Napi érdekes - 414

2022. január 23. JTom

1908_felix_werle_a_hihetetlenul_rugalmas_boru_ferfi.jpg

1908. Felix Wehrle, a hihetetlenül rugalmas bőrű férfi. A látványos és egykor cirkuszban mutogatott betegséget a bőr magas elasztántartalma okozza

1930_vizualis_propaganda_a_moszkvai_bolsoj_szinhaz_elotti_teren_cr.jpg

1930. Vizuális propaganda a moszkvai Bolsoj Színház előtti téren

1931_a_moszkvai_megvalto_krisztus-szekesegyhaz_kupolajanak_bontasa_cr.jpg

1931. A moszkvai Megváltó Krisztus-székesegyház kupolájának bontása. Az épületet azóta újra felépítették. Korábbi bejegyzésünk a témában ITT

1932_molotovrol_elnevezett_tgk_uzem_nyizsnyij_novgorodban_cr.jpg

1932. Molotovról elnevezett teherautó-gyár Nyizsnyij Novgorodban

1938_border_crossing_between_deutschneudorf_and_einsiedl_mnisek_in_the_sudetenland_blocked_by_czechoslovakia.jpg

1938. Újonnan kialakított határátkelőhely Deutschneudorf és Einsiedl (Mnisek) között a Szudétavidék német megszállásakor. A fotót a náci propagandagépezet is felhasználta, hogy bemutassa: a "cseh terroristák" elbarikádozták az utat

1938_harom_nyelvu_felirat_egy_pozsonyi_uzleten.jpg

1938. Három nyelvű felirat egy pozsonyi üzleten

1943_ralph_lazo_the_only_known_american_who_voluntarily_relocated_to_the_japanese_american_internment_camps_in_solidarity_with_his_friends_cr.jpg

1943. Ralph Lazo, az egyetlen ismert nem japán származású amerikai, aki önként vonult be az internálótáborba szolidaritásból, amikor barátait kitelepítették

1948-1968_construction_of_snowy_mountains_hydro-electric_scheme_tunnel_construction_nsw_australia_cr.jpg

1948-1968. Az ausztrál Snowy Mountains Hydro-Electric Scheme építése

A rendszer egy hidroelektromos és öntözési komplexum Délkelet-Ausztráliában, ami tizenhat nagyobb gátból, hét erőműből, két szivattyútelepből, valamint 225 kilométer alagútból, illetve cső- és vízvezetékből áll. Építése 1949-ben kezdődött. 25 évig épült, 1974-ben helyezték üzembe.

 

1951_actor_lloyd_bridges_born_january_15_1913_in_san_leandro_ca_and_little_jeff_bridges.jpg

1951. Lloyd Bridges fiával, Jeff Bridgesszel

1966_vietnami_civilek_aknamezon.jpeg

1966. Aknamezőre vezényelt vietnami civilek 

1967_egy_busz_egy_keskeny_hegyi_uton_szocsibol_a_rica-tohoz.jpg

1967. Busz a Szocsiból a Rica-tóhoz vezető keskeny hegyi úton. Ezt figyeljétek: megtaláltam a Google térképen is!

1967_mechanism_utilized_in_1967_to_cryo-freeze_james_bedford_born_1893_--the_first_cryopreserved_human_being_in_history.jpg

1967. James Bedford az első olyan személy, akinek testét halála után krioprezerválták (hibernálták). A veserákban elhunyt pszichológusprofesszor testét azóta is az Alcor Life Extension alapítványnál őrzik

1968_valentina_belas_szovjet_allampolgar_kassa_csehszlovakia.jpeg

1968. Valentyina Belas szovjet állampolgárságú asszony, egy szovjet katonatiszt felesége, akit a csehszlovákiai bevonuláskor a tömeg elfogott, bántalmazott, levetkőztetett és megszégyenített Kassa utcáin

1973_hazi_keszitesu_auto_moszkva_cr.jpg

1973. Házi készítésű jármű Moszkva utcáin

1982_moszkva.jpeg

1982. Moszkva, közúti ellenőrzőpont

1984_a_szovjetunio_allami_konyvtaranak_mikrofilmjeinek_olvasasara_szolgalo_teremben.jpeg

1984. A Szovjetunió Állami Könyvtárának mikrofilmjeinek olvasására szolgáló terem

2006_colopok_toredekei_egy_metrokocsiban.jpeg

2006. Betonoszlop töredékei egy moszkvai metrókocsiban, amit a felszínen kezdték leverni egy óriás reklámtábla alapozásnál, figyelmen kívül hagyva, hogy a felszín alatt metróvonal halad át. A betonelemek a metrókocsi tetejét átszakították. Szerencsére senki sem sérült meg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr7516821192

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Galaric 2022.01.23. 19:30:53

@Gazz: tökéletes a meglátásod! Egy hatalmas zsákutca volt az egész rendszer összeségében.

MostKomolyan??? 2022.01.23. 21:07:45

@JTom: "a magyarokat meg külön gyűjtöm, tematikushoz."
Én meg ezért szeretek idejárni ;)

:D :D :D

bioLarzen 2022.01.23. 21:10:25

@jamboox: "Az a cirkalmas német írás olvashatatlan. Mire jó ez?+
Olvashatatlan - nekünk, mert nem szoktunk hozzá. Nekik megszokott volt, ezért semmi gondot nem okozott.

KamAnT 2022.01.23. 22:48:10

@kugi: Én nem zászlónak nézem, hanem inkább határoszlopnak.

KamAnT 2022.01.23. 22:58:24

Találtam is egy olyan képet: info.unob.cz/PublishingImages/2018/10/20181002_1/01.jpg (Mondjuk itt épp ledöntik a német megszálláskor...)

6174 2022.01.23. 23:10:48

"1932. Molotovról elnevezett teherautó-gyár Nyizsnyij Novgorodban"

1932. október 7.-én átnevezték Nyizsnyij Novgorodot Gorkijra, az itt született nagy orosz író, Maxim Gorkij után (aki - egyébként - Alekszej Makszimovics Peskov néven született itt), a kép tehát október 7.-e előtt készülhetett.

6174 2022.01.23. 23:50:04

A cseh-német határátkelőhöz:

- A kép a cseh oldal felől készülhetett, mert a kép jobb oldalán levő kresz-táblán, felül, csehül van a VÁM (azaz CLO) felirat és alatta van a német (ZOLL) felirat.
Az út másik oldalán levő határoszlopon pedig a csehszlovák zászló és címer van.
- Mníšek néven több település is van Csehországban, de ezekből csak egy van a német határ közelében: Mníšek v Krušných horách. Innen csak egy út vezet Németországba, Deutschneudorfba, tehát a határállomás ezen az úton kellett hogy legyen, a kép csak itt készülhetett.
- A mai Google-maps kép a cseh oldal felől ez:
https://www.google.hu/maps/@50.6308926,13.4969349,3a,75y,284.18h,73.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sALIIgaR96Ntvv9DQHLpIbg!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

Eléggé megváltozott a környék, a határ közvetlen közelében levő házakat lebonthatták, vagy a háborúban rommá lőtték (és aztán bontották le). Ha körbefordulsz, lehet látni a (bezárt) modern határállomást is.

A német oldalra átérve és visszanézve ez a kép:
https://www.google.hu/maps/@50.6308705,13.4962893,3a,75y,113.67h,75.2t/data=!3m6!1e1!3m4!1sP_k1bDAtZlMYxyZbncvUGA!2e0!7i13312!8i6656?hl=hu

A kép előterében egy híd van, ami egy kis patakon, vagy régi patakmedren vezet át. A patak lehet a határ, mert a cseh oldali patakparton látható a határjelző kő a cseh zászlóval.
A jelenlegi határvonal azonos az 1918-1938 közötti határvonallal.

Az 1938-as képen is sejthető a patak vonala, talán a fák-bokrok jelzik.
Tehát a barikád - a fentiek szerint - a cseh oldalon épült.

¿Qué tapas hay? 2022.01.24. 00:33:47

Az a csehszlovák-német határállomás nekem valahogyan nem stimmel. 1938-ban éppenhogy megszűnt itt a határ, merthogy átkerült innen vagy ötven kilométerre, délkeletre. Másik kérdés, hogy Deutschneudorf és Einsiedel között nemigen lehetett határ, mert a falvak nem határosak egymással. Ez vagy a Deutschneudorf-Gebirgsneudorf (Nová Ves v Horách), vagy a Deutscheinsiedel-Einsiedel (Mníšek v Krúsných horách) határátkelő, bár mindkettő a Schweinitz-patak vonalában van, jó 4 kilométernyire egymástól. Amúgy szerintem is a csehszlovák oldalról készült a kép, mert a "kötelező megállás" táblán a csehszlovák szöveg felül van.

@jamboox: A fraktur a német írás nyomtatott formája volt jórészt kizárólagosan a XIX. szd. végéig. Akkor egy elég kiterjedt kultúrharc kezdődött, hogy a németek is átvegyék a latinbetűs nyelvek írására általánosan használt antikva írásmódot. Németország és Ausztria hivatalosan a frakturt használta pl. állami kiadványok, közlönyök stb. esetében, egészen 1941-ig. Furcsa módon a fraktur-antikva háborúra az 1941. január 3-i Bormann-körlevél tett pontot, amikoris a fraktur írásmódot (mint schwabachi zsidóírást) a birodalom területén betiltotta. Ennek ellenére, a háború után mindkét országban maradtak az antikvánál.
Megjegyzem, a pozsonyi felirat német szövegét olyasvalaki szedte, akinek nem volt gyakorlata a fraktur szedésében, mert a szabályos frakturban a "ch" mindig ligatúra, de a Geschäft szó ch-ja két betűből van kiszedve. (Amúgy semmivel nem nehezebb olvasni, mint az antikvát, egyszerűen meg kell szokni, mint bármely más írásmódot)

Más: a metrókocsis kép aláírása kicsit furcsa, szerintem az oszlopot verték le, nem a metrókocsit.

chrisred 2022.01.24. 11:07:49

Töki, amikor még tényleg töki volt. :)

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.24. 11:29:08

Az fotó nem "újonnan létrejött" tehát '38-45 között létező határátkelőhely; hanem az eredeti és jelenlegi Csehszlovákia (ma Csehország) - Németország határt mutatja. A koordinátái 50.63096, 13.49761. Lehet, hogy tényleg a csehek barikádozták el, ha csak jelképesen is, a müncheni döntés ellen tiltakozva ?

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.24. 11:49:45

... még egy dolog, az aknamezős képről annyi felmerülhet, hogy hátha valamilyen demonstráció, élőlánc stb. van rajta inkább. Amikor például a demilitarizált zóna körül falvakat kitelepítették biztonsági okokból. Még ha civileket küldenek aknamentesítésre, nem egymást kézenfogva sétálni kell... van egy dán film, under sandet (homok alatt ?), hadifoglyokkal a Genovai Egyezmény megsértésével- szedik fel az aknákat. Persze tudom tudom az ARVN bármilyen elvetemültségre képes volt de a háborúellenes propaganda is szült egy-két agyrémet.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.24. 11:54:13

@newcomment102: A willendorfi Vénusz Kassán..:(

bordon 2022.01.24. 12:30:27

@toto92: A vietnami aknamezős kép ránagyítva nekem festménynek tűnik.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2022.01.24. 12:35:35

@Fotósképző: nem, egyik sem tartozik ide. csak ez az egy, ami kísérlet volt néhány éve:
www.youtube.com/user/jtom72

Muhammad Balfas 2022.01.24. 13:08:37

Azok a sóvár tekintetek a kassai képen. Ma már mindegyiknek a kezében ott lenne az okosteló, és a felvételre koncentrálna.:D Egyébként úgy tűnik, hogy ez a sorozat a hasonmások sorozata. A kassai kép bal oldalán a táskát(?) kezében tartó férfi csak engem emlékeztet Huszárikra?

AtiSnatch 2022.01.24. 13:09:24

Eileen Ryan talán nem volt túl hűséges Leo Pennhez :)

J.László 2022.01.24. 13:09:32

Az a Molotov autógyár Fordokat gyártott. Ez esetben kivételesen megvették a licenszet, nem pedig lekoppintották a Ford A modellt.

bioLarzen 2022.01.24. 13:14:22

@Muhammad Balfas: "A kassai kép bal oldalán a táskát(?) kezében tartó férfi csak engem emlékeztet Huszárikra?"
Melyikre? Lászlóra, a volt MTK-s focistára, Zoltánra, a rendezőre vagy Katára, a színésznőre? :)

Alick 2022.01.24. 13:14:24

@Gazz: Jelenleg az a problémánk, hogy a kínaiak továbbfejlesztették a rendszert... és az indexet már kirakták az előzéshez, mert a kellő lendület is megvan hozzá.

bordon 2022.01.24. 13:18:10

@Fotósképző: Ahhoz képest, hogy fotósnak állítod be magad, nem tűnt fel neked a vietnámi aknamezős kép érdekes, már-már impresszionista ecsetkezelése. Nem állítom, hogy nem történt ilyen a háború alatt, lehet ez a kép is fotó alapján készült festmény, de google képkeresőn kizárólag ez a blog és vietnámi kommunista propagandaoldal twitterfiókjánk amerikai szélbalos retweetje ugrik be erről.
Annyira hiteles, mint az orosz propagandaoldalakon feltűnő képek a második világháborúban nácik által felakasztott, megkínzott vöröskeresztes szőke orosz katonalányról, kilógó mellekkel, aztán kiderült arról is, hogy hamisítvány.
A háborúban történt elég szörnyűség, hogy ne kelljen hamis propagandafotókkal kelteni az indulatokat. Kissé hiteltelenné teszi a kommunikációt az ilyen kép.

Muhammad Balfas 2022.01.24. 13:22:34

@bioLarzen: Tudod te azt..:D (A focistáról nem is tudtam.)

ZON 2022.01.24. 13:29:59

@J.László: kis szőrszálhasogatás : A Ford teherautó jelölése : AA

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2022.01.24. 13:47:44

Hááát... nem bánom, hogy olyan korban és olyan országban élek, ahol béke van, volt és remélhetőleg lesz is...

Gukker 2022.01.24. 13:58:37

@Pascal: " Genovai Egyezmény"? Talán Genfi Egyezményt akartál írni, kedves Leiter Jakab? :)

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.24. 14:24:46

Aknakereső kutya lehetséges, de aknakereső tehén ? (tényleg Genf és nem Genova persze).

Biztos láttatok már olyat, hogy egy katona térdelve vagy egy kúszva hosszú bottal aminek a végén félméteres acél tű van, de ha ilyen nincs akkor szuronnyal vagy puskavesszővel néhány centiméterenként saját maga előtt ferdén előre bele- beledöf a földbe. Zászlócskával megjelöli az átfésült sáv szélét és az aknát is amit talált.

Ehhez képest akik kézenfogva láncban állnak vagy sétálnak mit csinálnak ?

toncsi64 2022.01.24. 14:30:53

@Pascal:
Hmmm. Durva lesz, de erre nincs jobb kifejezés, aknát szednek :( Ugyanis a felrobbant akna már nincs :(((
Ezt a fajta "aknaszedést" háborúban - sajnos - máshol máskor mások is alkalmazták :(

Chubbie 2022.01.24. 14:40:49

@jamboox: valahol száz éve olvastam egy cikket arról, hogy milyen slendriánul kezelték az első hibernáltakat, főleg pénzhiány miatt, szóval, lehet, hogy sok ép szövet már nincs a bácsin, érdekes lesz, ha egyszer mégis újrakezdheti...

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.24. 14:42:57

Ugyan hol alkalmazták ? Én nem vitatom, hogy háborúban rettenetes dolgok is történnek, de ha csak hatékonyságát tekintjük - mennyire alapos ez a módszer ? - és nem fogynak el sokkal hamarabb a civilek mint az aknák ?

toncsi64 2022.01.24. 14:51:12

@Pascal:
Nos, úgy tűnik pl.. a képen látható helyen :(
Egyrészt a civilek által már "bejárt " terület tiszta, másrészt elrettentő lehet az ellenség további aknatelepítésére ha az övéi életébe kerül.
Hidd el, a háborúk borzalmai (és az "emberek" találékonysága) felülmúlhatatlanok :(((

toncsi64 2022.01.24. 14:55:39

@Pascal:
Je, és az aknamezőket általában sávként kell elképzelni. "Csak" azt az X métert kell mentesíteni. Ritka az olyan aknamező mint ami a két Korea határán van.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.24. 15:00:42

A többi részét most nem is vitatva miért lenne a terület tiszta ? Te is látod mekkora térköz van az "aknakeresők" között... (bottal néhány centiméterenként szurkálják végig a talajt). Többen írták, és legalább figyelembe kellene venni azt a lehetőséget is, hogy ez a fotó vagy a csak a képaláírás 100%-ig propaganda, és valami mást látunk rajta

toncsi64 2022.01.24. 15:08:49

@Pascal: Természetesen a konkrét helyzetet én sem ismerem, de hidd el nem lehetetlen az "aknaszedős" verzió.
Azért ott Vietnamban az amcsik nem bántak kesztyűs kézzel sem az ellenséggel, sem a lakossággal (mondjuk a kettő közt jelentős volt az átfedés). Igaz, ez kölcsönös volt :(

Muhammad Balfas 2022.01.24. 15:11:03

@bordon: De akkor a ruhákon, és az égen miért nincsenek durva ecsetvonások?

ZON 2022.01.24. 15:16:15

@Muhammad Balfas: lehet, hogy összemontíroztak táncoló nőkről + katonákról készült fotókat , és utána festettek alájuk "mezőt" ?

toncsi64 2022.01.24. 15:20:59

@Pascal:
Ebben a cikkben azt írja - szemtanú beszámolójára hivatkozva - , hogy megtörtént. Passz ...

Muhammad Balfas 2022.01.24. 15:21:13

@toncsi64: Ez eleve nem is aknaszedés. Max aknára lépés. Aknát hason fekve, valamilyen ásószerűséggel keresnek, ha nincs fémkereső, esetleg műanyag a cucc. Ha rátalálnak egyre óvatosan körbe ásogatják, és kiemelik. Ez valami agitprop célokat szolgáló fotó lehet. Kb. mint amikor Leopold elmondja, hogy mi van a diafilm kockán.

toncsi64 2022.01.24. 15:33:46

@Muhammad Balfas:
Természetesen az "aknaszedés" kifejezést képletesen értettem. Tudom, hogy az nem így történik. Írhattam volna akna mentesítést is, az sem változtatna a dolog embertelen mivoltán :(
Egyébként most utána keresgéltem és a fentebb írt de nem linkelt ( www.abc.net.au/news/2015-09-23/tim-bowden-reflects-on-life-as-a-vietnam-war-correspondent/6794678 ) cikkben szemtanú állítja a megtörténtét, továbbá állítólag a Don-kanyarnál a munkaszolgálatosokat is használták ilyen célra :(
Nem tudom, szerencsére nem voltam ott ...

BiG74 Bodri 2022.01.24. 15:36:46

Aknamezőre csatárláncban küldeni embereket az nem aknamentesítés, csak szemét erődemonstráció. Teljesen felesleges, és eredménytelen, ráadásul katona biztos nem állna a közelben.
A teherautógyárnál mi ez a kaotikus raktározás?
A kassai eset számomra a csőcselék esete.
A csúcs a moszkvai metrós eset!

CSOKKI MÁLNA 2022.01.24. 15:39:08

@Muhammad Balfas: Ja, Leopold porondmester két verziót a fotóról: 1. Aknamentesítés a vietnami dzsungelben. 2. A háborúban megfáradt vietnami lakosok adj király katonát játszanak egy láthatatlan csapat ellen, melynek egy tagja épp most törte át a háttal áló falusiak sorfalát.:) Sztem egyébként egyszerűen pajzsként használva a civileket maguk előtt terelik őket valami zűrösebb területen..

Markgraf · http://www.legiobrigetio.com 2022.01.24. 15:41:48

@hátramozdító: Ne legyél, mert nem úszta meg, mellesleg 1941-ben csak 17 éves volt. A táborban kijárta a középsulit, 44-ben beállt katonának, Fülöp-szigetek, Bronz Csillagot kapott, törzsőrmesterként szerelt le.

bordon 2022.01.24. 15:56:43

@Muhammad Balfas: Mert más, finomabb ecsettel festették valószínűleg. A kérdés inkább az, hogy miért van a talaj a képen festve, meg minden más is mibtha festve lenne.

@ZON: Vagy az egész kamu vagy nem az történik a képen, ami alá van írva stb.

@toncsi64: Az aknamezőt ezzel nem lehet felderíteni vagy megtisztítani. Ha ugyanis rálép egy civil egy aknára, attól a mellette álló is meghal, de 3 méterre tőle simán ott hever érintetlenül egy másik akna. Ezért butaság ez a kép, mert az első aknára lépésig "működik" a dolog. Aztán nem annyira fog működni, mert mind a civilek, mind a katonák közül ott fog maradni több, olyan közel állnak egymáshoz. Igen, a katonák is. Repesz, légnyomás, dobhártyák beszakadnak stb.
Ha át akarnak kelni azon a földterületen, akkor ki kellene jelölni a felderített, bejárt területet, ami ilyen módon teljesen lehetetlen. Egy folyosóban kellene előreküldeni az embereket, nem teljes szélességben. A folyosóban pedig nem így sétálva kellene menni, hanem tényleg felderítve, egy eszközzel, ásóval, késsel, szuronnyal, bármivel szúrkálni a talajt, mert aki lépked, az simán átléphet egy aknát, aztán az utána jövő rálép és megy a lába a levesbe.

A másik, hogy festmény az egész kép. A talaj durvább vonásokkal van elnagyolva, a többi aprólékosabban van megfestve. Egy impresszionista stílusban alkotott mű az egész. De láthatólag ez így nem egy fotó. Hogy egy fotó alapján készült festmény-e, azt nem lehet megmondani. Ez is lehrtséges. De mindenesetre propagandából jeles.
Nem kétlem, hogy történtek durva visszaélések a háborúban (dokumentáltak ilyeneket), csak épp ez a kép ilyen formában nem bizonyít semmit. Még azt se, hogy ez egy fotó lenne.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.24. 16:08:45

Mondjuk a cikk szerint, amit toncsi linkelt, annyi áll, hogy a lakosok tudták merre vannak az aknák - vagyis ezt feltételezték a katonák - és ahová ők nem mertek menni oda a két USA tank sem ment. Végülis elképzelhető. Ez sem szép dolog de ez nem "aknamentesítés életek árán" é nem is halt meg senki.

kewcheg 2022.01.24. 16:12:05

@BiG74 Bodri: a kassai incidensnek két olvasata van: a végtelenül elkeseredett szlovákok, csehek / és persze magyarok, szászok../ akik már kaszába dőltek a csodálatos kommunizmustól, a másik, hogy itt is egy ártatlan nő szenved a vörös hadsereg viselt dolgai, meg a komcsi agymosás miatt....A sátán meg megint örül és dörzsöli patáit, hogy a bűnösök helyett azok szenvednek, akik nem tehetnek semmiről, ....mégpedig egymástól....
Azt is figyelembe kell venni, hogy Csehszlovákia - annak ellenére, hogy kőkemény pártállam irányitotta- mind a társadalmát, mind a gazdaságát tekintve inkabb tartozott a nyugathoz, mint a kelethez.
1968- ban a szoci blokk legmotorizáltabb állama volt, fejlett gépipar, fegyveripar, könnyűipar, gyakorlatilag minden cseh városkában működött egy gyár, ha más nem: sörgyár./ Egyébként most is/ Földrajzilag is eléggé be volt ékelődve a " nyugatba" , hiszen Prága, Plzen már nyugatabbra van mint Bécs.
Plusz: Csehország egy részét amerikaiak szabaditották fel, csak aztán átengedték Moszkvának Csehorszag nyugati részét is.Amellett elég élénkek voltak Csehszlovákia myugati gazdasági kapcsolatai, pl. a Skodát , Tatrát exportálták egy csomó helyre a világon, komplett üzemeket épitettek D.Amerikában, de a cseh bringák kaphatóak voltak bármelyik nyugati országban is.Olcsón elég jo minőséget gyartottak.Igy joggal remélhették, hogy ' 68 elhozza nekik is a szovjet uralom végét. Mindenkinek tele volt a zsákja már a szovjet nyomorral, mindenki látta már, hogy a szovjetunio útja nem a normalitásról szól, jobb lenne abbol kimaradni.És akkor jött a keserű ébredés, ez a szerencsétlen asszony meg rosszkor volt rossz helyen...:(

KamAnT 2022.01.24. 16:16:06

@6174: Szerintem nem stimmel a helyszín. Sem az épületek, sem az út vezetése, a patak, a domborzat. Egy másik képen, nagyon hasonló sorompó vonalában jelzik a határt, akkor ott kellene lennie a pataknak, az meg nincs (bár a bal oldali ovális tábla az említett másik képen a cseh odalon van). Az épületek sem lehettek ott. Lehet, hogy megsemmisültek, de korábbi (XIX. sz közepi-végi, XX. sz eleji) térképeken sincs nyoma a határ közelében így épületnek. Az út vonala ezeken kb. a mainak felel meg. Valahol máshol készülhetett szerintem, csak valamiért erre a helyre "címezték" utána.

bordon 2022.01.24. 16:19:39

@Gazz: A szovjet barkácsverdához hasonlóakat minden nyugati országban is barkácsoltak helyi erők. Igaz inkább hobbiból, nem mert éveket kellett volna várni egy vacak autó kiutalására.
Amúgy nem rosszabb, mint a velorexek, vagy amikkel Angliában száguldoztak annak idején. Lényegében egy motorkerékpár motorja valami karosszériával.
Az angoloknál a Reliant Regal, a Reliant Robin, a Peel P50 is hasonlóan igényes eszközök voltak. Az olaszok is tudtak ilyeneket fabrikálni, csak épp nyugaton az ilyen vackok gyárakban, nem a sufnikban készültek.

A szocialista gazdaság és autóipar jellemzője pont nem ez a házibarkács volt, hanem az, hogy megvettek nyugati licencet, aztán lebutítva vacak minőségben gyártották évtizedekig, akkor is, ha az már elavultnak számított Nyugaton.
Lásd Zastava, Lada, mindenféle lenygel FIAT-ok, Dacia.

Miniautókat ma se lenne hülyeség forgalmazni, sok embernek oldaná meg a közlekedési gondját, a rendes méretű autók durván megdrágultak, hiány- és luxuscikkekké válnak lassan.

KamAnT 2022.01.24. 16:27:49

@bordon: Ha képkeresővel rákeresel, vannak olyan találatok, ahol rendesen fényképnek látszik. Gondolom valahol valami miatt (talán vízjel?) torzult ami ide került.

Serény Vélemény 2022.01.24. 16:33:17

@Pascal: +1: Szerintem túl közel vannak a katonák. Ha ilyen közelről akna robban, valamelyik civil alatt, akkor ők is megsérülhetnének. (A német S-Mine 35/44 pl 20 méteres körön belül halálos volt, és 100 méteres körön belül okozhatott sérüléseket.)

plokmi 2022.01.24. 16:57:39

1967-ben a keskeny hegyi út, jobb állapotban volt mint most.

BiG74 Bodri 2022.01.24. 17:16:29

@kewcheg:
A végtelenül elkeseredett szlovákok egy nőt anyaszült meztelenül hajtanak Kassa utcáin, azért mert orosz, pardon szovjet? Ez nekem a csőcselék.
Gondolom ezen urak vitézül harcoltak a szovjet és többek közt magyar hadsereg ellen.

apro_marosan_petergabor 2022.01.24. 18:14:40

- "931. A moszkvai Megváltó Krisztus-székesegyház kupolájának bontása. Az épületet azóta újra felépítették" (később jött a dózer.)
A székesegyházat önkéntes adományokból építették újra fel. - Oroszország a kereszténység legerősebb aurópai védőbástyája ma. Érdemes megfigyelni az orosz sportolókat, sokan vetnek keresztet küzdelem előtt/után.
- "1932. Molotovról elnevezett teherautó-gyár Nyizsnyij Novgorodban" echte kommunista gyár, az autók elég nagy rendetlenségben helyezkednek el az udvaron.
- A pozsonyi üzlet a szlovák TISO fasiszta Pozsonyában látható, Pozsony nem került vissza M.országhoz az I. bécsi döntés után (a II . után sem).
Gróf Esterházy János szlovákiai képviselő nem szavazta meg parlamentjében a zsidó kitelepítési törvényt, hálából halálra ítélték a csehszlovákok, volt a Gulagon és minden szlovák börtönben. A német felirat gótbetüs.
- Valentyina Belasszal, akit nyugodtan nevezhetünk kollaboránsnak - elég "szeliden" bánt a tömeg (nem mintha ez nem elítélendő lenne), ahhoz képest, hogy 68-ban a szovjet csapatok kérés nélkül meghosszabították néhány évtizeddel a szovjet megszállást és a kommunizmust Csehszlovákiában, s ehhez képest mit csináltak a kollaboránsokkal mondjuk a franciák

Namely 2022.01.24. 18:28:37

@kuszanész:
"A 68-as kép a szovjet katonafeleség megalázása...
Ez a tehetetlenség és a düh kicsapódása lehet, valamit tegyünk mert tennünk kell.
Hasonló esetek lehettek az 1944 -es francia ellenállók bosszúi a német megszállókkal együttműködő nők ellen, "

Na azért értékeljük kicsit át, hogy mit is jelent a "tehetetlenség". Mi az? Nem tudtak volna ellenállni? Vagy inkább nem akartak? Ahogyan a franciák is. Két kollaboráns nemzet, amelyik itt-ott-amott kiélte kegyetlen hajlamait, de az ereje teljében lévő katonasággal szemben nem voltak ennyire menők. :D
Ott inkább nyúlcipő, behúzott farok, és "kér még egy kávét és egy croissant-t/csülköt, herr oberst/táváris?" Amúgy a csehek ugyanilyen hősök voltak anno a német megszállás alatt is.

Rocky2 2022.01.24. 19:14:27

@nemtomki: Igen, én is ezt akartam írni, hogy azok motorkerekek, úgyhogy jól belőhető a méret. Másrészt a járdát padka választja el az úttesttől, abból is látszik, hogy - bár nem egy Cadilac - elég méretes a járgány.

kewcheg 2022.01.24. 20:01:16

A szovjet verolex ablaktörlője sehogyse adja ki az ívet.Mármint ha egyáltalán mozog és nemcsak dísz...:)

Leooo 2022.01.24. 20:08:13

@jamboox: Hogyne lenne olvasható! Gót betűk. Ha tanultál (volna) németül és vetted (volna) a fáradtságot a gót betűs írás olvasásának elsajátítására, akkor menne az! ;-P

6174 2022.01.24. 21:25:24

@KamAnT:
Ez lesz a megoldás: valahol máshol készült a kép.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.01.24. 22:19:09

@JTom: Kb. egy hónapja láttam egy új ilyen összeállítást a YT-on, amiben több olyan fénykép is szerepelt, amik itt is megjelentek a legutolsó, friss posztban. Ezért azt hittem, hogy ott is nyomulsz már, csak itt a blogon nem találtam a YT linket. Nyilván sok érdekes fotó van a világon, de furcsa volt ez az egybeesés.

@bordon: Húúú, ezt jól megkaptam. Képzeld, tényleg fotós vagyok, nemcsak gondolom ezt magamról. De ez nem is fontos most, mert egy szóval sem állítottam, hogy a szóban forgó kép fénykép lenne, vagy egyáltalán hogyan készült. Csak a témájához szóltam hozzá, ez bánthatta érzékeny lelkedet. De, ha már belémkötöttél, akkor megemlítem, hogy számtalan olyan 50-100 éves fényképet láttam már, amit gyakorlatilag festménnyé retusált az alkotó. Ugyanis régebben ez elég nagy divat volt (és az ma is, csak éppen szoftveresen). Ráadásul fényképek alapján is szoktak alkotni egyes festőművészek (amiből nagyjából ilyesmi képek lesznek). De a kép mondanivalója szempontjáből lehetne akár tényleg festmény is, teljesen mindegy.
Egy háborút meg nem egy kép fog hitelessé vagy hiteltelenné tenni, hanem a politika, de főleg a média – erre próbáltam célozni magam is az áltatalad kifogásolt mondatommal.

soarvány 2022.01.24. 23:30:37

@Pascal:
Kossa István Dunától a Donig c. könyvében írta, hogy muszosként aknát szedettek velük a keleti fronton, és amikor befejezték, akkor végighatották őket a mezőn, mintegy biztosítva ezzel hogy alapos munkát végezzenek.

nyu 2022.01.24. 23:32:01

Szovjetunióban csak szovjet gyártmányú verdákat (Csajka, Volga, Moszkvics, Zaporozsec, Zsiguli) lehetett kapni, Zsigulira is valami 9 év volt a várólista.
Mifelénk szokásosakat (Trabi, Wartburg, Dacia, Skoda, kispolski) nem is ismerték.

¿Qué tapas hay? 2022.01.24. 23:59:00

@nyu: Én azért a "lehetett kapni" listáról a Csajkát lehúznám, Volgából is csak az alapkivitelt vehették magánosok - drágán és összeköttetésekkel. Mondjuk legalább "Moszkvics" volt kétféle (AZLK és IZS).

Quattroman 2022.01.25. 00:00:22

@bordon:
Nagyon jó lenne a mai viszonyok közt a miniautó. (meg szükséges is)
A SUV-ok úgy tipornák őket mint a csótányokat a Men in Black-ben...

bordon 2022.01.25. 00:53:16

@Quattroman: Amire nem lenne szükség, az az SUV kategória. Talán ha eljön egy normálisabb kor, amikor mesterséges intelligencia vezeti a járműveket az utakon, akkor nem kell majd energiapazarló két tonnányi vas a színesfémkereskedő család alá. Lehetne 800 kiló alatti kapszulákat forgalmazni, mert az ütközések kivédhetőek lesznek, a forgalom automatizálva lesz. Mindenki célba fog érni és haza is érkezik majd biztonságosan.

Az, hogy az SUV-ok eltaposnák a mopedautókat, nem a mopedautókról állít ki bizonyítványt, hanem az SUV-okat vásárló rétegről.
Ennyi erővel kerékpáros, motoros, robogós, gyalogos is takarodjon az utakról, mert egyesek fegyverként használják az SUV-jukat.

@apro_marosan_petergabor: Oroszország annyira keresztény, hogy nagyobb a mohamedán lakosság aránya náluk, mint Franciaországban. Ami persze nem baj. Az ortodoxok aránya esik, mert a demográfiai folyamatok ezt eredményezik. Alkoholizmus, rövid várható élettartam, kevés gyerek születik az oroszoknál. Az azeri, tádzsik, üzbég, afgán, csecsen, dagesztáni, burját etnikumok meg szépen sokasodnak.
A kereszténységet nem kellene védőbástyákkal védeni. De ha már... Románia, Lengyelország vagy Görögország sokkal homogénebb keresztény nemzetek.

@jamboox: A német írás azért itt elég jól olvasható, pláne ha valaki tanult németül, akkor automatikusan ráismer szavakra. Akkor is, ha normál betűtípussal szedett könyvből tanulta a nyelvet. Így nyomtatva még csak-csak olvasható az ilyen "gótbetűs" német írás, pláne ha az ember tud németül. Kézírással már nekem is meggyűlne a bajom.

csacskó 2022.01.25. 08:36:37

@Alig Baba: Az ok egyszerű. Bosszú, mert a falu lakossága vietkong. Vagy annak feltételezik. Mivel senkin nem látszik az , hogy a viertkongnál szolgál, vagy usa barát esetleg tök semleges ezért mindenkit úgy kezeltek a front közelében mint potenciális ellenséget. Aki tudja hol vannak az aknák, talán elárulja magát, ha ráhajtják a szeretteit. Más az ha magadnak kell hősnek lenni, mintha a gyerekeidet kell feláldozni. A marha birka stb drága dolog és ott nem nagyon volt. Falunként 3-4 ökör max, ezek szegény emberek voltak. A másik az, az állatokat akkor is végig kellett hajtani rajtuk.. Akkor már egyszerűbb volt ha embereket terelnek rá.

csacskó 2022.01.25. 08:49:35

@nyu: Egy régi sztori, majdnem apósomék kitalálták hogy megnézik az oroszokat '85környékén. 2. család, az egyik ladával , másik egy skoda 110R-el. A ladának kitört a szélvédője és cserélni kellett volna, de az orosz szaki lepattintotta őket azzal a címszóval hogy majd megoldja ha lesz ideje. Na ment a tanakodás, hogy majd 2000 km szélvédő nélkül 2-3 fokban gyerekekkel nem olyan vicces, most mi legyen.. Aztán valahogy kivonultak a műhely elé és kikeveredett a szaki is. Na meglátta a skodát a narancssárga vadállatot. Emberünknek zsebóranagyságúra kerekedett a szeme, kérdezi, hogy mi ez. Na akkor beindult a hantagyár, hogy ez a skoda német/amerikai koppintása legújabb versenyautó amit az utcára küldenek majd, de vissza van folytva mert túl erős lenne az utakra. Emberünk rövid gondolkodás után azt a bizniszt ajánlotta ha elviheti egy körre a verdát, akkor instant kicseréli a szélvédőt, arra a darabra amit eddig úgy letagadott , hogy szeme sem rebbent. Ment egy kört , vigyorgó kisgyerekként kiszállt, majd egy óra múlva készen volt a lada is. Tényleg nem ismerték csak a saját gyártású autóikat.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2022.01.25. 09:41:14

A pozsonyi üzlet tábláján a német (gót?) betűtípuson szikrát vet a szemem, kábé.Megbolondulnék, ha ilyen betűket kéne olvasnom naponta...
A skulónyom is elég beszédes a tábla alatt. :-o
Nem tudom, ehhez a lefagyasztós, hibernálós dologhoz is q nagy optimizmus kellhet a q vastag banxámla mellett is.Abban bízni, hogy majd 20-50-100 év múlva is meglesz a cég és majd beleinvesztálják a pénzt, energiát, hogy a delikvenst feltámasszák, mert megvan az elméleti gyógyszer a betegségéhez...
Én egy pillanatig sem tudnék ezekben a cégekben megbízni.
Már az is simán előfordulhat (mármint hogy én nem lepődnék meg rajta), hogy bevágják a "lehűtött" testet egy sima koporsóba, aztán elhantolják, az érte járó pénzt meg simán felveszik ellenszolgáltatás nélkül és csókolom.
A házi sportkocsi kegyetlen, a designja már-már a nagy olasz autótervezőkét idézi, hahaha.
De rühelltem már gyerekként is a szocializmusban, hogy a körzeti meghízott, vagy akármilyen kisebbrendűségben szenvedő gyökér zsernyák kiállt bírságolgatni, ellenőrizgetni, csak mert unatkozott...

queenagi 2022.01.25. 10:26:52

@Flashy7: hogy a fenébe tudták elolvasni ezeket a gót betűket? Az f-et egy kis pöcök különbözteti meg az s-től! Bár gondolom szokás kérdése... de akkor is.

queenagi 2022.01.25. 10:43:56

Kérem, ne mondjunk már olyanokat, hogy szovjet nő vagy szovjet ember. Az emberek esetében a származását jelöljük, és szovjet nép, ugyebár nem létezett. Volt orosz, ukrán belorusz stb. de szovjet nem. A szovjet politikai fogalom, nem etnikai.

Club Sandwich 2022.01.25. 10:58:55

@kewcheg: Mert nincs is iv. A lapat vizszintesen, parhuzamosan mozog sinekben, mint pl. a hajokon. Latszik is a husszukas nut a lapatot mozgato kar vegen, ahol ossze vannak kotve. Nagyon popec megoldas ;)

Kivancsi lennek mi lett a sorsa a jarganynak, gondolom elrohadt valami kert vegeben...

pizo 2022.01.25. 11:44:56

@hátramozdító: A barkácsautó kb. Velorex méret. Szerintem az inspirálta.

Zoli

bioLarzen 2022.01.25. 11:52:59

@queenagi: Steril nyelvi síkon természetesen igzad van - köznapi síkon azonban abszolút használták/használtuk anno a szovjetet nemzet-/eredetmegjelölésre is - akárcsak pl. azt,hogy "kelet-német", "nyugat-német". Részint nyelvi lustaságból, részint mivel az ember gyakorta nem tudhatta, hogy az illető, akiről szó van, orosz, ukrán, belorusz, lett, litván stb..., a tutira helyes megnevezés tehát eleve nem lehetett biztosított. Hányan mondták pl. Szergej Bubkát anno orosznak, holott ukrán volt...

bioLarzen 2022.01.25. 11:55:56

@Club Sandwich: De miért fut be a szélvédő és a tetőlemez közé a lapát - leaglábbis felül?

hátramozdító 2022.01.25. 12:46:56

@Markgraf: Akkor mea culpa és gigariszpekt neki, mert ez így filmre kívánkozik. Köszönöm, hogy utánajártál!

lake01 2022.01.25. 13:25:48

@newcomment102: a Belasová sztorihoz még annyi hozzá tartozik, hogy mindhárom, az ügyben elítélt férfi büntetett előéletű volt (ketten többszörösen), vagyis nem csupán arról van szó, hogy politikai manipuláció áldozatai lettek. A lincselő tömeg nagyobbik része azt sem tudta, ki az a nő, és miért lökdösik végig az utcán. Belasová, az 1974-ben róla forgatott dokumentumfilmebn egyébként azt mondta, azért tépte le a plakátot, amin férjét kollaboránsnak titulálták, mert ott szerepelt a lakcímük is, és féltette két kiskorú gyermekét.

Club Sandwich 2022.01.25. 13:35:50

@bioLarzen: Hat az kizart dolog, mer nemtudom. En is neztem azt a furcsa anomaliat ott a szelvedo tetejen, es arra jutottam, hogy lehet hogy a teto nem is lemez, hanem pl. vaszon, pont mint a szemmel lathatoan mintaul szolgalo Velorexen? Es akkor egyszeruen csak rabukik elol az uvegre? Valoszinuleg mar sosem tudjuk meg, mi volt az igazsag :)

apro_marosan_petergabor 2022.01.25. 16:36:42

@bordon: "Oroszország annyira keresztény, hogy nagyobb a mohamedán lakosság aránya náluk, mint Franciaországban. "
...egy kicsit mást látok... és valószínű a mozlim arány nőtt 2012 óta... bár a francia adatok elég bizonytalanok.
orosz ortodox – 41%
nem vallásos – 25%
ateista – 13%
muszlim – 6,5%
bizonytalan vagy nem válaszolt – 5,5%
Francia:
római katolikus 83-88%, muszlim 5-10%,
"A kereszténységnek nem kell védőbástya..." De kell, mert durván támadják mindenütt - s kevesen védik.

kewcheg 2022.01.25. 17:05:00

@bioLarzen: Szolzsenyicin: " Ivan Gyenyiszovics egy napjában" az egyik rab / aki természetesen szintén agymosott komócsin/ egy hajoskapitány pejorativ értelemben mondja a fogdmegeknek, hogy ' maguk nem szovjet emberek"
Ebben az ertelemben egu embertipust jelol, pozitiv értelemben,.....:))

kewcheg 2022.01.25. 17:29:18

@Club Sandwich: az lehet, de akkkor meg agyonbonyolított a mechanika.Többet volt megszorulva, mint nem....

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2022.01.25. 18:28:55

@queenagi: @bioLarzen: @kewcheg: Azért hozzátenném, hogy manapság szokás a szovjetet a kommunista idők emberére (a korszak mellett) érteni, míg az oroszt meg az az előttire, de legfőkép a mostani idők népére. Jelezve ezzel azt is, hogy nem mindegy, mikor él(t) az ember. ;)

kewcheg 2022.01.25. 18:59:52

@Fotósképző: igen-igen, szovjet ember = öntudatos, ideologiailag képzett, materialista világnézetű polgártárs, aki viszont éber is, és azonnal jelenti az elhajlást vagy a rendszerkritikát... megveti a pénzt, ...valahogy így képzelem.

chrisred 2022.01.25. 19:31:07

@apro_marosan_petergabor: Franciaországban nincs is nem vallásos/ateista ember, vagy az a kimutatás kizárólag a magát vallásosnak tartók eloszlását tartalmazza?

bioLarzen 2022.01.25. 21:02:25

@kewcheg: A "szovjet" jelzőt a Rákosi-korszakban próbálták meghonosítani "remek minőségű" értelemben (pl "szovjetbúza" -> kib. jó búza"). Hamar kiderült, mekkora eséllyel ;)

bioLarzen 2022.01.25. 21:35:55

@kewcheg: Plusz amikor csoportról vagy olyan egyénről beszéltünk, akinek nem tudtuk a nemzetiségét. Pl. "a szovjetek gyorsan felértek a kapu elé" - nyilván van köztük orosz, grúz, ukrán, lett stb...

CSOKKI MÁLNA 2022.01.25. 21:43:26

@bioLarzen: Állítólag a hódoltság korában sem sok török etnikumú katona szolgált itt. Többségük bosnyák, albán egyéb balkáni népség volt. Egyébként, ha egy oszmán főembert megpróbáltál volna letöröközni, valszeg kést ránt a sértés miatt. Ő oszmánként határozta meg önmagát. A "török" az ő szótárában a tanulatlan, bugris anatóliai parasztot jelentette.

bioLarzen 2022.01.26. 01:44:58

@CSOKKI MÁLNA: Érdekes dolgok ezelk.
(Mondjuk, akkoriban, ha egy magyart megkérdeztél volna, milyen nemzetiségűnek vallja magát, jó eséllyel azt mondta volna, hogy keresztény...)

chrisred 2022.01.26. 05:12:47

@bioLarzen: Inkább, ha nemesi származású, azt mondta volna, hogy ő magyar nemes az xy nemzetségből, a nemesi rang nélküli meg azt, hogy xy jobbágya.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.26. 07:33:40

@soarvány:

Most hogy írod, ez a motívum benne van a dán filmben is; de itt nem ez történt azóta meglett a képhez tartozó cikk. Két tank érkezett a határ menti faluba, a katonák azt gyanították, hogy aknák lehetnek valahol és a lakosság nagyjából tudja merre (konkrétan a faluban rejtőző vietkong rakta le).

Erre a képen látható "megoldást" találták, azzal, hogy oda nem megy a tank ahová a civilek nem mernek menni.
Ez is sérti a Genfi Egyezményt de nem is az a brutális és értelmetlen feltételezés, hogy kihajtották őket, hogy majd a civilek felrobbantják maguk és aknamentesítik (!?) a mezőt.

ZON 2022.01.26. 08:18:51

@Pascal: de az ember súlya nem működteti el a harckocsiaknát, így nem látom értelmét. A gyalogsági akna meg nem tesz kárt a páncélosban. Rosszul látom ?

Minél tovább nézem a szovjet barkácsautót, egyre inkább egy merevítő/toldó fémcsíknak látom a függőleges alkatrészt. (Teljesen az
üvegre simul, nem emeli ki gumi törlőfelület. ) Az ablaktörlő támaszkodó karjáról meg levették a lapátot, hogy ne lopják le, vagy épp elkéstek vele.

Pascal · http://torzskocsma.blog.hu/ 2022.01.26. 10:03:41

Csak tudni akarták hol vannak az aknák akár gyalogsági akár harckocsiakna, nem "elműködtetni".

kewcheg 2022.01.26. 12:05:01

@bioLarzen: a "szovjet ember" típusú embernek szükségszerűen el kellett tűnnie.Még akkor is, ha voltak jó tulajdonságai.
A világot az önálló, vállalkozókedvű, elégedetlen ember viszi előre, anilyen volt pl. a frontier az amerikai határvidéken vagy kétszáz éve.A szovjet ember mentalitás nem viszi előbbre a világot, még self made velorexet se alkot a szovjet tipusú polgártárs....:)

kewcheg 2022.01.26. 12:10:15

@kewcheg: helyesen: frontier-man....

bioLarzen 2022.01.26. 13:19:54

@kewcheg: Szerintem félreértettél. Én arról eszéltem, hogy a "szovjet" kitételt anno használták (használtuk) sima nemzetiségnévként. Semmi többről.

CSOKKI MÁLNA 2022.01.26. 16:41:22

@bioLarzen:

"(Mondjuk, akkoriban, ha egy magyart megkérdeztél volna, milyen nemzetiségűnek vallja magát, jó eséllyel azt mondta volna, hogy keresztény..."

www.youtube.com/watch?v=81SgTHg66QY

gepeskonyv.btk.elte.hu/adatok/Magyar/55Orlovszky/debreceni/militaris.html

yolomester 2022.01.29. 13:45:46

@BiG74 Bodri: Igen. Ez kb. olyan mint amikor a horda nekiáll törni, zúzni, fosztogatni. Érdekes módon nem a könyves boltot fosztják ki soha....

ki megy a milleneumra 2022.02.08. 15:52:28

Miért a halála után fagyasztatja le magát valaki? Valószínűleg előbb lesz meg a rák ellenszere, mint hogy komplett holtakat fel tudjunk éleszteni.
süti beállítások módosítása