Az Arzenál hétköznapjai

2020. január 08. - Rollende Landstrasse

17.jpg

Az ipari forradalom koráig a velencei Arzenál volt a világ legnagyobb gyára. A velencei nagytanács a XII. század elején határozott úgy, hogy a városállam flottájának fenntartására saját hajógyárat alapít a Castello negyedben. Korábban itt állt keleti erődje, amely a tenger felől érkező támadásoktól védte Velencét. Néhány év alatt elkészült a hatalmas műhely- és gyártelep, amelynél nagyobbat aztán hatszáz évig nem építettek. 

Magas falakkal, őrökkel vették körbe az Arzenált, ahol minden munkafolyamatnak külön helye volt. Kötélverő, famegmunkáló és vasműhelyekben gyártották az alkatrészeket, a boltíves csarnokokban pedig addig soha nem látott gyorsasággal szerelték össze a kereskedelmi hajókat és gályákat az előkészített részekből. A város egyharmadát elfoglaló hajógyár a XVI. században élte fénykorát, ekkor háromezer ember dolgozott a falak között. Az Arzenálnak saját erdeje volt Velencétől északra a Montello-dombon. Egyes források szerint ez a hajógyár teljes faanyag-szükségletét biztosította, de ez inkább csak a hajóépítéshez szükséges, magas minőségű és meghatározott alakú fára vonatkozhatott. Fennállása során kis hajótól a nagyig, mindenféle vízijármű épült az Arzenálban, az első világháború előtt még tengeralattjárókat is gyártottak.

A második világháború után csökkent a helyben épített hajók száma, aztán a javítások is egyre jobban kiszorultak az Arzenálból, ahogy korszerűsödött a technika. 2000 után az ipari tevékenység teljesen megszűnt, de a terület katonai jellege megmaradt. Érdekes, hogy ennek ellenére Velence egyik vízibusz-járata áthaladt az Arzenálon a Galeazze-csatornán, ezért a civilek is vethettek egy pillantást a falak mögé, ha utaztak a vaporettón.

Néhány évvel ezelőtt megnyitották az Arzenál kapuit. Egy része már szabadon bejárható, de még továbbra is sok helyen kell visszafordulni a "katonai terület, belépni tilos" táblák miatt. Megnyílt viszont a haditengerészet levéltára, ahonnan most elhoztam néhány fényképet, melyeken láthatjuk a szigorúan zárt világ utolsó száz évének néhány pillanatát.

Nyitókép: a Narvalo tengerelattjáró vízrebocsájtása 1904-ben. 

01.jpg

 1897: A Saint Bon királyi yacht vízre bocsájtása

 

02.jpg

 1900: Sajnos nem találtam információt, milyen balesetben hajlott el a W. Symington csavartengelye

 

08.jpg

1914: Borel hidroplán az Arzenál vízi főkapuja mellett

 

09.jpg

1913: Egyszemélyes mini-tengeralattjáró 

 

15.jpg

Tengeralattjáró halad a lagúnában. A Glauco 1905-től 1916-ig állt szolgálatban. Nem volt túl tágas munkahely: hossza 36,8 méter, szélessége 4,32 méter, melyen 13 matróz és két tiszt osztozott

 

16.jpg

Az előző tengeralattjáróval azonos osztályba tartozó Squalo az Arzenál egyik csarnokában

 

04.jpg

1920 körül: Műhelycsarnok forgácsológépekkel

 

03.jpg

 1928: Vontatóhajó javítás miatt partra emelve

 

05.jpg

Nem csak hajók épültek az Arzenálban. Ponton javítása 1935-ben

 

06.jpg

Forgácsolóműhely a harmincas években. A transzmissziós erőátvitel mellett már van néhány modern, villanymotorral hajtott szerszámgép is

 

07.jpg

Ebédidő 1930 körül

 

14.jpg

1935: Az olasz királyi haditengerészet hatodik flottájának felvonulása a Szent Márk tér előtt

 

12.jpg

1939: versenyre készítik fel a haditengerészet egyik motorcsónakját

 

11.jpg

Daru helyezi vízre a motorcsónak-verseny résztvevőit

 

10.jpg

Az uszály elkészült, az építők felsorakoztak az egyik csarnokban. A fénykép dátuma ismeretlen

 

13.jpg

1944: Elküldésre váró ajándékcsomagok német hadifogsába esett olasz haditengerészeknek

 

palinuro.jpg

1960 körül: A haditengerészet Palinuro iskolahajójának ablakában búcsúzik barátnőjétől egy tisztjelölt


19.jpg 

18.jpg

1960: Az Arzenálban csak állami megrendelésre építettek hajókat, ezért ez a kép biztosan nem ott készült. Gondolát készítenek Velence egyik műhelyében.

 

007.jpg

Az Arzenál főkapuja, már a részleges nyitás után. A bal oldali bástya még elzárt terület, a jobb oldalon viszont szabadon be lehet sétálni. Ennek ellenére alig van ember. A turisták még elkerülik az Arzenált, ezért aki nyugalomra és új felfedeznivalót keres Velencében, itt megtalálja mindkettőt. Művészeti galériák, időszakos kiállítások töltik meg időnként élettel az egykori műhelyeket.

002.jpg

A daru alatt álló tunéziai halászhajó 2015-ben süllyedt el a Földközi-tengeren, Lampedusa mellett. Az áldozatok számát csak találgatták, a becslések szerint 500 és 1100 között volt. A balesetet 28 utas élte túl. A tömeges áldozatból sejthető, hogy a legénység nem a halászattal, hanem embercsempészettel foglalkozott. A hajót 2016-ban kiemelték, először egy szicíliai katonai bázison azonosították az áldozatokat, utána a Velencei Biennálé egyik kiállított tárgya lett.

 

003.jpg

Két sólya épült 1756-ban. A hajók építésére vagy szárazra volnatására használták. Innen bocsájtották vízre az 1897-ben épült királyi yachtot.

 

004.jpg

A másik sólyán az Enrico Dandolo (S 513) tengeralattjáró áll 2002 óta. 1967-ben épült, 1996-ban vonták ki a szolgálatból

 

005.jpg

A parti őrség hajója várakozik a mai napig zárt részben. Mögötte látszik egy óvóhely, melyből többet építettek a második világháború idején

 

006.jpg

A világon kevés helyen lehet kidobott villanymotort és ágyút találni egymás mellett.

 

001.jpg

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr3715023758

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2020.01.08. 07:25:11

De sokat kerestem erről bármilyen képet.
Mille grazie!

gigabursch 2020.01.08. 08:13:29

W. Symington
Hátrázáskor aknára futott a kép alapján.
(A csavarlapát szárnyai (levelei) is lerobbantak a képen)

Csakhogy akkoriban ez az aknásdi nem volt üzemi termék a tengereken.
Hacsak nem teszt volt.

molnibalage 2020.01.08. 09:34:51

Ha jól értem ez egy sok épületből álló ipari komplexum és nem egy nagy batár valami.
Biztos, hogy egy volt a legnagyobb?

Én pl. jártam a Chatham Dockyardsban. A biztosító katonai épületekkel és egyebekkel batár nagy volt az is. Konkrétan akkora zárt épület volt benne, amiben fregattokat lehetett felépíteni. Skyfall egyik jelenete ott játszódott egyébként.

Ebben:
thedockyard.co.uk/explore/3-slip-big-space/

Ha tudnám, hogy mit kell körbekeríteni, akkor lemérném őket.

Gazz 2020.01.08. 09:37:25

Van vajon az olaszoknak másik hajógyáruk?
Az Arzenál hanyatlása szerintem jórészt Velence turisztikai célponttá avanzsálásával magától értetődő volt.

molnibalage 2020.01.08. 09:58:56

@Gazz: Inkább az, hogy az acélhajók korában egészen más technológia kellett, mint amiket ezeket felhúzták. Szemre már egy HMS Warrior szintű hajót sem tudtak volna itt megépíteni, nemhogy a későbbi páncélos gőzhajókat.

gigabursch 2020.01.08. 11:39:24

@molnibalage:
Most mértem le, az öböl és a körülötte lévő, gyárhoz kapcsolódóa mindenféle kiszolgáló épületekkel az egész területe (némi bizonytalansággal) 45 ha.
Csináltam róla egy légifotós lehatárolást, ha van e-mail címed, elküldöm,

molnibalage 2020.01.08. 11:58:49

@gigabursch: a mailcím a nickem itt @yahoo.com
Ez a velenceire vonatkozik gondolom én.

Chatham, ami maradt belőle és az út körbeveszi kb. 21 hektár.
Szóval labdába nem rúg.

Guszty 2020.01.08. 15:28:30

"A daru alatt álló tunéziai halászhajó 2015-ben süllyedt el a Földközi-tengeren, Lampedusa mellett, 1100 emberrel. A balesetet csak 28 utas élte túl." Nincs elírás? Kicsit soknbak tűnik az 1100 utas. Nem csak 110 utasról van szó?

bioLarzen 2020.01.08. 18:20:10

"Megnyílt viszont a haditengerészet levéltára, ahonnan most elhoztam néhány fényképet"

... azért vidd majd vissza őket, biztos hiányolják ;)

Sliccet félretéve, jó kis poszt, jó képek - köszi!

bioLarzen 2020.01.08. 18:38:23

@Guszty: Jó megfigyelés. A földközi-tengeri menekülthajós baleseteket taglaló wiki-oldal (en.wikipedia.org/wiki/List_of_migrant_vessel_incidents_on_the_Mediterranean_Sea) szerint 2015-ben két hajó süllyedt el Lampedusánál, az egyiknél 17 halott és ismeretlen számú eltűnt volt - de a hajón összesen "234+" ember ztazott, tehát valószínűtlen, hogy tényleg ezernél is többen haltak volna meg. A másikban 20 a halottak száma, ismeretléen összutasszámmal és eltűnttel - de a többi adatból ítélve itt is valószínűtlen, hogy ezernél is több ember lett volna a fedélzeten - valszín ennek a kis töredéke. 2015-ben a letöbb halálos áldozat egyetlen hajóbalesetnél itt 160 volt, a halottakhoz az eltűnteket is hozzászámolva 24 + 800+. Van egy bejegyzés, ahol 3500 utasról írnak, de egyrészt ez több hajó, másrészt a halottak száma itt is "csak" 10+. A lista szerint ebben az évben ilyen balesetekben összesen mintegy 800 ember halt meg.

(Félreértés ne essék, eszemben sincs azt sugallni, hogy ez "kevés", vagy hogy ez nem épp olyan tragikus, mintha igaz lenne az 1100 ember...)

alien 2020.01.08. 19:12:41

Az a háromábócos is izgi. Biztos a Charlotte Rhodes.

Rollende Landstrasse 2020.01.08. 19:18:13

@bioLarzen: @Guszty: Javítottam a szöveget, valóban csak a legszélsőségesebb becslés írt 1100 áldozatot. Olvastam 500-ról, a Velencei Biennálén "legkevesebb 700" volt a hajóról szóló információ. De határozottan ehhez az egy hajóhoz kötik a sokszáz áldozatot.

Rollende Landstrasse 2020.01.08. 19:21:46

@gigabursch: az Arzenálban egyértelműen baleset volt a képhez írva. Erős hátraveretés közben partnak, sziklának ütközve viszont tényleg ilyen lehet a sérülés.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2020.01.08. 20:02:53

@alien: LOL. Hány olyan vénség van itt rajtam kívül, aki érti ezt a poént?

Rollende Landstrasse 2020.01.08. 20:08:31

@Sam. Joe: Én ertem. Viszont biztosan nem a Charlotte Rhodes, mert az háromárbócos szkúner, kizárólag hosszvitorlákkal. A tengeralattjáró mögötti vitorlás egy barkantin.

2bk 2020.01.08. 20:28:14

Jaj tényleg Onedin család ..... gyerekkorom kalandfilmje ...

Rollende Landstrasse 2020.01.08. 20:34:44

@molnibalage: Az ipari forradalomig volt ez a legnagyobb. 1750 után ennél sokkal nagyobbak létesültek.

Gépezet a homokszemben 2020.01.08. 20:56:43

@Gazz "Vajon van az olaszoknak másik hajógyáruk?"
Hogy most van-e, azt nem nem tudom, de igen valószínűnek tartom.
Viszont az, hogy volt, méghozzá nem is akármilyen, az egészen bizonyos. Az I. Világháborút megelőzően Ausztria a Stabilimento Tecnico Triestino nevű--mint az kitalálható--trieszti hajógyártól rendelte meg a Tegetthoff, a Viribus Unitis, valamint a Prinz Eugen csatahajókat. (A gyakran különutas Magyarország ezúttal is különcködött: A negyedik testvérhjót, a Szent Istvánt Ganz-Danubius építette meg Fiumében).

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2020.01.08. 21:56:24

@Gépezet a homokszemben: Bár a tény, hogy Trieszt 1918-ig az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozott, apróbb homokszem az elméletben. 1918 után valóban olasz hajókat gyártott, olasz megrendelésre.

¿Qué tapas hay? 2020.01.08. 22:07:02

@Gépezet a homokszemben: Mondjuk az I. vh. előtt a STT-t annyiban lehetett olasz hajógyárnak nevezni, hogy leginkább olaszok dolgoztak benne.

Mindazonáltal Olaszországnak is megvolt a maga hajóipara főként Genova környékén olyan gyárakkal mint az Ansaldo, a FIAT-San Giorgio, vagy a CNR. A XX. szd elején létező apróbb cégek folyamatosan olvadtak össze egyre nagyobb vállalatokká, amíg 1959-ben létre nem jött a Fincantieri, ami most Európa legnagyobb hajógyártó vállalata, a világranglistán talán a negyedik-ötödik.

apro_marosan_petergabor 2020.01.08. 23:37:41

Ez a hajógyár valóban menő volt, de inkább csak az újkor kezdetéig. Sőt.
Gályákat (evezős) gyártottak sorozatban, professzionálisan, erről R. Crawley is ír. De kb. megrekedtek ezen a szinten, mint ahogyan Velence is lemaradt, pont ezért, a tengerekért vívott harcban - mert nem tudtak, nem akartak megújulni.
A franciák-angolok akkor már több emeletes (ágyúsoros) sorhajókat gyártottak - a gályákon az evezők elfogalalták az ágyúk helyét.
A "konzerválás" a fényképeken is jól látható, minden ami itt készült a modern kornak - naszád méretű, "játék-kísérlet" stílusú - de az szépen indokolják a "gyár" épületek is, melyek megmaradtak a középkori kialakításban és méretekben.
A fiumei (Rijeka) hajógyár, ahol a KuK Szent István (20.000 t) készült ennél sokkal komolyabb.

bioLarzen 2020.01.08. 23:52:03

@Rollende Landstrasse: És ez a "sok száz" konkrétan a halottak száma volt, vagy a halottak + eltűntek? Mert az utóbbi az akár tök reális is lehet - sok száz áldozattal járó hajóbaleset (feltéve, hogy valóban eyetlen hajóról beszélünk), a jelek szerint nem volt...

gintonic.azigazi 2020.01.09. 03:28:41

kizart hogy abba a hajoba 1100 ember beleferjen

Rollende Landstrasse 2020.01.09. 07:56:11

@bioLarzen: @gintonic.azigazi: Nem kicsi hajóról van szó. És igen, minden forrás ehhez az egyhez köti az akár 1100-ra is tehető halottakat.

www.theartnewspaper.com/review/what-to-miss-at-the-venice-biennale-2019

Bosses 2020.01.09. 08:37:10

Mennyivel értelmesebb dolognak tűnik a hajókat így orral előre vízre bocsátani, mint manapság oldalukkal előre (aztán ha jól elkottázzák a dolgot, esetleg fel is borul, mindjárt a vízretételnél). Mondjuk az biztos, hogy helytakarékosabb oldalazva becsúsztatni a vízbe, gondolom ezért térhettek át erre a módszerre.
Ilyen hajócsavar sárülés után fel nem foghatom, hogy maradhatott fent a hajó a vízen. Ekkora résen annyi víz törhet be pillanatok alatt a hajótestbe, ami egy óceánjárót is relatíve gyorsan elsüllyeszthet. (Szerintem 1900 ban még vízzáró rekesszek sem nagyon lehettek a hajótestben, mert pl. a Titanicnak is az volt a nagy újdonsága/szenzációja 12 évvel később.)
15 ember összezárva egy 37 méter hosszú acélcsőben a víz alatt úgy, hogy még a technikának is kell hely……azt hiszem, ehhez képest egy büntetőszázad is felüdülés lehetett.
Nagyon szép, rendezett, tiszta a műhely és az étkező is a gyárban, nem olyan „olaszos” :-) A kereszt az étkező falán ma már kiverné a haladó, progresszív balos szakszervezeti vezetőknél a biztosítékot.
A vontatóhajó kiemelésénél nem sokat szarakodtak, különösebben nem érdekelhette a szakikat, hogy a sodrony leszakítja a fedélzet palánkját…..mondjuk elég viharvert a felépítmény is.
’35-ben az olasz flotta nem kelt valami félelmetes benyomást, első blikkre akár kirándulóhajók is lehetnének.
A gondolakészítőknél nemigen lehettek még szigorú biztonsági szabályok. Fa, faforgács, fűrészpor, ragasztó, hígító, festék, lakk között dolgoznak, de a bagó azért ott figyel a szájakban.
Köszönöm az összeállítást, ha eljutok még Velencébe, mindenképpen próbálom majd megnézni, nagyon szeretem az indusztrális műemlékeket, látnivalókat.

kaladida 2020.01.09. 09:57:15

Az oldalazó vízre bocsátást az első felúszás miatt preferálják, mert hosszában könnyen megcsuklik a hajó. Gondolj bele: az első felét már emeli a víz, a vége meg még midig 1 ponton alátámasztva. Ez még egy közepes (50-100 méter hosszú) hajónál is olyan igénybevétel, amit "élete" során csak egyszer kell(lene) elviselnie.

hátramozdító 2020.01.09. 12:52:13

Hát ez egészen elképesztően csudálatos volt évnyitó tematikus posztnak, köszönjük szépen! Remélem, a t. szerk is belátja, hogy nők után a hajók indukálják a legnagyobb lelkesedést, úgyhogy várjuk nagyon MINDET.

David Bowman 2020.01.09. 16:29:34

@Gazz: De még mennyi! Európa legnagyobb hajógyártói.

David Bowman 2020.01.09. 16:36:50

Ott lehet a legjobb Piccát kapni. Negyed annyiért, mint a városban.

David Bowman 2020.01.09. 16:41:03

@Rollende Landstrasse: Szerintem azelőtt sem. Konstantinnápoly lehetett a nyerő, azelőtt meg Carthago. Kínáról, meg Indiáról meg nem is tudunk.

David Bowman 2020.01.09. 16:42:05

@Gépezet a homokszemben: Bár a Ganz kézzel-lábbal tiltakozott.

bioLarzen 2020.01.10. 23:13:51

@Rollende Landstrasse: A legbarokkosabb túlzással se állíthatnám, hogy otthon vagyok a témában - mindössze egy gyors gugli-wiki körre alapoztam, amit írtam.