Napi érdekes - 513

2024. március 24. JTom

1860_crowds_on_foot_and_in_horse_drawn_carriages_receiving_a_papal_blessing_at_st_peter_s_basilica_rome.jpg

1860. A pápai áldásra várók tömege a Vatikánban a Szt. Péter bazilika előtt

1906_vanderbilt_cup_on_long_island_the_flag_had_started_being_used_a_few_months_earlier.jpg

1906. Vanderbilt kupa autóverseny, a New York-i Long Island-en. Az első esemény, amelyiken használták a néhány hónappal korábban bevezetett és azóta is létező kockás zászlót

1910s_paperboy.jpg

1910-es évek. Újságosfiú. Még több gyermekmunka egy nagyon régi bejegyzésünkben

1910s_sennaya_square_in_mologa_the_entire_town_of_130_000_people_was_displaced_and_flooded_in_1946_after_the_completion_of_the_hydroelectric_power_plant_in_rybi_sk.jpg

1910-es évek. Szennaja tér a szovjet-orosz Mologában. A 130 ezer lakosú várost 1946-ban teljesen elárasztották a ribinszki vizierőmű építésekor. Helyét most is jelzi a Google térképen a jelölés

1914_german_schutztruppen_blow_up_the_railway_line_windhoek-keetmanshoop_on_the_territory_of_the_former_german_colony_of_german_south-west_africa.jpg

1914. Német csapatok robbantják fel a Windhoek-Keetmanshoop közötti vasútvonalat Német Délnyugat-Afrikában a Dél-Afrika felőli brit támadástól tartva

1925_korul_a_naci_felkatonai_szervezet_az_sa_civilruhas_tagjai_tamadnak_ra_egy_kommunista_osszejovetel_resztvevoire.jpg

1925 körül. A náci félkatonai szervezet, az SA civil ruhás tagjai támadnak rá egy kommunista összejövetel résztvevőire

1937_eva_braun_longtime_companion_and_briefly_the_wife_of_adolf_hitler_doing_blackface_while_dressed_as_al_jolson.jpg

1937. Eva Braun, Adolf Hitler szeretője majd az utolsó órákban felesége egy farsangi alkalomkor Al Jolsonnak öltözve. Jolson litván zsidó családban született, majd az Államokba vándorolt és Broadway-szupersztárrá vált az 1930-as évekre, legtöbbször négernek festve magát

1940_brooklyn_dodgers_fans_express_their_discontent_with_the_team.jpg

1940. Brooklyn Dodgers drukkerek

1942_vasutallomas_petrozavodszk.jpg

1942. Az orosz Petrozavodszk vasútállomása a finn megszállás alatt. Akkor Äänislinnára nevezték át

1944_two_engineers_on_elephant_back_checking_the_telephone_lines_in_assam_british_raj.jpg

1944. Két távírász elefánthátról ellenőrzi a telefonvezetékeket Asszámban, Brit-Indiában

1956_czechoslovakia_donated_as_gift_two_motorcycles_jawa_250_to_dalai_lama_and_panchen_lama_in_return_czechoslovak_delegation_received_as_a_gift_two_leopard.jpg

1956. Csehszlovákia ajándéka, két Jawa 250-es Tibetnek, azaz a Dalai Lámának és a Pancsen Lámának. Cserébe két leopárdot küldtek a prágai állatkertnek

1957_checking_on_drivers_in_budapest_cr.jpg

1957. Az első alkoholszondák bevetésen Budapesten

1963_the_us_federal_penitentiary_of_alcatraz_closes_the_last_inmates_leave_the_prison.jpg

1963. Az Alcatraz utolsó lakói hagyják el a börtön

1977_moluccan_terrorists_threaten_to_blow-up_school_in_nl_cr.jpg

1977. A hollandiai Bovensmilde-ben 4 Maluku-szigeteki fegyveres foglalt el egy iskolát, túszul ejtve 105 gyermeket és 5 tanárt. A malukuiak a volt holland gyarmatról, a Fűszer-szigetekről települtek át Hollandiába, miután a kormány átengedte hazájukat Indonéziának. Az iskolát három hétig tartották megszállva, az ellátmányt alsónadrágra vetkőzött rendőrök vitték be a gyerekeknek és tanároknak. A teljes sztori egy korábbi bejegyzésünkben

1980_collapse_of_the_congress_hall_berlin.jpg

1980. A berlini kongresszusi csarnok tetejének összeomlása, amiben egy újságíró lelte halálát. A washingtoni kongresszus által a német népnek 1957-ben ajándékba szánt épület kivitelezési hibái miatt szakadt le a tető. Az újjáépítése után a Világkultúra Háza nevet és új funkciót kapott

1984_milan_demonstration_for_the_peace.jpg

1984. A nukleáris fegyverek leszerelése melletti demonstráció, Milánóban

2005_train_on_the_jr_fukuchiyama_line_derailed_and_crashed_into_an_apartment_building_the_amagasaki_crash_killed_50_people_and_injured_417.jpg

2005. A japán Amagaszakiban kisiklott egy személyvonat és egy apartmanháznak ütközött. Az ország legtöbb áldozatot követelő vasúti balesetében ötvenen haltak meg és 417-en sérültek meg

 

Köszönöm az eddigi támogatóknak a felajánlásaikat!!! Kérlek benneteket továbbra is, hogyha megtehetitek támogassátok a blogot PayPalon keresztül, Patreonon, vagy a DONABLY-n

Ritkán Látható Történelem, 10 éve Veletek.

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr5018362385

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fareszgood 2024.03.24. 13:33:39

1860, Vatikán: Olyanok mint a mai autósok vagy egyes bicajosok, minél közelebb a célállomáshoz, minél kevesebbet gyalogolni!
1906, New York: Lengetett ott mindenki, mindennel!
1925, SA verekedés: Gondolom itt azért kaptak baráti ütést is egyesek.
1957,Budapest:A bal oldali fickó fószer elég vidám, és mintha egy üveg lenne a kezében...
1963, Alcatraz: Az öltönyös fickók kik lehettek?
1984, Milánó: A tüdőre szívott kipufogó gáz lehet ártalmasabb volt.

amundsen 2024.03.24. 16:23:34

Az utolsó képen látható vonatbaleset vetett véget az "origami motorvonatok" gyártásának. Látható, hogy a házfalnak csapódott kocsi írólap vékonyságúra lapult. Ennek egyik oka a súlymegtakarítás érdekében végtelenül kikönnyített szerkezet volt , a másik pedig, hogy a vezér okvetlenül be akarta hozni a hatvan másodperces késést, és jelentősen túllépte e megengedett 70 kilométeres sebességet, sőt mikor érezte, hogy a kocsik megemelkedve csak a bal sín élére támaszkodnak, akkor sem a vészféket, csak a normál üzemi féket alkalmazta. Ennek oka az volt, hogy aznap már két hibapontot gyűjtött, a vészfékezés egy újabb lett volna, aminek a késéssel együtt következménye a nappali büntető oktatás. Pálytakarítás rabruhában, kézzel gyomot tépni, közben megafonon hallgatni az "oktató" válogatott gyalázkodását közvetlenül a fülébe. Ezen állítólag azóta finomítottak, lehet, hogy már nem közvetlenül a fülbe ordítanak..

Yaesu 2024.03.24. 19:43:37

@amundsen: Hát, jobban járt volna, ha hallgatja. Mi lett végül a vezérrel?

György Péter Laborc 2024.03.24. 19:50:12

@amundsen: Az Amagaszakiban történt balesetnél mindenütt 106 halottat és 562 sérültet írnak. A kép alapján sajnos reálisabb, mint az ötven elhunyt.

amundsen 2024.03.24. 21:10:06

@Yaesu: @György Péter Laborc: kb 700 utas volt. A vezér az első kocsi vezetőülésén ült, a kilapult kocsi a második. El lehet képzelni az elsőt, aminek molekulái a ház belsejében vannak. Természetesen meghalt. Hatalmas mismásolás kezdődött a baleset után. Volt is mit takargatni: a vasút saját kórháza nem fogadta a sérülteket azzal, hogy nem sürgősségi kórház( holott az volt a legközelebb), így másik prefektúrába kellett vinni a sérülteket-valóban 562 volt-és hasonló hatásköri gondok akadtak a katasztrófaelhárításnál stb. Nem mese, hogy addig öngyilkosságok is adódtak akár néhány tízmásodperces késésekért is. Mára ez normalizálódott: már a japán vonatok is késnek, akár az európaiak, viszont már nem hajszolják bele őket őrült sebességtúllépésbe.

MostKomolyan??? 2024.03.24. 22:43:45

Azért azt tegyük hozzá, hogy a JAPPÁn (mert így kell mondani, amikor szidod a MÁV-ot) vasutaknál jellemzően a vonat indulása előtt kb 10-20 másodpercel már nem szálsz fel a vonatra. Mert az ajtók már zárva vannak. Ellentétben nálunk, ahol a 2 percet késő vonatnál az indulási idő után akkor is a MÁVot szidják, amikor a 30 fős biciklis gyerekcsoport a 3 kisérőtanárral (akik dobálják fel a gyerekek brinyóit, mert a gyerekek nem bírják) , épp feltartják a vonatot .... 15 percere ....
De a legjobb a amikor a futó fut a késett vonathoz, tartja az ajtót a másik futónak, majd panaszkodnak egymásnak, hogy megint késik ez a szar.... :D :D

60 másodperces késés .... :) :D ... muhahaha ....
Ezt az origamis dolgot mondjuk nemtudtam. Miért jó mindent feláldozni a súlycsökkentés oltárán. Mármint mérnöki szemszögből. Ezért nemértem az amcsikat se, hogy miért kell olyan magasra tenni a súlypontot? Van olyan személykocsi, aminek a csapágyazása a két kerék között van a tengelyen. Tiszta instabil az egész. Föl is borul amint kilép szionte minden.

gigabursch 2024.03.25. 11:10:52

Pápai áldás:
Ennyi istenáldotta ló még nem volt a történelemben....

Vandebilt kupa
Az igazi kockás az vagy magazin vagy nyúl....

Újságosfiú
Kész csoda, hogy nem rabolták ki...

Mologa:
Kár érte...

Német csapatok robbantása
Ez a keresztmetszet a töltés-árok-gát-árok-rézsű-felszín vajon milyen okból készülhetett így?

SA-komcsik
Jó kis házibulit tartottak...

Eva Braun
No comment...

drukkerek:
No comment 2...

Petrozavodszk
Vajon a finn äänislinna mit jelent?

Távírász-elefánt
Ez óriási...

Két Jawa
A cselákok jobban jártak

Alkoholszondáztatás
Ha szonda nem is, de a bácsi feje lilul

Alcatraz elhagyása
Épp most volt az évfordulója

Bovensmilde
Na most a két pasi az túsz, tanár vagy csak egy korai KoVi prezetntáció készül?

berlini kongresszusi épület
Mekkorát kellett ehhez hazudni?

nuki ellendemonstráció
Egy autentikus kispókkal

japán vonatszerencsétlenség
iszonyatos...

gigabursch 2024.03.25. 15:44:06

@amundsen:
Tehát, ha nincs sebességtúllépés, akkor mégis jó az "origami" vonat?

amundsen 2024.03.25. 18:03:24

@gigabursch: Szia ! Semmiképpen nem jó ! Azért nincsenek már 5-600 kilós autók sem, mert gyakorlatilag semmi nincs, ami gyűrődéssel elkoptatná az energiát. (Béla Barényi, aki ezért sokat tett). A kilencvenes évek elejétől a Japán vasútnál is privatizációs nekibuzdulás volt, minek következtében két fő szempont maradt: a szent menetrend és az überszent nyereség. Az elsőből adódtak a a szó szerint eszelős sebességtúllépések, (addig ezt a kanyart hetvennel lehetett volna bevenni, ma már-bár enyhítettek is az íven (!!!) már csak ötvennel) a másodikból a pihekönnyű motorvonatszerkezetek. A biztonság valahogy a kevésbé fontos dolgok közé csúszott. Ez mára -szerencsére- megváltozott. Ma már csak a Super Expresszeken(Sinkanszen, ha így ismerősebb) tudják másodperc pontosan tartani a menetidőt, de azoknak külön pályája van. A kisebb vonalakon bizony a legendákkal ellentétben bizony késegetnek a vonatok, ha nem is MÁV mértékben ugye.

gigabursch 2024.03.25. 19:26:30

@amundsen:
OK, köszi.
Így már érthető(bb).

Barényi Béla a biztonsági övvel jött ismereteim szerint.
A gyűrődő zóna az az 1990-es évek terméke volt és abban a franciák meg az olaszok (bár nem tervezték), illetve a svédek (ők tudatosan tervezték) jártak élen.
Aztán jött az NCAP korszak.

Mindenesetre arra nem gondoltam volna, hogy a vasútnál szempont lehet a gyűrődő zóna.

fkv.119 2024.03.25. 20:57:28

Az a vagonnak látszó matrica a házfalon az mi?

marhadoktor 2024.03.25. 21:25:25

@gigabursch: Barényi Béla már a hatvanas években tesztelte illetve kialakította az akkori Mercedesekben (lásd fecskefarkú) a gyűrődő zónákat. Akkoriban csinált törésteszteket, mikor mindenki hülyének nézte, mit rontja itt a jó autókat.
A hárompontos biztonsági öv Volvo eredetű.

amundsen 2024.03.25. 21:34:02

@gigabursch: Magyarországon még a paládicspusztai vonatbaleset után is (itt még javarészt faszerkezetű személykocsik voltak) futottak még száraz szalmaszálként törő személykocsik egészen a nyolcvanas évek elejéig . Az volt az igazi bungee jumping- kötél nélkül ! Volt egy próbálkozás Ikarus építésű motorkocsival , hatástalan fékkel...mi sem a szomszédba jártunk hülyeséget kölcsönkérni.

victim_of_fools 2024.03.25. 23:52:35

@gigabursch:
Äänislinna: sok mindent nem, az Äänisjärvi az Onyega-tó finn neve (järvi=tó), a -linna meg várat jelent. Szóval kb. Onyega-vár.

¿Qué tapas hay? 2024.03.25. 23:54:02

@amundsen: Ez szép levezetés, csakhogy nem sok gyakorlati jelentősége van a vasúti járművek vonatkozásában. A vasúti járművek járműszekrényét szilárdságilag a fő terhelési irányokban (hosszirány és függőleges) ható erőkre méretezik. A passzív biztonsági/törésállósági követelmények hosszirányú ütközésekre vannak meghatározva, mint jellemző baleseti igénybevételre (ha eltekintünk a közúti vasúti járművekre vonatkozó C-IV törésbiztonsági osztály sarokütközéses forgatókönyvére, de az egy egészen más mese). Eleve, a szabvány a siklásos baleseteket ki is zárja a passzív biztonsági követelmények terjedelméből.
Másik fele a dolognak, hogy lehet a képen látható ütközési forgatókönyvet kellő biztonsággal túlélő járművet tervezni és gyártani, csakhogy ennek viszonylag kevés értelme van. Egyrészről borzasztó nehéz és drága szerkezet lesz, másrészről a járművet tudjuk erre méretezni, de a benne üllő/álló utasokat nem. A képen látható ütközést egy jól kimerevített jármű még így-úgy elviselt volna, de az utasokat a saját tehetetlenségük tömegereje lapította volna palacsintává.

Tejinashi 2024.03.26. 04:19:50

@victim_of_fools: gooogle fordító szerint äänislinna = hangvár.

gigabursch 2024.03.26. 07:22:47

Köszönöm a válaszokat!

victim_of_fools 2024.03.26. 08:36:51

@Tejinashi: a Google ez esetben nem (sem) a barátod :) valóban ääni=hang [vö. magyar 'ének'], ääninen=valamilyennek hangzó, ennek a csonka töve az äänis-), de most utánakerestem, és valószínűleg az Onyega-tó finn elnevezése csak népetimológiával kapcsolódhat ehhez a szócsaládhoz, inkább azt valószínűsítik, hogy valamilyen ősibb finnugor (számi, karjalai) tőből származik. Úgyhogy továbbra is azt tudom mondani, hogy csak annyit jelent, Onyega-vár. (Egyébként egy 16. században létező svéd település, az Onegaborg tükörfordításából - mondja nekem a wikipedia.)

amundsen 2024.03.26. 08:49:58

@¿Qué tapas hay?: Ilyenre valóban nem lehetséges már méretezni, de optimalizálni igenis lehet. 1998-ban volt például az eschedei ICE horrorbaleset, ami gyakorlatilag azért következett be, mert a rezonancia kiköszöbölésére-másztak a söröskorsók az asztalokon- drága légrugó helyett a sokkal olcsóbb, amúgy addig csak villamosoknál alkalmazott 20 mm.es futófelület alatti gumibetétet alkalmazták, kihagyva a számításból, hogy viszonylag ritka a 260 fölött repesztő tuja. 104 halott után átírták a szabályokat. Itt is vérrel írják őket, mint a repülésben. Addig mi itt európában csodaként emlegettük a japán vonatok pontosságát, nem tudván, hogy kanyarokban simán "kétkerekeztek", hogy ne keljen nappali oktatásban százszor leírni a működési szabályzatot másfél perces késésekért (nem vicc), avagy a Deutsche Bahn-nál a 920 mm-es kerék kopását ne engedjék le 854 mm-ig, csak 890-ig. Kerékabroncson 2,4 mm koncentrikus eltérés 280 Km/h max sebességnél? Ezeken szerencsére válzoztattak.

gigabursch 2024.03.26. 09:44:04

@amundsen:
Azért ez amit írsz - talán nem csak én látok bele dühöt, elkeseredettséget, kiakadást -, nagyon durva...
Még jü hogy nem rendelik át az utasokat a kanyar belső oldalára a jobb stabilitás érdekében a kocsin belül....

Meg azért - már amennyit én ismerek a kerekek keresztmetszetéről - 33 mm sugárvesztés egy keréken nagyon brutális mennyiség! Az kis túlzással a teljes futófelület ledarálódását jelenti és már lassan az az alatti tartórész (ahol régen a küllők voltak és fogalmam sincs, hogy ezt hogy hívjáj, csak azt, hogy a Ganz-féle kéregöntés ebben világraszóló volt (de legalábbis így tanították)) kopása is elkezdődik...

konrada 2024.03.26. 11:06:22

@gigabursch: "Ez a keresztmetszet a töltés-árok-gát-árok-rézsű-felszín vajon milyen okból készülhetett így?"

Most csak okoskodom, de szerintem a válasz: Afrika.
Ott - főleg abban a korban még - elég sok volt a nagy csordasűrűségű patás állat. Ez a védrendszer akadályozhatta azokat abban, hogy a azok futtában a haladó vonat elé kerüljenek, és ezzel balesetet okozva a fontos vasútvonalat zárolják. (Persze ezen azért át tudtak menni, de nem mindegy, hogy közel 50 km/h sebességgel száguldó gnúcsorda kerül a vonat elé, vagy egy lassan átkelő, amelyet azért le lehet reagálni. ...a vadkerítést ismerték már akkor is, de az nem igen fog meg egy gnú méretű állatokból álló csordát.)

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2024.03.26. 16:49:43

Ennyi személygépjárművet odaengedtek parkolni csak úgy a Vatikán elé?Próbálnám meg én manapság...
Nem volt nagy az emisszió?A gépzsír a lovakból?
:D
SA rátámad a komcsikra: jól tették, ez egy helyén való cselekedet volt, remélem beszámították pozitívan a nürnbergi pernél.
Finn Petrozavodszk: a finnek is ilyen kis imperialisták voltak?Nem is tudtam...Lehet, hogy még afrikai gyarmatuk is volt?
:-)
Jawaért leopárd, na, hát ez egy érdekes buz inessz volt.Megnézném, melyik gyorsul jobban mondjuk negyed mérföldön, az usákok megcsinálhatnák ezt a drag részt.
Alkoholszonda: kosárlabdát felfújni szájjal, nem lehetett egyszerű.
Japán vasútbaleset: nem tudom, melyik volt ott előbb, én nem engednék ilyen közel építeni
a vasúthoz semmit.Remélem, ők is tanultak belőle.

MostKomolyan??? 2024.03.28. 23:00:13

@amundsen: Erre van valami hivatkozásod, vagy linked? Merthogy nekem azt tanították, nem egy oktatáson, több .pdf-et végig ollózva, hogy az eschedei ICE baleset "horizont" pontja az volt, hogy olcsóbb Cseh gyártású abroncsos kereket szereztek be. Ahol konkrétan az abroncs nem megfelelő anyagminőségének a kopás-sebesség együttes hatása miatt bekövetkezett ovális-rugalmasságából eredő fáradásos törés következett be a kerékabroncsban. Az abroncs bele is fúródott a jármű alvázán keresztül az utastérbe. Nagysebességű kamerákkal sikerült is reprodukáni, ahogy rugalmas alakváltozást végez az abroncs a kerévázon.
Sajnos sehol nem láttam gumi betétet a kerékabroncs, és a keréváz között.
... Van ilyen, több különböző formában, hogy a kerékabroncs, és a kerékváz között rugalmas kapcsolat van, de én nem tudok róla, hogy ez ICE vonatnál, vagy akár a konkrét 884-es sz. vonatnál lett volna gumi.
???

gigabursch 2024.03.29. 06:39:22

@MostKomolyan???:
Valamelyik áltudományos tv csatornán volt szó erről a balesetről (is), ott bemutatták a gumis problémát.

amundsen 2024.03.29. 10:16:00

@MostKomolyan??? Szia ! A a cseh kerékgyártás akár lehet igaz is, de azt tudni kell, hogy a német közbeszédben a rossz munka ("cigánymunka") szinonimája a lengyel , iletve -kevésbé- a cseh munka. Az osztrák termék pedig egyszerűen Kinderspilezeug (gyerekjáték). Megtalálod a német Wikipedián is de.wikipedia.org/wiki/Eisenbahnunfall_von_Eschede, elég jól leírja. Idézet: "A Bochum 84 / Series 064 kerékpár [7] a DB új fejlesztése volt. Ezeknek a kerekeknek az a különlegessége, hogy a külső fém kerékabroncs és a kerékmag közé egy 20 mm vastag köztes keménygumi réteg van beágyazva, így a klasszikus, holtjáték nélkül elhelyezett kerékabroncsokkal ellentétben a kerékabroncsok között csillapított mozgás jön létre. gumi és kerék lehetséges. Ezt a nagysebességű közlekedésben újszerű kialakítást azonban nem tesztelték szimulátorokban 200 km/h feletti sebességnél, mielőtt az ICE vonaton sorozatgyártásban használták volna."" Ennél a balesetnél is ami elromolhatott, az el is romlott. Egy bécsi bolhapiacon vettem egy könyvet ( ötven centért, "füfcihcent", nem engedett belőle...)Katastrophe ohne Schuldspruch, ez a balestet övező káoszon kívül leírja azt is, hogy a DB (Német vasút) milyen förtelmes sajtókampányt indított a "baleseten nyerészkedni akaró" áldozatok ellen. Aztán a végén csak fizetett.

amundsen 2024.03.29. 10:33:44

@MostKomolyan???: A kerékről itt a gyártó oldala: www.bochumer-verein.de/gummigefedertes-bvv-rad-dreiteilig/, képekkel. Ennyit a cseh gyártóról. A gyárak egyébként többnyire azt gyártják, amit a megrendelő/kereskedő kér. Hamisak például azok a legendák, hogy kelet-Európába csökkentett minőséget küldenek a termelők. Csak egy példa: (Ez is pont bochumi: a húsipari cég kínál a kereskedőnek Wiener Wurstot, Bécsi virslit. megérkezik a magyar kereskedő, hogy belistázná, de alkudjunk: olcsóbbra kellene csinálni, vegyünk ki ezt-azt belőle, helyette rakjunk be ezt-azt. Így áll elő az, hogy van a német piacra gyártott virsli technológiai leírása és van a Wiener Wurst U. (Ungarisch, magyar) Adott nap gyártanak öt keverés U-t és tizenkettő normált. Az elsőben S4-es, a másodikban S6-os, vagy S7-es sertéshús van. (S= Schweinfleisch. Tizenkét minőségi osztály van, a tizest te már szalonna nyesedéknek mondanád, de a kötelezően feltüntetett összetevők között itt is, ott is az szerepel, hogy 82 százalék sertéshús...

MostKomolyan??? 2024.03.29. 11:47:15

@amundsen: Köszönöm!
Ez a gumiréteg valamiért kimaradt nálam. Lehet, hogy elfelejtettem. Az jobban megmaradt, ahogy megforgatták az abroncsot, csak az abroncsot, keréváz - kerékmag :) - nélkül, és amikor elkezdték terhelni, oválisan kezdett rugózni.
De köszönöm, hogy frissíthettem tudásom.

Az "U" virsliről meg az a véleményem, hogy annyi sz@rt megeszünk, sose tudni mi a jó. 20 év múlva kiderül, hogy a paleodiéta roncsolja a dns-t, vagy valami akkor divatos egyéb problémát találnak majd. Egyszóval genetikai-lottó. Lehet még az is kiderül, hogy a színhús egészségtelen ... és az eltérő minőség miatt a gyártótól kiperelt összeget a gyártó visszaperelheti, mert "Ő" így vigyázott a magyarok egészségére... :D :D :D
Najó, befejeztem a hülyeséget.... :)

¿Qué tapas hay? 2024.03.30. 10:53:20

@amundsen: Nem teljesen értem, hogy hogyan jön ide az eschedei ICE kereke, de legyen.

Nem tudom mi a baj alapvetően a 854-es kopáshatárral egy 920 mm-es keréknél. Szabványos tömbkeréknél a 920-as kerék kopáshatára simán leengedhető 840 mm-re (ha szigorúak vagyunk és a késztermék mérettűrését is beleszámoljuk, akkor 843 mm-ig) tárcsás fékezésnél, tuskós fékezésnél meg 30 mm maradó koszorúvastagságig (ami vastag kerékkoszorújú típusoknál (pl. BA319) 840 mm, vékony koszorújúaknál (BA002, BA004) 855-860 mm kerékátmérőt jelenthet) tuskós fékezésnél. A hiba itt az volt, hogy az adott, vékony kerékkoszorúra határoztak meg veszélyesen alacsony legkisebb átmérőt.

A bochumiakat önmagában tényleg nem érdemes hibáztatni, a DB választott egy viszonylag olcsó, de rossz megoldást; noha nagyvasúti használatra alkalmas rugalmas kerekek már vagy ötven éve léteznek (SAB nyírt gumirugós kerék, 176 km/h, 21,5 t tengelyterhelés; ahol a kerékkoszorú a mélyen lenyúló gerincgyűrű miatt nem tud úgy letekeredni, mint a bochumi Eschedénél).

kocsmagomba 2024.04.01. 18:35:33

"az ellátmányt alsónadrágra vetkőzött rendőrök vitték be"

Hát... az alsógatyára vetkőztetés nem érte el a célját, mert a bal oldali fickónak biztos, hogy nem csak az van az alsógatyájában, amit mindig ott szokott hordani.
süti beállítások módosítása