Magyar katonai repülés fekete krónikája (1. rész)

2013. december 04. JTom
 
Lezuhant, szerencsétlenül járt gépek és pilótáik az első részben 1970-től 1990-ig.
 
A hetvenes évek előttről nem sok feljegyzés maradt, az ilyesfajta balesetek katonai titoknak minősültek.
Képeket - ha készítettek is a vizsgálat során - nem kerültek nyilvánosságra. Itt azokról olvashattok, amikről előkerültek képes dokumentumok is.


1975. május 15-én történt a MiG-21F-13 típus utolsó katasztrófája, amikor Balázs János százados a 807-es oldalszámú géppel, Mezőkövesdről felszállva, lezuhant a Mátrában. Szimulált légi harc közben a gépet kis magasságon zuhanásba vitte, de kivezetni már nem tudta belőle. A repülőgép a Galyatetőre vezető út 34-es km-nél zuhant az útra. Más források szerint egy négyes kötelék legkülső tagjaként repülve annyira közel került a hegyoldalhoz, hogy túldöntve, és esetleg túlhúzva is, oldalirányban csúszni kezdett, amire utánégetést kapcsolva reagált, de a pillanatnyi tolóerő csökkenés miatt a túldöntött gép átesett. Megpróbált katapultálni, azonban a túldöntés és a kis magasság már nem biztosította a túlélést, az üléssel együtt csapódott a hegyoldalba. Életét vesztette.
____________________________



 
1980. november 11-én 18 óra 57'-kor Pápán, megsemmisült a 6224-es oldalszámú repülőgép. Gál Péter őrnagy, a század parancsnoka, és politikai helyettese volt a hajózó, amikor a forszázs üzemmód kapcsolásakor eltört az egyik üzemanyag vezeték. A hajtómű nem gyulladt ki, csak pulzált, de ezt a repülőgép-vezető nem bírálta el megfelelően. Megijedt tőle, lekapcsolta az utánégetést, majd attól tartva, hogy a beton vége előtt nem tud megállni, így ismét visszakapcsolta azt. Amikor pedig a pulzálás ismét megjelent, ismét lekapcsolta a fáklyát és a hajtóművet is. Belefutott az ATU-ba (felszálló pálya végén lévő gát), de a sebesség miatt kettészakította, majd nekiszaladt a vasúti töltésnek.
A pilóta katapult nélkül szállt ki a gépből és saját lábán távozott.
____________________________





1982.12.06-án a 210-es oldalszámú An-26-os gép leszállni készült Szentkirályszabadján. Besiklás után az időjárás romlása következtében a beton mellé jöttek, ezért átstartolás mellett döntött a pilóta - vesztére. Ugyanis a gép közben eljegesedett, emiatt a gép enyhe emelkedés után lapos szögben a földhöz csapódott és kiégett. Az öt tagú személyzetből csak Takács László százados maradt életben súlyos sérülésekkel. Varga Gyula alezredes, Denke Károly százados, Nyári István százados, Kurucz László főtörzs a baleset során életüket vesztették.
 
____________________________



1986. március 25-én, este hét óra körül Várhelyi Gyula alezredes feladatra szállt fel az 502-es oldalszámú MiG-21 géppel. Közvetlenül az emelkedés után 25 méteres magasságon a hajtómű felől robbanás fénye látszott és a hangja hallatszott. Ez még gyors egymásutánban háromszor megismétlődött. Végül a hajtómű 120 méter magasságban 530 km/h-nál leállt. A pilóta a rep-pálya felső pontján katapultált, így csak a rutinjának, ügyességének és szerencséjének valamint a mentőrendszer határértéken túli működésének köszönheti az életét. A gép megsemmisült, a pilótának a könyöke tört szilánkosra. A vizsgálat megállapította, hogy az esemény a hajtómű turbinatengely egyik csapágyának rögzítő anyáját a bulgáriai nagyjavítás során elfelejtették biztosítani, így az kilazult, ami miatt a turbina forgórésze összeakadt az állóval, és "ledarálták" egymást. A forgórészek beékelődtek, a hirtelen leállt turbina és kompresszor miatt a túldúsult üzemanyag-levegő keverék berobbant a fúvócsőben. (Ez okozta a 3-4 durranást).
 
____________________________




Sokáig nem lehetett tudni az események hátteréről ami a 1988. februárjában történt Taszáron a 3732-es géppel. Pál István (főtörzsőrm.), leszálláskor futóművet engedett amikor műszaki meghibásodás miatt nem nyílt ki az orrfutó, de a benti zárról leoldott. A hajózó nem ellenőrizte a 3 zöld jelzést (állítólag a nap rossz "állásszöge" miatt), egyben a leszállás-irányító is hibázott amikor nem észlelte időben, hogy nem nyílt az orrfutó. A fékernyő egyenesben tartotta gépet, megóvva az orra állástól, de a szívócsatorna és az alsó borítás egészen az orrfutóig "elkopott", de a gép többi része sértetlen maradt.
A szabályzat előírja, hogy orrfutó nélkül tilos leszállni, katapultálni kell. Ezért mindkét fél (pilóta, leszállás-irányító) megrovásban részesült. A gépet később megjavították.
 
____________________________




A 06-os oldalszámú Szu-22-es gép 1988.03.17.-én reggel zuhant le.
Az ok a hajtómű kompresszorának egyik lapátjának eltörése volt, ami kitörte és ledarálta az összes többit. Ezt követően a repülőgép hajtóműve bizonytalanul kezdett működni, majd végül kigyulladt és leállt. Vámos "Sváb" József őrnagy 250 méteren katapultált, a repülőgép pedig a Kaposvárt Dombóvárral összekötő vasúti töltésbe csapódott.
____________________________


1989. március 14-én, 19 óra körül (tehát sötétben) két MiG-21, géppárban történő légi cél elfogást gyakoroltak. Éjszaka a kísérő a fedélzeti lokátor alapján tartja a helyét a kötelékben, általában 4-6 km távolságban a vezértől, néhány száz méteres magassági különbséggel. A feladat szerint a vezér támad először, majd azonnali kiválás után szabad utat enged a kísérőnek, aki a fedélzeti radaron követi az eseményeket. A lokátorán már csak a cél jele látszott, a vezéré már nem, amikor a Gőgös Ottó ezredes által vezetett 3931-es számú gép (a vezér) összeütközött a kísérőjével a Sipos Kálmán alezredes vezette 3547-es oldalszámú géppel, Báta térségében. Az esemény helycsere közben történt. 3931-es gép vezetőjét az ütközés pillanatában ütés érte, amitől pár másodpercre elvesztette az eszméletét, de hamarosan felismerve a helyzet reménytelenségét, még időben katapultált a pörögve zuhanó gépből. Kísérője megpróbálta a hazatérést Taszárra, de a bal irányú iskolakörön futó nyitás után, kis sebességnél a gép instabillá vált, ezért megpróbálkozott a másik irányból, de a gép továbbra is instabil volt. Végül ő is katapultált. Sipos Kálmán a katapultáláskor gerincsérülést szenvedett.
A 3931 előbbi gép egy szántásba (alsó képen), a 3547-es (felső képeken) egy halastóba zuhant.
 
____________________________


A 09-es oldalszámú MiG-23MF repülőgépet 1990.04.20. ajka felett villámcsapás érte. A kisülés a pitot-csövet érte, a hatalmas áramerősség okozta hőtől a gép orrkúpja szétrobbant, a szétrepülő darabok pedig a hajtóműbe is bekerültek, ami miatt végül az leállt.
Cseporán Mihály őrnagy, sikeresen katapultált a zuhanó gépből. A képeken: a roncsokat halomba gyűjtötték a vizsgált ideje után.
____________________________
 



A repülést ismerők pontosan tudják mi történt az első pápai nyílt napon 1990.09.16.-án. 
A fenti fotók Soproni Károly őrnagy életének utolsó pillanatát ábrázolják.
1990. szeptember 16-án a 04-es lajstromszámú MiG–23MF-el Soproni „Sopi” Károly őrnagy repülőnap bemutatórepülése közben Pápán lezuhant. A gép a nézők szeme láttára ütközött a földnek, majd a már kigyulladt gép visszaemelkedve, bal fordulóban visszazuhant a földre. Soproni őrnagy pilótahalált halt. Sopi már az első becsapódáskor az életét veszthette az ekkor fellépő, elviselhetetlenül nagy G erők miatt. A nézők közt volt a felesége és 2 gyermeke is.
A pilóta élesen bedöntött jobb fordulót kezdett, miközben intenzív süllyedést hajtott végre. A bedöntés mértéke miatt a felhajtóerő drasztikusan csökkent és megnőtt a merülősebesség is. Ennek következtében az élesen bedöntött bal merülőfordulóban a gép gyakorlatilag lecsúszott a bal szárnya felé, látni, hogy hiába húzza és húzza, de a bal szárnyvég mégis a földnek csapódott. A gép szárnya egyébként kis sebességű, tehát nagy felhajtóerőnek megfelelő szárnyállásban volt, mégsem segített. A gép a már halott pilótával azért emelkedett ismét fel, mert egyrészt a sebesség miatt volt még felhajtóerő és másrészt az ütközés miatt a föld reakcióereje miatt attól elpattant. Egyértelmű pilótahiba, amiért Soproni drágán fizetett.
 


Béke poraikra, legyen könnyű nekik a föld.
 
Köszönet BARTA Endrének a munkájáért!

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr955670686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zvajo 2013.12.09. 19:10:13

Sziasztok! Vass Zsigmond MIG 21-es baleseterol van esetleg info? Jo repulest, udv: zvajo

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2013.12.09. 20:42:03

@zvajo: Két rejtélyes eset is van, amiről semmi konkrét infót nem leltem fel. Ez az egyik! Annyit tudok, hogy a gépet két teljes napig nem találták! A fél hadsereg kereste, utakat zártak el a civil lakosság elől, nehogy más találja meg előbb és adatokhoz jusson bármiről, ami hasznos lehet egy "ellenséges" titkosszolgálatnak.
Van képem Vass örgy-ról, teljes adattár, de gépről sem ép állapotban, sem törötten nincs fellelhető fotó.
A cikk ezért is a hetvenes évektől indul, mert előbbiekről egyszerűen semmi adat, vagy fénykép, lévén kemény hidegháborús időszakban történt.
A másik eset a 74-es börgöndi Kamov26 esete. A Nagyorosziból Börgöndre tartó futárhelikopter a hirtelen beállt sűrű ködben a hegyoldalnak ütközött és a fák közé zuhant. A baleset során súlyos sérüléseket szenvedett kétfős személyzet egyik tagja, Pölczmann Pál hadnagy töréses lábsérülései ellenére a mintegy 8 km-re lévő legközelebbi település határába kúszott, ahol csak másnap délután találtak rá az ájult pilótára a helyi lakosok.

Ui: év végére időzítve dec. 21-én jön a második rész a kilencvenes évekről. Ha érdekel olvasd el majd. Üdv.

zvajo 2013.12.10. 05:39:25

Köszi szépen, hogy megirtad. Abban biztos vagyok, h MIG 21-es volt, és, hogy erdős területen zuhant le.
Ha lehet, értesits majd a második irásodról is. Gondolom abban lesz Topi, Rácz Zsolt, Peszek, és a többi bajtárs is. Köszi mégegyszer.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2013.12.10. 19:18:09

@zvajo: kövesd kommentradaron a hozzászólást, üzenek, 21-én, addigra van időzítve a cikk
üdv

Lacusch69(Sch.Lacika) 2013.12.18. 20:11:30

Pál István (főtörzsőrm.)
Biztos, hogy ftörm?
Anno (1987) én is akartam jelentkezni repülőtisztire (a fogazatom alapján kb. kiröhögtek volna, azért nem mentem), és úgy rémlik, hogy min. alhdgy. vagy hdgy. ranggal jött haza a SzU-ból, aki elvégezte a főiskolát.

Lacusch69(Sch.Lacika) 2013.12.18. 20:17:42

Zvajo, ennyit lehet tudni:

1968.nov.19., 29-es oldalszámú Mig-19PM, taszári reptér a bázis, Vass Zsigmond őrgy. elhunyt

www.ejection-history.org.uk/Country-By-Country/Hungary.htm

zvajo 2013.12.23. 18:30:27

@JTom: Koszonom szepen, nezem ! Udv !

Vladimir Harkonnen 2014.03.16. 09:03:46

@Lacusch69(Sch.Lacika): Az is tiszti rendfokozatot kapott aki hősi halált halt, ezért lehet az, hogy halála előtt még ftörm. volt, később pedig hdgy.

De ez csak találgatás...

fppetya 2016.05.13. 10:03:56

Köszönet ezért a 2 írásért! 20x biztos elolvastam az évek alatt!

maribor_ 2016.05.18. 06:24:48

En meg egyrol tudok, 1988. aug. 20., Sulyok Pal szazados. Papai gep volt, es Kenyerinel (talan a 102-s, vagy 105-s repilesi korzet volt a neve) csapodott a foldnek.
süti beállítások módosítása