Napi érdekes (20 kép, 18+!) - 124

2015. július 05. JTom

1893_onbanya_cornwallban_angliaban.jpg

1893. Ónbánya Cornwallban, Angliában

1865_korul_a_tangshani_kina_pagoda.jpg

 1865 körül. A Tangshani (Kína) pagoda

1904_szoul_latkepe_a_varosfalrol.jpg

1904. A korabeli Szöul látképe a városfalról. Ma kb. ILYEN a látkép.

1910_ernest_hemingway_egy_voroskeresztes_kocsi_soforjekent.jpg

1918. Ernest Hemingway egy Vöröskeresztes kocsi sofőrjeként

1912_az_elso_ausztalazsiai_antarktisz_expedicio_egy_tagja_kuzd_a_160_kilometer_per_oras_szellel_frank_hurley_felvetele.jpg

1912. Az első ausztálázsiai Antarktisz expedíció egy tagja küzd a 160 kilométer per órás széllel. Frank Hurley felvétele.

1930_harom_elefant_szalad_a_new_york-i_125-ik_utcan_miutan_megleptek_a_loew_s_victoria_szinhazbol_a_harlemben.jpg

1930. Három elefánt szalad a New York-i 125-ik utcán, miután megléptek a Loew's Victoria színházból a Harlemben.

1930_richard_e_byrd_antarktisz_expediciojan_a_magukkal_vitt_94_szanhuzo_kutya_szaporulatabol_szarmazo_kolykokkel_es_jatekszanjukkal_jatszik_george_black_ellatmanyfelelos.jpg

1930. Richard E. Byrd Antarktisz expedícióján a magukkal vitt 94 szánhúzó kutya szaporulatából származó kölykökkel és játékszánjukkal játszik George Black ellátmányfelelős.

1930_szeszcsempeszek_kelnek_at_kanadabol_a_befagyott_detroit_folyon_az_ajto_mindig_nyitva_ha_beszakadna_a_jeg_ki_tudjon_ugrani_a_sofor.jpg

1930. Szeszcsempészek kelnek át Kanadából a befagyott Detroit folyón. Az ajtó mindig nyitva, ha beszakadna a jég ki tudjon ugrani a sofőr.

1932_gulag_foglyok_altal_epulo_balti-tengert_a_feher-tengerrel_osszekoto_csatorna_a_hivatalos_tabori_feljegyzesek_szerint_12_ezren_haltak_meg_az_epitkezes_soran_a_teljes_fogolyletszam_5_szazaleka.jpg

1932. Gulág foglyok által épülő Balti-tengert a Fehér-tengerrel összekötő csatorna. A hivatalos tábori feljegyzések szerint 12 ezren haltak meg az építkezés során, a teljes fogolylétszám 5 százaléka.

1937_400_ezer_munkavallalo_nyilvantartasara_keszitett_egyedi_kartotekrendszer_pragaban_csehszlovakiaban.jpg

1937. 400 ezer munkavállaló nyilvántartására készített egyedi kartotékrendszer Prágában, Csehszlovákiában.

1945_julius_14_japan_hadnagy_adja_meg_magat_okinawan_az_amerikai_invazio_alatt.jpg

1945. július 14. Japán hadnagy adja meg magát Okinawán az amerikai invázió alatt.

1952_a_texasi_paluxy-folyovolgy_dinoszaurusz-osvenyenek_feltarasa.jpg

1952. A texasi Paluxy-folyóvölgy dinoszaurusz-ösvényének feltárása

1956_novembere_kilott_szovjet_tank_legenyseget_viszik_el_a_halottszallitok_az_ulloi_uton.jpg

1956. novembere. Kilőtt szovjet tank legénységét viszik el a halottszállítók az Üllői úton.

"A Sherman megsérült, végzünk vele" szerint:

Pongrátz Gergely, a Corvin-köz egykori főparancsnoka szerint ezen a képen corvinisták holttestét viszik el, akiket a Kilián laktanyából lőttek agyon. (3 koporsót takar a tank.) Forrás: Pongrátz Gergely: Corvin-köz, 1956.

1961_az_egyesult_allamokban_a_pluto-terv_kereteben_keszitett_elso_nuklearis_torlosugar-hajtomu_a_tory-iia_tesztelesre_keszen_a_nevadai_kiserleti_telepen.jpg

1961. Az Egyesült Államokban a Pluto-terv keretében készített első nukleáris torlósugár-hajtómű, a Tory-IIA, tesztelésre készen a nevadai kísérleti telepen.

1965_erzsebet_kiralyno_elso_hivatalos_nyugatnemet_latogatasanak_egyik_allomasan_kolnben.jpg

1965. Erzsébet királynő első hivatalos, nyugatnémet látogatásának egyik állomásán Kölnben.

1971_aprilis_25_orszagos_altalanos_azaz_egyideju_orszaggyulesi_es_helyi_tanacstagi_valasztas_a_szocialista_magyarorszagon.jpg

1971. április 25. Országos általános (azaz egyidejű országgyűlési és helyi tanácstagi) választás a szocialista Magyarországon.

1973_a_mcdonald_s_valaszteka.jpg

1973. Egy amerikai McDonald's választéka

1980_az_atari_altal_rendezett_elso_nemzeti_space_invaders_bajnoksag_az_allamokban.jpg

1980. Az Atari által rendezett első nemzeti Space Invaders bajnokság az Államokban

1986_michael_jackson_a_captain_eo_cimu_coppola_rendezte_sci-fi_rovidfilm_forgatasi_szuneteben_ket_kis_holggyel_eppen_vodkat_iszik_a_holgyek_kis_termetu_urlenyeket_alakitottak_a_film_zaro_tancjeleneteben.jpg

1986. Michael Jackson a Captain Eo cimű Coppola rendezte sci-fi rövidfilm forgatási szünetében két kis hölggyel éppen vodkát iszik (legalábbis úgy tesz). A hölgyek kis termetű űrlényeket alakítottak a film záró táncjelenetében.

_______________________________________________________________

 

18+!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1992_a_szerb_tigrisek_felkatonai_szervezet_tagja_bijeljinaban_egy_halott_bosnyak_asszonyba_rug.jpg

1992. A szerb Tigrisek félkatonai szervezet tagja Bijeljinában egy halott bosnyák asszonyba rúg.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr287591234

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Banános Joe23 2015.07.05. 03:22:34

Hű! Ez az egyik legjobb összállítás eddig. Gratula, a szeszcsempész, a kiskutyák és a Szöul is nagyon tetszik.
Hát a szerbekről pedig megvan a véleményem, de nem igazán kéne általánosításokat ideböfögnöm.

szega85 2015.07.05. 03:26:53

Ismet nagyon jo osszeallitas!
Voltam par eve Szoulban, nagyon mellbe vagott ez a 100 eves kep....

perszepolisz 2015.07.05. 08:01:12

Gyerekkoromban nem értettem, hogy minek választás, ha csak egy pártra lehet szavazni. A képen egy mozgóurna látható?

pannonfunk 2015.07.05. 09:40:07

@perszepolisz: Oh, a legendáriumom rlsze, hogy általános iskola nyolcadik második félévében történelemóra keretében állampolgári ismereteket tanultunk. El akarták magyarázni, hogy a rendszer miért is demokratikus, a sok marhasággal, a Párttal, Hazafias Fronttal, egyebekkel. Én abszolút kis naív gyerek voltam, ugyanakkor logikai alapon beláttam, hogy ennek az egésznek így nincs semmi értelme. Elkezdtem kérdéseket feltenni (főleg a Hazafias Népfrontnak nem láttam az értelmét), aztán amikor a tanár már nem bírt értelmesen válaszolni, lekevert egy pofont. Pedig én voltam az osztály eminense, a jófiú, és nem is reakciós ellenálló voltam, hanem csak a logikáját akartam megérteni a rendszernek :)

2015.07.05. 10:08:17

Viszont a kalapos férfi (választási fotó) mekkora jampec! Hasonlít Eisenhower elnökre és a nadrágszabás mindent visz :)

Nyiri 2015.07.05. 10:26:40

@pannonfunk: Nekem a főiskolán a villamosmérnök tanárom mesélte, hogy mikor a 80s évek elején tanárnak készült, kötelező volt ilyen szocialista népnevelő tantárgyakat is felvennie (ugyanis tanárnak képben kell lenni az szocialista népnevelő eszmékkel). Legnezebb vizsgái voltak, ugyanis 1000+ oldalas bullshit könyvek olyan összefüggéstelen hablatyolással, hogy díjat érdemelt volna az aki képes volt ennyi sületlenséget összehadoválni.

Bikli néni 2015.07.05. 10:26:41

Szöulnál a városfalról mit lehet tudni? Melyik oldalon volt maga a város, illetve kik voltak a városfalon túl?

A mai szempontjából off kérdés, de esetleg nincs képetek az 1920-1940-es évtizedekből Kiotóról, azon belül is Gionról? Nagyon szívesen néznék egy párat.

Ditpet 2015.07.05. 10:29:12

A Mekdonác kínálatában rootbeer is van. :D

szita szita péntek 2015.07.05. 10:36:03

Mégis mi a fene az a nukleáris torlósugár-hajtómű?

Dr_utcai_arcos 2015.07.05. 10:49:21

Az ok, hogy 160 kmh, de hogy nem fújta el a apparátot :)? Vagy csak egy sávban fútt a szél?

naezjó... 2015.07.05. 11:02:09

nagyon érdekes, mint mindig.
@Könyveslány: Én a a jobboldali fickó "leszarom" típusú hajszerkezetét szúrtam ki elsőre. :)

slowmotion 2015.07.05. 11:06:21

jézusom, sajtos negyedfontos? ezek nem ismerik a Cheese Royale-t? :)

naezjó... 2015.07.05. 11:12:17

És még egy dolog: Egyszerre vonzanak és taszítanak ezek a 18+ képek. Sztem itt láttam, Babi Jar-os, vagy hasonszőrű kivégzési fotó volt, sokan felsorakozva egy emberre, hogy ne egyéni felelősséget érezzenek, hanem kötelességet. A beállás, a fotós helyzete megegyezett egy jelen kori ISIS-es kivégzéssel. Nem tudom kiverni a fejemből a párhuzamot, hogy az ember egy állat, illetve rendkívül könnyen azzá tehető, kortól, októl, jogtól függetlenül, és gyakorlatilag szerencse és káprázat a boldog békeidő.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.07.05. 11:13:17

Az a Pluto-terves hajtómű teljesen olyannak néz, mint valami zs-kat sci-fi műanyag díszlete. Magamtól nem feltételezném, hogy valódi.

szeme közé, laposan! 2015.07.05. 11:14:07

@Könyveslány: onnan tudni, hogy egy kép az 50-es, 60-as, 70-es évek Magyarországán készült, hogy mindig lóg a bagó az emberek szájából. Bárhol is vannak.

pannonfunk 2015.07.05. 11:39:37

@Nyiri: Édesanyámnak is az egyetlen kettese volt a tudományos szocializmus az orvosin :)

Bikli néni 2015.07.05. 11:49:11

@Dr_utcai_arcos: Ezen én is gondolkodtam :) Ahhoz képest, hogy ekkora szél volt, a fotós elég stabilan tartotta a gépet :P

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2015.07.05. 12:07:03

A kép Szöultról döbbenertes. 80 év alatt egy fél-közékori településből egy modern város lett.

Az sarki kiskutyák képesek voltak ott túléni és még így játszani is?

A 160 km/h-s fotó durva, hogy hogyan készítették...

Ernest Hamingway képaláírása tutira rossz. 1910-be 11 éves volt. A jenkik 1917-ben léptek be, tehát 1917 végre 1918 előtti fotó nem is lehet...

J.László 2015.07.05. 12:20:39

"1910. Ernest Hemingway egy Vöröskeresztes kocsi sofőrjeként" - biztos, hogy jó a dátum? Hemingway 1917-ben teljesített egészségügyi szolgálatot az olasz fronton, ahol meg is sebesült. Ekkori élményei ihlették a Búcsú a fegyverektől című művét.

totelcamp 2015.07.05. 13:26:16

honnét tudod, hogy a bosnyák nő már halott volt?

2015.07.05. 15:42:29

@szeme közé, laposan!: Ezért tartom igazságtalannak a dohányosok diszkriminációját. Amikor én voltam gyerek, még a rajzfilmekben is dohányoztak, de az interjúkban mindenképp, így szocializálódtunk. Imádom ezt a kort.

bauka 2015.07.05. 15:54:11

Azt hiszem a lényeget tekintve lényegtelen, hogy az asszony halott-e, földön fekvő emberbe nem rúgunk és kész.
A kiskutyák szerintem inkább kiképzésen vehetnek részt, mint játszanak, bár ki tudja :)
Ónbányászokat nem irigylem, ott se lehetett túl magas az átlag élettartam...

szita szita péntek 2015.07.05. 16:12:52

@JTom: Nem semmi. Hallottam már a cuccról, de nem tudtam, hogy a meghajtását így oldották volna meg. Köszi a linket.

¿Qué tapas hay? 2015.07.05. 16:54:07

@Nyiri: A nyolcvanas években minden felsőoktatási intézményben voltak kötelező ún. ideológiai tárgyak. A Műegyetemen ezeket némi eufemizmussal "kötelező társadalomtudományi" tárgyaknak nevezték. Négy alaptárgy volt, amit öt féléven keresztül oktattak (Filozófia 1 fé, Politikai gazdaságtan 2 fé, tudományos szocializmus 1 fé. és a magyar munkásmozgalom története 1 fé). Ezek közül effektív bullshit a PG II. (A szocializmus politikai gazdaságtana), és a tudszoc volt. A PG I. a rendszerváltás után is megmaradt a kötelező anyagban "A közgazdaságtan alapjai" címen. Amúgy PG-ből szigorlatozni is kellett, ennek az eredménye az oklevél minősítésénél a matek, vagy mechanika szigorlattal egyenértékűen került beszámításra.

Bikli néni 2015.07.05. 17:01:14

@totelcamp: Először én is azt gondoltam, hogy ez inkább egy ilyen védekező pozíció, amiben a nő fekszik. De ha megnézed, a másik két ember fejénél vértócsa van, ők tuti halottak, tehát valószínűleg az asszony is az már.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.07.05. 17:12:33

@totelcamp: a kép forrása azt mondja és ahogy Bikli írja feljebb szerintem is mindhárman halottak.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.07.05. 17:16:35

@molnibalage: @J.László: hogy a fenébe írhattam el...? köszönöm, javítom!

teddybear01 2015.07.05. 17:42:53

@JTom: A nukleáris torló-sugárhajtómű egy atomreaktor hőjével melegíti fel(inkább hevíti) az orrban beszívott levegőt. A hagyományos sugárhajtómű ehhez kerozint(földgázt, benzint, étolajat, stb.) használ. A felmelegített és kitágult levegő adta volna a tolóerőt.

Elméletileg, bár nem érhet el akkora tolóerőt, mint a hagyományos, Mert ott az elégetett üzemanyag égésgázai is hozzáadódnak a beszívott levegőhöz, sokkal tovább üzemelhet, mert nem fogy ki olyan gyorsan az üzemanyag, azaz az urán/plutónium a reaktorból..
A tervekben az ilyen hajtőművekkel felszerelt atombombákkal felfegyverzett nehézbombázók egész rajai hetekig őrjáratoztak volna a keleti blokk határainak közelében, és ha a háború elkezdődik, rájuk hárult volna az első támadás, vagy az első visszacsapás szerepe.

A gond az volt, hogy a működésükből kifolyólag masszív sugárszennyezést okoztak, hiszen a beszívott levegőt egy működő atomreaktor belsejében hevítették volna fel, amit aztán a végén a szabad levegőbe engednek. Ehhez a fajta hajtóműhöz képest Csernobil mindössze egy pásztortüzecskének számít...

SodalisO · http://hataronkivul.blog.hu/ 2015.07.05. 18:31:18

Az utolsó kép az felkavar..itt volt a szomszédban nem messze tőlünk.....emlékszem dolgokra....háború volt közelről...:-((

ZON 2015.07.05. 20:12:09

A szavazós képen az egyenruhás (munkásőr?ifjúgárdista?) csaj franciás hanyagsággal hordott barettsapkája érdekes kontraszt azzal a finom, nőies lábbelivel.

odin 2015.07.05. 21:28:58

Sajnos tényleg halott az az asszony. Erről láttam videót vagy fotósorozatot annak idején ,hogy még a halott férje mellett sírt s könyörgött aztán már ő is halott s a szerb egyszerűen belerúgott a fejébe majd odébbment.

wakondok 2015.07.06. 08:06:09

@pannonfunk: anno erre mondtak valami hasonlót, hogy a szocializmusban hinni kell, nem megérteni =D

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.07.06. 08:46:29

A torlósugár-hajtóműről első ránézésre azt hittem, valami őrült (brit) tudós által készített hangszer. :)

AtiSnatch 2015.07.06. 08:52:56

@ZON: ha nem a cirkuszból szökött, akkor az szerintem egy férfi. legalábbis a bajszáról ítélve :D

Greg36 2015.07.06. 12:22:38

IS-3 az Üllői és Ferenc-krt. sarkán?

Gregory Moody 2015.07.06. 14:24:39

Greg36: szerintem az sima IS

monddazigazatmar 2015.07.06. 16:12:20

Már kis hölgyeknek hívják a törpéket? Mi a bánat.

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.07.06. 20:04:31

az a gaz, hogy a 73-mas ig mac 65 cent volt, most 2015-ben meg van a dollar menu, egy dollaros szendvicsekkel.. valszeg a 73-mas marha meg fuvet ehetett azert az arert, a mai all a szarjaban es kukoricat , hormonokat es antibiotikumokat zabal

Chaoyang · http://xiongyali.blog.hu 2015.07.06. 20:07:09

@monddazigazatmar: Jacksont szegenyt folyton osszemostak a kisgyerekekkel, kisfiukkal, most meg kisholgyekkel...

Sunsetjoy · http://retemu.blog.hu 2015.07.06. 20:29:46

@Gregory Moody: Pedig az Isz-3 volt, Isz-1 nem is volt itt '56-ban (IS-3 on Üllői-út behind Corvin-köz. In front of far the cupol building is Industry Art (Design-Art) Museum, before crossing the Ferenc-krt and József-krt.)

A gyerekkorában Isz-85-nek nevezett Isz-1 máshogy néz ki hátulról a 2 kibúvóval, a tornya is keskenyebb, az Isz-3-nál ott van az a V-t formázó rész, lásd itt:
www.the-blueprints.com/blueprints-depot-restricted/tanks/ww2-tanks-soviet-union/is_3_stalin-02997.jpg

JanDítě 2015.07.06. 21:40:47

tényleg szörnyű és megrázó ahogy olvasom egy pár másodperce kivégzett muszlim asszonyról van szó.és ez most volt, ráadásul a szomszédban..a legszörnyűbb hogy semmit nem tanul az emberiség ezekből, itt volt ez a háború, alig pár év eltelik és máris itt az ukrán aztán ha nincs szerencsénk a Baltikumot is bekebelezi ez a beteg fasz putyin..rossz érzésem van, ne legyen igazam de közeleg valami szörnyű..ostobák az emberek, tényleg csak egy vírus ami elpusztít mindent majd saját magát is...

Dzsézön 2015.07.07. 11:22:10

@JanDítě: Állandóan háború zajlik a földön. Az érdekek mentén nincs emberség. Lásd amcsi-ruszki hepaj, izraeli mészárosmunkák, afrikai tömeggyilkosságok és polgárháborúk, Közel-Kelet...stb. Sajnos ez van. Obama is már nagyobb jampi lassan a gyilkolásban, mint a Bush, pedig azt hittem ez elképzelhetetlen.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2015.07.07. 13:56:16

160as szélnél az egyik állni is alig tud a másik meg vígan fényképez?

Szalahaddin 2015.07.07. 13:56:30

@Gregory Moody: Sztem ez egy IS-3 lesz.
Az IS egy 85mm-es, csőszájfék nélküli prototípus volt, ez csőszájfékes és láthatóan nagyobb kaliberű, szóval 122mm-es.
Az IS-2/IS-3 kérdésben a töröny formája, illetve a töröny hátsó részén látható/nem látható radiális, fém kapaszkodó-szerű cuccos lehet a döntő. Ezek persze becsapósak is lehetnek.
Lásd eredetileg: en.wikipedia.org/wiki/IS_tank_family#/media/File:Belarus-Minsk-Museum_of_GPW_Exhibition-5.jpg

Viszont a lánctalpak felett jól láthatóan döntött üreges páncélzat van, ez viszont egyértelműen IS-3 tulajdonság.

Zombi elvtárs · http://www.zombielvtars.blog.hu 2015.07.07. 16:51:32

Nagyon jó képek. A nukleáris tolósugár hajtóműt én is óriási fagyigépnek nézném, ha nem lenne alatta a leírás. :)

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.08. 02:10:25

@Banános Joe23: a szerbek más kultúrkörbe tartoznak. Magyarország, Szlovénia, Horvátország nyugati keresztények, a szerbek, bolgárok, románok, görögök, oroszok keletiek, ortodoxok. Utóbbiaknál az erőszak teljesen legitim eszköz bárminek az elérésére, szeretik az erőskezű vezetőket, az ortodoxoknál nem volt felvilágosodás se, egyszerűen középkori, törzsi mentalitással csöppentek a 20. századba. Muszlimok pont ugyanígy vannak ezzel. Boszniában, Koszovóbanszépen össze is csaptak. Nem először.
Szerintem kultúrkörök határán kellett volna meghúzni az egységes Európa határát is. Persze a brüsszeli vízfej ezzel nem foglalkozik, aztán csodálkoznak, hogy a görögök 30 év alatt se nőttek fel a német szintre. A szerbek is lassan EU tagok lesznek, ami vicc. Románia EU tagsága is vicc. De ha nem NATO+EU tag, akkor meg az oroszok szereznek befolyást, ezért kell olyan országokat is megpróbálni integrálni, amik teljesen idegenek a felvilágosult európai kultúrkörtől. Piacszerzés, katonai stratégia, területfoglalás... csak ettől még a muszlim és ortodox kultúrkörök se lesznek hirtelen nyugatiak.

Kéne egy nick... (törölt) 2015.07.08. 02:21:03

@Zombi elvtárs: torlósugár, nem tolósugár! Ejnye!

@ZON: svájci sapka az, nagyapám idejében minden szaki hordta (a kék vagy barna melós köpennyel együtt), a kis villámhárítóján lyukas kétfilléres is volt valakinek. Gyerekként nagyon vágytam egy ilyenre. Nem katonai barett sapkára, hanem kifejezetten melós svájci sapkára.

A Sherman megsérült, végzünk vele 2015.07.08. 11:01:04

Pongrátz Gergely, a Corvin-köz egykori főparancsnoka szerint ezen a képen corvinisták holttestét viszik el, akiket a Kilián laktanyából lőttek agyon. (3 koporsót takar a tank.) Forrás: Pongrátz Gergely: Corvin-köz, 1956.

Az oroszok valóban elszállíthatták a halottaikat a harcok közötti szünetekben, de itt egy civilt látunk, aki a koporsóval bíbelődik, ezért is valószínűsítem, hogy a szemtanú mondott igazat. Kérlek nézz utána, hogy mennyire tartható az álláspontod.

A Sherman megsérült, végzünk vele 2015.07.08. 15:56:50

@JTom: Én köszönöm. Nagyon korrektül jártál el.

Lordhell 2015.07.11. 23:13:05

@Gregory Moody: Is-3 lesz az, a sima Is 85 és 100 mm-es ágyúval szerelték, le is áltak a gyártással 43-44ben, az is 2 váltotta 122mm-es ágyúval. Is-3 45 tavaszán a győzelmi parádén mutatkozott be, és ez lett az is-2 váltótípusa, ami szerintem 56-ig le is zajlott bőven. Amúgy árulkodó a torony sziluettje ami nagyon jellegzetes.

killercsiga 2015.07.11. 23:54:27

az a kartotékrendszer durván néz ki, tisztára mint valami 60-as évekbeli sci-fi.

a japán katonát gránát kapta el vagy jó pár puskatus? csúnya volt az a háború is.

a dzsekós képről épp azon kezdtem gondolkodni, hogy vajon milyen lehet szexelni egy kis hölggyel...
aztán jött az utolsó kép, ami nagyon durván beütött. most kábé fél órája olvastam a srebrenicai mészárlás wikipédia oldalát (az angol nyelvűt, fájdalmasan részletes)

noob johnson (törölt) 2015.07.12. 01:20:49

@pannonfunk: nem szeretnék politizálni, de nagyon adja: napjainkban a Fidesz ugye a párt. A hazafias népfront ugye a CÖF. A Fidelitas ugye a KISZ. A munkásőrség pedig a TEK (elvileg semleges, de ha helyzet lenne, vajon kit védene elsősorban?).

Before · http://azbeszt.blog.hu 2015.07.12. 04:42:03

@Könyveslány: hol vannak diszkriminálva a dohányosok?

generic.nickname 2015.07.12. 04:50:45

túl sok a world of tanks-ból harckocsis "tudást" felszedett embör, de ezzel semmi baj nincs :)

dik_ 2015.07.12. 08:42:08

@doggfather:
Az a megoldás fel se merül benned, hogy a fotós is alig tud állni, nem csak vígan fényképez? :P

murray 2015.07.12. 08:55:53

1992 ben vittek be katonának ráadásul határőrnek. tudtuk a jugó balhét akciószázadba vittek mert lövészetre jártam gyerekkoromban (tudták) . egyenesen a déli határra. nem volt kummantás.
anyámék sírva raktak fel a Déliben a vonatra. pár hónappal azelőtt még GNR koncerten voltam.
állandó szerb határsértések , feszült helyzet. gyűlöltük a szerbeket és ők is minket. végül nem volt éles helyzet. ennyi .351 nap.

Alick 2015.07.12. 09:36:34

@pannonfunk: "ennek az egésznek így nincs semmi értelme"

Nem mintha ma több lenne... :)

Alick 2015.07.12. 09:39:14

@¿Qué tapas hay?: a tudományos szoc. gyakorlat szórakoztató volt, mentek a beszólások, a gyakorlatvezető meg küzdött vele. :)

Alick 2015.07.12. 09:47:45

@JanDítě: "máris itt az ukrán aztán ha nincs szerencsénk a Baltikumot is bekebelezi ez a beteg fasz putyin"

Bár Putyin is megéri a pénzét, az amcsik nála jóval nagyobb szarkeverők... ukrajna egy vicc: Hruscsov anno áttolta hozzájuk Donyeck-et és a Krím-et anélkül, hogy az ott élő, zömében orosz nyelvű lakosságot megkérdezte volna. Persze akkor és még sokáig nem számított... A puccs az oroszbarát maffia helyett behozta a nacionalista maffiát, akik nekiálltak nyugatra koldulni, majd az ukrajnai oroszok felé arcoskodni... Putyin csak azt tette, amit ebben a helyzetben kb. bármely más hatalom vezetője tett volna... a baltikumban nem valószínű ilyesmi, az nem is az ő kultúrkörükbe tartozik.

pannonfunk 2015.07.12. 11:26:00

@noob johnson: Értem én a rendszerkritikát, de azért nagyon nem így van. Nem jegyeztem meg a blődségeket, de akkoriban ugya a hazafias népront jelöltjeire lehetett szavazni. Valami ilyen baromsággal akarták megmagyarázni, hogy miért demokrácia a diktatúra.

maradjunk itt, ezen a helyen 2015.07.12. 22:08:37

@A Sherman megsérült, végzünk vele: Szia! Kicsit megtévesztő amit írsz. Ugyan tényleg három koporsót takar a tank (vagy más szemszögből egyet, s a másik három látszik, ugyanis odébb van egy negyedik is...), s nyilván a tiszteletre méltó Bajusz (Pongrátz Gergely) is igazat mondott/írt, hogy corvinisták holttesteiről van szó, akiket akár a Kiliánból is lelőhettek (tudjuk, az első napokban ellenségként tekintettek egymásra a felkelők és a laktanya... hát legalábbis parancsnoksága...), de ebben a helyzetben a tank (?) épp a Corvin felől takar... Ha jobban megnézzük az utcaképet, a bal oldalt távolban az Iparművészeti jellegzetes kupolája látszik, s a jobb túlsó sarki ház is megvan ma is. Tehát ha a páncélozott jármű azért van ott, hogy fedezze a holttestek elszállítását, akkor épp a Corvin felőli esetleges tűztől óv. Valószínűbbnek tartom, hogy egy kilőtt szerkezet, s nem a koporsók tűz előli védelme céljából állna ott... Amúgy a válogatás -mint mindig- jó, le a kalappal és köszönet érte!

A Sherman megsérült, végzünk vele 2015.07.12. 22:26:05

@maradjunk itt, ezen a helyen: Lehet, hogy semmi köze nem volt a tanknak a holttestek elszállításához. De nem értem, mi a megtévesztő abban, amit írok.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.12. 22:34:31

@Alick:

Csak a Krímet csatolták (1954-ben) Ukrajnához a perejaszlavi rada 300-ik évfordulója alkalmából.

Másrészt érdekes, hogy az ukrán nacionalisták egyik fellegvára, Lviv/Lvov/Lemberg/régi magyar nevén Ilyvó és a róla elnevezett megye - az egykori Galícia egy része - vagy Kárpátalja kulturálisan (és identitásában) ugyanúgy elüt Kijev környékétől, mint Odessza vagy Donyeck.

Putyin nem azt tette, amit nagy átlagban "a többiek is megtettek volna", Putyin ugyanis egy igazi ragadozó, aki újra birodalmat akar építeni.

Alick 2015.07.12. 23:32:52

@Mj: Putyin egy nagyhatalmat vezet és ennek megfelelően cselekszik - akárcsak az amerikai elnökök, vagy akár a kisebb hatalmak vezetői... ide vehetjük akár India és Pakisztán témáját is. Viszont kellett hozzá egy kardcsörtető ukrán nacionalista puccs, hogy egyáltalán akcióba lépjen... addig többé-kevésbé rendben ment az együttműködés. Egy kinti érdekeltségekkel rendelkező üzletember barátom érdekes dolgokat mesélt az ukrán-orosz viszonyról (annak minden ellentmondásosságával együtt). Az ukránok önmaguktól nem keménykedtek volna, ha nincs mögöttük külső erő... mint a StarWars-ban Gunray alkirály mögött Darth Sidious...

maradjunk itt, ezen a helyen 2015.07.13. 02:14:47

@A Sherman megsérült, végzünk vele: Ne haragudj, nem számonkérés akart lenni... Talán az a megtévesztő, hogy "takar" a tank. Ha takar, akkor jobbról, a Corvin felől takar. Ha csak ott van, s nem azzal a szándékkal, hogy takarjon, hanem mondjuk mozgásképtelen (és mondjuk már használhatatlan) akkor nem lényeges, hogy mit csinál (pl. hogy takar). Ha viszont igenis a szándéka a fontos (takar, tehát fedezéket nyújt), akkor viszont rossz irány felé teszi, vagy pedig kiliánosokat véd a szabharcosok (vagy ekkor még csak forradalmárok) felől. Csupán ennyiben érzem zavarónak, megtévesztőnek. De nem állítom, hogy zavart keltő, megtévesztő akartál lenni.

JanDítě 2015.07.13. 11:00:22

@Alick: lehet..én csak azt szeretném hogy a gyerekem egy olyan világban nőjön fel ahol nincs háború, legalábbis a közelben amit megérez....könnyen eszkalálódhat egy ilyen-hruscsov akkor ezt tette 40 éve, putyin meg azt amit mindenki más ebben a helyzetben-háborúvá..és igen az usa a legnagyobb szarkeverő..de ha már háború inkább az ő oldalukon lennék mint egy beteg kommunista ideológia mentél felépített diktatúra

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 11:48:56

@Alick:

"Putyin egy nagyhatalmat vezet és ennek megfelelően cselekszik - akárcsak az amerikai elnökök, vagy akár a kisebb hatalmak vezetői..."

II. Miklós cár, Sztálin, Gorbacsov és Jelcin is egy nagyhatalmat vezetett, szóval én nem hiszek a determináltságban. A nagypolitika ennél jóval bonyolultabb, főleg, hogy a meghatározó politikusok személyisége sem lényegtelen.

"ide vehetjük akár India és Pakisztán témáját is."

Ide vehetjük, csak minek?:)

"Viszont kellett hozzá egy kardcsörtető ukrán nacionalista puccs, hogy egyáltalán akcióba lépjen..."

A Krím annektálásának tervei ennél sokkal korábbiak, továbbá nem is indokolja a nem véletlenül letagadott orosz beavatkozást Kelet-Ukrajnában, ahol puccsal kerültek hatalomra önjelölt szakadár népköztársasági vezetők. Putyin csak a megfelelő ürügyre várt, és az az ürügy éppen a donyecki oroszok "kardcsörtetése" lett, akik a segítsége nélkül már réges-rég kivéreztek volna. Csak, hogy az érme másik oldalát is felvillantsam egy kicsit.;-)
Ezzel egyébként nem mondom azt, hogy az ukránok szentek - egyik fél sem ártatlan, gyakorlatilag két maffiózó táborról beszélgetünk -, de azért ne higgyük azt, hogy mindenért az USA felelős, Putyin meg csak hős atyuskaként védi a nemzettársait.

"addig többé-kevésbé rendben ment az együttműködés. Egy kinti érdekeltségekkel rendelkező üzletember barátom érdekes dolgokat mesélt az ukrán-orosz viszonyról (annak minden ellentmondásosságával együtt). Az ukránok önmaguktól nem keménykedtek volna, ha nincs mögöttük külső erő... mint a StarWars-ban Gunray alkirály mögött Darth Sidious..."

Azért ez nem a Star Wars.:) Rendszeresen járok kárpátaljai rokonokhoz, ismerősökhöz, szóval érdekes történetekkel engem is el szoktak látni.;-)

Alick 2015.07.13. 11:49:11

@JanDítě: Nekem az az erzesem, hogy ebben az esetben inkább az ukranok kerestek a bajt, rugtak fel egyoldaluan a status quo-t... a hetvegi munkacsi lovoldozes is ezt tamasztja ala, a belpolitikaban a puccs se hozott stabilitast.
Szerintem Putyinek nem kommunista rendszert epitenek, hanem egyfajta kozpontositott poszt-carista rendszert, amelyben kontrollt tudnak gyakorolni a "bojarok" felett is. A hidegfeju Putyin meg mindig jobb, mint pl. a zavarosban halaszo, kisse eszelos Zsirinovszkij vagy egy izmos oligarchia szelsosegesekkel egyuttmukodo babkormanya (ld. Ukrajna).
Persze a kommunista idok dicsosegere szivesen mutogatnak vissza, meg ha nem is kivannak ilyen rendszert epiteni... ld. a Mao-ra mutogato kinaiak, vagy pl. a franciak is szivesen emlegetik a napoleoni hoditasok dicsoseget (gloire), de nem akarnanak ujabb Napoleon-t ultetni maguk fole... meg a "demokratikus" kormanyokkal is van boven csetepate.
Szoval nem lesz regimodi nagy haboru... csak beketlen beke, "lagy hideghaboru", kolcsonos helykeresessel...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 11:52:57

@JanDítě:

"én csak azt szeretném hogy a gyerekem egy olyan világban nőjön fel ahol nincs háború, legalábbis a közelben amit megérez"

1914 májusában is hülyének nézték volna azt, aki megjósolja a világháborút és Trianont. Szóval, sosem lehet tudni sajnos.:-/

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 11:58:47

@Alick:

"Nekem az az erzesem, hogy ebben az esetben inkább az ukranok kerestek a bajt, rugtak fel egyoldaluan a status quo-t..."

Oroszország mindig is az érdekszférája alá akarta vonni Ukrajnát, már, amikor nem tartozott hozzá. Tehát a status quo már eleve mást jelent egy orosznak, mint egy nyugatos ukránnak. Namármost, onnantól kezdve, hogy Janukovics ismét elkezdett közeledni az oroszokhoz, majd a tiltakozások hatására meggondolta magát, a hógolyó elindult a havas lejtőn.

"a hetvegi munkacsi lovoldozes is ezt tamasztja ala, a belpolitikaban a puccs se hozott stabilitast."

Munkácson csak újraosztják a piacot, fölösleges ebbe nagyobb dolgokat belelátni csak azért, mert véletlenül a magyar média is átvette a hírt.

Alick 2015.07.13. 12:12:14

@Mj: Nyilvanvaloan volt erdekeltsege (es tamaszpontja) az oroszoknak a Krim-ben es a Donyeck-medenceben is... de egy felejuk alapvetoen "nemzetkozossegien" baratsagos Ukrajna eseteben ez nem kellett, hogy barmifele katonai akcioba csapjon at (a Krim annektalasa így is eléggé sima ügy volt nekik).
Tagadhatatlan, hogy az orosz vezetes is szeret kemenykedni, amennyire csak a lehetosegei engedik.

Palpatin szenátornak viszont McCain szenátor határozottan karakteres alteregója. :)
Érdekes módon mindig feltűnt, ahol a regnalo hatalom fegyveres megdonteserol volt szo:
i61.tinypic.com/w18qh3.jpg

ronmamita.files.wordpress.com/2014/11/1mccain-with-neonazi-in-ukraine.png

ezt ugy kepzeljuk el, hogy mondjuk nalunk Vona reszt vesz egy kormanydonto puccsban es utana egy amerikai szenator parolazik vele!

Vagy mekkora botrany lenne, ha Hawaii-n végrehajtana egy puccsot a felfegyverzett Occupy mozgalom, amit az odalatogato balos EU-parlamenti frakciovezeto meleg, tamogato szavakkal udvozolne! :)

Alick 2015.07.13. 12:17:16

@Mj: 1914-ben az elozetes helyezkedesek alapjan megvolt az eselye egy eszkalalodo haborunak:

en.wikipedia.org/wiki/Causes_of_World_War_I

Trianont viszont akkor aligha tudtak elkepzelni...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 12:22:00

@Alick:

Egy barátságtalan Ukrajnától sem jogos katonailag elvenni a Krímet, amit egy kirakat népszavazással kívántak legitimálni, illetve nyilván azért is tagadják az orosz segítséget Donyeckben, mert ők is tudják, hogy indokolhatatlan. Ettől még Putyin mindazt megteszi, amit úgy gondol, hogy meg is tehet. És be is jött neki eddig.

Janukovics előbb szétlövette az ellene tüntetőket, a parlament megvonta tőle a bizalmat, és így menekült el, utána pedig előrehozott választást tartottak; azért ez is hozzátartozik a képhez.

Alick 2015.07.13. 12:27:58

@Mj: "Oroszország mindig is az érdekszférája alá akarta vonni Ukrajnát, már, amikor nem tartozott hozzá."

Ez egyertelmu... Ukrajna fuggetlen allamkent is eleve ezer szallal kotodott Oroszorszaghoz.

"Tehát a status quo már eleve mást jelent egy orosznak, mint egy nyugatos ukránnak. Namármost, onnantól kezdve, hogy Janukovics ismét elkezdett közeledni az oroszokhoz, majd a tiltakozások hatására meggondolta magát, a hógolyó elindult a havas lejtőn."

Nem lehet konfliktusok nelkul egyik naprol a masikra atmasirozni a masik szekertaborba, ez legfeljebb Ukrajna megerosodese utan egy hosszabb folyamat fokozatos eredmenye lehetett volna. Ukrajna NATO vagy EU tagsaganak a jozan esz (felkeszultseg, gazdasagi helyzet, stb.) alapjan jelenleg semmifele realitasa nincs. Az viszont erdekes lehet, ha az orszag csodbe kerul es az elegedetlenseg hatasara egy ujabb puccsal ezuttal a "nyugatosokat" kergetik el... amihez persze az oroszok orommel asszisztalnanak es ra is jatszanak rendesen.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 12:29:31

@Alick:

Kérlek, ne a wikipédiát linkeld, mert ellenőrizhetetlen. (Még fiktív csatáról is volt szócikk.) Amúgy köszönöm, de töri szakon 'Mi vezetett Trianonhoz?' címmel külön szeminárium foglalkozott ezzel.

Valójában a nem sokkal korábbi balkáni háborúkhoz hasonló forgatókönyvvel is nyugodtan lehetett számolni. Éppen azért is akart szinte mindenki háborút, mert arra számítottak, hogy pont olyan lesz, mint az előzők, gyors és nem túl nagy véráldozattal járó összecsapás. (Tiszáék azért nem véletlenül ellenezték sokáig, hiszen Magyarország sem győzelem, sem vereség esetén nem járt volna jól, mivel a nemzetiségi arányok a magyarok kárára még jobban eltolódtak volna, ha a Balkán felé sikerül növelni az érdekszférát.)

Alick 2015.07.13. 12:32:42

@Mj: "Egy barátságtalan Ukrajnától sem jogos katonailag elvenni a Krímet"

Mivel az oroszoknak eleve tamaszpontjuk volt ott (vajh miert is?), szerintem a formalis tiltakozason tul senki sem gondolta komolyan annak ukran reszrol valo visszaszerzeset, de facto lemondtak rola.
Donyeck mar sokkal kenyesebb kerdes... elvben öt perc alatt beket lehetne kotni, de ez igazabol egyik felnek sem erdeke.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 12:33:01

@Alick:

Sokan össze szokták keverni az oroszokkal kötendő szerződés meghiúsulását az automatikus EU-csatlakozás iránti kérelemmel, pedig Ukrajna pont a képzeletbeli koordináta-rendszer közepére lépett csak vissza azzal, hogy nem tolódott el még jobban az oroszok felé. Persze, minden relatív, de hol van még Ukrajna a csatlakozástól...:) Addig szerintem minimum lesz egy két sebességes EU, amit már 2000 körül jósolgattak.:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 12:37:26

@Alick:

Nyilván lemondtak róla, de ettől még jogtalan (vissza)szerzés. A katonai támaszpont egyezmény keretében lehetett ott.
Már régen föderatív felosztás kellett volna, csak hát az ukránok sem a liberális nemzetiségi politikájukról híresek.:-/

Alick 2015.07.13. 12:44:22

@Mj: "Valójában a nem sokkal korábbi balkáni háborúkhoz hasonló forgatókönyvvel is nyugodtan lehetett számolni. Éppen azért is akart szinte mindenki háborút, mert arra számítottak, hogy pont olyan lesz, mint az előzők, gyors és nem túl nagy véráldozattal járó összecsapás. (Tiszáék azért nem véletlenül ellenezték sokáig, hiszen Magyarország sem győzelem, sem vereség esetén nem járt volna jól, mivel a nemzetiségi arányok a magyarok kárára még jobban eltolódtak volna, ha a Balkán felé sikerül növelni az érdekszférát.)"

Ez fontos, lenyegbe vago eszrevetel!
Viszont minden villamhaborus elkepzeleshez kepest is elég gyorsan bekapcsolodott, majd hadbalepett az osszes erdekelt fel... az erdekszferak eleg kemenyen egymasnak feszultek mar a haboru elott is... vagyis szerintem az eszkalacio ezert ott logott a levegoben.

Alick 2015.07.13. 12:51:34

@Mj: Az EU-s orientacio es az ukran nacionalizmus egyutt a "kozeput" poziciojat eleve destabilizalta, alaaknazta, kemenyen eket vert az EU es Oroszorszag koze. Na erre mondjak, hogy ez leginkabb Washingtonnak lehetett erdeke...

"Addig szerintem minimum lesz egy két sebességes EU, amit már 2000 körül jósolgattak.:)"

Mindenesetre a ketsebesseges EU kevesbe voluntarista formacio, mint a jelenlegi...

JanDítě 2015.07.13. 15:42:18

@Alick: sajnos nem vagyok se történész se politológus nem értek hozzá, ráadásul nagyon nehéz független híroldalt találni..ki hibás ki kezdte mi volt előbb a tyúk vagy a tojás...ne legyen nagy gebasz a többi nem érdekel :)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 15:49:00

@Alick:

Alapvetően gimiben szokták tanítani, hogy mennyire egyenes út vezetett a szövetségi rendszerek mentén a világháborúhoz, egyetemen meg azt, hogy ez mennyivel rögösebb volt, rövidlátással és hülyeséggel bőven kikövezve.:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 15:53:56

@Alick:

Az EU és Oroszország között sok tekintetben eddig is volt ék, és csak az elkövetkező időben fogjuk meglátni, hogy vajon a formálódó új korszak milyen irányba változtatja meg az EU-t - centralizálódik-e vagy sem -, illetve milyen átalakulás lesz az USA-EU-Oroszország-Kína szövetségek mentén. Ebben a tekintetben a most épp kicsit fellobbanó, Nyugaton hagyományosan erős ukrán nacionalizmus csak egy kis porszem a fogaskerekek között.

pitcairn (törölt) 2015.07.13. 20:48:31

@Mj:

speciel az angol wikipedia nagyságrendekkel jobb mint a magyar...

ami pedig a te forrásaidat illeti, hát azok se jobbak annál...

elvégre jóformán mindenhonnan propaganda folyik...

máskülönben a lényegi különbségek inkább a történelmi tények interpretálásában vannak...

pl. sohasem fogsz közös platformra hozni egy marxista történészt egy libertárius történésszel...

a történelem - a többi társadalomtudományhoz hasonlóan - sajnos ideológia-sújtott terület...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 21:32:38

@pitcairn:

Speciel az angol nyelvű wikipédiát is szanaszét trollkodták, méghozzá éppen azért, hogy bebizonyítsák, mennyire megbízhatatlan. Angol nyelvű volt a fiktív csata is, ha érdekel.

A tudományos szakirodalom és az elsődleges források szerinted megbízhatatlanabbak, mint a bárki által szerkeszthető wikipédia? Hadd gratuláljak. A tudományos módszertanon alapuló eredményeknek ráadásul semmi közük a propagandához, de tőlem kötözködj nyugodtan, én nem leszek ebben partner.

pitcairn (törölt) 2015.07.13. 22:13:34

@Mj:

akkor megismétlem: a valódi nézetkülönbségek nem a történelmi események mentén szoktak kibontakozni, hanem az események interpretálásában...

a "tudományos szakirodalom" pedig ugyanúgy ideológia-sújtott terület mint a többi...

és az "intellektuális prostitúció" ellen sem garancia...

az un. történelemtudomány és a politikai propaganda mindig is édestestvérek voltak...

sőt továbbmegyek: a tudományos köntösbe bújtatott politikai propaganda mindig is nagyságrendekkel jobban fizetett mint az igazság keresése...

persze ez nemcsak a történelemtudomány kapcsán van így: az összes társadalomtudomány hasonló cipőben jár

máskülönben ezen a ponton megérkezünk a Wikipédia egyik legnagyobb előnyéhez:

általában többféle interpretáció is teret kap benne...

ergo

egyik ideológiai platform sem tudja kisajátítani magának...

ez már önmagában hatalmas érték...

oszt a kedves olvasó majd dönt, hogy mit hisz el...

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.13. 22:39:26

@pitcairn:

Pusztán a tények megállapítása kedvéért jegyzem meg (tehát ne vedd nagyképűségnek, mert nem erről van szó), hogy kettőnk közül azt hiszem, csak én végeztem el a töri szakot, így nekem volt szerencsém rálátni azokra a berkekre, amiket te meglehetős rosszindulattal szemlélsz. Szó nincs arról, hogy a szakma tudományos művelői elkurvulnának a politikai propaganda szolgálatában. Valójában a politika szeretné évszázadok óta a szolgálólányává tenni a történettudományt, és ez egyes totális diktatúrák esetében, amelyek az élet összes területét uralni akarták, korlátozott időre sikerült is, ráadásul a reál tudományokra kiterjesztve. De manapság a politika prostituáltjaiként definiálni a történészeket meglehetősen sértő és rosszindulatú, és azt feltételezi, hogy az állítás megfogalmazója egy élő szakmabelit sem ismer Magyarországon.

Az a helyzet, hogy mindig a kedves olvasó dönti el, hogy mit hisz el, akkor is, ha egy tudományos módszertant követő akadémikus írásait olvassa, és akkor is, amikor megnéz egy youtube videót a szíriuszi ősmagyarokról. A kedves olvasók ráadásul sok esetben hiszékenyek, előítéleteik és szimpátiáik alapján válogatnak vagy éppen magukat szkeptikusnak titulálva ülnek fel a legvadabb összeesküvés-elméleteknek, így pont nem jó irány, hogy reneszánszukat élik a szándékosan vagy összeesküvés-elméleteken alapuló, meglehetősen félrevezető szócikkek. Ez kb. olyan, mintha annak örülnél, hogy a tévé egyre több csatornáján megy távgerincgyógyászat és ezoterikus szellemidézés, hiszen úgyis van távirányító.
Ezért is nagyon fontos, hogy a kedves olvasók már középiskolában megtanulják a kritikus forrásolvasás alapjait, és a kontroverzív oktatás kialakítsa bennük az árnyalt, kutató típusú gondolkodást. Éppen azért is, mert valószínűleg még több szemetet össze fog hordani a szél az interneten.

pitcairn (törölt) 2015.07.13. 23:50:52

@Mj:

„rosszindulat” helyett én inkább az ideológiai beállítottság, képzés, illetve az ösztönzőrendszerek által kiváltott torzító hatások vizsgálatáról beszélnék...

ráadásul egy szóval sem mondtam azt, hogy minden történész vagy tágabban véve társadalomtudós „intellektuális prostituált” lenne, mindössze arra utaltam, hogy:

1. különböző ideológiai platformokon állnak és ennek következtében gyakran azonos adatok alapján is radikálisan eltérő következtetéseket vonnak le
2. a tudományos fokozat, presztízs sem garancia arra, hogy adott esetben nem válnak intellektuális prostituálttá, pl. pénzért, vagy karrierszempontok miatt
3. és persze nem kell ilyen messzire elmenni, az is épp elég baj, ha pusztán az anyagi és egzisztenciális kiszolgáltatottságuk miatt széles ívben elkerülnek bizonyos kutatási területeket...

az ösztönzőrendszerek vizsgálatának egyébként nagyon szép hagyományai vannak a társadalomtudományokban

pl. az un. közösségi választások elmélete (public choice theory) kapcsán több közgazdasági Nobel-díj is született (pl. James M Buchanan kapott efféléért közgazdasági Nobel-díjat)

Public choice
en.wikipedia.org/wiki/Public_choice

van ott minden ami egy igazi „konteo-hívőnek” kell, pl.:
- racionálisan tudatlan választók (Mari néni nem fog esténként szakpolitikákat olvasgatni),
- ill. csoportos és egyéni haszonmaximalizálásban érdekelt bürokraták, lobbicsoportok, politikusok, tudományos szaktanácsadók, szakértők, stb.

az un. közösségi választások elméletének kb. annyi a lényege, hogy a valódi döntések még egy demokratikus rendszerben is jó sansszal a megfelelő anyagi forrásokkal és politikai kapcsolatokkal rendelkező jól szervezett befolyásos lobbicsoportok kezébe kerülnek...

lényegében ők fognak a saját anyagi és hatalmi érdekeik mentén tudományos köntösbe burkolt szakpolitikákat írogatni a „közjó” nevében...

és mivel effélékben utaznak valósággal rácuppannak a különböző társadalomtudományos szakterületekre is...

pl. "nagylelkű" mecénásként, megrendelőként vagy az általuk irányított szakpolitika alkotáson keresztül...

ez már úgy alapjáraton is meglehetősen konteósan hangzik:)

ami pedig a youtube videókat illeti:

az hogy rengeteg szemét van fenn a neten egy pillanatig sem jelenti azt, hogy ne lenne fent egy rakás briliáns prezentáció

pl. be is linkelek neked egy kitűnő előadást „public choice” témakörben:)

Public Choice Theory
www.veoh.com/watch/v1348852T8xNSCrE?h1=Public+Choice+Theory

különben ő lenne az előadó:

Mark Pennington

King’s College London - Professor of Public Policy and Political Economy & Director of the MA Political Economy Programme
www.kcl.ac.uk/sspp/departments/politicaleconomy/people/academic/pennington.aspx

remélem megfelel a tudományos minősítése:)

PS.: mellesleg az un. társadalomtudományos "szakirodalomban" is rengeteg illogikus baromságot írtak össze

a hülyeség nem a youtube vagy a wikipedia privilégiuma:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.14. 10:15:39

@pitcairn:

Sajnálom, de nincs több mondanivalóm. Olvass magyar történészi publikációkat, és meg fogod látni, hogy teljesen másról beszélsz.

pitcairn (törölt) 2015.07.14. 11:49:58

@Mj:

pl. kit és mit ajánlasz? mondjuk a az I világháború kapcsán, ha már arról volt szó.

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.14. 12:18:45

@pitcairn:

Ifj. Bertényi Iván tanár úr szemináriumára utaltam az I. világháború és Trianon kapcsán, tehát pl. őt ajánlom. De a centenárium kapcsán elég könnyű publikációkat föllelni mostanában ebben a témában.

pitcairn (törölt) 2015.07.14. 13:35:49

@Mj:

Köszönöm, utánanézek!

Ami pedig a konteó-fóbiádat illeti szerintem vegyél vissza egy kicsit, mivel "konteo-gyanús" témakörben már közgazdasági Nobel-díjat is osztottak:)

"Public choice treats the modern state as a vast, diffuse __conspiracy__ by narrow elites to mislead or divert the majority of citizens. It explains away all the regulatory initiatives that respond to citizen concerns as complex subterfuges."

Public Choice, Phenomenology, and the Meaning
of the Modern State: Keep the Bathwater, but
Throw out that Baby
Edward L. Rubin
scholarship.law.cornell.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2865&context=clr

PS.: persze nem mindenki rajong a public choice megközelítésért és sok egyetemen meglehetősen "felvizezve" adják elő mivel jó sansz van arra, hogy menet közben összeomlik a nebulók demokratikus rendbe vetett hite:)

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.14. 14:24:13

@pitcairn:

A "vegyél vissza" típusú utasítások terén kicsit elnézted a házszámot, ilyen stílust én nem tolerálok. Az ezzel kapcsolatos tanácsaid egyébként nyugodtan leközölhetők a chemtrail-es, szíriuszi ősmagyaros, bosnyák piramisos oldalakon, ha már. Én köszönöm, de továbbra sem kívánok vitatkozni összeesküvés-elméletekről, úgyhogy valaki mást kell ehhez találnod.

pitcairn (törölt) 2015.07.14. 15:12:03

@Mj:

na ja, most kizárólag "bosnyák piramisokat" kaptál:)

különben mint a fentebb belinkelt cikk is tanúsítja egy pillanatig nem állítottam, hogy mindenki egyetért ezzel, pusztán csak arra utaltam, hogy efféle teóriák is vannak a társadalomtudomány világában

mi több: egyesek még ___Nobel-díjat___ is kaptak efféléért:)

"James McGill Buchanan, Jr. (/bjuːˈkænɨn/; October 3, 1919 – January 9, 2013) was an American economist known for his work on ___public choice theory___, for which he received the ___Nobel Memorial Prize___ in 1986"

en.wikipedia.org/wiki/James_M._Buchanan

Mj · http://www.archiregnum.blog.hu 2015.07.14. 15:26:02

@pitcairn:

Újfent önmagaddal vitatkozol. Ha megengeded, én szeretném lezárni ezt a kommentfolyamot. Köszönöm.

pitcairn (törölt) 2015.07.14. 15:49:16

@Mj:

ja, néhány "gúnyos" megjegyzéssel:)

chemtrail-el, szíriuszi-ősmagyar-bosnyák-piramissal meg ki tudja még mivel...

és az se tűnik fel neked, hogy ilyenkor te ütsz meg egy bizonyos "nehezen tolerálható" hangnemet:)

David Bowman 2016.03.13. 15:21:26

@Könyveslány: Mert az a nadrág még a 30as évekből maradt. Minőségi termék.

30-06 2016.09.16. 10:28:53

@murray: Kivéve Ivándárdánál, amikor átjött egy zászlóalj, hogy magyar oldal felől kerüljön meg egy szerb karolát
süti beállítások módosítása