Régi balesetek

2020. július 16. - JTom

Az MTI Fotóarchívumából ma régi - nagyrészt a szocialista Magyarország idejéből származó - balesetek fotóit válogattam csokorba. Meglehetősen sok, a témába vágó képet találhatunk főleg úgy hogy nemcsak autó-, hanem vasúti, sőt még repülőbaleset is szóba jöhetett. Témáik persze természetüknél fogva meglehetősen komorak, ám az embereket, járműveket figyelve is ismét egy remek korrajz.

f_ti19631126004.jpg

1963. november 26. Rendőrök helyszínelnek a III. kerületi Szentendrei úton történt balesetnél, egy motorkerékpár összeütközött egy teherautóval. A baleset következtében a motorkerékpár vezetője súlyos sérüléseket szenvedett, ezért a Koltói Anna kórházba szállították. MTI Fotó: Tormai Andor

f_b19620409008.jpg

1962. április 9. Kíváncsiskodó járókelők nézik azt az összetört Zastava 750 típusú személyautót, amely előzőleg felszaladt a járdára és fának ütközött a Tanács körút és Dohány utca kereszteződésében, az Ady mozi előtt. A kocsi vezetője egy 64 éves nyugdíjas a baleset során elhunyt, azonban azt majd orvosi vizsgálat fogja megállapítani, hogy az ütközés következtében, vagy már előtte meghalt az idős férfi. MTI Fotó: Bojár Sándor

f_b19640227008.jpg

1964. február 27. Rendőr intézkedik annak a balesetnek a helyszínén, amely a Rákóczi út 38 számú ház előtt történt. Előzőleg a Tanács körút felé közlekedő Skoda személygépkocsi féltengely törése miatt a Teherfuvarozási Vállalat (TEFU) az út szélén várakozó teherautójába vágódott. A baleset következtében személyi sérülés nem történt. MTI Fotó: Bojár Sándor

f_bn19701114025.jpg

1970. november 14. Nézelődők kísérik figyelemmel, ahogyan a daru kiemeli a Lánchíd és az Erzsébet híd közötti budai partszakaszon Dunába esett Trabantot. A sofőr könnyebb sérülést szenvedett. MTI Fotó: Benkő Imre

f_cso19690131059.jpg

1969. január 31. Érdeklődők nézik az összeroncsolódott vasúti kocsikat, mozdonyokat a herendi vasútállomáson, ahol előzőleg a szombathelyi gyorsvonat helytelen váltóállítás következtében belerohant az állomáson indulásra váró katonai szerelvénybe. MTI Fotó: Kovács Sándor

A rendkívül súlyos vasúti balesetről bővebben a Wikipédia szócikke tájékoztat: 

1969. január 31-én reggel 7:57 perckor Herend állomáson a IV. sz. vágányon álló 1866/a. sz. katonai szerelvénybe, melyet az 520 054. sz. gőzmozdony továbbított, beleütközött az M40 217. sz. gyorsvonat. A katonai szerelvényen 8 fő és a vonatvezető azonnal meghalt, 28 katona súlyos és életveszélyes sérüléseket szerzett, 16 fő könnyebben sérült.

A gyorsvonaton 5 fő súlyos sérüléseket szenvedett, 17 ember könnyebben sérült. A gyorsvonat mozdony- és vonatvezetője súlyos, a jegyvizsgálók könnyebb sérüléseket szenvedtek.

A gyorsvonat vonat- és mozdonyvezetője kb. 60 méterre a váltótól észlelte annak helytelen állását, a mozdonyvezető gyorsfékezést alkalmazott, és kb. 70 km/óra sebességgel ütköztek a katonavonat végébe.

A balesetet hibás váltóállítás okozta. A bíróság a szolgálatban lévő egyik váltóőrt 8, váltóőr társát 3 évi letöltendő szabadságvesztésre ítélte nem jogerősen. A Veszprém Megyei Bíróság által megállapított büntetési tételeket a Legfelsőbb Bíróság 1969. október 28-án kelt ítéletében helybenhagyta.

 

f_fri19650605003.jpg

1965. június 5. Egy, ismeretlen okból az Istenhegyi úton, az Ügyész utca találkozásánál felborult keletnémet Wartburg 311 típusú személyautó. Az autó vezetője és utasa kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet a teljesen összetört járműben. MTI Fotó: Friedmann Endre

f_fri19650722002.jpg

1965. július 22. Összeroncsolódott szovjet gyártmányú Moszkvics 407-es típusú személygépkocsi egy Ikarus 55-ös típusú autóbusz alatt a Szarvas térnél. Eddig tisztázatlan okból ütközött a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsiüzeme (MÁVAUT) busza és az autó. A személygépkocsi vezetőjét egy orvost és három utasát a mentők súlyos, életveszélyes sérülésekkel szállították kórházba. MTI Fotó: Friedmann Endre

f_is19640103010.jpg

1964. január 3. Rendőr helyszínel egy balesetnél, ahol a gépkocsivezető az állami rendszámú Moszkvics típusú gépkocsival a csúszós úttestről fékezés közben lesodródott, és az út menti kiserdőben állt meg. Az úton gyerekek szaladtak át, emiatt fékezett az autó. A balesetben személyi sérülés nem történt. MTI Fotó: Bara István

f_is19650705012.jpg

1965. július 5. Az Országos Mentőszolgálat esetkocsijának személyzete ellátja W. A.-nét, aki előzőleg gyalogosként szabálytalanul akart áthaladni az úttesten a Népköztársaság útján, aminek következtében a szabályosan közlekedő Volkswagen Bogár személygépkocsi elgázolta. A nő a baleset következtében súlyosan megsérült, eszméletét vesztette, de a három és fél percen belül a helyszínre kiérkező mentők ellátás után kórházba szállították. MTI Fotó: Bara István

f_kar19730131025.jpg

1973. január 30. Műszaki mentők dolgoznak a 9. számú Volán Vállalat Kecskemét-Helvécia vonalon közlekedő autóbuszának roncsánál, mely január 30-án délután a korhánközi vasúti átjáróban összeütközött egy Fülöpszállás és Kecskemét között közlekedő személyvonattal. A szerencsétlenségnek összesen 37 halálos áldozata volt. MTI Fotó: Karáth Imre

A magyarországi vasúti átjáróban történt közúti balesetek közül a korhánközi tragédia járt a legtöbb halálos áldozattal, szám szerint 37-tel. Aznap borús időben a Kecskemétről Helvéciára tartó helyközi autóbusz 58 utassal haladt át a Fülöpszállás–Kecskemét-vasútvonal Korhánközi úti biztosítás nélküli vasúti átjárójában. Az autóbusz-vezető a rossz látási viszonyok miatt a kedvezőtlenül kialakított, beláthatatlan átjáróban nem észlelte a Kecskemét alsó állomás felé haladó szerelvényt, és ráhajtott a sínekre. Az érkező vonat kettészakította a buszt, a roncsokat 40–50 méter hosszan tolta maga előtt. Az ütközés során az autóbusz 24 utasa azonnal, 13 utasa a kórházba szállítás közben vagy a kórházban életét vesztette. 11-en súlyosan, 9-en könnyebben sérültek meg. Az autóbusz-vezető kizárólagos felelősségét állapították meg. A vizsgálatot követően az átjárót átépítették, a közút nyomvonalát módosították. Wikipédia.

 

f_kk19650515028.jpg

1965. május 15. Baleset a Kerepesi út és a Keresztúri út sarkán, ahol a 31-es autóbusz és a rákosszentmihályi HÉV szerelvénye összeütközött. A baleset következtében hat személyt kórházba szállítottak. MTI Fotó: Kovács Gyula

f_kl19701022007.jpg

1970. október 22. A megroncsolódott, a sínekről leborult vasúti kocsik Kelenföldnél, ahol október 22-én 10 óra 50 perckor súlyos vasúti baleset történt. A szerencsétlenségnek több súlyos sebesültje van. MTI Fotó: Kácsor László

f_ko19640307003.jpg

1964. március 7. Összetört járművek a behavazott csúszós, lejtős Naphegy utcában a Krisztina városrészben, ahol előzőleg egy teherautó és egy Skoda Octavia típusú gépkocsi ütközött. A havazás számos közlekedési balesetet okozott a fővárosban. Az előbbi balesethez közel egy másik teherautó is kidöntött egy közlekedési jelzőtáblát. MTI Fotó: Mikó László

f_la19621007004.jpg

1962. október 7. Október 7-én délelőtt egy magánautó utasai Gyöngyös közelében rövid pihenőre kiszálltak a nemrég vásárolt járműből. Néhány perc múlva egy sebesen közeledő autó - egy hirtelen felbukkanó gyalogost kerülve - belerohant a szabályosan parkoló autóba, és felborította. A karambolozó kocsi utasai sérülésekkel mentőautón, a "szerencsésen" pihenők pedig autóbuszon távozva fejezték be a kirándulást. A képen: a felborított autó. MTI Fotó: Lajos György

f_la19640212001.jpg

1964. február 12. Rendőr tereli el a forgalmat az Arany János és Akadémia utca kereszteződésében, ahol előzőleg egy szovjet gyártmányú Gaz 23, Volga típusú személyautó és egy olasz gyártmányú Fiat 500-as kisautó ütközött össze. A balesetben csak a járművek sérültek meg. MTI Fotó: Lajos György

f_led19650625004.jpg

1965. június 25. Érdeklődők nézik a villamossíneken veszteglő, a 18-as villamos haladását akadályozó, összetört szovjet gyártmányú állami GAZ–M–20 Pobeda személyautót, amely előzőleg tisztázatlan okból ütközött a 44-es járatszámú villamossal, a Krisztina körúton. A baleset következtében a személygépkocsi vezetője és egyik utasa megsérült. A háttérben a budai Várpalota. MTI Fotó: Szebellédy Géza

f_or19630413004.jpg

1963. április 13. Kíváncsiskodók vizsgálják a baleset következtében a Pécs felé vezető 6-os főútról lecsúszott, összetört német rendszámú Opel típusú autót. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Bajkor József

f_or19641104033.jpg

1964. november 4. Az összetört Moszkvics típusú gépkocsi a 8-as műúton, Hajmáskér közelében. Az előzetes információk szerint a bérautó előzés közben leszorult a betonútról, és rászaladt egy nagyobb kőre, ami megdobta és felborította. A balesetet az utasok, valamint a gépkocsi vezetője kisebb zúzódásokkal megúszták. MTI Fotó: Bajkor József

f_or19690826007.jpg

1969. augusztus 26. Tűzoltók, rendőrők mentik a Dunából azt a honvédségi autóbuszt, amely előzőleg a folyóba zuhant a Szépvölgyi út és az Árpád fejedelem útja kereszteződésénél. A balesetben ketten súlyos, nem életveszélyes, nyolcan könnyebb sérülést szenvedtek. MTI Fotó: Bajkor József

f_pe19650223004.jpg

1965. február 23. Összetört autóbuszok a Lánchíd pesti hídfőjénél, miután a Fővárosi Autóbusz Üzem 56-os járatszámú autóbusza eddig tisztázatlan körülmények között a hídra történő felkanyarodás közben a járdaszegélynek és a hídszerkezetnek ütközött, majd ennek következtében a Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsi Üzemének (MÁVAUT) szembe érkező távolsági autóbuszába vágódott. Az 56-os busz vezetőjét súlyos, de nem életveszélyesen sérülésekkel kórházba szállították, az utasok közül pedig heten szenvedtek kisebb sérüléseket. A baleset okának megállapítása folyamatban van. MTI Fotó: Petrovits László

f_szt19621024009.jpg

1962. október 24. A budapesti székhelyű 13. számú Autóközlekedési Vállalat összetört teherautója fekszik a Szeged-Hódmezővásárhely közötti országút mellett lévő árokban, az algyői hídfeljárónál. A jármű előzőleg a nagy sebessége miatt a kanyarban áttörte az út védőkorlátját, és a töltésről a mélybe zuhant. A balesetben a gépkocsi vezető mellett ülő mindszenti lakos életét vesztette, továbbá a sofőr és még egy ember súlyosan megsérült. Az előzetes vizsgálat szerint a tragédiát a gépkocsivezető ittassága okozta. MTI Fotó: Tóth Béla

f_tts19800701002.jpg

1980. július 1. A balesetet szenvedett autóbusz roncsai a vasúti töltés mellett. Június 30-án este 20 óra 55 perckor Siófok és Sóstó között a siófoki VOLÁN 2-es számú autóbusza egy fénysorompónál haladt át, miközben egy szerelvények nélkül közlekedő mozdony derékba kapta a járművet. Az összeütközés tömegszerencsétlenséget okozott. MTI Fotó: Branstetter Sándor

A súlyos, 19 áldozattal járó szerencsétlenséget most már az "első"-ként nevezik a siófokiak, hiszen 23 évvel később ugyanott, pontosan ugyanúgy egy elbambult buszsofőr hajtott az akkor még mindig sorompó nélküli - a nyári hónapokban nagyon forgalmas - átkelőbe, és a német nyugdíjascsoportból, akik a járművön utaztak, 33-an lelték halálukat. Feleségem a közeli szálloda hetedik emeletén dolgozva az irodájából jól hallotta a borzalmas csattanást, és az első másodpercektől végignézte a tragédiát a lépcsőházi ablakból, és többedmagával elsőként értesítette a hatóságokat.

A Darnay térre az 1980-as áldozatok emlékére épített katolikus templomban már a 2003-as baleset halottaira is emlékezhetnek. 2004-től végre félsorompóval szerelték fel az átjárót. Az 1980-as baleset Wikipédia szócikke.

 

fjasz19720712001.jpg

1972. július 12. A Budaörsi úti közúti felüljáróról lezuhant az utasokkal zsúfolt 140-es autóbusz. A mentők gyorsan a helyszínre érkeztek, a könnyebb sérülteket a helyszínen részesítették elsősegélyben, míg a súlyosabb sérülteket a kórházba szállították. A baleset okának kivizsgálására a szakemberek bevonásával megkezdődött a vizsgálat. MTI Fotó: Jászai Csaba

fvett19900420001.jpg

1990. április 20. Ajka. A lezuhant MIG-23-as vadászgép roncsai. A kiképzési feladat végrehajtása közben lezuhant a Magyar Honvédség pápai repülőalakulatának egy MIG-23-as repülőgépe. A repülőgép a 8-as út melletti székpusztai halastó közelében csapódott be, a pilóta katapultált és szerencsésen földet ért. MTI Fotó

f_os19900123002.jpg

1990. január 23. Tömeges baleset történt az M1-M7-es autópálya közös bevezető szakaszán, a 7-es és 12-es kilométerkő közötti szakaszon. A csúszós, nyálkás úton - amelyen a köd miatt 50-100 méterre csökkent a látótávolság - mintegy 200 személy- és teherautó, valamint kamion ütközött egymásnak. A balesetnek 1 halálos áldozata volt, 14-en súlyosan, 19-en könnyebben sérültek. 10 személyautó kiégett, az egymásba torlódott teher- és személyautók zöme pedig súlyosan megrongálódott. Az anyagi kár jelentős. MTI Fotó: Mónos Gábor

 

Nem volt még elég a roncsokból? Néhány hasonló, régebbi bejegyzést ajánlok a témában:

Roncsok szépsége

000.jpg

 

Bostoni vasúti balesetek 1917-1933

boston.jpg

 

Bostoni balesetek 1930-1955

boston2.jpeg

 

Magyar vasúti balesetek:

1952_buda-csaszarfurdo1.jpg

 

A magyar katonai repülés fekete krónikája 1-2.

002.jpg

 

Az MTI Archívumról bővebben:

Az elmúlt években nagyszabású digitalizáció kezdődött az MTI Fotóarchívumában, aminek eredményeképpen több százezer fotót szkenneltek be és láttak el a készítés körülményeiről szóló metaadatokkal. 2018 nyarára egy online felülettel készül a Fotóarchívum, hogy közgyűjteményként jelenjen meg a kibertérben, ahol nem csak fotók, de múltszázad elejéről származó régi hírek mellett hanganyagok, kották is megjelennek majd, mindehhez pedig egy közös kereső felület is társul. Ebbe a nagy munkába enged most betekintést a mai poszt. 

Mindig is szerettük volna, hogy minél több magyar vonatkozású képet publikáljunk, így amikor - még ebben a hónapban - elindul majd a bárki számára hozzáférhető és szabadon böngészhető MTI Fotóarchívuma, a Ritkán Látható Történelem blogon lesznek láthatóak a legérdekesebb képek, aktualitások, tematikus válogatások, segítve ezzel, hogy minél szélesebb körben ismerhessük meg ritkán látható történelmünket.

 

Az MTI Fotóarchívumról:

Közép-Európa egyik legnagyobb fotótára, amely alapvetően az MTI (Magyar Távirati Iroda) és jogelődjei által készített és gyűjtött közel 13 millió fotónegatívot őriz. Az archívum két részből áll: a film tárból (negatív és diapozitívok), valamint a papírképek tárából. Ez utóbbiban mintegy 4 millió nézőkép található, melyek az elkészült riportokból kiszerkesztett nagyítások. Ezenkívül az archívum része a 781 db, a fotóriportok leírását tartalmazó eredeti szövegeket őrző szövegkönyv és a 131 db, csupán a riportok címét rögzítő, úgynevezett negatív beíró könyv is.

A gyűjtemény 1993 óta védett muzeális érték, ezért a kifejezetten az erre a célra átalakított mélypincében tároljuk, állandó hőmérsékleten 18 Celsius-fokon és 60%-os relatív páratartalom mellett. Külön speciális biztonsági helyiséget kaptak a tűz- és robbanásveszélyes, az ’50-es évek végéig használatban lévő nitrocellulóz-alapú filmek. Az archívumot 24 órás ipari kamerás megfigyelés is védi.

A gyűjtemény még a Magyar Televízió egykori, mintegy 1 millió darabos fotógyűjteményével is gyarapodott!

A digitális fényképezésre áttéréssel egy időben elkezdődött a negatív felvételek értékmentő, retrospektív feldolgozása, a szabadszavas visszakeresést biztosító digitális adatbázisba rendezése. Digitális fotóarchívumunk, a Fotóbank jelenleg már csaknem kétmillió digitális fotót tartalmaz.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr216008180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

¿Qué tapas hay? 2020.07.16. 00:52:23

Hát, az MTI-sek eléggé hadilábon álltak a szovjet autóiparral. A CL-46-74 egy Moszkvics-403-as (a 407-es az alatta lévő képen látható). Az Akadémia utcai Volga aligha M23-as, abból a V8-as motorral szerelt változatból tán kétszáz darab volt akkor a világon összesen és azok is a III. sorozat karosszériájával. A Fiat is inkább 600-asnak tűnik.

szita szita péntek 2020.07.16. 08:51:17

Fura ez na... Ezekben az időkben az ütközés biztonság nem igen volt szempont a tervezésnél - legalábbis nem úgy mint manapság.. Ma a passzív biztonság alapvetésének gondoljuk, hogy az utascella legyen merev, annak torzulását gyűrődő zónával igyekszünk mérsékelni. Akkoriban talán a biztonság=merevség elv működött - gyűrődő zónában nem gondolkodtak. Ezt figyelembe véve a felsorolt képek többségében az utascella meglepően egyben van.

Vegyük csak azokat a képeket, ahol autó érintett!
- Zastava 750. Az utastér meglepően egyben van (bár a sofőr - talán a baleset következtében - meghalt).
- Skoda vs TEFU: Utastér egyben, nincs sérült.
- Trabi a dunában: Nem látok torzulást, bár a tető hiányzik - viszont az lehet az emelés miatt. Könnyebb sérült.
- Felborult Wartburg. Tető beroppant, szal" torzult az utascella. Könnyebb sérült.
- Moszkvics + busz: A lehető legrosszabb irányból, oldalról kapott egy Ikaruszt. Ehhez képest "csak" kb a feléig roppan be az utastér, életveszélyesek a sérültek. Ha csak a leírással találkozom jobban összegyűrt autót képzelek magam elé.
- Kicsúszott Moszkvics: Itt nem igazán történt semmi.
- Teherautó - Oktávia: Inkább csak koccanás ez.
- Gyöngyösi pihenők: A csomagtér torzult, kis mértékben talán a tető is megrogyott, de az utascella épnek tűnik.
- Volga + Fiat500: Mondjuk itt azért behorpadt az utastér (Még ha nem is sérült senki)
- Pobeda + villamos: A motortér súlyosan deformálódott, de az utascella elég épnek tűnik. (Jó, jó... lehet már az anyósülésen van váltó, azt ugye nem látjuk.)
- Opel: itt nem volt ütközés, csak lesodródott.
- Moszkvics: Lesodródott, kőre futott, felborult. Ehhez képest alig látszik sérülés a kocsin, az ajtók nyílnak, az utasok is csak zúzódásokat szenvedtek.

Nyilván, ha nem torzul a kasztni a sofőr és az utasok nagyobb lendülettel csapódnak a műszerfalba, szal' a merevség nem okvetlen jó dolog, de akkor is... Mi lehet ennek az oka? Kisebb sebesség? Az MTI fotósa eleve nem fotózott igazán durva baleseteket? Esetleg a mostani válogatás kerülte el ezeket a képeket?

rm40 2020.07.16. 12:16:51

@szita szita péntek: A biztonsági öv léte és használata akkor és ma is kulcskérdés volt. Régebben eleve nem szereltek be ilyet, sokáig csak előre szereltek, használatuk meglehetősen opcionális volt - a szomorú eredmény nem is maradt el. Emellett a ma már szintén alapkövetleménynek számító biztonsági kormányoszlopot sem ismerték sokáig, pedig ha egy ütközésnél egy merev kormányoszlop beköszön....
Erre jön rá az a tényező, hogy oké, az utascella esetleg ép maradt de ha előtt nincs igazi, tehát energiát ténylegesen elnyelő gyűrűdőzóna, akkor magának a testnek/fejnek a lassulása is ölhet/okozhat súlyos sérülést.

bioLarzen 2020.07.16. 13:04:07

A 65-ös, felborult német Wartburghoz: "Kuss, én így parkolok!" :)

Inner Circle 2020.07.16. 13:18:59

A fekete-fehér képeken a városban majdnem minden olyan színűnek látszik, mint a valóságban a városi kosz. Pl. a második kép olyan, mintha egyszerűen minden mocskos lenne - biztos hogy sokminden a valóságban is az volt, de ennyire talán mégsem.

Serény Vélemény 2020.07.16. 13:35:15

...de a három és fél percen belül a helyszínre kiérkező mentők...

.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.07.16. 13:53:13

@szita szita péntek: Szerintem egyszerűen nem volt szempont, hogy törik az autó, emlékeim szerint a "nyugati" autógyárak a nyolcvanas évek elején kezdtek például töréstesztekkel foglalkozni. A keleti blokkba ebből valószínűleg semmi nem jutott már el. Én arra tippelnék, vagy eleve nem fotózták a csúnya eseteket (bár például a kecskeméti baleste képe azért elég súlyos) vagy a válogatásba nem kerültek bele.
Valahonnan az rémlik, hogy láttam már hasonlóan lerepült Trabant-tetőt valami baleset képén, de fene sem emlékszik, hol.

klajzen 2020.07.16. 13:54:14

A '65- ös borult Wartburghoz : a jobb hátsó kerék más mintázatú , valószínűleg már pótkerék volt . Mondanám , hogy ez is hozzá járulhatott a balesethez , de ezeknél a régi 15" virsli gumiknál jelentős tapadásról új korukban sem beszélhettünk . A másik dolog , hogy a tető megsemmisüléséhez a ' B " oszlop hiánya is hozzá járulhatott , ez a kocsi ugyanis egy két ajtós kópé volt . Fénykorában így nézett ki :
auta5p.eu/lang/en/katalog/auto.php?idf=Wartburg-311/3-900-Coupe-23629

nsandor75 2020.07.16. 13:55:03

A két belinkelt bostoni balesetről szóló post linkje ugyanoda vezet, a vasúti balesetekhez.
Lehetne javítani a linket a második esetben?

hátramozdító 2020.07.16. 14:28:35

Tanulságos volt, mindenki vezessen óvatosan, repüljön alacsonyan és egyen sok céklát. Köszönjük szépen!

lutria 2020.07.16. 14:38:02

"...és kb. 70 km/óra sebességgel ütköztek a katonavonat végébe."
A képen az látszik hogy a két mozdony szemtől szembe áll,talán mert a balról érkező gőzös átgázolt a dízel fából készült kocsijain és meg sem állt az M40-es ütközőjéig -de mitől tört össze az M40-es jobb oldali vége is?

Lord_M_ 2020.07.16. 14:43:41

@szita szita péntek: Az utascella merevsége nem csak a keret mervségét jelenti a mai világban, hanem azt is, hogy mi hogyan közlekedik közben. Például mit sem érne a légzsák egy olyan autóban, ahol a kormány gyakorlatilag elvándorol a helyéről, jobbra, vagy bele a mellkasodba. ugyanez igaz a pedálokra, a lábtérre. lehet a kocsi A - B - C oszlopai nem deformálódnak sokat, de ha a főtengely elviszi a bal vádlit, az továbbra sem jó.
Aztán ott van az emberi test - balesetben a modern autók megpróbálnak úgy helyben tartani, hogy lehetőleg az ember feje ne csapódjon a kormánynak, b oszlopnak, ne menj ki a szélvédőn, ne repülj át a hátsó ülésre. Mivel az emberi test szabadon mozog a kocsihoz képest, ez komoly kockázat volt a régi autókban - és kemény meló az újakban.
A képen látható balesetek (autók) többségénél a sebesség relative alacsonyabb volt - de példáuk a fának csapódó Zastava 750 jellegű balesetből ma már elvárás, hogy az utas - vezető ki tudjon szállni nagyjából sértetlenül.
A busz meg nagyjából nulla túlélési teret hagyott a moszkvics anyósülésén utazónak, és a kormány is mindenhogy áll csak a helyén nincs, pedig ugye a kocsit oldalról találta el a busz.

Szóval ezek a képek néhol csalókák, máshol a részletekben rejlik a probléma - és mindegyik városi körülmények között történt.
Egészen más lenne a képlet, ha nagyobb sebességgel vagy éppen nem ennyire oldalazva történtek volna a balesetek

A féltengelytöréses skoda balesete meg azért eleve más. miután a kerék lefeküdt, baromira gyorsan kezdett a jármű lassulni, szóval ott aligha lehtetett számítani bármilyen komoly roncsolódásra...

Amúgy jók a megfigyeléseid, csak a következtetéssel kell vigyázni. A régi autók abszolút nem voltak biztonságosak, és még a "azokban volt anyag" dolog sem segít rajta.

De hogy szépek voltak, az nem vitás. (mármint az autók, nem a balesetek)

Club Sandwich 2020.07.16. 14:48:10

Azert vicces azt olvasni 50-60 evvel ezelotti eseteknel, hogy a vizsgalat folyamatban, meg majd a vizsgalat fogja megallapitani mi tortent :)

Grgabácsi 2020.07.16. 15:14:26

@SomiTomi: a Mercedes már évtizedekkel korábban törögette a saját "szabványai" alapján az autóit, meg a svédek is. Hogy a többi gyártó mikor kezdte el, azt nem tudom, de a nyolcvanas évek elejét későinek tartom, de lehet, hogy tényleg így van.

J.László 2020.07.16. 15:25:07

Jé, ott volt egy Ady mozi? (Tanács körút - Dohány u. sarok)
Nekem csak a Filmmúzeum rémlik.

ZON 2020.07.16. 15:27:30

@lutria: szerintem a gőzös mögött a saját kocsijai romjai vannak, amik az ütközés miatt fellépő elviselhetetlen lassulás miatt magukat zúzták össze. A másik mozdony hátsó részét a saját vontatmánya rongálhatta meg, ami az ütközés után visszarúgott , és leszakadt.
De nem vagyok szakértő, tévedhetek a dologban.

J.László 2020.07.16. 15:32:31

Szerették a Skodák az IFA Garantokat, ahogy látom.

jollytall 2020.07.16. 15:44:14

Összetört autóbuszok: MÁVAUT - nincs új a nap alatt. Talán hamarosan újra így hívják: index.hu/gazdasag/2020/07/15/mav_volan_osszeolvadas/

Rollende Landstrasse 2020.07.16. 15:45:37

@lutria: A gyorsvonat nem a katonavonat végébe ütközött, hanem az elejébe. A gőzmozdony állt, ennek rohant neki a dízel. A gőzöst hatralökte, az pedig összeroncsolta a mögé sorozott teherkocsikat. Az M40 "rövid" vége a rátorlódó személykocsiktól sérült meg, melyeket a kèp készítésekor már eltávolítottak.

A Wiki a számokat is összekeverte. Az M40 217 nem a vonat száma, hanem a dízelmozdony sorozatszáma.

Quattroman 2020.07.16. 18:15:31

A Zastava 750 gyártása 1962-ben kezdődött Fiat licensz alapján.
A '62-ben fának ütközött autó nem tűnik annyira újszerűnek, nagy eséllyel az még egy Fiat 600as.
Sajnos nem kaptunk infót a két busz ütközésénél a Mávaut faros gépkocsivezetőjéről, pedig láthatóan kevés túlélési tere maradt.
A kormány sem kispályásan van perecre gyűrve.
Az árokban heverő nyerges Csepel 452 első kereke olyan tükörradiál hogy azt akkor sem tudta volna az úton tartani a sofőr ha nem részeg.

Aureliano Buendía 2020.07.16. 18:15:33

@lutria: gondolom, a Bumbardó rátolta a Púpost a saját vagonjaira.

Aureliano Buendía 2020.07.16. 18:20:04

@Aureliano Buendía: azaz pontosabban: a Púpos saját vagonjai torlódtak rá a dízelre.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.07.16. 18:22:48

@Grgabácsi: Valószínűleg igazad van és rosszul emlékeztem, mert pont most olvastam a Fiat X1/9 kapcsán (1972), hogy akkoriban éppen az amerikaiak szigorú ütközésbiztonsági szabványai okoztak némi fejfájást az autóipar egészének
@lutria: Szerintem a gőzös nem gázolt át semmin, mert a leírás szerint éppen állt, amikor a gyorsvonat (élén a dízelmozdonnyal) nekiütközött. A dízelmozdony másik végét a mögé kapcsolt kocsik törték össze, ilyen baleseteknél jellemző, hogy a kocsik "felugranak" egymásra vagy a mozdonyra. A kép készítésének időpontjára ezeket már valószínűleg eltakarították.

bioLarzen 2020.07.16. 18:37:27

@J.László: Az Ady mozi a XIX. kerületben volt: img9.indafoto.hu/3/9/28459_afb10ddfce75e4a231f083365f04e08f/11436529_d4e79e5145414a8bdef25e8730ab68c0_m.jpg
(sajna, elég kicsi kép, de, ha a böngészőben nagyítod a megjelenítést, elég jól látszik.)

pizo 2020.07.16. 19:31:38

A felborult, NDK rendszámú Wartburg egy W311-3 Coupe, mely B-oszlop nélküli, azért rogyott be ennyire a tető. Épen ilyen:

m.blog.hu/10/100auto/image/wartburg_311-3_coupe_1964.jpg

Zoli

Csikós Zsolt 2020.07.17. 08:53:27

@SomiTomi: Barényi Béla már az ötvenes években kidolgozta a biztonsági utascella és a gyűrődőzóna koncepcióját, amit a Fecske-Mercedesnél (W111/1959) már részben bevezettek, a kupé változat töréstesztjeit pedig állandóan hordozzák körbe a világban. De a Volvo 144, a Saab 99, az e1ső 5-ös BMW (E12) a 128-as Fiat (és utána az összes) már erősen töréstervezett autó volt (hatvanas-hetvenes évek fordulója), a hetvenes években pedig folyamatosan és nagyon gyorsan tért erre át erre a technikára minden gyártó.

Csikós Zsolt 2020.07.17. 08:55:42

@Quattroman: De a Zastava 600-at már 1955-től gyártották, 1960-ban kapott 767 köbcentis motort, 1962-ben pedig csak a feliratot módosították (tudod, amikor a Fiat 600-ból 600D lett ugyanezek miatt). Lehet az Zastava, de biztosan nem 750, ahogy mondod, hiszen használt az autó, vagy küszöbcserés is lehetett, vagy csak ütött-kopott.

gigabursch 2020.07.17. 11:40:54

A 6-os úti fotó az valahol Adony környékén lehet, ott fut(ott akkoriban még csak) a 6-os út gáton (árvízvédelmi párhuzam töltésen - ha jól mondom).

Egyszem fotó sem lett a hazai szárnyashajóbalesetekről?

Sir Gombóc 2020.07.17. 12:43:29

A siófoki balesethez: a fénysorompó is sorompó, mint a neve is mutatja. Ami 2003-ban még nem volt az a félsorompóval kiegészítés. Sorompó már akkor is volt.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2020.07.17. 12:58:11

@Csikós Zsolt: eszemben voltál amikor az összeállításba beleszerkesztettem a fotót :)

apriliars 2020.07.17. 13:20:06

A baleseti statisztikákhoz hozzátartozik, hogy ezen járművekkel azért nem ugyanott volt a tempo mint napjainkban.

Amikor a rendszerváltás után tömegével jöttek be a "nyugati" kocsik amik teljesítményben erősen rávertek a keleti blokk autóira a baleseti statisztikákban egy nagyon magas ugrás látszik. (A 90-es évek elején a sebesség mérés még gyerek cipőben volt kis hazánkban. Mondjuk szerintem most is)

Szóval igen, az alacsonyabb sebesség enyhítette a passziv biztonság hiánya miatti sérülések számát/súlyosságát.

gigabursch 2020.07.17. 13:42:32

@¿Qué tapas hay?:
Az MTI-t ritkán befolyásolták a tények...
Mondjuk azon sokan elmerengetm, hogy a hírt adótól, amíg a hírszerkesztőig eljut egy a hír vajon hány információs eróziózánán kell átmennie.
(Lásd index.hu a mindennapjainkban vagy épp egy régi újság hírfolyamata)

Drizari 2020.07.17. 14:30:37

" ... a három és fél percen belül a helyszínre kiérkező mentők ... " - és abban a korban nem voltak még mobiltelefonok, csak vonalasak.

Perler Zuárd 2020.07.17. 15:34:05

@Quattroman: Biztos, hogy 600-as (akár Fiat, akár Zastava), mert még libakergető ajtós.

Perler Zuárd 2020.07.17. 15:35:48

A Volgával ütköző Fiat sem 500-as, hanem 600-as, ugyancsak a libakergetős változatból, ha jól látom.

Cs 2020.07.17. 16:15:34

A rakpartól a Dunába esett autókhoz. Idősebbek mesélték, hogy a rakpartokon macskakő volt, ami nedves időben nagyon csúszott. Emellett az akkori autók a nokedli gumiabroncsaikkal, meg gyenge fékjeikkel, igen könnyen irányítatlanná váltak és nem volt szalagkorlát vagy hasonló sem, ami megfogta volna az autót még a Duna előtt.

SomiTomi · http://somitomi.blog.hu 2020.07.17. 21:44:34

@Csikós Zsolt: Akkor ezek szerint lehet itt a válasz (egy része) az eredeti felvetésre, jóval régebb óta figyelnek erre a gyártók, mint ahogy azt én gondoltam.

Csikós Zsolt 2020.07.18. 06:57:35

Igen, nagyjából Barényihez köthető, őt szokták ünnepelni érte :-)

Metro3 2020.07.19. 19:35:57

Jók ezek a képek. Előtörtek az emlékek, mert eszembe jutott egy Trabant-baleset kiállítás (talán az NDK-ban). Még kisgyerek voltam akkor. Az összeroncsolódott Trabantok mellett fekete-fehér képek voltak kitéve, hogy melyikkel hogy történt a baleset. Az egyik képre nagyon tisztán emlékszem: a Trabant egy teherautóval vagy kamionnal ütközött. Elborzasztott engem. Abban az időben anya barátnőjének is volt Trabantja és azt kérdeztem magamtól, hogy vele nem fog ez történni?
A másik: a TV-ben volt egy reklám. Úgy emlékszem, egy Skodát vezetett a sofőr és figyelte az előtte haladó kamiont. A kamion előzött, a Skodás követte. Amikor a kamion visszatért a másik útra, a Skodás a szembejövő autóval találkozott és utána látni a rémült arcát. Egy picivel később az összeütközött járműveket mutatták. Amikor felnagyították a képet, egy szöveg volt felette. Akkor nem tudtam olvasni. Lehet, hogy ez a reklám felhívta a figyelmet a KRESZ-szabály betartásával vagy valami biztosítást reklámozott. Sajnos nem tudom kikeresni a neten

hypochloride 2020.07.20. 17:45:12

Meg aztán az is számít, hogy akkoriban a közlekedé lényegesen lassab volt. Mivel pedig a mozgási energia (amit a kocsiszekrénynek el kell nyelnie ) a sebesség négyzetével arányos, ezért lényegesen kisebb erők hatottak. (Egy 60-nal haladó autó sebessége a 40-nel haladóénak 1,5-szerese, de mozgási energiája -- ha a tömeg ugyanaz -- 2,25-szorosa, vagyis több, mint kétszerese! A kocsik tömege is kisebb volt. Egy korabeli Volga, mondjuk az M21, nagyjából olyan tömegű volt, mint ma egy Opel Astra. Összességében tehát bizonyos, hogy kisebb erők hatottak, ez pedig kisebb torzulást eredméynez. Persze, az utasok sérülése is emiatt lehett kisebb, dacára a közel zéró passzív biztonságnak.