Napi érdekes - 402

2021. október 24. JTom

1945_aprilis_14_smithsonian_original_color_photograph_of_president_franklin_roosevelt_s_casket_as_it_proceeds_down_constitution_avenue_toward_the_white_house_during_his_funeral_procession_cr.jpg

1945. április 14. Franklin Roosevelt amerikai elnök temetési menete a Fehér Ház felé, Washingtonban

Az elnök a jaltai konferencia után hazatérve folyamatos fáradtságra panaszkodott. Március 29-én birtokára, a georgiai Warm Springbe utazott pihenni. Április 12-én ebéd után egy portréhoz ült modellt, amikor annyit mondott, hogy rettenetesen fáj a feje, majd ájultan előrebukott a székről. Másfél órával később meghalt. Halálának oka agyvérzés volt.

1906_an_elderly_woman_in_front_of_her_modest_dwelling_and_an_interior_view_of_the_same_house_tors_s_sweden.jpg

1906. Idős svéd asszony szerény háza előtt, Torsåsban

1907_portomino_helsingforsban_1907_orosz_birodalom.jpeg

1907. Asszonyok a helsinki kikötőben. Akkoriban Finnország az Orosz Birodalom része volt. Utólag színezett felvétel

1923_automobile_tent_at_a_motor_camp_humber_bay_toronto_ontario.jpg

1923. Utánfutón kialakított sátor egy autós kempingben. Humber Bay, Toronto, Ontario, Kanada

1929_rescuing_a_horse_that_fell_in_the_canal_amsterdam.jpg

1929. Csatornába esett ló mentése Amszterdamban

1933_mykola_lemyk_assassin_of_the_secretary_of_soviet_consulate_in_lviv_aleksei_maylov_who_did_so_in_protest_against_holodomor_sentenced_to_life_in_prison_escaped_after_the_start_ww2_shot_by_gestapo.jpg

1933. Az ukrán Mikola Lemik, a lvivi (akkor lengyel város) szovjet konzul merénylője a szándékosan előidézett ukrán éhínség ellen tüntetett tettével. A lengyel bíróság végül életfogytiglanra ítélte, a háború kitörésekor szabadult, harcolt a németek ellen, a Gestapo végezte ki. 27 éves volt 

1936_a_berlini_nyari_olimpia_megnyitoja.jpg

1936. A berlini nyári olimpiai stadion közönsége náci karlendítéssel üdvözli a Führert

1936_sir_oswald_moseley_leads_a_british_union_of_fascists_march_in_east_london.jpg

1936. Sir Oswald Mosley, a brit Fasiszta Unió vezetője híveivel Londonban

1939_20_000_americans_hold_a_pro-nazi_rally_in_madison_square_garden.jpeg

1939. 20 ezer amerikai résztvevővel tartott náciszimpatizáns nagygyűlés a New York-i Madison Square Gardenben

1942_troops_boarding_a_us_navy_tank_landing_ship_off_the_coast_of_north_africa.jpg

1942. május. Amerikai csapatok érkeznek Észak-Afrika partjaihoz

1958_hoboken_new_jersey.jpg

1958. Utcakép. Hoboken, New Jersey

1965_president_lyndon_b_johnson_drives_his_amphicar_on_the_lake_of_his_texas_ranch.jpg

1965. Lyndon B. Johnson, amerikai elnök vezeti kétéltű Amphicar járművét texasi birtokán

1977_mihail_es_raisa_gorbacsov_kulfoldon_feltehetoen_nizza.jpeg

1977. Mihail Gorbacsov feleségével egy külföldi utazásukon, feltehetően Nizzában

1977_nyc_train.jpg

1977. A New York-i metró egyik kocsija és utasai

1981_ures_elelmiszerbolt_varsoban.jpg

1981. Üres élelmiszerbolt Varsóban. Az év januárjától drasztikusan kezdett romlani az addig sem megfelelő élelmiszerellátás. A boltok előtt kígyózó sorokban egyre nőtt az elégedetlenség. Az erősödő ellenzéki Szolidaritás szakszervezet népszerűségét nem nézte jó szemmel a kommunista kormány vezetése, és még az év decemberében - az új kormányfő - Wojciech Jaruzelski tábornok bevezette a szükségállapotot. A két évig tartó intézkedés a lengyel szocialista vezetés legsötétebb időszaka volt, tüntetésekkel, internálásokkal, sortűzzel, kijárási tilalommal, akadozó ellátással

1985_copy_one_cassette_to_another_with_the_sony-wm_w800.jpg

1985. Sony-WM W800, a kétkazettás másoló walkman

1992_orosz_gengszterek.jpeg

1992. Orosz gengszterek. A Szovjetunió összeomlása utáni vadkapitalista években rengetegen gazdagodtak meg bűncselekményekből, és sokan hoztak létre bűnözői csoportokat a frissen szerzett millióikból 

1999_serbian_civilian_poses_in_the_ejection_seat_of_a_f-117_nighthawk_after_it_was_shot_down_near_budanovci.jpg

1999. Szerb fiatal pózol a lelőtt amerikai F-117 Nighthawk "Lopakodó" alkatrészeivel, Budanovci mellett, a délszláv háború idején

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr4416733104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bioLarzen 2021.10.24. 00:30:08

Nem mintha ez kellene, hogy jelentsen bármit is - csak érdekességképpen: a brit főnáci, Sir Oswald Ernald Mosley fia a későbbi FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) góré, az idén elhunyt Max Mosley. Neki is voltak dolgai...

bioLarzen 2021.10.24. 00:31:11

Az 1958-as hobokeni utcakép nem utólag színezett, ugye?

minekez 2021.10.24. 02:00:45

A Gorbacsovos kép tuti valódi? Valahogy olyan furcsa az arcuk.

MostKomolyan??? 2021.10.24. 06:02:32

Parádés ismét! :)

A 7. kép "megágyazott" a 8.-képnek, majd a 9.-es learatta a "termést". ... Pont az jutott eszembe, hogy mai szemmel milyen disszonánsnak tűnik az amcsi náci párt annó, erre ott a kép ... :)

Viszont a kedvenc kép a NY-i metrós kép. Teljesen átlöki a hangulatot. Mintha énis ott lennék az utasokkal. Ritka jó beállítású hangulatos fotó. Mint Dalí-nak az "Az emlékezet állandósága" (Az elfolyó idő) c. festménye... nagyon jó.

Örömhernyó 2021.10.24. 07:15:24

@MostKomolyan???: A fasizmus pont olyan népszerű eszme volt akkoriban, mint Napoleon előtt a liberalizmus vagy utána a neoabszolutizmus. Akkoriban mindenhol fasizmust akartak, mert annyira sikeresnek látták, jól megküzdött a gazdasági válsággal (az amerikai New Deal is elég fasisztoid volt amennyiben az állam szerepét növelte), békét teremtett a nagytőkések és a munkások között. Abban az időben (már akkor is) a liberális demokrácia válságban volt (Franciaországban kormányváltádok sora zajlott, a gazdaság gyengélkedett, hatalmas tömegek voltak munka nélkül), a másik alternatíva a szovjetek mintájára szervezett világforradalom lett volna, ami elsöpri a nagytőkét. Akkor már inkább a fasizmus, gondoltak a tőkések. Úgyhogy a fasizmus akkoriban pont olyan trendi volt, mint manapság az illiberalizmus. Mindkettő a liberális demokráciák válságára adott válasz. Ha a németek nem indítanak háborúkat, akkor 10-15 éven belül valószínűleg Anglia is fasiszta lett volna és együtt néznek szembe a szovjetekkel.

A NY-i metrós képhez ha lehetne szagot adni, az lenne az igazi. Kevés mocskosabb tömegközlekedési eszköz volt/van a Földön, mint a subway NY-ban.

A nem túl intelligens arcú szerb fiatal büszkén pózolt a lopakodó alkatrészeivel, ma meg örülhet, ha valami korrupt magyar okmányirodában kéz alatt vett magyar útlevéllel Németországban dolgozhat mosogatóként valami török étteremben.

Örömhernyó 2021.10.24. 07:34:23

Mindig megdöbbenek, hogy a 20. század elején Kandában, Hollandiában vagy máshol nyugaton mennyire normális volt a városkép, hétköznapi dolog volt az autó, az emberek nem rongyokban jártak, nem a kerékpár volt a státuszszimbólum. Ellenben Magyarországgal. Valahogy máig megvan ez a szakadék. Az 1906-os svéd kép egy egyszerű öregasszonyt mutat a viskója előtt, google maps-ben nézgetve az utcaképeket ma egy normális vidéki település képét látom. Kézzelfogható fejlődés volt 100 év alatt. Magyarországon meg sok helyen inkább visszalépés van, 56-os golyónyomok a pesti épületek falán, elcickányosodó falvak. Bár Svédországba is megérkeztek a bandaháborúk, a nagy multikulti oda is befújta a szemetet. Csak a változás örök.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.24. 09:12:31

Gorbacsov igazai hazafi: egy szovjet Fed géppel fényképez, nem valami impirilista vacakkal (amikről a Fedet ia másolták). ;)

jamboox 2021.10.24. 09:51:47

A Roosevelt kép miért az első?

Örömhernyó 2021.10.24. 10:25:41

A szerb szélsőséges srác képe azért is aktuális, mert ő már akkor csúnyacipőben parádézott, ami nemrég tért vissza a piacra, mert most a 90-es ével iránti nosztalgia a divat. Ormótlan vackok, az emberek meg veszik most is. Semmi nosztalgiát nem érzekna 90-es évek iránt, egy nyomorult évtized volt Magyarországon, kár, hogy akkor voltam fiatal.

Örömhernyó 2021.10.24. 10:36:58

@jamboox: Ha ismerős vagy a blogon, akkor feltűnhetett, hogy napi érdekesnél sose a legrégebbi kép az első. A dátum szerinti rendezés a második képtől indul.

csorsza 2021.10.24. 10:50:19

@Örömhernyó: szerintem nem szélsőséges a szerb gyerek a katapultülésben, teljesen átlagos lehet(ett) arrafelé ez a fazon akkoriban.

fareszjó 2021.10.24. 10:52:21

1923. Utánfutón kialakított sátor egy autós kempingben. Humber Bay, Toronto, Ontario, Kanada: Nagyon jól néz ki.
1929. Csatornába esett ló mentése Amszterdamban: Szerencséje volt, ezek szerint nem annyira mélyek a csatornák, hogy bele tudjon fulladni.
1958. Utcakép. Hoboken, New Jersey: Az első autó talán Buick márkájú lehet. Egymás után három busz is áll a forgalomban, akkoriban még ilyen jó működött a felszíni tömegközlekedés az országban, vagy megint nem vagyok képben a témában?:)
1965. Lyndon B. Johnson, amerikai elnök vezeti kétéltű Amphicar járművét texasi birtokán: A humoráról is ismert elnök gyakran viccelt azzal a, hogy beültette vendégeit a járműbe, majd elindult a birtokon lévő tó felé, azt kiabálva, hogy nem működik a fék(Wikipédia).
1977. New York-i metró egyik kocsija és utasai: Az összes, ebben az időszakban és itt játszódó amerikai film és sorozat lepereg a szemem előtt.

Skulo · http://politoxi.blog.hu/ 2021.10.24. 10:57:59

Helsinki az már nyugat? o.O :D

slavau 2021.10.24. 11:05:02

>> 1992. Orosz gengszterek.
Nem teljesen orosz és nem sima gengszterek :)
Ez Dzsohar Dudajev, "csecsen elnök".
Ezt a nagyon híres fotót Mark Shtejnbok készítette 1991 decemberében.
cameralabs.org/11111-momenty-zhizni-fotograf-mark-shtejnbok
rosphoto.com/history/mark_shteinbok-1614

hátramozdító 2021.10.24. 11:25:57

Köszönjük szépen! Gorbacsovék a leg', a hóna alá csapott kamera igen komoly darab. Valamelyik expert megszakérthetné...

bioLarzen 2021.10.24. 12:06:40

@slavau: Ahh, milyen legendás név a 90-es évek vadkeletéből - és eddig mégsem tudtam arcot társítani hozzá... Köszi az infót!

bioLarzen 2021.10.24. 12:08:16

@hátramozdító: Az a darab pont leleplezi, hogy Gorbi biza kémkedni volt Nizzában - az ugyanis egy ukulelébe rejtett kamera ;)

Örömhernyó 2021.10.24. 12:57:42

@csorsza: Bomberdzsekiben, szerb nacionalista győzelmi jelet mutatva? Teljesen átlagos volt akkoriban a szélsőséges szerb sovinizmus, ez igaz. Amúgy csavar a sztoriban, hogy magyar származású tiszt lőtte le a lopakodót.

@fareszjó: New Yorkban és környékén az autótartás luxus. Annyi a hídpénz, útdíj, parkolási bírságok, lehetetlen dugók. Mindig is jó volt ott a tömegközlekedés amerikai mércével, a 2000-es évektől pedig már annyira nem is veszélyes. Plusz ott volt a taxi cab meg most már az Uber is. Rengeteg New York-i meg se tanult autót vezetni, mert egyszerűen sose lesz rá szüksége. Most már ott az Uber is, meg lassan önvezető autók is lesznek, bár az nem tömegközleledés, ugyanúgy luxus New Yorkban Teslát tartani, mint benzines autót.

@hátramozdító: Feljebb már meg lett szakértve. FED márkájú gép, a Leica egyik típusának koppintása.

Örömhernyó 2021.10.24. 12:59:41

@slavau: A csecseneknél, úgy általában a Kaukázusban a politikus és gengszter sokszor felcserélhető fogalmak. Mondjuk úgy összefoglaló néven, hogy helyi erős ember.

bratya 2021.10.24. 13:18:20

Szuper sorozat! Gorbacsov és Raisza szimpatikusak, a kétkazettás másoló walkman meg mindenki álma volt a 80-as évek végén

Aureliano Buendía 2021.10.24. 15:47:20

@Örömhernyó: ha fasiszta jelzőt kicseréljük nemzetiszocializmusra, akkor szerintem perfekt is a hozzászólásod.

Aureliano Buendía 2021.10.24. 15:52:39

@Örömhernyó: pont hasonló jutott eszembe nekem is a svéd képről, annyi kiegészítéssel, hogy mennyire látni a fejlődést. És azért szembetűnő, mert az OMM bármely táján lehetett volna akkoriban hasonló képet készíteni. Csak itt nincs meg az a fejlődés, ami ott végbement akkor. Persze, ott nem volt két vesztes vh., nem osztották fel az országukat, és a komcsikat is megúszták.
Kéktúrázom (annak is a vége felé járok), és látom, az ország nyugati és északkeleti része közti markáns különbségeket. Meg nem döbbenek, mert egy időben sokat jártam Erdélybe, és láttam már hasonlókat, de a Putnokról kivezető út (Kelemér felé) elég jól megmutatja a leépülést, a jobb sorsra érdemes házakat, amik most úgy néznek ki, mint egy lerobbant istálló. És emberek laknak benne.

hátramozdító 2021.10.24. 16:00:46

@Örömhernyó: Azt hittem, az a fényképezőgép. Eléggé fel van szerelkezve.

gigabursch 2021.10.24. 16:14:07

Jó eresztés!

@bioLarzen:
Nem mertem volna asszociálni, de azért érdekes.

@minekez:
Mert még fiatalabbak 30 évvel...

@Örömhernyó:
Na, látom te leszel az első, aki ki lesz oktatva...

@jamboox:
Korábban JTom kimondta, hogy első helyre teszi, ami neki valamiért heti kedvenc.
Aztán mióta nem mondhatja ki, azóta csak úgy csinál.
(Gondolom én)

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.24. 17:36:47

@Fotósképző: @hátramozdító: @Örömhernyó: Nos, mexakértettem újra, immár kimosva a csipát a szememből és ez a fényképezőgép nem Fed. De nem is szovjet. És sajnos nem is tudom, mi lehet. A márkanév nem olvasható, logó formája alapján Voigtländerre tippelek, de nem találtam ilyen gépet most gyors kereséssel.
A hóna alatt egy filmkamera van, szerintem 16 mm-es , de így hátulról tényleg csak egy gyűjtő tudná megmondani, melyik gép ez konkrétan.

MIG-31 2021.10.24. 18:11:52

@Örömhernyó: Honnan látszik (látod) azt a szerb fiún, hogy nem túl intelligens?

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.10.24. 18:29:27

@Fotósképző: MEGVAAAAN: a fényképezőgép Olympus 35 ED! Távmérős gép, szóval elég tág kategória. Ilyen:
rangefinder-cameras.com/olympus-35-ed-1974/
mycameracabinet.wordpress.com/2012/02/15/olympus-35ed/
Ügyes voltam! Naná!

bioLarzen 2021.10.24. 19:10:09

@bratya: "a kétkazettás másoló walkman meg mindenki álma volt a 80-as évek végén"

Én nem is hallottam róla akkoriban... meg még egy jó darabig...

Örömhernyó 2021.10.25. 04:21:55

@MIG-31: Neandervölgyi acberendezés, bomberdzseki, susogós melegítőalsó, ormótlan cipő. Én is a 90-es években voltam fiatal, ismerős a típus. Nem ők lapátolják össze ma se a dzsídípít.

@bioLarzen: Na igen, a kétkazettás walkmanról átlagember keleten nem is tudott. Így vágyni se tudott rá.

@Aureliano Buendía: Azért Nyugat-Magyarországon is van kilátástalan vidék, ahol csaknem olyan állapotok uralkodnak, mint Keleten. A Dunántúl hatalmas, azt tekintem nyugatnak, ott is van zsákfalu, elöregedés, elcickányosodás, munkahely ugyanúgy nincs Somogyban, mint Szabolcsban. Ha az osztrák határ melletti sávot tekintjük nyugatnak, akkor persze az más, ott látszik, hogy osztrák minimálbérből azért már normálisan lehet élni Magyarországon is.
Nyugat-Európában a 100 éve csóró országok mára elhúztak, Írország, Svédország, Finnország, Norvégia, náluk szembeötlő a fejlődés régi fotókat nézegetve.

aaaaaaaaaaaaaaaa 2021.10.25. 09:07:35

nekem az tetszik, hogy akkoriban a kempingezéshez is kötöttek nyakkendőt :)

gigabursch 2021.10.25. 09:11:45

@bioLarzen:
Konkrétan én sem tudtam róla, hogy létezik-e ilyen.
De vágyni vágytam egy ilyenre.
Határozottan előttem van, ahogy erről beszélgettem edzőtársaimmal egy kemencei táborozáskor.

bioLarzen 2021.10.25. 11:18:41

@gigabursch: Én leginkább olyan walkmanra vágytam, amiben kicsit tovább húzta az elem. Persze, ez sokkal inkább az elemek sara volt - az akkoiban általában kapható (asszem) Perion márkájú ceruzaelemek (jellegzetes narancssárga-kék dizájn) finoman szólva sem a csúcskategóriát képviselték - emlékszem, az első (Bécsből hozott) walkmanembe 3 ceruzaelem kellett (AA-s, az AAA-st akkoriban még nem ismertük), és ennyivel kb. másfél 90 perces kazettát tudott rendesen lejátszani, a második kazi B oldalánál már elkezdett lassulni...

ZON 2021.10.25. 11:35:38

Nem lehetett könnyű a motoros rendőröknek a gyaloglók tempóját tartani.

gigabursch 2021.10.25. 12:25:36

@bioLarzen:
Na igen...
Az valóban szűk keresztmetszet volt.

@ZON:
Az még nem a világ.
A Giro d'Italia versenyen rendszeresen visszatérő az egyik csúcs hegy, a Monte Zoncolan.
Ezen van olyan rész, ahová a kocsikat már nem engedik be. csak a motorokat kísérni.
A motorokat - kötelezően(!) és jól szervezetten - ilyenkor feltöltik itallal és pótkerekekkel még a hegyi útra való ráfordulásuk előtt. Még a kamerás motorokat is. (Nagyon jó képeket lehet erről látni az EuroSporton).
Namost van ennek az útnak olyan szakasza, ahol többször 20%-os az emelkedő. de van egy kis szakasz, ahol 23% => Erre mondják azt, hogy siratófal.
Itt, ha épp nem tud a motor elég gyorsan menni, akkor elmegy a hűtése és megfő a motor.
Több olyan közvetítés is volt, ahol ezt látni lehetett.

Pedig a Ducati, mint szponzor cég készült rá.
Extra hűtés, rövid fokozat, extra kuplung, súlypont(!), stb... - de a szakasz végére elfáradó bringás hirtelen belassulása magával rántotta némelyik motort is, mert a lassúnál is lassabban kellett mennie.

Szóval ez a nehéz és lassú motorozás.

BölcsÉsz 2021.10.25. 17:13:31

@minekez: Gorbi akkor még csak 46 éves volt. Valószínűleg bezavar a furcsa sapka. Nyilván nem akarta, hogy mindenki a homlokán lévő foltot bámulja.
Számomra inkább az a furcsa, hogy a feleségével együtt mehetett ki nyugatra. Persze lehet, hogy a fényképet a "kisérőjük" készítette.

Aureliano Buendía 2021.10.25. 17:14:25

@Örömhernyó: tudom, hogy vannak a Dunántúlon is problémásabb települések, és majd a DDK miatt szerintem eljutok arra is (remélhetőleg), de eddig ezek javarészt kimaradtak. A kéktúra vonalán látom a különbségeket, és tényleg kézzel fogható. Érdekes, hogy azért van egy-egy sziget, ami tartja magát a dothrakiakkal szemben, de a java része reménytelenül lecsúszott. (Nem véletlen az sem, hogy a kéktúra vonalán időnként változik az útvonal, és keleten (Mátraverebély, Baktakék) egyértelműen a buckalakók miatt.

Jó, hogy írod Írországot, nekem pont az volt a bezzeg országom, amin látszik, hogy mennyire elhúzott tőlünk.

Weißkopf 2021.10.25. 17:47:35

1907 Asszonyok a helsinki kikötőben. Úgy fest, mindannyian mosnak.
1981 Üres élelmiszerbolt Varsóban. Volt egy ehhez kapcsolódó vicc akkoriban.
Egy pasas bemegy a (lengyel) húsboltba, lecsapja a kabátját a pultra és így szól:
- Kérek egy doboz Marlborót.
Mire a hentes:
- De uram, ez húsbolt!
Mire a pasas:
- Bocsánat, azt hittem, ruhatár...

BölcsÉsz 2021.10.25. 18:27:55

@Örömhernyó: "úgy általában a Kaukázusban a politikus és gengszter sokszor felcserélhető fogalmak. "
Csak ott?
Az amerikai New Deal tulajdonképpen Mussolini gazdaságpolitikájának az adaptációja.

szani12inda 2021.10.25. 18:34:07

A helsinki képhez érdekesség:
A háttérben a Sampo nevű 1898 -ban épült gőz-jégtörő látható. Egészen 1960 - ig szolgálatban állt , akkor váltotta az azonos nevű modernebb utódja ami még mindig működik , telente turistalátványosságként töri a jeget.
Egyébként ilyen szőnyegmosó helyek manapság is vannak Helsinkiben , a legismertebb pont a régi kép helyszínétől nem messze.

i.pinimg.com/originals/a2/11/b7/a211b7825c77d3654246807c58fa3a98.jpg

Cserny mster 2021.10.25. 18:46:39

@Weißkopf: Még Ceaușescu idején erdélyi rokon kislány ballagására voltam hivatalos. Mondom a szülőknek: vinnék virágot az ünnepeltnek. Ok, gyerünk a HÚSBOLTBA... Mondom, nem parizert, virágot...! Jó-Jó, csak menjünk! Az összes kampó üres volt, akárcsak a pultok. Virág viszont volt, többféle is. A boltosnak is meg kell élnie valamiből....

Billy a kölyök 2021.10.25. 18:47:06

Mike és Ed az Autókereskedők c. műsorban is újítottak fel egy Amphicar-t. Nekem határozottan az volt a benyomásom róla, hogy látszólag nagyon menő, valóságos James Bond-jármű, de valójában a szárazföldi és a vízi járművek összes hátrányát egyesíti magában, gyakorlatilag semmire sem lehet használni..

nyelv-ész 2021.10.25. 19:06:20

@Örömhernyó: Hitler teljes mértékben kiszolgálta a nagytőkét. Felszámolta a szakszervezetet, a melósokat meg bezavarta az Arbeitsfrontba. Onnantól a munkásoknak nemcsak kuss volt, hanem még olyanokkal is hülyítették őket, mint a KDF-Wagen, amire hetente becsengették a lóvét, de az autó, amit a pénzükért kaptak, nem a moziba vitte őket, hanem a frontra.

jamboox 2021.10.25. 19:11:48

@Örömhernyó: @gigabursch: Hát elég régi ismerős vagyok a blogon, mondhatnám tősgyökér, de eddig lehet azért nem tűnt fel, mert mindig fekete-fehér kép volt az első. Az is rémlik, hogy JTom kezdeményezte ezt a kedvenc képet előre dolgot, de mintha kihátrált volna belőle. Azért volt fura.

MIG-31 2021.10.25. 19:16:26

@Örömhernyó: Akkor ebben nem egyezik a véleményünk, van ilyen.
Az arcán lehet hogy a tipikus szláv arcvonások fedezhetők fel, bár azt én inkább szláv nőkön szoktam észrevenni :) A ruházata meg teljesen tipikus, 90-es éveknek megfelelő tizenévesé.

MIG-31 2021.10.25. 19:20:46

@BölcsÉsz: A sapkaviselet elég gyakori volt szerintem férfiaknál, kopaszodóknál pláne, neki meg még ottvolt a tűzfoltja is. Inkább az a furcsa nekem rajta, hogy nem öltönyben-nyakkendőben van, általában inkább ilyen képeket mutattak róla.
A felesége kimondottan szép nő volt.
77-ben már elég magas pozícióban volt, nem hiszem hogy nála ilyen játszott volna hogy feleségestül nem mehet nyugatra. 74-től a Szovjetunió Legfelsőbb Tanácsának tagja.

Treff Bubi 2021.10.25. 19:22:10

A svéd házikó tetején milyen célt szolgált a növényzet, tudja valaki?

Örömhernyó 2021.10.25. 20:07:43

@BölcsÉsz: Igen, erről írtam, hogy a New Deal teljesen jól másolta a fasiszta válságkezelést, gazdaságszervezést.

@MIG-31: 90-es években voltam fiatal és következetesen nem ilyen sutyerák módon öltöztem. Eleve ormótlan Adidas cipőre, bomberdzsekire, divatos susogós track suitra nem is telt volna. Én kis stréber voltam, ing, kordnadrág, turkálós farmer, bőrcipő, kabát örökölve unokatestvértől. Szereztem is két diplomát, beszélek 5 nyelven. Mert a primitívség korán kiütközik ám, arc, öltözködés, viselkedés.
A szerbeknek egyáltalán nincsenek szlávos vonásaik, Kelet-Magyarországról voltak ruszin származású ismerőseim, nekik olyan fejük volt, hogy Putyin megirigyelte volna. A szerbek törökös beütésű magyarokra hasonlítanak.
Úgy általában a szláv fejszerkezet nem a délszlávokra jellemző. Cseh, szlovák, lengyel (ott se mindenki), ukrán, belorusz, orosz emberek szlávosak ránézésre. A délszlávok nagyon nem, csak a nyelvük.

@nyelv-ész: Pont emiatt voltak népszerűek a fasiszták, szocialisták voltak, de nagytőkét nem fenyegették. A másik alternatíva a kommunizmus volt akkoriban, ami még nyomorultabb helyzetbe hozta a munkásokat, a nagytőkést meg tarkón lőtte.
A fasizmus látszólag helyére tett mindent.
Ismerős? Erről szól az illiberalizmus is, kiszolgálni a multikat, hazai oligarchákat, közben állami üdülési utalványokkal, olcsó hitelekkel, egyházi kézbe adott ingyenes oktatással, szociális ellátásokkal kompenzálja a rabszolgatörvény miatt. És sokan ezt fellendülésnek, előrelépésnek tekntik. Közben nemzetközi mércével toporgás van, lecsúszás, de az akol melegében ezt nem érzi a birka.

Örömhernyó 2021.10.25. 20:16:32

@Treff Bubi: Állítólag a füves tető extra tömege segít összetömöríteni a faház gerendáit, számomra érdekes módon, stabilabbá teszi az épületet, mint egy könnyű tető.
A vízszigetelést a fű alatt elhelyezett több réteg nyírfakéreg biztosította. Állítólag télen jobban szigetel a hideg ellen az ilyen földes, füves tető, mint egy sima fatető. Nyáron meg hűvösebb a ház.

A vikingek korában is elterjedt volt az ilyen tetőfedés Skandináviában.

en.m.wikipedia.org/wiki/Sod_roof

Fattyú 2021.10.25. 20:41:15

@Treff Bubi: Hőszigetelés általában, de itt inkább csak a karbantartás hiányának tűnik.

Etniez 2021.10.25. 21:08:46

@Örömhernyó: Ha most lennél fiatal, akkor meg Tiktok zombi lennél.
Jobb volt a kilencvenes évek.

Negrogo 2021.10.25. 21:39:00

@Etniez: Na ja. En is a 90-es evekben voltam tizeneves es imadtam azt a korszakot. PC fogalma nem letezett, ugy unblokk talpra esetebb volt mindenki a korahoz merten, ment a grundozas most meg uresek a terek... Akkor kezdodott a PC (szamitogep) aranykora, robbant be az internet, az F1-ben Sennat lattad meg a palyan, nem egy kult film jelent meg, az autoipar is a 90-es evekben produlkat legendas autokat meg unblokk jo es tartos autokat es meg ezernyi dolgot lehetne sorolni. Arrol nem beszelve valojaban a 90-es evek eleje itt magyarorszagon ugy igazan a 80-as evek volt. Hiszen ide minden 2-3 eves csuszassal erkezett meg.

krumplimackó 2021.10.25. 21:52:20

Nem orosz gengszterek.Dudajev szovjet pilóta volt,katonatiszt.Később alakulat parancsnok, majd a Szovjetunió szétesésekor csecsen elnök.Orosz rakétatámadás végzett vele, az első csecsen háború legkeményebb napjaiban.

hidegsegg 2021.10.25. 22:00:08

@Örömhernyó: Amikor legutóbb voltam, nekem semmi bajom nem volt a new yorki metróval. Nem egy Szöul persze, kicsit kopottas, de nem mondanám koszosnak vagy büdösnek egyáltalán. Már a firkálás sem olyan gyakori, legalábbis a kocsik belsejében. Manhattanben eszembe nem jutna saját autót vezetni.

Gazz 2021.10.25. 22:12:33

@Örömhernyó: Ellenkezőleg! Egy nagyon izgalmas, változatos, pörgős évtized volt. Össze is szedtem 12 éve pontokban.
gazz.blog.hu/2021/10/25/hogyan_eltem_meg_a_rendszervaltast

Örömhernyó 2021.10.25. 22:22:47

@hidegsegg: Azért NY-i metrón (igaz nem tegnap volt) én még találkoztam random emberek arcába ordító őrülttel, egymás farkát verő fekete faszikkal, seggéből valamit előkotró nővel, meg akkora patkánnyal, hogy először kisebb, öleb méretű kutyának néztem.

@mennyi?husz!: Azt látom, hogy a 90-es években nem az oktatásodra koncentráltál, akkor ugyanis unblokk (kétszer is) helyett en bloc-ot írnál.

Szerintem a mai fiatalok sokkal életrevalóbbak, még a TikTok mellett is. Persze ma egyszerűbb a világ. A 90-es évek nyomor volt, fal mellett osonás, munkanélküliség, átmeneti bizonytalanság, legatyásodott családok, kényszervállalkozó szülők, turkálóból öltözés, nyomorult médiaválaszték, internet nálunk nagyon nem volt, se nyitott határok. Persze én nem a Rózsadombon nőttem fel, sejtheted, nekem a 90-es évek egy elvesztegetett évtized volt, ami sokkal jobb is lehetett volna.
Ha a mai agyammal és önbizalmammal tudnék a 90-es években élni, akkor hatalmas király lennék.

kewcheg 2021.10.25. 22:33:38

Hoboken- hiába Jersey-ben van, NY City egyik alvóvárosa.A buszok valószínűsíthetően NJ-ből vitték a melósokat a nagy almába.
Egyébként éjszaka a hobokeni oldalról nyújtja a legszebb skyline-t Manhattan.
A svéd néni kb. olyan színvonalon élhetett mint dédszüleim-vagy rosszabbul.Azóta ..???
A finnek szintén.Úgy tudom a Horthy-korszakban azért sem volt nyerő a finnugor rokonság elmélete, mert a magyar urak lenézték a szegény heringevő finneket (bár igaz, a ruszkik ellen segítséget nyújtottunk nekik...)
Az amphibianról mindig valahogy egy szovjet autó jut az eszembe, ugyanolyan kis gnóm, csúnyácska. Amerikai autó léte ellenére nem sok energiát fektettek a dizájnjába...
A fasizmus,fasiszta,náci,nemzetiszocialista téren teljes a káosz...A történelemoktatásunk nagyobb dicsőségére.A szovjet vörös hadsereg használta a "fasüszti" jelzőt mindenre és mindenkire, aki kicsit is jobb,szebb,gazdagabb volt mint ők.Azaz kb. minden külföldire.
A fasizmus, mint eszme valóban, ahogyan itt írták, New Deal néven az USA-ban is volt. Nem volt antiszemita, nem volt jobban imperialista vagy agresszor, mint a többi nagy európai gyarmattartó. /Avagy Angliának több joga volt gyarmatot tartani, mint Olaszországnak?/ Az akkori Olaszország nagyon sokat köszönhet ennek az eszmének, nemhiába, hogy Mussolini megint a reneszánszát éli náluk. /valahogy egy normális demokráciában ezt se tiltják be.../

Örömhernyó 2021.10.25. 22:33:48

@Gazz: Gyorsan elolvastam. Szinte mindent leírtál, ami miatt utáltam a 90-es éveket.
Legatyásodás, bizonytalanság, politikai bohócok színre lépése.

Ami a legfontosabb, akkor még nem kellettem a csajoknak, vagy inkább sokszor nem mertem kezdeményezni. Egy ilyen gátlásokat bevéső (csóróság, bizonytalanság) évtized nem lehet mérce a szememben.

kewcheg 2021.10.25. 22:36:36

@hidegsegg: ez igaz,de azért a patkány ne másszon fel, ha lehet a peronra....:)

Alick 2021.10.25. 22:47:33

@Aureliano Buendía: A fasizmus és a nemzetiszocializmus között azért vannak különbségek.

hidegsegg 2021.10.25. 22:57:04

@Örömhernyó, kewcheg: Én még ehhez hasonló képeket, hangulatokat a 70-es, 80-as évek filmjeiben láttam. Nincs okom kételkedni, hogy olyan is volt.
Sőt, olvasni lehet is, milyen mélyről indult Manhattan rendbetétele, de mára a metró is túlélhető és a város is élhető. Midtown közepén a 80-as években a Bryant parkban gyilkosságok, drog, nemi erőszak, ma meg egy gyöngyszem. Több száz ember salsázik egy latino banda zenéjére hétköznap este, a könyvtár előtt, átellenben parkol egy rendőrautó, semmi több.
A metróban patkányt én is láttam, asszem 2017-ben, de csak egy pillanatra, aztán jött a vonat. Kíváncsi vagyok, hogy változott-e jelentősen a város a Covid miatt.

Krisztián Károly Györe 2021.10.25. 23:05:57

@bioLarzen: szerintem nem. Az első álló autó egy Buick Super 8. ebben volt az utolsó utcai soros nyolchengeres

Krisztián Károly Györe 2021.10.25. 23:10:16

84 után tisztult meg NYC..igaz csak Manhattant tudták először. A külső városrészek rehabilitációja később volt. Máig tart. a 70es évek fekete filmjeiben durván lepukkant volt a város. Exem ott élt(ott halt) Mindkét lányom ott él. Sokat nem járkálnak egyedül...

hidegsegg 2021.10.25. 23:28:56

@kewcheg: Bizony, akinek Manhattanre néz az ablaka New Jerseyben, az nem szeretné elcserélni a kilátását.
A fasizmus, nácizmushoz: azt tudni lehet, hogy a nácik hatalomra kerülése után a szovjeteket (valószínüleg Sztálint magát is) rendkívül zavarta Hitler pártjának neve, vagyis abban a "szocialista" szó. A Szovjetunió a két vh. között fokozatosan egyre nagyobb befolyást szerzett európai munkásmozgalomban, a baloldali sajtóban, a pártokban, egyes esetekben a romantikus idealista rajongást kézivezérléssé tudták konvertálni.
Elérték, hogy az NSDAP-t is a fasiszta jelzővel illessék a nyugati baloldali majd később polgári újságok hiszen propagandisztikus okokból egy ilyen rövidebb szitokszó jobban megfelelt a sajtóban folyó ideológiai harc során. Ebben olyan sikeresek voltak, hogy a mai napig hat ügyködésük, a közbeszédben a legtöbben ma sem teszik meg azt a distinkciót, ami megkülönbözteti a fasizmust a nácizmustól.
(A brit Mosley párt esetében is erősebb volt először az olasz hatás, fasisztának nevezik magukat, csak a radikalizálódásuk és az antiszemitizmus térnyerése után veszik fel a fasiszta mellé a nemzeti szocialista jelzőt is a nevükbe.)

Club Sandwich 2021.10.26. 02:10:58

@kewcheg: Az Amphicar nyugatnemet gyartmany... semmi koze az USA-hoz, csak oda is exportaltak.

Club Sandwich 2021.10.26. 02:13:28

@Cserny mster: "A boltosnak is meg kell élnie valamiből...." Ez nem egeszen ertheto. A boltos kozpontilag kapta a fizeteset, mint mindenki. Akkoriban mondtak is, hogy boltban az ugyfel csak zavaro tenyezo :)

Meg ha azt irnad, valamivel el kellett foglalnia magat :)

VTMV 2021.10.26. 07:42:54

@Örömhernyó: biztos hogy az a kép 906-ban készült? mintha beton lenne a házikó előt...

Etniez 2021.10.26. 08:15:46

@mennyi?husz!: a talpraesettség hiánya engem is kiakaszt. 15 éves unokaöcsém kb a 12 éves én szintemen van.
Tegnap voltunk a Royal Navy múzeumban, mutattam neki egy 14 éves srác antarktiszi ruháját és a képeket.
Neki meg az a fontos, hogy jó legyen a haja és Jordan a cipője.
Nézte, hogy milyen erős a karom, mondtam hogy 34 évnyi sport van benne, ő meg otthon ül és telózik. Nem ülnek össze beszélgetni, voicechat-en "bandáznak". 100x inkább a 90-es évek az összes balfaszkodással együtt.

BiG74 Bodri 2021.10.26. 08:36:31

Basszus, a svéd öregasszonynál egy pillanatra megakadtam, hogy a ház összeszakadva, de a beton feljáró azért kell..... :)

Csokis · http://csokis.blog.hu 2021.10.26. 08:41:31

@gigabursch: Még apám is hordott kirándulásokon szövet nyakkendőt. Azt állította, hogy így nem fázik a nyaka.

Gorbacsovnál azt nem értem, miért kérte kölcsön Raisza sapkáját? :-)

Cserny mster 2021.10.26. 09:13:58

@Club Sandwich: Ez nem egészen érthető? Fogalmad nincs az akkori (és ottani) viszonyokról! Megkapta a fizetését, persze. Az államit. Ami a hatósági árakhoz esetleg elég volt. De hatósági áron nem kaptál semmit. A csirke 8 lej lett volna, de üres volt a bolt. Vehettél viszont az étterem hátsó bejáratánál 60 lejért. Szerinted a 8 és 60 közötti rést mivel töltötte ki a jónép...?

Cserny mster 2021.10.26. 09:18:51

@VTMV: Szikla lesz az, nem beton!

nyelv-ész 2021.10.26. 09:24:10

@Club Sandwich: Így van. Német gyártású autó, angol Triumph motorral :-)

tiltsál ki te gyökér 2021.10.26. 09:40:44

@Örömhernyó:
"nézgetve az utcaképeket ma egy normális vidéki település képét látom. Kézzelfogható fejlődés volt 100 év alatt. Magyarországon meg sok helyen inkább visszalépés van, 56-os golyónyomok a pesti épületek falán, "
Ennyire mégis hogy lehet sötét valaki. Úgy nagyhirtelen: Két világháború, román megszállás, Trianon, forradalom, 40 év kommunizmus , orosz megszállás volt itt. Ezt hasonlítgasd már azzal, hogy a svédeknek volt 100 évük kipucolni a putrit kicsit...

Muzsikok közt 2021.10.26. 09:59:16

@Örömhernyó: mitol lenne valaki szelsoseges, mert a hazajara tamado hadsereg lelott gepevel pozol?

Erdekes fogalmaid vannak neked

Negrogo 2021.10.26. 10:04:04

@Etniez: Detto. 10 eves az unokaocsem de ugy viselkedik mint egy 5 eves hulyegyerek. 2 diplomas, tobbnyelvizsgas szulok mellett. De mashol is ezt latom, haverok, baratok gyerekei se vmi eletre valoak. Tab, telefon nyomkodas az megy, meg eves kozben is... Hiaba na. A face, insta, most mar a tik tok is megtette a hatasat az utobbi 10 evben... nekik az internet is ezzel egyenlo. Nem kell felre erteni nekem is mar 9 eves koromban jott az elso PC otthonra, 14 evesen mar loptuk a netes belepesi kodokat ment a kockulas is de kint tobbet voltunk a szabad levegon... Na de ez off tema nagyon itt.

Muzsikok közt 2021.10.26. 10:04:32

@hidegsegg: NYC rendbetetele annak a Rudy Giulianinak koszonheto, aki ma a CNN szerint "szelsojobbos" trumpista. Akkor is a liberalis mocskot kellett kitakaritani a varosbol, ami most lopakodik vissza, bar NYC most is sokkal jobb allapotban van mint 40 eve. San Francisco, Baltimore viszont mar elerte vagy meg is haladta a 80as evekbeli gettosodasi szinvonalat

Örömhernyó 2021.10.26. 10:11:39

@BiG74 Bodri: Nem beton, az egy szikla, Skandináviában nem ritka, hogy a talaj vékony és kilátszik az alapkőzet.

@VTMV: Nem beton, alapkőzet, egy szikla.

@tiltsál ki te gyökér: A magyaroknak volt több évtizedük, pár látványberuházason kívül csak az lett felújítva, amire a rohadt nyugat pénzt adott.

@Muzsikok közt: A szerb szélsőséges fiatal a szerb soviniszták győzelmi jelét mutatja. Bomberzseki stb. Az ilyen szerb szélsőséges arcok támadásai miatt csuktak be évtizedekre vajdasági magyar fiatalokat. Nem kellett volna népirtásokat elkövetni, akkor nem jött volna a bombázás. Érdekes, mióta a szerbek nem lövöldöznek civileket halomba, azóta nem is bombázzák őket. Ellenben olyan pénzeket kapnak az EU-tól, hogy elképesztő. Kihisztizték, oedig még csak nem is EU tagok.

hidegsegg 2021.10.26. 10:35:43

@Muzsikok közt: Tisztában vagyok Giuliani szerepével amit semmilyen szubjektív politikai vélemény nem törölhet ki a város történelméből

frikazojd · http://kocs.ma 2021.10.26. 11:23:15

érdekes hogy az a pár békemenetes kép nem színes.

MostKomolyan??? 2021.10.26. 11:26:44

@gigabursch: tudsz esetleg linkelni ilyen videókat?

(Ahol a Ducati-k elfüstölnek a "siratófal"-nál)

kewcheg 2021.10.26. 11:35:07

@Muzsikok közt: igen-igen, állítólag ez a mostani dem. Bill deBlasio alcalde már nem az eszéért szeretik, ha szeretik egyáltalán....

kewcheg 2021.10.26. 11:41:53

@nyelv-ész: angol motor??? Anyám borogass, ez egy kész betegágy.

kewcheg 2021.10.26. 11:44:52

@Muzsikok közt: És a nemzet fővárosában pedig rengeteg a néger. Jó, az igaz hogy egy részük Pentagon, meg kormány alkalmazott, meg ilyesmi....

konrada 2021.10.26. 12:03:07

@Örömhernyó: Azért nem semmi, hogy miket ki nem lehet olvasni egy vidéki kis suttyó gyerek pózerkodásából amit egy olyan valamibe ül bele, ami a környéken évtizedek óta az első érdekes dolog.;))

uluk4i 2021.10.26. 12:07:39

@slavau: nagyon jó képek vannak a linkeket követve. Találtam egyet, ami talán a Metallica 1991-es moszkvai koncertjéről van: "Рок-концерт в Тушино"

konrada 2021.10.26. 12:10:08

@Club Sandwich: Erről szólt a vicc -
Három kormányfő beszélget:
Amerikai: - Nálunk egy amerikai munkás keres havi 3000 dollárt, 2000-ből meg lehet élni és az államot nem érdekli, hogy mire költi a maradék 1000-et.
Német: - Nálunk egy német munkás keres havi 2000 márkát, 1500-ból meg lehet élni és az államot nem érdekli, hogy mire költi a maradék 500-at.
Magyar: - Nálunk egy magyar munkás keres havi 5000 forintot, 8000-ből meg lehet élni és az államot nem érdekli, hogy honnan teremti elő a maradék 3000-et.

queenagi 2021.10.26. 12:44:23

Svéd néni: hogy lehetett lakni ebben a kunyhóban? Mintha a derékszög luxus lett volna.
Ha megnézzük, a szocialista blokk vezetőfeleségei borzalmasan néztek ki. A férjeik is melósból, parasztból lettek politikussá, vezetővé, akik annak idején a maguk köreiből választottak feleséget, akiknek nemigen volt érzékük a kinézetük javításához, még akkor sem, amikor már lett rá pénzük. Ceaucescu-nét nem is volt szabad bizonyos szögből fotózni, mert olyan előnytelenül nézett ki. A sminket elutasították, hajuk lenyalva, kontyban, kövérek voltak, a ruháik egybeszabott zsákok, lapossarkú cipők, fejükön kalap helyett fejkendő, és a világért sem mosolyogtak. Raisza Gorbacsova volt az első keleti politikusfeleség, akinek volt frizurája, jó ruhái, tudott viselkedni, járni, kommunikálni a külföldi látogatások során. Emlékszem, anyukámék imádták, mert jólesett ránézni, nem egy ex-bárisnya volt.
Van egy kép amikor Ceacescuék Nixonnál jártak, és a két feleség ég és föld. Pat Nixon egy rózsaszín estélyiben volt, Elena viszont egy fekete alapon mintás ruhában szorítja a retiküljét, mint aki nem is érti hogy került oda. Siralmas.

slavau 2021.10.26. 12:44:44

@uluk4i: Valószínűleg az. "Monsters of Rock" világturné volt, Budapesten augusztusban és Moszkvában szeptemberben.
Metallica, AC/DC, Pantera...

Chubbie 2021.10.26. 12:46:33

@hidegsegg: állítólag az abortusz liberálíisabb állami megítélése többet segített a helyzeten, mint a rendőrség összes fejlesztése: azzal, hogy a nyomorgóknak nem kellett megtartani az istentelen állapotba születendő, sokszor családi , vagy sima nemi erőszak által "létrejött" magzatukat, nem termelődött újra az a réteg, aki okozta ezeket problémákat, illetve a társadalmi mobilitás miatt megjöttek azoka társadalmi rétegek - a bevándorlók - akik elvállalták a kevésbé menő munkákat, amik felől a többedgenerációs amcsik már ódzkodtak és felfelé néztek... (a közgazdasági számítási módszerekkel alátámasztott következtetések az amúgy még sok érdekességet tartalmazó Lökonómia c. könyvből valók elsődlegesen (Freakonomics))

BiG74 Bodri 2021.10.26. 13:25:48

@Örömhernyó:
Rájöttem, ezért inkább magamat röhögtem ki!

BiG74 Bodri 2021.10.26. 13:31:36

Mondjuk ez az ágyútalpas utolsó út is érdekes. Fontos emberek, vagy a haza hősei ( már összemosó degradálás) jogosultak rá. De hogyan alakult ki?

gigabursch 2021.10.26. 13:52:02

@MostKomolyan???:
Kerestem, a TeCsőn nem találtam.
Pedig az élő adásban látható volt.
Nem tömegesen, de a Zonti az egy nagyon durva hegy erről az oldalról.

Fredddy 2021.10.26. 13:58:49

@Örömhernyó: @Aureliano Buendía: a svéd jólét alapja a vasérckincs, és a jó esésű folyókból nyert ingyen energia, amivel acéllá dolgozzák fel. Amíg ez nem volt (XX. század elejéig) addig voltak csóróbbak nálunk. Svédországra bezzegezni pont olyan hülyeség, mint az öbölbeli olajsejkségekre. Norvégia ugyanez, ott meg tengeri olaj van, kb a 60-as évek óta.

----
A lopakodót egy magyar (nemzetiségű, jugoszláv hadseregben szolgáló) katonatiszt, Dani Zoltán vezetésével lőtte le egy Kub légvédelmi üteg. A parancsnok sokat foglalkozott az üteg gyors áttelepülésének gyakoroltatásával (amit az amerikaiak felderítettek, azt perceken belül szétlőtték), és egy kicist módosította is az elektronikát. Így sikerült lelőni az amerikai gépet. A pilóta túlélte, azóta találkoztak is, ha jól emlékszem. A városi legendák szerint egy B-2-est is lelőttek, de az Horvátországban zuhant le és eltussolták az ügyet. Biztosat egy darabig nem fogunk tudni róla :P

Örömhernyó 2021.10.26. 14:07:27

@Muzsikok közt: Akik mostanában hagyják el New Yorkot, azt mondják, hogy a covid és főleg az az elleni elbaltázott intézkedések többet ártottak a városnak, mint Mohamed Atta. A 9/11-es merényletből vissza tudott térni New York, de a mostani lock-down, kényszerű üzletbezárások és a rendőrség erőforrásainak megkurtítása hatására növekvő bűnözés miatt nem nagyon lesz visszatérés. Illetve tovább mall-osodik New York, a hagyományos, karakteres üzletek eltűnnek, nagy globális láncok veszik át a helyüket, ingatlant már csak a kazah éd azeri földgáz oligarchák, orosz újgazdagok valamint a kínai vidámpark és szemétbiznisz milliárodosai tudnak venni.

Örömhernyó 2021.10.26. 14:12:42

@Fredddy: a norvégok tényleg az olaj és halászat miatt tollasodtak meg. Azért a svédeknél már korábban is volt egy fejlett állam, voltak ők nagyhatalom a kora újkorban, iparuk már akkor világhírű volt. A vasérc feldolgozásához főleg koksz kellett, elektromos áram esetleg a legutóbbi időkben és főleg az alumíniumiparban. És azért kell ahhoz az "ingyen" energiához valamint a az acéliparhoz kellett a mérnöki tudás. A finnekkel, írekkel mi a helyzet? Ott gyakorlatilag 1-2 generáció alatt jött a fordulat.

Gukker 2021.10.26. 14:29:58

Annyit azért megjegyeznék, hogy bár az átkosban a lengyelországi '81-es eseményeket eufemisztikusan valóban szükségállapotnak nevezték, valójában az kőkemény haiállapot volt.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2021.10.26. 14:33:11

A lengyel boltos kép durva, a dísznek odaállított szerencsétlen asszonyokkal. Minek? Ha ezt a képet az állami sajtó készítette, akkor ők lefényképezik az üres polcokat? Ha az ellenzéki, netán földalatti sajtó készítette, akkor azoknak odaállnak a nők pózolni?

A kétkazettás walkman nagyon pofás. Ritkaság lehetett, esetleg azért, mert drága volt, én még sosem láttam ilyet képen sem. Nekünk két asztali magnónk volt. :-)
@minekez: "A Gorbacsovos kép tuti valódi? Valahogy olyan furcsa az arcuk. "

Az asszonyt rögtön felismertem, de Gorbacsov tényleg furán néz ki. Egy pillanatot kiemelő fényképnél ez előfordul. Kicsit tokásabb, mint amilyennek máskor láttuk. Vagy máskor a hasonmását láttuk. :-))

@kewcheg: "nemhiába, hogy Mussolini megint a reneszánszát éli náluk. /valahogy egy normális demokráciában ezt se tiltják be.../"

Amelyik demokrácia jó viszonyt ápol a fasizmussal, az nem normális demokrácia. Legfeljebb modern.

@Club Sandwich: "Ez nem egeszen ertheto. A boltos kozpontilag kapta a fizeteset, mint mindenki."

Amikor a boltok üresek, olyankor a fizetések is igencsak szűkösek, esetleg meg sem érkeznek. Mehetsz reklamálni az államhoz.

@BiG74 Bodri: "a ház összeszakadva, de a beton feljáró azért kell..."

A csüdig érő sár jobb lenne? Egyébként nekem inkább sziklának néz ki.

Fredddy 2021.10.26. 14:41:38

@Örömhernyó: nem voltak a svédek sose fejlettek, a XX. század elején még alacsonyabb volt az egy főre jutó GDP, mint nálunk, pedig azért az aratósztrájkok és uradalmi cselédek Magyarországán se volt kolbászból a kerítés. Igen, voltak ők nagyhatalom az 1600-as években, de akkor hozzájuk tartozott Finnország és némi északnémet terület is. Azt aláírom, hogy amikor a jóba belenyúltak, azt nem herdálták el, hanem okosan fektették be. Finneknél, íreknél nem volt kommunizmus, ennyi, ők akkor húztak el tőlünk.

Örömhernyó 2021.10.26. 14:46:59

@Etniez: A mai generációban is vannak céltudatos fiatalok és sokkal jobban ki van taposva nekik az út az érvényesüléshez.
Antarktiszra vagy a nagyon gazdag arisztokraták mentek expedíciókra (mint ma a Mount Everest százötvenezredik megmászója) vagy nagyon csóró gyerekek szegődtek el hajóra inasnak és úgy keveredtek oda.
Lehet egy antarktiszi útra még lenne jelentkező a mai tinédzserek körében, mert jó posztokat lehet tolni róla instagramon, TikTokon. De mondjuk analízist nem biztos hogy annyian és olyan szívesen fognak tanulni, mert az nem dobja meg a clout-ot a social médiában.
Minden generációban vannak szorongó, a hajukat igazgató, cipőjüket fényező tinédzserek, aztán ezek lesznek a prolik, akik vezetik a buszt, teherautót, pakolnak a raktárakban dobozokat amíg egy robot el nem veszi a munkájukat.

Örömhernyó 2021.10.26. 14:53:28

@Fredddy: A svédeknél nem nagyon volt jobbágyság, talán már akkor elhúztak. A finneket az oroszok nyomták el, az íreket az angolok adták-vették, mint a rabszolgákat, deportálták őket minden gyarmatra tömegesen.
Akármikor is tettek szert előnyre, annyira különböző történelmi hátterű országok, népek mint a finnek, írek, norvégok, svédek (volt ott ugyan perszonálunió), mégis valamiben egyeznek: nem egy végsőkig hierarchizált társadalmat hoztak létre az elnyomásból és szegénységből szabadulva, praktikus, célszerű gondolkodással megragadták a lehetőségeket. Nem jelképes politizálás folyt, hanem valódi.

Aureliano Buendía 2021.10.26. 16:17:57

@Alick: persze, de nem is arról írtam, hanem arról, hogy a fasizmus helyett a náci eszmék jobban hódítottak.

uluk4i 2021.10.26. 16:58:02

@slavau: de szép is volt...és eljött a Queensrÿche és a Motley Crue is...jó volt...

chrisred 2021.10.26. 18:26:09

@Örömhernyó: Gyakorlatilag az egész posztszovjet térségben.

chrisred 2021.10.26. 18:28:06

@Fredddy: Azért az íreknél helyette ott volt a polgárháború.

omron 2021.10.26. 18:43:25

@konrada: Tizenéve szállingóztak vissza emigráns ismerősök és meséltek. Btok+, mindenhol imádnak bennünket, meg úgy általában a Kelet-Európai kanokat. Bármit rájuk lehet bízni. Hentes és masszőr, órás és kazánkovács egy személyben.

omron 2021.10.26. 18:54:36

@Örömhernyó: Talán rájöttek, hogy előbb az ipart kell fejleszteni, majd ha az már megvan, jöhetnek az andragógusok meg a rekreációszervezők.

gigabursch 2021.10.26. 19:16:57

@uluk4i:
Bár Vince egy kicsit bunkó szövegeket eresztett meg némelyik szám között...

gigabursch 2021.10.26. 19:20:24

@Etniez:
erre a kérdésre viszonylag egyszerű megoldások vannak, mert a három gyerekkel ezt én is megélem
- figyelmeztetés
- Family Link
- Router elcsomagolása.

Ez utóbbi nagyon jól javítja a hallásukat.

Mindemeleltt mind a három imád mozogni és egyiket se kell féltsem, meg ha se én, se a nejem nincs otthon éhen nem halnak (igaz a mosogató képes túlcsordulni..., de az egy másik kérdés...)

Takács Miklós 2021.10.26. 21:46:30

@mennyi?husz!: en bloc (francia eredetű kifejezés, azt jelenti kb. hogy egészben)

Fredddy 2021.10.26. 22:00:16

@chrisred: ja, 1919-23 között, összesen mintegy négyezer halálos áldozattal. Cserébe meg kihagyták a 2. vh-t.

Takács Miklós 2021.10.26. 22:01:10

@Örömhernyó: A prolik nem vezetnek buszt és nem pakolnak semmit, azok a munkások. A prolik (proletárok) segélyből és alkalmi munkából élnek. A szó eredete latin proles=akik a gyermekükkel adóznak (mert más haszna nincs belőlük az államnak).

nyelv-ész 2021.10.26. 22:09:37

@kewcheg: Az semmi, de az Amphicart csak úgy lehetett használni a vízben, hogy előtte a fél kasztnit szét kellett kapni, tizenvalahány helyen zsírozni, aztán mehettél egy kört, és szerencsés esetben nem süllyedtél el.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.10.27. 09:41:29

@Örömhernyó: "a Kaukázusban a politikus és gengszter sokszor felcserélhető fogalmak."Haha, nem csak ott, hanem szinte bárhol a világban, de legalább is a Föld nevű bolygón.
:D

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.10.27. 09:56:48

@bioLarzen: Nekem is az ugrott be, hogy walkmannal kazit másolni mekkora őrültség, hiszen simán megáll az egész félúton (a kazetta egyik oldalának felénél) és meg lehet bökni, lehet elölről kezdeni az egészet.És azoknak még nem volt töltőjük sem, tudtommal.Én (meg a környezetemben minden tinédzser) százszor inkább kétkazettás asztali magnóra vágytam, pontosabban ilyen táskarádió formátumúra (decknek esélye sem volt a 80-as évek vége felé), és be is tudtam szerezni a belvárosi dollárboltban Pesten, loller.Volt külföldi rokon, aki néha küldött kis zsebpénzt, én meg összeraktam rá. :D 1987-88 körül lehetett, talán még a Gorenje-őrület előtt, vagy közvetlen utána. Ennek is több, mint 30 éve, kegyetlen.

Club Sandwich 2021.10.27. 10:18:06

@nyelv-ész: Olyan, hogy kaszTni, nem letezik. Kaszni, az van, a "chassis" szobol szarmazik. Ilyen nickkel ekkora bakot loni ;)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.10.27. 10:35:34

@uluk4i: A Kvínszricsi nevében ez a dinka pöttyös ipszilon milyen nyelvi kódlapban található meg?Vagy mi az Ascii-kódja?
:D

kewcheg 2021.10.27. 11:38:26

@nyelv-ész: akkor ennél a k.europaiak is jobbat tudtak....:)

uluk4i 2021.10.27. 11:42:05

@geegee: elvileg Alt+0255, de a copy+paste kombináció is használható :)

bioLarzen 2021.10.27. 11:43:50

@Club Sandwich: "Olyan, hogy kaszTni, nem letezik."
Dehogynem létezik - te magad is leírtad... ;)

Ha most elkezdenénk sorolni azokat a magyar szavakat, amelyek pont így kezdték, azátn mára teljesen okés szavakká váltak... Anno biztosn voltak olyanok, akik azt mondták, hogy "olyan, hogy laBda, nem létezik. LaPda van, a szláv "lopta" szóból származik". Vagy "milyen "gesztenye"??? Hisz az "kesztenye"...

uluk4i 2021.10.27. 11:44:37

@nyelv-ész: az Amphicar az 50-es években tervezet 60-as évekbeli autó, amiken a zsírzópontok használata teljesen megszokott volt. Nem a vízbemenés miatt kellett zsírozni, ez a rendes karbantartás része volt szinten minden korabeli autón.

uluk4i 2021.10.27. 11:46:04

@gigabursch: szerencsém volt, semmit nem értettem belőle, mert angolul akkor még csak annyit tudtam hogy SEEK AND DESTROY...

gigabursch 2021.10.27. 12:07:18

@uluk4i:
Az James volt... (Metallica), mármint a Seek and Destroy (ami egyes helyeken csak székely diszkó...)
Vince (Mötley Crüe) igazában bunkó módon viszonyult a magyar és helyben lévő nem magyar közönségnek. Több tahó beszólása is volt, kb hasonlók (remélem most ez nem kerül kitörlésre, de a tények talaján kell maradni):
- Anyabaszók vagytok?
- yeaaaaahhh (közönség)
- Akkor baszódjatok meg!
- yeeeaaaahhhh (közönség)

gigabursch 2021.10.27. 12:19:16

@Club Sandwich:
Lehet, hogy az angol szó kapcsán nem tévedsz, azonban ez egy német-jiddis szóátvétel eredménye a magyar nyelvben.

Fredddy 2021.10.27. 12:33:29

@chrisred: Észak-Írország, ahol ez a háború volt, az Angliához tartozó (az 1920onvalahányas függetlenedést követően Angliánál maradt) ír megyéket jelenti. Nem az az Írország, amiről a gazdasági fejlődés kapcsán szó van.

chrisred 2021.10.27. 12:43:57

@Fredddy: Szóval úgy gondolod, Írország nem is volt érintett benne? A figyelmedbe ajánlom Írország gdp/fő statisztikájának alakulását a kilencvenes évek közepéig, majd utána.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.10.27. 12:57:44

@uluk4i: Kösz, igen, a kopipészt egyszerűb mondjuk.

nyelv-ész 2021.10.27. 13:02:25

@uluk4i: Azoknak az autóknak legfeljebb a futóművét kellett zsírozni, de az Amphicarnál szigetelési okokból is kellett. Ha nekem nem hiszel, van Wikipédia oldala az autónak, olvasd el:

hu.wikipedia.org/wiki/Amphicar

nyelv-ész 2021.10.27. 13:06:08

@Club Sandwich: Bakot és egyéb állatot nem szoktam lőni, neked viszont ott a Google, használd bátran. Most megspóroltam neked egy keresést, íme: www.szotarjelentese.com/Kasztni

Fredddy 2021.10.27. 13:18:15

@chrisred: nem tudom, mennyi részük volt, valamennyi biztos, de abban egyezzünk már meg, hogy mondjuk az 1944-45-ös magyarországi eseményekhez nem mérhető az, hogy a szomszédban néha lőnek. A 90-es évekbeli meglódulásnak meg aztán végképp minimális a köze ehhez, sokkal inkább a beruházásbarát gazdaságpolitikának:
en.wikipedia.org/wiki/Celtic_Tiger
(Ez a növekedés egyébként ki is fújt azóta, szóval óvatosan a bezzegezéssel.)

uluk4i 2021.10.27. 13:40:38

@gigabursch: hehe, tipikus amerikai rocksztár paraszt. Axl Rose sem volt különb, ahogy emlékszem. És szerintem a közönség magyar részének kb. 90% nem tudta, hogy miról beszél, csak automatikusan nyomták a "yeah"-t, amikor hallottam valamit.
Sziiiiik aaaaand disztrooooooy....

chrisred 2021.10.27. 13:59:00

@Fredddy: Nem tudom, hogyan jön ide 1944, eredetileg azt írtad, hogy az íreknek azért jobb, mert náluk nem volt kommunizmus. Erre reagáltam, hogy nekik viszont akkor ott volt a polgárháború. Akkor viszont abban megegyezhetünk, hogy írek nem a 40 év kommunizmus alatt húztak el tőlünk, hanem utána. Viszont az megint más kérdés, ha nem látod az összefüggést a kilencvenes évek változó gazdaságpolitikája és a nacionalista kormányok időszakának vége között.

Club Sandwich 2021.10.28. 01:12:42

@nyelv-ész: Semmi szuksegem guglira, plane nem onjelolt okoskodok folenyeskedo "segitsegere". Ez tipikusan az az eset, ahol rogton kiderul, hogy valaki ert-e a temahoz (es ilyenforman a helyes, az adott szakteruleten elfogadott szavakat hasznalja) avagy nepi nyelven, kibickent okoskodik...

omron 2021.10.28. 05:52:40

@uluk4i: Előfordult ilyen a mi rocksztár parasztjainknál is, csak azt értette a közönség. Mert a technikus elfelejtette kikapcsolni a mikrofont.

ZON 2021.10.28. 07:59:37

@Club Sandwich: Ja, Grétsy László, aki kibicként okoskodik... :)

J.László 2021.10.28. 11:11:55

Gyakorlatilag az összes külföldön szolgálatot teljesítő szovjet követ, konzul NKVD-s tiszt volt a '30-as években. Az arc tehát megérdemelte a halált. Tisztelet a lengyel merénylőjének.

sotwar 2021.10.29. 14:44:48

"1907. Asszonyok a helsinki kikötőben." Nem tudom, hogy volt-e már róla szó, de szerintem a kép legérdekesebb része a háttérben álló impozáns gőzhajó. Az ugyanis a SAMPO. Finnország második, de első nagy teljesítményű jégtörő gőzhajója. Akkoriban forradalmi újításként 2db gőzgépet és 2db hajócsavart kapott. De nem ezek száma számított új dolognak, hanem az, hogy az egyik hajócsavart szokás szerint a hajófarba szerelték, a másikat viszont a hajó orrába építették be! A hajóorrba épített csavar elsődleges célja nem a meghajtás volt, hanem a hajótest és a jégtáblák közötti súrlódás csökkentése. Állítólag döngöléssel (azaz nem folyamatosan haladva, hanem neki- nekiiramodva) akár 6m vastag feltorlódott jeget is áttört! Az 1900-as évek elején Európa legjobb jégtörőjének tartották. Egészen hihetetlenül kalandos pályafutása volt. Aktív tevékenységgel túlélt két világháborút, forradalmakat és közben számtalan kereskedelmi hajót segített épségben célba jutni, illetve sok-sok bajba jutott hajót és embert mentett meg a befagyott tengeren. Érdemes utánaolvasni.

gigabursch 2021.10.29. 19:53:14

@sotwar:
Bocs, de a dongoles az egész más.
Ahhoz kell előre vagy előre-hátra egy egy excenteres súly, ami imbolygatja a hajót.

Az elöl lévő propellerrel az alábbi események történhetnrk:
- Leforgácsolja a jeget (ez akkor még nem volt opció)
- víz propulzióval segít lemászni a jegtorlaszról hátramenetben
- ha nem lehet előre én megfordulni, akkor könnyebb hosszabb szakaszt hátrában megtenni
- jégtorlasz alá vizet, levegőt tol be, ami így könnyebben roppant, mert nincs alatta tömör víz.

30-06 2021.11.01. 17:16:57

@J.László: Már az orosz birodalom idején a külképviseleteken az un. kereskedelmi tanácsos volt a helyi hírszerzés vezetője. A vicc, hogy ez változatlanul megmaradt a szovjet időkben majd most is ( kivéve a katonai hírszerzést, a GRU-t)

sotwar 2021.11.02. 08:47:59

@gigabursch: Köszönöm a kiigazítást! Bevallom nem vagyok szakavatott ismerője a témának.

Cpt. Flint 2021.11.08. 14:47:08

@geegee: " százszor inkább kétkazettás asztali magnóra vágytam, pontosabban ilyen táskarádió formátumúra (decknek esélye sem volt a 80-as évek vége felé), "
Haveromnak már kb. 86-ban v. 87-ben volt kétkazettás AIWA deckje, és nem külföldről, hanem valamelyik veszprémi boltból. Azért a 80-as évek végén már sok minden volt. Az igaz, hogy csak kis mennyiségben, esetenként, azaz ki kellett fogni, le kellett csapni rá és nem is volt olcsó... de esély azért volt. (Szürkeimportos garázsboltok is akkor kezdtek nyílni.) Így lett nekem pl. Fischer sífutólécem szintén a 80-as években, simán sportboltból. Ilyesmit ma se nagyon látsz boltban Magyarországon, persze kereslet sincs rá... pedig amilyen hegyeink vannak, szerintem a sífutásban bőven lett volna fantázia. Ma már mondjuk hó sincs.

8Lifeisamovie8 2023.10.14. 17:08:07

A lopakodó: "Sorry, we didn't know it was invisible!" :D

ZON 2023.10.14. 19:09:50

@Cpt. Flint: Fischer sífutólécet nevetségesen olcsón vettünk Kárpátalján, mikor az öregem ott dolgozott a 80-as évek közepén.. A helyi sportboltban úgy néztek rám és az öcsémre a Wrangler és Lee farmerdzsekikben, mintha a Marsról jöttünk volna. És egy ottani melós félhavi fizetéséért vett sífutólécet nálunk bő duplájáért adtok be a zaciba. Ugyanez volt versenybicajra való szingó gumikkal. És én aztán nem vagyok egy született seftes...
süti beállítások módosítása