Merkur, az autózás istene

2022. július 03. JTom

  Ahogy ébredezett, érezte hogy arcát finom kéz simítja végig. Az álombéli grundról hirtelen a harmadik emeleti lakásba teleportált. Egyenesen az ágyába. A kéznek finom szappanillata volt. Anya...

- Laci, Lacikám... Ha akarsz jönni, akkor most kell felkelned! - jutottak el a szavak a tudatáig.

  Másodpercekkel korábban még képzeletbeli hadihajójukat védte, egyszerre a légitámadástól és a torpedóktól barátaival együtt, a nagyon is valódi játszóhelyükön egy közeli foghíjtelken, ahol egy hatalmas földkupac volt mindennapi találkozóik megannyi helyszíne. Egyszer romboló, máskor űrhajó vagy BMX-pálya. 

  Laci konstatálta hogy ez a valóság. Az ágyában van és anya keltegeti. De hová is kell menni? Milyen nap van ma? Ááááááááh hát persze! Az új autó! - ütött be a felismerés. Ma mennek átvenni a kocsit! Megígérték neki, hogyha fel tud kelni négy húszkor, akkor igazolják neki a hiányzást a negyedik béből és elmehet velük Pestre a kocsiért. Béla bá' - az osztályfőnök - megérti, mert nem sokszor van ilyen jeles esemény egy család életében. Nekik például ez az első. Warszawájuk már 12 éves, rengeteg időt töltött Tóninál az autószerelőnél, aki a városka autószerelő KTSZ-ében fusiban szokta megbütykölni. Pupi már kész roncs. Majdnem 90 ezer kilométer van benne és ez a harmadik motorja. Kettőt már elfogyasztott apja munkahelyén, a vidéki városka közműtervező vállalatának autójaként. Pupit, - ahogy a Laci és bátyja elnevezték - 6 éve vette meg kedvezményesen a családfő, 28 ezer forintért. Lemattult világoskék színe van, belseje bordó szövettel húzva, elöl  "egybepaddal", ahol apjuk mellett mindketten elfértek. Szerették a fiúk amikor ment, de rendszeres volt a kényszerpihenő, így már egyre kevésbé ültek bele szívesen. Anyjuk is ódzkodott tőle, főleg amióta tavaly egy meleg augusztusi napon a főváros körútján robbantak le. A rekkenő hőségben 3 órán át várták a sárga angyalt. Két hete jött meg rá a vevő. Tóni el tudta passzolni egy maszek kalaposnak. Az ára bemegy az új autóba. Ami egy Dacia! - Finom francia kocsi. - mondta apjuk. Osztálytársa, a gazdag maszek sírköves fia, Egon erre azt mondta Lacinak hogy nem is tudta hogy Romániában franciául beszélnek :(. Könnyű nekik, szinte új, kis BMW-jük van, külföldről hozták. Egy vagyonért.

  Laciék három éve lesték már, hogy sorszámukat közöli-e az újság. Apja - ha a közeli fővárosban járt - mindig úgy intézte, hogy a Martinelli tér felé menjenek, így a MERKUR kirakata előtt megállva ellenőrizték a számokat. Az újautó-árakat is. A Dacia 126 ezerbe kerül. Az összeg csaknem felét kellett befizetni a megrendeléskor. Lacinak ez felfoghatatlanul sok pénz volt. 63 ezer gombóc fagyi ára. Jó tanulóként egyszer unalmában kiszámolta a napköziben hogy ebből a pénzből 98 évig vehetne reggelit az ABC-ben, minden nap. Már ha az egy kifli és a poharas kakaó annak számít. És a minden nap is hibádzott, hiszen az ABC vasárnap és ünnepnapokon zárva. 

f_la19750109011.jpg

1975. január 9. A MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat autószalonja a belvárosban. MTI Fotó: Lajos György

  Kinyújtózott, pizsamája a könyökéig ért ilyenkor, kezdte kinőni. Csak idén még legyen jó, mert az érkező autó miatt sok mindenről le kellett mondani. A kék-piros Tisza cipőt is nagyon szeretném... - gondolta. Na gyerünk! - ugrott ki az ágyból. Édesanyja már odakészítette a ruháját, gyorsan belebújt. A konyhában pirítós-illat és citromos tea várta. Bátyja még aludt, őt nem lehet ilyenkor felébreszteni, marad itthon a mamával. Apjuk már kabátban, kalapban sürgette őket: - Lekéssük a vonatot!

  Perceken belül az utcán voltak, a vasútállomás alig egy kilométer. - Várj! A kiutalási papír! - sikkantott fel anyja és visszarohant az emeleti lakásig. Ez a pár percnyi késedelem elég volt hozzá hogy majdnem végig futólépésben tegyék meg az állomásig az utat a hideg, sötét utcán. A vonat késett 10 percet, mire beért a főváros pályaudvarára, már csaknem húsz perc késésben voltak.

f_bn19690715053.jpg

1969. július 15. Átadásra váró gépkocsik a Merkur Autókereskedelmi Vállalat csepeli telephelyén. Az előtérben a Warszava 201-esek sora látható, a háttérben zömében Moszkvicsok, Wartburgok, Volkswagen Bogár és Fiat 500-as gépkocsik. MTI Fotó: Benkő Imre

f_bn19690715059.jpg

1969. július 11. Egy új autótulajdonos átveszi megálmodott kocsiját a Merkur Vállalat csepeli telepén. Az autótulajdonosok növekvő számának természetszerű velejárója, hogy egyre nagyobb a gépkocsiforgalom az utakon. MTI Fotó: Benkő Imre

   A csepeli telepre tíz perccel nyolc óra után érkeztek. Addigra már legalább száz ember töltötte meg az egyébként tágas, üvegfalú ügyfélvárót. - Jesszuskám, mikor kerülünk sorra? - sopánkodott édesanyja. A befizetésnél is majdnem egy órát álltak.

fnyip19820726045.jpg

1982. július 26. Új gépkocsijukra várakozók a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat csepeli telepének ügyfélcsarnokában. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

f_sk19770909019.jpg

1977. szeptember 9. Új gépkocsijukra várakozók a MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat csepeli telepén az átadócsarnok üvegportálja előtt. Az üveg mögötti gépkocsik a kétütemű Wartburg 353-asok állnak. MTI Fotó: Fehér József 

  Többen a műbőr fotelokban egyedül újságot olvastak, mások - jobbára férfiak - kisebb csoportokban, fojtott hangon beszélgettek:

- Százharminc az ára. Maga járni fog vele? Ne vicceljen! Az angyalföldi piacon kétszázat is megadnak érte! Hogyhogy utána? Be van fizetve majd' minden családtag nevére egy! Még idén jön a következő, jövőre meg lehet hogy kettő is! Mindig van alattam új kocsi.

- A Zsiguli, uram! A legjobb. A taxisok azonnal elviszik, egy százassal drágábban! Mit dolgozik maga? Vállalati könyvelő? Nnna, akkor az kábé magának több, mint egyéves fizetése! 

- Nekem? Ez az első. Kis Trabant. Csak hétvégente vesszük majd elő.

- Maga milyen színt választott bátyám? Piros Dacia? Az asszonynak veszi? Hááááhá!

  Laci már a második szendvicsét eszi és a tea is elfogyott, amikor a barna köpenyes negyedszer jött ki és olvasta a számokat. Itt az övék! Szinte futva követték az átadóba. - Fogják a gyerek kezét, itt jönnek mennek az autók! - vakkantotta oda a nem túl szimpatikus férfi. - Az ő kezét? Hát nem óvodás ő! - gondolta Laci.

f_bal19770301038.jpg

1977. március 1. Új Zsiguli személygépkocsik várnak gazdáikra a Merkur Személygépkocsi-értékesítő Vállalat debreceni, új telepén. MTI Fotó: Balogh P. László

- Ez a maguké. Tíz perc múlva visszajövök, addig körbeszaglászhatják. - viccelődött a barna köpenyes.

- Ez? De mi kéket kértünk, legfeljebb sárgát, ez meg piros! - kiáltott fel apjuk.

- Ez van! Kell vagy nem? Döntsék el addigra.

- Mindegy Lázár. Nekünk ez is megfelel. - próbálta szépíteni a helyzetet anyja, miután a férfi elviharzott.

- Egy frászt! Ebből nem engedek. Piros kocsival hogyan jelenjek meg a vállalatnál?

  A hangulat kezdett elromlani. Aztán még jobban, miután Laci hozzányúlt az első lámpához és az megmozdult a helyéről. 

- Várjatok, van egy ötletem! - kiáltott Laci és egy ősz hajú férfi felé intett, aki ötven méterrel arrébb vizslatott egy kék autót. Mire szülei felfogták volna, a fiú már elszaladt, a kezét sem lehetett volna megfogni.

- Csókolom, a bácsi szeretne piros Daciát?

- Igen, én!

- Tessék jönni, nekünk meg kék kellene!

- Jó napot kívánok! Doktor Szigeti Géza vagyok. A kisfiú mondta hogy...

- Pálfi Lázár, tiszteletem! Igen. Valamiért nekünk ezt akarják odaadni. De mi nem akarunk pirosat.

- Én szívesen elfogadnám, ha maguknak a kék...

- Igen, igen. Köszönjük!

A köpenyes végszóra érkezett. Megérezhetett valamit, mert már nem viccelődött. 

- Na, minden rendben?

  Miután elmagyarázták a helyzetet a köpenyes tiltakozni próbált, utalt arra hogy ez neki rengeteg plusz adminisztrációt jelent és akkor ma egyikük sem tudja átvenni az autót. Finoman a zsebét simogatva jelezte hogy némi készpénz segítségével áthidalhatóak a "problémák". A csendet végül Szigeti doktor törte meg, aki félrevonva a köpenyest, nyugodt stílusban magyarázta el hogy ő az egyik minisztérium jogtanácsosa és nagyon sok ismerőse van. A köpenyes udvariasan, de határozottan kapta ki a papírokat a kezükből és villámló szemekkel vissza-visszanézve elviharzott. Mintegy negyed óra múlva visszatérve közölte hogy elsimította a dolgot. Mindenki viheti az áhított színt.

f_sk19770909029.jpg

1977. szeptember 9. Az átadás előtt álló Trabant 601-es személygépkocsi csomagterét - a benne elhelyezett tartozékokat - ellenőrzi a vevő az autóátadó téren a Merkur Autókereskedelmi Vállalat csepeli újautó-telepén. MTI Fotó: Fehér József

f_sk19770909031.jpg

1977. szeptember 9. Az átadás előtt álló Polski 126-os személygépkocsi ("kis Polski") csomagterét - a benne elhelyezett tartozékokat - mutatja a vevőknek a szakember az autóátadó téren a MERKUR Személygépkocsi Értékesítő Vállalat csepeli telepén. MTI Fotó: Fehér József 

fnyip19820720004.jpg

1982. július 20. Kipróbálják a fényszórókat, amikor egy Trabant 601S típusú személygépkocsit vesznek át tulajdonosai a Merkur Autókereskedelmi Vállalat csepeli telepén. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter 

f_sk19770909033.jpg

1977. szeptember 9. Felszerelik a forgalmi rendszámot egy átadásra váró Trabant 601-es személygépkocsira a Merkur Autókereskedelmi Vállalat csepeli újautó-telepén. MTI Fotó: Fehér József 

  A kezelési, műszaki kioktatást Laci is szívesen hallgatta végig. A kék autó neki is jobban tetszett. Amikor hozták a rendszámot, hangosan felnevetett PL 19-72. De hiszen ez az ő monogramja és születési éve. A bátyja meg fog pukkadni. - gondolta. A végén, amikor apja kezet fogott Szigeti doktorral, még odasúgta neki, hogy a bal első lámpa mozog. Igaz is! Azt itt még díjtalanul megcsinálják! A kapun kifelé hajtva úgy érezte, hogy csak nekik sütött ki a nap. A kabát is lekívánkozott róla.

fnyip19820720055.jpg

1982. július 20. Egy rendszámmal ellátott új Lada 2105 típusú személygépkocsi elhagyja az új tulajdonosokkal a Merkur Autókereskedelmi Vállalat csepeli újautó-telepét. MTI Fotó: E. Várkonyi Péter

  Anyja hátradőlt és férjére nézett, akinek imádta ha a szája szélén megjelenik az elégedettség alig észrevehető kis ránca. Behunyta szemét és arra gondolt, hogy még ma előhozakodjon-e a fonyódligeti telek megvételének ötletével. Egy kis faház az apró telken. Nyáreste. Vízpart. A Dacia a füves udvaron...

 

A mai bejegyzés ismét az MTI Fotóarchívumának segítségével készült. Ahogy mindig, úgy most szívesen látjuk a hozzászólásaitokat, szóljon az egykori élményekről vagy legyen kiigazítás, ne fogjátok vissza magatokat. Ha hibát észleltek vagy pontosítanátok a képek aláírását, úgy azt a fotókra kattintva azok linkjein megtehetitek, az MTI-s szerkesztők örömmel fogadják a hozzáértők javításait.

Ne feledjétek hogy akár ezekből a képekből, de akár az archívum több mint háromszázezer fotója közül bármelyikből is rendelhettek nagy méretű, vászonra nyomott faliképet kereten, otthonotokba vagy esetleg ajándékba az MTI Fotóarchívumából!

Az archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott! A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr2517870997

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

5valve 2022.07.03. 16:05:55

Tök jó:) Régi szép idők :) Milyen kevés kellett a boldogsághoz. Vagy sok? :)

fairlane 2022.07.03. 16:53:33

A kor kelet-európai autógyártása legalább 20 évvel volt elmaradva a nyugatéhoz képest.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.07.03. 19:48:20

Ezek a propagandafotók szépen kifényesítik a szocializmus büdös, szétnyűtt, hazug világát. Ja, persze, szép autókkal teli parkolók, meg üzletek, elégedett, szépen kiöltözött vevők, meg udvarias ügyfélszolgálat. Aha! A valóságban meg sok év várakozással, egyre drágábban megvásárolható, félig működő, elavult autók, új Dacia a szőnyeg alá söpört és lefestett(!) összetört ablakkal, hibás és/vagy hamar tönkremenő alkaltrészekkel, nemlétező alkatrészellátással stb.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.03. 20:17:52

@Fotósképző: A mostani propagandafotós kijelentéseddel nem tudok egyet érteni. A fotók közül talán a 2. és 3. ami megrendezett, a többi megtörtént vagy pontosan így megtörténhetett. Laci én vagyok. Személyes élményeim vannak 1982-ből. Azok a fotók kóserek! Sőt! Nagyon is azok. Hovatovább pontosan ez fogadta a mezei júzert.
A hozzászólásod második fele igaz, azon nincs mit vitatni. Ahogy mások is mondták, a műszaki lemaradás folyamatosan évtizedes volt minden szempontból. Az a rendszer pontosan olyan szar volt mint ez most, csak teljesen más miatt. Akkor is és most is ott volt és van a darab szar az asztalon az ebéd mellett, csak az ürülék mennyisége változó és hogy hogyan kerüld ki hogy ne lásd és érezd a szagát folyamatosan.

seadxdx 2022.07.03. 21:08:14

Az a debreceni kép olyan furcsa, mintha a jobboldali nyitott motorháztetős Lada és a csapat odamontázsolva lenne

seadxdx 2022.07.03. 21:23:55

Az 1969-es telephelyi képen:
Warszawa, Wartburg, Moszkvics 408 talán, Trabant, jobb középen talán Nagypolszki. Nyugati: Fiat 500 és 850, Renault 4 8 16, sok Bogár. Harmadik sorban balról Renault 8 és 16, jobbról ponyvásat nem nézve Fiat 850 és Wartburg, előttük keresztben Fiat 500 talán. A három köztes kocsira nem jövök rá sehogy, mi lehet.

A furcsa, hogy a nyugati kocsik nagyon koszosak, mintha hetek óta ott állnának, pedig azokat drágaságuk ellenére is gyorsan elvitték. Akkoriban még vettek viszonylag "nagyobb" tételben nyugati verdát is. Aztán fokozódott a valutaéhség és jöttek a Ladák.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.03. 21:36:54

@seadxdx: "A három köztes kocsira nem jövök rá sehogy, mi lehet."
Volvo 142 és két kombi Warszawa. Szerintem.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.03. 21:44:28

@seadxdx: amúgy pont ezen a képen látszik a többi (még káeurópai) verdával is összevetve, hogy a Warszawa milyen anakronisztikus szar volt már '69-ben is. Nekünk volt. Borzalom volt már a hetvenes évek végére. Még kurblizni is lehetett.

¿Qué tapas hay? 2022.07.03. 22:38:47

Aj, de jó kis írás volt ez, rögtön visszafiatalodtam negyven (negyvenhárom?) évet. Nem lehet elégé hangsúlyozni, a barnaköpenyes átadó volt a kulcsfigura, bár a színben az üvegkalickában ülő asszonysággal kellett megállapodni. Elsőként mindig valami vacakot hoztak ki, amit senki se akart átvenni. Ha jó volt, százé' lehetett rajta találni 500-2000 Ft értékű szépséghibát. Kéccázé' hoztak másikat a "jók" közül (ilyenkor már lehetett kérni, hogy pl. barna bútor legyen benne). Öccázé' kivitték a kuncsaftot az udvarra és mutattak neki tíz autót: "Válasszon egyet mester, van rá öt perce!" Második körben százé' lehetett könnyen megjegyezhető rendszámot kérni, kéccázé' lehetett az aznapra kiadott számtartományból választani. (persze az összegek az idő múlásával változtak, '89-ben már ezeré' lehetett az udvarról választani)
@JTom: Így összeáll a kép. Elsőre '82-84 közé saccoltam a sztorit (árak, környezet), de a '79 tavaszi PL-es rendszám elbizonytalanított. Akkor még 97e volt a Dacia, és csak 20% az előleg.
@seadxdx: Hozáteendő, hogy azok nem 201-es, hanem 223-as Varsók. A 201-es az az M20-as 1960-as faceliftje volt, még oldalszelepelt motorral, '64-ig gyártották.

lomposfarkas 2022.07.04. 03:24:39

Témába vágó film, az autószerzés és tartás nehézségeiről. Mai szemmel is szórakoztató film:
www.youtube.com/watch?v=nrRjEfZCJOU&t=536s

Division 2022.07.04. 10:46:08

Nagyon jó a képekhez írt sztori!

Terézágyú 2022.07.04. 11:53:28

@JTom:
"a Warszawa milyen anakronisztikus szar volt már '69-ben is."

Hogy autótechnikailag mennyire, ahhoz nem értek, de dizájn szempontjából a Warszawa nem volt más mint az 1946-tól gyártott orosz Pobjeda, amit 1943-ban terveztek - és ami meg az 1938-as(!) német Opel Kapita:n-re hajazott :)
Szóval 1969-ben is csekély harmincéves dizájn :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.04. 12:40:00

@¿Qué tapas hay?: "Aj, de jó kis írás volt ez, rögtön visszafiatalodtam negyven (negyvenhárom?) évet."
nagyon köszönöm, ennél nem is kell nagyobb dícséret!

"Elsőre '82-84 közé saccoltam a sztorit (árak, környezet), de a '79 tavaszi PL-es rendszám elbizonytalanított"
jól gondoltad, a sztori 82-es, de a rendszámmal tévedtem a sztoriban (asszem 'K' kellett volna talán), az a 3 év belefér, végülis nem a tökéletes hűség volt a koncepcióm, hanem a korszellem megidézése. A Dacia ára is csak ex-has, nem néztem utána.

Grgabácsi 2022.07.04. 14:49:38

@Terézágyú: Hajazott az a Pobjeda elég sok mindenre, a Standard Vanguard és a Chevrolet Fleetline is előkerül vele kapcsolatban. Tulajdonképpen egy tipikus 40-es évekbeli forma, az akkor uralkodó stílusjegyeket felvonultatva.

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.04. 15:16:16

1977. szeptember 9. Felszerelik a forgalmi rendszámot egy átadásra váró Trabant 601-es személygépkocsira " Z rendszám

1982. július 20. Egy rendszámmal ellátott új Lada 2105 típusú személygépkocsi elhagyja az új tulajdonosokkal a Merkur " Ez meg K rendszám
A dátumok nem stimmelnek egymással

Barátnőm megkapta az értesitést P126-rol. Kapcsolat keresés, meg is lett kit keressünk a telepen, merthogy neki fehér szinű kell
Odaértünk, megtaláltuk az ajánlott átadőt, valami jattot adtunk, hátra vezetett hogy szabadon bóklásszunk és válaSSZUNK
Csak fehér 126-os volt a telepen :)
A fanyalgókkal ellentétben szép idők voltak és a Dácia sem esett szét. A ritka 1400ccm-es 160 körül

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.04. 15:17:26

@horex: A ritka 1400ccm-es 160 körül " ment

Rollende Landstrasse 2022.07.04. 16:55:21

@JTom: Az 1200-es Zsigulit is lehetett kurblizni. Mégis az volt a legkorszerűbb autónk. :) Nekünk Skoda 120 L volt az egyetlen új autónk. Sajnos nem voltam ott az átvételnél. Arra emlékszem, hogy a szüleim hajnalban indultak Szegedről vonattal, és késő éjszaka értek haza.

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.04. 17:06:02

@JTom: Miért is volt borzalom a Pobeda?
A kurblit mint negativ tényezőt, kár volt megemlitened. Elmúlt hónapokban talpig diszben indultam volna, de lemerült az akksim. Eszembe is jutott a Zsigulim, amivel nem kevés ideig indultam kurblival reggelente.
Szoval te örömmel hívod a "sárga angyalt" kurbli helyett?

cyd 2022.07.04. 19:11:50

@horex: egy random 5-5 éves időtartamban akkor és most hányszor merült le az akkori és a mostani autód akkumlátora?

Faby 2022.07.04. 19:27:59

Gyönyörű sorozat! Igaz, nekünk sosem adatott meg, hogy abban az időben új autónk legyen, mindig használtat hajtottunk, de a Zsiguli, Wartburg, Traban így is megvolt, több példányban is.

Egy megjegyzés, a képalák olyan furcsák, miért van kiírva mindig a "Merkur Autokereskedelmi Vállalat" hosszú neve, nem lett volna elég csak simán MERKUR?

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.04. 19:58:26

@horex: "Miért is volt borzalom a Pobeda?"
Senki sem mondta hogy a Pobeda borzalom volt. Rágalom! hol olvastál ilyet? :) A Warsó volt az elavult, 25 ezrenként motorgenerállal, borzasztó szervizigénnyel, közel 20-22 literes városi fogyasztással. igazából nem szar volt, csak le volt maradva '75-re vagy harminc évvel. És nem 25 éves lefingott modellről volt szó, hanem apám által kíméletesen hajtott vállalatiról, amiben kétszer cseréltek motort 80 ezerig, több felújítás után.
Anakronisztikus. Ezt a szót használtam rá és ez - bármennyire is tetszik a formája, beltere mára megint - igaz. A kurblit sem véletlenül hagyták el azóta a gépkocsikról, mert az önindítás, az akkuk nagyságrendekkel megbízhatóbbak.

"Szoval te örömmel hívod a "sárga angyalt" kurbli helyett?"
Életemben nem hívtam sárga angyalt soha :) ebben az esetben a másik autónkkal mennék. Vagy betolnám.
De van bikakábel is, meg jumpstarter a csomagtartóban. Amellett szivargyújtós pumpa, meg egy kisebb láda pár lényeges szerszámmal, na és persze SZIGSZALAG, mert az mindenre is jó :) Hmmm. Lehet hogy paranoiás vagyok?
De egy kezemen meg tudom számolni hogy 32 év alatt hányszor kellett felfújnom, szerelnem, bikáznom. Gyertyacsere számít?

@Faby: a képalák egy az egyben a linkelt MTI-s oldalról vannak, ott próbálnak mindent körbemagyarázni, amennyire lehet. ha valaki csak egy képhez jut el, akkor csak egyszer látja és ez a lehető legtöbb infó

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.04. 20:04:45

@horex: "A dátumok nem stimmelnek egymással"
de, stimmelnek. nem ábécében ment a rendszámozás:
CA-CZ: 1968-1969
IA-IZ: 1970-1974
UA-UZ: 1974-1976
ZA-ZY: 1977-1978
PA-PZ: 1978-1979
TA-TZ: 1980-1982
KA-KZ: 1982-1984
GA-GZ: 1985-1986
DA-DZ: 1987-1989
JA-JZ: 1989-1990
dupla (DD, EE, stb): 1990
gyerekként mindig találgattunk ha fogyóban volt egy betű, hogy vajon melyik jön

klajzen 2022.07.04. 20:20:40

@JTom: Akkor csak a történelmi hűség kedvéért , 1982 -ben a Dacia 1300 108200 ft volt , a következő évben az 1310 pedig 120000 ft .

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.04. 20:24:49

@klajzen: köszi a pontosítást, csak behasaltam az az igazság

efi 2022.07.04. 21:52:00

ÉS aki a kispolszkit bemutatja: Lukács György, vagyis George Lucas személyesen!

Rollende Landstrasse 2022.07.04. 22:11:00

@JTom: Ha jól emlékszem, 1977-ben hozták haza a Skodát. Még úgy rendeltük meg, hogy nem volt belőle egy sem az országban. Emlékszem, hogy a szüleim az Autó-Motor újságan mutatták nekem, milyen kocsit veszünk. Aztán évekig a sorszámok miatt járattàk az újságot.

¿Qué tapas hay? 2022.07.05. 00:53:01

@horex: A Daciák mélyrepülése '82-ben kezdődött az 1310-esekkel, a mélypont 86-89 volt, épp' mikor amikor a legtöbbet hoztak belőle. Egész iparág épült rá, hogy a Daciák gyártását idehaza befejezzék. Lelkiismeretes Dacia tulajdonos, miután elhozta a vadonatúj autót a Merkúrtól, először kicserél(tet)te a biztonsági öveket, aztán üregvédelmet csináltatott (hogy két év alatt ne lyukadjon ki az autó), aztán Budaörsön kicseréltette a féltengelyeket, aztán tetetett bele új hátsó rugókat, a legprecizebbek pedig még vettek új gumikészletet is a Victoriák helyett.
1400 köbcentis Dacia abszolút nem volt ritka, ezek voltak az 1310 TLX-ek. Tényleg ment akár 160-nal is, ha a precíz román iparos minden fúvókát beletett a karburátorba és nem hagyta ki a gyorsítószivattyút belőle.

@JTom: Hadd pontosítsak:
magán-személygépkocsik:
1958-1970 CA-CY* (kiv. CD, CJ, CV)
1970-1973 IB-IY* (kiv. IJ, IU)
1973-1975 UB-UY* (kiv. UJ)
1975-1978 ZA-ZY
1978-1980 PA-PZ
1980-1982 TA-TZ
1982-1984 KA-KZ
1984-1986 GA-GZ
1986-1988 DB-DZ
1988 NH-NK
1988-1989 duplák (15 sorozat)
1989 JE-JK
1989-1990 EA-EV (kiv. ET)
1990 YJ-YK
* eleinte az X és az Y a Z után lett kiadva.

Amúgy, szerintem '82-ben 60000-ért 30000 gombóc fagylaltot lehetett kapni, de mondjuk az is elég egy torokgyulladásra. :)

svajcineger 2022.07.05. 03:58:46

Ez de f@sza volt, köszi! Akartam kérdezni, hogy melyik irodalmi műből van az idézet, mert szívesen elolvasnám.

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.05. 12:12:20

@JTom: Borzalom volt már a hetvenes évek végére. Még kurblizni is lehetett.
Te magad irtad.

Két autóval vagy zsebakkuval könnyű. Betolás nálam nem megy az automata váltó miatt, komoly inditókábelem van, de a környékemen sincs senki autós. Persze 15perc alatt jött egy haver aki még nem ivott
Paranoia ellen jó a kurbli :)

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.05. 12:14:11

@JTom: Nem ABC-ben osztották a rendszámot? Meg voltam győződve róla
Ma is tanultam valamit :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.05. 12:17:45

@horex: "Borzalom volt már a hetvenes évek végére. Még kurblizni is lehetett.
Te magad irtad."
Azt a Warszawara írtam. A Pobedarol egy szó sem esettq

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.05. 12:21:37

@¿Qué tapas hay?: új gumikészletet is a Victoriák helyett."
Nem hittem a szóbeszédnek :(
A legolcsóbb gumit , Viktoria, rakattam hátra a Zsigulimon és mentem Ny-Németbe. Valahol arra, hallottam hogy valami rázza a hátsó felét az autónak. A szakadás határára púposodott a futófelület. Pótkerekem volt és a haver akihez mentem, vett 2 Michelint egy bontóban
Egy idős munkatársam mondta mindig, az olcsó a drága

horex · http://horex.uw.hu/ 2022.07.05. 12:33:56

@JTom: A Pobedarol egy szó sem esettq"
Igaz! Annyira sem volt különbség hogy a haver Pobedájába valami leselejtezett dzsip padlóváltóját tettük be nagy gond nélkül. Később lett a Warsawa olyan karosszériás amilyen
Ezeknél az autóknál nem számitott a fogyasztás, az akkor még 2.8Ft/l benzinnél, úgy 1969 táján

Spiritwalker69 2022.07.05. 15:04:13

Sziasztok.Most regisztráltam a blogban,de már kb.1-éve látogatom az oldalt.Nagyon tetszenek a tartalmak,hiszen nekem is a történelem a kedvenc témám.Eddig is olvastam a hozzászólásokat,csak most (személyes érintettség okán) hozzá is szólnék a témához,ha nem baj.A "Merkur"-témára gondolok.Szóval,feleségem az említett vállalat gazdasági titkárságán dolgozott '87-től a végsőkig.Ő szokta mesélni,hogy a gépkocsi átadók velük is megosztották a jattot.Abban az időben még nem ismertük egymást,de az akkori időket végigélve (53-évesek vagyunk mindketten) elhiszem. :)

Spiritwalker69 2022.07.05. 15:19:48

Sőt eszembe jutott még egy sztori.1983-ban már megkaptuk a Lada 1500-as 'luxusautót'.Frsz.:KP-57-30.Szegény Apám a 412-es piros Moszkvicsra odabiggyesztette,hogy 'Eladó kifogástalan állapotban' 45.000-ft.Egy idősebb úr elvitte de kérte,hogy 'Tankolják teli". Gondolom így már megérte neki! :)

bioLarzen 2022.07.05. 22:42:34

@horex: Jaja, én is tényként kezeltem, hogy elkezdték az AA 00-01-el, aztán mentek a ZZ 99-99-ig (mínusz a speckó rendszámok persze) :)

Viszont, pár éve Budapesten épp mellettünk állt meg egy pirosnál az AAA 001-es rendszámú kocsi. Egy ezüst Merci volt.

MIG-31 2022.07.05. 23:29:29

Persze hogy ünnep volt, amikor a dolgozó átvehette az új kocsiját. Keményen dolgozva megkereste és összerakta az árát, befizette egy részét előlegként, a sorszámot figyelve várt 2-5 évet, majd egyszer csak megjött a várva-várt értesítés, hogy lehet menni az új autóért.
A szüleim első kocsija Skoda volt. 100-asra fizettek be, mire megjött a kiutalás 105 lett, mert a 100-as arra megszűnt (hála Istennek). Pestre mentek fel átvenni, az átadóban több kocsin is találtak hibát, végül amit elhoztak azon is volt egy kis festési hiba (festés hiány), de úgy el is adta a kocsit hogy nem rozsdált meg, a csehek valahogy jól lekezelték a lemezt is, nálunk meg ugye végig garázsban volt. Másodiknak 105-re fizettek be, azt is kaptak, megjelöltek 2 színt, másik 2 közül meg választhattak. Harmadiknak 120-ra fizettek be, de mire odaért a sorszám már Favorit lett belőle, a típusváltás és az infláció miatt jelentősen megemelkedett összegért, sőt asszem akkor már az ÁFA is bejött, végül visszamondták, a befizetett összeget meg visszakapták. Ebben az időben még a használt kocsit, mondjuk egy 3 évest, el lehetett adni annyiért, mint az új ára. Tipikus szocialista gazdasági történet, mivel óriási volt a hiány autóból, kereslet meg bőven volt, ezért a gyártó leszarta az igényeket, úgy mint színválaszték és hasonlók, a fejlesztésekről nemis beszélve.

ZON 2022.07.06. 18:44:56

@horex: Pitiáner nagybátyám rábeszélte apámat, hogy menjenek át Szatmárnémetibe, ott van olcsó, de JÓ Victória gumi. Elindultunk vele Észak-Olaszországba, nagy melegben, sz@r utakon a lengőtengelyes Skoda 120-al, jól megpakolva, tetőcsomagtartó rogyásig.
3.000. km után imádkoztunk, hogy hazajöjjünk vele.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.07.07. 12:48:52

Úristen, micsoda egy fhostalicska lehetett a Warszava, ha 90 ezer km már a harmadik motort is meggyötri.
A zweitakt Wartung is elment 100e körül, generál nélkül, az első motorjával...Már, amelyiket szervizelték valahogy.
A maiak meg, áááhh, szóra sem érdemesek.
Dália, finom francia kocsi, román kivitelben.Bróhaha.A család szedhette szét és rakhatta össze újra a csoda járművet.
:-)))
Az se lehetett kicsit burzsuj, akinek minden családtagjára be volt fizetve egy kocsi.Hehh, úgy könnyű.
Ja és azok az idők is visszatértek, manapság is erősen drágább az azonnali használtautó, mint az új, amire várni kell megint éveket.Szégyen az egész.
Az utolsó képhez: amint kigördült a telepről, onnantól kezdve a kocka Lada már csak egy használt autó!
:D

MIG-31 2022.07.07. 16:03:06

Az utolsó képhez: amint kigördült a telepről, onnantól kezdve a kocka Lada már csak egy használt autó! :D
-------------
Viszont megkímélten, 3 évesen akár az új árában el lehetett adni.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.07.07. 18:43:04

@bioLarzen: "Viszont, pár éve Budapesten épp mellettünk állt meg egy pirosnál az AAA 001-es rendszámú kocsi. Egy ezüst Merci volt."

Ki kell ábrándítsalak, az egy egyedi rendszám volt. Nem adtak ki tripla betűket. Az első kiadott rendszám az AAB-001 volt tudtommal.

bioLarzen 2022.07.07. 22:19:00

@JTom: Öööö... ez mennyiben kellene, hogy kiábrándítson? :D

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2022.07.17. 10:24:30

Jéé sikerült belépnem :)
Köszi a nyári szüneti válogatást !

Néhány megjegyzés:
1. Nem, nem voltak szép idők, csak fiatalok/gyerekek voltunk, nosztalgia
2. Nekünk nem volt kocsink, sőt nyaralónk sem, szot üdülés sem járt, nem voltunk jó kommunisták, emlékszem a munkásőr mocsok osztályfőnökóm még le is antiszocialistázott
3. Rendszerváltás után lett egy 14 éves nagypolszkint, 35 ezerért, iszonyat spórolással, eléggé rozsdásan.
4. A kurbli volt a zsigához is, igen, szóval nem jó jellemző, de a warszava ami a 30-as években keletkezett kb tényleg elavult volt. Nálunk Kecskeméten nem nagyon láttam amúgy sosem.
5. Nekem nagyon érdekes ezeket olvasni mert totál kimaradtam az autózásból a szocializmusban. De a dacia az sajnos 80 akárhánytól tényleg hulladék lett, gyatra alkatrészekkel
6. 160-nal menő dacia sosevót, persze nyilván az óra mutathatott annyit, de urban legend. Gps sem volt még, szóval hülyeség, persze bárki bármit hihet. :) az 1.4 astrám is megy 170-et óra szerint, ami nincs 160 sem igazából.

gigabursch 2022.10.10. 19:39:24

@JTom:
Kurblizni az 1300-as Dacia-t is lehetett.
Egy szép esős napon, mikor nem akartunk strandolni Bulgáriában , anyuék meg elmentek sétalni egy nagyot a Kavaci kempingben a két bratyómmal ezzel küzdöttünk fél napot, hogy bekurblizzuk.
Aztán apu megjött és a zsebéből betette a lopásgátlót a helyére. A gyújtáselosztó rotorját...
:-)

gigabursch 2022.10.10. 19:59:12

@enpera:
140-150 közé be tudott menni.
Persze, át kellett nézni, meg üregvédelem, sőt 4 új Barum gumi csodát tett, de semmivel sem volt trógerebb, mint a többi. Csak másképp.

Volt 1300-asunk 4-es váltóval, az ment mint az ördög, de rohadt. Újonnan.
Volt 1400-asunk (ez volt az 1310 tlx?), Az igazában egyben volt, nem is rohadt, de lusta volt. 2 évesen.
Biztos lehetett volna hangolni, de a 120-130 elég volt. Azon a kevés autópályán...

gigabursch 2022.10.10. 20:05:58

@ZON:
A Victoria híresen szar volt.
Sokszor évekig álltak valahol, mire kocsira kerültek...

Attól csak egy szarabb gumival találkoztam. 2003-ban új Niveát vettünk át az ÁESZ-nél. Ami azon volt az attól is nagyobb fosadalom volt.
Azon rettegtem.
Aztán egy szép napon 4-ből három szálszakadásos lett.
Utána akciós (egy éve bentragadt) GoodYear Wrangler jött arra a lehetetlen kerékméretre.
Az viszont veszett jó volt.

queenagi 2022.10.24. 14:09:15

Bocsánat, minden szemétkedés nélkül: miért nem lehet piros kocsival megjelenni a vállalatnál? Szerintem mindenki tisztában volt az akkori helyzettel, hogy olyat kapsz, amilyet adnak, de hát nem mindegy? Az is nagy szó volt, hogy lett kocsi! Talán, hogy nem elég "komoly" a színe, és mások kiröhögik vagy fikázzák? Kit érdekel a véleményük, szeretnék ők is a piros kocsit, ha jutna, de csak Csepel bicikli jut!
süti beállítások módosítása