Néhány autótípussal a szocialista gyártók már az ötvenes évek elejétől megjelentek a tőkés országokban. A kétségbeesett erőlködés a konvertibilis valutáért néha egészen nevetséges mai szemmel. Jó lenne tudni mennyire ríttak ki ezek a "szocialista műszaki csodák" a nyugati autóforgalomból, vagy az autós újságok oldalairól.
A Skoda modelljei egy időben számottevő sikereket is elértek. Talán a Lada - főleg a Niva - volt még hasonlóan sikeres a nyolcvanas évektől.
Alább néhány hirdetést láthattok, melyek nyugati újságokban, prospektusokban jelentek meg. Számomra van köztük pár meglepő, amire sosem gondoltam volna.
1951-re a Tatraplan már a Benelux államokban is elérhető volt.
1953. A Skoda először Ausztráliában.
1953-tól. Az első -háború utáni - népszerű Skoda típusok hirdetése az NSzK-ban. 1200-as és 440-es.
1959-re a 440-es az USA-ba is eljutott.
1961. Kanadai Skoda hirdetés.
1963. Skoda Felicia hirdetés egy ausztrál női magazinban, az árak még fontban... Ekkoriban a Skoda még valóban "international value leader"-nek számíthatta magát.
1966. A Skoda 1000 MB-t Ausztráliában Sabre néven forgalmazták, itt az ár már ausztrál dollárban értendő.
1966. Újabb ausztrál Skoda 1000 MB hirdetés.
1967. Újabb ausztrál Skoda 1000 MB egy évvel később.
1980. Dupla kerek lámpás 120-as Nagy-Britanniában.
1988. Újabb brit Skoda 120 hirdetés, 8 évvel későbbről.
A szovjet AVTOEXPORT angol nyelvű IZS prospektusa.
Brit jobbkormányos Moszkvicsok.
1975. Brit Moszkvics hirdetés. Mondjuk legalább nagyon olcsó volt...
Görög Moszkvics hirdetés.
1984 körül. Finn Moszkvics Elite 1500 prospektus.
1968. Zaporozsec ZAZ-966 A Renault motorral szerelt Zaporozsecet egy évig forgalmazták Franciaországban.
1977. Olasz Zaporozsec újsághirdetés. Aki erre a reklámra ráizgult, azt nagyon tudom sajnálni... Mintha egy erősen lehasznált autót látnánk a képen, aminek egyik ablakát is kiütötték.
1981. Zasztava Nagy-Britanniában.
1989. A Yugo-t nemcsak Nagy-Britanniában, de az USA-ban is forgalmazták.
1983. Nagypolszki jobbkormánnyal. Brit hirdetés.
1982-es hirdetés. A brit Polonezt később minden idők legrosszabb autójának választotta a Top Gear.
A hatvanas évek végére a Wartburg is eljutott Nagy-Britanniába:
1967. 312 Estate
1967. Knight
1970. Knight Saloon Mk3, átkozottul elegánsan hangzik.
1970. Knight Tourist Estate.
1970. Knight DeLuxe Saloon, erről még jobbkormányos képet sem tudtak tenni a hirdetésbe.
1983. A Dacia modellje is megjelent Nagy-Britanniában Denem néven.
A Duster sem mostanában kitalált név, az ARO modelljeit forgalmazták Dacia Duster 4x4 néven Nagy-Britanniában.
A LADA az NSzK-ban:
1977.
1978.
1980.
1982.
1993.
1993.
...és a Lada Nagy-Britanniában:
1978.
1980.
A Lada Franciaországban:
1979.
1987.
...és Chilében:
1989.
Svéd Samara prospektus fedele:
Kanadában a Samara és a Niva is kapható volt. A Niva kabrió és pick-up változatban is!
Valahol azt hallottam, hogy a kabrió és a pick-up verzió karosszériáját Kanadában is gyártották, ezért nincs belőle Európában (legalábbis ilyen formájú). Van erről esetleg valakinek információja? Csak zárójelben mondom, hogy nekem még most is tetszik, nemhogy huszonévvel ezelőtt... Gyári alufelni, prémium festés. küszöb, tetőablak. A kabrió most is jöhetne.
A végére egy kakukktojás - egy motor - a Jawa 1964-es, brit hirdetése: