A Funicolare Vesuviana

2014. augusztus 06. Andrassy Gabor (törölt)

A Vezúv csúcsára mindig szívesen látogattak a turisták. De ez túlontúl fáradságos és drága módja volt a kráter-turizmusnak:

01-00.jpg

A nép egy valódi, 19. századi megoldás után sóvárgott.

Hosszú és fáradtságosan megmászható szerpentin vezetett fel a Vezúv kráteréhez. A gazdagabbak persze bérelhettek öszvért, de fölfelé az öszvér is csak lépésben haladhatott. Egy kirándulás Nápolyból a kráterhez 2-3 napot is igénybe vett.

01-01.jpg

Mindeközben északabbra a tudomány és technika új vívmányai terjedtek el. 1862-ben Lyonban fölépült az első sikló, majd pedig 1870-ben a budai várhegy oldalában a második. Ez utóbbi sikere azt a hóbortos ötletet adta Oblieght Ernő honfitársunknak, hogy a harmadikat a Vezúv lejtőjére kellene építeni.

El is utazott Nápolyba, területet vásárolt, felfogadta Galanti Wolfart, majd később Olivieri és Dall'Ongaro Palmieri mérnöket, és terveik nyomán 1880-ra fel is építette művét.

01-02_tn.jpg

A szerelvények egy-egy széles központi sínen futottak, és négy kisebb kerék támasztotta meg őket a két oldalsó sínen. A két kocsit végtelenített drótkötél húzta, amelyet az alsó állomáson elhelyezett 45 lóerős gőzgép hozott mozgásba. Az előrelátó konstruktőrök mindkét szerelvényt erős fékekkel látták el drótkötél szakadás esetére, valamint felszereltek egy második 45 lóerős gőzgépet is, amely esetleges géphiba esetén biztosította volna az zavartalan üzemet.

Az egy évig tartó, és 435.000 lírába kerülő építkezés elkészültével 1880 június 6-án indult az első próbajárat, utasai voltak Piedimonte szenátor, Nápoly polgármestere és természetesen a vállalat igazgatója is.

felvono.jpg

A sikeres próbaút után június 10-én adták át a Funicolart a széles publikumnak.

01-04.jpg

Az 'L'Illustrazione Popolare című újság június 18-án több oldalas cikket és a fenti rajzokat közölte az újdonságról. Kiderül belőle, hogy a sínpálya hossza 750 méter, emelkedése 354 méter, és a menetidő kevesebb mint 10 perc.

01-07.jpg

Az alsó állomást 4 órás lovaglással lehetett elérni Nápolyból. Itt egy kisvendéglő várta az utasokat, ahol megpihenhettek, mielőtt az Etna vagy a Vezúv névre keresztelt, 10 férőhelyes kocsikba szálltak volna.

01-06.jpg

01-05.jpg

Kedvcsináló gyanánt az élelmes vállalkozók egy reklámdalocskát írattak egy Peppino Turzo nevű újságíróval és Luigi Denza komponistával, amelyet elsőnek a Quisisana Hotel orchestrája adott elő, majd hamarosan egész Nápoly ettől zengett.

Akkoriban persze még nem úgy éneketék, ahogy manapság. Sajnos olasz felvételt nem találtam, de talán ez az amerikai fonográfhenger többé-kevésbé helyes képet ad a korabeli előadásmódról (Bill Murray énekel):

01-09.jpg

A dal eredeti szövege szerint az énekes előző nap este fent járt a kráternél, és oda invitálja szerelmét, s mindjárt meg is nyugtatja, hogy nem kell félnie, mert nem olvasztja fel a láva, sőt, még csak fáradoznia sem kell, hiszen felviszi a Funicolare: 

"Gyerünk, gyerünk, a föl a csúcsra, föl!
Funikulin-funikulán, funikulin-funikulán
utazzunk föl a csúcsra a funiculán!"

A siker azonban mindezek ellenére elmaradt a várttól. Oblieght a vállalatot 1887-ben eladta egy francia befektetőnek, de az sem jutott vele sokkal előrébb. 1888-ban a csődbe ment Funicolare-t elárverezték. A Thomas Cook and Son utazási iroda vásárolta meg 170.000 líráért.

01-14_v.jpg

John Mason Cook, a vállalat akkori igazgatója ugyan olcsón, eredeti bekerülési árának kevesebb mint a feléért vette meg az üzemet, de annál több pénzt kellett még beleölnie. Először is tárgyalóasztalhoz ült és kiegyezett a túravezetőkkel, akik korábban az üzem rossz hírét keltették, sőt néha szabotálták is azt. Azután nagyszabású műszaki revíziót csináltatott, egyebek közt mindkét kocsit kicserélték. És amikor mindez megvolt, postakocsijáratot szervezett Nápolyból a az alsó állomásig, és hatalmas reklámot csapott a Funicolare-nak.

02-13.jpg

02-01.jpg

02-03.jpg

02-04.jpg

02-05.jpg

1901-ben elkészült a Circulum Vezuviana vasútvonal. A Thomas Cook újabb beruházást tett: Pugliano állomás és a Funicolare alsó állomása között 1903-ra egy fogaskerekű villamospályát építtetett.

03-08.jpg

A 24 személyes járműveket a Schweizer Waggon AG gyártotta.

05-14.jpg

05-05.jpg

05-06.jpg

05-08.jpg

A fogaskerekű végállomása

05-11.jpg

Szálloda a Vezúv oldalában

A fogaskerekű vasút a turisták eddig soha nem látott tömegét vitte a Vezúvhoz. 1904-re a forgalom túlnőtte az eredeti Funicolare kapacitását, és egy teljesen új üzemet építettek ki. Az új pálya szokásos vasúti sínből épült, és egyvágányú volt, csak középen, ahol a két kocsi találkozott, ágazott ketté egy rövid szakaszra. 

04-06c.jpg

Gépházában gőzgép helyett elektromotorok dolgoztak, vagonjai 18 ülő és 6 állóhellyel bírtak.

04-06.jpg

A Funicolare ekkoriban már több mint napi 300 utast szállított!

Úgy látszott, végre minden a helyére került, és végre eljött az idő, amikor az eddigi beruházások elkezdenek profitálni..., amikor eljött 1906 április 9-e, és kitört a Vezúv. 

03-07.jpg

A kitörést földrengések és lávafolyam kísérte.

03-11c.jpg

03-11b.jpg

A láva teljesen betemette a Funicolare sínjeit, járművei és egyéb berendezései elégtek. A fogaskerekű vasút sínjein és a Circulum Vesuvianan is több lávaátfolyás volt, és a földrengések is súlyos károkat okoztak.

03-21.jpg

03-13.jpg

A rekonstrukció három évig tartott. Terveit Henry Treiber készítette. Egy kicsit más, kevésbé meredek nyomvonalat választott, így 822 méter hosszú lett a pálya, 55%-os emelkedés mellett.

Az új vagonok is kényelmesebbek lettek, mint a régiek, villanylámpákat akasztottak fel bennük, amelyeket áramszedővel tápláltak meg,

04-07.jpg

Az áramszedő ne tévesszen meg senkit, ezek nem motorkocsik,
az csupán a vagon belső világítását látja el villannyal.

04-14.jpg

Látogassunk most el fényképészünkkel a Vezúvra! Utazásunk innen indul, a Funicolar fényűző és modern alsó állomásától:

04-09b.jpg

Tíz perc vidám vonatozás után megérkezünk a felső állomásra:

06-09.jpg

Innen egy gyalogösvényen halad tovább a társaság:

06-10.jpg

Néhány szerpentinkanyar után....

06-11.jpg

06-17.jpg

...feltárul alőttünk a kráter:

06-18.jpg

06-19.jpg

Persze igazándiból éjjel látványos a forrongó láva, ezért az új, Funicolare már sötétedés után is járt. Ráadásul a kivilágított pályának reklámértéke sem volt kicsi, aki netán sosem hallott róla, az is megkérdezte vendéglátóitól: mi az a fényes csík a Vezúv oldalában?

04-11.jpg

Az 1911-es kitörés csak kisebb károkat okozott benne, az 1929-es pedig egyáltalán nem zavarta meg az üzemet, viszont az 1944-es kitörés ismét teljesen elpusztította. Soha többé nem építették újjá a Funicolare-t. A fogaskerekű villamos vonalán műutat alakítottak ki, majd a sínjeit felszedték, a kiszolgáló épületeit ledöntötték, a funicular vonalán pedig 1953-tól 1984-ig egy lanovka üzemelt. Végül elvezették a műutat egyenesen a kráterig, és azt is leszerelték..

07-15.jpg
1988-ban felmerült a gondolat, hogy újjáépítik a funiculit, de 1991-re elfogyott a lelkesedés, a munkálatokat leállították,

A Funicolare-ból ma mára már csak a felső állomás romjai láthatóak:

felvono2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr526480277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nandras01 2014.08.06. 01:13:18

ez klassz volt :)
eddig nem is hallottam arról, hogy ilyen berendezés üzemelt arrafelé. azért azt meg kell jegyezni, hogy nem kevés optimizmus és elszántság kellett ahhoz, hogy egy élő, állandó kitöréssel fenyegető vulkán oldalába ekkora beruházást tervezzenek, ill. létesítsenek.
vagy úgy voltak vele, mint a gyalog galopp várura a várával..?

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.06. 08:26:30

@nandras01: Végülis csak 25-30 évenként egyszer kellett újjáépíteni... gondolom, ez bele volt kalkulálva a jegyárakba. :)

Harrison Bergeron 2014.08.06. 10:11:24

Erős volt :) Kerek, informatív, érdekes.

KAMA3 2014.08.06. 11:43:45

Hát pont, miokr elkezdett volna nyereséget termelni, közbeszólt a természet.

Gondolom a műút a legkisebb beruházással megvalósítható, könnyen újjáépíthető megoldás.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.06. 13:35:46

@KAMA3: Hát én nem hinném, hogy kisebb beruházás lett volna egy szerpentint építeni a meglévő vasutak megjavítása helyett... valószínűleg a korszellem az, ami miatt erre a megoldásra esett a választás. A budai siklót sem építették újjá a világháború után, csak a hetvenes évek végén merült fel komolyan az újraindítása, akkoris inkább csak túristalátványosságként.

Valerya 2014.08.07. 06:03:13

érdekes volt... :)

sellőlány 2014.08.07. 09:13:41

A műút nem megy el a kráterig, hanem onnan egy kb. 900 m-re lévő parkolóig. A szerpentines lávatörmelékes út megmaradt e kettő között, amit a mai napig gyalog kell megtenni. Ercolanotól indulnak kisbuszok, ezek ára már tartalmazza a belépőt is a kràterhez. A jegyet érkezési alapon lehet megvenni a Circumvesuviana melletti parkoló erre szakosodott irodájában, maffia képű és viselkedésű utazàsszervezőktől. A sofőrök az út végeztével borravalóért kuncsorognak. Ha valaki bérelt vagy saját autóval érkezik, mindez megúszható. (Kráter belépőt ekkor is kell fizetni.)

Mclaurin 2014.08.07. 09:22:01

Ez jó volt, köszi.

Hodúr Péter 2014.08.07. 10:19:02

Nagyon jó a blog, tele érdekes cuccal. Nem akarok kötekedni, de mégis mi az a lanovka? Mert a magyar nyelvben nincs ilyen, csak a szlovákban, csehben, esetleg más szláv nyelvekben. Magyarul felvonó :-) Egy magyarországi magyarnak eléggé érthetetlen lehet a lanovka kifejezés

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.07. 12:14:09

@Hodúr Péter: Bocsi, én tót vagyok. :) Lanovka az az izé, amikor oszlopok közt kihúznak egy drótkötelet, és arra vannak fölakasztva a kabinok. A nagyobb sípályákon van ilyesmi. Mi erre a magyar szó?

marionette 2014.08.07. 12:17:19

Nagyon érdekes volt, köszönöm! Én már jártam a Vezuv tövében, de felmenni nem mentem, elég zavarosak ott a lehetőségek, kiszolgáltatottak az emberek különböző érdekeltségeknek. Egy felvonó sokkal tisztességesebb lehetne, de ma már egy felvonó mit sem érne, hisz annyi a turista! És sajnos egy időzítetlen bomba az egész...

Hodúr Péter 2014.08.07. 12:22:46

@Andrassy Gabor: leírtam, magyarul felvonó :-)

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.07. 12:35:20

@Hodúr Péter: Felvonó? Az a lépcsőházban van, nem a vezúv oldalán.

Hodúr Péter 2014.08.07. 12:41:37

@Andrassy Gabor: pedig annak nevezik. És nem csak a lépcsőházban van ilyen, hanem a hegyoldalon is. És ha például a síelni akarókat húzzák fel vele, akkor sífelvonónak nevezik. De a felvonó általános megnevezés, nem csak a lépcsőházban található liftet, de a "lanovkát" is így nevezik magyarul. Lásd google. :-)

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.07. 12:55:59

@Hodúr Péter: Igen, igen, pont ez a bajom vele, hogy ez egy általános fogalom. Felvonónak nevezhető a lift, a funicolar, a lanovka, a sípálya felszíni kapaszkodóliftje is. Olyan magyar szó nincs, ami konkrétan a lanovkát jelenti? Dehogy nincs! Most jutott csak az eszembe! A libegő! Igen, igen, egy libegő működött a Vezúv oldalán!

sellőlány 2014.08.07. 15:30:36

A Funicoli Funicola dal pedig nápolyi dialektusban itt: m.youtube.com/watch?v=z3HDtNjD-d0

minekez 2014.08.07. 23:06:45

@Andrassy Gabor:
Már bocs, de a libegő az a beülős sífelvonó. A lanovka pedig kabinos.
Valószínűleg azért nincs rá más kifejezésünk, mert mire ilyenek épültek addigra elkoptak a hegyeink....

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.08. 00:47:01

@minekez: Hát akkor javaslom a "lanovka" meghonosítását. Annyi sok német, latin, török szó mellett lehet egy szlovák is a magyar nyelvben...

Töki bácsi 2014.08.08. 12:37:33

Azt mondanám: kábel kocsi :)

Andrassy Gabor (törölt) 2014.08.09. 09:08:24

@Töki bácsi: nekem erről a san franciscoi cable car jut az eszembe, nem a lanovka.

2017.05.13. 18:28:06

amatőr felvétel a fogaskerekűről és a funicolularról:
youtu.be/zF8pFt8YBW8
süti beállítások módosítása