatban. Szerintem ez csak egy egyszerű – ugyanakkor zseniális – fogás arra, hogy érdeklődést generáljanak a hajóval kapcsolatban, de szóba jött. Túravezetőink a következőt mesélték ezzel kapcsolatban: Amikor éjjel egyedül vannak a hajón – nyilván egy ekkora monstrumot nem lehet úgy bezárni, mint egy újságosbódét és otthagyni – akkor a hőmérséklet változásával az a fém, ami a kaliforniai napsütésben fürdött egész nap és kitágult, elkezd összehúzódni és ez igazán hátborzongató hangokat is képes kiadni. Éjjel, amikor a környezeti zajok hiánya miatt mindez sokkal jobban hallható, igazán vérfagyasztó tud lenni, amikor „sír a fém”.

 

004.jpg

A USS Hornet két Apollo küldetésben is részt vett, az Apollo 11 és 12 személyzetét is ők emelték ki a habokból Amerikai Szamoa közelében. Az űrhajósok egy ilyen, Airstream lakókocsiból átalakított karantén modulban (Mobile Quarantine Facility - MQF) tartózkodtak, míg át nem szállították őket Houstonba.

005.jpg

A háromfős legénység, két további személlyel osztozott az amúgy nem túl nagy MQF-n: Egy orvossal és egy asszisztenssel, aki főzött és takarított rájuk.

006.jpg

Én eddig is azt gondoltam az űrhajósokról, hogy kemény legények, de azért Nixonnal nehezíteni a dolgukat... Az Apollo 11 legénységét az Egyesült Államok elnöke várta a Hornet fedélzetén. (Kép: Wikipédia)

007.jpg

"Kérjük ne nyúljon a kapcsolókhoz!" Kapcsolótábla az MQF-ben, ami saját vészhelyzeti áramellátással is rendelkezett.

008.jpg

Fekhelyek és mikrosütő - ne feledjük, 1966-ot írunk - az MQF fedélzetén. Magyarországon mikor kezdtek el terjedni a háztartási mikrohullámú sütők? Az 1980-as években?

009.jpg

A Hornet fedélzetén kiállított MQF eredeti, de nem az, amit az Apollo 11 és 12 küldetésekben használtak - már az is két különböző volt -, hanem amit az Apollo 14 legénysége használt a USS New Orleans (LPH-11) fedélzetén. Az asztalon, plexivel is óvott autogram Edgar Dean Mitchell asztronautáé, aki az Apollo 14 küldetésben a holdi leszállóegység pilótája volt.

 

Egyik kísérőnk még azt is hozzátette, hogy egyszer átélt valamit, amitől ott, akkor nagyon megrémült. Este haladtak végig a hajón, hogy bezárjanak a látogatási idő végén. Ahogy sétáltak az egyik folyosón, a belső kommunikáció egyik telefonjának a tárcsája megmozdult. Kettesben volt egy másik úrral – egy ilyen hajó veszélyes üzem még akkor is, ha már múzeum, egyedül nem szokás kóricálni benne –, akivel összenéztek: „Te is láttad?” Aztán pár nap múlva rájöttek, hogy mi történhetett.

 

A hajó fedélzetén fogadnak és táboroztatnak cserkészcsoportokat. Bár a lelkükre kötik, hogy semmihez sem szabad nyúlni, a gyerekek nyilván a felnőttek háta mögött mindenhez hozzápiszkálnak. Ezek a srácok jellemzően még sohasem láttak tárcsás telefont. Valószínűleg valamelyikük tekert egyet a tárcsán, amit esélyesen már évtizedek óta nem használt senki, az megszorult eltekert állapotában és amikor legközelebb elhaladtak mellette, a léptek okozta rezgés elég volt, hogy kimozduljon és a rugó visszahúzza a helyére.

 

Két érzék kielégítve

Egy repülőgép-hordozó valami olyasmi, ami csak azoknak nyúlt igazi élményt, akik érdeklődnek a téma iránt. A képek és a videók még a látás nevű érzékünket sem képesek teljes egészében kielégíteni és visszaadni azt, amit élőben nyújt a hajó. Ez lehet, hogy fura lesz, de... A szaglás nevűt meg végképp nem! A sós tengeri levegő, a fém, a festék, gépolaj fura keverékét árasztja a hajó, amit csak személyesen lehet megtapasztalni. A hallás nevű érzék azonban – nyilván – kielégítetlen marad, a hajó csendes. Az üzemelő hajó fülsiketítő lehet, a repülőgépeket indító gőzkatapultok, a leszálló gépek „irányított becsapódása” a fedélzeten, a hajtóművek üvöltése, a hajó saját motorjai... Ilyesmivel csak egy működő hordozó szolgálhat. (Mielőtt valaki megkérdezi: Igen, az ízlelés is kimaradt, legalábbis én nem próbáltam meg nyalogatni a fedélzetet.)

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr477548900

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hartyáni Ferenc 2015.06.17. 15:24:10

Én először 86 - ban láttam mikrosütőt, de azt is Németországból hozta a gazdája.... :)

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.06.17. 15:54:22

Nagyon érdekes képek! Azok az összetett kapcsolótáblák...

2015.06.17. 17:54:22

Igazán exkluzív írás, sok ilyet még!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.17. 20:06:05

A pilot house neve talán kormányállás lenne magyarul?

A felülés rész arra vonatkozhat talán, hogy a hajók egy részét körbebástyázzák asszem, hogy ne tudjanak csak úgy elúszni, tehát nem mozgathatóak, ott állnak örökké.

A USS Alabama (BB-60) olyan dokkban áll asszem, amit már soha többet nem hagy el. Ez a hajóknál olyasmi lehet, mint a röpképes múzeumi repcsi vagy a járóképes Tigris hk. Bovingtonban.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.18. 09:34:18

@Hartyáni Ferenc: Én azt hiszem szovjet gyártmányút láttam először valamikor nagyjából ugyanekkor valamelyik Centrum Áruházban. Irtó nehezek voltak, meg nagyok de állítólag pont olyan agyonüthetetlenek voltak, mint a legendás Szaratov hűtők.

@Könyveslány: Lesz még ilyen, de nem gyakran, mert nagyon egysíkú lenne tőlük a blog, csupa hajó, autó, meg repülő.

@molnibalage: Simán lehet, hogy egyszerűen kormányállás és csak dimenzionálom túl ezt a dolgot, mert lövésem sincs a szakkifejezésekről. Gondoltam, hogy egy ilyen agyonpáncélozott változatnak biztos van valami spéci neve, ami jó eséllyel valamelyik hajós nemzet szakkifejezéséből jön. 8-)
A felülés: Én azt hiszem, hogy nem mesterségesen előidézett dologról van szó. Egyrészt sem az Intrepid, sem a Midway nem szárazdokkban áll, hanem közönséges mólók mellett, úgy mint a Hornet. Szóval egyik sem egy Vasa. 8-) Másrészt olyan kifejezéseket használtak, ami nem erre utal. ("Sitting on the bottom.") De tényleg csak találgatok.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.18. 14:16:44

A kormányállás nekem is csak olvasmányokból jön be. Olyan gyakran találkoztam vele, hogy elsőre ez ugrott be. A hajó szempontjából kirtikus dolgok a mozgásképesség és a tüzérség és a vezetési pont és ezekkel való kapcsolat. Ezeket nyilvánvalóan páncélozott helykre teszik, de még ezeknek is voltak tartalékaik. A Graf Spee-vel vívott csatában az Exeter asszem mindent elvesztette így futárlánc (!) vitte az infót, hogy mi legyen, mert csak így tudták kormányozni a hajót.

A sitting on bottom is arra utal, amit mondok. Attól, hogy a hajó vízen van szemre, attól még lehet mozgásképtelenné téve úgy, hogy körbekotorják. A Tirpitz-cel is anno azt tervezték Norvégiában, csak az angol 617-esek gyorsabbak voltak. Emiatt tudott felborulni, nem volt idő alárakni a homokot.

ROTFL Manó 2015.06.18. 16:19:12

A "sitting on the bottom" az nem kifejezetten azt jelenti, hogy betonba öntve ül egy látogatható múzeumhajó a kikötőben, hanem azt, hogy elsüllyedt. Mondjuk csatában...

:-D

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.18. 16:32:21

@ROTFL Manó: 8-))
Nem, konkrétan a látogatható hordozókról volt szó: "Nagyon büszkén mondták, hogy a Hornet úszik, míg a többi, hasonló méretű, múzeumként funkcionáló hordozó „már mind a fenéken ül”, míg a Hornetet időnként kivontatják az öbölbe és kicsit megúsztatják."
Ha egy hordozó múzeumként funkcionál, akkor nem valószínű, hogy azzal tölti az idejét, hogy a víz alatt van. 8-) Én konkrétan egy hasonlót tudok, az a USS Arizona, de nem is múzeumhajó, hanem emlékmű és nem hordozó, hanem csatahajó. Szóval az nem játszik.

@molnibalage: Ááááh, értem már! Azt hittem valami olyasmire gondolsz, mint a Cutty Sark, ami konkrétan körbe van építve alaposan. Egy múzeumhajó esetében van valami praktikus értelme? Már mondjuk azon túl, hogy a hullámok még kicsit sem tudják hintáztatni? (Na, nem mintha ezt egy akkora bazi hordozón meg lehetne érezni egy inkább többé, mint kevésbé védett kikötőben.)

gigabursch 2015.06.18. 20:28:02

@Sam. Joe: @molnibalage:
Fpéya,i hajózásban idehaza kerékállás a használt és bevett kifejezés, még olyan hajókon is, amelyek már inkább egy PS II-es konzolra hajaznak vezérlésileg.

A híd ott volt értelmezhető, ahol a meghajtás és a vezérlés valóban hídon volt, pl. lapátkerekes géphajókon.

gigabursch 2015.06.18. 20:34:40

@gigabursch:

Fpéya,i => hazai
(alighanem elraboltak közben a szíriuszi gyíkemberek)
:-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.18. 20:44:14

@gigabursch: 8-))) @molnibalage:
Köszi szépen a kiegészítéseket!
Feltétlenül maradjatok vételen, mert lesz még hajós post általam, csak nem mostanában, mert tényleg egysíkú lenne a blog.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.06.18. 22:41:02

@Sam. Joe: Az Olli hajói blog szerzőjét vagy magalenin-t kell megkérdezni a techstory blogon. Ők tutira tudják a választ.

Rollende Landstrasse 2015.06.19. 00:38:31

Szerintem a "többi már ül a fenéken" átvitt értelemben értendő, mint amikor mi azt mondjuk valamire, hogy "rározsdásodik a fa lakat". A Queen Mary úszik a vízen, de körbeépítették egy gáttal, tehát az elkövetkező egy-kétszáz évben nem fog megmozdulni. A hullámok se mozgatják már, tehát tényleg mozdulatlan, mint "aki" gyökeret vert. A legtöbb múzeumhajó olyan mértékben van parthoz rögzítve (vízvezetékek, parttal összeépített bejáróhíd, körgát, stb.), hogy gyakorlatilag mozdíthatatlanok. A Hornetről meg időnként ledobják a parti áramot, kivontatják, és erre büszke a személyzete. Ezért mondják kissé lenézően, hogy a többi hajó már (olyan, mintha) leült a fenékre.

teddybear01 2015.06.19. 16:02:22

@molnibalage: Van egy könyv, Székely István: "Hogyan mondják tengerészül" . Ebben szinte minden szakkifejezés le van írva magyarul.

kekegsm 2015.06.19. 18:46:47

Sam.Joe: Az előd száma rossz a cikkben, nem CV-6, hanem CV-8

CV-1 : USS Langley
CV-2 : USS Lexington
CV-3 : USS Saratoga
CV-4 : USS Ranger
CV-5 : USS Yorktown
CV-6 : USS Enterprise
CV-8 : USS Wasp
CV-8 : USS Hornet
CV-9 : USS Essex
CV-10 : USS Yorktown (eredetileg Bon Homme Richard)
CV-11 : USS Intrepid
CV-12 : USS Hornet (eredetileg Kearsarge)
CV-13 : USS Franklin
CV-14 : USS Ticonderoga
stb

gigabursch 2015.06.20. 09:06:30

@Sam. Joe:
NAgyon örültem, hogy a sok konzumidiótával szemben a helyes kifejezést hazsnáltad:
repülőgép-hordozó (szerintem kötőjeles, de ebbe ne mélyedjünk bele).
Az anyahajó egy teljesen más történet.
Kb. ugyanakkora gyengeelméjűség az anyahajó használata, mint az úgy 4-5 éve az M1 Híradótól átvett és ma tömegesen használt "gőzerővel" kifejezésnek.

Úgyhogy kapsz tőlem egy jópontot.
:-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.06.20. 09:56:05

@gigabursch: Nekem az "egészségi állapot" (valakinek hogy működik a teste) használata helyett elharapódzó "egészségügyi állapot" (valakinek van-e társadalombiztosítása) az, amitől besírok. Továbbá nagyon vicces, amikor rosszul használják az evakuálás (kiürítés) kifejezést, amikor nem egy épületet, járművet, akármit evakuálnak, azaz ürítenek ki, hanem a lakókat, utasokat. Utoljára ilyesmit Egyiptomban műveltek és a páciensek - jobb esetben - már nem voltak életben, amikor kiürítették őket.

Bevallom, viszont a repülőgép-hordozó írásmódjának utána kellett néznem, mert nem voltam benne biztos, hogy kötőjeles, vagy két szó.

gigabursch 2015.06.20. 10:36:44

@Sam. Joe:
:-)

Igaz. Sajnos túl sok az ilyen félrebeszélés, és túl kevés az aki legalább visszahallgatná Grétsyt, pedig szerintem már a TeCsőn is ott van az öreg bölcs.

horex · http://horex.uw.hu/ 2015.06.20. 21:33:48

At öregekröl jut eszembe
A napokban néztem onlány a Csatahajó c. filmet. Se füle se farka érthetetlen story vonal, mindegy
A végén azt mondja az egyik főhős "nincs több hajónk csak az" és mutat egy cirkálóra
Odamennek és "dehát ezen minden analóg" mondja
Majd megjelennek azon a hajón korábban szolgált öreg tengerészek befűtik a kazánt, üzembe helyezik a hajót, betöltik a hajóágyúkat és győznek, szétlövik az idegen világbol jötteket, akiket modern rakétákkal korábban nem tudtak elpusztitani
Szoval bárgyú film, de az öregek lelkesedése óriási benne.
Ha az öregek majd "elmennek" csak könyvekböl lehet megtudni hogy is működtek a múlt szerkezetei

Rocko- 2015.12.28. 00:34:53

itt voltam. :D
tényleg ritkán esik, amikor 3 (három! *H*Á*R*O*M*!*) csepp eső esett, akkor a vendéglátóm lefotózta, és elküldte testvérének, mert kuriózum. :D
"Nem akartam lerombolni a ritka madár imidzsem"
élni kell vele. az egyik idegenvezető bácsi látván hogy lekéstem épp a túrát a toronyba, volt kedves nekem egy gyors tárlatvezetést adni, ő is meglepődött, hogy én milyen messziről jöttem. de határozottan segítőkész volt.
nem tudom mikor jártál ott, de amikor én voltam, akkor több repülő is kint volt, mint a legfelső fedélzeten, mind a hangár fedélzetén.
"A sós tengeri levegő, a fém, a festék, gépolaj fura keverékét árasztja a hajó, amit csak személyesen lehet megtapasztalni."
igen, a szagok egyediek. meg ahogy az ember bolyong a feneketlen hajótestben... félelmetes.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.12.28. 12:04:27

@Rocko-: Most hogy mondod, rémlik, hogy amikor ott jártunk, akkor említették, hogy nem jók a liftek, épp arra gyűjtenek, hogy legalább egyet felújítsanak.

Rocko- 2015.12.28. 12:33:19

@Sam. Joe: az nem tegnap volt. :)))

Rocko- 2015.12.28. 12:38:54

azt azért hozzátenném, hogy az írásból úgy tűnik ki, mint ha a BART állomás közel lenne.
hát nem. :)))) az is egy opció, de onnan még kell utazni a Hornetig.

gigabursch 2022.02.11. 22:18:46

@Rollende Landstrasse:
Ami azt illeti a QE-en csak a festés szép, amúgy szita...
htenger.blog.hu/2022/01/28/aprohirek

gigabursch 2022.02.12. 12:25:40

@horex:
Azé' a Missourit lecirkálózni...
Mindenesetre este én is megnéztem a TeCsőn.
Jó képek vannak benne.

Még azon se lepődnék meg, ha a hajón lévő öregek tényleg a hajó veteránjai lettek volna....

Rollende Landstrasse 2022.02.14. 13:01:09

@gigabursch: Igen, tudom. Követem a hajó sorsát, én még olyan szerencsés vagyok, hogy viszonylag jó állapotában jártam rajta és fényképeztem. Remélem, sikerül megmenteni. Lehetne akár a parton is felbakolva, bár erre ilyen méretben még nem volt példa.
süti beállítások módosítása