Napi érdekes - 367

2021. január 17. JTom

1896_olympiade_athen_100_m-lauf_negyedik_szokolyi_alajos.jpg

1896. Az első újkori olimpia Athénben. A 100 méteres síkfutás döntőjének rajtja: balról a negyedik a magyar Szokolyi Alajos, akinek bronzérme minden idők első megszerzett magyar olimpiai érme

1908_berlin_kreuzberg_katastrophe_hochbahn_ungluck.jpg

1908. A berlin-kreuzbergi magasvasút balesete. Az egyik vonatvezető hibájából összeütköző két szerelvény egy kocsija a mélybe zuhant, amiben húszan lelték halálukat

1910_theodore_rossevelt_magyarorszagi_latogatasa_soran_pozsonyban.jpg

1910. Theodore Roosevelt volt amerikai elnök magyarországi látogatása során Pozsonyban. Ő volt az első amerikai vezető, aki hazánkba látogatott

1912_coney_island_swimming_race_in_street_clothing.jpg

1912. A New York-i Coney Islanden rendezett utcai ruhás úszóverseny

1914_junius_28_ferenc_ferdinand_elleni_merenylet_helyszine.jpg

1914. június 28. A Ferenc Ferdinánd elleni merénylet helyszíne

1915_italian_soldiers_hoisting_a_crate_dog_and_artillery_gun_up_a_mountain.jpg

1915. Az első világháborúban olasz katonák húznak fel egy magaslatra ágyút, kutyát és muníciósládát

1930_korul_six_women_contestants_at_the_starting_line_in_america_s_first_human_hoop_race_which_was_held_at_carthay_circle_in_hollywood.jpg

1930. körül. Furcsa utcai verseny női résztvevőkkel: 'America's first human hoop race' (magyarul talán hulahop-kerék?) a Los Angeles-i Carthay Circle-ben, USA

1935_fiat_ansaldo_big_motors_factory_genua_san_pier_d_arena_italy_cr.jpg

1935. Fiat-Ansaldo, óriásmotorok üzeme: Genova, San Pier d'Arena, Olaszország

1935_international_ulster_trophy_road_race_organised_by_the_ulster_automobile_club_in_bangor_in_the_irish_county_down.jpg

1935. International Ulster Trophy Road Race, az Ulsteri Automobil Klub által az észak-ír Bangorban rendezett autóversenyén történt kisodródás

1937_bluey_an_australian_cattle_dog_is_recorded_in_the_guinness_book_of_world_records_as_the_oldest_dog_to_ever_live_bluey_lived_to_be_29_years_5_months_old_and_lived_from_1910_to_1939.jpg

1937. Bluey, az ausztrál pásztor, a Guinness Book of World Records által elismert valaha legtovább élt kutya. 29 éves és 5 hónapos koráig élt 1910-től 1939-ig. A fotón 27 évesen látható. A fajtát a 18. században tenyésztették ki a dingó, a dalmata, a skót juhász és a bullterrier fajták keresztezésével, elsősorban marhacsordák mellé munkára

1938_marcius_az_anschluss_utan_egy_osztrak_autotulajdonos_festi_at_az_orszagjelzest_gepkocsijan_a-rol_d-re.jpg

1938. március. Az Anschluss után egy osztrák autótulajdonos festi át az országjelzést gépkocsiján 'A'-ról, 'D'-re

1956_berlin_excavation_of_the_olympic_bell.jpg

1956. Az 1936-os berlini olimpiai játékok elveszett harangjának megtalálása

1964_hans_walter_zech-nenntwich_german_waffen_ss_deserter_giza_egypt.jpg

1964. Hans Walter Zech-Nenntwich, a német Waffen-SS korábbi tagja, menekülése közben Egyiptomban.

Zech-Nenntwich SS-tiszt 1944-ben hamis papírokkal (egy katonai per elől) Nagy-Britanniába utazott, és ott az MI5-nál jelentkezett. A háború után visszatért az NSZK-ba, ahol Észak-Rajna-Vesztfália tartomány és Nagy-Britannia közötti összekötőként dolgozott. 1950-ben a német kancellárnak, Adenauernak jelentett azokról a náci tisztségviselőkről, akik az 1950-es években is még mindig vezető szerepet töltöttek be az NSZK-ban. Ezután le kellett mondania posztjáról, és a következő években az NDK-ban is többször megfordult, személyesen tárgyalt Walter Ulbrichttal és a Stasi vezetőjével, Erich Mielkével. Ezután az NSZK-ban letartóztatták különböző külföldi országok titkosszolgálatainak pénzért tett jelentéseiért, valamint egy nálánál 24 évvel idősebb iparmágnás özvegyasszony is beperelte házasságszédelgésért, és nemsokkal később kezdődött SS-perben is vádlottként szerepelt. Ezek elől (egykori SS-tagok segítségével, akik addigra a rendvédelemben dolgoztak) sikerült a fogdából több társával együtt megszöknie, és egyikük - egy korábbi Stuka-pilóta - magángépén Svájcba jutnia. Ott valakinek a pénzét egy bankból kivéve tovább menekülhetett. A fenti fotó ekkor készült róla Egyiptomban. Néhány hónap múlva mégis visszatért az NSZK-ba, mert félt hogy az izraeli titkosszolgálat őt is elfogja és Izraelbe viszi, ahol kivégezhetik, mint Eichmannt, lévén neki köze lehetett 5200 lengyel zsidó kivégzéséhez. Otthon két és fél évre ítélték, innét ismét meg akart szökni, de eközben elfogták. Egyik szökésért sem kapott büntetést, lévén Németországban ez nem bűncselekmény (hanem a szabadsághoz való jog). Büntetése letelte után nem sokat tudni róla, annyi biztos hogy 1979-ben még élt, a Neues Deutschland korabeli cikke szerint "tisztes polgárként Remagenben, és szoros kapcsolatot tart fenn a város hatóságaival és a rendőrséggel". Ez ám a sztori, nem a Thomas Lievené :)

1971_palermo_a_group_of_carabinieri_and_onlookers_looking_inside_the_fiat_130_the_bodies_of_chief_prosecutor_of_palermo_pietro_scaglione_and_his_driver2.jpg

1971. Palermo. Rendőrök és nyomozók egy FIAT 130-as mellett, amiben a palermói legfőbb ügyésznek Pietro Scaglionénak és sofőrjének holttestét megtalálták. Az eset azóta is megoldatlan, de a legtöbb vélemény szerint a szicíliai maffia állhatott a gyilkosságok hátterében

1972_ambulancemen_putting_a_litter_with_an_accident_victim_into_a_ka_18_hog_helicopter.jpg

1972. Mentősök teszik be egy baleset áldozatát egy szovjet Kamov Ka–18 helikopterbe (valószínűleg reklám- vagy propagandafotó, erősen meg is van retusálva, ilyet fekete-fehér újságokba szánt fotókkal csináltak jellemzően az elveszett részletek kiemelésére)

1973_a_reconstruction_of_the_murder_of_ahmed_bouchiki_in_lillehammer_in_1973_the_murder_was_one_of_the_biggest_losses_in_the_israeli_intelligence_organization.jpg

1973. A lillehammeri-affér rendőrségi rekonstrukciója. A szerencsétlen eset során az izraeli titkosszolgálat tévedésből meggyilkolta Ahmed Bouchikit, egy egyszerű pincért, mert összekeverték Ali Hasszán Szalamehhel, az 1972-es müncheni olimpián végrehajtott merénylet kitervelőjével. Az ügynökök börtönbe kerültek Norvégiában. Hivatalosan Izrael sosem ismerte el érintettségét az ügyben, de 23 évvel később mintegy 400 ezer dollárt fizettek ki az áldozat családtagjainak

1980_korul_soviet_traffic_police_officers_taking_pictures_of_a_road_accident_with_a_stereoscopic_camera.jpg

1980 körül. Szovjet közlekedési rendőrök egy sztereó kamerával rögzítik egy baleset helyszínét

1990_jan_15_mehrere_zehntausend_demonstranten_sturmten_die_zentrale_des_amtes_fur_nationale_sicherheit_stasi-zentrale_im_ostberliner_stadtteil_lichtenberg.jpg

1990. január 15. Néhány tízezer keletnémet tüntető rohanja le a hírhedt titkosszolgálat, a Stasi központját Kelet-Berlinben, Lichtenbergben

 

____________________________________________________________________

 

Kérünk támogasd a blogot az online műsorunkra történő jegyvásárlással, hogy a járvány elmúltával országos, interaktív előadássorozatra indulhassunk, amire értékes ajándékokat is tervezünk vinni! Ha nem szeretnél jegyet venni, az alábbi linkek valamelyikére kattintva bankkártyával, PayPalon vagy a Patreonon is megteheted! 

Köszönet minden eddigi és leendő támogatónknak!

rlt_online1.jpg

pp.png



patreon.png

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr8316388750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fareszjó 2021.01.17. 00:23:34

Érdemes volt ébren maradni, nagyjából 6 perce jutott eszembe, hogy nem kell már délutánig várni.
1896. Az első újkori olimpia Athénben. A 100 méteres síkfutás döntőjének rajtja: Ahány versenyző, annyiféle rajtolási módszer.
1912. A New York-i Coney Island-en rendezett utcai ruhás úszóverseny: most is így kellene, nem mindenféle testhez simuló cuccban, úgy könnyű!
1935. International Ulster Trophy Road Race: Van valami bukósisak rajta, ami elég meglepő, úgy emlékszem, hogy még az ötvenes években is makszimum egy védőszemüveget kaptak magukra a versenyzők.
1964. Hans Walter Zech-Nenntwich, a német Waffen-SS korábbi tagja, menekülése közben Egyiptomban: Szivarozva menekült? Nem siette el a dolgot.

bioLarzen 2021.01.17. 01:15:52

Második! :)
Kiru képek megint.

gintonic.azigazi 2021.01.17. 05:07:30

az hogy valaki katonatiszt a sajat orszaganak hadseregeben az miert bun utanna x evvel? Ha most en magyar katonatiszt vagyok... jo, oke, vegyuk ugy hogy most litvan katonatiszt vagyok es kozben jon egy haboru amit bukik litvania akkor bujkalnom kell? fene erti ezt. Egy nemet megis milyen tiszt kellett volna legyen nemetorszagban anno? Angol?

Burgermeister 2021.01.17. 08:06:19

Klassz fotok.
Oriasmotorok, hihetetlen.

_z_ 2021.01.17. 08:11:22

@gintonic.azigazi: Elolvastad?
"...lévén neki köze lehetett 5200 lengyel zsidó kivégzéséhez."

Suzumebachi 2021.01.17. 08:25:55

@gintonic.azigazi: a Waffen-SS nem a Wermacht, szóval nem szimpla katonatiszt volt.
Jó sorozat, köszi!
A magyar futó miért nem jobbról a második? Van erre valami szabály, pl. az olvasás iránya, hogy balról a negyedikként kel megjelölni?
Az óriásmotorok OK, de aztán azok ott is maradtak, vagy volt valami még nagyobb, ami egyben mozgatni is tudta őket?

gigabursch 2021.01.17. 08:52:48

Annak a harangnak is lehet egy érdekes története.

David Bowman 2021.01.17. 09:09:47

@gintonic.azigazi: Hát én nem ezt olvastam. Katonaszökevény volt. 44ben átállt az angolokhoz. Már akkor valami per elől szökött.

David Bowman 2021.01.17. 09:13:16

@Suzumebachi: Hajómotorok. Gondolom, valahogy berakták. Mostanában darabokban teszik a helyére, aztán köré építik a hajót.

David Bowman 2021.01.17. 09:33:57

Acélharang. Ez a hangja: www.dailymotion.com/video/x7voxgq
Az acélszerkezetes harangtorony a háborúban kigyulladt, de állva maradt. A háború után az instabil tornyot az angolok ledöntötték, de a harang kiszerelésével nem bajlódtak, így az megrepedt. Ha jól láttam, át is van lőve. Ellopását megelőzendő elásták.

¿Qué tapas hay? 2021.01.17. 10:28:24

@David Bowman: Definíció szerint ugyan valóban a háborúban volt, de a harangtorony már a szovjet megszállást követően sérült meg, amikor valahogy sikerült a birodalmi filmarchívumnak a maifeldi tribünben raktározott részét felgyújtani. A harang belülről kifelé van átlőve, így igen valószínű, hogy már azt is a harcok befejezését követően sikerült elkövetni. Amúgy a kiásott harang ma megtekinthető az olimpiai stadion déli bejáratánál.

más: Th. Roosevelt elnök a cseklészi vasútállomáson látható, ami sokat nem változott az elmúlt száz évben: vasutallomasok.hu/index.php?o=showlanc&l=44490&f=7994 A falu ugyan közel van Pozsonyhoz, de nem a város része.
Scalglione autója egy Fiat 1300-as volt. Az érdekes kérdés inkább az, hogy miért járt egy palermói ügyész egy trieszti autóval? www.penitenziaria.it/public/foto_carcere/pietro_scaglione_auto.jpg

jamboox 2021.01.17. 11:07:35

Ahhoz képest, hogy Ferenc Ferdinándot pisztollyal merényelték meg, elég nagy felfordulás van ott. Mintha inkább bomba robbant volna.

csorsza 2021.01.17. 11:34:46

@gintonic.azigazi: Ennek a trógernek minden oka megvolt a szökdösésre.

Flashy7 2021.01.17. 13:01:41

Roosevelt kép: mint azok a családi fotók, amikor hárman fotóznak egyszerre és mindenki másik fényképezőbe néz :D

Puch 2021.01.17. 13:03:26

ezek az óriás motorok nem azok, amik a gyár energia ellátását biztosították??? mert azok, ha jól tudom a Világ legnagyobb motorjai és tényleg nem vitték őket sehová :)

Munro 2021.01.17. 13:05:06

1935-ös versenyen nem kisodródott, hanem látta a kirakatban hogy leárazták a Heinz ketchupot :)

ZON 2021.01.17. 13:32:13

@Puch: tényleg nem egyértelmű. Én nem látok hozzájuk kapcsolva áramfejlesztőt, de mintha az égéstermékük elvezetését szolgálná 1-1 vastag cső. Próbaüzemen vannak ?
Meg az előtérben látható egy üres "blokk" , és nyilván nem egy gyártóüzembe telepítenék az áramfejlesztőket

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.17. 13:35:30

A szovjet sztereó kamera inkább egy távolságmérő eszköz. Magam még ilyen sztereó fényképezőgépet nem láttam, pedig gyűjtöm is őket (ezeknek a szemmel egyező távolságban van a két objektívjük).

(Mivel itt több helyen is előfordul, meg már volt korábban is,, csak halkan jelzem, hogy sok helyen kimaradtak a vesszők személyek többszöri említésekor. Pl. "a palermói legfőbb ügyésznek Pietro Scaglionénak és sofőrjének" helyett "a palermói legfőbb ügyésznek, Pietro Scaglionénak, és sofőrjének")

Csernyánszky Pál 2021.01.17. 14:25:21

@jamboox: Két merénylet volt ellene egy nap alatt. Az első alkalommal gránátot dobtak az autójára, gondolom, ez a helyszín van a képen.

szeme közé, laposan! 2021.01.17. 14:55:31

Az utcai ruhás úszóverseny csúcs, manapság is kellene ilyen! Az eredmény csak akkor lenne elfogadható, ha célba éréskor is minden ruhadarab a versenyzőn marad! :)

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2021.01.17. 15:16:25

Kis szőrszálhasogatás: a Fiat nem 130-as, hanem 1300-as.

¿Qué tapas hay? 2021.01.17. 15:47:12

@Puch: @ZON: Nem, ez egyértelműen motorgyártó-sor. Jobbról balra haladva egyre jobban összerakott motorok láthatók. A jobb szélen lévőbe még a hengerperselyek sincsenek beépítve, a hatból öt ott áll a hengertömb tetején. A motor légszekrényei nyitva vannak. A középsőn már zártak a légszekrények, ránézésre a fúvó is fel van szerelve. A bal szélsőre - ahogy nézem - a forgató villanymotor is rá van kapcsolva, gondolom ott szerelik majd a hajtórudakat/keresztfejeket.

5valve 2021.01.17. 15:50:20

Szerintem az nem hulahopp lesz, hanem valami emberi kerék (be) guruló verseny. (beguruló) Nagyon szép a magyar nyelv :) Jó képek köszönjük.

MIG-31 2021.01.17. 16:18:43

@¿Qué tapas hay?: Igen. Annyi kiegészítéssel hogy ez szerintem nem gyártósor, hanem itt egyhelyben szerelték készre a motort, és különböző készültségi fokú motorok láthatóak a képen.

MIG-31 2021.01.17. 16:20:29

A szovjet közlekedési helyszínelők micsoda komolyan felvonultak, bójákkal körbekerítve a jármű, ráadásul számozott bóják. Itt mit is csinálhatnak pontosan? Mi az a sztereó kamera?

hátramozdító 2021.01.17. 17:30:47

Köszönjünk, ismét el lettünk kényeztetve! Az olasz tüzérek a sziklán, ahogy a középen lévő fickó szemez azzal okoszép kutyával! Tudom, beállított, tudom, szörnyűség várt rájuk, de akkor is bibliai hangulata van a képnek.

gigabursch 2021.01.17. 17:56:30

@¿Qué tapas hay?:
Ööö... A légszekrény az egészen más.
Ez egyszerűen csak az egyes hengerekhez kapcsolódó fedő lemez, ami mögött hozzá lehet férni a motor adott hengerénél az öntvényhez, ill a vezérléshez.
Az alsók már az öntvény alá nyitnak, ahol a hajtókarokat és a főtengelyt, még a csapágyakat lehet elérni.

Egyértelműen motorgyár - ahogy ez fentebb elhangzott -, ahol különböző összeszereltségi fázisok látszanak.

A Láng Gépgyár hasonlóan mutatta magát a maga hajómotorjaival.

gigabursch 2021.01.17. 18:01:02

@¿Qué tapas hay?:
A jobboldali gépen az az öt bigyó a gép tetején maga a hengerpersely.

Smouse 2021.01.17. 18:03:20

Roosvelt kép: már akkor is a gyíkemberek hordozták az elnök mellett az "atom" táskát? :D

kugi · http://kugi.blog.hu 2021.01.17. 18:03:34

Hans Walter Zech-Nenntwich sztoriját olvasva nekem is Thomas Lieven ugrott be. :)

Azon az utcai kerekes versenyen vajon mennyit gurulhattak? Mindenesetre jól bírták a hölgyek...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2021.01.17. 18:23:18

@MIG-31: Utánanéztem, mert érdekel engem is. Nos, ahogy írtam feljebb, az nem kamera, hanem egy távmérő eszköz, hibás a fordítás.
Itt egy hitelesnek tűnő forrás, a képalával: aif.ru/auto/gallery/istoriya_gai_v_fotografiyah#id=12036010
Képalá oroszul: 1974 год. Сотрудники ГАИ проводят стереоскопическую съемку дорожно-транспортного происшествия.
A съемкa-t fordították kamerának, ami egyébként felvételt, felmérést jelent (a netes szótár szerint), de fényképezőgépet biztos nem.

Mondjuk, az évszámmal gondom van, 1974-ben nem létezett még ilyen Latvija kisbusz, mivel azt 1976-tól gyárottták. De itt is hasonló az évszám a cikkben a képpel együtt: oper-1974.livejournal.com/844244.html

J.László 2021.01.17. 18:46:59

1990-ben az egy nyugatnémet titkosszolgálati akció volt.

Nyiri 2021.01.17. 18:48:16

Hans Walter Zech-Nenntwich - Szappanos kígyó volt a csávó. Igazi jellem :(

J.László 2021.01.17. 18:50:49

A szarajevói felvétel valószínűleg az első sikertelen merénylet helyszíne. Akkor bombát dobtak az autóra, de lepattant és az autó mögött robbant fel.

A villamossínekből arra következtethetünk, hogy a rakparton készült a fotó, nem pedig abban a raktpartól nyíló utcában, ahol aztán később eldördültek a gyilkos lövések.

L.Cz. 2021.01.17. 19:25:19

@Spica: Egyetértek, látszik, hogy "fürdőkád", nem lehet 130-as.

¿Qué tapas hay? 2021.01.17. 19:39:46

@gigabursch: Hm. Visszanéztem. Egész pontosan azt írtam, hogy a jobboldali motor hengertömbjénet tetejére vannak állítva a beépítésre váró hengerperselyek (a hatból öt). A légszekrény vége is konkrétan nyitva van ennél a motornál - összehasonlítva a többivel. Ha esetleg a légszekrény kifejezés nem tetszetős az öblítőlevegőt a hengerekhez vezető csatornára, akkor használjuk a Jurek prof. által is módfelett kedvelt régies receiver kifejezést.

gigabursch 2021.01.17. 19:44:13

@¿Qué tapas hay?:
A légszekrénytől eltekintve nem is vitáztam.
Ill. ezzel a kifejezéssel egészen más (rész)területen találkoztam. Ezért furcsállom.

Ha félreérthető voltam, akkor bocs!

Tom Bradley 2021.01.17. 20:30:59

@Smouse: Ha a szakállas úriemberre gondolsz (akinél az "atomtáskád" van), nos ő gróf Apponyi Albert, korábbi vallás- és közoktatásügyi miniszter.
A többiek elvileg újságírók: "A Vasárnapi Újság számára Jelfy Gyula készített fényképeket, amelyek egyikén Roosevelt és Apponyi az újságírók gyűrűjében áll." (forrás: pozsonyikifli.sk/theodore-roosevelt-pozsonyban-egy-latogatas-margojara-avagy-hogyan-keletkeznek-a-varosi-legendak/)
Abban viszont valaki segíthetne, hogy a jobbról a második (bal kezében fekete kalappal) alak lehet-e Szamuely Tibor? Igaz, csak húsz éves volt akkor, és igaz, hogy Nagyváradon, de már újságíró volt. Arcra nagyon hasonlít nekem.

¿Qué tapas hay? 2021.01.17. 20:42:33

@gigabursch: Semmi baj, én is kicsit bizonytalan lettem, hogy 30+ éve rosszul használok egy szakkifejezést (még a nagy Jurek-könyvet is lebányásztam a felső szekrényből). Aztán rájöttem, hogy a hajós szaknyelv mást hív légszekrénynek. Én így értettem: regi.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop422b/2010-0007_02_ketutemu_dizelmotor_felepitese_mukodese_modern_alkalmazasai/csatolmany_varga_robert_5_5.html

pizo 2021.01.17. 20:54:58

Az észak-ír versenyem kisodródó autó egy MG TC.

Zoli

Greg36 2021.01.17. 21:15:28

@pizo: 1935-ben nem lehetett TA. A T sorozatot 1936-tól gyártották. Inkább egy N.

MIG-31 2021.01.17. 21:22:35

@Fotósképző: Kösz! Először átpörgettem az első hozzászólásod.

Greg36 2021.01.17. 21:25:32

@Greg36: Egész pontosan: a sofőr Walter Furey, a kocsi pedig egy MG Magnette ND.

Szaudi Herceg 2021.01.17. 21:26:56

@Csernyánszky Pál: "@jamboox: Két merénylet volt ellene egy nap alatt. Az első alkalommal gránátot dobtak az autójára, gondolom, ez a helyszín van a képen. "

Szaudi Herceg 2021.01.17. 21:27:31

@Csernyánszky Pál: "@jamboox: Két merénylet volt ellene egy nap alatt. Az első alkalommal gránátot dobtak az autójára, gondolom, ez a helyszín van a képen. "

Mindkétszer meghalt? :-D :-D

NL 2021.01.17. 21:47:49

Köszi srácok, rengeteget tanulok tőletek! Ez a blog egyike azoknak, melyeket az utolsó betűcsavarig el szoktam olvasni!

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.17. 23:23:25

@kugi: Én is azt nézném meg valami videón, de rohadtul.Hogy a pék szervébe kanyarodtak, fékeztek vajon?
Meg a verseny végén vajon mennyire színeset ásítottak (= sugárban hányhattak)?
:-))

Alick 2021.01.17. 23:29:24

@kugi: A hölgyek addig lehettek lelkesek, amíg nem jön a lejtő. Gondolom a győztest, aki a saját lábán jött ki a végén a kerek kalickából, beajánlást kapott a kiképzendő női űrhajósok közé. :)

M. Péter 2021.01.18. 00:38:50

Zech-Nenntwichet ha a szökésért nem is büntették, de a börtönőr megvesztegetéséért kapott 10 hónapot.

bioLarzen 2021.01.18. 02:54:30

@Szaudi Herceg: Jaja, róla szólt a "Meghalt, de túlélte" címről elhíresült Tények-anyag ;)

Yaesu 2021.01.18. 08:19:27

Érdekes, a lillehammeri esethez nincs komment. Az úgy látszik rendben van,, hogy az izraeliek kb. random gyilkolászhatnak embereket kb. büntetlenül.

Sanda gyanu 2021.01.18. 09:17:21

@5valve: Ez egy régi, cirkuszi eszköz, de találkoztam már vele Pesten utcai mutatványosnál.

Aki életkora alapján látta, az talán emlékezhet arra, hogy az Égig érő fű c. filmben is szerepel ez az eszköz.

Sanda gyanu 2021.01.18. 09:27:47

@Sanda gyanu: A kulcsszó, amire rá kell keresni: Rhönrad, vagy Rhönrad-kerék

David Bowman 2021.01.18. 10:01:16

@Smouse: Az atomtáska jó 30 évvel későbbi találmány.

David Bowman 2021.01.18. 10:07:09

@Yaesu: Mit lehet ehhez hozzáfűzni?

Zámolyi roma 2021.01.18. 10:09:48

@David Bowman: Tényleg? Tényleg csak jó 30 évvel később találták fel az atombombát?

Nem mondod!

Nem ment át, hogy ez csak tréfa?

Szerintem ez volt a világ legfeleslegesebb hozzászólása.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2021.01.18. 11:09:06

nagyon érdekes képek ismét, köszi értük!

ZON 2021.01.18. 14:07:31

@gigabursch: nem a dugattyúk ? Még a gyűrűk is ott vannak előttük, mint hulahopp-karikák.

radolaci 2021.01.18. 14:30:51

@Tom Bradley: Nekem is feltűnt! Nem ugrott be rögtön, hogy Szamuely, de az igen, hogy ő és a mellette álló alak (szintén kalappal a kezében), mintha a Tanácsköztársaság arcképcsarnokából léptek volna elő. Ott voltak ilyen karakterű figurák.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.01.18. 18:08:16

@Yaesu: Nem, nyilván nincs rendben.De most akkor mit tegyünk, kezdjünk el zsi. dózni, vagy hogy...?

gigabursch 2021.01.18. 20:38:28

@ZON:
Nem, a dugók sokkal rövidebbek.
Ráadásul ezeken széles vállakat látsz és nem vékony bemart hornyokat, amik - ekkora gépen - a tűzgyűrű, kompresszió-gyűrűk, lehúzó-gyűrűk sorát adják. Több, mint ami a normál kocsikon van, igaz, nagyobbak is az erőhatások.

@¿Qué tapas hay?:
:-)

aptohu 2021.01.18. 22:37:56

@J.László: 1914. június 28-án 10:10-kor volt az első kísérlet az Appel-rakparton (ma Kulina bana rakpart, ez látható a képen is, a Cumurija-híd közelében). Kézigránátot dobtak a menetsorban harmadik autóra, amiben Ferenc Ferdinánd ült, de az a hátrahajtott tetőponyváról az úttestre esett , és a negyedik autó alatt robbant fel. Csak néhány sérült volt. Az átalakított szerb kézigránátot nehézkes volt használni, mert élesítés után csak 10-13 másodperccel később robbant. A konvoj továbbment a városházára, majd rövid pofavizit után, 10:45-kor indultak visszafelé az Appel-rakparton, hogy az útvonalon és a programon kicsit változtatva Ferenc Ferdinánd a kórházban meglátogassa az előző robbantásban megsérült Merizzi ezredest. A kocsisorban most is a harmadik volt a trónörökös autója, viszont az első két autó sofőrjének nem szóltak a változtatásról, és ők az eredeti terv szerint a Latin-hídnál a rakpartról jobbra bekanyarodtak a szűkös Ferenc József útra (ma Zelenih beretki). A sofőr tudott ugyan a módosított programról, de ő azt az utasítást kapta, hogy kövesse az előtte menő autót (gondolom, nem volt helyismerete), így hát ő is befordult. Az autóban ülő Oskar Potiorek, Bosznia-Hercegovina katonai kormányzója egyből észlelte a hibát, a sarkon lévő Moritz Schiller csemegeboltja előtt, a zsúfolt járda mellett megállíttatta az autót, és dühösen rászólt a sofőrre, hogy tolasson vissza a rakpartra. A tömegben viszont ott állt egy szerb 20 éves diák, kezében egy pisztollyal...

A helyszín manapság. A csemegebolt helyén a Szarajevó Múzeum 1878-1918 van, a falán egy emléktábla a merényletről.
https://www.google.com/maps/@43.8578885,18.4288821,3a,75y,72.74h,82.03t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipM4DT53oSWXH2YBC3YR7UHtlnWuMYLyWszJ1I6W!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipM4DT53oSWXH2YBC3YR7UHtlnWuMYLyWszJ1I6W%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya269.91052-ro0-fo100!7i5660!8i2830

6174 2021.01.18. 22:46:00

Szarajevói merénylet.

Többen írjátok, hogy ez a kép bizonyára az első (a Cabrinovic-féle bomba-) merénylet után készülhetett.
Cabrinovic a bombát (ami lepattant a trónörökös autójáról és a konvoj negyedik kocsija alatt robbant fel) 10 óra 10 perckor dobta el.
A képen látható órán 9 óra 17 perc van.
Persze, lehet éppen este 9:17, de nem tudom, hogy Szarajevóban, június 28.-án világos van e még este negyed tízkor.
Azt is olvastam a kommentek között, hogy azért is az első merénylet helyszínén készülhetett a kép, mert villamossínek és villamos is látható az utcán.
Csakhogy, jól láthatóan, az utca mindkét oldalán házak vannak a képen, az első merénylet pedig a rakparton történt, ahol az utca egyik oldalán a Miljacka folyó van (amelybe Cabrinovic a bomba eldobása után beleugrott).
Még a második (a sikeres, Princip Gavrilo-féle pisztolyos) merénylet is a rakparton történt, mert a sofőr túlment azon a kereszteződésen, ahol be kellett volna kanyarodnia és megállt, hogy visszatolasson. Ebben a pillanatban lőtt Princip, aki ugyanúgy a folyóparton állt, mint Cabrinovic.

A képen jobbra lent található felirat első szavát ki tudtam sillabizálni: "demolirovanije", azaz "szétrombolás" (angolul ugye 'demolition'), sajnos a többi szót nem tudom kiolvasni, pedig sokat segíthetne.
Amúgy, tényleg az látszik a képen, hogy (valakik valamiért) lovashintókat szednek szét.
(A trónörökös konvoja gépkocsikból állt, nem lovaskocsikból.)
A kép bal alsó sarkában álló öt osztrák-magyar katona (köztük hárman tiszti csákóban) tétlenül nézelődik ez is felvet pár kérdést.

aptohu 2021.01.18. 23:00:02

@6174: A kép nem ott és nem akkor készült, azaz nem a robbantás utáni pillanatokat mutatja - előző magamat is javítanom kell.
A merénylet után másnapig szerb ellenes zavargások voltak a városban, a kép ennek egyik eredményét mutatja.

en.wikipedia.org/wiki/Anti-Serb_riots_in_Sarajevo

aptohu 2021.01.18. 23:20:38

@6174: tehát kérdésedre a válasz: a kép június 29-én készült, reggel 8:17-kor (már ha jól jár az óra).
Érzésem szerint itt, a Tito marsall utcában:
https://www.google.com/maps/@43.8588347,18.4218256,3a,75y,125.58h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipM5L8RUHQPTgeSaMHuEzPiMZ4AfyCf8ibn6gYLy!2e10!3e11!7i5760!8i2880

aptohu 2021.01.18. 23:23:48

@aptohu: nem jó a link, talán most:

https://www.google.com/maps/@43.858837,18.4221155,3a,75y,83.42h,84.75t/data=!3m7!1e1!3m5!1sAF1QipMM7CrAYRoLp4RK4B604sdprq2Lc-FdODH62UJ9!2e10!3e11!7i5760!8i2880

¿Qué tapas hay? 2021.01.18. 23:59:19

@6174: demoliranje Jeftanovićevo štal... (az utolsó szó töredékes, esetleg štala -> istálló) Kétségkívül, az a nap nem a Jeftanovićok napja volt.

Ha nem írok ne válaszolj! 2021.01.19. 10:54:42

Szinte 100%,hogy hajómotor, a kép Genovában készült, ami az olasz hajógyártás központja.

¿Qué tapas hay? 2021.01.19. 19:18:23

@¿Qué tapas hay?: update: demoliranje Jeftanovićeve štale

6174 2021.01.23. 21:06:31

@aptohu: Köszönöm a linket!
Ez a hely lesz az!

6174 2021.01.23. 21:08:45

@¿Qué tapas hay?:
Köszönöm a kisillabizálást!
Jeftanović minden bizonnyal szerb nemzetiségű volt, ezért álltak bosszút a kocsijain.
És így már érthető az osztrák-magyar katonák és tisztek magatartása is.

aptohu 2021.01.24. 09:49:29

@6174: Gligorije "Glisa" Jeftanovic, majd később a fia, Dusan Jeftanovic volt a helyi mágnás, akik valóban szerb nemzetiségűek voltak. '14 június legvégén sem volt szerencsés csillagzat a mai Horvátország és Bosznia-Hercegovina területén.

en.wikipedia.org/wiki/Hotel_Europe_(Sarajevo)
süti beállítások módosítása