A nyári ismétlőválogatás utolsó előtti Napi érdekese elképesztő mennyiségű, 91 fotóval!
Az egykori Észbontó cári Oroszország sorozat befejezésekor - ami a kommunista hatalomátvétellel ért véget - ígértem, hogy a folytatásban a Szovjetunió "viselt dolgaival" is foglalkozom majd. A mai válogatásban szintén a birodalom kezdetétől egészen a felbomlása utáni átmeneti időkig láthattok érdekes felvételeket.
1970. Tolatás kézi erővel a Sadrinszk állomáson
1920. Kezdjük is az orosz kapitalizmus temetésével!
Egy kommunista propagandacélra felöltöztetett villamos, tetején a halott burzsoáziával. A horogkereszt még nem fasiszta szimbólum. Egészen döbbenetes, de a jószerencsét jelképező szanszkrit jel még az akkor forgalomban lévő szovjet pénzeken is központi motívum volt! Lásd egy régebbi írásomban.
1930. Az első szovjet - még rendőr kapcsolgatta - közlekedési lámpa Petrovka és Kuznyeckij moszt kereszteződésében. MA így fest a környék
1934. Az első amerikai szovjet nagykövet William Bullitt a Leningrád nevű szállodában Jaltában
1936. Síelők felvonulása egy szpartakiádon a Vörös téren. Öööö... Erre inkább nem mondok semmit :)
1938. Szovjet biciklis-kutyás osztag felvonulása a moszkvai május elsején
1941. Utcai tűzifa-árusítás Moszkvában
1948. Házhozszállítási felvételi pult egy moszkvai áruházban
1952. május 25. A Volga-Don-csatorna munkálatainak befejezési szakasza. A 101 km hosszú víziút mindössze 4,5 év alatt épült meg 700 ezer polgári dolgozó és mintegy 100 ezer hadifogoly segítségével
1955. Magyar Ikarus 55 a Szovjetunióban. Egyik kedvencem. Úgy jön, mintha menne. ;)
1959. Robotporszívó prototípusa az Amerikai Kiállításon (American National Exhibition) Moszkvában a Szokolnyiki parkban
1960. Árvíz Moszkvában
1960-as évek. A hruscsovi lakásépítési időszak. A főváros terjeszkedését az egyszerű, korszerűtlen, hagyományos családi házak sínylették meg
1961. Egy elképesztő műanyag ház Leningrádban
A 49 négyzetméteres lakásokat egymás mellé építve legó szerűen bővíthetőek, lent a gépészeti helyiség és tároló található. A panelházak elve alapján egymásra építhetőek lettek volna egy vasbeton váz segítségével. Előállítási költsége alig fele volt a házgyári blokkoknak. Túl modernnek és kapitalistának tartották a döntéshozók és nem lett belőle sorozatgyártás. Szerintem üveg helyett is műanyagot használhattak, látván az ívelt felületüket!
1964. Fidel Castro a Szovjetunióban tett látogatása során csúszdázik a Kremlben
1970. Moszkva
1972. Az első óriáskijelző a Szovjetunióban a Kalinyin sugárúton, Moszkvában.
A hatalmasnak számító színes kijelző valójában a sportpályákon egykor látható izzókból álló fénytábla. Itt az egyes paneleken több színű izzókat helyeztek el, így azok színei pontonként változtathatóak voltak, így keltve a színes képernyő hatást.
1973. A francia Le Bourget légibemutatón lezuhant szovjet Tu-144 roncsai vizsgálatra újra összeállítva a Szovjetunióban
1974. A Vörös tér teljes rekonstrukciója
1975. Az elképesztő technikai megoldásokkal teli kísérleti városi busz a NAMI-0159
1980. július 18. A moszkvai olimpia lángja a Kutuzov sugárúton halad. Az egyedi "olimpiai színű" Volgák mellett látható egy szovjet ZIL-111G és egy hosszított Mercedes 250, amikből filmeznek
1980-as évek. Talponállói életkép a Petrovszkij parkban, Moszkva
1981. Kenyérnap a boltban egy szovjet-belorusz faluban. A településre mindössze hetente kétszer érkezett kenyér
1981. Leonyid Brezsnyev főtitkár egy krími nyaraláson passzív dohányzik
1986. Totó-Lottó kioszk a Szovjetunió. Érdekes az előtérben író alak Adidas cipője! Igazi státuszszimbólum lehetett
1987. Notórius munkakarülő tárgyalása a lipecki bíróságon. Az ott parazitizmusnak nevezett közveszélyes munkakerülésért 15 év kényszermunka járt!
1989. Szánkódomb a Kreml falainál
1990. Sorban állás izraeli vízumért Moszkvában az izraeli nagykövetségen. Abban az évben, mintegy 180 ezer szovjet zsidó vándorolt ki Izraelbe, a teljes kivándorlók 90%-a
1991. Ezek már a birodalom végórái. Mozgó valutaváltó a Kalinyin sugárúton Moszkvában
A Szovjetunió felbomlása utáni áru- és energiahiány elképesztő példája Grúziából
A "Nagy testvér"-től való elválással az olcsó áramnak is vége lett. Dízelmotorral felszerelt villamos! A ZIL motorháztető borzalmas, de nem a szépség volt a szempont, hanem hogy járjon a villamos. Egészen 1997-ig üzemeltek, amíg a grúz taxis maffia néhányat szét nem vert.
1920. H.G. Wells találkozója Leninnel
1922. Nagyfeszültségű távvezeték tartóoszlopainak szerelése daru nélkül, az egyes elemeket mindig felcsörlőzve a magasba
1927. 1909-től 1930-ig még villamos járt a Vörös téren
1927. Újságárus autó Moszkvában
1936. Forradalmi témájú óvodai matiné. Elég öreg vagyok, hogy emlékezzek rá, ilyeneket mi is csináltunk, bár főleg általánosban...
1938. Utcaseprőkocsik GAZ-MM teherautókra építve. Elég futurisztikus így hátulnézetből. Nézzük meg elölről:
1939. Elektromos traktor VIME–4–500 a szovjet mezőgazdasági kiállításon
1959. A moszkvai árvíz a Neglinnaja utcán
1959. Tejeladás az utcán
1960. Házgyári lakás egyik lakóegységének szállítása. A Hruscsov nevével fémjelzett első panellakások belmagassága mindössze 230 cm volt.
1960. Örmény kenyér szállítása, Jereván, Örmény SZSZK
1961. Ötszintes kísérleti műanyag ház Moszkvában. Ebben az utcában van/volt, nem találtam meg (a fotón valószínű pont nem az utcafront látszik)
1963. Padlómosás a Szuljavszka metróállomáson Kijevben
1966. Hatalmas hóember Penza-19-ben, azaz Zarecsnij zárt atomvárosban. Ez a kép akkoriban csak cenzúrázás után kerülhetett ki a településről, sőt fotózni is csak külön engedéllyel lehetett.
Szinte hihetetlen, de a város ma is zárt! Zárt városnak (hivatalosan zárt adminisztratív területi alakulat) olyan településeket neveznek, amelyekben különleges biztonsági intézkedéseket igénylő, államtitkokkal dolgozó vállalatok működnek, ezért idegenek számára különleges szabályokhoz kötik a látogatásukat. Zarecsnij egyike azon tíz városnak, amelyek a Roszatom-hoz tartozó társaságnak adnak otthont.
1968. Kilométeres kígyózó sor a Lenin-mauzóleumnál, Moszkva
1970. Kötött pályás elektromos autók a moszkvai Gorkij parkban. A rendszámuk alapján valamelyik nyugat-európai országból érkeztek használtan, talán az NSZK-ból
1980-as évek. Rockbanda egy szovjet középiskolában
1980. Családi összefogásban készülő húsos tészta (pelmenyi)
1982. Várakozás borra
1987. IZS furgonok szállítása vasúton, Moszkva
1988. Színes TV-k és vásárlóik egy moszkvai áruházban. Gorbacsov a képernyőn
1970-1988. Falu a városban. Az urbanizáció utolérte és felszámolta a városszéli falusias utcákat, házcsoportokat. Ez a kilátás sokáig jellemző volt sok lakótelepre a Szovjetunióban
1988. A Buran űrrepülőgép szállítása indítási helyére
1989. Teaszünet egy Lenin szobrokat gyártó kisvállalat műhelyében, Moszkva
1991. Egy őrnagy és egy százados a vodkapultnál. Ebben az időszakban csak üres üvegek ellenében adták ki a megvásárolt italt
1924. Az arzamaszi villamosvonal felsővezetékeinek javítása
1929. Leningrádi telefonfülke
1935. A kommunista jelkép, a vörös csillag telepítése a Szpasszkaja-toronyra a moszkvai Kremlben
1939. A "Szovjet Arktisz" pavilonja a Mezőgazdasági Kiállításon, Moszkvában. 1941-ben sajnos leégett
1940-es évek, valószínűleg a háború utáni időszak. Lövegtornyától megfosztott Sherman tank szánt traktor helyett a Cseljabinszk régióban. Szakértő véleményét kérném, tényleg Sherman?
1941. Tűzifa érkezett a moszkvai Gorkij utcába. Ha jól látom kazánméretűre vágva, valószínűleg központi fűtéshez
1953. A "legszomorúbb nap". Március 6. reggel 6 óra. A Dinamo gyár munkásai Sztálin halálhírét hallgatják a rádióból az üzemben
1959. A Kamov Ka-15 helikopter és Gaz-M-20 Pobjeda hómobil. Mindkét jármű az úttalan utakon történő közlekedést segítette elsősorban a szibériai és szovjet távol-keleti régiókban. A hómobilokról bővebben egy korábbi bejegyzésben olvashattok
1960. Lámpaernyők a GUM áruházban, Moszkva
1961. április 14. Moszkvában még a háztetők is megteltek, hogy láthassák az első űrhajós, a szovjet Jurij Gagarin elvonuló autókonvoját
1961. Jurij Gagarin és German Tyitov űrhajós a Mihail Kutuzov cirkáló matrózai között
1965. Egy helikopter, egy szamovár és a tundra
1967. Sztálin lánya, Szvetlana Allilujeva Genfben, miután Indián keresztül sikeresen disszidált a Szovjetunióból
1970. Vasúti személykocsi töréstesztje
1970. június 28. Jereván. A szerencsétlen sorsú Vova a cirkuszi elefánt.
Egy nyári napon megszökve riadalmat okozott az Örmény SZSZK fővárosában. A sok bámészkodótól egyre ingerültebb lett, és anyagi károkat is okozott. A karhatalom végül egy tankkal próbálta meg terelni, aminek nekitámadt, és sérüléseket is szerzett. Többször is rálőttek. még a fejébe is, de így is csak nagy sokára sikerült leteríteni. Pedig szegény Vova valószínűleg csak egy kis társaságra vágyott.
1970-es évek. Sokállásos fordítókorong
1979. Mobil fodrász vidéken
1980-as évek. Általános iskolai menza
1980. Bogatir, külszíni szénbányászatban használt gigantikus fejtőgép
1982. november 15. Leonyid Brezsnyev főtitkár temetése
1983. Samantha Reed Smith szüleivel Moszkvában.
A tragikus sorsú Samantha Reed Smith amerikai iskoláslány volt, aki a hidegháború alatt levelet küldött Jurij Vlagyimirovics Andropov szovjet első titkárnak békevágyát fejezve ki. A főtitkár válaszában biztosította a szovjet nép békeszeretetéről és meghívta országába. Samantha szüleivel két hetet töltött a Szovjetunióban, Moszkván kívül meglátogatta Leningrádot és a Krím-félszigeten található hatalmas Artyek úttörőtábort. A kislány utazása a szovjet és az amerikai média számára is csemege volt. Később a béke kis követének is nevezték, aki sokakat inspirált. Alig másfél évvel a történelmi látogatás után szerepet kapott egy amerikai sorozatban, ennek forgatásáról hazafelé tartva a Bar Harbor Airlines 1808-as járatán szenvedett légi balesetet, és életét vesztette 13 évesen.
1989. Anya keresi a fiát a szovjet csapatok üzbegisztáni kivonulása idején. Termez, Üzbegisztán. A szatyor is beszédes: amerikai zászló és Pepsi