Szocialista autók nyugaton

2014. január 29. JTom

Néhány autótípussal a szocialista gyártók már az ötvenes évek elejétől megjelentek a tőkés országokban. A kétségbeesett erőlködés a konvertibilis valutáért néha egészen nevetséges mai szemmel. Jó lenne tudni mennyire ríttak ki ezek a "szocialista műszaki csodák" a nyugati autóforgalomból, vagy az autós újságok oldalairól.

Soviet Cars Advertising (19).jpg

A Skoda modelljei egy időben számottevő sikereket is elértek. Talán a Lada - főleg a Niva - volt még hasonlóan sikeres a nyolcvanas évektől. 

Alább néhány hirdetést láthattok, melyek nyugati újságokban, prospektusokban jelentek meg. Számomra van köztük pár meglepő, amire sosem gondoltam volna.

1951-Tatraplan.jpg

1951-re a Tatraplan már a Benelux államokban is elérhető volt.

1953. Skoda.jpg

1953. A Skoda először Ausztráliában.

1953-Skoda-1200.jpg

1953-tól. Az első -háború utáni - népszerű Skoda típusok hirdetése az NSzK-ban. 1200-as és 440-es.

1955-Skoda-440.jpg

1959. Skoda 440 amerikai kereskedőjének hirdetése.jpg

1959-re a 440-es az USA-ba is eljutott.

1961SkodaAd.jpg

1961. Kanadai Skoda hirdetés.

1963-Skoda-Octavia-Felicia-Convertible-and-Station-Wagon.jpg

1963. Skoda Felicia hirdetés egy ausztrál női magazinban, az árak még fontban... Ekkoriban a Skoda még valóban "international value leader"-nek számíthatta magát.

1966. Ausztrál Skoda 100 hirdetés..jpg

1966. A Skoda 1000 MB-t Ausztráliában Sabre néven forgalmazták, itt az ár már ausztrál dollárban értendő.

1966. Ausztrál Skoda 100 hirdetés2.jpg

1966. Újabb ausztrál Skoda 1000 MB hirdetés.

1967. Ausztrál Skoda 100 hirdetés..jpg

1967. Újabb ausztrál Skoda 1000 MB egy évvel később.

1980-Skoda-120-LSE-UK.jpg

1980. Dupla kerek lámpás 120-as Nagy-Britanniában.

1989-Skoda-120L-Five-UK.jpg

1988. Újabb brit Skoda 120 hirdetés, 8 évvel későbbről.

1973-1982-IZh-2125.jpg

A szovjet AVTOEXPORT angol nyelvű IZS prospektusa.

moszkvics.jpg

Brit jobbkormányos Moszkvicsok.

1975-Moskvich-1500-UK.jpg

1975. Brit Moszkvics hirdetés. Mondjuk legalább nagyon olcsó volt...

1976-1986-Moskvich-2140-Greece.jpg

Görög Moszkvics hirdetés.

1976-1988-Moskvitch-Elite-1500-SL-Finland.jpg

1984 körül. Finn Moszkvics Elite 1500 prospektus.

1966-ZAZ-966V.jpg

1974. Zaporozsec ZAZ-966.jpg

1968. Zaporozsec ZAZ-966 A Renault motorral szerelt Zaporozsecet egy évig forgalmazták Franciaországban.

1977-ZAZ-968-A-Italy.jpg

1977. Olasz Zaporozsec újsághirdetés. Aki erre a reklámra ráizgult, azt nagyon tudom sajnálni... Mintha egy erősen lehasznált autót látnánk a képen, aminek egyik ablakát is kiütötték.

1981-Zastava-UK.jpg

1981. Zasztava Nagy-Britanniában.

1989-Yugo-65A-GXL-UK.jpg

1989. A Yugo-t nemcsak Nagy-Britanniában, de az USA-ban is forgalmazták.

1987. PF UK.jpg1983. Nagypolszki jobbkormánnyal. Brit hirdetés.

1982-FSO-Polonez-UK.jpg

1982-es hirdetés. A brit Polonezt később minden idők legrosszabb autójának választotta a Top Gear.

A hatvanas évek végére a Wartburg is eljutott Nagy-Britanniába:

1967. W 312.jpg

1967. 312 Estate

1970. W Knight 2.jpg

1967. Knight

1970. W Knight.jpg

1970. Knight Saloon Mk3, átkozottul elegánsan hangzik.

1970. W Knight 3.jpg

1970. Knight Tourist Estate.

1970. W Knight 31.jpg

1970. Knight DeLuxe Saloon, erről még jobbkormányos képet sem tudtak tenni a hirdetésbe.

1983 dacia.jpg

1983. A Dacia modellje is megjelent Nagy-Britanniában Denem néven.

1983 dacia 2.jpg

1986 Dacia Duster.jpg

A Duster sem mostanában kitalált név, az ARO modelljeit forgalmazták Dacia Duster 4x4 néven Nagy-Britanniában.

A LADA az NSzK-ban:

1977-Lada-1200-Germany.jpg

1977.

1978. LADA 1300 GER.jpg1978.

Z_1980-Lada-Niva-1er.jpg

Z_1980-Lada-Niva-2er.jpg

1980.

Z_1982-Lada-Niva-California.jpg

1982.

Z_1993-Lada-04-1507x1023.jpg

1993. 

Z_1993-Lada-05-1511x1023.jpg

1993.

...és a Lada Nagy-Britanniában:

1978. LADA UK.jpg

1978.

1980. Lada Niva UK.jpg

1980.

A Lada Franciaországban:

1979. Lada FR.jpg

1979.

1987. Lada FR.jpg

1987.

...és Chilében:

1989. Lada CHILE.jpg

1989.

Svéd Samara prospektus fedele:

Z_1987-Lada-Samara-Postcard-Sweden.jpg

Kanadában a Samara és a Niva is kapható volt. A Niva kabrió és pick-up változatban is!

Z_1992-Lada-Niva-Canada.jpg

Z_1992-Lada-Niva.jpg

Valahol azt hallottam, hogy a kabrió és a pick-up verzió karosszériáját Kanadában is gyártották, ezért nincs belőle Európában (legalábbis ilyen formájú). Van erről esetleg valakinek információja? Csak zárójelben mondom, hogy nekem még most is tetszik, nemhogy huszonévvel ezelőtt... Gyári alufelni, prémium festés. küszöb, tetőablak. A kabrió most is jöhetne.

Z_1986-Lada-Niva-4x4.jpg

A végére egy kakukktojás - egy motor - a Jawa 1964-es, brit hirdetése:

1964-Jawa-250cc-Favorit.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr315779685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

toto92 2014.01.30. 00:43:59

Az megvan nem, hogy a Die Hard I-ben Bruce Willis egy Yugoval "száguldozik"? :)

www.youtube.com/watch?v=09VOcMul_jo

alibi6 2014.01.30. 08:54:09

@toto92: Kapásból ez ugrott be nekem is. :)

alibi6 2014.01.30. 08:55:18

@toto92: Annyit még, hogy az a 3. részben volt...

stoppos76 2014.01.30. 09:29:50

A ladát az angolok nemes egyszerűséggel csak tanknak hívták. :) Viszont azok az angolok, akik nem csak betonon járatták az autót, a nivát nagyon dícsérték.

Kovács Ferenc 14 2014.01.30. 09:57:20

Volt Yugo az usában, megbukott. Nem csoda, hiszen már a Fiat is megbukott az eredeti kocsival az USÁ-ban, azon a jugoszláv összeszerelés csak ronthatott. :)
Kanadában rengeteg lada és skoda futkározott a nyolcvanas években, sőt, ikarus buszok is. De volt wartburg dealer Belgiumban (spéci változat készült, külön olajozóval), volt FSO képviselet Hollandiában és Olaszországban, meg még ezer hóka-móka. Annyira azért nem voltak ezek szar kocsik a maguk idejében. 10-15 év lemaradás volt a nyugatiakhoz képest, de a kis pénzű embereknek csak két opciójuk volt: az elavult, de vadonatúj szoci autó, vagy egy 15-20 éves használt. Nem kellett sok ész a helyes döntéshez...
Amúgy itt is lejátszódott ugyanez pl. a Daewo Tico-val. Az is anakronizmus volt már a kilencvenes évek végén, mégis rengeteget eladtak belőle, mert olcsó volt.

Namely 2014.01.30. 11:03:04

Hiába, a Niva volt, van és lesz.... elnyűhetetlen csodajárgány.... :)

Töksi 2014.01.30. 13:57:35

'80-as években jelentkezett nálunk levélben egy rég disszidált rokon, hogy Belgiumból meglátogatnának minket (is). Tűkön ülve vártuk őket, főleg mi, gyerekek... erre nem egy Ladával futnak be? :-)))))

Kovács Ferenc 14 2014.01.30. 14:12:18

@Töksi: Mindig jobban jártam, mint az a koma, aki egy automata váltós jaguárral érkezett, aminek a váltója itt esett szét. Naná, hogy nem volt az Afitnál raktáron ilyen, úgyhogy egy maszek autoszerelőnél belevarrtak neki egy moszkvics váltót, és azzal kellett hazamennie.

zskondor 2014.01.30. 14:37:52

A Lada Samara Cabriolet, más néven Natacha kimaradt.
Itt van róla pár kép ill katalógus is:
indafoto.hu/zskondor2107/alap_album

Lxxxx 2014.01.30. 14:46:11

A Wartburg Knight 1967 botváltós!

Barnalány 2014.01.30. 14:46:34

Finn ismerőseim mesélték, hogy a '70-es években a finn rendőrség is használt Škodákat. Megjegyzem, ma is sok finn rendőrautó Škoda. Persze ez a Škoda már nem az a Škoda.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.30. 15:32:20

@zskondor: azt Belgiumban alakítoták át nem, mint a Carlotát. direkt nem tettem bele a válogatásba, úgy éreztem kilógna.

rendszamgyujto.hu · http://rendszamgyujto.blog.hu 2014.01.30. 15:51:16

Jobb kormányos Yugo, Wartburg, Dacia az ablaktörlők meg balra töröltek. Szerintem a fényszóróval sem vergődtek, hogy abból is másféle vetítésű kellene.
De jó az összeállítás.

zskondor 2014.01.30. 16:19:53

@JTom: Ugyan úgy mint ahogy a Nivából a California, Cossack, Pick-up, és a Cabriolet sem az oroszoknál készült, nyugati exportra, hanem az adott exportországokban "alakították" a vásárlói igényekhez.

A Niva Cabrioletet pl a Francia importőr, a LADA POCH és a német Deutsche Lada Automobile GmbH közös gyermeke.
A Samara cabriolet is hasonló együttműködésben született egy Belga cégnél EBS akik többek között a Renault 5 Cabriolet változatot és készítették.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.01.30. 16:24:24

@zskondor: pont ezt kérdeztem a posztban, hogy tud-e vki infot a kanadai Ladáról.
reméltem, hogy jön egy specialista. :) köszönöm a választ!

arsenal71 2014.01.30. 16:51:16

Donegálban (Írország) egy nagyon szépen felújított 120-as Skoda van kiállítva a Skoda kereskedésben. Persze jobboldali kormánnyal.

arsenal71 2014.01.30. 16:56:06

Az már csak hab a tortán, hogy a St Patrick napi öreg autók felvonulásán egy Trabant is részt vett. De baloldali kormánnyal.

zskondor 2014.01.30. 17:00:00

Nincs mit :)

Ez egy homályos terület, mert sokszor kimutatás sem készült arról, miből mennyit és hol gyártottak az adott ország vagy importőr igényeire igazítva. Vagy ha mégis, az eltűnt az azóta megszűnt importőrökkel együtt.
Pl. a Samar Cabriolet-et (456db) leszámítva a többi típus gyártási darabszámairól semmit sem lehet tudni.

Niva Cabriolet néha felbukkan az ebayen, főleg francia területről.
A legutolsó amit láttam az ~8000 Euros áron volt ;)

2014.01.30. 17:17:16

Ki lehetett az a szerencsétlen, aki nyugaton Zaporozsecet vett? Ahhoz már itthon is kellett némi perverzió... ;-)

Liquid_Night 2014.01.30. 17:33:20

A Skoda meg a Tatra nagy múltú autógyárak volak a 2ik vh. előtt. A 60as években ők is, meg a keletnémetek is tartották az iramot a Nyugattal. A színvonal lerontása egyrészt gazdasági döntés volt a szovjet ipar javára, másrészt politika.

Minden diktatórikus rendszernek elemi érdeke hogy a polgár igénytelen, ingerszegény, uniformizált köryezetben legyen. Nem szól ez másról, mint az egyéniség sorvasztásáról. Ha olyan környezetben vagy, ahol a kiemelkedőt, a különlegeset, az értékest elfojtják, akkor tudhatod: arról szól, hogy mások uraljanak téged, s ne te, magadat.

engelbert (törölt) 2014.01.30. 17:51:44

Hihetetlen,Zaporozseccel bepróbálkozni Nyugaton...Olyan szar volt hogy itt sem lehetett eladni,de szerintem még az oroszoknak sem kellett.Legalábbis soha nem láttam szovjet filmekben sem.Meg hogy Wartburg Knight...Vicc.A Niva még hagyján.

bonafide 2014.01.30. 18:50:46

@alibi6: A Hollóban is Yugo-ból rántotta ki az egyik zsivány a tulaját, és azzal üldözte a haverja V8-asát, és szidta közben, mint a bokrot ("szar külföldi járgány") :D

bonafide 2014.01.30. 18:55:41

@rendszamgyujto.hu: Nagy ügy! Az Ignisemben meg az első ablakfűtés azonnal lejégteleníti és párátlanítja az anyósülés előtti ablakrészt, a vezetőülés előttit meg kb. fél őra múlva. Rájöttem, miért: Mert a japán jobbkormányos változat fűtése van benne, csak a kormány tették át balra :D

trollsalab 2014.01.30. 19:01:21

Hát ezek közül toronymagasan a Yugo aratta a legnagyobb "siker" ? nyugaton. 1985-ben szállítottak először az USA-ba és nagyjából a 80-as évek végére bukott meg. 85 és 92 között valami egészen hihetetlen -közel 150.000,- darabot adtak el belőle Amerikában (!) Pl. csak 86-ban 35,959. Na ezt nem a jó minőségének, hanem a hihetetlen olcsóságának köszönhette. Egy viszonylag jól felszerelt modell ára 3.999 USD volt, ami akkoriban a legolcsóbb árú új autónak számított. (Jó 2.000- dollárral volt olcsóbb a Hyundai Poni-nál is). Ezért sokan 2., 3. autónak vették.
Egyébként egy amerikai autós szavazáson az évszázad legrosszabb autójának választották.

0.tqn.com/d/cars/1/0/r/3/3/yugogv.jpg

www.youtube.com/watch?v=-VV9NOBYDC4

www.youtube.com/watch?v=TcMSiqo3g7k

trollsalab 2014.01.30. 19:02:23

A dögölj meg drága Mona c. filmnek pedig egy fontos szereplője a Yugo.

port.hu/pls/fi/films.film_page?i_film_id=20181

www.youtube.com/watch?v=spkXO4-iQgE

vladimir964 2014.01.30. 19:13:06

Az az igazság, hogy a Škoda Octavia és Felicia a maga idejében nem ütött el lényegesen a korabeli nyugati autóktól, felidézve gyermekkoromat. Sőt, a Felicia egy kis ráncfelvarrással ma is elmenne cabriónak. A Niva pedig valóban igen használható és sokoldalú konstrukció volt.
A többi azért vicces. Főleg a baby dollban falngáló nővel a háttérben a Wartburg reklám, meg az igénytelen, nájlonnal lefedett téglapadlós valamiben üres háttér előtt fényképezett Zápor Jóska.

ledo76 2014.01.30. 19:16:47

@Liquid_Night: Nem csak döntés kérdése volt ez, hiányzott a megfelelő gyártási technológia/minőségellenőrzés is és összességében messze voltak a nyugati élvonaltól, de tény, hogy hátráltatták őket mesterségesen.
@Kovács Ferenc 14: A Fiat a mérete és a rozsdásodási hajlama miatt bukott meg, nem azért, mert rossz lett volna. A 128-as nagyon jó autó volt, a Yugo 55 nem sokat tartott meg az erényeiből (ellentétben a közvetlen liszensz Zastavával, ami működési kultúráját tekintve a legjobb szoc. autó volt) de az USA piaca nem arra lett kitalálva (akkoriban pláne).

ledo76 2014.01.30. 19:19:52

Egyébként a NIVA, kis hunyorítással a Zsigulik voltak használhatóak a többieket kizárólag az áruk miatt vették, de közülük csak a Skoda és a Yugo lett viszonylag sikeres, a többi marginális volt (vagy még az se).

ledo76 2014.01.30. 19:26:46

@vladimir964: Tegyük hozzá, hogy formára. A Felicia kimondottan szép volt valóban, bár a legszebb a Wartburg 313-as volt szerintem.

Crip Lee 2014.01.30. 20:43:26

@ledo76: 1et értünk. Az még mai is megállja a helyét. Akkoriban meg pláne jól nézett ki. Vagy csak b@szottul öregszem....

J.László 2014.01.30. 20:57:56

A Wartburgot sok évig exportálták Belgiumba. A kétütemű motor miatt a belga importőr kitalált valami egyedi olajozó biszbaszt, így lehetett vele rendes kútnál is tankolni.

J.László 2014.01.30. 20:59:44

A régi Wartburg (a szappandoboz formájú) szerintem magasan verte a korabeli Bogarat.

J.László 2014.01.30. 21:08:07

"Minden diktatórikus rendszernek elemi érdeke hogy a polgár igénytelen, ingerszegény, uniformizált köryezetben legyen. Nem szól ez másról, mint az egyéniség sorvasztásáról. Ha olyan környezetben vagy, ahol a kiemelkedőt, a különlegeset, az értékest elfojtják, akkor tudhatod: arról szól, hogy mások uraljanak téged, s ne te, magadat."

Mintha a mai EU jutna az eszembe.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.01.30. 21:08:59

Jobbkormányos Zsiguli kombi! - Már nem éltem hiába!

.

NDK-ban a Trabant a fémhiány miatt is készült duroplastból.

.

80-as évek végén (87-89 kb) A nyugatnémetek nagyon dícsérték a Nivát. Még valami tesztben (Lehet az ADAC, de lehet AutoBild) is második helyre futott be az alacsonyabb árfekvésű terepjárók közül, és kiemelték, hogy a legjobb ár-érték arányú kocsi a teljes kategóriában.

.

A nyugati exportra készült KockaLada a Lada Nova volt. Egy ott dolgozó magyar srác vett, mindenki röhögte, de közel 20 évig szolgált neki az autó.

.

srv2.betterparts.org/images/lada-niva-11.jpg

sarkozibela 2014.01.30. 21:21:29

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:
Pár éve német vadászok egy elkóborolt tehenet kerestek és a német vadász Nivából szállt ki.

sarkozibela 2014.01.30. 21:23:29

Az ARO-Dacia Duster párhuzamon nagyon meglepődtem. A kanadai Nivák nagyon szépek.

Gyurma73 · https://plus.google.com 2014.01.30. 22:12:53

Milyen érdekes árak voltak.
A moszkvics az angoloknál 600 font,ami akkor is kb 2 havi bér volt.
Viszont a Lada jó drága volt a németeknél,
10ezer márka?? Az kb 5000 euro ,akkor az elég sok pénz volt.

trollsalab 2014.01.30. 22:25:26

A 80-as években elég sok gyárilag 5 sebességes kocka Ladát szálítottak Kanadába, és egy finn céggel utólag klímát is szereltettek bele.

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2014.01.30. 22:38:04

Kimaradt a kedvencem:

istenbizony.hu/2013/07/wartburg-1959/

Magyarázkodás Wartburgéktól Amerikának.

besztercei 2014.01.30. 22:43:58

Tavaly nyáron mi is összefutottunk Nyugat-Franciaországban egy helyi Lada Nivaval... szemben egy egy sávos hídnál, de szerencsére visszatolatott. Egyébként lehet, hogy ő nyert volna.

HgGina 2014.01.30. 23:05:20

Valamelyik Dakaron a Nivák agyonverték a mezőnyt, az 1., 2., 4. helyen értek be, de ez akkora blama volt, hogy valami mondvacsinált okra hivatkozva inkább mindegyiket kizárták. Osztrákok készítették föl őket a versenyre.

Rocko- 2014.01.30. 23:48:53

haha, Lada 1200-est az olasz piacra, haha.

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: igen, az ötajtós Niva perverz dolog.

alibi6 2014.01.31. 06:04:53

@bonafide: Erre nem is emlékszem... Igaz, hogy jó régen láttam már a filmet. Majd jól le ellenőrzöm. :)

baowah · http://baowah.blog.hu 2014.01.31. 08:26:26

a Jolana gitár és a Zapo odabasz.
mondjuk a skoda odaig mereszkedett, hogy osszeszerelo-atalakito uzemuk volt angliaban, ahol tobbek kozott a Rotax500-as negyutemu blokkal szerelt Jawa500R is keszult a nyolcvanas evekben. A Jawa mondjuk rengeteget szallitott nemzetkozi szinten, a 47-ben bemutatott Pérák nagyon fogyott nyugaton, mert kifejezetten jó motor volt jó áron, az azt követő 353-as modellt is kedvelték, ezekből több tízezer ment belőle nyugatra meg délre. A CZ ugye még a hetvenes években is krosszvilágbajnok volt, ez lehetővé tette, hogy nekik is legyen valutájuk - ezek a sportgépek még ma, veteránként is keresettek.

zoli_ 2014.02.01. 11:05:58

Londonban (20éve) láttam 120-as skodát!!!!

Kivancsi 2014.02.01. 11:09:56

valamelyik nap lattam egy Volga M24-est hetven evek közepébol egy Belgiumi szerelőnel olajcseren...
Körbe is mutogatta nagyon jo allapotban volt rozsda mentes!
Ami erdekes hogy ezekből az import kihajitotta a zsir uj ruszki motorokat es peugeot dizel tett bele....
Ezert is van meg belole :)
de lehet ez az egy es utolso? :)

Kovács Ferenc 14 2014.02.01. 15:33:56

@Gyurma73: két havi bérért vadiúj autót venni királyság... még ha csak Moszkvicsot is...

laci_52 2014.02.01. 16:02:20

Érdekes, hogy a Favorit kimaradt a cikkből. A maga idejében nagyon korszerű autó volt, biztosan került belőle Nyugatra is.

elgigante70 2014.02.01. 17:41:33

a 90-es évek elején Hollandiában meglehetősen sok 120-as skoda volt, szinte minden nap lehetett látni párat. aztán szép lassan eltűntek, és annyi lett.

bloggerman77 2014.02.02. 05:42:06

Nekünk a szomszédunk hozott NSZK-s Lada Novát (kockaladát) 1990-ben, mindenki kiröhögte, aztán csak tavaly dobta ki... A tőkés exportra menő kocsikat csak jobban összerakták Ivánék, mint amiket ide hoztak a szoci "piacra"...

Finnországba is sok 353-as Wartburgot szállítottak (kénytelenek voltak átvenni, mert Finnország KGST állam volt tőkés ország létére...), egyhavi pedagógus fizetésből megvásárolható volt. Első autónak vették fiataloknak, nem éltek meg hosszú pályafutást. :)

ROB-i 2014.02.02. 07:29:13

Skoda135 GLi(1988/1989) van nekem,már abból sincs sok.Kanada,Ausztria Finnország kapott belőle.Francia/amerikai (Renault/Jeep)befecskendező rendszerrel vannak gyárilag szerelve.Már laptopival tudom diagnosztizálni:)

uz 2014.02.02. 10:30:54

A Wartburg Knight mindent visz :-)
A XVII-kerületben van egy brit rendszámos, jobbkormányos kockalada, saját szememmel láttam!

Nemozoli 2014.02.02. 21:20:23

Nagy-Britanniában bizony járkáltak a Skoda Favoritok, főleg a Silver Line/Black Line felszereltségűeket vitték oda. Egy időben 50.000 db körüli Favi volt ott forgalomban!

Nekem egy "Color Line" modellem volt, amiben gyári beszerelésű (nem utólagosan berhelt) légkondi is volt. Tipikus, hogy a gyártók a "szoci" autókat igyekeztek feltuningolni felszereltségben és kinézetben, hogy egyáltalán labdába rúghassanak a nyugati piacon.

Itt egy brit Skoda Favorit reklámfilm:

www.youtube.com/watch?v=ovcnT9CAP7A

Egy visszaemlékezés:

reviews.cnet.com/8301-34980_7-57617795/classics-corner-skoda-favorit/

Dömijani 2014.02.03. 16:30:59

A '70-es évek elejéig nem volt akkora műszaki színvonalbeli eltérés a kelet és nyugati autók között. Teljes joggal szerepeltek a kínálatban. A nyugat akkoriban még nem volt egyenlő a mérhetetlen gazdagsággal. Az egyszerű emberek ott is csak egyszerű autókat engedhettek meg maguknak. Az egyik holland barátom apjának is 1000 MB-je, aztán 105-120-asa volt. '77-ben Dániában láttam Lada kereskedést, olyan autókat árultak, amilyennel épp mi is arra jártunk. A '80-as években láttam Ladát az osztrákoknál és Svájcban közlekedni. A franciáknál még a 2000-es évek közepén i sok Favorit volt, meg 2109-2110-esek. Nem hiszem, hogy ez kétségbeesett próbálkozás lett volna, inkább csak üzlet: összességében elég sok autót eladhattak. A kérdés inkább csak az, hogy a szervizhálózat biztosításával mennyire érte ez meg nekik.

Cs 2014.02.05. 19:41:40

Korabeli Top Gear műsor. Olcsó keleti autókról:

www.youtube.com/watch?v=LMKRhMBvkOc

A Skoda 440 bitang jól nézett ki. Bár a fogyasztási adatokból kiindulva elég harmatos motor lehetett benne.

poltergeist11 2014.02.20. 12:04:37

@engelbert: "Meg hogy Wartburg Knight...Vicc."

Pedig akkoriban (1967-70) nem számított elavult konstrukciónak. Ugyanaz a hajtáslánc volt benne, mint az 1966-ig gyártott nyugatnémet DKW F102-ben. Más kérdés persze, hogy a 353-as ronda lett, a 311-es még legalább szép volt. De ha az angol piacot nézzük, az ottani autóipar is tudott kitermelni ormótlan szörnyetegeket.

Julio 2014.02.22. 07:42:42

@Kovács Ferenc 14: De ojan kenyelmetlen hogy ihajj. Az elektromos reszerol ne is beszeljunk!

RUSHÚŰ 2014.05.05. 09:45:15

@toto92: - mi ez a szar? - ez egy Yugo , kicsi , olcsó , de legalább nem megy :D: :D , vmi ilyemsmit mondhatott Samuel L. Jackson.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2014.05.10. 16:48:27

Ma néztem az Európai Vakáció c. filmet. Egy jobbkormányos piros Zsigulit amortizálnak le benne Londonban.

tiborc2008 2014.05.11. 19:41:36

Van egy 1968-as Motor Report nevű svájci újságom, ami az ott árusított gépkocsik árjegyzéke.
Szinte az összes szocialista kocsit árusították, akkor egy Wartburg Turist nem sokkal volt olcsóbb egy Toyota Corollánál.
A Moszkvicsot meg árulták Perkins dízelmotorral is.

kryptonlampa 2014.05.11. 23:02:03

@Kovács Ferenc 14: Szép városi legenda. Bécsig igazán elvihették volna traileren…

tiborc2008 2014.05.12. 15:44:05

Itt a Scaldia-Volga néven árusított dízel-Moszkvics 11290 frankért, szemben a 7000 frankos alaptípussal:

[IMG]http://kepcsaszar.hu/image?id=105487&.jpg[/IMG]

Jobbra tőle meg egy kétütemű Wartburg-motorral szerelt Barkas.

tiborc2008 2014.05.12. 15:53:28

7500 frankért Wartburg Tourist,
7900-ért Toyota Corolla 1100 Combi:

kepcsaszar.hu/image?id=105488&.jpg

tiborc2008 2014.05.12. 17:10:43

Volt egy Renault-licensz alapján gyártott Bulgaralpine sportkocsi is:

www.imcdb.org/vehicle_548744-Bulgaralpine-Berline-A110-1967.html

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.05.12. 19:29:28

@tiborc2008: nagyon jó képek! köszönet a linkért. lehet hogy update-elem a cikket vele a későn jövőknek...

Alick 2014.07.09. 23:03:34

Norvégia középső vidékén elég sok kockaladát láttam kb. 10 éve...

GOLAZ111 2014.07.14. 00:44:22

@Kivancsi: Biztos nem! Belgiumban is voltak Volgák, de igazából Hollandiában voltak népszerűek. Ott taxiztak is velük. A Peugeot dízel talán motorcsere eredménye, mert az eredeti dízelek Perkinsek voltak. Plusz minden autót helyben fényeztek le valamért... De különben teljesen eredeti Volgák.

Advocatus Diaboli 2014.08.14. 13:49:30

@GOLAZ111: Létezett eredeti Peugeot motoros változat, nem csak a Perkins dízel. Még a 80-as évek második felében futott egy ilyen Debrecenben. Abban az időben a Volgákba előszeretettel raktak dízelmotort, de az Merci volt. Ez a PUG pedig eredeti. Mivel nekem akkor a dízel Volga kombi volt az elérhetetlen mániám, ezért bizton állítom, ui. beszéltem a tulajjal, hogy ez eredeti volt. Sőt, van valami könyvem, talán '90-ből, azt hiszem, Autó Revü a címe. Az is hozza a PUG motoros Volgát, azt hiszem, speciálisan belga piacra készült.

I3aldrick 2015.06.01. 17:14:43

A 80-as évek elejétől "elég jól" fogytak a faros Skodák nyugaton is. Angliában a 4 ajtós változat Estelle, a 2 ajtós kupé pedig az itthon is ismert Rapid néven futott. Nyugatra jellemzően jól felszerelt modelleket értékesítettek, a 83-as facelift(hehe)után főleg a 130-as szedánokat, Rapidokat exportálták. (Igényesebb beltér, jobb fék, futómű, erősebb motor (1.3), alufelni, stb.)A favorit 87-es megjelenése után a még gyártásban lévő faros verziók is megkapták az új motort(135,136). A szigorodó környezetvédelmi normák miatt mind a szedán, mind a kupé 135-ös verziójából készült injektroros, katalizátorral szerelt változat: 135 GLi, Rapid 135i (angliában Ric). A 135 Gli elérhető volt Finnországban, Kanadában, Ausztriában. Az injektoros Rapidokat pedig csak Angliában és Ausztriában értékesítették. Ezen változatok száma azonban elenyésző volt, hiszen a gyártási ciklus végén készültek, továbbá szvsz tesztjelleggel. A Rapidból készült 3-4 eltérő kabrió-változat is, ezeket a legyártás után különböző műhelyekben alakították át.

A motor tartósságát, gyengeségét sokan kritizálják, de a VW segítségével még sokáig - lényegében változatlanul- gyártásban maradt. Ez a motor 1.3-asként megtalálható volt a Feliciában, 1.4-esként pedig a Fabiaban, sőt egyes Octaviaban is.

skodaklub.com/galeria/819/48807.jpg
skodaklub.com/galeria/819/48809.jpg
skodaklub.com/galeria/819/65605.jpg
skodaklub.com/galeria/819/65616.jpg
skodaklub.com/galeria/819/65740.jpg
www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2012/10/Cabrio-Ludgate-ehttp://imgfrm.index.hu/imgfrm/9/2/8/0/BIG_0008469280.jpg1351265857364.jpg

I3aldrick 2015.06.01. 17:14:45

@JTom: Ladáról nem, de Skodáról van némi infóm. A 80-as évektől "elég jól" fogytak a faros Skodák nyugaton is. Angliában a 4 ajtós változat Estelle, a 2 ajtós kupé pedig az itthon is ismert Rapid néven futott. Jellemzően jól felszerelt modelleket értékesítettek, a 83-as facelift(hehe)után főleg a 130-as Estelléket, Rapidokat exportálták. (Igényesebb beltér, jobb futómű, erősebb motor, alufelni, stb.)A favorit 87-es megjelenése után a még gyártásban lévő faros verziók is megkapták az új motort (135,136)A szigorodó környezetvédelmi normák miatt mind a szedán, mind a kupé 135-ös verziójából készült injektroros, katalizátorral szerelt változat - 135 GLi, Rapid 135i (angliában Ric). A 135 Gli elérhető volt Finnországban, Kanadában, Ausztriában. Az injektoros Rapidokat pedig csak Angliában és Ausztriában értékesítették. Ezen változatok száma azonban elenyésző volt, hiszen a gyártási ciklus végén készültek, továbbá szvsz tesztjelleggel. A Rapidból készült 3-4 eltérő kabrió-változat is, ezeket a legyártás után különböző műhelyekben alakították át.
skodaklub.com/galeria/819/48807.jpg
skodaklub.com/galeria/819/48809.jpg
skodaklub.com/galeria/819/65605.jpg
skodaklub.com/galeria/819/65616.jpg
skodaklub.com/galeria/819/65740.jpg
farm9.staticflickr.com/8455/8032322722_ded0f9e8cb_z.jpg
www.aronline.co.uk/blogs/wp-content/uploads/2012/10/Cabrio-Ludgate-e
imgfrm.index.hu/imgfrm/9/2/8/0/BIG_0008469280.jpg1351265857364.jpg
farm1.staticflickr.com/202/470088167_3cfa79672e_o.jpg

wartd 2015.09.13. 12:50:29

rendszamgyujto.hu !
Üdv!
Jobbra dűl balra dűl, tücsök koma hegedűl.
Na kérem jobb kormány és balra dűl:
www.wartburgusa.com/photos/picture.php?p=18&screenheight=

gigabursch 2016.03.08. 18:09:58

Kockaladával Jeremy Clakson a motortérben csinált alufóliában sült kolbászt valamelyik TopGear adásban.

gigabursch 2021.06.21. 11:26:20

Mobilon az álló képek torzulnak.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2021.06.26. 17:21:07

Bróhaha, nevetséges az összes.
Ezeket a szerencsétlen vackokat mi, magyarok is csak kényszerből vásároltuk, mert nem volt más, és még ezekre a sz@ rokra is éveket , évtizedet kellett várni.
Biztosan hatalmas tülekedés lehetett pl Angliában a Moskwi(t)ch járművekért...
:-)))))
Odakint maximum azért vehettek belőlük, mert jó eséllyel filléres kacatok voltak.
És még az a Zápor Jóska kép, tényleg a kivert oldalablakkal...szánalmas.
:-)))))))))
Jó lenne tudni, hogy akkoriban a normális nyugati márkák autói mennyibe kerülhettek vajon?

Amit viszont el kell ismerni, hogy az első képen lévő Ezerkecske (és nem Skoda, ahogy a képalá sugallja!) britt versenykocsizöld színben nagyon odabaé2ósan néz ki.Ilyen színekben miért nem tudták Magyarországra is hozni, he?
:D
süti beállítások módosítása