A roncsok szépsége

2016. május 17. JTom

Lehet egy baleset szép? Hülye kérdésnek tűnhet. Valahogy úgy vagyok vele, mint amikor boldogult nagyanyám a hetvenes-nyolcvanas években hazatérve egy-egy temetésről nyilatkozott úgy, könnyes szemmel, hogy "De szép volt...". Azonban Arnold Odermatt egykori műszaki szakértő fotóit elnézve fel tudom fedezni a roncsokban rejlő szépséget. Odermatt 1948-tól 1990-ig dolgozott a svájci Nidwalden kanton rendőrségénél, és szorgalmasan fotózott munkáihoz. Csak nyugdíjazása után a 2000-es években fia rábeszélésére publikálta képeit, amikből mára már hét fotókönyv is megjelent.

000.jpg

arnold_odermatt_00.jpg

2.

 

arnold_odermatt_01.jpg

3.

 

arnold_odermatt_14.jpg

4.

 

arnold_odermatt_13.jpg

5.

 

arnold_odermatt_02.jpg

6.

 

arnold_odermatt_03.jpg

7.

 

arnold_odermatt_04.jpg

8.

 

arnold_odermatt_05.jpg

9.

 

1000.jpg

10.

 

1001.jpg

11.

 

1002.jpg

12.

 

1002_1.jpg

13.

 

arnold_odermatt_06.jpg

14.

 

arnold_odermatt_07.jpg

15. 

 

arnold_odermatt_08.jpg

16.

 

arnold_odermatt_08a.jpg

17.

 

arnold_odermatt_09.jpg

18.

 

arnold_odermatt_09a.jpg

19.

 

arnold_odermatt_10.jpg

20.

 

1003.jpg

21.

 

1004.jpg

22.

 

1005.jpg

23.

 

1006.jpg

24.

 

arnold_odermatt_11.jpg

25.

 

arnold_odermatt_15.jpg

26.

 

arnold_odermatt_16.jpg

27.

 

arnold_odermatt_18.jpg

28.

 

arnold_odermatt_20.jpg

29.

 

 

Arnold Odermatt:

arnold_odermatt_124.jpg

 

A képek nagyobb méretben a galériában:

A bejegyzés trackback címe:

https://ritkanlathatotortenelem.blog.hu/api/trackback/id/tr998726398

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ditpet 2016.05.17. 21:59:56

Érdekes hobbija van az öregnek. És látszik, hogy akkor is voltak önkéntes szervdonorok. Vroom-vroom, hűdefaszagyerkvagyok.....nyííínyíknyíknyík...KaBoom, reccs, szplaccs, fröccs. De a gázpedált azt nyomni kell feltétlen, attól lesz nagy a tököd. :D Az ilyen férgeknek pár évtizedre venném el a jogosítványát. 50-60 év alatt rájönne, hogy Nídforszpídben is lehet száguldani, mások veszélyeztetése nélkül.

Vittore. 2016.05.17. 22:00:08

Nekem inkább az jut eszembe, vajon hányan haltak meg. Pl. amikor telibe kapták a betonoszlopot, vagy a fatörzs letarolta az utasfülkét.

pitcairn2 2016.05.17. 22:31:18

@Vittore.:

a motorizáció úgy összességében szép lassan már annyi áldozatot követel mint a II. világháború

2013-ban már 1,25 millió ember halt meg a világ közútjain

www.who.int/gho/road_safety/mortality/en/

2016.05.17. 23:58:03

@Ditpet: nem a hobbija volt, hanem a munkaja. A rendorsegnel volt muszaki szakerto. A munkajahoz fenykepezett.
Par kep osszetartozik, pl. az elso es a huszadik, de tobb is van (mondjuk logikus, hogy tobb foto keszult egy-egy balesetrol.)
Ha jol tudom, a biztonsagi ov csak a hetvenes evek elejetol lett kotelezo Svajcban (de bocsanat ha tevedek). Igaz, az sem vedte volna meg az oszlopra kenodotteket meg a fatorzs-lapitottakat.
Erdekes latni a kepeket, es kitalalni, mi tortenhetett.
Koszonet az osszeallitasert!!!

szeme közé, laposan! 2016.05.18. 07:30:50

@Vittore.: az összes. És a modern autókban sem sokkal kevesebb, az ilyen esetekben.

advocate1 2016.05.18. 08:05:09

A 2. kép de brutál. Gondolom a sofőr kibirta röhögés nélkül mikor meglátta maga alatt a folyót.
A 7. képen a kissrác olyan tudományosan vizslatja a kocsi fényszóróját, mintha maga is műszaki szakértő lenne.
27. kép....bogártalálkozó:-)
Mikozben néztem a képeket az jutott eszembe, hogy ezek az autók ma már mind múzeális értékűek lennének.

kugi · http://kugi.blog.hu 2016.05.18. 08:07:29

Hát, nem is tudom... Nekem az 1. és a 20. tetszett - de csak a táj miatt.

inkvisitor 2016.05.18. 08:30:36

A képeket elnézve azért rájön az ember, hogy manapság jóval kevesebb az utascella sérülés mint a régi kocsiknál, amikben "még volt anyag". Úgy gyűrődnek mint a bádogdobozok...

Hegyjáró Manó · https://hegyimano.hu 2016.05.18. 09:21:10

@inkvisitor Nekem is ez jutott eszembe. Azért mégiscsak van értelme a folyamatos fejlesztéseknek és törésteszteknek.

Hegyjáró Manó · https://hegyimano.hu 2016.05.18. 09:23:40

@kugi · kugi.blog.hu A 4.-et se hagyjuk ki, azon is szép a táj :)

gigabursch 2016.05.18. 10:01:06

Nagyon durvák.

Tanulságosak.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.05.18. 12:33:14

a második képen látható taunus... ugyanolyan van havernak :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2016.05.18. 12:37:14

@Ditpet: nem hobbi, munka, elolvastad a szöveget is?

bioLarzen 2016.05.18. 13:50:39

Hát, tudja franc, a szépséget én valahogy nem tudom meglátni ezekben... De, persze, ízlésekről vitatkozin hülyeség és meddő lenne.

bioLarzen 2016.05.18. 13:52:57

@inkvisitor: A gyűrődés lényeges dolog, hisz a kocsi ezáltal nyel el jó sokat az ütközés energiájából - a lényeg, hogy ott gyűrődjön, ahol lehetőleg nem okoz sérülést (mármint a bent ülőknek), és ott ne, ahol okozhat.

bioLarzen 2016.05.18. 13:53:56

@pitcairn2: Vetítsd le évre, illetve érintett populációra is, úgy egy kicsit igazságosabb az összehasonlítás ;)

pitcairn2 2016.05.18. 14:23:38

@bioLarzen:

eddig csak a 3,6 millió USÁK áldozat kapcsán találkoztam értékelhető kimutatással

List of motor vehicle deaths in U.S. by year
en.wikipedia.org/wiki/List_of_motor_vehicle_deaths_in_U.S._by_year

de ők most már csak cirka 2,5%-ot képviselni a globális éves értéken belül

Brusi 2016.05.18. 15:16:05

A 16-osnak míszbaszteres fílingje van /már aki látta ezt a részt /.

Crip Lee 2016.05.18. 21:07:45

Azért a baleseten kívül a táj tényleg tüchtig:)

Megamorfozis 2016.05.19. 00:29:49

Nekem nagyon tetszett a válogatás. Meg a táj is. Egy ráadás: images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1371107.jpg

Zed is not dead yet 2016.05.19. 01:16:44

Törésteszt ... 50 Km/h-val. Az a sanda gyanúm, hogy itt rendre nem ilyen sebességgel történtek a dolgok. Egy mai húúúdekaffa rönót is, ha felkennél az oldalával egy oszlopra, mondjuk 100-zal (vagy többel) ... nem hiszem hogy sokkal szebb fotó lenne belőle.

schawo2 2016.05.19. 01:36:14

@Zed is not dead yet: Ezeknek kerekes a teknőknek a 60km/h is rengeteg volt. Amit itt 100-nak hiszel, ott 60-nál nem mentek gyorsabban.

bioLarzen 2016.05.19. 02:26:09

@pitcairn2: Van egy olyan gyanúm, hogy ha azt nézük, hogy a II. VH hány mennyi ideig tartott, és a világ lakosságának mekkora hányada volt közvetlenül érintett benne - és ezt öszehasonlítjuk azzal, hogy hány éve van autó, és a világ lakosságának hány százaléka él autók között, akkor az lenne a csoda, ha nem autóbaleset-áldozat lenne több, mint a II. világháború áldozatai ;)

No, persze, ez valójában nem viccelődésre alkalmas téma, belátom.

bioLarzen 2016.05.19. 02:26:42

(Hú, ez az előbbi kommentem kicsit fésületlenre sikeredett.. Elnézést.)

bioLarzen 2016.05.19. 02:27:36

@Brusi: Ja, már csak a fagyasztott pulykák hiányoznak róla ;)

2016.05.19. 06:58:49

@Zed is not dead yet: a régi autók 50-nel ütközve néznek ki úgy, mint a maiak 100-zal, ma azért nagyon oda kell verni egy autót ahhoz, hogy ilyen képeket csinálhassanak utána róla
meg ha össze is nyomódik, az utascella viszonylag ép maradhat, mert a gyűrődőzónák nyelik el az energiát
az is igaz, hogy régen nem mentek 130-cal az autók, viszont jó kis dobfékek lassították őket

ma már annyira biztonságosak az autók ütközés szempontjából, hogy elkezdtek a kis apróságok által okozott sérülések is statisztikailag relevánssá válni, ilyen a whiplash hatás, amikor hátulról belefut egy járműbe egy másik
mindig van mit tökéletesíteni, ezzel lehet reklámozni az autókat
ma már az elütött gyalogos is pihepuha motorháztetőre érkezik, vagy legalábbis figyelnek arra, hogy ne éles, kemény felületek gyilkolják a gyalogokat

@bioLarzen: én meg pont a szépséget látom ezekben a képekben

nincs rajtuk sérült ember, egyik-másik kép olyan szépen van megkomponálva, hogy felmerült bennem, hogy esetleg nem teljesen beállítottak-e, de ismerve a keletkezésük körülményeit, ez kizárt

a táj, az út, a perspektíva, a bámészkodók, a kicsavarodott autók,a fények és árnyékok mind nagyon összhangban vannak

sok képen, mintha az autóknak személyiségük lenne
a 15. és 21. képeken mintha a Transporterek fűben fetrengő kutyák lennének, a 21. képen szabályosan feldobja a talpait és várja a hasvakargatást

a 23. képen a BMW meg rendesen szomorú és bosszús, amiért a nagy Mercedes teherautó egy laza vállrándítással rá engedte azt a sokdobozt, a Merci "testtartásában" is benne van az a kis stiklis mentalitás, hogy "itt aztán nem előzöl, kishaver"

és ez nem azemberekről szól, hiszen ember alig van a képeken, ez az autók "arckifejezése", személyisége

az külön jó, hogy ez nem egy olyan baleseti fotó sorozat, ahol halottak, megcsonkított hullák, kiömlött belek hevernek az úton
el is tudja feledtetni velem, hogy ezek a fotók valami szomorú eseményt dokumentálnak
önmagukban, mint fotók érdekesek, értékesek

bringás bosszantó 2016.05.19. 08:50:29

Egyik sem a klasszikus face-to-face ahogy a mostani verdákat vizsgálják és amire a gyűrődési zónákat kitalálják. Emlékeim szerint komoly mai verdák buktak meg a valódi balesetekhez közelítő tesztekben, szóval nem nagyon kell tupírozni a mostani fosokat, ha ajtóra veszik kilóval az oszlopot akkor ott is sanszos a cipzáras zsák.

zuhanorepulesss 2016.05.19. 09:24:51

A motorizációra jellemző, egyik balesetnél sem állnak mindkét irányba hosszú, tömött sorok. Persze, lehet, hogy elterelték már a forgalmat. Mondjuk ez a kevésbé valószínű.

T5H 2016.05.19. 09:26:41

Tudott fényképezni az atyafi. Nem egy Kovács zászlós szintjén. A kezében lévő gép áráért pedig egy autót lehetett kapni.

dezsoke007 2016.05.19. 09:31:09

@karandash: +1, én is ezeket gondoltam a képekről.
Eltűnődtem, hogy a 2. és 3. képnél hogyan nyílt ki a félig lelógó autó első csomagtartófedele így?

Intimitás Gourmet · http://intimitasgourmet.blog.hu/ 2016.05.19. 09:36:43

A Simca képnek örülük, még nekem is meg van otthon a garázsban. Anno karamboloztam is vele. Igen, teljesen másként törtek az autók, de azt is látni, hogy a sebesség is kisebb volt. Mert még a 80-as években is hasonlóan törtek az autól. (persze a legtöbb 60-70-es évekbeli fejlesztés volt)

ComLo 2016.05.19. 09:48:55

Nem gondoltam volna de tényleg van valami abban hogy a roncsok "müvésziek" . Persze full megértem hogy valakinek semmi nem jött be, nekem is csak pár (pl 1-4-5). És pont ilyen alapon simán lehet, hogy valaki a többiben is meglátja a "szépet".

A 17-est szerintetek hogy kell értelmezni? Mi történt ott a guminyom alapján??

Grgabácsi 2016.05.19. 10:06:03

@pitcairn2: Ez egy jó kis grafikon, elég szépen leolvasható róla pl. a hatvanas években az autók teljesítményének megugrása, majd az olajválság és az 55 mérföldes általános sebességkorlátozás bevezetése, aztán a második olajválság is. aztán meg a passzív biztonsági eszközök terjedése.

Grgabácsi 2016.05.19. 10:08:11

@bringás bosszantó: Pár éve volt egy baleset a ferihegyin, ahol egy Octavia és egy veterán Mercedes (ugyanolyan állólámpa, ami itt a 13. képen van) ütközött. Látható volt, hogy a Merci bizony Barényi Béla ide, vótbenneanyag oda, eléggé megroggyant, az Octavia pedig ahhoz képest megúszta.

arpiszan 2016.05.19. 11:31:19

Érdekes képek, de a 6. és 7. kifejezetten szép. Mintha egy műteremben állították volna be a fényeket, a kompozíció pedig a 7.-nél szemgyönyörködtető. Valami sznob fotóművész biztosan hosszabban tudna áradozni a fényekről, a statikus és dinamikus részletek kontrasztjáról, de én nem vagyok ilyen, úgyhogy csak azt mondom hogy szép.

BruceWillis 2016.05.19. 11:33:03

@pitcairn2:
Aszondják, hogy Indiában évente 135 000-en halnak meg az utakon, úgy elég hamar összejön a vh-nyi halott.

www.autocar.co.uk/car-news/industry/renault-hyundai-mahindra-and-maruti-suzuki-models-get-zero-star-ncap-ratings

Namely 2016.05.19. 11:51:54

A mercisnek kampó volt, az tuti.
.
Svájc gyönyörű!

protézisesh 2016.05.19. 13:23:41

@pitcairn2: és ebből milyen kevés az, aki Európa útjain hal meg. A milliós számok a szamárhátra való közlekedési morál és a géperejű járművek birtoklásából adódnak. Aki már vezetett fejlődő országban, az tudja, miről beszélek.

Mikor születtem, faternak pont olyan Opelje volt, mint a 27. képen. Még a színe is passzol.

Méghogy a régi autókban volt anyag...

protézisesh 2016.05.19. 13:26:57

@karandash: "nincs rajtuk sérült ember" hát az éppen nincs, de jó sok van, amiből tuti nem szálltak ki élve: 2-3, 12-13, 15, 18, 22, 27 biztosan volt halott.

Ditpet 2016.05.19. 22:39:18

@enpera: Bizonyos értelemben biztos hobbija is volt, ha ennyi ideig megőrizte. Ha csak munka lenne, én a helyében betenném az irodai fiókba, vagy leadnám az irattárba, aszt' csókolom!
Engem pár alkalommal majdnem elcsaptak már autók. Amikor épp lelépsz a zebrára, mert zöldre vált, és pár centire tőled elsuhan egy vadbarom, akkor átgondolod az életed. (Épp a hátam mögül kanyarodott jobbra, neki is zöld volt a kereszteződésben....de attól még a gyalogos van előnyben)
Ezért írtam ilyen indulatosan. Akik egy szórakozásnak tekintik a több tonnás, száguldó "dolgot", azokat addig sokkolnám árammal, amíg ki nem sz**ják a belüket....és csak utána venném el a jogsit 50-60 évre. Jó lecke lenne.
Autóval egy hajszálnyi figyelmetlenséggel vagy nemtörődömséggel minimum okozhatsz egy tízezres/százezres kárt. De legrosszabb esetben szétloccsanthatod valaki agyát a szélvédődön. ...és fordítva ...Ezért kéne ezerszer jobban szankcionálni az aszfalthuszárokat. Kapnak pártízezres büntetést? bevonják egy picit a jogsit? Ugyan már.

2016.05.20. 11:15:27

@protézisesh: a lényeg, hogy nincs sérült ember a képen
perszehogy voltak sérültek, halottak
de a lényeg, hogy a fotók nem sokkolni akarnak, így nem mennek el gore irányba, mint ma sok balesetes fotó

egy szétbombázott város vagy táj képe is lehet művészi értelemben értkes,érdekes fotó, ha kihalt is, de nincsenek rajta hullák

egy bélférget is lehet érdekesen fotózni

pitcairn2 2016.05.20. 20:50:18

@protézisesh:

kezdetben mindenhol katasztrofálisak voltak a vonatkozó mutatók, pl. az USÁK-ok is "fekete-afrikai" statisztikákkal indultak

en.wikipedia.org/wiki/List_of_motor_vehicle_deaths_in_U.S._by_year#/media/File:USA_annual_VMT_vs_deaths_per_VMT.png

pitcairn2 2016.05.20. 20:52:32

@BruceWillis:

itt India kapcsán 238 ezer halottat említenek évente

en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate

és Kína még ebben a tekintetben is megelőzi őket

pitcairn2 2016.05.20. 20:58:09

@Grgabácsi:

a fejlődés tagadhatatlan, nálunk 1990-ben voltak a legrosszabbak a statisztikák, azóta jelentős javulás volt

2432-ről 540-re zuhant le a közúton elhalálozottak száma

kozszemle.hu/uploads/images/kozuti-kozl-helyzete/kozuti-kozl-helyzete2.png

www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_ods002.html

pitcairn2 2016.05.20. 21:02:50

@bioLarzen:

a fene tudja... én inkább azon csodálkozok, hogy mennyire szubjektívan értékelik a veszélyforrásokat az emberek...

a fenti grafikonból egyébként úgy tűnik, hogy durván 70 ezer közúti áldozat nálunk is volt az utóbbi 100 évben

+ még több ember aki maradandó sérüléseket szenvedett...

a fejlődésnek a jelek szerint komoly ára van...

szekőcei 2020.07.17. 14:07:32

a képek alapján kijelenthetjük, hogy a Bogár nagyon veszedelmes egy autó, sokszor szereplő balesetekben! :D
süti beállítások módosítása