Napi érdekes - 520

2024. május 12. JTom

1943_launch_of_us_navy_submarine_uss_robalo_at_manitowoc_shipbuilding_company_manitowoc_wisconsin.jpeg

1943. Az amerikai haditengerészet USS Robalo nevű tengeralattjárójának látványos vízre bocsátása a Manitowoc Shipbuilding Company dokkjában. Manitowoc, Wisconsin, Egyesült Államok

1908_halszaritas_siofokon_forras_fortepan_magyar_foldrajzi_muzeum_erdelyi_mor_cege.jpg

1908. Nem egy skandináv falu. Halszárítás Siófokon. Forrás: Fortepan / Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége

1920_ukrainian_and_polish_troops_in_kyiv_on_khreschatyk_after_the_liberation_of_the_city_from_the_bolsheviks.jpeg

1920. Ukrán és lengyel csapatok parádéja a bolsevikoktól visszafoglalt Kijevben

1939_hess_hitler_and_wagner_at_the_act_of_state_for_the_victims_of_the_assassination_attempt_on_hitler_in_buergerbraeukeller.jpg

1939. Hitler, több magas rangú náci tiszt és a gyászolók a müncheni Bürgerbraukellerben a Führer ellen megkísérelt robbantásos merénylet áldozatainak koporsói előtt. Hitler hatalmas szerencsével úszta meg merényletet, ha beszédével tartja a menetrendetm és nem teszi azt egy órával korábbra, valószínűleg nagyon sok minden másként alakul a világtörténelemben

1939_jatb-3_emeletes_trolibusz_a_puskinskaya_teren_moszkva_10_db_keszult_belole_es_1953-ig_jartak.jpg

1939. JATB-3 emeletes trolibusz a Puskinszkaja téren, Moszkvában. A járműből mindössze 10 db készült és 1953-ig jártak

1942_british_and_commonwealth_prisoners_of_war_marched_out_of_tobruk_following_the_surrender_of_the_allied_garrison_of_33_000_personnel_to_the_german_afrikakorps.jpeg

1942. Brit és nemzetközösségi katonák (összesen 33 ezren) a német Afrikakorps fogságában Tobruk mellett

1943_sword_training_at_an_elementary_school_japan.jpeg

1943. Kardtréning egy japán elemi iskolában

1944_polish_flag_during_the_warsaw_uprising.jpeg

1944. Golyószaggatta lengyel lobogó a varsói felkelés idején

1948_palyaor_vonalvizsgalaton_oslo_kornyeken_norvegiaban.jpg

1948. Pályaőr vonalvizsgálaton, Oslo környékén, Norvégiában

1949_durban_riots_south-africa_cr.jpg

1949. Térden lőtt fekete férfi fekszik az utcán a durbani zavargások idején. Dél-afrikai Unió. Ez a számomra eddig ismeretlen konfliktus a fekete lakosság és a nagy számban jelen lévő indiai kereskedők között robbant ki. Alig 48 óra alatt 142-en haltak meg, és több tucatnyi üzletet és üzemet, valamint lakóházat rongáltak meg. Felhívom a figyelmeteket a rendfenntartók falándzsáira és botjaira

1960_lottoarus_a_megnyerheto_volga_343_tipusu_gepkocsi_elott_brno_csehszlovakia_forras_fortepan_uwm_libraries.jpg

1960. Lottóárus a megnyerhető Volga 343 típusú gépkocsi előtt. Brno, Csehszlovákia. Forrás: Fortepan / UWM Libraries

1967_british_army_bomb_defusal_specialist_draws_a_crowd_as_he_inspects_a_suspicious_package_during_the_pro-ccp_riots_in_hong_kong.jpeg

1967. Brit katonai tűzszerész egy gyanús csomagot vizsgál a hongkongi kommunista zavargások időszakában. Ebben a korábbi bejegyzésben nagyon jó minőségű képeket találtok az eseményről

1967_videki_benzinkut_jugoszlaviaban.jpg

1967. Vidéki benzinkút Jugoszláviában 

1975_swans_for_south-africa_and_south-america_in_all_the_swiss_swans_were_collected_and_transported_to_milano_italy_by_car.jpg

1975. Hattyúk Dél-Afrikának és Dél-Amerikának. Túlszaporodott hattyúkat gyűjtöttek be Svájcban, hogy autóval a milánói reptérre szállítsák, ahonnét megindultak új otthonuk felé a szárnyasok. Mindegyikük túlélte az utazást. Cserébe ott őshonos állatokat kapott a zürichi állatkert

1980_robbantasos_terrortamadas_a_muncheni_oktoberfesten_13_halott_es_200_sebesult.jpg

1980. Robbantásos terrortámadás a müncheni Oktoberfesten. 13 halott és 200 sebesült a mérleg. A robbantó is meghalt, indíttatása szélsőbaloldali szélsőjobboldali eszme

1987_hongkongi_utcakepek.jpg

1987. Hongkongi utcaképek

1999_overhead_view_of_the_destruction_in_an_oklahoma_city_neighborhood_after_the_1999_bridge_creek_moore_tornado.jpeg

1999. A Bridge Creek–Moore tornádó pusztítása Oklahoma Cityben. Az F5-ös erősségű tornádó szélsebessége meghaladta a 480 kilométer per órát, ami a Földön eddig mért legnagyobb szélsebesség. A természeti csapás 36 áldozatot követelt, és mai értéken közel 2 milliárd dolláros anyagi kárt okozott 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr6118402421

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jajnemár 2024.05.12. 12:08:57

33ezer hadifogoly? Az igen. Az hadosztálynyi méret...

Watchdog 2024.05.12. 12:55:17

A jugoszlávok a lovaskocsit tankolták, vagy a benzinkutat? :)))

csehlencse 2024.05.12. 13:51:40

A siófoki halszárításos kép a legjobb. :)

A japán kiskölyköknek vajon a szabályos harakirit is tanították? Ha már kardhasználat...

Tornádó: ha megpróbálkoznának tégla vagy vasbeton házakkal, akkor is ilyen mértékű lenne egy-egy tornádó után a pusztítás?

ZON 2024.05.12. 13:54:49

" Nem messze van ide Malmö,
Ott az utcán sózott hal nő. "

Galaric 2024.05.12. 14:10:44

@jajnemár: inkább hadtest. ekkora létszámból majdnem kijön 3 hadosztály.

Fogash 2024.05.12. 17:26:14

@csehlencse: ezen az “elfújja a szél, mert papundekli az egész ország” dolgon én is szoktam gondolkozni. Érdekes lenne látni ugyanannak a városnak a belvárosát. Gondolom a felhőkarcolókat nem fújta el a tornado.

amundsen 2024.05.12. 19:53:50

Az a moszkvai emeletes trolibusz kis szériája ellenére nagyon érdekes technikatörténeti szempontból: 1936-ban Hruscsov (akkori moszkvai főbolsevik) trolikat akart nagyobb mennyiségben, ezért kiadta az ukázt: Nincs troli? Akkor csinálunk elvtársam ! Troli legyen nekem a föld alól is ! (Parafrazeálva a Tanú-ból). Csinált a jaroszlávi gyár egy hatalmas batárt, YATB-2, de meg se mozdult két évig. Jó néhány mérnök tarkólövéssel öngyilkos lett (Hruscsov csak utólag lett jó ember, antisztálinista) ezért 1937-ben hozattak Londonból egy emeletes és egy sima trolit. Az emeletes óriásnak (AEC 664T) csodájára jártak a moszkvaiak, ezért vissszafejtették, szinte pontosan: kicsit nehezebb lett. Például az angol 12 kilós áramszedőtalpból 47 kilóval nehezebb lett, az kormányművet nem sikerült alumíniumból megcsinálni, helyette acél lett. Közben az öngyilkosságok is töretlenül folytatódtak, talán a stressz miatt. Végül sikerült összehozni: ötkilométeres autonóm akkus üzem, alacsonypadlós peron, regeneratív fékezés- az angolok akkor igen a csúcson voltak, háromezer troli közlekedett náluk. A sima trolival 1,77 kopejka volt a kilométerenkénti árbevétel, az emeletessel 2,91.

Bachi8400000000000 2024.05.12. 20:51:48

@Fogash: Az helyzet, hogy a Tornádó övezetben a statisztikák szerint kb 1 % az esély hogy a hazádat lerombolja egy tornádó. Egyszerűen a téglával történő építkezés a fa szerkezetes építkezéssel szemben annyival drágább, hogy nem éri meg. Plusz ha szembe jön egy F4-F5 tornádó az jó eséllyel lerombolja a tégla házat is vagy annyira megrongálja, hogy le kell bontani. És a beton épületek is szenvedhetnek olyan károkat, hogy az a lebontásukhoz vezet. Pl. 2011-es Joplin tornádó (F5-ös tornádó volt) a St. John's Regional Medical Center hiába maradt állva olyan strukturális károkat szenvedet , hogy azt követően le kellett bontani. en.wikipedia.org/wiki/Mercy_Hospital_Joplin

kekegsm 2024.05.12. 21:06:39

@jajnemár: hadtest inkább. A hadosztály 10-13ezer ember

GFO 2024.05.13. 10:13:54

@Bachi8400000000000: Azért az 1% elég nagy rizikót eredményez, stimmel ez a szám?
(Rizikó = kár mértéke * bekövetkezés valószínüsége)

De egyébként logikus, amit írsz. Azzal a kérdéssel egészíteném ki, hogy vajon mennyire szokás ott kis, tornádóálló bunkert építeni, ahol fedezéket lehet találni? Egy ilyen nélkül nem szívesen élnék azon a vidéken...

Guillam 2024.05.13. 14:32:43

@csehlencse: A téglafal nem áll ellen a 480km-es szélnek, viszont a vasbeton falak igen. De az ilyen szélnek ellenáló nyilászárot csinálni sem egyszerű. A végén már inkább egy bunkerben éllnél mint egy házban. Sokkal egyszerübb tornádó óvóhelyet építeni a föld alá. Azt rengetegen építenek is.

csehlencse 2024.05.13. 16:25:02

@Guillam: Köszi, így már világos. Az óvóhely hasznos, de biztos felkötném magam (ha lenne még mire), ha meglátnám, hogy a házam, az ingóságaim, az életem munkája szilánkokra hasogatva hever a földön...

David Carradine 2024.05.13. 19:57:48

Nekem is voltak kérdéseim, hogy tornádó sújtotta területeken miért építkeznek könnyű szerkezetes házakból, amit felkap, összemorzsol. Miért nem tégla, vasbeton? A válasz: a könnyű szerkezetest olcsóbb újra felépíteni, mert a tornádó a keményebb építőipari alapanyagokat ugyanúgy gallyra vágja, csak azt még eltakarítani is nehezebb. A legjobb fotó kompozíció szempontjából az Oslo környékén tekerő sínbohóc.

pali923 2024.05.14. 00:29:02

@amundsen: azt olvastam valaha, hogy azért (is) szűnt meg az emeletes buszok használata Moszkvában, mert nagyon sokáig tartott, mire az utasok le- és felszálltak. Valószínűleg a járatsűrűség is elmaradt a londonihoz képest. :)

GFO 2024.05.14. 07:32:13

@csehlencse: Vajon mennyire lehet ott drága erre a biztosítás?

Zsombor Golf II 2024.05.14. 08:32:24

A müncheni robbantás is köthető a RAF-hoz ?

amundsen 2024.05.14. 17:17:18

@pali923: Az eredeti jól működött. Sok oka volt az elsorvadásnak. Egyrészt túl sok volt a megálló, nem jó a vonalvezetés, kicsi volt a tömeg/teljesítmény arány. (Kissé gyengébbre sikerült a másolt villanymotor. Az eredeti 74 kW-os volt az utángyártott 57. Eredeti tömege 540 kg, utángyártott 622. Volt elég galiba ezen túl is: 41 km megtétele után megadta magát a sebességmérő, meggörbültek az utasülések, kiugrottak az ablekemelő rugók...Roosszul működött a fék-az eredeti komplikált volt, de nagyon hatásos.) Az első szint 1807 mm magas volt, a második 1747. A világháborúban érthető okokból nem foglalkoztak a dologgal, tervek készültek ugyan. Az egész emeletes tömegközlekedés hattyúdala az volt, hogy 1959-ben Németországból hozattak három emeletes buszt , azt 1964-ben visszaküldték. Többé nem merült fel az emeletes buszozás gondolata.

pali923 2024.05.14. 18:31:39

@amundsen: nagyon képben vagy, ez nem semmi! :) Ezeket nem tudtam, amit én írtam, az mindezeknek a logikus következménye nyilván.

amundsen 2024.05.14. 19:32:48

@pali923: Az emeletes busznál bizonyítottan lassú az utasáramlás. Az angoloknál is majdnem leváltották az emeletes buszokat csuklóssal, de az Mercedes Citaro volt, magára valamit is adó angol nem száll Fritz buszra. Utálják őket, így visszatértek a lépcsőzéshez. Fittek is.

Sendrov 2024.05.16. 09:58:18

Az USS Robalo nem volt szerencsés tengeralattjáró. Az első 2 csendes-óceáni őrjárata során rengeteg torpedót lőtt ki japán hajókra, de csak egyet süllyesztett el. Parancsnokát már az első őrjárat után leváltották (szerencséjére). Az USS Robalo a 3. őrjáratáról soha nem tért vissza. A haditengerészet a hajót és a teljes legénységet veszteségnek írta le. A világháború után hadifoglyok beszámolóiból kiderült, hogy a tengeralatjárót akna süllyesztette el és legénységéből 4 fő (köztük a kapitány) elérte a partokat, ahol japán hadifogságba estek. Később egy amerikai bombázás annyira feldühítette a japánokat, hogy a foglyok egy részét árokba lökték, benzint öntöttek rájuk és élve elégették őket. Az élve elégetett foglyok között volt az USS Robalo négy szerencsétlen túlélője is....

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2024.05.18. 19:56:53

@Zsombor Golf II: "A müncheni robbantás is köthető a RAF-hoz ?"
Nos nem. A RAF szélsőbalos volt azaz kommunista, a müncheni robbantást neonáci eszmék mentén követték el.
RAF-ról kimerítő cikkem itt:
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2019/11/30/a_voros_hadsereg_frakcio_igaz_tortenete

LvT · http://onomastikion.blog.hu/ 2024.05.24. 17:14:44

@JTom: >> Nos nem. A RAF szélsőbalos volt azaz kommunista, a müncheni robbantást neonáci eszmék mentén követték el. <<

Gondolom, @Zsombor Golf II: kérdése azért merült föl, mert a képeláírásban mosz az szerepel, hogy "A robbantó is meghalt, indíttatása szélsőbaloldali eszme".

8Lifeisamovie8 2024.05.30. 13:48:01

Elvileg Putyin első autóját (egy Zápor Jóskát) is a szülei nyerték neki a lottón :)

ZON 2024.06.01. 17:04:51

@8Lifeisamovie8: Egy UKRÁN autót... :)
Ott kattanhatott be.

gigabursch 2024.06.03. 04:12:33

USS RObalo:
Láttam annodacu az Újpesti-öbölben több vízrebocsájtást sólyáról, de ez erősen szakszerűtlennek tűnik.
A csúszkapályák nem ugorhatnak szét, mert az csak akkor történhet meg, ha ha leakad valamelyik csúszó és a vízbe érkező hajó lehuppan a sólya végéről (ahogy tt), az viszont rendes lemezgörbülgetést hozhat magával.

Siófoki halszárítás:
Nagyon jó kép! Ha jól emlékszem egy helytörténeti előadásra, akkor az a mai Sió toroktól egy pöppet nyugatra volt, ahol ma a legfrekventáltabb szállodák vannak.

Ukrán és lengyel csapatok parádéja:
A hülyeségből sosem tanulnak...

Robbantásos merénylet:
Bővebben? bbc-history.hu/hitler-merenylet-georg-elser/

Emeletes trolibusz:
Állati!

Brit hadifoglyok:
A németek legnagyobb hátráltatója a sok hadifogoly volt. Ráadásul a helyi franciák se tették könyebbé a világot,

Kardtréning:
Ma se ártana lyesmi a mai iskolában. No nem lakatos Nintendónak és Kolopár Brúszvillisznek

Vársói felkelés:
Amit a szovjetek békésen megvártak, hogy a németek felőröljenek... Demokratikuson

Pályaör:
Kipróbálnék egy ilyet

Durbani zavargások:
A feka horda akkor is csak horda üzemmódban tudott várásolni. Úgy tűnik, hogy nekik a civilizáció civilizációs ártalom...
(Amúgy nem térd, hanem comblövés)

Lottó-Volga
Siralmas...

Hong-Kong - tűzszrész
Körülötte nem katasztrófa túristák, hanem helyi lakosok...

Vidéki benzinkút Jugoszláviában:
1987 valahol Titogárd (ma Szkopje) és a bolgár határ között - pont ilyen helyen tankoltunk...

Hattyúk:
Egy hattyú amőgy pont akkor, mint hat tyúk...

Múnchen, Oktoberfest, robbantás:
A hülyeség hülyeség marad....

Hongkngi utcakép:
Ma is jobbkormányosak ott az autók?

F5-ös tornádó
Látta a szél a Twister című filmet és bemutatta, hogy tud erősebb is lenni.

gigabursch 2024.06.03. 04:22:13

@amundsen:
Köszi!

@GFO:
Abszolút! Nem kevés földalatti bunker/garázs van.

@Guillam:
A nyílászáróknál a légnyomáskülönbség és a szerkezeti beépítés a fő probléma.

@Sendrov:
Durva.
süti beállítások módosítása