Náci hatalomátvétel egy kanadai tartományban

2018. március 22. hem

"Ma egy új szerzőt köszönthetünk "hem" személyében. A történelmi témájú blogolást illetően  sem kezdő (tortenelmierdekessegek.blog.hu), és mondjuk úgy, hogy a húszas évein már túl van ;)" - Jtom

1942 egy hideg napjának reggelén légvédelmi szirénák és fegyverropogás hangjára ébredtek a kanadai Winnipeg város lakói. A polgárok döbbenetére órákon belül megjelentek a német megszálló csapatok!

0_107bdd_17029213_orig.jpg

"Nácik" bevonulása Winnipegbe. A több száz egyenruhát egy hollywoodi jelmezes cégtől bérelték

Az „If Day”-nek („Mi lenne, ha nap”) nevezett akciót azért szervezték, hogy az átlag kanadainak is - aki (az amerikaiakhoz hasonlóan) nem sokat tudott az Európában történtek lényegéről – legyen fogalma arról, milyen a fasizmus valósága: miért kell harcolni ellene (így a színjáték a kanadai kormány 600 millió dolláros háborús kölcsönkötvényeinek sikerét is támogatta).

A programban a hadsereg aktív és tartalékos tagjain kívül több száz civil vett részt. A legfontosabb jelenetek Winnipegben, Manitoba tartomány fővárosában játszódtak.

nazis_stop_a_bus_on_the_st_james_bridge_cr.jpg

Egy városi busz feltartóztatása a St. James hídon. Több civilt "őrizetbe vettek" és elhurcoltak

Egy több órás csata-imitációval indult a nap, amelyben a „kanadai védelmi erők” kemény ellenállást tanúsítottak az „inváziós német csapatokkal” szemben, többször is visszaszorítva őket, de végül a csata a „németek” javára dőlt el. Birtokba vették a várost, amelyet az egész tartománnyal együtt a Harmadik Birodalom részének nyilvánítottak és Himmlerstadtnak neveztek el. A fő utca a Hitlerstrasse nevet kapta természetesen, a névtáblákat azonnal kicserélték. A város irányítását „Erich von Neuremburg” vette át, mint Winnipeg „Gauleitere”. Természetesen letartóztatta a város és a tartomány korábbi vezetőit. Nem kerülhette el sorsát Norvégia amerikai nagykövete sem, aki pechjére épp ezen a napon tett tisztelgő látogatást a város („korábbi”) polgármesterénél.

ifday2_1.jpg

Helyi notabilitások "letartóztatása"

 

c56478ee58c13fc62be26bb69e5847d7--the-germans-troops.jpg

A helyi egyházfiak sem úszták meg

 

if-day-2-768x512.jpg
A „nácik” a zászlókat és államjelvényeket természetesen mindenütt horogkeresztes változatokra cserélték, a Gauleiter – villanyoszlopokra ragasztott - proklamációi pedig gondoskodtak róla, hogy a hétköznapi polgárnak fölmenjen a vérnyomása az „új rend”-től:

- Éjszakai kijárási tilalom.
- A fegyveres és a civil szervezetek feloszlatása, az ifjúságiaknak a Gauleiter és a katonaság irányítása alá rendelése.
- Katonák szállásolása a háztartásokba.
- Elrendelték az autók, teherautók és buszok beszolgáltatását.
- A farmereknek jelentést kell adniuk a termény-tartalékokról és az állatállományról. Eladni csak az „Ellátó Parancsnokság”-nak adhatnak el bármit is, vásárolniuk is onnan kell.
- A nemzeti jelképeket meg kell semmisíteni, helyükre a horogkereszt kerül.
- Élelem és ruházat csak jegyre vásárolható.
- Tárgyalás nélküli kivégzés jár bármilyen ellenállási szervezkedésért, a provincia engedély nélküli elhagyásáért, illetve engedély nélküli belépésért, a birtokolt javak titkolásáért, lőfegyver birtoklásáért.

 

3a655f1913e3e5bf78b8eec7497b7466--note-that-photos-of.jpg

A városban a meghódított területekre szánt birodalmi márkát szórtak szét, amely megfordítva hadikölcsön jegyzésére hívott fel

 

10974294_1046847195331673_7400760610022305320_o.jpg

Winnipeg Tribune nevű helyi újság aznap Das Winnipeger Lügenblatt (há-há!) néven jelent meg

 

wfp_1942.jpg

A rikkancstól elkobozták a "régi rend lapjait", és elhurcolták mint "hamis hír terjesztőjét"

 

nep2084622.jpg

Könyvégetés a városi könyvtár előtt (a könyvtárosok kiselejtezésre váró könyveket adtak a háborús játékhoz)

Délután 5.30-kor ért véget az egész napos színjáték. Egy beszéd keretében szólították fel a lakosságot háborús kölcsönök jegyzésére.

A sokkoló előadásnak is szerepe lehetett abban, hogy Winnipegben is és a tartományban is túlteljesítették a kormány hadikölcsön-elvárásait.

Híradó-összefoglalóban a nap eseményei a Pathé jóvoltából:

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4013750198

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ételizésítő 2018.03.22. 15:37:13

@szita szita péntek:
A tömegek jól elvoltak, mert nem voltak se kiemelkedően gazdagok (még a pártvezetőknél sem volt az, ami most), se kiemelkedően szegények.
Ráadásul mindenki egészen jól megélt a rendszer (földrajzi) határain belül, és fejlődött, gyarapodott. Soha annyi ház nem épült például vidéken, mint akkor. Az átlag munkásember jól élt, akár tengerpartra is mehetett évente nyaralni, még ha a a bolgár vagy német-lengyel tengerpart volt is. Ma az átlag munkásember nem él jól, a többségük a hazai nyaralást sem engedheti meg magának.

ételizésítő 2018.03.22. 15:39:47

@hem:
Te kezdted másnak a számazását firtatni.
A száraz tényeket meg ő leírta.

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.22. 15:40:26

@Jam Clerk: "A szólásszabadság csorbítása, esetleges teljes megvonása nem tartozik az úgynevezett "fasizmus" elemei közé?"

De. Csak nem ez az egyetlen ismertetőjele. Szólásszabadság nyilvánvalóan megvonható demokratikus államban is. (Pl. ha az a "szólás" erőszakosságra, gyilkosságokra, a demokrácia megszüntetésére szólít föl. Pl. ha egy fasiszta államrend mellett érvel.)

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.22. 15:43:02

@ételizésítő: A Gauleiter nem faj, hanem foglalkozás.
A száraz tények, amelyeket leírt hol is vannak: Már másodszor kérdem. (Nem a zsidó-palesztin témakörrel kapcsolatban, hanem a fasizmussal kapcsolatban, mert erről beszélünk.)

ételizésítő 2018.03.22. 15:44:18

@hem:
Tartalékos hadnagy, de ezt kb. minden főiskolát-egyetemet végzett megkapta, akinek még a diploma megszerzés után is be kellett vonulnia.
2 hadgyakorlaton vettem részt.
Te jössz.

De nem ettől függ, tiszt ilyet nem mondott, ez a sorállomány körében terjedő alaptalan baromság volt csak, és már akkor is igyekeztek cáfolni a tisztek. Csak hát a mendemonda terjedését nehéz.

ételizésítő 2018.03.22. 15:46:08

@hem:
Akkor nézd meg, hogy ki mire válaszolt.

$pi$ 2018.03.22. 15:47:34

Azt mégse játszhatták el mi lenne ha az oroszok bevonulnak, az utcán agyonlőtt férfiak és megerőszakolt nők mégiscsak durva lett volna a derék kanadaiaknak. ;)

Jam Clerk 2018.03.22. 15:53:46

@hem: "Nem értek egyet azzal, amit mondasz, de... ", ha már szólásszabadság :)
Viszont nem értelek azzal kapcsolatban, hogy ha készítesz egy ilyen témájú, kifejezetten a nácikkal kapcsolatos cikket-blogot-tudomisénmit, akkor egyrészt miért lepődsz meg, hogy a "sötét oldal" is véleményt nyilvánít, másrészt, ha már egyszer "kiengedted a szellemet a palackból", miért helyezed rögtön kilátásba az elnyomásukat?

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.22. 15:58:43

@ételizésítő: "Miért nem úgy mutatták be, hogy milyen jó a fasizmus és a rend? Persze, mert nem fűződött hozzá érdekük... na persze."

Ez az, amire én reagáltam.

Légyszi, legközelebb olvasd végig a kommentet, amelyről beszélsz, hogy elkerüld azt a szerepet, amelybe kerültél: olyan mondatokat védelmezel hősiesen, amelyekben nincs egy pöttynyi száraz tény - még nedves sem.

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.22. 16:03:56

@ételizésítő: OK, te nyertél a 2 ezrelékes témában. Én csak őrmester voltam, és csak egy hadgyakorlaton vettem részt. (De halálesetekről a velem szolgáló bajtársak is beszámoltak, és logikus is, hogy voltak: Sok harceszköz, robbanóanyagok, kialvatlan katonák...)

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.22. 16:10:29

@Jam Clerk: Amint nyilván észrevetted, óriási különbségek vannak a vélemények tényszerűségében, megfogalmazásában. A szélsőségek zavarnak csak.
Nyílt fasiszta propaganda pl. odatartozik. (A vitapartner lebunkózása is.)

ételizésítő 2018.03.22. 16:17:51

@hem:
Már miért ne lenne?
Németország és a németek szerinted rosszként élték meg a fasizmust 1933-tól mondjuk 1942-ig?

@$pi$:
Ja, mert a németek csokit meg virágokat osztogattak az elfoglalt városokban.

Bloodscalp 2018.03.22. 17:07:12

@Colonel H. Stinkmeaner: wtf te aztán fullba tolod rendesen...azt vajon érted hogy 1955ben Ausztria miért lett ismét önálló? Mert a zseniális okfejtésedből valahogy ez nem következtethető

dr. mesterséges színezék 2018.03.22. 17:13:15

@BobAlice: Hiányzik az neked, hogy gyakornoki rang fölött az összes közigazgatási alkalmazott Budapestig végignyalja az M3-ast a "megszálló orosz csapatok" előtt, mire kiderül, hogy csak vicc volt?

Nem erről jut az eszembe:

port.hu/adatlap/film/tv/az-utolso-itelet-il-giudizio-universale/movie-8780

medvegy 2018.03.22. 17:23:43

@hem: Nem nyert. Mondott valami nagyot, de a hozzászólásai alapján szerintem még katona se volt.
Amúgy a tarcsis alhangya nem éppen az a rang, amit komoly katona kapni szokott. Minden előfelvételis megkapta, ha kegyeskedett leszolgálni a maradék néhány hónapját, annyit is ért.
Én szakaszvezetőként szereltem, merem állítani, hogy sokkal többet kellett letennem az asztalra, mint az operett-katonatiszteknek.
Valószínűleg neked se ingyen adták az őrmesteri csillagot, ellentétben az övével, ha egyáltalán volt rajta valaha egyenruha.

A 2 (3) ezrelék veszteség meg valóban létezett. Nálunk az egyik gyakorlaton pl. az egyik foszabos motoros ment neki az Alföldön a kilométerkőnek, helikopterrel vitték a Honvédkórházba, de a gyakorlat ment tovább.
Olyan is volt, hogy az őrszem megijedt, és elkezdett lövöldözni. szerencsére senki sem sérült meg. A pasit elvitték először a fogdára, majd a vigyorgóba.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 17:30:35

@ételizésítő:

Az Osztrák császárságot I. Ferenc hozta létre 1806-ban, a Napóleon miatt összeomló Német-római császárság kiváltására. Az önálló Ausztria tehát 1867-ig létezett, utána már nemcsak perszonálunió, hanem kétpólusú monarchia is lett (szomorkodtak is a sógorok), 1918-tól lettek megint függetlenek, már köztársaságként, az identitásuk fő meghatározóit, az ironikus módon legkevésbé osztrák Habsburgokat száműzve.
Egyébként az 1815 óta kényesen őrzött európai erőegyensúlyt olyan szinten páros lábbal rúgta volna fel a nagynémet egység, hogy ha Bismarckék tető alá is hozzák, igen valószínű, hogy háború lesz belőle.

medvegy 2018.03.22. 17:32:51

@Bloodscalp: A II. VH.-t lezáró békeszerződés 9 év megszállást engedett az oroszoknak az elfoglalt területeken. Ezt technikai okokra hivatkozva húzták '55-ig. Magyarországot is ki kellett volna üríteni a 9. évben, csakhogy jött '56, és Kádár visszahívta a megszállókat. Ez volt az oroszok indoka az "ideiglenesen" itt állomásozásra. Éppen ezért hiszik sokan, hogy az egész "forradalmat" pont ezért szervezték meg az oroszok, a magyarok meg voltak hülyék eljátszani a szerepet benne.
Jugoszláviát nem szállták meg az oroszok, a németek stratégiai okokból menekültek el, nem akarták, hogy Ausztriánál elvágják a balkáni erőiket. Így aztán Tito partizánjai úgymond kiűzték a megszállókat az országukból.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 17:33:47

@szita szita péntek:

Azért a kommunista diktatúrák elég profin tolták a "hogy szívassunk milliókat halálra hosszú évtizedekig" című projektet. A nácik is csinálták ezt, de csak meghatározott milliókkal és hamarabb belebukva a nagy népirtósdiba.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 17:40:14

@medvegy:

Erre a 9 évre szeretnék forrásként egy törvényi rendelkezést látni, mert én csak 90 napról tudok, ami a szövetségesekre vonatkozott. A szovjetekről csak annyi szólt,hogy Ausztria megszállásához szükséges a további magyarországi tartózkodásuk.

medvegy 2018.03.22. 17:41:15

@ételizésítő: Az Hitler náci ideológiája volt. Gyakorlatilag egy elmebeteg mániája. És nem itélték meg rosszul, csak éppen a rendszer sok disznóságára akkor még nem derült fény.

A Kádár-rendszer is csillogott-villogott a kirakatban, százezrek vonultak fel ünnepnapokon, aztán milyen gyorsan omlott össze az egész.

Bloodscalp 2018.03.22. 17:51:38

@medvegy: fogalmam sincs honnan vetted ezt a 9 évet, Molotov 54ben még nem,55ben már belement a függetlenségbe azzal a feltétellel hogy Ausztria semleges állam lesz. Nem volt koncepciójuk a ruszkiknak Ausztriára pedig jórészt ők szabadították fel. Ez az 56os teória pedig elég értelmetlen, semmit nem lépett volna a Nyugat akkor se ha nincs a forradalom de maradnak az orosz csapatok...ez elég egyértelmű.

medvegy 2018.03.22. 17:53:05

@Mj: Olvasd el:

Szatmári Jenő István
1956: Lehet, hogy másképpen volt? című könyvét.
Sok olyasmit említ, ami részben cáfolja a mostani hivatalos történelmi leírást, és olyan is van, ami pontosan megerősíti a családom és ismerőseim visszaemlékezéseit. Persze a hivatalos kánonba nem fér bele a végkövetkeztetése, támadják is elegen.

Az biztos, hogy '56-ról hazudtak a Kádár-rendszerben, de az is biztos hogy mostaniban sem mondanak igazat róla.

közép dunántúli régió 2018.03.22. 18:02:16

Guy Maddin ezt az epizódot is megemlítette a szülővárosáról szóló filmjében: www.imdb.com/title/tt1093842/?ref_=nm_flmg_dr_24. Nagyon avantgard, de érdemes megnézni.

medvegy 2018.03.22. 18:04:35

@Bloodscalp: Nem én találtam ki, hanem sok olyasmiről beszéltek a szemtanú ismerőseim, ami cáfolja a hivatalos kánont. Márpedig én inkább hiszek nekik. Nincs okuk hazudni. Kár hogy egyre kevesebben élnek közülük.

Ami azt illeti, már a jaltai egyezménynek volt egy tízéves lejárati kitétele, ezt Hruscsovék is tiszteletben tartották, a politikai befolyási öveztek felosztásával együtt.

kugi · http://kugi.blog.hu 2018.03.22. 18:21:48

@Colonel H. Stinkmeaner: Azért ez egy picit több volt, mint egy fizetett hirdetés egy lapban... Eldurvulhattak volna a dolgok, ha többen félreértik, és komolyan veszik - ahogy azt már mások is leírták.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.03.22. 18:38:59

@Moin Moin: vicces de hagyjuk a disznófejű nagyurat lécci. nem való ide a napi politika. tudom hogy tudod ;)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.03.22. 18:41:46

@Jam Clerk: így igaz! hem-nek is elmondtam hogy csak az aktuálpolitika és a személyeskedés/gyalázkodás tiltott. a többiek - még ha nácik, liberálisok vagy futóbolondok - elmondhatják a véleményüket. más szabály nincs kivéve persze a törvényileg tiltott dolgokat, de az alap.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.03.22. 18:47:58

@Mj: szia, rég láttalak itt. hiányzott a véleményed (és a szép pofid mellé :)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 19:19:07

@medvegy:

Engem a forrás érdekel, például a párizsi békeszerződés vonatkozó pontja. (Nincs ilyen.)
Ez egy vitatható, másodlagos, véleményes szakirodalom. Ha van erre az igen erős állításra forrása, nyilván hivatkozik is rá, így te is meg tudod nevezni. Ha nincs, akkor csak egy elmélet, amiből Dunát lehet rekeszteni, ráadásul még nem is logikus.
Szóval, várom a forrást.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 19:21:06

@JTom:

Szoktalak olvasni/nézni titeket, de csak most volt időm kommentelni, mert sokáig aludt a kislányom.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.03.22. 19:27:33

@enpera: fel fog nőni hozzá. nem voltam ma egész nap gépnél, csak később vettem észre a flamewart.
beszéltünk és ezentúl a szokásos rendben mennek a kommentek és a moderálási elvek.

ételizésítő 2018.03.22. 20:12:31

@medvegy:
Mondtam, nyuszika, hogy diploma után kaptam, és azt is, hogy mindenki megkapta. Az mondjuk nem nagyon volt kérdés, hogy hajlandó vagyok-e bevonulni, hívtak, mentem, ha akartam, ha nem.
Azt mondjuk, hogy többet tettél volna le az asztalra, kétlem. Vissza is a szakmám miatt hívtak, gondolom. A végzettségemnek megfelelő helyre. Ahol a hivatásos tisztekkel dolgoztam együtt, még ha csak fél évet is. Nyilván azért, mert nem volt rá szükség.
Persze egy szakaszvezető, az aztán valami, sëggnyalásból lehet, hogy remek voltál, mint századírnok.

Ja, és nem alhadnagy, hadnagy. Valahol még megvan a csillagom, de mivel baromira nem érdekelt a katonásdi sem akkor, sem azóta, nem nagyon szoktam elővenni nézegetni, ahogy te, aki gondolom, azóta is a három krumplivirágodra vered, és erről mesélsz a kocsmában mindenféle kitalált történeteket.

"A 2 (3) ezrelék veszteség meg valóban létezett. "
Jaja, ezt egy szakaszvezető csak jobban tudja, mint a tisztek, akikkel én melóztam együtt.
Nyuszika, ez ugyanolyan legenda, mint a többi, amit a kocsmában szoktál kitalálni, hogy kapj még egy sört azoktól, akik hallgatják.
Ha egyetlen ember is meghalt vagy akár csak komolyabban megsérült, akkor elővették keményen a parancsnokait, volt, aki ment is a börtönbe utána, ha kiderült, hogy sáros.

GépBalta 2018.03.22. 20:16:22

@hem: Nem tudom, hogy akkoriban a néphadseregnél mi számított veszteségnek, de többnyire a modern európai hadseregenél mindenki beleszámít, aki egy művelet során hosszabb-rövidebb időre harcképtelenné válik. Én egyébként a két ezreléknél nagyobb, számot hallottam, de valószínűleg ennek a nagyobbik része bokaficam, tüdőgyulladás, pálinkázgatás, meg egyébb halállal, maradandó egészségkárosodással nem járó baleset, betegség lehetett.

ételizésítő 2018.03.22. 20:17:20

@medvegy:
Innen NEM mentek ki 1955-ben sem az oroszok, mivel egy nappal az osztrák kivonulási szerződés előtt létrejött a Varsói Szerződés. Csak a forradalom elején indultak el, és valószínűleg egy csomó közülük el sem jutott a határig.

ételizésítő 2018.03.22. 20:29:32

@Mj:
"Azért a kommunista diktatúrák elég profin tolták a "hogy szívassunk milliókat halálra hosszú évtizedekig" című projektet."
Valószínűleg nem éltél még akkor, nem nagyon tudsz róla.
Az itt élők nem szívatásként élték meg, hanem iszonyatos jólétként a Horthy-rendszer nyomora után. Gyári munkások és parasztok egyaránt, a nagybirtokos parasztokat kivéve, akikből kevés volt.
És az átlag melós a mostani színvonalhoz képest is jobban élt, írtam róla fentebb.

"Erre a 9 évre szeretnék forrásként egy törvényi rendelkezést látni"
Azt nem tudom, volt-e ilyen, de 1955. május 15-én az oroszok aláírtak egy szerződést az osztrákokkal, hogy kivonulnak az országból. Nem véletlenül időzítették 1 nappal korábbra a Varsó Szerződés aláírását, hogy innen ne kelljen kivonulniuk.

@medvegy:
Tudod, mi a különbség a megél és a megítél között?
Na, most ennek fényében fuss neki újra.

"aztán milyen gyorsan omlott össze az egész"
Jaja, alig 33 évig húzta, meg a resztli. Én ezt azért nem nevezném gyorsnak, meg annyira azért nem is volt az rossz, mint te a könyveidben olvasod.

"sok olyasmiről beszéltek a szemtanú ismerőseim"
Ja, ők konkrétan látták ezt a 9 éves szerződést? Ha már szemtanúk?
Az meg, hogy te milyen meséskönyveket olvasol 1956-ról, valóban nagyon mérvadó.

szita szita péntek 2018.03.22. 20:30:18

@Mj: Mégsem a népharag söpörte el őket, hanem a gazdasági szükségszerűség. Tehát akkor egyszerűen csak igazam van.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 21:03:21

@ételizésítő:

Speciel de, éltem akkor, a tesóim még Nagy Imréék újratemetésén is kint voltak. De ez egyébként kb. olyan érv, hogy egy onkológus ne praktizáljon, ha nem volt még rákos, vagy én is minek végeztem el a medievisztika specializációt, ha sosem éltem a középkorban.

Másrészt 10 millió ember nevében bátor dolog nyilatkozni. Tény, hogy a magyar társadalmat addig nem érdekli a demokrácia-skálán való elhelyezkedésünk Európában, amíg viszonylag jól élnek az emberek, erről van felmérés. Meg a kádári hamis nosztalgia is hasít. Viszont én baromira nem a "puliszka nem robban" elve alapján regnáló kádári diktatúráról beszéltem, hanem Leninről, Sztálinról, Maóról vagy Észak-Koreáról, de még Ceausescut is ide vehetném akár. Sok-sok millió ártatlan ember haláláért és szenvedéséért felelősek, ami évtizedes szívós "munka" eredménye.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.03.22. 21:08:32

@ételizésítő: az ilyen alpári stílusú, személyeskedő, lekezelő és fölényeskedő stílust hanyagold itt.
kérlek.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 21:09:13

@szita szita péntek:

"Még a legkeményebb rezsimek sem élhetetlenek. Egy pontig el lehet nyomni az elégedetlenséget akár egész durva eszközökkel is - de ha a lakosságban az elégedetlenek száma meghalad egy határéréket, akkor jön az összeomlás."

Ezt te írtad. Én meg cáfoltam azzal, hogy a legkeményebb rezsimek bizony nagyon is élhetetlenek, még most is, évtizedeken át. Csak a terror már olyan szintű, hogy az emberek már csak magukban mernek elégedetlenkedni, különben megy az egész család a levesbe, esetleg, ha tudnak, mondjuk megszökdösnek a koreai határőrök.
Mao a haláláig kőkemény diktátor maradt, Lenin és Sztálin szintén, sem a népharag, sem az ún. gazdasági szükségszerűség nem tudta őket elsöpörni, ahogy a Kim-dinasztiát sem.

Hun91 2018.03.22. 21:21:15

@ételizésítő: hagyjuk mar ezt a propagandat hogy a Magyarokat is ciganynak tartotta meg minket is kiirtott volna kesobb stb.
Alapvetoen 3 osztalyba sorolta a nepeket:
Kultura teremto
Kultura megtarto
Kultura rombolo
Mi a masodikba tartoztunk, Pestet csodalta (Becsnel is jobban az elhelyezkedese miatt, bar az is igaz hogy nagyreszt a Monarchia javara irta a fejlettseget, epuleteket stb. nagyon nem is csapkodta a terdet mikor kiadta a parancsot az erodde nyilvanitasra)
Erdekes amugy hogy a Britteket az elsobe sorolta, ezert is probalt nem egyszer beket kotni. A zs propagandaval ellentetben akik szerint mindenkit ki akart nyirni es mindent le akart rombolni. (De a naponta megemlekezest, sajnalatot, karteritest azert megtartjak kizarolag sajat privilegiumuknak)
Amugy ajanlom az Asztali beszelgetesek c konyvet ha meg be lehet valahol szerezni, antikvariumbol meg talan sikerul.

Rothstein 2018.03.22. 21:30:58

Nekünk ez sok újat nem mond. A bevonuló cseh, szerb, román csapatok ezekkel kezdték mindenütt. Utcanévtáblák lecserélése, közigazgatás elcsapása, magyar nyelv betiltása, szobrok, emlékművek lerombolása.

HgGina 2018.03.22. 21:48:03

@hem: Adott szövegkörnyezetben a szövegértésre azért még gyúrjál!

HgGina 2018.03.22. 22:00:00

@hem: Nem, nincs a felmenők közt. Ellenben a történelmi érdekességek mögé bújt, bántóan elfogult (és mindegy, hogy hova tartozik az, akit bánt) kommenteket áll jogomban nem szeretni. Elvárható, hogy egy megrendezett, és a megrendezéskor is manipulatívan elfogult színielőadást legalább az elfogulatlanság látszatával kommentáljon egy értelmes ember, nem pedig a szokásos "fújtömeggyilkosnácikok" stílusban.
Az pedig visszataszító, amikor valaki a korrekt vélemény vagy szakterületének becsületes stílusban írt válasza helyett a személyeskedő, mások felmenőit sértő rágalmakat fröcsög.
Én sem írtam, hogy biztos a felmenőid kommunista, cigány, zsidó, homoszexuális, fogyatékos vagy más, a nácik által üldözött lett volna.
Legközelebb gondolkozz el, hogy mit érezne a 10 éves gyereked, ha a lakhelyeden az izraeli hadsereg, vagy épp a törökök, cigányok, muszlimok, buddhisták, kommunisták (szabadon választhatsz) vennék át a hatalmat csak úgy viccből, és téged vinnének el egy jó kis verésre egy börtönbe!
Siralmas erkölcsi színvonaltalanságú a hozzáállásod. És ha ezt a szösszenetemet kimoderálod, még azt is elismered vele, hogy képtelen és gyáva vagy a jogos kritikával szembenézni.

szita szita péntek 2018.03.22. 22:22:17

@Mj: "Mao a haláláig kőkemény diktátor maradt, Lenin és Sztálin szintén, sem a népharag, sem az ún. gazdasági szükségszerűség nem tudta őket elsöpörni, ahogy a Kim-dinasztiát sem. " - Mert nem (volt) elég nagy a népharag és igen is vannak elegen akiknek az adott rendszer elég jó ahhoz, hogy kiszolgálják azt. A közelmúltban olvastam egy észak koreai nőről, aki délre szökött, majd az anyja is. No ő írta, hogy speciel a mama visszamenne - ez nem az az álom volt amiről álmodott. Az északiak között a "jobb" családok közé tartoztak, kvázi városi polgárság. Leélték az életüket egy rendszerben, aminek lehet hülye szabályai vannak - de ezek között nőttek fel, ezek között ismerik ki magukat, abban a logikában képesek boldogulni. Zavaros ez... Ha nagy az elégedetlenség egy átlag a zsarnok beveti a hadsereget. A nép meg fél. Ha még nagyobb az elégedetlenség a katona nem engedelmeskedik. Jól ki is végzik vagy mittomén. De ha még nagyobb, akkor nem a katona nem engedelmeskedik, hanem a sereg! Az elnyomás addig tud csak működni, amíg van elég ember a rendszer kiszolgálására. És itt nem százakról beszélek, sokkal, sokkal több ember kell. A minstream médiából pld nekünk most az jön le, hogy ott keleten... északon... no az ott a pokol maga. Nem akarom menteni őket, nyilván elég szar lehet ott, de biztos nem élhetetlen a hely. Nem lehet az, mert elég híve (kiszolgálója) van a rendszernek, hogy fenntartsa azt az elnyomást, ami az elégedetleneket kussba vágja. Elképzelhető,hogy egy harcias kisebbség ideig-óráig elnyomja az szenvedő tömegeket, nyilván - ezt nem vonom kétségbe., de nem száz ember kell őrizze a határt és nem is ezer.

ételizésítő 2018.03.22. 22:44:05

@szita szita péntek:
Egyetértek.
És azért az európai szocialista országok meg az akkori Kuba a mai Észak-Korához képest nagyjából ott álltak, mint hozzánk képest az akkori Nyugat.
Itt leginkább az értelmiség, annak is csak egy igen kis része elégedetlenkedett. Ha nincs Gorbacsov, még ma is szocializmus lenne, jó kis szűrt internettel, mint Kínában (vagy közössel, európai szoc. országok, SZU, Kína, Vietnam, Kuba). És Kínában is a nagyvárosokban kvázikapitalizmus van, állami irányítással, de vidéken sokkal rosszabb a helyzet, mint nálunk akár a 60-as években volt, a 70-es - 80-as évekről nem is beszélve.
Itt ugyanis akkor jól éltünk, a keresetek szocialista táboron belül egészen jó megélhetést biztosítottak (nemcsak a magyaroknak, a bolgároknak, keletnémeteknek stb. is), más kérdés, hogy mit értek Nyugaton, de amíg nem akartál Nyugatra menni, addig nem érezted, hogy itt bármennyire is rossz lenne. Nem voltak nagyon gazdagok, de nem volt pl. éhezés, ami most meg van. Egy kis réteg jobban járt, a többségnek nem lett jobb, egy nagyon nagy rétegnek meg sokkal rosszabb lett (3 millióan a megélhetési küszöb alatt).
Persze ezt a Rózsadombról nem látni. De én elég sokfelé járok az országban (meg a városban is), és látom. Nos, ezek az emberek sokkal szívesebben élnének a Kádár-rendszerben, és leszarnák, hogy nem mehetnek nyugatra, mert most ugyan mehetnének, de miből? Merthogy villamosjegyre se nagyon futja, nem nyugati útra.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 22:55:44

@szita szita péntek:

Olvasgass akkor egy kicsit a lenini, sztálini Szovjetunióról, ha nem hiszed, hogy élhetetlen diktatúrák évtizedekig tudnak úgy létezni, hogy az elsöprő többség terrorban él, hal, szenved, kussol. Észak-Korea csak a kőkemény kommunizmus egy kis "leányvállalata".

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2018.03.22. 22:58:57

@ételizésítő: gusztustalanok a más blogokra írt hozzászólásaid is. nem való vagy ide.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 23:22:33

@ételizésítő:

Nem, nem talált a tipp, de egyelőre ez nem is valamiféle farokméregető verseny - már elnézést kérek -, hogy az tud objektívebb képet levonni a Kádár-rendszerből, aki többet élt benne. Nem kívánom felsorolni, hogy a 20. század mely eseményeit hogy élték meg a különböző családtagjaim, pedig igen tanulságos lenyomata az egész magyar történelemnek. Csakhogy ez egyáltalán nem feltétele annak - ahogy a korszak felnőtt fejjel való átélése sem az -, hogy egy kor mérlegét lehetőleg objektív módszerekkel megvonhassuk. Mondom, akkor mi értelme volt középkorra specializálódnom?
Ráadásul még a mérlegét sem igazán vázoltam itt, csupán utaltam arra, hogy óriási a kádári nosztalgia, illetve jeleztem, hogy egyáltalán nem Kádárról beszélek - aki még az '50-es évek végén sajnálkozott, hogy "körmenetben kellett volna akasztani" -, de gyönyörűen terelsz.

Ugye megvan, hogy ezt írtam?

"Viszont én baromira nem a >>puliszka nem robban<< elve alapján regnáló kádári diktatúráról beszéltem, hanem Leninről, Sztálinról, Maóról vagy Észak-Koreáról, de még Ceausescut is ide vehetném akár. Sok-sok millió ártatlan ember haláláért és szenvedéséért felelősek, ami évtizedes szívós >>munka<< eredménye."

A történelemhez mindenki ért, a foxi-maxit magoló mérnökök aztán főleg, ismerem ezt a típust. Lenin konkrétan és tényszerűen egy népirtó tömeggyilkos volt, akinek annyi köze volt egy állam reális alapokon nyugvó igazgatásához, mint tyúknak az ábécéhez, csak hát ez kevésbé szokott kiderülni a szerzők önmagukat fényező önéletírásaiból, elméleti fejtegetéseiből. (Bár egyébként, ha figyelmesen olvastál, még ez is kiderül.) Sztálin, Mao és Ceausescu pedig szintén odatették magukat, ha a saját népük irtásáról, nyomorgatásáról volt szó, és akkor még Pol Potot meg sem említettem. Örök klasszikus terelő érv, hogy "ha nem lettek volna ilyen kemények, akkor összeomlik a rendszer", vagy "ha nem ő, megteszi ugyanazt más", csakhogy összességében 100 milliós nagyságrendű emberhalálért - és ez csak a halálos áldozatok száma, amit a kommunista diktatúrák számlájára írnak - egyszerűen nem lehet épeszű érvvel felelni. Aki Lenint mentegeti, az vagy alapvető információkkal nincs tisztában, vagy rosszabb: nem tájékozatlan, hanem mondjuk úgy, elfogult.
Valahol csoda, hogy túlélte az emberiség a 20. századot, mert ugyan a fantáziadús és perverz kegyetlenség a történelem kezdete óta jelen van, viszont ennek a profi és világméretű kiterjesztése kifejezetten (legalább) 20. századi technikai fejlettséget igényelt.

Ha hobbitörténészkedni szeretnél, nem árt, ha objektívebb források felé tájékozódsz, esetleg megpróbálsz egy kicsit frissíteni a 30-40 éves marxista tankönyvi elméleteiden.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.22. 23:35:50

@ételizésítő:

A klisék közül már csak a rózsadombozás hiányzott, szuper.:D Ha annyira járod az országot, ugyan, fordulj már meg egyszer "a" Rózsadombon is, meg fogsz lepődni, hogy milyen állapotok vannak néhol.:D De valóban, fagerendából, farostlemezből és fóliából összetákolt, tető nélküli viskókat ott nem fogsz találni.
A létbiztonság hiányzik a legtöbb embernek: ma bármikor elveszítheted a munkahelyedet, állandóan képezned kell magad, nyelveket kell beszélned, tanulnod kell, nincs kiszámítható jövőképed, nincs meg az a minimális jóléti, szociális háló, amiben még a legalsó réteg is eltengődik valahogy élete végéig, nem merülhetsz el büntetlenül a "bejárok a munkahelyemre semmit se csinálni, szétlopni a gyárat és felvenni a pénzt" posványban. Regényt lehetne írni a Kádár-rendszer máig élő, zsigerekig hatoló, gerincpuhító, cinkos hazugságokra építő kártékonyságáról és arról is, hogy mennyiben konszolidálta és tette a saját helyzetével elégedetté a társadalmat, miután Biszku Moszkvában meg akarta puccsolni Kádárt, csakhogy ez még mindig nem arról szól, amiről írtam, t.i., hogy bizony évtizedekig képesek létezni elviselhetetlenül embertelen terrorállamok, akkor is, ha 99%-nak kifejezetten rossz abban a rendszerben élni.

swfla 2018.03.22. 23:58:34

Birom azt a varost. Na ott a jegkorong igazan jegkorong. Tim Hortons-nak a sausage grilled breakfast wrap-je meg akkorat tol, hogy ihaj!

Hollandexxonvaldez 2018.03.23. 02:10:06

az osztrákok gyakorlatilag bajorok.elég csak utánanézni a bajor nyelv elterjedései területének.Bécsben is a bajor nyelv dialektusát beszélik.a másik,a múltkor az évfordulón 2-3 osztrák(stájer) kollégám is megemlékezett az Egyesülésről.
Fű alatt megvan az egésznek az emlékezete,csak mivel Ausztriában nem szabad csak úgy véleményt nyilvánitani,sokan inkább csendben vannak.

üdv Grazból

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.03.23. 02:10:20

Atyaúristen, szerencsétlen hü.lye lakosságot hogy besz@rathatták.Nem volt utána esetleg lincselés, mikor kiderült, hogy feleslegesen ijedt meg esetleg több tízezer ember?Én nem lepődtem volna meg rajta...
Nem tudom, mi volt ez a háborús kölcsönzés, de ezek után még úgy se adtam volna egy fityinget se...A q anyjukkal szórakozzanak...
:-|

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2018.03.23. 02:13:13

@hem: "A lakosság be volt avatva, természetesen."
Hjaaaaaaaa, így már egy kicsikét máshogy hangzik.De így se biztos, hogy mindenkihez eljut, szerintem akkor is felelőtlenség egy ilyet "eljátszani"...

butyko 2018.03.23. 03:52:52

Osztrák szakértők:keressetek rá a Zisleithanien illetve a Deutsch-Österreich kifejezésekre. A lustábbaknak elárulom,hogy 1918. november 12-én, az osztrák császár lemondását és az utolsó uralkodás megszüntetését követő napon a német-osztrák köztársaságot a november 11-i ideiglenes nemzetgyűlés határozata alapján hirdették ki, és elfogadta a német- osztrák kormány formájáról szóló törvényt . Az új államot demokratikus köztársaságként írta le (1. cikk), amely a 2. cikk értelmében a Német Köztársaság részének kell lennie.

butyko 2018.03.23. 04:13:00

Moldova György: Titkos záradék (részlet)

" Az események hátterét csak hónapok múlva tisztázta a rendőri nyomozás. Hitler és kísérője akkor már rég elhagyta Magyarország területét, a valódi okokról soha nem értesültek.

A televízió egyik stábja háborús témájú filmet forgatott ezen az éjszakán, épp az 1944 októberi nyilas hatalomátvételről szóló jelenetet akarták felvenni, mely a forgatókönyv szerint egy kis faluban játszódik éjfél körül.

Eredetileg Jenőtábort választották ki a felvételek helyszínéül, mindent elő is készítettek, de váratlan akadály jött közbe, a faluban fertőző száj- és körömfájás tört ki, a tisztiorvos meg akarta akadályozni, hogy a járvány továbbterjedjen, ezért lezáratta Jenőtábor határát.

A járványőrök a televízió produkcióskocsijait sem engedték be, a forgatócsoport kénytelen-kelletlen visszafordult. Mivel nem akartak dolgavégezetlenül hazatérni – ez veszélyeztette volna a prémiumukat –, egy másik hasonló falut kerestek, ahol felvehetik a jelenetet.

Választásuk Bánegresre esett, ez a falu ideálisan megfelelt egy 1944-es felvétel céljaira, központjában semmi sem változott az elmúlt huszonöt év alatt, leszámítva azt, hogy egy régi kuláklakást kultúrházzá alakítottak át.

A váratlan jenőtábori incidens felborította a tévések tervezett időbeosztását, kora este helyett csak éjfél után kezdhették meg a felvételeket. A falu már mélyen aludt, amikor bekapcsolták a jupiterlámpákat, és a berendezők sietve kiragasztot101ták a falakra a házilag nyomott, korhűnek álcázott plakátokat, és a tanácsházára kitették a nyilaskeresztes zászlót.

A felvételek ritmusára is a sietség nyomta rá a bélyegét, a vezető színészeknek még aznap éjszaka jelentkezniük kellett a Rádióban, a stáb többi tagja is szeretett volna minél hamarabb ágyba kerülni, jól-rosszul összecsapták a jelenetet, és a kocsik elindultak hazafelé.

Csak ez a kapkodás eredményezhetett olyan gondatlanságot, hogy néhány kelléket: a nyilaskeresztes zászlót és a plakátokat kint felejtették, az egyik ügyelőnek valahol Budapest határában eszébe jutott ugyan, de akkor már nem lett volna érdemes visszafordulni értük.

Így történt, hogy a hajnali vonattal érkező Szabó Elemér – Budapesten járt, a nyomdában a „Kalapács és sarló” új számának kefelevonatát javítgatta – teljes joggal hihette, hogy valóban hatalomátvétel történt, és sietett ezt közölni a „Dőregyöngye” vendéglőből kilépő Dobronayval, majd együttesen felkeresték Barna Józsefet. "

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.23. 09:15:28

@HgGina: Finom leszek, de így sem garantálom, hogy nem fog fájni.
Már csak azért sem, mert nem tudni, mitől fájdul meg a fejed: ha egy ilyen régi „színielőadás” (vagy mi) kapcsán a palesztin gyerekek fájdalma jut eszedbe… ne haragudj, de az nem normális. (Kivéve, ha palesztin vagy, akkor persze más a helyzet.)
De én a hozzászólásodnak erre a részére reagáltam: „Miért nem úgy mutatták be, hogy milyen jó a fasizmus és a rend? Persze, mert nem fűződött hozzá érdekük... na persze.”
A mostani, a második megszólalásodnak ezt a mondatodát tehát: „Legközelebb gondolkozz el, hogy mit érezne a 10 éves gyereked…” stb. – felejtsük el.

De sajnos van még elfelejteni való, mindjárt jön a többi is:
Érthetetlen az első „szösszenetedből” a föntebb említett megfogalmazás: „Persze, mert nem fűződött hozzá érdekük… na persze.”
Ahogy már tegnap is leírtam: ennek így se füle, se farka. Miért fűződött volna érdeke Kanadának a fasizmust pozitívan bemutatni, amikor háborúban álltak vele? Ezt számonkérni – bocs, de hü….., akarom mondani, butaság. (Borzasztó nehéz ez a finomkodás, de megígértem.)
Érthetetlen ez is (a mostani, számonkérő szösszenetből): „történelmi érdekességek mögé bújt bántóan elfogult kommentek” – melyek, kérdem én.
„Elvárható, hogy egy megrendezett, és a megrendezéskor is manipulatívan elfogult színielőadást legalább az elfogulatlanság látszatával kommentáljon egy értelmes ember”
- Minden színielőadásnak célja van, ennek is volt: Fölrázni, meggyőzni a kanadai átlagpolgárt. Mi ezzel a probléma?
Az a szöveg, amit én írtam róla teljesen semleges, érzelemmentes, tényszerű (pedig lehetne elfogult is, én nem szeretem a fasizmust). Szóval – nem értem, nem értelek.
(Remélem, nem mondok újat azzal, hogy a Führer is megrendezte az ő színielőadásait: a parádékat, tömeggyűléseket, beszédeit, stb. Még tükör előtt is gyakorolt, hogy az arc- és testmimikája a lehető leghatásosabb legyen.)

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.23. 13:11:03

@HgGina: Ja. Még egy: A Gauleiter nem pincebogár, vagy bármilyen más undorító fajzat, hanem annak az eszmének, amelyhez vonzódsz - akármilyen szinten is - magas rangú képviselője.
Nincs tehát jogod megsértődni, felmenők pocskondiázásáról, erkölcsi színvonaltalanságról beszélni!
Nekem viszont lenne jogom megsértődni,

ha egyéb színvonaltalanságaid nem mentenének fel...

gigabursch 2018.03.23. 13:31:35

@hem:
Nem lőttél egy kicsit túl a célon?
De...

gigabursch 2018.03.23. 13:39:46

@hem:
Épp ezen a blogon lett kitárgyalva, hogy a francia ellenállás mögött mekkora számmisztika volt/van/lesz.

Ellenállás a lengyeleknél, a volt Jugoszláviában és az Oroszoknál volt.

A franciáknál csak babazsúr.
Mind mennyiségileg, mind időtartamilag, mind kiterjedtségileg, mind valós lakosságarányosan.

De ha tényleg régóta olvasója vagy ennek a blognak, akkor te is olvastad.

gigabursch 2018.03.23. 13:46:49

@fofilozofus:
Nagyanyám tudna arról mesélni - ha még élne -, hogy a derék ámerókai katonák mit művelhettek vele, hogy a hadifogság után 4 évig nem volt menstruációja.
Ahogy minden hadifogoly nővel.

Korábban volt egy honlap (betiltva.com), ezen volt egy írás (Berkes és szerezetes (i: Fiala Ferenc)), ahol nagyon is "szépen" leírták a tanúvallomások alapján, hogy a C.I.C. emberei hogyan kínozták, gyötörték a foglyokat. Semmi különbség nem volt az NKVD, ÁVÓ, STASI, MOSZAD és hasonló szervek között, és ma is pint ez csinálja a CIA Guntanamón és a többi bázisán.

gigabursch 2018.03.23. 13:51:52

@Colonel H. Stinkmeaner:
Az osztrák egységes nyelvében?

Beszéless már egy asztalnál a magad hochdeutschcsával egy tirolival, egy voralbergivel, meg egy stájerrel.
Na jó legyen még ott egy bajor, egy szász meg egy pomerániai.

Csak készülj elegendő német-német szótárral.

gigabursch 2018.03.23. 14:05:06

@gigabursch:
Az érintett fejezet címe:
Ítélet a padláson

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.23. 14:18:32

@gigabursch: Nem olvastál tőlem olyat, amit le sem írtam?
De.

Soha nem állítottam, hogy régi olvasója vagyok a blognak.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.24. 00:11:55

@ételizésítő:

Gondolom, a másodnickes hozzászólásod azért nem jelenik itt meg, mert az általad képviselt színvonal a bloggazda figyelmeztetése ellenére sem érte el az elvárható minimumot. Én azért adok egy esélyt, maximum Jtomék majd kitakarítják ezt is.

"Regényt lehetne, csak az a baj, hogy az erről a korszakról szóló, általad lapozgatott ún. történelemkönyvek is max. fickiós regénynek mennek el."

Mesélj még, miből tanítanak/mit kutatnak a történelem szakon. Sok évtizede végzett mérnökként bizonyára tűpontos rálátásod van erre, ahogy arra is, melyek az "igazi" történelmi források és szakirodalmi tételek. Netalán fel is sorolhatnád ezeket, hadd okuljak, mester.

"Jártam már néhányszor a Rózsadombon is."

Hol? Az, hogy "Rózsadomb", elég tág fogalom. A Mechwart lépcső húgyszagú kövei is a Rózsadomb, ahonnan 50 méterre késeltek meg egy vakot, a Verecke lépcsőnél lévő tízemeletes ocsmány panelok is a Rózsadomb, a Cseppkő utcai nevelőotthonos cigánygyerekek territóriuma is a Rózsadomb, meg Tasnádi palotája is a Rózsadomb a Szemlőhegy utcában.

"Az a baj, hogy te nem jártál máshol, csak ott."

Persze, ki sem mozdulok a milliárdos palotámból, mert az egész napom abból áll, hogy a kincseimet számolgatom. Imádom, amikor kitalálják helyettem az életemet, szórakoztass még, hol élek, mit csinálok, hol jártam már.:D

"A szocializmus egyáltalán nem volt elviselhetetlen terrorállam, még a SZU-ban sem Sztálin után, itt meg a Kádár-érában pláne nem."

Te szándékosan nem érted, amit nevekkel ellátva írok (Lenin, Sztálin, Mao, Ceausescu, Pol Pot, Kim-dinasztia), vagy ennyire rossz a szövegértésed, és csak arról a 3 mondatnyi tartalomról írsz, ami a fejedben létezik a kommunizmusról?

"Semmivel sem volt rosszabb, mint most az Orbán-rendszer, sőt, annyival még jobb is, hogy a vezetők nem loptak állami százmilliárdokat. Meg nem voltak éhezők. Csak akkor nem kaptunk évi ezermilliárdokat az EU-tól. Mert akkor még jobb lett volna."

Ja, Fekete elvtársék pont azért vettek fel óriási hiteleket, amiket évtizedekig nyögtünk, hogy lehessen tartani az életszínvonalat, ismerjük. Ezért is volt népszerű itthon Kádár, írtam is korábban. Az Orbán-rendszerrel nem fogom összehasonlítani a Kádár-érát, mert nem kívánok aktuálpolitizálni. (Nem vagyok egyébként fideszes, nem ezért kerülöm ki a témát, hanem azért, mert tiszteletben tartom a bloggazda kívánságát.)

"Olyan állam nincs, ahol 99%-nak rossz élni, mert akkor fellázadnak és megdöntik a rendszert. Lásd Románia, pedig a többségnek az sem volt annyira rossz, bár kétségkívül a legszarabb állapotú szocialista ország volt minden téren.
Szóval hagyd talán ezeket a butaságokat."

1989-ben az összes európai kommunista állam összeomlott, a románok csak tettek még rá egy lapáttal. Az világos, hogy gőzöd nincs a totális állam terrorjáról és annak működési mechanizmusáról, szerencsédre el sem tudod képzelni, milyen lehet a legsötétebb sztálini diktatúrában vagy Észak-Koreában rettegni, nyomorogni és napról napra összeszorított foggal túlélni. Csak az a baj, hogy ez a szemlélet már önmagában is 100 millió ártatlanul meghalt ember és megszámlálhatatlanul sok életben maradt áldozat emlékére köp nagy ívben.

gigabursch 2018.03.24. 04:24:08

@Mj:
Ne erőlködj vele.
Én mérnökként untam már rá korábban.
Tényleg csak izélni tud.

A kommunizmus tartalmát Szolzsenyicin jól definiálta, de mióta kezembe került a Mennyit ér egy ember, azóta tudom, hogy a Gukág I-II csak kismiska.
Mondom úgy, hogy gyerekként éltem meg, hogy a 80-as évek derekán egy rohadék szomszéd miatt vették el apám útlevelét.

gigabursch 2018.03.24. 04:25:34

@hem:
Ok, én értettem félre JTom felvezetését.

Guszty 2018.03.24. 06:53:42

@szita szita péntek: "Egy pontig el lehet nyomni az elégedetlenséget akár egész durva eszközökkel is - de ha a lakosságban az elégedetlenek száma meghalad egy határéréket, akkor jön az összeomlás." Erre tudsz konkrét példákat is mondani? Mert én nem emlékszem olyanra az életemben (50+), amikor a "népharag" elsöpört volna egy diktatúrát. Olyanra igen, ahol népharagnak álcázva, a tömegeket kihasználva megpuccsolták a diktátort (pl. Románia '89), vagy ahol "némi" külföldi segítséggel váltották le a vezetőt (arab tavasz).

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.24. 08:46:00

@gigabursch:

Egy utolsó esélyt azért adtam neki. A Gulágot is ajánlottam feljebb, bevezetésnek jó lesz.
Az én nagybátyám egyébként a puha Kádár alatt ült Baracskán '73-ban egy 30 napot, mert március 15-én nacionalista uszítást valósított meg azzal, hogy egy Petőfi-idézetes kitűzővel a mellkasán egy piros szegfűt (haha, ha ismerte volna a virág későbbi karrierjét

pitcairn2 2018.03.24. 10:20:11

@szita szita péntek:

a nemzeti szocialisták - pl. a brit establishment-el összevetve - a "birodalomépítés" tekintetében hihetetlenül amatőrök voltak...

de ez már az I vh előtti német birodalomra is érvényes

az ő programjukkal csak bukni lehetett...

pitcairn2 2018.03.24. 10:35:43

@Mj:

a diktatúrák nemzetközi beágyazottsága is roppant érdekes

ennek kapcsán ajánlok egy érdekes kordokumentumot:

az "American-Russian Chamber of Commerce" 1935-os szovjet évkönyvét

már a fő tisztviselők nevét tartalmazó első oldal is roppant érdekes és persze a további 626 oldal is az...

Handbook of the Soviet Union 1935 - American-Russian Chamber of Commerce
www.americandeception.com/index.php?action=downloadpdf&photo=PDFsml_AD2/Handbook_Of_The_Soviet_Union-American_Russian_Chamber_Of_Commerce-1935-636pgs-SOV-POL_ECO.sml.pdf&id=431

pitcairn2 2018.03.24. 10:41:23

@Mj:

a kamara élén már a 20-as évek óta annak a Chase Bank-nak az elnöke állt, amely akkoriban a number 1 bank volt a Wall Street-en és persze a Földön is...

a bank mai jogutódja a JP Morgan Chase

en.wikipedia.org/wiki/Chase_Bank#Chase_National_Bank

az AMTORG hivatalos pénzügyi képviselője is a Chase Bank volt...

en.wikipedia.org/wiki/Amtorg_Trading_Corporation

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.03.24. 11:35:57

@Mj:

Folytatás, nem tudom, milyen anomália nyelte el a kommentem végét: "akart letenni a Petőfi szobor lábához. (Akkor volt Pesten a második nagy tüntetés.)"

pitcairn2 2018.03.24. 12:40:05

@kewcheg:

ha már az amerikai párhuzamoknál tartasz, akkor roppant érdekes a nürnbergi faji törvények "inspirációja" is...

Hitler's American Model
The United States and the Making of Nazi Race Law

press.princeton.edu/titles/10925.html

az úriember egyébként a Yale-en oktat

Professor James Whitman Publishes Hitler’s American Model

law.yale.edu/yls-today/news/professor-james-whitman-publishes-hitlers-american-model

a nemzeti szocialisták különben túlzottan szigorúnak találták az amerikai gyakorlatot a "one drop rule"-t például nem vették át....

pitcairn2 2018.03.24. 12:52:23

@Colonel H. Stinkmeaner:

kb. ott vadultak el teljesen a dolgok, ahol partizánháború bontakozott ki a megszállókkal szemben, ez különben a partizánok felelősségét is felveti

ami pedig a lengyel kollaborálást illeti:

egy kicsit megdöbbentem azon, hogy a lengyelek szerint 375 ezer lengyel harcolt a Wehrmacht-ban

soo.gd/oF4A

pl.wikipedia.org/wiki/Polacy_w_Wehrmachcie#Statystyka

ez kb. a Wehrmacht 2% volt...

de "derék németté" vált lengyelek még Hitler legszűkebb környezetében is akadtak

en.wikipedia.org/wiki/Erich_Kempka

a titkárnő, "Gerda Daranowski" is gyanús...

en.wikipedia.org/wiki/Gerda_Christian

pitcairn2 2018.03.24. 13:04:07

@hem:

pontosan a cseh példa mutatja meg az ellenállók felelősségét...

ott ahol a "felperzselt föld" és a "halál a kollaboránsokra" doktrínákat hirdették meg iszonyatos humanitárius katasztrófát sikerült összehozni (eklatáns példa: Szovjetunió)

ott ahol az uralkodó elit "az éljen a kollaborálás!" stratégia mellett döntött relatíve kevés áldozattal járt a megszállás, még olyan területek esetében is amit a nemzeti szocialista rasszisták szerint "alacsonyabb rendű" népek laktak (eklatáns példa: Cseh-Morva Protektorátus)

a fajvédők flexibilitását egyébként jól mutatja az, hogy a csehek felét élből alkalmasnak tartották a germanizálásra

"that about half of the Czech population were suitable for Germanization.[4] Generalplan Ost assumed that around 50% of Czechs would be fit for Germanization"

en.wikipedia.org/wiki/Protectorate_of_Bohemia_and_Moravia

pitcairn2 2018.03.24. 13:09:14

@Bloodscalp:

azért azt ne feledjük el, hogy az UK (és Kanada) üzent hadat Németországnak nem vice versa

Bloodscalp 2018.03.24. 13:16:08

@pitcairn2: és van ennek jelentősége? Én azt írtam hadban álltak!

pitcairn2 2018.03.24. 13:17:19

@hem:

mondjuk, ha már szőrszálhasogatni akarunk az (olasz) fasizmusnak nem volt sok köze a gauleiter-eket produkáló (német) nemzeti szocializmushoz:)

Mussolini egyébként a 30-as években sok un. "liberálisnak" is tetszett, állítólag a "gyakorlat" még a Wall Street-en is szimpatikus volt sokaknak:)

en.wikipedia.org/wiki/Business_Plot

a háború folyamán pedig a szövetségesek gyakorlatában is egyre több lett a fasisztoid elem...

As We Go Marching

mises.org/library/we-go-marching

pitcairn2 2018.03.24. 13:38:16

@hem:

hát ha már a fasizmus amerikai kapcsolatainál vagyunk:)

en.wikipedia.org/wiki/Thomas_W._Lamont#Italy

igaz a JP Morgan-es úriember a szovjet elvtársakkal is remek kapcsolatokat ápolt

a fia például a National Council of American-Soviet Friendship elnöke volt

en.wikipedia.org/wiki/Corliss_Lamont

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.24. 14:08:41

@pitcairn2: Örülök, hogy téged ennyire inspirál ez a régi "hadijáték".
Érezd jól magad! :)

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.24. 14:11:57

@pitcairn2:
Ámbár: az "ellenállók felelőssége" nagyon rosszul hangzik. Az, hogy a kollaborálásra hajlamosabb országok polgárai kevesebbet szenvedtek nem jelenti azt, hogy az volt a helyesebb út. (Remélem, nem kell bővebben kifejtenem.)

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.24. 14:19:59

@pitcairn2: Mégis, hogy érezd, miről beszélsz: ez alapból kérdőjelezné meg az összes forradalmat, nemzeti ellenállást (1848-at és 1956-ot is beleértve).

pitcairn2 2018.03.24. 17:32:59

@hem:

az "ellenállók felelőssége" a legjobban a SZU és Kína esetében domborítható ki, ahol hivatalos politika szintre emelkedett a "felperzselt föld" doktrína...

emellett még a "halál a kollaboránsokra" doktrínát emeltem ki fentebb...

az efféle ellenállás hihetetlen humanitárius tragédiákhoz vezetett...

de ezt már fentebb is írtam...

ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2018/03/22/naci_hatalomatvetel_egy_kanadai_tartomanyban/full_commentlist/1#c34873250

pitcairn2 2018.03.24. 17:43:30

@hem:

hogy csak a különbséget érzékeltessem:

a franciák nem felgyújtották hanem feladták Párizst

elegáns dolog volt ez?

valószínűleg nem

de a derék párizsiak szerintem nem bántak, azt hogy nem jutottak a csangsaiak sorsára...

pitcairn2 2018.03.24. 17:48:13

@hem:

én vhogy nem tudom elítélni ezt a hozzáállást...

"The British General Staff urged the French to defend Paris street-by-street, but Pétain dismissed the idea: "To make Paris into a city of ruins will not affect the issue." [4] On June 12, the French government, in Tours, declared Paris to be an open city, that there would be no resistance."

en.wikipedia.org/wiki/Paris_in_World_War_II#War

pitcairn2 2018.03.24. 17:55:54

@hem:

jut eszembe volt már itt egy remek poszt a Csatorna szigeteken folyó békés kollaborálásról is:)

Német megszállók a Brit-szigeteken
ritkanlathatotortenelem.blog.hu/2017/05/27/olvasnivalo_32_nemet_megszallok_a_brit-szigeteken

hem · http://tortenelmierdekessegek.blog.hu 2018.03.24. 19:24:42

@pitcairn2: A fönt belinkelt önpusztítások valóban szörnyűek.
De - nyilván te is tudod - a történelem során jópárszor alkalmaztak a védekezők hasonló "felperzselt föld" taktikát. Nem is kell messzire mennünk: Itt van pl. I. István 1030-ban, és I. András 1050-51-ben.
Az elv, hogy a haza szabadsága fontosabb az egyes (mégha több száz, ezer is) életnél ma is változatlanul él.

Persze Petain-t is megértem valahol: akkor már minden veszve volt, Párizs hősies pusztulása felesleges áldozatnak tűnhetett. De sokan gondolták másként és Petaint halálra is ítélték a háború után – bár végül megkegyelmeztek neki, aztán föl is mentették.

(És bizony, van, amikor a nyilvánvalóan vesztett harcot is tovább vívják, és hősként tekintünk rájuk, nem mint ostobákra. Ki ítélné el a Corvin-közieket és a többi szabadságharcost akik nov. 4. után is ellenálltak?)

pitcairn2 2018.03.28. 19:22:12

a XI századi magyar állam esetében egészen más módon és más léptékben használták a felperzselt föld taktikát

lényegében a helyi védekezés része volt a nyári hónapokban

azaz a helyi lakosság az élelmiszerkészletekkel együtt elrejtőzött

ezzel szemben pl. a SZU-ban vagy megsemmisítették az élelmiszerkészleteket vagy pedig a hátországba vitték azokat és a "felperzselt föld" periódus sem néhány hónapig tartott hanem éveken át tartott...

a középkori lakosság is "ütésállóbb" volt mint a modern, hisz lényegében önfenntartó gazdálkodást folytattak

a népsűrűség is alacsonyabb volt, a természeti erőforrások is nagyobbak voltak

summa summarum

kétségkívül vannak párhuzamok a kettő között de én a jelentős különbségekről se feledkeznék el

pl. azokban az államokban ahol efféle stratéga mentén kolosszális humanitárius katasztrófa bontakozott ki lényegében helyi polgárháború is folyt

a hadvezetés pontosan azért volt ilyen kíméletlen mert nem érdekelte az általa megbízhatatlannak tartott polgári lakosság sorsa

eklatáns példa:

Ukrajna, ahol a német támadás előtt néhány évvel kolosszális központilag összegründolt éhínség volt (holodomor) és ezért készséggel kollaborált a helyi lakosság a németekkel

a "halál a kollaboránsokra" doktrína pontosan ezért kellett...

mivel a kommunista rémuralom után tömeges volt a kollaborálás és a kommunista állam elárulása...

pitcairn2 2018.03.29. 14:51:24

@hem:

jut eszembe, a "cél szentesíti az eszközt" megközelítés az összes hadviselő félre jellemző volt...

"Some three million Indians died in the famine of 1943"

How Churchill 'starved' India
www.bbc.co.uk/blogs/thereporters/soutikbiswas/2010/10/how_churchill_starved_india.html

gintonic.azigazi 2018.05.29. 05:35:50

@Mj: “osztrak identitas” olyan van? Szerintem nincs. Az anschluss kor vigyorogva szedtek le az A betut a kocsikrol es tettek fel a D-t, korabeli ujsagok attol zengtek hogy oszenott ami osszetartozik. Ost-reich - Keleti Birodalom. Nemet nyelven tenyleg nehez elhitetni nekik egy nemetnek hogy ok nem nemetek... az osztrak fuhrer tudta mi kell a tobbi osztraknak anno- nemetnek lenni, az a leghobb vagya egy osztraknak.

gintonic.azigazi 2018.05.29. 05:36:47

@pitcairn2: Arthur Koestler: Sotetseg delben. Ajanlom olvasasra.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2018.05.29. 16:30:44

@gintonic.azigazi:

80 éve volt az Anschluss. Azóta még ukrán, bosnyák meg macedón identitás is lett.
süti beállítások módosítása