Egy év után újra azt MTI Archívumának fotóiból készítettem a Napi érdekes válogatást! Az 1945-1990 közötti időszakból hoztam érdekes, ritkán látott képeket, mindjárt két tucatot!
1982. Kőszeg Ferenc tanár és szamizdat-szerkesztő, személyi követői elől fut Budapesten. A négy felvételből álló sorozatot Demszky Gábor készítette
1946. február 23. Lovas kocsikra rakják a csomagokat az elemi (általános) iskola udvarán, a gyülekező helyen. A kormány rendelete értelmében a német nemzetiségű (sváb) magyar állampolgárokat kényszerrel kitelepítik. MTI Fotó/MAFIRT: Kozacsek Elek
A hazai német nemzetiségűek Németországba történő kitelepítése során 1946 és 1948 között legalább 185 ezer német nemzetiségit fosztottak meg magyar állampolgárságától, valamint ingó és ingatlan vagyonától. 1946 és 1947 közt mintegy 135 ezer főt az Egyesült Államok által megszállt övezetbe, majd 1948 végéig körülbelül 50 ezer főt a Szovjetunió által megszállt övezetbe költöztettek erőszakkal.
1946. április 17. A Gyorskocsi utcai Pestvidéki Fogház fiatalkorú lakói állnak a Nemzeti Segély élelmiszer-adományaival a Fogház folyosóján. MAFIRT felvétel
1946. szeptember 5. Vásár vidéken a forint bevezetése után. MTI Fotó/MAFIRT
1947. március 8. A Budapesten állomásozó szovjet Dunai Flottilla egységének matrózai utolsó útjára kísérik egyik elesett bajtársukat a Nagykörút és a Podmaniczky utca kereszteződésében. MTI Fotó/MAFIRT
A fővárosban és vidéki helységekben elő-előfordultak halálos támadások szovjet katonák ellen 1945-1947 között. A szovjet katonai szervek segítséget nyújtottak a magyar rendőrségnek a bűnözés felszámolásában. Ezek során is voltak szovjet áldozatok a fővárosban, akiket különböző temetőkben búcsúztattak el. Például 1946 júniusában, a budapesti Belvárosban máig tisztázatlan körülmények között merénylet-sorozatot követtek el szovjet katonák ellen.
1955. október 6. Okos Misi elnevezésű a beszélő úttörőruhás bábu bemutatkozik a gyerekeknek az Úttörő Áruházban. A bábu "válaszol" a gyerekek kérdéseire és mesékkel szórakoztatja őket. MTI Fotó: Járai Rudolf
1958. január 29. Herdi Mihály kormányos és családja fát vág az uszályon. A jeges Dunán a hajók és uszályok tavaszig beállnak a Csepeli Szabadkikötőbe, a személyzet ilyenkor családostól a hajón lakik. MTI Fotó: Mikó László
1958. február 11. Malán Mihály tudományos főmunkatárs egy népvándorláskori, mesterségesen torzított koponyát mér a Nemzeti Múzeum Természettani Múzeumának embertani tárában. MTI Fotó: Bartal Ferenc
1958. április 7. Kalauztanulók a kocsik szétkapcsolását gyakorolják a Fővárosi Villamos Vasút Bur-telepi kiképzőiskolájában. Az iskolában 600 új kalauzt képeznek ki, a tanfolyam időtartama 1 hónap. MTI Fotó: Fényes Tamás
1958. július 6. Dankovics János csillés és Hudák Gyula éjjeliőr munkába indulás előtt megtöltik a kulacsot az új kútnál friss ivóvízzel. Július 6-án adták át a százhúszmillió forintos költséggel épülő regionális vízmű első szakaszát Ormosbányán. A létesítmény a bányászközségek ivóvízellátásának megjavítását célozza a Kazincbarcikától Rudabányáig húzódó 20 km-es vízszegény völgyben. MTI Fotó: Mező Sándor
1958. szeptember 5. A járókelők nézik, amint tulajdonosa kihajt egy új Skoda gépkocsival az Autó- és Alkatrész-kereskedelmi Vállalat garázsából. MTI Fotó: Mező Sándor
1959. november 5. Komppal és hajóval átkelő utasok, lovas kocsik a Duna partján, az átadás előtt álló tahitótfalusi vashíd mellett. A Hídépítő Vállalat és a Ganz Mávag dolgozói még november hónapban befejezik a híd felújítását. MTI Fotó: Rácz János
Az elsőt 1912 tavaszán kezdték építeni és 1914-ben, az első világháború kitörése előtt egy héttel szentelték fel. Ezt a hidat 1944 decemberében felrobbantották a németek. 1945 januárjában az oroszok építettek egy cölöphidat, ez volt a második híd. Ezt a hidat a jeges ár elvitte még azon a télen. A tahitóthfalusi híd története: az elsőt 1912 tavaszán kezdték építeni, és 1914-ben, az első világháború kitörése előtt egy héttel szentelték fel. Ezt 1944 decemberében felrobbantották a németek. 1945 januárjában az oroszok építettek egy cölöphidat, ez volt a második híd. Ezt a jeges ár elvitte még azon a télen. Építettek helyette egy másikat, ez volt a harmadik. Tildy Zoltán és Gerő Ernő idejében felépítették a vashidat, ez volt a negyedik. Ezt nevezeték el 2010-ben Tildy Zoltánról.
1962. augusztus 2. A betakarított dohányleveleket rakják le szárításhoz a lovaskocsiról a hevesi Vörös Október Termelőszövetkezetben, ahol 30 holdon termelnek jó minőségű hevesi és szabolcsi dohányt. MTI Fotó: Bereth Ferenc
1966. július 17. Debrecenben rendezték meg a zárttéri modellek világbajnokságát. Bal oldalon az egyik amerikai induló, mellette Manfred Koller osztrák versenyző. A verseny színhelye a Debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem (2000-től Debreceni Egyetem) kupolaterme. MTI Fotó: Szebellédy Géza
A verseny végeredménye: egyéni világbajnok Hans Beck (NSZK) 64 perc 54 másodperces repítési idővel. Második: Joe Bilgri (USA), harmadik R. Hyvärinen (Finnország). Csapatban világbajnok az NSZK csapata
1966. július 20. Budapesti fiatalok tüntettek az Amerikai Követség Szabadság téri épületénél, az USA vietnami agressziója ellen. MTI Fotó: Friedmann Endre
1966. szeptember 11. Mohammed Reza Pahlavi iráni sah vadászaton vesz részt a gemenci rezervátumban Dobi István, az Elnöki Tanács elnöke (b1), Losonczi Pál földművelésügyi miniszter (b3) és Sarlós István, a Fővárosi Tanács elnöke (b5) társaságában. MTI Fotó: Vigovszki Ferenc
1968. július 1. Bérelhető XX-es rendszámú, a Német Demokratikus Köztársaságban (NDK) gyártott Trabant 601-es típusú gépkocsik a siófoki szállodasoron. A növekvő idegenforgalom miatt több vidéki városban személygépkocsit bérelhetnek az üdülővendégek. A Somogy megyei kaposvári székhelyű 13. számú Autóközlekedési Vállalat (AKÖV) Trabantokat ad bérbe a Balaton-parti kikötő- és üdülővárosban. MTI Fotó: Bajkor József
1968. szeptember 21. Egy kisfiú szétdobált holmik, kabátok, táskák között olvas egy utcai padon Budapesten. MTI Fotó: Benkő Imre
1969. április 30. A Tisza elnevezésű magyar kísérleti elektromos kisautó próbaúton. Az ülés támlájának lehajtásával hordágy szerelhető az elektromos kisautóra. Az Országos Reuma- és Fürdőintézet megrendelésére készített kisautót a pavilonok közötti betegszállításra kívánják alkalmazni. MTI Fotó: Hadas János
1970. május 31. A sivatag hajójával, a tevével barátkozik a Magyar Néphadsereg két alezredese a légvédelmirakéta-lövészet szünetében. A helyszín az Asztraháni régió, Asuluk (Szovjet-Kazahsztán) 120×38 km területű nemzetközi lőtere. MTI Fotó: Friedmann Endre
1978. április 13. Összetört HÉV-szerelvény a csepeli HÉV Boráros téri végállomásán, ahol a szerelvény motorkocsija április 13-án 17.10-kor belerohant a végállomás épületének várócsarnokába. A szerencsétlenség következtében 18 ember vesztette életét, többeket kórházba szállítottak. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter
A balesethez kapcsolódó Wikipédia szócikk
1987. január 11. Az utastérben helyszínelő rendőr a fogaskerekű vasúti baleset helyszínén, ahol január 11-én 20 óra 5 perckor súlyos, halálos baleset történt az Orgonás megállóban. A Szabadság-hegyről a Városmajor felé közlekedő szerelvény eddig ismeretlen ok miatt nem tudott megállni, és összeütközött az Orgonás megállóban várakozó, felfelé közlekedő vonattal. Az ütközés következtében az álló szerelvény utolsó kocsija leszakadt, és a városmajori végállomáson kötött ki. A késő éjszakai órákig tartó vizsgálat megállapításai szerint a baleset következtében ketten (a két motorkocsi vezető) életüket vesztették, hárman súlyos, öten könnyű sérülést szenvedtek. A baleset körülményeinek vizsgálatát a rendőrség szakértők bevonásával folytatja. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter
1989. április 30. Tűzszerészek a Ferihegyi repülőtéren, miután bejelentés érkezett, hogy valaki robbanóanyagot rejtett a Lufthansa Boeing 727-es hajtóművébe. Mivel a szakemberek a gép átvizsgálása során semmit nem találtak, a repülőgép megkapta a felszállási engedélyt. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter
1989. október 20. Dunaújvárosban a régi Építők úti víztoronyról szerelték le a vörös csillagot. A kormány döntésének megfelelően országszerte eltávolítják a pártjelvényeket a közintézményekről. A 10 méter magas, 1 tonnás szerkezetet 40 méter magasságból hozták le a földre. MTI Fotó: Arany Gábor
Köszönet az MTI Fotóarchívumának a képekért. Ahogyan az állandó olvasók már tudhatják, az archívum fotói falra akasztható vászonképként, nagy méretekben is megrendelhetőek!
Az archívumról bővebben:
Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt.
Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.
Az MTI Fotóarchívumról:
Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.
A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.
A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!
A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.
Az utolsó 100 komment: