Manapság az autós újságírást művelők gyakran hívják fel figyelmünket egy-egy - az új autókban - megjelenő vagy még inkább eltűnő, bosszantó részletre, mint például a pótkerék hiánya vagy a sok esetben eurocentekben mérhető apróságokon történő spórolás.
Az NSZK-ban az ARD/ZDF televíziócsatornák Telemotor című autósműsorában 1978 és 1982 között sugárzott "Automobile Ärgernisse" című rovatában - az akkor még jócskán sokszínűbb márkapalettán - szereplő típusokon észrevehető hol csekélyebb, hol nagyobb mértékben bosszantó dolgokra hívták fel a figyelmét az autósoknak éppúgy, mint a gyártóknak.
Akkoriban olyasmik borzolták az autósok kedélyét mint a formatervezés oltárán elvérzett és lassan eltűnő sárvédőgumi vagy gumi-oldalcsík. Néhány rossz anyagválasztás miatt könnyen öregedő vagy éppen hidegben letörő műanyagelem. A frissen érkező, nem kiforrott felszerelések is még sok esetben útjukat keresték, így létezett akkoriban balesetet okozó - vagy egyenesen halálcsapda - biztonsági öv vagy a csak kívülről üzemeltethető központi zár.
Néhány esetben egészen érdekes észrevételek ezek, többük még kimondottan veszélyesnek is bizonyult a mindennapi használat során vagy egy esetleges balesetnél.
Kezdjük is néhány balesetveszélyes esettel, lehetőséggel (most először nem fotókkal, hanem Coub-okkal, mert így érthetőbb):
Az Alfa Romeo Alfasud ötajtós kivitelénél az első biztonsági övek padlórögzítése a háromajtós típusnál megegyező helyre került, így éppen a hátsó utas lábának útjába
A néhány évvel korábban bevezetett biztonsági övek csatjának egyike-másik is a rossz övgeometria-tervezés miatt túl magasra került, így medencesérülést okozhatott egy esetleges baleset során például ebben a Ford Granadában
A biztonsági öv életet menthet. De csak ha tudjuk hol kell kikapcsolni! Akkoriban ez nem is volt annyira egyértelmű:
Ahány gyártó, annyiféle övcsat. Egy égő autóban nincs idő keresgetni a gombot:
Akkoriban még a biztonsági szélvédő sem volt minden autóban a szériafelszereltség része:
A Volkswagennél a balesetnél apró darabokra - az utasok arcába - hulló szélvédő helyett ragasztott biztonsági üveggel szerelt modell is rendelhető volt, sajnos csak felárért
A komolyabb esetek mellet egyéb apróbbnak tűnő, de nem kevés bosszús perceket okozó részletek miatt is kellemetlen meglepetések érhették az új autót vásárlót.
Az Opel Rekord 1.9 és 2.0 vásárlói csodálkozhattak rá eltűnő apróbb tárgyaik hűlt helyére a kesztyűtartóban. A klímával szerelt típusokban ez nem volt gond, de akkoriban még a járműpark döntő többsége légkondicionáló nélkül talált gazdára
Az aktuális autós divatirányzatnak estek áldozatul a sok esetben a praktikus, ajtórányitást megelőző gumi-oldalcsíkok:
...ezeket utólag lehetett megvásárolni, általában drágán
A Fiat Ritmo konstruktőrei nem gondoltak a gyalogosokra. Az autó kipufogója a "rossz" oldalra került
A hidegben a Fiat 127-es ragasztója képes volt útjára engedni a pillangóablakot
Az Audi 80-asban nehézkes volt a biztosítékcsere
A lépcsőshátú Volkswagen Jettából nagyon hiányzott a fényszórómagasság-állítás lehetősége
A hármas BMW pótkerekéhez a csomagtartó teljes kirámolása, a csavartakaró letekerése és a kerékrögzítő csavar kilazítása után lehetett hozzáférni
A csere után ugyanezt visszafelé is el kellett játszani, de már nehezítve:
Ezen az Opelen és a Ford Granadán nehéz a vonószemet megtalálni anélkül hogy összepiszkolnánk magunkat
A Fiat 131, a Ford Fiesta , VW Polo valamint egyes Porsche és számos japán modellnél érhet ilyen meglepetés tankoláskor...
Köszönet a GermanCarFan YouTube csatornájának a gyöngyszemekért. A teljes filmeket ITT nézhetitek meg, a csatornán még számos érdekességet találhattok a korszakból.