Napi érdekes - 560

2025. március 02. JTom

1916_d_w_griffith_monumentalis_eredetileg_8_oras_turelmetlenseg_intolerance_c_filmjenek_babiloni_jelenete_90_meter_magas_diszletek_300_statiszta.jpg

1916. D.W. Griffith monumentális - eredetileg 8 órás - Türelmetlenség (Intolerance) c. filmjének babiloni jelenete. A különböző korokban játszódó -  mű ókori díszlete 90 méter magas volt és egyes jelenetekben 3000 statiszta is szerepelt egyszerre a vásznon. A legtöbbször a 163 percesre megvágott változatát vetítették a mozikban

1869_vadnyugati_borbelyuzlet.jpeg

1869. Vadnyugati borbélyüzlet

1883_the_only_photo_know_to_show_hawaiis_monarchs_king_kalakaua_and_queen_kapiolani_wearing_their_crowns_cr.jpg

1883. A hawaii uralkodó, Kalakaua és Kapiolani királyné koronázási ceremóniája. 1893-ban a monarchiát - mai szemmel nézve egyfajta puccsal - megdöntötték, és az akkori királynő trónfosztott lett. A szigetországot az Amerika-barát Misszionárius Párt önkényes akciója után az Egyesült Államokhoz csatolták 

1919_crowds_gathered_in_downtown_pittsburgh_to_view_a_scoreboard_and_hear_the_reporting_for_the_world_series_between_chicago_and_cincinatti_chicago_won_3_0.jpeg

1919. Tömeg Pittsburgh belvárosában a baseballdöntő eredményeire várva. Rádió és televízió híján a telefonon bejelentkező tudósító híreit a táblára írták. A Chicago és Cincinatti közötti mérkőzést a Chicago Cubs nyerte

1934_moment_king_alexander_of_yugoslavia_was_assassinated_by_bulgarian_nationalist_vlado_chernozemski_in_france.jpeg

1934. I. Sándor jugoszláv király elleni merénylet Marseille-ben. A város utcáin haladt konvoja, amikor a VMRO (makedón forradalmi szervezet) aktivistája Csernozemszki egyszerűen odalépett az autójához, és agyonlőtte. A francia rendőrök pánikba estek a merénylet láttán és elkezdtek össze-vissza lövöldözni, melynek következtében további 9 ember vesztette életét, köztük a francia külügyminiszter, Louis Barthou. Csernozemszkit a francia rendőrök a helyszínen elfogták, és azon nyomban lekaszabolták a kardjukkal

1935_cooking_class_chevy_chase_high_school_bethesda_md.jpeg

1935. Főzés a háztartásórán egy bethesdai középiskolában. Maryland, Egyesült Államok

1939_marcius_a_devastated_emil_hacha_the_president_of_czechoslovakia_returns_to_prague_from_berlin_after_signing_away_czechoslovak_independence_to_become_a_german_protectorate.jpeg

1939 március. A maga alatt lévő csehszlovák miniszterelnök, Emil Hácha tér vissza Prágába Berlinből, miután aláírta országának függetlenségéről való lemondását

1939_marcius_ethnic_germans_in_danzig_protest_for_the_free_city_of_danzig_to_be_reunited_with_germany.jpeg

1939. március. Németek demonstrálnak Danzigban (Gdansk) a város Német Birodalomhoz csatolása érdekében. A tüntetést a birodalmi televízió is közvetítette, balra középen látható a teherautó, aminek a tetején a korabeli kamerák állnak. A témáról egy régebbi bejegyzésünkben olvashattok: Televíziózás a Harmadik Birodalomban

1941_bnv.jpg

1941. A Budapesti Nemzetközi Vásár területén a német és a szovjet pavilonok egymás mellett

1948_az_utolso_foto_gandhirol_a_merenylete_elott.jpeg

1948. Az utolsó fotó Gandhiról a merénylete előtt. 1948. január 30-án, miközben arra akarta rávenni a hindu közösséget, hogy tegyen engedményeket a muszlim kisebbségnek, és úton volt, hogy beszédet mondjon egy gyűlésen, egy szélsőséges nacionalista – aki a hinduk árulójának tekintette őt – lelőtte. Három golyót lőtt közvetlen közelről a mellkasába. Egyes hírek szerint azonnal meghalt, más szerint fél órával később, miután a közeli Birla Ház szobájába vitték

1949_antwerpen_belgium.jpeg

1949. Antwerpen, Belgium

1955_sztalin_gardrobja_kiallitva.jpeg

1955. Sztálin gardróbja kiállítva

1958_slot_machines_at_the_mint_casino_in_las_vegas_nevada.jpeg

1958. Félkarú rablók a Las Vegas-i Mint Casinóban

1968_schwinn_hit_its_millionth_bike.jpeg

1968. Az amerikai Schwinn kerékpárgyár egymilliomodik legyártott biciklije. Abban az évben! A hetvenes évek közepére másfél millió darab fölé emelkedett az éves darabszám. A cég eddigi fennállása során több mint százmillió bicajt gyártott

1968_the_mockup_of_design_303b_later_redesign_as_the_f-14_tomcat_by_grumman.jpeg

1968. A Grumman 303B típusának életnagyságú modellje, később F-14 Tomcat néven állították hadrendbe 1970-ben

1978_a_behind-the-scenes_look_at_the_intense_wendy_and_jack_confrontation_in_the_shining.jpg

1978. A Ragyogás (The Shining) című film ikonikus jelenetének felvétele

1985_sorbanallas_husert_moszkvaban.jpg

1986. Sorbanállás húsért Moszkvában. Az áruhiány mindennapossá kezd válni a kommunista birodalom végnapjaiban

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr9518807214

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tutiasztalos 2025.03.02. 18:00:34

Sztálin gardróbja: a kabátokat érteni vélem, de a kosztümöt szoknyával nem

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2025.03.02. 18:21:47

@fkv.117: nem mondom hogy nem értek veled egyet, de szabály az az szabály. nincs itt helye az aktuálpolitikának, ezért töröltem a hsz.-t

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2025.03.02. 18:24:28

@Tutiasztalos: szerintem az is hosszú télikabát, bundás gallérral.
ja amúgy én is hiába kerestem az egyberészes fürdőruhát, vagy egy sima nadrágot. :)

lac1 2025.03.02. 18:45:35

@JTom:

Pedig az érzésem szerint nem volt kifejezetten aktuálpolitika.

misinator 2025.03.02. 21:22:09

"1968. A Grumman 303B típusának életnagyságú modellje, később F-14 Tomcat néven került hadrendbe 1970-ben"

Nekem gyanús, hogy az az F-111 mockupja lesz.

slowmotion 2025.03.03. 00:32:56

@misinator: Nem, ez valóban az F-14-es őse. Árulkodik az egymás mögött elhelyezkedő két ülés és a szárnytő alatti levegőbeömlő formája.
De mivel valóvan az F-111-esből indultak ki a tervezéskor (a haditengerészet számára tervezték, de túl nagy lett a hajófedélzeti használathoz), ezért a függőleges vezérsík még csak szimpla, és nem is olyan alakú, mint amilyenné később lett.

És kicsit később állt szolgálatba, 1973-ban kapták meg az első századok, 1974-ben hajóztak először ki velük.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 06:41:52

@slowmotion: A Grumman miért és hogyan indult ki volna az F-111-ből? Alapvetően elérő design volt az F-14 még korai formában is.

manyokipeter 2025.03.03. 08:06:46

@molnibalage: A Grumman korábban részt vett az Aardvark haditengerészeti változatának (F-111B) kifejlesztésében (a General Dynamics mellett). Miután az F-111B sikertelennek bizonyult hordozó-fedélzeti működésre, a flotta felkért pár céget, hogy alkossanak helyette egy kifejezetten haditengerészeti célra készült nagy hatósugarú vadászt. Ezt a pályázatot a Grumman nyerte, mivel elég sok tapasztalata volt (pont az F-111B miatt) ilyen téren. A tervezéskor felhasználták a korábbi F-111B kialakítását és több megoldást is a sárkányból (pl. a változtatható szárny-nyilazása gyakorlatilag szinte teljesen onnan van átemelve), plusz jópár részegységet és fegyverzetet is (radar, hajtómű, AIM-54) belőle. Ebből lett a 303-as modell, amiből meg az F-14.

elfnet.hu/haditechnika/repulok/grummanf14.php
en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics%E2%80%93Grumman_F-111B

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 09:12:41

@manyokipeter: A Grumman részvétele ellenére (mélységét nem ismerem) az F-111-hez képest totál más az F-14.

* Hagyományos tandem elrendezésben ül a személyzet.
* Ez azért volt lehetséges, mert nem kellett escape module.
* Belső fegyvertér sincs, mert a gép így sokkal könnyebb lehetett.
* A hajtóművek nem egymás mellett vannak, hanem a lehető legnagyobb távolságra egymástól, ezt a sérülésállóság miatt várták el.
* A szívó csatorna vezérlés totál más, az alakja, de még részben a gépben levő helye is.
* Az F-111-nél volt mozgó szárnypilon, az F-14-nél ennek a száma nulla, a variaszárny ellenére MINDEN fegyvertartó fixen van. Tehát a szárny sem hasonló, mert sokkal egyszerűbb lett így. Csak annyi a hasonlóság, hogy variaszárny.
* A gépnek volt egy kinyíló pótvezérsíkja, de azokat idővel eltávolították, ilyen nem is volt az F-111-en.
* -50% belső kerő, a 35 ezer font helyett ennek kevesebb, mint a fele lett a vége, 16 ezer font, ha jól emlékszem.

Egy laikusnak lehet, hogy az jön le, amit te írsz, de valóság más.
Az F-14 csak az AWG-9-et és a TF-30-at örökölte meg az F-111B-től. Semmi mást.

Az elfnet csatornát / oldalt kerülném, sokszor halmozott hülyeséget hülyeségre a harckocsi sorozatban, de sokszor máshol is elég nagy szamárságokat írt. (Lektorálás nélküli anyagai vannak...) (F-111-ről anno írtam egy 90 oldalas anyagot, úgy 15 éve.)

TrökkösBélabá 2025.03.03. 09:15:52

"A Grumman 303B típusának életnagyságú modellje"

Makettje. A modell úgy csinál mint az igazi -ebben az esetben repül- csak más méretarányban, míg a makett szemléltet.

manyokipeter 2025.03.03. 09:51:52

@molnibalage: Senki nem írta, hogy ne lenne a végeredmény totál más. De hogy az F-14 az F-111B-ből indult ki, az teljesen biztos. (És a te állításod ezt akarta volna cáfolni - sikertelenül.) Eleve a 303-as modellből volt egy pár, nem csak egy, mire eljutottak a végső verzióig. És azokban az F-111B megoldásai hol itt, hol ott igencsak benne voltak. Amúgy meg arról, hogy az F-14 sokat köszönhet az F-111B-nek, éppen az F-14 tervezője maga is nyilatkozik, remélem őt elfogadod hiteles forrásnak:
www.twz.com/34383/incredible-lecture-by-f-14-designer-explains-why-the-tomcat-owes-a-lot-to-the-f-111

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 10:09:23

@TrökkösBélabá: Az angol szakszó erre amúgy a "mock up". Ez részben modell jellemzőkkel is bír. Mert repülni bár nem tud, de egyes mechanikai elem ettől működősképesek lehetnek. Ezzel ellenőrizték, hogy a tervek szerint valóban minden elfér-e, nincs ütközés, stb.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 10:13:34

@manyokipeter: Mike C. egy részben érdekes videóban azért kicsit máshogy állította be az F-14 evolúciót, mint ahogy valóban történt...

Olyanokat mondott, hogy "bölcsek voltak a tervezők, hogy egyszerre csak egy fő dolgot változtattak meg". A kényszert innovációnak festette le, hogy az F-14-ben ezért volt TF30 és ezért lett F-14B-ben GE F110. Az F-14A eredetileg más hajtóművet kapott volna csak a kockázat és költségek miatt kapta a TF30-at. Ezért azért illik egy picit fenntartásokkal kezelni, hogy a múltat hogyan színezi át.
Nagyon, de nagyon régen láttam azt videót, amit a TWZ is linkelt. Lent a linkelt rész.

youtu.be/SsUCixAeZ0A?t=666

manyokipeter 2025.03.03. 12:26:37

@molnibalage: Most ügyesen próbálsz mellébeszélni, meg kapaszkodni részletkérdésekbe. Kár. Ő tervezte az F-14-et, így nyilván 1000X hitelesebb, mint Balázs a netről. Másrészt azt írtad, hogy az F-14 nem az F-111-ből indult. Pedig de. Ennyi és nem több. Kár ezen erőlködni.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.03. 14:02:02

@manyokipeter: 1. Nem ő tervezte. Egy vadászgépet nem tud egy ember tervezni. Legfeljebb a program egyik managere volt.

2. A történelemben sokan magyarázták már a "nem tudunk"-ot "nem akarunk"-ra.

3. Propaganda létezik. Nyugaton is. Emiatt léteznek olyan vicces benyögések, hogy az SR-71 stealth... és 4000 rakétát indítottak rá. Amikor a két legenda egymásnak ellentmond.

Ez a videó is részben ilyen. Az F-14B-t nem a tudatos tervezés, hanem a kényszer szülte dolog volt. Az F-14-es programot meg konkrétan a gyártó cég sunyisága miatt majdnem kukába dobták. Még az újságcikket is megtaláltam erről egy archívumban. Persze ezt inkább a feledés homályában tartják.

youtu.be/4-YfWquQ8B0?t=354

Az F-14B simán az "így jött össze /így sikerült" eset és nem az "így akartuk". Mert eredetileg az F401-est szánták bele, csak az törölték és így marad sokáig az F-14A és gyártottak belőle számottevő mennyiséget, mire lett egy másik megoldás. (Sőt, majdnem elkaszálták az egész programot...)

A hajtómű miatt kínosan féllábbú lett az F-14A az egyik elvárt képesség területen. Mire meg elhatározták, hogy akkor lesz B, akkor már volt annál kézenfekvőbb, az lett az F110. Amúgy nagyon kevés új B gép készült, a többi meg konverzió volt.
www.anft.net/f-14/f14-serial.htm
(Emiatt az 1986-os Top Gun filmben csak F-14A változatot láthattál.)

Manapság bemondásra elhisznek sokan mindent.
Szép és jó dolgokat is mond M.C., de nem kell csuklóból elhinni mindent is.
Amikor pl. a titán centroplánról beszél, na az kifejezetten értékes tartalom.
De azon a táblázatos részen már a 10 évvel ezelőtti tudásommal is ráncoltam a homlokom, hogy kicsit megváltozott a történet a valósághoz képest.

manyokipeter 2025.03.04. 00:20:06

@molnibalage: Három szóval összefoglalható az egész, amit írtál:
Érvelési hibák tömkelege
Semmit nem cáfoltál a leírtakból, nem is támasztottad alá semmivel a kijelentéseidet. Közben viszont továbbra is lényegtelen konklúziókat sorolsz véget nem érően, kiegészítve némi szalmabábbal, mazsolázgatással, személyes kétellyel, hamis kompozícióval, stb. Nincs ezzel gond, a te dolgod, csináld bátran. Csak szólni szeretnék, hogy a a.te.ervelesi.hibad.hu oldalt nem azért csinálták, hogy a benne lévő példák mindegyikét megpróbáld belesűríteni egyetlen hozzászólásodba. Sokkal inkább azért, hogy ne.

Zoarden 2025.03.04. 00:55:46

@manyokipeter
Az effnet mint hiteles forrás...na.
Önmagában ez is mutatja mennyire úgy véled hogy értesz -ráadásul nagy magabiztonssággal - ehhez a témához.
Úgy tűnik nem értetted meg amit molnibalage írt, akár M.C-ről van szó akár másról.
"Csak szólni szeretnék" hogy nem nagyon írtál semmi valós ellenérvet.
Pedig kíváncsi lennék rá

manyokipeter 2025.03.04. 01:24:06

@Zoarden: Volt egy ilyen forrás is, ha nem tűnt volna fel:
www.twz.com/34383/incredible-lecture-by-f-14-designer-explains-why-the-tomcat-owes-a-lot-to-the-f-111
Emellett sehol nem írtam, hogy értenék a témához. Balázs áll úgy hozzá, mintha mindenben is lenne igaza. De láthatóan az értő olvasás nem erősséged. Nincs ezzel baj, csak talán nem kéne ezek után ilyen mellénnyel előrukkolni.

"nem nagyon írtál semmi valós ellenérvet"
Balázs kijelentése az volt, hogy (idézem): "A Grumman miért és hogyan indult ki volna az F-111-ből?"
Erre írtam, hogy az F-14 tervezője is kijelenti, hogy az F-111B nélkül elég nehézkes lett volna az F-14-et megalkotni. Ennyi és nem több volt a mondandóm. Erre pedig Mike Ciminera kijelentése szerintem bőségesen elég érv, hogy alátámassza, hiszen ő tervezte az F-14-et. Persze kapálódzhatsz te is meg Balázs is, ahogy csak kedvetek tartja. De nem lenne egyszerűbb elismerni, hogy az F-14 tervezésénél az F-111B bizony eléggé meghatározó volt? Főleg ha a tervezője mondja ezt?

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2025.03.04. 09:19:27

@manyokipeter: Ez csak az AWG-9 és Phoenixre áll. A gép harcászati képességeit örökölte így az elődől. A variaszárnyat is csak részlegesen, mert EGYSZERŰBB lett. Ezt tanulták az F-111-ből. De a hajtóművek széttolása megadta a helyet a 4 db AIM-54-nek, a kisebb rakéták meg elfértek a szárnytő merev részén. Azon az áron, hogy hajtómű kiesés esetén a tolóerő asszimetria kényelmetlenül nagy lett. IJ...

De ettől mag az F-14 sárkány és aerodinamika terén lényegében semmit sem örökölt az F-111B-ből.

Amúgy meg az F-111B az AWG-9-et és a AIM-54-et egy másik előd projektből örökölte... (Missileer) A rakéta akkor még más volt, de feltámadva lett az AIM-54. Okkal kapta a Phoenix nevet. (Ugye a legenda szerint a madár a saját hamvaiból támad fel újra.) Tehát így nézve szép, hogy ezt örökölte az F-111B-től, de annak is volt már eleve alapja. Ez is kimaradt a történetből.

manyokipeter 2025.03.04. 20:47:01

@molnibalage: Megpróbálom újra, pontról pontra.
- Az F-14 a 303-as modellből jött létre.
- A 303-as modell nem pusztán egy modell volt, hanem sok. Sok különféle próbálkozás. Volt benne fix szárnyú és variaszárnyas, volt benne egy és két függőleges vezérsíkos, de még talán Hello Kitty-s kék csillámpónis is.
- Ezekben hol itt, hol ott rakták bele az F-111B egyes részeit, megoldásait. Hol a variaszárnyat, hol a vezérsíkot, hol ezt, hol azt.
- És ez a sok-sok kísérletezés vezetett el végül aztán a 303-as azon verziójához, amelyik az F-14 alapját adta.
- De ezen sok kísérletezés, és az F-111B megoldásai és tapasztalatai nélkül az F-14 nem jöhetett volna létre.

Azaz:
Az F-111B sokban hozzájárult az F-14 létrejöttéhez, többek között abból indult, még akkor is, ha a végső F-14-es önmagában már csak kevesebbet örökölt magából az eredeti F-111B-ből és nagy eltérések vannak köztük. Egyébként ezt mondja el a tervezője is, feltéve, ha nem lényegtelen konklúziókat meg személyes kételyeket pufogtatsz, hanem a mondanivalója lényegére koncentrálsz.
Ha így sem világos, légyszi, írd már meg, hol akadtál el.

kekegsm 2025.03.06. 23:09:16

@molnibalage: "Amúgy meg az F-111B az AWG-9-et és a AIM-54-et egy másik előd projektből örökölte... (Missileer) ":

Nem. A Missiler radarrendszerének (AN/APQ-81) és rakétáinak (AAM-N-10 Eagle) tapasztalatait felhasználták az AWG-9 és a GAR-9/AIM-47 Falcon/ AAM-N-11 Phoenix / AIM-54 Phoenix tervezésekor, bár ez utóbbi inkább AIM-4.
süti beállítások módosítása