Régi magyar diafilmek 18. - Ikarus, Csepel

A magyar járműipar 1956-ban

2015. május 07. JTom

Most és a jövő héten az 1956-os magyar járműgyártásba tekinthetünk be. Kezdjük is mindjárt két büszkeségünkkel a Csepel és az Ikarus gyárral.

Ahogy eddig is, úgy most is a diasor végén galériában, nagyobb méretben is megnézhetitek a képkockákat.

00.jpg

busz01.jpg

busz02.jpg

busz03.jpg

busz04.jpg

busz05.jpg

busz06.jpg

busz07.jpg

busz08.jpg

busz09.jpg

busz10.jpg

busz11.jpg

busz12.jpg

busz13.jpg

busz14.jpg

busz15.jpg

busz16.jpg

busz17.jpg

busz18.jpg

busz19.jpg

busz20.jpg

busz21.jpg

busz22.jpg

busz23.jpg

busz24.jpg

busz25.jpg

busz26.jpg

busz27.jpg

busz28.jpg

busz29.jpg

busz30.jpg

busz31.jpg

busz32.jpg

busz33.jpg

busz34.jpg

busz35.jpg

busz36.jpg

busz37.jpg

busz38.jpg

busz39.jpg

busz40.jpg

busz41.jpg

busz42.jpg

busz43.jpg

busz44.jpg

busz45.jpg

busz46.jpg

busz47.jpg

busz48.jpg

busz49.jpg

busz50.jpg

busz51.jpg

busz52.jpg

busz53.jpg

busz54.jpg

busz55.jpg

busz56.jpg

busz57.jpg

busz58.jpg

busz59.jpg

busz60.jpg

busz61.jpg

busz62.jpg

busz63.jpg

busz64.jpg

busz65.jpg

busz66.jpg

Galériában:

osaarchivum

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr767418632

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditpet 2015.05.07. 10:13:02

Érdekes. A jövő autóbusza :D nem sok lett belőle.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2015.05.07. 12:24:49

Ami a sportautó gyártásnak a Lamborghini Miura, az a buszgyártásnak a Faros.

2015.05.07. 14:51:35

@Ditpet: talán jobb is... ;-)

@Sam. Joe: Érdekes azért, 73-ig gyártották őket, de én, aki a nyolcvanas években nőttem fel, ilyenen már soha sem utaztam, BKV-tól az iskolai kirándulásokon át a Volánig mindenhol ik-200-asok voltak már üzemben. Vajon mi lehetett ennek az oka, mármint hogy a gyártásuk után alig tíz évvel már kihalt fajnak számítottak? (Legalábbis a fővárosban.)

vilmoci 2015.05.07. 16:34:22

egy igazi barom vagy mondigazatmar:
Szerintem az, hogy irdatlan mennyiséget csináltak a 200-as szériából és alig pár év alatt ki tudták állítani az ország busz szükségletét, nomeg valószínűleg így teljesült a terv. (Pl. Dutra traktorból is csináltak rengeteget és hiába volt jobb szántáshoz, mint az MTZ-k, mivel az volt előirányozva, ezért pár év leforgása alatt kihajigálták az összeset. Aztán meg lestek, hogy másfélszer annyi gázolaj kell egy hektárra, mint addig :-) )
Egyébként kb. 90-ig elég fiatal volt a BKV buszparkja, csak utána gatyásodtak le nagyon.

J.László 2015.05.07. 17:21:45

A Faros szerintem a világ legnagyobb mutatványa volt az '50-es években. Az a busz egy csúcs.

Littlewood · http://mslittlewood.blogspot.hu/ 2015.05.07. 19:51:04

Nekem tetszik a jövő (most már mondjuk a múlt) busza. Határozottan retrófuturisztikus.

Tehetetlen Dodó 2015.05.07. 20:00:29

@egy igazi barom vagy mondigazatmar: Városi busznak nem váltak be.
Távolságinak jó volt, én sokszor utaztam annak idején ilyenekkel, Pesten a körúton jártak.

2015.05.07. 20:14:34

@vilmoci: Az még nem lenne baj, hogy öregek, ha legalább a karbantartásra nem sajnálnák... minden faszságra csúsznak el a milliók, a buszgarázsokban meg nincs alkatrész. Nálunk, dél-pesten, ott tartunk, hogy reggeli csúcsban 12 percenként jön egy ik200, de a délutáni csúcsban már csak 30-40 percenként, mert nap közben minden második kocsi lerobban. Szánalmas! Most arról nem beszélve, hogy anyámékhoz ugyanazokon a Tátra villamoskocsikon megyek el látogatóba, amelyeken hajdan az óvodába vittek. Oké, valahol vicces, hogy ezek a járművek egy biztos pontot jelentenek ebben a forrongva változó korszakban, amit magunk mögött hagytunk, de azért mégis felmerül bennem a kérdés: nem lehetett volna Szalaynének esetleg 100 misi helyett csak 10 misi végkielégülést adni, és a többit az alapszolgáltatásra költeni, vagy ilyesmi? A béna futár projectjükről nem is szólva, amire valami 4 milliárdot csesztek el, miközben 20 éves tragacs buszokkal meg 30-40 éves villamosokkal próbálnak kb. napi egymillió embert célba juttatni...

@Tehetetlen Dodó: Miért nem váltak be a városban?

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.07. 20:33:20

Nem tudom, az egyik dián említett 5. hely mennyire volt valós vagy kozmetikázott, de jó lenne azt a helyet ma is megcsípnie a gépjárműgyártásunknak.

¿Qué tapas hay? 2015.05.07. 20:57:55

@egy igazi barom vagy mondigazatmar: Ha nem is a városi, de az akkor is járműhiánnyal küzdő budapesti forgalomban nem váltak be. Az Ik-66-osok az 55-ös, tehát egy elsősorban ülő utasok szállítására tervezett távolsági busz alapjára épültek. Ebből adódóan az utastér az álló utasoknak alacsony volt, az ívelt tetőhajlat miatt az álló utasok csak a tetővilágító ablakokon láttak ki. A szűk első és hátsó ajtó miatt lassú volt az utascsere, a különálló motortér sokat elvett a jármű hasznos hosszából. (amúgy 91 személyesek voltak). És még lomhák is voltak a pesti forgalomra.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2015.05.07. 21:05:16

@kugi: jól hangzana kb.:
KÍNA, INDIA, DÉL-KOREA, JAPÁN, MAGYARORSZÁG

kugi · http://kugi.blog.hu 2015.05.07. 21:50:06

@JTom: Ütős lenne így a lista, az biztos. :)

Rollende Landstrasse 2015.05.08. 10:07:35

A propaganda úgy akarta feltüntetni a nehézipart, mintha az teljesen a kommunista kormány alatt nőtt volna ki a semmiből. A felszabadulás előtti autóipart nem létezőnek mondani kifejezetten hazugság. Gyártott autót a Magyar Általános Gépgyár (Magomobil, Magotax, Magosix), a Győri Vagon és Gépgyár (egy híres terméke a Botond terepjáró), Uhri (autóbuszok, ebből lett az Ikarus), Méray (licenc alapján Adler összeszerelés és saját fejlesztésű teherautók). Több ezres nagyságrendben készültek, nem évi 50 volt a termelés.

vilmoci 2015.05.08. 13:52:53

egy igazi barom vagy mondigazatmar:
Nem tudom, mennyit fut évente egy kocsi a BKV-nál, de szerintem elég feszített lehet a tempó. Egyszóval max. 10-12 év után illene leállítani egy buszt mert addigra azért fizikailag és erkölcsileg is elavul (mármint szerintem). A villamos alapvetően más tészta, mert azt eleve 25-30 évre szokás tervezni.
A Dél-Pestiben mennyi Ikarus van még? Mert kintről úgy látszik, hogy ott csak az innen-onnan szerzett idegen buszok pihengetnek (Volvo, Van Hool), bár mostanság ritkán járok arra.
süti beállítások módosítása