Napi érdekes - 360

25 KÉP - MAGYARORSZÁG 1919-1945 - 2.

2020. november 29. JTom

A múlt heti első résszel akaratom ellenére is rendesen bedobtam a kirakatot néhányatoknál, most itt a folytatás és a bejegyzés végén szavazhattok hogy a jövő héten is legyen-e "mégilyen" (és még másról is). Lássuk!

1920_felirat_a_jardan_a_budai_varban_varjuk_a_kiralyt_varja_a_halal_1.jpg

1920. Felirat a járdán a Budai várban: "VÁRJUK A KIRÁLYT" egy kritikus által aláírva: "VÁRJA A HALÁL"

1919_a_tolna_megyei_direktorium_tagjai_kivegzesuk_elott_cr.jpg

1919. augusztus. A Tolna megyei direktórium tagjai a Prónay-különítmény általi kivégzésük előtt a Tanácsköztársaság bukása után

1920-as_evek_amerikaba_kivandorlok_indulas_elott_bucsuznak.jpg

1920-as évek. Amerikába kivándorlók búcsúja az indulás előtt a pályaudvaron

1920-as_evek_utepitok_a_fovarosban_kallos_oszkar_cr.jpg

1920-as évek. Útjavítók a fővárosban - Fotó: Kallós Oszkár

1930_elkeszult_autok_a_csepeli_weiss_muvekben_cr.jpg

1930. Elkészült autómobilok a csepeli Weiss Manfréd Művekben

1930-as_evek_belvarosi_ferfi_fodraszat_budapesten.jpg

1930-as évek. Belvárosi férfi fodrászat Budapesten

1930-as_evek_guberalok_a_fovaros_pestszentlorinci_szemettelepen_a_csery-telepen_gyagyovszky_emil.jpg

1930-as évek. Guberálók a fővárosi, pestszentlőrinci szeméttelepen a Cséry-telepen - Fotó: Gyagyovszky Emil

1930_gyerekek_egy_tabani_barlanglakas_elott_cr.jpg

1930. Gyerekek egy tabáni barlanglakás előtt

1934_augusztus_parizsi_magyarok_biciklin_erkezett_csoportja_a_hosok_teren.jpg

1934. augusztus. Párizsi magyarok biciklin érkezett csoportja a Hősök terén

1938_az_elso_bacsi_dontes_ertelmeben_visszakapott_felvideki_teruleten_ipolysagnal_az_utolso_cseh_tiszt_hagyja_el_a_hatart.jpg

1938. Az első bécsi döntés értelmében visszakapott felvidéki területen, Ipolyságnál az utolsó cseh tiszt hagyja el a határt

1938_az_elso_tokaji_borszallitmany_megerkezik_japanba_a_gepkocsi_elott_watanabe_metzger_nandor_cr.jpg

1938. Az első tokaji borszállítmány megérkezik Japánba. Középen Watanabe Metzger Nándor, aki nagyon sokat tett a japán-magyar kapcsolatokért és a két ország kultúrájának kölcsönös megismertetéséért

1938_oktober_revizios_tuntetes_az_eszak_szobra_elott_a_korondon.jpg

1938. október. Revíziós tüntetés "ÉSZAK" szobra előtt a Köröndön

1939_az_orion_radiogyarban_futoszalagon_keszul_a_nepradio.jpg

1939. Az Orion rádiógyárban futószalagon készül a Néprádió az Orion 100-as készülék

1939_gobbels_budapesten_a_nemet_kolonia_tagjai_udvozlik_keleti_sajtoiroda.jpg

1939. Göbbels, német propagandaminiszter Budapesten. A népi német kolónia tagjai üdvözlik - Fotó: Keleti sajtóiroda

1941_aprilis_3_mentoauto_a_miniszterelnoki_palota_kapujaban_teleki_ongyilkossaga_utan.jpg

1941. április 3. Mentőautó távozik a miniszterelnöki palotából Teleki Pál miniszterelnök öngyilkossága után

1941_magyar_katonak_agyonlott_civilek_tetemeit_orzik_az_utcan_szabadkan.jpg

1941. Magyar katonák agyonlőtt szerbek holtteste mellett Szabadkán

1941_szovjet_hadifoglyok_egy_finn_fogolytaborban_cr.jpg

1941. Szovjet foglyok egy finn hadifogolytáborban

1942_a_bacskaba_telepitett_bukovinai_szekelyek_egy_teherauton.jpg

1942. Bácskába telepített bukovinai székelyek egy teherautón. Az egyik legrövidebb telepes lét jutott ezeknek a családoknak a délvidéken, akiket 1944 őszén a Titóval az élen visszatérő szerbek elüldöztek. Java részük Tolna és Baranya megyében talált otthonra, ám önálló gazdálkodás helyett földjeiket az ötvenes évektől a TSZ-ekbe kellett adniuk

1942_a_varosliget_es_a_grof_klebelsberg_kuno_utca_kozott_kozlekedo_10-es_sinautobusz.jpg

1942. A Városliget és a gróf Klebelsberg Kunó utca között közlekedő 10-es sínautóbusz

1943_magyar_katonak_egy_ego_szovjet_faluban_cr.jpg

1943. Magyar katonák egy égő szovjet faluban

1944_egy_fovarosi_etterem_felirata.jpg

1944. Egy fővárosi étterem felirata

1944_majus_debreceni_nagy_getto_palankja_a_jozsef_kiralyi_herceg_ma_bajcsy_zsilinszky_utcaban_a_ferenc_jozsef_ut_ma_piac_utca_felol_cr.jpg

1944. május. Debreceni nagy gettó palánkja a József királyi herceg (ma Bajcsy-Zsilinszky) utcában, a mai Piac utca felől

1944_nyara_amerikai_gyujtobomba_hatastalanitasa_a_hadtorteneti_intezet_udvaran_leeresztik_a_gyujtofolyadekot_cr.jpg

1944 nyara. Amerikai gyújtóbomba hatástalanítása a Hadtörténeti Intézet udvarán; leeresztik a gyújtófolyadékot

1944_pesti_oldal_latkepe_bombazas_utan.jpg

1944. Pesti oldal látképe, angolszász bombázás után

1944_december_beregfy_karoly_nyilas_honvedelmi_miniszter_ss_katonak_koreben_a_soroksari_frontszakaszon.jpg

1944. december. Beregfy Károly nyilas honvédelmi miniszter (balra) SS-katonák körében a soroksári frontszakaszon

 

(azon_mnmo)

 

Következzen két szavazás a végére, az első a mai poszt folytatásáról kérdez, a másik pedig sima társadalmi dolog; kérlek szavazzatok, van-e, illetve terveztek-e fedélzeti kamerát venni autótokba, és küldenétek-e be felvételt leendő csoportunkba. Válaszaitokat köszönjük szépen!

Kérlek szavazzatok:

 

Talán titeket is bosszant hogy egyes autóvezetők büntetőfékezgetéssel és egyéb pofátlansággal minden nap komoly veszélyt okoznak sokunknak és szeretnénk egy Facebook csoportot és blogot indítani neki, hogy visszaszorítsuk mindezt. De ehhez az olvasóktól is szükségünk lenne beküldött videókra.

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr1116294380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sendrov 2020.11.30. 15:51:19

@pitcairn2: A "köpönyegforgató" pribék a legrosszabb fajta. Mindig azon az oldalon csahol, ahol erőt és támogatást vél ahhoz, hogy meg tudja valósítani saját önigazoló idióta hatalomvágyát. Egyszerűbben: gerinctelen.
Nagymamám mesélte, hogy volt a falujában olyan ember, aki kibukott az elemi iskolából, soha nem szeretett dolgozni, csak kötekedni. Később ugyanez az ember nyilaskeresztes karszalaggal a kezén ütlegelte a korábban őt lenéző falusiakat. A háború után ugyanezt folytatta, csak immáron hithű kommunistaként, vörös karszalaggal.

gintonic.azigazi 2020.11.30. 16:41:38

@Gukker: ez ilyen diszito sor folytatas?
Tudom tovabb en is :)
- sokak szamara a kutyak azt jelenti hogy csak azokat a szabalyokat tartjak be amit akarnak
- sokak szamara a Venusz azt jelenti hogy csak azokat a szabalyokat tartjak be amit akarnak
- sokak szamara Portugalia azt jelenti hogy csak azokat a szabalyokat tartjak be amit akarnak

Jo tanacs kommentirashoz: mindig torekedj arra hogy ugy irj hogy ertelmezheto es visszafejtheto legyen amire gondoltal es meg akartad jeleniteni a kozossegi terben. Masolni nincs ertelme, meg az sem baj ha van ertelme

ZSt0m 2020.11.30. 16:53:52

Az első kép úgy tűnik mintha paintel lenne csinálva az utolsón kb. ugyanannyi a magyar katona mint a német, nem látom rajtuk az SS jelvényt, lehetett volna az is a a címe:"Beregfy Károly nyilas honvédelmi miniszter (balra) magyar és német katonák körében."

"angolszász bombázás" amerikai

"1919. augusztus. A Tolna megyei direktórium tagjai a Prónay-különítmény általi kivégzésük előtt a Tanácsköztársaság bukása után"

mindjárt hullik a könnyem jah nem...

ZSt0m 2020.11.30. 16:56:06

"1920-as évek. Útjavítók a fővárosban - Fotó: Kallós Oszkár"

"szegény szegregált roma embernek csak szipka jut a náci pipázik"

ZSt0m 2020.11.30. 16:58:01

"1943. Magyar katonák egy égő szovjet faluban"

1945.Szovjet katonák magyar faluból viszik az utolsó szem búzát kép nem volt?

ZSt0m 2020.11.30. 16:59:37

"Göbbels, német propagandaminiszter Budapesten. A népi német kolónia tagjai üdvözlik"

És hogy horti hittlerrel kocsikázott az már smafu?

pitcairn2 2020.11.30. 17:11:02

@ZSt0m:

a keleti fronton kibontakozott humanitárius katasztrófában központi szerepet játszott a szovjet vezetés által alkalmazott felperzselt föld stratégia...

pitcairn2 2020.11.30. 17:12:41

@Sendrov:

én ilyen mélyen nem ismerem Beregfy lelkivilágát és mozgatórugót csak annyi világos, hogy dicstelen szerepet felvállalva egy vesztes ügy mellé állt

szobatars 2020.11.30. 17:12:43

@Sendrov: Miért is jutott eszembe a Lomnici név?

pitcairn2 2020.11.30. 17:18:51

@ZSt0m:

és persze az is jó kérdés, hogy ki gyújtotta fel azokat a házakat, mivel még szövetséges dokumentumfilmeket is lazán lehet mellékelni arról, hogy a visszavonuló vörös hadsereg mindent feléget...

2 perc 47 másodperc - The World at War - Reel 7 | Russian Scorched Earth | US War-Time Industry

youtu.be/maJdNoMP804?t=167

Club Sandwich 2020.11.30. 17:23:06

@David Bowman: Az nem kepcso, hanem az elektrodinamikus hangszoro valami bugyiba csavarva :)

www.radiomuseum.org/r/orion_100.html

Ha lejjebb gorgetsz a jobb oldalon a kepeknel, latszik is a "zsak" :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.11.30. 18:26:08

@ZSt0m: először is senki sem írta hogy a magyarok gyújtották fel.
az összeállítás szerkesztési elveiről pedig már a múltkor írtam, ne menjünk bele megint.

David Bowman 2020.11.30. 18:29:32

@Club Sandwich: Tudtam, hogy valaki tudni fogja. A zsák célját nem értem. TV gyártás csak 1957től volt.

gigabursch 2020.11.30. 19:48:10

@MostKomolyan???:
Rokon univerzumban születhettünk.

gigabursch 2020.11.30. 19:55:02

@Alick:
Az nem előírás kérdése, hogy józan ember belátása a régi igazságot:
A biztonsági (jog) szabályokat az emberi hülyeség vérével írják.

Személy szerint mindig veszek fel mellényt is és sisakot is.
Na meg a lámpa a sisakot, kormányon szintén sokat jelent.

gigabursch 2020.11.30. 20:10:28

@konrada:
A kettő erősen nem ugyanaz.
A makadámút vegyes frakciójú és rétegrendű, ahol a kövek kiékelik egymást ÉS soha nem fedett bitumenes koktéllal.
Ugyanis a makadám pályaszerkezet - bár sokan sokféleképpen próbálták - nem alkalmas flexibilis réteg megtartására (sem)
Az ami fentebb kérdés volt, az inkább az alacsonyabb terhelésű (pl. sebesség) utak felületi javítására alkalmas, mert a nyomvályús felszínt síkra marják, a repedéseket bitumennel kiöntik, majd egy egyenletes kőzetréteget terítenek és ezt felülről bepermetezik bitumen emulzióval, és a penetrációhoz igazodóan tömörítik.
Ezzel így nem csak a pályaszerkezet vastagsága, hanem a terhelhetősége, azaz az egyenérték-vastagsága is megnő.
Egysávos erdészeti feltáró utakon bevett karbantartási gyakorlat.

chepunk2 2020.11.30. 20:23:42

@Sendrov: Nekem is! Szerintem egy Mazda Go.

soarvány 2020.11.30. 21:31:35

@pitcairn2: 1900 után kvótáztak az amcsik, magyar, kelet és dél európai alig jöhetett, helyette viszont nyugat és észak európaiak inkább.

www.latimes.com/projects/la-na-immigration-trends/

soarvány 2020.11.30. 21:33:29

@ZSt0m: Lehet hogy a Hunyadi SS páncélgránátos hadosztályt látogatta meg.

soarvány 2020.11.30. 21:36:17

@pitcairn2: A keleti fronton kialakult humanitárius katasztrófában központi szerepet játszott a több milliós német hadsereg. (eszik, pusztít, einsatzgruppézik stb.)

¿Qué tapas hay? 2020.11.30. 22:46:54

@xyyyxyxyyxyxyyx: A hiba az, hogy ebben a szóösszetételben a mennyiségjelző nem a pápa nevére, hanem a térre (mint utolsó főnév) vonatkozik. Az ilyesmi elkerülésére használtak régen (amikor még tudtak magyarul a döntéshozók) a birtokos szerkezetű utcaneveket (Örs vezér tere, Nagy Lajos király útja stb.) Ha azt mondjuk, hogy II. János Pál pápa tere, akkor ez teljesen egyértelmű. A Mindszenty bíboros tér egy halvány lilásrózsaszín tér, amit egy Mindszenty nevű emberről neveztek el. Mindszenty bíboros tere esetén egyértelmű, hogy a névadó Magyarország néhai hercegprímása.

@3uy: Emlékeim szerint az nem törvény, csak egy Főv. Tan. rendelet volt, de lényegtelen. Az is benne volt, hogy dátumos utcanevez nem szabad adni, mégis megszületett Bp. egyik legszörnyűbb utcaneve. A rendeleteket politikusok hozzák, így azt ők szabadon figyelmen kívül hagyhatónak is tekintik.
Másrészről az utcanévadás kisebb részben szól a személyről, akiről az utcát elnevezik, inkább az aktuális Politikus Jóska, meg Adminisztrátor Gizi állít önmagának emléket azzal, hogy pl. a Tó utcát átkereszteltetik dr Hornviehhändlerné dr Holzhäcker Alexandra Virgínia utcára, és akárhányszor elsétálnak a három méter hosszú utcanévtáblák előtt, melegség öntheti el a szívüket, hogy nyomot hagytak a teremtett világon.

pitcairn2 2020.11.30. 23:06:15

@soarvány:

ha szláv analógiát akarsz akkor pl. a csehek remekül elkollaboráltak velük, nem is beszélve a nyugati területeken dívó idillről:)

videa.hu/videok/film-animacio/hallo-1.-resz-film-vigjatek-R7mCqcMHHswRMYNM

furcsamód csak abban a fránya SZU-ban ment minden félre...

pitcairn2 2020.11.30. 23:08:57

@soarvány:

a valódi korlátozások csak az 1920-as években jöttek

CSOKKI MÁLNA 2020.12.01. 00:24:32

@ZSt0m: Onnan lehet tudni, hogy SS-ek, hogy a bal felkarjukon van a sas felvarrás. A Wehrmacht egyenruhán a jobb mellkas felső részén hordták..

soarvány 2020.12.01. 00:49:36

@pitcairn2:
"ha szláv analógiát akarsz akkor pl. a csehek remekül elkollaboráltak velük"

Te, ez biztos? A cseheket a németek ténylegesen megszállták, és Prága lakói nem üdvözölték őket úgy mint az osztrákok, hanem épp ellenkezőleg.
utána meg az SS kiirtotta Lidice lakosait, majd a cseh pogrom a németek ellen 1945-ben.
www.youtube.com/watch?v=L3SfazrqE50

CSOKKI MÁLNA 2020.12.01. 01:04:27

@soarvány: A képen német rohamsisakok láthatók. Sztem a Hunyadi magyar sisakokat használt.

Gukker 2020.12.01. 01:37:21

@gintonic.azigazi: Bocsáss meg, igazad van, túl kifinomult voltam hozzád. Így tényleg nehezen értehető. A lényeg, hogy amit leírtál, az az összes, a forgalomban résztvevő emberre igaz. Nemcsak a kerékpárosokra.
(Na, akkor te az előbb hülyének tetted magad, mintha nem értenéd mit írtam <<amitől biztos azt hiszed, nagyon okos vagy - de nem>>. Most meg én csináltam úgy, mintha nem vettem volna észre, hogy hülyének tetted magad. <<amiért viszont én tényleg okos vagyok>>. Szóval szerintem maradjunk is ennyiben.)
Igen, szarkazmus volt, az előbbi és ez is.

gintonic.azigazi 2020.12.01. 02:18:38

@Gukker: hat szobol ert az ember draga baratom :)

Jah, csak valaki egy masfel tonnas jarmuben ertelmezi sajatossan ( szepen leirtam hogy vki sz@rik a kreszre ) a szabalyokat vagy egy 10 kilos biciklin ulve az mas konzekvenciakat von maga utan ha talalkozik egy masik jarmuvel.
Manolete, a vilag leghiresebb matadora is azt mondta “eddig nem volt baj, jojjon a mai napon az otodik bika is!” ... es baj lett azon a linaresi delutanon. Na ez jut eszembe mikor a koruton a biciklis tartja velem a tempot de o mar atment ot keresztezodesen szetnezes nelkul

omron 2020.12.01. 04:32:48

@gintonic.azigazi: Vannak szakmák, amiket nem próbálnék ki. Éppen elég volt bicikliversenyzőként évente egyszer legalább, lefejteni a gézt a lábamról. De eddig nem tudtam, hogy élt ez a Manolete. Na ez az egyik, amit kerülnék.

gintonic.azigazi 2020.12.01. 05:25:20

@omron: A "modern" bikaviadalt Pedro Romero alakitotta ki a 18.sz vegen, de "showt" Manolete csinalt belole. 1947-ben egy linaresi bikaviadalon negy bikat ledofott, de bevallalt meg egy utolsot, amit nem kellett volna. Amugy ketto a standard. Azt modtak rola hogy "erezte a bikat" ( mondjuk az utokor latja hogy mennyire...) o volt az elso aki abban a stilusban csinalta hogy a bika mindig surolta - Manolet 185 pound sulyu volt, a bikak 1800tol 2400ig, szoval egy nagysagrenddel nehezebb bikakat legies konnyedseggel repkedtette meg maga mellett es ez a noi sziveket sem hagyta hidegen. Termeszetessen a 2008-as " A Matador's Mistress " cimu film is a bikakrol es a nokrol szol, nyugodtan kijelenthetjuk hogy a bikak es a felszarvazott ferjek elol ugyanolyan vehemencival kellett kiterjen. Halala utan Franco haromnapos gyaszt rendelt el. Szobra sok helyen van, en csak Mexicoban legalabb 5 szobrat lattam de az "igazi" szobra a Plaza de Toros elott van Linaresban. ( ha jegyet akarsz venni majd a covid utan akkor itt: www.servitoro.com/en/449-bullring-of-linares-jaen.html )
mielott azt hinnenk hogy a bikaviadalok a XXI.sz ra egy uri mulatsagga, veszelytelen hetvegi ertelmetlen allat aldozassa alakultak azert jo tudni hogy az elmult 5 evben minden evben halt meg torreador, 2017ben a korszakos Ivan Fandingo, o kulonossen csunyan vegezte. ( akit megtapos a bika az jol jar, ellenben szegeny Ivant kinyitotta mint a szardinias konzervet )

ebben a cikkben van egy kep amin a bika szarva a torreador szajan jon ki, en szoltam!
nypost.com/2010/05/29/gored-spanish-bullfighter-suffering-infection/

gintonic.azigazi 2020.12.01. 05:35:46

@gigabursch: en ugy vedekezem hogy ha MO-n vagyok akkor nem biciklizem. A jardan nem megyek mert ott gyalogolnak az emberek, az uton maga a gyakorlo eletveszely, olyan erzesem volt hogy lathatatlan kopenyt huztam magamra es nem latnak a motorosok/autosok, maskulonben nem hatvannal mennenek el mellettem 20centikre - kerekpar ut meg nincs. Marad az auto.

gintonic.azigazi 2020.12.01. 05:39:04

@gigabursch:

en.wikipedia.org/wiki/Macadam#:~:text=Macadam%20is%20a%20type%20of,shallow%20lifts%20and%20compacted%20thoroughly.

Macadam, form of pavement invented by John McAdam of Scotland in the 18th century. McAdam's road cross section was composed of a compacted subgrade of crushed granite or greenstone designed to support the load, covered by a surface of light stone to absorb wear and tear and shed water to the drainage ditches.

ez nem teljessen az amit leirtal ha jol csalodom.

gintonic.azigazi 2020.12.01. 05:46:59

@MIG-31: "vietnámi haláltáborban orosz őrök lengyel egyenruhában miért románul káromkodnak?"

Markos Nadas Boncz 4:20 tol :)
youtu.be/QyLH2gtC2bU

most tunt fel hogy ott a FabrySanyi is, anno nem tudtam ki az

NGkiraly 2020.12.01. 06:33:23

A problémám ugyanaz ami múlt héten. Nyilván (ahogy előttem megfogalmazták) nem a blogszerkesztő válogatta ilyen látásmóddal a képeket, az eredeti gyűjtemény egyoldalú,nem kívánom minősíteni. Nyilván egy merítés ebből visszaadja az eredeti látásmódot.
A képeknek van egy olyan hátránya, hogy általában megtörtént dolgokat rögzítenek, tehát sajnos ezek tények.
DE:
Amiről tennék ezek mellé fényképet (valószínűleg nem szerepel az MNM gyűjteményben):
-Szamuely Tibor tevékenysége
-Agyonlőtt magyarok a jugoszláv bevonuláskor a délvidékre (mert bizony ilyen is volt ám)
-Német katonák egy szovjet gulágon
-Szovjet katonák égő magyar épületek mellett

pitcairn2 2020.12.01. 09:07:09

@soarvány:

legalább olyan kemény "ellenállók" voltak mint a franciák:)

de tulajdonképpen még rajtuk is túltettek mivel egy puskalövés nélkül megadták magukat és a politikai kontinuitás is biztosítva volt:)

en.wikipedia.org/wiki/Emil_H%C3%A1cha#Protectorate_of_Bohemia_and_Moravia

omron 2020.12.01. 10:18:30

@gintonic.azigazi: Ahogy a németek mondták: Aki éjszaka a síneken sétál, ne csodálkozzon, ha elcsapja a gyorsvonat. Ahogy látom a toro némileg jogosan volt bosszús.

Club Sandwich 2020.12.01. 11:01:22

@David Bowman: Igazabol en sem. Biztos valami csillapitas celjabol tehettek zsakba azt a szerencsetlen hangszorot, nem a tolvajok kedveert :) Elkepzelheto hogy valami mikrofonias problemat probaltak orvosolni ilyen modon (a hangszoro keltette rezgesek rezonaltak valamelyik cso belso alkatreszeivel ami nemkivanatos gerjedest okozott??? ki tudja...)

MIG-31 2020.12.01. 11:10:57

@gintonic.azigazi: ez jutott eszembe mikor megírtam a hozzászólást! :) :) :)
Aztán utána rákerestem a youtubeon, persze ebből is több verzió létezik, kb. ahányszor előadták. :)

Club Sandwich 2020.12.01. 11:22:00

@molnibalage: Igazan nem akartam belefolyni ebbe a bringas diskurzusba, meg offtopic is, de ahogy latom nem igazan latod, hogy el is jutottunk oda ahonnan az egesz elindult: a bringas kitalalja, most eppen melyik szabalyt hagyja figyelmen kivul... es meg elmeletet is gyartasz es megmagyarazod, hogy teged mi jogosit erre fel.
Szerinted az autos kozlekedesben nincsenek ilyen modon elcseszett lampak/keresztezodesek stb. amit ne lehetne hasonlo logikaval megideologizalni, miert nem tetszik es miert hagynam figyelmen kivul?
Es amikor altalanositva azt modjak, hogy a bringasok szabadon ertelmezik a kreszt, meg te kered ki magadnak. Szalka es gerenda tipikus esete...

Namely 2020.12.01. 12:17:05

"1919. augusztus. A Tolna megyei direktórium tagjai a Prónay-különítmény általi kivégzésük előtt a Tanácsköztársaság bukása után"
Ez a kép jó, tetszik, így kell bánni minden hazaárulóval.

"1938. Az első tokaji borszállítmány megérkezik Japánba. Középen Watanabe Metzger Nándor, aki nagyon sokat tett a japán-magyar kapcsolatokért és a két ország kultúrájának kölcsönös megismertetéséért"
Na, ők mind ferde szemmel néznek a fotósra. :D

"1938. október. Revíziós tüntetés "ÉSZAK" szobra előtt a Köröndön"
Ez szerintem akkor már Hitler tér volt, nem pedig Körönd. Amúgy bírom, hogy kiírják, hogy "vissza", de azért nem ártana őket is megkérdezni erről.

"1939. Göbbels, német propagandaminiszter Budapesten. A népi német kolónia tagjai üdvözlik - Fotó: Keleti sajtóiroda"
Az arcát elnézve, szerintem Göbbels orra alá durrantott valaki......... :D :D :D

"1942. A Városliget és a gróf Klebelsberg Kunó utca között közlekedő 10-es sínautóbusz"
Az előnye, hogy a kötött pálya miatt a női vezető sem téved el. ;D

"1944. Egy fővárosi étterem felirata"
Nagyon helyeslem, ezt úgy nevezhetem, hogy valódi vállalkozói szabadság. Úgy tűnik akkoriban még megválaszthattad a vendégeidet. Elgondolkodtató.

Puch 2020.12.01. 13:27:36

@JTom: Köszönöm!! Írtam!

salv 2020.12.01. 14:26:54

A mosolygó cseh tiszt szerintem sejtette, hogy nem fog sokáig tartani, és jönnek vissza.

A Direktórium tagjai közül a jobb szélen álló férfi és a térdelő nő férj és feleség. Szegény gyerekeik.

Nagyon tetszenek nekem azok a két háború közötti képek, amik a rögvalóságot mutatják be. Nem a tekintetes-nagyságos-méltóságos urak világát, hanem a hárommillió koldus országát. A legjobb dolog, ami a huszadik században Magyarországgal történt az az, hogy ennek a középkori földesúri rendszernek véget vetett a krasznaja armija.

salv 2020.12.01. 14:37:26

@¿Qué tapas hay?: Ez szép volt. Én sem tudtam, hogy mi lehet a nyelvi probléma, de utólag már teljesen igazad van. Persze a hivatalosságot meg nem lehetne győzni a problémáról. Emlékszem, amikor felhívták az illetékes elvtárs figyelmét arra, hogy a Széchenyi Pihenő Kártya azt jelenti, hogy a kártya pihen (a Pihenőkártya jelentené azt, amit akartak), és erre valami olyasmi volt a válasz, hogy nem korrigálják, mert az emberek így szeretik.

gintonic.azigazi 2020.12.01. 15:02:11

@JTom: kerdezem a tisztelt bloggazdat - a tomegekkel a hatam mogott - nem lesz Maradonarol valami sorozat? Megis csak tobb volt o mint focista.

gintonic.azigazi 2020.12.01. 15:09:31

@MIG-31: :D
Amugy bevallom en jartam vietnami halaltaborban, igaz, ez egy fresno melletti ranchon volt a kilencvenes evekben es $5 volt a belepo. ( ez mindenkepp levon az eredeti elmenybol :D ) egy ex- POW ( prisioner of war ) volt a vallalkozo, volt ott ex ndk-s uniformis meg feltehetoen kubai ( ott volt spanyol nyelv es kommunizmus egy idobe egy helyen ) komcsi zaszlo de nem akartam kerdezoskodni, a fa ketrecbe is be akartam zaratni magam de nagy volt a sor. A bufenel a dupla sajtos burger volt a Vietnam Special, szerintem ott ettek mindent csak dupla sajtost nem:D

gintonic.azigazi 2020.12.01. 15:11:16

@salv: a mosolygo tiszt mosolya lehet annak szolt hogy vegre mehet haza es a hazinfozesu soroket helyben elvezheti a jovoben :D

J.László 2020.12.01. 15:12:17

A jövő héten a Lenin fiúkról lesz fotósorozat? Javaslom még pölö Korvin Ottó, Szamuely Tibor és a Cserny fivérek ténykedését is bemutatni. Előre is köszönöm.

bioLarzen 2020.12.01. 15:44:55

@gintonic.azigazi: "Megis csak tobb volt o mint focista."
És ez mennyiben indokolna egy posztot itt róla? Felőlem amúgy nyugodtan lehet, csak azt nem látom, mennyiben kifogásolandó, ha mégse... Peléről se volt, Albertről se, Puskásról se, Schlosserről se - pedig valamilyen szniten mindannyian korszakos focisták voltak. És akkor lehetne beszélni Sennáról, Jesse Owensről, Benedek Tiborról stb...

gintonic.azigazi 2020.12.01. 17:17:55

@bioLarzen: Aktualis lenne most, meg akiket felsoroltal egyikojuk sem tett akkora hatast sajat sportagara miny Maradona a focira.
Jim Clark a modern forma1, Jessie Owens nevere nem is emlekeznenk ha nem fekete es nem adidasban fut, akiket felsoroltal tovabba jo focistak de Pele meg el masreszt - tudom, most majd megolnek itt a kommenttarsak - de ha nem magyarok akkor nem is irnad ide. Benedek meg kortars.

¿Qué tapas hay? 2020.12.01. 17:50:20

@Namely: A Köröndöt a Budapesti Közmunkák Tanács 1938. november 4-i ünnepi ülésén nevezték át - Imrédy miniszterelnök javaslata alapján - Hitler térré.

omron 2020.12.01. 19:58:44

@gintonic.azigazi: Elképzelve az eset dinamikáját, leszakadt a fél feje a torreadornak?

gigabursch 2020.12.01. 20:39:08

@gintonic.azigazi:
Persze, ő elkezdett valamit, majd jött néhány ápdét...
Az alapelve akkor is az, hogy az eltérő frakciójú kövek kiékelik egymást.
Az a greenstone mi akar lenni?
Nekem a limestone = mészkő is nagyon meglepő fordítás volt.
Idehaza a makadámok java abból a kőből készül, ami helyben vagy a közelben van.
Pl. a Bakonyban, Vértesben dolomiton kívül ne keress mást, ellenben a Börzsönyben vagy a Mátrában az andezit a nyerő.
Egyébiránt a dolomittal a legkedvezőbb dolgozni.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.01. 21:18:49

@J.László: miért lenne? hogy neked megfeleljen? örülj hogy akasztásra váró komcsikat is raktam bele, ha már annyira utálod őket. de azért idekopizom neked a múlt heti hasonló "elégedetlenkedőnek" írt válaszomat a szerkesztési elvekről és a sorozat keletkezéséről:
"a válogatás nem úgy készül hogy hopp ez is kell bele, meg ja az is és lakapom a "polcról", mert valakinek (jelen esetben ugye neked) a szerkesztési elveinek meg kell ám feleljen, meg ki legyen ám egyensúlyozva hogy mindkét szélső oldalnak megfeleljen...
a képeket folyamatosan gyűjtöm egy naaaagy "dobozba" (jelen esetben egy Magyarország "1919-1945"-be), amiről van fotó és rátalálok ilyen-olyan gyűjteményekben csak azok kerülnek bele és abból válogat a véletlen algoritmus annyit amennyit szeretnék megjelentetni (18-20-25 stb. db.)
a mostaniak - ahogyan az elején olvashatod - a Nemzeti Múzeumtól valók. természetesen nem néztem (nézhettem) át a több százezer fotót, ez a válogatás és a jövő heti is az első áttallózott pár ezerből került leválogatásra.
szóval hogy értsd: a szerkesztési elvek a 'nem tematikus' posztoknál (mint pl. ez és a többi Napi érdekes) kizárólag a véletlenen múlnak, semmilyen elhatározást nem követnek. kizárólag akkor változtatok rajta, ha túl sok azonos téma vagy időszak kerül bele. a mostaniból például kivettem két további zsidó témájú fotót, mert már túl sok lett volna és lekértem a helyére másik kettőt.
ezért kérlek a jövőben ezzel kérdéssel hogy mit hiányolsz, meg mi a sok, NE kommentelj. úgysem tudok megfelelni minden elvárásnak (nem is akarok)."

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.01. 21:29:16

@gintonic.azigazi: nem terveztem, vagy húsz helyen lement már a nekrológ
a bikaviadalos kép vár volt itt is.

¿Qué tapas hay? 2020.12.02. 00:01:28

@gigabursch: greenstone -> glaukonitos homokkő

gintonic.azigazi 2020.12.02. 02:51:21

@omron: nem nem, kimozogta, es erdekes modon a fertozes lett veszelyesebb mint a traumatologia serulesek - mondjuk lehet azota viragboltban elado vagy konyvtarban olvas fel vakoknak :D majd utanna nezek mi lett ezzel a derek emberrel.

amugy

jarok neha rodeora, europaba a loves rodeo jut el a bikas ( bull rodeo ) nem pedig az a kemeny. Egyreszt a lo konnyebb, a mustangok 900-1300 lbs kozott vannak, a bikak 1800nal indulnak, a "gyakorlo bika" is 1500lbs. A masik lenyegi kulonbseg a sulyon kivul hogy mas technikat igenyel: a lonak koztudott nincs szarva, a bikanak van. Nem dolhetsz elore, mert ha ez megtortenik rossz pillanatban akkor azonnal veged. A sisak par eve van, Coloradoban, Arizonaban fel se huzzak Vegasban is azert mert kulonben a tv tarsasag nem kozvetitene - ilyen idoket elunk. Erosebb hatizmok, labizmok is kellenek.

Cooper Davis ugy ult a bikan mint en a vacsora asztalnal. ( ott voltam Vegasban lattam, en szeretem az ilyeneket )
www.youtube.com/watch?v=IPmW8MfjqgA

gigabursch 2020.12.02. 08:04:45

@gintonic.azigazi:
Nézőként lehet, hogy jó, de a bika a heréi zsinóros szorongatását alighanem kevéssé élvezi.
(dettó lovas rodeo)

Nem lennék a bika helyében.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.02. 09:59:15

@gintonic.azigazi: lövésem sincs milyen nehéz lehet 1500 lábas. vagy a lbs nem annak a rövidítése? ;)

aptohu 2020.12.02. 11:19:10

@JTom: zavart érzek ebben, egy Ferihegyi Repülőtérre vezető utat hogyan üthetne ki egy rakpart?
Az alsó rakpartok átnevezése 2010-ben történt meg egy jól látható koncepció mentén:
web.archive.org/web/20110307091437/http://mti.hu/cikk/482102#

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.02. 11:26:10

@aptohu: az elnevezés karakterhosszában ütötte ki, mert ugye ez volt a beszélgetés tárgya.
magyarul: most ez a leghosszabb név

aptohu 2020.12.02. 11:34:07

@SomiTomi: az Október huszonharmadika utcának gondolom az az oka, hogy az illetékes (nagyon helyesen) felmérte a helyzetet, és látta, hogy a nagy többség nem tudná azt értelmezni, hogy Október 23-a u. 23. (vagy akármennyi).
Az október 6. utcánál még nem ez az illetékes volt a megfelelő helyen :)

aptohu 2020.12.02. 12:29:14

@JTom: most már értem, hogy mire gondoltál, köszi.
Nem sokáig lesz az, mert ideje lenne átnevezni Liszt Ferenc Repülőtérre vezető útra.

bioLarzen 2020.12.02. 12:51:05

@gintonic.azigazi: Hát, azzal azért erősen vitatkoznék, hogy pl. Pelé nem volt akkora hatással a focira, mint Maradona - de ez tilajdonképpen lényegtelen is - nem hiszem, hogy az itt való megjelenés attól függne, mekkora hatással volt egy adott ember egy adott sportágra. De, persze, ez csak magánvélemény.

bioLarzen 2020.12.02. 12:59:52

@gintonic.azigazi: Ja, és azt sem értem, miért gondolod, hogy pl. az, hogy valaki él még, vagy, hogy "kortáárs" - illetve a többi, felhozott indokod - kizáró ok kellene, hogy legyen. Rendszeresen jelennek meg a heti gyűjteményekben olyanok, akik még élnek és/vagy "kortársak" például... Jesse Owens valóban a "régmúlt" nagy neve - de ilyen régi nagy nevek is rendszersen feltűnnek az itteni fotókon. Szóval, nem igazán értem, miért gondolod ezeket az indokokat "kizáró oknak" (arról nem is beszélve, hogy a fél éve meghalt Benedek Tibor "kortárs", és ezért szerinted nem érdemelne külön cikket - a múlt héten meghalt Maradona pedig - ezek szerint - nem?)
Az pedig, hogy szerinted Jesse Owensre miért emlékszik még, aki emlékszik még rá, a forma-1-re Clark vagy Senna volt nagyobb hatással, illetve, hogy ideírtam-e volna azokat, akiket szerinted csak azért írtam ide, mert magyarok, akkor is, ha nem azok... ezeket magánvéleményednek tekintem, és, mint ilyet, tiszteletben tartom - azt meg, hogy mit gondolok róla, megtartom magamnak, mint - szintén - magánvéleményt ;)

bioLarzen 2020.12.02. 13:02:17

@gigabursch: Hát, a bikaviadalok jellemzően nem a bika kényelmét hivatottak szolgálni :)

bioLarzen 2020.12.02. 13:04:01

@aptohu: Sőt: "A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre Vezető út" ;)

gintonic.azigazi 2020.12.02. 15:16:23

@JTom: de, szoval 2.2 font ( pound,lbs ) = egy kilogramm :)

@gigabursch: Nem szorongatjak, ha megnezed a videot a kozeleben nincs kotel az agyekanak. Ellenben a bikaviadal.. nos, hat ott tenyleg nem szempont a bika mentalis illetve fiziologiai “jolete” :D

@bioLarzen: pont Maradona halala elott irtam ide ezen szent blog oldalaira elmenyemet az 1982-es Argentin-Magyarrol ahol lattam jatszani, utanna vilagsztarokat csak a 2002 es Uefa super kupan lattam Monacoban (a brazil ronaldo, zidane, raul, cambiasso, roberto carlos, guti, hierro, solari, a kapuban a mar legendas Casillas, makelele ) de Maradona az egyszemelyes csapat volt. Tudom nem volt rendezett maganelete de erre azt mondjak a latinok “ne azt nezd mit tett magaval hanem mit tett veled” szoval erossen elfogult vagyok az isteni diegoval szemben ezert engedtem meg szubjektiv modon a kerest a bloggazda fele hatha lathatunk olyan kepeket amiket eddig nem. Szoval puszta onzosegbol szerettem volna MARADONA EDITION kepsort :)

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.12.02. 16:46:43

@molnibalage: Most erre én meg mondjam, hogy mondjuk a Fővám téren meg a biciklisek mennek be a gyalogosok közé a piros lámpa mellett? Nem egy, meg nem csak a futárok, hanem szinte minden alkolommal van egy, amikor arra járok. Mert neki csak ne kelljen megállni, újra felgyorsítani fárasztó. Valóban eléggé el vannak kanászodva a közlekedők, mert ritkán néz a körmükre a hatóság, de a "véres karddal" (amúgy mi ez a hasonlat?) a kerékpárosok közt is alaposan szét kéne csapni, mert őket azonosítás híján még utólag sem vágják meg mondjuk egy kamerával megfigyelt kereszteződésben.
Egy kicsit amúgy kezd az a kép kirajzolódni bennem, hogy nálad minden mindig más hibája. Én például nem mentem még neki gyalogosnak, pedig a Szabadság híd járdáján épp csak kétszer akkora szokott lenni a népsűrűség, mint a budai oldal bringaútján. Csengőd például nem volt, hogy jelezzél a szerencsétlen gyalogosnak?
@aptohu: Persze értem én az okát, jól is nézhet ki egy levél címzésében, hogy "Október 6. u. 3.", de ettől még szórakoztatóan néz ki a táblára éppencsak bezsúfolt utcanév. Lehet nem kéne az utcanevekbe dátumot tenni...
@gigabursch: Kezdem elveszteni a fonalat, hogy mi a különbség a makadám és a chipseal között. Az angol wiki szerint néha a makdámra is terítenek utolsó lépésként valami kötőanyagot, mert akkor nem porzik annyira.

bioLarzen 2020.12.02. 16:50:08

@gintonic.azigazi: Ha Tom benne van, én teljes mellszélességgel támogatom ;)

gigabursch 2020.12.02. 17:18:13

@SomiTomi:
Ööö... Wikit igen ritkán nézek. A tankönyveimet ismerem.
A cheapseal kapcsán jeleztem, hogy _alighanem_ mi takarhat. Viszont egyértelműen más mint a makadám.

Igen, régen gyerekkoromban sokmindent lepermeteztek bitumen emulzióval (portalanított út - aki még emlékszik erre a fogalomra), mára ez azonban tiltott ill. elfeledett lett.
Holott a makadám és a földműves (nem a paraszt, hanem az egyszerű, épített földművű) utaknál sok leromlástól kímélné meg az út karbantartókat az alkalmazása.
Ilyen esetben a fedő emulzió nem vesz részt a pályaszerkezet teherbírásában.

gintonic.azigazi 2020.12.02. 17:28:26

@bioLarzen: remelem akkor mar ketten olyan elviselhetetlen nyomas ala helyeztuk hogy szorult helyzetebol csakis egy Maradon valogatason keresztul tud szabadulni :DD

gintonic.azigazi 2020.12.02. 17:32:31

@gigabursch: nono, a bitumen szorasos utjavitas reneszansza zajlik videki utakon Californiaban, a szaga is ugyanaz amit ereztem gyerekkoromban, megy a gep es permetezi szorofejekbol a bitument, ha most ezt nem irod ide en el is felejtettem volna. Itt az usa ban a kornyezetvedelmet szavakban az egekig magasztaljak aztan a gyakorlatban ugyanugy husz litert esznek a truckok mint harminc eve ( es itt csak par county ban van korny.ved.zoldkartya ) meg a bitumen, meg az azbesztes szigeteloanyagok stb bar most lehet zoldebb elnok jon ki tudja

gintonic.azigazi 2020.12.02. 17:34:17

@gigabursch: ami nagyon mergezo arra rairjak hogy PROP65 es kesz, ok szoltak

oehha.ca.gov/proposition-65/about-proposition-65

gigabursch 2020.12.02. 19:26:20

No, itt elég sokan tartotok kívánságműsort, hogy mit kértek.

Egyik kedvenc blogom gazdáját többedmagammal éveken át ostromoltuk egy téma kapcsán.
Végül hajlott az igényünkre és nekiállt.
Természetes alaposan és precízen.

Ugyanakkor kezdésként az első bekezdése az újabb nagyszerű cikksorozatának tanulságosra sikerült:
"Az alkotó pályafutásában általában a hanyatló pályaív kezdetét jelzi, amikor saját elképzeléseinek megvalósítása helyett a közönség igényeit kezdi kiszolgálni. A Csillagok háborúja is addig ért valamit, amíg Lucas a saját ötleteit valósította meg – amíg volt neki ilyesmi –, és nem a rajongók elvárásainak akart megfelelni. Némi aggodalommal tölt el tehát, hogy most magam is engedtem a tömegek nyomásának, és az olcsó népszerűség kedvéért feladtam alkotói szuverenitásomat. Hogy teljesítsem a nép akaratát, a következő sorozatnak olyan témát választottam, amit ugyan már régóta meg akartam írni, de az idei tervek között eredetileg nem szerepelt. Miután azonban már legalább öten kérték, hogy írjak végre a német zsebcsatahajókról, meg kell hajolnom a tömegnyomás előtt."
( htenger.blog.hu/2020/09/07/zsebcsatahajok )

Mindazonáltal ajánlom szíves figyelmetekbe a blogot, bár többen is innen már jártatok ott és így alighanem nem újdonság sokatoknak.

A fentiek figyelembevételével szerintem hagyjuk meg @JTom-nak, hogy úgy szórakoztasson bennünket, ahogy eddig is tette, mi meg külön vezényszó nélkül minden egyes új bejegyzéskor ünnepeljünk a képek jóféle kivesézésével.

gigabursch 2020.12.02. 19:36:52

@JTom:
Ez nyilván a lábas méretétől függ, meg hogy van-e hozzá födő...

omron 2020.12.02. 19:38:46

@gintonic.azigazi: Nem hittem volna, hogy ezt túl lehet élni. Nem a fertőzést, hanem a kontaktot. Más. Kicsit fogalmazz konkrétabban, mert nem mindannyian vagyunk naprakészek bikaviadal ügyben!

gigabursch 2020.12.02. 19:42:02

@¿Qué tapas hay?:
Háááát... neked elhiszem.
De hogy erre a büdös életben nem gondoltam volna - az biztos.
Mondjuk homokkőből pályaszerkezetet építeni... - Nóóórmális?!

gintonic.azigazi 2020.12.02. 20:56:25

@omron: igaz igaz, magyar embert a foci koti le ( apropo 5 perc mulva kezd jatszani a barcelona a fradival Budapesten ) gondolkodtam mar egy bull riding/ bull fighting blog irasan de annak a maximum - magyarul tudo - harom embernek akit ez erdekel nem igazan erdemes, angol nyelven meg n+1.-kent nem sok ertelmet latom, spanyolul meg irni nem tudok helyesen es elvezhetoen, szoval tovabbra sem blogolok rola :) iden a covid laznak koszonhetoen nem is nagyon lenne mit, de tavlatokban sem kecsegteto a dolog mert ahogy az allatvedok lobbyereje novekszik es ahogy puhulnak a fiatalok ugy tunik el ez a vilag.

omron 2020.12.02. 21:17:01

@gintonic.azigazi: Én elolvasnám, mert engem nem köt le a foci. A covid miatt meg itt rohadok a négy fal közt, öt napja. Az állatvédőknek meg nem jutott még eszükbe, hogy szegény érző lelkű koronavírus érdekében kampányoljanak?

gintonic.azigazi 2020.12.02. 21:36:09

@omron: ma 7.5 billioan lakunk a foldon, 100 eve csak 1 billio volt ez a szam. Akkor az osszes allatnak az 5% a volt haszonallat, ma 80%. Szaz eve nem volt olyan hogy elelmiszer pocsekolas, ma az elelmiszerek 10% a megy kukaba, de csak ha a nyugati vilagot nezzuk akkor 45%!!! Na ezzel kene foglalkozzanak az allatvedok nem a tobb evszazados hagyomanyu dolgokkal

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.12.02. 22:52:43

@gintonic.azigazi: vigyázz, a billió magyarul ezerszer annyi mint angolul. itt milliárd a helyes.

¿Qué tapas hay? 2020.12.03. 00:21:59

@gigabursch: Az a helyzet, hogy sem a kőzettanhoz, sem az útépítéshez nem értek olyan szinten, hogy meg tudjam mondani, hogy jó-e, vagy sem. Én sem ismertem a kifejezést, utánanéztem, ennyi az egész.

MIG-31 2020.12.03. 17:46:15

@gintonic.azigazi: @¿Qué tapas hay?:
Makadámút, micsoda régi, vagy rég elfeledett szó ez is szerintem. Isten bizony nem tudtam hogy egy McAdam nevű fickóról nevezték el!

A mellékutak (3-4 számjegyű utak) többségének Magyarországon nincs aszfalt burkolata. A környéken most egyet felújítottak, az most kapott 2 réteg aszfaltot, teherhordó majd felülre a kopóréteget. Amin nincs aszfalt, annak megvan az alapja, a tetejére meg bitumentbe szórt apró zúzottkő amit meghengereznek. Időnként fel is újítják így, húznak rá egy új réteg bitument és megszórják, hengerezik, majd kiteszik a sebességkorlátozó táblát és a kavicsfelverődésre figyelmeztetőt.

Tényleg, a bitumen, a kátrány és a szurok az ugyanaz? Mert külsőre nagyon hasonló.

¿Qué tapas hay? 2020.12.03. 19:34:59

@MIG-31: Tulajdonképpen ugyanaz. mert alapvetően mindhárom nagy szénatomszámú szénhidrogének elegye. Dióhéjban: A kátrány a kőszén kihevítésének (kokszolás, vagy gázgyártás) egyik mellék terméke, de a faszén előállításakor is képződik. A kátrány további desztillációjakor a kátrányolajak kiválnak, a desztillációs maradvány a szurok. A bitumen a kőolaj lepárlási maradéka.

bioLarzen 2020.12.04. 12:22:50

@MIG-31: A kátrány és a szurok - amennyire tudom - ugyanaz, a bitumen kicsit más.

bioLarzen 2020.12.04. 12:23:34

Hopp, bocs, megint előbb írtam mint olvastam....

MIG-31 2020.12.04. 13:09:05

@bioLarzen: @¿Qué tapas hay?: Kösz nektek. Időközben utánaolvastam, persze csak wikipédia meg tankönyvtár szintjén. Ilyesmit találtam én is, hogy majdnem ugyanaz, de mégsem.
A kátrány szénből keletkezik a kokszolás során. És ezt a kátrányt szét lehet választani szurokra és kátrányolajra.
A bitumen a kőolaj lepárlása során marad vissza.
Na mindegy is, itthon még van a családi ház építkezéséből visszamaradva egy zsák szurok, legalábbis annak hívjuk, már 30+ éves, valahol a hátsó udvarban egy farakás mellett, a nejlonzsák már rég szétfoszlott rajta, a tömb meg a nagy melegtől kicsit ráfolyt az alatta lévő kőre. Ránézésre szerintem nem lehet megállapítani, hogy szurok vagy bitumen. A googlen rákeresve ma is lehet kapni.
recompark.hu/termek/bitumen-kocka/

Érdekes, szó volt itt a makadámútról. Az marhán megmaradt nekem gyerekkoromból, hogy megvolt a Tesz-vesz város című mesekönyv. Ez televolt nagyon szemléletes, a gyerekek számára érthető ábrákkal, és kis szövegekkel. Ami nekem volt abban volt egy útépítéses rész, ott is kihangsúlyozta hogy a 2 széle felé lejtősre kell csinálni az utat, hogy lefolyjon róla az esővíz.

gigabursch 2020.12.04. 16:49:36

@MIG-31:
Az utolsó bekezdéshez:
A rakott köves utak általában ún. bogárhátúak voltak.
A hengereléssel jelentek meg a "nyeregtetős" utak és valóban a víz lefolyása miatt, amit az ívek esetén kell az adott tömegek adott sebességtartománya esetén átbillenteni.
Ettől viszont a párjának még erősebben kell lejtenie, hogy ne folytasson, szivároghasson be a pályaszerkezet alá a víz, mert az télen felfagyáshoz, mindenkor máskor a teherbírás lecsökkenéséhez vezet. Ami még ugyebár a megsüllyedések és a kátyúk egyik melegágya.
Épp ezért fegyelmezett útüzemeltetésnél a padkát, az árkokat és az átereszeket két évente tmk jelleggel karbantartják.
Na, ez sajnos nem jellemző idehaza, holott ezzel lehet fajlagosan a legolcsóbban a legtöbbet tenni a drága út tervezési és üzemeltetési élettartamának megőrzéséért.
Ráadásul műszakilag is egyszerű a munkafolyamat.

gigabursch 2020.12.04. 16:51:27

@gigabursch:
Ettől viszont a párjának =>
Ettől viszont a padkának...

wolves84lb 2020.12.06. 14:41:25

@gintonic.azigazi: sok témában otthon vagy, a foci nem ezek közé tartozik :)

Maradona kb semmilyen hatast nem gyakorolt a focira, leszámítva az "Isten kezét"...egy nagyon jó/tehetséges játékos volt, de emberileg kb egy nagy nulla.
Puskás gyakorlatilag a legismertebb magyar a világon, Albert az utolsó magyar Aranylabdás (vagyis az egyetlen)...talán Slózi valóban nem annyira ismert.

gintonic.azigazi 2020.12.06. 23:05:29

@wolves84lb: hat akkor ezt tokeletessen mashogy latjuk de hat ilyen a vilag.

bioLarzen 2020.12.07. 02:34:54

@wolves84lb: Erről a "Maradona egy tehetséges játékos volt" nézőpontról az a levél jut eszembe, amit egy londoni műkereskedő írt párszáz éve kollegájának, amiben kifejti, hogy ebben a Rembrandt nevű németalföldi illetőben talán látni némi fantáziát :)

bioLarzen 2020.12.07. 02:35:27

@gintonic.azigazi: Pelé meg egyenesen negatív hatást gyakorlot a focira ;)

MCMLIX 2020.12.07. 17:34:08

Az útjavítás helye - nagy valószínűséggel : Király u. - Nagymező u. sarok.

Cpt. Flint 2020.12.08. 15:01:08

@¿Qué tapas hay?: @gigabursch: Greenstone az inkább diabáz, andezit, diorit lesz, szóval szintén vulkanikus, mint a bazalt. Van (az angol szakirodalomban) úgynevezett "greenstone belt", azaz olyan kőzettani öv, amely erősen zöldes színeződésű vulkanikus és metamorf kőzeteket tartalmaz.
A makadám emlékeim szerint eredetileg a gyarmatokon való gyors, relatíve tartós és olcsó útépítés céljából lett kitalálva egy skót mérnök által. Az alapvető elv, ahogy gigabursch is leírta, hogy a különböző szemcseméretű ásványi frakciók "kiékelik" egymást (a térkövezésnél is ezen az alapon zajlik a rögzítés finom szemcséjű zúzalékkal való fúgázással). A nagy szemcsék közé besöpréssel, tömörítéssel, rezgéssel és locsolással (ld. vízzel kötött makadám) juttatják be a finomabb frakciót. A dolog fizikájából adódóan csak éles, szögletes és kemény szemcsék felelnek meg erre a célra.
Később persze kitalálták, hogy a szemcsék alakjából és méretéből adódó tartáson túl valamilyen kötőanyag plusz jó tulajdonságokat ad az útnak.
A sima makadám vízérzékeny (lehet), nagy csapadék kimossa a finomabb frakciót, a beszivárgó, cseppekben, lencsékben megálló víz megfagyva szétmozgatja a szerkezetet. A bitumen, kátrány mint kötőanyag egymáshoz ragasztja a szemcséket, mindemellett ad egy rugalmasságot is, illetve nagyobb mennyiségben, telítve a pórusokat vízzáró burkolat is készíthető.
Arányoktól, szemcseeloszlásoktól, hőmérsékletektől, keverési, lerakási technológiáktól függően nagyon sok fajtája és elnevezése van innentől ezeknek a burkolatoknak, de ezek az alapok, szerintem ennél mélyebben nagyon nem érdemes belemenni, hogy bitumenes makadám, vagy aszfaltbeton, vagy öntött, kevert, itatott, emulziós, meleg, félmeleg stb.-stb. Szóval teljesen elfogadható, hogy közönségesen aszfaltburkolatnak nevezzük és kész.

a gonnok én vagyok 2021.01.04. 17:42:30

@soarvány: "Prága lakói nem üdvözölték őket úgy mint az osztrákok, hanem épp ellenkezőleg."
Hát ezen a filmen nem tűnnek túl szomorúnak. Igaz, ez nem Prága, hanem Brüno, de nem
nagyon látom a különbséget.
filmhiradokonline.hu/watch.php?id=3221
Amúgy ezen a blogon is mintha lett volna egy, a csehekre nézve meglehetősen kompromittáló fotó,
(az pont Hitler Prágai bevonulását ábrázolta) de nincs időm megkeresni.

UV pót 2021.12.15. 21:38:46

*Goebbels. Ez valamiért permanens ezen a blogon, ami egyébként egészen remek.
süti beállítások módosítása