Luxusautóval a világ körül, 4. rész

2017. január 05. Rollende Landstrasse

"Kedves Olvasók! Rollende monstre vállalkozása - hogy bemutassa nekünk a hihetetlen kalandot, amit a két csehszlovák utazó dokumentált - immár a végéhez ér. Köszönjük a munkádat és természetesen kíváncsian várjuk a következő cikked." - Jtom

1. rész   -   2. rész   -   3. rész

19.jpg

A világjáró csehek krónikájának első részét azzal zártam, hogy hosszú sorozat lesz. Az olvasó bocsánatát kérem, mert nem gondoltam volna, hogy tényleg úgy elhúzódik, mintha valós időben követnénk a Tatra 87 útját. 

Miroslav Zikmund és Jirí Hanzelka világ körüli útra indult Prágából 1947. április 22-én egy Tatra 87 típusú autóval. Végigutazták Afrikát Casablancától Fokvárosig, aztán hajóra rakták a Tatrát, és 1948. július 6-án kikötöttek Buenos Airesben. Amerikában egy nagyobb körutazás és egy őserdei felfedezőút után vágtak neki az Andok meghódításának a csak térképen létező Panamericana országúton. A sorozat harmadik részében akkor hagytuk magára az utazókat, mikor sikeresen kicserélték a Tatra első futóművének laprugóját egy magas hágó keskeny útján. Néhány nappal később elérték az utazás legmagasabb pontját. A Tatra 87 kiválóan üzemelt a tengerszint felett 4860 méteren.


20.jpg

Barátságos katonák Ecuador határán

 

22.jpg

 1949. december 24-én visszaérkeztek az északi féltekére

 

23.jpg

Pelielo romjain. Odaérkezésük előtt hatalmas földrengés rázta meg a környéket, egész városok dőltek romba, egy falut földcsuszamlás temetett be

 

24.jpg

 Alig lépték át az Egyenlítőt, újra visszatérnek délre. Repülővel, lóháton és gyalog indultak felfedezőútra az őserdőbe, megismerni a fejvadász suarák területét és életét. Hanzelka itt épp éppen egy bicskát cserél suara vadásztarisznyára

 

25.jpg

 Egykori suara harcos. Ötvenkét fejet zsákmányolt, de már békés gazda

 

26.jpg

 Suarák eleinte gyanakodva fogadták, végül megszerették a csehszlovák újságírókat. Vadásztak velük, bevonták őket a mindennapi életükbe. Természetesen minden harcos azt állította, hogy már nincsenek ellenségeik, ezért felhagytak a fejvadászattal. Az összes zsugorított fej csak régi emlék

 

27.jpg

Peruból hajóval utaztak Panamába, ahol eleinte furcsa helyzetbe kerültek: voltak utak, de azok a United Fruit vállalat tulajdonában voltak, nem használhatták. Vasúton és hajón kellett szállítani a Tatrát

 

28.jpg

 Ki tudja már számolni, hányadszor rakják hajóba?

 

29.jpg

Világutazó-találkozó Panamában. Nem is akármilyen, mert a magasabb férfi neve Halabuk István, aki Virginiában élt, de Felvidékről kivándorolt magyar szülők gyermeke. Végigharcolta a csendes-óceáni háborút. A másik utazó sem egyszerű, mert Hart Gleesen dán és francia szülőktől származott, de Mexikóban élt. Kalandvágyból vágtak neki az útnak egy Jeeppel. A masszív terepjáróval sajátos módon oldották meg az utak hiányát: a vasúti pályán ugráltak talpfáról talpfára. Nézték a menetrendet, és ha jött a vonat, félreálltak

 

30.jpg

Panamában érezték, hogy politikailag nemkívánatos személyek. A csatorna-övezetben ez egyértelmű volt, de a környező országokban is tapasztalták, hogy titokzatos erők minden erővel akadályozzák az utazást. A képen panamai rendőrök vizsgálják a Tatrából kipakolt csomagokat, melynek idejére indok nélkül őrizetbe vették Hanzelkát és Zikmundot

 

31.jpg

Costa Ricában versenyt futottak a viharokkal és az esővel. Térkép szerint újra a Panamericana országúton voltak, de az a valóságban Panamában csak egy rövid szakaszon épült meg

 

32.jpg

 

33.jpg

Gázlókon, poros utakon és ösvényeken haladtak a Panamericana helyett. Így nézett ki a Tatra nyolchengeres, léghűtésű V-motorja Las Carias és Liberia között. A kép készítése után váratlanul letartóztatták őket, és nyolc napot töltöttek egy nyomorúságos börtönben anélkül, hogy tudták volna az okát. Még akkor se mondtak nekik semmit, mikor kiengedték őket. A szállásukon tudták meg, hogy Cartagóban kiraboltak egy templomot, elvitték a Negrita nevű Szűz Mária szobrot, gyilkosság is történt, és mivel országos kegyhely volt, szinte pánik tört ki a nép között. Ezt használta ki a hatóság, hogy a két gyanús utazóra terelje a gyanút, de ez nem sikerült. Főleg azért, mert a letartóztatásuk alatt valaki visszavitte a Negritát a helyére.

 

34.jpg

A  börtönben töltött nyolc napot nem tudták behozni, ezért Hondurason csak átszáguldottak. A képen fájó szívvel hagyják el az országot, ahol a legrövidebb időt töltötték az útjuk során: mindössze néhány órát

 

35.jpg

Autók és motorok Guatemalában. A fővárosban szinte Prágában érezték magukat a sok csehszlovák gyártmányú motorkerékpár miatt. A Motokov (műszaki külkereskedő társaság) rengeteg Jawát, Cezeta motort és Ogar robogót adott el az országban. Helyi képviselőjük egy mozi előcsarnokában állította ki a világjáró Tatrát, és az alkalmat kihasználva motorostalálkozót szervezett a csehszlovák motorosok tulajdonosainak.

 

36.jpg

Guatemala után sorra jönnek a bajok. 1950. május 30-án Managuában voltak, ahol Hanzelka ráesett a kézfejére, de nem tulajdonított neki nagy jelentőséget. Mexikóban tönkrement a Tatra sebességváltója, ezért teherautóra kellett rakni, és úgy utaztak tovább, mint Afrikában a baleset után. Napokkal később kiderült, hogy Hanzelka sérülése komolyabb, mint hitték. Az orvos azonnali operációt javasolt, de ezzel elúszott volna az expedíció összes pénze. Mivel a Tatra már nem volt alkalmas az utazás folytatására, úgy döntöttek, hogy hazatérnek. Hanzelka repülővel ment Prágába, Zikmund pedig néhány hét alatt elkészítette a tervezett riportok hátralevő részét, majd szeptember 7-én Veracruz kikötőjében – sokadjára, de most már utoljára – hajóra rakták a Tatrát.  A magára maradt Zikmund is elfoglalt egy kabint a Moyne d’Iberville teherhajó fedélzetén.

 

37.jpg

Gyapotbálák között a Tatra. Zikmund tengeri útja hetekig tartott. New Orleansban valaki feltörte az autót, eltűnt belőle a tükörre akasztott kabalafigura és a gyári kézikönyv. A Moyne d’Iberville nem utasszállító volt, ezért árut vett fel több amerikai kikötőben, mire Európa felé fordult. Itt viszont a francia hatóságokkal gyűlt meg a baja, mert szabálytalannak vélték a vízumát. Le Havre-ban feldúlták a kabinját, gyanakodva vizsgálták a kéziratokat, nem sok hiányzott ahhoz, hogy őrizetbe vegyék kémkedés miatt. Emögött persze amerikai befolyást vélt. Szerencsére levélben értesítette a cseh nagykövetséget az érkezéséről, ezért a kabin kutatása közben megjelent egy diplomata, aki kimentette. Huszonnégy óra haladékot kapott vízumának rendezésére, Párizsba utazott, majd vissza le Havre-ba. A Tatrát átrakták egy Lengyelországba tartó norvég hajóra.

 

38.jpg

 Gdyniából vasúton érkezett meg a Tatra és Zikmund Prágába 1950. november 1-jén

 

A világjáró Tatra 87 ezzel befejezte a küldetését és Prágában a Nemzeti Műszaki Múzeum őrzi. Gyerekkorom óta szerettem volna elzarándokolni hozzá. A sokáig tervezett utazásra végül 2014-ben került sor. És micsoda pech: mikor nagy várakozással beléptem a múzeum központi csarnokába, a Tatra 87 helyén egy hasonló ezüstre fényezett Tatra 77 állt. Hanzelka és Zikmund legendás autóját pont az én látogatásom idejére adták kölcsön egy időszakos kiállításra.

39.jpg

Ez bizony nem a legendás autó, hanem egy Tatra 77 a Nemzeti Műszaki Múzeumban Remélem, azóta visszakerült Zikmund és Hanzelka kocsija a helyére, és legközelebb tényleg láthatom.

 

Az utazásról 702 riportot küldtek haza a prágai rádiónak, és körülbelül 300 riportot írtak különböző újságoknak Csehszlovákiába és az érintett országok sajtójának. Otthon három egész estés filmet állítottak össze, és 10 rövidebb dokumentumfilmet készítettek. Mindezek mellett a legismertebb az útról írt hét vastag könyvük.

Egész estés filmek:

Afrika I. (Marokkótól a Kilimandzsáróig)
Afrika II. (Egyenlítőtől a Tábla-hegyig)
Argentínától Mexikóig

 

Dokumentumfilmek:

A kávé őshazájában (Kenya)
Vulkán születik (Belga-Kongó)
Afrikai törpék (Belga-Kongó)
Pingvinek, oroszlánfókák és cethalak nyomában (Dél-Afrikai Unió)
Millió madár szigete (Peru)
Csehszlovák motorkerékpárok Guatemalában
Csehszlovákok szeszfőzőt építenek Argentínában
Tatra P 19720
Fejvadászok (Ecuador)
Bikaviadalok (Peru, Mexikó)

 

A könyvek:

Afrika az álmok világában és a valóságban I.
Afrika az álmok világában és a valóságban II.
Afrika az álmok világában és a valóságban III.
A folyón túl van Argentína
A Kordillerákon át
A fejvadászok földjén
Két óceán között

 

Hanzelka és Zikmund évekkel később egészen más körülmények között folytatták az útjukat. A félbeszakadt világkerülő út második felét két Tatra 805 terepjáróval tették meg, az eredeti tervvel ellenkező irányban, ismét Prágából indulva. A két autóra kibővítették az expedíciót, valóságos castingot rendeztek a sok jelentkező miatt. A körülményeket össze se lehetett hasonlítani az első úttal, hiszen már eleve az autó is sokkal alkalmasabb volt a világjárásra. Dél-Európa és Ázsia már nem tartogatott olyan egzotikus kalandokat, mint a fekete Afrika vagy az Andok. Mai szemmel olvasva szomorú érzés tölti el az embert, mikor a békés Közel-keletről, a békés, nyugatiasodó Libanonról vagy a fejlődő Szíriáról írnak. 

Az ázsiai utazásról három könyvük jelent meg: Fordított félhold, Ezerkétéjszaka, Világrész a Himalája alatt. Aztán jött a csehszlovák forradalom 1968-ban. Hanzelka és Zikmund ebben "rossz oldalra ált", ezért a későbbiekben nem publikálhattak. Ez olvasóik számára azt jelentette, hogy kalandjaik Indiában minden magyarázat nélkül véget értek, és a rendszerváltásig semmit nem lehetett tudni róluk.

Miroslav Zikmund most 97 éves, és viszonylag jó egészségnek örvend. Jirí Hanzelka 2003-ban halt meg, 83 éves korában.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5411941349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

okos róka 2017.01.05. 06:05:23

Respect a cikkért, és termszetesen Zikmund-nak és Hanzelka-nak :)

Gézabá 2017.01.05. 08:57:32

Húú, ez jó volt, köszönet érte!

gigabursch 2017.01.05. 12:39:31

Uhh, Egy hagyatékból megkaptam az utolsó két bekezdés könyveinek 2/3-át.
Eddig is szemezgettem velük, de most már biztos, hogy rövidesen rájuk térek.

2017.01.05. 13:06:40

Gyerekkorom óta rajongok a képes útleírásokért, ezt a sorozatot is nagyon élveztem! :-) Külön tetszett Hanzelka elképesztő frizurája a csereberélős képen, gyönyörű tejfölszőke haja lehetett fiatalkorában... nyugodjon békében, Zikmund apónak pedig még további éveket!

David Bowman 2017.01.05. 14:09:36

Tatra 87. Korabeli, csehszlovák mértékkel jó autó. V8as, léghűtéses, farmotoros. Ez a legolcsóbb konstrukció. 75 lóerő. A német megszállók is szerették, és ez a cseheknek is jó volt. Pocsék kanyarodási tulajdonságai miatt több német tisztet ölt meg, mint a nem létező cseh ellenállás.

Irbisz 2017.01.05. 14:22:34

Szerintem Sulkowsky Zoltán: Motorral a Föld körül c. könyve is böven megerne egy ismertetöt, ök meg a 30-as evekben utaztak körül a vilagot motorral, amihez kepest mar Hanzelkaek is egy sokat szelidült es civilizalt vilagban, sokkal jobb körülmenyek között utaztak.
Par eve ujra kiadtak egyebkent igen erdkes utleirasukat (moly.hu/konyvek/sulkowsky-zoltan-motorral-a-fold-korul), amelynek nagy elönye a terjedelem, a ket cseh romantikus irokat megszegyenitö vegeerhetetlen köteteihez kepest csak 320 oldalas az utinaplojuk (remek kepanyaggal).

Irbisz 2017.01.05. 14:36:38

@Irbisz:
De ami igazi csemege lehetne, az a nalunk 1908-ban megjelent "Luigi Barzini: Pekingtől - Párisig automobilon. Borghese herczeg útja" c. kötete, amely az 1907-ben, a ket varos közötti utat irja le, Oroszorszagot meg pl. a Lenin elötti idök cari korszakaban.
Na az egy idöutazas, es bizony mar akkor, azokkal a mai szemmel elkepesztöen primitiv, de eleg strapabiro szerkezetekkel meg tudtak tenni az irdatlan tavot, ahol a jo minösegü ut inkabb kivetelnek volt tekinthetö :)

Ditpet 2017.01.05. 20:05:52

A legnagyobb ellenségük úgy látom, nem a természet vagy az idő, hanem az ember.

Rollende Landstrasse 2017.01.05. 20:37:19

@Irbisz: Jó ötlet, Sulkowszkyék könyve is a polcomon áll. A könyv modern kiadásában kevesebb és rosszabb minőségű a fotóanyag, ráadásul a szöveget is megrövidítették. A kiadó kihúzta belőle a mai "politikai korrektség" követelményeinek nem megfelelő részt. Sajnos. Szerencsére nálam a korabeli kiadás van. Ráadásul: Sulkowszky Zoltán dedikálásával.

Rollende Landstrasse 2017.01.05. 20:42:20

@David Bowman: Mindenki dicséri, dicsérte, még a mai veteránosok szerint is jó autó. A menettulajdonságairól nem hallottam még semmit, de ha a hatalmas, nyolchengeres farmotorra meg az üres csomagtartóra gondolok, bizony okozhatott meglepetést a tiszt uraknak. Az autóról a sorozat első részében írtam, ott említettem azt is, hogy szerették a Wermacht tisztjei.

Irbisz 2017.01.06. 13:18:39

@Rollende Landstrasse:
Mi, mar egy utleirast is cenzuraznak?? Na mindegy, ezt nem tudtam, nekem csak az eredeti van meg.

David Bowman 2017.01.06. 14:29:41

@Rollende Landstrasse: Nekem pont nincs meg. Megyek is a Vaterára.

David Bowman 2017.01.06. 14:32:35

Nem olyan nagy ám az a 8 hengeres motor. Ráadásul alumínium. (Úgy tudom..)

lezlidzsi84 2017.01.06. 15:53:00

Kösz szépen! Nekem az utolsó kötetük volt meg (a Közép-Amerika és a hazaút), gyerekkoromban sokáig nehezen tudtam elhelyezni időben, mikor is utaztak. A meglepően modern külsejű autó megtévesztett, simán 10-15 évvel későbbre tettem volna az egészet.

nyisztor 2017.01.06. 16:02:06

Anno diafilmekből tanultam meg a Zikmund - Hanzelka neveket. Aztán ahogy a bátyámmal fölnőttünk, eljöttünk otthonról, anyám "kitakarította" azokat - sok más cuccal együtt, ami mára kincs kategóriás lenne.

Willkommenskultur 2017.01.06. 16:29:04

Mo-n hova utazott a jónép a rákosi-érában?

lolka és bolka nyakig a párt seggében lehetett

2017.01.06. 16:42:55

@Irbisz: A maykároly Winnetou-sorozatát is cenzúrázták anno. :-(

Irbisz 2017.01.06. 17:09:23

@MadMary: Azt tudom, de az a "szocializmus" alatt volt, azon ki lepödik meg?
Bar ha jobban belegondolok, Nyugaton sok helyen hires irodalmi müveket is atirnak hogy polkorrekt legyen, igy annyira nem csoda. Bar egy utleiras egy kordokumentum, ezert kevesbe ertem a cenzura letjogosultsagat, mindenesetre szanalmas, ...

Irbisz 2017.01.06. 17:10:23

@David Bowman:
Nem akkora ritkasag, elöbb-utobb felbukkan, vagy a netes antikvariumok valamelyikeben biztos van

Rollende Landstrasse 2017.01.06. 20:17:42

@Irbisz: Ha az eredetit tudod olvasni, akkor nézd meg a 300-301. oldalakat. Azt úgy egyben kihúzták az új kiadásban.

Irbisz 2017.01.07. 11:33:16

@Rollende Landstrasse:
Viszont nem vilagos miert huztak ki- azert amit a ciganyokrol irtak, vagy amit a magyarok viselkedeseröl?

Rollende Landstrasse 2017.01.07. 17:54:51

@Irbisz: Ezt a kérdést talán a kiadónak kéne feltenni... nem tudok a fejükkel gondolkodni. A médiában jelenleg akkora fosás (bocs a szóért) van a politikai korrektség miatt, hogy inkább gondolkodás nélkül kihúzták. Pedig a történelemhamisítás egyik fajtája az is, ha eltitkolják az akkori utazók korabeli gondolatait. Milyen világ az, ha már az idejétmúlt gondolatoktól is félni kell. Ugyanakkor épp az lehet érdekes, ahogy ők látták az akkori társadalmat.

Átnéztem a könyvet. Sajnos a képek nagyon rossz minőségűek. Kis fotók, erősen rasztelezett nyomtatásban. Nem alkalmas a blogra.

Balatonlelle 2017.01.20. 08:41:22

Nekem a teljes könyv sorozat megvan, még a Tibeti is. Ami még érdekesebbé teszi az utat, az eredeti speciálisan felkészített autót összetörték, így egy sima utcai változattal csinálták végig.
süti beállítások módosítása