Napi érdekes - 388

2021. június 06. JTom

Sziasztok, itt a következő Napi érdekes! Ma a kedvenc képem pont időrendben is az első: Lord Nelson zászlóshajója!

1897_hms_foudroyant_80-gun_two_decker_launched_in_1798_and_one_time_flagship_to_lord_nelson_is_wrecked_off_blackpool.jpg

1897. Az 1798-ban vízre bocsátott HMS Foudroyant, Lord Nelson egykori zászlóshajója, hulladéknak eladva Blackpoolban 

1907_men_at_work_in_a_coventry_uk_car_factory.jpg

1907. Autógyár Coventryben, Egyesült Királyság

1915_tsarist_prisoners_in_austro-hungarian_captivity.jpg

1915. Orosz hadifoglyok osztrák-magyar fogságban, a pontos helyszín ismeretlen

1918_a_landslide_took_out_the_tracks_and_caused_a_passenger_train_to_crash_and_catch_fire_at_least_41_people_died_get_sweden.jpg

1918. A 41 halálos áldozatot követelő földcsuszamlás a svédországi Getåban. A szerencsétlenségben a lezúduló földtömeg a pályájáról egy vasúti szerelvényt sodort el

1937_ernest_hemingway_with_soviet_writer_ilya_ehrenburg_left_and_german_writer_gustav_regler_right_spanish_civil_war.jpg

1937. Ernest Hemingway amerikai (k), Ilja Erenburg (b) szovjet és Gustav Regler (j) író a spanyol  polgárháborúban

1942_nemet_hegyivadasz_alakulat_a_kaukazusban.jpg

1942. Német hegyivadász-alakulat a Kaukázusban

1943_marrocan_goum_s_somwhere_on_the_italian_front_probably_the_battle_of_monte_cassino.jpg

1943. Marokkói goumiere-k, azaz őslakos marokkói katonák az olasz fronton a második világháborúban, Monte Cassinónál

1944_the_surviving_members_of_uss_intrepid_s_crew_gather_to_pay_their_respects_to_69_men_killed_by_kamikaze_attacks_the_day_before.jpg

1944. A USS Intrepid legénysége temeti a tengerbe az egy nappal korábbi, japán kamikaze-támadásban meghalt 69 bajtársát

1946_a_group_of_children_watching_the_fun_part_of_the_irwell_river_overflow_lancashire_england.jpg

1946. Egy csoport gyerek élvezi a helyzetet az Irwell-folyó áradásakor, Lancashire, Anglia

1946_diamond_jubilee_of_sir_sultan_mahomed_shah_celebrating_60_years_as_aga_khan_leader_of_the_ism_li_branch_of_shia_islam_his_followers_in_india_gave_him_his_weight_in_diamonds_110_kg.jpg

1946. Szultán Mohamed Sah (III. Aga Khan) 60 éves (siita iszlám vallási) uralkodói gyémántjubileuma Indiában, amin követői, testsúlyának megfelelő mennyiségű gyémántot ajándékoztak neki (110 kilogrammot). A vallási vezető, miután megköszönte a felajánlást, visszaadta azt a tulajdonosaiknak

1947_convair_car_model_118_the_first_flight_of_a_flying_car_california.jpg

1947. ConVair Car Model 118, az első repülő autó, Kalifornia felett

1951_american_veterans_from_world_war_2_arlington_national_cemetery.jpg

1951. Második világháborús amerikai veteránok az Arlingtoni Nemzeti Katonai Temetőben

1964_december_11-en_a_los_angeles-i_hacienda_motel_tulajdonosa_onvedelembol_agyonlotte_sam_cooke-ot.jpg

1964. december 11. Sam Cooke soulzenész, dalszerző holttestét szállítják el. A Los Angeles-i Hacienda Motel tulajdonosa némiképp tisztázatlan körülmények között, önvédelemből agyonlőtte

1973_a_south_korean_police_officer_measures_a_woman_s_skirt_length_during_a_nationwide_crackdown_on_men_with_long_hair_and_women_wearing_short_skirts_in_south_korea.jpg

1973. Dél-koreai rendőr méri egy nő szoknyájának a hosszát. Abban az időszakban tilos volt a túl rövid ruházat, vagy például a férfiaknak a hosszú haj

1983_family_of_a_passenger_onboard_korean_air_lines_flight_007_mourning_after_hearing_the_news_that_the_plane_was_shot_down_over_soviet_airspace_on_september_1st_with_no_survivors_among_its_269.jpg

1983. A szovjetek által lelőtt koreai KAL 007-es járatával együtt lezuhant utasok hozzátartozói, miután hivatalosan is bejelentették a gép megsemmisülését. 269-en vesztek oda a szerencsétlenségben, amikor az utasszállító túlságosan eltért a repülési iránytól, átrepült Kamcsatka, majd Szahalin felett, és a szovjet légvédelem lelőtte

1985_roof_collapses_on_swimming_pool_in_switzerland_killing_12_people.jpg

1985. A svájci Usterben egy uszoda - anyagfáradás miatt - leszakadt födémszerkezete rázuhant a bent tartózkodókra, tizenkettőjüket megölve

1988_szovjet_katonai_tanacsadok_kommunista_lazadokkal_az_angolai_polgarhaboruban.png

1988. Szovjet katonai tanácsadók, kommunista lázadókkal a háttrében az angolai polgárháborúban. A szovjetek aktívan támogatták a Dél-afrikai Köztársaság ellen vívott kommunista felkelést, ami az egykori portugál gyarmat felszabadulása, 1975 óta tartott. Dél-Afrika a térségben (Namíbiában és Angolában is) szerette volna befolyását megerősíteni. A baloldali felkelésben a szovjetek mellett kubai és román csapatok is részt vettek! Napi kérdés(ek): Miért pont a románok? Mi okból jártak Ceausescu katonái Angolában? Hány román vett részt a harcokban kb.?

 

________________________________

18+!

 

 

 

 

 

 

 

 

1989_ufai_vasuti_szerencsetlenseg_a_szovjetunioban.jpg

1989. Az Ufai vasúti szerencsétlenség a Szovjetunióban. A Transzszibériai vasútvonal mentén történt balesetben, amelyben egy cseppfolyós propán-bután gázt szállító csővezeték lyukadt ki, és az érkező vonat által vetett szikrától felrobbant a völgyben megült gáz, a hivatalos közlések szerint 780-an égtek szénné. A képen az áldozatok maradványait szállítják el katonai alakulatok. A robbanás erejére jellemző, hogy 4 kilométeres körzetben dőltek ki fák, és a 13 kilométerre található városban is betörtek az ablakok

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr3816583016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2021.06.06. 00:38:58

Jó kis kör megint.
A kedvencem ezúttal megegyezik a tiéddel: a legelső.
Az uccsó képen pedig az eset,, amikor a "szénné égtek" kifejezés sajna szó szerint is igaz...

MIG-31 2021.06.06. 00:40:53

Jó kör! Bár elsőre kicsit soknak tűnik a hulla, de hát ez van, ezt dobta a gép. Mondjuk az arányt sose számoltam eddig, meg ezután se fogom, de érzésre.
Nagyon érdekel a napi kérdésre adott válasz! Még csak nemis hallottam a románok angolai részvételéről, pedig egyik kedvelt témám a hidegháború szovjetekhez kötődő része.

MIG-31 2021.06.06. 01:16:48

Végeztem egy gyors kutatást az interneten. Remélem lesz aki bővebben és jobban le tudja írni! :)
Miért pont a románok azt nemtudom.
1979-től angolai gerillákat képeztek ki Romániában. Pilótaképzést is csináltak Angolában, kb. 100 román oktató valamint 500 fős román személyzet, tehát összesen kb. 600-an. Román repülőgépeken (IAR 826, 836) is oktattak, más típusok mellett.

¿Qué tapas hay? 2021.06.06. 01:33:54

@MIG-31: Apró kiegészítés: a románok nemzetközi szerződés alapján alapították és üzemeltették az angolai nemzeti katonairepülő-főiskolát Negage mellett. Román források szerint a főiskola román személyzete 140 főből állt, akik közül Gheorghe Prega repülő alezredes 1981-ben légibalesetben meghalt, maradt így 139 fő.

Más: Az ufai balesetet cseppfolyósított földgázt szállító csővezeték meghibásodása okozta.

hátramozdító 2021.06.06. 08:12:09

Köszönjük szépen! A csatahajós tartalmakat mindig különösen, de az a repülő autó, egek, roppant bátornak kellett lenni hozzá :)

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2021.06.06. 09:33:39

" 1988. Szovjet katonai tanácsadók, kommunista lázadókkal a háttrében az angolai polgárháborúban. A szovjetek aktívan támogatták a Dél-Afrikai Köztársaság ellen vívott kommunista felkelést, ami az egykori portugál gyarmat felszabadulása, 1975 óta tartott. "

Itt valami nagyon félrement.. Angola nem felkelt Dél-Afrika ellen, már független állam volt és a kommunista erők azok nem a lázadók hanem az angolai kormányerők voltak. Dél-Afrika úgy került a képbe, hogy a másik (nevezik nacionalistának) politikai erőt, az UNITA-t támogatta, na inkább ők voltak a lázadók, az angolai kormánnyal szemben.

Hogy 1975-ben ki milyen támogatást kapott, arról van két (nem tudom mennyire hiteles, agitprop kiadásúak) könyv, John Stockwell: Angolai akciója. Meg a másik, Máté György- Ignatyev: Szabadságharcosok közt Afrikában-ja

szeme közé, laposan! 2021.06.06. 09:36:35

Kicsit sok a hulla ma, pedig itt a nyár. No, mindegy. :)

minekez 2021.06.06. 09:37:34

Először csak néztem, hogy mit keresett egy német író a köztársaságiak között, aztán utána olvastam....akkoriban inkább moszkvainak számított mint németnek.
(talán emiatt nem szerepel a nációja a képaláírásban? :) )

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.06. 11:12:33

@MIG-31: Akkor ezt neked tetszeni fog.
Fut egy sorozat, ami majd végén egyben kijön pdf-ben is az angolai konfliktusról.
forum.htka.hu/threads/angola.1875/

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.06. 11:13:08

@MIG-31: Az még hagyján, de közben D-A-val is kereskedtek és adtak el nekik helikopter alkatrészeket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.06. 11:13:43

@Sigismundus: Két kommenttel fentebb lehet olvasgatni. :)

MIG-31 2021.06.06. 11:51:00

@molnibalage: Ki is mondta azt, hogy románnak lenni foglalkozás...
Nem az első eset, és nem is az utolsó. A háborúk mögött általában van ideológia és/vagy politika, meg egy jelentős gazdasági érdek, de szerintem ezzel nem mondtam nagy újdonságot neked. :)
Kösz a linket, majd megnézegetem. :)

¿Qué tapas hay? 2021.06.06. 11:51:33

@minekez: Hát azért Regler nem volt az a tipikus moszkovita. A háttér szokványos: jó családból való, ügyesen nősült szalonkommunista bölcsész. Viszont a bepalizott nyugati széplelkek közül az elsők között ismerte fel, hogy a SZU tulajdonképpen a III. Birodalom vörösben. Már a háború alatt szakított a kommunistákkal, amit a többi széplélek a haláláig nem bocsátott meg. Német állampolgárságától '34-ben megfosztották, ennyiből jogos a nemzetiség elhagyása, nomeg a harmincas évek doktrinája szerint egy hithű kommunistának lehetett állampolgársága, anyanyelve, de nemzetisége nem.

MIG-31 2021.06.06. 12:14:12

@Sigismundus: Valami hasonló komment nekem is megfordult a fejembe tegnap éjjel, csak le már nem írtam. Bár én csak odáig jutottam gondolatban, hogy a kommunista lázadó éppúgy lehetett volna kommunista szabadságharcos is.
Ezen kívül egy hozzászólás szerintem kevés is a helyzet kitárgyalásához, meg nemis célom az.
Például itt egy idézet, tehát nem én írtam: " 1975 novemberében, a portugál hadsereg kivonulása után az MPLA a független Angola kormányává nyilvánította magát és kihirdette az Angolai Népköztársaságot, amelyet nem minden kormány volt hajlandó elismerni. A belső ellenzéket alkotó UNITA és FNLA szintén kormányt alakított, amelynek központja Huambo lett. Ezzel kezdetét vette egy majdnem három évtizedes polgárháború. "
Ha így nézzük, akkor a helyzet közel sem egyértelmű, hogy ki volt az elfogadott hivatalos kormány és ki a lázadó. (az idézet egyébként a wikipédiából van)
Nézzünk egy másikat:
"1975 januárjában átmeneti kormány alakult az MPLA, az FNLA, az UNITA és Portugália képviselőiből az ország alkotmányának kidolgozására, a függetlenné válás előkészítésére. Az FNLA és az UNITA azonban aknamunkájával megbénította az ideiglenes kormány működését, majd külső erők fegyveres támogatásával harcot indított az MPLA ellen. "Földünk országai, Kossuth Könyvkiadó, BP, 1981. Azért ez is elég visszafogott.
Majd később ugyanitt ez olvasható (ezt már nem írom le szó szerint, mert sok lenne): Az MPLA hadserege kubai önkéntesekkel karöltve 76 márciusáig kiszorította az országból az FNLA és az UNITA dél-afrikai csapatokkal megerősített egységeit. Az MPLA megalakulásától kezdve haladó politikai irányvonalat képviselt és vezette az antikolonialista harcot, 76-ban elfogadott akcióprogramjában a szocialista társadalom felépítését tűzte ki célul, 76-ban 20 évre szóló barátsági és együttműködési szerződést kötött a Szovjetunióval.

Persze a kubaik azok teljesen önkéntesek voltak, na ja :) :) :)

MIG-31 2021.06.06. 12:15:25

@MIG-31: mivel itt volt a polcon ez a könyv, ezért szántam rá egy kis időt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2021.06.06. 12:28:30

@¿Qué tapas hay?: @minekez:
"talán emiatt nem szerepel a nációja a képaláírásban? :)"

baszki mekkora királyok vagytok! igen ezért maradt ki a nemzetisége, irtózatos tétben mertem volna fogadni hogy senki sem veszi észre, de azt kell hogy mondjam hogy itt mindent megfejtetek, kitaláltok, kinyomoztok, kijavítotok.
elképesztő olvasótábor vagytok és ez mindenkinek szól!
ezért érdemes ezt csinálni, ez tart felszínen engem is, pedig sokszor nagyon nehéz leülni képeket gyűjteni egy tikkasztó nap után...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.06.06. 13:16:12

Lord Nelson hajójában mi volt az érték? A fa?

ConVair Car Model 118, az első repülő autó: nem bonyolította túl a tervező: összeépített egy autót és egy kisebb repülőgépet. De, legalább működött – legalábbis levegőben. Úton kicsit macerásnak tűnik a használata – már ha erre sor került volna. Ugyanis, ahogy olvasom, nem is került gyártásba: az első prototípus a bemutatón kényszerleszállást hajtott végre, mert elnézték az üzemanyag-szintet, össze is tört a gép. A másodikba már elég naftát tötöttek, sikerült a repülés, de aztán ennyiben is maradtak...

J.László 2021.06.06. 13:35:22

Angolában román csapatok? Erről még nem is hallottam.

¿Qué tapas hay? 2021.06.06. 14:15:48

@Fotósképző: Egy korabeli hajón elég sok színesfém-alkatrész volt. Mindemellett, csak a képen kb. 50 tonnányi ágyú látszik a roncson, ami szintén nem kevés érték.

A röpülő autó egy teljesen haszontalan dolog, de műszakilag megépíthető, reklámnak meg jó. Földön a méretei miatt használhatatlan, a levegőben meg a rengeteg felesleges súly miatt. Mindazonáltal, még most a XXI. szd-ban is havonta kitalál valami ilyesmit egy futóbolond, csak most már megépíteni sem kell, elég egy szép CGI-modell és jöhetnek is a lájkok.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2021.06.06. 14:37:55

Megint érdekes válogatás, köszi.

A 70-es évek Dél Koreája nem az a legivdámabb barakk, pedig még "nyugat" is :)

A koreai gép lelővése elég komoly botrányt gerjesztett a maga idejében, éstényleg durva hogy egy behatoló civil utaszállító gépet lelőnek felszólítás nélkül.
Tudtommal máig tisztázatlan hogy miként tévedhettek el ennyire és mulasztották el azonnal lereagálni, hogy illetéktelen behatoláson kapták őket.
Ehhez képest nemrég putyinék egy-két arrongánsan cinikus megjegzéssel elintézte....
Az oroszok nem tanulnak a hibáikból, és alapjában véve békeidőben se nagyon izgatja őket az emberélet.

M. Péter 2021.06.06. 15:43:54

A 9. kép alighanem Salfordban készült.

M. Péter 2021.06.06. 16:03:30

6. kép: A hegyivadászoknak nem volt a környezetbe jobban belesímuló egyenruhájuk?

minekez 2021.06.06. 16:45:33

A késes marokkói komának nem fázott a lábujja Monte Cassinónál? :)

daneel1976 2021.06.06. 19:08:44

Nem kapkodtàk el a bontást!!
Akkor már 99 éves volt és 7 éve állt,vagy feküdt a bontóban.
Valószínűleg túl nagy értéket nem képviselt akkori szemmel.
Kb 50 évig iskola hajó volt,közben a technika túlhaladott,megszületett a vastestű hajó (Warrior),kifejlődött a gőzüzem,az ágyúk lőtávolsága 100m-ről 10.000m-re nőtt, és pár év múlva vízre bocsájtják a Dreadnoughtot......

bioLarzen 2021.06.06. 19:10:07

@¿Qué tapas hay?: Arról nem is beszélve (a repülő autót illetően), hogy ahhoz minimum piltóajogsi is kellene a sima jogsi mellett (ha meg olyan modellről van szó, aminél földi üzemmódban a szárnyakat vontatmányként viszi a kocsi, még arra is kellhet külön papír) - és akkor még nem is beszéltünk a földi infrastruktúráról - nem is annak a hiánya a legnagyobb probléma, hanme az, hogy nem lehet "csak úgy" a meglévő közúthálózathoz csapni a vált infrastruktúrát...
Ahogy mondod, totál baromság a dolog. Haa lenne benne potenciál, már rég működne.

korxi 2021.06.06. 20:02:14

Románia angolai részvételéről eddig még én sem hallottam. Volt valami speciális érdekük ott? Csak mert a marxista-internacionalista világforradalom Ceausescut eleve nem nagyon érdekelte, a 80-as évek végén meg már pláne nem.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.06. 21:01:53

@Ződ2000: A tehetetlenségi navigációs rendszert rosszul állították be.
Semmi durva nem volt benne. Addigra régen megtanulta már mindenki, hogy a Szu légterét megsérteni nettó instant életveszély. Csak a KAL007 nem vetette ezt észre. Kétszer sem.

5valve 2021.06.06. 21:25:23

Jó az a drón felvétel a svédországi földcsuszamlásról. Vajon honnan fényképezhették? Valami kétfedelű lélekvesztőről?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.06.06. 22:18:13

@¿Qué tapas hay?: Ja, most látom az ágyúkat. Azt hittem, azokat elvitte ilyenkor az utolsó tulaj, mint egyszerű(bb)en mozgatható vagyontárgyakat és csak a hajótest marad...

MIG-31 2021.06.06. 23:00:30

@korxi: A 70-es évek végén volt ez. Arra én se jötte rá hogy mi volt az érdekük, bár csak tegnap hallottam erről az egészről. Gondolom internacionalista segítségnyújtás a nagy testvér árnyékában.

MIG-31 2021.06.06. 23:11:19

@molnibalage: Elolvastam a linken található anyagot. Köszönöm szépen! Megvolt a vasárnap délutáni elfoglaltságom. :) :) :)
Arra azonban nem jöttem rá, hogy mi okból voltak kint a románok. Nagyon kevés volt benne a román szerepvállalásból, igazából csak be volt szúrva hogy repülőkiképző iskolát vezettek, legalábbis így vettem észre. Na mondjuk voltak részek ahol begyorsítottam az olvasásba, hogy haladjak is, lehet csak kihagytam valamit.
Gondolom internacionalista segítségnyújtás volt a nagy testvér árnyékában, kvázi ajánlott házi feladatként, meg esetleg egy kis hasznot is reméltek, román gépeken is oktattak, hátha több gépet, fegyvereket is tudnak eladni Angolába, és ehhez "illett" a kiképzésben is részt venniük.

gigabursch 2021.06.07. 07:11:35

@MIG-31:
Egyébként ez a szitut több, a ~korban játszódó vidám film is felhasználja, mint háttértörténetet, kellően elferdítve a háborús tényt, lásd 'Ők is a fejükre estek'.

gigabursch 2021.06.07. 07:15:42

@Fotósképző:
Az ágyúk rohamosan váltak hadászatilag értéktelenné.
Lőtáv, töltési sebesség, stb...
Ekkor már csak fémhulladék volt.

A fatest még főleg.
Fúrókagylók kívülről, korhadás belülről => még tűzifának is rossz (főleg mert nem annak való), bár biztos az lett a sorsa.

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2021.06.07. 08:19:11

Polgárháborús kép: nekem az tűnt fel először, hogy Hemingway barettje szemből jól áll (jobbra), az orosznak balra áll, meg a fejébe húzza, mint a svájcisapkát (fülére), a "német" meg szinte hátraveti, mint a micisapkát:)

agresszív kismalac · http://kismalac.blog.hu 2021.06.07. 08:53:22

Azért ekkora robbanáshoz elég sok gáz kellhetett.
Nem hiányzott senkinek?

kárárámaispj 2021.06.07. 09:29:18

Hogy a francba húztak ki egy ekkora dög hajót a partra akkoriban? Vagy mégis hány méteres apály-dagály van azon a környéken?

A 110 kiló gyémántot egyesével feliratozták, hogy tudják kinek kell visszaadni? Mert akkor a papír több volt mint a gyémánt.

MantaMann 2021.06.07. 09:39:12

Sziasztok!
Azt ismeritek, hogy a nagy "conducător" törte egy kicsit magát és országát az atomfegyver felé?
Angolában van némi urán.

Quattroman 2021.06.07. 10:09:20

Nem csak urán van ott hanem gyémánt, (ezt Elena szerette) réz, arany, ezüst, stb...

Indriq 2021.06.07. 10:16:46

az első képről felmerült bennem Thészeusz hajója paradoxon. 100 év alatt valszeg mindent kicseréltek már hajón :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.07. 10:19:36

@MIG-31: Asszem kézifegyvereket és egyéb kisebb cuccokat szállítottak a testvéri elvtársaknak...
... és Puma alkatrészeket Dél-Afrikának. Miután ezt kiderült, akkor elzavarták őket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.07. 10:20:47

@agresszív kismalac: Észlelték a nyomásesést a vezetéken, erre fokozták csak a nyomást kompresszorokkal asszem.
Igazi "elegáns" megoldás, ha kicsi a nyomás. Az ok kiderítésével nem vesztegették az idejüket. Az eredmény ismert.

MIG-31 2021.06.07. 10:38:33

@gigabursch: Tényleg, abban is volt kubai katona.
A Vörös skorpió meg kimondottan erről szól, talán épp Angolában játszódik, de asszem az ország nevét nem mondják ki, bár rég láttam.

Fikalnyik Eugén 2021.06.07. 11:24:47

Ó, a Kárpátok géniusza mindenhova bedugta az orrát, önálló politikát akart a komcsi tömbön belül, megirigyelte a különálló Titót és Enver Hodzsát. Míg előbbi a nyugat nagy haverja volt meg az elnemkötelezettek nevű gittegylet főmuftija, utóbbi a világ legtöbb nyelvén sugározta adását Tiranából. Kis felfuvalkodott, nem tudom hol a helyem figurák (nem aktuálpolitizálok). Ceau még a vörös kmereket is támogatta, igazi getzi volt:
topwar.ru/uploads/posts/2021-01/1610379400_chaushesku-i-kim-ir-sen-edinstvo.jpg

gigabursch 2021.06.07. 11:44:08

@kárárámaispj:
Nem volt már benne ballaszt(homok), se használati víz, se legénység, se fölösleges kötélzet, se ez-se az...
Dagálykor meghajózták a partot és kihorgonyozták. A horgonyt utána kivitték, majd az újabb dagálykor a horgonycsörlő tekerésével szépen kijjebb húzták a part felé az egész hajót.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.07. 11:45:02

@Fikalnyik Eugén: Összefújta a szemetet a szél a képeken no...

bioLarzen 2021.06.07. 11:57:15

@gigabursch: A faanyagot gyakran újrahasznosították, akár totál más célra - Angliában tán (egyesek szerint valószínűleg) még ma is áll az a pajta Jordans faluban, aminek a faanyaga a Mayflowerből származott, miután azt is eladták hulladékként - igaz, ez semmilyen formában nem megerősített tény, viszont nem kevés hajóteest végezte - illetve folytatta - ilyesfajta szárazföldi üzemmódban.

Alick 2021.06.07. 11:59:08

@J.László: Még érdekesebb: magyar önkéntesek a szovjetek mellett Afganisztánban.

Alick 2021.06.07. 12:07:33

@Ződ2000: Érzékeny helyzet volt (titkos szovjet műveletek, amerikai légi felderítés) - a koreai utasszállító rosszkor, rossz helyen volt:
hu.wikipedia.org/wiki/A_Korean_Air_007-es_j%C3%A1rat%C3%A1nak_lel%C3%B6v%C3%A9se

bioLarzen 2021.06.07. 12:12:43

@kárárámaispj: "Vagy mégis hány méteres apály-dagály van azon a környéken?"

A Tide Times c. weboldal szerint Blackkpoolnál az apály és dagály közti különbség kb. 5 és fél méter. Visszalapoztam úgy jó 20-30 évet (sajna nem lehet időpontot megadni, csask havonta visszalépni), ahogy elnézem, nem nagyon változott az idők során, úgyhogy vélhetően 1897-ben is valami hasonló lehetett.

Örömhernyó 2021.06.07. 15:29:16

@Ződ2000: A wiki szerint az alapvető hibát a koreai gép pilótai követték el, amikor az autopilótát nem kapcsolták át iranykövetésről, az útvonal követésére, az amerikai és japán adarok is látták, hogy a gép nagyon nagy eltéréssel északra repül a kereskedelmi légifolyosótól, de nem szóltak nekik. A szovjetek már Kamcsatka fölött el akarták fogni a légterükbe behatoló gépet, de a szovjetek egy radarja épp hibás volt, nem tudták rávezetni a MiG-23-asokat. Kamcsatka fölött még lett volna idő a vizuális azonosításra, figyelmeztetésre. Aztán Szahalinnál már Szu-15-ös elfogók vették üldözőbe a koreai gépet, négy sorozatot is lőtt a vezér elfogó a gépágyújával (243 lőszert lőtt el), de mivel nem gyújtólövedékek voltak, azokat nem lehetett jól látni.
A Boeing ekkor épp hirtelen emelkedni kezdett és emiatt lassított is, ezt a szovjetek menekülő manőverként értelmezték. A gépet lelövő szovjet pilóta állítólag utólag azt mondta, hogy látott ablakokat a gép oldalán két sorban, de azt hitte, hogy egy civil utasszállítónak álcázott kémrepülővel van dolga. Közben a radiójában utasították, hogy semmisítse meg a célpontot, mert az mindjárt elhagyja a szovjet légteret.
Akkor épp egy amerikai kémrepülő (RC-135) is tevékenykedett a környéken, a szovjetek azt hitték azt találták meg.
Hasonlóan durva baklövést az amerikaiak is elkövettek, amikor lelőttek egy iráni utasszállítót.

Akkor 1983-ban Reagan szovjetellenes kirohanásai idején az amerikaiak nagyon kiélezték a nemzetközi helyzetet, atomtöltetekkel rendelkező Pershing II ballisztikus rakétákat akartak telepíteni az NSZK-ba (később meg is tették). Ezzel közvetlen fenyegetést jelentettek a Szovjetunióra. Az Aleut-szigeteknél pedig abban az évben minden korábbinál nagyobb tengeri hadgyakorlatot tartott az amerikai haditengerészet. A helyzet pont olyan feszült volt, mint a kubai rakétaválság idején. Ebbe a helyzetbe csúszott bele az RC-135-ös amerikai kémrepülővel azonos térségben eltévedt koreai repülőgép, pont amikor egy szovjet radar üzemképtelen volt stb. Szerencsétlen tragédia, a végsőkig feszített nemzetközi helyzet is belejátszott.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2021.06.07. 15:33:14

@Örömhernyó: A kubai rakétaválság közekében sem volt a feszültség. Komor időszaka a hh-nak pont a KAL007 után jött igazán.
A sokszor emlegetett Able Archer, amit a kelet majdnem valódi háborús készülődésnek tartott is 1983 novemberi volt.

A Kubai rakétaválság alatt meg DEFCON2 készültség volt. A KAL007 leszedésekor meg teljes nyugalom, 99,999%, hogy DEFCON 5 volt akkor.

Fredddy 2021.06.07. 15:44:36

,,Marokkói goumiere-k azaz őslakos marokkói katonák"- kemény harcosok voltak, de leginkább háborús bűncselekményeikről váltak hírhedtté, Olaszországban rengeteget fosztogattak és erőszakoltak, nőket, gyerekeket és férfiakat is. Sokat ki is végeztek közülük emiatt.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2021.06.07. 17:02:48

@5valve: Hogy hat a technológia a nyelvre, én simán légifótónak mondtam volna.
@bioLarzen: Én is azt gondoltam volna, hogy azért a hajótestbe beépített jó minőségű (gondolom telített) fával csak lehetett kezdeni valamit tüzelésen kívül. Bár ha igaz a fentebb írt 7 évnyi álldogálás, akkor olyan sok értéket valóban nem képviselt, egy acéltestű hajó jobban újrahasznosítható.

Club Sandwich 2021.06.07. 17:04:58

@Fikalnyik Eugén: @molnibalage: De ez legalabb megkapta amit erdemelt, megha sajnos par ev(tized...) kesessel is - ellentetben a nagytobbseg hasonszoruvel...

¿Qué tapas hay? 2021.06.07. 20:01:25

@Club Sandwich: Ehh, megkapta? Fenét. Csau a XX. század legnagyobb életművésze. '65-89 között (Epoca Ceauşescu - vagy mifene) élő isten volt akit egy ország imádott hangosan. Minden gondolata parancs volt, minden kívánsága teljesült. Amikor meg már kezdett volna élve elrohadni, akkor puff - egy ügyes sorozat megszabadította minden földi szenvedéstől. (Az egészből csak azt a jó kis medvebundát sajnáltam, bár mérete alapján csak egy törpére lett volna jó)

A "'megkapta amit megérdemelt" inkább egy kis dunadeltai munkatábor lett volna - egészségügyi ellátás nélkül. Bár a '89-es puccs mögött álló második vonalnak rém kínos lett volna egy életben maradt Ceauşescu.

omron 2021.06.07. 20:51:05

@molnibalage: Erre a 21. században is láttam példát. Élelmiszeripari cégnél a klíma (kellett a gyártástechnológia miatt) leqúrta a biztosítékot. Jött a szervizes, belerakott egy nagyobbat. Azt is le. Tett bele még nagyobbat. A végeredmény kikövetkeztethető, okosabb enged, villanymotor csere.

omron 2021.06.07. 21:18:11

@MIG-31: Volt régesrég egy angolai munkatársam, bizonyos Ricsi. Penge lehetett otthon, mert elvitték Kubába, valami rakettás tanfolyamra. Majd onnan elkerült Odesszába, további okosításra. Ide híradós képzés miatt hozták, aztán valahogy rendszerváltás környékén itt ragadt. Akkor kábé egyetlen bokszos volt a városban. Mondjuk neki - Ricsi, otthon fűszoknyában jártál, most meg két télikabátod is van? Hujje vogy. Az nem ket kabat, honem egy. Amikor mogyok a masik lanykollegiumoz, kiforditom oszt nem ismernek fol.

kárárámaispj 2021.06.07. 21:38:51

@gigabursch: Olyan rohadt erős a horgonycsörlő? Értem én, hogy kivették belőle a sallangot, de azért nem néz ki picinek ez a hajó.
Nem kötözködöm, csak érdekel.

Örömhernyó 2021.06.08. 10:35:44

@omron: jó sztori, ez a Ricsi valószínűleg nem vágyott haza Angolába

nyivus 2021.06.08. 12:59:20

@¿Qué tapas hay?: Ceausescu pénzért csinálta az egészet, a szocialista "bajtársak" tudomása nélkül. A "Sirius" fedőnevű (a mai napig nagyrészt titkosított), kemény valutáért folytatott akció keretén belül a Romconsult külkereskedelmi cégen át Negage mellett bonyolított angolai pilótaképzés az 1981-82 közötti időszakban zajlott, 140 fős román személyzet részvételével, Aurel Niculescu repülő tábornok parancsnoksága alatt. A kiképzés 12 db. IAR-823-as és 6 BN-2-es repülőgéppel, illetve 6 db. IAR-316b helikopterrel folyt, amelyeket a kiképzés után az angolai hadsereg kapott. Egy érdekesség: a résztvevők utólag mesélték, hogy az angolaiak által valutában fizetett havi fizetésnek kb. 5%-át kapta a személyzet, a többit zsebre tette a román állam.

omron 2021.06.08. 20:18:49

@Örömhernyó: Nem, inkább vállalta a minusz húsz fokot, mint a bozótharcot Afrikában.

gigabursch 2021.06.08. 21:46:15

@kárárámaispj:
A horgonycsörlő elég furi egy jószág, aki még nem látta, mi mindenre és hogyan lehet használni, el se hiszi.

Önmagában véve mára az alapmeghajtáson a gépesítésnek hála sokkal könnyebb lett az élet. A gőz, a hidro, a delej nagyban tette könnyebbé az erőkifejtést
Igazában hogy is néz ki egy ilyen szerkezet?
Egy nagyon erős talpra szerelik fel.
Van neki egy olyan része, amin keresztül a forgatással meghajtják a rendszert. Ez egy vitorlásnál - lásd Karib tenger kalózai c. népszerű 'dokumentumfilm-sorozatot' - ezt emberek hajtják meg, szép nagy küllőszerű 'kapaszkodókon' keresztül, ami mögött hajómérettől és így horgony és horgonykötél mérettől függően még volt egy áttétel magához a gugorához, amire a kötél 3-4 huroknyit van rákötve (három hurok esetén már nagyobb a felületi kötélsúrlódás, mint a kötél szakítószilárdsága, a gugora palástja meg hiperboloid) és ahonnan a már felszedett kötelet tehermentesen rászednek egy kötél(tároló) dobra.
Ami igazán izgalmas, hogy a gugorából a kötél a gugora tengelyére merőleges síkon bármerre kivezethető, majd onnan kötélterelőkkel, bakokkal, csigákkal egészen más pontján lehetett a hajón sokmindent emelni, feszíteni, rögzíteni.
Példának okáért egy törött árboc helyre rendezését egy vihar után az óceán közepén pl a horgonycsörlő segítségével (is) daruzták fel.
De a mai folyami géphajózásban is használják.

Hogy a kérdésedre is válaszoljak.
Egy ekkora hajót ellátták legénységgel, szóval volt ott kakaó...
Ha nem is találta húzták ki, de kijjebb jutott. No meg a leszerelés előrehaladtával időnként húztak rajta egyet.

MIG-31 2021.06.08. 23:22:14

@gigabursch: erről a horgonytémáról kereshetnél valami youtube videót, mert oké hogy gugora, meg izé-hozé erre-arra, de hogy az valami vagy megy valahová... :) :) :) :) pedig úgy néz ki nagyon képben vagy vele. :) :) :)

gigabursch 2021.06.09. 11:10:09

@MIG-31:
Kérlek.
Itt egy cikk egy általam is nagyon szeretett vontatóról, nézzétek meg a teljes képanyagot is.
totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/

S egy kép magáról az egész szerkezetről. A piros ízé a gugora.
galeria.cdn.totalcar.hu/szerelem/2007/06/25/sopron_vontatohajo/905059_7cd1f973dc08f324072afcf88325a6d2_g.jpg

Ezen a képen még a csörlő előtt (menetirány!) álló ember kitakarja a kötélvezetöt, de mellette van egy másik a hajó orrán a bal oldalon.
A képen látható bakokra meg szükség szerint akasztható kötélvezető, amivel lehet irányítani.
totalcar.hu/magazin/szerelem/sopron/

Egy tolóhajó a kötések miatt még bőven ellátott csörlőkkel és a képen látszik a kötélkivezetés is.
www.hajoregiszter.hu/hk3/0005/22276.jpg
Nyilván itt a horgonycsörlő máshol és másképp van megoldva.

baráti tűz 2021.06.12. 10:45:31

@M. Péter:

Te miért élsz külföldön kicsihuszár, ha Magyarországon születtél?

MIG-31 2021.06.13. 12:01:19

@gigabursch: Megnéztem, kösz. Az utolsó kép sajna nem jelent meg.
süti beállítások módosítása