A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr947418662

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

selgir 2015.05.14. 08:00:39

nagyon jó volt, köszi!

Julius Mcnabb 2015.05.14. 08:40:54

Jó kis összeállítás!
A Budapest-Bécs útadatok elég impozánsak, illetve a fogyasztáscsökkenés is jól hangzik.

Jártam nem olyan régen a Csepel Művek területén, hasonló összkép fogadott, mint a 10-11. képeken.

Faus to 2015.05.14. 09:16:54

@Julius Mcnabb: főleg az alábbi, 2015-ös adatok alapján: Budapest-Bécs Railjet menetidő: 3 óra 2 perc.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.05.14. 11:16:41

Azért az hozzátartozik a történethez, hogy a dicső szocialista ipar fent bemutatott remekei még mind háború előtti-közbeni tervezésűek. Valahogy azt sem említi a szöveg, hogy Jendrassik Györgynek a Ganz igazgatójaként a kommunisták támadásai miatt emigrálnia kellett.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.05.14. 11:32:32

Szépek! De élőben azért van valami félelmetes ebben a retrofutur vonalvezetésben, a vasúttörténeti parkban legalábbis nem szeretek közel menni ahhoz a zöldhöz. Lehet, hogy ilyen gázolt el előző életemben.

teddybear01 2015.05.14. 12:10:03

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Nem értem a cirkuszt. Egyrészt ugyan azok tervezték, akik 55-ben is ott dolgoztak, másrészt meg a motorvonatnak mindegy, hogy szocializmusban, vagy kapitalizmusban épült. Csak az számított, hogy milyen minőségű munkát adtak ki a melósok a kezükből.

A Hargitát meg '44-től kezdték gyártani. Rákosi kormányvonata is Hargita volt, csak átépítették. A Vasúttörténeti Parkban meg lehet nézni, érdemes.

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.05.14. 12:57:08

@teddybear01: "ugyan azok tervezték, akik 55-ben is ott dolgoztak"

Kivéve, akik emigrációba kényszerültek vagy kitelepítették őket vagy Recskre hurcolták, vagy csak kirúgták és segédmunkásként kellett dolgozniuk.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.14. 16:42:06

A motorkocsi vezetőjét semmi sem zavarja? Nem tudom, engem az a sűrű rács az ablakon eléggé zavarna...

És a Ganznál vasúti hidak is készültek, pl. a püspökmolnári Rába-híd: kugi.blog.hu/2014/05/09/389_otven_eve_tortent

GERI87 2015.05.14. 18:28:23

Csoda hogy engedték a 'Hargita' nevet....pedig olyan "irredenta/fasiszta reakciós...":)

Kommunistának lenni is aztán szép kihívás:
Éltetik a régmúlt nagy mérnökeit, vívmányait, de azért a kapitalizmus bassza meg, na meg "Józsi az élmunkás" a fontos, aki egy csavart húzogat egész nap...elmebaj.

walter sobchak 2015.05.14. 18:30:23

@kugi: A gőzösből még ennyire se lehetett kilátni. :D A "rácsosablak egy motorvonaton"-nak tudtommal az volt az oka, hogy ekkoriban még nem tudtak biztonsági üveget gyártani, és akár egy madárral való ütközéstől és berobbanhatott az ablak, és megsérülhetett a mozdonyvezető. Sőt, azt hiszem, volt is rá példa V43-asokon. Ha megnézed a 80-as évek magyar vasútjáról készült képeket, szinte az összes gyors mozdonyon volt ilyen rács.

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.14. 19:52:00

@walter sobchak: Nem is lettem volna masiniszta akkoriban... :)
És a rácsok kapcsán még arra is asszociálhat a mozdonyvezető, hogy ha balesetet okoz, akkor egy másik rács mögé kerülhet...

teddybear01 2015.05.14. 19:53:59

@walter sobchak: Plexi már a háború előtt is volt, ami vastagabb rétegben akár golyóálló is lehetett. A rács inkább pszichológiai okból került fel. A mozdonyvezetőnek biztonságérzetet adott az ütközésnél.

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos: Tudod mindig van vesztes a rendszerváltáskor, hisztizni felesleges. Azért is felesleges, mert ez már a múlt, nem tudsz változtatni rajta. Viszont aki nem tanul a múltból, az újra át kell élnie azt a történetet.

ZON 2015.05.14. 19:58:08

@walter sobchak: főleg, hogy a távolabbi piacokra kerülő járművek szélvédőit a hazainál nagyobb méretű madarak is fenyegették, konkrétan akár keselyűk is. Az ötvenes években még Mercedes versenyautóra is rögtönöztek dél-amerikai versenyen hasonló rácsot, mert egy keselyű befáradt a szélvédőn keresztül.

zobod 2015.05.14. 22:52:04

Nem gondoltam volna, hogy pont az ötvenes évek elejének peronista Argentínája volt a kommunista nehézipar és külkereskedelem reklámértékű partnere.

Hattáb 2015.05.14. 22:54:18

Hazavágta a szocializmus ezeket a cégeket. Szegény Abraham Ganz ha tudta volna mi lesz a cégével,ide se jön Svájcból,vagy honnan.

Sziszifusz 2015.05.14. 23:03:31

Na és akkor faja volt ez a motorvonat, vagy nem? Ez egy nemzeti fétistárgy? Vagy a gonosz nyugat akadályozta csak meg a továbbfejlesztését/piaconmaradását? Miért nem láttam nyomokban sem ilyeneket már a nyolvanas években (gyerekkoromban) a síneken?

lombozódó 2015.05.14. 23:11:31

Hattáb: éles elméjű a hozzászólásod és konstruktív :-))

Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2015.05.14. 23:13:42

@teddybear01: Elég cinikus a rendszerváltás veszteseként leírni azokat a szakembereket, akiket politikai okokból vagy csak irigységből lehetetlenítettek el annak idején.

lombozódó 2015.05.14. 23:14:19

@Sziszifusz: Most is főleg a magyar vasúti termékeket látod a síneken, meg alatta és felette :-))
Itt tartunk most.

lombozódó 2015.05.14. 23:17:50

@lombozódó: akkor volt ilyen - olyan ipar , most pedig nincs semmilyen hazai ipar..

2015.05.14. 23:35:21

:( amit a világháború elpusztított azt a szoc rendszer felépítette -az újmagyar birka kapitalizmus pedig újra tönkretette:( kár érte...

Baloldali érték 2015.05.14. 23:37:15

@Sziszifusz: A Ganz olyan minőséget produkált amilyet engedtek neki... A külföldre szánt motorvonataik (pl. Új-Zélandba küldtek a 80-as években) jobbak voltak mint a hazaiak mert abban szabad volt nyugati alkatrészeket felhasználni, mert dollárral fizettek érte. KGST-n belül meg a szocialista ipar termékeit kellett használniuk, noha tudtak volna jobbat is.

Ftonyo Sztarcom 2015.05.15. 00:16:08

A Ganz "világsikerének" az volt a titka, hogy egy, a Metropolitan Vickers-szel kötött kartellszerződésben vállalta, hogy nem fejleszt villamos mozdonyokat, cserébe szállíthat az angol érdekszférába dízel járműveket, és ott az angolok képviselik a Ganz érdekeit. Így szállított a Ganz Árpád típusú gyorssínautóbuszokat Egyiptomba, Lahore-ba, Argentínába. Ez ki szokott felejtődni a nagyívű megemlékezésekből a világhódító Ganz gyárról.
Emiatt - immár másodjára - súlyos csapást szenvedett a Ganz villamosmozdony fejlesztésére. Az első csapás akkor történt, amikor a Ganz az élre törhetett volna a vasútvillamosításban a Valtellina vasút sikeres megépítése urán, de a Ganz gyárat tulajdonló bank igazgatótanácsa ostoba játéknak tartotta a villamos vontatást, ami majd "elmúlik".

Gyakorlatilag ennek egyenes következménye volt a V44 és a V55 kudarca, és végül a V43 licenszvásárlása a német-francia konzorciumtól.

Killary Fucking Clingon 2015.05.15. 00:21:01

és akkor most menjünk és vásároljunk valami fost a bombardier-től..mert minek is csinálnánk magunknak..Kandó hazájában, ahol van mérnöki kar,szakértelem, nyersanyag, szakmunkás és igény is.. A magyar politikusnál faszfejebb nincs a világon..

Ftonyo Sztarcom 2015.05.15. 00:35:41

@Sziszifusz:

"Ez egy nemzeti fétistárgy? Vagy a gonosz nyugat akadályozta csak meg a továbbfejlesztését/piaconmaradását? Miért nem láttam nyomokban sem ilyeneket már a nyolvanas években (gyerekkoromban) a síneken?"

Mert már rég kiselejtezték... A Hargita motorvonatok Achilles-sarka a Ganz-Rónai forgóváz volt, ami a maga nemében elmés konstrukció volt azzal, hogy egy személykocsi forgóvázba beerőszakoltak egy dízelmotort. de ez rengeteg problémát okozott, kezdetként azzal, hogy a királycsap helyett alkalmazott Rónai-féle csúszótám nem bírta a hosszútávú terhelést... A motor mechanikus erőátvitellel hajtotta a hajtotta meg a kerékpárt, miközben ekkor már a hidraulikus erőátvitelt alkalmazták inkább a jobb helyeken...
Nem véletlen, hogy a csehszlovák és a keletnémet vasút rövid idő után kidobta ezeket a motorvonatokat, itthon meg még gyengébb karriert futottak be.

A Hargiták továbbfejlesztésével létrehozott ABbmot és Bbmot vontatómotorkocsik már sikeresebbek voltak. Ezek jártak a 80-as évek végéig.

M_R 2015.05.15. 01:03:17

@Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos:

Ahogy most is ellehetetlenítik a szakembereket - szerinted miért van az hogy egykori iskolatársak közül (most 40-es korosztály) lassan már többen élnek a "hanyatló" nyugaton: van köztük mérnök, orvos, matematikus...Persze maradhattak volna itt valamelyik "mélymagyar" cégnél, minimálbérre bejelentve, napi 10-12 órát robotolva havi 100-150 ezerért...vagy közmunkásnak...

arncht 2015.05.15. 06:39:03

Az a tobbszor a kepen kevo artdeco vonat gyogyoru...

Sziszifusz 2015.05.15. 06:52:48

@Ftonyo Sztarcom: Köszönöm szépen a részletes választ!

ll 2015.05.15. 07:16:04

Shabby Bear: Utálom az összes politikust, de: Szerinted mit lehetett volna akkor vásárolni? A most két példányban létező, gyermekbetegségeit lassan levetkőző kocsik akkor még nem léteztek.De ha léteztek volna, akkor se lett volna 2 db elég.
(Az a 10 Talent meg úgy felesleges ahogy van.Több vele a gond, mint a haszon.De hát ez politikai döntés volt.)
Ezen kívül volt még eltolható oldalú teherkocsi ill rönkfa szállító Miskolcról amik szintén összeszerelések voltak.
Tisztán hazait még sokáig nem lehet vásárolni. Miért?
Nincs nehézipar. Ki fogja legyártani a szükséges acélt, könnyűfémet, rezet?
Nincs gyártósor, ahol az alap dolgokat legyártsák.Bár ez alakul.
És a legfontosabb: nincs megfelelő tervező gárda, de ez is alakul, csak a dolgok folyásának rendje szerint lassan.
Megfelelő munkaerő még lenne, kérdés meddig áll ez fent.

MostKomolyan??? 2015.05.15. 07:21:42

@Ftonyo Sztarcom: Ezeket honnan szedted? (irónia és gúny nélkül!) Érdekelne a forrásod ... remélem publikus....

Rollende Landstrasse 2015.05.15. 07:43:05

@kugi: Sokat vezettem rácsos V43-at. Nem kellett megszokni a rácsot, mert nem volt zavaró. Sok gépen belülről feketére volt festve, szinte fel se tűnt, hogy ott van. Akkoriban ez természetes volt, hozzátartozott a mozdonyhoz. Semmi nyomasztó érzés nem társult hozzá.

Valamelyik kommentben írta valaki, hogy volt törésálló plexi, és a rács csak pszichológiai okból volt. Ez tévedés. Műanyag szélvédőt sehol nem használnak a vasúton, mert az iszonyatos mennyiségű rovar, az állandó takarítás, no meg a szálló vaspor gyorsan tönkretenné. A rács tényleg azért kellett, mert beszakadhatott a vékony üveg.

Fő veszélynek nem a madarakat, hanem a felsővezeték leszakadó, belógó alkatrészeit tartották. Ezért volt minden villamosmozdonyon rácsos ablak, illetve azokra a diesel motorvonatokra, mozdonyokra is rászerelték, melyek sokat jártak villamosított vonalon.

csoio csagasz 2015.05.15. 07:54:46

@Baloldali érték:

No igen. A 40 éves EMG szkópom tökéletesen üzemel, a 10 éves Tektronix meg kezd döglődni.

Phteven 2015.05.15. 08:08:03

Remélem az egyik képen csak optikai csalódás, hogy úgy látszik, mintha a daru a munkások fölött vitte volna a vázat! :-oooo

gigabursch 2015.05.15. 08:27:26

@Ftonyo Sztarcom:
Régóta keresek róluk képeket. Tudsz esetleg valamit linkelni?

gigabursch 2015.05.15. 08:30:18

@Shabby Bear:
Vigyázz, mert a végén még nácifasisztatrappistaterroristabesenyúpista gaz jobbikos leszel egyesek szemében.

Egyébként meg igen, "haza kell hozni" a hazai közbeszerzések nyerteseit, itthon kell tartani az adóforintokat és a szellemi tőkét is.

walter sobchak 2015.05.15. 08:40:55

@teddybear01: A plexi hamar bemattul tudtommal, ezért nem alkalmazzák autókon se.

@kugi: Hát rátapintottál a témára :). Moldova könyvében meséltek pár rémtörténetet a mozdonyvezetők, hogy az 50-es években mi járt a munkásvonatok késéséért, vagy azért, ha valaki állami ünnepen egy forgalmas vonalon maradt fekve a mozdonnyal. Utóbbiért az egyik mozdonyvezetőt börtönbe akarták zárni szabotázsért.

teddybear01 2015.05.15. 09:16:03

@walter sobchak: Ezért ragasztottak rá kívülről egy réteg üveget. Ilyen rétegelt üveget használtak az autókban is.

Ami pedig az ötvenes évek szabotázsait illeti, igen gyakran a baleseteket, műszaki hibákat egyes emberekre kenték. Mindig voltak olyan szemétládák, akik mindenáron bizonyítani akartak a főnökség felé. Most is teli vagyunk ilyenekkel.
Viszont volt olyan is, hogy például dinamitrudat dugtak egy kifúrt széndarabba, és a gőzmozdonyok fűtésére használt szénbe keverték. Aztán amikor a szerencsétlen fűtő belelapátolta a kazánba, az fel is robbant. A tettest elkapni piszok nehéz volt, mert a szenet nagy kupacokban tárolták a pályaudvarokon, és a preparált széndarabot csak rá kellett dobni a kupacra.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2015.05.15. 09:25:22

@Julius Mcnabb: Az Árpád motorvonattal ma is lehet utazni. Mi múlt évben kétszer is mentünk vele. Élmény.

Gukker 2015.05.15. 09:29:42

@arncht: Igen, van egy kis Raymond Loewy beütése. :)

Rollende Landstrasse 2015.05.15. 10:45:08

@teddybear01: A magyar vasúton soha nem alkalmaztak plexi szélvédőt, még üveggel védve sem. Dinamitos szabotázs sem történt, "közönséges" kazánrobbanások voltak, de annak jól felismerhető jele van, hiszen nem a tűztér, hanem a kazánköpeny hasad szét.

Ftonyo Sztarcom 2015.05.15. 21:33:15

@teddybear01:

Ne szöjj összeesküvés-elméleteket. A gondatlan kitermelés miatt maradtak bányagyutacsok a szénben.

A kazánrobbanások oka egyrészt a gőzmozdonyok egy részének magas átlagéletkora, a kazánok lemezeinek elhasználódása (a lemez szódás elridegülése), illetve a kezelőszemélyzet túlhajszoltságból ill. alkoholizmusából eredő kezelői hiba volt (hagyták kifogyni a vizet a kazánból, és amikor észrevették, hogy kifogyott a víz, utántápláltak, és a forró kazánlemezre csapódó víz azonnal gőzzé vált, ami olyan túlnyomást okozott, hogy a kazán felrobbant)

Ftonyo Sztarcom 2015.05.15. 21:42:34

@MostKomolyan???:

Szécsey István a Ganz-MÁVAG egykori mérnöke kiváló járműtörténeti könyveiben dolgozta fel a Ganz ill. a Ganz-MÁVAG motorvonatainak történetét, ezek az alábbiak:

Ganz mellékvonali motorkocsik és pótkocsik
Az Árpádtól a Hargitáig
Ganz-MÁVAG motorvonatok 1959-1987

teddybear01 2015.05.16. 10:02:59

@Rollende Landstrasse: @Ftonyo Sztarcom: A módszert a második vh alatt dolgozta ki az angol titkosszolgálat diverziós osztálya, és sokszor használta például a francia ellenállás. Mint ahogy az autók benzintankjába rakott nyersgumit is, amitől aztán besült a motor.
Persze lehetséges hogy benne marad a bányagyutacs a szénben, de az eredménynek ez mindegy. A kazán felrobban.
És igen, a hozzáértőnek azonnal látszik, hogy a kazán robbanóanyagtól, vagy anyagfáradástól ment szét, viszont a külvilág felé akármit mondhatnak róla. Pláne, ha el akarnak bánni egy politikailag nem teljesen megbízható szerencsétlennel.

Rollende Landstrasse 2015.05.16. 13:26:03

@teddybear01: A francia ellenállók módszereiről készítettek remek játékfilmet a hatvanas években Háború a síneken címmel. Látványosan törtek, robbantak benne a vonatok. Kamasz voltam, tanulóéveimet töltöttem a vasútnál, és miközben néztem, nem értettem, mit vétettek a filmbeli vasutasok, akik civil franciák voltak, de a francia ellenállók csak járulékos veszteségként kezelték őket. Ugyanakkor a másik oldala a dolognak, hogy valahol olvastam, hogy egy átlagos ellenálló a beszervezéstől három hónap alatt jutott el a kivégzésig.

Na jól elkanyarodtunk a poszt témájától.

Ftonyo Sztarcom 2015.05.16. 22:45:39

@teddybear01:

Magyarországon nem fordult elő ilyen eset. A szénben maradt sok szemét, pl. gerenda, ácskapocs. Ez utóbbiak az automata tüzelőberendezéses (Stokeres) 303-as mozdonyoknál tették tönkre a szenet a tüzelőberendezésbe juttató Archimédesz-csavart.

Magyarországon rendkívül kevés kazánrobbanás történt, ez köszönhető volt a szigorú szabályozásoknak. Az utolsó mozdonykazán robbanás a személyzet alkoholizmusa miatt történt, a mozdonyvezető a kocsmában volt, a víz utánpótlást "felügyelő" fűtő meg elaludt a vezetőálláson...

Tipal 2015.05.17. 09:39:17

Mekkora kamu ez a világhírű ez meg az. Ha tényleg olyan világhírű és minőségi volt itt a gyártás, akkor a rendszerváltás után a szabad piacon miért nem hódította meg az egész világot?
Nem kell ide a rizsa, a szocialista országokban és "gyarmataikban" is csak a KGST miatt voltak képesek elterjedni.

Rollende Landstrasse 2015.05.17. 15:10:32

@Tipal: Ganz motorvonatokat adtak el Brazíliába, Új-Zélandba.Az M41 mozdonyok importváltozatát Görögországba. Tolatómozdonyokat Indonéziának. Tipikus KGST gyarmatok, ugye?

teddybear01 2015.05.18. 07:27:10

@Tipal: Tudod most pont te kamuzol.
Vegyünk egy valós példát. Gödöllőn évtizedekig működött a Ganz Árammérő Gyár. 1000-1500 főt foglalkoztatott,kb. 30 országba szállított villanyórát, meg mindenféle hasonlót. Egyik ismerősöm egy svájci golfklubban találkozott néhány éve az ott gyártott villanyórával.
A rendszerváltás után a privatizáláskor eladták az egész gyárat a legnagyobb európai konkurensnek, a Schlumbergernek. Amint eltelt a privatizációs törvényben előírt minimális két év, mert legalább addig kellett tovább üzemeltetni a megvásárolt üzemeket, azonnal kirúgtak mindenkit, a gépeket eladták Kínába ócskavasnak. Most még állnak az egykori gyárépületek, kényszervállalkozások tengődnek benne, illetve raktárnak adják ki. Szomorú és lehangoló az egész környék.
És tudod számtalan hasonló sztori van még.

teddybear01 2015.05.18. 07:30:15

@Rollende Landstrasse: Ja. Egyiptomban mind a mai napig létező szállóige: "húz, mint a magyar mozdony." Az Ezüst Nyíl is futott még egy két évtizede, talán még most is van belőle.

Albu 2015.06.24. 13:30:19

„Amit a kapitalizmus felépített, azt romba is döntötte”
Budapestet 18 angolszász és 35 szovjet bombatámadás érte. www.nullaev.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=537%3Amagyarorszag-elleni-bombatamadasok-1944-45&catid=9&Itemid=107

Albu 2015.06.24. 13:32:44

Az elmúlt 10-25 év döntötte romba, mert kiszolgáltatta magát a mindenkori kormány az erős erőfölénynel bíró EU-15-nek. Még 35 sem vagyok, de végignéztem, ahogy sorra lebontják a gyárainkat. Nyilván azóta sem teremne meg a cukorrépa nálunk. Bécsi cukrászda…

vino-et-veritas 2016.07.16. 15:35:30

@Albu:
Na, azért a rendszer működésébe már kódolva volt az összeomlás: tervutasításos, életképtelen, túlméretezett vállalti rendszer, a KGST és "baráti" országok eltűnése, a világpiac, a globalizáció betörése, a hazai tőkehiány, az innováció hiánya, korszerűtlen termékek, drága termelés, nagy importigény, stb. A "privatizáció" már csak a pontot tett a végére...
Ezek a vállalatok 89-re szinte már csak a nevükben hordozták az elődök hagyatékát (pl. Ganz, stb.).
süti beállítások módosítása