Mongólia színesben - 1913

2014. szeptember 06. JTom

A század elején két zseni, az orosz Szergej Prokudin-Gorszkij és a francia Albert Kahn fotózta Mongóliát. Prokudin-Gorszkij Oroszországot és az akkor orosz protektorátus alatt álló Mongóliát fényképezte, míg a neves gazdag filantróp Kahn azt vette a fejébe, hogy színesben dokumentálja a teljes világot. Mindkettejük köszönetet érdemel. Ma az ő képeiket látjuk erről az akkor egészen elképesztőnek számító messzi földről. Érdekes belegondolni, hogy a fotóalanyok többségének talán el sem lehetett magyarázni, hogy színes fénykép készül éppen róluk.

0_a471a_c93c8604_orig.jpg

Több helyen, még a NatGeo-n is a képen halálraítélt asszonyról írnak. De a valóság sem sokkal jobb. Hordozható börtön.

0_a471b_5c629d67_orig.jpg

Az orosz protektorátus kézzelfogható jele. Orosz egyenruhás rendfenntartók.

0_a471c_573bd7af_orig.jpg

Mongol vadász

0_a471d_26447d17_orig.jpg

Helyi hivatalos személy

0_a471e_3b418bbc_orig.jpg

Rálátás a magaslatról Urgára, a mai Ulanbátorra.

0_a471f_6063520c_orig.jpg

Urga látképe

0_a4720_8d271462_orig.jpg

0_a4721_a5dae374_orig.jpg

0_a4722_eee6aa31_orig.jpg

Diadalív

0_a4723_b22840ce_orig.jpg

Buddhista sztúpák. 1634-től Mongólia fokozatosan a mandzsu-kínai uralom alá került és az országban elterjedt a buddhizmus tibeti irányzata. A 250 éves mandzsu elnyomás után 1911-ben Külső-Mongólia, Tibettel egyidőben függetlenedett Kínától. Tibet és Mongólia ekkor még kölcsönös barátsági és szövetségi szerződést is kötött.

0_a4724_270d9e12_orig.jpg

A kép akár Tibetben is készülhetett volna. Láma és sztúpák.

0_a4725_ba4ca854_orig.jpg

0_a4726_a4a19876_orig.jpg

0_a4728_ab71867a_orig.jpg

Helyi asszony népviseletben

0_a4729_8ece3545_orig.jpg

A mongol külügyminiszter

0_a472a_66d0f52f_orig.jpg

Mongol rabok egy börtönben

0_a472b_6b7da58a_orig.jpg

Kalodában

0_a472c_fb9e305a_orig.jpg

Tipikus mongol jurta

0_a472d_d9c9a11a_orig.jpg

0_a472e_2deff9aa_orig.jpg

0_a472f_5bdb32cd_orig.jpg

0_a4730_47f09e61_orig.jpg

A fővárosban jelenleg is nagyon sokan élnek jurtákban. Persze ezek már modernek, árammal, folyóvízzel felszereltek.

0_a4731_fa0b018d_orig.jpg

A képen valószínűleg Albert Kahn karavánja látható. A háttérben az orosz és a francia zászló.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr466665269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditpet 2014.09.06. 00:20:57

Honnan volt fájuk? Egyetlen képen sincs egy darab élő fa sem. Kereskedtek?

Orcman 2014.09.06. 02:12:44

@Ditpet: Kereskedés, a mai napig az egyik legértékesebb árucikk a fa.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.06. 07:57:40

Ide kívánkozna az Ezt láttam Mongóliában c. riportfilm 1958-ból. Színes, és kb. ugyanezen az állapotában mutatja be Mongóliát. De nincs fönn a neten.

Tákolmányi (törölt) 2014.09.06. 08:17:48

Az első képhez: Nem finomkodott a korabeli büntetés-végrehajtás...

Dr_utcai_arcos 2014.09.06. 08:34:08

@Tákolmányi: Most őszintén. Egy kis faluban ellopják Mari néni tyúkjait. Nem volna hatásosabb 3 hónap felfüggesztett helyett, ha kapna 24 órát egy kalodában a "tanácsháza" előtt? Szerintem igen.

Tákolmányi (törölt) 2014.09.06. 08:44:11

@Dr_utcai_arcos: Nem minősítettem, csak megállapítottam :)

HoldViola · http://fiamma.blog.hu/ 2014.09.06. 08:58:43

Most olvasom, hogy Mongóliát is kezdi utolérni a globalizáció: jurtára szerelt napkollektor, parabolaantenna, egyebek... :)

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.06. 10:33:17

@HoldViola: 2005 körül komolyan elgondolkodtak a bal oldali közlekedésre történő átállásrol, lévén az országban futó gépkocsik csaknem 85 százaléka japánból és dél-koreából származó jobbkormányos autó. akkor még győztek a régi szovjet autók használói (Lada, Zil, Kamaz)
most nem tudom milyen lehet a helyzet, mennyire erősödhetett meg a kínai autóexport.

HoldViola · http://fiamma.blog.hu/ 2014.09.06. 10:53:00

@JTom: Hú... nekem ebbe még belegondolni is meredek, hogy jobbos autók és jobboldali közlekedés. Szerintem én totál bele is zavarodnék, bár biztos meg lehet szokni.

Találtam egy blogbejegyzést a témában egyébként: autozz.blog.hu/2008/12/09/mongoliaban_ut_nincs_autok_vannak

Nagyon érdekes volt olvasni, bár elég horrorisztikusnak tűnik :)

Tejinashi 2014.09.06. 12:33:01

Egy olyan mongol nyerget szívesen kipróbálnék...

Vladimir Harkonnen 2014.09.06. 22:11:33

Ha már autózás:
totalcar.hu/magazin/kozelet/2013/05/07/budapest-ulanbator_egy_45_eves_opellel/

Érdekesség, Ulanbator külső:
https://www.google.hu/maps/place/Ul%C3%A1nb%C3%A1tor,+Mong%C3%B3lia/@47.9403283,106.8882808,688m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x5d96925be2b18aab:0xe606927864a1847f?hl=hu
Egy jurta, egy házikó...

Kegyetlen 2014.09.06. 23:25:38

@JTom: Koreában a "jó" oldalon közlekednek, erősítik a zsigulis tábort.

YAN CHI 2014.09.06. 23:56:44

@Rongy Rázó: Igazad van! 24 óra tényleg nem elég. Legalább egy hét kellene.

invalid username 2014.09.07. 00:02:47

@YAN CHI:

Ha téged megszégyenítenek, akkor meghunyászkodsz, vagy inkább bosszút akarsz állni?

invalid username 2014.09.07. 00:04:30

@YAN CHI:

De nem fontos, csak mindig elképedek azon, hogy akik ilyen büntetésekkel akarnak rendet teremteni, mennyire nem látnak tovább az orruknál. De főleg a férfiak. Jó éjt, puszi

YAN CHI 2014.09.07. 00:26:21

@Rongy Rázó: Hogy állsz bosszút a törvényen?

tralalala 2014.09.07. 00:34:38

@Rongy Rázó: ? persze hogy megpróbálok bosszút állni, de ha nem megy, vagy túlságosan félek a büntetéstől, akkor inkább meghunyászkodok. Meg amúgy az emberek 99%-a is így működik. Az önérzetesség szép dolog, de úgy általában a túlélési ösztön úgy söpri el maga elől, hogy öröm nézni.

szita szita péntek 2014.09.07. 07:34:06

A hordozható börtönről - ok, de ez ki is zárja a halálra ítéltséget? Nem lehet, hogy csak a kivégzésig zárták be?

@Dr_utcai_arcos: Nemtom hogy ment ez a kaloda dolog Mongóliában, de itt Európában a kalodába zárt egyén a büntetés időtartalma alatt törvényen kívül lett helyezve. Azaz jöttek szépen a haragosok, vagy akár csak a nettó gonoszsággal megáldott jóemberek és neeem paradicsom dobálás volt ott kérem, hanem mondjuk csonkolások és gyilkosságok. A kaloda büntetési ereje nem a közszemlére helyezés és a megbélyegzés volt, hanem a kiszolgáltatás a tömegnek. Az járt jól, aki köztiszteletnek örvendett és ezért nem bántották, vagy az, akinek a barátai gyakorlatilag őrt álltak mellette és védték őt.

Hu_manus 2014.09.07. 08:09:27

Az első kép láttán (mobil börtön?) szinte kizárt, hogy a mongolok emberek. Ki kell őket irtani a föld színéről.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.07. 08:27:44

@Vladimir Harkonnen: Merész ez a csávó, én a Balcsihoz is csak félve mernék elindulni egy ilyen opellel... egy ilyen korú autón bármikor bármi tönkre mehet. Mondjuk egy törött kúpkerékkel vagy csúszó nem tudom mit kezdett volna a Góbi sivatag közepén... még itt, ahol azért futottak ezek, még itt sem volna könnyű nagy hirtelen ilyen alkatrészeket szerezni egy ilyenhez, hátmég Mongóliában, a semmi közepén... ott döglött volna éhen-szomjan!

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.07. 10:15:22

@Hu_manus: ennyi idősen már megjöhetett volna az eszed, hogy egy kultúrtörténeti képsorozat aljára nem biggyesztesz oda ilyen jellegű hozzászólást.
ennyi erővel akkor "ki kell irtani" minden népcsoportot, hisz hasonló dolgok a történelem folyamán mindenhol megtörténtek.

pobeda 2014.09.07. 10:34:32

@Dr_utcai_arcos: Az alternatív büntetéseknek lehet hogy több a haszna mint a paragrafusok általános rendelkezései.

Ööö 2014.09.07. 10:43:02

@HoldViola: Már 10 éve is az láttad, hogy a jurta mellett egy 1 vagy 2db 2m2-es napelem tábla + parabola antenna. Tibetben ugyan ez volt. (Egyébként a napkollektor meleg vizet állít elő. ;)

Attila K. Kun 2014.09.07. 11:05:00

...igenis emberek, barátaink, manapság meg pláne... Azóta persze más lett Mongólia, velünk szimpatizálnak; a szemem előtt fejlődtek - az utóbbi 30 évben. :)

Attila K. Kun 2014.09.07. 11:08:17

@JTom:
igazad van, hisz ilyen alapon ugye kiírtandók az egymást hitükért máglyázó katolikus-protestánsok is...

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.07. 11:09:15

@szita szita péntek: Nem kevered te véletlenül a kiátkozással? A kaloda egy enyhe büntetés volt, nyelvelő asszonyokat, pitiáner zsebtolvajokat, hamiskártyásokat, paráználkodókat büntettek vele.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.07. 11:10:22

@Ööö: meleg vizet? Miből? Hol van ezeken a képeken víz? :)

$pi$ 2014.09.07. 11:12:55

Láttam egy dokumentumfilmet, rettenetes a szegénység és az elmaradottság még ma is.

A szervezett oktatás, az általános iskola még csak most kezdi megvetni a lábát, azaz vannak olyan modern családok, ha nem is sok, akik a gyermekeik közül egyet beadnak az iskolába. Hátha lesz belőle valaki...

A gyerekek túlnyomó többsége annyit tanul, amit elles a szüleitől. Hogyan kell az állatokat felügyelni, ételt készíteni, ilyenek. Hihetetlen!

Hu_manus 2014.09.07. 13:11:36

@JTom: Azt a társadalmat igenis porrá kell zúzni, aki ilyen szintem embertelen. Az én értékrendemben ez vonatkozik pl. Guantanamora is.

YAN CHI 2014.09.07. 14:59:23

@Hu_manus: AZT a társadalmat már porrá zúzta a szovjet megszállás. Képes vagy felfogni hogy ezek százéves képek?

Vladimir Harkonnen 2014.09.07. 15:04:50

@Hu_manus: Az ilyen kijelentésekkel pont arra a szintre süllyedsz le, mint aki kitalálta Guantanamo-t. Az én véleményem pedig az, hogy pont nem kell beleavatkozni semelyik másik állam belügyeibe, majd megoldják maguk, nem kell világ csendőrének lenni, és 10000 km-rel távolabb "védeni a demokráciát".
Mit szólnál, ha kijelentenék, hogy Magyarország vegyi fegyvereket tárol, bizonyítékokat is hamisítanának hozzá, majd porrá bombáznák az országot, hogy pl. az ivóvíz készletre rátegyék a kezüket? (Mert ugye olajunk az nincs)

Hu_manus 2014.09.07. 17:37:32

@Vladimir Harkonnen:
1 - Fenntartom, aki ilyen módon bánik embertársával, az nem homo sapiens. S, ezen fikarcnyit sem változtat 100 vagy 500 év távlata.

2 - 1988-ban a fehérvári Videoton gyárban dolgoztunk. Ott mesélték, vannak olyan épületek a gyár területén ahová évtizedek óta nem mer belépni senki. Katonai célú vegyi anyagok.
Bizonyítani persze nem tudom, lehet csupán urbánus legenda.

Szia, Máté vagyok 2014.09.07. 17:40:48

Az első képen a hordozható börtönre egy horogkereszt van felrajzolva. No most a kommunista Mongóliában a nőt fasisztának megbélyegezve ítélték ebbe a ládába, vagy a buddhista életkerékkel akarták az élet körforgására felhívni a figyelmet? Amúgy az interneten nem hordozható börtönként azonosítják a dobozt, hanem egy ládára, amibe belerakják az áldozatot, és magára hagyják. Egyfajta kivégzési mód ez.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.07. 18:21:55

@Szia, Máté vagyok: huh, nem akarlak megsérteni, de több butaság is van az írásodban. 1913-ban sem mongólia, sem oroszország nem volt kommunista.

- oroszországban 1917-ben volt kommunista -"hatalomátvátel"

- a horogkereszt nem náci szimbólum. többezer éves és szanszkrit eredetű. használták a buddhisták, a hinduisták, de a kínaiak is. jelentése általában pozitív. jószerencse és hasonlók.
a náci ideológiához csak az 1920-as évektől köthető, 1933-ban lett a sarkára állítva a Harmadik Birodalom jelképe.

- az interneten fellelhető magyarázat téves, szenzációhajhász. ha valóban éhen/szomjan halni hagyták volna ott, akkor miért vannak mellette tálak?

remélem nem sértettelek meg, hanem bővítettem a tudásod

kilencövestatu 2014.09.07. 19:45:59

Más butaság is van benne, Albert Kahn soha nem készített egy fotót sem, sikeres bankár volt, aki fotósokat küldött szét a világba, hogy színes felvéteken örökítsék meg azt. Nagy terve volt az Archives of the Planet, egy, az egész akkori világot bemutató fotógyűjtemény, ebből láthatjuk itt a Mongóliai képeket. További infók:
en.wikipedia.org/wiki/Albert_Kahn_(banker)

Szia, Máté vagyok 2014.09.07. 20:10:03

@JTom:
Teljesen megfeledkeztem az évszámról. Jól van, akkor a kommunista kérdést fel sem kellett volna tennem.
Érdekel akkor is, hogy miért festenek rá szvasztikát a ládára. Ismerem sok jelentését a kultúrtörténetben.

Szóval az évszámról megfeledkeztem figyelmetlenségem okán. Minden más történelmi tényt ismerek, JTom.

JTom · http://ritkanlathatotortenelem.blog.hu 2014.09.07. 20:24:48

@Szia, Máté vagyok: én is kíváncsi lennék rá.
én úgy látom inkább vésve van, mint festve.
szerintem sosem tudjuk meg.
mint vallási szimbólum bárki rávéshette.

szita szita péntek 2014.09.08. 10:03:03

@Andrassy Gabor: Nem, nem keverem. Ismereteim szerint a kaloda a komoly büntetés volt, csak a mesejátékok mókás világa tette enyhévé. Gondolj bele - ha a megbélyegzés lenne a cél, akkor arra lenne más eszköz is. (ketrec, láncra verés a főtéren, tollba forgatás) Itt a cél az, hogy magatehetetlen, védekezésre képtelen - ámde hozzáférhető legyen, kiszolgáltatva a tömegnek. Annak meg megint csak nem lenne értelme, ha közben nem lehet bántani - ergó szabad. És akkor el is értünk a lényeghez.

blog.xfree.hu/myblog.tvn?SID=&kat=3495&n=kohlinka&blog_kategoria=K%EDnz%E1sok%20%E9s%20b%FCntet%E9sek

"A csőcseléknek így kiváló alkalma nyílott a tehetetlenül senyvedő egyén büntetlen bántalmazására. Enyhébb esetben csak taszigálták és piszkálták, orrát csavargatták, felpofozták, ám a kegyetlenség néha nem érte be ilyen kevéssel. Általában ürülékkel öntözték, a hulladékot a szájába nyomták. Nem ritkán megkövezték, ha az áldozat nő volt, vágott sebeket ejtettek rajta, olykor megégették, ujjainak egy részét lenyirbálták, csiklandozták elviselhetetlenségig."

Én ennél durvább leírását találtam ennek egy, a középkori kínzóeszközöket leíró könyvben. (A címére már sajna nem emlékszem.) Viszont úgy si tekinthetünk a kalodásra, hogy a "bíró" a valódi ítélethozatalt a közösség kezébe helyezte.

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.08. 11:00:59

@szita szita péntek: ezek gyerekcsínyek. Valakinek az orrát csavarni vagy szarral bekenni azért nem ugyanaz, mint megölni vagy megcsonkítani. Akinek azt a büntetést szánták, arra azt ki is rótták szemrebbenés nélkül, ebből következőleg aligha tűrték el azt, hogy a csőcselék felülbírálja enyhe ítéletüket, és meglincselje a kalodába zárt egyént.

szita szita péntek 2014.09.08. 12:07:33

@Andrassy Gabor: " ujjainak egy részét lenyirbálták"

szita szita péntek 2014.09.08. 12:50:09

@Andrassy Gabor:
www.medievalwarfare.info/torture.htm#stocks

"Time in the pillory was more dangerous than in the stocks, as the pillory forced the offender to remain standing and exposed. A criminal in the stocks could expect to be abused but his or her life was not targeted. A prisoner in the pillory was presumed to have committed a more serious crime and usually triggered a more aggressive reaction from the public.

As part of the punishment, crowds would throw rubbish, ordure and other objects at the captive pilloried offender. With hands trapped, he or she could not avoid thrown objects whether harmless items like rotten food, or injurious ones such as heavy stones, which could and often did result in blinding, permanent maiming, or death."

"Since the purpose was to punish offenders against the standards of conduct of the time, anybody could assault, revile or aim filth at the victim." ... "An unpopular one could expect whipping, bastinado or even to be stoned to death."

history.howstuffworks.com/middle-ages/10-medieval-torture-devices6.htm

"The crowd would throw objects at the victim, such as rotten vegetables, dead animals or feces. Stones and other blunt objects were thrown as well, which could result in painful injuries or death."

" Four English men who had falsely accused others of crimes to get the reward (sending innocents to the hangman's noose) were beaten to death by the crowd. "

www.pilloryhistory.com/mob.html

"Egan was struck dead by a stone, and Salmon received injuries which later proved fatal. "

"Serious injuries and death were rare where the victims were guilty of petty crimes, although minor injuries caused by hard missiles were commonplace."

Igeeeen, a körmét, hogyne!

Andrassy Gabor (törölt) 2014.09.08. 14:31:06

@szita szita péntek: Az angolok barbárok. Hazánkban nem volt ez szokásban.

kpetya 2014.09.08. 15:15:06

nem értem milyen alapon kéritek számon a középkor gondolkodásmódját és erkölcsét mai szempontok alapján?!

teddybear01 2014.09.08. 18:33:36

@Andrassy Gabor: Dehogynem. A Visegrádi Vár udvarán ott van a rekonstruált kaloda. Hidd el nem lenne élmény egy napig álldogálni benne, pláne ha még meg is dobálna a csürhe. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy nem csak rohadt zöldséggel dobálhattak, hanem kővel-féltéglával is.

Sajnos nálunk is sok szadista büntetés létezett, elég csak némelyik várat felkeresni. Mondjuk a Siklósi Vár kínzókamrája látogatható, esetleg nézz szét benne.

teddybear01 2014.09.08. 18:34:22

@kpetya: +1.
Más kor, más szokások, más erkölcs.

Kagehiko Yamazaki 2014.09.11. 21:45:23

@HoldViola: kicsit misztikus dolog az embereknek a jobbkormanyos kocsi, de valojaban nagyon könnyen, par nap alatt hozza lehet szokni. Minden verziot kiprobaltam, söt, egy idöben 2 kocsim volt: egy jobbos, meg egy balos. Igazan csak akkor kell kicsit jobban odafigyelni, ha a soför atlepi a hatart, hogy melyik palyatesten is kell közlekedni. Nagy forgalomban ez egyertelmü, de pl ejszaka az elsö par napban nem art odafigyleni.

Kagehiko Yamazaki 2014.09.11. 21:49:49

Amugy erdekes poszt nagyon. Alig tudok valamit Mongoliarol.
süti beállítások módosítása