Napi érdekes - 362

2020. december 13. JTom

A három egymást követő Magyarország 1919-45 fotósorozat után most itt egy "hagyományos" Napi érdekes. A múltkori sorozat folytatódik majd a közeljövőben.

1892_a_mosogatogepet_feltalalo_josephine_haris_cochrane_talalmanyaval_usa.jpeg

1892. Az első mosogatógépek egyike. A feltalálója egy nő, Josephine Garis Cochrane, aki a találmányára gyárat is alapított, és sikeres üzletasszonnyá vált

 

1910_miskolc.png

1910. Miskolc, belváros

1914_german_soldiers_sleeping_in_snowy_trenches_as_two_guards_stand_with_their_rifles_poised_near_the_aisne_river_valley_france.jpg

1914. A francia Aisne-folyó környékén német katonák pihennek a havas lövészárokban, míg két társuk őrködik

1918_a_female_glass_worker_carrying_a_tube_of_rolled_glass_at_pilkington_glass_ltd_of_st_helen_s_lancashire.jpg

1918. A brit, lancashire-i Pilkington üveggyár egyik női munkása egy egyedi készítésű üveghengerrel

1919_close_quarters_combat_between_soldiers_of_the_german_freikorps_and_spartacist_rebels_january_uprising_berlin.jpg

1919. Közelharcok a német hadsereg és a szpartakisták között a januári, berlini baloldali felkelésben

1922_first_traffic_signal_in_nyc_fifth_avenue_and_34th_street.png

1922. Az első közlekedési lámpa New Yorkban az 5. és a 34. utca kereszteződésében

1929_lenin_mauzoleum_epitesi_munkai.jpg

1929. A második, már gránitból épült Lenin mauzóleum építési munkái

1931_palos_kolumbus_kristof_emlekere_masodszor_inditjak_utjara_a_santa_maria_flottat_amerika_fele.png

1931. Palos. Kolumbusz Kristóf emlékére másodszor indítják útjára a Santa Maria flottát Amerika felé

1935_mussolini_az_elso_csakanyutessel_megkezdi_roma_nyomornegyedenek_bontasi_munkalatait.png

1935. Benito Mussolini az első csákányütéssel megkezdi Róma hírhedt nyomornegyedének bontási munkálatait

1943_t-34-76_tanks_support_the_infantry_attack_on_the_kursk_bulge.jpg

1943. T-34-76 tankok támogatása mellett rohamoznak a szovjet csapatok Kurszknál

1944_augusztus_bukarest_roman_katonak_foglyul_ejtett_nemet_tiszteket_kisernek.png

1944. augusztus. Román katonák foglyul ejtett német tiszteket kísérnek Bukarestben

1946_three_dutchmen_walking_on_freshly_reclaimed_land_from_the_sea.jpg

1946. Három holland férfi a tengertől frissen elhódított földön

1957_magyar_emigransok_unnepelyes_fogadasa_camp_kilmer_legitamaszpont_bejaratanal_nj_usa.png

1957. Magyar emigránsok ünnepélyes fogadása a Camp Kilmer légitámaszpont bejáratánál az Egyesült Államokban

1962_apacak_egy_vidamparkban_usa_illinois.jpeg

1962. Apácák egy vidámparkban, USA, Illinois

1972_kadar_a_krimben_nyaral.png

1972. Kádár a Krímben nyaral

1976_carrie_fisher_during_her_audition_for_r2d2_in_star_wars_she_was_eventually_rejected_for_that_role.jpg

1976. Carrie Fisher R2D2-t utánozza egy szemetesben a Csillagok háborúja (Star Wars) forgatásán

1978_korul_ergonomic_workstation_from_the_70s_came_with_built-in_typewriter_and_even_some_earphones_with_extendable_aerials.png

1978 körül. Ergonómikus munkaállomás gépíróknak, beépített írógéppel és fejhallgatóval

1991_keanu_reeves_and_patrick_swayze_filming_the_skydiving_scene_in_point_break.jpg

1991. Keanu Reeves és Patrick Swayze a Holtpont (Point Break) című film egyik ejtőernyős jelenetének forgatása közben

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9416328984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

minekez 2020.12.13. 12:07:50

Tehetséges ez a Cochrane család... a mosogatógépes nő ükunokája fogja majd feltaláltni a térhajtóművet 2063-ban :D

Suzumebachi 2020.12.13. 12:23:12

Jó sorozat, köszi!
Mindig meglepődöm, hogy egyes találmányok mennyire kézenfekvőek. Én meg hiába ötletelek, nem jut eszembe ilyen frappáns találmány. Ehh...nem feltalálónak születtem.
Carrie Fisher - imádom azt a nőt, amióta a Birodalom visszavág-ott, szerintem sokunknak volt gyerekkorunk hercegnője.

Smouse 2020.12.13. 12:24:37

Tetszetős válogatás :)

Miskolc Szemere út 1 ma: https://www.google.hu/maps/@48.1020755,20.7855874,3a,45.1y,184.76h,92.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1sRD6U69oWEEeoBE-XsyLd2Q!2e0!7i13312!8i6656

Az ergonomikus munkaállomás, ma gamer fotel lenne :D

Holtpont: Én totál elhittem, hogy tényleg ugrottak :D

jamboox 2020.12.13. 12:26:35

Az a gépíró munkaállomás elég bizarr. Úgy néz ki, mint egy térdeplő férfi, aki az ölében tartja a csajt, miközben a karjaival tartja. Amúgy piszok nehéznek tűnik beleülni. Hát még kiszállni!

Sigismundus · https://csakugyirkalok.blogspot.com/ 2020.12.13. 12:29:33

A Holtpont ! az mekkora egy film ! azt imádom... A new-yorki közlekedési lámpáról azt hittem elsőre azt hittem guillotine....

jamboox 2020.12.13. 12:46:18

@Smouse: Swayze tényleg ugrott. Amikor elköszön és kiugrik a gépből, az valóban ő volt. Amúgy képzett ejtőernyős, de a forgatásra megtiltották neki, hogy csak úgy ugrabugráljon. Biztosítási okok miatt. Ettől függetlenül, amikor csak tehette, kihasználta az időt egy kis ugrásra.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2020.12.13. 13:02:43

"1972. Kádár a Krímben nyaral" pontosabban: Kádár a Krímben kacsázik. ;)

Az ergonómikus munkaállomás tetszik, kéne ma is ilyet használni, kevesebb lenne a gerincprobléma...

ZON 2020.12.13. 14:31:02

@Fotósképző: Megszámlálhatatlan bűne és hibája mellett annyit talán elismerhetünk :
Túlzott hedonizmussal talán még ellenségei sem vádolhatták/vádolhatják.
(Talán a vadászat volt kivétel, gondosan feltálaltak neki néhány kivételes trófeát.)

Zorba the Geek 2020.12.13. 15:23:16

"Az első mosogatógépek egyike."
Csak a víznyomás működtette. Érdekes cucc.

kekegsm 2020.12.13. 15:43:31

Egy hét múlva, karácsonyra, kaphatnánk valami bőségeset? Mondjuk 5x ennyi képpel? Mindig várom a vasárnapokat, jézuska hozhatna valami extrát... :-)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.13. 16:07:34

@kekegsm: két ünnep között online adás 125 képpel? live-ban és utólag nézhetően. most készül. igaz fizetős, de szerintem megéri, mert jó téma lesz. hamarosan jövök a részletekkel. maradj velünk ahogyan a kertévéken mondják.

Munro 2020.12.13. 16:43:19

@minekez: Sok Star Trek-et nézel :D
Nekem az apácás kép tetszik

hátramozdító 2020.12.13. 16:54:48

Köszönjük szépen!!! Csak nekem tűnt fel, hogy Lenin gránitmauzóleumának építését egy ufo felügyeli? Amúgy meg Carrie van a sorozat legjobb képén.

Watchdog 2020.12.13. 17:25:49

@hátramozdító: Az egy Asbóth Oszkár mintájú UFO... :)))

hátramozdító 2020.12.13. 17:29:40

@Watchdog: Szerintem atommenő, hogy kilóg belőle a kályhacső, hiszen ebből tudható, hogy nem atommeghajtású.

MIG-31 2020.12.13. 17:42:47

@ZON: De a leírások szerint a vadászatokon is betartotta a szigorú szabályokat, amit nem minden résztvevő elvtárs tett meg.

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.12.13. 18:40:06

Az ergonómikus munkaállomás nagyon vagány! :)

Az '57-es magyar emigránsok köszöntésén elsőre úgy tűnt, hogy Losonczi Pált látjuk középen, a mikrofontól balra.

cicmen 2020.12.13. 21:46:28

A Kádár kép megrázó volt!

bioLarzen 2020.12.13. 23:22:54

@kugi: Nekem Pálfy József (és mellette a fiatal Rátonyi Róbert) ugrott be elsőre :)

¿Qué tapas hay? 2020.12.13. 23:35:20

Azt az ergonómikus munkaállomást egy mai munkavédelmis aligha engedné be az irodába.

@Zorba the Geek: A mostaniakat is az működteti, csak nem a vízhálózaté, hanem a saját belső szivattyújáé.
@hátramozdító: Az három ufó, csak a két távolabbi nem vehető ki jól a Kreml fala előtt.

gintonic.azigazi 2020.12.14. 01:28:02

@MIG-31: Gemencbe sokat jart vadaszni, mondtak ha o jott nem volt semmi ceco, azt evett amit kitalalt a szakacsno, sosem kert semmit magatol, alkoholt maximum froccs. Mas, magas rangu elvtarsak megszabtak melyik nap mi legyen az ebed/vacsora, milyen bor legyen ( melyik pinceszetbol hozassanak jo szekszardi voroset ) volt amelyik elvtars maga eleg kuldetett 4 lada Radeberger sort, meg volt olyan elvtars akinek bizony "tarsalkodo" is kellett ( hogy keruljem az prostitualt kifejezest ) Kadar ezektol messze igenytelenebb volt, mindenre azt mondta hogy jol van. Volt olyan elvtars akinek Paksrol hoztak a halaszlet, 35 km, elhult, mondta rugjak ki a sofort ( persze nem rugtak ki az Erderttol ) Ne tevesszen meg minket, Kadar kezehez ver tapad, de kozvetlen volt, barkivel leallt beszelgetni, egyszeru dolgokrol, "lekezelt" a soforrel, a hajtokkal, a vadaszokkal ( marmint aki ott dolgozott mint vadasz ) "ugrattak is egymast", Keselyusben rajukeredt egyszer az eso bementek a kocsmaba az eso ellen, kezett fogott mindenkivel, persze a civilruhasok figyeltek, mindegyiknel egy-egy PA-63. Nagyon szereny es igenytelen ember volt, de ne felejtsuk el neki hogy a megtorlasokat meg 1982ben is helyeselte. ( "... es a szovjetek nelkul meg az eke szarvanal lennenk!") Diktator lehet valaki igy is, abszolute nem volt jo ember ha megnezzuk a JO es ROSSZAT az eleteben, nagyon nem volt jo ember, sot...

@Suzumebachi: en is regebben gondolkodtam sokat mit lehetne feltalni de barmi eszembe jutott mar fel van talalva :D

Treff Bubi 2020.12.14. 08:27:16

A mussolinis képen baloldalt a nyomornegyedet siratja a két rendőr?

BölcsÉsz 2020.12.14. 08:31:31

A német katonák sisakján mi az a csúcs? Én csak a porosz/német sisakokon láttam ilyet.

Suzumebachi 2020.12.14. 09:23:55

@BölcsÉsz: "A német katonák sisakján mi az a csúcs? Én csak a porosz/német sisakokon láttam ilyet. " Csak én érzem úgy, hogy meg is válaszoltad a kérdésed? (Vagy nem értem a kérdést.)

Alick 2020.12.14. 09:54:16

@gintonic.azigazi: Kádár a SZU láncoskutyája volt, a mozgásteréhez képest (a megtorlások után) jobb munkát végzett és normálisabb ember volt, mint merevebb és véresszájúbb kollégái.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.14. 09:57:01

@BölcsÉsz: a katonák a korai, valóban porosz mintájú, ún. Pickelhaube sisakban vannak, amikről hamar kiderült hogy a ezek bőrsisakok semmilyen védelmet nem nyújtanak a modern fegyverek ellen, inkább csak hátrányai vannak. 1916-tól kezdték felváltani az acélsisakkal (Stahlhelm), amit aztán a Harmadik Birodalomban fejlesztettek tökélyre.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.14. 09:57:33

@ZON: Ja persze...

Meg szolgálati autó...
Meg rohadt nagy villa a Rózsadombon...
Meg az saját balatoni üdülő...

Be kéne fejezni ezt a Kádár mosdatást. Picit irritáló.

kárárámaispj 2020.12.14. 09:59:11

Még mielőtt azért itt elájultok Kádártól...
torimaskepp.blog.hu/2017/08/28/tenyleg_olyan_puritan_volt_kadar

Gyakorlatilag mindene megvolt, amit csak akart. Autók, nyaraló, privát mozi, vadászgatás, medencés villa (később megszüntették, mert azért ez nem illett a nép puritán gyermekéhez), csináltatott öltönyök. Amit megkívánt azt megkapta, ilyen-olyan formában. Nyaralgatott a szoci tengerpartokon, privát vonat, privát filmvetítések. Ezek manapság nem nagy durranások, de akkor az átlagnak olyan elérhetetlen volt mint lesmárolni Brezsnyevet - még ez is megvolt neki.
A nagy puritánsága annyi volt, hogy szerette a káposztás tésztát. Meg tényleg nem volt aranyból a vécéje - csak egy nyomorult Rippl-Rónai volt a falon...

Gukker 2020.12.14. 10:07:44

@BölcsÉsz: Az volt az úgynevezett Pickelhaube. A Nagy Háború elején is ezt viselték még a német katonák. Aztán rájöttek, hogy mivel bőrből készült, nem igazán nyúj kellő védelmet a lövészárkokban. Erre fejlesztették ki és vezették be 1916-ban a klasszikus katonai sisakot (Stahlhelm).

cicmen 2020.12.14. 10:30:06

@Alick: Mivel abban a helyzetben és a szovjetek fennhatósága alatt élve más politikai felfogású vezetőre nem volt sansz, Kádár tényleg egy kedvelhetőbb figurának látszott a többi között!

kugi · http://kugi.blog.hu 2020.12.14. 10:36:32

@bioLarzen: Valóban, őket is bele lehet látni. :)

cicmen 2020.12.14. 10:43:48

@BölcsÉsz: A sisakon a csúcs segíthetett eltéríteni a fejre mért ütést, aminek a régi egylövetű korszakban volt jelentősége, mert a sortűz után közelharc következett! A világháborúban nagyot változott a harcmodor, másképpen folytak le az ütközetek, eltűnt a kard így már feleslegessé vált és meg is szüntették!
Ha valaki bővebbet tud, írja meg nyugodtan, nem vagyok a téma megszállottja, viszont a régi katonai ruházatokról minden esetben ki szokott derülni, hogy a látszólagos díszítő elemek komoly védelmi funkciót láttak el, lásd pl. a huszárok féloldalasan viselt rövid kabátját, ami kardvágás ellen védett, vagy a magas csákót, vagy egyéb nehéz fejfedőket!

Flowey 2020.12.14. 15:24:26

A mai napig nem értem, hogy miért kell a "modern" dolgoknak szándékosan díszítésektől mentesnek, primitívnek, egyszerűnek lenniük. Lásd ezt az első jelzőlámpát - gyönyörű, kidolgozott, művészi.

Manapság látni ilyet? Nem nagyon. Csak "egy drótra főfűzzűk oszt jóvan" gagyi, eldobható verziókat. Miért nem lehetett a technika fejlődésével egyidőben megtartani a régi épületekre, berendezésekre, bútorokra jellemző díszes, pompás külsőt?

És miért van az, hogy a II.Világháború a "fordulópont", utána szinte mindenhol csak gagyi lett gyártva (1-2 gyártót leszámítva) és igaz ez szinte mindenre, a pénzérméktől kezdve (régen ezüst vagy arany érmék, gyönyörű díszítéssel, manapság átlagos fémekből vannak és kicsit sem szépek ilyen téren), a bútorokon át (régi szekrények milyen szépek és nehezek már? Manapság meg "lapra szerelhető' minden, préselt szar anyagokból amik régen maximum hulladékoknak lettek volna jók.

És ez most nem "bezzeg régen"-ezés (technológia sokkal jobb mára, sok kényelmi dolog van ami régen nem volt pl.), de a dolgok külseje, szépsége a múlté lett. Még a művészet is, ritkán látni már szép kortárs freskót vagy hatalmas festményeket, helyette van "grefiti, mer az menő", meg olyan "festmények", hogy valaki beleszart egy tányérba, random vonalak összevissza meg olyan szép "szobrok", amikről alig lehet megmondani, hogy mit is akarnak ábrázolni vele. És nem jön be a "de hát azért, mert nem vagy művész" duma. A régieket értem, mégsem vagyok művész.

nyelv-ész 2020.12.14. 17:16:04

@kárárámaispj: Kádár a Csauhoz meg Brezsnyevhez képest volt puritán. Meg néhány hazai kiskirályhoz képest. Nyilván nem a csepeli segédmunkás életszínvonalán élt, de ez nem is meglepő, mert már a pártapparátus alsóbb szintjein leledző funkcionáriusok is jobban éltek az átlagnál.

nyelv-ész 2020.12.14. 17:24:32

@Flowey: Nem most kezdődött ez a folyamat. nekem már az megrázó volt, hogy a Millenniumi Földalatti 1896-ban épített szecessziós lejárati építményeit 1920(!) körül már elbontották, mondván, micsoda avítt, giccses, városképet romboló építmények. Ma meg micsoda boldogság lenne, ha azok közül akárcsak egy is megmaradt volna.

Azért az építészetben mintha lenne egy apró javulás. Szerintem a mélypont a 70-es évek vasbetonos, drótüveges förmedvényei voltak, lásd MTESZ székház a Kossuth téren. Ami akkoriban épült, az nem tud méltósággal öregedni. A hitvány anyagok újkorukban is hitványul festenek, öregedve még rondábbak.

MIG-31 2020.12.14. 17:41:17

@Flowey: Talán ezért van ez, mert felgyorsult a Világ, nagyobb a verseny, nagyobb a profitéhsége a vállalatoknak.

kewcheg 2020.12.14. 18:11:58

Lenin mauzoleum: a szovjet társadalom semmivel sem volt jobb vagy különb v.fejlettebb( màrmint agyban) mint az egyiptomi Óbirodalom.Tehát majdnem négyezer év alatt semmit sem tanult a / szovjet/ ember.Egy tetemnek épitettek szovjet mintaju piramist, mert azt hitték, hogy isten.

omron 2020.12.14. 18:14:08

@cicmen: A mentére és dolmányra felvarrt sujtás nem csak menőn nézett ki, de a szabjasújtás ellen is védett, főleg ha fémszálakat szőttek bele.

MIG-31 2020.12.14. 18:16:29

@molnibalage: @kárárámaispj: @gintonic.azigazi: És bárki más. :) Mi az a szint, amitől egy állam elsőszámú vezetője puritánnak számít? Puritánnak kell lennie egyáltalán? Mitől számít fényűzőnek egy ugyanilyen személy? És ebben semmi Kádár mosdatás nincs részemről.
Messzebbről kezdem. Mondjuk 1987-ben Magyarországon igen sokan laktak pesten körfolyosós belső udvaros komfort nélküli bérházban, azt is tegyük hozzá, hogy feltehetően elég alacsony összegű lakbért fizetve ezért, bár személyes tapasztalatom erről nincs. Meg elég sokan laktak, mondjuk falun, fiatalként, egy újan épült Bramaccserepes-Sofaablakos központifűtéses tetőtérbeépítéses családi házban, mellé meg ottvolt az újan vett kockalada. Egy ilyenért gyanítom többet is dolgoztak. Ilyen irányú tapasztalatom van, csak a miénken nem Bramaccserép és Sofaablak volt újkorán, meg egyszintes, de a többi nagyjából stimmel. És ezt nem felvágásként írom, de sima melósként össze lehetett hozni, meg lehet nézni a mai napig azokat az utcákat, házakat. Akkor mi dőzsöltünk, vagy felvágtunk, netán luxusban éltünk? Az ellenpélda meg nyomorgott?
Véleményem szerint az hogy mindenki egyenlő, ez jelszónak jól hangzik, de aki egy kicsit is belegondol az hamar beláthatja, hogy abszolút egyenlőség nincs, és nemis lehet, vagy ha lenne ilyen az a gyakorlatban egy szigorú és mindenre kiterjedő totális elnyomás lenne. De ha ekkor is van elnyomó, mert valakinek kell irányítani, akkor ő már nem egyenlő. Na ezt nem folytatom.

Szóval egy állami vezetőnek nyilván kijárt és volt szolgálati kocsija, igen, Mercedest is használt Kádár is. Meg volt testőrsége, volt egy kormányvonat, meg a többi, stb, stb. Járt vadászni, igen járt. A mai napig járnak vadászni, nálánál sokkal kisebb pozícióban lévő emberek, és teszik ezt sokkal nagyobb luxusban, persze a Világ is változott közben, azt is hozzá kell tenni.
Igenis van különbség állami vezető és állami vezető között. Egyik palotát, palotákat építtetett magának, a másik megkoronáztatta magát hatalmas külsőségek között, a másik meg ezeket nem csinálta.
A mai milliárdosokkal, igazi nagytőkésekkel, akár csak itthoni viszonylatban már szerintem össze sem lehet hasonlítani Kádár életkörülményeit.
Szóval én az ilyet úgy nézem, hogy elvonatkoztatok attól, hogy mocskos kommunista véreskezű hazaáruló diktátor, a 20.század egyik legnagyobb magyar államférfija, stb (ilyesmi jelzőket szoktak felsorolni Kádár esetében, ki-ki válogassa ki a neki tetszőt! :)

MIG-31 2020.12.14. 18:21:27

@kewcheg: De jórészt erre alapult a rendszer. Egy új vallást csináltak rá, csak nem nevezték annak. Asszem még külön intézetet is felállítottak, ami Lenin agyát vizsgálta, hogy van-e benne különbség, hogy mitől volt ekkora elme. Hát, nem dolgoztam volna ott, mert ha nem találnak semmi rendkívülit, akkor ki mondja ezt meg a főtitkárnak?
Utána ugye tudjuk hova került volna nagy valószínűséggel.
A másik lényeges az orosz népnek, hogy keménykezű vezetője legyen, aki ha kell tankokkal löveti szét akár a parlamentet is.

kewcheg 2020.12.14. 18:24:51

Kádár elvtárs - mint ember, és szigorúan véve, mint magánember - a többi k.europai vezetőhöz képest kifejezetten, üdítően normális, emberi volt.A normálist szó szerint értem.Ez nem zárja ki, hogy voltak gonosz dolgai, külonösen nyilván 56 utani évekről van szó.Ezt abban a kontextusban érdemes nézni, hogy Ceausescu, Mao, Kimir szen, vagy Honecker egyértelműen nem voltak normálisak még mezitlabas magánembernek se.Kádárral inkabb az volt a baj, hogy az eggyel- kettővel alatta lévo szinteken / Cinege elvt. Honv.minisztet, Ladányi elvt. BAZ megyei főisten, stb.stb.kifejezetten megtűrte a nála sokkal gecibb, aljasabb főkomcsikat varosi párttitkárig bezárolag, nem utolsosorban nyilvan valamiféle óvatosságból kifolyolag...

Ehetetlen Odó 2020.12.14. 18:41:11

@kárárámaispj: Az egész országot megkapta hűbérbe az a sötét alak - persze, hogy "puritán" volt, nem gyűjtött vagyont.
Unalmas már ennek a véreskezű komcsinak a fényezése.

kewcheg 2020.12.14. 18:42:40

@MIG-31: Én sem fényezem Kádár elvtársat, abszolute próbalom tárgyilagosan latni az akkori dolgokat, szerintem mar vagyok annyi éves, hogy esetemben az inga mar többször ide-oda kilengett, mostanra megmaradt bennem a nettó antikomcsi- és pontosan ezért tartok és félek a keleti sudribunkókkal baratkozó jelenlegi vezetéstől is..:(
Na szoval, gyerekként az maradt meg bennem, hogy pedagogus édesanyám gombokért, részletre tudott fizetéskor könyveket, festményeket venni, a tv kultúrát!!!! közvetített, és kommunista, de egyébként csupa szív uttörővezetőnk jovoltabol az iskolánk legjobb 30-40 tanuloja a nyári szünetekben haromnapos országjárás keretében megismerte Magyarországot.A. legcsóróbb is. Plusz: egy farmerdzsekiben és néhany kockas ingben, egy kölcsonzakoban gépészmérnök lehettél a Miskolci Műszaki Egyetemen.Mindez persze nem feledteti a ladány, cinege elvtarsokat, meg a többi geciséget.Egyébként mostanaban sokat foglalkoztat a gondolat, hogy a közélet jelenlegi aljadékai semmiben sem külonböznek a komcsi aljadékoktol, a normalis embernek mindegyiktől tartani kell....

omron 2020.12.14. 18:46:13

@kewcheg: Olyan besugóhálózattal és meggyőzési szakemberekkel körülvéve, mint Sztálinnak volt, én is inkább elhittem volna, hogy Lenin egy isten. Úgy tudom, Joszif szorgalmazta a mauzóleumot, hogy legyen honnan integetnie az őt tapsoló tömegnek. Végül is a Taj Mahal is mauzóleum, csak jobban sikerült, mint Leniné.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.14. 19:04:35

@Flowey: Ezért van a városban sokezer lámpa és nem három.
Lehet visszasírni azt, hogy mindent "végtelenségig" időtálló anyagból és egyedinek csináljanak, csak akkor minden luxus.

Egyébként meg téves az állításod. A 90-es évek luxusautóinak a szintjén ma elérte egy 5 millás átlagkocsi.
Nézd meg 50-60 éve egy metrót és HÉV-et vagy vonatot és nézz meg ma.

Ne kis mintából extrapolálj a végtelenbe.

¿Qué tapas hay? 2020.12.14. 19:20:01

@kewcheg: Viszonylag egyszerű a magyarázat. Kádárnak, mint főtitkárnak legalább annyi félnivalója volt a pártelittől, mint Moszkvától. Amíg az elvtársak tivornyáztak, harácsoltak, vadásztak és qurváztak, addig sem azon törték a fejüket, hogy hogyan buktassák meg Kádárt. Ha viszont K. bekeményített volna, rögtön szerzett volna a nem kevés belső elvi ellenzéke mellé egy csomó nagyhangú új ellenséget az opportunisták köréből.

Aki azt gondolja, hogy Magyarországnak, vagy bármilyen magyar vezetésnek 1956-ban, és azt követően érdemi mozgástere volt a szovjetekkel szemben, az valószínűleg a tündérmesékben is hisz. Nagy Imrének még talán lett volna valamennyi azokban a kérdésekben, ami konkrét szovjet érdeket nem sért (címer, többpártrendszer, orosznyelv-tanítás stb.), de a semlegesség és a VSZ felmondása után már semmi esély nem maradt. Látni kell, hogy az országot a szövetségesek már Jaltában nekiadták a Szovjetuniónak. Ha az oroszok levágott fejekből építettek volna piramist a Sztálin téren, erre a nyugati hatalmak csak annyit mondtak volna: "ejnye!". Katonai beavatkozás Magyarországon egy semleges, egy el nem kötelezett országon, vagy egy VSZ-tagállamon keresztül? Abszurd álom.

MIG-31 2020.12.14. 19:24:44

@molnibalage: Így van! Az adott közlekedési lámpa idején szerintem még bőven voltak olyan települések, amik nem voltak villamosítva. Vagy az autós példa is jó, ha még messzebbre menünk vissza, még maga az autózás is luxus volt.

kewcheg 2020.12.14. 20:03:52

@MIG-31: olyannyira luxus, hogy az apám korabeli férfiak / jelenleg 75 től fölfelé/ nagyrésze, 60-70 százaleka még hajtási engedéllyel / tudom, jogsi:)))/ sem rendelkezett, a nők esetében ez az arány valahol 80- 90 szazalék. A bérházunkban a 80- asokban a kb.35 családból / akkor még apa, anya és jellemzően két gyerek/ kb. nyolcnak volt autoja....

BölcsÉsz 2020.12.14. 20:23:08

@Ehetetlen Odó: "nem gyűjtött vagyont", nem volt gyermeke, miért gyűjtött volna?

¿Qué tapas hay? 2020.12.14. 21:46:46

@kewcheg: A hajtási engedély az iparszerű fuvarozást végző hajtók számára volt kötelező - lovaskocsira. Gépjárművekre először (1901-től) gépjáróművezetői jogosítványt, az I. vh-tól 1953-ig gépjáróművezetői igazolványt, 1965-ig gépjárművezetői igazolványt, 1965-től gépjárművezetői engedélyt adtak ki.
Anyám most 84 éves, 1962-ben vizsgázott, ő először a könyvformájú gépjárművezetői igazolványt kapta, utána cserélték ki a rózsaszín "hajtogatós" jogosítványra. Neki gyakorlatilag az összes háború után kiadott jogosítványból volt, a könyvecske, a hajtogatós, a kétlapos, meg a különféle kártyák.

bioLarzen 2020.12.14. 21:55:09

@kugi: Cserébe Losoncival nagyobb lenne a hírértéke :)

kewcheg 2020.12.14. 22:46:00

@¿Qué tapas hay?: bocs, nem tudtam.A driving license-ből tükörfordítottam.

KékFény6 2020.12.15. 00:33:18

@Flowey: Azért, mert régen olcsó volt az emberi munkaerő és sokan voltak "fizikai" melósok. Azokat a (pl. intarziás) bútorokat kézzel készítette az asztalos. Ma ezt nem tudnád megfizetni. Ugyanez igaz az épületekre. Egy parlament megjelenésű épületre, a díszítésekre, szobrokra, ablakokra stb. a világ pénze nem lenne elég...

gintonic.azigazi 2020.12.15. 04:51:23

@BölcsÉsz: Hitler sem gyujtott vagyont, akkor o is "jo csavo"? Vagy Bokassa Csaszar, vett a nep penzen maganak egy Jumbo Jetet meg legyilkoltatta az ellensegeit de baratsagos tipus volt, a szaboja szerint rendes ember, akkor oneki is meg van bocsajtva?

Feneket.

Kadar Janosnak a tortenelem szemetdombjan lenne a helye, ahol a tobbi olyan vezetonek aki hatalmat a szovjet ( vagy mas ) fegyverek arnyekaban tudta csak megtartani. Hiaba volt "rendes ember", ha az lett volna akkor egyik reggel a Kossuth Radioban eloben bemondja hogy "sajnalom emberek, inkabb lemondok, sanyargasson titeket mas, en ehhez tul jo ember vagyok" de ilyet nem tett, tehat egy sz@rhazi szemet volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.15. 08:54:00

@Flowey: És még valami. Az a lámpa igen sok helyet vett el az útfelületből. Ezért vannak ma sávok felett és a szélső sávnál meg az út melletti oszlopon. A funkcionalitás fontosabb.

BölcsÉsz 2020.12.15. 09:09:20

@gintonic.azigazi: Nem azt írtam, hogy jó volt. Azt, hogy fölösleges lett volna vagyont gyűjtenie, mert nem tudta volna kire hagyni. Egyébkén egyetértek Veled.

cicmen 2020.12.15. 13:34:32

Emberek , nem kellene összekeverni a szezont a fazonnal! Kádár Magyarország közelmúltjának a meghatározó része volt és Rákosi, meg bandája után könnyen belátható, hogy mennyivel normálisabb vezetőnek bizonyult! Ugyebár az akkori szovjet befolyás alapján komcsizni felesleges, mert esély sem volt másra! A puritánsága is tény, hiszen zabálhatott volna minden nap homárt, vagy mittomén milyen kaját, ő mégis a krumplis tésztát szerette! A többi külsőséggel ugyanígy volt, pedig azért a komcsi vezetőknél is belefért egykét aranykilincs, meg műtárgyakkal zsúfolt villák, ahogy a románoknál, de nem tette!
Ne legyen már az, hogy ilyen egyébként hülye mellékkörülményeket is vitatunk, pusztán azért, mert antikomcsik vagyunk! Kádár a történelem része, ha tetszik, ha nem, a nevéhez kapcsolódik egy korszak, ahol még nem lehetett mindent pofázni, de már nem ment érted éjjel a fekete autó, volt egy Trabantod, olcsó volt és volt alapkaja, éjszaka pedig nem vertek agyon az utcán!
Egyáltalán ne lépjünk oda vissza, de itt most a nagy demokrácia miatt cserébe sokmindennel fizetünk ám, ami akkor megvolt!

omron 2020.12.15. 18:24:58

@minekez: Az ükatya, Lord Thomas meg az admirálisokra hozta rá a frászt a világ vizein, mint Tengeri Farkas. htenger.blog.hu/2020/03/27/a_tengeri_farkas#more15562972

toncsi64 2020.12.15. 18:48:41

Természetesen lehet (talán kell is) ekézni Kádárt, de azért a kortárs felhozatalból - lásd a többi "vezetőt" - még mindig Ő volt a legjobb és ezáltal egy kicsit nekünk is jobb volt. Ezt nem belátni szűklátókörűségre vall.
Szerintem ...

gigabursch 2020.12.15. 20:11:38

Rühellem a Kádár-nosztalgiát.
Dugig van féligazságokkal.
A féligazság még nem az igazság fele, hanem maga megtestesült hazugság, mert manipulatív és takarva rombol a felszín alatt.

toncsi64 2020.12.16. 07:50:16

Már megbocsáss, de ezen gondolatsor mentén amit Te írsz/mondsz az is féligazság csak éppen a másik fele. Ettől még nem kevésbé, de nem is jobban igaz mint a másik nézőpont. Akinek igénye van rá összerakja a két félt és levon belőle magának valamiféle következtetést.
Persze ha van olyan általa megbízhatóként kezelt ismerőse aki akkor élt, most még akár első kézből származó információkhoz is juthat.

gigabursch 2020.12.16. 12:35:23

@toncsi64:
Én is éltem a korban, nem beszélve szüleimről, nagyszüleimről.
S tisztában vagyok azzal, hogy az emeberi hülyítés egyik magasfoka (nem kevés, nosztalgiára építő, régi emlékeket megszépítő módon tálalt, napi politikai eőnyt kovácsoló módon) ennek a rohadék Kádárnak az ilyen-olyan-amolyan tisztázása.
Az az emberi felelősség, amit vállalnia kellett volna azért amit tett a magyar nép és nemzet ellen idehaza és határiankon túl ezerszeres halált érdemelne, de még az is kevés lenne.
S mindenki, aki beáll ebbe a nosztalgikus sorba nem tesz mást, mint elkezdi a bűneit relativizálni. Nem mondom, hogy szándékosan teszi itt bárki. S hiába mondom azt, hogy a kor játszótereit (űrhajós, cicás, földgömbös, mókuskerekes) messze többre tartom, mint az összes mai eurokonform játszóteret, attól még ez a velejéig rohasztott, szellemileg leépített társadalomnak nem lesz jobb sora, mert nem számol le azzal a múlttal ami őt és a felmenőit évtizedekre hátravetette.

Egyébiránt alighanem sosem tudjuk meg, hogy ki és miért "fejezte le" a halott Kádárt, de nekem a kérdés kapcsán azóta is az istenítélet szó jár a fejemben. Azt kapta holtában, amit éltében ezerszeres móson megérdemelt volna.

bioLarzen 2020.12.16. 13:05:29

@toncsi64: Megkockáztatom, hogy az itteni törzsgárda nagyjából egésze nemhogy bőven élt már a rendszerváltás előtt, de már tinikori vagy akár felnőtt-emlékei is vannak ;)

bioLarzen 2020.12.16. 13:06:13

@toncsi64: (Amúgy egyetértek azzal, amit írsz.)

norbert79 2020.12.16. 14:20:20

@minekez: A térhajtómű jöhet de a Fajnemesítési háborúkat (eugenics) kihagynám :)

cicmen 2020.12.16. 15:01:46

@gigabursch: Rühellem a Kádár-nosztalgiát..............................

Szíved joga, viszont az okai érthetőek, mert akik nosztalgiáznak, azok akkor voltak fiatalok, tehát minimum felállt nekik, ami már egy szép emlék! :D

toncsi64 2020.12.16. 17:50:38

@gigabursch:
Nézd, én nem vitatkozom veled mert egyrészt nincs miért másrészt Te ilyenformán élted meg. Mindössze arra próbáltam felhívni a figyelmed, hogy minden éremnek két oldala van és bár lehet az egyik sokkal súlyosabb/rosszabb/negatívabb attól még létezik a másik oldal is és véleményem szerint hiba tagadni hiszen köztünk élnek azok is akik azt az oldalt látták/élték meg.
Ha ez relativizálás akkor így jártam :)

gigabursch 2020.12.17. 03:46:22

@toncsi64:
OK. Túltárgyaltuk.

@cicmen:
Ez is egy megközelítés.
:-)

@norbert79:
+1

@bioLarzen:
Pontosan.

pitcairn2 2020.12.17. 09:20:23

@cicmen:

itt kezdődik az ÁVH wikipedia szócikk Kádárral kapcsolatos része...

hu.wikipedia.org/wiki/%C3%81llamv%C3%A9delmi_Hat%C3%B3s%C3%A1g#Az_%C3%81VH

cicmen 2020.12.17. 12:18:28

@pitcairn2: Amit Kádár valószínűleg nem élvezett, mert egy "fentre" írt jelentésében arról panaszkodott, hogy a rendőrségnél túl sok a zsidó! 51-ben letartóztatták!

pitcairn2 2020.12.17. 17:24:27

@cicmen:

azért az AVH összegründolásában múlhatatlan érdemeket szerzett:)

A rózsadomdi villája tényleg nem volt túlzottan hivalkodó, de azért ma csak maga a panorámás telek több százmillió forint lehet...

pitcairn2 2020.12.17. 17:30:27

@cicmen:

mennyibe kerülhet ma egy 2600 négyszögöles panorámás telek a Rózsadombon?

historiamozaik.blogspot.com/2013/03/budapest-cserje-u-21-sz-alatti-villa.html

ez majdnem egy hektár (több mint 9300 m2)

cicmen 2020.12.17. 18:16:09

@pitcairn2: Nem fogok a védelmében vitatkozni, pláne nem azon, hogy hány hektáros kertje volt és ez a rosszemberség jele e és pláne, hogy már írtam is, hogy nem a védelme a célom! Én mondjuk full jobboldali vagyok, de a Horthy téma mellett ugyanúgy felcsesz ez a Kádár kérdés is, mert a faszért kell komcsizni, meg nácizni, meg holokausztozni, ismerjük meg őket, mert a történelem részei és ne vetítsünk rájuk jelenidejű problémákat!

pitcairn2 2020.12.17. 20:48:12

@cicmen:

ezzel mélységesen egyetértek:)

Carada 2020.12.20. 10:35:42

Hmmm... Csak én vagyok ennyire fixált, hogy a képaláírás elolvasása nélkül is az volt az első gondolatom, hogy a kukába bújt csaj tán csak nem Carrie Fisher? :-)

soarvány 2020.12.21. 20:54:15

"1946. Három holland férfi a tengertől frissen elhódított földön"

1944-ben a visszavonuló németek felrobbantották a holland gátakat. A tenger nagy területeket öntött el elpusztítva a jószágot, lakóépületeket, a lakosság bevermelt készleteit, aminek következtében 1944 őszén-telén súlyos éhínség tizedelte a holland lakosságot. Emiatt a németek a mai napig nem örvendenek túl nagy szimpátiának a hollandok körében. A kép a dátumból ítélve a helyreállítási műveletek idején készült.
süti beállítások módosítása