Napi érdekes - 546

2024. november 17. JTom

1917_part_of_a_crowd_of_thousands_who_came_to_fatima_portugal_in_response_to_a_prophecy_made_by_three_shepherd_children.jpeg

1917. A portugál fatimai csodák helyszínén összegyűlt több tízezres tömeg lett tanúja a Napcsoda néven elhíresült jelenségnek

1834_early_photograph_of_the_roman_temple_of_bellona_the_temple_no_longer_exists_taken_by_louis_daguerre_near_tossa_de_mar_spain.png

1834. Nagyon korai, csaknem 200 éves felvétel az azóta megsemmisült - a rómaiak által épített - Bellona templomáról, a spanyol Tossa De Mar közelében. A degerrotípiát a fényképezés egyik úttörője, a francia Louis Daguerre készítette

1898_celebration_of_crossing_the_equator_valdivia_german_oceanograpic_ship.jpeg

1898. Az egyenlítőt először átlépő matrózok "keresztelő" ceremóniája a Valdivia nevű német oceanográfiai kutatóhajón

1927_telefonoszlop-aso_jarmu_bell_telephone_co_minneapolis_usa_cr.jpg

1927. Telefonoszlop talajfúrója. Bell Telephone Co., Minneapolis, Egyesült Államok

1940-es_evek_siamese_twins_margaret_and_mary_gibb_photographed_while_margaret_kisses_her_boyfriend.jpeg

1940-es évek. A híres sziámi ikrek, Margaret és Mary Gibb, valamint Margaret udvarlója

1945_pragaiak_udvozlik_a_bevonulo_szovjet_katonakat.jpg

1945. Prágaiak üdvözlik a bevonuló szovjet katonákat

1945_children_playing_with_abandoned_weapons_in_the_streets_of_berlin.jpeg

1945. Gyerekek eldobált fegyverekkel játszanak Berlin utcáin

1945_us_b-17_flying_fortresses_now_no_longer_of_use_sitting_at_kingman_army_airfield_in_arizona_us_many_were_basically_brand_new.jpeg

1945. Amerikai B-17 Flying Fortressek a háború után az arizonai Kingman katonai reptéren. A több ezer gép között voltak vadonatújak, amik egyetlen bevetésben sem vettek részt. Nagy részüket néhány éven belül megsemmisítették

1952_salmon_fishing_with_dip_nets_celilo_falls_on_the_columbia_river.jpeg

1952. Lazachalászok Celilo Fallsnál a Columbia folyón. Egyesült Államok

1956_fitzpatrik.jpg

1956. A 26 éves Tommy Fitzpatrick fogadásból késő éjjel elköt egy egymotoros repülőgépet New Jersey-ből, a Teterboro reptérről, egészen pontosan egy pilótaiskolától. Anélkül, hogy rádiókapcsolatot létesítene a toronnyal, vagy fényeket kapcsolna, sikeresen leszáll az előtt a pub előtt, ahol az akció előtt iszogatott. Nézzétek! A rendőrség körberajzolta a repcsit! :D

A gép tulajdonosa nem emelt panaszt, mert senki sem sérült meg és a gépben sem esett kár. Így az elkövető megúszta 100 dolláros pénzbírsággal, amit azért szabtak ki rá, mert tilos Manhattan utcáit leszállópályának használni. A teljesítmény nem akármilyen! Szűk helyen, sötétben, nem kevés ital után így leszállni, szinte megismételhetetlen.

Szinte. Tommy megtette újra!

Már az első alkalom elég volt ahhoz, hogy a kocsmafolklór része legyen, amikor „Fitz leszállt egy repcsivel odakint”, de két évvel később már akad valaki, aki nem hitte el a történetet. 1958 október 4-én, kicsivel hajnali 1 óra előtt, Tommy megismételte a mutatványt, hogy bizonyítson. Ugyanonnan szerzett repülőgépet mint az első alkalommal. Tommy kiugrik a gépből és felveszi a nyúlcipőt, de aztán feladja magát a rendőrségen, hiszen különben ki hinné el neki, hogy újra megcsinálta és nem valaki más volt? Ezúttal nem úszta meg a dolgot olyan olcsón, mint először: hat hónapos börtönbüntetést kap. Valószínűleg a gép tulajdonosa ezúttal sem tett panaszt – most sem esett baja senkinek és a gép sem sérült meg –, mert a hat hónapot azért kapta, mert „lopott tárgyat hozott a városba”. Barátainak csak Tommy Fitz 14 évesen hazudva koráról fel évet szolgált a tengerészgyalogságnál, majd pilótaként a koreai háborúban. Bíbor Szívvel is kitüntették. Fitzpatrick bácsi, 2009-ben, 79 évesen szenderült jobblétre. A környék kocsmáiban egy koktélt neveztek el róla "Late Night Flight" néven. Elkészítése: ITT

 

1960_veb_sachsenring_automobilwerke_zwickau_trabant_500-as_tipusu_szemelygepkocsik_es_az_osszeszerelesre_szallitott_karosszeriak.jpg

1960. Trabant 500-as típusú személygépkocsik és az összeszerelésre szállított karosszériák. VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau, Német Demokratikus Köztársaság. Forrás: Fortepan, Bojár Sándor

1978_over_100_people_were_injured_when_a_spare_gasoline_can_in_an_ice_cream_truck_caught_on_fire_and_exploded_lower_manhattan_new_york_city.jpeg

1978. Mintegy 130 ember, főleg járókelő és bolti vásárló sérült meg, amikor Manhattan egyik utcájában egy jégkrémes bódéban tárolt benzineskanna felrobbant. New York, Egyesült Államok

1984_funerals_of_enrico_berlinguer_general_secretary_of_the_pci_italy_over_1_million_people_attended.jpg

1984. Enrico Berlinguer, az olasz kommunista párt vezetőjének temetésén több mint 1 millió ember vett részt

1984_ny.jpg

1984. A karbantartásának mintegy két és fél éve alatt felállványozott New York-i Szabadság szobor

1989-90_sorbanallas_egy_benzinkuton_az_ndk-ban_valahol_drezda_es_eisenach_kozott.jpg

1989-90. Sorbanállás egy benzinkúton az NDK-ban, valahol Drezda és Eisenach között

1990_chadian_rebel_leader_idriss_deby_announces_he_has_overthrown_the_government_of_hiss_ne_habre_n_djamena.jpeg

1990. A puccsal hatalomra került csádi lázadó, Idriss Déby jelenti be a televízióban a hatalomátvételt. Ezután az ország leghosszabb ideig hatalmon lévő vezetője lett, 31 éven át vezette az afrikai országot, amíg 2021-ben a határvidékre utazott hogy meglátogassa csapatait, ahol a lázadók rajtuk ütöttek, és halálosan megsebesítették

1990_robin_williams_walked_with_daughter_zelda_along_baker_beach_sf.jpg

1990. Robin Williams a friscói Baker Beachen kislányával, Zeldával

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr6218733022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.11.17. 13:12:14

A 2. fotó nagyon üt. Mindig is érdekelt volna, hogy az felvilágosodás előtt vagy a XIX. század előtt mit gondoltak a nagy elődök építészeti alkotásairól vagy hogy mennyire foglalkoztatta / tudták, hogy "ezt ki és miért építette?" Vagy hogy majd 2000 évig hogyan nem hordták szét pl. a képen levő építményt?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2024.11.17. 13:12:53

A repcsis sztori meg "Na fogd meg a söröm a négyzeten." XD

Galaric 2024.11.17. 17:33:35

komoly tejesítmény a repülős sztori az biztos :)

jajnemár 2024.11.17. 19:30:11

Mindig is egy szánalmas nyomorúságnak tartottam a Trabantot. Hogy tudtak németek ilyen szart kiadni a kezük közül?

ZON 2024.11.17. 19:52:03

@jajnemár: hát, a Citroen Kacsa is csak a négy szeleptől lett különb... Annyi a differencia, hogy az rohadt piaci verseny
kényszerítette a tőkéseket a fejlesztésre, a szoci hiány/tervgazdálkodás meg leragadt a langyos pocsolyában.

www.youtube.com/watch?v=uwdEWL0Fh2M&pp=ygUNdHJhYmFuciB3ZXJrZQ%3D%3D

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2024.11.18. 11:04:43

"1956. A 26 éves Tommy Fitzpatrick fogadásból késő éjjel elköt egy egymotoros repülőgépet New Jersey-ből, a Teterboro reptérről, egészen pontosan egy pilótaiskolától.(...) Fitzpatrick bácsi, 2009-ben, 79 évesen szenderült jobblétre."

Kitűnő írás! Félúton a korszakalkotó és a zseniális közt! Minden sora arany! ;-)
(Aki érti érti a poént érti, aki nem, nem.)

Apuci Wakillama 2024.11.18. 12:19:40

Robin Williams lányáról, Zeldáról dobna valaki egy Linket? ;-)

Cpt. Flint 2024.11.18. 13:09:17

Az NDK benzinkút is komoly... 3 sor a keverékeseknek, egy a sima normálnak! :D

Grgabácsi 2024.11.18. 14:10:13

@jajnemár: a Trabi jórészt a kor színvonalán állt, ami a kategóriáját illeti. Sokkal inkább szánalom az, hogy konstrukciós változtatás nélkül gyártották évtizedekig, ami még a szockó blokkban is példátlan volt.

Grgabácsi 2024.11.18. 14:11:48

@ZON: épp szombaton néztem meg egy 1960-as gyártású Kacsát egy kiállításon. Az kb egy fedett, motoros kiskocsi volt a Trabanthoz képest, még ha a francia kortárs sokkal kifinomultabb is volt bizonyos részleteit tekintve.

Tejinashi 2024.11.18. 19:25:24

1945. Prágaiak üdvözlik a bevonuló szovjet katonákat

46 év múlva a kivonulókat ünnepelték ugyanígy...

amundsen 2024.11.18. 21:36:52

A "puccsal hatalomra került csádi lázadó" idejében még vastagon Franciaország diktálta arrafelé az iramot. Még mélyebben, mint ahogy az a filmekben volt akkoriban. Nem nagyon volt fantaszta dolog a Belmondo féle Profi című film. Egyáltalán nem voltak ők arrafelé fehérkesztyűsök. Most már kiszálltak-kiszorították őket. De még mindig lehet arrafelé simán kommunikálni franciául.

amundsen 2024.11.18. 21:40:23

Persze a legenda szerint ő Líbia segítségével került hatalomra. Aha.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2024.11.19. 11:36:52

@jajnemár: Először megkapták a harmadik birodalom teljes szét nem bombázott autóiparát (pl a BMW autógyár is Eisenachban volt, Münchenben repülőket gyártottak). Amikor az ország maga is egyre inkább elkezdett hasonlítani egy lágerre mindenki akinek volt egy kis tehetsége dobbantott. ilyen amikor a rendszert csak a saját túlélése vezérel.

Ezeket a gyártósorokat az oroszok szépen elvitték haza. Ami maradt (pl a BMW gyártósort Zsukov személyes közbenjárására tarthatták meg Eisenachban, míg az Opel gyár egy az egyben ment), abból próbáltak valamit kihozni. A Trabant esetében a DKW modern 1939-ben forradalmi technikáját kapták meg, annak előnyeivel és hátrányaival (pl kétütemű motor).

Ami megmaradt az NDK-ban az egyre inkább leamortizálódott. A gépsorok egyre kevésbé bírták, aki meg bármit is tudott volna javítani a helyzeten az már régen dobbantott a világ jobbik felére.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2024.11.19. 11:40:25

@Tejinashi: Nem kellett hozzá annyi idő.... Már 68-ban sem ünnepelték. Nekünk is elég volt 10 év belőlük, han nem lett volna a hazaáruló Kádár...

Terézágyú 2024.11.19. 11:49:19

@molnibalage:
"A 2. fotó nagyon üt. Mindig is érdekelt volna, hogy az felvilágosodás előtt vagy a XIX. század előtt mit gondoltak a nagy elődök építészeti alkotásairól vagy hogy mennyire foglalkoztatta / tudták, hogy "ezt ki és miért építette?" Vagy hogy majd 2000 évig hogyan nem hordták szét pl. a képen levő építményt?"
A kérdés összetett: egyrészt nyugaton azért rengeteg olyan település van, amelyik simán lakott hely 2500 éve. Mármint folyamatosan. Tehát elméletileg lehet olyan ember, akinek a családja ennyi év óta ott lakik - és nagyon jól tudja, hogy milyen templom van fent a hegyen.
Ugyanakkor egy csomószor előfordul, hogy a folyamatos lakottság ellenére elfelejtődik, hogy miféle templom ez - Athénban se tudják már, hogy Thészeion vagy Héphaiszteion az egyik ikonikus épület.
Pompejit 1700 évig elfelejtették, pedig azt a dombot, ami alatt a város van, mindig is civitának/cittának, vagyis városnak hívták a környékbeliek...
És hogy széthordták vagy sem: a Colosseumot is kőbányának használtak a pápák Rómájában élők a középkorban (sőt később is), pedig nagyon jól tudták, hogy mi az...

Sendrov 2024.11.20. 14:59:23

"1960. Trabant 500-as típusú személygépkocsik..." A környék nem sokat változott 1960 óta. Az épületről eltűnt a Trabant logó. Vizont stílszerűen az utcát Traban Str.-nak hívják :) https://www.google.com/maps/@50.7352472,12.4813745,3a,75y,121.19h,92.26t/data=!3m7!1e1!3m5!1skchXRbnHl-SCZzpPO7SolA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-2.263809858044212%26panoid%3DkchXRbnHl-SCZzpPO7SolA%26yaw%3D121.18846764813635!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTExNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Sendrov 2024.11.20. 15:16:51

"1989-90. Sorbanállás egy benzinkúton az NDK-ban, valahol Drezda és Eisenach között"
Erről a képről találtam konkrét infót!
1990. június 29-én készült Drezdában, a Blüher-Straße-i benzinkútnál. Ez két nappal a nagy német valutaegyesítés előtt volt, amikor a keletnémet márkát nyugatnémet márkára cserélték. NDK-s polgárok ezrei hajtottak benzinkutakhoz, hogy elköltsék az utolsó NDK márkákat. A benzinkutat azóta elbontották. Zöld terület van a helyén. Egy másik képen jól látszik a benzinkúttól balra lévő nagy, jellegzetes panelház. Így sikerült beazonosítani a helyt. Itt volt a benzinkút: https://www.google.com/maps/@51.0462631,13.7501461,3a,75y,95.66h,92.74t/data=!3m7!1e1!3m5!1sU1zsMS4unILuqrh8fZN8VA!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D900%26h%3D600%26pitch%3D-2.736990556754961%26panoid%3DU1zsMS4unILuqrh8fZN8VA%26yaw%3D95.65523777506701!7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTExNy4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Otília Horváth 2024.11.20. 22:12:47

Első fotó. A Napcsodát is lefényképezhették volna, nem csak az ott levő embereket.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2024.11.24. 13:39:03

@Otília Horváth: 1917-ben egy hordozható, fekete-fehér alapanyagra dolgozó géppel nemigen hiszem hogy ha belefotóztak volt a napba, az értékelhető lenne. amúgy lehet megpróbálták, de kukázták is előhívás után a képet.

Eniee 2024.12.06. 13:26:36

Daggerotípia egyik üttöröje Louis Daguerre ( ejts Dagger) - nem lehetséges hogy annyira úttörö volt hogy róla is nevezték el?
@JTom - egybéként szeretnék segitséget kérni, nem tudom megnézni az elsö cirka 200 napi érdekest, mert nem lehet visszamenni addig, az elözö lap gombbal. Van valami trükk hogyan kezdhetném az 1-es töl?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2024.12.08. 17:00:30

@Eniee: "szeretnék segitséget kérni, nem tudom megnézni az elsö cirka 200 napi érdekest..."
nincsenek címkézve a korai bejegyzések a mai szabvány szerint. próbáld így:

ritkanlathatotortenelem.blog.hu/page/35

ezt másold a címsorba és innen lapozgatva tudsz visszafelé haladni az oldal alján lévő KÖVETKEZŐ OLDAL-ra klikkelve
csak így tudod kb.

Frakk a Macskák Réme 2024.12.16. 08:32:34

@Eniee
Evvel a módszerrel, az utolsó 50-et tudod megnézni. Ezután átírányít a blog.hu - főoldalra... Legalább is , én így jártam pár hete....
süti beállítások módosítása